Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Labour law"

Sort by: Order: Results:

  • Huldén, Alexis (2012)
    Tutkimuksessa tarkastellaan työsuhteen päättämissopimuksia ja työsuhteen sopimusperusteiseksi päättämiseksi nimettyä ilmiötä. Tutkimustehtävänä on selvittää päättämissopimuksen käsitesisältöä ja arvioida millä edellytyksillä päättämissopimukseksi nimetty oikeustoimi on sitova, jotta voidaan arvioida ilmiötä työoikeuden systematiikassa. Tutkimuksen pääpaino on tarkastelussa, miten päättämissopimusilmiö on sovitettavissa yhteen työsopimuslaissa (55/2001) säädetyn pakottavan irtisanomissuojan kanssa. Lisäksi tarkastellaan päättämissopimuksen vaikutuksia työehtosopimuskontekstissa. Tutkimus koskee ainoastaan työsuhteen aikana solmittavia sopimuksia eikä esimerkiksi sopimuksia, joita solmitaan irtisanomisajan jälkeen työsuhteen päätyttyä. Tutkimuksessa tarkastellaan päättämissopimusilmiötä analyyttis-positivistisesti, argumentatiivista metodia käyttäen. Tutkimuksessa suoritetaan myös oikeusvertailu Ruotsin oikeuteen sekä Suomen kuluttajansuojaoikeuteen. Tutkimuksessa osoitetaan lainsäädännön, KKO:n ja työtuomioistuimen oikeuskäytännön, sekä reaalisten argumenttien avulla, että oikeustieteessä aikaisemmin esitetyt näkemykset: a) päättämissopimusten oikeuttamisesta ”yleisen sopimusvapauden” nojalla; ja b) (irtisanomisen) ”oikeustoimen (oikeudellisen) luonteen muuttumisesta” tai ”työsuhteen päättymisestä yhteiseen sopimukseen”, ovat ongelmallisia Suomen voimassa olevan oikeuden kannalta. Näkemykset näyttävät antavan päättämissopimuksen käsitteelle itsenäisen oikeudellisen merkityksen. Merkityksestä olisi siten aikaisempien näkemysten mukaan, ”yleisen sopimusvapauden” nojalla, mahdollista johtaa oikeutus poiketa pakottavista säännöksistä. Lisäksi esitetään, että kyseinen näkemys on ollut omiaan luomaan työsopimuslain pakottavuuden näkökulmasta tarpeettoman lainsäädännön kiertämispaineen ja hämärryttämään päättämissopimusilmiön tarkastelua. Tutkimuksessa osoitetaan myös, että päättämissopimusten tarkastelu ja ymmärtäminen edellyttävät irrottautumista muodollis-positivistisesta käsityksestä varallisuusoikeudellisesta heikomman suojaksi säädetystä pakottavuudesta. Heikomman suojan käsitettä on siten tarkasteltava Suomen voimassaolevan oikeuden ja oikeusjärjestyksen muodostamassa viitekehyksessä. Tässä tutkimuksessa suoritettu lainsäädännön ja oikeuskäytännön tarkastelu osoittavat, että työsuhteen päättämissopimus on deskriptiivinen käsite, joko: a) sopimukselle, jolla työntekijä irtisanoutuu hyvitystä vastaan tai ilman; tai b) sopimukselle, jolla työntekijä hyväksyy irtisanomisensa hyvitystä vastaan tai ilman. Se, kumpi sopimus on kyseessä, ratkeaa kunkin tapauksen tosiseikaston perusteella. Olennaisimpana erottelukriteerinä on irtisanomisuhka tai sen puuttuminen. Erottelulla ei kuitenkaan ole välitöntä merkitystä sopimuksen pätevyyden kannalta, työnantajan ja työntekijän välisessä suhteessa. Sen sijaan erottelu on tarpeen, jotta on mahdollista havaita pätevyyden kannalta relevantit seikat. Tutkimuksessa tarkasteltu oikeuskäytäntö osoittaa osaltaan, että ongelmat myös käytännössä liittyvät irtisanomisen hyväksymisestä tehtyihin sopimuksiin. Tutkimuksessa esitetään, että irtisanomisen hyväksymisestä tehty sopimus ei ole pakottavan työlainsäädännön vastainen, koska työsopimuslain irtisanomissuojasäännökset ovat etukäteispakottavia. Tämä tarkoittaa, että työntekijä voi luopua säännöksissä säädetystä suojastaan oikeustilan synnyttyä, työsuhteen päättämisen/irtisanomisen aktualisoituessa työnantajan toimesta, tiettyjen tahdonmuodostukseen liittyvien edellytysten täyttyessä.
  • Rousu, Reetta (2013)
    Tutkielmassa tarkastellaan työtaisteluvapautta sopimuksettomassa tilassa eli silloin, kun ei ole voimassa olevaa työehtosopimusta. Tarkoituksena on selvittää, millaiset työtaistelutoimenpiteet ovat sopimuksettomassa tilassa sallittuja, millaiset kiellettyjä ja miten työtaistelutoimenpiteisiin ryhdyttäessä tulee lain mukaan toimia. Tutkimuksen keskiössä ovat työriitalain asettamat menettelytapanormit ja niin kutsuttu yleinen työrauhavelvollisuus, jota pyritään tarkastelemaan myös perusoikeusnäkökulmasta. Lisäksi tutkitaan myös turvaamistoimea ja rikosoikeutta työtaisteluvapauden rajoituksina. Työtaisteluvapaus on kollektiivisen työoikeuden keskeinen periaate. Se on johdettavissa perustuslain (731/1999) 13 §:n mukaisesta kokoontumis- ja yhdistymisvapaudesta. Koska työtaisteluvapaus on perusoikeus, ei sen käyttöä saa perusteettomasti rajoittaa. Tietyt rajoitukset kuitenkin ovat tarpeen ja hyväksyttävissä työrauhan turvaamiseksi ja turhien työtaistelutoimenpiteiden välttämiseksi. Työehtosopimuksen voimassa ollessa sopimuspuolia velvoittaa työehtosopimuslakiin (436/1946) perustuva työrauhavelvollisuus. Kaikki työehtosopimukseen kokonaisuudessaan tai sen yksittäiseen määräykseen kohdistuvat työtaistelutoimenpiteet ovat sopimuskauden aikana kiellettyjä. Lakiin perustuva työrauhavelvollisuus on relatiivinen, mikä tarkoittaa, että vain laissa erikseen mainitut työtaistelutoimenpiteet ovat kiellettyjä. Esimerkiksi poliittisiin tai myötätuntotyötaistelutoimenpiteisiin voi sopimuskauden aikana ryhtyä, kunhan toimenpiteet eivät välillisestikään kohdistu omaan työehtosopimukseen. Sopimuksettomassa tilassa lähtökohtaisesti kaikenlaiset työtaistelutoimenpiteet ovat sallittuja. Työriitojen sovittelua koskevan lain (420/1962) menettelytapanormit asettavat kuitenkin rajoituksia työnseisaukseen (esimerkiksi lakkoon) ryhtyvälle. Lain mukaan työnseisauksesta on ilmoitettava vastapuolelle ja valtakunnansovittelijalle viimeistään kaksi viikkoa ennen sen toimeenpanoa. Tarkoituksena on varata riittävä aika sovittelulle. Ennakkoilmoitusvelvollisuuden ohella laki määrää, että osapuolten on osallistuttava sovitteluun riidan ratkaisemiseksi. Vaikka ennakkoilmoitusvelvollisuus ja sovitteluun osallistuminen ovat pakollisia, ei Suomessa kuitenkaan ole käytössä pakkosovintoa. Jos osapuolet eivät pääse sovintoon, voi työnseisaukseen ryhtyä. Yleinen työrauhavelvollisuus on oikeuskirjallisuudessa oikeuskäytännön myötä muodostettu käsite. Sen mukaan tietyt työtaistelutoimenpiteet ovat hyvän tavan vastaisia ja siten oikeudenvastaisia ja aina kiellettyjä. Yleisen työrauhavelvollisuuden rikkomisesta seurauksena on oikeudenvastaisen työtaistelutoimenpiteen kohteeksi joutuneelle taholle aiheutuneen varallisuusvahingon korvaaminen. Korkein oikeus on katsonut, että hyvän tavan vastaisena voidaan pitää ainakin toimia, joihin ryhdyttäessä esitetään virheellisiä tai vääristeltyjä seikkoja, syyllistytään luvattomaan syrjintään tai puututaan riitaan, jonka varalta on muut laissa säädetyt oikeuskeinot. Hyvän tavan vastaisena on pidetty myös vastapuolen painostamista sellaiseen suoritukseen, josta tämä ei lain mukaan ole vastuussa. Ensimmäiset ratkaisut, joissa hyvän tavan vastaisuuteen työtaistelutoimenpiteiden yhteydessä otettiin kantaa, ovat 1980-luvulta ja viimeisimmät 2000-luvulta. 1980-luvun ratkaisut ovat nykyisessä oikeusjärjestyksessä jo vanhentuneita. Niiden antamisen jälkeen Suomi on muun muassa allekirjoittanut Euroopan ihmisoikeussopimukseen ja liittynyt Euroopan unioniin. 1990-luvun puolivälissä on myös toteutettu laaja perusoikeusuudistus, jonka yhteydessä asetettiin raamit perusoikeuksien rajoittamiselle. Kansainväliset velvoitteet ja perusoikeusnäkökulma tulisi ottaa laajemmin tarkasteluun työtaistelutoimenpiteitä koskevassa tuomioistuinkäytännössä. Perusoikeusuudistuksen jälkeisessä tilassa tulisi myös perustella, miten työtaisteluvapautta voidaan rajoittaa lakiin perustumattomalla yleisellä työrauhavelvollisuudella. Korkein oikeus ei ole ratkaisuissaan antanut vastausta näihin ongelmiin.
