Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Criminal law"

Sort by: Order: Results:

  • Johansson, Sofia (2013)
    Tutkielmassa tarkastellaan tieliikenteeseen osallistuvien jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa tieliikenneoikeudessa. Eri tienkäyttäjäryhmien eritasoisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottaminen luetaan tutkielmassa kuuluvaksi tieliikenneoikeuden yleisiin periaatteisiin, joihin vaikuttavat keskeisesti tieliikennelainsäädännön tärkeimmät tavoitteet, erityisesti liikenneturvallisuustavoite. Eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien välisten oikeuksien ja velvollisuuksien määrittämistä tarkastellaan tutkielmassa liikenneturvallisuustavoitteen taustalla vaikuttavien oikeushyvien suojeluperiaatteen sekä perus- ja ihmisoikeuksien kautta. Tutkielmassa selvitetään, miten kriminaalipoliittisella argumentoinnilla voidaan turvata tieliikenteessä haavoittuvimmassa asemassa olevien tienkäyttäjien tärkeimpinä pidettyjen perusoikeuksien toteutuminen. Tutkielma sijoittuu erikoisrikosoikeudelliseksi rikosoikeudenalaksi määritellyn tieliikennerikosoikeuden piiriin. Tutkielmassa luodaan katsaus tieliikennerikosoikeuden ja sitä laajemman tieliikenneoikeuden yleisiin oppeihin ja periaatteisiin. Keskeisessä asemassa tutkielman kokonaisuuden kannalta on myös tieliikennerikosoikeudelle ominaisten laintulkintaperiaatteiden tarkastelu. Tieliikennerikosoikeuden laintulkintaperiaatteet vaikuttavat merkittävästi siihen, millä tavoin tutkielmassa tarkasteltavien tienkäyttäjäryhmien erityisasemaa voidaan perustella oikeudellisin argumentein. Tutkielmassa tarkastellaan tiettyyn tienkäyttäjäryhmään kuulumisen vaikutusta siihen, miten tienkäyttäjälle annettavia oikeuksia ja asetettavia velvollisuuksia arvioidaan rikosoikeudelliselta kannalta niin tieliikennelainsäädäntö- kuin ratkaisutasolla. Samalla tutkielmassa arvioidaan, miten jalankulkijan tai polkupyöräilijän erityisasema tieliikenteessä vaikuttaa hänen vastapuolenaan liikennetilanteessa olevalle moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle asetettavan huolellisuuden mittapuun määrittämiseen. Tutkielmassa selvitetään jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden tienkäyttäjäryhmien erityisaseman oikeudellisen perustan lisäksi sitä, miten tienkäyttäjäryhmien erityisasema on ilmennyt käytännön ratkaisutoiminnassa. Tieliikennerikosoikeuden erityispiirteisiin kuuluu, että tieliikennelainsäädännön yleisluonteisten normien tulkinta ilmenee, tarkentuu ja voi myös kehittyä oikeuskäytännössä. Oikeuskäytännön tarkastelun tarkoituksena on selvittää, onko jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa korostettu tienkäyttäjien huolellisuustasojen arvioinneissa ja ratkaisujen perusteluissa. Eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien eritasoisten oikeuksien ja velvollisuuksien oikeudenmukaista asettamista kutsutaan tutkielmassa tieliikenteen eroperiaatteeksi. Tutkielman keskeisin tavoite on selvittää, millä perusteella eri tienkäyttäjäryhmien oikeuksien ja velvollisuuksien erottelua ja erilaista arvottamista olisi syytä pitää tieliikennerikosoikeudessa yhtenä keskeisimpänä periaatteena ja kaiken tieliikennerikosoikeudellisen tulkintatoiminnan lähtökohtana.
  • Pörsti, Toni (2013)
    Tutkielma käsittelee rikoslain 11 luvun 10 pykälässä kriminalisoitua kiihottamista kansanryhmää vastaan, eli kiihottamisrikosta. Tutkielman tarkastelun kohteena on vastuun kohdentaminen internetissä levitetystä lainvastaisesta aineistosta, eli tarkemmin sanottuna keskustelupalstan ylläpitäjän vastuu lainvastaisen aineiston saatavilla pitämisestä. Kyseessä on vallitsevan oikeustilan tarkastelu 1.6.2011 voimaantulleen lakimuutoksen jälkeen. Tarkoitus on tehdä tulkintakannanotto siitä, miten internetissä toimivien keskustelupalstojen ylläpitäjien vastuuta on arvioitava toisaalta nyt ja toisaalta tulevaisuudessa perus- ja ihmisoikeuksien näkökulmasta. Koska lain voimaantulosta on jo jonkin verran aikaa, voidaan tutkielmassa myös arvioida lain soveltamisessa esiin tulleita ongelmatilanteita ja pohtia ratkaisuja niille. Koska kyseessä on tutkielma perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta, siinä tulee punnittavaksi keskenään kiihottamisrikoksen suojeluobjekti eli vähemmistöjen suojaaminen sekä sananvapaus. Toisin sanoen tarkoitus on määrittää milloin kyse on sananvapautta nauttimattomasta vihapuheesta ja milloin ylläpitäjän toiminta on RL 11:10:n nojalla ollut lainvastaista ja riittävän moitittavaa rikosoikeudellisen seuraamuksen määräämiseksi. Tutkielmassa etsitään vastausta tutkimuskysymyksiin pääasiassa Suomea velvoittavan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännöstä. Tältä pohjalta arvioituna todetaan, että nykyistä rikoslain 11 luvun 10 pykälän säännöstä tulisi soveltaa niin, että sen avulla rajataan pois sellaiset keskustelupalstat, joiden ulospäin näkyvänä tarkoituksena on kiihottamisrikoksen tunnusmerkistön täyttävien viestien levittäminen. Toisin sanoen ylläpitäjän tarkoituksena voidaan olosuhteista päätellen katsoa olevan lainvastaisen aineiston levittämiseen osallistuminen. Lisäksi toiminnan on ylitettävä tietty törkeyden taso, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että kaikkein vähäisimmät teot eivät aiheuta täysimittaista rikosprosessia. Tämä on yksi keino reagoida sananvapaustuomioiden aiheuttamaan hiljennysvaikutukseen, joka saattaa johtaa yhteiskunnallisen keskustelun latistumiseen ja tarpeettomaan itsesensuuriin. Tutkielmassa tuodaan esiin myös joitain nykysääntelyn ongelmia, joiden voidaan katsoa tiivistyvän siihen, että keskustelupalstan ylläpitäjä saa sananvapauslain sisältämät oikeudet, mutta ei ole esimerkiksi vastaavan toimittajan tavoin vastuussa palstansa sisällöstä. Keskustelupalstan perustaminen ei saa nykytilanteessa ja vallitsevan tulkinnan mukaisesti aikaan velvollisuutta seurata palstaa myöhemmin. Tämä saattaa johtaa, ja on johtanutkin, nykyisen säännöksen soveltamisongelmiin ylläpitäjän osalta, kuten tuomitsematta jättämiseen teknisen seikan perusteella, vaikka ylläpitäjän toiminta olisikin ollut moitittavaa. Tulevaisuudessa, ja jos internetin välityksellä levitetty vihapuhe nähdään edelleen ongelmalliseksi, todennäköinen vaihtoehto on ylläpitäjän vastuusta säätäminen lainsäädännön tasolla.
  • Sopenlehto, Salla (2017)
    Tutkielman aiheena on rikoslain 11 luvun 10 pykälässä kriminalisoitu kiihottaminen kansanryhmää vastaan eli niin sanottu kiihottamisrikos. Tutkielman tarkoituksena on ensinnäkin selvittää, mitä oikeushyviä kiihottamisrikosta koskevalla kriminalisoinnilla on tarkoitus suojella. Oikeushyvien suojelun periaatteen mukaan rikosoikeudellisen järjestelmän käyttö on hyväksyttävää vain silloin, kun sillä suojellaan jotakin intressiä eli oikeushyvää. Myös teleologisen tulkinnan korostuminen sekä oikeuskäytännössä että oikeuskirjallisuudessa edellyttää, että säännöksen suojelemat oikeushyvät tunnetaan. Tutkielmassa kiinnitetään huomiota kriminalisointia koskevaan lainvalmisteluaineistoon, Suomen perustuslakiin, suomalaisessa oikeuskirjallisuudessa aiheesta kirjoitettuun, ulkomaiseen oikeuskirjallisuuteen sekä kotimaiseen oikeuskäytäntöön. Näiden lähteiden pohjalta luodaan kuva siitä, mitä oikeushyviä sääntelyllä pyritään suojelemaan. Erityisen mielenkiinnon kohteena suojeluobjektien osalta on ihmisarvo, ja käsitteen sisältöä avataan tutkielmassa myös muuten kuin oikeushyvämerkityksessä. Vihapuheen kriminalisointi liittyy kiinteästi perus- ja ihmisoikeutena turvattuun sananvapauteen, ja läpi tutkielman kantavana teemana on perus- ja ihmisoikeusnäkökulma sekä perusoikeuksien kollisio. Myös sananvapauden rajoittamisen näkökulmasta on tärkeää tarkastella sitä, missä tilanteissa ja missä laajuudessa kiihottamisrikoksen suojelemat oikeushyvät oikeuttavat sananvapauteen puuttumisen, ja milloin sananvapaus sen sijaan saa punninnassa suuremman painoarvon. Sananvapauden merkitystä tarkastellaan pääasiallisesti kotimaisesta sekä Euroopan ihmisoikeussopimuksen ja sitä koskevan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännön näkökulmasta, minkä lisäksi tutkielmassa sivutaan myös kansainvälisessä oikeuskirjallisuudessa sananvapaudesta esitettyä. Toisena tutkimuskysymyksenä tarkastellaan kriminalisoinnin alaan kuuluvia ilmaisuja koskien kiihottamisrikoksen tunnusmerkistössä mainittuja termejä uhkaaminen, panettelu ja solvaus. Oikeuskirjallisuudessa on esitetty, että kiihottamiskriminalisoinnin soveltamisessa tulisi omaksua eräänlainen hiljainen rajoitusehto, jonka mukaan rangaistavan teon tulisi olla sillä tavoin vahingollinen ja vaarallinen vihapuheen kohteena olevan ryhmän intressien näkökulmasta, että syntyy erityinen uhkaava ilmapiiri. Kysymystä hiljaisen rajoitusehdon omaksumisesta tarkastellaan erityisesti oikeushyvien suojelun periaatteen näkökulmasta, minkä lisäksi huomioidaan aiheesta lainvalmisteluasiakirjoissa sekä muualla oikeuskirjallisuudessa sanottu. Tutkielmassa tarkastellaan myös kotimaista oikeuskäytäntöä sen selvittämiseksi, onko suomalaiset tuomioistuimet omaksuneet oikeuskäytännössään tämäntyyppistä linjausta.
