Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Fiscal law"

Sort by: Order: Results:

  • Semenova, Ksenija (2016)
    The purpose of this Master’s thesis is to study rules limiting deductibility of interest in taxation with related corporations by comparing rules in Finland and Russia and focusing on recharacterization of debt to equity or interest to dividend. Generally, there is a wide deductibility of interest in business taxation both in Finland and Russia. However, both countries have adopted specific rules limiting deductibility of interest in taxation. In addition to specific rules, both countries may recharterize debt to equity based on general anti avoidance rules. Russia has implemented its thin capitalization rules in 2002 when it has adopted traditional rules where interest deductibility is limited based on debt/equity ratio 3:1. Debt from related party exceeding the amount is classified as dividend. Historically, non discrimination clauses in double tax treaties concluded by Russia have limited the effectiveness of the rule. In addition, the related party definition has also been limited to cover only direct parent company. In newer case law it has been possible to apply the rules dispite the general non discrimination clauses. Also the concept of unreasonable tax benefit as anti avoidance doctrine has been applied more widely and all the related parties are now covered by the rules. This has caused legal uncertainty as taxpayers have limited certainty on expected outcomes of new Russian court cases. Finland has historically has no direct thin capitalization rules and it has applied quite strictly form over substance principle for defining what is debt and what is equity. General anti avoidance clause has been applied historically very rarely in case law, until a new landmark case was publish by the SAC 2016:72. This could lead to longstanding disputes between tax administration and taxpayers and therefore serious uncertainty may prevail for a number of years. Finland adopted specific rules regarding the limitation of interest deduction based per centage of EBITDA concept so that these rules were first time applied in 2014. Only 25% of adjusted taxable EBITDA is deductible. However, there is significant group ratio exemption for the application of the rules (ie. if debt/equity ratio in a single company is lower than group’s similar ratio the rules do not apply). The rule is very similar to OECD BEPS report (10/2015) as best practice. However, there is a need to adjust Finnish rules based on EU Anti Tax Avoidance Directive (7/2016) by 2019. Also external interests and real estate companies needs to covered under limitation rules by then. Overall, Finland and Russia have selected different, but both OECD BEPS compatible ways to limit the tax deductibility of interest. However, in both countries there is clear uncertainty how far general anti-avoidance clauses can be applied, which may reduce the attractiveness of these countries as investment targets.
  • Heikkinen, Juha-Pekka (2015)
    Koulutuskustannusten verokohtelu perustuu tuloverolain yleissäännöksiin. Koska asiasta ei ole yksityiskohtaisia säännöksiä, on asian tulkinta tällä hetkellä pitkälti oikeuskäytännön varassa. Tutkielman tavoitteena on selvittää oikeuskäytännöstä mahdollisesti löytyviä periaatteita joiden avulla verokohtelua voisi ennakoida. Tutkielmassa on käyty läpi korkeimman hallinto-oikeuden päätöksiä aikaväliltä 1961 – 2014. Päätökset koskevat henkilön oikeutta vähentää koulutuskustannukset verotuksessaan tulonhankkimismenoina, työnantajan maksamien koulutuskustannusten muodostumista veronalaiseksi ansioksi koulutettavalle ja yrittäjänä toimivan henkilön koulutuskustannusten verokohtelua. Oikeus vähentää koulutuskustannukset henkilön verotuksessa perustuu tuloverolain 29 §:n luonnollisia vähennyksiä koskevaan vähennysoikeuteen. Kyse on tulon hankkimisesta ja säilyttämisestä aiheutuneiden kustannusten vähennysoikeudesta. Elantomenojen vähennyskelvottomuudesta on säädetty tuloverolain 31 §:n 4 momentissa. Tämä sääntelytekniikka on pysynyt samana aina vuoden 1943 tulo- ja omaisuusverolaista saakka. Näin ollen korkeimman hallinto-oikeuden päätöksiä voidaan käyttää hyväksi pitkältä aikaväliltä. Koulutuskustannusten vähennyskelpoisuus jää edelleen luonnollisia vähennyksiä koskevan rajanvedon varaan siitä, onko kyseessä elantomenoksi luettava peruskoulutus vai esim. ammattitaidon ylläpitämiseksi välttämätön koulutus. Lähtökohtaisesti verokohtelun tulisi olla sama riippumatta siitä onko maksajana ollut koulutuettava itse vai työnantaja. Tutkielmassa on huomioitu myös stipendein ja apurahoin korvattujen koulutuskustannusten verokohtelu, sekä vuoden 2014 alusta voimaan tulleisiin lakimuutoksiin perustuva koulutusvähennykseen oikeuttava koulutus.
  • Flittner, Katja (2014)
    Syyskuun 1. päivänä 2013 voimaan tulleen kuntalain 2 a §:n mukaan kunnan on yhtiöitettävä sellainen toiminta, joka kilpailee yksityisten toimijoiden kanssa markkinoilla. Lakimuutos pohjautuu Euroopan komission päätökseen 2008/765/EY sekä Euroopan komission kirjeeseen 14/04/2010*D/6678, joissa puututtiin liikelaitosten saamiin kilpailuetuihin mm. kevyempään verokohteluun ja kehotti, että markkinoilla kilpaileva toiminta yhtiöitettäisiin. Yhtiöittäminen aiheuttaa monia verovaikutuksia niin yhtiöittämisprosessin aikana kuin yhtiön ns. juoksevassa toiminnassa yhtiöittämisen jälkeen. Tässä tutkielmassa pohditaan mm. yhtiöittämistapojen valintaa liiketoimintasiirron ja –kaupan välillä sekä yhtiöittämisen aiheuttamia veroseuraamuksia arvonlisä- ja varainsiirtoverotuksessa. Varainsiirtoverotuksessa pohditaan erityistesti kuntalain (626/2013) voimaantulosäännöksen ja varainsiirtoverolain 43 §:n soveltuvuusalojen eroja ja rinnakkaisuutta. Yhtiön juoksevan toiminnan veroseuraamuksia pohdittaessa on suunniteltava mm. yhtiön pääomarakennetta, huomioitava yhtiön tulolähde ja yhtiön ja kunnan välisten oikeustoimien vero-oikeudellinen muotoilu ja hinnoittelu. On myös keskeistä suunnitella, mitä omaisuuseriä kannattaa siirtää yhtiöön ja mitkä kannattaa jättää kunnan omistukseen ja esimerkiksi vuokrata yhtiölle. Omaisuuserien siirron suunnittelulla on merkitystä tuloverotuksessa yhtiön voitollisen toiminnan verotaakan kannalta sekä arvonlisäverotuksessa kiinteistöinvestointien arvonlisäveron tarkistamisen ja kunnille AVL 130 ja 130 a §:ssä tarkoitettujen palautusoikeuksien hyödyntämisessä. Kiinteistöinvestointien tarkistukset sekä kuntapalautusoikeuden menetys ovat usein rahallisesti suuria eriä. Vaikka tutkielma on vero-oikeudellinen, on siinä valtiontukiaspekteja nostettu esiin tarkoituksenmukaisen kokonaiskuvan saavuttamiseksi. Lopuksi tutkielmassa pohditaan myös yhtiöittämistä yleishyödylliseksi yhteisöksi tai keskinäiseksi osakeyhtiöksi.
  • Tuomi, Elisa (2014)
    Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten laiton toiminta huomioidaan verotuksessa. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miten laiton toiminta nykyisellään tulee verojärjestelmässä kohdelluksi, mihin tämä kohtelu perustuu ja mitä ongelmia nykytilaan liittyy. Tutkielman ote on veropoliittinen, joten työssä arvioidaan laajalti myös sitä, onko nykytila mielekäs verojärjestelmän kokonaisuuden ja yhteiskunnan toiminnan näkökulmasta. Laittoman toiminnan käsite on laaja. Käsitteen sisältöä pyritään tarkentamaan tarkastelemalla siihen sisältyvien ilmiöiden ja lähi-ilmiöiden käsitteitä, taloustieteessä tehtyjä tuotannollisen toiminnan luokitteluja. Tämän perusteella jaotellaan laiton toiminta rikollisen toiminnan ja sääntöjenvastaisen toiminnan kategorioihin. Laittoman toiminnan verotuksesta ei ole erikseen säädetty. Oikeuskirjallisuudessa siitä, pitäisikö sääntöjenvastaista toimintaa tai rikollista toimintaa verottaa, ei ole vallinnut yksimielisyyttä. Oikeuskäytännöstä voidaan kuitenkin löytää tiettyjä suuntaviivoja, joiden pohjalta voidaan arvioida erilaisten laittoman toiminnan tilanteiden kohtelua. Vakiintuneeksi on katsottavissa näkökanta, jonka mukaan täysin rikollinen toiminta ei tule verotuksen kohteeksi. EU-tuomioistuimen käytäntö välillisen verotuksen osalta antaa kuitenkin mahdollisuuden tulkita asiaa toisinkin. Kysymys siitä, tuleeko laitonta toimintaa verottaa, voidaan kriminalisoitujen tekojen osalta hahmottaa valinnaksi vero- ja rikosoikeudellisten järjestelmien välillä. Työssä tarkastellaan niitä keinoja, joilla järjestelmät voivat saattaa tällaisen toiminnan virallisen kontrollin piiriin ja kiinnitetään huomiota järjestelmien yhteensovittamisen ongelmakohtiin. Lisäksi tarkastellaan nykytilanteessa sääntöjenvastaiseen toimintaan kohdistettuja vaikuttamistoimia, arvioidaan niiden toimivuutta ja esitetään verojärjestelmään kohdistuvia vaihtoehtoja. Lopuksi tarkastellaan sitä, mikä olisi toimivin tapa suhtautua laittomaan toimintaan verotuksessa, erityisesti tulisiko verotettavuuden rajaa siirtää kohti entistä rikollisempaa toimintaa tai toisaalta nykyistä tiukemmin laillisen ja laittoman toiminnan rajalle.
