Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Constitutional law"

Sort by: Order: Results:

  • Valleala, Aija (2014)
    The aim of this master’s thesis is to examine the jurisprudence of the European Court of Human Rights (’the Court’) regarding same-sex couples and families in order to determine how their need for protection and legal recognition has been met by the Court. The primary method applied is legal dogmatics although the study will, to some extent, go beyond the traditional legal dogmatics and try to identify the major problems in, as well as the reasons behind the Court’s current approach. In addition, a de lege ferenda aspect is present in the thesis. The ‘right to respect for family life’ and the ‘right to marry and found a family’ are human rights that are guaranteed in article 8 and article 12 respectively in the European Convention of Human Rights (‘the Convention’). Furthermore, article 14 provides that enjoyment of these rights shall be secured without discrimination. These rights are protected, at first hand, in the national level in each contracting state, but in case of alleged breach, the European Court of Human Rights (‘the Court’) has the final jurisdiction and its judgment is binding. This thesis clarifies, through an analysing of the Court’s jurisprudence on same-sex family life, what is the Court’s current position on the legal recognition of same-sex families. Especially the most recent judgments strongly support the conclusion that any discrimination between unmarried different-sex couples and same-sex couples is unacceptable under the Convention. However, the special status of marriage still justifies the continuing exclusion of same-sex families from rights and benefits only available to marital families. Furthermore, the Convention does not require the contracting states to set up any kind of separate legal framework for same-sex couples. Given that the same-sex families have equal need for affirmation and legal recognition as different-sex families, the situation remains unsatisfactory until the same level of protection is afforded to them. Also, considering how much the Court’s position has evolved in the past twenty years it is very likely that in the coming decades the Court will find that the Convention requires the states to legally recognise same-sex families, first through civil partnership legislation and ultimately through marriage legislation. Meanwhile, it is important that the convention states do not hinder positive development in the field of same-sex family rights only because the Court currently allows them a wider margin of appreciation. Ideally, the contracting states should comply with the evolving human rights standards on their own accord.
  • Virkkala, Talvikki (2014)
    Naisten ympärileikkauksella tai sukuelinten silpomisella tarkoitetaan perinteistä haitallista käytäntöä, johon sisäl-tyy jonkinlainen naisen sukuelimien vahingoittaminen kulttuurisista tai muista ei-hoidollisista syistä. Tutkielmassa käsitellään naisten ympärileikkausperinnettä perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta ja tavoitteena on liittää ilmiö oikeudelliseen kontekstiin. Tutkimuskysymyksiä ovat miksi perinne on kielletty eli toisin sanoen, mitä oikeuksia se loukkaa ja miten käytäntöä käsiteltäisiin Suomessa rikoslain ja lastensuojelulain säännösten perusteella. Naisten ympärileikkauksen mahdollisten uskonnollisten ja joka tapauksessa kulttuuristen perusteiden vuoksi tutkielmassa käsitellään perinnettä myös uskonnon harjoittamisen ja vähemmistön kulttuuristen oikeuksien näkökulmasta tavoitteena hahmottaa monikulttuurisen yhteiskunnan hyväksyttävien ja hylättävien perinteiden rajoja. Tässä tarkastelussa hyödynnetään laajemminkin vähemmistön oikeuksia käsittelevää teoriaa ja pohditaan ihmisoikeuksien universaalisuutta kyseenalaistavan kulttuurirelativistisen lähestymistavan mahdollisuutta puolustella perinnettä ja sen ylläpitoa. Lisäksi tarkastellaan Ruotsin ja Ranskan rikoslainsäädännöllisiä ratkaisuja ilmiöön. Naisten ympärileikkaus näyttäytyy hyvin monitahoisena ja monimutkaisena perinteenä. Se on määritelty erityiseksi sukupuolisen väkivallan muodoksi ja valtioille on myös asetettu nimenomainen velvoite kriminalisoida perinne ja rangaista siihen osallistuneita. Kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia valvovat tahot ovat katsoneet sen olevan verrattavissa kidutukseen tai vähintäänkin epäinhimilliseen kohteluun. Myös Suomessa sitä on pidetty ihmisarvon vastaisena ja siten koko oikeusjärjestelmän perusteiden vastaisena kohteluna. Vähemmistön kulttuurin ylläpitämisen ja uskonnon harjoittamisen rajoiksi hahmottuu ruumiillisen koskematto-muuden ja erityisesti lapsen ruumiillisen koskemattomuuden suoja. Toisaalta poikien ympärileikkaus ja erityisesti sitä koskevan korkeimman oikeuden päätöksen perustelut kyseenalaistavat tämän suoja ehdottomuutta. Sen paremmin yksilön oikeus kulttuuriinsa ja uskontoonsa kuin huoltajien oikeus kasvattaa lastaan uskontonsa ja kulttuurinsa edellyttämällä tavalla eivät kuitenkaan voi oikeuttaa tyttölapsen ympärileikkausta. Suomessa sitä pidettäisiin rikoslain henkeen ja terveyteen kohdistuvana rikoksena ja todennäköisesti törkeänä pahoinpitelynä. Alaikäisen ympärileikkaus tai sen uhka voivat myös käynnistää lastensuojelulliset toimenpiteet ja viime kädessä huostaanoton. Lapsen koskemattomuuteen vakavasti puuttuvien leikkausten lisäksi naisten ympärileikkausperinteeseen sisältyy myös lievempiä leikkausmuotoja sekä aikuiselle naiselle tehtäviä leikkauksia. Ihmisarvon ja yksilön luonnollisen arvon loukkaamattomuudesta voidaan hakea tukea myös näiden kiellolle. Toisaalta aikuisen naisen lievän leikkauksen kiellon oikeutusta hämärtää Suomessakin sallitut kosmeettiset intiimikirurgiset leikkaukset. Vaikka kulttuuri perinteen puolustuksena on tyrmätty, vaikuttavat kulttuuriset seikat perinteen oikeudellisenkin tarkastelun taustalla.
  • Ala-Seppälä, Eveliina (2020)
    Keskustelu eutanasiasta ja sen laillistamisesta on ollut kasvussa jo kauan. Keskustelua on vauhdittanut mm. Hollannin sekä Belgian eutanasialakien voimaantulo vuonna 2002. Vuonna 2017 suomalaiset tekivät kansalaisaloitteen eutanasian laillistamisen puolesta. Aloite eteni eduskuntaan, joka hylkäsi aloitteen, mutta asetti kuitenkin asiantuntijatyöryhmän selvittämään elämän loppuvaiheen hyvää hoitoa ja mahdollisia sääntelytarpeita siihen liittyen. Kysymys eutanasian laillistamisesta on siten kovin ajankohtainen meillä Suomessa, ja eettisesti herkkään kysymykseen liittyy paljon erilaisia näkökantoja. Eutanasian laillistamisen puolesta sekä sitä vastaan voidaan esittää paljonkin erilaisia argumentteja vedoten ihmisoikeuksiin. Eutanasian laillistamisen puolestapuhujat painottavat itsemääräämisoikeuden toteutumista ja ihmisarvoista kuolemaa. Vastapuolella taas vahvana argumenttina voidaan vedota elämän suojeluun valtion velvollisuutena. EIT on ottanut ratkaisuissaan kantaa eutanasiakysymykseen liittyvien ihmisoikeuksien sisältöön. Tuomioistuin ei ole ratkaisuissaan katsonut eutanasian laillistamisen loukkaavan Euroopan ihmisoikeussopimuksessa turvattuja oikeuksia, mutta toisaalta se ei katso valtion velvollisuudeksi myöskään taata ihmisille oikeutta päättää omasta kuolemastaan. Kyseessä on EIT:n mukaan valtion harkintamarginaalin piiriin kuuluva asia. Jos eutanasia kuitenkin laillistetaan, tulee eutanasian suorittamisen reunaehdoista määrätä selkeästi. Mitä kaikkea eutanasian käsitteenä pitää sisällään, ei ole oikeustilassamme selvää. Käsitteiden määrittely onkin ensimmäinen haaste Suomalaisessa eutanasiakeskustelussa. Suomessa eutanasia, tai ainakin sen aktiivinen tekomuoto on oikeusjärjestyksemme vastainen teko. Avustettu itsemurha taas on ainakin lain tasolla hyväksyttävä teko. Kuitenkaan sen hyväksyttävyyttä ei ole lain tasolla perusteltu, eikä voimassaolevia tuomioistuinratkaisuita ole. Todellisuudessa itsemurhassa avustaminen voisi tulla tuomioistuimessa rangaistavaksi, varsinkin jos avustava taho olisi lääkäri, sillä vastuuasemansa perusteella lääkärit ovat laajemmassa vastuussa potilaan terveydentilasta, kuin sivulliset. Epäselvä tilanne ei ole ihanteellinen oikeusvarmuuden periaatetta ajatellen. Tilanne on kuitenkin hankala, sillä eutanasian hyväksyttävyyttä harkitessa ihmisoikeudet tunkeutuvat niille vieraalle oikeudenalalle, rikosoikeuteen, jonka yleiset opit eivät ole aiemmin joutuneet ottamaan tällaista näkökulmaa huomioon. Sen lisäksi, että oikeustilamme ei ole täysin selvä, on elämän loppuvaiheen hoitoa koskeva lainsäädäntö muutenkin puutteellista. Esimerkiksi saattohoitoa koskevaa lainsäädäntöä meillä Suomessa ei edes ole, vaan hoidon järjestäminen perustuu suosituksille. Suositukset eivät kuitenkaan ole käytännössä riittäneet siihen, että hoito olisi laadukasta ja sitä olisi yhdenvertaisesti saatavilla kaikkialla Suomessa. Kun eutanasian laillistamisesta nyt aktiivisesti keskustellaan, olisi tärkeää ottaa huomioon myös sen vaihtoehto, muu elämän loppuvaiheen hoito. Eutanasian sallimisella ei saada päätyä tilanteeseen, jossa eutanasia korvaa laadukkaan saattohoidon.
