Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Commercial law"

Sort by: Order: Results:

  • Limnell, Ville (2017)
    Yrityskaupat ovat jatkuvasti yleistymäään päin Suomessa ja muualla maailmassa. Vaikka julkiset ostotarjoukset ovatkin yleisempiä ulkomailla, esimerkiksi Yhdysvalloissa, myös Suomessa niitä toteutetaan vajaa 10 kappaletta vuosittain. Os-totarjoukset ovat moniulotteinen prosessi, ja suuressa roolissa niitä tehtäessä on kohdeyhtiön hallitus, jolla on merkit-tävä määrä valtaa sen suhteen, toteutuuko ostotarjous ja jos toteutuu, millä ehdoin. Mahdollista on, että kohdeyhtiön hallitus toimii vilpillisesti prosessissa, minkä vuoksi olenkin sen vastuun pro gradu -työni aiheeksi valinnutkin; mikä on oikeustila kohdeyhtiön hallituksen esteellisyyden osalta, ja minkälainen sen tulisi olla? Kilpailevista ostotarjouksista ei ole suomeksi kirjoitettu merkittävästi oikeuskirjallisuutta, ja koinkin, että minun tulisi ottaa ne mukaan tarkastelukehyk-seen, jotta olisi mahdollisuus nähdä, mikä on tosiasiallinen oikeustila niidenkin kohdalla. Koska tarkasteluni on kohdistunut kohdeyhtiön hallituksen esteellisyyteen kilpailevien ostotarjousten tilanteissa ja tästä seuraavaan vastuuseen, on nähdäkseni ollut olennaista ensimmäisenä tutkimuskysymyksenäni tarkastella ongelmia, joita esteellisyydestä seuraa erinäisille osapuolille, siis käytännössä intressikonflikteja. Osakkeenomistajat ovat merkit-tävä osa tarkastelua johtuen osakeyhtiölain yleisten periaatteiden tavoitteista; osakkeenomistajien intressit tulisi turvata parhaalla mahdollisella tavalla ostotarjousprosessin aikana. Huomionarvoista on, että ostotarjousprosessilla voi olla vaikutus moniin erinäisiin osapuoliin. Esimerkiksi yhtiön sidosryhmät, kuten työntekijät ja tavarantoimittajat, voivat ko-kea haittaa ostotarjouksien vuoksi. Tämän lisäksi markkinoille voi aiheutua haittaa taloustieteellisesti arvioituna. Koska viitekehyksenä tutkielmassani ovat olleet kilpailevat ostotarjoukset, on minun täytynyt myös tarkastella kilpailevan tar-jouksentekijän, jonka tarjous sittemmin hylätään, mahdollisesti kohtaamia ongelmia. Olen myös tarkastellut tilanteita, joissa hallituksen jäseniä ei voida asettaa vastuuseen, vaikka sinänsä he olisivatkin toimineet esteellisinä. Tutkielmani toinen tutkimuskysymys koskee sitä, minkä lain perusteella kohdeyhtiön hallitus tultaisiin asettamaan vas-tuuseen, vai voiko useampi laki soveltua samanaikaisesti. Koska lähtökohtaisesti sekä arvopaperimarkkinalaki, osake-yhtiölaki että vahingonkorvauslaki voivat soveltua tutkielmassani esittelemiin tapauksiin, on minun tullut tarkastella, mikä laeista lopulta parhaiten soveltuisi vastuun perusteeksi. Lisäksi on huomioitava, että vahingonkorvauslailla voi olla täy-dentävä asema vastuutapauksissa, minkä vuoksi minun onkin tullut käsitellä mahdollisuuksia, joiden rajoissa kaksi lakia voivat soveltua samanaikaisesti. Kohdeyhtiön toimintaa julkisten ostotarjousten tilanteissa on säädelty myös itsesäänte-lyllisin keinoin; ostotarjouskoodi luotiin näitä tilanteita varten. Koska ostotarjouskoodilla ei lähtökohtaisesti ole vastuu-oikeutta perustavaa roolia, olen yrittänyt tarkastella tilanteita, joissa koodia tosiasiallisesti voitaisiin, lain tuella, käyttää vastuuperusteena. Viimeinen tutkimuskysymykseni liittyy klassisiin vastuuoikeudellisiin asetelmiin: ketkä kaikki joutuvat vastuuseen, kuinka suuri vastuu on sekä onko vastuuta mahdollista välttää vedoten esimerkiksi passiivisuuteen päätöksenteossa? Vastuun kohdentuminen onkin merkittävä ongelma, sillä orgaaniteorian mukaan yhtiö vastaa toimielimensä aiheuttamista vahin-goista. Kohdeyhtiön hallitus voisi siis joutua vastuuseen, mutta tosiasiassa vastuun kantaisi yhtiö. Voiko tämä näkökul-ma toimia? Lisäksi esteellisyyden ollessa välillä hyvinkin vaikeasti havaittavaa, on mahdollista nähdä, etteivät passiivi-set hallituksen jäsenet voineet olla tietoisia tiettyjen jäsenten sidonnaisuuksista. Näitä tilanteita varten olenkin tarkastel-lut, millä edellytyksin passiivinen jäsen voi välttää vastuun. Vastuun suuruus taas perustunee hyvin paljolti ostotarjouk-sen tarjousvastikkeen määrittämisen sääntöihin, mutta myös spekulatiivisten vahinkojen rooli aiheuttaa pohdintaa; voi-daanko kaikkia spekuloitavissa olevia vahinkoja korvata?
  • Kaskinen, Erno (2014)
    Vihamielisessä yritysvaltauksessa on kyse ostotarjouksesta, joka tehdään suoraan kohdeyhtiön osakkeenomistajille ilman kohdeyhtiön operatiivisen johdon ja hallituksen kanssa neuvottelua. Tutkielmassa tarkastellaan erityisesti kohdeyhtiön johdon mahdollisuuksia ryhtyä puolustustoimiin, kun yhtiön osakkeista tehdään AML 11 luvun mukainen julkinen ostotarjous. Tämä edellyttää kohdeyhtiön johdon velvollisuuksien ja vastuun tarkastelua ja määrittämistä. Tutkielmassa aihetta lähestytään lainopillisesti käyttäen oikeustaloustieteellistä ja oikeusvertailevaa metodia apuvälineenä yritysvaltausten syiden ja seurausten analysoinnissa sekä yhtiöoikeudellisten periaatteiden ja velvollisuuksien tulkinnassa. Suomen oikeuden tulkinta-apuna käytetään Yhdysvaltojen (liittovaltio ja Delawaren osavaltio) ja Ison-Britannian lainsäädäntöjä ja oikeustapauksia. Tutkielmassa selvitetään myös, ovatko lainsäätäjän ratkaisut yritysvaltausten sääntelyn osalta Suomessa perusteltuja ja onko osakeyhtiöoikeudellinen toimivallanjako onnistunutta yhtiön ja osakkeenomistajien edun näkökulmasta. AML 11:14 implementoi EU:n ostotarjousdirektiivin velvoitteen siirtää ostotarjouksen julkistamisen jälkeisten puolustuskeinojen käyttö hallituksen yleistoimivaltaan kuuluvissa asioissa yhtiökokouksen päätettäväksi. Hallituksella on kuitenkin mahdollisuus olla siirtämättä päätösvaltaa, jos se noudattaa puolustustoimissaan osakeyhtiölain yhtiön toiminnan tarkoitusta, yhdenvertaisuusperiaatetta ja fidusiaarisia velvollisuuksiaan sekä ostotar-jousdirektiivin yleisiä periaatteita. AML 11:14:n mukainen toimivallanjako on perusteltua osakkeenomistajien edun turvaamiseksi. On tärkeää, että kohdeyhtiön johdolla on tarvittaessa perustellusti mahdollisuus ryhtyä puolustustoimiin, sillä tarjouksentekijän maksamasta preemiosta huolimatta yritysvaltaus ei automaattisesti ole kohdeyhtiön osakkeenomistajien edun mukaista. Tutkielmassa systematisoidaan markkinoilla kehittyneet puolustuskeinot niiden ajallisen käytettävyyden, toimivallan ja sallittavuuden perusteella. Kohdeyhtiön johdon toiminnan tehosteena ovat sekä AML:n että OYL:n mukaiset vahingonkorvausvastuut velvollisuuksien rikkomisesta. Periaatteet ja velvollisuudet ovat monitulkintaisia ja päätöksentekohetkellä ei välttämättä päädytä jälkikäteen arvioi-den oikeaan ratkaisuun. Osakkeenomistajalla, jolle on aiheutunut välitöntä vahinkoa johdon toimiessa vastoin velvollisuuksiaan tai ylittäessään toimivaltansa, ei välttämättä ole halua nostaa kannetta, sillä prosessi on kallis, kestoltaan pitkä ja lopputuloksen ennustettavuus on heikko. De lege ferenda tutkielmassa esitetään yhtiöoikeudellisiin kysymyksiin erikoistuneen erityistuomioistuimen perustamista tai vaihtoehtoisesti yhtiöoikeudellisten ja monisyisten liike-elämän riitojen keskittämistä johonkin tai joihinkin käräjäoikeuksiin, joilla on riittävä asiantuntemus ratkaista osakeyhtiö- ja arvopaperimarkkinaoikeudellisia tapauksia. Toisena muutoksena vallitsevaan oikeustilaan esitetään ostotarjousprosessin aikana ostettujen osakkeiden äänioikeuden poistamista ostotarjousprosessin ajaksi, jotta nopeaa voittoa yritysvaltauksen avulla tavoittelevat eivät voisi määrittää kohdeyhtiön tulevaisuutta pitkän aikavälin omistajien kannan ja valistuneen arvonmaksimoinnin vastaisesti.