  • Rehtonen, Terhi (2013)
    Julkisen vallan antaman tuen muodot lapsiperheille vaihtelevat maittain. Tukea voidaan antaa perheille verotuksen välityksellä joko perheverotuksen tai erilaisten verovähennysten muodossa. Toinen tapa tukea perheitä on antaa suoria tulonsiirtoja, joka on Pohjoismaissa käytössä oleva tapa. Tuensaajan kannalta voidaan esittää, että tuen antotavalla ei tuensaajalle ole merkitystä. Samoin maksajan kannalta voidaan esittää, että maksajalle ei ole merkitystä antaako hän tuen suoraan euromääräisenä vai verotuksen välityksellä, jolloin tuen kustannukseksi tulee saamatta jääneet verotulot. Käytännön tasolla ongelmaksi muodostuu, että tuki ja tuen tarvitsijat kohtaavat eri tavalla riippuen valitusta tuen antamisen muodosta. Niin verotuksen kautta tuettaessa kuin suoria tulonsiirtoja käytettäessä syntyy väliinputoajia, jotka eivät annetusta tuesta hyödy tai tuki voi jäädä alkuperäistä tarkoitusta pienemmäksi. Tukemisen muodon valinnassa tulee ottaa huomioon myös yhteiskunnan kompleksisuus. On vaikeata löytää sellaista tapaa perheiden tukemisessa, joka tyydyttäisi kaikkien perheitä ja ottaisi huomioon tasaveroisesti myös muut yhteiskunnan tärkeäksi kokemat tavoitteet. Lapsiperheiden tukemista voidaan oikeuttaa perustuslain (11.6.1999/731) 19 §:n 3 momentilla, jonka mukaan julkisen vallan tulee huolehtia lapsiperheiden tukemisesta. Samalla kuitenkin perustuslain 6 §:n mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia keskenään ja julkisen vallan tulee edistää sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumista. Perustuslakimme jo itsestään asettaa keskenään ristiriidassa olevia tavoitteita lapsiperheiden näkökulmasta. Julkisen vallan toimenpide, joka voi olla positiivinen perheiden kannalta, voi olla negatiivinen ihmisten yhdenvertaisuuden ja miesten ja naisten tasa-arvon näkökulmasta katsottuna. Toteutettavien toimenpiteiden tulisi myös olla sellaisia, että ne aiheuttaisivat mahdollisimman vähän hyvinvointitappiota kokonaisuuden kannalta. Tuen tulisi olla riittävä täyttääkseen tehtävän perheiden tukemisesta, toisaalta se ei kuitenkaan saisi kannustaa ihmisiä jättäytymään kokonaan pois työmarkkinoilta. Tutkimuksessa on keskitytty oikeushistorian kautta tarkastelemaan, miten Suomessa on lapsiperheitä viime vuosisadasta tähän päivään asti tuettu. Toisena seikkana on oikeusvertailun kautta tarkasteltu, miten perheiden tukeminen muissa maissa on toteutettu. Kolmantena asiana tarkastellaan, miten eri tukimuodot asettuvat hyvälle verotukselle asetettuihin vaatimuksiin sekä muualta lainsäädännöstä tuleviin rajoihin. Tutkimuksessa luodaan myös katsaus siihen, miten lapsiperheiden taloudellinen asema on kehittynyt. Selkeä trendi on ollut lapsiperheiden suhteellisen aseman huonontuminen viime vuosikymmeninä. Näin siitäkin huolimatta, että lapsiperheissä työhön osallistumisaste on muuta yhteiskuntaa korkeammalla tasolla.
  • Hjelt, Jere (2019)
    Teknologinen kehitys on johtanut muutoksiin yritysten tavassa harjoittaa liiketoimintaansa. Näillä muutoksilla on suora vaikutus siihen, miten nykyiset kansainväliset veronormit onnistuvat tavoittamaan liiketoimintojen perusteella syntyneestä arvonnoususta johtuvan liiketulon rajat ylittävissä tilanteissa. Joidenkin valtioiden näkökulmasta talouden digitalisoituminen on johtanut tilanteeseen, joissa niiden välinen oikeudenmukainen verotusoikeuksien jakautuminen ei enää toteudu. Näistä syistä tutkielmassa asetetaan tutkimuskysymykset, joiden perusteella halutaan selvittää soveltuvatko kansainvälisen vero-oikeuden normit nykyisellään liiketulojen verottamiseen rajat ylittävissä tilanteissa ja tulisiko liiketulon verotusoikeuksien jaon painotusta asuin- ja lähdevaltion välillä muuttaa oikeudenmukaisuuden näkökulmasta talouden digitalisoituessa. Tutkielman metodeina käytetään tulkinta-analyysiin perustuvaa oikeusperiaateoppia sisältävää vaihtoehtoista lainoppia sen selvittämiseksi, millaisissa olosuhteissa nykyiset kansainvälisen vero-oikeuden normit ovat syntyneet ja kehittyneet sekä, mikä on niiden veronormien ja periaatteiden sisältö, joiden perusteella määritellään taloudellisen toiminnan harjoituspaikka ja arvon syntypaikka. Näin tuotettujen tietojen pohjalta toteutetaan tavoite-keinoavoin veropoliittinen de lege ferenda -kannanotto siitä, millaiselle painotukselle valtioiden verotusoikeudet kansainvälisesti toimivien yritysten liiketuloon tulisi jatkossa perustaa. Nykyiset verotusoikeuksien jakoa ohjaavat taloudellisen toiminnan harjoittamispaikan määrittelemiseen tähtäävät nexus-säännöt sekä verotettavaa liiketuloa kuvaavan kasvaneen arvon syntypaikan määrittelemiseen tarkoitetut tulon allokoimissäännöt perustuvat fyysisten tekijöiden olemassa ololle näiden säännösten soveltumisen edellytyksenä. Digitalisoituva talous onnistuu kuitenkin enenevässä määrin välttämään fyysisten viitepisteiden muodostumisen, jolloin verotus ei välttämättä pääse tapahtumaan siellä, missä yritysten arvo todellisuudessa syntyy. Tämä veronormien nykysisällöstä johtuva verotuspaikan ja arvon syntypaikan välinen kohtaanto-ongelma pyritään ymmärtämään tarkastelemalla yritysten liiketoiminnassa ilmeneviä uudenlaisia tunnusmerkkejä, jotka selittävät sitä, miksi yritykset onnistuvat toimimaan globaalisti ilman, että niille syntyy tarvetta sijoittautua lähdevaltion verotusoikeudelta edellytettävällä tavalla fyysisesti kuin vain harvoihin valtioihin. Tämän lisäksi tutkielmassa esitellään OECD:n alaisuudessa toimivan BEPS-kehysryhmän helmikuussa 2019 julkaisemaa julkista keskusteluasiakirjaa, joka sisältää muutamia vaihtoehtoja tutkielmassa käsiteltyjen ongelmien ratkaisemiseksi. Tutkielmassa tullaan tulokseen, jonka mukaan digitalisaatio ei aiheuta kansainvälisten ja rajat ylittävien liiketoimintojen verottamiselle suoraa uhkaa siinä mielessä, että se loisi yrityksille laajoja mahdollisuuksia veronkiertoon tai veron kokonaan välttämiseen: liiketulot tulevat edelleen verotetuiksi suurimmilta osin vähintään yritysten asuinvaltioissa. Lisäksi tutkielmassa tuotetun tiedon perusteella talouden digitalisoitumisen ei nähdä luovan tarvetta nykyisestä asuinvaltion lähtökohtaisesta verotusoikeudesta poikkeamiselle. Lähdeaineistona on käytetty etenkin OECD:n tuottamaa kirjallisuutta sekä soft law materiaalia, kuten sen malliverosopimuksen säännöksiä, niiden sisältöä tarkentavaa virallista kommentaaria ja siirtohinnoitteluohjeita. Lisäksi niiltä osin kuin aihe on sen mahdollistanut, tutkielmassa on tukeuduttu myös Suomen ja muiden maiden velvoittavaan sisäiseen lainsäädäntöön sekä EU-oikeuteen ja EU-tuomioistuimen ja sen edeltäjän oikeuskäytäntöön.