  • Laaja, Laura (2018)
    Tutkielman tarkoituksena on voimassaolevan lainsäädännön ja oikeuskäytännön avulla selvittää näkövammaisten kokemaa syrjintää Suomessa, sekä tätä kautta saada tietoa näkövammaisten perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisesta Suomessa. Tutkielman tavoitteena on tuoda esiin useimmin aktualisoituvia näkövammaisten perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen liittyviä ongelmia, jotta niiden olemassaoloon saataisiin kiinnitettyä enemmän huomiota. Keskeistä työssä on näkövammaisten henkilöiden asema yhdenvertaisuutta ja syrjintäkieltoa koskevien perus- ja ihmisoikeuksien kannalta, sekä tuoreen oikeuskäytännön valossa. Työ jakautuu johdannon jälkeen yleiseen osaan, jossa tarkastellaan yleisesti vammaisten henkilöiden oikeuksia ja syrjintäkieltoja, ja erityiseen osaan, jossa tarkastelussa on eri oikeuselinten oikeuskäytäntö. Syrjinnän sekä ihmis- ja perusoikeusloukkausten esiin tuominen on tärkeää, jotta niistä saataisiin monipuolisesti tietoa ja siten näihin ongelmiin olisi mahdollista myös löytää tyydyttäviä ratkaisuja. Tutkielmassa on tuotu esiin käytännön syrjintätilanteita etenkin kotimaisen yhdenvertaisuuslain noudattamista valvovan yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan päätösten avulla. Tämän lisäksi pääpaino on vammaisten oikeuksien komitealle tehdyissä yksilövalituksissa, sillä komitealla on erityisluonne vammaisten oikeuksien asiantuntijana. Tutkielmassa on tuotu esiin tärkein kotimainen ja kansainvälinen syrjintää sekä vammaisten oikeuksia koskeva lainsäädäntö. Merkittävimpiä ja maininnan arvoisia näistä ovat uusi yhdenvertaisuuslaki sekä kansainvälisesti 3.5.2008 voimaan tullut YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista, joka on ensimmäinen 2000-luvulla tehty kattava ihmisoikeussopimus. Yleissopimus ja sen valinnainen pöytäkirja tulivat voimaan Suomessa 10.6.2016. Tutkielman pyrkimyksenä on näkövammaisten oikeuksia koskevan tietoisuuden lisäämisen avulla poistaa ja muuttaa yhteiskunnassamme yhä esiintyviä kielteisiä asenteita vammaisia henkilöitä kohtaan. Tietoisuuden lisäämisen tavoitteena on poistaa negatiivisia ennakkoluuloja ja asenteita, sekä ennaltaehkäistä niiden syntymistä. Samalla pyrkimyksenä on tukea näkövammaisia henkilöitä heidän omien oikeuksiensa tiedostamisessa. Näkövammaisen voi olla vaikea tunnistaa käytännön syrjintätilanteita niiden tapahtuessa. Tämän vuoksi aiheesta tarvitaan lisää koulutusta sekä syrjinnän jatkuvaa esiin tuomista.
  • Uuskallio, Assi (2019)
    Transvanhemmuus on huomioitu puutteellisesti nykyisessä vanhemmuuslainsäädännössä. Vaikka transihmisten mahdollisuus tulla vanhemmiksi on huomioitu joissakin tilanteissa, transvanhemmat on pitkälti unohdettu vanhemmuuden määrittelyä koskevassa lainsäädännössä. Tilanne voi aiheuttaa transvanhemmille ja heidän lapsilleen käytännön ongelmia, ja se on ongelmallinen perhe- ja yksityiselämän suojan sekä yhdenvertaisuuden kannalta. Tästä syystä vanhemmuuden määrittelyä olisi tarkoituksenmukaista muuttaa transvanhemmat paremmin huomioivaksi samalla, kun transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annetusta laista (28.6.2002/563) poistetaan sterilisaatiovaatimus. Vaatimuksen on katsottu olevan perus- ja ihmisoikeuksien vastainen. Nykyisessä vanhemmuuslainsäädännössä vanhemmuus määritellään sukupuolittuneesti siten, että lapsen synnyttäjä on äiti ja (oletettu) siittäjä isä. Tämän määrittelytavan mukaan lapsen siittäneestä transnaisesta tulee lapsen isä ja synnyttäneestä transmiehestä äiti, mikä vaarantaa yksityiselämän suojan, kun oikeudellinen vanhemmuus on ristiriidassa sukupuoli-identiteetin kanssa. Kaikissa tilanteissa oikeudellisen vanhemmuuden vahvistamisen prosessi ei ole selvä, vaan etenkin transnaiset voivat kohdata vaikeuksia avioliitosta ja biologisesta siteestä huolimatta. Myös perhe-elämän suojan toteutuminen on siten ongelmallista. Koska nykyinen tapa määritellä vanhemmuus johtaa epäjohdonmukaisiin, transvanhempien kannalta epäedullisiin lopputuloksiin, herää epäily myös lainsäädännön syrjivyydestä. Euroopan ihmisoikeussopimus suojaa lähtökohtaisesti transihmisten oikeutta perhe- ja yksityiselämän suojaan sekä syrjimättömyyteen. EIT:n oikeuskäytännössä nämä oikeudet eivät kuitenkaan ole olleet ehdottomia, vaan valtio on voinut joustaa niistä heppoisillakin perusteilla. EIT on ylipäätään arvioinut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen perheoikeudellisia asioita löyhemmin kuin mitä sen omat periaatteet mahdollistaisivat, ja sen metodologia on toisinaan ollut kyseenalainen. Euroopan neuvosto on kuitenkin lähivuosina kehottanut jäsenvaltioitaan huomioimaan näiden vähemmistöjen oikeudet entistä paremmin. EIT:n oikeuskäytännöstä ei ole löydettävissä yksiselitteistä oikeusohjetta transvanhemmuuden määrittelystä. Kotimaista perusoikeussuojaa ei ole tarkoituksenmukaista jättää EIT:n ratkaisuista luettavissa olevalle tasolle, vaan transoikeuksia on suojattava tätä paremmin. Mallia transvanhemmuuden oikeudelliselle tunnustamiselle voi hakea esimerkiksi Ruotsista, jossa sterilisaatiovaatimus on poistettu vuonna 2013. Sukupuoli-identiteetin kunnioituksen on oltava vanhemmuuden määrittelyn lähtökohtana, ja vanhemmuuden vahvistamisen esteet on poistettava perhe-elämän turvaamiseksi.
  • Ovaska, Eeva (2015)
    Ne bis in idem -kielto on perus- ja ihmisoikeus, jonka merkitys Suomessa on 2010-luvulla korostunut uudella tavalla. Kiellon merkityksen korostuminen liittyy ennen kaikkea Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen täsmentyneeseen oikeuskäytäntöön mutta myös hallinnollisten sanktioiden käyttöalan laajentumiseen. Oikeuskäytännössä ongelmaksi on noussut etenkin tulkinta rinnakkaisten menettelyiden sallittavuudesta ja lopulliseksi tulemisen merkityksestä. Tutkielman tavoitteena on ensinnäkin systematisoida ne bis in idem -kieltoa koskevien kansainvälisten ja ylikansallisten oikeuslähteiden kokonaisuutta ja arvioida sen pohjalta, millainen Suomen sisällä sovellettava ne bis in idem -kielto on ja miten sitä on tulkittava. Tutkielmassa käsitellään toiseksi kiellon tulkinnassa Suomessa tapahtunutta muutosta. Lopulta muodostetaan kuva ne bis in idem -kiellon asemasta oikeusjärjestyksessämme tällä hetkellä ja otetaan kantaa mahdollisiin muutostarpeisiin. Tutkielma on valtiosääntöoikeudellinen, ja siinä huomioidaan valtiosäännön pluralistisuus. Eri normijärjestelmiä pyritään tulkitsemaan kokonaisuutena. Metodi on lainopillinen, ja aineistona käytetään erityisesti kotimaisia, Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja Euroopan unionin tuomioistuimen oikeustapauksia sekä perustuslakivaliokunnan lausuntoja. Lisäksi hyödynnetään aikaisempaa oikeuskirjallisuutta. Ne bis in idem -kielto on 2010-luvun aikana ankkuroitunut entistä selkeämmin yhdeksi oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeeksi Suomessa. Kielto erottuu nykyään itsenäisenä perusoikeutena, ja se on alkanut itsenäistyä negatiivisen oikeusvoiman periaatteesta, johon se on perinteisesti samaistettu. Kiellosta on myös tullut rangaistusluonteisten hallinnollisten seuraamusten säätämistä rajoittava periaate, joka otetaan vakiintuneesti huomioon, kun säädetään hallinnollisista seuraamuksista. Merkittävän ongelman nykytilassa muodostaa kuitenkin Suomen ylimpien tuomioistuinten rinnakkaisia menettelyitä koskevien tulkintalinjojen välinen ero. Ne bis in idem -kiellon mukaisen perusoikeuden toteutumisen varmistamiseksi ja nykytilanteen selkeyttämiseksi olisi syytä harkita yleisten laintasoisten ne bis in idem -säännösten säätämistä kansallisiin prosessilakeihin. Myös päällekkäisistä seuraamusjärjestelmistä luopuminen mahdollisuuksien mukaan olisi ne bis in idem -kiellon kannalta suositeltavaa.