  • Mölsä, Oona (2020)
    Tutkielma käsittelee työtehtävien merkitystä työsuhteen ehtojen määräytymiskonstruktiossa. Aihetta ei ole tutkittu erityisen paljoa, mikä luultavasti johtuu siitä, että työtehtävät on lähtökohtaisesti nähty melko konkreettisena käsitteenä, jota ei ole tarpeen oikeudellisesti erityisesti problematisoida. Tutkielmassa työtehtävillä kuitenkin hahmotetaan työoikeudellisesti mielenkiintoinen asema: ne näyttäytyvät toisaalta työsuhteen ehtoina mutta vaikuttavat myös muiden työsuhteen ehtojen määräytymiseen. Tätä työtehtävien erityisasemaa nimitetään tutkielmassa niiden kaksoisrooliksi. Tutkielman tarkoituksena on muodostaa käsitys siitä, miten työtehtävien kaksoisrooli ilmenee työsuhteen ehtoja määritettäessä, millainen merkitys työsopimuslain 2:2.1:ssa työnantajalle asetetulla työntekijöiden tasapuolisen kohtelun velvoitteella on työtehtävien kaksoisroolin kannalta, miten työtehtävät vaikuttavat työntekijän palkan määräytymiseen ja millä tavalla tasapuolisen kohtelun velvoite toteutuu työnantajan soveltaessa yleissitovien työehtosopimusten palkkausjärjestelmiä. Työtehtävät määräytyvät työsuhteen ehtoina työoikeuden säännöstyskeinojen kautta. Työtehtävistä sovitaan lähtökohtaisesti työsopimuksella, mutta myös työnantajan direktio-oikeus vaikuttaa osaltaan työtehtäviin. Työsopimuslain 2:2.1:n mukaan työnantajan on kohdeltava työntekijöitä tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole työntekijöiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua. Säännöksen sanamuodosta huolimatta työtehtävien merkitys tasapuolisen kohtelun velvoitteen kannalta ei oikeuskirjallisuuden perusteella ole ollut täysin selvä, vaan argumentaatiossa on korostunut vielä työsopimuslakia koskevassa hallituksen esityksessä (HE 157/2000 vp) ollut mahdollisuus poiketa tasapuolisesta kohtelusta ”hyväksyttävästä syystä”. Kyseinen poikkeamisperuste kuitenkin poistettiin lopullisesta säädöstekstistä ja sen tilalle otettiin työtehtäviä ja asemaa koskeva edellytys. Kun tasapuolisen kohtelun velvoite nähdään yhdenvertaisuus- ja tasa-arvonormien ja erityisesti samapalkkaisuusperiaatteen jatkumona, voidaan pitää perusteltuna nimenomaan työtehtäville annettua merkitystä tasapuolisen kohtelun velvoitteen toteutumista arvioitaessa. Työtehtävät voidaan nähdä sellaisena työntekijän henkilökohtaisista ominaisuusista riippumattomina tekijöinä, joiden perusteella työntekijöitä on mahdollista oikeudenmukaisesti vertailla. Tutkielmassa työtehtävien hahmotetaan määrittävän tasapuolisen kohtelun velvoitteen soveltamista ja esimerkiksi sitä kautta vaikuttavan työsuhteen muihin ehtoihin. Työtehtävien kaksoisrooli toteutuu näin tasapuolisen kohtelun velvoitteen kautta. Tasapuolisen kohtelun velvoitteen voidaan toisaalta katsoa selittävän myös laajemmin työtehtävien kaksoisroolia sellaisissa tilanteissa, joissa tasapuolisen kohtelun velvoite ei suoraan tule sovellettavaksi. Työtehtävien kaksoisroolia tarkastellaan tutkielmassa erityisesti suhteessa työntekijän palkan määräytymiseen. Suomessa ei ole lain tasolla säädetty varsinaista vähimmäispalkkaa, mutta laajasti sovellettavan työehtosopimusjärjestelmän vuoksi monella alalla on määritelty vähimmäispalkat. Työsopimuslain 2:10:ssä on karkeasti määritelty vähimmäispalkkaa koskevat edellytykset sovellettavan työehtosopimuksen puuttuessa. Kyseinen säännös näyttäisi painottavan työtehtävien merkitystä palkan tavanomaisuutta ja kohtuullisuutta arvioitaessa. Myös työehtosopimuksen yleissitovuussäännöstä on oikeuskäytännössä tulkittu laajentavasti työntekijän työtehtävien perusteella. Vaikuttaa siltä, että työtehtävillä on merkitystä palkkauksen vähimmäisehtojen määrittelyssä, kun työsuhteeseen ei lähtökohtaisesti sovellu mikään työehtosopimus. Kun työsuhteeseen sovelletaan työehtosopimusta, palkkaukseen vaikuttaa keskeisesti työehtosopimuksen piirissä sovellettava palkkausjärjestelmä. Tutkimuksen puitteissa on perehdytty yleissitovien työehtosopimusten palkkausjärjestelmiin ja erityisesti niiden työ- ja tehtäväkohtaisiin palkkoihin jakaen ne työtehtävien arviointitapojen perusteella kolmeen pääluokkaan: taulukkopalkkaukseen, palkkaryhmittelyyn ja analyyttiseen vaativuuden arviointiin. Palkkausjärjestelmissä on havaittu olevan huomattavia eroja työtehtäville annettavan merkityksen osalta. Vahvimmin työtehtävien kaksoisroolin on havaittu toteutuvan analyyttiseen töiden vaativuuden arviointiin perustuvissa pisteytysjärjestelmissä, joita sovellettaessa myös työnantajan tasapuolisen kohtelun velvoite palkkauksen osalta varmimmin toteutuu.
  • Tapio, Anna (2016)
    Tutkielmassa selvitetään, millä edellytyksin työnantaja voi yksipuolisesti muuttaa työntekijän työtehtäviä, minkälaisia menettelytapoja noudattaen muutokset tulee toteuttaa ja minkälaisia seuraamuksia perusteettomista tehtävämuutoksista voi aiheutua. Aihetta tarkastellaan erityisesti työsopimuslain valossa. Yhteistoimintalainsäädäntöön perustuvien menettelyvelvoitteiden ja seuraamusten käsittely on rajattu kokonaan tutkielman ulkopuolelle. Tutkielma on lainopillinen. Aihepiiriä koskeva sääntely on yleisluontoista, joten tutkielman painopiste on väistämättä oikeuskäytännön ja oikeuskirjallisuudessa esitettyjen kannanottojen tarkastelussa. Tutkielman alussa selvitetään työntekijän työtehtäviä koskevien ehtojen määräytymistä sekä työnantajan direktio-oikeuden merkityssisältöä ja oikeusperustaa. Tämän jälkeen tarkastellaan sitä, miten työnantajan direktio-oikeuden rajat määräytyvät työtehtäviä koskevissa kysymyksissä suhteessa muihin osapuolia sitoviin normilähteisiin. Tutkielmassa pyritään selvittämään, minkälaiset tehtävämuutokset työnantaja voi toteuttaa direktioperusteisesti ja minkälaiset muutokset edellyttävät työsuhteen päättämisperustetta tai muuta työnantajaa kelpuuttavaa normia. Tutkielmassa selvitetään erityisesti sitä, miten työntekijän työsopimuksen ehdot vaikuttavat työnantajan direktio-oikeuden laajuuteen työtehtäviä koskevissa muutostilanteissa ja mitkä muut seikat voivat vaikuttaa direktio-oikeuden laajuuteen työtehtäviä muutettaessa. Lisäksi selvitetään, onko työnantajan direktio-oikeutta mahdollista laajentaa työntekijän toisiin tehtäviin siirtämistä koskevin työsopimusehdoin tai työehtosopimusmääräyksin. Lopuksi tarkastellaan vielä muutoksen toteuttamisessa noudatettavaa menettelyä ja perusteettomien tehtävämuutosten seuraamuksia. Tutkimuksen valossa työnantaja voi pääsääntöisesti muuttaa työntekijän työtehtäviä myös direktioperusteisesti, kunhan muutos ei ole olennainen. Olennaisuusarviointi on tapauskohtaista ja objektiivista kokonaisharkintaa. Työntekijän työsopimuksen mukaiset tai vakiintuneet työtehtävät muodostavat arvioinnin lähtökohdan ja muiden direktio-oikeuden laajuuteen vaikuttavien tekijöiden (mm. työntekijän asema, ammattitaito ja yrityksen koko) merkitys vaihtelee tapauskohtaisesti. Tehtävämuutos ei saa koskaan olla pakottavan lainsäädännön tai muiden ylemmänasteisten normien vastainen ja siten esimerkiksi syrjivä. Tehtävämuutoksen olennaisuutta arvioitaessa kiinnitetään huomiota muutoksen kestoon ja siihen, kuinka olennaisesti se vaikuttaa työntekijän työtehtävien sisältöön (määrä ja laatu). Pysyvää siirtoa työntekijän pääasiallisista työtehtävistä olennaisesti poikkeaviin tehtäviin on pidetty olennaisena muutoksena. Muutos voi olla olennainen, vaikka työntekijä sen jälkeenkin tekisi vain työsopimuksensa alaan kuuluvaa työtä. Tilapäisiä muutoksia voidaan toteuttaa hieman vapaammin. Käytännössä muutoksen olennaisuutta on usein arvioitu suhteessa työntekijän tosiasiallisiin pääasiallisiin työtehtäviin. Toisinaan näiden työtehtävien on todettu vakiintuneen osapuolia sitoviksi. Työtehtäviä koskeva käytäntö on usein saanut keskeisen merkityksen myös silloin, kun työntekijän työtehtävistä ei ole lainkaan sovittu hänen työsopimuksessaan tai niitä koskevat ehdot ovat olleet niukkoja ja puutteellisia. Myös tehtävämääritelmiin ja varaumiin, jotka sanamuotonsa mukaan perustavat työntekijälle täysin rajoituksettoman työntekovelvollisuuden, on suhtauduttu kriittisesti. Työsopimusehtoa, jonka mukaan työnantajalla on oikeus siirtää työntekijä yksipuolisesti toisiin tehtäviin, saatetaan pitää yllättävänä ja ankarana tai jopa kohtuuttomana ehtona. Ainakin ehtoihin, jotka sanamuotonsa mukaan oikeuttavat työnantajan rajoituksetta muuttamaan työntekijän työtehtäviä ja samalla muita työsuhteen ehtoja, on suhtauduttu oikeuskäytännössä kriittisesti. Muutosehtoa ei kuitenkaan välttämättä ole pidettävä kohtuuttomana, mikäli muutosoikeus on rajattu koskemaan ainoastaan työntekijän työtehtäviä ja ehdossa on tarkemmin määritelty muutoksen toteuttamisedellytykset ja -rajat. Työehtosopimusten työntekijän toisiin tehtäviin siirtämistä koskevien määräysten suhde työntekijän irtisanomissuojaa koskevaan pakottavaan lainsäädäntöön ja työntekijän työsopimuksen ehtoihin on oikeuskäytännön valossa epäselvä. Työtuomioistuimen ratkaisukäytännön valossa tällaiset määräykset eivät välttämättä loukkaa työntekijän irtisanomissuojaa, eivätkä työntekijän työsopimuksen työtehtäviä koskevat ehdot välttämättä rajoita määräysten soveltamista. Yleisissä tuomioistuimissa asiaa saatettaisiin kuitenkin arvioida toisin. Työnantaja voi toteuttaa yksipuolisesti myös olennaisia muutoksia työntekijän pääasiallisiin tehtäviin työsuhteen päättämisperusteen nojalla. Useimmiten muutoksia toteutetaan TSL 7:3-4:ssä säädetyin perustein. Työnantajan tulee näissä tilanteissa täyttää myös muun työn tarjoamis- ja koulutusvelvollisuutensa. Oikeuskäytännön ja oikeuskirjallisuudessa esitettyjen kannanottojen valossa on kuitenkin epäselvää, tuleeko työnantajan muutoksen toteuttaessaan noudattaa irtisanomismenettelyä vai voidaanko muutos toteuttaa ilmoitusmenettelyä (vrt. TSL 7:11) noudattaen. Asiasta saataneen korkeimman oikeuden ratkaisu aivan lähikuukausina. Myös perusteettomien tehtävämuutosten seuraamuksia tarkasteltaessa kohdataan eräitä tulkintaongelmia. Esimerkkinä voidaan mainita työsuhteen päättämisvastuun kohdentuminen tilanteessa, jossa työnantaja ei irtisano työntekijän työsuhdetta työntekijän kieltäydyttyä hänelle irtisanomisen vaihtoehtona tarjotusta tehtävästä, vaan työntekijä joutuu itse päättämään työsuhteensa. Työntekijän jatkaessa työssä perusteettomasta tehtävämuutoksesta huolimatta joudutaan puolestaan pohtimaan esimerkiksi sitä, määräytyykö työnantajan korvausvastuu tilanteessa TSL 12:1:n vai 12:2:n nojalla sekä purkuoikeuden säilymiseen liittyviä kysymyksiä.