  • Tiainen, Jari (2013)
    Yritysten perustamis- ja uudelleenjärjestelyvaiheessa turvaudutaan usein oikeudellisten ja taloudellisten asiantuntijoiden apuun, joista aiheutuu palvelun käyttäjälle kustannuksia. Näitä kustannuksia voidaan kutsua yleisnimellä transaktiokustannukset. Transaktiokustannuksiin voidaan lukea erilaisia eriä, kuten yhteisön perustamisasiakirjojen laatimisesta aiheutuneet kustannukset, juridisesta ja taloudellisesta konsultoinnista sekä due diligence -tarkastuksista aiheutuvat kustannukset, kuten myös investointipankkien tarjoamista palveluista aiheutuvat kustannukset. Transaktiokustannukset voivat olla taloudelliselta merkitykseltään huomattavia, mistä johtuen kustannusten maksajan intressissä on varmistua kulujen oikeanlaisesta käsittelystä verotuksessa ja laskentatoimessa. Tutkimuksen keskeisenä tarkoituksena on selvittää, miten transaktiokustannuksia käsitellään laskentatoimessa, tuloverotuksessa ja arvonlisäverotuksessa. Laskentatoimea koskevassa osiossa tutkitaan transaktiokustannusten vähennysoikeutta ja kirjanpitovelvollisen mahdollisuutta aktivoida kyseiset kustannukset taseeseen. Kirjanpitolain 5 luvun 7 §:n mukaan yrityksen perustamismenot kirjataan tilikauden kuluksi. Myös IFRS-normistossa lähtökohtana on perustamismenojen kulukirjaaminen, mutta IAS 37 -standardi mahdollistaa uudelleenjärjestelyvarauksen tekemisen ainakin kuluista, jotka liittyvät yritystoiminnan uudelleenjärjestelyyn. Laskentatoimen osalta tutkimuksessa arvioidaan lisäksi mahdollisuutta tehdä kirjanpitolain 5 luvun 15 §:n mukainen uudelleenjärjestelyvaraus transaktiokustannuksista. Elinkeinoverotuksen ja henkilökohtaisen tulon verotuksen osalta tutkitaan verovelvollisen mahdollisuutta vähentää transaktiokustannukset luonnollisina vähennyksinä tulosta. Elinkeinoverolain 8 §:n 1 momentin 7 kohdan mukaan liikkeen perustamisesta ja uudelleen järjestämisestä sekä vastaavasta johtuneet menot ovat vähennyskelpoisia. Toisaalta elinkeinoverolain 14 §:n mukaan hyödykkeen hankintamenoon luetaan hyödykkeen hankinnasta ja valmistuksesta johtuneet muuttuvat menot. Tuloverotusta koskevassa osiossa selvitetään lisäksi transaktiokustannusten käsittelyä osana osakkeen tai osuuden hankintamenoa. Arvonlisäverotuksessa lähtökohtana on verovelvollisen laaja vähennysoikeus, jonka mukaan verovelvollinen saa vähentää liiketoimintaansa varten ostettuun palveluun sisältyvän veron. Suomi on käyttänyt hyväksi arvonlisäverodirektiivin 19 artiklan mahdollisuutta säätää liikkeen tai sen osan luovutus toimeksi, jota ei pidetä arvonlisäverolain tarkoittamana myyntinä. Tutkimuksessa käsitellään aluksi transaktiokustannusten vähennysoikeuteen liittyviä periaatteita ja arvioidaan, ovatko yritysjärjestelyt sellaisia liiketoimia, joiden perusteella syntyneistä kuluista on olemassa vähennysoikeus. Toiseksi tutkimuksessa arvioidaan verovelvollisen toiminnan yleiskuluiksi luettavien erien sisältämän arvonlisäveron vähennysoikeutta. Kolmanneksi tutkimuksessa käsitellään arvonlisäverolain 117 §:n säännöstä vain osittain vähennykseen oikeuttavaan käyttöön hankitun hyödykkeen arvonlisäveron vähennysoikeudesta. Tutkimuksessa on analysoitu kutakin osa-aluetta koskevaa kirjanpito-, verotus- ja oikeuskäytäntöä. Arvonlisäverotuksen EU-oikeudellisen luonteen vuoksi tutkimuksessa on käsitelty myös unionin tuomioistuimen ratkaisuja, joiden tulkintakäytäntö on selkeyttänyt transaktiokustannusten vähennysoikeuden määrittelyä. Tutkimusongelma kahden eri vero-osa-alueen ja laskentatoimen yhdistämisestä on mielenkiintoinen ja hyödyllinen, koska aikaisemmat tutkimukset rajoittuvat lähinnä kutakin erityisosa-aluetta koskevaksi. Yritysjärjestelyissä ja niiden aiheuttamien transaktiokulujen arvioinnissa tulee kuitenkin huomioida monipuolisesti yhtiöoikeuden, vero-oikeuden ja laskentatoimen näkökulmat. Kutakin aihe-aluetta käsiteltäessä lähdetään liikkeelle oikeussäännösten historiasta ja kehityksestä, jotta tutkimuksen lukijalle jäisi syvempi kuva sääntelyn kehityksestä ja nykytilan taustalla vaikuttavista seikoista. Tutkimuksen tarkoituksena on tieteellisen metodin lisäksi pyrkiä mahdollisimman suureen käytännönläheisyyteen. Transaktiokustannusten käsittelyyn liittyvien käytännön ongelmien yhteydessä pyritään nostamaan esille transaktioita suunniteltaessa huomioon otettavia seikkoja ja riskejä.
  • Jämsä, Juhani (2019)
    Yritysjärjestelyt ovat usein hyvin monimutkaisia prosesseja ja niiden läpivieminen koostuu pääsääntöisesti kolmesta eri vaiheesta: suunnittelusta, toteutuksesta ja jälkitoimenpiteistä. Yritysjärjestely voi myös koostua useammasta eri oikeustoimesta, kuten esimerkiksi liiketoiminnan, varallisuuden sekä osakkeiden luovutuksesta. Yritysjärjestelyihin liittyy aina rahoituksellisia, oikeudellisia ja verotuksellisia kysymyksiä, ongelmia ja seuraamuksia. Tästä johtuen yrityskauppojen toteuttamiseen kuuluu myös luonnollisesti tulevan järjestelyn verotuksellisen struktuurin miettiminen ja sen huolellinen suunnittelu. Tämä tutkielma käsittelee yrityskauppojen yhteydessä käytettävien lisäkauppahintamekanismien (earnout provisions) verotusoikeudellista kohtelua. Tutkimuksessa pyritään esittämään taustoja lisäkauppahinnan käytölle sekä selvittämään minkälaisia verotusoikeudellisia ongelmia ja kysymyksiä lisäkauppahinnan käyttöön liittyy. Tutkielman tavoitteena on antaa kokonaiskuva lisäkauppahintaan ja sen verotukseen liittyvästä nykyisestä lainsäädännöstä ja siihen läheisesti yhteydessä olevasta oikeuskäytännöstä. Tavoitteena on tehdä selvitys lisäkauppahinnan käyttöön liittyvistä verotusoikeudellisista kysymyksistä ja millä tavoin nämä tulisi ottaa huomioon yrityskauppojen yhteydessä. Lisäkauppahintamallien osalta tutkielmassa pyritään ensiksi vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1) mitä lisäkauppahintamallit ovat, 2) miksi lisäkauppahintaa käytetään, 3) millaisissa tilanteissa lisäkauppahintaa yleensä käytetään? Lisäkauppahintaan liittyvät verotukselliset kysymykset ovat yleisiä yrityskauppojen yhteydessä. Tutkielmassa verotuksellisten kysymysten tarkastelu kohdistuu ensinnäkin siihen, minkälaisia kysymyksiä lisäkauppahinnan käyttämisestä voi nousta esiin veroneutraaleissa järjestelyissä. Veroneutraaleiden järjestelyiden osalta tarkastelu kohdistuu potentiaalisiin ongelmiin, jotka voivat nousta esiin silloin, kun veroneutraalin osake-vaihdon tai sulautumisen yhteydessä sovitaan lisäkauppahinnan käyttämisestä. Veroneutraaleiden järjestelyiden lisäksi tutkielma keskittyy lisäkauppahinnan varainsiirtoverotukseen. Varainsiirtoverotuksen osalta keskeiset kysymykset kohdistuvat siihen, milloin lisäkauppahinnan varainsiirtovero tulee suorittaa ja mistä määrästä se tulee suorittaa. Lisäksi varainsiirtoverotuksen osalta tarkastellaan tilanteita, joissa varainsiirtoveroa on suoritettu joko liikaa tai liian vähän. Aihealueen osalta tarkastellaan myös tilannetta, jossa yrityskaupan kauppahinta on määritetty ulkomaan rahassa ja mitä vaikutuksia sillä voi mahdollisesti olla varainsiirtoveron suorittamiseen. Tutkielmassa käsitellään myös kohdeyhtiön myyjän ansiotuloverotusta ja mitä ongelmia lisäkauppahinnan osalta voi mahdollisesti seurata, jos kohdeyhtiön myyjä jää yrityskaupan jälkeen työskentelemään myymäänsä yhtiöön. Tällaiseen niin sanottuun työssä jatkamisvelvoitteeseen ja myyjän ansiotuloverotukseen liittyy läheisesti myyjän palkkataso ennen yrityskauppaa ja sen jälkeen. Samassa yhteydessä tarkastellaan myös tilannetta, jossa maksettava lisäkauppahinta jakautuu epätasaisesti kohdeyhtiön myyjien kesken. Lopuksi tutkielmassa tarkastellaan lisäkauppahinnan jaksotukseen ja veronalaisen tulon laskentaan liittyviä kysymyksiä. Aihealueen osalta tarkastellaan ensin kohdeyhtiön myyjän verotusta tuloverolain ja elinkeinotuloverolain mukaan, jonka jälkeen tarkastelu kohdistuu laeille yhtenäisiin tulkintaongelmiin. Tulkintaongelmat liittyvät muun muassa lisäkauppahinnan varmuustasoon, luovutusvuoden verotuksen päättymisen jälkeisen luovutusvoiton laskentaan ja osakkeiden hankintamenon huomioimiseen. Lainsäädännön, oikeuskäytännön ja oikeuskirjallisuuden perusteella lisäkauppahinnan verotusoikeudellisten tulkintakysymysten osalta tutkielmassa päädytään siihen lopputulokseen, että osaa tulkintakysymyksistä voidaan edelleen pitää tulkinnanvaraisina.