  • Vahtera, Sonja (2019)
    Suomen perustuslaki, kansallinen terveydenhuoltolainsäädäntö ja kansainväliset ihmisoikeussopimukset turvaavat lapsen asemaa terveydenhuollossa periaatteessa kattavasti. Käytännössä intersukupuoliset lapset ovat kuitenkin kohdanneet oikeudenloukkauksia hoidossaan. Tarkoituksena tässä tutkielmassa on selvittää, miten intersukupuolisen lapsen henkilökohtaista koskemattomuutta turvataan. Tutkielman tavoitteena on jäsentää sääntelyn ja käytännön välillä vallitsevaa ristiriitaa. Lisäksi tutkielma pyrkii osoittamaan lainsäädännön muutostarpeita, jotta intersukupuolisen lapsen oikeus koskemattomuuteen pystytään parhaimmalla mahdollisimmalla tavalla turvaamaan. Tutkielma perustuu siihen, että nykyiset intersukupuolisten lapsien hoitokäytännöt on usean tahon suunnalta tuomittu perus- ja ihmisoikeuksien vastaiseksi. Intersukupuolisten lasten omiin hoitokokemuksiin pohjaavat tutkimukset puoltavat sitä, että intersukupuolisten lasten normalisoivaa sukuelinkirurgiaa alettaisiin tarkastella terveydelle haitallisena toimenpiteenä sen sijaan, että sitä perustellaan lapsen edulla. Hoitokäytännöissä pitäisi lapsen kehon muokkaamisen sijasta muokata yhteiskunnan asenteita. Lapsen tulevaisuuden hyvinvointi turvataan varmimmin pidättäytymällä koskemattomuuteen puuttumisesta. Jo lain tulkintaa muuttamalla on mahdollista tuomita intersukupuolisten lasten puhtaasti kosmeettinen operointi. Kuitenkin lakia muokkaamalla esimerkiksi aidommin sukupuolen moninaisuuden tunnustavaksi ja lapsen oikeudet huomioivaksi päästäisiin siihen tilanteeseen, että intersukupuolisen lapsen oikeus henkilökohtaiseen koskemattomuuteen on vankasti turvattu.
  • Karhula, Pilvi (2014)
    Kansallisen turvallisuuden edistämiseksi ja vakavan rikollisuuden ehkäisemiseksi on sekä kansainvälisesti että Suomessa valjastettu perinteisten rikosoikeudellisten keinojen rinnalle hallintomenettelyjä, joissa pyritään ennaltaehkäisemään kansallisen turvallisuuden vaarantumista astumatta lainkaan rikosoikeuden kentälle. Eräänä tällaisena keinona on kansallinen maahanmuuttokontrolli, joka on otettu osaksi vakavan rikollisuuden ja terrorismin torjuntaan tähtääviä keinoja. Suomessa Maahanmuuttovirasto pyytää suojelupoliisilta lausuntoja hakijasta käsitellessään ulkomaalaisten oleskelulupa- ja kansalaisuushakemuksia. Lausuntojen antaminen on osa suojelupoliisin ennaltaehkäisevää turvallisuustyötä ja liittyy siten kansallisen turvallisuuden vaarantumisen ennaltaehkäisyyn. Hallintotuomioistuinten oikeuskäytännössä on katsottu näiden lausuntojen perusteluiden olevan valtion turvallisuuden ylläpitämistä koskevia salassapidettäviä viranomaisen asiakirjoja, jotka on pidettävä salassa myös hallintoprosessin asianosaiselta eli oleskelupaa tai kansalaisuutta hakevalta ulkomaalaiselta. Tutkielma keskittyy oleskelulupa- ja kansalaisuusasioissa tapahtuvan asianosaisjulkisuuden rajoittamisen valtiosääntöoikeudelliseen arviointiin. Tutkielmassa käsitellään yleisen turvallisuuden ja yksilön oikeuksien välistä jännitettä sekä hallintoprosessissa omaksuttuja ratkaisuja yksilön oikeuksien ja yleisen intressin yhteensaattamiseksi, erityisesti perus- ja ihmisoikeuksien oikeasuhtaisen rajoittamisen näkökulmasta. Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimukset hallintoprosessille ovat tutkielman ydinaluetta ja tutkielman keskiössä ovat ne kansalliset oikeustapaukset, joissa asianosaisjulkisuutta on rajoitettu suojelupoliisin lausuntojen perusteluiden osalta oleskelulupa- ja kansalaisuusasioissa. Perus- ja ihmisoikeuksien rajoittamista koskevan välttämättömyyskriteerin arvioimiseksi tutkielmassa käsitellään myös muissa valtioissa omaksuttuja malleja, joilla on pyritty minimoimaan asianosaisjulkisuuden rajoittamisen haitat oikeudenmukaiselle oikeudenkäynnille. Kansainvälisten ihmisoikeussopimusten luodessa pohjan oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin käsitteelle on Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntöä tarkasteltu sen selvittämiseksi, voidaanko kansallisessa oikeuskäytännössä omaksuttuja malleja pitää kansainvälisten velvoitteiden vaatimukset täyttävinä ja onko kansallisen oikeusturvan taso yhdenmukainen unionin oikeuden kanssa. Erityisesti tutkielmassa pyritään selvittämään toteutuvatko oikeusturvan ja oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimukset hallintoprosessissa, ja eräänä erityiskysymyksenä on hallintotuomioistuimen selvittämisvelvollisuuden rooli ja laajuus silloin, kun asianosaisen tiedonsaantioikeutta oikeudenkäynnissä rajoitetaan. Hallintotuomioistuinten selvittämisvelvollisuuden osalta on tarkasteltu myös hallintotuomioistuinten linjauksia suojelupoliisin asiakirjojen yleistä julkisuutta koskevien rajoitusten osalta sen selvittämiseksi onko salaamisen perusteiden asianmukaisuuden ja oikeasuhtaisuuden selvittämiseksi käytetyissä keinoissa eroja yleisen julkisuuden ja asianosaisjulkisuuden tapauksissa. Koska kysymys on kansallisen turvallisuuden ja vakavan rikollisuuden ehkäisystä hallinnollisin keinoin, on asianosaisen oikeusturvan riittävyyttä selvitetty myös vertaamalla sitä syytetyn oikeusturvaan ja erityisiin vähimmäisoikeuksiin rikosprosessissa.
  • Kääriäinen, Pekka (2018)
    Oikeuksien väärinkäytön kieltävä periaate on tunnettu länsimaisessa ja eurooppalaisessa oikeudellisessa perinteessä jo pitkään. Tyypillisesti periaatteella viitataan tilanteisiin, joissa tiettyyn oikeussääntöön vedotaan muodollisesti pätevällä tavalla, mutta joissa oikeussäännön soveltaminen johtaisi säännön tarkoituksen vastaiseen lopputulokseen. Kyse on käytännössä lain hengen vastaisesta toiminnasta, jonka seurauksena syntyviä lopputuloksia ei voida hyväksyä. Periaatteen tarkoituksena on estää ja korjata tällaisesta toiminnasta aiheutuvat epäoikeudenmukaiset seuraukset. Kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa periaate nivoutuu perinteisesti kiinteästi yhteen demokraattisten arvojen kanssa. Perus- ja ihmisoikeuksien väärinkäytön määrittelemisen kannalta keskeiseksi kriteeriksi muodostuu pyrkimys demokraattisen ja ihmisoikeudet turvaavan järjestelmän hävittämiseen. Sellaisen toiminnan, joka uhkaa demokraattisen yhteiskunnan ydintä ja sen keskeisiä arvoja, ei voida sallia kuuluvan perus- ja ihmisoikeuksien takaaman suojan piiriin. Tämä erottaa perus- ja ihmisoikeuksien väärinkäytön kiellon siitä, kuinka oikeuden väärinkäytön kielto yleisenä oikeusperiaatteena perinteisesti ymmärretään. Suomen perustuslakiin ei sisälly mitään nimenomaista perusoikeuksien väärinkäytön kieltävää säännöstä. Tutkielman tarkoituksena on perehtyä oikeuksien väärinkäytön kiellon sisältöön kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa ja tutkia kiellon asemaa kotimaisessa perusoikeusjärjestelmässä. Tutkielma pyrkiikin vastaamaan kysymykseen siitä, voidaanko oikeuksien väärinkäytön kiellon katsoa sisältyvän kotimaiseen perusoikeusjärjestelmään. Tutkielmassa päädytään siihen johtopäätöksen, että oikeuksien väärinkäytön kiellon on katsottava sisältyvän perusoikeusjärjestelmäämme. Kielto vaikuttaa perusoikeusjärjestelmäämme erityisesti kahdella eri tavalla. Ensinäkin perustuslain 22 § asettaa julkiselle vallalle aktiivisen velvoitteen turvata perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Oikeuksien väärinkäytön kielto sisältyy käytännössä kaikkiin keskeisimpiin Suomea sitoviin kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin ja sen on katsottava olevan osa sitä ihmisoikeuksien muodostamaa kokonaisuutta, joiden turvaamiseen julkinen valta on perustuslain nojalla velvoitettu. Lisäksi kansainvälisen ihmisoikeusjärjestelmän luonteesta seuraa, että ihmisoikeudet asettavat kansalliselle perusoikeusjärjestelmälle sen vähimmäistason, jonka perusoikeuksien on vähintään täytettävä. Oikeuksien väärinkäytön kiellon on katsottava kuuluvan myös tähän vähimmäistasoon sillä perusteella, että Suomi on useiden ihmisoikeussopimusten välityksellä sitoutunut noudattamaan kieltoa. Toisekseen, kansainvälinen oikeuskäytäntö on osoittanut, että oikeuksien väärinkäytön kieltoa sovelletaan myös oikeuksien rajoittamisen sallittavuutta koskevan arvioinnin yhteydessä. Myös valtiosääntöoikeuden yleiset opit perusoikeuksien rajoittamista koskien mahdollistavat oikeuksien väärinkäytön kiellon tällaisen epäsuoran huomioimisen. Lisäksi on syytä korostaa, että perus- ja ihmisoikeudet ovat perusoikeusuudistuksen myötä sisällöllisesti hyvin lähellä toisiaan. Perustuslakivaliokunta on tästä johtuen korostanut tarvetta perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien tulkinnalliselle harmonisoinnille. Erityisesti sananvapautta ja kokoontumis- ja yhdistymisvapautta koskevia perusoikeuksia tulkittaessa tulisi siten huomioida myös Suomea sitovien kansainvälisten ihmisoikeussopimusten soveltamiskäytäntö, myös oikeuksien väärinkäytön epäsuoran soveltamisen osalta. Tällä on erityisesti merkitystä silloin, kun toiminnan katsottaisiin olevan luonteeltaan sellaista, että relevantin perusoikeuden soveltamisalan ulkopuolelle sulkeminen merkitsisi liian voimakasta puuttumista perusoikeuksiin.
