Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Airaksinen, Emmi (2018)
    Laki oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä (362/2009, hyvityslaki) tuli voimaan 1.1.2010. Hyvityslain 4 §:ssä säännellään kriteereistä, joiden perusteella arvioidaan, onko oikeudenkäynti viivästynyt. Hyvityslain mukainen oikeudenkäynnin viivästymisen arvioiminen tulisi vastata Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntöä, joka koskee Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kappaleen soveltamista. Hyvityslaissa asetetut kriteerit oikeudenkäynnin viivästymisen arvioimiselle ovat sanamuodoltaan varsin avoimia. Tutkielman tarkoitus on ensinnäkin pyrkiä selvittämään hyvityslain 4 §:n kriteereiden sisältöä erityisesti siviiliasioissa. Sisällön määrittämisen jälkeen arvioidaan, vastaavatko hyvityslain kriteerit Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytäntöä. Lisäksi tarkastellaan, vastaako hyvityslain soveltaminen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen soveltamiskäytäntöä ja millaisia ongelmia kansallisessa soveltamiskäytännössä ilmenee. Tutkielmassa on hyödynnetty kansallisten ennakkotapausten lisäksi alioikeuksien ratkaisuja. Alioikeuksien ratkaisuiden rooli tutkielmassa on kuitenkin toimia apumenetelmänä tuoden esiin enemmänkin esimerkinomaisesti kansallisessa soveltamiskäytännössä ilmeneviä ongelmia. Varsinaisen tutkimuskysymyksen lisäksi tutkielmassa pyritään määrittelemään EIT:n ratkaisukäytännössä sovellettuja linjauksia oikeudenkäynnin kohtuullisen keston osalta. Tutkielman ulkopuolelle on rajattu kokonaisuudessaan rikos- ja hallintoasioihin liittyvät erityiskysymykset. Tutkielman keskeisimmät havainnot liittyvät hyvityslain ja EIT:n ratkaisukäytännön välillä vallitsevaan ristiriitaan oikeudenkäynnin kestoa määritettäessä. Hyvityslain mukaan oikeudenkäynnin kestona huomioonotettava aika alkaa riita- ja hakemusasioissa, kun asia tulee vireille tuomioistuimessa. Ristiriita syntyy tilanteessa, jossa asianomistaja esittää rikokseen perustuvan yksityisoikeudellisen vaatimuksen. Hyvityslain mukaan oikeudenkäynnin kestona huomioonotettava aika alkaa tällöin asian vireilletulosta tuomioistuimessa, kun taas EIT:n ratkaisukäytännön mukaan huomioon otettavan ajan laskeminen alkaa siitä, kun asianomistaja ensi kertaa esittää tai ilmoittaa esittävänsä tällaisen vaatimuksen. Toinen merkittävä ristiriita oikeudenkäynnin keston määrittämisen osalta liittyy huomioon otettavan ajan päättymishetkeen. Hyvityslain mukaan oikeudenkäynnin kestona huomioonotettava aika päättyy silloin, kun tuomioistuin ratkaisee hyvitysvaatimuksen samalla kun se ratkaisee pääasian. EIT puolestaan on ratkaisukäytännössään ottanut huomioon myös täytäntöönpanon kuluvan ajan oikeudenkäynnin kestona. Läpikäydyistä käräjäoikeuksien ratkaisuista ilmenee, että vaikka hyvityslain soveltamisen tulisi vastata EIT:n linjaa, on ratkaisuiden perusteluissa usein viitattu hyvityslain hallituksen esityksestä ilmenevään EIT:n linjaan. Tältä osin ongelmaksi muodostui se, hyvityslaki ja sen esityöt ovat jo useamman vuoden takaisia ja joiltain osin jo alun perin ristiriidassa EIT:n käytännön kanssa. Näin ollen ratkaisuissa ei kyetty huomioimaan EIT:n mahdollisesti muuttunutta ratkaisukäytäntöä. Toisaalta myös useammassa alemman oikeuden ratkaisuissa vedottiin siihen, että käsittelyaika vastasi tavanomaista käsittelyaikaa kyseisessä tuomioistuimessa. Ongelmaksi muodostuu tällöin se, että juuri tuo tavanomainen käsittelyaika voi itsessään olla kohtuuttoman pitkä.
  • Rouhiainen, Minna (2015)
    Jokaisen perus- ja ihmisoikeus on, että häntä koskeva oikeudenkäynti tapahtuu kohtuullisen ajan kuluessa. Rikosprosessioikeuden alaan kuuluvassa tutkielmassa tarkastellaan joutuisuuden merkitystä ja oikeudenkäynnin viivästymisen haittoja sekä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen EIS 13 artiklan uuden tulkinnan vaatimuksia ihmisoikeussopimuksen jäsenvaltioille. Toiseksi pohditaan, millainen oikeussuojakeino on tehokas EIT:n oikeuskäytännön perusteella, sekä millä tavalla oikeudenkäynnin viivästyminen voidaan tehokkaasti hyvittää rangaistusta määrättäessä. Tutkielmassa käsitellään hyvityslain sisältöä etenkin EIT:n EIS 6(1) artiklaa koskevan oikeuskäytännön perusteella. Vielä selvitetään hyvityslain tehokkuutta EIS 13 artiklan asettamien vaatimusten suhteen, sekä lain vaikutusta oikeudenkäyntien viivästymiseen ja käydään läpi hyvityslain mahdollisesti ongelmallisia kohtia. Lyhyesti tarkastellaan myös sitä, mitkä seikat selittävät osaltaan oikeudenkäyntien pitkää kestoa Suomessa, ja näkökulmaa laajennetaan vielä hyvityslain ulkopuolelle jääviin perus- ja ihmisoikeusloukkauksiin sekä niiden mahdolliseen korvattavuuteen. Tutkielmassa todettiin, että EIT on todennut hyvityslain EIS 13 artiklan mukaisesti tehokkaaksi valtionsisäiseksi oikeussuojakeinoksi. Varsinaiseen ongelmaan eli oikeudenkäyntien liialliseen kestoon lailla katsottiin olevan hyvin rajattu ja pieni vaikutus. Hyvityslaki myös sisältää joitakin ongelmallisia kohtia. Esimerkiksi esitutkinnassa ja syyteharkinnassa tapahtunut viivästys on kategorisesti hallituksen esityksessä rajattu lain soveltamisen ulkopuolelle. Tutkielmassa havaittiin, että hyvityslain soveltamisalan ulkopuolelle jäävä esitutkinnassa tai syyteharkinnassa viivästynyt rikosasia, jossa ei lopulta nosteta syytettä, ei toisin kuin lain esitöissä on perusteltu vaikuta kovin harvinaiselta tilanteelta. Tutkielmassa päädyttiin suosittamaan, että esitutkinnan ja syyteharkinnan viipymisen hyvittämisestä tulisi säätää laissa. Nykyinen käytäntö asettaa vahingonkärsijät eriarvoiseen asemaan riippuen muun muassa siitä, mitkä ovat heidän tietonsa esimerkiksi mahdollisuudesta hakea korvausta Poliisihallitukselta. Samalla voitaisiin säännellä muiden perus- ja ihmisoikeusloukkausten korvaamisesta. Tutkielmassa havaittiin edelleen, että toinen hyvityslain ongelmallinen kohta liittyy asianomistajan oikeudenkäynnin viivästymistä laskettaessa oikeudenkäynnin alkamisajankohtaan. Hyvityslain 5 §:n mukaisesti oikeudenkäynnin katsotaan asianomistajan osalta alkavan vasta siitä hetkestä, kun hänen vaatimuksensa tulee tuomioistuimessa vireille. Ihmisoikeustuomioistuimen EIS:ta koskevassa oikeuskäytännössä oikeudenkäynnin katsotaan EIS 6 artiklan soveltuessa kuitenkin alkavan jo siitä, kun asianomistaja on esittänyt korvausvaatimuksensa, esimerkiksi rikosilmoitusta tehdessään tai esitutkinnassa. Ristiriidan katsottiin olevan ongelmallinen paitsi siksi. että hyvityslain tarkoituksena on, että viivästyneen oikeudenkäynnin asianosainen saisi kansallisesti vastaavan hyvityksen kuin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta EIS 6 artiklan nojalla ja lain perusteluissa on nimenomaan korostettu sitä, että oikeudenkäynnin kestoa ja viivästymistä arvioitaessa tulee ottaa huomioon ihmisoikeustuomioistuimen EIS 6(1) artiklaa koskeva vakiintunut ratkaisukäytäntö, myös siksi, että mainittujen ajankohtien välinen ero voi tapauskohtaisesti olla jopa useita vuosia. Perustuslain 21 §:n mukainen oikeus oikeudenkäyntiin ilman aiheetonta viivytystä koskee kuitenkin kaikkia asianosaisia, myös asianomistajaa. Asianomistajan rangaistusvaatimuksen osalta oikeudenkäynnin laskemisen tulisi alkaa siitä, kun hän rikosilmoitusta tehdessään tai esitutkinnassa ilmoittaa vaativansa rangaistusta. Tutkielmassa osoitetaan, että hyvityslaki on tehokas oikeussuojakeino ihmisoikeussopimuksen 13 artiklan tarkoittamassa mielessä, mutta laki sisältää joitain ongelmallisia kohtia ja lisäksi laki itsessään ei ole ratkaisu oikeudenkäyntien viivästymisen ongelmaan. Laki ei myöskään näytä jouduttaneen oikeudenkäyntejä. Lisäksi koska oikeudenkäynnin kohtuuttoman keston korvaaminen jälkikäteen ei usein tosiasiallisesti poista pitkittyneen prosessin aiheuttamaa kärsimystä tulee oikeudenkäytön kehittämisen painopisteen olla ongelman alkulähteillä, eli oikeudenkäyntien viivästymisen ehkäisemisessä ja oikeudenkäytön nopeuttamisessa muita perusoikeuksia kuitenkaan vaarantamatta.