  • Jansson, Hans Johan (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan valtakunnansyyttäjän roolia erityisen ja yksinomaisen syyteoikeuden haltijana. Valtakunnansyyttäjä on perustuslain (731/1999) nojalla ylin syyttäjä ja johtaa syyttäjälaitosta. Valtakunnansyyttäjälle on osoitettu yksinomainen syyteoikeus kahden rikosryhmän osalta. Toinen näistä rikosryhmistä on sananvapausrikokset, eli julkaistun viestin sisältöön perustuvat virallisen syytteen alaiset rikokset, joiden osalta sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä annetun lain (460/2003) 24 §:n 1 momentissa säädetään, että valtakunnansyyttäjä päättää syytteen nostamisesta. Roolia tarkastellaan keskeisimmän sananvapausrikoksen, rikoslain (39/1889) 11 luvun 10 §:n kiihottamisesta kansanryhmää vastaan säännöksen valossa. Tutkielman aluksi esitetään, että valtakunnansyyttäjän rooli saattaisi poiketa sananvapausrikosten osalta muista syyttäjistä, mitä ilmentää se, ettei kiihottamisesta kansanryhmää vastaan nostettuja syytteitä juurikaan hylätä tuomioistuimissa ja rikoksesta on annettu vain yksi korkeimman oikeuden ennakkopäätös. Tutkimusasetelma kumpuaa julkisesta keskustelusta, jossa valtakunnansyyttäjää ja tuomioistuimia on kritisoitu kiihottamissäännöksen soveltamisen osalta. Valtakunnansyyttäjän roolia ei kuitenkaan voida yksinomaan perustaa syytteidenhylkäämisprosentteihin, vaan esitettyä tarkastellaan lainopillisen tarkastelun avulla, käyttäen lähdeaineistona Valtakunnansyyttäjän toimistossa (ent. virastossa) rikosnimikkeellä kiihottaminen kansanryhmää vastaan annettuja syyttämättäjättämispäätöksiä ajanjaksolta 1.6.2011-31.12.2019. Tutkielman tutkimuskysymyksenä esitetään, onko hylättyjen syytteiden ja syyttämättäjättämispäätösten valossa nähtävissä valtakunnansyyttäjän muusta syyttäjätoiminnasta poikkeavaa roolia sananvapausrikosten kohdalla? Jos on, niin mikä tätä kehitystä mahdollisesti selittää? Ja miten syyttämättäjättämiskäytännössä on tulkittu kiihottamisrikosta poliittisen ja yhteiskunnallisen keskustelun tapauksissa? Tutkielman sivutuotteena esitetään tulkintasuosituksia kiihottamissäännöksen osalta ja sananvapauden asemasta perusoikeuksien kokonaisuudessa. Tutkielmassa käydään läpi rikosprosessin yleisiä oppeja kuvaten rikosprosessin etenemistä rikosilmoituksesta lainvoimaiseen tuomioon, keskittyen syyttäjän rooliin, tehtäviin ja näitä ohjaaviin arvo- ja tavoiteperiaatteisiin. Sananvapausrikosten syyteoikeus otetaan lähempään tarkasteluun ja sitä vertaillaan terrorismirikosten vastaavaan järjestelyyn. Tutkielmassa tuodaan esille näkökohta, että syyteoikeusjärjestelyn osoittaessa syyteoikeuden yksinomaisesti ylimmälle syyttäjälle yhdessä kiihottamisrikoksen erityispiirteiden kanssa, asianomistajattomana rikoksena sekä useimmiten puhtaana oikeuskysymyksenä, tekee syyttämättäjättämispäätöksistä lopullisemman kuin syyttämättäjättämispäätökset yleensä, nostaen päätösten arvoa oikeuslähteenä. Tutkielman keskeisen perusoikeuden, sananvapauden tarkastelun keskiöön nostetaan sananvapauden ydinalueeksikin korotettu poliittinen ja yhteiskunnallinen keskustelu, kiihottamisrikoksen liittyessä lähes poikkeuksetta poliittiseen keskusteluun, ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen kattava ja kansallisen kiihottamissäännöksen tulkinnan kannalta merkittävä ratkaisukäytäntö. Sananvapauden osalta osoitetaan, ettei ydinalue-käsitteelle ole tässä yhteydessä annettu perusoikeuksien yleisiin rajoitusedellytyksiin kuuluvan ydinalueen koskemattomuuteen liitettyä perusoikeuspunninnan syrjäyttävää vaikutusta, vaan esitöistä ja ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännöstä johdettu ydinalue toimii syyttämättäjättämiskäytännönkin valossa sananvapauden suhteellista painoarvoa korottavasti. Tutkielmassa ehdotetaan, että ydinalue-käsitteestä tulisi tässä yhteydessä luopua, sen aiheuttaessa käsitteellistä epäselvyyttä. Rikoslain (39/1889) 11 luvun 10 §:n säännös käsitellään keskittyen panettelu ja solvaamistekotapoihin ja tahallisuuteen, jotka ovat sananvapauden rikosoikeudellisen rajanvedon kannalta keskeisimpiä. Tutkielman ulkopuolelle rajataan levittämis- ja ihmisryhmätunnusmerkit sekä uhkaamistekotapa. Kiihottamissäännöstä tarkastellaan myös sillä suojeltavien oikeushyvien valossa, erityisesti perustuslain 1 §:n 2 momentissa ilmaistu ihmisarvon loukkaamattomuus, sekä 6 §:n yhdenvertaisuus. Ihmisarvon loukkaamattomuuden osalta käsitellään sen ongelmallisuutta rikosoikeudellisessa kontekstissa ja tuodaan esille, että kiihottamisrikoksen yhteydessä ihmisarvon loukkaamattomuus rinnastuu yhdenvertaisuuslain (1325/2014) 14 §:ssä säädettyyn häirintään. Kiihottamisrikoksen tulkinnan osalta huomataan syyttämättäjättämiskäytännössä, että ilmaisun poliittisuudelle ja yhteiskunnalliselle merkitykselle on annettu painoarvoa tulkinnassa ja että sallitun ja kielletyn sananvapauden käytön rajanveto käydään useimmiten poliittisen sananvapauteen kuuluvan sallitun ja liioittelun piirissä. Tutkielman johtopäätöksenä nostetaan esille valtakunnansyyttäjän poikkeavan roolin puolesta puhuvia näkökohtia. Selitystä kiihottamisrikoksen suhteellisen vähäiselle määrälle hylättyjä syytteitä ei rikosprosessin arvo- ja tavoiteperiaatteista käsin ole esitettävissä. Selittäväksi tekijäksi esitetään sananvapauden korostunut asema Suomen kaltaisessa länsimaisessa demokratiassa ja oikeudenkäynnissä hylättyjen syytteiden mahdollisesti aiheuttama hiljennysvaikutus. Valtakunnansyyttäjä on yksinomaisen syyteoikeutensa johdosta yhdessä kiihottamisrikoksen erityispiirteiden kanssa asemassa, jossa hän voi tehokkaasti ehkäistä hiljennysvaikutusta.
