Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Commercial law"

Sort by: Order: Results:

  • Spasova, Tedi Miroslavova (2016)
    The present thesis examines the privacy concerns raised from the friction of two dimensions: protection of personal data on the one hand, and technological innovation on the other. In order to address the different challenges that blockchain technology poses to the GDPR, the article provides a simplistic description of the complex blockchain architectures and functionalities. The main legal issue to be assessed is the determination of roles of all the personal actors involved in the personal data processing conducted through distributed ledgers within a corporate context. From a privacy perspective, it is necessary to establish a clear allocation of responsibilities and liabilities in order to preserve the fundamental rights and freedoms of data subjects and avoid data protection breaches. The purpose of this work is to discover how private organisations can perform privacy compliant international data transfers made through blockchain technology. The legal research is done in the light of the current European Data Protection Regulation and the existing guidance provided by the European Data Protection Authorities, having regard of the relevant legal doctrine. Finally, the thesis concludes arguing that the valid GDPR is a sufficient and technologically neutral legal instrument able to guarantee an appropriate privacy protection to the data subjects, whose personal data has been transferred globally through blockchains, by effectively defining the elements of compliance deriving from the processing of personal data in a business environment.
  • Kovanen, Sirpa (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten eurooppalaisessa oikeuskirjallisuudessa ja -käytännössä on käsitelty internetlinkittämisen ja yleisölle välittämisen suhdetta. Velvoite säätää oikeudenhaltijan yksinoikeudesta teoksen välittämiseen perustuu tietoyhteiskuntadirektiiviin ja WIPOn tekijänoikeussopimuksiin. Direktiivin ja sopimusten mukainen yleisölle välittämisen määritelmä ei kuitenkaan ole niin yksiselitteinen, että olisi selvää, kattaako se linkittämisen. Tutkielmassa tarkastellaankin sitä, pidetäänkö tekijänoikeudella tai lähioikeudella suojattuun aineistoon linkittämistä aineiston välittämisenä yleisölle. Tämän jälkeen tarkastellaan sitä, millä perusteella ainakin tietynlainen linkittäminen on rajattu yksinoikeuksien ulkopuolelle, vaikka linkittämistä pidettäisiin yleisölle välittämisenä. Lisäksi selvitetään, mikä tutkielmassa käsiteltyjen oikeuskirjallisuuteen ja -käytäntöön perustuvien ratkaisutapojen suhde on tutkielman kirjoitushetken oikeustilaan ja pohditaan kunkin ratkaisutavan vahvuuksia ja heikkouksia. Näitä vahvuuksia ja heikkouksia käsitellään erityisesti oikeudenhaltijan ja verkon käyttäjän intressien sekä perusoikeuksien näkökulmasta. Tietoyhteiskuntadirektiivin yleisölle välittämistä koskevan 3 artiklan 1 kohdan heikon ratkaisuvoiman vuoksi linkittämistä koskeva käytäntö on ollut Euroopassa hajanaista. Unionin tuomioistuimen viimeaikaiset Svensson- ja BestWater -tapaukset ovat selkeyttäneet oikeustilaa, mutta niiden myötä on herännyt myös uusia kysymyksiä. Tutkielman kirjoittamishetkellä unionin tuomioistuimessa on vireillä kaksi linkittämiseen liittyvää tapausta: GS Media ja Stichting Brein. Oikeuskirjallisuudessa ja -käytännössä ilmenevät mielipiteet yleisölle välittämisen soveltumisesta linkittämiseen voi jakaa karkeasti kahteen kategoriaan: ensimmäisen mukaan linkki tarjoaa pääsyn aineistoon ja on siis yleisölle välittä-mistä. Toisen mukaan linkki rinnastuu osoitetietoon tai viitteeseen eikä voi välittää aineistoa yleisölle. Unionin tuomioistuimen Svensson- ja BestWater -tapauksissa linkittäminen katsottiin lähtökohtaisesti yleisölle välittämiseksi. Ratkaisujen mukaan linkittäminen ei kuitenkaan ole direktiivin mukaista yleisölle välittämistä, ellei aineistoa välitetä uudelle yleisölle eli yleisölle, jota oikeudenhaltija ei ottanut huomioon antaessaan luvan alkuperäiseen välittämiseen. Käytännössä aineisto välitetään uudelle yleisölle, jos linkki kiertää yleisön pääsyn rajoittamiseksi toteutetun toimen. Ratkaisuista jää epäselväksi, mitä tällaisella toimella tarkoitetaan ja miten tulisi arvioida luvattomasti saataviin saatettuun aineistoon linkittämistä. Ratkaisuja on kritisoitu sekä siitä, etteivät ne mahdollista linkittämistä riittävän vapaasti että siitä, että ne johtavat oikeudenhaltijoiden yksinoikeuksien sammumiseen. Vireillä olevissa GS Media- ja Stichting Brein -asioissa on kyse linkittämisestä luvattomasti saataviin saatettuun aineistoon. Julkisasiamies on antanut GS Media -asiassa ratkaisuehdotuksen, jossa hän poikkeaa aiemman käytännön mukaisesta yleisölle välittämisen määritelmästä. Oikeustila saattaa siis muuttua. Myös hiljaisen suostumuksen konstruktion on katsottu voivan soveltua linkittämiseen. Konstruktio perustuu ajatukseen siitä, että asettamalla aineistoa saataville verkkoon oikeudenhaltija suostuu linkittämiseen. Konstruktio mahdollistaisi erilaisten linkittämistilanteiden tapauskohtaisen arvioinnin, mutta sen tarkempi sisältö on vakiintumaton ja siitä on oikeuskirjallisuudessa ja -käytännössä ristiriitaisia käsityksiä. Tietynlainen linkittäminen voi olla mahdollista myös tekijänoikeuden rajoitussäännösten nojalla. Nämä säännökset perustuvat tietoyhteiskuntadirektiiviin ja kansainvälisiin tekijänoikeussopimuksiin. Rajoitussäännösten soveltamisalasta on kuitenkin erimielisyyksiä, ja niiden sanamuodon perusteella ne mahdollistavat linkittämisen vain melko harvoissa tapauksissa. Lisäksi rajoituksista säätäminen ei ole pakollista, mikä voi johtaa lainsäädännön hajanaisuuteen eri maissa. Koska uuden yleisön edellytys mahdollistaa linkittämisen hiljaisen suostumuksen konstruktiota ja rajoitussäännöksiä laajemmin, näiden soveltamisala jäänee hyvin kapeaksi. Mahdollisuus linkittämiseen on tärkeä sananvapauden kannalta, sillä linkit edistävät tiedon vapaata liikkuvuutta ja sen löytämistä. Unionin tuomioistuimen tämänhetkinen käytäntö ei kuitenkaan mahdollista erilaisiin linkittämistilanteisiin liittyvien intressien arviointia, mikä saattaa aiheuttaa painetta suojata oikeudenhaltijoiden oikeuksia ainakin kaupallista linkittämistä vastaan muilla tavoin, esimerkiksi kustantajan lähioikeudesta säätämällä.
  • Sorvettula, Atte (2018)
    The aim of this thesis is to study the problems of interoperability in the IoT regime that are created by the EU copyright system, mainly the Software Directive. The main research question is the following: How can we solve the problems of interoperability relating to the internet of things created by the Software Directive? The EU digital single market, fundamental freedoms and basic principles of the EU will be a general framework for the study. The sub-questions are to following: Is interoperability possible with the legislation as it is in relation to the internet of things and what are the current problems of the legislation? Are intellectual property laws hindering the development of interoperability in relation to the internet of things and is copyright the correct way to protect software in relation to IoT? Are there any other possible solutions to the problems of IoT from the EU Copyright perspective? What about other perspectives? I will also consider some policy aspects for EU copyright law in relation to IoT and give some general policy considerations. It is necessary to consider the problem of interoperability from an legal point of view and especially from a copyright point of view. It is true that some of the problems could be solved by the relevant actors themselves conducting normal business or for example by the open source movement. On the other hand, whole other plethora of questions might also rise from the fact that software is also patentable. In the end the situation is that there is legislation about software interoperability, which has an effect on IoT. Suggestions in this relation can only be given by studying relevant copyright legislation. The reason why the study is at an EU level is because it is fundamentally at least an EU wide problem. Grand scale IoT is even more vast of a challenge. But when reviewing the problems on a European level, it is quite clear that 27 different types of legislation will not promote interoperability. This is why the study is made on an EU level. Another theoretical context that is relevant in relation to IoT (and all technology based legislation) is that the development of technology is hard to anticipate. Thus it needs to be kept in mind that less legislation or no legislation can sometimes be the better option. Legislating development is very hard but it can also be the correct answer sometimes. Current legislation also provides a framework for new legislation. In an international level the member states of the EU are members of the Berne Convention for the Protection of Literary and Artistic Works and the EU itself is a member to the TRIPs agreement. And as there is already legislation regarding software interoperability in the Software Directive and national legislation, we have to acknowledge the reality of possible limitations to policy-making and new legislation. In the first chapter I will set out the technological framework of the thesis and describe the research question. The second chapter explains the relevant EU framework. The third chapter is concerned with the main research question and chapter 4 provides the practical answers to these questions. These practical problems are mainly related to conceptual ambiguities of the Software Directive described in chapter three. Correspondingly, the practical solutions to these problems were given in chapter four, accompanied by long term policy considerations. In chapter 5 I will give my conclusions on the topic.
