Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Eurooppaoikeus"

Sort by: Order: Results:

  • Aapio, Aki (2017)
    Suomi on sitoutunut sekä suvereenina valtiona että Euroopan unionin jäsenenä useisiin kansainvälisiin sopimuksiin, joiden tarkoituksena on ilmastonmuutoksen hillitseminen ja kasvihuonekaasujen vähentäminen. Yksi keino tavoitteen saavuttamiseksi on fossiilisten polttoaineiden korvaaminen uusiutuvilla energianlähteillä energiantuotannossa. Euroopan unioni on sitoutunut vähentämään kasvihuonepäästöjä vähintään 40 prosenttia vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Suomessa Juha Sipilän hallituksen hallitusohjelman yksi kärkihankkeista on ”Hiilettömään, puhtaaseen, uusiutuvaan energiaan kustannustehokkaasti”, jossa linjataan, muun ohessa, että päästöttömän, uusiutuvan energian käyttöä lisätään kestävästi niin, että sen osuus 2020-luvulla nousee yli 50 prosenttiin. Sähkön pientuotanto, esimerkiksi pientuulivoima ja aurinkosähkö, ovat yksi uusiutuvan energian tuotantomuoto, jonka hallitus odottaa lisääntyvän. Siirtyminen uusiutuvaan energiaan vaatii merkittäviä investointeja. Investointeja tehdään lähtökohtaisesti silloin, kun ne ovat taloudellisesti kannattavia ja pientuotannon kohdalla heikko kannattavuus on hidastanut sen lisääntymistä Suomessa. Pientuotannon kannattavuuden parantamiseksi on esitetty erilaisia keinoja. Yhdeksi keinoksi on esitetty nettolaskutusta, jolla tarkoitetaan sähkön käyttökohteeseen sähköverkosta otetun sähkön eri hintakomponenttien eli sähköenergian hinnan, siirtomaksujen ja verojen kompensoimista sähkölaskussa toisena ajankohtana verkkoon syötetyllä sähköllä. Tämä tutkimus tutkii sähkön eri hintakomponenttien nettolaskutuksen juridista toteuttamiskelpoisuutta nykylainsäädännön kannalta. Tutkimus on oikeusdogmaattinen eli tutkimuksen ja tulkinnan kohteena on säädetty oikeus. Pääasiallisena tutkimus- ja taustamateriaalina käytetään Suomessa ja Ruotsissa tehtyjä aikaisempia selvityksiä nettolaskutuksesta, sekä niistä annettuja eri tahojen antamia lausuntoja. Tutkimuksessa tehdään myös de lege ferenda -kannanottoja eli otetaan kantaa siihen kuinka lainsäädäntöä tulisi muuttaa, jotta nettolaskutus voitaisiin toteuttaa tulevaisuudessa. Tutkimuksessa päädytään johtopäätökseen, että joltain osin nettolaskutus on mahdollista toteuttaa nykyisen lainsäädännön puitteissa. Kaikkien komponenttien nettolaskutus ei ole mahdollista ja keskeiseksi esteeksi muodostuu harmonisoitu EU-lainsäädäntö.
  • Näkkäläjärvi, Inka (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan sitä, millä perusteilla kilpailijoiden välinen pelkkä tietojenvaihto sellaisenaan voi muodostaa SEUT 101 artiklan 1 kohdan kartellikiellon piiriin kuuluvan menettelyn, ja toisaalta millä perusteilla tietojenvaihto puolestaan voidaan katsoa sallituksi. Tarkastelun kohteena on sellainen tietojenvaihto, joka ei ole liitännäinen osa muuta kartellia, muuta yritysten sopimusyhteistyötä tai muuta järjestelyä, vaan tietojenvaihto on yritysten yhteistyön pääasiallinen taloudellinen tarkoitus. Tutkielmassa selvitetään voimassaolevan oikeuden sisältöä tarkastelemalla tietojenvaihdon arvioinnin kannalta olennaista eurooppaoikeudellista normistoa, EU-tuomioistuimen oikeuskäytäntöä ja Euroopan komission hallintokäytäntöä, sekä hyödynnetään paljon myös talousteoreettista lähestymistapaa ja tietojenvaihtoa koskevaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkielmassa tarkastellaan aluksi tietojenvaihtoa SEUT 101 artiklan yhdenmukaistettujen menettelytapojen käsitteen näkökulmasta. Oikeuskäytännön perusteella yhdenmukaistetun menettelytavan rajatapauksina voidaan pitää yksipuolisesta tiedon ilmaisemisesta ja tiedon passiivisesta vastaanottamisesta syntyvää vastavuoroista ymmärrystä jonkin tietyn menettelytavan noudattamisesta, ottaen huomioon olosuhteet ja vaihdetun tiedon sisältö kokonaisuutena. Kuitenkin yritysten aidosti yksipuoliset toimenpiteet jäävät SEUT 101 artiklan soveltamisalan ulkopuolelle. Tämän jälkeen tutkielmassa tarkastellaan tietojenvaihdon kilpailuvaikutusten arvioinnissa huomioon otettavia tekijöitä, joita ovat markkinoiden ominaispiirteet sekä tietojenvaihto ja vaihdetun tiedon ominaispiirteet kokonaisuudessaan. Seuraavaksi tutkitaan, millaisiin lopputuloksiin tietojenvaihdon on erilaisissa EU-tuomioistuimen ja komission tietojenvaihtoa käsittelevissä tapauksissa katsottu kilpailun kannalta johtavan, sekä tarkastellaan näitä tuloksia suhteessa talousteoriassa esitettyihin näkemyksiin tietojenvaihdon vaikutuksista kilpailulle. Mikäli tietojenvaihto mahdollistaa markkinoilla sen, että kilpailijat sen ansiosta voivat tunnistaa tai päätellä toistensa tulevan markkinakäyttäytymisen ja yritysten välisen kilpailun säilymisen kannalta strategiset valinnat, tietojenvaihto on katsottu kielletyksi. Tietojenvaihdon on tällöin katsottu olevan kilpailulle haitallista, kun se on mahdollistanut ns. hiljaista yhteisymmärrystä vastaavan tilan syntymisen ja ylläpidon markkinoilla. Sen sijaan sellainen tietojenvaihto, jonka perusteella yritykset eivät pysty päättelemään kilpailun säilymisen kannalta oleellisia toistensa strategisia valintoja ja joista ei paljastu kilpailijoiden markkina-asema tai liikestrategia, ei ole omiaan vähentämään yritysten tulevaan markkinakäyttäytymiseen liittyvää epävarmuutta eikä siten ole myöskään omiaan vähentämään yritysten väliseen kilpailuun liittyvää epävarmuutta. Tällainen tietojenvaihto on katsottu EU-tuomioistuimen oikeuskäytännössä sallituksi ja tällaisen tietojenvaihdon on katsottu voivan yleensä myös hyödyttää kilpailua. Tietojenvaihdon kilpailuvaikutusten arviointi on korostuneen tapauskohtaista. Perinteisesti tietojenvaihdon on ajateltu vaativan tarkkaa markkinoiden ja tietojenvaihdon analyysia sen selvittämiseksi, rajoittaako tietojenvaihto kilpailua. Viimeaikoina oikeuskirjallisuudessa on keskusteltu siitä, ollaanko tietojenvaihdon arvioinnissa etenkin viimeaikaisen tuomioistuinkäytännön ja horisontaalisten suuntaviivojen perusteella siirtymässä kohti ankaroituvaa tietojenvaihdon arviointia siten, että myös pelkkä yritysten välinen tietojenvaihto sellaisenaan ilman liitännäisyyttä muihin kilpailunrajoituksiin voisi olla eräissä tilanteissa jo tarkoituksensa perusteella kielletty SEUT 101 artiklan ns. tarkoitukseen perustuva rikkomus, jolloin tietojenvaihdon haitalliset vaikutukset kilpailulle voidaan olettaa. Osassa oikeuskirjallisuutta, jossa tällainen kehitys on tunnistettu, on pidetty tällaista kehitystä perusteettoman ankarana. Tutkielmassa päädytään EU-tuomioistuimen oikeuskäytäntöä, komission hallintokäytäntöä ja taloustieteellistä tutkimusta tarkastelemalla siihen, ettei suhtautuminen pelkkään tietojenvaihtoon näytä olevan perusteettomasti ankaroitumassa. Oikeuskäytännön perusteella näyttäisi siltä, että pelkkä yritysten välinen tietojenvaihto voisi olla mahdollista katsoa jo tarkoituksensa perusteella kielletyksi, mikäli tietojenvaihdon olosuhteet ja sisältö huomioon ottaen tietojenvaihdon voitaisi katsoa tapahtuneen riittävän selvästi ”kartellinomaisissa” olosuhteissa siten, että tietojenvaihto on ollut epäsuora tapa kartellia vastaavan lopputuloksen toteuttamiseksi. Tuomioistuinkäytäntö edellyttää tällöin sitä, että menettelyn kokonaisuudessaan voidaan katsoa olevan sen oikeudellinen ja taloudellinen konteksti huomioon ottaen riittävän selkeästi suunniteltu vahingoittamaan kilpailua.