  • Kangas, Kitta (2016)
    Vihapuhetta koskevien säännösten määrä on lisääntynyt sekä kotimaisessa että kansainvälisessä sääntelyssä. Lainsäätäjä haluaa yhä enemmän puuttua siihen, millainen keskustelu nauttii sananvapauden suojasta. Yksi vihapuheen haaroista on holocaust denial -tyyppiset teot, jotka tarkoittavat holokaustin kiistämistä tapahtumana tai esimerkiksi kansanmurhan uhrilukujen vähättelyä. Kiistäminen voi tarkoittaa esimerkiksi sitä että väitetään, että toisen maailmansodan aikana keskitysleirien kaasukammioissa surmattiin tuholaisia eikä ihmisiä. EU-tasolla on syntynyt kriminalisointivelvoitteita, joiden mukaan sopijavaltioiden tulee säätää rangaistavaksi holokaustin ja vakavimpien rikosten kiistäminen. Suomessa on tähän mennessä osittain vältetty kriminalisointivelvoite turvautumalla varauman tekemiseen. Tämän tutkielman kohteena on kotimainen ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö. Kiistämiskriminalisointien yhteensopivuus Euroopan ihmisoikeussopimuksen kanssa on usein ollut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käsiteltävänä. Oikeuskäytäntöä tutkimalla tutkielmassa pyritään hahmottamaan sitä millaista keskustelua vakavimmista rikoksista, kuten holokaustista, saadaan käydä ja millä perusteilla kyseinen rajanveto tehdään. Lisäksi tutkielmassa selvitetään millaista keskustelua kansanmurhista saadaan käydä kotimaisen lainsäädännön nojalla huomioiden etenkin säännös kiihottamisesta kansanryhmää vastaan ja sen soveltuminen kiistämistekoihin. Lainsäätäjä on katsonut, että Suomessa kiistämisteot voivat tulla rangaistavaksi laajentamalla kiihottaminen kansanryhmää vastaan säännöksen soveltamisalaa. Tutkielmassa on käynyt ilmi, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen kiistämiskriminalisointeja koskeva oikeuskäytäntö ei ole johdonmukaista ja että siinä korostuu Eurooppa-keskeisyys. Ainoastaan holokaustin kiistämisestä on tehty selviä linjanvetoja. Holokaustin kiistäminen missään muodossa ei ole nauttinut sananvapauden suojasta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännössä. Kotimaisen oikeuskäytännön käsiteltävänä kiistämisteot ovat melko harvoin. Kotimainen oikeuskäytäntö on sinänsä noudattanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen mukaisia sananvapauden tulkintaperiaatteita, ja kuten Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännössä, myös kotimaisessa oikeuskäytännössä sellainenkin puhe, jossa ei suoraan kielletä holokaustia, mutta esitetään se hyväksyttävänä tapahtumana, on täyttänyt rikoksen tunnusmerkistön. Kotimaisesta oikeuskäytännöstä on helpompaa huomata yhdistäviä tekijöitä rangaistavalle vihapuheelle, kun taas Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö on vaikeammin ennustettavaa.
  • Nenonen, Heidi (2020)
    Tutkielma käsittelee rikoslain 47:3a kiskonnan tapaisen työsyrjinnän tunnusmerkistön suhdetta RL 25:3 ihmiskauppaan ja pakkotyöhön.Tutkielmassa keskeiset kysymykset ovat mitä on moderni pakkotyö, onko voimassa oleva RL 47:3a:ssa kiskonnantapainen työsyrjintä oikea tunnusmerkistö kuvaamaan työperäistä hyväksikäyttöä?Tutkimusmenetelmänä on käytetty oikeusdogmaattista lähestymistapaa. Tutkimuksessa on käytetty lähteinä oikeuskirjallisuutta sekä oikeuskäytäntöä. Tutkimuksen alussa tarkastellaan yleisesti yhdenvertaisuutta ja syrjintää, yhdenvertaisuuden ollessa suojattu perustulain 2:6 nojalla. Tutkielma etenee perustuslain 2:6 mukaisen yhdenvertaisuuden avaamisella ja tämän tarkoituksella. Yleisen syrjinnän määrittelystä edetään työsyrjintään.Työsyrjinnän kuvauksen kautta on mahdollista kuvata tutkimuskysymyksen kannalta olennaista kiskonnan tapaista työsyrjintää, sillä RL 47:3 a on työsyrjinnän niin sanottu eritysmuoto. Tarkastelun kohteena on työntekijöiden mahdollinen syrjintä ulkomaalaisuuden perusteella ja pahimmillaan hyväksikäyttö henkilön heikon ja haavoittuvan aseman perusteella. Tätä havainnollistetaan oikeuskäytännöstä saaduilla tiedoilla, tuoden esille miten kyseiset tilanteet tosiasiassa esiintyvät ja paneudutaan ongelma kohtiin. Suuri osa ihmiskaupan uhreista on alun alkaen lähtenyt kotimaastaan vapaaehtoisesti todennäköisesti paremman elämän perässä, ilman väkivallalla pakottamista tai sillä uhkaamista. Hyväksikäytön mukaiset tilanteet koskevat usein niitä aloja missä työntekijöden kysyntä ylittää tarjonnan. Tyypillisiä aloja, joilla hyväksikäyttöä esiintyy ovat ravintola-, siivous-, marjanpoiminta- ja rakennusala. Ihmiskauppaa koskevassa luvussa käsitellään työperäistä ihmiskauppaa ja pakkotyötä. Ensin käistellään RL 25:3 tunnusmeristö. Tässä luvussa nostetaan esille orjuuden historiaa ja pakkotyön määritelmän monimutkaisuutta. Pakkotyön määritelmän monimutkaisuus kiteytyy sen epätarkkarajaisuuteen, mikä on syy sille, miksei pakkotyötä voida laintasoisesti määritellä. Olennaisena ongelmana tuodaan esille ihmiskaupparikoksen 25:3 tunnusmerkistön ylittymiskynnys oikeuskäytännön nojalla. Kynnys tunnusmerkistön ylittymiseen on varsin korkealla ja täten tuomittuja ihmiskaupparikoksia on varsin vähän, vaikka tapauksia jotka lähestyvät tunnusmerkistöä on.Tutkimuksessa esitetään kritiikkiä mahdollisten vahingonkorvausten määrien eroon, mikäli kyse on ihmiskaupasta tai kiskonnan tapaisesta työsyrjinnästä, vaikka tosiasiassa itse teko on lähellä kumpaakin tunnusmerkistöä. Lopussa nostetaan esille nykytilaa ja mahdollisia muutoksia, joita on vireillä voimassa olevassa hallitusohjelmassa 2019. Alustatalouden tuomat haasteet otetaan huomioon mainintana uutena työnteon muotona jossa mahdollista työsuhteen tunnusmerkistöä tutkitaan.Tutkimustuloksena todetaan tilanteen ongelmallisuus RL 47:3a ja RL 25:3 ihmiskaupparikoksen välillä. Lopussa esitetään kriittinen näkemys yritysten tietoisesta valinnasta työvoimakustannusten minimoimisella “halvemman työvoiman perässä” ja huomio siitä, mitkä olisivat todelliset kustannukset aloilla missä työperäisät hyväksikäyttöä tapahtuu eniten. Mitä maksaisivat palvelut ja tuotteet, jos töiden tekijöille maksettaisiin näille oikeudenmukaisesti kuuluvat korvaukset.
  • Hietaoja, Essi (2018)
    Tutkimuksessa tarkastellaan kiskonnantapaisen työsyrjinnän kriminalisoinnin tarpeellisuutta sekä hyväksyttävyyttä erityisesti sen tunnusmerkistön täyttymisen kautta sekä suhteessa muihin rikoslain työperäistä hyväksikäyttöä koskeviin rangaistussäännöksiin ja laillisuus- ja kriminalisointiperiaatteiden asettamiin vaatimuksiin. Työperäistä hyväksikäyttöä koskevilla rangaistussäännöksillä tarkoitetaan tässä yhteydessä rikoslain kiskontaa, törkeää kiskontaa sekä ihmiskauppaa koskevia säännöksiä. Kiskonnantapainen työsyrjintä säädettiin rangaistavaksi 1. toukokuuta 2004 ja sen tarkoituksena oli ennen kaikkea suojata yhdenvertaisuutta. Käytännössä kyseessä oleva kriminalisointi on kuitenkin osoittautunut monisyiseksi ongelmaksi. Sen päällekkäisyys niin työsyrjinnän, kiskonnan, törkeän kiskonnan kuin työperäisen ihmiskaupan tunnusmerkistöjen kanssa on johtanut sen tarpeellisuuden kyseenalaistamiseen. Edelleen kriminalisoinnin päällekkäisyys yhdessä muun muassa sen symbolisen luonteen sekä tehottomuuden kanssa on johtanut kriminalisoinnin hyväksyttävyyden kyseenalaistamiseen kriminalisointiperiaatteiden näkökulmasta. Myös säännöksen tunnusmerkistön täyttymiseen, erityisesti työsuhteen olemassa olon vaatimuksesta johtuen, liittyy haasteita. Näin ollen, vaikka kriminalisoinnin tarkoituksena on ollut parantaa ulkomaalaisten työntekijöiden asemaa sekä suojata haavoittuvassa asemassa olevia hyväksikäytöltä, ovat sen vaikutukset käytännössä olleet osin jopa päinvastaisia. Säännösten väliset rajanvetovaikeudet ovat muun muassa johtaneet siihen, että tapaukset, joissa voisi olla kyse vakavammasta työvoiman hyväksikäytöstä, käsitellään tuomioistuimissa lievempinä rikoksina, useimmiten juuri kiskonnantapaisena työsyrjintänä. Tutkielmassa käsitellään aluksi työsyrjinnän tunnusmerkistöä, sen ollessa edellytys kiskonnantapaiselle työsyrjinnälle. Tämän jälkeen tarkastellaan kiskonnantapaisen työsyrjinnän tunnusmerkistöä sekä rajanvetoa suhteessa muihin työperäistä hyväksikäyttöä koskeviin kriminalisointeihin. Tutkielman jälkimmäisessä osassa kyseessä olevaa kriminalisointia tarkastellaan laillisuusperiaatteen ja yleisemmin kriminalisointiperiaatteiden asettamien edellytysten, kuten epätäsmällisyyskiellon, oikeushyvien suojelun periaatteen, symbolisen rikosoikeuden kiellon, ultima ratio -periaatteen ja hyöty–haitta -punninnan periaatteen valossa. Tutkielmassa on hyödynnetty pääosin lainopillista metodia, mutta se on selvästi myös kriminaalipoliittinen. Tutkielmassa esiin tuotujen ongelmakohtien havainnollistamiseksi on hyödynnetty laajalti tuomioistuinten ratkaisukäytäntöä. Tutkielma on läpileikkaus kiskonnantapaisen työsyrjinnän kriminalisointiin liittyviin keskeisimpiin epäselvyyksiin ja haasteisiin.
