Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Familje- och kvarlåtenskapsrätt"

Sort by: Order: Results:

  • Eerola, Anni (2019)
    Mikäli lapsi on välittömässä vaarassa, tulee hänet kiireellisesti sijoittaa. Välitöntä vaaraa aiheuttaa erityisesti lapseen kohdistunut rikos. Tämän tutkielman keskiössä ovatkin kiireellisesti sijoitetut lapset, joihin kohdistuu rikos tai sen epäily. Rikosepäily käynnistää lastensuojelutoimien lisäksi toisenlaisenkin prosessin – nimittäin poliisin toimittaman esitutkinnan. Täten lapsen ollessa kiireellisesti sijoitettuna lapseen kohdistuneen rikoksen vuoksi, joutuu lapsi kahden täysin erilaisen prosessin keskelle. Tutkin valittua aihetta välittömän vaaran ja rikosepäilyn näkökulmasta. Metodisesti tutkimukseni on lähinnä oikeusdogmaattista, jolloin tarkastelen voimassa olevan oikeuden sisältöä lainsäädännön, esitöiden ja oikeuskirjallisuuden avulla. Kvalitatiivinen tutkimukseni kohdistuu yhden Etelä-Suomen yli 100 000 asukkaan kunnan lastensuojelun vuonna 2017 tehtyjen kiireellisten sijoitusten päätösten ja lapsia koskevien muiden lastensuojeluasiakirjojen arviointiin. Kiireellisten sijoitusten kriteeristö ja täsmentäminen on herättänyt keskustelua lastensuojelulain uudistamisen jälkeen. Aiemmin lapsi voitiin kiireellisesti sijoittaa, jos lapsi oli ”välittömässä vaarassa tai muutoin kiireellisen sijoituksen ja sijaishuollon tarpeessa”, kun nykyisin kiireelliseen sijoitukseen voidaan ryhtyä vain, mikäli lapsi on ”välittömässä vaarassa”. Välitön vaara itsessään on häilyvä termi ja sen merkityssisältöä ei ole avattu edes lainvalmisteluasiakirjoissa. Empiirisestä aineistostani tutkin, mistä rikosnimikkeistä on kyse, millä perusteilla lapsia on kiireellisesti sijoitettu ja miten välitöntä vaaraa on kiireellisten sijoitusten päätöksissä arvioitu ja perusteltu. Pyrin vastaamaan kysymykseen, mikä on välittömän vaaran sisältö? Lapsen edun kannalta viranomaisten, erityisesti sosiaaliviranomaisten ja poliisin tiivis yhteistyö olisi kaikkein tarkoituksenmukaisinta juuri kiireellisen sijoituksen lyhyen keston ja välittömän vaaran arvioinnin vuoksi. Vaikka lapsiin kohdistuneita rikoksia olisi tutkittava viivytyksettä, saattaa esitutkintaprosessi kestää kauemmin kuin kiireellinen sijoitus. Tutkimuksessa tarkastelen, mitä tietoja voidaan vaihtaa ja millaista yhteistyötä poliisi ja sosiaaliviranomainen voisivat tehdä, jotta päästään lapsen edun ja lapsen turvallisuuden kannalta parhaimpaan ratkaisuun. Lisäksi tutkin empiirisen aineistoni asiakirjoista tekevätkö lastensuojelu ja poliisi yhteistyötä rikosepäilyn perusteella ja, jos tekevät, missä tapauksissa näin toimitaan ja millaisesta yhteistyöstä on kyse. Tutkielman keskeinen havainto on se, että välitöntä vaaraa aiheuttaa puutteet lapsen kasvuolosuhteissa. Tällaisia puutteita ovat esimerkiksi kodin olosuhteiden pitkäkestoinen epävakaus, vanhemman ymmärtämättömyys lapsen perustarpeista tai erityisen tuen tarpeesta, vanhempien kyvyttömyys asettaa kasvatuksellisia rajoja tai suojella lasta toiselta väkivaltaiselta vanhemmalta sekä vanhemman heikko toimintakyky tai päihteidenkäyttö. Yksittäinen rikosepäily on vain harvoin kiireellisen sijoituksen ainoa syy ja välitön vaara saa sisältönsä hyvin monesta eri osatekijästä. Eri rikostyyppien kohdalla välitöntä vaaraa arvioidaan hieman eri tavoin. Lisäksi tutkielmassa käy ilmi, että lainsäädäntö mahdollistaa hyvinkin monipuolisen yhteistyön tekemisen, mutta ”käytännön kentällä” lastensuojelun ja poliisin prosessit ovat erillisiä, eivätkä ne kommunikoi toistensa kanssa. Lapsen oikeusturvan ja yhdenvertaisuuden vuoksi kaikkia lapsia koskevat rikokset tulisi saattaa tutkintapyynnön tekemisvelvollisuuden piiriin. Nykyistä tilaa ei voida pitää lapsen edun mukaisena.
  • Murre-Öhman, Elise (2020)
    Tutkielman tarkoitus on tuottaa tietoa sekä muistisairaan vanhuksen itsemääräämisoikeudesta että sen toteutumisesta. Tutkimuksen kysymyksenasettelu on dualistinen, kaksikärkinen: ensimmäisessä tutkimustehtävässä selvitetään itsemääräämisoikeuden olemusta, sen alaa ja ulottuvuutta oikeustieteellisessä kontekstissa lainsäädännön ja oikeuskirjallisuuden valossa sekä tehdään rajanvetoa sallitun ja hylättävän intervention välillä. Toinen tutkimustehtävä on tutkia, miten muistisairaan vanhuksen autonomia reaalielämässä toteutuu hänen itsensä ja hänen läheisensä kokemana. Tutkimus on toteutettu yhdistämällä kahta eri tutkimusmetodia: lainopillista metodia selvitettäessä voimassa olevia oikeusnormeja ja niiden soveltamista sekä empiiristä, laadullista tutkimusmetodia tutkittaessa itsemääräämisoikeuden toteutumista reaalielämässä. Muistisairaiden ja heidän läheistensä kokemuksia on kartoitettu yksilöllisesti toteutettuna teemahaastatteluna. Haastattelut on nauhoitettu ja litteroitu ja haastatteluaineisto on analysoitu abduktiivisesti. Lähtökohta muistisairaan itsemääräämisoikeudelle on, että vaikka muistisairaus on etenevä, neurologinen sairaus, muistisairaan autonomia ei pääty diagnoosin saamiseen. Toimintakyvyn heiketessä autonomia kaventuu asteittain, mutta oikeutta tehdä itsenäisiä ja itseään koskevia päätöksiä tulee kunnioittaa ja tukea niin pitkään kuin mahdollista. Itsemääräämisoikeuden olemusta on pohdittu erilaisten autonomian määritelmien avulla. Koska tutkielma liittyy vanhuusoikeuden alaan, myös itsemääräämisoikeuteen liittyvät, vanhuusoikeuden keskeiset käsitteet on selvitetty oikeuskirjallisuutta apuna käyttäen. Perinteisen individualistisen autonomian rinnalla käsitellään relationaalista autonomiaa, ja relationaalisen autonomian ilmentymänä tuettua päätöksentekoa, joka mahdollistaa muistisairaan päätösten tekemisen vielä siinäkin vaiheessa, kun oma toimintakyky ei riitä alentuneen kognition vuoksi. Haastattelututkimuksen tuloksia on havainnollistettu purkamalla litteroitua materiaalia haastateltujen autenttiseksi puheeksi. Tällä tietoisella valinnalla on haluttu antaa haastatelluille se, mikä heille kuuluu: ihmisen yksilöllinen ääni. Samasta syystä haastatelluille henkilöille on annettu nimet, joskin keksityt - tunnistamisen välttämiseksi. Tausta-ajatuksena tutkimuksessa oli, että muistisairas ei voi käyttää itsemääräämisoikeuttaan, jos hän ei ole tietoinen itsemääräämisoikeutensa olemassaolosta ja oikeuksiinsa pääsemisen instrumenteista. Tutkimuksessa keskiöön nousi erityisesti kolme asiaa: ensiksi, että lakisääteiset neuvontapalvelut eivät toimi tavalla, joka turvaisi muistisairaiden vanhusten oikeuden oikeaan ja oikea-aikaiseen tietoon heitä koskevissa oikeudellisissa ja sosiaaliturvaan liittyvissä kysymyksissä. Toiseksi, että relationaalisen autonomian ilmentymänä tuettu päätöksenteko on luonteva toimintamalli läheisissä relaatioissa ja kolmanneksi, että yksin asuvat, perheettömät muistisairaat ovat joka suhteessa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa. Tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa. Lainsäädännöllisiä kehityskohteita ovat itsemääräämisoikeuslain säätäminen sekä tuettua päätöksentekoa koskevien pykälien lisääminen jo olemassa olevaan lainsäädäntöön. Myös "omaisköyhyyden" ratkaiseminen kolmatta sektoria apuna käyttäen voisi olla selvittämisen arvoista pyrittäessä parantamaan kaikkein haavoittuvimmassa olevien, perheettömien muistisairaiden vanhusten asemaa.