  • Hernetkoski, Lilli (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan SEUT 101 ja 102 artikloiden täyden tehokkuuden (full effect/effet utile) vaatimusta kilpailuoikeudellisissa vahingonkorvauskanteissa, ja peilataan tätä vaatimusta oikeusvarmuuden periaatteeseen. Tutkielmassa lähdetään liikkeelle siitä olettamasta, että vaatimus SEUT 101 ja 102 artikloiden täydestä tehokkuudesta on ristiriidassa oikeusvarmuuden periaatteen kanssa, erityisesti EU-tuomioistuimen viimeaikaisen oikeuskäytännön ja taloudellista seuraantoa koskevan Skanska-ratkaisun (C-724/17) perusteella. Ristiriidan oletetaan kyseisen ratkaisun valossa koskevan oikeuden saatavuutta ja ennakoitavuutta, ja erityisesti taannehtivien vaikutusten kieltoa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, onko nykyisessä oikeustilassa täyden tehokkuuden ja oikeusvarmuuden väliseen jännitteeseen liittyvää oikeusvarmuusongelmaa. SEUT 101 ja 102 artikloiden täysi tehokkuus on vakiintunut osaksi EU-tuomioistuimen ratkaisukäytäntöä niin kutsutussa Simmenthal-ratkaisussa. EU:n kilpailuoikeudessa täyden tehokkuuden vaatimus ilmenee sekä yksityis- että julkisoikeudellisessa täytäntöönpanossa, joista tutkielmassa keskitytään erityisesti kilpailuoikeuden yksityisoikeudelliseen täytäntöönpanoon. Jotta tutkielmassa pystyttäisiin analysoimaan ja systematisoimaan täyden tehokkuuden aineellisoikeudellista ulottuvuutta, tarkastellaan siinä myös täyden tehokkuuden suhdetta kilpailuoikeudellisen vahingonkorvauksen yleisiin edellytyksiin. Näitä edellytyksiä ovat erityisesti vahingon syntyminen, syy-yhteys sekä tahallisuus tai tuottamus. Lisäksi tutkielmassa perehdytään EU-tuomioistuimen tuoreen oikeuskäytännön valossa tiettyihin erityiskysymyksiin kilpailuoikeudellisesta seuraantovastuusta sekä vanhentumisesta. SEUT 101 ja 102 artikloiden täyttä tehokkuutta voidaan tarkastella myös osana riittävän oikeussuojan toteutumista, minkä osalta täyden tehokkuuden vaatimuksen havaitaan toimivan EU-oikeudellisten tehokkuus- ja vastaavuusperiaatteiden jatkeena. Oikeusvarmuuden periaate on yleinen ja kirjoittamaton EU-oikeudellinen oikeusperiaate, jonka asema on vakiintunut myös EU- tuomioistuimen oikeuskäytännössä. Oikeusvarmuus kuuluu osana unionin arvopohjaan ja EU-oikeuden syvärakenteeseen, eikä sen asemasta ja tärkeydestä ole nykyisen oikeustilan valossa epäselvyyttä. Perinteisen käsityksen mukaan oikeusvarmuuden on katsottu liittyvän erityisesti vaatimuksiin oikeuden saatavuudesta (accessibility) ja ennustettavuudesta (predictability). Erityisesti tarkastelussa esiin nousseet selkeyden ja täsmällisyyden vaatimus, taannehtivien vaikutusten kielto, luottamuksensuoja ja oikeusvoimavaikutus ovat sellaisia oikeusvarmuuden osa-alueita, jotka ovat relevantteja tarkasteltaessa kilpailuoikeudellisia vahingonkorvauskanteita. Oikeusvarmuuden periaatteen eri osatekijät voivat edustaa toisilleen vastakkaisia intressejä konkreettisessa yksittäistapauksessa, kuten myös Skanska-ratkaisua tarkasteltaessa huomataan. Oikeusvarmuuden periaatteen paradoksaalisuudesta kertoo se, että samalla kun oikeusvarmuus vaatii lainkäytön ennakoitavuutta, sen tarkemmat edellytykset vaikuttavat kuitenkin määräytyvän pitkälti tilannekohtaisen harkinnan perusteella konkreettisessa lainkäyttötilanteessa. Oikeusvarmuuden ja täyden tehokkuuden lähempi tarkastelu näyttää, että kyseisten periaatteiden välinen jännite ilmenee yhtäältä kansallisen oikeuden ja EU-oikeuden välisessä rajanvedossa sekä EU-oikeuden kansalliselle oikeudelle asettamissa hyväksyttävyysvaatimuksissa. Erityisesti kilpailuoikeuden tavoitteiden ja erityispiirteiden huomioon ottaminen osana täyden tehokkuuden toteutumista on omiaan heikentämään lainkäytön ennakoitavuutta. SEUT 101 ja 102 artikloiden täyden tehokkuuden ja oikeusvarmuuden välinen punninta edellyttää siten aina tapauskohtaista intressipunnintaa.
  • Pohto, Helinä (2019)
    Ympäristönsuojelu on noussut EU:n oikeuden keskeiseksi tavoitteeksi sisämarkkinoiden toteuttamiseen liittyvien taloudellisten päämäärien rinnalle. EU:n ympäristöpolitiikan tavoitteet sisältyvät SEUT 191 artiklaan, jonka mukaan unionin ympäristöpolitiikalla pyritään muun muassa ympäristön laadun säilyttämiseen, suojeluun ja parantamiseen. Jotta EU saavuttaisi nämä tavoitteet, on ympäristönsuojelu otettava huomioon myös ympäristölainsäädännön ulkopuolella. SEUT 11 artiklan mukaan ympäristönsuojelua koskevat vaatimukset on sisällytettävä unionin politiikan ja toiminnan määrittelyyn ja toteuttamiseen, erityisesti kestävän kehityksen edistämiseksi. Tutkielmassa tarkastellaan tämän SEUT 11 artiklassa säädetyn läpäisyperiaatteen toteutumista EU:n tavaroiden vapaata liikkuvuutta koskevien SEUT 34–36 artiklojen muodostamassa sääntelykehyksessä. Läpäisyperiaatteen toteutumista arvioidaan sekä lainsäädännön laatimiseen kohdistuvana velvoitteena että Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä toteutuvana oikeutena. Jotta SEUT 11 artiklan toteutumista voidaan arvioida, hahmotetaan tutkielmassa ensin SEUT 34–36 artikloihin pohjautuva tavaroiden vapaan liikkuvuuden sääntelyn kokonaisuus ja ympäristönsuojelun merkitys osana tätä kokonaisuutta. Ympäristönsuojelulla on keskeinen rooli unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntöön perustuvana tavaroiden vapaan liikkuvuuden sallittuna rajoitusperusteena. Lisäksi tutkielmassa tarkastellut EU-säädökset osoittavat ympäristönsuojelun olevan näkyvä osa tavaroiden vapaata liikkuvuutta edistävää unionin sekundaarinormistoa. Tavaroiden vapaan liikkuvuuden sääntelykehyksen selvittämistä seuraa SEUT 11 artiklan sisällön ja oikeudellisen vaikutuksen tarkastelu, joka osoittaa, että säännöksen yleispiirteisyys vaikeuttaa sen toteuttamista. Lisäksi kestävän kehityksen edistäminen osana SEUT 11 artiklaa vaikeuttaa läpäisyperiaatteen merkityksen määrittämistä, sillä se ei taloudellisesta ja sosiaalisesta ulottuvuudestaan johtuen pyri ainoastaan ympäristönsuojelun edistämiseen. SEUT 11 artiklan toteutumista tavaroiden vapaan liikkuvuuden sääntelykehyksessä arvioidaan kolmesta eri näkökulmasta. Ensinnäkin tarkastellaan vaikutustenarviointimenettelyä keinona ottaa ympäristönsuojelun vaatimukset huomioon lainvalmistelussa. Tämän jälkeen tarkastellaan, miten SEUT 11 artikla näkyy tavaroiden vapaata liikkuvuutta koskevassa oikeuskäytännössä. Viimeisenä arvioidaan valittujen säädösten kautta SEUT 11 artiklan toteutumista sekundaarilainsäädännössä. Kokonaisuudessaan tarkastelu osoittaa, että vaikka SEUT 11 artikla ei jää täysin vaille merkitystä, sen vaikutukset eivät ole erityisen tuntuvia. SEUT 11 artikla jättää lainsäätäjälle laajan harkintamarginaalin sen toteuttamiseen, eikä unionin tuomioistuin ole toistaiseksi kumonnut säädöstä SEUT 11 artiklan rikkomisen perusteella. Tavaroiden vapaan liikkuvuuden rajoittamiseen liittyvässä oikeuskäytännössä julkisasiamiehet ovat tulkinneet SEUT 11 artiklan puoltavan ympäristönsuojelun tunnustamista SEUT 36 artiklan mukaiseksi vapaan liikkuvuuden rajoitusperusteeksi. Unionin tuomioistuin on hyväksynyt rajoitusperusteen, muttei toistaiseksi ole vahvistanut julkisasiamiesten kantaa. Lainsäätäjään kohdistuvan integroimisvelvoitteen osalta tutkielmassa todetaan, että SEUT 11 artiklan toteutumisen arviointia koskevien menettelyjen ja arviointiperusteiden puuttuessa on vaikeaa ottaa kantaa siihen, onko läpäisyperiaatetta noudatettu asianmukaisesti tavaroiden vapaata liikkuvuutta koskevassa sekundaarinormistossa. Näiden havaintojen perusteella todetaan SEUT 11 artiklan jäävän nykytilassa lähinnä ohjelmalliseksi ilmaisuksi ympäristönsuojelun tärkeydestä. Sen oikeudellista vaikutusta olisi kuitenkin mahdollista vahvistaa viimeisessä luvussa ehdotetuilla menettelyllisillä keinoilla.