  • Falkenberg, Anton (2015)
    The subject of the master's thesis is location savings, which can be defined as the net cost savings realized by a multinational enterprise through operating in a low-cost jurisdiction instead of a high-cost jurisdiction. Location savings has emerged as one of the most interesting international tax law developments in the recent years as the tax administrations in countries such as China and India have begun to apply the concept in practice. The OECD Transfer Pricing Guidelines of 2010 define location savings as a concept relating to business restructurings. However, in many jurisdictions the concept is understood more broadly. According to the broader definition location savings accrue to multinational enterprises as a result of the exploitation of location-specific advantages offered by low-cost jurisdictions without necessitating a relocation of economic activities from high-cost jurisdictions. The study discusses this disputed aspect of location savings and seeks to highlight the discrepancies and difficulties brought about by the lack of international understanding of the concept. The research methods utilized are comparative law and legal dogmatics. Comparative law is a suitable research method in this context, as the national legal approaches to location savings can be compared against the background of both the OECD's and United Nations' transfer pricing guidance. The jurisdictions discussed in the study are China, Finland, Germany, India and the United States. Both OECD member and non-member countries, or the “high-cost” and “low-cost” jursdictions are therefore represented in the study. The diverging national interests concerning location savings are evident: the "high-cost" jurisdictions or developed countries seek to preserve their tax base and on the other hand the "low-cost" jurisdictions or developing countries would like to see the additional profits accruing from location savings taxed where they originate. The findings of the study suggest that there is no clear international consensus on the scope of the concept. The OECD is currently broadening its definition of location savings to include situations outside the business restructuring context. The means of governing the issue legally are also diverse: Finland, India and the United States have some case law but little if any legislation on location savings, while Germany has integrated the location savings -specific norms into an extensive legislative package on business restructurings. Concerning China there is no informative case law on the subject to provide guidelines but the tax administration has described its approach to location savings in the United Nations Practical Transfer Pricing Manual for Developing Countries. The study concludes that the situation concerning location savings’ standing in transfer pricing practice is still generally unclear. Nevertheless, evident is that the concept’s importance is increasing as the tax administrations in developing countries are devoting more resources to transfer pricing and seeking to take on a more prominent role in international taxation matters. The Chinese and Indian tax administrations are already utilizing the concept of location savings to make transfer pricing adjustments during audits. It is not only transfer pricing and location savings in developing countries that might cause taxpayers trouble: a Finnish Supreme Administrative Court case demonstrates that the application of location savings in transfer pricing in a coherent manner may be a difficult task even in developing countries. The German legislation on the subject, which might result in a non-arm’s length outcome and location savings being subject to an exit tax adjacent to business restructurings, has also not went without criticism.
  • Mentula, Kristina (2017)
    Verovelvolliset voivat pyrkiä hyötymään eri valtioiden kansallisten verojärjestelmien eroista esimerkiksi siirtämällä omaisuutta alhaisemman verokannan omaavaan valtioon tai hyötymällä kaksinkertaisista vähennyksistä. Euroopan komissio julkaisi 28.1.2016 laajan veropaketin, jossa esitetään keinoja yhtiöiden veronkierron torjumiseksi. Veropaketin taustalla on BEPS-hanke, jolla pyritään maailmanlaajuisesti rajoittamaan voitonsiirtoa ja veropohjan rapautumista. Komission veropaketin kantavana ajatuksena on periaate, jonka mukaan verot tulisi maksaa siellä, missä voitto ja arvo syntyvät. Komission veropaketin keskiössä on veronkierron torjuntaa koskeva direktiivi (ns. veronkiertodirektiivi). Direktiivin kohteena ovat tilanteet, joissa verovelvollinen pyrkii alentamaan verojaan lain tarkoituksen vastaisesti käyttämällä hyväkseen kansallisten verojärjestelmien eroja. Direktiivi sisältää viisi toimenpidettä, joista yksi on maastapoistumisverotus eli ns. exit tax. Maastapoistumisvero määrätään verovelvolliselle, joka siirtää varoja eri valtioissa sijaitsevien päätoimipaikan ja kiinteän toimipaikan välillä. Myös verotuksellisen kotipaikan ja kiinteän toimipaikan harjoittaman liiketoiminnan siirto on maastapoistumisveron kohteena. Verovelvollinen on velvollinen maksamaan veron määrästä, joka vastaa siirrettyjen varojen markkina-arvoa niiden maastapoistumishetkellä vähennettynä niiden verotusarvolla. Verovelvollinen voi maksaa maastapoistumisveron välittömästi maasta poistumisen hetkellä tai lykätä veron maksaminen viidelle vuodelle. Lykätylle verolle voidaan määrätä korkoa kansallisen lainsäädännön mukaisesti. Verovelvollista voidaan myös vaatia antamaan vakuus, jos on osoitettavissa oleva ja tosiasiallinen riski verojen jäämisestä perimättä. Suomessa ei ole yleistä maastapoistumisverotukseen liittyvää sääntelyä. Elinkeinoverolaissa on vain sääntelyä koskien ulkomaisen yhteisön Suomessa olevan kiinteän toimipaikan varallisuuden siirtoa sekä yritysjärjestelyn seurauksena tapahtuvaa varojen siirtoa siten, että varat eivät jää tosiasiassa liittymään Suomeen muodostuvaan kiinteään toimipaikkaan. Suomen lainsäädännöstä puuttuu osa direktiivissä vaadittavista säännöksistä, kuten veron kohdistuminen myös kotimaisten yhtiöiden varojen siirtoon sekä veronmaksun lykkäämisen mahdollistaminen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia muutostarpeita veronkiertodirektiivi aiheuttaa Suomen maastapoistumisverotusta koskevalle sääntelylle. Maastapoistumisverotuksen EU-liitännäisyyden vuoksi tutkielmassa käydään läpi myös aiheeseen liittyvää EU-oikeutta, kuten perusvapauksia ja niiden rajoittamismahdollisuuksia. Monessa EU-jäsenvaltiossa on laajaa sääntelyä koskien maastapoistumisverotusta, minkä vuoksi jäsenvaltioiden lainsäädäntöratkaisujen läpikäynti voi antaa toimivia malleja Suomen lainsäädännön kehittämiseen. Euroopan unionin tuomioistuin on antanut useita ratkaisuja koskien eri jäsenvaltioiden maastapoistumisverotussäännösten soveltuvuudesta EU-oikeuteen nähden, joten EU-oikeuden näkökulmasta toimivista sääntelymalleista on hyvin esimerkkejä.