  • Toro, Ville (2014)
    Verkkopiratismi, jolla viitataan yleisesti ilman oikeudenhaltijan lupaa tapahtuvaan teosten levittämiseen tietoverkon välityksellä, on globaali ilmiö, joka omaa merkittäviä yhteiskunnallisia ja kansantaloudellisia vaikutuksia. Vaikka arviot sen oikeudenhaltijoille ja laajemmin yhteiskunnalle aiheuttamista vahingoista vaihtelevat, voidaan pitää selvänä, että kyseessä on merkittävä yhteiskunnallinen ongelma. Tekijänoikeuksien täytäntöönpanoa verkkoympäristössä leimaa tehokkaiden oikeussuojakeinojen puute. Viime aikoina oikeudellisessa keskustelussa huomio on kiinnittynyt yhä enenevässä määrin erilaisiin verkossa toimiviin välittäjiin (engl. ISP, Internet Service Provider), toisaalta niiden vastuuseen siirtämästään, tilapäisesti tallentamas- taan tai säilyttämästään tiedosta, ja toisaalta yleisemmin niiden rooliin verkkopiratismin ja sen vaikutusten torjunnassa. Tämä johtuu siitä, että välittäjillä on usein parhaat mahdollisuudet puuttua luvattomaan verkkojakeluun. Oikeudenhaltijat ja monet etujärjestöt ovat vaatineet välittäjille aktiivisempaa roolia loukkausten ehkäisemisessä. Tutkimus kohdistuu niin sanottuihin internetoperaattoreihin, ei muihin verkossa toimiviin välittäjätahoihin. Termillä viitataan tässä toimijoihin, jotka tarjoavat vain tekniset edellytykset internetin toiminnalle, eivätkä itse, ainakaan lähtökohtaisesti, osallistu sisällöntuotantoon. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää ensinnäkin, millä eri tavoin operaattorit osallistuvat tekijänoikeussuojan toteuttamiseen Euroopan unionissa ja Yhdysvalloissa, minkälaisia velvoitteita niihin kohdistuu, ja mihin nämä perustuvat. Toiseksi, pyrin selvittämään, mikä on operaattoreihin kohdistuvien toimintavelvoitteiden suhde niiden tietyin edellytyksin hyväkseen saamaan vastuuvapauteen. Luonnollisesti tämä edellyttää ensin vastuuvapautta koskevien säännösten tarkastelua ja vertailua. Kolmanneksi tutkin, miten eri osapuolten (tekijät, operaattorit, kolmannet) perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat tekijänoikeuksien täytäntöönpanossa verkkoympäristössä. Tämän mahdollistamiseksi kartoitan ensin aiheeseen liittyvät keskeiset oikeudet ja selvitän kyseisten oikeuksien sisältöä ja keskinäissuhdetta. Tutkimuksessa käy ilmi, että ilman internetoperaattoreiden myötävaikutusta tekijänoikeuksien täytäntöönpano verkkoympäristössä olisi käytännössä mahdotonta, eikä oikeudenomistajilla olisi juurikaan keinoja puuttua verkkopiratismiin. Tekijänoikeussuojan toteuttamiseksi omaksutut menettelyt vaihtelevat paljon, ja toisaalta samankaltaisiin ratkaisuihin ollaan päädytty hyvinkin erilaisin tavoin; osa menettelyistä perustuu lainsäädäntöön, osa oikeudenhaltijoiden ja operaattoreiden vapaaehtoisiin, yksityisiin sopimuksiin. Tutkimuksessa havaitaan, että oikeudenomistajien ja operaattoreiden yhteistyö verkkopiratismin torjumisessa on lisääntynyt. Tämä johtuu pitkälti siitä, että kyseisten tahojen intressit ovat lähentyneet toisiaan. Toisaalta vastuukysymyksiin liittyvät epävarmuustekijät estävät osaltaan operaattoreita sitoutumasta ainakaan kovin pitkälle meneviin toimenpiteisiin. Tutkimuksessa todetaan, että oikeudenomistajien kannalta lähtökohtaisesti tehokkaimmat menettelyt, kuten aineiston monitorointi ja suodattaminen, ovat samalla ongelmallisimpia kolmansien oikeuksien, kuten sananvapauden ja yksityisyyden suojan kannalta. Tutkimuksessa esitetään yleistys, jonka mukaan Euroopan unionin ja sen jäsenvaltioiden lainsäädäntö mahdollistaa operaattoreihin kohdistettavan selvästi laajempia toimintavelvoitteita kuin Yhdysvaltojen lainsäädäntö. Tutkimuksessa osoitetaan, että lopulta kysymys palaa aina siihen, miten turvata eri osapuolten (tekijät, operaattorit, kolmannet) oikeuksien tasapaino. Tämä seikka on niin lainsäätäjän kuin tuomioistuintenkin otettava huomioon. Edellä mainitun yhtälön ratkaiseminen on kaikkea muuta kuin helppo tehtävä; oman haasteensa tuo mukaan teknologian nopea kehitys. Vapaaehtoiset menettelyt mahdollistavat usein joustavamman ja nopeamman reagoinnin uusiin tilanteisiin, mutta toisaalta intressipunninta saattaa jäädä niissä vaillinaiseksi.
  • Seppänen, Marc-Johann (2014)
    This Master’s Thesis researches and contemplates on the regulatory framework of IPOs in Finland. The study has a clear law & economics focus and analyzes the efficiency of the regulation from a law & economics perspective. The purpose of this study is to enlighten the regulatory environment regarding IPOs in Finland and more precisely to contemplate the reasons behind the low rate of IPOs in NASDAQ OMX Helsinki from a regulatory viewpoint. The central research questions are what is and what creates a so called regulatory agony towards IPOs and whether this regulatory agony creates a disincentive for new IPOs in Finland or not. The main focus is laid upon the regulatory agony in connection with various obligations of information disclosure derived from the Securities Markets Act (SMA) and the regulatory agony associated with IFRS Accounting standards. The regulatory agony associated with IPOs will be discussed from both ex ante and ex post perspective with a focus on duties of information disclosure, due to the fact that a substantial part of the regulatory burden is deemed created after the company becomes a publicly listed company. Also other regulatory disincentives for IPOs will be presented and analyzed with a particular stress on taxation. Even taxation disincentives are naturally mainly created ex post in relation to the IPO. The leading hypothesis of the study is that the combined effect of the regulatory burden and non-neutral taxation harm the interest towards IPOs and heightens the threshold for new IPOs. The study concentrates on the measures taken in the recent reform of the former Finnish Securities Markets Act 495/1989 (FSMA) in Finland. I will elaborate if the measures taken in the reform can be deemed sufficient enough to reduce the regulatory agony and threshold straining IPOs in Finland. The study will also present both regulatory and non-regulatory measures that could be taken in order to streamline the existing regulation and ameliorate the status quo of the NASDAQ OMX Helsinki’s IPO scene. The study resorts also to fundamental regulatory theory and law & economics in order to be able to analyze the context and purpose of the securities markets regulation of the IPOs and the securities markets as a whole with main focus on the role of information. The questions of interests are what the purpose of the regulation is and how the regulation tries to affect its operational environment and the conduct of different market participants. Consequently, the study also assesses the role and significance of information on securities markets as a part of the abovementioned purpose. Analyze will be focused on whether the existing regulation is able to attain this purpose and meet the needs of opposite interests; economically efficient, dynamic regulation that guarantees the function of free, effective markets against sufficient transparency and access to information on the securities markets. The study strives to analyze the content and effect of the existing regulation in larger societal context with a strong regulatory theoretical perspective. The study has a strong law & economics character due to comprehensive national economic foothold and impact of the subject matter. Furthermore, the above stated purpose to analyze the effects and expediency of the existing regulatory framework and to propose concrete measures how this regulation and its interpretation could be reassessed in order to serve better the securities markets provides the study with elements of de lege ferenda research. The study concludes that in order to be more market oriented and efficient it is essential that both domestic and EU legislators assimilate a more pragmatic, utility and cost efficient focused approach on future regulation. The focus of the future securities markets legislative work should be to emphasize the economic impact assessment of new regulation initiatives, streamline the structure of the existing regulatory framework and to apply a more regulatory theoretical law & economics assessment on new regulation. For the future regulation of financial and capital markets, it is imperative that the legislator takes more into consideration the fundamental elements of risk, cost and utility as natural parts of the market dynamics and the game on the markets.
  • Vesanen, Verna (2016)
    This thesis focuses on the overlap between data protection law and competition law in what I have defined as data markets in the big data era. Most recently, the discussion has focused on whether these markets can be regulated through competition law. As such, the argument of my thesis is threefold. I: Does competition law ensure effective data protection? Firstly, I ask how and with what modifications can competition law be used as a means to protecting data. I argue that competition law can be used to regulate some aspects of data protection law, but at the same time traditional competition law analysis needs to be modified in order to grasp the particular characteristics of data markets. This is because although, a firm in a dominant market position abusing its position by using its data will be caught by traditional competition laws, there exists conduct in these data markets, which though not an infringement under competition law, nevertheless impedes effective competition on the market. II: Does data protection law ensure effective competition? Secondly, I bring a new twist into the discussion and question whether data protection law can act as a means to protecting effective competition on the market. I argue that increasingly in situations where there is a need to regulate the market and a market failure is not caught by existing competition laws, they can be regulated by data protection law. This is particularly so in the big data economy. III: Is data protection law the new intellectual property law? Finally, I finish the thesis by trying to understand the new framework that is developing between competition law and data protection law. I do this by comparing it with the well-known discussion between the balance of competition law and intellectual property. Consequently, the thesis is titled Is data protection law the new intellectual property law – Competition law enters into uncharte(re)d territory.