  • Rantala, Ville (2020)
    Tutkielman aiheena on Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisukäytännössä kehitetty sidosyksikköpoikkeus, jonka nojalla hankintayksiköt voivat tehdä hankintoja määräysvallassaan olevilta yksiköiltä tarjouskilpailua järjestämättä. Tutkielmassa käsitellään sidosyksikködoktriinin kehittymistä oikeuskäytännössä ja sitä, miten poikkeuksen kodifikaatio osaksi hankintadirektiiviä 2014/24/EU vaikutti sidosyksiköiltä tehtäviin hankintoihin. Tarkastelun kohteena ovat sidosyksikköhankinnan edellytysten ohella muut EUT:n ennakkoratkaisuissa esiin nousseet kysymykset, jotka liittyvät sidosyksiköiden oikeusasemaan. Tutkielman aineiston koostuessa pääasiallisesti EUT:n antamista ennakkoratkaisuista, lainopillisen tarkastelun lisäksi tutkielmassa käsitellään oikeusteoreettisesta näkökulmasta sitä, miten EUT on sidosyksikköhankintojen kontekstissa tulkinnut unionin oikeutta ja justifioinut ratkaisunsa. Lainopillisen ja oikeusteoreettisen näkökulman yhdistämistä perustellaan sillä, että lähestymistapojen synteesi mahdollistaa tutkimusaineiston syvällisemmän tarkastelun. Teoreettisena viitekehyksenä justifikaation analysoinnille toimii EUT:n ratkaisukäytännöstä rakennettu rationaalisen justifikaation malli, jota hyödyntämällä voidaan arvioida, vastaako ratkaisuissa esitetty oikeudellinen argumentaatio tuomioistuimen yleisesti noudattamaa tapaa perustella ratkaisunsa. Systemaattisesta näkökulmasta sidosyksikköhankinnat voidaan paikantaa hankintasopimuksen käsitteen ja hankintayksiköiden institutionaalisen itsemääräämisoikeuden rajapintaan. Yhtäältä on oikeudellisesti selvää, että hankintayksikön hankintasopimuksiin sovelletaan hankintadirektiiviä, mikäli kaikki hankintasopimuksen tunnusmerkit täyttyvät eikä tältä osin ole merkitystä, tehdäänkö hankinta yksityiseltä toimijalta vai toiselta hankintayksiköltä. Toisaalta julkisyhteisöt voivat organisoida toimintaansa oman institutionaalisen itsemääräämisoikeutensa puitteissa, millä ei lähtökohtaisesti ole EU-oikeudellista relevanssia. Jännite näiden lähtökohtien välille syntyy sen seurauksena, että julkisyhteisön organisoituminen toteutetaan usein järjestelyillä, jotka saattavat täyttää hankintasopimuksen tunnusmerkit. Tutkielman johtopäätöksinä esitetään, että EUT on tulkinnut sidosyksikköpoikkeusta pääosin systeemisin ja dynaamisin argumentein. Jälkimmäisistä erityisesti tavoiteargumenteilla ja direktiivin tehokkaalla vaikutuksella on ollut huomattava painoarvo. EUT:n ratkaisuissa direktiivin vapaan kilpailun toteuttamiseen liittyvä tavoite on ymmärretty kilpailuoikeudellisena, ja tuomioistuin on kilpailutavoitteeseen vedoten pyrkinyt rajoittamaan sidosyksiköiden toiminnan aiheuttamia haittavaikutuksia markkinoihin. Tämä poikkeaa perinteisestä tavasta ymmärtää hankintadirektiivin kilpailua toteuttava päämäärä ainoastaan hankintamenettelyyn osallistuvia toimijoita koskevaksi periaatteeksi. EUT on lisäksi linjannut, että poikkeusta tulee tulkita supistavasti, mikä ei kuitenkaan näytä toteutuneen sen omassa ratkaisukäytännössä. Sidosyksikköpoikkeuksen käyttöala on säännönmukaisesti laajentunut EUT:n ennakkoratkaisujen seurauksena. Sidosyksiköiden on arvioitu voivan saada etua hankintayksiköiden kanssa solmituista hankintasopimuksista, mikä voi vääristää kilpailua sidosyksikön toimiessa kilpailluilla markkinoilla Oikeuskirjallisuudessa on esitetty eriäviä näkemyksiä siitä, tuleeko hankintasääntelyä käyttää kilpailuhaittojen torjumiseen vai tulisiko kilpailun vääristymistä arvioida ennemmin kiellettynä valtiontukena. Tutkielmassa on tämän vuoksi tarkasteltu sidosyksiköiden toimintaa myös valtiontukisääntöjen valossa. Tältä osin on esitetty, että valtiontukisääntöjen vastaisena voidaan pitää ainakin tilanteita, joissa sidosyksikkö voi ristiinsubventoida markkinatoimintojaan hankintasopimuksista saadulla ylikompensaatiolla. Koska asiasta ei ole oikeuskäytäntöä, oikeustila ei ole kuitenkaan kaikilta osin selkeä.
  • Lehtonen, Turo (2013)
    Tutkielma on eurooppaoikeudellinen oikeustapausanalyysi sijoittautumisvapauden ja pääomien vapaan liikkuvuuden soveltamisalasta. Sijoittautumisvapaus ja pääomien vapaa liikkuvuus näyttävät usein olevan päällekkäisiä ja soveltuvan samaan aikaan tiettyyn tapaukseen. Tutkielman tavoitteena on selvittää unionin tuomioistuimen oikeuskäytännöstä, millä perusteella tuomioistuin tekee valinnan sovellettavasta perusvapaudesta sijoittautumisvapauden ja pääomien vapaan liikkuvuuden osalta. Toiseksi tutkitaan, noudatetaanko perusvapauden valinnassa oikeusvarmuuden periaatetta. Kolmanneksi selvitetään, kaventaako tuomioistuin omalla ratkaisukäytännöllään pääomien vapaan liikkuvuuden soveltamisalaa suhteessa kolmansiin maihin. Tutkimuskysymys on merkityksellinen ja perusteltu, koska pääomien vapaa liikkuvuus soveltuu myös kolmansien maiden tilanteissa. Sijoittautumisvapaus soveltuu puolestaan ainoastaan sisämarkkinoiden sisäisiin tilanteisiin. Tutkielman pääasiallinen aineisto muodostuu unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntöä. Sijoittautumisvapauden ja pääomien vapaan liikkuvuuden soveltamisalan ongelma korostuu verotusta koskevissa tapauksissa. Analysoitavat tapaukset koskevat pääosin välitöntä verotusta. Oikeustapausanalyysillä saavutetaan johtopäätökset, joiden mukaan tuomioistuin valitsee sovellettavaksi perusvapauden, joka on ensisijainen tapaukseen nähden. Ensisijaisuus puolestaan määritellään selvän vaikutusvallan säännön avulla. Mikäli omistusosuuden perusteella saadaan selvä vaikutusvalta, sovelletaan sijoittautumisvapautta ja vastaavasti mikäli selvää vaikutusvaltaa ei saavuteta, soveltuu pääomien vapaa liikkuvuus. Tuomioistuin tutkii selvän vaikutusvallan olemassaoloa ensisijaisesti kansallisen lainsäädännön tarkoituksen ja toissijaisesti tapauksen tosiseikkojen avulla. Sovellettavan perusvapauden valitsemistavassa on ollut oikeusvarmuuden periaatteen kannalta ongelmallisia piirteitä, mutta oikeuskäytäntö on kehittymässä ennakoitavampaan suuntaan. Tuomioistuin ei ole pyrkinyt kaventamaan pääomien vapaata liikkuvuutta suhteessa kolmansiin maihin.
  • de Santiago Villagran, Daniel (2014)
    The primary objective of the thesis will be to focus on patent protection of software under the European Patent Convention, by analysing the different approaches that the European Patent Office has taken into consideration since the mid-1980s. These approaches are rooted in the different decisions that emanate from the Technical Boards of Appeal of the European Patent Office. The thesis will examine the most relevant decisions illustrating the juridical tendencies and fundaments that have been utilized to decide over the patentability of computer programs. The analysis will conclude with the latest approach taken by the Technical Board of the European Patent Office. The study will examine the patentability requirements of inventions in general established within the European Patent Convention. Subsequently, a case law analysis will be performed of relevant decisions taken by the Technical Boards of Appeal on the patentability of computer programs. Sources for carrying out this research such as case law, legislation, specialized legal commentary; journals and books will serve in this matter. The present study sustains that computer programs may be patented as long as they comply with all the general requirements of an invention prescribed under the European Patent Convention together with an inherent condition established by case law called the technical character requirement. Nevertheless, due to the fact that the Technical Boards of Appeal are not bound by previous case law, the current position could keep evolving as it relies on the political stance the European Patent Office has on patentability of computer programs.