  • Karppinen, Lauri (2017)
    Euroopan unionin tavoitteena on tehokkaiden sisämarkkinoiden luominen, joka mahdollistetaan tavaroiden, pääomien, palveluiden ja henkilöiden vapaalla liikkuvuudella EU:n alueella. Sijoittautumisvapauden mukaisesti EU-kansalaisten on saatava vapaasti siirtyä jäsenvaltiosta toiseen ilman, että kansallinen lainsäädäntö estää tai rajoittaa tätä oikeutta. Tämä merkitsee myös sitä, että kansallinen verotus ei saa estää tai rajoittaa yhtiöiden sijoittautumisvapautta ja liikkumista EU:n alueella. Euroopan unionin jäsenvaltiot ovat kuitenkin säilyttäneet suvereniteetin välittömän verotuksen alalla. Jäsenvaltiot verottavat alueellaan syntyneitä voittoja ja omaisuuden tuottoja alueperiaatteen mukaisesti. Yhtiön siirtyessä pois jäsenvaltion verotusvallan alaisuudesta, jäsenvaltiot yleensä käyttävät tätä verotusoikeuttaan, mikä saattaa johtaa esimerkiksi jäsenvaltion alueella syntyneiden, mutta vielä realisoitumattomien voittojen verottamiseen maasta poismuuton seurauksena. Tästä aiheutuu verovelvolliselle kassavirtaongelma, koska verotus kohdistuu tuloon, joka ei vielä ole realisoitunut. Tämä aiheuttaa myös esteen sijoittautumisvapaudelle sekä vapaalle liikkuvuudelle, koska rajat ylittävää tilannetta kohdellaan tällöin epäedullisemmin kuin puhtaasti kansallista tilannetta, sillä vastaavassa kansallisessa transaktiossa realisoitumattomia voittoja ei tavallisesti veroteta. Maastapoistumisverotuksella jäsenvaltiot pyrkivät turvaamaan veropohjaansa verottamalla verovelvollisia maasta poismuuton seurauksena kun varat siirtyvät pois sen verotusvallan alaisuudesta. Jäsenvaltioiden fiskaaliset intressit ja vapaa liikkuvuus EU:n alueella ovat ristiriidassa keskenään. Yritysjärjestelydirektiivin keskeisenä tavoitteena on poistaa verotuksellisia esteitä yritystoiminnan uudelleenjärjestelyiltä Euroopan unionin alueella vaarantamatta kuitenkaan jäsenvaltioiden verotuksellisia intressejä. Yritysjärjestelydirektiivin lähtökohtana on, että yritysjärjestelydirektiivin mukaan toteutetusta yritysjärjestelystä ei aiheudu välittömiä tuloveroseuraamuksia järjestelyihin osallistuville yrityksille tai niiden omistajille. Perusajatuksena on siten jatkuvuusperiaate ja luovutusvoiton verotuksen lykkääntyminen järjestelyä seuraavaan luovutukseen. Rajat ylittävät sulautumiset tulee siten voida toteuttaa veroneutraalisti EU:n alueella. Jäsenvaltioiden fiskaalisten intressien turvaamiseksi jäsenvaltiot voivat kuitenkin tietyissä tilanteissa verottaa maasta pois siirtyvää omaisuutta rajat ylittävän sulautumisen seurauksena. Rajat ylittävä sulautuminen voi siten aiheuttaa maastapoistumisverotuksen tietyissä tilanteissa. Mikäli rajat ylittävää sulautumista ei käsitellä verotuksessa veroneutraalisti, mutta vastaavaa kansallista sulautumista käsiteltäisiin, rajat ylittävää tilannetta kohdellaan epäedullisemmin. Tässä tutkielmassa käsitellään maastapoistumisverotusta rajat ylittävän sulautumisen yhteydessä. Tutkielmassa on tarkoituksena selvittää missä tilanteissa rajat ylittävän sulautumisen seurauksena realisoituu maastapoistumisveroa maksettavaksi EU-oikeuden kontekstissa.
  • Mikkonen, Antti-Jussi (2014)
    Mankala-periaate on suomalaisessa oikeuskäytännössä muotoutunut vero-oikeudellinen periaate. Mankala-periaatteella tarkoitetaan omakustannusperiaatteella toimivan keskinäisten osakeyhtiöiden omakustannushinnoitteluun liittyvää verooikeudellista käytäntöä. Periaate sai hyväksyntänsä 1960-luvulla korkeimman hallinto-oikeuden antamien ratkaisujen KHO 1963 B I 5 ja KHO 1968 B II 521 myötä. Vaikka periaatteen muodostaneet ratkaisut liittyivät keskinäisten voimalaitosyhtiöiden verotukselliseen asemaan, on periaatetta yleisesti sovellettu myös muihin omakustannusperiaatteella toimiviin osakeyhtiöihin. Mankala-periaatteen ydin on yhtiön omistajien ja yhtiöiden välisen omakustannushinnoittelun hyväksyminen. Lähtökohtaisesti tämä voidaan nähdä poikkeuksena vero-oikeudellisesta markkinaehtoperiaatteesta. Tämä merkitsee mm. sitä että peitellyn osingonjaon säännöksiä ei mankala-yhtiöihin sovelleta. Tässä tutkimuksessa käydään läpi ensinnäkin mankala-periaatteen synty analysoimalla periaatteeseen liittyvät historialliset ratkaisut. Toiseksi tutkimuksessa käydään läpi mankala-periaatteen sisältöä yhtiöoikeudellisesta ja vero-oikeudellisesta näkökulmasta. Kolmanneksi tutkimuksessa käsitellään mankala-periaatteen ulottuvuutta yhtiö- ja vero-oikeudellisesta näkökulmasta. Mankala-periaatteen sisällöllä ja ulottuvuudella on erityistä merkitystä mankala-yhtiöiden toiminnassa, sekä yhtiöjärjestysten laadinnassa ja muuttamisessa. Koska mankala-periaate merkitsee poikkeusta normaaleista vero-oikeudellisesta periaatteista, on mankala-yhtiöille olemassa tiettyjä edellytyksiä ja rajoituksia liittyen yhtiöiden toimintaan. Mankala-periaatteen soveltamisen keskeisenä edellytyksenä on, että yhtiön yhtiöjärjestyksessä on sovittu yhtiön toiminnasta omakustannusperiaatteella keskinäisenä yhtiönä. Tärkeää on huomata, että vaikka yhtiön toiminta ja yhtiöjärjestyksen tai osakassopimuksen määräykset olisivat yhtiöoikeudellisesti tai siviilioikeudellisesti sitovia, saattavat ne tietyissä tilanteissa johtaa vero-oikeudellisesti mankala-periaatteen soveltumattomuuteen ja veroseuraamusten kuten peitellyn osingon jaon säännösten soveltumiseen.
  • Vainio, Tero (2013)
    Siirtohinnoittelun lähtökohtana on pidettävä pääsääntöisesti siirtohintojen oikaisemista määrällisinä oikaisuina (siirtohinnoitteluoikaisut). Tutkielmassa pyritään kuitenkin selventämään sitä, missä tilanteissa korkotasoltaan markkinaehtoisesta poikkeavissa koronmaksutilanteissa voidaan tästä poiketen uudelleenluokitella korkoa muuksi tulotyypiksi. Tätä tarkastellaan sekä valtionsisäisten että rajat ylittävien korkomaksujen näkökulmasta. Uudelleenluokittelun rajojen määrittämisen tueksi tutkimuksessa tehdään myös selkoa siitä, mitkä ovat koron määritelmälliset rajat eri valtioissa pätevien sekä kansainvälisten oikeuslähteiden perusteella. Myös uudelleenluokittelun veroseuraamuksia analysoidaan tiiviisti uudelleenluokittelun tosiasiallisten vaikutusten havainnollistamiseksi. Tutkielman tutkimuskohteeksi on täsmentynyt koron uudelleenluokittelu osingoksi. Osinko on tulotyyppinä tyypillisimpiä koron uudelleenluokittelun tuloksia. Relevanteilta osin tarkastellaan myös tähän nähden käänteistä tilannetta, jossa korko uudelleenluokitellaan pääomansijoitukseksi. Koska koron perustana olevan lainan uudelleenluokittelu oman pääoman ehtoiseksi sijoitukseksi tarkoittaa samalla myös tuon sijoituksen tuoton muodostumista osingoksi, on myös tätä tarkasteltu tutkielmassa. Valtioista tarkempaan tarkasteluun on puolestaan valittu Suomen lisäksi Benelux-valtiot (Belgia, Alankomaat ja Luxemburg), jotka kaikki ovat keskeisiä eurooppalaisten ja kansainvälisten sijoitusten ja rahoituksen keskuksia sekä erityisesti verovelvollisystävällisen maineensa johdosta myös tässä mielessä kiinnostavia. Potentiaalisten käytännön uudelleenluokittelutilanteiden havainnollistamiseksi on tutkielmassa niiden tilanteiden osalta, joissa uudelleenluokittelu ylipäänsä on katsottava mahdolliseksi, päätetty ottaa lähempään tarkasteluun kolme esimerkkitilannetta: ylikorkotilanteet emo- ja tytäryhtiön välillä, näiden väliset alikorkotilanteet sekä välittömien sisaryhtiöiden välillä vallitsevat yli- tai alikorkotilanteet. Koron käsitteeseen ja verotusperiaatteisiin luotu vertaileva katsaus osoittaa, että käsitteen määritelmällinen sisältö sekä tulotyypin verokohtelu ovat melko yhtenevät tutkielman vertailuvaltioissa ja myös ylikansallisten lähteiden perusteella. Kyse on pääpiirteittäin saamissuhteen muodossa (vieraan) pääoman saataville asettamisesta suoritetusta korvauksesta. Koron uudelleenluokittelusääntöjä ei sitä vastoin voida kutsua yhteneväisiksi eri vertailuvaltioiden oikeudessa. Uudelleenluokittelun perusteista eri tilanteissa voidaan tunnistaa samansuuntaisia piirteitä, mutta pääosin eri säännöt ovat yksityiskohdissaan hyvin fragmentaariset. Suomessa ja Belgiassa uudelleenluokittelua ei ole lainkaan katsottava mahdolliseksi markkinaehtoisesta poikkeavan korkotason johdosta. Alankomaissa ja Luxemburgissa tämä puolestaan on tietyin edellytyksin mahdollista. Ne tilanteet, joissa uudelleenluokittelu ylipäänsä on katsottava mahdolliseksi, muistuttavat kuitenkin osittain toisiaan rajoituksiltaan ja edellytyksiltään. Uudelleenluokittelu edellyttää tyypillisesti välitöntä osakkeenomistajasuhdetta, jossa osakkeenomistajana toimiva emoyhtiö hyötyy korkotasoa koskevan markkinaehtopoikkeaman tuottamasta edusta. Joissain yhteyksissä myös sisaryhtiösuhde on uudelleenluokittelun kannalta riittävä. Jos hyötyjänä on omistettu tytäryhtiö, ei uudelleenluokittelu osingoksi edellä mainitusta poiketen tyypillisesti ole mahdollista (joissain tilanteissa kyseeseen voi tulla kuitenkin uudelleenluokittelu pääomansijoitukseksi). Uudelleenluokittelua vastaava verokohtelu voidaan koron lähdevaltion verotuksessa useissa tilanteissa saavuttaa puuttumalla korkomaksujen vähennyskelpoisuuteen. Uudelleenluokittelua voidaan kaiken kaikkiaan pitää kansainväliselle verotukselle tyypillisenä ongelmakenttänä, jonka muoto ei ole hioutunut täydellisen täsmälliseksi ennen kaikkea kansainvälisen vero-oikeuden monitasoisen oikeudellisen järjestelmän ja kansallisten valtioiden verolainsäädännössä olevien erojen vuoksi.
