Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Laine, Jenni (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Tutkimus perustuu Schmittin kolmen teoksen, Valtiosääntöteorian, Poliittisen käsitteen ja Teorian partisaaneista yhtäaikaiseen luentaan. Tutkielmassa on tarkoitus luoda kuva siitä, kuinka Carl Schmittin poliittinen valtioteoria rakentuu hänen liberalismin kritiikkinsä ympärille. Aihetta käsitellään pääasiassa edellä mainittujen Schmittin kolmen teoksen kautta. Aluksi tarkastellaan Schmittin teosta Poliittisen käsite. Poliittisen käsitteen keskeisimpinä teemoina työssä esitetään Schmittin vihollisen rooli poliittisen ykseyden rakentajana, sekä toisaalta sodan ja väkivallan uhan merkitys tuon poliittisen ykseyden näkökulmasta. Schmittin Poliittisen käsite rakentuu realistisen poliittisen suuntauksen mukaisesti poliittiseksi teoriaksi. Seuraavaksi työssä käsitellään Poliittisen käsitteen kanssa lähes samaan aikaan ilmestynyttä Valtiosääntöteoriaa. Valtiosääntöteoria on Schmittin tarkastelua Weimarin tasavallan perustuslaista ja sen kaksijakoisesta luonteesta. Schmittille Weimarin tasavallan valtiosääntö näyttäytyi positivistisena liberaalina konstitutionalismina, jonka mukaisesti valtiosääntöä ihanteellisesti määrittää oikeusvaltioperiaate. Liberalistinen valtiosääntö on puhtaasti oikeudellinen ja sen tehtävänä on nimenomaisesti eristää valtion itsensä esittävät valtaoikeudet sekä kaikin tavoin pyrkiä pyhittämään yksilönoikeudet sekä kieltää valtiolta sen poliittisen aseman.Viimeisenä ennen johtopäätöksiä tässä työssä käsitellään vielä Schmittin tutkielmaa partisaaneista. Teoria partisaaneista on Schmittin vuonna 1963 ilmestynyt tutkielma sodasta, sodan muuttuneesta luonteesta ja sen uusista muodoista. Tämän lisäksi tutkielma tarkentaa Schmittin vihollisuuden käsitettä ja samalla terävöittää Schmittin liberalismin kritiikkiä jälkipoliittisessa maailmanjärjestyksessä. Carl Schmittin kolmen teoksen kautta tarkasteltuna hänen ajattelussaan rakentuu oikeuden suhde polittiseen, sekä poliittisen suhde oikeuteen. Oikeuden ja poliittisen suhteessa näyttäytyy sosiaalisen järjestyksen luonne. Schmittin aikana sosiaalinen järjestys perustui valtion muotoon. Schmittin teoriassa on siten keskeisenä käsitteenä valtio. Valtio poliittisena toimijana oli pitänyt hallussaan poliittisen monopolia jo 1600-luvulta lähtien. Kuitenkin jo ensimmäisen maailmansodan jälkeen uudenlaiset poliittiset toimijat ovat aika ajoin nakertaneet valtion sekä sisäistä että ulkoista valtaa. Tämän sisäisen ja ulkoisen vallan lähdettä ja perustaa Carl Schmitt näiden kolmen teoksen kautta rakentaa ja kuvaa. Schmittin poliittinen valtioteoria rakentuu hänen käsitykselleen kaikkien poliittisten käsitteiden poleemisesta luonteesta. Näin myös Schmittin poliittinen valtioteoria asettuu poleemisesti liberalistista maailmanjärjestystä vastaan. Carl Schmittin poliittisen valtioteorian tarkoitus ei ole ainoastaan kuvata tuota vastakkainasettelua, vaan hänen teoriansa itsessään asettuu myös samalla tavalla poleemisesti liberalistista maailmanjärjestystä vastaan. Schmittin ajatuksia voi helposti peilata myös tämän päivän sosiaaliseen järjestyksen muotoon ja tilaan. Tämän tutkielman viimeisessä luvussa pohditaan Schmittin poliittisen valtioteorian luonnetta liberalismin äänekkäimpänä kriitikkona, mutta ennen kaikkea sen roolia liberalismin poleemisena vastapuolena. Schmittille absoluuttinen vihollinen on poliittisen vihollinen. Kieltämällä poliittisen, se esittää vihollisen ja vihollisuuden elämänalueiden muissa kategorioissa. Tällainen tila on Schmittille aina kaoottinen.