  • Saari, Elina (2014)
    Nykyaikana tehdään yhä enemmän työtä epätyypillisissä työskentelymalleissa: osa-aikaisena, yrittäjänä, toimeksiannon saaneena, ostopalveluna ja niin edelleen. Tutkielmassa selvitetään, miten suomalainen työttömyysturvajärjestelmä sopii yhteen monimuotoistuvien työntekomallien kanssa. Työttömyysturvajärjestelmä jakaa työttömät työnhakijat yrittäjiksi, palkansaajiksi ja omaa työtä tekeviksi. Jako on epäselvä, sillä ainoastaan yrittäjä on määritelty työttömyysturvalaissa. Yrittäjän määritelmän säätäminen on poistanut ongelman yrittäjäksi määrittelemisestä mutta siirtänyt sen oma työ–palkansaaja-rajanvetoon. Palkansaaja lähentelee työsopimuslain työntekijän käsitettä. Palkansaajan käsitteen kautta konkretisoituu epäselvyys siitä, miten työttömyysturvalain kolmijakoinen rajapinta yrittäjä–omaa työtä tekevä–palkansaaja soveltuu työsopimuslain kaksijakoiseen yrittäjä–työntekijä-rajanvetoon. Omaa työtä tekevän käsite työttömyysturvassa kaipaa selvennystä: nyt ollaan tilanteessa, jossa omaa työtä tekevät ovat työttömyysturvan kaatopaikkaluokka. Oman työn käsitteen hankaluus on näyttäytynyt oikeuskäytännössä esimerkiksi siten, että työosuuskunnan kautta työtä tekeviin tulisi soveltaa omaa työtä koskevaa sääntelyä, mutta muutoksenhakuasteet ovat soveltaneet heihin virheellisesti palkansaajan sääntöjä. Taiteen- ja tieteenharjoittajilla on tällä hetkellä työttömyysturvassa omaa työtä tekevänä ryhmänä parempi asema verrattuna muihin omaa työtä tekeviin tai samassa asemassa oleviin yrittäjiksi katsottaviin henkilöihin. Päätoimiseksi katsottava yrittäjä tai omaa työtä tekevä eivät voi saada työttömyysetuuksia. Sen sijaan päätoimisen yrittäjän tai omaa työtä tekevän ja kokoaikaiseksi laskettavan palkansaajan välimaastossa olevat voivat saada etuuksia. Välimaastossa ovat sivutoiminen yrittäjä ja omaa työtä tekevä sekä palkansaajaan rinnastettava ja kausiluonteinen yrittäjä. Tällöin usein kyseeseen tulee soviteltu työttömyysetuus, jossa yritys- tai ansiotulot sovitellaan yhteen työttömyysetuuden kanssa. Sivutoimiseksi yrittäjäksi tai omaa työtä tekeväksi katsotaan työttömyysturvassa henkilö ainakin silloin, kun henkilö on ollut vähintään kuusi kuukautta yritystoimintaan tai omaan työhön liittymättömässä kokoaikatyössä, ellei muuhun arvioon ole aihetta. Sivutoimiseksi voidaan katsoa henkilö, jonka toiminnan vaatima työmäärä ei ole niin suuri, ettei se ole esteenä kokoaikatyön vastaanottamiselle. Nykyään myös osa-aikainen työ yritystoiminnan tai oman työn rinnalla hyväksyttäneen. Myös lyhyempi kuin kuuden kuukauden mittainen samanaikainen työskentely voi osoittaa tilanteeseen liittyvät seikat huomioiden sivutoimisuuden. Tällöin oikeuskäytännössä sivutoimiseksi on katsottu toiminta, josta yrittäjä tai omaa työtä tekevä voivat etukäteen tietää, kuinka paljon toiminta vie ajassa mitattuna aikaa ja kuinka kauan yritystoiminta tulee kestämään tulevaisuudessa. Oman ilmoituksen hyväksymisestä ei ole yhtenäistä linjaa oikeuskäytännössä. Vaa'ankielitilanteissa kaupparekisterimerkintä osoittaa toiminnan olevan päätoimista. Palkansaajaan rinnastettavana yrittäjänä voidaan pitää henkilöä, joka tekee toimeksiantoja toimeksiantosuhteessa harvalukuisiin toimeksiantajiin ja jolla ei ole kiinteää toimipaikkaa toiminnan harjoittamista varten. Yrittäjän harjoittaman toimialan tulee olla sellainen, jolla on mahdollista työskennellä vain harvalukuisille toimeksiantajille. Kausiluonteisena yrittäjänä pidetään henkilöä, jonka harjoittamaa toimintaa on luonnonolosuhteista johtuen mahdollista harjoittaa keskimäärin yhteensä enintään kuuden kuukauden ajan vuodessa. Yrityksen tulee toimia toimialalla, joka on riippuvainen luonnonolosuhteista. Sillä, että yritystoiminta on vain osan vuodesta kannattavaa luonnonolosuhteista johtuen, ei ole merkitystä. Toimintakautena saadut tulot eivät vaikuta kausiluonteisuusarviointiin. Tilanne on tältä osin epätasavertainen sivutoimiseksi katsottavaan yrittäjään nähden, sillä tämän yritystuloja sovitellaan yhteen työttömyysetuuden kanssa. Perustuslain mukaan jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja saada perusteltu päätös, oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin sekä hyvään hallintoon. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan ja vakuutusoikeuden massamenettelyratkaisut ovat kuitenkin usein puutteellisia perusteluiltaan. Tämä vaarantaa perustuslain takaaman oikeuden perustoimeentulon turvaan työttömyyden ajalta. Myös hallinnon sisäisten ohjeiden antamisen oikeutus on kiistanalaista. Tällä hetkellä hallinnon sisäisillä ohjeilla säädetään työttömyysturvassa asioista, joista tulisi säätää lailla.
  • Immonen, Matleena (2018)
    Jatkuva tietotekniikan kehittyminen on mahdollistanut liikkuvuuden työympäristössä, ja tämä kehitys on muuttanut työjärjestelyitä ja avannut mahdollisuuksia joustaville työmenetelmille, kuten tutkimuksessa käsiteltävälle etätyölle. Toisaalta kehitys on johtanut myös epäselviin tilanteisiin työntekijöiden työturvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä, ja tutkimuksessa onkin tarkoitus selventää työturvallisuuslain määräysten velvoittavuutta työnantajia ja tämän edustajia kohtaan tilanteissa, missä työntekijät suorittavat työtä työnantajan järjestämien tilojen ulkopuolella. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvennetään mitkä velvoitteet rajautuvat ja millä perusteilla työnantajan vastuun ulkopuolelle. Ennen työsuojelusäännösten käsittelyä on kuitenkin ensi määriteltävä mitä käsitteellä etätyö tosiasiassa tarkoitetaan. Käsitteellä ei ole Suomen lainsäädännössä määriteltyä juridista sisältöä, joten käsitteen määritelmiä on yhtä monta kuin sitä koskevia tutkimuksia. Tässä tutkimuksessa etätyöllä tarkoitetaan osittaista tai kokoaikaista kiinteän työpaikan ulkopuolella tehtävää työsuhteista työtä, jota työntekijä voisi suorittaa myös työnantajan järjestämissä tiloissa. Näin ollen käsitteen ulkopuolelle rajautuvat esimerkiksi myyntiedustajat sekä taksinkuljettajat. Etätyöhön sisältyy lähes poikkeuksetta tietotekniikan hyväksikäyttö, mutta sen olemassaolo ei ole käsitteen soveltamisen kannalta ehdoton. Kun etätyön käsite on määritelty ja kysymykset työturvallisuuslain soveltamisesta etätyöhön ymmärretty, tulee käsiteltäväksi lain laiminlyönneistä johtuvien tapaturmien vastuutahojen määrittely sekä tapaturmista saatavat korvaukset. Työympäristön aiheuttamat tapaturmat syntyvät tavallisesti monien tekijöiden ja laiminlyöntien summana, ja vastuu voi jakautua yrityksen sisällä usealle eri taholle. Työturvallisuuslain mukainen pääasiallinen vastuu lain velvoitteiden noudattamisesta kuuluu työnantajalle ja tämän edustajille, mutta tämä ei kerro vastuutahoista vielä mitään. Tutkimuksessa onkin käsitelty tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin ne tahot, jotka kuuluvat edellä mainitun vastuun piiriin. Tutkimuksessa selvitetään myös etätyöntekijöiden vastuuta syntyneiden tapaturmien osalta. Tutkimuksen kannalta relevanttia on lisäksi pohtia sitä, missä tilanteissa etätyöntekijöille sattuneet tapaturmat kuuluvat lakimääräisen työtapaturmavakuutuksen piiriin, sekä toisaalta millaisia oikeuksia etätyöntekijöillä on aiheutuneen tapaturman varalta. Työtapaturma-ja ammattitautilain 25 §:n perusteella kotona ja määrittelemättömässä paikassa tehtävän työn yhteydessä sattuneen tapaturman korvaaminen työtapaturmavakuutuksen perusteella on mahdollista vain, jos tapaturma on aiheutunut työhön liittyvissä olosuhteissa. Näin ollen esimerkiksi ruoka- tai kahvitauolla syntyneet tapaturmat eivät kuuluisi vakuutuksen piiriin. Työmenetelmien uudistukset altistavat työntekijöitä uudenlaisiin terveyttä vaarantaviin tilanteisiin ja tämän takia työnantajien onkin nyt ja tulevaisuudessa kiinnitettävä entistä enemmän huomiota työntekijöiden fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen työpaikoilla ja sen ulkopuolella. Tutkimuksessa pohditaan lainsäädännön ajantasaisuutta alati kehittyvässä yhteiskunnassamme. Vastaako nykyiset työsuojelumääräykset aikaa, missä työntekijöiden mahdollisuudet omien töiden järjestämiseen, työaikojen suunnitteluun ja oman työn valvontaan ovat yleistyneet ja jääneet osaksi työympäristöämme?