  • Lumpus, Antti (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan kuolinpesän hallinnon vahingonkorvausvastuuta. Ihmisen kuollessa hänen omaisuutensa ja velkansa siirtyvät kuolinpesälle, jonka varallisuudesta täytetään kuolinpesän edunhaltijoiden, kuten vainajan ja kuolinpesän velkojien, avustuksensaajien sekä legaatinsaajien oikeudet. Muiden pesän edunhaltijoiden oikeuksien täyttämisen jälkeen jäljelle jäävä omaisuus jää kuolinpesälle osakkaille. Kuolinpesän edunhaltijoille voi koitua menetyksiä siitä, että kuolinpesän asioita ei hoideta asianmukaisesti. Silloin he voivat vaatia kuolinpesän hallinnolta vahingonkorvausta kärsimästään vahingosta. Tutkielman dispositio rakentuu neljän pääluvun varaan. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään kuolinpesän eri hallintomuotoja ja niiden toimivaltaa ja erityispiirteitä. Kuolinpesän hallinnon muotoutuminen alkaa pesän väliaikaisesta hallinnosta, jossa eräillä perittävän läheisillä on velvollisuus ottaa haltuunsa perittävän omaisuus ja pyrkiä muodostamaan kuolinpesän pääsääntöinen hallintomuoto, osakkaiden yhteishallinto. Osakkaiden tai pesän edunhaltijoiden vaatimuksesta kuolinpesä saatetaan joutua luovuttamaan ulkopuolisen pesänselvittäjän hallintoon. Oman hallintomuotonsa muodostavat vielä perittävän määräämän testamentin toimeenpanijan hallinto sekä osakkaiden sopimuksella perustama sopimushallinto. Toisessa pääluvussa tutkitaan sitä, minkälaisessa vastuuasemassa kuolinpesän hallinnon jäsenet ovat. Pesän hallinto voi joutua korvausvelvolliseksi vahingonkorvauslain yleissäännösten ja perintökaaren erityisten vahingonkorvausnormien perusteella. Korvausvastuu edellyttää sitä, että vahinko on aiheutettu tuottamuksellisesti. Käsittelen vahingonkorvauslain ja perintökaaren vahingonkorvausnormien suhdetta ja sitä, minkälaisia kuolinpesän hallintoon liittyviä erityispiirteitä hallinnon toimien tuottamusarvioinnissa on otettava huomioon. Vahingonkorvausvastuun lisäksi osakkaat voivat joutua henkilökohtaiseen velkavastuuseen vainajan veloista tiettyjen perunkirjoitusrikkeiden perusteella. Henkilökohtainen velkavastuu vastaa sisällöltään käännettyyn näyttötaakkaan perustuvaa vahingonkorvausvastuuta. Tutkielman kolmannessa pääluvussa tarkastellaan kuolinpesän hallinnon velvollisuuksia ja niitä toimia, joihin hallinto saattaa joutua ryhtymään pesänselvityksessä. Hallinnon velvollisuutena on muun muassa pitää huolta kuolinpesän omaisuudesta niin, että se ei pääse suotta vähenemään. Pesään kuuluvista veloista ja vainajan sitoumuksista on otettava selvää, ja tarpeettomat sopimukset on irtisanottava, elleivät ne ole tarpeen pesän selvittämiseksi. Pesänselvittäjä voi joutua selvittämään, olisiko vainajan tai pesänselvittäjän hallintoa edeltäneen osakashallinnon aikana tehty sellaisia oikeustoimia, joiden perusteella pesään voitaisiin palauttaa omaisuutta takaisinsaannilla. Pesän omaisuutta voidaan joutua myymään rahavarojen hankkimiseksi pesään. Hallinnon pitää realisoida omaisuutta niin, ettei sitä aiheutu ylimääräistä vahinkoa pesän edunhaltijoille. Neljännessä pääluvussa käsitellään vahingonkorvausvastuun toteuttamista. Selvitettäväksi tulevat kysymykset siitä, kuinka toisaalta kuolinpesän varallisuuteen kohdistuvat vahingot ja toisaalta suoraan yksittäiselle edunhaltijalle aiheutuneet vahingot tulisi korvata. Jos osakkaat ovat aiheuttaneet pesälle vahinkoa, pesänjakaja voi ottaa kantaa korvaussaatavan olemassaoloon perinnönjaossa, ja pesänselvittäjä voi tietyissä tilanteissa ajaa pesän hyväksi vahingonkorvauskannetta pesälle vahinkoa aiheuttanutta osakasta vastaan. Luvussa käsitellään myös, kuinka pesänselvittäjän itsensä korvausvastuu olisi toteutettava. Viimeiseksi tarkastellaan sitä, kuinka korvausvastuu pitäisi jakaa useamman korvausvelvollisen kesken ja millä perusteilla korvausvastuuta voidaan sovitella.
  • Laine, Maiju (2017)
    Perintökaaren (PK) 21:5:n mukaan perunkirjoituksen toimittamisen jälkeen voidaan hakea julkista haastetta vainajan ja pesän velkojen selvittämiseksi niin kuin laissa julkisesta haasteesta (JulkHaasteL) säädetään. Julkisen haasteen tarkoituksena on selvittää perittävän tuntemattomaksi jääneet velat. JulkHaasteL 8.1 §:n mukaan tuntemattomaksi jäänyt velka lakkaa julkisessa haasteessa mainitun määräpäivän päätyttyä. Velkojien on ilmoitettava saatavansa kirjallisesti viimeistään haasteessa mainittuna määräpäivänä. Tutkielma keskittyy nimenomaisesti kuolleen henkilön jälkeen annettavaan julkiseen haasteeseen ja julkisen haasteen aiheuttamiin oikeusvaikutuksiin. Tutkielma jakautuu kahteen suurempaan osioon, joista ensimmäisessä on tutkittu julkisen haasteen käytännön merkitystä ja hyödyllisyyttä esittäen tutkielmaa varten kerättyä tilastollista tietoa julkiseen haasteeseen liittyen. Jälkimmäisessä osiossa on tutkittu laajemmin julkiseen haasteeseen liittyviä oikeusvaikutuksia. Tutkielmassa esitetään tilastotietoa muun muassa siitä, kuinka monta kuolleen henkilön jälkeen annettavaa julkista haastetta velkojille on haettu ja annettu vuosien 1999-2016 välisenä aikana. Tutkielmassa on lisäksi käräjäoikeuksien asiakirjoihin tutustumalla haettu tietoa siitä, kuinka paljon saatavia on sekä määrällisesti että suurudeltaan ilmoitettu niissä otannan neljässätoista kuolinpesässä, joissa saatavia ilmoitettiin laissa määrätyllä tavalla. Yhteensä otanta käsitti kaksikymmentä haastetta, joista neljässätoista saatavia oli ylipäätään ilmoitettu määräpäivään mennessä. Viidessä saatavia ei ilmoitettu lainkaan ja yhdessä tapauksessa haaste oli jäänyt sillensä. Mielenkiintoista oli huomata, että vuosien 1999-2016 välisenä aikana julkisia haasteita oli annettu keskimäärin noin 53 haastetta vuodessa, kun taas vuosien 1990-1996 välisenä aikana niitä annettiin vain keskimäärin noin 13 haastetta vuodessa. Tutkielmassa todettiin, että julkisen haasteen myötä ilmoitetut saatavat olivat suuruudeltaan melko merkittäviä. Tämä osoittaa, että julkisella haasteella voi ainakin joissakin tilanteissa olla huomattava merkitys kuolinpesän osakkaisiin. Tutkielmassa perehdyttiin myös kuulutusrekisteriin ja -menettelyyn liittyviin kysymyksiin. Tutkielman jälkimmäisessä osiossa pohdittiin kuolleen henkilön jälkeen annettavan julkisen haasteen oikeusvaikutuksia kuolinpesän osakkaisiin ja velkojiin sekä suhtautumista julkisen haasteen aiheuttaman prekluusion ehdottomuuteen. Julkisen haasteen merkittävin oikeusvaikutus on velan lakkaaminen eli prekludoituminen. Prekluusio ulottuu kaikkiin tuntemattomiksi jääneisiin velkoihin. Prekluusion ehdottomuuteen liittyvät kysymykset ja ongelmat kulminoituvat pitkälti velan tunnettuutta koskeviin kysymyksiin. Velkoja voi riitauttaa prekludoituneen velkansa sillä perusteella, että velkaa olisi tullut pitää JulkHaasteL:n 8.2 §:n mukaisesti tunnettuna. Tutkielmassa on pohdittu näitä velan tunnettuuteen liittyviä kysymyksiä myös oikeuskirjallisuudessa jokseenkin kritisoidun korkeimman oikeuden ratkaisun KKO 2009:16 kautta. Lisäksi tutkielmassa on lyhyesti pohdittu ulkomaisten velkojien asemaa suhteessa tähän kansalliseen velat lakkauttavaan instituutioon ja sen aiheuttamiin seuraamuksiin.
  • Pippola, Jenni-Maria (2017)
    Tutkielman tavoitteena on tarkastella ja arvioida puolison suojakeinoja tilanteessa, jossa toinen puoliso vähentää avio-oikeuden alaista omaisuuttaan lahjoittamalla sitä kolmannelle ja vaarantaa tällä tavoin toisen puolison tasinko-oikeuden toteutumisen omaisuuden osituksessa. Tarkastelu keskitetään lahjoihin, jotka puoliso on antanut ennen avioeron vireille tulemista. Tutkielmassa ei sen sijaan käsitellä tilanteita, joissa toinen puolisoista on kuollut ja puolisoiden välillä toimitetaan jäämistöositus. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään puolison vallinnanrajoitussäännösten kautta saamaa suojaa. Vallinnanrajoituksista säädetään AL 38 – 39 §:ssä. Säännösten pääasiallinen funktio on perheelle tärkeän omaisuuden, kuten perheen asunnon, pysyminen perheen käytössä, mutta niillä on kiistatta vaikutuksensa myös puolison tasinko-oikeuden toteutumiseen. Pääsääntöisesti omistajapuoliso tarvitsee toisen puolison suostumuksen tällaisen omaisuuden luovuttamiseen. Luovutus voi kuitenkin pätevöityä puolison kanneajan loppuun kulumisen tai luovutuksensaajan vilpittömän mielen vuoksi. Toisessa pääluvussa keskitytään AL 94 §:n hukkaamisvastikkeeksi nimitettyyn vastikesäännökseen. Hukkaamisvastikkeella voidaan korjata osituksen lopputulosta silloin, kun puoliso on käyttänyt väärin omaisuutensa vallintaoikeutta ja tästä toiminnasta on aiheutunut hänen avio-oikeuden alaisen omaisuutensa oleellinen vähentyminen. Vastikesäännös suojaa puolisoa myös tilanteissa, joissa puoliso on hukannut omaisuuttaan lahjoittamalla sitä kolmannelle. Luvussa keskitytään vastikesäännöksen soveltamisen edellytysten täyttymiseen. Kolmannessa pääluvussa käsitellään AL 40a §:n säännöstä, jonka mukaisesti lahjansaaja joutuu palauttamaan lahjan tai sen arvon siltä osin, kuin se loukkaa puolison oikeutta. Puolison oikeudella tarkoitetaan puolison oikeutta tasinkoon. Palautusvastuusäännös on tehokas puolison suojana toteutuessaan, mutta sen soveltamiselle on asetettu suhteellisen tiukat edellytykset, joita ovat saamatta jäänyt AL 94 §:n vastike, lahjansaajan vilpillinen mieli sekä se, ettei kyse ole AL 38 §:ssä tarkoitetusta omaisuudesta. Huomiota on kiinnitettävä lahjan määrittelemiseen säännöksen soveltamisen tilanteissa, sillä palautusvastuuseen voi joutua ainoastaan lahjansaaja. Luvussa käsitellään näiden edellytysten täyttymistä ja luvun loppupuolella käsitellään myös puolison suojaa tilanteissa, joissa toinen puoliso on antanut lahjanlupauksen. Neljännessä pääluvussa käydään läpi OikTL 33 §:n tarjoamaa suojaa lahjoitustilanteissa. Luvussa käydään läpi sitä, kuka voi vedota oikeustoimen pätemättömyyteen ja tuleeko puolison turvautua avioliittolain säännöksiin silloin kun se on mahdollista, vai ovatko AL:n säännökset ja OikTL 33 § vaihtoehtoisia puolison suojakeinoja.