  • Lehtonen, Annika (2020)
    Tutkimuksen lähtökohtana on osakeyhtiö- ja arvopaperimarkkinaoikeudellisesti hahmotettavat elementit lojaliteetti ja määräysvalta, joita tarkastellaan julkisten ostotarjousten kontekstissa osakeomistuksen tasolla, kohdeyhtiön sisäisten relaatioiden tasolla sekä osakeinstrumentin tasolla. Tarkastelukulmaan kuuluu muun muassa normatiivinen legitiimisyys ja metodologisissa ratkaisuissa heijastuu tutkimuksen eri tarkastelutasoilta kumpuavien erityispiirteiden huomiointi vahvasta EU-oikeudellisuudesta huolimatta. Osakeomistuksen tasolla tarkastellaan tarjouksentekijän sisäpiirintiedon sallittua käyttöä ilmentävää stake building -poikkeusta. Sen oikeutuksen argumentaatio nousee kuitenkin markkinatasoiseksi painottaessaan arvopaperimarkkinoiden ja määräysvaltamarkkinoiden välistä intressien jännitettä, jonka arvioinnissa merkitystä on myös liputuksella ja luottamusta painottavalla sääntelystrategisuudella. Tutkimuksessa stake building -poikkeus suhteutetaan rikosoikeudellisista vastuuvapausperusteista tunnusmerkistönmukaisuuden poissulkevaan perusteeseen ja määritetään poikkeuksen tarkempi vastuuvapausperusteluonne, minkä lisäksi sisäpiirintiedon käyttökiellon poikkeuksien perusteisiin tuodaan lisäys. Kohdeyhtiön sisäisten relaatioiden tasolla tarkastelu kohdentuu ostotarjousten toteutumisessa keskeiseen AML 11:14:ään. Pykälän säätämisvaiheita heijastava lakitekninen ja -systemaattinen tarkastelu ilmentää ostotarjousnormituksen toteuttamisen potentiaalisia haasteita. AML 11:14:n 2. virke koskien asian siirtämättä jättämistä kohdeyhtiön yhtiökokoukselle hahmotetaan ”siirtokynnyksenä”, jonka arvioinnissa painotettavan lojaliteetin ja yhdenvertaisuuden relaatio konkretisoituu normien sisällöllisiksi yhteyksiksi ja päällekkäisyydeksi. Ratkaisevaa kokonaisuudessa on kohdeyhtiön sisäisen tilanteen saattaminen lopulta markkinoiden alaiseksi. Osakeinstrumentin tarkastelutasolla kohdennutaan ostotarjousdirektiivin 11 artiklan läpimurtosäännökseen äänioikeusrajoitusten soveltumattomuuden osalta. Tarkastelu osoittaa argumentaation temaattisen hajaantumisen kattaen myös EU:n sisämarkkinaintressit tehden siten epävarmaksi määrittää keskeisintä sääntelystrategista argumenttia. Aktualisoituneen perusoikeusulottuvuuden myötä läpimurtosäännös osoittaa valtiosääntöoikeudellisen kontekstin sisältävän keskeisiä punnintakriteerejä ostotarjousten edistämisessä kuin myös havainnollistaa kyseisen oikeudenalan merkityksen normatiivisen legitimaation kannalta. Tarkastelutasojen kokonaisuudessa keskeistä on stake building -poikkeusta ja läpimurtosäännöstä yhdistävä tarjouksentekijän position korostamisella heikennettävä kohdeyhtiön vallitseva vahva määräysvalta-asetelma, mistä AML 11:14:n siirtokynnys eroaa sen osakkeenomistajien valtaa johdolta turvaavalta funktioltaan. Kokoavasti tarkastelutasoilla ostotarjousten edistämisessä ratkaisevaa on peruspunninta-asetelma vapauden ja rajoitteiden kesken, muiden normien merkitys arviointikokonaisuudessa sekä ostotarjousten edistämisen oikeutus ja sen perusteen konstruointi argumentoinnilla. Tutkimus havainnollistaa ostotarjousten edistämisen argumenttien kohdentumisen lähinnä tarjousten välineelliseen funktioon tuoden ostotarjousten edistämisstrategiaan moniulotteisuutta ja haastavuutta. Lisäksi välineellinen funktio osaltaan vastaa ostotarjousten edistämisen perusteltavuutta koskevaan kysymykseen, joka huomioitavan ostotarjousuhan funktion vuoksi samastuu määräysvaltamarkkinauhan tehokkuuden pyrkimyksen puollettavuutta koskevaksi kysymykseksi. Tämän myötä ostotarjousten edistämisen perusteltavuus riippuu lopulta määräysvaltamarkkinoiden arvottamisesta. Oleellista on myös EU:n sisämarkkinoiden vahvan merkityksen kautta nouseva havainto siitä, että ostotarjoustilanteessa vastakkain voivat olla tarjouksentekijän ja kohdeyhtiön lisäksi myös EU suhteessa yhtiöihin ja jäsenvaltioihin. Tutkimuksessa korostetaan tämän havainnon tiedostamisen ja ymmärryksen keskeisyyttä, mikä myös mahdollistaa ostotarjousten konfliktinomaisuuden hallinnan, jossa merkitystä on myös EU:n intressien ajallisen kontekstin tiedostamisella. Tutkimuksen ytimenä painotetaan ostotarjoussääntelyn laaja-alaisen ymmärryksen tarvetta, jotta riittävällä herkkyydellä niin sääntelyvaiheessa kuin soveltamistilanteessa on tunnistettavissa ja punnittavissa kaikkien osapuolten intressit ja edelleen mahdollistetaan kokonaisvaltaisesti toimiva ostotarjousnormitus, mikä toteuttaa kaikkien ̶ myös ostotarjouskontekstissa olevan yhtiön ̶ etua.
  • Aarnio, Katri (2019)
    Lohkoketjuteknologia ja siihen pohjautuvat virtuaalivaluutat ovat viime vuosina saaneet yhä enenevää merkitystä ja vastaavasti niiden käyttökohteet ovat laajentuneet. Yhdeksi tavaksi hyödyntää lohkoketjuteknologiaa ja virtuaalivaluuttoja ovat kehittyneet niin sanotut kolikkoannit (englanniksi initial coin offering tai ICO). Kolikkoannissa on kyse rahoituksen keräämisestä yritykselle tai muulle taholle tai tietylle hankkeelle laskemalla liikkeeseen uuden virtuaalivaluutan yksiköitä. Vastineeksi uusista virtuaalivaluutan yksiköistä rahoittajat tarjoavat fiat-valuuttaa tai tunnettua virtuaalivaluuttaa. Tutkielman tavoitteena on systematisoida kolikkoanteja ympäröivää oikeustilaa viidennen rahanpesudirektiivin kansallisen implementoinnin jälkeisenä aikana. Tavoitteena on selvittää, mitä viidennen rahanpesudirektiivin kansallisen implementoinnin yhteydessä säädetty virtuaalivaluutan tarjoajia nimenomaisesti koskeva sääntely merkitsee kolikkoantien näkökulmasta. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, millä edellytyksillä kolikkoannissa liikkeeseenlaskettavat virtuaalivaluutan yksiköt voivat täyttää arvopaperimarkkinalain mukaisen arvopaperin määritelmän ja miten tämä vaikuttaa kolikkoanteihin sovellettavaan sääntelyyn. Tutkielmassa selvitetään lisäksi esimerkeiksi valittujen joukkorahoituslain ja sijoituspalvelulain soveltumista kolikkoanteihin ja tarkastellaan, miten virtuaalivaluutan tarjoajiin nimenomaisesti kohdistuvan sääntelyn voimaantulo vaikuttaa kyseisten sääntelyjen soveltamiseen. Metodina tutkielmassa hyödynnetään erityisesti lainopillista metodia, sillä tarkoituksena on ensisijaisesti tulkita ja systematisoida voimassaolevaa lainsäädäntöä. Lisäksi tutkielmassa hyödynnetään täydentävästi myös oikeustaloustieteellisiä näkökohtia, oikeusvertailevaa metodia sekä oikeuspoliittiseksi kuvailtavaa otetta. Tutkielmassa havaitaan, että viidettä rahanpesudirektiiviä osaltaan kansallisesti implementoiva virtuaalivaluutan tarjoajiin nimenomaisesti kohdistuva sääntely tuo useissa tapauksissa kolikkoannin keskeiset osapuolet sääntelyn ja valvonnan piiriin. Sääntelyn voidaan nähdä kitkevän kolikkoanteihin sisältyvää rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiä sekä murtavan kolikkoannin osapuolten anonymiteettia. Sijoittajansuojaa virtuaalivaluutan tarjoajiin nimenomaisesti kohdistuvat velvoitteet ja vaatimukset eivät kuitenkaan juurikaan kohenna. Tutkielman tuloksena havaitaan myös, että kolikkoannissa liikkeeseenlaskettavat virtuaalivaluutan yksiköt voivat tutkielmassa tarkastelluin edellytyksin täyttää arvopaperimarkkinalain mukaisen arvopaperin määritelmän. Keskeinen havainto on, että kolikkoanneissa liikkeeseenlaskettujen virtuaalivaluutan yksiköiden arvopaperiluonteen arviointiin sisältyy yhä huomattavaa tulkinnanvaraisuutta. Viidennen rahanpesudirektiivin kansallisen implementoinnin yhteydessä oikeustilaa ei ole tältä osin selvennetty. Arvopaperiluonteeseen liittyvät tulkinnanvaraisuudet näyttäytyvät erityisen hankalina kolikkoannin järjestäjien oikeussuojan näkökulmasta sekä Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta. Tästä johtuen tutkielmassa esitetään, että lainsäädäntöön tai sitoviin viranomaismääräyksiin tulisi kirjata vähintään suuntaviivat siitä, miten virtuaalivaluuttojen ja arvopaperin määritelmän välistä suhdetta tulkitaan. Keskeisenä huomiona tutkielmassa lisäksi havaitaan, että viidennen rahanpesudirektiivin kansallisen implementoinnin jälkeisenä aikana joukkorahoituslakia ei ole perusteltua soveltaa sellaiseen kolikkoannin osapuoleen, joka kuuluu virtuaalivaluutan tarjoajista annetun lain soveltamisalaan. Joukkorahoituslakia ei lähtökohtaisesti tulisi tällaisissa tilanteissa soveltaa sääntelyjen päällekkäisyydestä johtuen silloinkaan, kun joukkorahoituslain soveltamisalasäännösten näkökulmasta joukkorahoituslaki muutoin soveltuisi. Tutkielmassa havaitaan, että myös sijoituspalvelulain soveltuminen kolikkoannin osapuoliin voi tietyissä tilanteissa olla mahdollista. Joukkorahoituslain osalta todetusta poiketen sijoituspalvelulain soveltamatta jättämiselle ei ole kuitenkaan löydettävissä vahvoja perusteita. Siten sijoituspalvelulakia ja virtuaalivaluutan tarjoajista annettua lakia voidaan soveltaa myös samanaikaisesti toisiaan täydentäen.
  • Luoma, Sanna (2020)
    Tutkimus käsittelee kolmannen osapuolen vastuuta liikesalaisuuden loukkaustilanteissa ja erityisesti kolmannen osapuolen vastuun edellytysten tulkintaa lainopin metodin ja osin praktisen oikeusvertailun kautta. Kolmannen osapuolen vastuun sääntelyllä on erityinen merkitys liikesalaisuuden loukkaustilanteissa, sillä vastuuta ei voida perustaa sopimukseen tai muuhun velvoitteeseen. Liikesalaisuus ei saa suojaa yksinoikeutena, joten vastuun edellytyksiä ei myöskään tulisi tulkita liian ankarasti tai muutoin vastuuta voidaan pitää kolmannen osapuolen kannalta kohtuuttomana. Tutkimuksen tehtävänä on selkeyttää kansallista oikeustilaa liikesalaisuuslaissa asetettujen kolmannen osapuolen vastuun edellytysten suhteen. Tutkimuksen aineistossa on huomioitu liikesalaisuuksia koskeva kotimainen ja EU-tasoinen lainsäädäntö, lainvalmisteluaineisto ja kirjallisuus. Tutkimuksessa on myös hyödynnetty relevanttia oikeuskäytäntöä liikesalaisuuslakia edeltävältä ajalta, koska liikesalaisuuksia käsittelevää kotimaista tai EU:n tasoista oikeuskäytäntöä ei ole ehtinyt syntyä tutkielman valmistumiseen 15. toukokuuta 2020 mennessä. Koska kotimainen oikeuskäytäntö ja -kirjallisuus kolmannen osapuolen vastuukysymysten osalta on vähäistä, tutkimuksessa on hyödynnetty reaalisina argumentteina myös ulkomaista oikeuskäytäntöä ja -kirjallisuutta erityisesti Yhdysvalloista. Liikesalaisuuden haltija voi liikesalaisuuslain myötä kohdistaa kolmanteen osapuoleen liikesalaisuuslain oikeussuojakeinoja, joita tässä tutkimuksessa on pohdittu kolmannen vastuun näkökulmasta; kolmas osapuoli voi välttyä kiellolta ja korjaavilta toimenpiteiltä kokonaan kiellon ja korjaavan toimenpiteen oikeasuhtaisuutta sekä käyttökorvausta koskevan sääntelyn perusteella, mikä mahdollistaa kolmannen kannalta kohtuulliset seuraamukset loukkaustilanteissa erityisesti, kun kolmas on ollut vilpittömässä mielessä alkaessaan hyödyntää liikesalaisuutta. Seuraamukset soveltuvat pääsääntöisesti, kun kolmas osapuoli on toiminut tuottamuksellisesti loukatessaan liikesalaisuutta ja kolmannen vastuun edellytykset täyttyvät. Kolmannen vastuun edellytysten täyttymiseen vaikuttaa ensinnäkin se, että tieto saa suojaa liikesalaisuutena eli tieto täyttää liikesalaisuuslain 2 §:n 1 kohdan määritelmän edellytykset. Toiseksi tietoon on tullut kohdistua aikaisemmassa vaiheessa liikesalaisuuden loukkaus liikesalaisuuslain 4 §:n perusteella. Lopulta kolmannen vastuun edellytyksenä on, että kolmas osapuoli ”tietää tai sen pitäisi tietää” aikaisemmasta liikesalaisuuden loukkauksesta. Kolmannen vastuu siis aktualisoituu, jos hän tietää loukkauksesta tai tuotteen loukkaavasta luonteesta tai hän on laiminlyönyt selonottovelvollisuutensa asian suhteen. Tutkimus keskittyy erityisesti ”tietää tai pitäisi tietää” -vaatimuksen arviointiin. Liikesalaisuutta loukkaavien tuotteiden osalta kolmannen vastuun edellytyksiä on arvioitu erikseen. Liikesalaisuusdirektiiviä ja kolmannen vastuuta koskevaa sääntelyä on kritisoitu erityisesti liikesalaisuutta loukkaavien tuotteiden osalta ja oikeuskirjallisuudessa on käyty keskustelua siitä, että suoja ulottuu liian pitkälle suhteessa liikesalaisuussuojan luonteeseen. Tietoa ei voi omistaa eikä se saa yksinoikeutta vastaavaa suojaa, joten pitkälle liikesalaisuuden haltijan ja kolmansien osapuolten välisiin suhteisiin ulottuva suoja näyttäytyy kohtuuttomana. Tällaisissa tilanteissa seuraamusten arvioinnissa tulisi korostaa niiden oikeasuhtaisuutta ja intressien punnintaa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liikesalaisuuslaissa kolmannelle asetettu huolellisuusvelvoite voi johtaa kohtuuttomiin tilanteisiin. Erityisesti hallituksen esityksessä lausuttu selonottovelvollisuus asetta kolmannelle vaikeasti ennakoitavan velvollisuuden. Kirjoittajan näkemys on, ettei kolmannelle osapuolelle voida asettaa immateriaalioikeuksia tai muita rekisteröityjä oikeuksia vastaavaa selonottovelvollisuutta. Vain olosuhteissa, joissa kolmannen osapuolen toimintaa voidaan pitää vilpillisenä, olisi kyse liikesalaisuuden loukkauksesta liikesalaisuuslain 3.3, 4.4 tai 4.5 §:n perusteella. Laissa käytetty ilmaisu ”pitäisi tietää” asettaa kuitenkin arvioinnin valossa laajan huolellisuusvelvoitteen kolmannelle osapuolelle liikesalaisuuden alkuperästä.