  • Nordström, Lasse (2015)
    The thesis analyses the impact of the recent financial crisis on EU state aid policy and regulation. The crisis necessitated the granting of significant amounts of government aid to banks that had encountered financial difficulties. The thesis describes the changes that the crisis produced in the legal framework for controlling state aid to distressed financial institutions in the EU. The analysis includes a discussion of certain significant state aid decisions concerning state aid to banks during the crisis. The thesis also discusses whether the Commission’s actions during the crisis departed significantly from the state aid control policy that the Commission had developed prior to the crisis. The theoretical framework of the thesis is based on discussions concerning the economic rationale for controlling state aid. Usually it is argued that state aid needs to be controlled because it has the potential of decreasing the economic efficiency of undertakings, which results in welfare losses for the economy as a whole. State aid control is also deemed necessary in order to secure a level playing field for actors from different Member states and thus to foster market integration. However, state aid control may also be justified in order to promote aid that corrects market failures or aid that aims to promote certain equity objectives. Thus, the aims pursued by state aid policy are multiple and have at times conflicted with one another. The promotion of financial stability, the stated aim of granting state aid to banks during the recent crisis, can be understood as a case of using aid in order to address a market failure (the financial instability resulting from a bank’s bankruptcy) and thus as an efficient use of state aid. The legal rules applied to the control of state aid in normal times are briefly described in the thesis. It is observed that so called rescue and restructuring (R&R) aid is usually considered to be one of the most harmful forms of aid and the Commission has thus in the past underlined that it should only be granted in exceptional situations. The analysis of the Commission’s decisional practice concerning aid to banks prior to the crisis clearly shows that the Commission has been willing to apply standard state aid rules to banks as well, yet however taking into account the specific significance of the banking sector for the economy as a whole. This might be understood to imply that the safeguarding of financial stability is not an aim that was completely foreign to state aid policy even prior the crisis. Banks that received aid prior to the recent crisis were also subject to strict remedies aimed at addressing potential distortions of competition, such as asset reductions, branch closures and behavioural constraints. The thesis then moves on to discuss the crisis legal framework put in place by the Commission from late-2008 onwards. The content of these so called Crisis Communications is discussed. It is observed that even though the Commission did at certain points depart significantly from the standard legal framework for granting R&R aid to undertakings (most notably by introducing the distinction between fundamentally sound and unsound undertakings), the basic characteristics of state aid control regulation remained in place throughout the crisis. The amendments to the standard regime also gradually became less significant, as the crisis regime evolved with the adoption of the Restructuring Communication in August 2010. This continuity in the Commission’s approach is evidenced also by the analysis of certain key decisions by the Commission during the crisis, which shows that the aided banks had to accept remedies that resemble closely the ones applied already prior to the crisis, the former being in certain cases even harsher. It is clear that the Commission was not willing to let significant distortions of competition arise as a result of maintaining financial stability. In the final chapter of the thesis the recent development of EU banking regulation is briefly described. This development aims to make sure that in the future financial crises will not be dealt with government aid but instead with resources granted by the financial institutions themselves. As a conclusion, it is argued that the Commission was in its actions during the crisis trying to pursue two distinct policy aims, namely the safeguarding of financial stability and the avoidance of distortions of competition. This dual policy aim might also explain why the Commission’s actions have attracted some criticism, since the aim of promoting financial stability does not fit easily together with state aid control’s traditional policy objective, the promotion of competition.
  • Kivioja, Tapio (2020)
    EU:n perussopimusten valtiontukia koskevat artiklat ovat säilyneet sisällöllisesti muuttumattomina vuoden 1957 Rooman sopimuksesta lähtien. Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 108 artiklan 3 kohdassa säädetty ennakkoilmoitus- eli notifiointivelvollisuus ja täytäntöönpanokielto eli standstill-velvoite ovat saaneet tarkemman sisällön unionin tuomioistuinten ratkaisukäytännössä vuosikymmenten aikana. Tutkielmassa pyritään rakentamaan kattava kuva standsill-velvoitteesta ja sen oikeusvaikutuksista valtiontukivalvonnan eri tilanteissa. Tutkielmassa perehdytään pääpiirteittäin valtiontuen tunnusmerkkeihin, sillä ilmoitusvelvollisuus ja täytäntöönpanokielto koskevat ainoastaan SEUT 107(1) artiklassa tarkoitettuja tukia. Notifiointivelvollisuus edellyttää, että jäsenvaltio ilmoittaa suunnittelemistaan toimenpiteistä komissiolle ennen niiden käyttöön ottamista. Velvollisuutta täydentää standstill-velvoite, jonka mukaan ilmoitettuja toimenpiteitä ei saa ottaa käyttöön ennen kuin komissio on tehnyt lopullisen päätöksen niitä koskien. Lisäksi selvitetään, miten jäsenvaltio täyttää ennakkoilmoitusvelvollisuutensa ja käydään läpi ilmoitusta seuraava komission tutkintamenettely. Notifiointivelvollisuutta ja tutkintamenettelyä tarkastellaan täytäntöönpanokiellon näkökulmasta kiinnittäen huomiota mm. siihen, miten jäsenvaltion valitsema ilmoituslaji ja tutkintamenettelyn eteneminen vaikuttavat täytäntöönpanokiellon voimaantuloon ja voimassaoloon. Käytännön kannalta tärkeä kysymys on, milloin standstill-velvoitetta on rikottu, sillä tämä luonteeltaan menettelyllinen virhe antaa tuensaajan kilpailijoille kanneoikeuden kansallisissa tuomioistuimissa. Kanneoikeus perustuu SEUT 108(3) artiklan välittömään vaikutukseen. Täytäntöönpanokiellon valvonta kuuluu sekä komissiolle että kansallisille tuomioistuimille, joista jälkimmäisen roolia voidaan väittää tärkeämmäksi. Standstill-velvoitteen ydinajatus on varmistaa, ettei sisämarkkinoille soveltumattomia valtiontukia koskaan toteuteta. Velvoitteen rikkominen tekee tuista sääntöjenvastaisia, jotka pääsääntöisesti tulee periä takaisin tuensaajalta. Takaisinperintää ei saa kuitenkaan vaatia, jos se olisi jonkin unionin oikeuden yleisen periaatteen vastaista. Keskeisin näistä periaatteista lienee luottamuksensuojan eli perusteltujen odotusten suojan periaate, joskin siihen vetoaminen harvoin käytännössä menestyy. Unionin edut saavatkin lähtökohtaisesti etusijan yksityisten etuihin nähden, paitsi aivan poikkeuksellisissa tapauksissa. Luottamuksensuojaan vetoamisen vaikeudesta kertoo osaltaan viimeaikainen oikeuskäytäntö (C-349/17 Eesti Pagar ja C-654/17 BMW), jossa on katsottu, että tuen myöntäneellä kansallisella viranomaisella on velvollisuus oma-aloitteisesti ryhtyä perimään tukea takaisin, mikäli se huomaa myöntämisen tapahtuneen EU:n valtiontukisääntöjen vastaisesti. Vaikka tuki on myönnetty tuensaajalle kansallisen viranomaisen päätöksellä, ei sille tällaisessa tilanteessa voi syntyä perusteltuja odotuksia tuen sääntöjenmukaisuudesta. Tutkielman lähdeaineistona on käytetty runsaasti EU-tuomioistuinten ratkaisuja, sillä oikeuskäytännöllä on perinteisesti ollut tärkeä merkitys valtiontukioikeudellisten sääntöjen ja periaatteiden tulkinnassa.
  • Kuusela, Kukka (2018)