  • Kuhanen, Laura (2017)
    Tutkielmassa käsitellään ulkopuolisen työvoiman käytön aiheuttamia yhteistoimintavelvoitteita. Ulkopuolisella työvoimalla tarkoitetaan tässä yhteydessä sekä alihankintaa, että vuokratyötä. Alihankintaa tilastoidaan hyvin vähän sen moninaisista muodoista johtuen. Vuokratyön käytön määrää puolestaan on tilastoitu viimevuosina. Vaikka tilastoihin perustuen ulkopuolisen työvoiman käyttö on vielä muutamien prosenttien luokkaa, puhutaan joillain aloilla jo varsin merkittävästä ilmiöstä. Ulkopuolisen työvoiman käyttöä sääntelevä normisto on hajallaan ympäri lainsäädäntöä. Ulkopuolisen työvoiman käytön aiheuttamien yhteistoimintamenettelyjen kannalta tarkasteluun tässä yhteydessä nousivat laki yhteistoiminnasta yrityksissä (yhteistoimintalaki) sekä laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (tilaajavastuulaki). Ulkopuolisen työvoiman käyttöä sekä niihin kohdistuvia yhteistoimintamenettelyjä koskevat yhteistoimintalain säännökset kuuluvat kuitenkin säännöksiin, joista voidaan yhteistoimintalain 61 § 1 momentin mukaan sopia toisin työnantajien ja työntekijöiden valtakunnallisten yhdistysten välillä. Tämän vuoksi tarkastelu ulkopuolisen työvoiman käytöstä johtuvasta yhteistoiminnasta tulee tässä yhteydessä ulottaa työehtosopimuksiin. Työehtosopimuksia otetaan tarkasteluun esimerkinomaisesti normeina sekä työtuomioistuimen oikeuskäytännön kautta. Tutkielmassa on tarkoitus selvittää ulkopuolisen työvoiman käytön aiheuttamia yhteistoimintavelvoitteita niin lainsäädännön kuin työehtosopimustenkin näkökulmasta. Tutkielman tarkoitus on vastata siihen, minkälaisia yhteistoimintavelvoitteita ulkopuolisen työvoiman käyttö voi aiheuttaa soveltuvasta normistosta riippuen. Yhteistoimintalaki sekä useat työehtosopimukset asettavat erilaisia yhteistoimintavelvoitteita alihankinnalle ja vuokratyön käytölle. Käytännön tilanteissa rajanveto alihankinnan, sekä vuokratyövoiman käytön välillä saattaa olla haastavaa. Rajanveto alihankinnan ja vuokratyön välillä nousee kuitenkin merkittäväksi yhteistoimintavelvoitteita määritettäessä. Työtuomioistuimen oikeuskäytännössä alihankinnan ja vuokratyön välisessä rajanvedossa painoarvoa on annettu työnjohto- ja valvontaoikeuden paikantamiselle. Vakiintuneesti alihankinnan osalta työnjohto-oikeus on kokonaisuudessaan työntekijöiden omalla työnantajalla, kun vuokratyössä puolestaan työnjohto- ja valvontaoikeutta käyttää käyttäjäyritys. Yhteistoimintalain asettamia velvoitteita voidaan jakaa tiedonantovelvoitteisiin sekä neuvotteluvelvoitteisiin. Yhteistoimintalain mukaan työantajan tulee pyydettäessä esittää henkilöstön edustajalle selvitys alihankintaan sovellettavista periaatteista, kun taas vuokratyövoiman käyttöä koskevia periaatteita tulee käsitellä yhteistoimintamenettelyssä. Vastaavia eroavaisuuksia alihankintaan sekä vuokratyövoiman käyttöön liittyvistä yhteistoimintavelvoitteista löytyy myös työehtosopimuksista. Lisäksi yhteistoimintalain 6 ja 8 lukujen säännökset tulevat sovellettavaksi, jos ulkopuolisen työvoiman käytöllä on henkilöstövaikutuksia. Myös tilaajavastuulaki sisältää oman tiedonantovelvoitteen ulkopuolisen työvoiman käyttöön liittyen. Tilaajavastuulaki nousee esiin myös sen tarjoaman alihankinnan määritelmän kautta, johon yhteistoimintalaki viittaa. Alihankinnan ja vuokratyön käytön erilaista sääntelyä perustellaan hyvin niukasti, ei juuri lainkaan yhteistoimintalain esitöissä eikä työehtosopimuksissa. Erot kuitenkin eri ulkopuolisen työvoiman muotojen sääntelyn välillä yhteistoiminnan näkökulmasta vaikuttavat merkittäviltä siihen nähden, että tosiasiallisesti rajanveto alihankinnan ja vuokratyön välillä saattaa olla hyvin haastava. Ulkopuolisen työvoiman käyttöön liittyvään normistoon liittyy epäjohdonmukaisuutta, joka liittyy sekä yleisesti alihankinnan ja vuokratyön käsittelyyn, että ulkopuolisen työvoiman käsittelyyn yhteistoiminnankin kannalta. Työehtosopimusten piirissä tulee kuitenkin koko ajan muistaa, että kyseessä on työmarkkinajärjestöjen neuvotteluratkaisu, jota tulisi usein arvioida kokonaisuutena.
  • Saarikko, Sofia (2019)
    Underprestation utgör i praktiken en mycket komplex uppsägningsgrund. För att en uppsägning på grund av underprestation ska vara godtagbar bör i allmänhet en rad olika kriterier uppfyllas. Dels måste arbetstagaren vara medveten om resultatmålet och på vilket sätt arbetsuppgifterna ska utföras för att målet ska nås, och dels ska det resultatmål som arbetstagaren i fråga ska sträva efter att nå vara rimligt i förhållande till arbetstagarens förutsättningar att nå målet. Även om individuella resultatmål kan ställas upp för varje arbetstagare, bör minimikraven för arbetstagare med motsvarande erfarenhet och förutsättningar att nå ett visst mål överensstämma. Uppsägning på grund av underprestation ska alltså endast kunna ske om en miniminivå som är samma för alla motsvarande arbetstagare underskrids. Innan uppsägning med anledning av underprestation kan ske, bör arbetsgivaren vidta åtgärder för att undvika att arbetstagaren sägs upp. I samband med underprestation betonas arbetsgivarens skyldighet att främja arbetstagarens arbetsprestation och att i första hand vidta mildare åtgärder än uppsägning, så som exempelvis omplacering. I rättspraxis har framgått att ju mer arbetsgivaren ansträngt sig för att förbättra arbetstagarens resultat innan uppsägning vidtagits, desto större är chansen att uppsägningen godtas av domstolsväsendet. Syftet med denna avhandling är att reda ut i vilka fall underprestation kan utgöra grund för uppsägning. Vid underprestation är det lätt att automatiskt fokusera på arbetstagaren och dennes fel eller försummelse. Även om både arbetstagarens och arbetsgivarens skyldigheter och möjligheter att motverka underprestation behandlas i denna avhandlig, läggs större vikt än vanligt vid arbetsgivarens ansvar för underprestation. Syftet med avhandlingen är inte att snedvrida ansvaret för underprestation och att lägga mer ansvar än befogat på arbetsgivaren, men däremot att belysa att arbetsgivaren på många sätt är delaktig i arbetstagarens arbetsprestation och det resultat som uppnås. En av arbetstagarens viktigaste förpliktelser är att följa de anvisningar som arbetsgivaren inom ramen för sin direktionsrätt ger gällande arbetets utförande. Om arbetsgivaren är missnöjd med arbetstagarens arbetsinsats måste arbetsgivaren enligt rättspraxis ge arbetstagaren tydliga instruktioner om hur denne i fortsättningen ska agera för att nå de uppsatta resultatmålen. Arbetsgivaren kan dock inte på egen hand förväntas förbättra arbetstagarens arbetsprestation, utan detta kräver självfallet också aktivitet från arbetstagarens sida, vilket arbetsgivaren också har rätt att förvänta sig.
  • Lindström, Rami (2014)
    Tutkielman aiheena on virkasuhteen muuttaminen työsuhteeksi. Tutkimuskysymyksenä on ensinnäkin se, millä edellytyksillä virkasuhde voidaan muuttaa työsuhteeksi. Edellytykset liittyvät julkisen vallan käyttöön, joka yhdistetään usein virkasuhteisiin. Kuitenkin, julkista valtaa on mahdollista käyttää myös työsuhteessa, mikäli tehtävät on annettu työsuhteisille työntekijöille säädettävällä lailla tai lain nojalla. Säädettävällä lailla tehdyistä muutoksista esimerkkeinä toimii yliopistolain uudistaminen sekä puolustusvoimien ruoka-huollon yhtiöittäminen. Lain nojalla tehdystä muutoksesta esimerkkinä toimii kuntalain uudistus, jonka perusteella kuntatyönantajalle on annettu mahdollisuus muuttaa virkasuhde työsuhteeksi. Lailla tai lain nojalla tehtyjen muutosten lisäksi tutkimuskysymyksenä on liikkeen luovutuksen vaikutukset palvelussuhteisiin. Sekä viranhaltijalaissa (laki kunnallisesta viranhaltijasta (11.4.2003/304)) että virkamieslaissa (valtion virkamieslaki (19.8.1994/750)) on säännökset niistä tilanteista, joissa julkishallinnon toiminnallinen osa luovutetaan toiselle työnantajalle. Tietyin edellytyksin virkamiehet tai viranhaltijat siirtyvät luovutuksensaajan palvelukseen työsuhteisiksi työntekijöiksi (KVhL 25 § ja VirkamL 2 luvun 5 e – 5 f §). Edellytysten ja keinovalikoiman lisäksi tutkimuskysymyksenä on myös se, mitkä muutosten vaikutukset ovat palvelussuhteen osapuolille. Tutkielmassa esitellään tilanteita, joissa henkilöstön palvelussuhdeturva saattaa heikentyä tai vaihtoehtoisesti parantua, siirryttäessä virkasuhteesta työsuhteeseen. Samalla käsitellään muita virkasuhteen erityispiirteitä, jotka vaikuttavat työntekijän asemaan, kuten virkavastuu, jota ei suoraan esiinny työsuhteissa.