  • Talus, Ben (2019)
    This research paper covers the legal and political development of the EU energy market, specifically the development of third country company access to the EU internal natural gas market. It examines the legal and political aspects of legal developments relating to access by third country companies to the EU gas market, and certain hurdles and disputes that have contributed to the present state of the market. The research questions addressed by this paper are (1) how politics impact the development of access to the EU internal gas market for third country companies, and (2) whether the access rules can be interpreted as being discriminatory towards third country companies. The paper accordingly focuses on the treatment of third country companies that seek to access the EU market, and examines the EU’s actions, in terms of blocking or hindering certain projects’ entry into the market by treating individual actors differently from one another. It also examines the way in which politics have shaped the regulation of access to the EU gas market. In addressing these issues, the paper focuses on the legal cases concerning the Nord Stream 2 project and the ‘Lex Gazprom’ clause contained in the EU Gas Market Directive. It also assesses the relationship between law and politics in order to provide an in-depth examination of the impact of politics in shaping the EU gas market access rules for third country companies. The paper starts with an introduction to the EU energy law field and the natural gas market. This is followed by an explanatory section that covers the relevant EU and energy institutions that control the market. The emphasis is on the EU’s legislative process and the relevant institutions, which are of importance to the assessment of the legal cases set out in chapter 4 of the paper. Chapter 3 examines the situation of third countries in the EU natural gas field in detail and focuses on their legal and political treatment. Chapter 5 answers the research question by assessing the case studies set out in chapter 4 and contextualising the findings of this exercise by reference to the underlying politics and EU and international law on certain legal issues. In addition to the legal and political assessment that it provides, the paper briefly addresses certain legal theories in order to measure the subject-matter of the assessment carried out against market objectives, such as how different actors’ political goals should be handled in a legally and politically tense situation. This aspect of the paper entails assessment of the interaction between law and politics based on legal theory.
  • Impiö, Eeva (2013)
    Tutkielman kysymyksenasettelu on tiivistäen seuraava: mitä vaatimuksia ja edellytyksiä lainsäädännöstä johtuu polttonesteiden jakeluaseman perustamiselle tärkeällä pohjavesialueella Suomen ja Venäjän oikeudessa ja onko oikeuskäytäntö linjassa lainsäädännön kanssa? Tutkimus on etupäässä oikeusdogmaattinen eli lainopillinen. Aineistona käytetään sekä voimassaolevaa että aiempaa säädösaineistoa sekä oikeuskäytäntöä. Lisäksi tutkimuksen aineistona käytetään lakien esitöitä sekä luonnollisesti oikeuskirjallisuutta. Tutkimuksessa suoritetaan myös oikeusvertailua Suomen ja Venäjän välillä. Tutkielmassa esitellään polttonesteiden jakeluasematoiminnalle asetettuja lainsäädännöstä ja oikeuskäytännöstä johtuvia vaatimuksia erityisesti silloin, kun toiminta sijoitetaan tärkeälle pohjavesialueelle. Tärkein yksittäinen säännös aiheen kannalta on ympäristönsuojelulain 8 §:n pohjaveden pilaamiskielto, joka pitää sisällään myös pilaantumisen aiheuttamisen. Suomessa lainsäädännön mukaan on periaatteessa mahdollista sijoittaa jakeluasema tällaiselle pohjavesialueelle, mutta korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuissa tähän on kuitenkin suhtauduttu pidättyväisesti. Korkein hallinto-oikeus on katsonut, että edes paras käyttökelpoinen tekniikka, jota toiminnanharjoittajan laissa edellytetään käyttävän, ei täysin riitä sulkemaan pois ympäristön pilaantumisen vaaraa, minkä vuoksi ympäristölupaa ei voida ympäristönsuojelulain perusteella myöntää. Ongelmat Suomessa eivät johdu suoranaisesti korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisulinjasta, vaan lupapäätösten perusteena käytettävästä pohjavesiluokituksesta: tärkeää pohjavesialuetta ei ole laissa määritelty, vaan sitä määriteltäessä tukeudutaan Suomen Ympäristökeskuksen laatimaan luokitukseen, joka ei kuitenkaan ole sitova eikä perustu lakiin. Lupakäytännössä tämä luokitus siis otetaan aina päätöksenteon perusteeksi, mistä aiheutuu ristiriita perustuslain 80 §:n kanssa, sillä yksilön velvollisuuksien ja oikeuksien perusteista tulee säätää lailla. Venäjällä sekä lainsäädäntö että oikeuskäytäntö mahdollistavat jakeluaseman sijoittamisen tärkeillekin pohjavesialueille, kunhan ennaltaehkäisevistä suojaustoimenpiteistä huolehditaan. Venäjän ympäristölainsäädännön mekanismit poikkeavat muutoinkin suomalaisista ja niitä käsitellään omassa luvussaan. Johtopäätöksenä esitetään, että lainsäädäntöä tulisi muuttaa tai ainakin täsmentää siten, että tärkeää pohjavesialuetta määriteltäessä viitataan Suomen Ympäristökeskuksen luokitukseen laissa tai asetuksessa.