  • Heikkilä, Jarno (2020)
    Tutkielman aiheena on selvittää PK 3 luvun järjestelmän palautusvastuun sovittelun mahdollisuutta ja sovitteluharkinnassa käytettäviä kriteereitä. PK 3 lukuun ei sisälly varsinaista sovittelusäännöstä, joten tarkastelu suoritetaan muita lakiin kirjaamattomia palautusvastuujärjestelmiä hyödyntämällä. Näitä ovat mm. perusteettoman edun palautuksen sovittelu ja lakiosan täydennyksen sovittelu. Edellisten lisäksi tarkastellaan vuonna 2016 voimaan tullutta perinnönjaon oikaisun sovittelua koskevaa PK 23a:8:n sovittelusäännöstä ja osittain muitakin lainsäädännöstä löytyviä sovittelupykäliä, joilla voidaan nähdä olevan merkitystä tutkimuksen kannalta. Ongelmaa pohjustetaan toisessa pääluvussa käsittelemällä lesken perintöoikeutta ja pesänjakoa. Aluksi selvitetään lesken eläessä toimitettavaa ositusta ja tämän jälkeen lesken pesänjakoa lesken eläessä ja tämän kuoleman jälkeen. PK 3:1.1:n mukaan rintaperillisittä kuolleen perittävän periin eloonjäänyt puoliso. PK 3 luvun mukaan eloonjääneen puolison kuoleman jälkeen pesä jaetaan ensin kuolleen puolison toissijaisten perillisten ja lesken oikeudenomistajien kesken. Luvun lopuksi selvitetään pesän vaurastumisen merkitystä pesänjaon kannalta. Kolmannella pääluvulla on vastaavanlainen valmisteleva rooli kuin toisellakin pääluvulla ja tarkoituksena on kuvata toissijaisten perillisten oikeutta suojaavaa vastiketta ja sen antamisen edellytyksiä. Leski saa määrätä ensin kuolleelta puolisolta perimästään omaisuudesta haluamallaan tavalla. Lesken disponointivaltaa rajoittaa ainoastaan testamenttauskielto siltä osin mitä kuuluu toissijaisille perillisille. Leski saattaa lahjoittamalla aiheuttaa omaisuuden olennaisen vähentymisen ja tämän perusteella toissijaisilla perillisillä on oikeus vaatia vastiketta lesken pesänjaossa PK 3:3.1:n perusteella. Jotta vastikkeen antamisen edellytykset täyttyisivät, lainkohdan mukaan kyseessä tulee olla lahja tai siihen rinnastuva oikeustoimi, jolla leski on olennaisesti vähentänyt omaisuuttaan ottamatta asianmukaisesti huomioon toissijaisten perillisten oikeutta. Neljännessä pääluvussa tarkastelun kohteena on lahjansaajan palautusvastuu ja sen edellytykset. Jos pesänjaossa ei voida antaa vastiketta toissijaisille perillisille, on lahjansaajan palautettava saamansa omaisuus. Palautusvastuu voidaan kohdistaa ainoastaan vilpillisessä mielessä olleeseen lahjansaajaan. Jos lahjansaaja ei tiennyt eikä hänen pitänytkään tietää lahjoituksen loukkaavaan toissijaisten perillisten oikeutta, ei palautusvelvollisuutta ole. Viidennessä pääluvussa tarkastellaan tutkielman päätutkimuskysymystä eli lahjansaajan palautusvastuun sovittelua. PK 3 luvussa ei ole nimenomaista sovittelusäännöstä, joten ongelmaa käsitellään pohtimalla perusteettoman edun palautuksen ja lakiosan täydennyksen sovittelun edellytyksiä sekä muita palautusvastuujärjestelmiä. Oikeuskirjallisuudessa ja oikeuskäytännössä on esitetty useita puoltavia näkemyksiä järjestelmässämme vallitsevasta kohtuuttomien palautusvastuiden torjumisen periaatteesta. Palautusvastuun sovittelun voidaan tulkita olevan mahdollista täysimääräinen vastuun johtaessa kohtuuttomuuteen. Kun sovittelun mahdollisuus on hyväksytty, tarkastellaan seuraavaksi yksityiskohtaisemmin sovitteluharkinnan kriteereitä. Sovitteluharkinnan kriteereiksi valikoitui palautusvelvollisen varallisuusasema, vilpillisen mielen laatu, palautusvelvollisen toiminta lahjoituksen jälkeen, osapuolten varallisuusolot ja ajan kuluminen. Palautusvelvollisen menettäessä lahjaksi saamansa omaisuuden saamatta siitä pysyvää varallisuudenlisäystä, voidaan se nähdä sovittelun puolesta puhuvana seikkana. Toisin on suhtauduttava tilanteeseen, kun lahja on tuottanut arvoaan vastaavan varallisuudenlisäyksen. Vilpillisen mielen osalta täpärästi mala fide -kynnyksen ylittäviin tapauksin on suhtauduttava toisin kuin sellaisin, joissa lahjansaaja on kiistatta tiennyt lahjan loukkaavan toissijaisten perillisten oikeutta. Sovittelua voidaan pitää perustellumpana lahjansaajan menettäessä omaisuuden tuottamuksetta. Toisaalta sovittelu tuskin tulee kysymykseen lahjansaajan tietoisesti lahjoittaessaan omaisuuttaa toissijaisten perillisten ulottumattomiin. Lahjansaajan taloudellinen ahdinko voi toimia sovittelua puoltavana perusteena, varsinkin jos hän on joutumassa ahdinkoon täyden palautusvastuun suorittamisen jälkeen. Mitä pidempi aika on kulunut lesken tekemän lahjoituksen ja toissijaisten perillisten nostaman palautuskanteen välillä, sitä kohtuuttomampana täyttä palautusvastuuta voidaan pitää. Viimeisessä pääluvussa tehdään yhteenveto tutkielman sisällöstä ja vastataan johdannossa esitettyihin kysymyksiin.
  • Tuuliainen, Vesa (2016)
    Tutkielma on lainopillinen eli oikeusdogmaattinen tutkimus. Tutkimustehtävänä on tutkia ensiksi kuolleen puolison lakimääräisten toissijaisten perillisten vastikeoikeuden edellytykset perintökaaren 3 luvun 3 §:n 1. momentin perusteella. Tutkimuksessa huomioidaan erikseen sellainen tilanne, jossa leski on antanut testamenttiin rinnastuvan lahjan. Tutkimushypoteesina on se, että voiko lesken testamenttiin rinnastuvana lahjana annettu vähempiarvoinenkin lahja oikeuttaa vastikkeeseen siinäkin tapauksessa, kun samanarvoinen lesken antama muu lahja ei vielä vastikkeeseen oikeuta. Ensiksi kuolleen puolison lakimääräisten toissijaisten perillisten vastikeoikeus on seurausta siitä, että jälkeläisittä kuolleen puolison perii aluksi leski, ja vasta lesken kuoleman jälkeen ensiksi kuolleen puolison sukulaiset. Ensiksi kuolleen puolison sukulaisten eli toissijaisten perillisten perintöoikeus toteutetaan osuutena lesken kuolinpesästä. On mahdollista, että leski aiheuttaa elinaikanaan varallisuutensa olennaista vähentymistä, ja siinä tapauksessa lesken toiminnan voidaan katsoa loukanneen toissijaisten perillisten perintöoikeutta. Ensiksi kuolleen aviopuolison toissijaisten perillisten perintöoikeuden loukkaus kompensoidaan vastikeoikeudella. Perintökaaren 3 luvun 3 §:n 1. momentin vastikesäännöksen sanamuodon mukaisesti tässä tutkielmassa tutkittavia vastikeoikeuden edellytyksiä on kolme. 1). Leski on antanut lahjan tai tehnyt muun siihen rinnastettavan toimen. 2). Leski ei ole edellisen kohdan mukaisella toimellaan ottanut huomioon asianmukaisesti toissijaisten perillisten perintöoikeutta. 3). Leski on kohdan 1). mukaisella toimellaan aiheuttanut omaisuutensa olennaisen vähentymisen. Noita kolme edellytystä nyt tutkitaan, ottaen samalla tässä vastikeoikeuden edellytysten tutkinnassa erikseen huomioon lesken antamat testamenttiin rinnastuvat lahjat. Tutkimuksen alussa selvitetään lyhyellä katsauksella perintökaaren lainvalmisteluun sitä, miksi lainsäätäjä on tahtonut lesken perivän jälkeläisittä kuolleen puolisonsa ensiksi, ja miksi ensiksi kuolleen puolison perii kuitenkin lopullisella tavalla hänen sukulaiset. Katsauksen jälkeen käydään läpi sitä, minkälaisia oikeuslähteitä tutkimuksessa on hyödynnetty. Samassa yhteydessä määritetään se, minkälainen on lesken antama testamenttiin rinnastuva lahja, ja tuota lahjaa jo tutkitaan hieman yleisemmällä tasolla toissijaisten perillisten vastikeoikeuden kannalta. Perintökaari, ja siis myös lain 3 luvun 3 §:n 1. momentin vastikesäännös, vastaa paljolti ruotsalaista perintölakia eli ärvdabalkenia. Perintökaaren 3 luvun 3 §:n 1. momentin vastikesäännöksen tulkinnan helpottamiseksi tutkielmassa käydään varsin perusteellisesti läpi vastaava ruotsalainen säännös, joka koskee lakimääräisten toissijaisten perillisten vastikeoikeutta. Tutkimuksessa tuohon mennessä saadun tiedon avulla käydään läpi nyt tutkittavaa kolmea eri vastikeoikeuden edellytystä. Jokaisen kolmen edellytyksen tulee täyttyä lesken toimen osalta, jotta toissijaiset perilliset voivat saada vastiketta. Ensimmäisenä selvitetään sitä, mikä lesken toimi voi oikeuttaa toissijaiset perilliset saamaan vastiketta. Seuraavaksi tutkitaan sitä, millainen lesken toimi on sopimatonta toissijaisten perillisten perintöoikeuden kannalta, sillä lesken toimen sopimattomuus on vastikeoikeuden toinen edellytys. Viimeisenä tutkitaan sitä, millä perusteella lesken toimi on vähentänyt lesken varallisuutta jo olennaisesti, koska siinä tilanteessa toissijaiset perilliset voivat saada vastiketta. Samalla arvioidaan sitä, onko tutkimuksen tutkimushypoteesi paikkansa pitävä. Eli voiko lesken testamenttiin rinnastuvana lahjana annettu lahja oikeuttaa vastikkeeseen siinäkin tapauksessa, kun samanarvoinen lesken antama muu lahja ei siihen vielä oikeuta. Tutkielman viimeisessä luvussa kootaan tutkimuksen havainnot yhteen ja tehdään niistä johtopäätökset.