  • Kuosmanen, Toni (2016)
    Konserniavustus on tulosvaikutteinen tilinpäätössiirto, jota konsernissa voidaan käyttää sen kokonaisverorasituksen keventämiseen. Sen käyttäminen on mahdollista kaikissa konsernisuhteissa, joissa konserniavustuslain mukaiset edellytykset täyttyvät. Tutkielmassa käsitellään osakeyhtiöoikeuden näkökulmasta tilannetta, jossa emoyhtiö antaa konserniavustuksen täysin omistamalleen tytäryhtiölle. Tällöin emoyhtiön varallisuus ei sinänsä vähene avustuksen lisätessä tavallisesti tytäryhtiön osakkeiden arvoa, mutta avustus vähentää emoyhtiössä vähemmistöosinko-oikeuden alaista varallisuutta. Konserniavustuksen tuleekin olla mainitussa relaatiossa yhtiön eli sen kaikkien osakkeenomistajien edun mukainen, minkä lisäksi siltä edellytetään hyväksyttävyyttä vähemmistösuojan kannalta. Tutkielmassa analysoidaan konserniavustuksen liiketaloudellisen perusteen arviointikriteerejä sekä perusteen hyväksyttävyyden rajoja. Konserniavustus on liiketaloudellisesti perusteltu silloin, kun sen tuotto-odotus on positiivinen. Liiketaloudellisen perusteen hyväksyttävyyden arvioinnissa keskeistä on, että avustuksen antamisella saavutetaan verohyötyä ja että tytäryhtiöllä on tarve saada konserniavustus. Lisäksi vähemmistösuojan tehokkuuden kannalta on edellytettävä, että vastaavaan taloudelliseen asemaan ei voida päästä käyttämällä vähemmistösuojan kannalta hyväksyttävämpää menettelyä. Tutkimuksessa havaitaan, että yhtiön edun mukainen konserniavustus voi joissain tilanteissa olla vähemmistösuojan kannalta hylättävä. Tällaisissa tilanteissa annettu konserniavustus on luettava mukaan vähemmistöosinko-oikeuden alaiseen varallisuuteen. Olennainen käytännön kysymys liiketaloudellisen perusteen ja sen hyväksyttävyyden arvioinnissa on, millaiset mahdollisuudet vähemmistöosakkeenomistajalla on saada tietoa yhtiön ja konsernin liiketoiminnasta. Ilman tehokkaita valvonta- ja tiedonsaantikeinoja vähemmistöosakkeenomistajan tosiasiallinen oikeussuoja ei toteudu, koska tämä ei kykene perustelemaan moitekannettaan. Siksi tutkielmassa esitellään lyhyesti emoyhtiön vähemmistöosakkeenomistajan valvonta- ja tiedonsaantikeinoja koskien täysin omistetun tytäryhtiön liiketoimintaa.
  • Kaikkonen, Perttu (2013)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää vero-oikeudellisen konserniavustuksen luonnetta ja hyväksyttävyyttä osakeyhtiölainsäädännön kontekstissa. Tutkimuksen kohteena ovat konserniavustuksen antamiseen liittyvät osakeyhtiöoikeudelliset ongelmakohdat, jotka muodostuvat konserniavustuksen suhteesta yhtiön toiminnan tarkoitukseen ja liiketoiminnan harjoittamiseen, yhtiön velkojiin ja osakkeenomistajien yhdenvertaisuuteen. Tutkielma on metodiltaan lainopillinen ja tutkimusaineistona on pääasiassa kotimainen yhtiöoikeudellinen kirjallisuus ja lainvalmisteluaineisto. Tutkielma alkaa konserniavustuksen vero- ja kirjanpito-oikeudellisen sääntelyn tarkastelulla. Tällöin selitetään konserniavustuksen vähennyskelpoisuuden edellytykset ja konserniavustuksen kohtelu kirjanpidossa. Tämän jälkeen seuraa konserniavustuksen osakeyhtiölain mukaisen viitekehyksen esittely. Konserniavustuksen vero-oikeudellinen hyväksyttävyys tai konserniavustuksen käsittely kirjanpidossa, ei kuitenkaan määrää konserniavustuksen osakeyhtiöoikeudellisesta luonnetta saati osakeyhtiölainmukaisuutta. Konserniavustuksen tulosvaikutteisen kirjanpidon vaatimus tekee konserniavustuksesta yhtiöoikeudellisessa kontekstissa joko yhtiöoikeudellisesti sallitun liiketoimen tai varojenjakoon rinnastuvan menettelyn. Tämä riippuu siitä voidaanko annettu konserniavustus katsoa vähentävän yhtiön varoja tai lisäävän yhtiön velkoja ilman liiketaloudellista perustetta OYL:n 13:1:3:n perustuvassa arvioinnissa. Konserniavustuksen osakeyhtiölainmukaisuuden voidaan katsoa riippuvan lähinnä yhtiön toiminnan tarkoituksen mukaiseksi tekevästä liiketaloudellisesta perusteesta ja konserniavustuksen suhteesta konserniavusta antavan yhtiön velkojiin ja vähemmistöosakkeenomistajiin. Konserniavustuksen osakeyhtiölainmukaisuus on myös osittain sidoksissa konserniavustuksesta päättämiseen, koska hallituksella ei ole toimivaltaa hyväksyä varojenjakoon rinnastuvaa konserniavustusta. Liiketaloudellisten perusteiden arviointi on tapauskohtaista. Olennaista kuitenkin on, että liiketaloudellisen perusteen on edistettävä yhtiön toiminnan tarkoitusta, eikä se saa olla epäsuhteessa yhtiön taloudelliseen tilanteeseen tai loukata muuten yhtiön velkojien asemaa. Arviointi on myös tehtävä suhteessa toimenpiteestä seuraavaan riskiin ja toisaalta riskin otosta saatuun korvaukseen. Vähemmistöosakkeenomistajien kannalta tulee emoyhtiölle annettavalle liiketaloudellisesti perustelemattomalla konserniavustukselle saada vähemmistöosakkeenomistajan suostumus tai kompensoida heitä menetystään vastaavilta osin. Konserniavustuksen suhde vähemmistöosinko säännökseen on vielä epäselvä. Jos KKO:n päätyy ratkaisussaan hovioikeuksien kannalle, voidaan liiketaloudellisesti perusteltu konserniavustus antaa myös vähemmistöosingon määrää rajoittaen.
  • Male, Rene (2017)
    Konserniksi järjestäytyneelle yritykselle voidaan erottaa yrityksen muodostaman taloudellisen kokonaisuuden yhteinen etu, ns. konserni-intressi. Konsernissa määräysvaltaa tosiasiallisesti käyttävä konsernihallinto edellyttää usein yksittäisiltä konserniyhtiöiltä erilaisten konserni-intressiä edistävien oikeustoimien toteuttamista. Useinkaan tällaisista oikeustoimista ei seuraa välitöntä hyötyä ne toteuttavalle konserniyhtiölle. Konsernin luonteesta juridisena rakenteena ja siitä seuraavasta konserniyhtiöiden itsenäisyydestä seuraa, että konserniyhtiöiden johdon on tarkasteltava kaikkia konserniyhtiön toteuttamia oikeustoimia kyseisen konserniyhtiön intressiä vasten. Tätä konserni-intressin ja yhtiöintressin vastakkainasettelua kutsutaan tutkielmassa konserniongelmaksi. Konserniongelmaa on tutkielmassa lähestytty osakkeenomistajien tahdonvaltaisuuden näkökulmasta. Osakkeenomistajat voivat määrätä yhtiön toiminnasta yhtiöjärjestyksessä ja siten sovittaa osakeyhtiön omiin tarpeisiinsa sopivaksi. Tämä tutkielmaa pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, voidaanko konserniongelma ratkaista tai siitä konsernille seuraavaa haittaa vähentää muuttamalla yhtiön toiminnan tarkoitukseksi konserni-intressin edistäminen. Tutkimus on toteutettu tunnistamalla ensin konserniongelman tyyppitilanteita ja tarkastelemalla sitten mitkä osakeyhtiölain säännökset aiheuttavat jännitteen konserni-intressin ja yhtiöintressin välille. Tutkielmassa tunnistetut konserniongelman tyyppitilanteet ovat ali- ja ylihintaisia suoritteet, konserniavustus, lähipiirilainat, vierasvelkavakuudet ja konsernikassajärjestelyt. Näiden tyyppitilanteiden perusteella erotetut konserni-intressin kannalta ongelmalliset osakeyhtiölain säännökset ovat ennen kaikkea OYL 1:8:stä johtuva yhtiön johdon velvollisuus edistää yhtiön etua, OYL 1:5:n mukainen yhtiön voitontuottamistarkoitus ja OYL 13 luvun varojen käyttöä koskeva sääntely (erityisesti varojen käytön liiketaloudellisen perusteltavuuden vaatimus). Tutkielmassa esitetyn perusteella yhtiön toiminnan tarkoituksen muuttaminen konserni-intressin edistämiseksi laajentaa yhtiön johdon kelpoisuutta kahdella tavalla. Ensinnäkin, toiminnan tarkoituksen muuttaminen laajentaa OYL 1:8:n mukaisen yhtiön edun käsitettä siten, että yhtiön etu samaistuu konserni-intressiin, konserniyhtiön välittömän osakkeenomistajan sijaan. Toiseksi, yhtiön toiminnan tarkoituksen muuttaminen laajentaa yhtiön johdon kelpoisuutta ja toimivaltaa siten, että myös yhtiön johto voi toteuttaa varojenjaoksi katsottavia oikeustoimia. Konserni-intressiä koskeva kysymys nousee esiin ennen kysymyksenä siitä, voiko konserni-intressiin perustuva konsernitason liiketaloudellinen perusteltavuus korvata yhtiötason liiketaloudellisen perusteltavuuden puutteen? Suomalaisessa kontekstissa vastaus on kieltävä: varojen käytölle on oltava yhtiön näkökulmasta liiketaloudellinen peruste. Tästä lähtöasetelmasta tutkielmassa esitetään kuitenkin liiketaloudelliselle perusteltavuudelle sellainen tulkinta, joka mahdollistaa yhtiölle konserniin kuulumisesta kertyvien etujen huomioon ottamisen oikeustoimen liiketaloudellista perusteltavuutta arvioitaessa. Velkojainsuojaan on tällaisessa tulkinnassa kiinnitettävä erityistä huomiota, minkä johdosta tutkielmassa on edellytetty OYL 13:2:n mukaista maksukykyisyystestiä vastaavan testin suorittamista silloin, kun varojen käytön liiketaloudellinen perusteltavuus perustuu vastaisuudessa kertyviin konsernietuihin.