  • Lehtonen, Heidi (2014)
    Pyramidihuijauksia on käsitelty oikeuskirjallisuudessa ainoastaan rikosoikeuden puolella, ja ratkaisukäytännössä tekijät on yleensä tuomittu petoksesta ja rahankeräysrikoksesta. Tutkielmassa arvioidaan sijoitustoiminnassa tapahtuvassa pyramidipelissä eli ponzi-pelissä annettujen tahdonilmaisujen pätevyyttä siviilioikeudellisesta näkökulmasta. Fokus on niissä oikeustoimilain 3 luvun pätemättömyysperusteissa, jotka saattaisivat tulla sovellettaviksi. Näitä ovat petollinen viettely (30 §), kiskominen (31 §) sekä kunnianvastainen ja arvoton menettely (33 §). Oikeustoimilain ulkopuolelta käsitellään lisäksi motiivierehdystä koskevia tilanteita. Tarkastelun ulkopuolelle jäävät kokonaan muut loukatun osapuolen oikeussuojakeinot, kuten mahdollisuus vahingonkorvaukseen. Konkreettiseksi esimerkkitapaukseksi on otettu Wincapita, jonka valuuttakaupaksi väitettyä menettelyä on käsitelty useassa rikosasiassa korkeimmassa oikeudessa asti. Oikeustoimilakia ja sen pätemättömyysperusteiden aiheuttamaa pätemättömyyttä tarkastellaan aluksi yleisellä tasolla. Soveltumista ponzi-peleihin puoltaa OikTL:n asema varallisuusoikeudellisena yleislakina sekä sen säännösten joustavuus. Lisäksi laki on 3 luvun pätemättömyysperusteiden kohdalta kirjoitettu väljyydessään periaatteita ilmentävään muotoon. Tutkielmassa käydään myös yksityiskohtaisemmin läpi kunkin pätemättömyysperusteen tunnusmerkistö sekä pyritään selvittämään säännöksen sisältöä paitsi lain sanamuodon myös lainsäätäjän alkuperäisen tarkoituksen pohjalta. Lisäksi väärinkäytösperusteiden konkreettisesta soveltamisesta on oikeuskäytännöstä valittu esimerkkitapauksia. Näistä pyritään löytämään paitsi mahdollisia säännönmukaisuuksia myös soveltamisalan laajuutta määrittäviä ratkaisuja, joiden pohjalta voidaan etsiä vastausta asetettuun tutkimuskysymykseen. Pyramidipelissä merkittäväksi tekijöiksi nousevat varsinaisen toimeenpanijan ohella järjestelmään aiemmin liittyneet jäsenet, jotka toiminnallaan laajentavat pyramidijärjestelmää ja keräävät itselleen tuottoa uusien sijoittajien kustannuksella. Tämän vuoksi on tarkasteltu myös ylempien portaiden jäsenten oikeussuhdetta alalinjastoonsa sekä menettämisseuraamuksen että hyvän tavan vastaisuuden kannalta.