  • Taivainen, Niko (2015)
    Lakiosa suojaa rintaperillistä perittävän testamenttia ja perittävän tekemiä lahjoituksia vastaan. Mikäli perittävä on antanut omaisuudestaan ennakkoperinnön, testamenttiin rinnastuvan lahjan tai suosiolahjan (PK 7:3.3) taikka maksanut ylisuuria henkivakuutusmaksuja (PK 7:4), tulee nämä disponoinnit ottaa huomioon laskennallisina lisäyksinä rintaperillisen lakiosaa laskettaessa. Lakiosan täydennys on rintaperillisen keino saada lakiosansa täysimääräisesti lahjansaajalta, jos kuolinpesässä ei ole riittävästi varoja lakiosan toteuttamiseen. Lakiosan täydennys aktualisoituu, jos täydennysvastuun edellytykset täyttyvät. Täydennystä on vaadittava määräajassa tuomioistuimessa nostettavalla kanteella. Lakiosan täydennys on erotettava perinnönjaossa tapahtuvasta menettelystä. Kyse on nimenomaan tuomioistuimessa ratkaistavasta asiasta. Pesänjakajalla ei ole kompetenssia velvoittaa lahjansaajaa suorittamaan täydennystä. Täydennysprosessia käsittelevän tuomioistuimen ratkaisulla voi kuitenkin olla olennainen yhteys perinnönjakoon. Tuomioistuimen on harkittava, miten se antaa lakiosan täydennystä koskevan ratkaisunsa. Lakiosan täydennys prosessina saattaa esiintyä muiden prosessien kanssa limittäin. Tällöin saatetaan joutua pohtimaan esimerkiksi kysymyksiä siitä, mikä ja kenen oikeus on prioriteettiasemassa. Oikeuksien kollisio voi myös hankaloittaa lahjansaajan ja rintaperillisen välisen täydennysvastuun määrittämistä. Niin ikään täydennyskanteen nostamiselle asetettu määräaika voi aiheuttaa haasteita ja ongelmia. Kanteen yksilöinti saattaa olla hankalaa. Lisäksi kantajan on huomioitava muun muassa kanteenmuutoskielto. Lakiosajärjestelmän tarpeesta ja oikeutuksesta muuttuneessa yhteiskunnallisessa kontekstissa on käyty kiivastakin keskustelua. Lakiosajärjestelmän poistaminen ei näyttäisi olevan ajankohtaista. Sen sijaan lakiosaoikeuden maltillinen rajoittaminen saattaisi olla tarpeellista. Lakiosaoikeuden rajoittamiseen on kuitenkin suhtauduttu varsin kriittisesti. Lakiosajärjestelmän ydinperiaatteiden kokonaisvaltaiselle päivittämiselle ei näytä löytyvän halua ja edellytyksiä. Lakiosan täydennyksen tulevaisuus on voimakkaassa kohtalonyhteydessä koko lakiosasäännöstön tulevaisuudesta käytävään keskusteluun. Muutokset lakiosasäännöstössä heijastuvat tavalla tai toisella myös lakiosan täydennykseen. Toisaalta lakiosan täydennys olisi mahdollista poistaa lakiosasäännöstömme keinovalikoimasta jopa kokonaan, jos siihen olisi riittävää poliittista valmiutta. Tämä ei olisi välttämättä kovinkaan järkevää. Lakiosasäännöstö tarvitsee tuekseen myös erityisen kannemuodon, jonka avulla voidaan puuttua jo täytettyihin lahjoituksiin. Laskennallisten lisäysten huomioimisella rintaperillisen lakiosaa laskettaessa ei olisi mitään konkreettista sisältöä, jos säännöstä voitaisiin kiertää luovuttamalla niin paljon omaisuutta pois, että olisi selvää etteivät pesän varat tule riittämään lakiosien maksamiseen.
  • Salmela, Jonna (2015)
    Tutkielmani koskee ulkomailta adoptoidun lapsen etua ja sen merkitystä ensisijaisena ratkaisuperiaatteena. Kiinnostukseni aiheeseen on lähtöisin työkokemuksestani adoptiolautakunnan asiantuntijasihteerinä. Lapsen edulle ei ole olemassa yhtenevää ja yleismaailmallista määritelmää. Arvio on tehtävä tapauskohtaisesti ja kunkin tapauksen erityispiirteet huomioon ottaen. Lapsen edun ensisijaisuus on lapsioikeuden keskeisin lähtökohta ja velvoittaa kaikkia niitä aikuisia ihmisiä, jotka ovat lasten kanssa tekemisissä. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen (SopS 59–60/1991) 3 artiklan 1 kohdan mukaan lapsen etu on asetettava ensisijalle kaikessa lapsia koskevassa toiminnassa. Lasten oikeuksien sopimus on ollut Suomessa lakina voimassa vuodesta 1991. Adoptiota sääntelee adoptiolaki (22/2012), joka tuli voimaan 1.7.2012. Se korvasi lapseksiottamisesta annetun lain (153/1985). Suomi on osapuolena myös adoptioon liittyvissä kansainvälisissä sopimuksissa. Toinen niistä on eurooppalainen yleissopimus lasten adoptioista (SopS 39/2012). Toinen on yleissopimus lasten suojelusta sekä yhteistyöstä kansainvälisissä lapseksiottamisasioissa (Haagin sopimus) (SopS 29/1997). Euroopan unionilla sen sijaan ei ole adoptiota koskevaa sääntelyä. Menetelmällinen lähestymistapani aiheeseen on lainopillinen. Tutkin lapsen edun sisältöä laeissa, kansainvälisissä sopimuksissa, oikeuskäytännössä ja kirjallisuudessa. Ainoastaan oikeustieteen keinoin ei adoptiolapsen etua voi määritellä, vaan sen tukena on oltava myös tutkimustietoa kansainvälisesti adoptoitujen lasten kehityksestä ja muista erityisominaisuuksista. Käytän hyödykseni myös työkokemustani adoptiolautakunnan sihteerinä. Ulkomailta adoptoidun lapsen etu ja sen ensisijaisuus adoptiossa tarkoittavat adoptiolapsen edun ja erityispiirteiden tuntemista. Ne tarkoittavat esimerkiksi sen ymmärtämistä, että kellään ei ole subjektiivista oikeutta adoptioon, vaan adoptiossa ainoastaan lapsella on oikeuksia. Lapsen etu on asetettava kaikkien muiden intressien yläpuolelle. On myös ymmärrettävä, että lapsen edun ensisijalle asettaminen on juridinen velvollisuus, joka koskee kaikkia aikuisia. Käytännössä on kuitenkin usein niin, että aikuisten oikeudet ovat ohittaneet lapsen edun ensisijaisuuden periaatteen. Näitä tilanteita tarkastelen kriittisesti tutkielmassani. Tutkimukseni voi olla hyödyksi kaikessa ulkomailta adoptoituja lapsia koskevassa päätöksenteossa ja toiminnassa. Lapsen edun ensisijaisuuden periaate velvoittaa laajasti kaikkia lasten kanssa tekemisissä olevia ja lasten asioissa päätöksiä tekeviä aikuisia. Jotta viranomaiset ja muut toimijat voivat aidosti asettaa lapsen edun ensisijaiseksi ratkaisuperiaatteeksi, on ulkomailta adoptoidun lapsen edun sisältö tunnettava hyvin. Ainoastaan silloin lapsen lapsen etu voi aidosti tulla huomioiduksi ensisijaisena ratkaisuperiaatteena.
  • Kuokkanen, Johanna (2013)
    Tutkielmassa käsitellään lastensuojelulain 22 §:ssä säädettyä edunvalvontajärjestelmää sekä edunvalvonnan vaikutuksia lastensuojeluasian asianosaisten oikeudelliseen asemaan. Keskeisenä kysymyksenä tutkielmassa on myös edunvalvojan asema ja toimivalta suhteessa asianosaisiin ja muihin lastensuojeluasiassa toimiviin tahoihin. Lastensuojelulain lapsen edunvalvontaa koskeva säännös on suhteellisen uusi. Lastensuojelulaki ja sen edunvalvontaa koskeva 22 § on tullut voimaan 1.1.2008. Tätä aikaisemmin edunvalvoja on voitu määrätä 2000-luvulla sosiaalihuollon asiakaslain 10 §:n 3 momentin nojalla ja tätä aikaisemmin edunvalvoja katsottiin voitavan määrätä lapselle tämän henkilöä koskevissa asioissa holhouslainsäädännön nojalla. Vaikka edunvalvoja on siis voitu määrätä lapselle henkilöä koskevissa asioissa jo nyt kumotun holhouslain (34/1989) nojalla, ei Suomessa kuitenkaan ole muodostunut vakiintuneita käytäntöjä lapsen henkilöä koskevien asioiden edunvalvonnassa. Edunvalvontaa koskevat käytännöt ja sen hallinnollinen organisointi on edelleen sääntelemättä, mikä saattaa aiheuttaa ongelmia edunvalvontaa järjestettäessä ja toteutettaessa. Voimassa olevan lainsäädännön perusteella näyttää siltä, että holhoustoimilaki soveltuu lastensuojelulain nojalla määrättävään edunvalvojaan vain niiltä osin, kuin holhoustoimilaissa säädetään edunvalvojan määräämistä koskevasta menettelystä. Näin ollen edunvalvojan toimintaa koskeva sääntely jää juridista velvoittavuutta vailla olevien yleisten suosituksen ja käytännön ohjeiden varaan. Edunvalvojan toiminnan valvonta jää esimerkiksi kokonaan holhousviranomaisen harjoittaman valvonnan ulkopuolelle. Edunvalvonta jää myös ylemmän laillisuusvalvonnan ulottumattomiin. Lainsäädännön puutteellisuus vaarantaa lastensuojelussa asianosaistena olevien oikeusturvan. Sääntelyn puutteellisuus vaarantaa myös lasten tasa-arvoisen kohtelun toteutumisen. Näin yleiselle tasolle jäävä lainsäädäntö aiheuttanee sen, että tosiasialliset käytännöt edunvalvojan toiminnassa saattavat muodostua varsin erilaisiksi eri puolilla Suomea. Tämä puolestaan asettaa lapset eriarvoiseen asemaan. Lainsäädännöllisiä ongelmia on havaittavissa myös edunvalvojan määräämistä koskevassa menettelyssä. Edunvalvonta on osa lastensuojeluasiaa. Lapsella on oikeus käyttää puhevaltaa, tulla kuulluksi ja esittää mielipiteensä itseään koskevassa lastensuojeluasiassa lastensuojelulaissa erikseen säädetyin tavoin. Oikeus tulla kuulluksi ja käyttää puhevaltaa on säännösten mukaan 12 vuotta täyttäneellä lapsella. Koska edunvalvojan määräämiseen lastensuojelulain mukaan sovelletaan kuitenkin holhoustoimilain säännöksiä, on vasta 15 vuotta täyttäneellä lapsella oikeus tehdä lastensuojeluasiassa edunvalvojaa koskeva hakemus ja oikeus tulla kuulluksi edunvalvojan määräämistä koskevassa asiassa. Lainsäädäntö on epäjohdonmukaista tältä osin. Lastensuojelulain uudistuksessa asetetut tavoitteet lapsen aseman parantamisesta muun muassa edunvalvonnan keinoin ovat lähtökohtaisesti erittäin hyviä ja hyväksyttäviä tavoitteita. Edunvalvonnan toteutuminen oikeissa tilanteissa eittämättä parantaa lapsen asemaa lastensuojeluasiassa . Tutkielman aikana havaitsemani ongelmat edunvalvonnan sääntelyssä liittyivätkin lähinnä lainsäädännössä oleviin puutteisiin.