  • Sarkkinen, Eliisa (2020)
    Tämän työn tavoitteena on selvittää oikeudellinen viitekehys, jonka puitteissa Suomessa tehdään koulukiusaamisen vastaista työtä ja löytää kehityskohteita, joiden myötä koulukiusaamisen vastainen työ tehostuisi. Koulukiusaaminen on toistuvaa ja tahallista samaan oppilaaseen kohdistuvaa vihamielistä käyttäytymistä. Olennaista on tapahtuman osapuolten epätasaväkisyys. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan valtion on ryhdyttävä kaikkiin asianmukaisiin lainsäädännöllisiin, hallinnollisiin, sosiaalisiin ja koulutuksellisiin toimiin suojellakseen lasta mm. ruumiilliselta ja henkiseltä väkivallalta. Perustuslain mukaan jokaisella yksilöllä on oikeus mm. henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ja maksuttomaan perusopetukseen. Nämä oikeudet ovat vaarassa jäädä toteutumatta kiusatun osalta koulukiusaamisen vuoksi. Perusopetuslain 29 §:n mukaan oppilaalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Opetuksen järjestäjän tehtävänä on taata jokaiselle oppivelvolliselle samat mahdollisuudet opiskella ilman kiusaamista. Koulun keinot koulukiusaamisen vastaiseen työhön voidaan jakaa ennaltaehkäiseviin ja jälkikäteisiin keinoihin. Perusopetuslaissa on säädetty koulun jälkikäteisistä keinoista. Niitä ovat kasvatukselliset keinot, kurinpitokeinot ja turvaamistoimet. Koulun keinot eivät aina riitä lopettamaan kiusaamista. Tällöin tarvitaan yhteistyötä poliisin ja lastensuojelun kanssa. Koulukiusaamiseen sisältyy lähes aina tekoja, jotka täyttävät jonkun rikoslain tunnusmerkistön. Yleensä tulee kyseeseen pahoinpitely tai kunnianloukkaus. Koulukiusaamista käsitellään harvoin rikosoikeudellisesta näkökulmasta, johtuen mm. tekijän iästä ja koulun keinojen käytön ensisijaisuudesta. Koulukiusaamiseen liittyvät tuomiot ovat olleet lieviä. Koulukiusaaja voi joutua myös vahingonkorvausvastuuseen aiheuttamastaan vahingosta. Suomessa on toteutettu hankkeita, joiden tavoitteena on lisätä viranomaisyhteistyötä kiusaamisen selvittämisessä. Sovittelun käyttöä tulisi myös lisätä. Koulukiusaamisen vastaista työtä tulee tehostaa. Koulukiusaamisen kriminalisointi olisi keino parantaa kiusatun asemaa. Perusopetuslakiin tulisi määritellä tarkemmin vastuut ja velvollisuudet koulukiusaamisen puuttumiseen, ja koulujen keinovalikoimaa tulisi vahvistaa. Koulujen viranomaisvalvontaa pitäisi myös tehostaa. Koulut, poliisi ja lastensuojelu tarvitsevat enemmän resursseja, jotta jokaisen oppilaan oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön toteutuu.
  • Häkkinen, Esko (2014)
    Viime vuosikymmenten kriminaalipoliittisena trendina? la?nsimaissa on arvioitu olleen rikoskontrollin ankaroituminen. Kehitys on liitetty talouden sa?a?ntelyn ja hyvinvointivaltion heikkenemisen seka? epa?varmuuden ja individualismin vahvistumisen tapaisiin yhteiskunnan ja sen rakenteen ilmio?ihin. Suuntaus on leimannut voimakkaimmin Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian kaltaisia englanninkielisia? maita ja heikoimmin Pohjoismaita Suomi mukaan lukien. Eroa seliteta?a?n eroilla kansantalous-, hyvinvointi- ja demokratiamalleissa. Englanninkielisissa? maissa yhteiskunta on poissulkevampi ja poliittinen kulttuuri riitaisa, Pohjoismainen hyvinvointipolitiikka on inklusiivista ja universalistista ja politiikka konsensushakuista. Seka? yleista? trendia? etta? suhteellisia eroja seliteta?a?n toisin sanoen kriminaalipolitiikan kytkeytymisella? rakenteeseen ja pelkka?a? kontrollipolitiikkaa perustavampiin yhteiskunnallisiin valintoihin. Kriminaalipolitiikan kehitys Suomessa heijastaa samaa. Suomalainen kontrollipolitiikka lieveni hyvinvointivaltion laajetessa ja yhteiskunnan demokratisoituessa sodan ja?lkeisina? vuosikymmenina?. Lievenemiskehitys pa?a?ttyi 1980- ja 90-luvun vaihteen uusliberaaliin yhteiskuntapoliittiseen ka?a?nteeseen. Poliittisen pa?a?to?ksenteon tasolla kriminaalipolitiikan ankaroitumiseen on kansainva?lisesti liitetty kriminaalipolitiikan yleispoliittisen painoarvon kasvu ja samaan aikaan kriminaalipoliittisen keskustelun sisa?llo?llinen yhdenmukaistuminen. Yhteiskuntapoliittinen vaihtoehdottomuus on ohjannut etsima?a?n ratkaisuja sosiaalisiin ongelmiin rikoskontrollista. Kriminaalipolitiikan tekoa Suomessa on tutkittu vain va?ha?n. Miten kriminaalipoliittinen keskustelu kehittyi Suomessa hyvinvointivaltiollistumisen vuosikymmenilta? 1990- ja 2000-luvulle? Keskustelua tutkittiin sisa?llo?nanalyysin menetelma?lla? valtiopa?iva?asiakirja-aineistossa ajanjaksolla 1970–2010. Kaikki kansanedustajien aloitteet ja kysymykset analysoitiin kvantitatiivisesti ja la?hempa?a?n laadulliseen tarkasteluun otettiin kansanedustajien kirjalliset kysymykset kriminaalipolitiikasta. Tulokset osoittavat, etta? kriminaalipolitiikan painoarvo tutkitussa aineistossa kasvoi huomattavasti ja pysyva?sti juuri 1990-luvun alussa laman ja yhteiskuntapoliittisen ka?a?nteen hetkella?. 1970-luku erottuu sita? seuranneista vuosikymmenista? vasemmiston hallitsevan rooliin ja suhteellisen lievyyden aikakautena. 1980-luvulla – edelta?en keskustelun vilkastumista – aloite keskustelussa siirtyi keskusta- ja oikeistopuolueille. Keskustelun yleissa?vy ei muuttunut aiempaa kovemmaksi vain vasemmiston roolin pienentymisen vuoksi. Vasemmisto itsessa?a?n lakkasi varsinkin 1990- ja 2000-luvun myo?ta? edustamasta olennaisesti muuta poliittista kentta?a? lievempa?a? vaihtoehtoa kriminaalipolitiikassa. 1990-luvulla nouseva kriminaalipoliittinen kiinnostus kohdistui erityisesti omaisuus- ja talousrikoksiin. Sittemmin kasvavasti huomiota ovat saaneet osakseen va?kivalta- ja seksuaalirikokset. Kriminaalipoliittisten toimenpiteiden osalta erityisesti halu kontrollika?yta?nto?jen ja -valtuuksien kirista?miseen on lisa?a?ntynyt.
  • Pihlström, Fanny (2017)
    Avhandlingen har som syfte att föra en kritisk diskussion kring tolkningen av legalitetsprincipen i samband med kriminaliseringen av sexuella trakasserier i Finland. Straffrättens syfte och legitimitet anknyter till att upprätthålla ett ordnat samhällsliv och trygga individen från kränkningar av grundläggande rättigheter. Staten är således å ena sidan skyldig att frånhålla sig från ingrepp men å andra sidan även skyldig till aktiva åtgärder inom den privata sfären. Utgående från genusrättsvetenskaplig forskning har det straffrättsliga systemet visat sig vara bristfälligt när det gäller att beskydda kvinnors rättigheter, speciellt beträffande rätten att inte bli utsatt för sexuellt våld. Våld mot kvinnor är numera en explicit uttalad människorättskränkning och Finland har förbundit sig genom ratificering av Istanbulkonventionen att vidta aktiva åtgärder för att motverka problemet. Genom 2013 års reform av strafflagen var det ursprungligen meningen att stifta en straffbestämmelse som täcker alla de former av sexuella trakasserier som ingår i artikel 40 i Istanbulkonventionen. Det föreslagna straffbudet blev dock inskränkt under riksdagsbehandlingen i och med att bestämmelsen i grundlagsutskottet och lagutskottet ifrågasattes utgående från obestämdhetsförbudet. Uppsatsen har som syfte att göra en rättsdogmatisk framställning av nuvarande straffbestämmelse om sexuellt antastande i SL 20:5a i ljuset av den folkrättsliga kriminaliseringsplikten. Uppsatsen lyfter även fram den nationella bestämmelsen i en nordisk kontext och gör en jämförande analys med den svenska motsvarande bestämmelsen i 6. kap 10 § BrB. Genom att granska de nordiska ländernas kriminaliseringar av sexuella trakasserier är syftet att föra en diskussion kring huruvida det föreligger konsensus beträffande den sexuella integritetens omfattning i en relevant referensgrupp. I uppsatsen diskuteras även den folkrättsliga kriminalpolitiska utvecklingslinjens förhållande till den humana straffrättspolitiken. Uppsatsen lyfter följaktligen fram den brist i systematiken i det nationella straffrättsliga systemet som uppstått i och med inskränkningen av gärningsbeskrivningen i SL 20:5a och ifrågasätter därtill överprioriteringen av statens negativa förpliktelser i anknytning till tolkningen av legalitetsprincipens obestämdhetsförbud.