  • Salokangas, Jussi (2012)
    Vuokratyö on yleistynyt merkittävästi viime vuosien aikana. Työnantajalle vuokratyön käyttö on edullista, koska se mahdollistaa helpon tavan lisätä työvoiman määrää hetkellisiä ruuhkahuippuja varten. Vuokratyötä käyttävän yrityksen ei tarvitse palkata lisää omaa työvoimaa, vaan työntekijät voidaan vuokrata, jolloin yrityksen ei tarvitse huolehtia velvollisuuksista, jotka tavallisesti työnantajalle kuuluvat. Vuokratyövoimaa käyttävä yritys saa käyttöönsä joustavaa työvoimaa, mutta vuokratyötä tekevän on oltava joustava työajoissaan. Kokeeko vuokratyöntekijä vuokratyön ja sen tuomat epäsäännölliset työajat positiivisena vai negatiivisena riippuu työntekijän elämäntilanteesta. Pääasiassa vuokra- ja osa-aikaista työtä tehdään sen vuoksi, ettei vuokratyötekijä saisi muuta työtä. Vuokratyövoimaa käyttämällä yritys saa käyttöönsä joustavaa työvoimaa. Työoikeuden yleisten oppien mukaan työntekijää on suojeltava heikompana osapuolena eli vuokratyöntekijää. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, miten vuokratyövoiman käyttöä on rajoitettu kansallisessa lainsäädännössä ja työehtosopimuksissa. Koska kansallisessa lainsäädännössä ei ole nimenomaisesti säädetty vuokratyön rajoitteista, tutkimuksessa otettiin tarkastelun kohteeksi vain vuokratyön tyypillisimmät työsopimustyypit, määräaikaiset ja osa-aikaiset työsopimukset. Määräaikaisten työsopimuksen käyttöedellytykset ja osa-aikaisten oikeus lisätyötunteihin rajoittavat vuokratyön vapaata käyttöä. Työehtosopimuksissa on voitu sopia säännöstämiskompetenssin rajoissa vuokratyövoiman käytön rajoitteista. Työehtosopimustoiminnan oikeudellinen perusta on järjestäytymisvapaudessa, joka on turvattu lukuisissa kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa. Järjestäytymisvapauden keskiössä ovat ILO:n järjestäytymisvapautta koskevat sopimukset sekä järjestäytymisvapauskomitean ratkaisukäytäntö, jonka mukaan työmarkkinaosapuolten kollektiivinen neuvotteluoikeus on perustavanlaatuinen oikeus. Työmarkkinaosapuolet voivat vapaasti neuvotella tarjottavasta työsopimustyypistä. ILO:n järjestäytymisvapauskomitean tapauskäytännön oikeuslähteellinen merkitys on noussut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen antaman Demir ja Baykara v. Turkki -ratkaisun jälkeen. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen viittasi tapauksen ratkaisuissa ILO:n järjestäytymisvapautta koskeviin sopimuksiin ja ILO:n tapauskäytäntöön Euroopan ihmisoikeussopimuksen artikloiden tulkinnassa. Korkein oikeus on ottanut järjestäytymisvapauden sisällön tulkinnassa lähtökohdaksi Demir ja Baykara v. Turkki -ratkaisun. EU:n perusvapaudet, kuten palveluiden vapaa liikkuvuus, voivat olla ristiriidassa työehtosopimusmääräysten kanssa. Muun muassa muissa EU:n jäsenvaltioissa sijaitsevat vuokratyöyritykset eivät voi tarjota työvoimaa vapaasti esimerkiksi Suomeen aloille, joissa työvoiman vuokrausta on rajoitettu sitovasti kansallisilla työehtosopimuksilla. EU:n komissio ja parlamentti on antanut vuokratyödirektiivin, jonka mukaan vuokratyötä rajoittavat määräykset voivat perustua vain yleisen edun mukaisiin syihin. Vuokratyödirektiivi täsmentää EU:n perusvapauksia. EU-tuomioistuin on vakiintuneessa oikeuskäytännössä katsonut, että EU:n perusvapauksia rajoittavien perusoikeuksien tulisi läpäistä Gebhard -testi, johon kuuluu neljä vaativaa ehtoa, joista yksi on suhteellisuusperiaate. Vuokratyö on siis pääsääntöisesti sallittava, ellei vuokratyön rajoitukset läpäise em. testin ehtoja. Vuokratyödirektiivi herättää kysymyksen, velvoittaako se sellaisenaan ammattiliittoja, mitä seikkaa tukee muun muassa EU-tuomioistuimen aiempi oikeuskäytäntö työvoiman ja palveluiden vapaasta liikkuvuudesta. Jos vuokratyödirektiivi vaikuttaa työehtosopimusten vuokratyötä rajoittaviin määräyksiin, sillä rikotaan työmarkkinaosapuolten vapautta neuvotella kollektiivisesti. Tällöin EU:n perusvapauksia edistävä tulkinta on ristiriidassa kansainvälisten ihmisoikeuksien kanssa. Toisaalta ihmisoikeudet takaavat työmarkkinaosapuolten kollektiivisen neuvotteluoikeuden, johon ihmisoikeusopimusten ratifioineen jäsenvaltion ei tulisi puuttua.
  • Kallio, Noora-Sofia (2020)
    Vuokratyö on ulkopuolisen työvoiman käyttämisen muoto, jossa vuokrausyritys luovuttaa korvausta vastaan työntekijänsä työskentelemään käyttäjäyrityksen toiminnan piiriin sen tarvitsemaksi ajaksi. Vuokratyöhön on yhdistetty määräaikaisten työsopimusten käyttöön liittyviä ongelmia. Määräaikaisia vuokratyösopimuksia koskevilla ennakkoratkaisuilla KKO 2012:10 ja KKO 2019:45 on selvennetty, että määräaikaista työsopimusta vuokratyössä arvioidaan samoin perustein kuin normaalityösuhteissakin, jonka lisäksi ratkaisuilla edellytettiin vuokrausyritykseltä työsopimuksen keston harkintaa myös käyttäjäyrityksen olosuhteiden piirissä. Tutkielmassa siten selvitetään, mikä merkitys käyttäjäyrityksen tarpeella on vuokratyösopimuksen keston harkinnassa ja valinnassa, ja onko vuokrausyrityksellä vuokraussopimussuhteessaan riittävät edellytykset olosuhdearviointiin käyttäjäyrityksen tarpeen selvittämiseksi. Vuokraussopimussuhteessa työnantajavelvoitteet ja -oikeudet jakautuvat yritysten välillä siten, että käyttäjäyritykselle siirtyvät lähtökohtaisesti välittömästi työntekoon ja sen järjestämiseen liittyvät oikeudet ja velvoitteet, ja vuokrausyritykselle kuuluvat siten muut työnantajavelvoitteet. Vuokrausyritys vastaa sopimustyönantajana työsopimusliitännäisistä asioista, kuten työsopimuksen keston perusteen laillisuudesta. Vuokrausyritys ei ole edes toissijaisessa vastuussa käyttäjäyritykselle siirtyneiden työnantajavelvoitteiden hoitamisesta, vaan vastuu on erillistä. Päävelvoitteiden ohella vuokraussopimussuhteen osapuolten keskinäisistä velvoitteista tärkein työsopimusharkinnan kannalta on käyttäjäyrityksen tiedonantovelvoite. Käyttäjäyritys on velvollinen antamaan vuokrausyritykselle ne tiedot, jotka vuokrausyritys tarvitsee työnantajavelvoitteidensa täyttämiseksi, kuten vuokratyöntekijän työsopimuksen keston harkitsemiseksi. Määräaikainen vuokratyösopimus edellyttää perusteltua syytä ja työvoimatarpeen tilapäisyyttä. Vuokrausyrityksen on ennakkoratkaisuilla selvennetyin tavoin arvioitava työvoimatarvetta lähtökohtaisesti omien työllistämismahdollisuuksiensa perusteella, mutta myös käyttäjäyrityksen olosuhteet voivat saada merkitystä. Sellainen käyttäjäyrityksen olosuhteiden merkitys korostuu erityisesti käyttäjäyrityksen ollessa vuokrausyrityksen ainoa asiakas. Tutkielmassa osoitetaan, kuinka käyttäjäyrityksen antaman toimeksiannon määräaikaisuudella tai jatkuvuudella, kuten myös varsinaisilla suoritettavilla työtehtävillä voi olla merkitystä sen kannalta, kuinka vuokrausyritys tekee olosuhde- ja työsopimusharkintaa käyttäjäyrityksen tarpeen perusteella. Tietyissä tilanteissa käyttäjäyrityksen tulisi välittää vuokrausyritykselle kaikki sellaiset tiedot toiminnastaan, joita työnantajat yleensäkin arvioivat työtehtävien ja työvoimatarpeen jatkuvuuden ja sen todennäköisyyden selvittämiseksi. Vain siten olosuhdeharkinta ja työsopimuksen keston valinta voivat toteutua puhtaasti. Vuokrausyrityksellä on työsopimuslain perusteella oikeudellinen perusta tarvitsemiensa tietojen saamiseen. Lainkohdan väljyydestä ja oikeuskäytännön sekä -kirjallisuuden niukkuudesta johtuen sen käytännön toteutumisen taso ja luotettavuus jäänevät epävarmoiksi. Tutkielmassa katsotaan, ettei nykyinen järjestelmä turvaa vuokrausyrityksen tekemää työsopimuksen kestoharkintaa riittävän tarkoituksenmukaisella tavalla erityisesti siksi, että tiedonantovelvollisuuden täsmällisyys vaikuttaa työntekijän asemaan sopimuksen keston kautta. Tutkielmassa pohditaan ratkaisuksi käyttäjäyrityksen osallistamista tietyissä olosuhteissa kiinteämmin työsopimuksen perusteharkintaan, ja tulevan lainsäädännön kannalta ehdotetaan pohdittavaksi yritysten välistä yhteisvastuuta työsopimuksen keston perusteesta vastuu- ja toimintamallin tarkoituksenmukaistamiseksi.