  • Ulander, Essi (2016)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan konsernimuotoon organisoitujen osakeyhtiöiden rahoitukseen liittyviä vakuusjärjestelyjä suhteessa osakeyhtiölain varojen käyttöä rajoittaviin säännöksiin sekä vakuusvastuun rajoittamiseen geneerisin vakuusvastuun rajoituslausekkein. Tutkimuksessa hahmotetaan geneeristen vakuusvastuun rajoituslausekkeiden tulkintaa sekä vakuudenantajan ja vakuudensaajan riskejä liittyen vakuusvastuun rajoittamiseen geneerisillä rajoituslausekkeilla. Osakeyhtiöiden mahdollisuuksia antaa vakuuksia toisen velasta rajoittavia osakeyhtiölain pakottavia säännöksiä tulkitaan lainopin keinoin. Pankkien myöntämä vieraan pääoman ehtoinen rahoitus on merkittävässä asemassa yhtiöiden rahoituksessa. Velkarahoituksen saamisen kannalta pankin vakuusvaatimukset ovat keskeisessä asemassa. Tavanomaisesti koko osakeyhtiön käytettävissä oleva vakuusmassa vaaditaan turvaamaan pankin saatavaa. Harjoitettaessa toimintaa konsernimuodossa vakuuksia vaaditaan tavanomaisesti myös muilta konserniyhtiöiltä. Vaikka konserniyhtiöt muodostavat taloudellisessa mielessä kokonaisuuden, jota yleensä johdetaan emoyhtiöstä käsin, poikkeaa tämä yhtiöoikeudellisesta vaatimuksesta tarkastella konserniyhtiöitä itsenäisinä yhtiöinä. Konserniyhtiöiden toimien tulee toteuttaa kunkin yhtiön etua, eikä vaatimusta voida sivuuttaa konserni-intressin nojalla. Konserniyhtiöiden antaessa vakuuksia toistensa velvoitteista tämä tarkoittaa, että vakuuksien tulee edistää kunkin konserniyhtiön etua. Konsernien rahoitusjärjestelyissä on tarpeen sovittaa yhteen pankin vaatimus mahdollisimman laajoista vakuuksista sekä konserniyhtiöiden tarve rajoittaa vakuusvastuu osakeyhtiölain sallimaan määrään. Näiden edellytysten yhteensovittamiseksi liitetään rahoitusdokumentaatioon usein niin sanottu geneerinen vakuusvastuun rajoituslauseke, jolla vakuusvastuu rajoitetaan siihen määrään, joka on osakeyhtiölain varojenjakoa koskevien yksityiskohtaisten säännösten sekä muiden osakeyhtiölain pakottavien säännösten mukaan mahdollista. Vakuusvastuuta ei näin välttämättä rajoiteta sitoumusta annettaessa määrällisesti, vaan tämä arviointi siirretään tulevaisuuden hetkeen, jona vakuuksia mahdollisesti realisoidaan. Vaikka lauseke huomioi sekä osakeyhtiölain vakuuksille asettamat rajat että vakuudensaajan tarpeen turvata saatavansa mahdollisimman laajoilla vakuuksilla, jättää lauseke tulkinnanvaraa vakuuksien laajuuteen, lausekkeen ja osakeyhtiölain suhteeseen sekä vakuudenantajan ja -saajan riskipositioihin. Osakeyhtiön mahdollisuuksia antaa vakuus toisen konserniyhtiön velasta määrittää osakeyhtiölain laitonta varojenjakoa koskeva säännös. Jos vakuus on liiketaloudellisesti perusteltu, se on osakeyhtiölain varojenjakoa koskevien säännösten näkökulmasta sallittu. Liiketaloudellinen peruste edellyttää, että vakuus on yhtiön toiminnan tarkoituksen ja yhtiön edun mukainen, eli että se tuottaa pitkällä aikavälillä voittoa yhtiön kaikille osakkeenomistajille. Jokaisen konserniyhtiön osalta onkin tarkasti arvioitava sitä, missä määrin vakuuden antaminen tuottaa etua kyseiselle yhtiölle. Konserniyhtiöiden osakkeenomistajien on mahdollista yksimielisinä käyttää yhtiön varoja myös ilman liiketaloudellista perustetta. Vakuus ei saa tässä tapauksessa vaarantaa yhtiön maksukykyisyyttä eikä ylittää laajuudeltaan yhtiön viimeisen tilintarkastetun tilinpäätöksen taseen osoittaman vapaan oman pääoman määrää. Yhtiön tulee tällöin myös huomioida annetun vakuuden vaikutus jakokelpoisten varojen määrään. Osakeyhtiölaki kieltää myös omien osakkeiden hankinnan rahoittamisen. Myös vakuuden antaminen osakkeiden hankinnan jälkeen voi rikkoa kieltoa, jos vakuus ei liity aidosti itsenäiseen rahoitusjärjestelyyn. Konsernien rahoitusjärjestelyissä onkin tarkoin arvioitava rikkooko annettu vakuus kieltoa. Varojenjakosäännösten ohella geneeriset rajoituslausekkeet huomioivat usein muut osakeyhtiölain pakottavat säännökset, jotka voivat rajoittaa vakuuksia. Konserniyhtiöiden vakuudenantomahdollisuuksia rajoittaa yhtiön toimialamääräys. Vakuuden tulee joko kuulua yhtiön toimialaan tai sen tulee palvella tällaista toimintaa. Jos yhtiö saa esimerkiksi vastaista rahoitusta tämän antaessa vakuuksia konserniyhtiöiden vastuista, voinee toimi palvella yhtiön toimialan mukaista toimintaa. Konserniyhtiöiden antamat vakuudet tuleekin rajata määrään, joka palvelee yhtiön toiminnan tarkoituksen toteuttamista yhtiön toimialalla. Jos konserniyhtiöllä on vähemmistöosakkeenomistajia, ei vakuus saa tuottaa epäoikeutettua etua enemmistöosakkeenomistajalle näiden kustannuksella. Yhdenvertaisuusperiaatteen toteutuminen yhtiön tehdessä liiketoimintaansa liittyviä päätöksiä edellyttää yhtiön toiminnan tarkoituksen ja yhdenvertaisuusperiaatteen keskinäistä tarkastelua. Ollakseen liiketaloudellisesti perusteltu tulee toimen tuottaa etua yhtiön kaikille osakkeenomistajille. Näin ollen liiketaloudellisesti perusteltu toimi todennäköisesti huomioi kaikkien osakkeenomistajien edun, vaikka toimi samalla tuottaisi etua myös muutoin jollekin osakkeenomistajalle. Tällainen etu ei saa olla kokonaisuutena arvioiden epäoikeutettua, jotta toimi ei riko osakeyhtiölain yhdenvertaisuusperiaatetta. Vakuusvastuun rajoittaminen geneerisillä rajoituslausekkeilla voi olla ongelmallista yhtiön johdon tehtävien näkökulmasta. Jos vakuus rajoitetaan määrään, joka on liiketaloudellisesti perusteltu, ei ongelmia syntyne myöskään suhteessa johdon huolellisuus- ja lojaliteettivelvollisuuteen. Erityisesti jos osapuolet ovat erimielisiä vakuuksien määrästä, voidaan johdon katsoa toimineen huolellisuusvelvoitteensa vastaisesti. Geneeriseen vakuusvastuun rajoituslausekkeeseen liittyy riski osapuolten eriävästä näkemyksestä annettujen vakuuksien määrästä. Jos tätä joudutaan selvittämään jälkikäteen esimerkiksi tuomioistuimessa, liittyy lausekkeeseen riski sen tulkinnasta. Tuomioistuin voi katsoa vakuuksia annetun laajuudessa, joka rikkoo osakeyhtiölakia. Jos vakuuksia katsotaan annetun osakeyhtiölain vastaisesti, liittyy vakuusjärjestelyyn riski oikeustoimen sitomattomuudesta, varojen palautusvelvollisuudesta, takaisinsaannista vakuudenantajan insolvenssimenettelyssä, vahingonkorvausvelvollisuudesta sekä rikosoikeudellisesta vastuusta. Vakuudenantajan ja -saajan riskipositioiden kannalta on huomattava, että muun muassa yhtiön toiminnan tarkoituksen ja laitonta varojenjakoa koskevan säännöksen voidaan katsoa yksittäistapauksessa rajoittavan yhtiön edustajan toimivaltaa. Osakeyhtiölain vastaisesti annettu vakuus voi näin ollen sitoa yhtiötä, jos pankin katsotaan olleen vilpittömässä mielessä. Geneerinen vakuusvastuun rajoituslauseke jättääkin sekä vakuudensaajan että vakuudenantajan riskipositiot epäselviksi.
  • Karlais, Anton (2018)
    Entreprenörer ser ofta sitt bolag som sitt livsverk och är sällan beredda att ge upp kontroll över det bolag de grundat och utvecklat. Att finansiera bolaget genom främmande kapital är inte alltid ändamålsenligt i snabbt växande bolag, varför entreprenörer vanligtvis är tvungna att söka finansiering genom eget kapital. I dessa situationer uppstår en risk att entreprenörens aktieägande och följaktligen också kontroll över bolaget späds ut till den grad att entreprenörens bestämmanderätt äventyras. I samband med finansieringen av bolaget kan entreprenörer därför överväga ibruktagandet av kontrollförstärkande mekanismer i syfte att behålla kontroll, även då entreprenören överlåtit en majoritet av bolagets aktier. Användningen av kontrollförstärkande mekanismer är ett aktuellt ämne som för tillfället debatteras flitigt på ett globalt plan. I USA har bl.a. Googles och Facebooks börsintroduktioner gett upphov till en trend där entreprenörer i framförallt teknologibolag utnyttjat kontrollförstärkande mekanismer trots att användningen av dessa mekanismer ständigt ifrågasätts av investerare. Denna avhandling analyserar hurudana kontrollförstärkande mekanismer som finns tillgängliga inom ramen för den finska aktiebolagslagstiftningen. Avhandlingen analyserar även hur dessa kontrollförstärkande mekanismer påverkar bolaget med avstamp i bolagets verksamhet, finansiering och eventuella börsintroduktion. Användningen av kontrollförstärkande mekanismer analyseras som utgångspunkt ur entreprenörens synvinkel med fokus på hur entreprenören också i fortsättningen kan kontrollera bolaget. Avhandlingens analys baseras på ett rättdogmatiskt perspektiv men utnyttjar även rättsekonomiska teorier för att beskriva det dynamiska förhållandet mellan entreprenör och investerare. Corporate governance och strukturen på bolagets finansiering och kontrollförhållanden betraktas i avhandlingen således som ett förhandlingsförhållande mellan bolagets olika aktörer, där kontrollförstärkande mekanismer kan ses som ett resultat av dessa förhandlingar. Avhandlingen närmar sig ämnet genom att först redogöra för ett aktiebolags finansieringsalternativ och hur dessa alternativ påverkar entreprenörens kontroll över bolaget. Vidare redogörs för olika teorier till varför entreprenörer strävar efter kontroll samt hur kontroll i aktiebolag regleras och används. Avhandlingen analyserar hur en entreprenör genom antingen bolagsrättsliga eller avtalsrättsliga kontrollförstärkande mekanismer kan sträva efter att förstärka och stabilisera sin kontroll över bolaget. De kontrollförstärkande mekanismer som ingående analyseras är serier av olika aktieslag, röstbegränsningar, aktieägaravtal och konvertibla finansieringsinstrument. Dessa olika kontrollförstärkande mekanismers egenskaper och användbarhet i kontrollförstärkande syfte jämförs sinsemellan och deras påverkan på bolagets verksamhet, finansiering och börsintroduktion analyseras. Avhandlingen visar att entreprenörer strävar efter kontroll, eftersom entreprenören anser att hen har den vision och sakkunskap som krävs för att utveckla bolaget framgångsrikt, varför entreprenören behöver full kontroll över bolagets beslutsfattande. Baserat på analysen av de olika kontrollförstärkande mekanismernas karaktärsdrag, presenterar avhandlingen slutsatser kring de olika mekanismernas ändamålsenlighet med beaktande av den långsiktiga och stabila kontroll som entreprenörer kräver. Avhandlingen argumenterar för kontrollförstärkande mekanismer baserade på bolagsordningen, men framför även konvertibla finansieringsinstrument som ett alternativ i vissa fall. Som resultat av analysen kring hur mekanismerna påverkar bolaget konstateras att beroende på val av mekanism kan användningen av kontrollförstärkande mekanismer ha en inverkan på bl.a. bolagets beslutsfattande, kostnaden för finansiering och på aktiernas likviditet och prissättning på marknaden. I avhandlingen konstateras även att kontrollförstärkande mekanismer inte bör betraktas som enbart negativa av investerare och att en väl utformad kontrollförstärkande mekanism kan som ett resultat av effektiva finansieringsförhandlingar reflektera både entreprenörers och investerares behov. Som ett led i detta sammanhang lyfter avhandlingen fram användningen av s.k. sunset – klausuler i syfte konstruera mekanismerna på ett sätt som bättre speglar båda parters behov.