  • Moberg, Matias (2016)
    Arvopaperimarkkinoiden sisäpiirisääntelyn tehtävänä on turvata sijoittajien tasapuoliset mahdollisuudet hyödyntää informaatiota. Sääntelyn tulee yhtäältä varmistaa, että markkinatoimijat saavat käyttöönsä sijoitustoiminnassa tarvitsemansa informaation sekä toisaalta huolehtia, etteivät lähellä arvopaperien liikkeeseenlaskijoita toimivat sijoittajat pääse hyödyntämään epäoikeutettua tiedollista etumatkaa muiden sijoittajien vahingoksi. Markkinasääntelyn tulee kyetä erottamaan markkinoiden informaatiomassasta olennainen tietoaines, jota sijoittajat tarvitsevat sijoituspäätöstensä perusteeksi. Sisäpiirisääntelyssä tiedon olennaisuutta arvioidaan järkevän sijoittajan tulkintastandardin avulla. Järkevä sijoittaja kuvaa hypoteettista markkinatoimijaa, jonka päätöksentekokriteerien mukaisesti sisäpiirintiedon olennaisuuskynnys määritetään. Järkevä sijoittaja ilmentää siten normatiivisesti asetettuja ja hyväksyttyjä oletuksia inhimillisestä päätöksenteosta ja sen rajoitteista. Oletus sijoittajien rationaalisuudesta on keskeinen teema myös taloustieteen teorianmuodostuksessa, josta myös normatiivinen sijoittajakuva saa aineellisen sisältönsä. Perinteisen sijoittajakuvan taustalle on asetettu uusklassisen taloustieteen muotoilema rationaalinen sijoittaja, jonka sisäisten preferenssien ohjaama analyyttinen päätöksenteko johtaa sijoittajan hyödyn maksimoiviin valintoihin ja sijoituspäätöksiin. Rationaalisen valinnan teoriaa ja sen sijoittajakuvaa on kritisoitu etenkin behavioristisen rahoitustieteen (behavioral finance) tutkimuksessa, jossa rationaalisuuden rajallisuus nostetaan päätöksenteon mallinnuksen keskiöön. Todellisuudessa toteutuvat valinnat ovat tilannesidonnaisia ja jälkikäteen tarkasteltuina vain harvoin yksilön kannalta optimaalisia. Rationaalisuuden rajallisuus on inhimillisen päätöksenteon ominaispiirre, jonka normatiivinen arvottaminen muodostaa markkinoiden sääntelyssä kriittisen linkin sääntelyn ohjausvaikutuksen ja oikeudenmukaisuuden välille. Järkevän sijoittajan markkinalähtöinen määrittely edellyttää taloustieteen tuottaman tiedon hyödyntämistä ja sen taustaoletusten kriittistä arviointia normatiivisessa sovelluskontekstissa. Tutkielmassa tarkastellaan normatiivisen sijoittajakuvan rakentumista empiirisen ja normatiivisen tieteen leikkauspisteessä sekä kartoitetaan reunaehtoja taloudellis-juridiselle käsitteenmuodostukselle ja arvopaperimarkkinaoikeudelliselle laintulkinnalle. Lisäksi tutkielman teoreettisessa osassa vertaillaan taloustieteen sijoittajakuvien eroja ja arvioidaan etenkin behavioristisen tutkimuksen tuottamaa lisäarvoa normatiiviselle päätöksen mallintamiselle. Järkevän sijoittajan tulkintastandardin haasteellisuus kulminoituu käsitteen avoimuuteen. Avointa käsitettä voidaan mukauttaa tapauskohtaisiin olosuhteisiin, mikä on välttämätöntä nopeasti muuttuvassa markkinaympäristössä. Toisaalta monitahoiselle käsitteelle tuomioistuinratkaisussa annettavaa sisältöä on mahdoton ennakoida, mikäli ei voida yksilöidysti osoittaa, millaista käyttäytymistä on kulloinkin pidettävä järkevänä. Vaatimus järkevän sijoittajan määritelmän ennakoitavuudesta ja sääntelyn johdonmukaisuudesta korostuvat eurooppalaisessa sääntelykehikossa, jossa markkinoiden väärinkäyttöasetuksen (market abuse regulation, MAR) voimaantulon myötä sisäpiirisääntely siirtyi jäsenvaltiossa suoraan sovellettavan unioninoikeuden alle. Tutkielmassa analysoidaan järkevän sijoittajan käsitettä tavoitteena määrittää perusteltu sisältö yhteiseurooppalaisen tulkintastandardin perustaksi. Inhimillisen päätöksenteon rationaalisuudebatin ohella modernien arvopaperimarkkinoiden tekninen kehitys asettaa uusia haasteita sääntelyn sijoittajakuvan muotoilulle. Sijoitustoiminnan automatisoitumisen myötä tietoa analysoi ja yksittäisiä sijoituspäätöksiä ohjaa ihmisen sijaan yhä useammin sijoitusohjelmiston algoritmi, mikä merkittävästi muuttaa markkinoiden toimintalogiikkaa. Koneellisen laskentatehon myötä sijoittajat pystyvät havaitsemaan ja hyödyntämään yhä pienempiä informaatioeroja, jolloin myös tiedon olennaisuuskynnys on määriteltävä uudelleen. Lisäksi algoritmisessa kaupankäynnissä automaatio mahdollistaa informaatioedun hakemisen kokonaan uusista läh-teistä, ja moderneilla arvopaperimarkkinoilla järkevän sijoittajan huomio kohdistuu muualle kuin perinteisen sijoittajan tarkkailemaan arvopaperin pörssikurssiin. Tutkielmassa selvitetään algoritmikaupan aikaansaamia haasteita järkevän sijoittajan tulkintastandardille ja eritellään tekijöitä, joita normatiivisen sijoittajakuvan tehokas ja oikeudenmukainen tulkinta moderneilla arvopaperimarkkinoilla edellyttää.
  • Keso, Matias (2016)
    Tässä tutkielmassa tutkitaan arvopaperimarkkina- ja yhtiöoikeudellisesta näkökulmasta julkisesti noteerattujen osakeyhtiöiden johtohenkilöiden kaupankäyntiä markkinoiden väärinkäyttöasetuksen asettaman suljetun ikkunan aikana ja tulkitaan kaupankäyntiä erityisesti osakeyhtiön päämies-agenttisuhteen tehokkuuden näkökulmasta. Tulkittaessa suljetun ikkunan kaupankäyntikieltoa päämies-agenttisuhteen tehokkuuden näkökulmasta korostuu tulkinnassa sääntelyn taloudellinen tehokkuus. Kuten sisäpiiritiedon väärinkäyttösääntelyssä yleensä, myös suljetun ikkunan osalta tulee sääntely osin irrottaa teoreettisesta viitekehyksestään ja arvioida sitä taloudellisiin suhteisiin vaikuttavana tekijänä. Arvopaperimarkkinaoikeuden huomattavan taloudellisen liitännäisyyden takia tutkielmassa käytetään tutkimusmetodeina oikeustaloustieteellistä ja oikeusdogmaattista metodia. Osakkeenomistajan ja johtohenkilön välisen päämies-agenttisuhteen tehokkuus määrittää, kuinka vähäisin agenttikustannuksin liikkeeseenlaskijan johto pystyy toteuttamaan tehtävänsä. Päämies-agenttisuhteen tehokkuutta tarkasteltaessa keskeisessä asemassa ovat osakkeenomistajan ja johdon toisistaan poikkeavat intressit, jotka johtuvat osapuolten erilaisista riskipositioista. Tästä johtuen päämies-agenttisuhteen tehokkuutta lisäävien toimien kannalta tulee arvioida keinoja, joilla johdon intressejä on mahdollista lähentää osakkeenomistajien intresseihin nähden ja aikaansaada tehokkaampi päämies-agenttisuhde. Avainasemassa johdon intressien lähentämisessä osakkeenomistajien intresseihin on johdon riskin samaistaminen osakkeenomistajien riskeihin tarkoittaen käytännössä johdon palkkauksen riippuvuutta liikkeeseenlaskijan tuloksesta ja johdon sitouttamista liikkeeseenlaskijaan osakeomistuksen avulla. Johtohenkilöiden mahdollisimman vapaa kaupankäynti liikkeeseenlaskijan arvopapereilla on päämiesagenttisuhteen kannalta tehokas ratkaisu johdon palkitsemiseen ja johdon yhtiölle tuottaman lisäarvon mittaamiseen. Suljettu ikkuna kuitenkin rajoittaa johdon vapaata kaupankäyntiä. Suljetun ikkunan toimintakielto määrittelee liikkeeseenlaskijan johdolle ajallisen kaupankäyntikiellon liikkeeseenlaskijan arvopapereihin ennen tulosjulkistusten tekemistä. Suljettu ikkuna poikkeaa sisäpiiritiedon käyttökiellosta henkilöllisen ulottuvuutensa osalta, koska suljettu ikkuna soveltuu lähtökohtaisesti vain henkilöihin, joilla on tosiasiallisesti samanaikainen pääsy sisäpiiritietoon ja valtuudet tehdä liiketoiminnallisia päätöksiä liikkeeseenlaskijassa. Suljetun ikkunan kaupankäyntikielto ja sisäpiiritiedon käyttökielto kattavat käytännössä samat oikeustoimet, mutta suljetun ikkunan soveltamisala kiellon koskevien arvopaperien osalta on kapeampi. Suljetun ikkunan kaupankäyntikielto soveltuu vain liikkeeseenlaskijaan liittyviin julkisesti noteerattuihin tai julkisesti noteerattujen arvopaperien perusteella hinnoiteltaviin arvopapereihin. Tulkinnallisesti vaikean tilanteen muodostavat listaamattomat arvopaperit, joiden hinnanmuodostus ei välttämättä perustu julkisesti noteerattuun arvopaperiin. Rikottaessa suljetun ikkunan kaupankäyntikieltoa ja samanaikaisesti syyllistyttäessä rikokseksi katsottavaan sisäpiiritiedon käyttökiellon rikkomiseen suljetun ikkunan ja sisäpiiritiedon väärinkäytön suhde sanktioiden näkökulmasta muodostaa tulkintatilanteen ne bis in idem -periaatteen soveltamisen kannalta. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että hallinnollisessa menettelyssä määrättävä rangaistus suljetun ikkunan asettaman kaupankäyntikiellon rikkomisesta ja rikosprosessissa erikseen määrättävä rangaistus sisäpiiritiedon väärinkäytöstä eivät tule samanaikaisesti kyseeseen tekojen tosiseikkojen samankaltaisuuden vuoksi. On kuitenkin mahdollista, että suljetun ikkunan kaupankäyntikiellon ja rikokseksi katsottavaan sisäpiiritiedon käyttökiellon rikkomisesta johtuvia hallinnollisia menettelyjä suoritetaan samaan aikaan kuin rikosprosessia. Suljetun ikkunan kaupankäyntikieltoon on mahdollista tehdä liikkeeseenlaskijan luvalla poikkeuksia, jotka päämies-agenttisuhteen kannalta katsottuna edistävät tehokkaan päämies-agenttisuhteen toteutumista. Poikkeusperusteiden arvioinnissa on keskeisessä asemassa sisäpiirisääntelyssä omaksuttu periaate, jonka mukaan sitoutuminen oikeustoimeen etukäteen poistaa lähtökohtaisesti johdon tiedollisen etumatkan kaupankäynnistä ja vähentää sisäpiiritiedon väärinkäytön riskiä. Tulkinnallisesti keskeisessä asemassa ovat myös päämies-agenttisuhteen tehokkuutta ylläpitävien poikkeusten salliminen ja johtohenkilön henkilökohtaiset taloudelliset syyt. Johtohenkilö voi ensinnäkin häntä koskevien poikkeuksellisten taloudellisten olosuhteiden vallitessa myydä omistamiaan liikkeeseenlaskijan osakkeita. Osakkeiden myynti on lisäksi mahdollista kannustinjärjestelmän toteuttamiseen liittyvien syiden puitteissa. Sallittua on myös myydä arvopapereita, joita johtohenkilö on saanut toteuttamalla rahoitusvälineitä, joiden toteuttamiseen on sitouduttu ennen suljetun ikkunan määrittämän ajanjakson alkamista. Rahoitusvälineiden hankkimista koskeva poikkeusperuste sallii johtoaseman edellyttämien ja säästöjärjestelmiin liittyvien rahoitusvälineiden hankinnan. Poikkeusperusteiden piiriin kuuluvat myös arvopaperien siirrot, joissa velvoiteoikeudellista luovutusta ei tapahdu. Myös osallistuminen osakeanteihin, joissa omistuksellinen osuus liikkeeseenlaskijassa ei muutu, voidaan tulkita kuuluvan poikkeusperusteiden joukkoon. Suljetun ikkunan poikkeusperusteilla on jokseenkin kokonaan onnistuttu poistamaan kaupankäyntikiellon aiheuttamat päämiesagenttisuhteen tehokkuutta vähentävät vaikutukset. Poikkeusperusteilla on mahdollista riisua suljetun ikkunan sääntelyä päämiesagenttisuhteen tehokkuuspäämäärien näkökulmasta siten, että jäljelle jää vain sisäpiiritiedon käyttökielto. Ilman tehokkuutta ylläpitäviä poikkeuksia sääntely olisi epätehokkuutta aiheuttavaa ja siten kokonaistaloudellisilta vaikutuksiltaan epätoivottavaa.
  • Seppälä, Anni-Mariia (2012)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää johdon vahvistuskirjeiden soveltumista Suomen oikeusjärjestelmään. Johdon vahvistuskirjeet liittyvät osakeyhtiön ja tilintarkastajan väliseen kommunikaatioon, mutta niistä ei ole Suomessa mitään laintasoista sääntelyä. Tilintarkastajat ovat siis ISA 580 –standardin perusteella pyytäneet yhtiön johdolta vahvistuksia siitä, että se on täyttänyt velvollisuutensa koskien tilinpäätöksen laatimista ja että tilintarkastajalle on annettu kaikki tilintarkastuksen kannalta olennaiset tiedot. Tällaisten vahvistusilmoitusten antamista on vaadittu vahvistuskirjeen muodossa. Tilintarkastajalla ei ISA-standardien mukaan ole oikeutta antaa tilintarkastuksesta puhdasta lausuntoa, jos yhtiön johto ei suostu ISA 580 -standardin mukaisia vahvistuskirjeitä. Tutkielmassa kartoitetaan aluksi sitä kontekstia, jossa vahvistuskirjeiden antamista vaaditaan. Tähän liittyen tutkielman aluksi selvitetään yleisesti osakeyhtiöiden ja tilintarkastuksen sääntelyä Suomessa. Koska ISA-standardien noudattamiseen ei ole Suomessa lakisääteistä velvollisuutta, vaan niiden noudattamista arvioidaan osana hyvää tilintarkastustapaa, on myös hyvän tilintarkastustavan määrittely ja sen velvoittavuuden selvittäminen olennainen osa tutkielmaa. Vahvistuskirjeiden kannalta olennainen asia on myös tilintarkastuslain 18 §:ssä edellytetty yhtiön toimielinten velvollisuus avustaa tilintarkastajaa. Tutkielman pääkysymys on, voidaanko osakeyhtiön johtoa velvoittaa antamaan tilintarkastajien vaatimia vahvistuskirjeitä ja jos voidaan, mihin tämä velvollisuus perustuu. Tutkielman tarkoituksena ei kuitenkaan ole yksityiskohtaisesti selvittää kaikkia ISA 580 –standardin mukaisesti vahvistuskirjeeseen sisältyviä erilaisia vahvistuksia ja niiden ongelmia, vaan tarkoitus on löytää vastaus yleisesti siihen, onko johdolla ylipäätään velvollisuutta standardin mukaisen vahvistuskirjeen antamiseen.
  • Kanniainen, Linda (2014)
    Tutkielmassa tutkitaan lainsäädännön asettamia edellytyksiä joukkovelkakirjarahoitukselle pienten ja keskisuurten (pk-) liikkeeseenlaskijayritysten näkökulmasta. Keskeisenä tutkimuskysymyksenä on, mitä rajoitteita eli pk-yrityksen näkökulmasta ”hidasteita” lainsäädännöstä johtuu yrityksen joukkovelkakirjan liikkeeseenlaskulle, ja miten pk-yritys voi lain vaatimuksiin vastata. Lisäksi lainsäädäntötutkimusta käytäntöön soveltaen tutkitaan, tulisiko joukkovelkakirjalainsäädäntöä kehittää lainsäädännölle asetettujen tavoitteiden toteutumiseksi ja oikeustilaa siten parantaa. Joukkovelkakirja on tyypiltään velkakirjalain 31.7.1947/622 2 luvussa tarkoitettu juokseva velkakirja ja arvopaperimarkkinalain 14.12.2012/746 2:1.1,2:n mukainen arvopaperi. Joukkovelkakirjan liikkeeseenlasku edellyttää liikkeeseenlaskijalta erilaisia tiedonantovelvoitteita riippuen liikkeeseenlaskun tavasta. Tutkielmassa vertaillaan eri liikkeeseenlaskutapoja koskevaa sääntelyä pk-yrityksen tarpeiden ja resurssien kannalta. Vertailtavat markkinapaikat ovat säännelty markkina, monenkeskinen markkinajärjestelmä, private placement – järjestely, ja joukkovelkakirjarahoitusta muistuttava joukkorahoitus. Keskeiseksi erottelevaksi tekijäksi nousee yhtiö- ja arvopaperimarkkinalainsäädäntöön perustuvien tiedonantovelvoitteiden määrä. Tiedonantovelvoitteita pidetään merkittävinä hidasteina pk-yrityksen joukkovelkarahoitukselle erityisesti institutionaalisimmissa markkinapaikoissa. Osapuolten välisten sopimusvelvoitteiden todetaan vastaavasti lisääntyvän vähemmän säännellyissä liikkeeseenlaskutavoissa. Joukkolainarahoituksen arvioidaan näyttäytyvän pk-yrityksille monin tavoin hankalana, mutta tarpeellisena rahoituskanavana. Joukkovelkakirjarahoituslainsäädännön kehittämiseksi tutkielmassa etsitään ratkaisuideoita Norjassa kauan sopimuksenvaraisena toimineesta luottamusmiesrakenteesta sekä Tanskassa suunnitellusta pk-yritysluottojen arvopaperistamisesta uudelleenrahoitusrekisterin avulla.