  • Spoof, Matti (2016)
    Tässä lainopillisessa tutkielmassa pyritään selvittämään vuokratyösuhteeseen kohdistuvan vähimmäistyöehtojen erityissääntelyn soveltamisalan suhdetta vähimmäistyöehtojen määräytymisen yleiseen systematiikkaan sekä kysymystä minkä vähimmäistyöehtojen normilähteen mukaan vuokratyösuhteessa sovellettavat vähimmäistyöehdot kulloinkin määräytyvät. Tutkielman perusteella vuokratyösuhteen vähimmäistyöehtojen määräytymistä sääntelevän työsopimuslain (55/2001) 2:9:n soveltamisala jää tulkinnanvaraiseksi. Oikeuskirjallisuudessa on pääasiassa lähdetty sääntelyn soveltamisesta työsopimuslain kokonaisuudistuksen yhteydessä vahvistetun työvoiman vuokraustoimialaan liittyvän toiminnan yhteydessä. Toisaalta säännöksen sanamuodon ja sen säätämisen yhteydessä esitettyjen perusteluiden perusteella voi päätyä myös tulkintaan, jonka perusteella erityislainsäädäntöä sovellettaisiin aina kun työntekijä siirretään vastikkeellisesti toisen työnantajan johdon ja valvonnan alaisuuteen. Korkeimman oikeuden vähimmäistyöehtojen määräytymistä koskevan oikeuskäytännön perusteella, yleissitovan työehtosopimuksen määräytymisen tulkinnassa on, työsopimuslain 2:9:n sanamuodossa asetetun etusijajärjestyksen lisäksi, otettava huomioon lain 2:7:n ja 2:9:n muodostama kokonaisuus vuokratyösuhteen vähimmäistyöehtojen määräytymisessä. Yleissitovan työehtosopimuksen soveltamista koskevassa oikeuskäytännössä on korostettu työntekijän ammatin ja työtehtävien merkityksen asemaa säännöksen tulkinnassa, jos työsuhteessa ei muutoin tulisi lainkaan sovellettavaksi työehtosopimusta. Tällöin työsopimuslain 2:7:n tulkinnassa olisi otettava huomioon myös lain 2:9:n mukaan vuokratyösuhteessa sovellettavaksi tulevat käyttäjäyritystä sitovat vähimmäistyöehdot. Tulkinta näyttäisi eriyttävän vuokratyösuhteen vähimmäistyöehtojen määräytymistä koskevaa tulkintakäytäntöä suhteessa yleisen systematiikan mukaiseen vähimmäistyöehtojen määräytymiseen. Kysymys työsopimuslain 2:9:n perusteella määräytyvästä käyttäjäyritystä sitovasta vähimmäistyöehtojen normilähteestä näyttää jäävän tulkinnanvaraiseksi myös tilanteissa, joissa työsuhteesta osapuolille johtuvat oikeudet ja velvollisuudet eivät ole suoraan yhdistettävissä käyttäjäyrityksessä suoritettavaan toimeksiantoon. Työn taustalla olevan vähimmäistyöehtojen määräytymistä koskevan systematiikan näkökulmasta vaikuttaisi perustellulta tulkita vähimmäistyöehtojen vaikuttavan työsuhteen vähimmäistyöehtoina, kunnes vuokratyöntekijä siirtyy toisiin työtehtäviin vähimmäistyöehtojen määräytymistä sääntelevän työehtosopimuslain (436/1946) 4:n, työsopimuslain 2:7:n tai työsopimuslain 2:9:n mukaisin oikeusvaikutuksin. Tutkielmassa kysymystä tarkastellaan sairausajan palkkaoikeuden näkökulmasta.
  • Henriksson, Pia (2019)
    Vuokratyövoiman käyttöä ei ole rajoitettu lainsäädännöllä, mutta useissa työehtosopimuksissa on määräyksiä, jotka sisältävät rajoituksia ulkopuolisen työvoiman kuten vuokratyövoiman käytölle. Alihankintaa ja vuokratyövoimaa koskee pääsääntöisesti erilaiset työehtosopimusten määräykset, joten usein riitakysymyksissä ratkaistavaksi tulee ensin, onko sopimussuhteessa ollut kysymys vuokratyövoimasta vai alihankinnasta. Vuokratyövoiman ja alihankinnan välinen rajanveto voidaan määrittää usean eri kriteerin avulla. Ensisijaisesti sopimussuhteen luonteen määrittää kuitenkin direktio-oikeus sekä vastuu työn tuloksesta eli yrittäjäriski. Työvoiman vuokrauksessa työnantajan direktio-oikeus siirtyy työn tilaajalle eli käyttäjäyritykselle ja työn tilaaja vastaa myös työn tuloksesta. Alihankintasuhteessa työnantajan direktio-oikeus säilyy alihankkijalla ja se vastaa myös työn tuloksesta omalla riskillään. Alihankintasuhteessakin työn tilaajalla on kuitenkin oikeus antaa ohjeita alihankkijan työntekijöille etenkin turvallisuuteen liittyvissä asioissa sekä suorittaa normaalia laadunvalvontaa varmistaakseen sopimusvelvoitteiden täyttymisen ilman, että sopimussuhde muuttuu työvoiman vuokraukseksi. Yrittäjäriski määräytyy puolestaan sen perusteella, kumpi osapuoli vastaa työn viivästymisestä aiheutuneista kustannuksista tai työn lopputuloksessa esiintyvästä virheestä. Toissijaisina kriteereinä sopimussuhteen määrittelyssä pidetään sitä, kummalla sopimusosapuolella on vastuu resurssien riittävyydestä sekä laadusta, mikä on ollut sopimusosapuolten tarkoitus, kumpi sopimusosapuoli omistaa työssä käytettävät työvälineet, vaatteet ja valmistusmateriaalit sekä mitä on käytetty hinnoitteluperusteena. Toissijaiset kriteerit voivat vain vahvistaa ensisijaisten kriteereiden perusteella tehtyä sopimussuhteen luonteen määritystä eivätkä ne muuta sopimussuhteen luonnetta toiseksi. Työehtosopimusten vuokratyövoiman käyttöä rajoittavat määräykset ovat pääsääntöisesti muotoiltu niin, että lähtökohtaisesti vuokratyövoiman käyttö on kielletty ja työehtosopimuksissa luetellaan ne tilanteet, jolloin vuokratyövoiman käyttö on kuitenkin sallittua. Vaikka eri työehtosopimuksissa vuokratyövoiman rajoittamista koskevat määräykset saattavat olla sanamuodoltaan erilaisia, sisällöllisesti niistä on kuitenkin löydettävissä paljon yhteisiä tekijöitä. Vuokratyövoiman käyttö on yleisesti sallittu muun muassa täyttämään työvoiman tarvetta, joka johtuu työmäärän tilapäisestä kasvusta. Tilapäinen työmäärän kasvu saattaa johtua esimerkiksi tilauskannan vaihtelusta tai toimialakohtaisesta kausivaihtelusta. Näissäkin tilanteissa vuokratyövoiman käytön tulee kuitenkin olla pääsääntöisesti lyhytaikaista eikä pysyvää työvoiman lisätarvetta saa täyttää vuokratyövoimalla. Vuokratyövoimaa voidaan käyttää myös sellaisissa tehtävissä, joita ei voi teettää omalla työvoimalla erityisten ammattitaitovaatimusten tai erikoisvälineiden takia. Kyse ei ole erityisestä ammattitaitovaatimuksesta, mikäli omalla työvoimalla on samaa osaamista tai jos sitä tarvitaan yleisesti kyseisellä toimialalla. Erikoisvälineestä puolestaan on kyse silloin kun se on jollain lailla poikkeava tai epätavallinen kyseisellä toimialalla. Käytön tulee siis olla tilapäistä eikä kyse voi olla välineestä, jota käytetään yleisesti kyseisellä toimialalla ja yrityksen normaaleissa toiminnoissa. Lähtökohtaisesti yrityksen omaa työvoimaa ei työehtosopimusten mukaan saa korvata vuokratyövoimalla eikä vuokratyövoimaa saa siis käyttää pitkäaikaisesti tekemässä yrityksen normaaleja töitä, joita myös oma työvoima tekee. Vuokratyövoiman käyttö on kuitenkin sallittua esimerkiksi oman työvoiman sijaisina sairaus- ja vuosilomien aikana. Tällöinkin käytön tulee olla ajallisesti rajattua ja lyhytaikaista. Vuokratyövoiman käyttö pitkäaikaisesti on kuitenkin sallittua, mikäli työnantajalla on ollut muita syitä, joiden takia tehtäviä ei voida teettää omilla työntekijöillä. Tällaisena muuna syynä voidaan pitää esimerkiksi sitä, ettei käytöstä ole aiheutunut vahinkoa yrityksen omalle työvoimalle. Työehtosopimuksista löytyy myös määräyksiä, jotka rajoittavat vuokratyövoiman käyttöä erilaisissa oman työvoiman vähentämistilanteissa. Vuokratyövoiman käyttökiellot koskevat pääsääntöisesti tilanteita, joissa oma työvoima on tarkoitus korvata vuokratyövoimalla joko irtisanomalla tai lomauttamalla omaa henkilökuntaa. Pääsääntöisesti vuokratyövoiman käyttö on tällöinkin sallittua, mikäli kyse on tehtävistä, joita oma henkilökunta ei ole vakiintuneesti tehnyt tai ei pysty esimerkiksi ammattitaitovaatimusten takia tekemään. Työsopimuslain säännökset tuotannollisista ja taloudellisista irtisanomisperusteista, takaisinottovelvollisuudesta sekä lomauttamisesta eivät sellaisenaan estä vuokratyövoiman käyttöä, joten työehtosopimusten vuokratyövoiman käyttökieltoja sisältävillä määräyksillä on itsenäistä merkitystä oman työvoiman vähentämistilanteissa.
  • Häkämies, Maria Elina (2015)
    Vuosiloma on osa työaikasuojelua ja sillä on tärkeä merkitys työstä palautumisessa. Näin ollen vuosilomalla on vaikutusta myös työntekijöiden hyvinvoinnille ja sillä on tärkeä asema työoikeudellisessa lainsäädännössä. Tässä tutkimuksessa perehdytään Suomen vuosiloman ansaintaa koskeviin säännöksiin ja selvitetään niiden oikeaa sisältöä ja tulkintaa lainopin keinoin. Säännöksiä arvioidaan pääasiassa oikeuskirjallisuuden ja oikeuskäytännön valossa. Lisäksi tutkimuksen johtopäätöksissä esitetään joitain de lege ferenda -ehdotuksia pääasiassa Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön pohjalta. Vuosiloman ansainta perustuu Suomessa ansainta-periaatteelle. Vuosilomalaissa säädetään kahdesta, erilisiin työ- ja virkasuhteisiin sovellettavasta, ansaintasäännöstä, joiden lisäksi voimassa olevassa vuosilomalaissa on myös niin sanottu vapaan ansaintasäännös. Vuosilomaa ansaitaan Suomessa joko 14 päivä tai 35 tunnin ansaintasäännön perusteella. Mikäli kumpikaan ansaintasäännöistä ei täyty, on työntekijällä oikeus ansaita vapaata. Sovellettava ansaintasääntö valitaan työsopimuksen mukaisen säännöllisen työajan perusteella. Vuosiloman pituuteen vaikuttaa osaltaan myös työssäolon veroista aikaa koskeva säännös, jolla taataan vuosiloman katkeamaton ansainta tietyissä yleisesti hyväksytyissä poissaolotilanteissa, joiden vuoksi työntekijään sovellettavan ansaintasäännön kriteerit eivät täyty. Tutkimuksessa selvitetään ensinnäkin, miten jokaisen työntekijän oikeus vuosilomaan on Suomen lainsäädännössä turvattu ja toisaalta mitkä seikat lainsäädännössä mainittujen ohella saattavat tosiasiassa vaikuttaa vuosiloman pituuteen. Toisekseen selvitetään erityisesti säännöstä työssäolon veroisesta ajasta sekä sen tosiasiallista tulkintaa ja soveltamista. Lisäksi pyritään tutkimaan, kattaako voimassa olevan lain säännös nykyaikaisen työelämän kentässä muutoin hyväksyttävät poissaolot.