  • Salmi, Ville (2018)
    Kansainvälisten konsernien verotukseen liittyy useita haasteita, joista yhden keskeisen osa-alueen muodostavat markkinaehtoiseen siirtohinnoitteluun liittyvät kysymykset. Haasteellisuutta lisää se, että patentin kaltaisten aineettomien oikeuksien arvon määrittäminen on usein vaikeaa, sillä aineettomaan omaisuuteen on hankala konkretisoida taloudellista arvoa. Siirtohinnoittelun toteuttaminen kuitenkin edellyttää, että tällaistenaineettomien oikeuksien arvo tunnistetaan ja hinnoitellaan markkinaehtoperiaatteen mukaisesti. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarttua tähän ongelmakokonaisuuteen ja käsitellä konser-nin siirtohinnoittelun markkinaehtoisuutta erityisesti patenttien hyödyntämisen näkökulmasta. Tutkielmassa selvitetään patenttien markkinaehtoiseen hintaan vaikuttavia tekijöitä sekä sitä, miten markkinaehtoperiaatteen sisältö määräytyy kansainvälisessä ja kansallisessa vero-oikeudessa. Tutkielman toisena päämääränä on selvittää se, millä tavoin patenttien erilaiset hyödyntämistavat ja luonne aineettomana oikeutena vaikuttavat näiden oikeuksien markkinaehtoisen hinnan määrittelyyn kansainvälisessä vero-oikeudessa. Varsinaisten tutkimuskysymysten rinnalla tutkielmassa käsitellään markkina-ehtoisen hinnoittelun rajoja sekä aineettomien omaisuuserien erityispiirteitä yleisemmällä tasolla. Tarkastelun pääpaino on kuitenkin tilanteissa, joissa siirtohinnoittelun kohteena on aineettomia oikeuksia, näihin liittyviä käyttöoikeuksia, tai kun sovelletaan siirtohinnoittelumenetelmiä, jotka soveltuvat myös patenttien markkinaehtoisen hinnan määrittämiseen. Tutkielman tutkimusmenetelmä on lainopillinen eli oikeusdogmaattinen. Tutkimuskysymyksiin etsitään vastauksia sekä kansain-välisen vero-oikeuden että kansallisen vero-oikeuden sääntelyn kautta. Voimassa olevan oikeuden sisältöä selvitetään erityisesti verolakien, verosopimusten sekä EU-vero-oikeuden sääntelyä tutkimalla. Voimassa olevan oikeuden sisältöä määritetään myös tuomalla esiin kansallista tuomioistuinkäytäntöä. Tutkielma kuuluu aihepiiriltään kansainvälistä vero-oikeuden alaan. Konserniyritysten liiketoimien markkinaehtoisuuden määrittely tapahtuu Suomessa verotettavan tulon osalta VML 31 §:n sovelta-misen kautta, joka muodostaa rajat etuyhteysliiketoimien markkinaehtoiselle hinnoittelulle. Säännöksen tulkintaa ohjaa vahvasti OECD:n malliverosopimuksen 9 artikla sekä tähän liittyvät OECD:n siirtohinnoitteluohjeet. Siirtohinnoitteluoikaisua koskevan VML 31 §:n soveltamistilanteissa havaittiin tutkielmassa useita rajoituksia, joita asettavat paitsi oikeuslähdeoppi ja verosopimus-oikeudelliset periaatteet myös verotusta koskeva yleinen legaliteettiperiaate. Tässä tutkielmassa nämä rajoitukset tuotiin esiin erityisesti oikeustapausten kautta, jotka osoittivat liiketoimien markkinaehtoisuuden määrittelyssä ja VML 31 §:n soveltamis-käytännössä ilmenneitä ongelmia. Patenttien markkinaehtoisen hinnan määrittelyn havaittiin olevan monitahoinen ja laaja kokonaisuus, jossa merkityksellistä on ensinnäkin se, onko kyseessä patentin luovutus vai käyttöoikeuden lisensointi ja millä aikaperspektiivillä patentin tuottamaa taloudellista hyötyä tarkastellaan. Toiseksi patentin tai tähän liittyvän käyttöoikeuden arvostamiseen vaikuttavat myös useat muut seikat, joita voi olla vaikea määrittää etukäteen patentin markkinaehtoista hinnoittelua varten. Määrittelyn epävarmuuden myötä patentin mahdollista tulevaa voittopotentiaalia voi olla vaikea arvioida riittävällä tarkkuudella etukäteen. Tutkielmassa havaittiin, että siirtohinnoittelumenetelmän valinnassa voidaan soveltaa useita vaihtoehtoisia menetelmiä sen sijaan, että korostettaisiin tietyn menetelmän ylivertaisuutta tietynlaisia aineettomia oikeuksia sisältävän liiketoimen osalta. Markkinaehto-periaatteen mukaista ja vero-oikeudellisesti hyväksyttävää hinnoittelutasoa arvioitaessa tulee myös huomioida niin siirtohintojen taloudellista hyötyä koskevat arviointiperusteet kuin liiketoimeen liittyvän riskinjaonkin merkitys siten kuin ne huomioidaan vapaissa markkinaolosuhteissa riippumattomien osapuolten välillä.
  • Pakkasvirta, Mari (2020)
    Kansainvälisten vero-oikeuden haasteet nousivat poliittiselle agendalle vuonna 2008 alkaneen finanssikriisin seurauksena ja OECD käynnistikin G20 maiden aloitteesta vuonna 2013 veropohjan rapautumista ja voittojen siirtoa koskevan hankkeen (base erosion and profit shifting, jäljempänä ”BEPS”). OECD:n tuottaman selvityksen perusteella kansainvälisen verotuksen järjestelmän periaatteet eivät olleet pysyneet ajan tasalla kansainvälistyneen ja muuttuneen liiketoimintaympäristön kanssa ja monikansallisten yritysten verosuunnittelu oli muuttunut yhä aggressiivisemmaksi. OECD laati tuottamansa selvityksen perusteella BEPS-toimintasuunnitelman, jossa esitettiin 15 suositusta veropohjan rapatutumisen ja voittojen siirron ehkäisemiseksi. EU antoi OECD:n loppuraporttien julkaisun jälkeen OECD:n suositusten pohjalta direktiivin 2016/1164 sisämarkkinoiden toimintaan suoraan vaikuttavien veron kiertämisen käytäntöjen torjuntaa koskevien sääntöjen vahvistamisesta. Direktiivin yhteydessä todettiin kuitenkin vielä olevan tarpeellista kehittää EU:n verokohtelun eroavuuksia eli hybridijärjestelyitä koskevaa lainsäädäntöä. EU antoikin direktiivin 2017/952 direktiivin 2016/1164 muuttamisesta siltä osin kuin on kyse verokohtelun eroavaisuuksista kolmansien maiden kanssa. Kansallisesti direktiivi 2017/952 pantiin täytäntöön direktiivin käänteisen hybridin verokohtelun eroavuutta koskevaa 9 a artiklaa lukuun ottamatta lailla eräiden rajat ylittävien hybridijärjestelyjen verotuksesta 1567/2019 (”hybridilaki”). Hybridilaissa säädetään rajat ylittäviin hybridijärjestelyihin liittyvien menojen vähennyskelpoisuudesta ja tulojen veronalaisuudesta. Hybridilain tavoitteena on ennaltaehkäistä järjestelyitä, joiden avulla tuloja jää verottamatta tai samoja menoja vähennetään useampaan kertaan tekemällä tällaisista järjestelyistä vähemmän houkuttelevia. Hybridilaissa säädeltyjä järjestelyjä ovat rahoitusvälineeseen liittyvät hybridijärjestelyt, järjestelyt, joissa on hybridiyksikkö suorituksensaajana tai -maksajana, järjestelyt, joissa sama meno voidaan vähentää kahdella eri lainkäyttöalueella sekä kiinteisiin toimipaikkoihin liittyvät järjestelyt. Lisäksi hybridilaissa säädetään menon vähennyskelvottomuudesta järjestelyissä, joissa meno kuitataan hybridijärjestelyyn liittyvää suoritusta vastaan. Hybridijärjestelyitä nimenomaisesti koskevaa säätelyä ei ole Suomessa aikaisemmin ollut lukuun ottamatta elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 6 a §:n 9 ja 10 momenttia, jotka koskevat ainoastaan osinkotulojen veronalaisuutta tietyissä tilanteissa. Tutkielman tarkoituksena on käsitellä hybridilain säätelemää menon kuittaamista hybridijärjestelyyn liittyvää suoritusta vastaan (hybridilaki 8 §), erityisesti säännöksen soveltamisalan rajojen näkökulmasta. Tutkielmassa pyritään nostamaan säännöksen verovelvollisille ja veroviranomaisille mahdollisia luomia ongelmakohtia ja etuja. Lisäksi tutkielman tarkoituksena on kommentoida hybridilaille asetettujen tavoitteiden saavuttamista hybridilain 8 §:n osalta sekä sääntelyn suhdetta hyvän verojärjestelmän periaatteisiin. Tutkielmassa kommentoidaan myös eräitä hybridilain käsitteitä, kuten verokohtelun eroavuus, jotka ovat hybridilain 8 §:n soveltamisalan kannalta olennaisia.