  • Vainio, Kristiina (2014)
    Aina 1990-luvulta lähtien julkisten palvelujen tuottamismuotoja on monimuotoistettu merkittävästi aiempaan verrattuna, minkä seurauksena rajanveto yksityisen ja julkisen palvelun välillä on vaikeutunut. Keskeisimmiksi tavoiksi järjestää ja tuottaa hyvinvointipalveluja voidaan erottaa seuraavat vaihtoehdot: 1) Julkinen taho sekä järjestää että tuottaa julkisen hyvinvointipalvelun. 2) Julkinen taho järjestää hyvinvointipalvelun ostamalla sen yksityiseltä palveluntuottajalta (ostopalvelu). 3) Julkinen taho järjestää hyvinvointipalvelun antamalla palvelunsaajalle palvelusetelin, jolla palvelunsaaja hankkii tarvitsemansa palvelun yksityiseltä palveluntuottajalta (palveluseteli). Sanotuissa palvelun tuottamis- ja järjestämistavoissa vain palvelusetelillä palvelunsa hankkiva henkilö saa nykylainsäädännön nojalla kuluttajansuojaa, vaikka suojan saannin tarve ei ole riippuvainen palvelun järjestämis- ja tuottamismuodosta. Rajanveto-ongelmien lisäksi muutoskehitys onkin nostanut esiin myös kysymyksen tähän asti vain yksityisten tahojen välisiin suhteisiin sovelletun kuluttajaoikeudellisen sääntelyn soveltumisesta myös julkisiin palveluihin. Julkisen hyvinvointipalvelun saajan suojantarpeen täyttämiseksi on kuluttajansuojan soveltamisalan laajentamisen lisäksi ehdotettu käyttöön otettavaksi myös nk. asiakkaansuojaa, jonka nimenomaisina kohteina olisivat julkisen palvelun saajat. Siinä missä perinteinen kuluttajansuoja on tähän asti edellyttänyt vastikkeellisuutta, asiakkaansuojan ulkopuolelle rajautuisivat ne palvelut, joita tarjotaan vastiketta vastaan. Tutkielma keskittyy kuluttajansuojan tai vaihtoehtoisesti asiakkaansuojan sovellettavuutta koskevaan kysymykseen eritoten julkisen hyvinvointipalvelun laadun näkökulmasta. Keskeinen kysymys kuuluu, mitä seurauksia joko nykymuotoisen kuluttajansuojan tai ehdotetun asiakkaansuojan soveltamisesta julkisten hyvinvointipalveluiden laadunarviointiin olisi. Julkisen hyvinvointipalvelun laatua koskeva sääntely on nykyisellään hajanaista sekä monista eri osatekijöistä koostuvaa. Esiin voidaan nostaa mm. palvelun asiakaslähtöisyys, henkilöstöön liittyvät edellytykset, toimitiloihin ja välineisiin liittyvät edellytykset, palvelun ja sen tarpeen kohtaaminen sekä omavalvonnan vaikutus laatuun. Lisäksi voidaan katsoa esitettyjen markkinointiväittämien tietyissä tilanteissa omaavan sellaista painoarvoa, että myös ne vaikuttavat osaltaan julkisen hyvinvointipalvelun laatuun kokonaisuutena. Palveluntuotannon monimuotoistumisen myötä on lisäksi arvioitu, että myös julkisten tahojen toteuttama markkinointi on yleistynyt aiempaan verrattuna. Tämän seurauksena on tarpeen arvioida myös niitä seurauksia, joita joko kuluttajansuojan tai asiakkaansuojan soveltamisella julkisten palveluiden markkinointiin olisi.
  • Kuusimäki, Jaakko (2014)
    Tutkielmani käsittelee suomalaisen ja angloamerikkalaisen käytännön pohjalta keskeisimpiä julkisen ostotarjouksen suojamekanismeja ja niiden käyttöä Suomessa erityisesti kohdeyhtiön hallituksen fidusiaaristen velvollisuuksien näkökulmasta. Suomessa vapaaehtoisen julkisen ostotarjouksen menestymistä pyritään usein turvaamaan erilaisin sopimusjärjestelyin, jollei kyse ole konserninsisäisestä transaktiosta. Keskeisimmät suojamekanismit sisältyvät kohdeyhtiön hallituksen ja tarjouksen tekijän välisiin yhdistymissopimuksiin, joihin on viimeisten yhdentoista vuoden aikana käytännössä aina sisällytetty jonkinasteinen kielto olla neuvottelematta kilpailevista tarjouksista. Tämän lisäksi niissä on yleensä asetettu kohdeyhtiön hallitukselle tarkat ehdot, joiden on täytyttävä, jotta se voi muuttaa AML:n mukaisen osakkeenomistajille annettavan lausuntonsa sisältöä. Ostotarjouksen suojajärjestelyihin liittyy perustavanlaatuisia ongelmia etenkin kohdeyhtiön hallituksen näkökulmasta. Ollakseen tehokkaita ostajan kannalta niiden tulee lähtökohtaisesti rajoittaa kohdeyhtiön hallituksen vapautta hankkia parempia tarjouksia tai tehdä muutoin yhteistyötä kilpailevien ostajaehdokkaiden kanssa. Ostotarjouksen suojajärjestelyt ovatkin siksi sanamuotojensa puolesta usein ristiriidassa kohdeyhtiön hallituksen OYL:n mukaisten fidusiaaristen velvollisuuksien kanssa. Tämän takia lähes jokaiseen yhdistymissopimukseen on sisällytetty fiduciary out -ehtoja, joiden nojalla hallitus voi vetäytyä suojajärjestelyjen noudattamisesta rikkomatta yhdistymissopimusta. Täyttääkseen tehtävänsä fiduciary outit tulisi laatia mahdollisimman kattaviksi, jotta ne myös käytännössä antaisivat hallitukselle riittävästi liikkumavaraa. Tällöin ne tosin ostajan näkökulmasta vähentävät tarjouksen suojamekanismien tehokkuutta ja voivat tehdä näistä käytännössä jopa täysin merkityksettömiä. Käytännössä yhdistymissopimusten ja niiden sisältämien suojamekanismien tehokkuus Suomessa perustuu pitkälti siihen, että niiden asianmukaisuutta harvoin kyseenalaistetaan. Voidaan mielestäni perustellusti kysyä, ovatko ostotarjouksen suojaamisella saavutetut vaikutukset tarpeellisia ja objektiivisesti tarkastellen hyväksyttäviä.
  • Soldan, Ella (2017)
    Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, onko osakeyhtiölaista de lege lata johdettavissa sääntö, joka velvoittaisi julkisesti noteeraamattoman kohdeyhtiön hallituksen saattamaan ostotarjousta vastustavista toimista päättämisen yhtiökokoukselle. Toisin kuin pörssiyhtiössä vastaavankaltaista tilannetta sääntelevä AML 11:14, joka velvoittaa, tietyin poikkeuksin, pörssilistatun kohdeyhtiön hallituksen saattamaan puolustautumistoimista päättämisen yhtiökokouksen arvioitavaksi, OYL ei sisällä spesifiä ostotarjoustilanteessa toimielinten kompetenssirajoja sääntelevää normia. Siten julkisesti noteeraamattoman kohdeyhtiön hallituksen toimivaltaa rajaavat OYL:n säännökset hallituksen toimivallasta ja kelpoisuudesta. Perinteisesti hallituksen yleistoimivallan on katsottu olevan hyvin laaja, ja modernin osakeyhtiöoikeuden kanta on, että hallituksella on oikeus päättää yleistoimivaltansa turvin myös poikkeuksellisen laajakantoisista ja merkittävistä asioista, kunhan nämä toimet eivät ylitä yhtiöjärjestyksen toimialamääräystä ja ovat toiminnan tarkoituksen mukaisia. Tutkimus testaa tämän kannan istuvuutta ostotarjoustilanteeseen, joka on korostuneen intressikonfliktinen tilanne. Tutkimuksen kanta on, ettei modernin osakeyhtiöoikeuden näkemys yhtiöjärjestyksen toimialamääräyksestä ja toiminnan tarkoituksen mukaisuudesta hallituksen toimivallan rajaajana täysin istu valtataistelutematiikkaan, sillä kysymys toimialasta ei aktualisoidu ostotarjoustilanteesta. Lisäksi kysymys toiminnan tarkoituksesta on erityisen haastava ostotarjoustilanteessa. Siksi julkisesti noteeraamattoman kohdeyhtiön hallituksen toimivaltaa on tarkasteltava tilannekohtaisesti OYL:n yleisien oppien ja 13 luvun varojenjakosäännösten pohjalta. Merkittävien intressikonfliktien takia OYL:n yleiset opit ja OYL 13 luvun varojenjakosäännökset useimmissa tilanteissa puoltaisivat sitä, että hallituksen tulisi saattaa valtataistelutilanteessa puolustautumistoimista päättäminen yhtiökokouksen arvioitavaksi. Hallituksen toimivallan ulkorajojen määrittäminen edellyttää siten tapauskohtaista arviointia. Lisähaasteensa yleisien oppien näyttäytymiseen julkisesti noteeraamattoman kohdeyhtiön ostotarjoustilanteessa muodostaa se, että tutkimuksen kohteena on tilanne, jossa kohdeyhtiön omat osakkeenomistajat taistelevat yhtiön määräysvallasta. Tutkimuksen viimeisessä tarkastelukappaleessa analysoidaan, miksi pörssiyhtiöitä ja julkisesti noteeraamattomia yhtiöitä säännellään vastaavankaltaisessa ostotarjoustilanteessa erilailla. Pörssiyhtiön hallituksen toimivalta ostotarjoustilanteessa on tarkasti säännelty AML 11:14:ta pääsääntöisesti velvoittaessa kohdeyhtiön hallitusta saattamaan puolustautumistoimista päättäminen yhtiökokoukselle. Syyt pörssiyhtiöiden ja listaamattomien yhtiöiden erilaiselle sääntelylle johtuvat keskeisesti siitä, että AML:n julkisia ostotarjouksia koskeva sääntely painottaa erityisesti sijoittajien luottamusta markkinoiden toimintaan. Osin erilaisesta sääntelyn suojan kohteesta riippumatta, myös julkisesti noteeraamattomien yhtiöiden osalta olisi painavia perusteita hallituksen velvollisuudelle saattaa puolustautumistoimista päättäminen yhtiökokoukselle. Tutkimuksen lopputulos on, että huolimatta yleisestä näkemyksestä hallituksen yleistoimivallan laajuudesta, myös julkisesti noteeraamattomassa kohdeyhtiössä hallituksen toimivalta on rajattu. Hallituksen toimivallan rajat, ja velvollisuus pääsääntöisesti saattaa puolustautumistoimista päättäminen yhtiökokoukselle, on tapauskohtaisesti johdettavissa OYL:n yleisistä opeista ja OYL 13 luvun varojenjakosäännöksistä. Tästä huolimatta, tutkimus näkee tarvetta de lege ferenda lisätutkimukselle siitä, kuinka OYL -pohjaisesti kohdeyhtiön hallituksen toimivaltaa voitaisiin rajata täsmällisellä normilla.