  • Nygren, Morris (2021)
    Jalkapallo on maailman suosituin urheilulaji. Eurooppalaisen ammattijalkapallon ympärille on muodostunut mittavaa liiketoimintaa. Suurimmat seurat generoivat vuosittain satojen miljoonien eurojen liikevaihdon. Osa näistä seuroista on listattuna eri pörsseihin. Näiden seurojen suurimmat tulonlähteet muodostuvat televisiointioikeuksista, kaupallisista lähteistä ja pelipäivien myynneistä. Suurin kululaji on palkkakulut. Pelaajia voidaan perustellusti pitää jalkapalloseuran yhtenä tärkeimmistä tuotannontekijöistä. Pelaajista maksettavat siirtomaksut ovat kasvaneet tasaiseen tahtiin viimeisien vuosien aikana. Suurin yksittäisestä pelaajasta maksettava siirtosumma on peräti yli 200 miljoonaa euroa. Jalkapallon pelaajamarkkinoille ominaisella tavalla pelaajakaupoista liikkuu mediassa varsin yksityiskohtaisiakin tietoja ennen varsinaisten sopimusten julkaisemista. Tällaisten huhujen siivittämänä suuret pelaajakaupat ovat todistetusti vaikuttaneet niissä osapuolena olevien pörssilistattujen seurojen pörssikursseihin. Sisäpiirisääntelyn tavoitteena on estää väärinkäytöksiä arvopaperimarkkinoilla ja tätä kautta edistää markkinoiden tehokasta toimivuutta sekä ylläpitää sijoittajien luottamusta markkinoita kohtaan. Varsinkin pelaajakauppojen yhteydessä herää kysymys sisäpiirisääntelyn soveltumisesta pelaajien hankintaa tai myyntiä edeltäviin neuvotteluihin ja niiden osapuolena olevien tahojen tietoihin näistä tulevista siirroista. Tutkielman tavoitteena on tarkastella jalkapallon pelaajakauppoihin liittyvien tietojen kuulumista sisäpiirisääntelyn alaisuuteen, tämän seurauksia eri pelaajakaupoissa mukana oleville tahoille, sekä jalkapallon itsesääntelyn yhteensopivuutta sisäpiirisääntelyn kanssa.
  • Hietanen, Laura (2019)
    Tutkimustehtävänä on arvioida ei-taloudellisen tiedon merkitystä rahoitusmarkkinoilla ja selvittää, toimivatko rahoitusmarkkinat vallitsevan sääntelyn puitteissa tehokkaasti vai tarvitaanko mahdollisesti lisää sääntelyä. Tutkimuksessa kartoitetaan sijoittajien tarvetta ei-taloudelliselle tiedolle ja tarkastellaan yhtiöiden raportointia yhteiskunnallisten arvojen noudattamisesta ja edistämisestä. Ei-taloudellisen tiedon julkistamista tarkastellaan etenkin yhtiöiden hallinnoinnin näkökulmasta. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, vastaavatko institutionaalisten sijoittajien asettamat raportointivelvollisuudet sijoittajien ei-taloudellisen tiedon saannin tarpeeseen riittävästi, vai onko lakisääteistä tiedonantovelvollisuutta laajennettava. Tiedonantovelvollisuutta tarkastellaan markkinoilla kaupankäynnin kohteeksi otettujen arvopaperien liikkeenlaskijoiden osalta niin kuin se niitä velvoittaa tai tulisi velvoittaa. ESG-raportointi ja -kriteerit sen sijaan ovat yksi keino arvioida ja toteuttaa yritysvastuullisuutta. ESG-kriteereillä tarkoitetaan tutkimuksessa ympäristöön, yhteiskuntaan ja hallinnointiin liittyviä kriteereitä ja niihin liittyvää liikkeeseenlaskijoille asetettua raportointivelvollisuutta. ESG-kriteerit integroituneena investointipäätöksiin edellyttävät yhtiöiltä laajempaa tiedonantovelvollisuutta. Sääntelytarpeita on tarkasteltava siis tiedonantovelvollisuuden funktiosta lähtöisin ja punnittava onko sääntelytoimenpiteet tarpeellisia markkinoilla vai ei. Tiedonantovelvollisuuden funktiota tarkastellessa osoitettiin, että informaatiotehokkuuden voidaan ajatella tehostavan rahoitusmarkkinoiden tehokkuutta. Markkinoilla kehittynyt laajempi tiedonanto ilman sääntelyn laajentumista on osoitus, että laajemmalle tiedonantovelvollisuudelle on paikkansa. Voimassa olevan lainsäädännön tarkastelu