  • Juujärvi, Arttu (2021)
    Suomessa ei ole voimassa asianajajamonopolia eikä asianajajapakkoa tuomioistuimissa. Oikeudenkäyntiavustajille ja -asiamiehille on kuitenkin säädetty erityisiä kelpoisuusvaatimuksia. Vuodesta 2013 lähtien oikeustieteellinen loppututkinto ei ole enää tuonut riittävää kelpoisuutta asiamiehen tehtävään oikeudenkäynti-menettelyssä yleisissä tuomioistuimissa. Muille oikeudenkäyntiasiamiehille ja -avustajille kuin asianajajille ja julkisille oikeusavustajille perustettiin lupajärjestelmä. Samalla säädettiin lupalakimiesten ammattieettisistä velvollisuuksista ja valvonnasta. Lupien myöntämistä ja lupaedellytysten kontrollointia varten perustetiin uusi viranomainen, oikeudenkäyntiavustajalautakunta. Valvonta taas annettiin Asianajajaliiton yhteyteen kuuluvan valvontalautakunnan tehtäväksi. Tutkimuksen päätutkimuskysymyksenä on, miksi oikeudenkäyntiasiamiehen ja -avustajan tehtävät luvanvaraistettiin. Oikeuden muutos pyritään liittämään yhteiskunnan muutokseen. Päätutkimuskysymykseen vastataan seuraavien apututkimuskysymysten avulla: • Ketkä kannattivat ja vastustivat muutosta ja millaisin argumentein? • Millaisia intressejä muutoksen kannattajilla ja vastustajilla oli? • Millaisia muita muutosvaihtoehtoja esitettiin ja miksi nämä ehdotukset eivät menestyneet? • Millaisiin yhteiskunnan muutoksiin oikeuden muutos liittyi? Tuomioistuimet ja Asianajajaliitto kannattivat lupa- ja valvontajärjestelmää. Tuomioistuimet tahtoivat parantaa edellytyksiään keskittyä oikeudenkäynnissä jutun puolueettomaan ratkaisemiseen asiamiesten laatutasoa nostamalla, sekä siirtämällä asiamiesten kelpoisuuden kontrolloinnin ja päävastuun valvonnasta pois itseltään. Asianajajaliitto halusi lisätä asiamiesten ja avustajien itsenäisyyttä ja riippumattomuutta sekä säilyttää oikeuspoliittisen vaikutusvaltansa ja jäsentensä kilpailukyvyn asiamiespalveluiden tarjoamisessa. Lakiasiaintoimistoille oli tärkeää ammatinharjoittamisen jatkamisen mahdollistaminen, perustettavan lupa- ja valvontajärjestelmän reiluus ja puolueettomuus sekä Asianajajaliiton lakiasiantoimistoihin kohdistaman vaikutusvallan rajoittaminen. Vaihtoehtoina lupa- ja valvontajärjestelmälle esitettiin tuomioistuinvalvonnan lisäämistä ja yliopistotutkinnon kehittelemistä. Muutos liittyi oikeudenkäyntimenettelyn vaikeutumiseen ja muutokseen tuomarikeskeisestä enemmän asiamieskeskeiseksi. Tuomioistuinvalvonnan lisääminen olisi ollut ristiriidassa asiamiesten vastuuta kasvattavan trendin kanssa eikä oikeudenkäyntiasiamiehen tehtävässä ollut enää kyse sellaisesta perustehtävästä, jonka hallitsemisen voisi yliopistotutkinnon pakollisilla aineopinnoilla taata. Oikeuden muutos oli seurausta oikeudenkäyntiasiamiesten kasvaneesta merkityksestä, jonka taustalla olivat oikeudenkäyntimenettelyn monimutkaistumisen, syyttäjälaitoksen muutosten ja normitulvan kaltaiset seikat.
  • Mäkikärki, Riitta (2020)
    Tutkielman ydinsisältö on tarkastella oikeudenkäymiskaaren 21 luvun 8 a pykälää. Tässä pykälässä on säädetty yksi mahdollisuus poiketa riita-asian oikeudenkäynnin kuluvastuun pääsäännöstä, joka on asian hävinneen täysimääräinen korvausvelvollisuus voittaneelle osapuolelle. Oikeudenkäymiskaaren 21 luvun 8 a §:ssä poikkeamisperusteeksi on säädetty asian oikeudellinen epäselvyys. Tutkielman aiheena on tarkastella pykälän sisältöä, sen merkitystä ja sen mahdollisuuksia auttaa lainsäätäjän tavoitteita oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin saavuttamisessa. Alioikeusmenettelyn kokonaisuudistuksessa 1993 pyrittiin pois vanhasta, ei toivotuksi tulleesta, ”kulut kuittiin” -käytännöstä siten, että jutun voittajan vastuu omista kuluistaan jäisi vain harvinaiseksi poikkeukseksi. Uudistus käytännössä aiheutti kuitenkin oikeudenkäyntikulujen merkittävän kasvun, prosessikynnyksen jyrkän nousun ja sen myötä siviilijuttujen määrän dramaattisen vähenemisen. Tutkielman aiheena oleva OK 21:8 a § säädettiin korjaamaan näitä vuoden 1993 uudistuksen valuvikoja. Tässä pyrkimyksessä epäonnistuttiin jälleen kerran. Sama ei toivottu kehitys jatkui muuttumattomana. Tutkimuksessa pyrin etsimään syitä, miksi kehitys edelleenkin jatkuu säädetystä pykälästä huolimatta samanlaisena ja tarkastelen lainsäätäjän mahdollisuuksia pykälää kehittämällä edistää toivottuja tavoitteita. Säädös tässä muodossaan asettaa asianosaiselle velvollisuuksia, joita tämä ei pysty täyttämään. Asianosaisella on korostunut vaatimis- ja väittämistaakka, jolloin riita-asiasssa asianosainen itse joutuu esittämään asian olevan oikeudellisesti epäselvä. Tämä on asianajopsykologisesti ristiriidassa asian voittamistavoitteen kanssa. Lisäksi asianosainen joutuu mahdottoman tehtävän eteen joutuessaan esittämään vaatimuksensa yksityiskohtaiset perustelut vastapuolen kulujen alentamisen syistä. Myös tuomioistuimen mahdollisuutta soveltaa pykälää on rajoitettu merkittävällä tavalla rajaamalla siitä pois näyttökysymykset. Pykälän soveltaminen on tehty käytännössä niin vaikeaksi, että se todella on jäänyt poikkeukseksi.

Ratkaisuehdotukseni on, että pykälän oikeudellisen epäselvyyden soveltamisalaa laajennettasiin koskemaan oikeuskysymysten lisäksi myös näyttökysymyksiä ja määrämisperiaate vaihdettaisiin virallisperiaatteksi.
  • Ahsanullah, Tarik (2019)
    Suomessa pääsääntöisesti riita-asian oikeudenkäynnin hävinnyt osapuoli joutuu korvaamaan voittaneen osapuolen kohtuulliset ja tarpeelliset oikeudenkäyntikulut kokonaan. Toisaalta tästä ns. täyden korvauksen periaatteesta on olemassa useita poikkeuksia. Mikäli asianosainen on esittänyt useita vaatimuksia, joista osa on ratkaistu hänen ja osa vastapuolen hyväksi, tai mikäli asianosaisen yksittäinen vaatimus on hyväksytty ainoastaan osaksi, osapuolet joutuvat lähtökohtaisesti pitämään omat oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Edellä mainittua lopputulosta kutsutaan vakiintuneesti ”kulut kuittiin” -ratkaisuksi. Tässä tutkielmassa syvennytään osavoittoja koskevan OK 21:3:n monimutkaiseen sisältöön ja erityisesti sitä koskevaan oikeuskäytäntöön. Oikeudenkäyntikulut ovat riita-asian osapuolille merkittävä osa asian kokonaisuutta. Pahimmillaan oikeudenkäyntikulut nousevat nykyään niin suuriksi, että ne voivat ylittää huomattavasti itse pääasian intressin. Merkitykseensä nähden oikeudenkäyntikuluista on kirjoitettu prosessioikeudellisessa tutkimuksessa verrattain vähän. On perusteltua väittää, että oikeudenkäyntikulujen lopullista jakautumista koskeviin säännöksiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Oikeudenkäyntikuluilla on suuri merkitys oikeuden saavutettavuuden periaatteen toteutumisen kannalta. Tämä tutkielma perustuu käräjäoikeuksien oikeuskäytäntöön vahingonkorvausjutuissa, joissa kantajan vaatimukset menestyvät osittain. Tutkielman näkökulmana on erityisesti kantajan eli vahingonkärsijän oikeussuojan toteutuminen. Tutkielmassa kysytään, miten oikeudenkäyntikulut tosiasiassa jakautuvat nykyisen oikeuskäytännön mukaan tilanteissa, joissa kantaja voittaa vain osan vaatimuksestaan. Kysymykseen vastataan empiirisen oikeustutkimuksen sekä oikeusdogmatiikan metodein. Tutkielmassa on kuusi lukua, joista ensimmäisessä esitellään tutkimuskysymys sekä –metodi. Toisessa ja kolmannessa luvussa syvennytään oikeudenkäyntikulusääntelyyn yleisesti sekä osavoittotilanteita koskeviin säännöksiin. Neljännessä luvussa käydään läpi empiirisen aineiston havainnot. Viidennessä luvussa käsitellään oikeudenkäyntikuluja vahingonkorvausoikeudellisesta näkökulmasta, ja kuudennessa luvussa esitetään tutkielman johtopäätökset. Tutkimuksen myötä havaitaan nykyisen oikeuskäytännön olevan epäyhtenäistä ja siten ongelmallista. Käräjäoikeuksien pitäisi pystyä tekemään johdonmukaisempia oikeudenkäyntikuluratkaisuja osavoittotilanteissa. Tutkimuksen kohteena olevasta oikeuskäytännöstä havaitaan väärän lainkohdan soveltamista, perusteluiden puuttumista jopa kokonaan sekä epäloogisia johtopäätöksiä. Erityiseksi ongelmaksi nousee kuluratkaisujen huomattavan puutteellinen perustelukäytäntö. Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin yksi tärkeimmistä vaatimuksista on tuomion perusteluvelvollisuus. Kun oikeudenkäyntikuluratkaisulla on huomattava tosiasiallinen merkitys osapuolille, tulisi kuluratkaisu perustella yksityiskohtaisesti. Viimeiseksi tutkielman johtopäätöksissä esitetään, että nykyistä oikeudenkäyntikuluja koskevaa lainsäädäntöä tulisi erityisesti osavoittotilanteiden osalta päivittää. Vahinkoa aiheuttaneen osapuolen tulisi lähtökohtaisesti joutua korvaamaan ainakin osa kanteeseen pakotetun vahingonkärsijän oikeudenkäyntikuluista. Tuomioistuimille tulee luonnollisesti jättää riittävästi harkintavaltaa kuluratkaisujen tekemiseksi, mutta nykyinen harkintavalta on ongelmallisen laajaa. Oikeuskäytäntö on niin epäyhteneväistä, että osapuolilla ei ole tosiasiallista mahdollisuutta ennakoida kuluratkaisua monimutkaisissa tapauksissa, joissa osavoittotilanteet ovat nykyään todennäköisiä.