    Tiivistelmä/Referat – Abstract Euroopan unionin (EU) kilpailuoikeudessa kartellisakkojen määrän määrittelyä ohjaa tasapainotus, joka perustuu perusoikeuskirjan (POK) 49(3) artiklan konkretisoiman yleisen suhteellisuusperiaatteen soveltamiseen. Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 101(1) artiklan vastaisesta yhteistyöstä määrättyjen kartellisakkojen rahallisen määrän jatkuva nouseminen herättää keskustelua siitä,mikä on POK 47 artiklan mukaisen tehokasta oikeussuojaa ja oikeutta puolueettomaan tuomioistuimee koskevan perusoikeuden suojan taso EU.n kilpailuoikeudessa. Lisäksi kysymyksiä herättää se, milloin kartellisakkojen määrä voi tosiasiallisesti muodostua POK 49(3) artiklan mukaan epäsuhtaiseksi. Komission laajalla kilpailupoliittisella toimivallalla ja siihen liittyvällä harkintavallalla on merkittävä rooli tutkiettaessa vastauksia edellä esitettyihin kysymyksiin. Tutkielmassa kilpailuoikeudellisen päätöksenteon ja kartellisakkojen määrän hyväksyttävyyttä lähestytään tutkimalla yleisen suhteellisuusperiaatteen merkitystä osana kartellisakkojen määrän määrittelyä. Yleinen suhteellisuusperiaate on oikeuskulttuurinen ilmiö, jolla on yhteys EU:n jäsenvaltioiden valtiosääntöperinteeseen ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) oikeuskäytäntöön. Tutkielmassa sovelletaan tulkinnallista oikeusteoriaa sekä kriittisen oikeuspositivismin oikeusteoriaa perusteltaessa EU-oikeusjärjestyksen Rule of Law´n perustaa ja yleisen suhteellisuusperiaatteen luonnetta moraalista totuutta selvittävänä instrumenttina lainkäytössä. Suhteellisuusanalyysin tutkielmassa esitetään edellyttävän moraalista argumentaatiota perusteltaessa kartellisakkojen käyttämistä keinona komission kilpailupoliittisessa päätöksenteossa, jolla edistetään SEUT 101(1) artiklan EU:n yleistä etua edustavien tavoitteiden toteutumista. Tutkielmassa esitetään, että yleisen suhteellisuusperiaatteen moraalinen luonne ja sen ensisijaisesti suojelema moraaliteorian mukainen aineellinen oikeudenmukaisuus on EU:n kilpailuoikeudessa asetettu toissijaiseksi poliittista teoriaa ilmentävään muodolliseen oikeudenmukaisuuten nähden. EU:n kilpailuoikeuden moraalinen vaje näkyy myös kartellisakkojen määrän osalta suoritettavan suhteellisuusanalyysiin kattavuudessa Euroopan unionin tuomioistuimissa. Suhteellisuusanalyysi kartellisakkojen määrän osalta on laajimmillaan Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa, jolla on SEUT 261 artiklan ja neuvoston asetuksen n:ro 1/2003 31 artiklan mukaisesti täysi harkintavalta kartellisakkojen määrän suhteen. Täyden harkintavallan käyttäminen edellyttää kaikkien oikeus- ja tosiseikkojen huomiointia suhteellisuusanalyysin mukaisessa tasapainotuksessa, joka ohjaa kilpailunrajoituksen vakavuuden määrittelyä. Vakavuuden määrittelyn lopputulos suhteutuu POK 49(3) artiklan mukaisesti kartellisakkojen määrään. Tutkielmassa esitetään EIT:n oikeuskäytäntöön tukeutuen, että määrältään huomattavat kartellisakot on luokiteltava EU:n kilpailuoikeudessa luonteeltaan rikosoikeudellisiksi. Tämän vuoksi kartellisakkojen määrän tasapainotuksessa tulisi huomioida myös kohtuutta kuvaavia tosiseikkoja.Tutkielmassa käy ilmi, ettei kohtuusseikkoja tosiasiallisesti huomioida osana tasapainotusta, vaikka ne kuuluvat täyden harkintavallan käytön piiriin.Tämä johtaa kartellisakkojen oikeudenmukaisuuden kyseenalaistettavuuteen. Maksukyvyttömyyttä kuvaavien kohtuusseikkojen huomioinnin merkitystä korostaa EIT:n oikeuskäytäntö koskien omaisuuden suojan oikeuden rajoittamista. Kartellisakkojen voidaan tämän oikeuskäytännön perusteella katsoa EU:ssa kohdistuvan POK 17 artiklan omistusoikeuden perusoikeuteen ja kartellisakkojen määräämisprosessin oikeudenmukaisuutta voidaan tutkia POK 52(1) artiklan perusoikeuksien rajoittamiskelpoisuutta määrittelevällä suhteellisuusanalyysillä. EIT on tuonut oikeuskäytännössään esille, että sakkojen johtaminen maksukyvyttömyyteen johtaa sakkojen määrän epäsuhtaisuuteen.Tutkielmassa tullaan lopputulokseen, jonka mukaan EU:n kilpailuoikeudessa moraalisen argumentaation merkitys on huolestuttavan vähäinen kartellisakkojen määrää määriteltäessä. Suurimmat ongelmat kilpailuoikeudellisen päätöksenteon hyväksyttävyyttä arvioitaessa ovat komission harkintavallan ja tehokkuusperiatteen korostaminen, kilpailuoikeuden lähestyminen pääasiallisesti muodollisen oikeudenmukaisuuden vaatimusten kautta ja Euroopan unionin tuomioistuinten suorittaman suhteellisuusanalyysin tosiasiallisesti riittämätön laajuus
  • Oraheimo, Hanna (2018)
    Vapaan liikkuvuuden historiaa Euroopan unionissa kuvataan usein kehityskulkuna työvoiman vapaasta liikkuvuudesta unionin kansalaisuuteen. Muiden kuin työntekijöiden vapaa liikkuvuus on kuitenkin useassa jäsenvaltiossa nähty uhkana kansallisen hyvinvointivaltion kestokyvylle. Jäsenvaltiot ovatkin pyrkineet rajoittamaan taloudellisesti epäaktiivisten EU-kansalaisten oikeutta vastaanottaa sosiaalietuuksia. Euroopan unionin tuomioistuin on viime vuosina antanut useita ratkaisuja, joissa se on suhtautunut sallivasti taloudellisesti epäaktiivisten unionin kansalaisten rajaamiseen sosiaalietuuksien ulkopuolelle vastaanottavassa jäsenvaltiossa. Tutkielman pääpaino on oikeustapausanalyysissa, jonka tarkoituksena on hahmottaa tämänhetkistä tulkintakäytäntöä oikeudesta sosiaalietuuksiin toisessa jäsenvaltiossa. Tutkielmassa todetaan, että EUTI on rajannut eri henkilöryhmien pääsyä sosiaalietuuksiin pääasiassa direktiivin 2004/38 perusteella. Työnhakijoiden osalta tämä on ristiriidassa aikaisempaan oikeuskäytäntöön nähden, jossa työnhakijoiden oikeutta etuuksiin tarkasteltiin SEUT 45 artiklan työvoiman vapaan liikkuvuuden kannalta. EUTI on jättänyt vaille painoarvoa sen seikan, että oikeus välttämättömään toimeentuloon on useiden jäsenvaltioiden perustuslaeissa ja perus- ja ihmisoikeussopimuksissa yhdistetty ihmisarvon suojelemiseen. Tulkintalinjan riskinä on lisäksi sosiaalisen syrjäytymisen kasvaminen ja lapsen oikeuksien laiminlyönti. Talouteen keskittynyt eurooppalainen integraatio on monella tapaa haastanut kansallista hyvinvointivaltiota. Vastauksena jo 1970-luvulta lähtien on käyty keskustelua Euroopan unionin ”sosiaalisesta ulottuvuudesta”. ”Sosiaalisen ulottuvuuden” kehittämistä on jarruttanut, että jäsenvaltiot ovat suhtautuneet varautuneesti sosiaalipolitiikan yhtenäistämiseen eurooppalaisella tasolla. Tärkeä rooli kansallisen hyvinvointivaltion suojelemisessa on ollut EUTI:llä, joka on useissa ratkaisuissaan antanut kansalliselle hyvinvointivaltiolle suojaa sisämarkkinoiden ja kilpailuoikeuden vaatimuksilta.
  • Mäkimattila, Iida (2018)
    Unionin tuomioistuin antoi joulukuussa 2017 ensimmäisen tuomionsa liittyen kauppa-alustojen käytön rajoittamiseen valikoivassa jakelujärjestelmässä (C-230/16 - Coty Germany vastaan Parfümerie Akzente GmbH). Tapauksessa on kyse siitä, onko kauppa-alustakielto SEUT 101 artiklan vastainen. Valikoivat jakelujärjestelmät on Unionin oikeuskäytännössä katsottu kilpailuoikeuden mukaisiksi, kun ne noudattavat ns. Metro-kriteereitä, joiden mukaan jakelujärjestelmä on sallittu, kun jälleenmyyjät valitaan objektiivisin laadullisin perustein, jotka on vahvistettu siten, että ne koskevat samalla tavalla kaikkia potentiaalisia jälleenmyyjiä, kunhan niitä sovelletaan syrjimättä sekä noudatetaan suhteellisuusperiaatetta ja tuotteen ominaisuudet edellettyvät tällaista jakelua. Kauppa-alustojen (online marketplaces) sääntely perustuu Unionin yleiseen kilpailuoikeudelliseen sääntelyyn. Oikeuskäytäntöä aiheesta ei kuitenkaan juuri ole Unionin tuomioistuimen tasolta ja oikeustilan epäselvyyden vuoksi Coty Germany -tuomio oli odotettu. Näin oli erityisesti tietyissä Unionin jäsenvaltioissa kuten Saksassa, jossa kilpailuviranomainen ja tuomioistuimet ovat käsitelleet useita kauppa-alustakieltotapauksia. Koska kauppa-alusta -käsite ei ole vakiintunut tutkielmassa tarkastellaan ensin lyhyesti sitä, mitä kauppa-alustat ovat, mitkä ovat niiden ominaisuudet ja oikeudellinen sääntelypohja. Tämän jälkeen voidaan käsitellä sitä, milloin kauppa-alustojen käytön rajoittaminen valikoivassa jakelujärjestelmässä on tai ei ole SEUT 101 artiklan mukaista. Ensinnäkin on kysyttävä mikä kyseessä olevan tuotteen ominaisuuksien merkitys on. Unionin tuomioistuin rajasi Coty Germany -tuomion koskemaan ainoastaan luksustuotteita, joten tuomion sovellettavuus on kiistanalainen. Voiko kauppa-alustarajoitusta käyttää kaikentyyppisten tuotteiden kohdalla? Lisäksi tarkastellaan sitä, mitä järjestelmän ja ehdon laadullisuudella ja syrjimättömyydellä tarkoitetaan. Varsinkin syrjimättömyyden vaatimus on jäänyt toteutumatta eräissä saksalaisissa tapauksissa, jolloin järjestelmät ovat olleet kilpailuoikeuden vastaisia. Lopuksi tarkastellaan suhteellisuusperiaatteen kahta puolta, rajoitusten oikeasuhtaisuutta eli sitä, ettei ylitetä sitä mikä on kohtuullista ja rajoitusten kohdistumista päämäärään. Unionin tuomioistuimen mukaan Coty Germany -tapauksessa yleinen ja ehdoton kauppa-alustakielto oli mahdollinen ylellisen tuotekuvan suojelun vuoksi ja sen vuoksi, että sopimussuhteen puuttuessa toimittajan ja kauppa-alustan väliltä, ensimmäinen ei voisi tehokkaasti valvoa valikoivassa jakelujärjestelmässä muutoinkin vaadittavien edellytysten noudattamista. Tutkielmassa huomataan, että näistä jälkimmäinen saa keskeisen merkityksen. Suhteellisuusperiaate ohjaa sinänsä sekä valikoivan jakelujärjestelmän että sen sisällä toteutettavien vaatimusten käyttöä, se ei kuitenkaan muuta sopimussuhteen puuttumista osapuolten väliltä. Tässä nousee esiin myös kauppa-alustojen luonteen merkitys – verkkomyynti myyntimenetelmänä on lähtökohtaisesti sallittu. Mihin kauppa-alustat siten paikantuvat?