  • Aspholm, Thomas (2020)
    I den finska rättsordningen anses vissa brott vara av sådan natur att de är medbestraffade i straffet för ett annat brott. Om en gärningsman gör sig skyldig till två i strafflagen straffbara gärningar kan det följaktligen anses att det ena brottet är medbestraffat i det andra. En inbrottstjuv som till exempel söndrar ett fönster för att möjliggöra inbrottet, döms inte för skadegörelse utan endast för grov stöld. Skadegörelsen är medbestraffad i straffet för den grova stölden. Penningtvätt har traditionellt ansetts utgöra ett sådant brott som kan vara medbestraffat i straffet för ett annat. Penningtvätt är i Finland kriminaliserat i strafflagens 32:6. I direktivet (EU) 2018/1673 av den 23 oktober 2018 om bekämpande av penningtvätt genom straffrättsliga bestämmelser framförs att medlemsstaterna bör säkerställa att vissa typer av penningtvätt också är straffbara när de begås av samma person som gjort sig skyldig till den brottsliga verksamhet som gav upphov till egendomen. Enligt den gällande begränsningsbestämmelsen i strafflagens 32:11 kan en sådan person som medverkat i förbrottet inte dömas för penningtvätt. Ett undantag till den här regeln gäller däremot vid grova fall av penningtvätt. Att en person som medverkat i förbrottet tvättar brottsnyttan har kommit att kallas för självtvätt. Självtvätt har ansetts förutsätta en alltomfattande kriminalisering eftersom den gällande bestämmelsen möjliggör att redan en obetydlig medverkan i förbrottet kan konstituera en ansvarsfrihetsgrund i förhållande till förbrottet. Behovet av att kriminalisera självtvätt har likaledes iakttagits utomlands i lagberedningen. Exempelvis införde Sverige en alltomfattande kriminalisering av självtvätt år 2014. I det inhemska lagberedningsmaterialet har det framförts att läran om medbestraffade handlingar kan utgöra ett hinder för en alltomfattande kriminalisering av självtvätt. Syftet med denna avhandling är att undersöka om denna lära i praktiken utgör ett hinder för en alltomfattande kriminalisering av självtvätt. För att besvara min forskningsfråga kommer jag att reda ut förhållandet mellan läran om medbestraffade handlingar och självtvätt. Genom att tillämpa de kriterier som uppställs av läran om medbestraffade handlingar på fall av självtvätt, kommer jag kunna reda ut huruvida läran utgör ett hinder för en alltomfattande kriminalisering. Eftersom Sverige har infört en alltomfattande kriminalisering av självtvätt kommer jag i avhandlingen också att reda ut hur denna kriminalisering lagtekniskt är uppbyggd.
  • Salonen, Juulia (2014)
    Kunnia on vanhastaan kuulunut rikoslainsäädännössä suojattuihin oikeushyviin. Rikoksena kunnianloukkaus on kuitenkin sen tyyppinen, että se on altis yhteiskunnan kehityksen tuomille muutoksille. Sen tekotavat ja toimintaympäristö ovatkin muuttuneet vuosien saatossa. Etenkin tiedotusvälineiden ja tietotekniikan kehitys on lisännyt suurta vahinkoa aiheuttavien kunnianloukkausrikosten mahdollisuuksia, vaikka kunnian loukkaaminen näyttää menettäneen merkitystään ihmisten totuttua uudenlaiseen yksityisasioiden käsittelemiseen julkisuudessa. Kunnian suoja on jatkuvassa jännitteessä sanomisen vapauden kanssa. Etenkin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö on mennyt kohti sananvapausmyönteisempää tulkintaa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavoin EIT:n ratkaisukäytännön kehitys ja muuttunut ilmapiiri on otettu huomioon Suomen lainsäädännössä ja korkeimman oikeuden oikeuskäytännössä. Tutkielma pyrkii myös selvittämään kunnian asemaa nyky-yhteiskunnassa sekä sitä, minkälainen on tyypillinen kunnianloukkausrikos ja mitä ilmoitetuille kunnianloukkaustapauksille käy; saavatko kansalaiset oikeusturvaa näissä tapauksissa. EIT:n ratkaisukäytännön huomioon ottamista lähestytään selvittämällä kunnian suojan suhdetta sananvapauteen. Tutkielmassa kuvataan kunnianloukkausta koskevaa lainsäädäntöä ja sen muutoksia. Vuoden 2014 alussa voimaan tulleella lainmuutoksella on otettu huomioon EIT:n viimeaikainen sananvapautta korostava käytäntö. Myös korkein oikeus on alkanut ottaa entistä enemmän EIT:n käytäntöä ratkaisuissaan huomioon. Kunnianloukkausta ja sananvapautta koskevissa ratkaisuissa on edelleen tärkeää perustella perusoikeuksien välistä punnintaa. Sen selvittämiseksi, minkälaisia ratkaisuja kunnianloukkausjutuista on tehty rikosilmoituksen tekemisen jälkeen, tutkielmassa on purettu Länsi-Uudenmaan syyttäjänviraston tietoon vuosina 2009–2013 tulleita kunnianloukkausrikoksia. Jutuista on tutkittu, kuinka moni rikosilmoituksista on rajoitettu jo esitutkinnan aikana ja kuinka moni on päätynyt syyttäjänvirastoon syyteharkintaan. Syyttäjälle edenneistä jutuista on edelleen selvitetty, mistä jutuista on tehty syyttämättäjättämispäätös tai haastehakemus ja kuinka moni niistä on lähetetty sovitteluun. Tutkimuksen avulla on luotu konkreettinen käsitys siitä, minkälaisista kunnianloukkausjutuista tehdään rikosilmoituksia ja mitä niille käytännössä tapahtuu. Suurin osa kunnianloukkausjutuista rajoitetaan jo esitutkinnassa ja merkittävästä osasta tehdään syyttämättäjättämispäätös. Pieni osa kunnianloukkauksista etenee tuomioistuimeen. Jotta ihmisten oikeusturva toteutuisi, on syytä kiinnittää huomiota siihen, että syyteharkinnassa ja esitutkinnan rajoittamisessa noudatetaan yhtenäistä, tasapuolista ja oikeudenmukaista rajaa.
  • Kraft, Tuomas (2020)
    Jo jatkosodan ensimmäisenä syksynä 1941 alkoi suomalaisissa joukoissa ilmetä kurinpidollisia ongelmia, joita ratkottiin sotatuomioistuimissa. Niissä käsitellyt tapaukset liittyivät karkuruus- ja kuuliaisuusrikoksiin. Syksyn aikana tuomittiin seitsemän kuolemanrangaistusta, joista kaksi johti teloitukseen. Tutkielmassa kysyn, miten ja miksi näihin kuolemanrangaistuksiin päädyttiin. Toisaalta selvitän, olivatko kurin ylläpitoon keskeisesti liittyneiden säännösten tulkintakäytännöt vakiintuneet ja miten säännöksiä sovellettiin tarkastelun kohteena olevissa sotatuomioistuimissa. Kysymykset sisältävät pohdinnan tuomioistuinten riippumattomuudesta sekä sotatuomareiden työhön vaikuttaneista tekijöistä. Tutkielma on oikeushistoriallinen, ja se kuuluu historiallisen lainopin alaan. Tutkimuskysymyksiin vastaaminen edellyttää myös, että tuomioistuimien toimintaa ja sotilasrikoslainsäädäntöä tarkastellaan poliittisen historian ja sotahistorian kontekstissa. Tutkielmassa oikeudellinen tarkastelu nähdään osana tutkimusajankohdan yhteiskunnallisia tapahtumia ja keskusteluja. Kohdennan tarkasteluni kolmeen Karjalan armeijaan kuuluneeseen sotatoimiyhtymään, jotka ovat 5. divisioona, 7. divisioona ja 11. divisioona. Kahden ensimmäisen sotatoimiyhtymän kenttä- ja pikaoikeuksissa tuomittiin vuonna 1941 sotilasrikoksista langetetut kuolemanrangaistukset. Sen sijaan 11. divisioonan kenttäoikeudessa käsiteltyjen karkuruus- ja kuuliaisuusrikosten määrä jäi keskimääräistä alhaisemmaksi, eikä siellä siis myöskään tuomittu yhtään kuolemanrangaistusta. Näin divisioonan kenttäoikeus muodostaa mielenkiintoisen vertailukohteen tutkielman kahdelle muulle tarkastelun kohteena olevalle sotatoimiyhtymälle. Divisioonan mielenkiintoa lisää edelleen se, että sen kenttäoikeuden puheenjohtajan, varatuomari Paavo Alkion päiväkirjat on myöhemmin julkaistu. Tutkielman keskeisen arkistoaineiston muodostavat saatavilla olevat tarkasteltavien sotatoimiyhtymien kenttäoikeusaineistot, kuten rangaistus- ja tuomioluettelot, asiakirjavihot ja oikeudenkäyntipöytäkirjat. Aineistoa on laajennettu tarvittaessa myös suojeluskuntapiirien kenttäoikeuksien sekä sotaylioikeuden materiaaleihin. Aineisto osoittaa, että kenttäoikeudet ja niiden sotatuomarit joutuivat tekemään päätöksiä ristipaineessa, jossa yhtäällä vaikutti rikosoikeuden legaliteettiperiaate ja toisaalla armeijan huoli rangaistuksen yleisestävän vaikutuksen heikkenemisestä eli näkemyksestä, jonka mukaan velvollisuuksien laiminlyönti ei johtanut riittäviin seuraamuksiin. Tarkasteltavissa tapauksissa sotatuomareiden reaktiot sotilaiden esittämiin vaatimuksiin vaihtelivat. Kuolemanrangaistukseen päätymisen kynnystä nostivat näyttöön liittyvät vaatimukset mutta myös suomalainen rikosoikeudenhoito, jossa ei oltu nähty sijaa kuolemanrangaistukselle. Puhuttelu ja suostuttelu olivatkin oikeudenhoitoa yleisempi tapa ratkoa ongelmia. Voidaankin nähdä viitteitä sille, että kahden teloitukseen johtaneen kuolemanrangaistuksen taustalla on vaikuttanut armeijan tarve kurinpitoon, jolloin kyseisen pikaoikeuden riippumattomuus on saattanut vaarantua.