  • Tuomi, Toni (2013)
    Alussa tarkastellaan oikeutta ihmisarvoon kuuluvaan välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon siitä lähtökohdasta, ettei köyhyys ole kadonnut länsimaista, Suomi mukaan lukien. Tarkoitus on selvittää, mitä velvollisuuksia Suomen oikeusjärjestyksestä valtiolle aiheutuu suhteessa köyhyyden torjuntaan. Valitusta näkökulmasta katsoen oikeus on historiallisesti muuttuva ilmiö, eli sidonnainen aikaan ja paikkaan, sekä monitasoinen ilmiö. Modernissa oikeudessa oikeus on positiivista, eli ihmisten asettamaa oikeutta, jonka syvätason perusarvoja ovat demokratia ja oikeusvaltio sekä toisen maailman sodan jälkeen myös ihmisarvoon kiinnittyvät ihmisoikeudet. Nykyisessä oikeusparadigmassa ihmisoikeuksien asema onkin vakiintunut. Täten myös demokratialle ja oikeusvaltiolle on kehittynyt niiden muodollisen ulottuvuuden rinnalle aineellinen ulottuvuus. Perustuslain 1 luvussa po. arvot vahvistetaan myös Suomen oikeusjärjestyksen ja yhteiskunnan perusarvoiksi siitä, miten selvän enemmistön mielestä yksilön asema ja yksilöiden väliset vuorovaikutussuhteet perheessä ja yhteiskunnassa tulisi järjestää. Kyseiset perusarvot sekä ihmis- ja perusoikeudet tuleekin ottaa huomioon kaikessa oikeudellisessa toiminnassa, mitä korostetaan myös PL:ssa mm. sen 1 §:n 2 ja 3 momenteissa, 2 §:ssä, 22 §:ssä sekä 106 §:ssä sekä po. säännöksiin perustuvissa valtiosääntöperiaatteissa. Täten tutkielman metodiksi on valittu ns. systemaattispluralistinen perus- ja ihmisoikeuksille nojautuva laintulkinta. Toisessa luvussa tarkastellaan ihmisarvoa, jossa on vallitsevan oikeudellisen konsensuksen mukaisesti kyse kaikille kuuluvasta arvosta, jota toisten yksilöiden ja valtion on kunnioitettava. Käsitykset siitä, mikä ihmisestä tekee arvokkaan ja mitä velvollisuuksia ja oikeuksia tästä seuraa, vaihtelevat kuitenkin oikeusjärjestysten kesken niin merkittävästi, ettei ihmisarvon oikeudellisesta sisällöstä ole kansainvälisellä tasolla löydettävissä em. määritelmää laajempaa konsensusta. Se määräytyykin jokaisessa kulttuurissa erikseen, sen mukaisesti, miten suvereeni, eli ainakin ihmisoikeusdemokraattisissa maissa kansan huomattava enemmistö, vastaa kysymykseen siitä, mikä ihmisessä on arvokasta ja mitä tästä seuraa. Suomessa vastaus pohjautuu perustuslakiin, joka kansan huomattavan enemmistön hyväksymänä ilmentää suomalaisten selvän enemmistön tahtona konsensusta suomalaisen kulttuurin perusarvoista. PL:n 1 §:n 2 momentin ja 2 luvun perusteella vastaus kuuluukin kulttuurisella tasolla, että ihmisarvon loukkaamattomuuden vuoksi, jokaisella on vähintään oikeus elää elämisen arvoista, eli ihmisarvoista elämää, mitä vastaa muiden velvollisuus turvata po. oikeus. Oikeusjärjestyksen tämä konkretisoituu jokaisen oikeudeksi kaikissa olosuhteissa siihen, että julkinen valta turvaa hänen PL:n 1 §:n 2 momentin mukaiset ihmisarvon loukkaamattomuuteen kytkeytyvät perustavanlaatuiset oikeutensa PL:n 2 luvun perusoikeuksien ydinalueiden mukaisesti. Samalla PL:n 7 §:n 2 momentti on tulkittavissa ihmisarvon vastaisen kohtelun kielloksi, jonka sisältönä on turvata jokaiselle ihmisarvon loukkaamattomuuden turvaava oikeuksien vähimmäistaso. Suomen oikeusjärjestyksestä tulkitaankin johtuvan yleinen ja ehdoton velvollisuus varmistaa, ettei kukaan joudu elämään köyhyydessä. Täten kaikille on turvattava ainakin riittävät selviytymismahdollisuudet sekä mahdollisuudet yhteisöllisyyteen ja autonomiaan. PL:n 19 §:n 1 momentin mukaisessa oikeudessa on puolestaan kyse ihmisarvoisen selviytymisen turvaamisesta. Kolmannessa luvussa esitetyin tavoin jokaisella onkin globaalin ja Euroopan tason ihmisoikeussopimuksiin ja niitä valvovien elinten käytäntöihin nojaava oikeus kaikissa olosuhteissa hengissä säilymisen ja oikeuksien käytön mahdollistavan terveyden turvaamiseksi välttämättömiin resursseihin ja palveluihin. Resursseissa on kyse, mm. riittävästä ravinnosta, hygieniasta sekä majoituksesta ja palveluissa, mm. sosiaalipalveluina tarjottavasta avusta, huolenpidosta ja neuvonnasta sekä terveyspalveluna annettavasta kiireellisestä hoidosta. Kansainväliseen tasoon verrattuna PL:ssa oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon on kuitenkin turvattu laajempana kuin mm. TSS-sopimuksen, EIS:n tai ESP:n mukaisesti niiden vallitsevien tulkintakäytäntöjen perusteella olisi välttämätöntä. Tavallisen lain tasoisista säädöksistä välttämätön toimeentulo ja huolenpito turvataan puolestaan mm. toimeentulotuki-, sosiaalihuolto- ja terveydenhuoltolaeilla. Suomen oikeusjärjestykseen sisältyvät lisäksi pääosin asianmukaiset oikeussuojakeinot, joiden perusteella yksilö voi vaatia ihmisarvoisen selviytymisensä turvaamista viranomaisilta ja tarvittaessa tuomioistuinteitse. Lisäksi yksilön oikeusturvaa täydentävät kansainväliset oikeussuojakeinot
  • Vuorela, Katariina (2017)
    Sananvapauden ja yksityiselämän suojan välinen jännite on tyypillistä kaikenlaiselle ihmisistä kertovalle valokuvajournalismille. Jännite edellyttää jatkuvaa perusoikeuspunnintaa, jonka kriteerien määrittelyssä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on ollut merkittävässä asemassa. Erityistä merkitystä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut sille, kenestä julkaistut valokuvat on otettu ja osallistutaanko niiden julkaisulla yhteiskunnallisesti merkittävään keskusteluun. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on lisäksi turvannut valokuvalla välitettyjä tietoja katsoen henkilöillä olevan tietyissä yhteyksissä oikeuden oman valokuvansa suojeluun. Tämän voidaan katsoa merkitsevän eräänlaista poikkeusta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen muuten sananvapausmyönteisestä ratkaisukäytännöstä. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, millainen on sananvapauden ja yksityiselämän suojan suhde valokuvajournalismissa. Toisena tutkimuskysymyksenä puolestaan on, missä tilanteissa Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on katsonut, että henkilöllä on oikeus oman valokuvansa suojeluun. Tutkielman tarkoituksena on systematisoida oikeustilaa luoden selkeä yleiskuva valokuvan perusoikeudellisesta asemasta journalismissa. Tutkielmassa esitellään aluksi sananvapautta ja yksityiselämän suojaa erillisinä perus- ja ihmisoikeuksina. Tämän jälkeen keskitytään niiden väliseen suhteeseen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käytännössä syntyneiden punnintanormien valossa keskittyen valokuvajournalismille tyypillisimpiin tilanteisiin. Lopuksi arvioidaan oikeutta oman kuvan suojeluun erilaisissa olosuhteissa. Tutkielman tarkastelu rajataan niin sanottuun perinteiseen mediaan keskittyen erityisesti aikakausi- ja sanomalehtijulkaisuihin. Tutkielman aiheena on juuri sananvapauden ja yksityiselämän suojan suhde, joten kunniansuojaa ei tässä yhteydessä tarkastella. Vaikka tutkielmassa tarkastellaan myös valokuvan otto-olosuhteiden vaikutusta julkaisun sallittavuuteen, keskitytään tarkastelussa otetun valokuvan julkaisuun eikä kuvaamisen oikeudellisiin edellytyksiin. Tutkielman metodina on lainoppi, eli siinä on kyse voimassaolevan oikeuden systematisoinnista, tulkinnasta ja oikeudellisten ratkaisuvaihtoehtojen punninnasta. Tutkielmaa voidaan pitää perusoikeuspluralistisena, sillä siinä huomioidaan kansallisen perustuslain lisäksi myös kansainväliset ihmisoikeuksia suojaavat järjestelmät. Valokuvajournalismin kannalta merkittävimpänä näistä voidaan pitää Euroopan ihmisoikeussopimusta, jota koskeva Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytäntö toimii yhtenä tutkielman merkittävimmistä lähteistä. Aineistona käytetään myös kotimaisten tuomioistuinten ratkaisuja sekä lainvalmisteluasiakirjoja. Näiden lisäksi tutkielmassa hyödynnetään suomalaista ja eurooppalaista oikeuskirjallisuutta. Valokuva paljastaa luonteensa vuoksi usein kirjoitettua tekstiä enemmän kohteestaan. Vaikka valokuva toisinaan rinnastetaan henkilön nimen julkaisuun, on Euroopan ihmisoikeustuomioistuin katsonut kuvan paljastavan henkilön yksilölliset piirteet sillä tavalla, että tämän kuvan julkaisussa tulee antaa erityistä suojaa yksityiselämälle. Oikeus oman valokuvan suojeluun voi lisäksi syntyä tilanteessa, jossa valokuvien ottaminen häiritsevässä ilmapiirissä saattaa estää hänen oikeuttaan elää arkipäiväistä elämäänsä ja muodostaa henkilökohtaisia suhteita muiden puuttumatta hänen elämäänsä. Valokuvan julkaisun arviointiin on Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännön valossa suhtauduttava huolellisesti. Arvioinnissa tulee kiinnittää huomiota etenkin valokuvan julkaisun osallistumiselle yleisesti kiinnostavaan keskusteluun sekä henkilön oikeuteen elää rauhassa muiden puuttumiselta.