osoitti, että lainsäädäntö ei ole kyennyt vastaamaan tarpeeksi liian joustavan raportoinnin aiheuttamiin haasteisiin. Samoin myös kansainvälisten ei-sitovien linjauksien vapaaehtoisuus osoittautui riittämättömäksi vertailukelpoisten raportointien luomiseksi. Myös institutionaalisten sijoittajien edellyttämän tiedonannon tarkastelun osalta osoittautui, että vaatimukset eivät ole riittävässä määrin yhteneviä, jotta konsensus raportoitavista vastuullisuusnäkökohdista olisi kehittynyt sekä hallinnollinen osuus ESG-kriteereistä olisi tarpeeksi jouhevasti integroitu kriteerien osaksi. Tarkastelu osoitti, että muun kuin taloudellisten näkökohtien raportoinnin lainsäädännöllinen kehitys voidaan katsoa tarpeelliseksi.
  • Kaukonen, Leia (2016)
    Finanssikriisin jälkeisessä corporate governance -keskustelussa on usein korostettu yritysten osakkeenomistajien roolia väärinkäytösten ehkäisyssä. Tämän taustalla on ajatus siitä, että riittävän suurella ja sitoutuneella osakkeenomistajalla on voimakas intressi ajaa yhtiön etua ja vaikuttaa tiedon asymmetrian synnyttämiin ongelmiin. Keskustelussa on tämän myötä korostettu osakkeenomistajien ja hallituksen välisen vuoropuhelun merkitystä. Osakeyhtiölain lähtökohtana on kuitenkin se, että osakkeenomistaja käyttää äänivaltaansa yhtiökokouksessa. Kaikesta muusta, mikä ei kuulu yhtiökokouksen päätösvaltaan, päättää hallitus, toimitusjohtaja tai muu yhtiöjärjestyksen määräämä yhtiön toimielin. Yhtiökäytäntö kuitenkin osoittaa, että vuoropuhelua hallituksen ja erityisesti merkittävien osakkeenomistajien välillä yhtiökokouksen ulkopuolella tosiasiassa käydään. Yhtiöstä riippuen dialogia käydään jopa hyvinkin paljon ja erilaisin tavoin. Lisäksi kansainvälisenä trendinä näyttäisi olevan aktiivisen osakkeenomistajaroolin korostuminen. Suomalaisten pörssiyhtiöiden omistusrakenne on tyypillisesti sellainen, että yhtiössä on yksi tai useampi merkittävä osakkeenomistaja, minkä lisäksi muu omistus on hajautunutta. Erityisesti tämän kaltaisesta omistusrakenteesta juontuu kysymys siitä, olisiko joissain tilanteissa yhtiön edun kannalta perusteltua, että hallitus tiedustelee yksittäisen osakkeenomistajan kantaa yhtiössä valmisteilla olevasta asiasta. Tätä koskien on usein esitetty, että yhtiön hallitus ei voi käydä yksittäisen osakkeenomistajan kanssa vuoropuhelua ilman, että yhtiötä koskevia tietoja annettaisiin samanaikaisesti kaikille osakkeenomistajille. On esitetty myös, että erityisesti osakeyhtiölain yhdenvertaisuusperiaate sekä arvopaperimarkkinalain sisäpiirintiedon luovuttamiskieltoa koskevat säännökset estäisivät dialogin käymisen hallituksen ja yksittäisen osakkeenomistajan välillä. Joissain tilanteissa osakkeenomistajien näkemysten tiedustelu saattaa kuitenkin yhtiökäytännön perusteella olla yhtiön ja sen kaikkien osakkeenomistajien edun kannalta perusteltua. Niin voimassa oleva suomalainen lainsäädäntö kuin itsesääntelykään ei tarjoa tarkempia säännöksiä koskien osakkeenomistajien kanssa käytävää dialogia. Tästä syystä tutkielmassa on tarkoitus pohtia syvällisemmin sitä laajuutta sekä asiallista ja henkilöllistä ulottuvuutta, jonka rajoissa hallituksen ja osakkeenomistajien välistä vuoropuhelua voidaan käydä. Tutkielmassa on lisäksi pyritty selvittämään, käydäänkö kyseisenlaista dialogia käytännössä, sekä hahmotellaan prosessia, jota tulisi dialogia käydessä noudattaa. Tutkielmassa on erityisesti pyritty osoittamaan, että merkittävien osakkeenomistajien kanssa käytävä vuoropuhelu voitaisiin nähdä hallituksen päätöksenteosta erillisenä prosessina, jolla voidaan täydentää hallituksen tiedonsaantia sekä edistää yhtiön etua.