  • Toukonen, Elina (2024)
    Valtaosa dispositiivisista riita-asioista päättyy sovintoon. Lähtökohtana sovintotilanteessa on, että sovinto kattaa myös oikeudenkäyntikulut. Joskus kuitenkin riidan osapuolet pääsevät sopuun riidan pääasiasta, mutta jättävät oikeudenkäyntikulukysymyksen tuomioistuimen ratkaistavaksi. Oikeudenkäyntikulujen jakautumisesta sovintotilanteessa ei ole säädetty laissa, ja kysymys onkin jäänyt pääasiassa oikeuskäytännön ratkaistavaksi. Tämän tutkielman aiheena on oikeudenkäyntikulujen jakautuminen sovintotilanteessa. Tutkimuskysymyksenä on selvittää asiaa koskeva voimassa oleva oikeustila erityisesti korkeimman oikeuden ratkaisukäytännön valossa. Lisäksi tutkielmassa selvitetään käräjäoikeuksista kerätyn empiirisen aineiston perusteella, kuinka käräjäoikeudet ovat tosiasiassa ratkaisseet kulukysymyksen sovintotilanteessa. Lopuksi tutkielmassa arvioidaan vaikuttaako oikeustila asian osalta riittävän selkeältä vai tulisiko sitä jollain tavalla selkiyttää. Oikeudenkäyntikulujen jakautumista sovintotilanteessa koskeva oikeusohje on muodostunut korkeimman oikeuden ratkaisukäytännössä. Oikeusohjeen mukaan kuluratkaisu tulisi ensisijassa perustaa hypoteettiseen pääasiaratkaisuun ja mikäli tämä ei ole mahdollista, tulisi ratkaisun perusteena olla vertailu sovinnon ja alkuperäisten vaatimusten välillä. Viime kädessä kuluratkaisu tulisi kuitenkin aina perustua OK 21 luvun säännöksiä noudattelevaan kohtuusharkintaan. Empiirisen tutkimuksen perusteella käräjäoikeuksien ratkaisukäytäntö vastaa pitkälti voimassa olevaa oikeustilaa ja korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöä. Korkeimman oikeuden luomaa oikeusohjetta voidaan pitää tyydyttävänä mutta ei täysin ongelmattomana. Ongelmat liittyvät ensikädessä siihen, ettei kuluratkaisun arvioinnissa kyetä riittävästi huomioimaan sovinnon erityispiirteitä. Kuluratkaisu joudutaan tekemään liiallisissa määrin jutun lopputuloksesta käsin etsien jutun voittajaa ja häviäjää, minkä voidaan nähdä olevan ristiriidassa sopimisen taustatavoitteiden kanssa. Vaikka kohtuusharkinta on mahdollista, tulee sen tapahtua OK 21 säännösten sisällä eikä näitä säännöksiä ole luotu sovintotilanteita ajatellen. Toisaalta, jos osapuolilla kuitenkin halutaan pitää mahdollisuus jättää kulukysymys tuomioistuimen ratkaistavaksi, tulee tuomioistuimen pystyä perustamaan kuluratkaisu joihinkin ennalta määriteltäviin seikkoihin. Tutkielmassa ehdotetaan, että asiasta säädettäisiin oma säännös OK 21 lukuun, jolloin lainsäätäjän tulisi arvioida kulujen jakautumista myös sovintotilanteiden kannalta.
  • Helenius, Jenna (2021)
    Oikeudenkäyntikulujen määrät ovat kasvussa. Tämä voi vaarantaa oikeussuojan saatavuuden, jos prosessikynnys nousee kuluriskin vuoksi kohtuuttoman korkeaksi. Pääsäännön mukaan oikeudenkäynnin hävinnyt asianosainen voi joutua korvaamaan voittaneen asianosaisen mahdollisesti korkeaksikin nousseet oikeudenkäyntikulut. Kuluvastuun jakautumisen yhtenä poikkeuksena on OK 21:8b, joka on luonteeltaan ns. sosiaalinen kulusääntö. Erityisen huolestuttavana on pidetty oikeudenkäyntikulujen kasvua ja sen myötä aiheutuvaa prosessikynnyksen nousua riita-asioissa, joissa vastapuolina ovat yksityishenkilö ja yhteisö. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten oikeudenkäyntikuluja on uusimmassa alioikeuskäytännössä kohtuullistettu OK 21:8b:n nojalla työsuhteen päättämistä koskevissa riita-asioissa. Tutkimuksessa hyödynnetään sekä lainopillista että empiiristä metodia kysymykseen vastaamiseksi. Tutkimuksessa käytetystä empiirisestä aineistosta havaitaan, että poikkeussäännökseksi tarkoitettua OK 21:8b:ää sovelletaan melko usein työsuhteen päättämistä koskevissa riita-asioissa. Soveltamiskäytäntö ei ole yhtäläistä ja esimerkiksi asianosaisten asemaa on oikeuskäytännössä arvioitu eri tavoin. Säännöstä on myös alettu viime vuosina soveltaa viran puolesta asianosaisten vetoamistoimista riippumatta. Lisäksi oikeudenkäyntikulujen jakautumista koskevien perustelujen laatu on vaihtelevaa. Johtopäätöksissä esitetään, että OK 21:8b ei ole onnistunut tarkoitetusti alentamaan prosessikynnystä pääosin sen ennakoimattomuudesta johtuen. Lisäksi arvioidaan kriittisesti sitä, mikä vaikutus korkealla oikeudenkäyntikulujen kohtuullistamisen asteella yhdistettynä muihin heikomman suojaksi tehtyihin poikkeuksiin työsuhteen päättämistä koskevissa riita-asioissa on asianosaisten asemalle prosessissa.
  • Risikko, Pirita (2020)
    Kohtuuttoman korkeat oikeudenkäyntikulut muodostavat todellisen oikeusturvaongelman Suomessa. Tuoreen tutkimustiedon valossa oikeudenkäyntikulut ovat jatkaneet tasaista kasvuaan alioikeusuudistuksen jälkeen. Etenkin keskiluokkaiselle palkansaajalle korkea kuluriski voi muodostua oikeuden saatavuuden esteeksi eikä perusteltuakaan kannetta uskalleta lähteä ajamaan tuomioistuimessa. Tutkielmassa tarkastellaan oikeudenkäyntikulujen jakautumista oikeudenkäynnin jäädessä kesken. Tarkastelu painottuu tilanteisiin, joissa kantaja on peruuttanut kanteensa. Tutkielmaan on sisällytetty perusoikeusnäkökulma, joten kulukysymyksiä peilataan PL 21 §:n mukaisen oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin sisältövaatimuksiin ja tulkinta-apua haetaan access to justice - tutkimussuuntauksen kautta. Kanteen peruuttaneen osapuolen katsotaan lähtökohtaisesti hävinneen asian. Pääsäännön mukaisesti hävinnyt osapuoli on velvollinen korvaamaan vastapuolensa oikeudenkäyntikulut. OK 21:7.2:n mukaan pääsäännöstä voidaan kuitenkin erityisestä syystä poiketa. Tutkielmassa kysytään, löytyykö oikeuskäytännöstä selkeä ja ennakoitava ratkaisulinja lainkohdassa tarkoitettua erityistä syytä tarkasteltaessa. Lisäksi kysytään, toteutuvatko ennakoitavuuden ja oikeussuojan vaatimukset pääasiaratkaisun puuttuessa oikeudenkäynnin jäädessä kesken kanteen peruuttamisen vuoksi. Tutkielmassa analysoidaan korkeimman oikeuden oikeuskäytäntöä ja havaitaan korkeimman oikeuden olevan korostetun ”esityöuskollinen” sen tulkitessa OK 21:7.2:ssä tarkoitettua erityistä syytä. Lain esitöissä erityisenä syynä mainitaan esimerkkinä tilanne, jossa vastaaja on kanteen vireillepanon jälkeen täyttänyt vaaditun suorituksen. Erityistä syytä koskevassa arvioinnissa tarkastelu on oikeuskäytännössä keskittynyt tiukasti siihen, onko kantajan vaatimus johtanut siihen, että asian tila olisi vaaditun oikeusseuraamuksen kannalta merkityksellisellä tavalla muuttunut. Koska korkein oikeus on pitäytynyt tiukasti lain esitöissä lausutun esimerkin rajoissa, on ennakkopäätöksistä löydettävissä selkeä ja ennakoitava linja lainkohdassa tarkoitetuissa tapauksissa. Ennakkopäätösten valossa osapuolet pystyvät ennakoimaan, miten tuomioistuin todennäköisesti tulee ratkaisemaan kulukysymyksen yksittäistapauksessa. Toisaalta on myös korostettu, että oikeusasteet ovat monissa tapauksissa päätyneet keskenään ristiriitaisiin ratkaisuihin kulukysymyksissä. Tämä osaltaan heikentää ennakoitavuuden toteutumista. Tutkimustiedon valossa tuomarit eivät viran puolesta juurikaan kohtuullista oikeudenkäyntikuluja. Myös tässä tutkielmassa havaitaan, ettei korkein oikeus perustelluissakaan tilanteissa ole kohtuullistanut tuomittuja oikeudenkäyntikuluja. Tutkielman johtopäätöksissä korostetaan sitä, että oikeudenkäyntikuluja koskevassa arvioinnissa tulisi tapauskohtaisesti arvioida kohtuullistamisen tarpeellisuutta. Etenkin tilanteissa, joissa kanteen peruuttamiselle on ollut perusteltu syy tai jos asia on ollut oikeudellisesti epäselvä, olisi perusteltua määrätä kuluista täyden korvauksen periaatteesta poiketen. Tällä tavoin turvattaisiin molempien osapuolten oikeussuojan toteutumista nykyistä paremmin.