  • Takala, Erika (2019)
    Suomen perustuslain 20 §:n 2 momentin mukaan julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan oikeus terveelliseen ympäristöön. Säännös otettiin Suomen perustuslakiin osana vuoden 1995 perusoikeusuudistusta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kyseinen säännös velvoittaa julkista valtaa, ja onko julkinen valta tehnyt tai tekemässä riittävästi terveellisen ympäristön turvaamiseksi. Ympäristöperusoikeus koskettaa myös kolmannen sukupolven oikeuksia. Ympäristöperusoikeus ei suojele ympäristöä sellaisenaan, vaan jokaisen ihmisen oikeutta terveelliseen ympäristöön. Koska ilmastonmuutos on erittäin ajankohtainen asia ja ongelma, aihetta tarkastellaan konkreettisemmin ja esimerkkien avulla juuri ilmastonmuutoksen näkökulmasta. Ympäristöperusoikeussäännös sisältää julkisen vallan turvaamis- ja edistämisvelvollisuuden. Ympäristöperusoikeudessa jo saavutettua tasoa ei saa siten heikentää. Turvaamisvelvoite ei koske ainoastaan lainsäätäjiä vaan myös muita norminantajia. Säännös velvoittaa siten lainsoveltajiakin, ja tämän vuoksi tutkimuksessa tarkastellaan kansallista ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntöä suhteessa ympäristöperusoikeuteen. Perusoikeusuudistuksen tarkoitus oli lisätä perus- ja ihmisoikeuksien vaikuttavuutta, mikä on jäänyt heikolle tasolle ympäristöperusoikeuden kohdalla. Ympäristöperusoikeudellinen argumentaatio on ollut vähäistä tuomioistuimissa, koska tuomarit argumentoivat mieluummin ympäristölainsäädännöllä kuin tukeutumalla ympäristöperusoikeuteen Myös ympäristövaikutusten huomioon ottamisessa lainsäätämisvaiheessa on parannettavaa. Ympäristöperusoikeussäännös velvoittaa julkisen vallan ainoastaan pyrkimään turvaamaan oikeuden terveelliseen ympäristöön, jolloin sen velvoittavuus on heikkoa ja suhteellista. Ei ole määritelty, miten julkisen vallan on turvaamisvelvollisuutensa toteutettava, ja se jääkin erikseen harkittavaksi ja toteutettavaksi lainsäädännön avulla. Julkinen valta on säätänyt useita lakeja, ohjelmia ja strategioita, jotka turvaavat oikeutta terveelliseen ympäristöön. Ympäristöperusoikeutta voidaan turvata myös lain soveltamisvaiheessa perus- ja ihmisoikeusmyönteisen tulkintavaikutuksen kautta ja ottamalla paremmin huomioon esimerkiksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö. Kansallista oikeuskäytäntöä ympäristöperusoikeudesta on niukasti. Lain tarkoittamaa terveellistä ympäristöä ei ole määritelty missään, joten on vaikea arvioida, täyttääkö julkinen valta turvaamisvelvollisuutensa. Ilmastonmuutoksen suhteen arviointi on helpompaa seuraamalla sitä, saavuttaako Suomi sille asetettuja kansainvälisiä ja kansallisia velvoitteita. Tähän saakka Suomi on ne täyttänyt. Tulevaisuudessa Suomen on kuitenkin panostettava entistä enemmän ilmastonmuutoksen hillitsemiseen.
  • Nikolainen, Päivi (2016)
    Tutkielman aiheena on tekijänoikeus sananvapauden ja omaisuudensuojan kannalta arvioiden. Tekijänoikeus ja siihen liittyvät perus- ja ihmisoikeudelliset kysymykset ovat olleet paljon esillä viime vuosina. Tässä tutkielmassa on tarkoitus tutkia, miten tekijänoikeudessa ja erityisesti Suomen tekijänoikeuslaissa suojataan sananvapautta ja omaisuudensuojaa sekä arvioida toteutuvatko nämä oikeudet tasapainoisesti tekijänoikeuden yhteydessä. Tutkielman tarkoituksena on näin tutkia tekijänoikeutta perus- ja ihmisoikeuksien näkökulmasta. Omaisuudensuojan ja sananvapauden arvioinnissa otetaan huomioon niin Suomen perustuslaki, Euroopan unionin perusoikeuskirja kuin eräitä kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia. Omaisuudensuojaa tarkastellaan teosten oikeudenhaltijoiden näkökulmasta ja sananvapautta laajasti yleisön oikeuksien kautta. Tutkielmassa tutkitaan, miten omaisuudensuojaa ja sananvapautta voidaan katsoa suojattavan tekijänoikeuslaissa ja arvioidaan omaisuudensuojan ja sananvapauden toteutumista ja keskinäistä punnintaa lainsäädännössä ja oikeuskäytännössä. Tutkielmassa tuodaan esille, että digitalisaatio ja internetin kehitys ovat tuoneet haasteita tekijänoikeuden yhteyteen, myös sananvapauden ja omaisuudensuojan toteutumiselle. Sananvapauden ja omaisuudensuojan toteutumisesta tekijänoikeuden yhteydessä erityisesti internetiin liittyvissä asioissa on paljon uutta oikeuskäytäntöä, jonka tutkiminen ja arvioiminen ovat tärkeässä osassa tässä tutkielmassa. Keskeisenä johtopäätöksenä on, että sekä oikeudenhaltijoiden omaisuutta että yleisön sananvapautta suojataan tekijänoikeudessa ja Suomen tekijänoikeuslaissa. Sananvapaudella ja omaisuudensuojalla voi olla tekijänoikeuden yhteydessä yhteinen luovuutta tukeva tavoite, mutta nämä oikeudet voivat olla myös keskenään jännitteessä. Omaisuudensuoja ja sananvapaus ovat molemmat tekijänoikeuden yhteydessä esillä olevia perus- ja ihmisoikeuksia, ja niitä molempia pyritään suojaamaan tekijänoikeuden yhteydessä. Toisena keskeisenä johtopäätöksenä on, että tekijänoikeudessa teosten oikeudenhaltijoiden omaisuudensuoja on suojattu korkealla tasolla ja sananvapauden toteutumiselle on ongelmakohtia. Sanavapauden toteutumista sekä omaisuudensuojan ja sananvapauden keskinäistä tasapainoa tekijänoikeuden yhteydessä voitaisiin parantaa. Tutkielmassa esitellään tämän vuoksi ehdotuksia sananvapauden ja omaisuudensuojan keskinäisen tasapainon parantamiseksi.