  • Tunkkari, Linda (2022)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää pörssiyhtiön hallituksen toimivaltaa kestävän yritystoiminnan toteuttamisessa ja edistämisessä. Kestävässä yritystoiminnassa on kysymys planeetan kantokyvyn rajoissa toteutettavasta yritystoiminnasta, jonka lomassa huomioidaan yrityksen toiminnan vaikutuksia talouteen, ympäristöön ja yhteiskuntaan. Erityisesti kansainvälisessä kontekstissa toimiviin pörssiyhtiöihin kohdistuu nykyään yhteiskunnan suunnalta enenevissä määrin kestävään yritystoimintaan liittyviä odotuksia. Näitä odotuksia ei ole enää syytä sivuuttaa, vaan katse on suunnattava kohti kestävämpää polkua. Yhtiön hallituksen katsotaan omaavan parhaat mahdollisuudet ohjata yritystoimintaa kestävämpään suuntaan. Yritysten onkin hallituksen johdolla kyettävä integroimaan kestävyys osaksi liiketoimintaansa, mitä voidaan pitää edellytyksenä kestävämmille ja kilpailukykyisemmille yrityksille. Tutkielmassa kartoitetaan pörssiyhtiön hallituksen toimintaa määrittävää sääntelyä, joka luo pohjan toimielimen toimivallalle myös kestävän yritystoiminnan osalta. Sääntely koostuu pääosin osakeyhtiölain hallitukselle asettamista yleisistä tehtävistä sekä johdon huolellisuus- ja lojaliteettivelvollisuuksista. Lojaliteettivelvollisuuden ytimen muodostamalla yhtiön edulla ja sen edellyttämällä yhtiön toiminnan tarkoituksen mukaisella toiminnalla on tutkielman aiheen kannalta merkittävä rooli. Hallituksen toimivalta kestävän yritystoiminnan toteuttamisessa riippuu pitkälti mainittujen suhtautumisesta yritystoiminnan kestävyyteen. Corporate governance -sääntelyllä ja erityisesti siihen sisältyvillä koodeilla on myös merkittävää vaikutusta hallituksen toimivallan määrittelyn suhteen. Koodien taustalla vaikuttavilla ajatuksilla katsotaan olevan yhteys siihen, miten niiden ohjaama hallituksen toimivalta suhteutuu kestävään yritystoimintaan. Tämän osalta tutkielmassa on vertailun vuoksi käsitelty hallinnointikoodin ohella myös mm. muiden Pohjoismaiden vastaavia koodeja. Suomen pörssiyhtiöiden toimintaa ohjaa hallinnointikoodi, joka perustuu osakkeenomistajakeskeiselle mallille. Osakeyhtiölain sääntely perustuu niin ikään kyseiselle mallille ja tätä ilmentää erityisesti yhtiön voitontuottamistarkoitus. Näin ollen pörssiyhtiön hallituksen toimivalta on pitkälti osakkeenomistajakeskeisyyden värittämää. Osakkeenomistajakeskeisyyden osalta katsotaankin, että se muodostaa merkittävimmän esteen kestävälle yritystoiminnalle. Mainittu perustuu siihen, että osakkeenomistajakeskeisyyteen liittyvä osakkeenomistajien etujen korostaminen voi hämärtää hallituksen tosiasiallista toimivaltaa kestävän yritystoiminnan osalta. Tätä korostaa myös se, ettei hallituksen toimintaa määrittävä sääntely lähtökohtaisesti huomioi kestävää yritystoimintaa tai siihen liittyviä tekijöitä. Tutkielmassa on hahmotettu pörssiyhtiön hallituksen toimivallan rajoja ja sitä, miten ne suhteutuvat kestävään yritystoimintaan. Hallituksen toimivallan osalta on nostettu esiin niitä mahdollisuuksia, joita voimassa olevan sääntelyn voidaan katsoa tarjoavan kyseiselle toimielimelle kestävän yritystoiminnan osalta. Osakkeenomistajakeskeisyys vaikuttaa kuitenkin tällä hetkellä kaikkeen hallituksen toimintaan ja siten tutkielmassa on myös selvitetty keinoja, joilla osakkeenomistajakeskeisyyttä voidaan taklata.