  • Kuusela, Tuomas (2017)
    Vertailen tässä tutkielmassa Suomen oikeusjärjestelmän ja Ison-Britannian scheme of arrangement -järjestelyn mahdollistamia keinoja, joilla taloudellisissa vaikeuksissa olevan suuren ja vahvasti velkarahoitteisen osakeyhtiön rahoitusta voidaan järjestellä uudelleen. Vertailu rakentuu osin oikeustaloustieteelliseen teoriaan ja osin yhtiörahoituskäytännön todellisuuteen perustuvalle taloudellista tehokkuutta ja oikeudenmukaisuutta tasapainottavalle puitekehykselle. Puitekehyksen perusteella uudelleenjärjestelyt tulisi pystyä toteuttamaan tehokkaasti siten, että yhtiön liiketoimintaan sitoutunutta kokonaisarvoa menetetään järjestelyn seurauksena mahdollisimman vähän. Tällöin uudelleenjärjestelyt kohdistetaan pelkkiin rahoittajavelkojiin, mikä nopeuttaa käsittelyä ja välttää jokapäiväisen liiketoiminnan häiriöitä. Tehokas järjestely torjuu myös ns. holdout-tilanteet, joissa pieni velkojavähemmistö pystyy estämään korkea-asteisen enemmistön edullisena pitämät ratkaisut. Toisaalta uudelleenjärjestelyn lainsäädännölliset puitteet eivät saa sisältää sellaisia elementtejä, jotka mahdollistavat selvät poikkeamat yhtiön rahoittajien etusijajärjestyksestä tai johtavat helposti tilanteisiin, joissa tuomioistuin vahvistaa uudelleenjärjestelyyn liittyviä fundamentaalisesti epävarmoja sisältö- ja arvonmäärityskysymyksiä. Jos suomalaisten osakeyhtiöiden velkarahoitus hajautuu jatkossakin aiemman kehityksen mukaisesti useille samaehtoisille velkarahoittajille, Suomeen on perusteltua ottaa vaikutteita Ison-Britannian tuomioistuinjohtoisesta scheme of arrangement -järjestelystä, jolla voidaan parantaa kohdennetusti hajautuneisiin rahoitusvelkoihin kohdistuvien uudelleenjärjestelyiden onnistumisen edellytyksiä. Scheme of arrangement -järjestelyn lähestymistapa – sellaisena kuin se nähdään Englannin ja Walesin tuomioistuinten velkajärjestelykäytännössä – vaikuttaa velkojien taloudellisten etujen näkökulmasta oikeudenmukaiselta. Yhtäältä tuomioistuimet huomioivat samaehtoisen velkojaryhmän korkea-asteisen enemmistön näkemyksen kulloisenkin järjestelyn taloudellisesta edullisuudesta. Toisaalta ne kuitenkin tutkivat tarvittaessa, ettei tietyn velkojaryhmän sisällä vaikuta sellaisia taloudellisia eturistiriitoja, jotka johtavat järjestelyä vastustavan vähemmistön epäoikeudenmukaiseen kohteluun. Järjestelyn periaatteelliset edut vaikuttavat selviltä suhteessa Suomen yrityssaneeraukseen, joka edellyttää raskasta velkaselvitystä, mahdollistaa poikkeamat rahoittajien etusijajärjestyksestä ja edellyttää tuomioistuimelta järjestelyn sisällöllisen hyväksyttävyyden kokonaisvaltaista arviointia sen tutkiessa saneerausohjelman vahvistamisen edellytyksiä ja esteitä.
  • Torkkel, Heidi (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan kuluttajan vastuuta maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä. Koska suomalaiset kuluttajat maksavat päivittäisiä ostoksiaan eniten maksukortilla ja verkkopankkitunnuksilla, tarkastellaan tutkielmassa niiden väärinkäyttöä. Tässä tutkitaan siten kuluttajan ja pankin/luottokorttiyhteisön eli maksupalveluntarjoajan välistä vastuunjakoa maksukortin ja verkkopankkitunnusten oikeudettomasta käytöstä. Oikeudettomasta käytöstä on kyse tyypillisesti siitä, että maksuväline on kadonnut, anastettu tai se on muutoin päätynyt sivullisen haltuun ja sitä käytetään väärin. Saatuaan maksuvälineen haltuunsa, sivullinen voi nostaa sillä automaatista rahaa tai maksaa ostoksia myyjän tiloissa. Kun maksukorttiin on liitetty lähimaksuominaisuus, on sen väärinkäyttö myös helpottunut. Lähimaksuominaisuudella maksettaessa maksukorttia ei tarvitse syöttää maksupäätteeseen, vaan kortilla maksetaan ja maksu hyväksytään vilauttamalla maksukorttia maksupäätteen vieressä. Lähimaksaminen ei siten edellytä maksukortin pin-koodin tietämistä ja tämän vuoksi maksukortin väärinkäyttö on helpottunut. Näin ollen mielenkiintoinen kysymys on, että edellytetäänkö kuluttajalta jatkossa huolellisempaa toimintaa maksukortin säilyttämisen suhteen. Fyysisen maksuvälineen lisäksi maksuvälinettä voidaan käyttää väärin sen tietojen avulla. Tällöin sivullinen pystyy maksamaan niillä ostoksia verkossa ja tekemään oikeudettomia tilisiirtoja. Viime vuosina erilaiset tietojenkalasteluhuijaukset ovat lisääntyneet ja niillä pyritään saamaan maksuvälinetietoja haltuun. Myös lukuisiin suomalaisiin kuluttajiin on kohdistunut tietojenkalasteluhuijauksia. Tyypillisesti niissä havitellaan kuluttajien verkkopankkitunnuksia, joilla voi aiheuttaa merkittävää vahinkoa. Kuluttajan vastuu on olennaisesti muuttunut maksupalvelulain säätämisen jälkeen ja viimeisimmät muutokset vastuun sääntelyyn tehtiin vuoden 2018 alussa. Kuluttajan vastuun sisältöä tarkastellaan maksupalvelulain säännösten valossa ja niiden perusteella kuluttaja voi joutua vastuuseen kolmella eri perusteella; kuluttaja on vastuussa maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä, jos hän on 1) luovuttanut maksuvälineen sen käyttöön oikeudettomalle, 2) toiminut huolimattomasti tai 3) laiminlyönyt ilman aiheetonta viivytystä ilmoittaa maksupalveluntarjoajalla maksuvälineen katoamisesta, joutumisesta oikeudettomasti toisen haltuun tai muusta oikeudettomasta käytöstä. Kuluttajan vastuuta on kuitenkin rajoitettu 2 ja 3 kohdan tilanteissa 50 euroon, jos kuluttaja ei ole toiminut törkeän huolimattomasti tai tahallisesti. Näin ollen törkeän huolimattomuuden rajanvedolla on keskeinen merkitys kuluttajan vastuun kannalta ja tätä pyritään tässä tutkielmassa selvittämään. Kuluttajan vastuuta on myös rajoitettu erinäisillä perusteilla, joita tässä tutkielmassa myös tutkitaan. Tutkielman systematiikka noudattaa pitkälti vastuusääntöjen systematiikkaa. Lopuksi tutkielmassa tuodaan myös esiin vastuujärjestelmän ongelmia ja pohditaan järjestelmän kehitysmahdollisuuksia. Tutkielmassa selvitetään voimassa olevan oikeuden sisältöä, joten tutkielmassa käytetään metodina lainoppia. Kuluttajan vastuun määrittely on tapauskohtaista ja riippuvainen suuresti tapauksen olosuhteista, minkä vuoksi tutkielmassa hyödynnetään runsaasti oikeuskäytännöstä löytyvää materiaalina. Tutkielmassa pyritään huomioimaan uudet väärinkäytön muodot ja niistä erityisesti tietojenkalasteluhuijaukset. Lisäksi lähdemateriaalina käytetään myös Norjan ja Ruotsin käytäntöä, joita käytetään sekä vertailuun että tulkinta-apuna. Tutkielmassa havaitaan, että käytännössä maksupalveluntarjoaja kantaa vastuun oikeudettomasta käytöstä ja kuluttaja voi joutua vastuuseen vain erittäin moitittavan toiminnan tai laiminlyönnin johdosta. Tästä huolimatta järjestelmä ei ole täysin ongelmaton, mihin paneudutaan työn lopussa ja pohditaan mahdollisia kehitysmahdollisuuksia ongelmien poistamiseksi.
  • Leino, Päivi Emilia (2015)
    Tutkielmassa tarkastellaan kuvataiteellisen ja kirjallisen mainosilmoituksen tekijänoikeudellista asemaa Suomessa. Tutkimuskohteena on erilaisten kuvataiteellisten ja kirjallisten mainosilmoitusten teoskynnyksen arviointi sekä teossuojan kohde ja laajuus huomioiden lainsäädännön, kansainvälisten sopimusten ja oikeuskirjallisuuden lisäksi erityisesti Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisut, pohjoismainen oikeuskäytäntö ja Suomen tekijänoikeusneuvoston lausunnot. Metodologisesti tutkielma on luonteeltaan oikeusdogmaattinen tutkimus, jossa tarkastellaan voimassaolevan oikeuden sisältöä. Kuvataiteelliset ja kirjalliset mainosilmoitukset voidaan määritellä painomuodossa tai digitaalisella jalustalla oleviksi kaupallisiksi ilmoituksiksi. Lisäksi mainosilmoitus voi olla luonteeltaan sekä kuvataiteellista että kirjallista ilmaisua yhdistävä ilmoitus. Kuvataiteelliset ja/tai kirjalliset mainosilmoitukset voivat saada teossuojaa, sillä Bernin yleissopimus suojaa myös kaupallisista lähtökohdista syntyneitä omaperäisiä teoksia. Euroopan unionin tuomioistuimen 2000-luvun ratkaisukäytännön perusteella teokselta edellytettävä omaperäisyysvaatimus voidaan katsoa Euroopan unionissa harmonisoiduksi silloin, kun teos kuuluu InfoSoc-direktiivin soveltamisalaan. Euroopan unionin tuomioistuimen mukaan teoksen tulee olla omaperäinen eli tekijänsä itsenäisen henkisen luomistyön tulos. Teoksessa tulee ilmetä tekijänsä luovat itsenäiset valinnat, jotka eivät saa olla luonteeltaan mekaanisista tai funktionaalisista syistä johtuvia tai täysin ulkoisista olosuhteista riippuvaisia. Käytäntöä tarkastelemalla on mahdollista arvioida mainosilmoitusten kaupallisen tarkoituksen vaikutusta mainosilmoitusten tekijöiden luovien valintojen tekoon. Kuvataiteellisten mainosilmoitusten omaperäisyystulkinnassa huomiota kiinnitetään muun muassa tuotteen väri-, tekniikka- ja sommitteluvalintoihin. Kuvataiteellisten mainosilmoitusten luovien valintojen tulkinnassa itsenäisten luovien valintojen tarkastelu vaiheittaisena luomisprosessina tarjoaa läpinäkyvyyttä teostason tarkasteluun. Kirjallisten mainosilmoitusten itsenäiset luovat valinnat näyttäytyvät usein sanojen valinnassa, järjestämisessä ja yhdistämisessä. Mikäli mainosilmoitus yhdistää sekä kuvataiteellista että kirjallista ilmaisua, saattaa ilmaisumuotojen yhdistäminen jo sinänsä tarjota hyvät edellytykset teoskynnyksen ylittymiseksi. Teostason tulkinta edellyttää kuitenkin aina tapauskohtaista arviointia ja kytkentää todellisuuteen, sillä omaperäisyyden tarkastelussa voi muutoin olla käsitelainopillisten päätelmien riski. Mainosilmoituksen teossuoja kohdistuu ilmoituksen konkreettiseen ilmenemismuotoon. Mikäli mainosilmoitus on matalan teostason teos, voidaan teossuoja arvioida kapea-alaiseksi. Luovuuden tarpeettoman rajoittamisen ehkäisemiseksi ja kommunikaation turvaamiseksi on perusteltua, ettei teossuoja ole teoksen ilmentävää omaperäisyyttä laajempi. Näin ollen on tapauskohtaisesti mahdollista, että mainosilmoituksen teossuoja suojaa vain identtistä kopiointia vastaan. Toisaalta runsaasti tekijänsä luovia valintoja ilmentävän mainosilmoitusteoksen suoja-ala on laajempi, kuitenkaan kohdistumatta teoksessa ilmenevään oivallukseen tai teoksen ideaan.