  • Lindén, Essi (2020)
    Tutkielman aihe on lapsen elatuksen turvaaminen voimassa olevan oikeuden mukaan. Tutkielmassa käsitellään lapsen elatusta, vanhemman elatusvelvollisuutta sekä yhteiskunnan vastuuta lapsen elatuksen turvaamisessa. Tutkielmassa keskitytään Suomessa voimassa olevaan sääntelyyn ja oikeustilaan, vertailu muihin maihin on suurelta osin rajattu pois tutkielmasta. Tutkielman tarkoitus on luoda kokonaiskuva elatuslainsäädännöstä sekä siitä, miten lapsen elatuksen turvaaminen on huomioitu tilanteissa, joissa yksityisoikeudellinen elatus jää kokonaan tai osin toteutumatta. Tutkielman metodina on käytetty perinteistä lainoppia. Voimassa olevaa oikeustilaa tarkastellaan oikeussäännösten, lain esitöiden, oikeuskirjallisuuden, tilastojen ja oikeuskäytännön valossa. Tutkimuksen rikastuttamiseksi ja sitomiseksi reaalimaailmaan on tutkimuksessa hyödynnetty empiiristä aineistoa. Tutkimuksen aineistona on käytetty lääninoikeuksien, hallinto-oikeuksien, vakuutusoikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuja liittyen elatustukiin. Tutkielmassa selvitetään elatuslain (704/1975) ja elatustukilain (580/2008) suhdetta, sekä sitä kuinka nämä lait vaikuttavat toisiinsa. Tästä johtuen tutkielman alussa on käyty läpi voimassa olevaa yksityisoikeudellista elatusavun käsitettä sekä elatusavun määräytymistä. Elatustukilakia tarkastellaan oikeutena elatustukeen, määrän ja maksamisen osalta, Kansaneläkelaitokselle kuuluvat perinnän näkökulmasta sekä Kansaneläkelaitoksen suorittaman elatustuen ja –avun takaisinperinnän kannalta. Keskeisin havainto tutkimuksessa on se, että elatustukeen liittyvää yhteneväisen oikeustosiseikaston omaavaa oikeuskäytäntöä vähän. Erityisesti korkeimman hallinto-oikeuden ennakkoratkaisuja on vähän. Vähäinen määrä johtuu pääosin siitä, että suurta osaa elatustukien asiaryhmistä koskee valituskielto korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joten ainoa reitti on purkuhakemuksen laatiminen. Lainvoimaisen tuomion purkamiselle on asetettu laissa tiukat edellytykset. Tutkimuksesta käy ilmi, että osassa elatustukeen liittyvistä kysymyksistä on olemassa erilaisia tulkintoja sekä oikeuskirjallisuudessa että oikeuskäytännössä. Oikeuskäytännön perusteella on esimerkiksi vakiintunut tulkinta, että Kansaneläkelaitoksella on oikeus periä lapsikorotus elatusapuvelan korvauksena. Toisaalta oikeuskirjallisuudessa on esitetty tulkinta, että lapsikorotus tulisi jättää elatusvelvollisen käyttöön lapsen tapaamisista aiheutuvia kustannuksia varten. Elatusapuvelan takaisinperinnässä elatusvelvollisen oman käytöksen merkitystä ovat tuomioistuimet tulkinneet vaihtelevasti. Osa tuomioistuimista on korostanut elatusvelvollisen tosiasiallista maksukyvyttömyyttä ja osa elatusvelvollisen omaa käytöstä sekä vapaata valintaa esimerkiksi vuorotteluvapaata koskeneissa ratkaisuissa. Selkeä linja oli oikeuskäytännöstä löydettävissä sille, että elatustukea oli oikeutettu nostamaan lapsen tosiasiallinen hoitaja, jos lapsi asui hänen luonaan. Oikeudellisen tulkinnan merkitys on korostunut niissä kysymyksissä, joissa ratkaisun perustana oleva normi on moniselitteinen. Kansalaisten yhdenvertaisuus ja tasa-arvoinen kohtelu ovat oikeudenkäytön keskeisiä periaatteita. Tutkimuksen lopussa on pohdittu sitä, miten voimassa olevan lainsäädännön yhtenäinen tulkinta tulisi jatkossa varmistaa. Tutkimuksesta on mahdollista nostaa useita eri kysymyksiä jatkotutkimuksen kohteeksi. Tutkimusta voisi jatkaa ottamalla tutkimuksen aineistoksi Vakuutusoikeuden antamat elatustukiratkaisut. Vakuutusoikeuden päätösten analysointi koko elatustuen voimassa olon ajalta olisi tarpeellista yhteneväisten linjausten löytämiseksi. Yksittäisen kysymyksen osalta olisi tarpeen selvittää myös Kansaneläkelaitoksessa tehtyjä linjauksia. Kansaneläkelaitos ensimmäisenä asteena tulkitsee ja täsmentää elatustukilain säännöksiä sekä ratkaisee suuremman määrän eri oikeuskysymyksiä koskevia tapauksia, joten Kansaneläkelaitoksen linjauksilla on selvä ohjaava vaikutus kansalaisten käyttäytymiseen. Kansaneläkelaitoksen rooli elatustukiasioiden ensimmäisenä ratkaisunantajana on merkittävä.
  • Huttu, Jenna (2017)
    Suomalaisessa avioerolainsäädännössä on luovuttu moraalissävytteisestä syyllisyysperiaatteesta eikä puolisoiden syyllisyydellä ole enää merkitystä eroperusteena. Syyllisyysperiaatteen poistumisella on ollut puolisoiden ja lapsen asemaa parantava vaikutus, koska syyllisyysperiaatteen katsottiin ruokkivan riitaisuuksia puolisoiden välillä. Avioeroa koskeva, lapsen kannalta suotuisa lainsäädäntö on epäilemättä sellaista, joka ei leimaa puolisoita tai aikaansaa konflikteja heidän välillään. Kuitenkin lähivanhemman ja lapsen taloudellinen tilanne on eräissä tilanteissa välillisesti heikentynyt syyllisyysperiaatteesta luopumisen myötä. Tutkielma käsittelee avioeroa, ositusta ja osituksen sovittelua lapsen edun näkökulmasta. Lapsen edun tarkastelu parisuhteen päättyessä on ajankohtaista avioerojen määrän kasvaessa nykyistä tahtia. Lainsäädännön olisi tuettava vanhempien sopuisaa eroa ja turvattava lapsen sekä henkinen että taloudellinen hyvinvointi eron jälkeen. Vaikka viime aikoina onkin käyty keskustelua koko avio-oikeuden supistamisesta, koska yhteiskunta on jo riittävän tasapuolinen naisten työssäkäynnin ja vaurastumisen ansiosta, heikomman suojaan keskittyviä periaatteita ei tulisi hylätä. Tutkielman kannalta keskeisimpänä kysymyksenä voidaan pitää sitä, voidaanko nykyisen ositusjärjestelmän avulla turvata lähivanhemman ja lapsen taloudelliset intressit riittävän hyvin. Tutkielma jakaantuu toisaalta nykyisen aviovarallisuusjärjestelmän sisältämien suojasäännösten tarkasteluun ja toisaalta vaihtoehtoisten mallien tarkasteluun, joiden avulla lähivanhemman ja lapsen etu voitaisiin turvata avioerossa nykyistä tehokkaammin. Perheen yhteisenä kotina käytettyä asuntoa ei nykyään voida pesänjakajan toimivallan rajoissa siirtää puolisolta toiselle ilman puolisoiden suostumusta. Oikeuskirjallisuudessa on kuitenkin esitetty näkemyksiä, joiden mukaan pesänjakaja toimii toimitusosituksessa nykyään ilman lainsäädännöllistä pohjaa, mikä saattaisi antaa aihetta tulkita pesänjakajan toimivaltaa nykyistä laajemmin. Tällä on merkitystä tasingon yksilöinnin kannalta, joka voisi olla työkalu asumisintressin turvaamiseksi. Toisaalta tutkielmassa pohditaan sitä, onko osituksen sovitteluun liittyvässä harkinnassa mahdollista ottaa huomioon lähivanhemmuudesta aiheutuvaa asunnon tarvetta. Aviovarallisuusjärjestelmä ei kuitenkaan sisällä puolison lunastusoikeutta, mikä muodostuisi usein asunnon turvaamisen esteeksi asunnon merkittävän arvon johdosta. Vaikka sovitteluun liittyykin tulkintakysymyksiä, voidaan lainsäädäntöä tällä hetkellä pitää verrattain selvänä. Vaikka lainsäädäntöömme sisältyisikin mahdollisuuksia tulkinnan avulla saavuttaa tyydyttävä ratkaisu lähivanhemman kannalta, parempi vaihtoehto olisi sisällyttää lainsäädäntöön nimenomaisia heikompaa osapuolta suojaavia normeja. Lapsen taloudellinen etu toteutuisi mahdollisesti paremmin, mikäli perheen yhteinen asunto voitaisiin osituksessa turvata lähivanhemmalle. Oikeusvarmuuden johdosta olisi tärkeää säätää lapsen edunmukaisista ratkaisuista nimenomaisesti lain tasolla. Pohjoismaiseen lainsäädäntöön sisältyy asuntoa koskeva lunastusoikeus ja vastikkeellisen käyttöoikeuden myöntäminen asunnon tarpeeseen perustuen. Tarveharkinnassa lähivanhemmuudelle on annettu painava merkitys. Tällaisella sääntelyllä olisi Suomessakin paikkansa. Lunastus- ja käyttöoikeuden myöntämisen lisäksi tutkielmassa pohditaan myös muita vaihtoehtoja lähivanhemman asumisintressin turvaamiseksi.