  • Hiltula, Nea (2015)
    Vankeusrangaistus on Suomen seuraamusjärjestelmän ankarin keino ja valtion voimakkain puuttuminen kansalaisten asemaan ja koskemattomuuteen. Vankeinhoidon kokonaisuudistusta koskeva lainsäädäntö tuli voimaan 1.10.2006. Kokonaisuudistuksen lähtökohtana oli säätää vankien oikeuksista ja velvollisuuksista sekä vankien perusoikeuksien rajoituksista täsmällisesti lain tasolla perustuslain ja ihmisoikeussopimusten velvoitteiden mukaisesti. Vankilassa tapahtuvasta kurinpidosta säädetään vankeuslain 15 luvussa, jonka mukaan vangille voidaan kurinpitorangaistuksena määrätä varoitus, oikeuksien menetys tai yksinäisyysrangaistus. Kurinpitojärjestelmä auttaa vankilan järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämistä. Lievien rikosten käsittely kurinpitomenettelyssä on nopeampaa ja tehokkaampaa kuin niiden saattaminen yleiseen tuomioistuimeen käsiteltäväksi. Tehokkuusnäkökulma toteutuu, kun seuraamus rikkomuksesta voidaan määrätä mahdollisimman pian rikkomuksen tapahtumisen jälkeen. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten vankilassa tapahtuvasta kurinpidosta on säädetty lain tasolla ja miten kurinpitojärjestelmää sovelletaan käytännössä. Tutkielmassa kuvataan kurinpitoa koskevaa lainsäädäntöä ja sen muutoksia. Sen selvittämiseksi, millaisia kurinpitorangaistuksia vankilassa käytännössä määrätään ja mitkä tapaukset saatetaan normaaliin poliisin esitutkintaan, tutkielmassa on purettu Rikosseuraamuslaitoksen kurinpitotilastoja ja Helsingin vankilan kurinpitoasiakirjoja vuosilta 2009-2012. Tutkielman toisena pääteemana on kurinpitorangaistuksen suhde Euroopan ihmisoikeussopimuksen 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklan ne bis in idem –kieltoon. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, onko vankilassa määrättävä kurinpitorangaistus sellainen seuraamus, joka kuuluu EIS:n 6. artiklan mukaisen rikossyytteen piiriin ja tällä tavalla estää mahdollisen syytteen nostamisen samassa asiassa. Tätä kysymystä selvitetään Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisujen ja korkeimman oikeuden ratkaisun 2012:46 avulla. Tutkielman avulla on luotu konkreettinen kuva siitä, minkälainen kurinpitojärjestelmä suomalaisissa vankiloissa on ja millaisia ongelmia siihen liittyy. Tutkielma on myös tuotu käytännön tasolle tarkastelemalla yksityiskohtaisemmin Helsingin vankilassa annettuja kurinpitorangaistuksia. Vangit eivät välttämättä ole tasa-arvoisessa asemassa, koska määrättävä kurinpitorangaistus ja sen pituus riippuu vankilan johtajan harkintavallasta. Lisäksi yksinäisyysrangaistuksesta on tullut yleisin seuraamus, vaikka kansainvälisten suositusten mukaan sen käyttö tulisi poistaa tai sen käyttö tulisi rajata koskemaan vain erityistilanteita. Korkeimman oikeuden ratkaisussa 2012: 46 todettiin, että vangille määrätty kurinpitorangaistus ei estänyt samaa asiaa koskevan syytteen nostamista. Tapauksessa vanki oli poistumisluvalta palatessaan tuonut kehonsisäisesti vankilaan doping- ja huumausaineita. Tällä perusteella vangille oli määrätty kurinpitorangaistus poistumislupaehtojen rikkomisesta ja vankia kohtaan oli myöhemmin nostettu syyte doping- ja huumausainerikoksista. Ne bis in idem –kiellon tulkinta ei saa olla liian kaavamaista ja jokaisen tapauksen erityispiirteet tulisi ottaa huomioon. EIT:n ratkaisukäytännön avulla tutkielmassa on päädytty siihen tulokseen, että korkeimman oikeuden ratkaisun perusteella ei voida vetää sellaista suoraa johtopäätöstä, että kurinpitorangaistus ei koskaan voisi olla sellainen seuraamus, joka estää syytteen nostamisen samasta asiasta.
  • Nurminen, Sanna (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan osallisuusvastuun laajenemista huumausainerikoksissa. Tutkielma keskittyy yleisten oppien ulkopuolisiin, osallisuutta lähellä oleviin tunnusmerkistöihin, jotka voivat liittyä huumausainerikokseen tai törkeään huumausainerikokseen. Keskeisiä tunnusmerkistöjä ovat huumausainerikoksen edistäminen, törkeä huumausainerikoksen edistäminen ja järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan osallistuminen. Huumausainerikoksen edistämisessä on kyse myötävaikuttamisesta toisen henkilön rikokseen. Törkeä tekomuoto edellyttää toimimista rikollisryhmän jäsenenä sekä kvalifiointiperustetta ja kokonaisarviointia. Rikollisryhmän toimintaan osallistuminen on edellisiin nähden toissijainen tunnusmerkistö, jossa rikosvastuu syntyy aktiivisella osallistumisella vakavia rikoksia tekevän järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan. Kyseiset tunnusmerkistöt ilmentävät ajatusta laajenevasta rikosvastuusta, jossa etäisempikin myötävaikuttaminen rikokseen voi johtaa rangaistusvastuuseen. Tällaisissa perinteistä vastuuta laajentavissa tunnusmerkistöissä on pystyttävä määrittelemään rikosvastuun rajat erityisen huolellisesti. Tunnusmerkistöjä tarkastellaan erityisesti suhteessa avunantoon, joka on etäisin rikoslain yleisten oppien tuntemista osallisuusmuodoista. Pyrkimyksenä on selvittää, mikä erottaa edistämisrikoksen ja osallistumisrikoksen avunannosta huumausainerikokseen. Tätä kysymystä varten on käsitelty etenkin aksessorisuusvaatimusta ja tahallisuutta. Pyrkimyksenä on ollut oikeuskäytännön avulla selvittää konkreettisesti, minkälaisena toimintana tunnusmerkistöjen mukainen huumausainerikoksen edistäminen tai rikollisryhmän toimintaan osallistuminen on ilmennyt. Yhtenä erityiskysymyksenä on tarkasteltu seuraamuksen suhteellisuutta etenkin päärikokseen nähden. Toisena erityiskysymyksenä on nostettu esiin ketjuosallisuuden mahdollisuus, jossa jo itsessään osallisuutta laajentavaan tunnusmerkistöön liitetään yleisten oppien mukainen osallisuusmuoto. Oikeuskäytännössä ketjuosallisuuden mahdollisuus on jo realisoitunut, joten kyse ei ole enää täysin teoreettisesta ilmiöstä. Tutkielmassa on tarkasteltu oikeuskäytäntöä vuosilta 2002–2013. Oikeuskäytäntö kyseisten tunnusmerkistöjen osalta on edelleen vähäistä ja saatavilla on ainoastaan käräjäoikeuksien ja hovioikeuksien ratkaisuja. Huumausainerikoksen edistämisen osalta nimenomaan tahallisuusvaatimus on noussut keskeiseksi oikeuskysymykseksi, joka myös jakaa tuomioistuimia. Tuomiot toimivat tärkeinä reaaliargumentteina selvitettäessä, millainen toiminta nykyisen lainsäädäntömme mukaan voi tulla liitetyksi huumausainerikokseen.