  • Bonsdorff, Jemina (2016)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan EU:n yhtenä perusvapautena turvattua tavaroiden vapaata liikkuvuutta sekä immateriaalioikeudellista oikeuksien sammumisen periaatetta erityisesti tekijänoikeuden näkökulmasta. Tutkielman kohde sekä kysymyksenasettelu kietoutuvat pitkälti EUT:n vuonna 2012 antaman, merkittävän tekijänoikeudellisen ratkaisun C- 128/11 UsedSoft ja siinä esiin nousseiden teemojen ympärille. Ratkaisussa EUT rinnasti aineettomassa muodossa olevan tietokoneohjelman kappaleen lataamisen Internetistä fyysisen ohjelmakappaleen myyntiin, joka johti tekijänoikeuteen kuuluvan levitysoikeuden sammumiseen. Toisin sanoen EUT sovelsi vakiintunutta oikeuksien sammumisen periaatetta tietokone- ohjelman digitaaliseen toimittamiseen, johon sen ei ole aiemmin ajateltu soveltuvan. UsedSoft on otettu tutkielmassa analyysin kohteeksi erityisesti siitä syystä, että se kuvaa hyvin nykyisen EU-tekijänoikeussääntelyn ongelmakohtia nopeasti digitalisoituvassa maailmassa. Tapaus on kiinnostava myös siitä näkökulmasta, että siinä EUT oli valmis menemään hyvin pitkälle varmistaakseen tavaroiden vapaan liikkuvuuden toteutumisen tekijänoikeuden haltijan yksinoikeuden kustannuksella. Esitys etenee yleisemmästä sisämarkkina- ja immateriaalioikeudellisesta tarkastelusta ajankohtaisiin tekijänoikeudellisiin kysymyksiin. Tavoitteena on ollut tutkia ensinnäkin, miten tavaroiden vapaan liikkuvuuden periaate ja immateriaalioikeuksien suoja on pyritty tasapainottamaan EU-oikeudessa. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen taustalla vaikuttavat erityisesti teollis- ja tekijänoikeuksien sekä EU:n perusvapauksien väliset sisäiset jännitteet. Vaikka immateriaalioikeudet voidaan nähdä keinona kannustaa innovointiin ja lisätä sekä kilpailua että työllisyyttä EU:ssa, ne voivat myös olla keino markkinoiden jakamiseen ja erilaisten hintatasojen säilyttämiseen eri jäsenvaltioissa. Lähtökohdaksi tarkastelulle on tästä näkökulmasta otettu SEUT 34 artiklan tuonnin määrällisten rajoitusten ja niitä vaikutukseltaan vastaavien toimenpiteiden kielto, sekä SEUT 36 artikla, jonka mukaan SEUT 34 kiellosta voidaan tietyin edellytyksin poiketa teollisen ja kaupallisen omaisuuden suojelemiseksi. Tutkielmassa sisämarkkinoiden perusvapauksien ja oikeudenhaltijoiden intressien välisiä jännitteitä on tarkasteltu erityisesti yhteisönlaajuisen oikeuksien sammumisen periaatteen kautta. Oikeuksien sammumisen periaate on nimittäin ollut yksi EUT:n keinoista varmistaa tavaroiden vapaan liikkuvuuden toteutuminen sisämarkkinoilla sekä tasapainottaa eri tahojen intressejä. Periaate merkitsee käytännössä, että esimerkiksi patentin, tavaramerkin tai tekijänoikeuden luoma yksinoikeus ”kuluu loppuun” sen jälkeen, kun keksintö, tavaramerkillä varustettu tuote tai tekijänoikeudella suojattu teos on ensimmäisen kerran saatettu markkinoille EU:n tai ETA:n alueella. Näin ollen oikeudenhaltija ei voi enää määrätä tällaisen tuotteen jälleenmyynnistä eikä estää sen rinnakkaistuontia toisesta jäsenvaltiosta. Tutkielmassa on tarkasteltu periaatteen sisältöä sekä vakiintumista erityisesti EUT:n patentteja, tavaramerkkejä ja tekijänoikeutta koskevan oikeuskäytännön valossa. Vaikka tavaroiden vapaan liikkuvuuden esteitä on kyetty poistamaan oikeuksien sammumisen periaatteen avulla EU:n primaarinormiston kontekstissa, immateriaalioikeuksien territoriaalisuudesta johtuvaan ongelmaan on jouduttu puuttumaan myös sekundaarinormiston tasolla harmonisoimalla kansallisia lainsäädäntöjä. Tutkielmassa on otettu erityisen tarkastelun kohteeksi EU:n tekijänoikeus, joka on ollut viime vuosina pinnalla sekä poliittisessa ja akateemisessa keskustelussa että EUT:n oikeuskäytännössä. Tekijänoikeutta on tähän asti harmonisoitu lähinnä tiettyjä erityiskysymyksiä koskevien direktiivien kautta, eikä unionissa ole toistaiseksi onnistuttu luomaan yhtenäistä ”EU-tekijänoikeutta”. Näin ollen tekijänoikeutta koskeva EU-sääntely on yhä pirstaleista, eikä tekijänoikeuksien territoriaalisuudesta johtuvaa ongelmaa ole kyetty poistamaan. Tästä johtuen EUT on päätynyt viime vuosina ottamaan hyvin aktiivisen roolin tekijänoikeudellisten käsitteiden ja periaatteiden kehittämisessä antamalla lukuisia merkittäviä ennakkoratkaisuja, mukaan lukien UsedSoft, jotka ovat herättäneet vilkasta keskustelua Euroopassa. Aihe on hyvin ajankohtainen, sillä tekijänoikeussääntelyn nykyaikaistaminen sekä yhtenäistäminen on nostettu agendalle komission toukokuussa 2015 julkaisemassa digitaalisten sisämarkkinoiden strategiassa, jolla tähdätään digitaalisten sisämarkkinoiden luomiseen Euroopassa. Tutkielman yhtenä tavoitteena onkin tarkastella digitalisaation mukanaan tuomia haasteita tekijänoikeudelle. Erityisenä kysymyksenä on, miten tekijänoikeudessa vakiintuneet käsitteet ja periaatteet – erityisesti oikeuksien sammumisen periaate – soveltuvat digitaaliympäristöön. Tästä näkökulmasta tutkielmassa tarkastellaan EUT:n UsedSoft-ratkaisua, joka toimii erinomaisena esimerkkinä tapauksesta, jossa nykyiset tekijänoikeudelliset käsitteet ja periaatteet eivät sellaisenaan sovellu vaivattomasti digitaalisiin tuotteisiin ja palveluihin. Tutkielmassa pyritäänkin tuomaan esiin nykyisen EU-tekijänoikeuden moninaisia haasteita, jotka johtuvat osin tekijänoikeuden territoriaalisuudesta, pirstaleisesta harmonisoinnista sekä toisaalta kiihtyvästä digitalisaatiosta, joka vaatii nykysääntelyltä yhä enemmän joustavuutta. Tästä näkökulmasta tutkielmassa esitetään, että yhtenäisemmän tekijänoikeussääntelyn luominen EU:ssa on näihin haasteisiin vastaamisen näkökulmasta välttämätöntä.
  • Kurjenpuu, Tyyni (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan valtiontuki- ja yrityskauppavalvonnan ilmoitusvelvollisuuden ja täytäntöönpanokiellon sisältöä unioin tuomioistuinten sekä Euroopan komission ratkaisukäy-tännön valossa. Oikeuskäytäntö on paljastanut, että näihin menettelyllisiin velvollisuuksiin si-sältyy verrattain paljon tulkintaongelmia. Keskeinen kysymys koskee siten velvoitteiden lau-kaisevia tekijöitä ja lainmukaisesti oikeanlaista toteuttamista. Lähtöhypoteesina ja koko tut-kielman kantavana teemana on ollut tehokkuusargumenttien merkitys velvoitteiden sisällön muotoutumisessa. Keskeisenä teemana velvoitteiden sisällön määrittämisen lisäksi, tutkielmassa tunnustetaan ja pyritään osoittamaan politiikan vahva merkitys osana arviointiprosessia. Ilmoitusvelvollisuu-den ja täytäntöönpanokiellon sisällön hahmottamista on pyritty lähestymään oikeuden ja poli-tiikan keskinäinen yhteyden sekä oikeuden välineellisen arvon kautta. Julkisen vallan ilmoitus-velvollisuuden ja täytäntöönpanokiellon sekä yksityiseen kohdistuvat samaiset velvoitteet luo-vat hedelmällistä maaperää näiden kilpailuoikeudellisten välineiden kokonaisvaltaiseen tutki-miseen. Tavoitteena on siten ollut kahden erilaisen valvontajärjestelmän vertailun avulla, pyr-kiä löytämään yhtymäkohtia ja eroavaisuuksia velvoitteiden välillä. Keskeisenä materiaalina tutkielmassa on käytetty unionin tuomioistuinten ratkaisuja sekä aiheeseen liittyvää oikeuskir-jallisuutta. Tutkimuksessa pyritään yhdistämään metodina lainoppi ja kriittinen lainoppi.