  • Salminen, Aleksi (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan työnantajan määrittelyä ulkomailta Suomeen saapuvien työntekijöiden verotuksessa. Työnantajan määrittelemisellä on työskentelyn verottamisessa keskeinen rooli sekä kansallisen että kansainvälisen vero-oikeuden tasolla. Kansallisella tasolla rajoitetusti verovelvollinen on tuloverolain 10 §:n 4 kohdan mukaisesti velvollinen maksamaan veroa saamastaan palkkatulosta, jos työ on tehty Suomessa ja Suomessa olevan työnantajan lukuun. Kansainvälisellä tasolla valtioiden verotusoikeutta koskevat puolestaan verosopimukset, joiden palkka-artiklassa työskentelyvaltion verotusoikeus on lyhyiden työskentelyjaksojen osalta usein sidottu siihen, onko työnantaja työskentelyvaltiossa. Tutkielmassa käsitellään muodollisen ja taloudellisen työnantajan käsitteitä, eli kahta vaihtoehtoista tapaa vero-oikeudellisen työnantajan määrittelylle. Muodollisessa arvioinnissa työnantaja määritellään työsopimuksen perusteella, kun taas taloudellisen työnantajan määrittely perustuu työn luonteen ja muiden tosiasiallisten olosuhteiden arviointiin. Työnantajan käsite on määritelty Suomen vero-oikeudessa ennakkoperintälain 14 §:ssä, jonka mukaan työnantaja on se, jonka lukuun tehdystä työstä palkka maksetaan. Koska työn verottamiseen liittyy aina työn tekeminen, tulee vero-oikeuden ohella arvioida työnantajan käsitettä myös työoikeuden näkökulmasta. Työoikeudessa keskeinen käsite on työsuhde, jonka tunnusmerkkien täyttyessä työhön sovelletaan sekä työsopimuslakia että muutakin työntekoon liittyvää lainsäädäntöä. Tutkielman tavoitteena on esittää realistinen ja perusteltu näkemys Suomen vero-oikeudessa vallitsevasta tavasta määritellä työnantaja. Vaikka lain sanamuoto jättää Suomessa työnantajan määrittelylle huomattavasti tulkinnanvaraa, sovelletaan Suomen verotuskäytännössä selvästi muodollisen työnantajan määrittelyä. Tämä tarkoittaa, ettei Suomessa lähtökohtaisesti kyseenalaisteta työsopimuksesta johdettavaa työnantajaa, vaikka tosiasialliset olosuhteet viittaisivat siihen, että työntekijä työskentelee toisen tahon lukuun. Vallitseva verotuskäytäntö asettaa Suomen siihen hupenevaan joukkoon OECD-maita, jotka määrittävät työnantajan muodollisin perustein soveltaessaan OECD:n malliverosopimuksen 15(2) artiklaa. Kyseisen ns. 183-päivän säännön mukaan ulkomaantyöskentelyssä, jossa työntekijän oleskelu työskentelyvaltiossa ei ylitä 183 päivää, saa työskentelyvaltio verottaa työntekijän palkkaa vain, jos se katsoo työnantajan tai työnantajan kiinteän toimipaikan olevan työskentelyvaltiossa. Koska malliverosopimus ei sisällä työnantajan määrittelyä, jää se lähtökohtaisesti sopimusvaltioiden kansallisen lainsäädännön mukaan tehtäväksi. Suomessa vakiintunutta muodollista tapaa määrittää työnantaja voi pitää sikäli ongelmallisena, että Suomi ei tästä johtuen tietyissä tapauksissa voi verosopimuksen mukaan verottaa Suomessa alle 183 päivää oleskelevaa työntekijää, vaikka tämä tosiasiassa työskentelisikin selvästi Suomessa olevan tahon lukuun. Tilanne on käsillä silloin, kun työntekijän muodollinen työnantaja on ulkomailla eikä sillä ole Suomessa kiinteää toimipaikkaa. Tutkielmassa verrataan Suomen nykyistä oikeustilaa merkittävien kauppakumppanimaiden Ison-Britannian ja Ruotsin vastaaviin. Isossa-Britanniassa on sovellettu taloudellisen työnantajan käsitettä jo vuodesta 1995, kun taas Ruotsissa taloudellisen työnantajan määrittelyyn siirtymistä koskeva lakiluonnos on tutkielman kirjoittamisen hetkellä lausuntokierroksella. Myös Suomessa työnantajan muodolliseen määrittelyyn kohdistuu muutospaineita. Helsingin hallinto-oikeus sovelsi päätöksessään 16.1.2018 (päätös 18/0015/4) vakiintuneesta käytännöstä poiketen taloudellisen työnantajan käsitettä. Vaikka kyseinen tapaus ei edennyt korkeimpaan hallinto-oikeuteen, on mahdollista, että kysymys työnantajan määrittämisestä tulee oikeuskäytännössä vielä esille. Tästä johtuen tutkielmassa esitetään näkökulmia ja perusteluita siihen, miksi työnantajan määrittelyä koskeva muutos tulisi tehdä Suomessa oikeuskäytännön sijaan ennemmin lainsäädäntöteitse sekä ehdotetaan tapoja, joilla muutos voitaisiin käytännössä toteuttaa.
  • Orenius, Essi (2014)
    Tutkielma käsittelee osakeyhtiön varojenjaon verotusta neutraalisuusperiaatteen näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten verotuksen neutraalisuusperiaate toteutuu sijoitetun vapaan oman pääoman rahaston (svop-rahasto) varojenjaon verotuksessa. Svop-rahasto on vuoden 2006 osakeyhtiölain uudistuksen mukana tuoma innovaatio. Verotuksen neutraalisuusperiaatteen toteutumisen edellytyksenä on, että valintaan osakeyhtiön varojenjaon muodosta ei vaikuta verotuksessa saatava erityinen hyöty tai haitta. Svop-rahaston varojenjaon verosäädökset muuttuivat vuoden 2014 alusta. Svop-rahaston varojenjakoa verotetaan pääsääntöisesti osinkona. Svop-rahaston varojenjakoa voidaan poikkeuksellisesti tiettyjen edellytysten täyttyessä verottaa myös luovutusvoittoveron avulla. Ennen vuotta 2014 svop-rahaston varojenjaon verotus perustui pelkästään Verohallinnon antamaan ohjeistukseen. Vuoden 2014 alussa voimaan tullut lainmuutos kiristää selvästi varojenjaon verottamista luovutuksena. Noteerattujen yhtiöiden osalta svop-rahastojakoa koskevat verosäädökset tulevat sovellettavaksi verovuonna 2014. Muiden kuin noteerattujen yhtiöiden osalta uudet verosäädökset tulevat sovellettavaksi verovuodesta 2016 alkaen. Verohallinnon antaman ohjeistuksen mukainen käytäntö jatkuu noteeraamattomien yhtiöiden osalta verovuodet 2014–2015. Hallituksen esityksen HE 185/2013 vp arvion mukaan svop-rahaston varojenjaon verotuksen muutoksella on noin 15 miljoonan euron lisäävä vaikutus pääomatuloveron tuottoon. Tutkielma antaa kattavan kuvauksen svop-rahastosta ja sen jaon verotuksesta. Lisäksi tutkielma arvioi svop-rahaston varojenjaon verotusta neutraalisuusperiaatteen valossa. Tutkielman tutkimuskysymykset ovat: 1) mitä neutraalisuusperiaate tarkoittaa svop-rahastojaon yhteydessä; 2) toteutuuko neutraalisuusperiaate svop-rahastojaon verotuksessa uusien verosäädösten myötä; ja 3) missä määrin neutraalisuusperiaate toteutuu svop-rahastojaon verotuksessa? Tutkielma keskittyy tarkastelemaan osakeyhtiön varojenjaon muodoista svop-rahastosta tapahtuvaa varojenjakoa. Tutkielma on ensisijaisesti vero-oikeudellinen, mutta siinä on myös läheisiä liittymäkohtia yhtiöoikeuteen, oikeustaloustieteeseen ja kirjanpitolainsäädöksiin. Tutkielmassa hyödynnetään lainopillista ja kuvailevaa tutkimusotetta. Tutkielman osissa 2-4 käydään läpi verotuksen neutraalisuusperiaate osana hyvää verojärjestelmää, osakeyhtiön pääomarakenne, osakeyhtiön varojenjakotavat, svop-rahaston muodostaminen ja jakaminen ja svop-rahaston varojenjaon verotus. Tutkielman osassa 5 svop-rahaston varojenjaon verotusta tarkastellaan verotuksen neutraalisuusperiaatteen eri näkökulmien valossa (sijoitusmuoto-, rahoitusmuoto- ja yritysmuotoneutraliteetti). Tutkielman lopputulema on, että verotuksen neutraalisuusperiaate toteutuu ainakin jossakin määrin svop-rahaston varojenjaon verotuksessa.