  • Nevaranta, Timo (2016)
    Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena on perustuslain työllisyyssäännöksen oikeudellinen velvoittavuus erityisesti eduskunnan perustuslakivaliokunnan käytännössä. Tarkoituksena on tarkastella perustuslakivaliokunnan suhtautumista työn perusoikeuteen eri vuosikymmenten aikana. Työllisyyssäännöksen oikeudellinen velvoittavuus ei ollut itsestäänselvyys, joten tutkielmassa käydään läpi myös historiallisen lainsäätäjän tahto suhteessa perusoikeuteen sekä käsittelyn yhteydessä esitetyt erilaiset näkemykset. Työllisyyssäännöksen muoto on muuttunut siitä, mitä se alun perin oli vuonna 1972, kun työn perusoikeus nostettiin silloiseen Hallitusmuotoon kansanedustajien lakialoitteen pohjalta. Valtiovallan velvollisuudesta tarjota tarvittaessa työtä sitä tarvitseville on siirrytty perusoikeusuudistuksen yhteydessä valtiovallan velvollisuuteen edistää työllisyyttä ja pyrkiä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Tutkielmassa selitetään tämä muutos varsinkin lainsäätäjän näkökulmasta ja pyritään hahmottamaan sitä tapaa, jolla perustuslakivaliokunta on ottanut kantaa uuteen työllisyyssäännökseen. Oikeuskirjallisuudessa on esitetty näkemys, jonka mukaan uuden työllisyyssäännöksen ymmärtämisen ja tulkinnan tärkeimpänä lähtökohtana on edelleen vertailu vanhaan säännökseen ja sen tulkintakäytäntöön. Tutkielmassa tarkastellaan tätä väitettä kriittisesti. Lähtökohtana tutkielmassa on se, että perusoikeusuudistus toimi työllisyyssäännöksen velvoittavuuden suhteen eräänlaisena vedenjakajana. Työllisyyssäännöksen tulkinnassa ja toteutuksessa on 90-luvulta lähtien siirrytty velvoittavampaan suuntaan. Perustuslakivaliokunnan käytännössä työllisyyden edistämisen nimissä henkilöltä voidaan evätä esimerkiksi työttömyyskorvaukset, mikäli henkilö kieltäytyy omaa työllistymistään edistävistä toimista. Perusoikeuksien tasolla punninta tapahtuu usein työllisyyssäännöksen ja Perustuslaissa turvatun yhdenvertaisuuden ja perustoimeentulonturvan välillä. Vaikka työllisyyssäännöksen muoto muuttui vasta perusoikeusuudistuksessa, perustuslakivaliokunta oli jo muutama vuosi aiemmin linjannut uuden suhtautumisensa työllisyyssäännökseen. Tämä tulkinnanmuutos tapahtui 90-luvun alussa pahimman talouslaman aikana. Valtiovalta ei enää kyennyt pitämään kiinni työllisyyslain mukaisista velvoitetyöllistämistoimista. Ongelmaksi valtiosääntöoikeudellisesti muodostui perusoikeuksien heikentämiskielto sekä perustuslakivaliokunnan linjaamat lakisääteiset keinot, jotka olivat valiokunnan mukaan keskiössä työn perusoikeuden toteutuksessa. Jo ennen perusoikeusuudistusta valiokunta katsoi mahdolliseksi luopua työllisyyslain lakisääteisistä työllistämistoimista sekä lisätä työn vastaanottamisen velvoittavuutta. Tämä tulkinnanmuutos sinetöitiin perusoikeusuudistuksessa.
  • Immonen, Elina (2018)
    Tutkielmani aiheena on ulkomaalaislain (UlkL 301/2004) 39 §:ssä säädetty oleskeluluvan toimeentuloedellytyksen soveltaminen ulkomaalaisen perheenyhdistämisessä. Toimeentulo¬edellytystä koskevaa kansallista sääntelyä on viime vuosina muutettu useamman kerran. Tuorein muutos tuli voimaan 1.7.2016. Tuolloin toimeentuloedellytys ulotettiin koskemaan entistä laajemmin kansainvälistä suojelua saaneiden perheenyhdistämistä. Muutos on osa laajempaa eurooppalaista kehitystä. Tarkoitukseni on tässä tutkielmassa avata, mitä toimeentuloedellytyksen soveltaminen käytännössä tarkoittaa ja missä määrin perus- ja ihmisoikeusnormistolla sekä Euroopan unionin oikeudella on siinä merkitystä oikeuskäytännön valossa. Tutkielmani vastaa ensinnäkin kysymykseen, miten toimeentuloedellytystä on korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytännössä sovellettu ja minkä merkityksen perus- ja ihmisoikeudet sekä Euroopan unionin lainsäädäntö tässä yhtälössä saavat. Huomionarvoista on sekä toimeentuloedellytyksen sisällöllinen tulkinta että se, milloin edellytyksestä voidaan poiketa. Hyödynnän tältä osin lähteinä korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuja vuosilta 2010–2017. Toinen keskeinen tulokulma tutkielmassani on kansallisen toimeentuloedellytyksen normatiivinen perusta eli Euroopan unionin lainsäädäntö ja sitä koskeva Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntö. Käytän lähteinä Euroopan unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisuja. Vastaan tältä osin kysymykseen, mitä tulkinnallisia suuntaviivoja ja periaatteita Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännöstä on johdettavissa toimeentuloedellytyksen soveltamiselle. Selvennän myös perhe-elämän suojan ja lapsen edun normipohjaa ja sitä koskevaa oikeuskäytäntöä. Käsittelen työssäni toimeentuloedellytystä sekä yleisesti että suhteessa kansainvälistä suojelua saaneisiin. Edellisen hahmottaminen on välttämätöntä ensin, koska ei ole olemassa kansainvälistä suojelua saaneen toimeentuloedellytystä. On vain yleinen toimeentuloedellytys. Näin ollen myös toimeentuloedellytystä koskevan oikeuskäytännön ymmärtäminen perheenkokoajan asemasta riippumatta on esiehto sille, että voisi sanoa jotakin kansainvälistä suojelua saaneen perheenyhdistämisestä uuden lainsäädännön tultua voimaan. Uuden toimeentuloedellytyksen soveltamista kansainvälistä suojelua saaneen perheenyhdistämisessä koskevia valituksia ei ole vielä ollut korkeimman hallinto-oikeuden arvioitavana. Tästä johtuen kolmas tulokulmani aiheeseen on se, mitä toimeentuloedellytyksen soveltaminen kansainvälistä suojelua saaneen perheenyhdistämiseen voi kaiken edellä tutkielmassa esitetyn perusteella tarkoittaa. Arvioin siis sitä, miten edellytystä käytännössä tultaneen soveltamaan kansainvälistä suojelua saaneiden perheenyhdistämisen edellytyksenä. Esitän tutkielmani lopuksi myös oman näkemykseni siitä, miten toimentuloedellytystä tulisi soveltaa kansainvälistä suojelua saaneiden tapauksessa ja yleisestikin. Pohjaan näkemykseni tämän tutkielman kirjoitustyötä varten läpi käymääni aineistoon ja erityisesti Euroopan unionin oikeudessa syntyneisiin, tulkintaa ohjaaviin suuntaviivoihin. Metodini on lainopillinen. Huomio kiinnittyy tällöin myös normin tulkintaan sekä oikeusperiaatteiden punnintaan ja yhteensovittamiseen systematisoimalla mainittuja elementtejä. Lähestymistapani tulee lähimmäksi tulkinnallista lainoppia. Lähestymistavan tehtävänä on johtaa lainsäädännöstä, oikeuskäytännöstä ja muista lähteistä perusteltuja tulkintakannanottoja voimassa olevasta oikeudesta.