  • Vehviläinen, Jami (2021)
    Tutkielmassa arvioidaan pörssiyhtiön omien osakkeiden hankintaa informaatioasymmetrian aiheuttamien opportunismiriskien valossa. Osakeyhtiöoikeudellista ja arvopaperimarkkinaoikeudellista sääntelyä lähestytään kokonaisuutena, jonka keskeiseksi funktioksi tutkielman viitekehyksessä määritetään vahvemmassa tietopositiossa olevien toimijoiden opportunistisen käyttäytymisen torjunta. Rajattaessa varojenjakosääntelyyn yleisesti kytkeytyvä problematiikka tarkastelun viitekehyksen ulkopuolelle, tutkielmassa hahmotetaan osakeyhtiölain keskeisiksi lähtökohdiksi osakkeenomistajien ja johdon sekä toisaalta määräävän osakkeenomistajien ja vähemmistöosakkeenomistajien suhteessa esiintyvien opportunismiriskien torjunta, kun taas arvopaperimarkkinaoikeudellisesti keskiöön nostetaan markkinoiden tehokasta toimintaa ja luottamusta turvaavat tavoitteet. Omien osakkeiden hankintaa rajaava sääntelykehys systematisoidaan tutkielmassa funktionaalisesti viiden kokonaisuuden alle. Näitä ovat 1) hankinnan määrälliset rajoitukset, 2) päätöksenteon menettelylliset rajoitukset, 3) päätöksen sisältöä koskevat määräykset, 4) informaatiovelvoitteet, ja 5) markkinoiden väärinkäyttösääntely. Sääntelykokonaisuuden systematisointi toteutetaan oikeudenalarajat ylittäen ja huomioiden sekä lain tasoinen kotimainen säädösaineisto, Euroopan unionin lainsäädäntö, että Helsingin pörssin itsesääntely. Sääntelyn tarkoituksenmukaisuusarvioinnin tueksi käsitellään keskeisiä taloustieteellisessä tutkimuksessa havaittuja motiiveja, joita omien osakkeiden hankintaan liittyy. Keskeisenä havaintona tältä osin on, että erityisesti yritysvaltausten torjunnassa, signalointitarkoituksessa ja osittain johdon kannustinjärjestelmään kytkeytyvissä motiiveissa saattaa esiintyä hylättäviä opportunistisia piirteitä. Käsittelyn pohjalta tutkielman keskeinen johtopäätös on, että omien osakkeiden hankintaa koskeva sääntely on pääosin tarkoituksenmukaista, mutta pienempiä muutostarpeita liittyy erityisesti yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden määrää koskeviin rajoituksiin. Lisäksi tutkielmassa tunnistetaan jatkotutkimuksen varaan jäävä prima facie aukkotilanne, kun johto pyrkii hyödyntämään opportunistisesti takaisinostoilmoituksesta aiheutuvan kurssinousun.