  • Kuisma, Anna (2016)
    Tutkielman pääkysymyksenä on lesken asema ja ensin kuolleen ottaman henkivakuutuksen vaikutus jäämistöositukseen, Vakuutussopimuslaissa omaksutun lähtökohdan mukaan, henkivakuutus ei edunsaa-jamääräyksen ollessa voimassa kuulu kuolinpesään eikä sitä näin ollen huomioida jäämistöosituksessa. Kun aviovaralliisuusjärjestelmä pyrkii tuottamaan avioliiton purkautuessa puolisoiden välille oikeudenmu-kaisen varallisuuden jakauman ositusmenettelyn avulla, onkin syytä kysyä, toteutuuko oikeudenmukainen varallisuuden jakauma silloin, kun puolisolla tai puolisoilla on ollut henkivakuutuksia. Tutkielmassa poh-justetaan kysymyksen tarkastelua niin aviovarallisuusoikeuden, henkivakuutusten kuin vakuutuslain-säädännön tarkastelulla. Ensimmäisessä pääluvussa tarkastellaankin ositusta ja henkivakuutusta pääpi-irteittäin. Toisessa pääluvussa (luku 3) paneudutaan jo itse tutkimuskysymykseen. Luvussa keskitytään tarkastele-maan miten vallitsevan kannan mukaan maksettavaksi tuleva vakuutuskorvaus vaikuttaa osituksen loppu-tulokseen. Kyse on tilanteista, joissa henkivakuutuksessa vakuutettuna ollut henkilö kuolee ja vakuu-tuskorvaus maksetaan hänen nimeämilleen edunsaajille. Suomen lainsäädännössä ei ole erillisiä sään-nöksiä henkivakuutuksen huomioimisesta jäämistöosituksessa. Sen sijaan vakuutussopimus 47:3 § sisältää lähtökohdan: mikäli vakuutuskorvauksen edunsaajamääräys on voimassa, ei vakuutuskorvaus kuulu kuolinpesään. Luvussa perehdyn esimerkein tilanteisiin, joissa olisi ehkä perusteltua poiketa vakuu-tussopimuslain pääsäännöstä. Tutkielman viimeisessä pääluvussa nousevat keskiöön erityiskysymykset liittyen avioliittolain suojasään-nöstöön, lahjansaajan palautusvastuuseen sekä testamenttiin. Lisäksi luvussa tulee käsiteltäviksi yleiset varal-lisuusoikeudelliset periaatteet sekä edunsaajamääräyksen pätemättömyys. Ensinnäkin tarkastelun kohteena on, millä perustein AL:n vastikesääntöjä voidaan soveltaa sekä vastikeperusteiden edellytyksien täyttymistä puolison ottaman henkivakuutuksen kohdalla. Tarkastelun keskiössä on muun muassa tilanteet, joissa hen-kivakuutus täyttää vastikeperusteiden edellytykset, mutta kuolinpesän varat ovat riittämättömät täyden vastik-keen maksuun, jolloin edunsaajan palautusvastuu voi tulla kyseeseen. Palautusvastuu ei kuitenkaan ole yk-siselitteinen, sillä AL 40 a § koskee nimenomaan lahjansaajan palautusvastuuta. Näin ollen on tarkasteltava henkivakuutuksen ja lahjan suhdetta sekä täyttääkö vakuutuskorvaus lahjan tunnusmerkistön ja millä edel-lytyksillä lesken on mahdollista vaatia vakuutuskorvauksen palauttamista. Lahjansaajan palautusvastuun edel-lytykseksi on asetettu vilpillinen mieli - pohdittavaksi siten tuleekin missä määrin edunsaajalta voidaan koh-tuullisesti edellyttää vilpillistä mieltä. Lisäksi samassa yhteydessä esitetään vertailua perintökaaren rintaperil-listen suojasäännökseen ylisuurten henkivakuutuskorvausten varalta. Suurella painoarvolla luvussa ovat myös yleiset varallisuusoikeudelliset periaatteet ja kysymys siitä, millä perusteilla lesken on mahdollista saada tur-vaa niiden nojalla. Erityisesti oikeustoimilain kohtuullistamissäännöt ovat käsittelyn kohteena. Lähtökohtana on sopimusosapuolten oikeuksien turvaaminen, joten arvioitavaksi tulee milloin sopimuksen tosiasialliset vai-kutukset ulottuvat koskemaan kolmatta niin, että tämän on mahdollista vedota esimerkiksi OikTL 36 § sovitte-lusäännökseen. Lisäksi luvussa neljä pohditaan niin vakuutussopimuksen ja edunsaajamääräyksen pätemät-tömyyttä. Lopuksi kaikki edellä esitetty pyritään vivomaan kokoavasti yhteen ja esittämään perusteltuja kan-nanottoja sekä ehdoituksia oikeustilan kehittämiseksi de lege ferenda.
  • Karhula, Pilvi (2014)
    Kansallisen turvallisuuden edistämiseksi ja vakavan rikollisuuden ehkäisemiseksi on sekä kansainvälisesti että Suomessa valjastettu perinteisten rikosoikeudellisten keinojen rinnalle hallintomenettelyjä, joissa pyritään ennaltaehkäisemään kansallisen turvallisuuden vaarantumista astumatta lainkaan rikosoikeuden kentälle. Eräänä tällaisena keinona on kansallinen maahanmuuttokontrolli, joka on otettu osaksi vakavan rikollisuuden ja terrorismin torjuntaan tähtääviä keinoja. Suomessa Maahanmuuttovirasto pyytää suojelupoliisilta lausuntoja hakijasta käsitellessään ulkomaalaisten oleskelulupa- ja kansalaisuushakemuksia. Lausuntojen antaminen on osa suojelupoliisin ennaltaehkäisevää turvallisuustyötä ja liittyy siten kansallisen turvallisuuden vaarantumisen ennaltaehkäisyyn. Hallintotuomioistuinten oikeuskäytännössä on katsottu näiden lausuntojen perusteluiden olevan valtion turvallisuuden ylläpitämistä koskevia salassapidettäviä viranomaisen asiakirjoja, jotka on pidettävä salassa myös hallintoprosessin asianosaiselta eli oleskelupaa tai kansalaisuutta hakevalta ulkomaalaiselta. Tutkielma keskittyy oleskelulupa- ja kansalaisuusasioissa tapahtuvan asianosaisjulkisuuden rajoittamisen valtiosääntöoikeudelliseen arviointiin. Tutkielmassa käsitellään yleisen turvallisuuden ja yksilön oikeuksien välistä jännitettä sekä hallintoprosessissa omaksuttuja ratkaisuja yksilön oikeuksien ja yleisen intressin yhteensaattamiseksi, erityisesti perus- ja ihmisoikeuksien oikeasuhtaisen rajoittamisen näkökulmasta. Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimukset hallintoprosessille ovat tutkielman ydinaluetta ja tutkielman keskiössä ovat ne kansalliset oikeustapaukset, joissa asianosaisjulkisuutta on rajoitettu suojelupoliisin lausuntojen perusteluiden osalta oleskelulupa- ja kansalaisuusasioissa. Perus- ja ihmisoikeuksien rajoittamista koskevan välttämättömyyskriteerin arvioimiseksi tutkielmassa käsitellään myös muissa valtioissa omaksuttuja malleja, joilla on pyritty minimoimaan asianosaisjulkisuuden rajoittamisen haitat oikeudenmukaiselle oikeudenkäynnille. Kansainvälisten ihmisoikeussopimusten luodessa pohjan oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin käsitteelle on Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntöä tarkasteltu sen selvittämiseksi, voidaanko kansallisessa oikeuskäytännössä omaksuttuja malleja pitää kansainvälisten velvoitteiden vaatimukset täyttävinä ja onko kansallisen oikeusturvan taso yhdenmukainen unionin oikeuden kanssa. Erityisesti tutkielmassa pyritään selvittämään toteutuvatko oikeusturvan ja oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimukset hallintoprosessissa, ja eräänä erityiskysymyksenä on hallintotuomioistuimen selvittämisvelvollisuuden rooli ja laajuus silloin, kun asianosaisen tiedonsaantioikeutta oikeudenkäynnissä rajoitetaan. Hallintotuomioistuinten selvittämisvelvollisuuden osalta on tarkasteltu myös hallintotuomioistuinten linjauksia suojelupoliisin asiakirjojen yleistä julkisuutta koskevien rajoitusten osalta sen selvittämiseksi onko salaamisen perusteiden asianmukaisuuden ja oikeasuhtaisuuden selvittämiseksi käytetyissä keinoissa eroja yleisen julkisuuden ja asianosaisjulkisuuden tapauksissa. Koska kysymys on kansallisen turvallisuuden ja vakavan rikollisuuden ehkäisystä hallinnollisin keinoin, on asianosaisen oikeusturvan riittävyyttä selvitetty myös vertaamalla sitä syytetyn oikeusturvaan ja erityisiin vähimmäisoikeuksiin rikosprosessissa.