  • Saxelin, Inni (2019)
    Tutkielma käsittelee lapsen kuulemista huolto- ja tapaamisriidoissa. Lapsen kuulemisen merkitystä on korostettu viime vuosikymmeninä runsaasti. Nykyisin lapsen omiin oikeuksiin on kiinnitetty entistä enemmän huomiota, eikä lasta nähdä enää ainoastaan suojelun kohteena. Tutkielmassa keskitytään lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain (8.4.1983/361, LHL) lapsen kuulemista ja mielipiteen selvittämistä koskevien säännösten tulkitsemiseen ihmisoikeusnäkökulmasta tarkasteltuna. Tutkielmassa tarjotaan myös ehdotuksia ihmisoikeuksien paremmasta toteutumisesta koskien lapsen kuulemista. Aihetta käsitellään pääosin oikeuskirjallisuuden, YK:n lapsen oikeuksien komitean antamien yleiskommenttien ja suositusten sekä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisujen kautta. YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen 12 artikla takaa lapselle oikeuden osallistua ja vaikuttaa häntä koskevassa asiassa. Toisaalta lapselle tulee taata osallistumisoikeuden lisäksi myös yleissopimuksen 3 artiklan mukainen suojelu. Tutkielmassa käsitelläänkin lapsen etua ja suojelua suhteessa hänen oikeuteensa tulla kuulluksi. Lapselle ei saisi aiheutua kuulemisesta haittaa, eikä hän saisi joutua huoltoriidan keskelle. On myös tilanteita, joissa lapsen kuulemisesta on hänen hyvinvointinsa vuoksi luovuttava kokonaan. Lapsen kuulemista koskevissa kysymyksissä on aina punnittava lapsen suojelun ja osallistumisoikeuden intressejä keskenään. LHL:n mukaan lasta voidaan kuulla joko sosiaalitoimen selvityksen kautta tai tuomioistuimessa suoraan. Mikäli tuomioistuin ei koe tarpeelliseksi selvityksen hankkimista eikä myöskään lapsen kuuleminen tuomioistuimessa tule kyseeseen, riittää lapsen mielipiteen selvittäminen vanhempien toimesta. Ihmisoikeuksien valossa lapsen etu on aina ensisijaisesti otettava huomioon kuulemistapaa harkittaessa. Tutkielmassa käsitellään näitä kuulemisen toteuttamistapoja ja niiden edellytyksiä sekä mahdollisia ongelmakohtia ihmisoikeusnäkökulmasta arvioituna. Lisäksi tarkastellaan esimerkiksi iän ja kehitystason merkitystä lapsen kuulemisessa, pohditaan lapsen kuulemiselle LHL:ssa asetettuja ohjeellisia ikärajoja sekä asiantuntija-avustajan hyödyntämistä tuomioistuimessa tapahtuvassa kuulemisessa. YK:n lapsen oikeuksien komitea on suositellut, että lapsen tulisi saada ilmaista mielipiteensä suoraan tuomarille näin halutessaan. Tutkielmassa onkin katsottu, että tällaiseen lapsen esittämään pyyntöön tulisi aina suostua, jollei lapsen suojelu ehdottomasti edellyttäisi toisin. Tutkielmassa on ehdotettu myös, että tuomari voisi osallistua sosiaalitoimessa tapahtuvaan kuulemiseen. Lasta koskeva huoltoriita on ratkaistava lapsen edun mukaisesti (LHL 10.1 §). Lapsen mielipide on otettava huomioon ratkaisua tehtäessä, mutta kuulemisen merkitykseen ja tarkempaan painoarvoon päätöksenteossa vaikuttaa muun muassa lapsen ikä ja kehitystaso. Lapsen mielipiteen saamaa juridista painoarvoa on arvioitu oikeuskäytännössä informed consent –kriteeristön avulla. Tutkielman loppupuolella tarkastellaan myös näitä aiheita. Esiin nousee myös pohdinta lapsen tahdon ja edun vastakkainasettelusta. Lapsi ei saa tulla huoltoriidassa ratkaisijan asemaan, vaan lapsen mielipide tulee ottaa huomioon osana muuta ratkaisumateriaalia. Lisäksi arvioidaan kuulemisen merkitystä tarkemmin oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutumisen näkökulmasta.
  • Rajala, Annika (2017)
    Tutkielmassa käsitellään lapsen mielipiteen selvittämistä ja sille annettua merkitystä tapaamisoikeuden täytäntöönpanosovittelussa. Tutkielmassa keskitytään yleisesti tapaamisoikeuteen ja sen täytäntöönpanoprosessiin sekä tarkemmin tapaamisoikeuden täytäntöönpanossa järjestettävään täytäntöönpanosovitteluun ja lapsen mielipiteen selvittämiseen ja huomioimiseen täytäntöönpanosovittelussa. Tarkoituksena on selvittää erityisesti, vaikuttaako lapsen ikä ja kehitystaso lapsen mielipiteen selvittämiseen ja annetaanko lapsen tahdolle merkitystä täytäntöönpanolaissa edellytetyllä tavalla. Optimaalisinta vanhempien erotilanteessa olisi, että vanhemmat pystyisivät keskenään sopimaan, miten lapsi tapaa sitä vanhempaa, jonka luona hän ei asu. Valitettavan usein on niin, etteivät vanhemmat kykene noudattamaan lapsen tapaamisoikeuden toteuttamisesta tehtyä sopimusta tai annettua päätöstä. Mikäli vanhemmat eivät kykene noudattamaan sosiaalitoimen vahvistamaa sopimusta tai oikeuden päätöstä tapaamisoikeuden järjestämisestä, on vanhemmilla mahdollisuus hakea sen täytäntöönpanoa käräjäoikeudesta. Tutkielmassa ei käsitellä tilannetta, jossa ulosottomies voi panna päätöksen tapaamisoikeudesta täytäntöön, vaan ainoastaan tilannetta, jossa käräjäoikeus määrää asiassa täytäntöönpanosovittelun. Täytäntöönpanosovittelussa käräjäoikeuden tulee määrätä yksi tai useampi sovittelija, jonka tulee keskustella sekä vanhempien että mahdollisuuksien mukaan myös lapsen kanssa riitaisesta tilanteesta. Sovittelijan on täytäntöönpanolain 7.3 §:n mukaan keskusteltava lapsen kanssa, jos se on lapsen ikä ja kehitystaso huomioiden mahdollista ja selvitettävä lapsen toivomukset ja mielipide asiasta. Täytäntöönpanolain 2 § edellyttää, että lapsen mielipide otetaan huomioon, mikäli lapsi on riittävän kehittynyt. Tutkielmassa olen käyttänyt Vaasan sosiaalitoimesta itse keräämääni empiiristä aineistoa havainnollistamaan sovittelijan suorittamaa lapsen mielipiteen selvittämistä sekä lapsen mielipiteen huomioimista. Aineisto on rajattu koskemaan 7 – 11- vuotiaita lapsia. Aineiston tarkoitus on havainnollistaa lukijalle täytäntöönpanosovittelussa suoritettavaa lapsen mielipiteen selvittämistä ja mielipiteen merkityksen arviointia. Aineistoa käytetään tutkimuksessa siten, ettei siitä ilmene salassa pidettävää tietoa.
  • Ahola, Katja (2012)
    Tutkielman aihe on lapsikaappauksiin liittyvän oikeudellisen sääntelyn toimivuus erityisesti siltä kannalta, miten poikkeusperusteiden tulkinta vaikuttaa Haagin lapsikaappaussopimuksen soveltamiseen. Tämän lisäksi tarkastellaan lapsikaappauksia koskevaa kerroksellista kansainvälistä sääntelyä. Lapsikaappaukset ovat ikävä modernin kansainvälistyneen maailman ilmiö. Niitä ei ole mahdollista hallita ilman sääntelyä. Sääntelemätön tila voi johtaa vahvimman oikeuden käyttämiseen erojen yhteydessä käytävissä huoltoriidoissa ja vastakaappauksiin. Keskeisin lapsikaappausten sääntelyinstrumentti on Haagin lapsikaappaussopimus vuodelta 1980. Myös Euroopan unionilla (Bryssel IIa) ja Euroopan neuvostolla (Luxemburgin sopimus) on omat lapsikaappauksia sääntelevät instrumenttinsa. Lapsikaappausten kannalta relevantteja sääntöjä sisältyy myös Haagin lastensuojelusopimukseen, Euroopan ihmisoikeussopimukseen sekä YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen. Kerroksittainen sääntely saattaa tehdä sovellettavasta säännöstöstä hankalan hahmottaa. Haagin lapsikaappaussopimus on laajalle levinneenä sopimuksena yksinkertaisuudessaan tehokas: huolto-oikeuksien haltijalta luvattomasti poisviety lapsi on palautettava asuinpaikkavaltioonsa. Haagin sopimuksen järjestelmään kuuluu keskusviranomaismekanismi, jonka avulla taataan summaarinen menettely ja lapsen joutuisa palauttaminen. Sopimuksen tehokkuudelle muodostavat uhan siihen sisällytetyt poikkeusperusteet. Tuomioistuin voi kieltäytyä määräämästä luvattomasti asuinpaikastaan poisvietyä lasta palautettavaksi a. lapsen vastustuksen takia, b. siksi, että lapsi joutuisi palauttamisen jälkeen vakavaan vaaraan tai c. kaappaamisesta on kulunut yli vuosi ja lapsi on sopeutunut uuteen ympäristöönsä. Varsinaisten kieltäytymisperusteiden lisäksi sopimuksen määritelmiin liittyy käsitteitä, joiden tulkinnan kautta lapsi voidaan jättää palauttamatta. Näiden osalta ei ole kyse poikkeuksesta sinänsä, koska palauttamatta jättäminen liittyy lapsikaappauksen keskeisiin määritelmiin. Tällaisia ovat asuinpaikan ja huolto-oikeuksien käsitteet. Tutkimuksessa käytetään kieltäytymisperusteista ja sopimukseen liittyvistä käsitteistä yhteisnimitystä palauttamattajättämisperusteet. Oikeustieteilijät eri maissa ovat huolissaan lapsikaappaussopimuksen ns. palauttamattajättämisperusteiden tulkinnan nakertavan perustaa sopimuksen tarkoitukselta. Suomelle oli erityisen merkittävää, että Venäjä liittyi sopimukseen vuonna 2011. Sopimusta aletaan soveltaa Suomen ja Venäjän välisissä suhteissa vuoden 2013 alusta. Tutkimuksessa tarkastellaan Venäjän kautta esimerkinomaisesti, miten oikeuskulttuurilla ja sen erityispiirteillä voi olla vaikutusta sopimuksen soveltamiseen kansallisissa tuomio-istuimissa. Vaikka lapsikaappausten kannalta relevantteja oikeudellista sääntelyä on paljon, on lapsikaappaussopimus merkittävin sääntelyinstrumentti. Samalla on selvää, että vaikka lapsikaappaussopimus on toimiva ja tehokas sääntelyinstrumentti, jota ilman lapsikaappaustapausten selvittäminen ja hoitaminen olisi huomattavasti hankalampaa, on silläkin heikkoutensa. Sopimuksen laajallelevinneisyys on sopimuksen keskeisimpiä vahvuuksia, mutta samalla se vaikeuttaa sopimuksen soveltamiskäytännön yhtenäisyyttä. Konvention piirissä tehdään työtä yhdenmukaisuuden saavuttamiseksi, mutta koska sopimuksen sisällön yksinkertaisuus on myös sen valtteja, paljon jää kansallisesti hallittavaksi. Tämä mahdollistaa tietyn jouston palauttamattajättämisperusteiden ehdottoman suppeaksi tarkoitetussa tulkinnassa. On kuitenkin katsottavissa, että käsitteiden joustavuus sekä palautta-misperusteiden tulkinta eivät mahdollista pelkästään laajentavaa tulkintaa, vaan myös tapauskohtaisen harkinnan. Lapsikaap-paustapauksille on tunnuksenomaista se, että ne lapsioikeudellisina asioina ovat vahvasti omanlaisiaan kukin. Jokainen näistä tapauksista tulee ratkaista kyseessä olevan lapsen edun mukaan.