  • Tervo, Sini (2018)
    Perimään puuttuminen eli ihmisen genomin tarkoituksellinen muokkaaminen on lukuisten juridisten instrumenttien nojalla sekä notorisesti hyväksyttyjen eettisten näkökulmien mukaan katsottu kielletyksi toiminnaksi. Euroopan neuvoston ihmisoikeuksien ja ihmisarvon suojaamiseksi biologian ja lääketieteen alalla tekemän yleissopimuksen ihmisoikeuksista ja lääketieteestä 13 artiklan mukaan toimenpide, jonka tarkoituksena on muuttaa perimää, voidaan suorittaa vain ennaltaehkäisyä, diagnosointia tai hoitoa varten ja vain, jos toimenpiteen tarkoituksena ei ole muuttaa jälkeläisen perimää. Kaksikymmentävuotias biolääketiedesopimus on kuitenkin laadittu nykyistä kehittymättömämpien lääketieteellisten mahdollisuuksien aikakautena, eikä se täten ole voinut välttyä yleiseltä teknologian mahdollisuuksien kehityksen nopeuden ja lainsäädännön kehittämisen verrattaisen hitauden aiheuttamalta kohtaanto-ongelmalta. Ituradan geeniterapia, eli sukusoluihin ja niiden kantasoluihin kohdistuva geenieditointi, on ottanut valtavia harppauksia ihmisen genomin kartoitushankkeen loppuunsaattamisen jälkeen. Yksi biolääketieteen merkittävimmistä tämänhetkisistä saavutuksista on CRISPR-Cas9-geenieditointitekniikka, jonka “geenisaksien” avulla on katsottu voitavan mahdollistaa myös ituradan geeniterapia lääketieteellisenä hoitomuotona sellaisiin vakaviin perinnöllisiin sairauksiin, joihin ei nykytietämyksen mukaan ole olemassa tehokasta hoito- tai parannuskeinoa. Ylipäätään uusiin lääketieteellisiin sovelluksiin liittyvien turvallisuusnäkökohtien lisäksi ituradan geeniterapiaa on huomattavasti arvosteltu sen olennaisena ulottuvuutena olevien perinnöllisten vaikutusten vuoksi. Vastustusta on erityisesti perusteltu tulevien sukupolvien oikeuksien toteutumisen kautta, kun näillä on katsottu olevan oikeus muuntelemattomaan perimään. Samaten kauhukuvat desing-vauvoista ja epäinhimillisellä tavalla parannelluista ihmisistä ovat osaltaan värittäneet ituradan geeniterapian ympärillä käytyä bioeettistä keskustelua, ja perimän muokkaamiseen liittyvät tuntemattomat riskit onkin katsottu mahdollisia hyötyjä suuremmiksi. Genomin muokkaamisen kieltäminen aiheuttaa kuitenkin merkittävän rajoituksen sellaisten yksilöiden itsemääräämisoikeuteen, jotka eivät voi saada vakavaan perinnölliseen sairauteensa muulla tavoin adekvaattia hoitoa. Varsinaisten yksilöön liittyvien tekijöiden lisäksi hoitomenetelmän käytön kieltäminen vaikuttaa olennaisesti yksilön reproduktiivisiin oikeuksiin, sillä tällainen yksilö saattaa sairaudestaan johtuen olla kykenemätön lisääntymään tai päätyä pidättäytymään siitä estääkseen sairauden mahdollisen peritymisen jälkeläisilleen. Joissakin tapauksissa vakavaa perinnöllistä sairautta sairastavan yksilön lisääntyminen on voitu nähdä myös yhteiskuntaa kohtuuttomasti kuormittavana tekijänä ja täten epäsuotuisana pidettävänä toimintana. Lääketieteen kehityksen tarjoamien hoitomahdollisuuksien lisäksi on huomattava, että välillinen perimään puuttuminen on nykylainsäädännössä lukuisilla eri tavoilla sallittu. Hedelmöityshoitojen ja alkiodiagnostiikan avulla voidaan joidenkin sairauksien osalta valikoida tutkitun ominaisuuden kannalta terveitä alkioita ja täten välttää ei-toivotun perinnöllisen sairauden jatkuminen tai luovutettuja sukusoluja käyttämällä edesauttaa syntyvän lapsen terveyttä. Täten lääketieteellisenä hoitomuotona käytettävän ituradan geeniterapian ainoa varsinainen ero näihin nykyisellään jo sallittuihin menetelmiin on se, että perinnöllinen vaikutus ei tapahtuisi ilman nimenomaan perimän muokkaamiseksi tarkoitetun geenieditoinnin käyttämistä. Näin ollen ituradan geeniterapian hoidollisia mahdollisuuksia tulisi pohtia sellaisissa tilanteissa, joissa vakavana pidetty perinnöllinen sairaus ja tehokkaan hoitomuodon puute olisi etukäteen eksplisiittisesti määritelty, mutta kuitenkin niin, että ituradan geeniterapian käyttäminen hoidollisten toimenpiteiden ulkopuolelle sijoittuviin paranteleviin tarkoituksiin olisi vaikuttavasti kielletty.
  • Immonen, Elina (2013)
    Globaalien kommunikointi- ja liikkumismahdollisuuksien lisääntyessä elämänkumppani löydetään yhä useammin oman maan ulkopuolelta. Koska perheenyhtenäisyyden ylläpitäminen myös edistää ulkomaalaisten integroitumista oleskeluvaltioon, valtiorajat ylittävä perheenyhdistäminen on tärkeä tae ihmisen mahdollisuudelle viettää elämäänsä haluamallaan tavalla ja valitsemiensa henkilöiden kanssa. Toisaalta perheenyhdistäminen muiden maahanmuuttoa koskevien ulkomaalaisoikeudellisten kysymysten tapaan kytkeytyy tiiviisti kansainvälisen oikeuden vakiintuneeseen periaatteeseen suvereenin valtion oikeudesta määrätä ulkomaalaisten maahan pääsystä ja maassa oleskelusta. Perheenyhdistäminen oikeudellisena ilmiönä edellyttääkin jatkuvaa perus- ja ihmisoikeuksiin kytkeytyvien yksilön etujen sekä maahanmuuton kontrolloimiseen liittyvien valtion intressien oikeudenmukaista tasapainottamista. Tutkielmassa selvitetään, millaisia vaatimuksia perus- ja ihmisoikeuksista johtuu perheenyhdistämiselle ja sitä koskevalle harkinnalle. Tarkastelu on rajattu puolisoiden perheenyhtenäisyyteen liittyviin, valtiorajat ylittäviin tilanteisiin. Puolisoiden perheenyhdistämistä tutkitaan valtiosääntöoikeudellisesta, perus- ja ihmisoikeuksien tulkinnallista harmonisointia ja perus- ja ihmisoikeusmyönteistä tulkintaa painottavasta näkökulmasta. Kyse on lainopillisesta tutkimuksesta, jossa tutkitaan perheenyhdistämistä koskevan oikeuden sisältöä yhtäältä perus- ja ihmisoikeuksien ja toisaalta ulkomaalaislain (301/2004, UlkL) valossa. Tärkeintä lähdeaineistoa ovat Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimus (SopS 18–19/1990, EIS) ja sitä tulkitsevan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) ratkaisukäytäntö, Suomen perustuslaki (731/1999, PL), UlkL:n 36 ja 66 a §:t niitä koskevine lainvalmisteluaineistoineen, perustuslakivaliokunnan lausunnot ja mietinnöt, korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytäntö sekä oikeuskirjallisuus. Puolisoiden perheenyhdistämistä tarkastellaan yhtäältä yksilön oikeuksien ja toisaalta valtion velvoitteiden näkökulmasta. Tutkimusaiheen kannalta merkityksellisimpiä yksilön perus- ja ihmisoikeuksia ovat yksityis- ja perhe-elämän suoja (PL 10 §, EIS 8 artikla), liikkumisvapaus (PL 9 §), oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin (PL 17 §), oikeus avioliittoon (EIS 12 artikla) sekä syrjinnän kielto (EIS 14 artikla). Vaikka oikeutta perheenyhdistämiseen ei ole perus- tai ihmisoikeutena nimenomaisesti turvattu, valtiolle saattaa yksittäistapauksen erityisolosuhteissa syntyä – kansainvälisoikeudellisesta pääsäännöstä poiketen – velvollisuus sallia ulkomaalaisen perheenyhdistäminen alueellaan. Valtion velvollisuudet perheenyhtenäisyyttä koskevissa tilanteissa tavataan jakaa negatiivisiin velvoitteisiin, jotka edellyttävät julkiselta vallalta yksilön oikeuksien kunnioittamista ja niihin puuttumattomuutta, sekä positiivisiin velvoitteisiin, jotka puolestaan vaativat valtiolta aktiivisia toimia yksilön oikeuksien tehokkaaksi toteutumiseksi. EIT:n aiemmin tiukasti ylläpitämä erottelu valtion negatiivisiin ja positiivisiin velvoitteisiin ulkomaalaisasioissa on suhteellistunut niin, ettei velvoitteiden erillään pitäminen ole tätä nykyä tarkoituksenmukaista. Molempien velvoitteiden noudattamisen arviointia koskevat samankaltaiset periaatteet yksilön ja yhteiskunnan etujen oikeudenmukaisesta tasapainottamisesta ja valtiolle jätettävästä harkintamarginaalista. Perheenyhdistämistilanteissa elimellisen kilpailevien etujen oikeudenmukaisen tasapainottamisen arviointia varten EIT onkin 2000-luvun ratkaisukäytännössään vakiinnuttanut nk. perheenyhdistämiskriteerit, joissa sekä yksilön oikeudet että yhteiskunnan maahanmuuttokontrolliin liittyvät intressit otetaan tasapuolisesti huomioon. Yksilön suojan kannalta erityisen merkittäviä perheenyhdistämiskriteereitä ovat ylitsepääsemättömät esteet perhe-elämän viettämiseksi muualla sekä maahanmuuttajastatuksen epävarmuus perhe-elämän alkamishetkellä siihen liittyvine konkreettisten ja poikkeuksellisten olosuhteiden kriteereineen. EIT onkin hiljalleen alkanut antaa perheen erossaolon aiheuttamille inhimillisesti kestämättömille olosuhteille aiempaa vahvemman merkityksen perheenyhdistämistä koskevassa harkinnassa. Samalla perheenyhdistämisestä konkreettisissa tilanteissa päättävien lain soveltajien harkintavaltaa on täsmennetty ja valtion aiemmin varsin laajaa toimivaltaa maahanmuuttokysymyksissä kavennettu. Tutkielmassa perehdytään puolisoiden perheenyhdistämiseen PL:n, EIS:n ja sitä koskevan EIT:n ratkaisukäytännön lisäksi kotimaisen sääntelyn näkökulmasta. Perusoikeuksien rajoitusedellytysten ja Suomea sitovien ihmisoikeusvelvoitteiden perusteella perheenyhdistämistilanteisiin liittyvän harkinnan tarkentamiselle UlkL:ssa olisi tarvetta. Jopa UlkL:n kokonaisuudistukselle olisi tilausta. Kotimaisten lain soveltajien taas tulisi tuntea perusteellisemmin ihmisoikeuksista ja erityisesti EIT:n ratkaisukäytännöstä perheenyhdistämiselle johtuvat vaatimukset. Yleisen tietämyksen lisääminen perheenyhdistämisessä vaikuttavista perus- ja ihmisoikeuksista onkin eräs tutkielman päätavoitteista. Vaikka tutkielmassa paljolti keskitytään vain yksilön suojan vähimmäistason osoittavan EIS:n merkitykseen ulkomaalaisasioille, on kuitenkin muistettava, että perheenyhdistämismahdollisuuksien vahvistaminen kansallisin toimin on paitsi inhimillisesti toivottavaa myös perus- ja ihmisoikeuksien keskinäissuhdetta määrittävien periaatteiden valossa suorastaan välttämätöntä.