  • Uusitalo, Emilia (2015)
    Tutkielma käsittelee kansallisen tekijänoikeuslain soveltumista ulkomailta lähtöisin oleviin tekijänoikeusloukkauksiin. Tutkielman tarkoituksena on selvittää kansainvälisen oikeuskirjallisuuden ja oikeuskäytännön, sekä EUT:n ratkaisujen pohjalta, millä edellytyksin Suomen tekijänoikeuslaki voi tulla sovellettavaksi ulkomailla tapahtuneeseen oikeudenloukkaukseen. Käsiteltävinä on kaksi erilaista tyyppitilannetta, ensimmäisessä tilanteessa tutkitaan tekijän taloudellisiin oikeuksiin kuuluvan levitysoikeuden loukkausta, kun ulkomaisesta verkkokaupasta myydään Suomeen kansallista tekijänoikeutta loukkaavia tuotteita. Toisessa tyyppitilanteessa taas verkkosivuilla joko välitetään suoraan tekijänoikeutta loukkaavia teoksia tai markkinoidaan tekijänoikeutta loukkaavia fyysisiä tavaroita. Tässä yhteydessä selvitetään millaisin edellytyksin verkkosivu voi tulla Suomen tekijänoikeuslain piiriin, ja sillä olevan materiaalin voidaan katsoa loukkaavan suomalaista tekijänoikeutta. Tekijänoikeudet ovat luonteeltaan kansallisia oikeuksia. Jokaisen valtion oma tekijänoikeuslaki soveltuu vain valtion alueella tapahtuvaan toimintaan alueellisuus- eli territorialiteettiperiaatteen mukaisesti. Vaikka tekijänoikeus syntyy tekijälleen jo teoksen luomisen perusteella useassa eri valtiossa, nämä oikeudet syntyvät valtioiden kansallisten lakien nojalla ja ovat siksi erillisiä toisistaan. Tästä johtuen, jos tekijän oikeuksia loukataan useassa eri valtiossa, tekijä joutuu hakemaan suojaa oikeuksilleen erikseen jokaisen eri valtion lain nojalla. Eri maiden tekijänoikeuslait vaihtelevat muun muassa teoskynnyksen, suojan laajuuden ja suoja-aikojen osalta, joten myöskään tekijän näkökulmasta ei ole yhdentekevää, onko loukkaukseen mahdollista puuttua esimerkiksi juuri Suomen lain nojalla. Jotta Suomen laki voisi tulla sovellettavaksi tekijänoikeusloukkaukseen, jonkin osan tekijänoikeusloukkauksesta täytyy tapahtua Suomen alueella. Loukkaavan fyysisen tuotteen levityksen osalta on keskeistä, mitkä teot voidaan ensinnäkin katsoa teoksen levitysoikeutta loukkaaviksi, ja onko jokin näistä teosta tapahtunut Suomen alueella. Verkkokaupan välityksellä tapahtuva fyysisen tuotteen levittäminen voi suuntautua maahan EU:n ratkaisukäytännön mukaan ensinnäkin silloin, kun osa levitysoikeutta loukkaavista toimista on tapahtunut valtion alueella. Tästä johtuen sama teko voi eri vaiheissaan loukata usean eri valtion suojaamaa levitysoikeutta. Lisäksi on arvioitava myyjän tarkoitusta, onko hän nimenomaisesti ottanut valtion alueella olevan yleisön kohteekseen loukkaavia tuotteita levittäessään. Levitysoikeutta voi loukata myymällä loukkaavat tavarat yleisölle kohdevaltiossa. Edellytyksenä kohdevaltion lain soveltumiselle ei tällöin välttämättä ole, että varsinainen kauppa olisi tehty valtion alueella, vaan myös esimerkiksi myyjän tavarasta tekemät myyntitarjoukset, myyjän järjestämä tuotteen maahan kuljetus ja jopa tuotteen valtioon suunnattu mainonta, ainakin yhdessä muiden elementtien kanssa, voi loukata kohdevaltion tekijänoikeutta. Erityisen haastavaa loukkauksen tapahtumispaikan määrittäminen on, kun loukkaus tapahtuu Internetissä. Verkkosivun tulemista kansallisen lain piiriin tutkitaan tutkielmassa ulkomaisen sekä EUT:n oikeuskäytännön pohjalta hyödyntäen myös kansainvälistä oikeuskirjallisuutta. Oikeustapausten perusteella on todettavissa, että ainakin kun verkkosivu on jollain tavoin suunnattu valtioon, loukkauksen voidaan katsoa tapahtuneen sen alueella. Pelkkä pääsy Internetsivustolle valtion alueelta ei kuitenkaan riitä lain soveltumiseksi. Sekä WIPO:n suositus Joint Recommendation Concerning Provisions on the Protection of Marks, and Other Industrial Property Rights in Signs, on the Internet, että European Max Planck Group:in laatima ehdotus Conflict of Laws in Intellectual Property (CLIP) määrittävät erilaisia seikkoja, joiden avulla voidaan arvioida verkkosivun suuntaamista tiettyyn valtioon. Tällaisia ovat muun muassa verkkosivun valtion markkinoilla synnyttämät “kaupalliset vaikutukset”.
  • Band, Anna (2020)
    Sähkö- ja elektroniikkalaitteiden lyhyet käyttöiät ja korjauspalveluiden kalleus ovat johtaneet siihen, että suuria määriä käyttökelpoisia laitteita päätyy jätteeksi. Nykypäivänä kuluttajat ovat halukkaita huomioimaan tavaroiden kestävyyden osana ostopäätöstä sekä korjaamaan rikki menneet tavarat. Tämä vähentäisi sähkö- ja elektroniikkajätteen määrän muodostumista ja olisi muutenkin kestävyysperiaatteen ja kiertotalouden tavoitteiden mukaista. Ongelmana kuitenkin on korjauspalveluiden ja varaosien kalleus ja heikko saatavuus. Tavaramerkin haltijat voivat yksinoikeuksillaan rajoittaa erityisesti valtuuttamattomien korjaajien ja käytettyjen tavaroiden jälleenmyyjien mahdollisuuksia viitata heidän tavaramerkkeihinsä tai muuttaa tavaramerkeillä varustettuja tavaroita. Tutkielmassa keskitytään selvittämään, onko kestävyyden ja kiertotalouden näkökulmilla vaikutusta EU-oikeudelliseen tulkintaan tavaramerkin sallitusta käytöstä. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti valtuuttamattomat korjaajat ja jälleenmyyjät eli tavaramerkin haltijan jakeluverkoston ulkopuoliset toimijat. Tutkielmassa havaitaan, ettei kestävyyttä ole määritelty EU:n perussopimuksissa ja että kiertotaloutta on käsitelty vain soft law -sääntelyssä. Tämän takia kestävyydellä ja kiertotaloudella ei ole samanlaista velvoittavuutta ja oikeuslähdearvoa EU-oikeudessa kuin vapaalla liikkuvuudella. Kestävyyden ja kiertotalouden merkitys on kuitenkin kasvanut ajan saatossa ja niiden pohjalta on luotu sekundaarilainsäädäntöä. Tavaramerkin haltijalla on oikeus kieltää muita käyttämästä tavaramerkkiään elinkeinotoiminnassa. Kielto-oikeuden poikkeuksina ovat muun muassa tavaramerkkiin viittaaminen tai tavaramerkkioikeuksien sammuminen. Vaikka tavaramerkin haltijan kielto-oikeuksia onkin rajoitettu, poikkeuksia tulkitaan helposti suppeasti. Tavaramerkin mahdollisia loukkaustilanteita arvioitaessa tavaramerkin haltijan intressit menevät usein muiden intressien edelle. Tällöin kestävyysperiaatteen ja kiertotalouden sisällyttäminen tavaramerkkisääntelyyn voisi edistää eri intressien tasapainottamista. Lisäksi näiden avulla oikeuskäytännössä voitaisiin paremmin huomioida ratkaisujen ympäristövaikutuksia. Kestävyyttä, kiertotaloutta ja tavaramerkkioikeutta on toistaiseksi käsitelty erillisinä ilmiöinä, eikä tässä tutkielmassa löydetty yksinkertaista keinoa sisällyttää kestävyyden ja kiertotalouden näkökulmia tavaramerkkisääntelyyn. Lisäksi huomataan, että teollis- ja tekijänoikeuksista on perusoikeutena säännelty velvoittavammin kuin kestävyydestä. Eri oikeuksien punnintatilanteessa tavaramerkit voisivat siis saada etusijan kestävyyteen nähden. Tavaramerkin yksinoikeuksien yleistä rajoittamista ei myöskään suositella, vaikka yksinoikeuksien rajoittaminen voisi lisätä korjaajien mahdollisuuksia käyttää tavaramerkkiä. Tällä voisi kuitenkin olla haitallisia seurauksia, kuten tuoteväärennösten määrän kasvu. Tutkielmassa tunnistetaan tarve tarkastella myös muita korjaustoimintaan ja käytetyn elektroniikan jälleenmyyntiin vaikuttavia seikkoja, kuten muita immateriaalioikeuksia ja kuluttajansuojasääntelyä.