  • Salmeskari, Tiina (2016)
    Tutkielman aihe on oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaate konkurssimenettelyssä. Tutkimus on jaettu kahteen osaan. Esikysymyksenä pyritään ratkaisemaan EIS (Euroopan ihmisoikeussopimuksen) 6 (1) artiklan soveltuminen konkurssimenettelyyn. Tämän esikysymyksen selvittämisen jälkeen tarkastellaan oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin peri-aatteesta johdettujen alaperiaatteiden toimivuutta konkurssimenettelyssä. Aihe on rajattu siten, että tarkastelun kohteena on konkurssimenettely. Tarvittaessa on tehty vertailuja mm. ulosottomenettelyyn. Tutkielman ei ole tarkoitus olla kattava esitys konkurssista. Tutkielma etenee periaatteiden ehdoilla, eli konkurssimenettelyn eri vaiheita käytetään esimerkkeinä valaisemaan periaatteen toimivuutta prosessissa. Varsinaisen tutkimuskysymyksen kohteeksi valikoitui viisi periaatetta, jotka on johdettavissa EIS 6 (1) artiklasta. Toisessa osiossa käsiteltävät periaatteet ovat siis kontradiktorisuus, yhdenvertaisuus, oikeus perusteltuun päätökseen, julkisuus ja oikeus viivytyksettömään käsittelyyn. Periaatteet koskevat itse konkurssimenettelyä, joten mm. muutoksenhakuoikeus rajautuu pois. Periaatteisiin tehdään tapauskohtaisesti tarvittavia rajauksia. Ensiksi tutkielmassa perehdytään siihen, voiko konkurssimenettelyä pitää sellaisena tuomioistuimeen rinnastettavana menettelynä, että siihen voitaisiin soveltaa EIS 6 (1) artiklaa. Asiaa tutkitaan kolmen kriteerin täyttymisen perusteella. Ensiksi tutkitaan, onko konkurssihallinto rinnastettavissa tuomioistuinmenettelyyn. Toiseksi tarkastellaan asianosaisten oikeuksia ja velvollisuuksia konkurssimenettelyssä. Tarkastelu keskittyy lähinnä asianosaisten oikeuksiin. Asianosaisten oikeuksia koskevien päätösten tulee olla luonteeltaan materiaalisia, niiden tulee sisältää rajoitettua harkintavaltaa, asian tulee olla yksityisoikeudellinen ja liittyä välittömästi yksilön oikeuksiin. Lisäksi käsiteltävän asian tulee olla todellinen, aito ja vakava. Kolmantena kriteerinä on tulkinta. Kahden ensimmäisen kriteerin perusteella EIS 6 (1) artiklan voidaan nähdä soveltuvan osittain konkurssimenettelyyn. Tulkinnalla voidaan poistaa jäljelle jääneet aukkokohdat. Toisaalta voidaan todeta, että EIS 6 (1) artiklasta johdettuja periaatteita noudatetaan prosessissa riippumatta siitä, soveltuuko EIS 6 (1) artikla konkurssimenettelyyn. Edellä mainitut periaatteet tulevat noudatettaviksi prosessioikeudessa mm. siksi, että ne voidaan johtaa perustuslain 21 §:stä. Prosessioikeuden periaatteet ovat suodattuneet insolvenssioikeuteen, ja niiden sovellettavuus tunnustetaan myös konkurssioikeudessa. Edellä mainitut seikat perustelevat EIS 6 (1) artiklasta johdettujen periaatteiden tutkimuksen tarpeellisuuden konkurssi-menettelyssä. Kunkin periaatteen kohdalla tehdään ensin katsaus periaatteeseen yleisellä tasolla. Apuna käytetään oikeuskirjallisuutta sekä aiheen kannalta relevantteja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisuja. Periaatteita käydään läpi konkurssimenettelyn toimijoiden näkökulmasta. Periaatteita tarkastellaan mm. tilanteissa, joissa pesänhoitaja käyttää itsenäistä päätösvaltaa sekä tilanteissa, joissa velkojat tekevät päätöksiä. Periaatteita tarkastelemalla voidaan huomata, että mikään näistä periaatteista ei täydellisesti sovi konkurssimenettelyyn. Toisaalta on merkittävää, että kaikki peri-aatteet sopivat konkurssimenettelyyn jossain määrin. Velallisen tietojensaantioikeus, pesänhoitajan harkintavalta ja velkojille lainsäätäjän jättämä periaatevapaa-alue nousevat merkittäviksi tekijöiksi, jotka vaikuttavat periaatteiden toteutumiseen. Vaikuttaa siltä, että periaatteet toimivat parhaiten silloin, kun pesänhoitaja käyttää itsenäistä päätösvaltaansa. Tarkastelun perusteella viivytyksettömyyden vaatimus näyttäisi soveltuvan parhaiten konkurssimenettelyyn, kun taas eniten ongelmia ilmenee asianosaisten oikeudessa saada perusteltu päätös oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan menettelyssä.
  • Oinonen, Pekka (2020)
    Tarkastelen oikeusteoreettisessa tutkielmassani John Rawlsin oikeudenmukaisuusajattelun kehitystä Oikeudenmukaisuusteoriasta poliittisen liberalismin kautta Kansojen oikeuteen. Lisäksi tarkastelen sitä, mikä asema oikeudella on Rawlsin teorioissa, ja miten se muuttuu hänen ajattelunsa kehittyessä. Lopuksi täydennän Rawlsin ajattelua koskevaa esitystäni Amartya Senin näkemyksillä oikeudenmukaisuudesta köyhissä olosuhteissa ja kehittyvissä yhteiskunnissa. Rawlsin oikeudenmukaisuusajattelu muuttuu ajan ja hänen saamansa kritiikin myötä. Oikeudenmukaisuusteoriassa Rawls olettaa mahdollisiksi ja tavoittelemisen arvoisiksi yhteisesti jaetun käsityksen oikeudenmukaisuusperiaatteista ja yhteiskunnan perusrakenteiden ideaalista. Political Liberalism -teoksessaan Rawls esittää ajatukseen siitä, että kansalaisten – yhteiskunnan toimijoiden – on moniarvoisessa yhteiskunnassa eriävistä moraalisista näkökulmistaan huolimatta mahdollista jakaa yhteisesti hyväksytyt oikeudenmukaisuusperiaatteet ja niiden mukaisesti järjestetty yhteiskunnan perusrakenne poliittisin ja järkevin perustein. Rawlsin ajattelu siirtyy näin moraalisesta oikeutuksesta kohti poliittista oikeutusta. Oikeuden ja oikeusjärjestelmän merkitys osana rawlsilaisen yhteiskunnan perusrakennetta korostuu samalla kun Rawls hylkää tai ainakin muotoilee uudelleen oikeudenmukaisuusteoriansa metafyysisistä ja moraalisista taustaoletuksista neutraalin, poliittisen liberalismin tarkoituksiin soveltuvaan poliittisen käsityksen. Velvoite noudattaa legitiimiä lakia korostuu sitä myötä, kun Rawls täsmentää julkisen järjen ajatusta yhteiskunnan perusrakenteiden oikeutuksen, julkisen vallankäytön ja oikeudenkäytön kenties tärkeimpänä perustana. Erityisen tärkeänä Rawls pitää julkisen järjen ajatusta perustuslaillisten oikeuksien, tai perustuslaillisesti ensisijaisten kysymysten turvaamisesta. Kansojen oikeus onnistuu verrattain hyvin yhdistämään rawlsilaisen kansainvälisen, liberaalien kansakuntien ulkopolitiikkaa koskevan näkemyksen Rawlsin oikeudenmukaisuusajattelua ja poliittisen liberalismin kansallista sovelluskontekstia koskevaan teoriaan. On kuitenkin huomattava, ettei Rawlsin Kansojen oikeus juurikaan tavoita oikeudenmukaisuuden ja yhdenvertaisuuden – tai epäoikeudenmukaisuuden ja epäyhdenvertaisuuden – konkreettisia ilmentymiä köyhissä tai kehittyvissä yhteiskunnissa. Köyhimpien oikeuksien ja heidän oikeuksiensa oikeutuksen perustaa onkin perusteltua hakea muualta kuin Rawlsin Kansojen oikeudesta.
  • Varttala, Leo (2023)
    Tutkielma käsittelee oikeuden väärinkäytön kieltoa koskevaa yleistä siviilioi- keudellista periaatetta ja sen merkitystä erityisesti osakeyhtiöoikeudellisissa oikeussuhteissa. Tutkielmassa tarkastellaan sekä yleisen oikeuden väärinkäytön kiellon soveltamista yhtiöoikeudellisiin suhteisiin että tiettyjä yhtiöoikeudellisia konstruktioita, kuten vastuun samastusta, joita on kirjallisuudessa pidetty oikeuden väärinkäytön kiellon sovelluksina. Oikeuden väärinkäytön kiellolla tarkoitetaan sitä, että tietyn oikeuden muodollisesti pätevä käyttö ei yksittäistapauksessa saa oikeussuojaa, jos sen tarkoitusta tai vaikutuksia on pidettävä hylättävinä, erityisesti suhteessa kyseisen oikeuden yleisesti hyväksyttyyn tarkoitukseen ja sen taustalla vaikuttaviin yhteiskunnallisiin arvostuksiin. Tutkielmassa havaitaan, että yleinen oikeuden väärinkäytön kielto ilmenee oikeudessamme yhtäältä itsenäisenä oikeusperiaatteena ja toisaalta lukuisten laissa säädettyjen sovellustensa kautta. Aiemmassa tutkimuksessa on katsottu, että siviilioikeuden yleiset periaatteet soveltuvat myös osakeyhtiöoikeudellisiin suhteisiin, mutta niiden soveltamisessa on otettava huomioon osakeyhtiön institutionaaliset erityispiirteet. Tämän katsotaan tutkielmassa pätevän myös oikeuden väärinkäytön kieltoon. Osakeyhtiön institutionaalisia erityispiirteitä lähestytään yrityksen luonnetta selittävien taloudellisten mallien ja toisaalta osakeyhtiölain (624/2006) 1 lukuun kirjattujen osakeyhtiöoikeuden keskeisten periaatteiden kautta. Tutkielmassa esitetään ja ryhmitellään konkreettisia tilanteita, joissa tietyn osakeyhtiöoikeudellisen oikeuden käyttö voi tulla katsotuksi oikeuden väärinkäytöksi. Keskeisimpiä näistä ovat vastuun samastukseen johtava yhtiömuodon väärinkäyttö, enemmistövallan väärinkäyttö sekä erinäisten vähemmistöoikeuksien hylättävä väärinkäyttö. Tutkielman lopussa esitetään joitakin pohdintoja siitä, voiko osakeyhtiöoikeuden tuleva kehitys tehdä oikeuden väärinkäytön kiellosta nykyistä olennaisemman periaatteen yhtiöoikeuden piirissä.