  • Asikainen, Eeva (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan patentteja kestävän kehityksen näkökulmasta. Tarkastelun keskiössä ovat kylvösiemeniin myönnettyjen patenttien vaikutus kestävään ruokatuotantoon ja siten myös jokaisen oikeuteen ruokaan. Oikeus ruokaan on kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa tunnustettu oikeus. Oikeus ruokaan tarkoittaa sitä, että jokaisella on oikeus riittävään ravintoon ja oikeus olla vapaa nälästä. Oikeus ruokaan ei kuitenkaan toteudu kaikkialla maailmassa. Globaali ruokatuotanto ei ole kestävällä tasolla eikä se tällä hetkellä pysty vastaamaan kaikkien ihmisten ravitsemuksellisiin tarpeisiin. Useat haasteet, kuten ilmastonmuutos ja väestönkasvu aiheuttavat suuria ongelmia globaalille ruokasysteemille ja sen kestävyydelle. Ruokatuotannon vinoumaa kuvastaa osuvasti se, että ruokaa tuotetaan kyllä määrällisesti riittävästi jokaista henkilö kohden, mutta samaan aikaan noin 820 miljoonaa ihmistä kärsii nälästä. Tämä ongelma esiintyy korostetusti Afrikassa, jossa noin kolmas osa koko mantereen väestöstä kärsii jollain tasolla nälästä. Ongelma on suurin Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa, johon tässä tutkimuksessa keskitytään. Patentti tuottaa yksinoikeuden, joka antaa haltijalleen oikeuden kieltää muita hyödyntämästä patentoitua keksintöä. Aiemmin luonnon geeniresurssit olivat patentoitavuuden ulkopuolella. Teknologia kehittyi 1960-1990 luvuilla etenkin ruokatuotannon osalta. Seuraava askel oli kohti bioteknologisia innovaatiota ja geenitekniikkaa. Teollistuneiden maiden intressissä oli uusien bioteknologisten keksintöjen tehokas suojaaminen patenttisääntelyllä. Maailman kauppajärjestön perustamisen yhteydessä allekirjoitettiin TRIPSsopimus, jolla harmonisoitiin laajasti immateriaalioikeudellista sääntelyä. TRIPS-sopimuksen 27 artiklan 3 b-kohta mahdollistaa geenimuunneltujen kylvösiemenien patentoinnin. TRIPS-sopimus velvoittaa kaikkia Maailman kauppajärjestön jäsenvaltioita ja näin ollen myös suurinta osaa Afrikan valtioista. TRIPS-sopimuksen sääntelyn implementoiminen Afrikassa ei ole täysin ongelmatonta. Lisäksi bioteknologian siirtyminen maatalouden harjoittamiseen on johtanut siihen, että maataloutta harjoitetaan pääsääntöisesti kahdella tavalla eli perinteisenä maanviljelynä, jota erityisesti harjoittavat afrikkalaiset pienviljelijät sekä tehomaataloutena, jolle luonteenomaista ovat geenimuuntelu, runsas kemikaalien käyttö sekä yksipuoliset ja mekaaniset viljelytavat. Perinteinen maanviljely on usein ekologisempaa sekä siinä hyödynnetään useita erilaisia viljelytapoja ja viljelykasveja. Tehomaatalouteen ja geenimuunneltuihin kasveihin liittyy paljon potentiaalia etenkin ilmastonmuutoksen ja maatalouden suhteen, mutta myös monia huolenaiheita ja pelkoja. Kylvösiementuotannolle omainen piirre on alan monopolisoituminen. Afrikan köyhien kehitysmaiden on hyvin vaikeaa kilpailla ruokatuotannossa tehomaataloutta harjoittavien kansainvälisten kylvösiemenyritysten kanssa. Lisäksi TRIPS-sopimuksesta aiheutuu rajoitteita perinteisen afrikkalaisen maanviljelyn harjoittamiselle. Tässä tutkimuksessa maatalous, patentit ja ruokaturvallisuus ovat synergiassa ja vaikuttavat kaikki toisiinsa. Bioteknologia ja maatalouden keksinnöt nähdään potentiaalisina ratkaisijoina nälänhädän ongelmiin. Saharan eteläpuoleisen Afrikan maiden kannalta olisikin erityisen tärkeää, että uudet patenteilla suojatut maatalouden keksinnöt edistäisivät ruokaturvallisuutta. Ongelmana ja tämän tutkimuksen keskiössä kuitenkin on kuitenkin kysymys siitä, edistävätkö bioteknologian keksinnöt tosiaan ruokaturvallisuutta. Tutkimuksessa tarkastellaan siten myös sitä, onko patentti riittävä taloudellinen kannustin sellaisten keksintöjen tekemiseen, jotka ottavat nimenomaan huomioon kehitysmaiden tarpeet. Vaikka teknologia on kehittynyt nopeasti, ei nälänhädän ongelmia ole onnistuttu vielä poistamaan. Geenimuuntelussa on keskitytty enemmän rahakasvien kehittämiseen, kuin oikeuden ruokaan turvaamiseen.
  • Ojala, Maria (2015)
    Pro gradu-tutkielman aiheena ovat laajalti tunnetun tavaramerkin suojan rajat sekä vapaamatkustuksen sallittavuus. Laajalti tunnetut tavaramerkit nauttivat normaalia laajempaa suojaa, sillä suojan saanti ei edellytä sekaannusvaaran olemassaoloa. Laajalti tunnetun tavaramerkin maineen ja erottamiskyvyn hyväksikäyttö eli vapaamatkustus tarkoittaa tilannetta, jossa kilpaileva elinkeinonharjoittaja pyrkii samankaltaisen merkin käytöllä kulkemaan tunnetun tavaramerkin vanavedessä hyötyäkseen sen vetovoimasta, maineesta ja arvostuksesta. Tämän suojamuodon tavoitteena on estää merkin taloudellisen arvon hyväksikäyttö. Liian pitkälle ulotettu suoja kuitenkin haittaa ja vääristää kilpailua. Tutkielmassa tarkastellaan laajalti tunnetun tavaramerkin hyväksikäyttöä koskevaa sääntelyä Suomessa ja EU:ssa. Lähdemateriaalina tässä tutkielmassa on käytetty säädöksiä, esitöitä, koti- ja ulkomaista oikeuskäytäntöä sekä oikeuskirjallisuutta. Etenkin oikeuskäytännön analysoinnin kautta pyrkimyksenä on arvioida nykyistä oikeustilaa ja pohtia muutostarpeita. Tutkielmassa keskitytään kilpailevan elinkeinonharjoittajan näkökulmaan. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä ovat sallitun vapaamatkustuksen rajat, eli missä määrin kilpaileva elinkeinonharjoittaja saa käyttää hyväkseen aikaisemman laajalti tunnetun tavaramerkin mainetta ja erottamiskykyä markkinoinnissaan. Tutkielmassa pohditaan, kuinka pitkälle laajalti tunnetun tavaramerkin suoja on syytä ulottaa. Tutkielmassa arvioidaan suojan saannin edellytyksiä epäoikeutetun hyväksikäytön osalta. Näitä suojan saannin edellytyksiä ovat aikaisemman merkin laajalti tunnettuus, tavaralajin merkitys, yleisön mieltämä yhteys merkkien välillä, epäoikeutettu hyväksikäyttö sekä hyväksyttävän syyn mahdollinen olemassaolo. Osoittamalla merkin käytölle hyväksyttävän syyn, kilpaileva elinkeinonharjoittaja pystyy oikeuttamaan laajalti tunnettuun tavaramerkkiin kohdistuvan vapaamatkustuksen. Laajalti tunnettujen tavaramerkkien suojan rajoja ja siten vapaamatkustuksen sallittavuutta arvioitaessa huomioon otettavia seikkoja ovat kilpailevat intressit, tietyt perustavanlaatuiset vapaudet (kilpailunvapaus ja sananvapaus) sekä tavaramerkin eri funktiot. Tavaramerkin suoja-alan määrittämisessä on kyse alkuperäisen ja kilpailevan elinkeinonharjoittajan kilpailevien intressien yhteensovittamisesta. Tavaramerkin haltijan tiettyyn merkkiin kohdistuva eksklusiivinen oikeus voi johtaa kaupankäyntiin liittyviin rajoituksiin sekä estää kilpailijoiden pääsyn tietyille markkinoille. Lisäksi jatkuva tavaramerkkisuojan laajentuminen turvaa yhä vähenevissä määrin sananvapautta. Tavaramerkin mainos-, investointi- ja kilpailufunktioiden liian vahva suojaaminen laventaa tavaramerkkien haltijoiden kielto-oikeuden alaa liikaa. Ongelmana on, että laajalti tunnetun tavaramerkin kaikenlainen käyttö katsotaan helposti yritykseksi hyödyntää tämän merkin erottamiskykyä ja mainetta. Tavaramerkin haltija markkinajohtajana saattaa käyttää laajalti tunnettujen tavaramerkkien suojaa keinona estää kilpailua ja vaikeuttaa muiden markkinoille tuloa. Laajennettu suoja on tarkoitettu nimenomaan poikkeukselliseksi ja epätavalliseksi suojamuodoksi.