  • Laine, Noora (2014)
    Tutkielman aiheena ovat lastensuojelulain (417/2007) 11 luvun mukaiset rajoitustoimenpiteet. Näitä toimenpiteitä ovat yhteydenpidon rajoittaminen, aineiden ja esineiden haltuunotto, henkilöntarkastus ja henkilönkatsastus, omaisuuden ja lähetysten tarkastaminen ja lähetysten luovuttamatta jättäminen, kiinnipitäminen, liikkumisvapauden rajoittaminen, eristäminen ja erityinen huolenpito. Rajoitustoimenpiteitä saadaan käyttää vain huostaanotettuihin, laitokseen sijoitettuihin lapsiin. Yhteydenpidon rajoittamista on mahdollista sosiaalitoimen viranhaltijan päätöksellä käyttää myös muihin huostaanotettuihin lapsiin. Lapsen etu on keskeisin peruste toimenpiteistä päätettäessä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä edellytyksin rajoitustoimenpiteitä voidaan soveltaa ja mitä lapsen oikeusturvaan liittyviä ongelmia rajoituksiin ja niitä koskevaan sääntelyyn liittyy. Rajoitustoimenpiteissä on kyse lapsen perusoikeuksien rajoittamisesta ja julkisen vallan käytöstä riippumatta siitä, käytetäänkö toimenpiteitä yhteiskunnan ylläpitämässä vai yksityisessä laitoksessa. Keskeinen ongelma päätettäessä rajoitustoimenpiteiden käytöstä on, milloin on kyse lastensuojelulaissa tarkoitetusta rajoituksesta ja milloin tavanomaiseen kotikasvatukseen rinnastuvista käytännöistä. Laitoksissa saattaa olla erilaisia sääntöjä, jotka puuttuvat esimerkiksi lasten liikkumisvapauteen tai puhelimen käyttöön. Lapsen oikeusturvan kannalta kotikasvatuksellisten rajojen asettaminen on erotettava rajoitustoimenpiteistä, koska osasta rajoitustoimenpiteistä tulee tehdä hallintopäätös. Jos päätöstä ei tehdä, lapsella ei mahdollisuutta valittaa hallinto-oikeuteen. Käytännössä myös eri rajoitustoimenpiteiden välinen rajanveto on osoittautunut joissakin tapauksissa haastavaksi. Koska rajoitustoimenpiteet puutttuvat lapsen perusoikeuksiin, rajoitusten on oltava tarkkarajaisia. Pohdittavaksi jää toisaalta, kuinka yksityiskohtaisesti rajoituksista on ylipäätään mahdollista säätää.
  • Pasanen, Annika (2017)
    Tutkimuksen aiheena on legaatinsaajan oikeussuoja kuolinpesän yhteishallinnon aikana. Tutkimuksen tarkoitus on ensinnäkin selvittää, mitkä seikat aiheuttavat legaatinsaajan oikeussuojatarpeen kuolinpesän osakkaiden yhteishallinnon aikana. Toiseksi tarkoitus on tarkastella, millaisia oikeussuojakeinoja legaatinsaajalla on käytettävissään, jos hänen oikeutensa joutuu uhatuksi. Millaiset ovat oikeussuojakeinojen käyttämisen edellytykset, millaista turvaa oikeussuojakeinot antavat käytännössä ja liittyykö niiden käyttöön joitain ongelmia? Kolmanneksi tutkimuksessa tarkastellaan, millainen on legaatinsaajan oikeussuoja muissa Pohjoismaissa. Kiinnostuksen kohteena on se, miten legaatinsaajan oikeussuoja on järjestetty muissa Pohjoismaissa, sekä mitä yhtäläisyyksiä ja eroja maiden välillä on löydettävissä. Legaatinsaajan aseman ja oikeussuojan varsinainen vertaileva tarkastelu tapahtuu erityisesti suhteessa Norjaan ja Tanskaan, jotka muodostavat vastinparin Suomelle ja Ruotsille. Tutkimuksessa myös selvitetään pohjoismaisten kuolinpesien hallintoratkaisujen pääpiirteet sekä järjestelmien keskeisimmät erot. Tutkimuksessa käytetään sekä perinteisen lainopin että oikeusvertailun metodeja. Tarkastelu keskittyy jakamattomasta kuolinpesästä täytettäviin omistusoikeuden tuottaviin esinelegaatteihin ja rahalegaatteihin. Legaatilla tarkoitetaan testamenttimääräystä, jolla testamentin tekijä on määrännyt saajalle tietyn yksilöidyn etuuden. Legaatin merkittävin ero verrattuna yleisjälkisäädökseen on, että legaatinsaaja ei PK 18:1:n perusteella lähtökohtaisesti ole kuolinpesän osakas. Osakasaseman puuttumisella on huomattava vaikutus legaatinsaajan asemaan ja oikeussuojatarpeen syntymiselle. Tutkimuksessa selvitetään osakasaseman puuttumisen merkitystä legaatinsaajan asemaan käytännössä sekä tarkastellaan, milloin legaatinsaajalle voitaisiin lähtökohdasta poiketen antaa kuolinpesän osakasasema. Lisäksi selvitetään, mitkä muut seikat synnyttävät legaatinsaajan oikeussuojatarpeen yhteishallinnon aikana ja millaiseksi legaatinsaajan asema kuolinpesän yhteishallinnon aikana muodostuu. Tutkimuksessa mielenkiinto kohdistuu siihen, että kuolinpesän tilanne on lähtökohtaisesti sellainen, että legaatti voitaisiin täyttää, mutta kuolinpesän osakkaat ovat teoillaan tai laiminlyönneillään saaneet aikaan legaatinsaajan oikeuden vaarantumisen. Se, että legaatinsaajan oikeus vaarantuu, voi johtua muun muassa siitä, että pesän osakkaat eivät ole kykeneviä hoitamaan ja hallitsemaan pesää. Tavatonta ei kuitenkaan ole se, että osakkaat saattavat tietoisesti ja jopa tarkoituksellisesti ryhtyä legaatinsaajan oikeutta loukkaaviin toimiin. Tutkimuksessa tarkastellaan legaatinsaajan pääasiallisia oikeussuojakeinoja kuolinpesän yhteishallinnon aikana. Tutkimuksessa tarkasteltavat legaatinsaajan oikeussuojakeinot ovat legaattiomaisuuden asettaminen erityiseen hoitoon ja vakuus, pesänselvittäjän määräyksen hakeminen, legaatinsaajan kanneoikeus kuolinpesää vastaan ja legaatinsaajan itsenäinen kanneoikeus pesää koskevassa asiassa sekä osakkaiden vahingonkorvausvastuu. Lisäksi tarkasteltavia oikeussuojakeinoja ovat turvaamistoimet, osakkaiden vastuu legaatin täytäntöönpanosta sekä vaatimus pesän puolesta tehdyn oikeustoimen julistamisesta pätemättömäksi. Tarkemmin tutkimuksessa selvitetään muun muassa sitä, milloin legaatinsaaja on osoittanut, että pesänselvittäjän määräys on tarpeen legaatin täytäntöön saattamiseksi. Tutkimuksessa otetaan kantaa myös esimerkiksi siihen, voidaanko legaatinsaajalle myöntää itsenäinen kanneoikeus pesää koskevassa asiassa kuolinpesän ollessa osakkaiden yhteishallinnossa, ja jos voidaan, millä edellytyksillä mahdollinen kanneoikeus voidaan myöntää.