  • Turunen, Mikko (2021)
    Tämä tutkielma käsittelee oikeuden väärinkäytön kieltoa osakeyhtiökontekstissa, tarkemmin rajattuna kiellon suhdetta osakeyhtiön erillisyyteen ja osakkeenomistajan rajoitettuun vastuuseen. Tarkoituksena on selvittää mitä oikeuden väärinkäytön kielto tarkoittaa ja miten se ilmenee osakeyhtiökontekstissa. Se, mitä oikeuden väärinkäytön kielto tarkoittaa osakeyhtiönkontekstissa, on pyritty selvittämään oikeuskirjallisuuden avulla. Sen ilmentymistä osakeyhtiökontekstissa on pyritty selvittämään analysoimalla oikeuden väärinkäytön kiellon suhdetta vastuun samastukseen sekä ratkaisussa KKO 2015:17 esiteltyihin tiettyihin säännöksiin, joiden perusteella osakeyhtiö voidaan syrjäyttää. Oikeuden väärinkäytön kieltoa voidaan pitää yleisenä oikeudellisena periaatteena, mutta sille on esitetty monenlaisia määritelmiä oikeuskirjallisuudessa. Yleisesti sen voidaan katsoa tarkoittavan menettelyä, jossa hyödynnetään muodollisesti laillisia toimia sellaisessa tarkoituksessa, jota tulee pitää moitittavana. Lisäksi oikeuden väärinkäyttöön liittyy toisen oikeuksien vahingoittaminen, mutta suoranaista vahingoittamistarkoitusta ei edellytetä. Näiden oikeuskirjallisuudessa ja -käytännössä hahmoteltujen määritelmien ja tunnusmerkkien avulla pyritään ymmärtämään mitä oikeuden väärinkäytön kiellolla tarkoitetaan yhtiöoikeudessa. Näin luodun määritelmän avulla pyritään tarkastelemaan yllä mainittuja säännöksiä, joiden perusteella osakeyhtiö voidaan syrjäyttää. Ratkaisu KKO 2015:17 koski vastuun samastamista, joka on alun perin oikeuskirjallisuudessa kehitetty oppi, joka mainitun ratkaisun myötä hyväksyttiin myös Suomen oikeuskäytännössä. Sen soveltaminen johtaa osakeyhtiön erillisyyden ja osakkeenomistajan rajoitetun vastuun murtumiseen ja sen yhtenä edellytyksenä pidetään osakeyhtiömuodon väärinkäyttöä. Vastuun samastamisesta käytiin keskustelua puolesta ja vastaan ennen kuin korkein oikeus vahvisti opin mainitussa ratkaisussa, mutta kritiikkiä itse oppia sekä korkeimman oikeuden ratkaisuja kohtaan esiintyy yhä. Yhtenä osakeyhtiön syrjäyttävinä säännöksinä mainittiin UK:n ja KonkL:n keinotekoisia järjestelyjä koskevat säännökset. Näiden säännösten taustalla onkin erilaiset järjestelyt, joissa velallisen omaisuuden muodolliseksi omistajaksi pyritään saamaan kotimainen tai ulkomainen pöytälaatikkoyhtiö. Mikäli soveltamisedellytykset täyttyvät, voidaan tällainen järjestely sivuuttaa, jolloin omaisuus voidaan ulosmitata tai se kuuluu konkurssipesään. Osana säännösten soveltamista edellytetään keinotekoisuutta ja tämän pohjalta pyritäänkin tarkastelemaan miltä osin säännökset ilmentävät oikeuden väärinkäytön kieltoa osakeyhtiökontekstissa. Vaikka säännösten sanamuodot eroavat hieman toisistaan, käsitellään säännökset rinnakkain. Toisena syrjäyttävänä säännöksenä mainittiin YmpVahL 7.1, joka mahdollistaa korvausvelvollisuuden ulottamisen toiminnanharjoittajaan rinnastettavaan tahoon. Arvioitaessa rinnastamisen soveltumista otetaan huomioon muun muassa mahdollisesti rinnastettavan määräysvalta, taloudelliset suhteet toiminnanharjoittajaan ja tavoiteltu taloudellinen etu. Toiminnan moitittavuus ei kuitenkaan ole edellytys rinnastamisen soveltamiselle. Tämä huomioon ottaen on pyritty tutkimaan missä rinnastamisen soveltamistilanteissa on kyse oikeuden väärinkäytön kiellon ilmentymästä yhtiöoikeuskontekstissa. Viimeisenä syrjäyttävänä säännöksenä mainittiin VML 28. Säännöksen mukaan olosuhteelle tai toimenpiteelle annettu oikeudellinen muoto, joka ei vastaa asian varsinaista luonnetta tai tarkoitusta, voidaan verotuksessa jättää huomiotta ja käyttää niin sanottua oikeaa muotoa. Yhtenä VML 28:n soveltamistilanteista on pidetty osakeyhtiön sivuuttamista, joka johtaa siihen, että useimmiten pääomatuloksi kanavoitu tulo verotetaan verovelvollisen ansiotulona. Osakeyhtiön sivuuttamista voi nykyään pitää hyvin poikkeuksellisena verrattuna aikaisempaan ratkaisukäytäntöön. Osakeyhtiön sivuuttamista ja sen edellytyksiä on tarkasteltu suhteessa oikeuden väärinkäytön kieltoon osakeyhtiökontekstissa.
  • Valkjärvi, Annamari (2015)
    Pääsääntöisesti tietoa ei voi omistaa eli tietoon ei kohdistu yksinoikeuksia. Osa tietoon kohdistuvista intresseistä on kuitenkin perusteltuja ja ne voivat rajattuina saada myös lainsäädännön suojaa. Tällainen suojattu intressi on yksityishenkilöillä heidän omia tietojaan kohtaan. Vastaavasti taho, joka on kerännyt ja järjestänyt datan tietokannaksi, saa tekijänoikeuslain nojalla suojaa tietokannalle. Tilanteissa, joissa samaan tietoon, kuten henkilötietoihin, kohdistuu useamman osapuolen perusteltu intressi, tulee punnittavaksi, miten lailla suojatut intressit suhtautuvat toisiinsa ja miten niitä punnitaan toisiaan vasten tai sovitetaan yhteen. Tutkielman tavoitteena on tarkastella henkilötietoja sisältävää tietokantaa ja sitä, millaisia oikeuksia siihen tekijänoikeuslain ja henkilötietolain nojalla kohdistuu sekä miten nämä oikeudet samaan tietokantaan kohtaavat ja ovat yhdistettävissä. Tietokannan haltijan taloudellisiin intresseihin kuuluu kertyvien henkilötietojen hyödyntäminen, luovuttaminen ja jopa myyminen, kun taas yksityishenkilöiden intressissä ja tiedollisen itsemääräämisoikeuden nojalla on oikeus itse päättää kuka hänen yksityisiä tietoja käsittelee ja minne niitä luovutetaan. Kollisio syntyy siis tietokantasuojan haltijan investoinnin suojaamisen ja tietokannan hyödyntämisoikeuden ja toisaalta henkilön tiedollisen itsemääräämisoikeuden ja yksityisyyden suojan välille. Immateriaalioikeudellisesta oikeudenomistajasta tulee henkilötietolain mukainen rekisterinpitäjä silloin, kun tietokantaan sisältyy henkilötietolain mukaisia henkilötietoja. Immateriaalioikeudellisen tietokantaoikeuden haltijan velvoitteet määräytyvät tällöin henkilötietolaista. Käytännössä tietokantaan kohdistuvat immateriaalioikeudet eivät anna erityistä hyödyntämisoikeutta tietokantaan, vaan tietokannan hyödyntämisen tulee tapahtua joka tapauksessa tietosuojasääntelyn asettamissa puitteissa. Punnittaessa tekijänoikeuslaista juontuvia oikeuksia ja henkilötietolaista juontuvia oikeuksia vastakkain, tekijänoikeuslain antamat oikeudet määrätä tietokannasta siis väistyvät henkilötietolain mukaisten oikeuksien tieltä, mikäli näiden välillä on ristiriita.