  • Mustonen, Selma (2017)
    As online shopping has been depriving market share from the traditional retailers, the importance of keywords used in online searching has also increased. Companies selling their products or services online might wish to maximise their visibility by using as many keywords as possible to draw attention to their merchandise, including also keywords that correspond to a competitor’s trademark. The brand-conscious trademark owners have felt unfairly biased by such marketing strategies and have tried to sue not only the advertisers but the internet intermediaries. This paper firstly explains what keyword advertising is and why it is used before providing a summary of trademark legislation in EU and explaining that the justification for trademark protection is increasing information to the consumers and hence lowering their search costs. A brief summary of the previous case law of the Court of Justice of the European Union (the “CJEU”) in connection with comparative advertising is provided as that serves as the backdrop for the keyword cases. Then a thorough examination of how the courts in the EU have interpreted the liability of the advertisers and the internet intermediaries for keyword advertising. The potential liability of online market places is also discussed. Based on the case law, this thesis argues that the CJEU has lost sight of the consumer benefit as an original justifications for trademark regulation and have interpreted the infringement provisions so widely that trademarks have become very close to proprietary rights potentially posing risks for the fundamental freedoms. This trend started with comparative advertising, which was the predecessor to keyword advertising and has created problems for the courts in subsequent cases. As a result of earlier case law in the area of comparative advertising, the CJEU has had to utilise various assumptions and circular arguments to ensure that the risk of confusion is one of the main elements to determining liability for the purchase of someone else’s trademark as keyword. This paper provides also a critical analysis of the various elements of determining confusion, focussing on the initial interest confusion doctrine and the concept of average internet user. Further, this paper suggests that, as a result of the extended functions of the trademarks introduced by the CJEU, the exact borders of finding confusion have not been clearly set for the national courts. With the help of comparisons to United States case law, this paper makes some suggestions for amending the law to ensure that original aim of better information for consumers is better served. Finally some analysis on how the intermediaries and advertisers might avoid confusion in practice is provided.
  • Kunnari, Sara (2019)
    Talouden digitalisaation aikakaudella digitaaliteknologian yhteentoimivuudella ja tuotteiden yhteenliitettävyydellä on aiempaa huomattavasti merkittävämpi rooli osana innovatiivisen tietotaidon leviämistä ja talouskasvun maksimointia. Digitaaliteknologian yhteentoimivuus on mahdollista teknologiastandardien avulla, jotka käsittävät erilaisia tekniikoita suojaavia ja eri tahojen omistamia patentteja. Standardiin kuuluvien patenttien hyödyntäminen on välttämätöntä standardoidun tekniikan aikaansaamiseksi, minkä vuoksi tällaisille patenteille on annettu oma erityisnimityksensä; standardiessentiaalipatentti. Standardiessentiaalipatenttien haltijat ovat patenttiensa välttämättömyysluonteesta johtuen useimmiten sitoutuneet lisensoimaan patenttejaan oikeudenmukaisin, kohtuullisin sekä syrjimättömin ehdoin, eli niin kutsutuin FRAND-ehdoin, kaikille niille, jotka ovat halukkaita kyseisiä patentteja hyödyntämään. FRAND-sitoumus ei kuitenkaan vielä itsessään muodosta minkäänlaista lisenssisopimusta, vaan jokainen yksittäinen lisenssisopimus neuvotellaan erikseen kulloisenkin potentiaalisen lisenssinottajan kanssa. Eurooppalainen oikeustila on kuluneen vuosikymmenen aikana ollut jokseenkin epämääräinen sen suhteen, miten standardiessentiaalipatentin haltija voi täytäntöönpanna patenttioikeutensa, mikäli nämä FRAND-lisenssineuvottelut epäonnistuvat. Taustalla voidaan nähdä toisaalta pyrkimys estää patentinhaltijoita hyödyntämästä patenttiensa välttämättömyysluonnetta lisenssineuvotteluissa epätarkoituksenmukaisesti hyödykseen kieltotuomiolla uhkailemalla (patent hold-up), ja toisaalta tarve taata kieltotuomiokanteen asianmukainen hyödyntämismahdollisuus sellaisille patentinhaltijoille, jotka ovat käyneet lisenssineuvotteluja FRAND-sitoumuksen mukaisesti vilpittömässä mielessä. Viimeaikaisessa Euroopan unionin oikeuskäytännössä standardiessentiaalipatentin haltijan kieltotuomiokanteen on herkästi tulkittu täyttävän SEUT 102 artiklassa säännellyn määräävän markkina-aseman väärinkäytön kriteerit, minkä vuoksi vilpillisessä mielessä operoivat markkinatoimijat ovat alkaneet hyödyntää tätä vallitsevaa poliittista ilmapiiriä opportunistisesti hyödykseen hankaloittamalla tahallisesti FRAND-lisenssineuvotteluja, taikka pidättäytymällä niistä jopa kokonaan (patent hold out). Tämän ilmiön myötä standardiessentiaalipatenttien täytäntöönpanoympäristöön on syntynyt epävarmuutta ja epäselvyyttä siitä, millaisissa olosuhteissa kieltotuomion hakeminen epäonnistuneiden FRAND-lisenssineuvotteluiden seurauksena voidaan Euroopan unionin kilpailuoikeudellisten säännösten valossa katsoa hyväksyttäväksi. Tässä tutkielmassa selvennetään vallitsevaa Euroopan unionin oikeustilaa niistä edellytyksistä, joiden käsillä ollessa standardiessentiaalipatentin haltija voi täytäntöönpanna patenttioikeutensa hakemalla kieltotuomiota tuomioistuimelta ilman, että tällainen kieltotuomiokanne katsottaisiin SEUT 102 artiklan vastaiseksi määräävän markkina-aseman väärinkäytöksi. Tutkielmassa havainnollistetaan ja systematisoidaan tähän täytäntöönpanoympäristöön kytköksissä olevia elementtejä niin patentinhaltijan kuin potentiaalisen lisenssinottajankin näkökulmasta tarkasteltuna. Lisäksi tutkielmassa analysoidaan tämänhetkisen oikeustilan vaikutuksia Euroopan unionin sisämarkkinoiden toimintaan, sekä luodaan katsaus siihen, millaisiin toimenpiteisiin Euroopan unioni vallitsevan oikeustilan tiimoilta aikoo mahdollisesti tulevaisuudessa ryhtyä. Tutkielman oikeusdogmaattisen tarkastelun keskiössä on Euroopan unionin tuomioistuimen asiassa Huawei v. ZTE vuonna 2015 antaman ratkaisun jälkeinen eurooppalainen – pääasiassa saksalainen – tuomioistuinkäytäntö. Painopiste tässä tarkastelussa on FRAND-sitoumuksesta lisenssineuvottelujen osapuolille syntyvissä neuvotteluprosessuaalisissa velvoitteissa. Tutkielmassa havaitaan, että kansalliset eurooppalaiset tuomioistuimet ovat onnistuneet täydentämään ja selkiyttämään EUT:n antaman ratkaisun luomaa sääntelykehystä merkittävästi, ja että EU:n antama soft law -sääntely voidaan tämän jatkuvasti lisääntyvän ja kehittyvän kansallisen tason oikeuskäytännön rinnalla katsoa vallitsevissa olosuhteissa riittäväksi sääntelyinstrumentiksi turvaamaan eurooppalaisen FRAND-lisensointiympäristön moitteettoman toiminnan.
  • Kuosmanen, Jere (2017)
    Tutkielmassa selvitetään mitä sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain (SopMenL) mukaisella kilpailijan halventamisella ja väheksymisellä tarkoitetaan vertailevan markkinoinnin kontekstissa. Tarkemmin ottaen tutkielmassa pyritään selvittämään miten kilpailijan arvostelua, halventamista ja väheksymistä on oikeudellisesti arvioitu sekä miten kilpailijan arvostelua, halventamista ja väheksymistä tulisi arvioida. Kilpailijan ja mm. tämän tuotteiden halventaminen ja väheksyminen on ollut Suomessa kiellettyä jo pitkään. Vertailevaa markkinointia koskevat säännöksen harmonisoitiin direktiivitasolla hieman ennen vuosituhannen vaihdetta ja kieltosäännös implementoitiin kuluttajansuojalain kautta SopMenL 2a §:n 1 momentin 5-kohtaan. Tutkielmassa identifioidaan markkinoinnin eri osapuolten intressit ja pyritään selvittämään oikeuskäytännössä ja -kirjallisuudessa esitettyjen, kilpailijan halventamista ja väheksymistä koskevien tulkintojen ja johtopäätösten asianmukaisuus näiden intressien toteutumisen valossa. Erityishuomiota on kiinnitetty perusoikeuksiin. Tutkielmaan on kerätty ja siinä on referoitu runsas määrä liiketapalautakunnan, markkinaoikeuden ja -tuomioistuinten sekä korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöä säännönmukaisuuksien löytämiseksi ja tulkintakäytäntöjen tunnistamisek-si. Vertailun sekä halventamisen ja väheksymisen edellytysten täyttymistä arvioidaan keskivertokuluttajan saaman vaikutelman perusteella. Tutkielmassa pyritään selvittämään suomalaisen kuluttajan valveutuneisuus sekä kriittisyys ja näiden havaintojen valossa selvitetään halventamisen ja väheksymisen täyttymisen asianmukaiset edellytykset. Tutkielmassa selvitetään onko SopMenL:n systematiikassa erotettavissa eriasteista ja eri säännöksiin perustuvaa kilpailijan halventamista ja väheksymistä sekä tarkastellaan vertailun täyttymistä osana SopMenL:n mukaista halventamista ja väheksymistä. Oikeudellisen lähdeaineiston ja uusien havaintojen perusteella tutkielmassa eritellään halventamisen ja väheksymisen perinteisten tunnusmerkkien lisäksi uusia arviointikriteereitä. Perinteisinä tunnusmerkkeinä voidaan pitää mm. kilpailijan saattamista epäilyttävään valoon sopijakumppanina, kilpailijoiden tuotteiden esittämistä yleisesti heikkolaatuisina, tarpeetonta arvostelua, suhteettoman aggressiivista sävyä, pääasiallista vahingoittamistarkoitusta, irrelevanttia vertailutapaa sekä epäasiallisia arviointiperusteita. Ero harhaanjohtavuuteen tai totuudenvastaisuuteen voi monesti olla hyvin häilyvä. Halventamisen ja väheksymisen yksittäistapauksellisessa arvioinnissa uusina arviointikriteereinä voitaisiin tutkielman perusteella pitää mm. vertailun suoruuden astetta, alan tavanomaista kielenkäyttöä, mainoksessa esitettyjen mielipiteiden perusteluja, mielipiteiden taustalla olevia ja vastaanottajan kannalta aidosti merkityksellisiä taustatietoja tai havaintoja, mainoksen selkeää huumoria, vahingon vaaraa sekä loukkaavuuden vähäisyyttä (de minimis). Mainoksen arvostelevien ilmaisujen ulkoasua voitaisiin arvioida myös kauppiaallisen kehumisen konstruktion avulla. Perusoikeuksilla näyttäisi olevan yksittäistapauksellisessa arvioinnissa kuitenkin melko vähäinen merkitys.