  • Jeganova, Julia (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan kysymystä siitä, millaisissa tilanteissa työntekijöiden erilainen kohtelu voisi olla sallittua työntekijän työn suorittamiseen tai työtehtävien laatuun liittyvillä argumenteilla. Työtehtäviin liittyvän ominaisuuden puuttuminen tai sen tietynlainen ilmiasu voi vaikuttaa työntekijän suoritukseen eri asteisesti. Työntekijän suoritettavissa olevien työtehtävien laatu voi olla suppeampi tietyn syrjintäperusteiden listassa mainitun ominaisuuden johdosta. Toisaalta myös työntekijän työtehtävien tosiasiallinen suorittaminen voi vaikeutua syrjintäperusteen nojalla. Tärkeä rajanveto kulkee kielletyn syrjinnän, oikeuttamisperusteen mahdollistaman erilaisen kohtelun ja ei-syrjivän kohtelun välillä. Tutkielman tutkimuskysymystä on lähestytty siltä kannalta, millaisilla perusteilla työntekijöiden työtehtävät ja syrjintäperusteet suhteutuvat toisiinsa erikseen suorittamisen ja laadun osalta. Erilaisen kohtelun oikeuttamisperusteita tarkastellaan erikseen työtehtävien suorittamisen ja laadun osalta ja syrjintäperusteittain. Jako työtehtävien laatuun ja niiden suorittamiseen on nähty mielekkääksi, sillä sen avulla on mahdollista perehtyä syvällisemmin erilaisen kohtelun taustalla oleviin taustatekijöihin. Työnantajan toiminnan taustalla voivat vaikuttaa hyvin monenlaiset intressit, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden odotukset ja liiketoiminnan tavoitteet. Huomiota kiinnitetään erityisesti niihin argumentteihin, joilla on merkitystä erilaisen kohtelun perustelemisessa, käyttäen tulkinta-apuna kotimaista ja kansainvälistä oikeuskäytäntöä ja oikeuskirjallisuutta. Esille on nostettu erinäisissä kotimaisissa laeissa mainittuja perusteita, säilyttäen kuitenkin YhdenvertL:n mukaiset oikeuttamisperusteet tutkielman keskiössä. Erilainen kohtelu voidaan pyrkiä osoittamaan ei-syrjiväksi esimerkiksi perustellen sillä, että kyse on olennaisesti erilaisesta tapauksesta tai henkilöstä tai menettely katsotaan muuten hyväksyttäväksi. Työtehtävien suorittamiseen liittyviä vaatimuksia on tutkielmassa pyritty jaottelemaan vahvoihin, harkinnanvaraisiin ja kiellettyihin. Tämän lisäksi tutkielmassa käsitellään lyhyesti, millä tavalla työntekijään kohdistetut negatiiviset seuraukset tai epäsuotuisampaan asemaan asettaminen voivat näyttäytyä ja miten positiivista erityskohtelua ja kohtuullisia mukautuksia koskevat säännökset voisivat suhtautua työntekijän erilaista kohtelua ja oikeuttamisperusteita koskeviin velvoitteisiin.
  • Lehtinen, Inka (2017)
    Työnhakija on työtä hakiessaan suojattu yhdenvertaisuutta loukkaavalta kohtelulta yhdenvertaisuuslain nojalla. Työhönottosyrjintää tapahtuu kuitenkin jatkuvasti, ja siihen on usein vaikea puuttua näyttövaikeuksien, pienen intressin ja siihen suhteutettuna raskaan prosessin johdosta. Tässä tutkielmassa käydään läpi työhönoton yhdenvertaisuutta lainopilliselta kannalta yksityisellä sektorilla. Työnhakijan yhdenvertaisuuden rinnalla vaikuttaa työnantajan liikkeenjohto-oikeuteen ja elinkeinoharjoittamisen vapauteen perustuva suhteellisen rajoittamaton työhönotto-oikeus. Tutkielmassa käsitellään kahta tutkimuskysymystä. Ensimmäinen tutkimuskysymys tarkastelee työhönottosyrjintää yhdenvertaisuuslain kannalta. Toinen tutkimuskysymys täydentää ensimmäistä laajentamalla käsittelyä muuhun työhönoton yhdenvertaisuutta koskevaan sääntelyyn. Tässä tarkastellaan työsopimuslain tasapuolisen kohtelun velvollisuuden mahdollista ulottumista työhönottoon, sekä työnhakijan yksityisyyden suojaa ja näiden vaikutusta työnhakijan yhdenvertaiseen kohteluun. Pääpaino on ensimmäisellä tutkimuskysymyksellä. Nämä kaksi tutkimuskysymystä muodostavat kokonaiskuvan työhönoton yhdenvertaisuuden sääntelystä. Tutkielman metodi on lainopillinen. Työssä systematisoidaan ja tulkitaan yhdenvertaisuussääntelyn suhdetta työhönottoon. Tärkeimpänä lähteenä toimii yhdenvertaisuuslaki, joka uudistettiin vuoden 2015 alusta. Tätä analysoidaan lain esitöiden ja kotimaisen oikeuskirjallisuuden avulla. Yhdenvertaisuuslain ollessa suhteellisen uusi, on uuden lain mukaista oikeuskirjallisuutta rajoitetusti. Tulkinta-analogiaa on tästä syystä haettu paikoin tasa-arvoa koskevasta lainsäädännöstä ja oikeuskirjallisuudesta. Kansallista ja kansainvälistä oikeuskäytäntöä on työhönottosyrjinnästä vähän. Etenkin kansainvälisillä oikeustapauksilla työsuhteen aikaisesta yhdenvertaisuudesta on tulkinta-arvoa työhönottoa koskevissa yhdenvertaisuusloukkaustilanteissa. Merkittävänä rajauksena on yksittäisten syrjintäperusteiden tarkastelu, sillä tutkielmassa näkökulma työhönottosyrjintään on laajempi painottaen työhönottosyrjintää kokonaisuutena. Keskeisenä tutkimustuloksena havaittiin, että työnhakijan oikeusturva työhönotossa ei ole aukoton, vaikka yhdenvertaisuuslaki soveltamisalaltaan ulottuu työhönottoon ja sääntely on uuden lain johdosta kattavampaa. Suurin puute yhdenvertaisuuslaissa on sen määritelmällinen epätarkkuus, eli laki ei vastaa kaikkiin käytännön tilanteisiin siitä, onko jokin teko tulkittavissa syrjinnäksi. Puutteita havaittiin erilaisen kohtelun oikeuttamisperusteiden sääntelyn epätarkkuudessa, joka yhdistettynä lain muuhun määritelmälliseen epätarkkuuteen käytännössä heikentää työhönottosyrjintää epäilevän oikeusturvaa. Arviointi työhönottosyrjintää epäillessä lähtee aina työtehtävän edellytyksien tarkastelusta, eikä työnhakijan henkilökohtaisista ominaisuuksista, mutta pelkkää lain sanamuotoa tarkastelemalla tämä vaatimus tai sen sisältö ei ole ilmeistä. Käytännössä työhönottosyrjintää kohtaavan kannalta ongelmallista on myös työnantajan selvitysvelvollisuuden puuttuminen yhdenvertaisuuslaista, mikä vaikeuttaa näytön hankkimista ja syrjintäolettaman luomista. Lisäksi työsopimuslain tasapuolisen kohtelun velvollisuuden ulottuminen työhönottoon on oikeustilalta epäselvä. Myös työantajan asettamien kelpoisuusedellytysten ja yhdenvertaisuuden suhteessa on epäselvyyttä, sillä työnantaja ei voi olla varma, mitkä edellytykset ovat sallittuja ja mitkä eivät tarkastelemalla toisaalta yhdenvertaisuuslakia ja toisaalta yksityisyyden suojaa koskevaa lainsäädäntöä.
  • Siljanen, Lotta (2016)
    Laki yhteistoiminnasta yrityksissä (30.3.2007/334) osana muuta työlainsäädäntöä on osa yksityisen sektorin työelämän sääntelijöistä. Laki on avainasemassa nykypäivän yritysmaailman jatkuvassa muutoksessa. Työvoiman käytön vähentämistä koskevat yhteistoimintaneuvottelut ovat nykypäivänä toistuvasti esillä julkisuudessa ja työpaikkatasolla. Julkisuudessa käytävä keskustelu kertoo, että yleisön tuntemus yhteistoimintalain sisällöstä on puutteellinen, kun taas oikeuskäytäntö osoittaa, että yhteistoimintalain velvoitteet eivät ole täysin yksiselitteisiä neuvotteluosapuolillekaan. Yhteistoimintalakia on tutkittu aiemmin jonkin verran keskittyen pääasiassa lain vaikutuksiin yrityksissä ja lakiin liittyviin kokemuksiin, mutta vastaavanlaista uuden lain voimaan tulon jälkeistä lainopillista tutkimusta ei ole tehty. Tutkielmassa tarkastellaan yhteistoimintalain neuvotteluvelvoitetta työvoiman käyttöä vähennettäessä. Tutkielman aihe on ajankohtainen ja sen yksityiskohtaisempaan käsittelyyn on yritysmaailmasta noussut selkeä käytännön tarve. Tutkielmassa selvitetään, mitä yhteistoimintalain neuvotteluvelvoitteella työvoiman käyttöä vähennettäessä tarkoitetaan sen sisällön ja täyttymisen osalta. Tutkimuskysymykseen vastataan kahden alatutkimuskysymyksen kautta. Ensinnäkin tutkielmassa selvitetään mistä neuvotteluvelvoitteen sisältö muodostuu tarkastellen, mitä asioita neuvotteluissa on käsiteltävä ja millä tavoin. Toiseksi tutkielmassa selvitetään, milloin työnantajan katsotaan täyttäneen neuvotteluvelvoitteensa tarkastellen sitä, miten neuvotteluajat määräytyvät eri tilanteissa, joissa harkitaan työvoiman käytön vähentämistä sekä, miten neuvotteluvelvoitteen täyttyminen on sidoksissa neuvottelujen käymiseen 8 luvussa säädetyllä tavalla. Tutkielma on toteutettu lainopillisella, eli oikeusdogmaattisella metodilla. Tutkielmassa selvitetään ja jäsennetään neuvotteluvelvoitetta koskevien yhteistoimintalain säännösten sisältöä ja niiden muodostamaa kokonaisuutta. Tutkimuskysymyksiin haetaan vastausta lain ja sen esitöiden ohella oikeuskäytännössä ja oikeuskirjallisuudessa esitetyistä tulkintakannanotoista. Tutkielmassa osoitetaan, että yhteistoimitalain neuvotteluvelvoitteen sisältöä koskeva 50 § ja neuvotteluvelvoitteen täyttymistä koskeva 51 § muodostavat työvoiman vähentämistilanteissa yhteistoimintaneuvotteluja koskevan kokonaisuuden, jossa kuitenkin edellytetään molempien lainkohtien noudattamista toisistaan erillisinä neuvotteluvelvoitteen elementteinä. Neuvotteluvelvoitteen täyttyminen edellyttää siis neuvottelujen sisältöä koskevien vaatimusten, sekä säädettyjen neuvotteluaikojen noudattamista. Neuvotteluvelvoitteen sisältöä ja täyttymistä arvioitaessa on tarkasteltava myös yhteistoimintalain 8 luvun sääntelyn muodostamaa menettelyllistä kokonaisuutta sekä lain tarkoitusta ja yhteistoimintaneuvotteluiden yleisiä lähtökohtia, jotka muodostavat viitekehyksen neuvotteluvelvoitteen tulkinnalle. Tutkielman johtopäätöksenä on, että neuvotteluvelvoitteen sisällön ja täyttymisen tarkastelussa korostuvat tietyt yhteistoimintalaissa neuvotteluvelvoitteeseen liitetyt asiakokonaisuudet, jotka ovat osoittautuneet käytännön elämässä tulkinnanvaraisiksi, yleisemmiksi laiminlyönnin kohteiksi tai muutoin neuvotteluvelvoitteen täyttämisen näkökulmasta erityisen merkitykselliseksi. Nämä kokonaisuudet ovat ensinnäkin neuvotteluvelvoitteen syntyminen ja neuvottelujen oikea-aikaisuus, toisekseen toimenpiteiden perusteet, vaikutukset ja vaihtoehdot, kolmanneksi neuvotteluaikojen määräytyminen ja neljänneksi neuvottelujen vuorovaikutuksellisuus yhteistoiminnan hengessä. Tutkielmassa muodostuu käsitys siitä, että neuvotteluprosessin läpivieminen on kokonaisuutena paljon monisyisempi, kuin mitä laki antaa ymmärtää ja vaatii neuvottelujen molemmilta osapuolilta oikeanlaista asennoitumista, avoimuutta sekä lain sisällön ja yhteistoimintaprosessin hallintaa.