  • Syvänen, Suvi (2017)
    Tutkielman tarkoituksena on tutkia oikeudettoman irtisanomisen kohteeksi joutuneen sopimusvelkojan käytettävissä olevia oikeuskeinoja ja niiden tosiasiallista soveltamisalaa elinkeinonharjoittajien välisissä kestosopimuksissa. Oikeudettomalla irtisanomisella viitataan tilanteeseen, jossa sopimuksen osapuoli pyrkii irtautumaan sopimussuhteesta joko sopimuksen vastaisesti tai nopeammin kuin olisi tapauskohtaisiin olosuhteisiin ja sopimuksesta seuraaviin lojaliteettivaatimuksiin nähden kohtuullista. Tutkielmassa pyritään selvittämään, milloin sopimusvelkoja voi vaatia kestosopimuksen jatkamista ja millaisissa tilanteissa tämän on tyydyttävä vaatimaan vahingonkorvausta, ja kuinka korvaus tällaisessa tilanteessa määritetään. Oikeuskeinojen tosiasiallisen soveltamisalan lisäksi tutkielmassa pyritään selvittämään, miten kestosopimuksen osapuolet voivat pyrkiä turvaamaan oikeuksiaan riidanalaisessa tilanteessa: minkälaisia toimintamahdollisuuksia osapuolilla on oikeutukseltaan epäselvässä tilanteessa ja minkälaisia oikeudellisia riskitekijöitä eri vaihtoehtoihin liittyy. Liike-elämän kestosopimusten irtisanomista ei ole yleisellä tasolla säännelty laissa, ja korkeimman oikeuden prejudikatuurista on saatavissa vain rajallisesti tukea kestosopimusten irtisanomiseen liittyvien ongelmien ratkaisuun. Tämän vuoksi yleisillä oikeusperiaatteilla ja reaalisella argumentaatiolla on korostunut merkitys tutkimuskysymysten ratkaisemisessa. Liike-elämän kestosopimusten piiriin sisältyy monia sopimustyyppejä, minkä vuoksi yleisten ja yksityiskohtaisten tulkintasuositusten antaminen on usein mahdotonta. Tutkimuskysymystä lähestytään argumentaatiota kehittelevän lainopin metodin avulla. Tutkimuskysymys hajotetaan siis pienempiin osiin, minkä jälkeen pyritään hahmottamaan ja punnitsemaan keskenään kunkin tutkimusongelman osan ratkaisemisessa mahdollisia argumentaatiotapoja. Tutkielmani tuottaa täten käytännössä tietoa siitä, millaiset seikat voivat liike-elämän kestosopimusten oikeudettoman irtisanomisen tilanteissa vaikuttaa oikeuskeinojen käyttöalaan ja vahingonkorvauksen määräytymiseen. Oikeudettoman irtisanomisen tilanteissa sopimusvelkojalla voi usein olla suuri intressi vaatia sopimuksen jatkamista – sopimuksen kohteena voi olla esimerkiksi uniikin suorituksen saaminen tai näyttövaikeudet vahingon määrästä uhkaavat johtaa täyden korvauksen periaatteen vastaiseen lopputulokseen. Sopimuksen jatkamisvaatimuksen tosiasiallista käyttöalaa yhteistyöhön perustuvissa liikesopimuksissa rajoittavat kuitenkin esimerkiksi suorituksen mahdottomuuteen ja liikavaikeuteen liittyvät syyt. Oikeudettomasti irtisanotulta osapuolelta saatetaankin edellyttää katesopimuksen tekemistä, jos sopimuksen jatkamisesta olisi sopimuskumppanille kohtuutonta vaivaa. Vaikka juuri yhteistyösuhteeseen pohjautuvissa sopimuksissa sopimuksen jatkaminen olisi usein paras keino irtisanotun osapuolen intressien toteuttamiseksi, juuri sopimuksen edellyttämä yhteistyön taso voi nousta sopimuksen jatkamisen esteeksi. Kun yhteistyösuhde on irtisanomisen vuoksi katkennut ja osapuolten välit kärjistyneet, sopimuksen jatkamiseen velvoittaminen ei välttämättä ole enää tarkoituksenmukaista. Käytännössä vahingonkorvaus onkin oikeudettomasti irtisanotun osapuolen tehokkain oikeuskeino. Lähtökohtana oikeudettomasta irtisanomisesta aiheutuneen vahingon määrittämisessä on positiivisen sopimusedun mukainen täysi korvaus sopimuksen ennenaikaisesta päättymisestä johtuvasta vahingosta. Saamatta jäänyt sopimushyöty lasketaan siltä ajalta kuin sopimus olisi vähintään ollut voimassa, jos se olisi irtisanottu asianmukaisesti. Täyden korvauksen periaate on kuitenkin vain lähtökohta, ja sitä rajoittavat käytännössä vahingon määrän arvioinnin epävarmuuteen ja vahingon ennakoitavuuteen liittyvät seikat sekä irtisanotun osapuolen velvollisuus rajoittaa vahinkoaan. Osapuolet ovat myös saattaneet sisällyttää keskinäiseen sopimukseensa vahingonrajoitusehtoja, jotka voisivat rajoittaa vahingonkorvausvastuuta oikeudettoman irtisanomisen perusteella. Usein oikeudeton irtisanominen voidaan kuitenkin katsoa kvalifioidulla tuottamuksella aiheutetuksi, mikä sulkee pois mahdollisuuden vedota vastuuta rajoittaviin ehtoihin. Kestosopimuksen osapuolet voivat pyrkiä hallitsemaan riidanalaista tilannetta turvaamistoimen avulla. Turvaamistoimen saamisen edellytykset asettuvat kuitenkin yleensä varsin korkealle, koska sopimuksen jatkaminen voi käytännössä olla ongelmallista osapuolten katkenneen yhteistyösuhteen vuoksi. Sopimuksen jatkamisvaatimuksen ehdollinen hyväksyminen voisi oikeutukseltaan epäselvissä tilanteissa olla toimiva keino taata sopimussuhteen jatkuvuus. Korvauksen saaminen jatketulta ajalta ei kuitenkaan perusteettoman edun palautusvastuun nojalla ole mahdollista, jos suoritus on tapahtunut sopimuksen irtisanoneen osapuolen vapaasta tahdosta. Järjestelyn mahdollistamiseksi osapuolten olisi siis sovittava keskenään tällaisesta toimintatavasta.
  • Eerola, Liisa (2014)
    Liike- ja yrityssalaisuuksien lakisääteinen suoja muodostuu sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annettuun lakiin, rikoslakiin ja työsopimuslakiin kirjatuista säännöksistä. Eri lakeihin kirjatut yrityssalaisuussäännökset eroavat toisistaan muun muassa soveltamisedellytystensä sekä salassapitovelvollisuuden keston suhteen. Eräs olennainen säännösten soveltamista rajaava seikka on tiedonhankinnan tapa; tutkielmassa arvioidaan, millaisin kriteerein työntekijän toteuttama tiedonhankinta on luokiteltavissa kutakin lakia sovellettaessa oikeudettomaksi ja milloin sallituksi. Sekä sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetussa laissa, rikoslaissa että työsopimuslaissa tarkoitettu tiedonhankinnan oikeudettomuus toteutuu lähtökohtaisesti silloin, kun työntekijä hankkii tietoja, joihin tällä ei ole ollut oikeutta; oikeudettomuudesta onkin riidattomasti kyse työntekijän hankkiessa tietoja omien työtehtäviensä tai vastuualueidensa ulkopuolelta. Oman vastuualueen ulkopuolelta tapahtunutta tiedonhankintaa ei tee laeissa tarkoitetulla tavalla sallituksi tällöin edes se, että hankittuja tietoja ei ole suojattu esimerkiksi fyysisesti tai erityisin käyttöoikeuksin. Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain oikeudettomuusarviointi perustuu työntekijän työtehtävien ja vastuualueen ohella kulloinkin vallitsevaan käsitykseen hyvästä liiketavasta. SopMenLaissa tarkoitetusta tiedonhankinnasta voikin olla kyse silloin, kun työntekijä käyttää sallitusti hankkimiaan tietoja sopimattomalla tavalla työsuhteensa päättymisen jälkeen tai kun tämä jättää palauttamatta sallitusti saamiaan yrityssalaisuuksia työsuhteensa päättyessä. Työsopimuslaki mahdollistaa SopMenLain kaltaisen tiedonhankinnan yrityseettismoraalisen kokonaisarvioinnin: laissa tarkoitettu oikeudeton tiedonhankinta täyttää SopMenLaissa tarkoitetun hyvän liiketavan ohella myös työsopimuslakiin kirjatun yleisen lojaliteettivelvoitteen vastaisuuden sekä usein myös kielletyksi katsottavan kilpailevan toiminnan valmistelun tunnusmerkit. Työsopimuslaissa tarkoitettua oikeudettomuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon muun muassa tietoja hankkineen työntekijän asema, työn luonne sekä työntekijän toimien vahingoittavuus työnantajaa kohtaan. Rikoslain osalta oli pitkään epäselvää, voidaanko laissa tarkoitettua oikeudetonta tiedonhankintaa arvioida SopMenLain ja työsopimuslain kaltaisen yrityseettismoraalisen kokonaisarvion perustella. Korkeimman oikeuden tuoreen linjauksen mukaan kokonaisarviointi ei ole mahdollista: rikoslaissa tarkoitetusta oikeudettomasta tiedonhankinnasta on yrityksen omien työntekijöiden kohdalla kyse ainoastaan silloin, kun työntekijä hankkii tietoja, joihin tällä ei ole asemastaan tai työtehtävistään johtuvaa oikeutta tai kun työntekijä hankkii yrityssalaisuuksia tavalla, joka ei ole hänelle sallittu. Mikäli työntekijä hankkii omiin työtehtäviinsä kuuluvia tietoja poikkeuksellisissa olosuhteissa, moitittavin keinoin tai tarpeettomia määriä, ei kyse ole oikeudettomasta tiedonhankinnasta. Euroopan parlamentin ja neuvoston liikesalaisuusdirektiivi tulee toteutuessaan supistamaan siviilioikeudellisen oikeudettomuuden soveltamisalaa ja lähentämään siviili- ja rikosoikeudellisia oikeudettomuusarviota keskenään. Olennaiseksi seikaksi tiedonhankinnan laadun arvioinnissa nousee direktiivin seurauksena tekijän oikeus taikka tämän saama suostumus tietojen hankkimiseen - eivät puhtaasti yrityseettismoraaliset seikat.
  • Kääriäinen, Pekka (2018)
    Oikeuksien väärinkäytön kieltävä periaate on tunnettu länsimaisessa ja eurooppalaisessa oikeudellisessa perinteessä jo pitkään. Tyypillisesti periaatteella viitataan tilanteisiin, joissa tiettyyn oikeussääntöön vedotaan muodollisesti pätevällä tavalla, mutta joissa oikeussäännön soveltaminen johtaisi säännön tarkoituksen vastaiseen lopputulokseen. Kyse on käytännössä lain hengen vastaisesta toiminnasta, jonka seurauksena syntyviä lopputuloksia ei voida hyväksyä. Periaatteen tarkoituksena on estää ja korjata tällaisesta toiminnasta aiheutuvat epäoikeudenmukaiset seuraukset. Kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa periaate nivoutuu perinteisesti kiinteästi yhteen demokraattisten arvojen kanssa. Perus- ja ihmisoikeuksien väärinkäytön määrittelemisen kannalta keskeiseksi kriteeriksi muodostuu pyrkimys demokraattisen ja ihmisoikeudet turvaavan järjestelmän hävittämiseen. Sellaisen toiminnan, joka uhkaa demokraattisen yhteiskunnan ydintä ja sen keskeisiä arvoja, ei voida sallia kuuluvan perus- ja ihmisoikeuksien takaaman suojan piiriin. Tämä erottaa perus- ja ihmisoikeuksien väärinkäytön kiellon siitä, kuinka oikeuden väärinkäytön kielto yleisenä oikeusperiaatteena perinteisesti ymmärretään. Suomen perustuslakiin ei sisälly mitään nimenomaista perusoikeuksien väärinkäytön kieltävää säännöstä. Tutkielman tarkoituksena on perehtyä oikeuksien väärinkäytön kiellon sisältöön kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa ja tutkia kiellon asemaa kotimaisessa perusoikeusjärjestelmässä. Tutkielma pyrkiikin vastaamaan kysymykseen siitä, voidaanko oikeuksien väärinkäytön kiellon katsoa sisältyvän kotimaiseen perusoikeusjärjestelmään. Tutkielmassa päädytään siihen johtopäätöksen, että oikeuksien väärinkäytön kiellon on katsottava sisältyvän perusoikeusjärjestelmäämme. Kielto vaikuttaa perusoikeusjärjestelmäämme erityisesti kahdella eri tavalla. Ensinäkin perustuslain 22 § asettaa julkiselle vallalle aktiivisen velvoitteen turvata perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Oikeuksien väärinkäytön kielto sisältyy käytännössä kaikkiin keskeisimpiin Suomea sitoviin kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin ja sen on katsottava olevan osa sitä ihmisoikeuksien muodostamaa kokonaisuutta, joiden turvaamiseen julkinen valta on perustuslain nojalla velvoitettu. Lisäksi kansainvälisen ihmisoikeusjärjestelmän luonteesta seuraa, että ihmisoikeudet asettavat kansalliselle perusoikeusjärjestelmälle sen vähimmäistason, jonka perusoikeuksien on vähintään täytettävä. Oikeuksien väärinkäytön kiellon on katsottava kuuluvan myös tähän vähimmäistasoon sillä perusteella, että Suomi on useiden ihmisoikeussopimusten välityksellä sitoutunut noudattamaan kieltoa. Toisekseen, kansainvälinen oikeuskäytäntö on osoittanut, että oikeuksien väärinkäytön kieltoa sovelletaan myös oikeuksien rajoittamisen sallittavuutta koskevan arvioinnin yhteydessä. Myös valtiosääntöoikeuden yleiset opit perusoikeuksien rajoittamista koskien mahdollistavat oikeuksien väärinkäytön kiellon tällaisen epäsuoran huomioimisen. Lisäksi on syytä korostaa, että perus- ja ihmisoikeudet ovat perusoikeusuudistuksen myötä sisällöllisesti hyvin lähellä toisiaan. Perustuslakivaliokunta on tästä johtuen korostanut tarvetta perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien tulkinnalliselle harmonisoinnille. Erityisesti sananvapautta ja kokoontumis- ja yhdistymisvapautta koskevia perusoikeuksia tulkittaessa tulisi siten huomioida myös Suomea sitovien kansainvälisten ihmisoikeussopimusten soveltamiskäytäntö, myös oikeuksien väärinkäytön epäsuoran soveltamisen osalta. Tällä on erityisesti merkitystä silloin, kun toiminnan katsottaisiin olevan luonteeltaan sellaista, että relevantin perusoikeuden soveltamisalan ulkopuolelle sulkeminen merkitsisi liian voimakasta puuttumista perusoikeuksiin.