  • Puskala, Harri (2014)
    Tehokkuusperiaate on EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisukäytännössään kehittämä periaate, jolla se turvaa EU-oikeuden välittömän vaikutuksen ja ensisijaisuuden EU-oikeuden täytäntöönpanossa kansallisella tasolla. Lähtökohtana EU:n kilpailuoikeuden täytäntöönpanossa on kansallinen prosessiautonomia, jonka mukaan jäsenvaltiot määrittelevät EU:n kilpailusääntöjen täytäntöönpanoon liittyvät menettelysäännöt ja oikeussuojakeinot. Klassisen tehokkuusperiaatteen mukaan kansalliset menettelysäännöt eivät kuitenkaan saa muodostaa EU-oikeuden toteutumista kansallisella tasolla käytännössä mahdottomaksi tai suhteettoman vaikeaksi. EU-tuomioistuimen ratkaisutoiminta perustuu teleologiseen eli tavoiteliitännäiseen tulkintaan. EU-tuomioistuin käyttää tehokkuusperiaatetta usein välineenään, jolla se pyrkii toteuttamaan tiettyjä ennalta määrättyjä tavoitteita. Tehokkuusperiaatteen avulla EU-tuomioistuin on pyrkinyt erityisesti EU-oikeuden käytännölliseen tehokkuuteen (effet utile) ja EU-oikeuden yhtenäisen soveltamisen varmistamiseen. EU-tuomioistuimella katsotaan tutkielmassa olevan tärkeä rooli myös institutionaalisena toimijana, ei pelkästään lainkäyttöelimenä. Tehokkuusperiaatteesta seuraa lukuisia vaatimuksia EU:n kilpailuoikeuden kansalliseen täytäntöönpanoon liittyville jäsenvaltioiden menettelysäännöille. Vaatimukset kohdistuvat esimerkiksi kansallisiin määräaika- ja vanhentumissäännöksiin, todisteluun, kilpailuviranomaisten toimivaltaan ja oikeussubjektin asiavaltuuteen. Myös kilpailuoikeudellisen vahingonkorvauksen doktriinin synty perustuu tehokkuusperiaatteeseen ja EU-tuomioistuimen tältä osin relevanttiin oikeuskäytäntöön. Tehokkuusperiaate-liitännäistä EU-tuomioistuimen oikeuskäytäntöä on nykyisin kodifioitu myös EU:n lainsäädäntöön. Tutkielma rakentuu pääosin EU-tuomioistuimen oikeuskäytännölle. Tarkoituksena on systematisoida ja tulkita EU:n kilpailuoikeuden ja tehokkuusperiaatteen kannalta relevanttia oikeuskäytäntöä sekä identifioida tavoitteita, jotka tutkielman kannalta relevanttien EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisujen taustalla ovat olleet. Tutkielmassa tarkastellaan lisäksi tehokkuusperiaatteen näkökulmasta yksityiskohtaisesti EU-tuomioistuimen ratkaisuja asioissa C-360/09 Pfleiderer, C-199/11 Donau Chemie ja C-536/11 Otis.
  • Tarkkila, Liisa (2015)
    Tutkielman aiheena on tehokkuusperiaatteen ilmeneminen kilpailuoikeuden yksityisoikeudellisessa täytäntöönpanossa ja erityisesti kilpailuoikeudellista vahingonkorvausta koskevassa EU-tuomioistuimen oikeuskäytännössä. Tehokkuusperiaate on Euroopan unionin (EU) yleinen oikeusperiaate, jonka mukaan kansalliset menettely- ja prosessisäännöt eivät saa tehdä unionin oikeudessa oikeussubjekteille vahvistettujen oikeuksien käyttämistä käytännössä mahdottomaksi tai suhteettoman vaikeaksi. EU-tuomioistuin on soveltanut tehokkuusperiaatetta lähes kaikille EU:n oikeuden aloille, mutta se on ilmennyt erityisesti sen kilpailuoikeudellista vahingonkorvausta koskevassa oikeuskäytännössä. Tehokkuusperiaate rajoittaa jäsenvaltioiden kansallista sääntely- ja päätäntävaltaa eli kansallista prosessiautonomiaa. Se asettaa ulkoisen hyväksyttävyyden rajat EU:n jäsenvaltioille, kun ne ratkaisevat kansallisten menettely- ja prosessisääntöjen nojalla EU-oikeuden alaan kuuluvia kanteita. Jos kansallinen säännös katsotaan tehokkuusperiaatteen vastaiseksi, se väistyy EU:n oikeuden tieltä. Tehokkuusperiaate on muuttunut historiallisesti, eikä sen merkitys ole aina yksiselitteinen. Tehokkuusperiaate myös sekoittuu EU-tuomioistuimen oikeuskäytännössä EU-oikeuden täyden tehokkuuden ja tehokkaan oikeussuojan vaatimusten kanssa. Sen tarkastelu ei ole siten aina helppoa, sillä ei välttämättä ole selkeää, mikä osa EU-tuomioistuimen ratkaisusta johtuu tehokkuusperiaatteesta itsestään ja milloin sitä sovelletaan yhdessä muiden EU-tuomioistuimen kehittäminen oikeusperiaatteiden kanssa. Tehokkuusperiaate rajoittaa kansallista prosessiautonomiaa, mutta tästä huolimatta se on luonteeltaan punnintanormi, eli sitä tulee sovel-taa yhdessä mahdollisesti asiaan soveltuvien muiden oikeusperiaatteiden kanssa. Sen soveltaminen tapahtuu nykymuodossaan tapauskohtaista harkintaa noudattaen. Kilpailuoikeuden yksityisoikeudellinen täytäntöönpano on vahvistanut asemaansa EU-tasolla viime vuosina. Tämä ilmenee EU-tuomioistuimen ratkaistavana olleista kasvavasta määrästä ennakkoratkaisupyyntöjä kilpailuoikeudelliseen vahingonkorvaukseen liittyen, mutta myös joulukuussa 2014 virallisessa lehdessä julkaistusta ns. vahingonkorvausdirektiivistä. On katsottu, että kilpailuoikeudellisen vahingonkorvaussääntelyn harmonisointi on tarpeen, jotta kilpailuoikeudelliseen vahingonkorvaukseen liittyviä on-gelmia saataisiin ratkaistua. Direktiivi osoittaa kuitenkin myös merkittäviä vahingonkorvauksen edellytyksiä takaisin kansallisen prosessiautonomian piiriin, joten tehokkuusperiaatteen tulkinnan rooli kilpailuoikeudellisissa vahingonkorvausoikeudenkäynneissä on edelleen merkittävä. EU-tuomioistuin on soveltanut tehokkuusperiaatetta kilpailuoikeudellisissa vahingonkorvausoikeudenkäynneissä sen ydinmerkityksen ilmaisuun nähden hyvin laajentavasti. Sen lisäksi, että aina ei ole yksiselitteistä, mikä johtuu tehokkuusperiaatteen tosiasiallisesta soveltamisesta yhdessä muiden oikeusperiaatteiden kanssa, tehokkuusperiaatteen laajentava käyttö ilmenee myös EU-tuomioistuimen tavasta perustella tehokkuusperiaatteella hyvin pitkälle ulottuvia kannanottoja jäsenvaltioiden kansallisiin prosessi- ja menettelysääntöihin. EU-tuomioistuimen tapa antaa hyvin kapea-alaisia ja tilannekohtaisia lausuntoja tehokkuusperiaatteen soveltamisesta ilman, että se antaisi laajempia tulkintaohjeita kansallisille tuomioistuimille, on ilmiönä ongelmallinen Vaikka tehokkuusperiaate on merkittävässä asemassa, kun kansalliset tuomioistuimet soveltavat EU:n oikeutta, tulee kansallisten tuomioistuinten kuitenkin huomioida myös muut asiaan soveltuvat oikeusperiaatteet. Tästä esimerkkinä on perusteettoman edun kielto, joka on myös EU-tuomioistuimen tunnustuma oikeusperiaate. Se ilmenee erityisesti EU-oikeudellista palautuskannetta koskevassa ennakkoratkaisukäytännössä. Ratkaisukäytännön perusteella voidaan todeta, että tehokkuusperiaate ei estä jäsenval-tioin tuomioistuinta ottamasta huomioon, että kilpailuoikeudellista vahingonkorvausta vaativa kantaja ei saa korvauksen johdosta perusteetonta etua.