  • Haapala, Maija (2015)
    Tutkielmassa verrataan henkilökohtaisen rikosvastuun sisältöä suomalaisessa ja kansainvälisessä rikosoikeudessa erityisesti laajennetun tekijävastuun näkökulmasta. Laajennetulla tekijävastuulla viitataan perusmuotoisen tekijävastuun käsitteen ulottamiseen sellaisiin rikoksiin, joissa vastuuperusteen ja sitä kautta rikoskumppanuuden osoittaminen on hankalaa. Kyseessä on rikosoikeuden yleisiin oppeihin kuuluva (teoreettis-) lainopillinen ja oikeusvertaileva tutkimus. Näkökulmaa laajennettuun tekijävastuuseen etsitään kansainvälisen rikosoikeuden osallisuusopeista. Tutkielmassa tarkastellaan ensin rikosoikeuden osallisuusoppeja pääosin kotimaisen rikoslain näkökulmasta. Tämän jälkeen muodostetaan kokonaiskäsitys voimassaolevista henkilökohtaisen rikosvastuun muodoista ja vastuun laajuudesta kansainvälisessä rikosoikeudessa. Kattavan kuvan muodostamiseksi käydään läpi myös kansainvälisen rikosoikeuden sääntelyn historiaa. Erityisesti huomiota kiinnitetään laajennetun tekijävastuun kehityskaareen. Lähteinä ovat ad hoc -tuomioistuinten ja ICC:n oikeuskäytäntö, sekä niitä koskevat kommentaarit. Laajennettu rikosvastuu soveltuu erityisesti organisaatiomuotoisen rikollisuuden vastuumalliksi. Sen avulla on mahdollista kohdistaa rikosoikeudellinen vastuu myös hierarkian ylimpiin johtajiin, joiden tuomitseminen yleisten osallisuusoppien avulla on hankalaa. Tarkasteltavia osallisuusmuotoja ovat erityisesti rikoskumppanuus ja välillinen tekeminen. Kansainvälisen rikosoikeuden osallisuusmuotoina nousevat esiin joint criminal enterprise ja teonherruusteorian sovellutuksena erityisesti organisaatioherruusteoria. Aiheella on läheinen liityntä esimiehen vastuuta koskevaan problematiikkaan, mutta esimiehen vastuu Rooman perussäännön 28 artiklan tarkoittamana osallisuusmuotona on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle Tutkimuksessa järjestelmien väliset erot osoittautuivat odotettua pienemmiksi ja ennemminkin erilaisista rikostyypeistä kuin periaatteellisista valinnoista johtuviksi. Tarkoituksena oli myös tutkia, olisiko kansainvälisestä rikosoikeudesta omaksuttavissa laajennettua tekijävastuuta koskeva osallisuusmuoto, jota voitaisiin soveltaa kotimaassa vakavien rikosten vastuuperusteena. Osoittautui, että varsinaista estettä tulkita osallisuutta esimerkiksi organisaatioherruusopin mukaisesti ei nytkään ole. Laillisuusperiaatteen näkökulmasta tilanne on kuitenkin ongelmallinen ja vaatisi osallisuutta koskevien rikoslain yleisten oppien uudelleenmuotoilua täyttääkseen tiukimmatkin laillisuusperiaatteen asettamat vaatimukset. De lege ferenda -tavoitteena voidaankin pitää osallisuusoppien systematisointia rikoslaissa yhteen säädökseen nykyisen hajanaisen sääntelyn sijaan.
  • Taimisto, Vilma (2019)
    Tutkimuksen aiheena on lähiomaisen tuottamaa todistelua koskevan hyödyntämiskiellon laajuus tilanteissa, joissa lähiomainen käyttää lainmukaista vaitiolo-oikeuttaan. Tutkimuksessa lähiomaisen tuottamalla todistelulla tarkoitetaan todistelua, joka perustuu alun perin lähiomaisen itsensä kertomiin seikkoihin tai tämän tuottamiin todisteisiin, kuten keskustelu- ja puhelutallenteisiin, kirjeisiin, viesteihin tai kuulopuhetodisteluun. Tarkoituksena on tarkastella, mikä vaikutus OK 17 luvun kokonaisuudistuksen mukaisella asianomistajan asianosaisroolin muutoksella on ollut hyödynnettävyyteen. Toisaalta tutkimuksessa otetaan kantaa siihen, miten kansainvälisistä velvoitteista kumpuavat lähisuhdeväkivallan torjuntapyrkimykset tulisi ottaa huomioon hyödyntämiskiellon soveltamista arvioitaessa. Hyödyntämisen ongelma kulminoituu hyödyntämiskiellon ja hyödyntämisen väliseen rajanvetoon, kun yhtäältä lähiomaisen vaitiolo-oikeutta ei saisi kiertää muin todistuskeinoin ja yksityiselämää tulisi suojata, toisaalta rikosvastuu tulisi toteuttaa tehokkaasti ja lähisuhteessa tapahtuviin rikoksiin tulisi puuttua. Tutkimuksessa pyritään selvittämään millaiseksi hyödyntämiskiellon soveltamisala on muodostunut niissä tilanteissa, joissa läheistodistajalla on vaitiolo-oikeus, ja toisaalta sitä, onko muodostunut soveltamiskäytäntö perusteltu ja lainsäätäjän tarkoitusta vastaava. Tutkimuksessa on tarkasteltu OK 17 luvun lähiomaisen todistamiskieltoja ja hyödyntämiskieltoa koskevia todistelusäännöksiä. Lisäksi tutkimuksessa on tarkasteltu erilaisia kansainvälisiä ja kotimaisia toimenpiteitä ja tavoitteita lähisuhdeväkivallan torjumiseksi sekä tehty johtopäätöksiä näiden vaikutuksesta hyödyntämiskiellon soveltamisalaan. Tutkimuksen lähdeaineistona on hyödynnetty pääasiassa kotimaista lainvalmisteluaineistoa, oikeuskirjallisuutta ja oikeuskäytäntöä sekä täydentävästi ulkomaalaista oikeuskirjallisuutta ja oikeuskäytäntöä. Tutkimuskysymyksiin pyritään vastaamaan pääasiassa lainopillisen metodin keinoin, minkä lisäksi tutkimuksessa on havaittavissa kriminaalipoliittista orientaatiota. Tutkimuskysymykseen vastaaminen on edellyttänyt oikeuskäytäntöön tutustumista ja sen systematisointia, missä on käytetty hyväksi myös empiirisen tutkimuksen keinoja. Tutkimusta varten on hankittu kaikista hovioikeuksista vuosilta 2016-2018 todistelua koskevat hyödyntämisratkaisut tapauksista, joissa lähiomainen on käyttänyt vaitiolo-oikeuttaan. Tutkimuksessa on havaittu, että lainsäätäjän tarkoitus hyödyntämiskiellon soveltamisalasta näyttäytyy epäselvänä yksityiselämän suojan ja lähisuhdeväkivallan torjumisen välisenä tasapainotteluna. Tulkinta soveltamisalan epäselvyydestä saa tukea käräjäoikeuksien ratkaisuista, kun tosiseikoiltaan samankaltaisissa tilanteissa on päädytty vastakkaisiin hyödyntämisratkaisuihin. Hovioikeuksissa soveltamiskäytäntö on kuitenkin ollut yhdenmukaista. Tutkimuksen perusteella pääsäännöksi hovioikeuksissa on muodostunut lähiomaisen tuottaman todistelun hyödyntäminen, kun käytännössä yksittäistä poikkeusta lukuun ottamatta hovioikeudet ovat sallineet kaiken lähiomaisen tuottaman todistelun hyödyntämisen siitä huolimatta, että lähiomainen on vedonnut vaitiolo-oikeuteensa. Tutkimuksen perusteella hyödyntäminen on mahdollista, kun todistelun hankkimiseen ei liity läheiskriminointisuojan vastaisia pakko- tai painostuselementtejä. Lähiomaisen tuottaman todistelun hyödyntämistä ei ole nähty ongelmalliseksi myöskään yksityiselämän suojan näkökulmasta, koska muuhun todisteluun ei liity samanlaista omantunnon konfliktitilannetta kuin lähiomaisen henkilökohtaiseen kuulemiseen oikeudenkäynnissä. Tutkimuksen perusteella oikeuskäytännön voidaan katsoa vakiintuneen. Oikeustilaa on pidettävä lähisuhdeväkivallan torjumisen näkökulmasta onnistuneena eikä siihen liity sellaisia läheistodistajan yksityiselämän suojaa loukkaavia ongelmakohtia, joiden perusteella todistamis- ja hyödyntämiskiellon alkuperäisten tavoitteiden voitaisiin katsoa vaarantuvan tarpeettomasti.
  • Haavisto, Elina (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan 1.1.2016 voimaantulleen OK 17 luvun muutoksen lähisuhdetodistelusäännöksiä (erit. OK 17:17, 17:18 ja 17:25) parisuhdeväkivallan näkökulmasta. Tutkielmassa käsitellään lähisuhdetodistelusäännösten soveltamista esitutkinnassa, syyteharkinnassa ja oikeudenkäynnissä. Tutkielmassa tutkitaan myös rikosvastuun toteutumisen periaatteen jännitteisyyttä yksityiselämän suojaan. Rikosprosessissa lähisuhdetodistelulla tarkoitetaan tilannetta, jossa todistaja on lähisuhteessa rikoksesta epäiltyyn/vastaajaan. Oikeudenkäynnissä vastaajaan lähisuhteessa olevalla on oikeus kieltäytyä todistamasta (OK 17:17.1). Asianomistaja, joka on epäiltyyn/vastaajaan samanlaisessa läheissuhteessa, katsotaan hänet läheisasianomistajaksi. Oikeudenkäynnissä läheisasianomistaja, jolla ei ole vaatimuksia, muuttuu todistajaksi (OK 17:29.2). Läheisasianomistajalla, joka on muuttunut todistajaksi, on kieltäytymisoikeus todistaa oikeudenkäynnissä (OK 17:17.1). Tuomioistuimella on oikeus murtaa kieltäytymisoikeus, jos on syytä epäillä, että kieltäytyminen ei tapahdu omasta tahdosta (17:18.2). OK 17:25:n mukaan todiste voidaan asettaa hyödyntämiskieltoon, jos todisteen hyödyntäminen loukkaisi läheisen kieltäytymisoikeutta. Tutkimus toteutettiin yhdistelemällä lainopin metodia ja empiiristä tutkimusmetodia. Lainopin metodi ilmenee tutkielmassa voimassa olevien todistelusäännösten sisällön tarkoituksen selvittämisellä. Lainoppia toteutetaan tutkielmassa teleologisella eli tarkoitusperäopillisella ja arvoperusteisella tulkinnalla. Empiiristä tutkimusmetodia toteutetaan tutkielmassa haastattelututkimuksella. Haastattelututkimus on tehty haastattelemalla yhteensä kymmentä lähisuhdeasioiden parissa työskentelevää asianajajaa, poliisia ja syyttäjää. Haastateltaville esitetyt kysymykset koskivat OK 17 luvun lähisuhdesäännöksiä (OK 17:17, 17:18 ja 17:25) ja niiden käytännön toteutumista. Haastattelujen myötä kävi ilmi, että OK 17 luvun uudistetut lähisuhdetodistelusäännökset ja kokonaisuuteen uutena tullut hyödyntämiskieltosäännös koetaan hankalina rikosprosessin asianosaisten keskuudessa. Lisäksi säännösten soveltamislinja ei ole täysin selvä. Tämä voidaan nähdä ongelmana ennustettavuuden sekä oikeusturvan kannalta. Tutkielmassa pyritään kriittisellä, mutta käytännönläheisellä otteella tarkastelemaan uudistuneita OK 17 luvun säännöksiä. Haastatteluista saadun informaation myötä tutkielmassa tehdään myös de lege ferenda -kannanottoja. Tutkielmassa tullaan lopputulokseen, että OK 17:17.1:a tulisi muuttaa siten, että epäillyn/vastaajan läheisen tulisi tehdä valinta kieltäytymisoikeuden käyttämisestä jo esitutkinnassa. Näin suojattaisiin paremmin asianomistajan oikeuksia.