  • Puurunen, Tapio (2016)
    Perus- ja ihmisoikeudet edustavat sääntelyä, joka on kansainvälisissä sopimuksissa ja kansallisissa perustuslaeissa ilmaistu hyvinkin yleisluontoisin ilmaisuin. Mainittuja oikeuksia voidaan kuitenkin yleensä rajoittaa vain riittävän täsmällisellä ja tarkkarajaisella sääntelyllä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä sääntelytarkkuudella tarkoitetaan, ja minkälaista sääntelytarkkuutta edellytetään nimenomaan perus- ja ihmisoikeuksien rajoitussääntelyssä ja miksi. Kysymystä tarkastellaan lainlaatijan näkökulmasta. Tältä osin kirjoittajan on tarkoitus osallistua suomalaisen lainsäädäntötutkimuksen viimeaikaiseen sääntelytarkkuutta koskevaan keskusteluun tutkimuksella, joka vastaa vaatimuksiin lisätä nimenomaan lainvalmistelun tieteellistä tutkimusta. Tutkimuksessa perehdytään myös säädöskieleen. Tutkimuksessa keskitytään kahteen normistoon ja niitä koskevaan tulkintakäytäntöön. Yhtäältä tutkitaan Suomen perustuslakia ja eduskunnan perustuslakivaliokunnan tulkintakäytäntöä ja toisaalta Euroopan ihmisoikeussopimusta ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käytäntöä. Tutkimuksen pääpaino on kotimaisessa lainsäädännössä ja perustuslakivaliokunnan tulkintakäytännössä. Perustuslain osalta tutkimus keskittyy perustuslain perusoikeuksien yleisiin rajoitusedellytyksiin ja nimenomaan siihen vaatimukseen, että lainsäätäjän on muotoiltava perusoikeuksia rajoittavat säännökset riittävän tarkkarajaisesti ja täsmällisesti. Tutkimuskohteesta on rikasta perustuslakivaliokunnan tulkintakäytäntöä, jota ei ole näiltä osin toistaiseksi tutkittu seikkaperäisesti suomalaisessa valtiosääntöoikeustutkimuksessa. Euroopan ihmisoikeussopimusta ja ihmisoikeustuomioistuimen käytäntöä käytetään tutkimuskohteena osoittamaan, miten kysymykset näyttäytyvät Suomen oikeuteen merkittävästi vaikuttavan kansainväliseen ihmisoikeussopimukseen perustuvan kansainvälisen tuomioistuimen käytännössä. Perustuslakivaliokunta ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuin näyttäisivät peilaavan rajoitussääntelyä siihen intuitiiviseen käsitykseen, että lainsäätäjän tulisi säätää perus- ja ihmisoikeusrajoituksista mahdollisimman tarkalla ja täsmällisellä sääntelyllä. Molemmat kuitenkin ovat käytännössään todenneet jo lähtökohtaisesti, että vaatimus täysin tarkasta sääntelystä on käytännössä mahdoton toteuttaa ja ovat kehittäneet sääntelytarkkuuden suhteellisuutta todentavaa käytäntöä. Sekä perustuslakivaliokunta että ihmisoikeustuomioistuin ovat esittäneet valtaosin samoja perusteita sille, miksi säännös voidaan jättää jossain määrin väljäksi. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen Suomea koskevien tapausten laatu ja määrä sekä muita sopimuksen osapuolia koskevat ratkaisut eivät ole antaneet aihetta katsoa, että Suomen lainsäädäntö ei yleisesti täyttäisi sopimuksen vähimmäistasoa perus- ja ilmisoikeuksia rajoittavan sääntelyn täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden osalta. Tutkimus yhtyy suomalaisen lainsäädäntötutkimuksen päätelmiin siitä, että sääntelytarkkuuden ongelmiin ei ole yhtä vakioratkaisua. Lainsäätäjän tehtävä on sen toimintaa ohjaavista normeista huolimatta vaikea - siitä on osoituksena perustuslakivaliokunnan ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen rikas käytäntö.
  • Piha, Otava (2018)
    Translain 1 §:n mukaan sukupuolen vahvistamisen edellytyksenä on Suomessa sterilointi tai muulla tavalla saavutettu lisääntymiskyvyttömyys. Tutkielmassa vastaan kahteen kysymykseen: 1. Onko tämä edellytys perustuslain ja Suomea sitovien kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukainen? 2. Tuleeko tuomioistuimen jättää tämä translain säännös soveltamatta perustuslain 106 §:n nojalla? Menetelmänä on käytännöllinen lainoppi. Käytän tutkielmassa diskurssianalyysin keinoja tarkastellessani seitsemää PL 106 §:n soveltamistapausta korkeimmasta hallinto-oikeudesta. Tutkimus kytketään perusoikeusuudistuksen jälkeiseen perusoikeusparadigmaan, jonka mukaan kaikessa julkisen vallan käytössä perus- ja ihmisoikeudet on turvattava tosiasiallisesti ja tehokkaasti. Tältä pohjalta tarkastelen ensin perusoikeuksien rajoitusedellytysten täyttymistä lisääntymiskyvyttömyysvaatimuksesta säädettäessä, siten kuin perustuslakivaliokunta kenties asiaa tarkastelisi. Tämän jälkeen omaksun tuomioistuimen näkökulman ja tarkastelen, ylittyisikö PL 106 §:n etusijasäännöksen soveltamiskynnys, jos lisääntymiskykyinen transsukupuolinen veisi asiansa (korkeimpaan) hallinto-oikeuteen. Lisääntymiskyvyttömyyden vaatiminen merkitsee puuttumista henkilökohtaiseen koskematto-muuteen ja yksityiselämän suojaan. Vastaus ensimmäiseen tutkimuskysymykseen on kielteinen: lisääntymiskyvyttömyysvaatimus on perustuslain ja ihmisoikeusvelvoitteiden vastainen. Siltä puuttuu hyväksyttävä rajoitusperuste eikä se ole suhteellisuusperiaatteen mukainen. Vaatimus saattaa myös merkitä ihmisarvoa loukkaavaa kohtelua, joka on kielletty ehdottomasti, ja saattaa näin loukata myös vaatimusta perusoikeuden ydinalueen koskemattomuudesta. Vastaus toiseen kysymykseen on myönteinen: lisääntymiskyvyttömyysvaatimuksen soveltamisen ja perustuslain välillä on ilmeinen ristiriita, jolloin tämä translain säännös tulisi tuomioistuimissa syrjäyttää perusoikeuksien eduksi. Pitkällä aikajänteellä ristiriita tulisi korjata translakia uudistamalla.
  • Godenhjelm, Christian (2014)
    Tutkielmassa tutkitaan sitä, tulisiko poikien ei-lääketieteelliset ympärileikkaukset sallia Suomessa Suomen lainsäädännön ja Suomea velvoittavien kansainvälisten sopimusten puitteissa. Tarkastelun kohteena ovat sekä kulttuuris-uskonnollisista syistä ympärileikkauksia tekevät yhteisöt että syyt ei-lääketieteellisten ympärileikkausten tekemiseen. Tarkastelun kohteena ovat myös relevantit perus- ja ihmisoikeudet, kuten uskonnonvapaus ja oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Ei-lääketieteellisten ympärileikkausten osalta oikeustilaa on väitetty sekavaksi, mutta tutkielmassa todetaan tämän väittämän olevan virheellinen, sillä nykylainsäädännön katsotaan tutkielmassa olevan asian suhteen selvä ja soveltuvan sellaisenaan ympärileikkausproblematiikkaan. Tutkielmassa suositellaan kuitenkin ympärileikkauslakia säädettäväksi mahdollisten epäselvyystilanteiden välttämiseksi. Tästä syystä tarkastelun kohteeksi otetaan myös Ruotsin ympärileikkauslaki, jonka hyviä ja huonoja puolia arvioidaan. Tutkielmassa käsitellään myös oikeustapausta KKO 2008:93, jonka lopputulosta kuitenkin pidetään virheellisenä. Tutkielman lähtökohtaongelmana pidetään lapsen ja tämän vanhempien perusoikeuskollisiota. Tutkielmassa katsotaan kuitenkin kollision viime kädessä ratkeavan lapsen eduksi. Tähän päädytään tutkimalla muun muassa ns. biolääketiedesopimusta sekä YK:n yleissopimusta lapsen oikeuksista. Myös ns. TSS-sopimus sekä oikeuskirjallisuus tukevat tutkielman mukaan tätä kantaa. Lopuksi päädytään siihen, että juridisesta ja eettisestä näkökulmasta ei-lääketieteellistä ympärileikkausta ei tule sallia. Sen sijaan parhaana kompromissiratkaisuna nähdään se, että toimenpide tehdään vasta silloin kun lapsi pystyy siihen pätevän suostumuksen antamaan. Vieläkin parempana vaihtoehtona pidetään sitä, että lapsi antaa mahdollisen suostumuksensa vasta aikuisiässä.