  • Lehtinen, Max (2018)
    Tutkielmassa tarkastelen Euroopan patenttisopimukseen kuuluvaa ja Suomen patenttilakiin sisällytettyä lääketieteellisten menetelmien patentointikieltoa. Tutkielmassa lääketieteellisillä menetelmillä tarkoitetaan Euroopan patenttisopimuksen vuoden 2000 muutoksen jälkeisen artiklan 53 alakohdan c mukaista kieltoa patentoida kirurginen tai terapeuttinen ihmisin tai eläimiin kohdistettu käsittely tai diagnoosia tarkoittava menetelmä. Tutkimusmetodi on ensi sijassa oikeusdogmaattinen, mutta omaksun myös oikeusvertailevan näkökulman tarkastellessani eri puolilla maailmaa tehtyjä sääntelyratkaisuja ja eri valtioiden patenttijärjestelmien suhteita. Tutkielmassa on annettu tilaa myös reaaliargumenteille. Tutkimus asemoituu oikeustieteen piiriin ollen lääketieteen lähimaastossa. Patenttioikeuden kenttä on hyvin kansainvälinen, minkä vuoksi aluksi kartoitetaan kansainvälistä säädösavaruutta. Tämän lisäksi lukija johdatetaan lääkintälaitteiden ja lääkkeiden eroihin, millä on myös immateriaalioikeudellinen ulottuvuutensa erityisesti lääketieteellisten menetelmien patentointikieltoa ja niin sanottua toisen ja seuraavan lääketieteellisen käytön patentteja koskien. Tutkielman kolmas luku koskee Euroopan patenttisopimuksen mukaista patenttijärjestelmää ja sen suomalaisia haaroja. Luku alkaa erittelemällä patenttijärjestelmän taustaa ja tarkoitusta sekä lääketieteellisten menetelmien asemoitumista järjestelmässä. Sitä kautta edetään patentointirajoitusten tulkintadoktriinin kehittymiseen Euroopan patenttiviraston laajennetun valituslautakunnan käytännössä. Neljännessä luvussa edetään Euroopan patenttisopimuksen mukaisen lääketieteellisten menetelmien patentointikiellon varsinaiseen sisältöön nykymuodossaan. Viidennessä luvussa tarkastellaan maailmalla omaksuttuja erilaisia tapoja lähestyä lääketieteellisten menetelmien patentointikieltoa. Kuudennessa eli viimeisessä luvussa avataan argumentteja pro et contra lääketieteellisten menetelmien patentointikieltoa kohtaan ja tehdään samalla johtopäätöksiä siitä, mikä olisi nykytiedon valossa hyvä tasapaino, jossa järjestelmä toimisi tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti sekä innovaatiotoimintaa edistäen mutta toisaalta tarpeettomasti sitomatta terveydenhuollon ammattihenkilöiden käsiä patentinloukkausväitteiden pelossa. Lääketieteellisten menetelmien immateriaalioikeudellisella suojalla on suuri merkitys yhtäältä terveysteknologian parissa tapahtuvaan innovointiin ja toisaalta terveydenhuollon kustannuksiin. Näiden menetelmien patentointikieltoa ei ole syvällisemmin sivuttu Suomessa aiemmin, joten mielestäni tutkimukselle on tilausta. Tutkielman johtopäätöksenä on, että maailman patenttioikeudelliset järjestelmät toimivat läheisessä vuorovaikutuksessa keskenään ja toivottavaa olisi, että järjestelmät olisivat patentilla suojattavia objekteja koskien suhteellisen lähellä toisiaan. Tällä tavoin vältetään kestämätön vapaamatkustajan ongelma, jossa kansallisesti hyödytään kapeasta patenttisuojasta, kun samaan aikaan oman maan yritykset voivat saada keksintöjänsä patentoiduksi merkittävillä markkinoilla. Näin ollen havaitulla yhdysvaltalaisella lääketieteellisten menetelmien patentointimahdollisuuden kaventumisella ja toisaalta eurooppalaisella patentointirajoituksen lainsäätäjän tarkoituksen entistä tarkemmalla seuraamisella on hyvät puolensa.
  • Liikanen, Eero (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan lääkkeiden lisäsuojatodistusjärjestelmää ja lisäsuojatodistuksen myöntämisedellytyksiä Euroopan unionissa. Tätä Suomessa toistaiseksi verrattain vähän tutkittua aihetta on tutkielmassa lähestytty yhden esikysymyksen ja kahden varsinaisen tutkimuskysymyksen kautta lainopillisin metodein sekä de lege ferenda -tutkimuksen keinoin. Tutkielman esikysymyksen tavoitteena on selvittää, mistä tässä Euroopan unionin lääkkeiden lisäsuojatodistusjärjestelmässä ylipäätään on kyse, ja mistä kaikesta järjestelmän voidaan nähdä koostuvan. Esikysymyksen tarkastelun yhteydessä on luotu katsaus tämän sui generis lisäsuojatodistussuojan keskeisiin taustatekijöihin kuten lääkkeiden patenttioikeudelliseen suojaan ja myyntilupamenettelyyn sekä tarkasteltu muun muassa lisäsuojatodistusjärjestelmän tavoitteita ja sääntelyn keskeisimpiä piirteitä. Tiivistetysti todettuna Euroopan unionin lisäsuojatodistusjärjestelmässä on kyse mahdollisuudesta hakea lääkkeisiin kohdistuvan keksinnön pa- tenttisuojaa muistuttavan suoja-ajan jatkamista enintään viidellä ja puolella vuodella niiden investointien ja sen menetetyn ajan kompensoimiseksi, jolloin keksintöä ei voitu vielä hyödyntää myyntilupamenettelyn takia. Esikysymykseen vastaamisen kautta on hahmotettu EU:n lisäsuojatodistusjärjestelmän keskeisimmät piirteet, mutta myös samalla luotu edellytykset tutkielman varsinaisten tutkimuskysymysten käsittelylle. Tutkielman pääasiallinen sisältö rakentuu lisäsuojatodistuksen myöntämisedellytysten ja siten ensimmäisen varsinaisen tutkimuskysymyksen ympärille. Lisäsuojatodistusasetuksen 3 artiklan myöntämisedellytysten voidaan nähdä muodostavan sääntelyn keskeisimmän rungon, sillä juuri kyseisen artiklan neljän edellytyksen täyttyessä tämä taloudellisesti tärkeä immateriaalioikeudellinen suoja voidaan myöntää. Samalla myöntämisedellytysten yhdenmukainen tulkinta ja soveltaminen ovat edellytys sille, että harmonisoitu lisäsuojatodistusjärjestelmä voi toimia tehokkaasti koko Euroopan unionin alueella. Tutkielmassa on kuitenkin havaittu, kuinka lisäsuojatodistusasetuksen yhdenmukainen soveltaminen ja siten lisäsuojatodistuksen myöntäminen samoin edellytyksin koko Euroopan unionin alueella on aiheuttanut käytännön elämässä paljon tulkintaongelmia, joita myös EUT on joutunut useaan otteeseen ratkomaan. Näistä lisäsuojatodistusasetuksen myöntämisedellytyksistä erityistä huomiota on saanut 3 artiklan a) alakohdan edellytys ”tuotetta suojaa voimassa oleva peruspatentti”, jossa myös kiteytyy keskeisellä tavalla harmonisoidun lisäsuojatodistuksen riippuvuussuhde taustalla vaikuttavasta unionin tasolla harmonisoimattomasta patenttioikeudesta. Tutkielman ensimmäisen varsinaisen tutkimuskysymyksen tavoitteena onkin ollut selvittää se, mitä tällä keskeisellä 3(a) artiklan myöntämisedellytyksellä todella tarkoitetaan, ja kuinka kyseistä edellytystä tulisi soveltaa asetuksen ja nykyisen oikeuskäytännön valossa. Tutkimuskysymystä on lähestytty tarkastelemalla asetuksen esitöitä, oikeuskirjallisuutta sekä ennen kaikkea kyseistä artiklankohtaa koskevia lukuisia EUT:n ennak- koratkaisuja. Tutkielmassa on muun muassa analysoitu EUT:n Teva UK ym. (C-121/17) ratkaisussa annettua kaksiosiasta testiä, joka tuoreen Royalty Pharma (C-650/17) ratkaisun valossa tulkittuna muodostaa toistaiseksi tärkeimmän 3(a) artiklan tulkintaohjeen. Lukuisat EUT:n ennakkoratkaisut ja niiden sisältämät tulkintaohjeet ovat yhdenmukaistaneet lisäsuojatodistusasetuksen ja erityisesti todistuksen myöntämisedellytysten tulkintaa, mutta toinen asia on se, voidaanko yksin ennakkoratkaisujen avulla koskaan saavuttaa tarvittavaa harmonisoinnin tasoa. Esimerkiksi jo lääketutkimuksen monitahoinen luonne ja lisäsuojatodistusjärjestelmän sui generis asema ja riippuvuussuhde harmonisoimattomasta patenttioikeudesta luovat haasteita, joita nykyisisissä järjestelmässä ei ole yksinkertaista taikka edes mahdollista ratkaista. Tutkielman toisena varsinaisena tutkimuskysymyksenä onkin ollut tarkastella sitä, kykeneekö tämä Euroopan unionissa omaksuttu lisäsuojatodistusjärjestelmä sekä todistuksen myöntämisedellytykset nykymuodossaan vastaamaan sääntelyn tavoitteita, vai tulisiko järjestelmää ja sääntelyä muuttaa. Tutkielman johtopäätöksenä esitetään, että tähän kysymykseen tulisi vastata kielteisesti. Mikäli EU:n lisäsuojatodistusjärjestelmän ja lisäsuojatodistuksen myöntämisedellytysten tavoitteena on, että patentin suojaamalle, mutta myyntilupamenettelyn kohteeksi joutuvalle lääketuotteelle voidaan myöntää samoin edellytyksin kaikissa EU:n jäsenvaltioissa enintään viiden ja puolen vuoden pituinen lisäsuoja patentin voimassaolon päättymisen jälkeiseksi ajaksi, ei järjestelmä ja todistuksen myöntämisedellytykset nykyisessä muodossaan pysty parhaimmalla mahdollisella tavalla vastaamaan tähän tavoitteeseen. Tutkielman lopuksi onkin esitetty kolme vaihtoehtoa, jotka liittyvät valmisteilla olevaan Euroopan yhtenäispatenttijärjestelmään, ja jotka voisivat tarjota keinoja myös Euroopan unionin lisäsuojatodistusjärjestelmän kehittämiseksi. Vaikka nämä vaihtoehdot edellyttäisivätkin muutoksia ja sisältäisivät omat haasteensa, on tutkielmassa esitetty, että mahdollisten hyötyjensä vuoksi ne ansaitsisivat lisäselvityksiä.