  • Rytkönen, Anneli (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Tutkielmassa tarkastellaan sitä, millä tavoin lesken antama ennakkoperintö on otettava huomioon avioliitossa olleen perittävän jälkeen toimitettavassa osituksessa ja perinnönjaossa. Tutkielma on lainopillinen. Lainopillisia tulkintasääntöjä noudattaen pyritään vastaamaan siihen, mitkä ovat ne oikeudelliset perusteet, joiden mukaan määräytyvät ne kriteerit, joiden nojalla arvioidaan se, milloin kyseessä on lesken antama ennakkoperintö ja miten lesken antama ennakkoperintö on otettava huomioon avioliitossa olleen perittävän jäämistöä jaettaessa. Toisessa pääluvussa valotetaan tarkasteltavien kysymysten oikeudellisia lähtökohtia ja sitä, mitä oikeusjärjestyksessämme ennakkoperinnöllä tarkoitetaan. Kolmannessa pääluvussa tehdään selkoa siitä, mitä voimassa olevan oikeutemme mukaan tarkoitetaan lesken antamalla ennakkoperinnöllä. Neljännessä pääluvussa käsitellään sitä, miten ennakkoperintö on otettava lain mukaan huomioon perinnönjaossa perillisen perintöosaa laskettaessa. Viidennessä pääluvussa käsitellään ylisuuriin ennakkoperintöihin liittyviä kysymyksiä ja vastataan siihen, miten voimassa olevan oikeutemme mukaan ylisuuret ennakkoperinnöt otetaan huomioon perillisen perintöosaa laskettaessa. Tarkastelun kohteena on se, miten eri laskentamenetelmien avulla ratkaistaan ylisuuria ennakkoperintöjä koskeva ongelma. Kuudennessa pääluvussa tarkastellaan sitä, miten voimassa olevan oikeutemme mukaan lesken antamat ennakkoperinnöt on otettava huomioon avioliitossa olleen perittävän jälkeen toimitettavassa jäämistöosituksessa ja perinnönjaossa. Tässä yhteydessä tehdään selkoa siitä, miten avio-oikeuden alaisesta omaisuudesta annettu ennakkoperintö on otettava huomioon jäämistöosituksessa ja jaossa. Luvussa valotetaan myös sitä, miten avio-oikeudesta vapaa omaisuus vaikuttaa lesken antaman ennakkoperinnön huomioon ottamiseen ositus- ja perinnönjakolaskelmassa.
  • Eloranta, Ida (2018)
    Lesken jäämistöoikeudellisen suojan parantaminen on yksi jäämistöoikeuden merkittävistä kysymyksistä, johon on esitetty erilaisia ratkai-suja vuosien saatossa. Viimeisin merkittävä muutos lesken asemaan tehtiin 1980-luvulla, kun leskelle annettiin oikeus hallita ensiksi kuol-leen puolison jäämistöä jakamattomana. Tätä suojaa täydennettiin niin sanotulla vähimmäissuojalla, joka mahdollistaa leskelle oikeuden hallita ensiksi kuolleen puolison jäämistöön kuuluvaa asuntoa ja asuntoirtaimistoa. Suomalainen yhteiskunta on muuttunut kuitenkin sitten 1980-luvun, mutta merkittäviä muutoksia lesken asemaan ei ole sen jälkeen tehty. Oikeusministeriön asettama työryhmä perehtyi mietinnössään lesken asemaan sekä siihen liittyviin mahdollisiin muutostarpeisiin. Työryh-män mietinnöstä sekä siihen liittyvistä lausunnoista kävi ilmi, että lesken asemaan olisi hyvä tehdä parannuksia, etenkin asumissuojaan liittyvien kysymysten osalta. Ongelmaksi koettiin etenkin se, että leskellä ei ole mahdollisuutta ilman rintaperillisten suostumusta myydä ensiksi kuolleen puolison jäämistöön kuuluvaa asuntoa ja hankkia tilalle itselleen sopivampaa. Lesken asumissuojan osalta on tullut ilmi myös muita ongelmia. Osa on seurausta siitä, että lesken enimmäissuojaa ja vähimmäissuojaa säädettäessä ei oltu riittävästi pohdittu sään-nösten seurausvaikutuksia. Onkin tullut ilmi tilanteita, joissa lesken asumissuojaa koskevien säännösten soveltaminen on johtanut kohtuut-tomiin lopputuloksiin joko lesken tai rintaperillisten kannalta. Uudistuksella olisi tarve puuttua näihin ongelmiin. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa lesken asumissuojaan liittyviä ongelmakohtia sekä esittää mahdollisia ratkaisuja näihin ongelmiin. Huomioon ei oteta ainoastaan vain lesken etuja, vaan tarkastelussa pyritään tarkastelemaan tilannetta myös rintaperillisen etujen kannalta. Tutkimus keskittyy ainoastaan lesken ja rintaperillisen väliseen suhteeseen ja tutkimuksen lähtötilanteena on kuolinpesä, johon kuuluu lesken lisäksi vain rintaperillisiä. Aviovarallisuussuhteita ei huomioida paitsi silloin kun se on tarkastelun kannalta välttämätöntä. Keskityn tässä tutkielmassa tarkastelemaan nimenomaan lainsäädännössä omaksuttuja lesken ja rintaperillisen suojanormeja, jolloin lähtökohta tarkastelulle on, että perittävä ei ole tehnyt omaisuudestaan testamenttia. Näin ollen testamentti ja siihen liittyvät ongelmat on rajattu tutki-muksen ulkopuolelle. Keskeisimpänä lähteenä tässä työssä on ollut oikeusministeriön asettaman työryhmän mietintö 2004:6, jossa on pohdittu eri ratkaisuja lesken aseman parantamiseksi. Myös muu lainvalmisteluaineisto sekä oikeuskirjallisuus ovat merkittävässä roolissa lähdeaineistona. Ottaen huomioon suomalaisen ja ruotsalaisen jäämistöoikeuden yhteisen historian, myös ruotsalaiset lainvalmisteluasiakirjat ovat merkittävä lähde tarkasteltaessa aihepiirin kysymyksiä. Kun kysymyksessä on erityisesti lainsäädännön kehitystarpeita kartoittava työ, ei pelkästään nyky-lainsäädäntöön perehtyneet kirjoitukset tuo riittävää kuvaa asian suhteen. Tästä syystä tutkimuksessa on huomioitu myös oikeusministeriön työryhmän mietinnöstä annetut lausunnot, jotka ovat omiaan tuomaan käytännön näkökulmaa siihen, miten lainsäädäntöä tulisi kehittää. Tutkimus alkaa aiheen taustan ja historian kuvauksella, jonka jälkeen esittelen aihepiirin kannalta olennaiset oikeussäännöt. Ongelmien esittelyn yhteydessä tuon esiin oikeuskäytännössä sekä oikeuskirjallisuudessa esitettyjä tulkintoja ja ratkaisuja näihin kysymyksiin. Tämän lisäksi esittelen vielä vaihtoehtoisia malleja nykyiselle järjestelmälle. Arvioin eri mallien hyviä ja huonoja puolia suhteessa nykyjärjestel-määmme ja esitän lopuksi arvioni siitä, mikä olisi nykytilanteessa paras vaihtoehto, ottaen erityisesti huomioon nykyinen järjestelmämme ja siinä havaitut ongelmat. Keskeisin kysymys aiheen kannalta on se, kuinka vahva lesken suojan tulisi nykyään olla. Arvioinnissa tulee huomioida etenkin rintaperil-listen edut, joita ei ainakaan täysin voida ohittaa. Erimielisyyttä vallitsee siitä, mikä on sopiva lesken suojan taso ja miten tämä tulisi käy-tännössä toteuttaa. Yhtenä keinona on esitetty nykyisen järjestelmän kehittämistä muun muassa niin, että leskelle annettaisiin mahdollisuus hakea myyntilupaa hallintaoikeutensa kohteena olevalle, ensiksi kuolleen puolison jäämistöön kuuluvalle asunnolle. Lisäksi on kannatettu sitä, että leskelle annettaisiin avio-oikeudesta riippumaton osakasasema ensiksi kuolleen puolison kuolinpesässä. Muina vaihtoehtoina on esitetty vallintaoikeuden antamista leskelle ensiksi kuolleen puolison jäämistöön kuuluvaan asuntoon ja asuntoirtaimistoon tai vaihtoehtoi-sesti Ruotsissa omaksuttua mallia, jossa leski asettuu perimyksessä ainakin yhteisten rintaperillisten edelle. Vaihtoehtoisissa malleissa on etuna se, että edellä esitetty ongelma, jossa leskellä on tarve myydä hallintaoikeuden alainen asunto, poistuu. Toisaalta kun asunto näissä malleissa sisältyy lesken omaan varallisuuteen, ne tulevat näin myös lesken velkojien ulottuville. Lisäksi täysin uuden mallin omaksumista voidaan pitää tarpeettoman voimakkaana puuttumisena järjestelmään, jonka voisi katsoa pikemminkin kaipaa-van vain tietynlaista hienosäätöä. Tästä syystä nykyisen mallin kehittämistä on pidettävä parhaimpana ratkaisuna ongelmaan.
  • Törmänen, Tuula (2019)
    Tutkimukseni lähtökohtana on aviopuolison kuolema ja eloon jääneen puolison eli lesken heikentynyt kyky edustaa itseään taloudellisissa asioissa. Puolison kuolemaan ja kuolinpesän osakashallintoon liittyy lesken taloudelliseen asemaan vaikuttavia ratkaisuja, joiden tekemiseen lesken on oltava oikeustoimikelpoinen. Kun ilmenee, ettei leski mahdollisesti ole kykeneväinen valvomaan taloudellisia etujaan puolison kuolinpesässä, on arvioitava lesken edunvalvonnan tarvetta. Käsittelen lesken edunvalvonnan tarpeen arvioinnissa vaikuttavia edunvalvontaoikeuden periaatteita ja niiden vaikutusta edunvalvontapäätöksen sisältöön. Toinen merkittävä näkökulma lesken edunvalvontaa harkittaessa on päätös edunvalvojan henkilöstä. Tutkimukseni rajautuu tilanteisiin, joissa leski ei ole oikeustoimikelpoisena ollessaan tehnyt edunvalvontavaltuutusta ja näin ollen edunvalvontapäätöksessä tehdään ratkaisu myös edunvalvojan henkilöstä. Luonteva valinta leskelle määrättäväksi edunvalvojaksi voisi olla lesken läheinen henkilö. Tällaisesta valinnasta aiheutuu kuitenkin usein esteellisyys edunvalvojan ja päämiehenä olevan lesken välille, jolloin edunvalvoja ei voi edustaa päämiestään tämän puolison kuolinpesässä. Esteellisyysperusteet voivat olla läsnä silloinkin, kun leski ja edunvalvoja eivät ole saman kuolinpesän osakkaita. Kun edunvalvonnasta on päätetty sekä edunvalvonnan tason että edunvalvojan henkilön osalta, käsittelen seuraavaksi niitä ratkaisuja, joita edunvalvoja voi joutua päämiehenä olevan lesken puolesta tekemään. Riippuen edunvalvonnan tasosta, edunvalvoja tekee ratkaisuja yhdessä päämiehensä kanssa toimien päämiehensä tukevana edunvalvojana taikka yksin silloin, kun päämiehen toimikelpoisuutta on rajoitettu. Vaikka päämiehenä olevan lesken toimikelpoisuutta olisikin rajoitettu, on edunvalvojan päämiehensä puolesta ratkaisuja tehdessään pyrittävä selvittämään päämiehen oma tahto ja mahdollisuuksien mukaan noudatettava sitä. Käsittelen myös edunvalvojan velvollisuutena olevan päämiehen parhaan edun toteuttamisen problematiikkaa puolison kuolinpesässä.