  • Aalto, Tuomas (2019)
    Tutkielmassa selvitetään, millä oikeudellisin perustein työehtosopimusmääräykset voivat jäädä yleissitovuuden ulkopuolelle. Aiempi näkökulma työoikeudessa aiheeseen on ollut se, että yleissitovuuden ulkopuolelle jäisivät työehtosopimuksen toteuttamista koskevat työehtosopimusmääräykset. Kyse on alun perin työehtosopimusoikeudessa kehitetystä käsitteestä systematisoida työehtosopimusmääräyksiä. Tutkimustehtävä toteutetaan lainopin menetelmin systematisoimalla ja tulkitse-malla työehtosopimusoikeuden yleisiä oppeja, oikeuskäytäntöä, työsopimuslakia ja voimassa olevien yleissitovien työeh-tosopimusten määräyksiä. Tutkimustulosten perusteella yleissitovuuden ulkopuolelle jääviä työehtosopimusmääräyksiä ei voida selittää vain työehtosopimuksen toteuttamista koskevien määräysten käsitteestä käsin. Ensinnäkin työehtosopimuksen toteuttamista koskevien määräysten käsite ei ole yksiselitteinen. Käsitteen alaisille työehtosopimusmääräyksille voidaan antaa vain tiettyjä sisällöllisiä kriteerejä, ja käsite myös voidaan ymmärtää kaksitahoiseksi siten, että sen alaan luettavat, mutta työntekijän etuutta palvelevat työehtosopimusmääräykset voivat tulla yleissitovana noudatettavaksi. Toiseksi yleissitovuuden ulkopuolelle jääviä työehtosopimusmääräyksiä voidaan arvioida myös normaalisitovaan järjestelmään kuuluvasta normikompetenssista ja työsopimuslain sovellettavaksi tulemisesta käsin. Mahdollista voi olla myös se, että työehtosopimusmääräys voi jäädä yleissitovuuden ulkopuolelle sen perusteella, minkä oikeusseuraamuksen työehtosopimusosapuolet ovat sopineet työehtosopimusmääräyksen rikkomiselle.
  • Äimälä, Maria (2019)
    Vuoden 1946 työehtosopimuslain säätämisen jälkeen Suomen elinkeinorakenne ja myös työnantaja- ja työntekijäliittojen rakenteet ovat muuttuneet varsin paljon. Palvelualojen merkitys on kasvanut huomattavasti, ja on syntynyt kokonaan uudenlaisia toimialoja. Tämän seurauksena toimialojen väliset rajat ovat osittain hämärtyneet. Työnantaja- ja työntekijäpuolella on tapahtunut useita liittojen fuusioita, minkä seurauksena työntekijäpuolen liitot solmivat työehtosopimuksia yhä useamman työnantajaliiton kanssa ja työnantajapuolen liitot vastaavasti yhä useamman työntekijäliiton kanssa yhä useammalle alalle. Edellä mainituista syistä työnantajan voi olla joskus vaikeaa hahmottaa, minkä toimialan työehtosopimuksen piiriin työnantajan toiminta kuluu ja mihin liittoon työnantajan pitäisi järjestäytyä. Toimialojen ja soveltamisalojen rajojen ollessa häilyviä, työnantajalle voi syntyä mahdollisuus tai velvollisuus vaihtaa työehtosopimusta. Tässä tutkielmassa lähestytään mahdollisia työehtosopimuksen vaihtamistilanteita selvittämällä aluksi työehtosopimuksen pätevyyden ja sovellettavuuden sääntöjä, jotka samalla määrittävät työehtosopimuksen vaihtamisen rajoja. Tämä osa tutkimuksesta nojautuu vahvasti lainopin metodiin, sillä asiaa tutkitaan nykyisen lainsäädännön ja oikeuskirjallisuuden valossa. Työehtosopimuksen pätevyyden ja sovellettavuuden periaatteiden tutkimisen lisäksi tutkielmassa pohditaan, millaisissa tilanteissa toiminta tai toimiala voisi muuttua sen verran, että mahdollisuus tai velvollisuus vaihtaa työehtosopimusta voisi tulla ajankohtaiseksi, ja nostetaan esiin aloja, jotka joko ovat kohdanneet muutoksia tai voisivat olla muutokselle erityisen alttiita. Vaihtamistilanteet ryhmitellään työnantajan toiminnan, toimintaympäristön tai toimialan piirissä tapahtuneiden muutosten seurauksiksi. Muutoksia ja työehtosopimuksen vaihtamista tarkastellaan sekä kollektiivisella että yritystasolla. Koska tutkimuksen kohteena on aktiivinen, erilaisten toimenpiteiden, kuten järjestäytymisen muuttamisen myötä suoritettava työehtosopimuksen vaihtaminen, tutkielmassa pysytellään normaalisitovuuden kentässä, eikä yleissitovuuskenttään keskitytä kuin muutaman ongelmakohdan osalta. Muutostilanteiden tarkastelussa hyödynnetään sekä lainopin metodia että laadullista metodia, jonka päälähteenä toimivat työmarkkinajärjestöissä työskentelevien asiantuntijoiden kanssa käydyt teemahaastattelut. Tutkielman keskeinen johtopäätös on, että mahdollisuus vaihtaa työehtosopimusta kytkeytyy vahvasti työehtosopimuksen soveltamisalamääräyksiin, koska soveltaakseen työehtosopimusta työnantajan täytyy toimia työehtosopimuksen soveltamisalalla. Soveltamisalojen laajentuessa ja niiden rajojen hämärtyessä olisi tärkeää määritellä työehtosopimusten soveltamisalojen rajat kollektiivisesti mahdollisimman selkeästi. Lähdeaineistona on käytetty pääasiallisesti kirjallisuutta, virallisaineistoa, työehtosopimuksia sekä haastattelututkimusta, johon on osallistunut kahdeksan työmarkkinajärjestöä.
  • Sahinoja, Antti (2013)
    Yrityssalaisuudet ovat elinkeinotoiminnassa salassa pidettäviä tietoja, joilla yrityssalaisuudenhaltijana toimiva elinkeinonharjoittaja saavuttaa kilpailuedun. Elinkeinonharjoittajan tarve suojata yrityssalaisuuksiaan tehokkaasti johtuu yrityssalaisuuksien erityisestä haavoittuvuudesta ja vaikeasta korvattavuudesta. Yleensä elinkeinonharjoittajaan palvelussuhteessa olevat työntekijät ovat suurin riskiryhmä yrityssalaisuuksiin kohdistuvien oikeudettomien tietovuotojen aiheuttajina. Tämä johtuu siitä, että työntekijöillä saattaa olla laajat tiedonsaantioikeudet ja tiedonsaantimahdollisuudet työnantajan yrityssalaisuuksiin työsopimussuhteen perusteella määräytyvien työtehtävien suorittamiseksi. Työsopimuksen solmiminen perustaa työntekijälle lakisääteisen salassapitovelvollisuuden työnantajan yrityssalaisuuksiin. Tärkeimmät työntekijän lakisääteisen salassapitovelvollisuuden sisältöä määrittävät oikeusnormit ovat työsopimuslain 3 luvun 4 §, lain sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa 4 § ja rikoslain 30 luvun 5 §. Yleensä yrityssalaisuuksien lakisääteisen suojan taso ei tyydytä työnantajan tarvetta suojata yrityssalaisuuksiaan riittävästi, joten tavanomaisesti työnantaja parantaa yrityssalaisuuksiensa suojaa erilaisilla tietoturvallisuustoimenpiteillä. Työnantajan ja työntekijän välisen salassapitosopimuksen solmiminen on työnantajan tehokkain tietoturvallisuustoimenpide suojata yrityssalaisuuksiaan työsopimussuhteessa. Työntekijän salassapitovelvollisuutta työnantajan yrityssalaisuuksiin on mahdollista laajentaa sisällöllisesti, pidentää ajallisesti ja tehostaa sopimusperusteisin oikeusseuraamuksin yksityisoikeudellisiin sopimuksiin sisällytettävillä sopimusmääräyksillä. Yrityssalaisuuksia suojattaessa sopimusperusteisesti on kiinnitettävä erityistä huomiota sopimusmääräysten sisältöön, sillä sopimusmääräysten sisällöllä on ratkaiseva merkitys työnantajan yrityssalaisuuksien suojan tasoon työsopimussuhteessa.