  • Sillanpää, Suvi (2018)
    Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten neutraalisuusperiaate toteutuu terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotuksessa. Lisäksi systematisoidaan oikeudentilaa sen suhteen, mitkä palvelut luetaan arvonlisäverottomiksi terveys- ja sairaanhoitopalveluiksi. Erityisesti terveyden- ja sairaanhoidon edelleenmyynnin ja liitännäissuoritteiden arvonlisäverokohtelu on ollut muutoksessa viime vuosina. Neutraalisuusperiaate on ollut tärkeänä tulkintaohjeena Euroopan unionin tuomioistuimella ja kansallisilla tuomioistuimilla, kun terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden arvonlisäverottomuutta ja sen rajoja on määritelty. Terveyden- ja sairaanhoitopalvelut ovat olleet jo arvonlisäveron edeltäjän liikevaihtoverolain aikana arvonlisäverottomia ja ovat edelleen. Arvonlisäverottomuutta perustellaan sillä, että kyseessä on pääosin julkisesti rahoitetut palvelut. Tässä työssä kyseenalaistetaan tämä lähtökohta, sillä terveyden- ja sairaanhoidonalan markkina on muuttunut huomattavasti erityisesti 2000-luvun aikana ja viidesosa terveyden- ja sairaanhoidon palveluista on jo yksityisesti rahoitettuja. Terveyden- ja sairaanhoidonalan muutokset ovat tuoneet myös uusia toimintamuotoja jonka takia oikeuskäytännössä on ollut tarpeen linjata uusia ohjeita tiettyjen terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden arvonlisäverokohteluun liittyen. Arvonlisäverotuksesta säädetään arvonlisäverolaissa. Euroopan unionin jäseneksi vuonna 1995 liittyessään Suomi kuitenkin luopui omasta lainsäädäntövallastaan arvolisäveron osalta ja sitoutui noudattamaan Euroopan unionin lainsäädäntöä eli kuudennessa arvonlisädirektiivissä 77/388/ETY säädettyä arvonlisäverojärjestelmää, joka sittemmin on uudistettu tällä hetkellä voimassa olevaan arvonlisäverodirektiiviin 2006/112/EY. Arvonlisävero on harmonisoitu Euroopan unionin alueella, mikä tarkoittaa, että jäsenvaltioilla on yhteinen veropohja. Suomessa arvonlisäverolaki seurailee direktiiviä ja tuomioistuinten päätöksissä on otettava huomioon Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisut sekä niissä annetut ohjeet. Tutkimuksen lopputulos on, että terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotusta on pyritty viemään sellaiseen suuntaan, että neutraalisuusperiaate toteutuu. Terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotuksessa on kuitenkin edelleen löydettävissä neutraalisuusperiaatteen kannalta ongelmallisia kysymyksiä. Myöskään oikeusvarmuus ei toteudu kovin hyvin arvonlisäverotuksen muuttuessa jatkuvasti uusien terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotusta koskevien korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisujen myötä. Verotusta pyritään kuitenkin viemään neutraalimpaan suuntaan. Lisätutkimusta voisi tehdä siitä, onko yksityisen terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverottomuudelle perusteita nyky-Suomessa.
  • Kujala, Joel (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan neutraliteettiperiaatteen eli verotuksen neutraalisuuden periaatteen merkitystä ja sisältöä arvonlisäverotuksessa. Neutraliteettiperiaate on sisällöltään varsin laaja käsite, joka esiintyy lukuisissa Euroopan unionin tuomioistuimen arvonlisäverotusta koskevassa tuomiossa. Tutkielmassa keskitytään esittelemään periaatetta erityisesti EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön kautta tarkastellen. Lisäksi tutkielman tavoitteena on selvittää, mikä on neutraliteettiperiaatteen tosiasiallinen asema ja vaikutus arvonlisäverotuksessa. Arvonlisäverojärjestelmässä neutraalia verotusta pyritään toteuttamaan ketjuluonteisuudella. Neutraalisuuden yhtenä määritelmänä voidaankin pitää verotusta, jossa arvonlisävero jää verovelvollisten toimijoiden rasitukseksi, vaan se siirtyy kuluttajalle. Neutraliteettiperiaate on tässä mielessä väline, jota hyödynnetään arvonlisäverotuksen verorasituksen kohdistamiseksi oikeaan tahoon, eli tavaran tai palvelun lopulliseen kuluttajaan. Kääntäen tämä tarkoittaa sitä, ettei verovelvollisille elinkeinonharjoittajille muodostu neutraalissa arvonlisäverojärjestelmässä lainkaan verorasitusta arvonlisäverosta. Käsitteenä neutraliteettiperiaate sisältää useita eri ulottuvuuksia, jotka ovat osin päällekkäisiä. Tutkielmassa tarkastellaan neutraliteettiperiaatetta muun muassa horisontaalisen ja vertikaalin neutraliteetin, kilpailu- ja kysyntäneutraalisuuden sekä EU:n sisämarkkinoiden neutraalisuuden toteutumisen kannalta. Näille erityyppisille neutraliteetin muodoille on annettu vaihtelevasti painoarvoa EU-tuomioistuimen oikeuskäytännössä, vaikkei EU-tuomioistuin varsinaisesti tuomioissaan totea, minkä tyyppistä neutraliteettia se kulloinkin painottaa. Neutraliteettiperiaatteen sisältöä tarkastellaan ensin verollisen myynnin ja verovelvollisuuden näkökulmaa koskevassa luvussa. Luvussa käsitellään oikeustapauksia, jossa neutraliteettiperiaate on vaikuttanut tulkintaan siitä, onko verovelvollisen harjoittama toiminta ollut arvonlisäverodirektiivin tarkoittamaa taloudellista toimintaa tai olisiko tietystä liiketoimesta tullut suorittaa arvonlisäveroa. Lisäksi luvussa tarkastellaan, miten neutraliteettiperiaate vaikuttaa keskenään kilpailevien, mutta eri verokannan mukaan verotettujen tavaroiden ja palveluiden verotukseen sekä laittoman ja rikollisen liiketoiminnan verotukseen. Neutraliteettiperiaatetta tarkastellaan lisäksi luvussa, joka käsittelee veron vähennysoikeuden ja osittaisen vähennysoikeuden syntymistä. Luvussa käsitellään neutraliteettiperiaatetta myös tilanteissa, jossa verovelvollinen harjoittaa rinnakkain sekä veronalaista että verovapaata liiketoimintaa. Lopuksi tutkielmassa käsitellään neutraliteettiperiaatteen vaikutusta arvonlisäveroryhmien ja oman käytön verotuksen kannalta.
  • Kuuskoski, Antti (2016)
    Tutkielmassa käsitellään OECD:n BEPS-hankkeen vaikutuksia OECD:n malliverosopimuksen artiklan 5 säännöstekstiin koskien erilaisten edustajajärjestelyiden synnyttämiä kiinteitä toimipaikkoja. Tutkielma on rajattu käsittelemään muutoksien vaikutuksia ulkomaisen yhteisön kiinteän toimipaikan muodostumista, mikä joko toimii Suomessa tai suunnittelee toimintansa laajentamista Suomeen. Tutkielma koostuu yhteensä viidestä pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa tarkastellaan tutkimuksen kysymyksenasettelua, lähdeaineistoa ja vero-oikeudellisessa tutkimuksessa käytettäviä metodeja. Tutkielman toisessa luvussa käsitellään edustaja-käsitteen merkitys sekä esitellään erilaisia edustajatyyppejä sekä syitä niiden käytölle. Tutkielman kolmas luku esittelee OECD:n BEPS-ohjelman sekä taustalla vaikuttavia verosuunnittelun erimuotoja. Luvun pääpaino on BEPS-toimintasuunnitelman toimenpiteessä 7. Neljännessä luvussa tarkastellaan edustajajärjestelyiden perusteella muodostuvan kiinteän toimipaikan nykytilaa sekä BEPS-ohjelman siihen mahdollisesti tuomia muutoksia. Tutkielman viides ja viimeinen luku on yhteenvetoluku jossa tutkimuksen tulokset esitellään koostetusti. Tutkielmassa havaitaan, että OECD:n suunnittelemat muutokset malliverosopimuksen artiklaan 5 ovat erittäin merkittäviä ja tulevat vaikuttamaan kansainvälisesti toimivien yhteisöjen toimintaan huomattavasti. Suunnitellut muutokset tulevat johtamaan edustajajärjestelyiden perusteella muodostuvien kiinteän toimipaikan muodostumisen perusteiden huomattavaan laajentumiseen. Muutoksien havaitaan aiheuttavan mahdollisesti sekä aggressiivisen verosuunnittelun että tulkinnallisten erimielisyyksien yleistymistä. Tutkielman tekohetkellä suunniteltuja muutoksia ei ole vielä implementoitu, joten tutkielmassa ei ole voitu tarkastella suunniteltujen muutosten tosiasiallista vaikuttavuutta tai niiden soveltamista.