  • Vepsäläinen, Konsta (2023)
    Oikeusapulain mukaan oikeusapua antaa tuomioistuinasiassa oikeusaputoimiston julkinen oikeusavustaja tai yksityinen avustaja. Yksityinen avustaja voi olla joko asianajaja tai luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja. Yksityiset avustajat hoitavat oikeusapuasioina korostuneesti tuomioistuinasioita, oikeusaputoimistojen hoitaessa tuomioistuimen ulkopuolisia asioita, joihin lähtökohtaisesti yksityistä avustajaa ei voida määrätä. Oikeusavun myöntäminen ja yksityisen avustajan määrääminen riippuu viime kädessä kahdesta asiasta. Ensiksikin tuomioistuinasialta on edellytettävä sellaista oikeudellista monimutkaisuutta tai epäselvyyttä, että hakijan voi perustellusti edellyttää tarvitsevan oikeudellisen asiantuntijan apua asiansa hoitamiseen. Toiseksi oikeusavun saajan, ja monessa tapauksessa myös hänen puolisonsa, on täytettävä taloudelliset kriteerit, jotta oikeusapua voidaan myöntää. Myönteisen oikeusapupäätöksen seurauksena on, että oikeusavun hakija, eli avustajan päämies, vapautuu maksamasta kokonaan tai osittain palkkiota ja kulukorvausta avustajalleen, ja vastavuoroisesti avustaja saa tämän osan palkkiostaan valtion varoista. Tämä ei kuitenkaan muulla tavoin muuta alkuperäistä toimeksiantosuhdetta. Oikeusavun saaja pysyy osittaisesta maksuvapautuksesta huolimatta edelleen avustajan päämiehenä, eikä esimerkiksi oikeusavun myöntävä oikeusaputoimisto voi määrätä, miten toimeksiantoa tulisi hoitaa. Yksityisen avustajan rooli oikeusaputoimeksiannossa alkaa jo toimeksiantoa vastaanottaessa, jolloin avustajan velvollisuutena selvittää mahdollisuus kattaa asiakkaan oikeudenkäyntikuluja julkisin varoin. Monesti myös itse oikeusavun hakeminen vaatii sellaista juridista perustelukykyä, jota oikeusavun hakijalta itseltään ei voida edellyttää. Yksityinen avustaja voi myös olla apuna hylätyksi tulleen oikeusapuhakemuksen muutoksenhaussa. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää yksityisen avustajan tärkeimpiä huomiotavia seikkoja sekä velvollisuuksia oikeusaputoimeksiannossa suhteessa niin asiakkaaseen, oikeusaputoimistoon kuin tuomioistuimeen.
  • Salmelainen, Saija (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan oikeushenkilön korvausoikeudellisia suojakeinoja sananvapaustapauksissa. Oikeushenkilö ei perustuslain tasolla tai rikoslain kriminalisointien kautta nauti yhtäläistä kunnian- ja maineen suojaa kuin luonnollinen henkilö. Valheellista ja vahingollista tietoa voidaan kuitenkin yhtäläisesti levittää myös oikeushenkilöistä ja luonnolliseen henkilöön kohdistunut kunnianloukkaus voi aiheuttaa vahinkoa myös luonnollisen henkilön yhteydessä toimivalle oikeushenkilölle, esimerkiksi luonnollisen henkilön työnantajalle. Tutkielmassa tarkoituksena on systematisoida ja tulkita laaja-alaisesti niitä oikeushenkilöllä olevia etenkin korvausoikeudellisia oikeussuojakeinoja, joiden kautta se voi suojella intressejään tilanteessa, jossa siitä julkaistaan valheellinen tai muuten loukkaava viesti joukkoviestinnässä. Johtuen siitä, että viestin sisällöstä oikeushenkilölle aiheutunut vahinko on tyypillisesti taloudellista vahinkoa, on tutkielmassa keskitytty tarkastelemaan, millä perusteella viestistä oikeushenkilölle aiheutunut taloudellinen vahinko tulee sopimuksenulkoisissa tilanteissa korvattavaksi VahL 5: :n perusteella. VahL 5:1 :n erityisedellytyksistä tutkielmassa tarkastellaan rangaistavaksi säädettyä tekoa sekä erittäin painavia syitä korvausvelvollisuuden perusteina joukkoviestinnässä julkaistun viestin aiheuttamasta taloudellisesta vahingosta. Viestintä on tyypillisesti ollut aihealue, jossa perus- ja ihmisoikeuksilla on ollut korostunut merkitys. Oikeushenkilöön kohdistuvan viestin tekijä käyttää pääsääntöisesti sananvapauttaan ilmaistessaan informaatiota. Viestin sisältö saattaa kuitenkin olla sellainen, että sen voitaisiin katsoa loukkaavan viestin kohteen mainetta ja kunniaa ja aiheuttavan tälle kärsimystä tai muuta taloudellista vahinkoa. Tästä syystä tutkielmassa tarkastelun kohteena on myös se, miten perus- ja ihmisoikeudet vaikuttavat tuomioistuimen päätöksenteossa viestin aiheuttaman taloudellisen vahingon korvattavuuden edellytyksiä arvioitaessa. Korvausoikeutta arvioitaessa on pyritty erottelemaan viestin lähteen tarkoitus kaupalliseen, toimitukselliseen ja niin kutsuttuun käyttäjälähtöiseen ilmaisuun. Sananvapaus nauttii laajinta suojaa sananvapauden ydinalueelle, mikä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kaupallinen viestintä ei pääsääntöisesti nauti yhtä laajaa sananvapauden suojaa kuin taas toimituksellinen viesti. Näin ollen erilaisin tarkoituksin julkaistuja ilmaisuja voidaan tulkita perus- ja ihmisoikeuspunninnassa toisistaan poikkeavasti. Toisaalta myös vahingonkorvausvastuun syntymisen edellytyksiä ja vahingonkorvausvastuun kohdentumista on mahdollista arvioida osin poikkeavasti erilaisten julkaisijaryhmien välillä. Tästä syystä tutkielmassa on päädytty kyseisenlaiseen jaotteluun. Korvausvastuun realisoiviin tilanteisiin on toisaalta vaikuttanut myös teknologian nopea kehittyminen, joka on mahdollistanut internetissä viestinnän määrän räjähdysmäisen kasvun. Viestinnän määrän lisäksi viestintä on myös yhä useamman erilaisen toimijan tuottamaa, mikä omalta osaltaan on omiaan johtamaan siihen, että taloudellista vahinkoa aiheuttavien viestien julkaisu voi tapahtua hyvinkin moninaisissa tilanteissa. Tästä syystä korvausvastuun perusteen lisäksi työssä käsitellään myös vastuun kohdentumista viestin julkaisevaan tahoon, sillä joukkoviestinnässä aiheutetun vahingon osalta vastuukysymykset ovat hyvin keskeinen osa korvausoikeudellisten suojakeinojen tehokkuuden arviointia. Tutkielma koostuu kuudesta pääjaksosta. Johdannossa esitellään tutkielman aihe ja tutkimuskysymys ongelmakohtineen internet-aikakauden viestintämuotojen kontekstissa. Toisessa pääjaksossa käsitellään joukkoviestinnän sääntelykenttää ja sananvapauslain vaikutusta vahingonkorvausoikeudellisiin vastuukysymyksiin. Kolmannessa pääjaksossa syvennytään tarkastelemaan viestin lähteen ja viestin kohteen perus- ja ihmisoikeussuojaa etenkin sananvapauden näkökulmasta siten, että korvausoikeudessakin vaikuttavat perus- ja ihmisoikeusargumentit tulisivat kontekstissaan esitellyiksi. Neljännessä pääjaksossa käsitellään niitä edellytyksiä, joiden vallitessa vahingonkorvausoikeus syntyy oikeushenkilöä loukkaavan viestin osalta. Viidennessä pääjaksossa tarkastellaan yksityiskohtaisemmin erilaisia yleisimpiä viestityyppejä, joiden perusteella vahingonkorvaus voidaan perustaa VahL:sta johtuvaan normiin. Viimeisessä pääjaksossa tehdään yhteenveto tärkeimmistä tutkielmassa käsitellyistä teemoista.