  • Turunen, Aleksi (2016)
    Korruptio- ja lahjusrikollisuuden tutkiminen Suomessa ja maailmalla on painottunut pääsääntöisesti julkiseen sektoriin liittyvään korruptioon. Yksityisen sektorin sisällä tapahtuvaa korruptiorikollisuutta ja lahjontaa ei ole juurikaan tutkittu. Suomen yksityisen sektorin lahjusrikossäännöksetkään eivät ole juurikaan kehittyneet vastaamaan nykypäivän korruptiorikollisuutta. Tässä tutkielmassa tavoitteena on nimenomaan keskittyä yksityisen sektorin lahjusrikossäännöksiin sekä niiden muutostarpeisiin. Tutkielman aiheena on elinkeinotoiminnassa tapahtuvaa lahjontaa koskevat rikoslain 30 luvun 7–8a §:t. Tutkielmassa on tarkoitus tutkia, vastaako RL 30:7–8a:ien suojeluobjekti (elinkeinonharjoittajan toimintapiiri) enää nykypäivän vaatimuksia sekä intressejä ottaen huomioon kasvavan tarpeen korruption torjumiseen. Tähän pyritään saamaan vastaus kahden tutkimuskysymyksen avulla: mikä on yksityisen sektorin lahjussäännösten suojeluobjekti ja onko suojeluobjektin muuttamiselle tarvetta? Tutkimuskysymystä tarkastellaan lainopillisella metodilla ja kuudessa pääluvussa. Ensimmäisessä luvussa on tarkoitus antaa johdatus tutkielman aiheeseen sekä kertoa tutkielman tavoitteista. Toisessa luvussa tarkastellaan yksityisen sektorin lahjonnan sääntelyhistoriaa Suomessa. Kolmannessa luvussa tarkastellaan RL 30:7–8a:ien sisältöä tällä hetkellä. Neljännessä luvussa siirrytään tarkastelemaan yksityisen sektorin lahjussäännöksillä suojeltavaa oikeushyvää eli suojeluobjektia. Tarkastelun kohteena on ensin Suomen lainsäädäntö ja tämän jälkeen kohteena ovat EU:n, EN:n ja YK:n lahjontaa koskevat sopimukset. Viidennessä luvussa tarkastellaan yksityisen sektorin lahjussäännöksiä Iso-Britannian lainsäädännössä, jossa vuonna 2011 on tullut voimaan uusi lahjussäännös. Tutkielman viimeisessä luvussa pyritään antamaan perusteltu vastaus tutkimuskysymyksiin ja ehdotetaan uutta säännöstä yksityisen sektorin lahjontaa koskeville rikoslain säännöksille. Ehdotetun uuden säännöksen tavoitteena on siirtää yksityisen sektorin lahjusrikossäännösten suojeluobjektia elinkeinonharjoittajan toimintapiiristä toimiviin markkinoihin. Tutkielmassa esitetään, että toimivat markkinat vastaavat suojeluobjektina paremmin sekä Suomea koskevia kansainvälisiä velvoitteita että nykyisen korruptiorikollisuuden kehityssuuntaa.
  • Lehtinen, Aura (2017)
    Tutkielmassa tarkastellaan lapsen asemaa esitutkinnassa. Tarkastelu kohdistuu tilanteisiin, joissa lapsi on rikosprosessissa asianomistajan asemassa. Tutkielman tarkoituksena on luoda monialainen katsaus lapsen kuulemiseen vaikuttaviin tekijöihin, pohtia viranoamisten kykyä arvioida lapsen kertomuksen luotettavuutta sekä tarkastella aihepiiristä muotoutunutta oikeuskäytäntöä. Tutkielman alussa tarkastellaan esitutkintalain edellytyksiä ja esitutkinnan tehtävää. Esitutkinnan valmistelutehtävä korostuu lapsiin kohdistuvissa rikoksissa ja rangaistusvastuun oikea kohdentuminen riippuu lapsiin kohdistuvissa rikoksissa keskeisesti esitutkinnan toimivuudesta ja laadusta. Virhe tutkinnassa tai aineiston keräämisessä voi pahimmassa tapauksessa estää rikosvastuun toteutumisen. Tämä johtuu siitä, että lapsiin kohdistuneissa rikoksissa pääasiallisena näyttönä on usein lapsen esitutkinnassa antama kertomus. Menettelyssä esiintynyttä puutetta on vaikea korjata alle 15-vuotiaiden lasten kohdalla prosessin myöhäisemmässä vaiheessa, sillä heitä ei kuulla enää uudelleen oikeudenkäynnissä. Lasta kuullaan esitutkinnassa, kun epäillään, että hän on joutunut rikoksen uhriksi. Kuulemisen tarkoituksena on selvittää mahdollisimman luotettavasti, mitä on tapahtunut. Koska esitutkinnan merkitys lapsiin kohdistuvissa rikoksissa on suuri, on sille asetettu tiettyjä erityisvaatimuksia, joista esitutkintaviranomaisen on huolehdittava. Esimerkiksi ajan kuluminen tapahtumista vaikuttaa kuultavan kertomukseen. Tämän vuoksi parhaan mahdollisen näytön hankkimiseksi lasta olisi kuulusteltava mahdollisimman pian tapahtumien jälkeen. Toinen tärkeä esitutkinnalle asetettava erityisvaatimus on lapsen ominaisuuksien huomioon ottaminen kuulemistilanteessa. Kuulustelussa on keskeistä huomioida lapsen ikä ja kehitystaso, sillä lapsen muisti ja kyky sanoittaa muistoja kehittyvät lapsen kasvaessa. Tutkielmassa pohditaan myös lapsen kertomuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Rikosprosessissa on usein välttämätöntä arvioida lapsen lausunnon luotettavuutta. Lapsen kertomuksen luotettavuutta arvioitaessa tulisi kiinnittää huomiota lapsen iän ja kehitystason ohella myös lapsen motiiveihin sekä lapseen liittyviin taustatekijöihin. Ensinnäkin lapset, kuten aikuisetkin, valehtelevat. Toiseksi traumakokemuksilla voi olla vaikutusta niin muistiin kuin lapsen tuottamaan kertomukseen. Arvioinnin onnistumiseen vaikuttavat viranomaisten käsitykset lapsesta uhrina. Tämän vuoksi on tärkeää, että viranomaisilla on ajantasaiset ja oikeat tiedot lapsen ominaisuuksista sekä lasten ja aikuisten välisistä eroavaisuuksista. Tutkimusten perusteella näyttäisi kuitenkin siltä, että viranomaisten tiedoissa esiintyy puutteita. Tutkielman lopussa käsitellään tuomioistuimen suorittamaa näytön arviointia ja esitellään aihepiirin oikeustapauksia. Näyttökysymykset tulevat rikosasioissa arvioitavaksi vapaan todistusteoria perusteella. Teorian lähtökohtana on se, että tuomioistuin ei ole sidottu laissa määriteltyihin joustamattomiin sääntöihin arvioidessaan tapauksessa esitetyn näytön todistusvoimaa. Tuomioistuimen on punnittava asiassa esitettyä näyttöä huolellisesti kaikki esiin tulleet seikat huomioiden. Lapsiasioiden käsittely, lapsen asianmukainen kuuleminen ja kertomuksen luotettavuuden arviointi vaativat tuomarilta vähintään oikeus- ja kehityspsykologisen tutkimustiedon sekä oikeustieteen tuntemusta. Kuitenkin myös omien ennakkokäsitysten ja ajatusten tunnistaminen ja niiden vaikutuksen huomioiminen on välttämätöntä. Aihepiiri vaatiikin paljon itsetuntemusta aihealueen emotionaalisuuden johdosta. Aihepiirin vaativuuden vuoksi lapsiin kohdistuvien rikosten tutkintaan ja ratkaisutoimintaan osallistuvien ammattilaisten kouluttaminen on äärimmäisen tärkeää rikosprosessin osallisten oikeusturvan kannalta. Tästä syystä lapsiin liittyvien asioiden käsittelyyn osallistuvat viranoamiset eli poliisi, syyttäjä sekä tuomari ovat usein aihepiiriin erikoistuneita. Tutkielman lähdeaineistona on hyödynnetty kotimaista rikos- ja prosessioikeudellista oikeuskirjallisuutta ja –käytäntöä sekä kehitys- ja oikeuspsykologista tutkimustietoa.