  • Vuorinen, Miikka (2015)
    Tekijänoikeuden luovutussopimuksiin, kirjakustannussopimukset mukaan lukien, on perinteisesti sovellettu tekijänoikeuslain nykyisen 29 §:n viittaussäännöksen kautta varallisuusoikeudellisista oikeustoimista annetun lain (oikeustoimilaki) 36 §:n yleistä kohtuuttomien sopimusten sovittelusäännöstä. Luovien alojen tekijäjärjestöjen näkemyksen mukaan tekijänoikeuslain nykyinen 29 § ei kuitenkaan ole ollut riittävä tekijöiden oikeuksien tarpeelliseen turvaamiseen, ja alojen järjestöjen aloitteesta tekijänoikeuslakiin on ruvettu ajamaan muutosta. Tekijänoikeuslain 29 §:ään on päädytty säätämään oma tekijänoikeussopimusten sovittelusäännös, jonka on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2015. Pyrin tutkielmassani selvittämään, mitä vaikutuksia uudella tekijänoikeuslain sovittelupykälällä mahdollisesti olisi kirjallisuudenalan sopimuskäytäntöihin ja -tilanteisiin. Olen suorittanut arvioinnin vertaamalla voimassaolevan oikeustoimilain 36 §:n kohtuuden arvioimiskriteereitä uuden tekijänoikeuslain 29 §:n mukaisiin kriteereihin. Tämän tueksi olen arvioinut olemassa olevaa tekijänoikeussopimuksien kohtuullisuuteen liittyvää oikeuskäytäntöä sekä kirjakustannusalan sopimuskäytäntöä. Olen haastatellut tutkielmaani varten kirjailijaliittojen ja kustannusyhtiöiden edustajia. Kirjailijat ja heitä edustavat liitot ovat puoltaneet lakimuutosta. Suurimpana ongelmana alalla on pidetty sitä, että kirjailijoiden neuvotteluvoima suhteessa kustannusyhtiöihin on epätasapainoinen. Epäsuhdan on katsottu johtaneen jossain määrin ongelmallisiin ehtoihin kirjojen kustannussopimuksissa. Oikeuskäytäntöä kirjakustannussopimuksiin liittyen ei oikeustoimilain 36 §:n perusteella ole muodostunut. Uusi tekijänoikeuslain 29 § vastaa suurelta osin oikeustoimilain 36 §:ää. Kohtuuttomuuden arviointikriteerien lisääminen erityisesti tekijänoikeussopimuksia ajatellen on suurin muutos edelliseen verrattuna. Kirjailijoiden kannalta suurimmaksi ongelmaksi oikeudenkäyntien osalta on kuitenkin nähty niistä koituva suuri maine- ja kuluriski, eikä uusi 29 § tuo muutosta oikeustilaan tämän osalta. Tämän vuoksi uusi tekijänoikeuslain 29 § ei luultavasti lisääkään oikeudenkäyntejä kirjakustannusalalla. Toisaalta mikäli kirjallisuusalan sopimuskulttuuri muuttuu kirjailijoiden kannalta vielä tukalammaksi on mahdollista, että sopimuksia riitauttamalla pyritään selkeyttämään oikeustilaa. Lain tavoitteeksi on asetettu ennallistava sopimuksia kohtuullistava vaikutus. Selvitykseni antaa viitteitä siitä, että ongelmat osapuolten välillä ovat sen verran lieviä, että niistä voitaisiin menestyksellisesti neuvotella yhdessä. Mikäli näin toimitaan, lain ennallistava vaikutus voi olla mahdollinen. Yhteisistä puitesopimuksista sopiminen olisi mielestäni järkevää, koska se loisi alan sopimuskäytäntöön ennakoitavuutta ja varmuutta.
  • Mäki, Kalle (2012)
    Julkinen ostotarjous voidaan määritellä tarjoukseksi, jossa sen tekijä tarjoutuu julkisesti ostamaan tarjouksen kohteena olevan osakeyhtiön osakkeita tai niihin oikeuttavia arvopapereita, jotka ovat kaupankäynnin kohteena säännellyllä markkinapaikalla eli pääsääntöisesti arvopaperipörssin ylläpitämällä pörssilistalla. Se on nopea ja kustannustehokas tapa hankkia määräysvalta pörssiyhtiössä, jonka omistus on usein laajalti hajautunut. Suomessa ostotarjoussääntely on monitahoinen. AML, johon on implementoitu Euroopan parlamentin ja neuvoston vuonna 2004 antama ostotarjousdirektiivi, pyrkii luomaan järjestelmälliset menettelytavat ostotarjouksen toteuttamiselle. AML:n ohella ostotarjouksia säännellään lakia alemmanasteisin viranomaisnormein sekä elinkeinoelämän itsesääntelyn keinoin. Lisäksi OYL sääntelee yleislakina julkisen ostotarjouksen osapuolina olevien yhtiöiden hallitusten toimintaa ostotarjousprosessin eri vaiheissa. Tutkielma aloitetaan tarkastelemalla ostotarjoussääntelyä yleisesti. Tutkimuksessa on otettu huomioon hallituksen 19.4.2012 eduskunnalle antama esitys arvopaperimarkkinalainsäädännön kokonaisuudistukseksi. Tarkastelu kattaa myös Yhdysvallat ja EU:n, joiden lähestymistavat yritysvaltaus- ja ostotarjoussääntelyä kohtaan eroavat perustavanlaatuisesti toisistaan. Ostotarjoussääntelyä koskevan yleiskatsauksen jälkeen tutkielmassa keskitytään kohdeyhtiön hallituksen toimintaan julkisissa ostotarjouksissa. Ostotarjoustilanteessa kohdeyhtiön hallituksen ja osakkeenomistajien intressien välillä katsotaan vallitsevan luonnostaan tietynlainen ristiriita. Hallitus saatetaan vaihtaa menestyksekkään ostotarjouksen seurauksena, minkä vuoksi hallituksella voidaan olettaa olevan henkilökohtainen intressi vastustaa ostotarjousta. Sen sijaan kohdeyhtiön osakkeenomistajille julkinen ostotarjous on lähtökohtaisesti positiivinen asia, sillä osakkeenomistajille avautuu yleensä mahdollisuus myydä omistamansa osakkeet vastikkeesta, joka pääsääntöisesti ylittää osakkeiden senhetkisen markkina-arvon. OYL 1:8:n mukaan ”yhtiön johdon on huolellisesti toimien edistettävä yhtiön etua”. Kotimaisessa oikeuskirjallisuudessa ei olla oltu yksimielisiä siitä, mikä on ”yhtiön etu” eikä siitä, mitä yhtiön edun mukaan toimiminen yhtiön hallitukselta edellyttää. Ostotarjoustilanteessa kohdeyhtiön hallituksen velvollisuuksia arvioidaan kuitenkin tavanomaisesta poikkeavasti, koska julkinen ostotarjous kohdistetaan osakkeenomistajille, ei itse kohdeyhtiölle. Hallituksen rooli näyttäytyy selkeämmin osakkeenomistajan edustajana tällaisessa tilanteessa, jolloin sen on pyrittävä osakkeenomistajien kannalta parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Tämä tutkielma keskittyy tarkastelemaan kohdeyhtiön hallituksen toimintaa ostotarjoustilanteessa. Keskeisenä tavoitteena on selvittää, mitä konkreettisia velvollisuuksia kohdeyhtiön hallituksella on ja millaisiin toimenpiteisiin sen on ostotarjouksen johdosta ryhdyttävä. Tutkielman erityinen mielenkiinto kohdistuu kysymykseen, voiko kohdeyhtiön hallitus ryhtyä ostotarjouksen torjumiseen tähtääviin toimenpiteisiin ja edellyttävätkö tällaiset toimenpiteet kohdeyhtiön osakkeenomistajien suostumusta. Tutkielman vertaileva näkökulma osoittaa, miten eri tavalla asiaan suhtaudutaan toisaalta EU:ssa ja Suomessa sekä toisaalta Yhdysvalloissa, erityisesti Delawaren osavaltiossa.