  • Hellsten, Annastina (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan lääkkeiden vähittäismyynnin sääntelyä ja sen kehittämiskohteita. Vähittäismyynnin osa-alueista tutkielmassa keskitytään ensinnäkin apteekkialalle pääsyyn liittyviin seikkoihin, kuten apteekkitoiminnan luvanvaraisuuteen ja apteekin perustamiseen ja sijaintiin liittyvään tarveharkintaan. Lisäksi tarkastellaan lääkkeiden hintasääntelyä ja itsehoitolääkkeiden myyntikanavarajoitusta. Edellä mainittuja osa-alueita tarkastellaan seuraavien tutkimuskysymysten avulla: (i) mikä on lääkkeiden vähittäismyyntiä koskevan voimassaolevan oikeuden sisältö, (ii) millaisia ongelmakohtia nykysääntelyyn sisältyy kilpailun edistämisen ja elinkeinovapauden näkökulmasta ja (iii) miten kilpailua lääkkeiden vähittäismyyntimarkkinoilla voitaisiin edistää lainsäädännön keinoin. Tutkimuskysymyksiä tarkastellaan pääasiassa lainopin ja lainsäädännön vaikutusten arvioinnin avulla. Tutkielman aineistona on hyödynnetty erilaisia kotimaisia ja ulkomaisia tutkimuksia, oikeuskirjallisuutta ja virallisaineistoa. Aiheesta onkin tehty runsaasti tutkimusta ja eri tahot ovat esittäneet omia suosituksiaan sääntelyn uudistamiseksi. Myös muiden Pohjoismaiden esimerkit lääkkeiden vähittäismyynnin kevyempään sääntelyyn siirtymisestä ovat aiheuttaneet painetta tarkastella kotimaisen sääntelyn ajantasaisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Uudistuksia on kuitenkin myös Suomen osalta pian luvassa, sillä uusi hallituksen esitys lääkelain muuttamiseksi on parhaillaan käsittelyssä. Aiemmista selvityksistä huolimatta sääntelyn tarkasteleminen onkin yhä ajankohtaista. Lääkkeiden vähittäismyyntitoiminnan sääntelyä on kritisoitu viime vuosina enenevissä määrin, sillä se rajoittaa alan kilpailua ja elinkeinon harjoittamisen vapautta. Apteekkitoiminta on ensinnäkin luvanvaraista, eikä apteekkariksi voi ryhtyä kuin proviisorin tutkinnon omaava henkilö. Siten lainsäädännöllä apteekkitoiminnan harjoittaminen on rajattu tietyn ammattiryhmän yksinoikeudeksi. Lupia on tarjolla myös vain rajallinen määrä, eikä yhdellä apteekkarilla voi olla kerrallaan kuin yksi apteekki ja korkeintaan kolme sivuapteekkia. Määräsääntelystä johtuen toiminnan kasvattaminen ja esimerkiksi apteekkiketjujen toiminta ei ole mahdollista. Oikeus uuden apteekin perustamiseen on myös riippuvainen Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean suorittamasta tarveharkinnasta, jolla määritetään myös apteekin sijainti. Elinkeinoharjoittaja ei voikaan itse päättää liikkeensä sijainnista, eikä sijainnin käyttäminen kilpailukeinona ole siten nykysääntelyn puitteissa mahdollista. Lisäksi lääkkeiden vähittäismyyntihinnat ovat sääntelyn seurauksena kaikissa apteekeissa samat, mikä estää mahdollisuuden hintakilpailuun ja edullisempiin kuluttajahintoihin. Itsehoitolääkkeiden myynti on puolestaan asetettu apteekkien yksinoikeudeksi, vaikka muiden ei-reseptilääkkeiden myynti myös apteekkien ulkopuolella on mahdollista. Tällä on merkitystä sekä apteekkien keskinäiseen että myös päivittäistavarakauppojen ja apteekkien väliseen kilpailuun. Vähittäismyyntitoiminnan yksinoikeuksia ja rajoituksia on perusteltu muun muassa lääkelain tavoitteisiin lukeutuvilla lääkkeiden turvallisen käytön ylläpitämisellä ja lääkkeiden maankattavan saatavuuden varmistamisella. Lääkkeiden myynnin onkin katsottu edellyttävän esimerkiksi toiminnan asianmukaisuudesta huolehtimista, erityistä ammattitaitoa ja apteekkien lakisääteisiin velvoitteisiin lukeutuvasta lääkeneuvonnasta huolehtimista. Hinnoittelun sääntelyn osalta pyrkimyksenä on ollut kuluttajahintojen kohtuullisuuden varmistaminen. Sääntelyn tavoitteiden toteutuminen ei kuitenkaan välttämättä edellytä nykyisen kaltaista sääntelyä. Lääkkeiden vähittäismyynnin sääntelyä uudistamalla voitaisiinkin paitsi edistää kilpailua niin myös huolehtia lääkkeiden vähittäismyyntiin liitettävien edellytysten toteutumisesta. Esimerkiksi luvanvaraisuuden korvaaminen ilmoitusmenettelyllä nopeuttaisi elinkeinonharjoittajien alalle pääsyä, mutta mahdollistaisi silti toiminnan tehokkaan valvonnan. Proviisoriomistuksesta luopumisen etuina olisivat etenkin uusien, suurempien markkinatoimijoiden ja niiden mukanaan tuomien mittakaavaetujen alalle tulon mahdollistaminen. Toiminnan farmaseuttisten piirteiden säilyttämisessä voitaisiin hyödyntää niin apteekkien henkilökuntaa kuin nimeämällä apteekkien toiminnasta vastaamaan omistussuhteesta riippumaton farmasian alan ammattilainen. Tarveharkinnan poistaminen voisi myös edistää kilpailua ja lääkkeiden saatavuutta mahdollistamalla apteekkien määrän kasvu ja apteekin vapaa sijoittautuminen. Harvaan asuttujen seutujen lääkehuollon ylläpitämisessä voitaisiin hyödyntää esimerkiksi verkkopalvelu- ja palvelupistetoimintaa. Siirtymällä itsehoitolääkkeiden hinnoittelussa enimmäishintasääntelyyn voitaisiin puolestaan mahdollistaa sekä hintakilpailu että edullisemmat kuluttajahinnat. Enimmäishinnan asettaminen myös estäisi hintojen nousun. Itsehoitolääkkeiden myyntikanavia laajentamalla voitaisiin puolestaan sekä edistää lääkkeiden saatavuutta että lisätä alan toimijoiden välistä kilpailua. Lääkejakelujärjestelmän sääntelyn uudistaminen edellyttäisi myös lääkemarkkinoinnin ja sen sääntelyn uudistamista, sillä markkinoinnilla on suuri merkitys kulutuskäyttäytymiseen ja siten myös lääkkeiden käyttöön. Markkinoinnin sääntelyn uudistamisessa painottuisivat siten etenkin kielto lääkkeiden tarpeettomaan käyttöön houkuttelusta ja uusien toimijoiden kouluttaminen lääkeinformaation tarjoamisen edellyttämistä toimenpiteistä.
  • Wardi, Jasmin (2015)
    Lähipiiritransaktioiden yksityiskohtaista sääntelyä on kevennetty Suomessa nykyisen osakeyhtiölain säätämisen myötä. Toisin kuin vuoden 1978 osakeyhtiölaki, nykyinen OYL ei sisällä nimenomaista sääntelyä esimerkiksi lähipiiriin kuuluville annettavista lainoista ja vakuuksista, vaan sääntely on pääasiassa OYL:n yleisten yhtiöoikeudellisten periaatteiden varassa. Keskiöön nousevat erityisesti johdon huolellisuus- ja lojaliteettivelvoite, yhdenvertaisuus sekä yhtiön toiminnan tarkoitus. Euroopan komissio on antanut ehdotuksen uudeksi osakkeenomistajien oikeuksia koskevaksi direktiiviksi, jossa säänneltäisiin myös lähipiiritransaktioita. Direktiivin omaksuminen merkitsisi selvää suunnanmuutosta kohti yksityiskohtaista sääntelyä. Ehdotettu uusi sääntely toimii innoituksena sääntelyn nykytilan tutkimiselle ja vaihtoehtoisten mallien selvittämiselle. Lähipiirisääntelyllä pyritään puuttumaan niihin tilanteisiin, joissa yhtiön johto tai kontrollivaltaa käyttävät osakkeenomistajat pyrkivät käyttämään lähipiiritransaktioita välineenä laittomaan arvon viemiseen yhtiöstä yksityisen intressinsä eduksi. Mahdollisuus hyväksikäyttävien liiketoimien toteuttamiseen johtuu suureksi osaksi informaatioepäsymmetriasta, joka päämies-agentti -suhteissa vallitsee ja lähipiiriliiketoimiin liittyviä kysymyksiä lähestytäänkin työssä agentuuriongelman kautta. Toiselta puolen on kuitenkin tärkeää huomata, että lähipiiritransaktiot voivat olla yhtiölle ja sen osakkeenomistajille edullisia ja joissain tapauksissa jopa välttämättömiä, eikä niihin siten aina liity hyväksikäyttävää elementtiä. Sääntelyn haasteena onkin se, miten estää hyväksikäyttävien lähipiiritransaktioiden tekeminen vaikeuttamatta kuitenkaan yhtiölle edullisten liiketoimien tekemistä lähipiiriin kuuluvan tahon kanssa. Työssä keskitytään seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) minkälaisia teoreettisia sääntelymalleja lähipiiritransaktioiden kontrollointiin on olemassa, 2) minkälainen malli Suomessa on valittu ja kuinka toimivana valittua mallia voidaan pitää, ja 3) millaiseen suuntaan nykyinen malli teoreettisessa viitekehyksessä muuttuisi, mikäli komission ehdottama direktiivi tulisi voimaan pääpiirteittäin ehdotetunlaisena? Ensimmäisen tutkimuskysymyksen käsittely luo pohjan työlle ja osoittaa, ettei mikään yksittäinen keino lähipiiritransaktioiden kontrollointiin ole yksinään täydellisesti toimiva ja ongelmaton. Erilaisten sääntelymallien kartoittaminen ja kunkin etujen ja haittojen arvioiminen on edellytyksenä paitsi Suomessa valitun mallin kattavalle analysoinnille myös sen hahmottamiselle, mihin suuntaan ehdotettu uusi sääntely veisi niin teoriassa kuin käytännössä. Sääntelyyn liittyvien kysymysten konkretisoimiseksi työssä käsitellään lisäksi management buyout (MBO) -tilanteita ja tarkastellaan niitä ilmiöitä, joita nykyisen ja ehdotetun sääntelyn johdosta käytännön tasolla ilmenee. Työssä käytettynä tutkimusmetodina on pääasiassa oikeusdogmatiikka. Tarkoituksena on kuitenkin selvittää oikeustilan sisällön lisäksi myös pragmaattisesti käytännössä toimivia vaihtoehtoja, jolloin työtä voidaan pitää osin myös oikeustaloustieteellisenä. Lähipiiritransaktiot ovat kansainvälinen ilmiö, minkä johdosta teoreettinen malli perustuu pitkälti kansainväliseen kirjallisuuteen, kotimaisen oikeuskirjallisuuden tukiessa esitettyä.
  • Hellström, Ida (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan 3.7.2016 voimaan tulleen markkinoiden väärinkäyttöasetuksen (596/2014, MAR) pohjalta lähipiiriyhteisöitä koskevaa sääntelyä. Tarkastelun kohteena ovat etenkin ne kriteerit, joiden täyttymisen myötä liikkeeseenlaskijoiden johtotehtävissä toimivien henkilöiden niin sanotuista vaikutusvaltayhteisöistä tulee johtotehtävissä toimivan henkilön lähipiiriyhteisöitä, joilla on ilmoitusvelvollisuus tehdyistä liiketoimista. Tutkielmassa pohditaan myös, miksi lähipiiriyhteisöitä koskeva yksityiskohtainen sääntely on tarpeen. Tutkimuksen pääpaino on kansallisessa oikeudessa, mutta tutkielmassa tarkastellaan myös kansainvälistä sääntely-ympäristöä ja tulkintoja, koska markkinoiden väärinkäyttöasetusta sovelletaan koko EU:n alueella. Johtohenkilön lähipiiriin kuuluvat MAR 3 artiklan 26 kohdan mukaan liikkeeseenlaskijan johtotehtävissä toimivan henkilön puoliso, huollettavat lapset ja muut samassa taloudessa asuvat sukulaiset. Lisäksi lähipiiriyhteisöitä ovat muun muassa yhteisöt, joissa johtohenkilö tai hänen lähipiirinsä kuuluva luonnollinen henkilö toimii johtotehtävissä tai käyttää määräysvaltaa, sekä yhteisöt, jotka on perustettu johtohenkilön tai hänen lähipiiriläisensä hyväksi tai jonka taloudelliset edut ovat suuressa määrin samat kuin tällaisen henkilön taloudelliset edut. MAR:n eri kieliversioissa vuonna 2016 ilmenneiden eroavaisuuksien vuoksi EU:n jäsenvaltioiden toimivaltaiset viranomaiset tulkitsivat lähipiiriyhteisöitä koskevaa sääntelyä eri tavoin. Tulkintaerot johtivat siihen, että asetusta sovellettiin EU:n jäsenvaltioissa eri tavalla etenkin niin sanottujen vaikutusvaltayhteisöiden osalta. Epäselvää oli, mitä johtotehtävissä toimimisella tarkoitetaan lähipiiriyhteisöiden osalta ja aiheuttaako pelkkä muodollinen johtoasema esimerkiksi hallituksen jäsenenä vaikutusvaltayhteisölle lähipiiriyhteisön aseman. Euroopan arvopaperimarkkinaviranomainen otti kantaa kysymykseen heinäkuussa 2017. Johtotehtävissä toimimisella tarkoitetaan sitä, että liikkeeseenlaskijan johtohenkilö osallistuu tai vaikuttaa lähipiiriyhteisössään sellaisten sijoituspäätösten tekoon, jotka koskevat kyseisen liikkeeseenlaskijan rahoitusvälineitä. Vaikutusvaltayhteisöstä tulee johtohenkilön lähipiiriyhteisö ainoastaan, jos johtohenkilö muodollisen johtoasemansa lisäksi osallistuu tai vaikuttaa sijoituspäätösten tekoon lähipiiriyhteisössään. Tutkielmassa arvioidaan, miten Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen laatimia vaikutusvaltayhteisöitä koskevia lähipiiriyhteisön kriteereitä tulisi tulkita ja mitä niillä käytännössä tarkoitetaan. Tässä yhteydessä esitellään laaja ja suppea tulkintamalli, joiden perusteella voidaan muotoilla erilaisia tilanteita, joissa lähipiiriyhteisön asema syntyy. Lisäksi esitetään perusteluita sille, miten suppea tulkintamalli on lähipiirisääntelyn tavoitteet huomioiden tarkoituksenmukaisempi tulkintamalli.