  • Partanen, Kasper (2018)
    Tässä tutkielmassa tutkitaan tekijänoikeuden oikeudenhaltijoille antaman yksinoikeuden ja tavaroiden sekä palveluiden vapaan liikkuvuuden välille syntyviä jännitteitä erityisesti digitalisaation mukanaan tuomien uusien kysymysten kannalta. Tekijänoikeus on oikeudellinen instituutio, jolla on vanhakantainen tausta mutta joka on enenevissä määrin tekemisissä nopeasti muuttuvan uuden digitaalisen ympäristön kanssa. Muutosten tuomiin uusiin kysymyksiin voidaan vastata vanhoja sääntöjä soveltamalla tai sitten uusia sääntöjä säätämällä. Uudessa digitaalisessa ympäristössä vanha rajanveto tavaran ja palvelun välillä ei välttämättä olekaan itsestäänselvää. Epäselväksi on käynyt myös tekijänoikeuden perinteisten elementtien kuten yksinoikeuden valmistaa teoskappaleita ja yksinoikeuden välittää teosta yleisölle tarkoituksenmukaisuus ja laajuus. Tässä tutkielmassa teosten vapaalla liikkuvuudella tarkoitetaan tekijänoikeuden suojaa saavien tavaroiden vapaata liikkuvuutta ja tekijänoikeuden suojaa saavaa sisältöä sisältävien palveluiden vapaata liikkuvuutta. Tutkielmassa edetään tekijänoikeuden taustan ja relevanttien sisämarkkinoiden sääntöjen tarkastelun kautta voimassaolevan EU:n tekijänoikeuden määrittelemiseen. EU:n toimivalta tekijänoikeuden osalta on rajallinen mutta EU:lla on valta vaikuttaa siihen, miten tekijänoikeutta käytetään sisämarkkinoilla. EU on harmonisoinut tekijänoikeutta joukolla eri aikaan annettuja säädöksiä, joilla on puututtu erilaisiin sisämarkkinoiden toimintaa vääristäviin tekijänoikeudellisiin ilmiöihin pääsääntöisesti yksitellen. Tämän ratkaisun seurauksena EU:n tekijänoikeus on kerrostunut ja samasta tekijänoikeuden elementistä voi olla useampi eri soveltamisaloilla sovellettava säännös. EUT on EU:n tekijänoikeuslainsäädäntöä tulkitsevissa ratkaisuissaan ottanut myös aktiivisen EU:n tekijänoikeuden harmonisoijan roolin. Toteutuneesta EU:n tekijänoikeuden harmonisoinnista huolimatta tekijänoikeuden merkittävä piirre on sen alueellisuus, mikä tarkoittaa, ettei ole yhtä universaalia tekijänoikeutta vaan kunkin valtion alueella on aina sen kansallisen tekijänoikeuslain mukainen tekijänoikeus. EU:ssa on onnistuttu ratkaisemaan tekijänoikeuden alueellisuuden sisämarkkinoita jakavaa vaikutusta esimerkiksi televisiolähetysten satelliittivälitykseen sovellettavalla säännöllä, jonka mukaan tuo oikeudenhaltijan yksinoikeuden piiriin kuuluva välittäminen katsotaan tapahtuvaksi vain ohjelmasignaalin lähtömaassa ja näin oikeudenhaltijan välitysoikeutta ei loukata muissa ohjelmasignaalin vastaanottavissa maissa. Samanlainen säännös on otettu käyttöön esimerkiksi asetuksessa (EU) 2017/1128 verkkosisältöpalveluiden siirrettävyydestä mutta tällaisia yksittäisiä ratkaisuja laajemmin teosten välittäminen sisämarkkinoilla voi edelleen törmätä tekijänoikeuden alueellisuuteen. Oikeudenhaltijan yksinoikeus sallia tai kieltää teostensa levittäminen sammuu sisämarkkinoiden laajuisesti teoksen ensimmäisen myynnin yhteydessä mutta tämän oikeuden sammumisen periaatteen soveltuminen digitaaliseen maailmaan ei ole ollut täysin selvää. Tutkielmassa tehdyn voimassaolevan EU:n tekijänoikeuden analyysin valossa oikeuden digitaalista sammumista ei tapahdu paitsi tietyin edellytyksin ohjelmistodirektiivin 2009/24/EU soveltamisalalla. Näin oikeudenhaltijat säilyttävät teoksien liikkuvuuden rajoittamisen mahdollistavan yksinoikeutensa. Tutkielmassa tarkastellaan myös sitä, miten oikeudenhaltijat voivat rajoittaa teosten vapaata liikkuvuutta lisensioinnilla eli käyttöoikeuksien myöntämisellä. EU ei ole toistaiseksi onnistunut luomaan koko sisämarkkinat kattavan lisensioinnin järjestelmää ja näin oikeudenhaltijat voivat rajoittaa teosten liikkuvuutta sisämarkkinoilla alueellisilla lisensseillä, joita on mahdollista tehostaa alueen ulkopuolelta pääsyn estävillä maarajoituksilla. Tutkielmassa pyritään tarjoamaan sen lukijalle mahdollisimman ymmärrettävä kuva jokseenkin epäyhtenäisten EU:n tekijänoikeuden sääntöjen vaikutuksista teosten liikkuvuuteen muuttuvilla sisämarkkinoilla. Tutkielman perusteella vaikuttaa siltä, että voimassaolevan EU:n tekijänoikeuden salliman teosten digitaalisen liikkumisen rajoittamisen mahdollisuudet tulevat lisääntymään samaa tahtia kuin teosten liikkuminen sisämarkkinoilla siirtyy perinteisestä analogisesta maailmasta moderniin digitaaliseen maailmaan.
  • Parvela, Petri (2020)
    Nowadays, it is common knowledge that while the responsibility for direct taxation falls within the competence of the member states of the EU, they must nonetheless exercise this competence consistently with EU law. As a result, the EU Member States' direct tax measures may not constitute a prohibited restriction on the exercise of the fundamental freedoms, including the free movement of capital. The free movement of capital is enshrined in Article 63(1) TFEU as follows: "Within the framework of the provisions set out in this Chapter, all restrictions on the movement of capital between Member States and between Member States and third countries shall be prohibited." Unlike the other freedoms, Article 63(1) TFEU also extends its protective effects to extra-EU situations by prohibiting, in equal terms, restrictions on movements of capital between Member States and third countries (i.e., countries that are not Member States of the EU). Despite this unique dimension, the scope of the free movement of capital appears nonetheless to overlap with the scopes of other fundamental freedoms. This overlap is especially evident with the freedom of establishment, since the economic activity of direct investment may constitute at the same time an act of establishment within the meaning of Article 49 TFEU and a capital movement under Article 63(1) TFEU. The overlap concerns situations where a direct investment meets the definite influence criterion (i.e., confers on the holder a definite influence over an undertaking's decisions and activities), which is one of the characteristics of the notion of the establishment. This study investigates the relationship between Articles 63(1) TFEU and 49 TFEU in the field of direct taxation to find an answer to the following research question: In which situations may a taxpayer who has made a direct investment from a Member State to a third country or from a third country to a Member State invoke Article 63(1) TFEU in order to question the compatibility of a national direct tax measure with the free movement of capital? This is a critical question for the erga omnes effects of Article 63(1) TFEU: If the provisions on the freedom of establishment can restrict the scope of application of Article 63(1) TFEU in a third-country context with respect to direct investments, such investments made to or from third countries would be excluded from the protection of the Treaty. The Court's doctrinal understanding of the relationships between the Treaty freedoms at issue has gradually developed over the last two decades. In its early intra-EU case law, the Court seemed to be of the view that parallel application of the free movement of capital and the freedom of establishment is possible. However, in its subsequent third-country case law relating to direct taxation, the Court has not followed the same approach but developed a "primarily affected" doctrine under which, the primarily affected Treaty freedom, if found, will preclude the application of other potentially (but less) affected Treaty freedom(s) in the case at stake. According to the findings of this study, the freedom of establishment is the primarily affected freedom and thereby precludes the application of Article 63(1) TFEU in the case where a national direct tax measure exclusively applies to holdings involving definite influence. In all other situations, regardless of the type of tax legislation, Article 63(1) TFEU applies. The Court's restrictive approach to the applicability of Article 63(1) TFEU in third-country settings can be criticized on several grounds. Even though the Court is not expected to change its settled approach in this respect, it should clarify in its future case law when the definite influence criterion is met for different types of holdings, especially concerning holdings in companies limited by shares and in partnerships. The needed guidance would enhance the uniform application of Article 63(1) TFEU in different Member States and provide legal certainty to taxpayers.
  • Parikka, Janne (2017)
    This master’s thesis discusses the development and the role of credit ratings in European Union prudential bank regulation within the context of political economy and tries to offer a regulatory theoretic and interdisciplinary perspective on the regulatory use of the credit ratings in prudential bank regulation. In addition to the legal viewpoint, this thesis analyses the legal norms within the context of comparative political economy. Credit ratings are assessments of a credit risk which are issued by the credit rating agencies, which are private companies. From the economic perspective, the function of the credit ratings is to decrease the information asymmetry on the financial markets. These ratings were, and are still, used in plethora of regulation. In this thesis the scope is the use of credit ratings as a regulatory tool in European Union prudential bank regulation. The goal of the thesis is to build a coherent and contextualized framework of the regulatory use of the credit ratings as a method of risk assessment in prudential bank regulation through analysing bank capital requirements regulation within the context of political economy development. The focus point is the global financial crisis of 2008 and its implications and consequences to the regulation. The subprime mortgage market crisis in U.S. led to an international banking crisis which revealed massive systemic risks within global financial markets which are partly attributable to use of rating-based regulation. Role of the credit rating based regulation is analysed through normative assessment of the capital requirements legislation before and after the crisis. This includes review of Basel Accords and its implementation to European Union legislation through Capital Requirement Directive(s) and Regulation with a partially comparative review of the U.S. regulation. The role of the regulation as a partial cause of the financial crisis is reviewed through its the economic effects. These include pro-cyclicality and systemic risk caused by the over-reliance to the credit ratings by regulators and the market participants. Possible alternatives for rating-based regulation are also reviewed. From theoretical perspective, this thesis analyses the development of the credit rating based regulation from 1970s onwards by reflecting the legislative choices to the changes in the global political economy after the fall of Bretton Woods system. This thesis argues that public regulators have, over time and gradually, delegated (quasi-)regulatory power to credit rating agencies as the Western world has shifted towards disembedded liberalism. The reasons for this delegation are explained through varieties of capitalism approach, whereas the delegation itself and its nature are assessed through principal–agent and resource dependency theories. These findings are then used to assess the nature and the role of the credit ratings in capital requirements as a part of prudential regulation.
  • Inki, Katri Maria (2015)
    The aim of this research is to examine the sphere of legitimate State measures. Member States intervene in many ways in the operation of the internal market and in the activities of private undertakings. When public authorities exercising public powers take measures, which can affect the competition between private entities, the pursuit may lead to the distortion of competition within the internal market. Similarly, fundamental freedoms can be restricted, if access to the market is prohibited or rendered less attractive. The main legal instrument of this study is Article 106(1) TFEU, which prohibits Member States from circumventing Treaty rules by granting tasks of public authority to public or private undertakings. The provision will be assessed as regards to competition law (Article 102 TFEU) and fundamental freedoms (Article 49 TFEU regarding freedom of establishment and Article 56 TFEU regarding freedom to provide services). In addition, Article 106(2) TFEU, which provides a derogation from Treaty rules for the Member States in certain situations, will be addressed. State measures which violate the above-mentioned Articles can in some cases be justified in order to pursue the Union’s objective of social market economy. They can be regarded legitimate when they are correcting market failures on areas where certain important activities or services would not be provided merely by the market mechanism. In addition, justifications based on overriding reasons of general/public interest, may materialize when restricting fundamental freedoms. In summary, the first research question is whether State measures create obstacles to the internal market. Additionally, it will be examined, when State measures can be justified. Often the CJEU carries out a balancing act between the restrictive measure and a possible justification. In the end, the fulfilment of fundamental freedoms will be assessed in cases related to State measures, by applying the market access test.