  • Rokka, Tiia (2014)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan yhtiöoikeudellisesta näkökulmasta pörssiyhtiön osakeperusteisen palkitsemisjärjestelmän toteuttamista, kun yhtiö hankkii arvopaperipörssin välityksellä suunnatusti omia osakkeitaan ja myöhemmin luovuttaa ne työntekijöilleen suunnatulla osakeannilla. Samalla selvitetään palkitsemisjärjestelystä aiheutuvaa yhtiöön kohdistuvaa verotusta ja kirjanpitokohtelua. Tutkielmassa selvitetään mitä osakeperusteisilla palkitsemisjärjestelmillä tarkoitetaan ja esitetään omien osakkeiden hankintaan liittyvä OYL 15 luvun mukainen ja osakeantiin kohdistuva OYL 9 luvun mukainen sääntely. Näistä lähtökohdista tutkielmassa pyritään vastaamaan vero-oikeudellisesta näkökulmasta kysymykseen siitä, millä perusteella pörssiyhtiölle pääsääntöisesti verovähennyskelvoton varojen jakaminen muuntuu elinkeinotulosta verovähennyskelpoiseksi menoksi. Pörssiyhtiöiden konsernitilinpäätöksissä sovelletaan aina kansainvälisiä tilinpäätösstandardeja, joihin kuuluu myös osakeperusteisia maksuja koskeva IFRS 2 -standardi, sekä täydentävästi kansallista kirjanpitolainsäädäntöä. Yhtiöoikeudellisen ja vero-oikeuden näkökulman ohella tarkastellaan omien osakkeiden hankintaan ja osakeantiin liittyvää kirjaamiskäytäntöä. Teeman hahmottamiseksi tutkielmassa esitellään vero-oikeudelliset käsitteet työsuhdeanti ja työsuhdeoptio, jotka on tärkeää erottaa yhtiöoikeudellisesta osakeanti-käsitteestä siksi, että verotuksessa työsuhdeantiin liittyvää normistoa sovelletaan ainoastaan uusien osakkeiden antamisessa ja työsuhdeoptioihin liittyvä sääntely koskee yhtiön jo olemassa olevia osakkeita. Olennaista on myös ymmärtää, että eri oikeudenaloilla käytettävät samannimiset käsitteet eivät välttämättä vastaa merkitykseltään toisiaan. Kun vero-oikeudellisesti erotetaan uusien ja vanhojen osakkeiden antaminen, yhtiöoikeuden kannalta osakeannissa ei tehdä eroa siinä, annetaanko uusia vai markkinoilta hankittuja vanhoja osakkeita. Merkittävää on nimenomaisesti se, että verotuskohtelu poikkeaa suuresti niin yhtiön kuin osakkeiden saajan osalta riippuen siitä, annetaanko työntekijöille uusia osakkeita vai yhtiön hallussa olevia vanhoja osakkeita. Osakeperusteinen palkitsemisjärjestelmä omia osakkeita hankkimalla ja luovuttamalla tarjoaa pössiyhtiöille huomattavia veroetuja, sillä se mahdollistaa omien osakkeiden hankinnasta aiheutuvien menojen vähennysoikeuden tuloverotuksessa. Yhtiöoikeudessa omien osakkeiden hankinta on OYL 13:1:n mukaista varojen jakamista, jota verotuksessa pidetään lähtökohtaisesti vähennyskelvottomana menona. Kuitenkin EVL 18.3 § sallii omien osakkeiden hankintamenon vähentämisen, kun osakkeet luovutetaan palkitsemisjärjestelmän perusteella pörssiyhtiön työntekijöille. Jotta kyse on säännöksessä tarkoitetusta osakepalkkiosta, tulee siitä työntekijöille lupaamisen ja antamisen välillä olla vähintään vuoden mittainen ajanjakso, annettavan osakkeen on oltava noteerattuna arvopaperipörssissä ja se on joko yhtiön oma tai samaan konserniin kuuluvan yhtiön osake. Lisäksi edellytetään, että palkkiona saatavan edun arvo riippuu osakkeiden arvon kehityksestä. Osakeperusteisen palkitsemisjärjestelmän päämääränä työntekijöiden sitouttamisen lisäksi voidaan nähdä tarkoitus ratkaista päämies-agentti suhteesta johtuva osakkeenomistajien ja yhtiön työntekijöiden välinen intressiristiriita yhdenmukaistamalla heidän päämääränsä kohdistumaan yhtiön edun mukaiseen toimintaan. Tämä toteutetaan siten, että työntekijälle annetaan yhtiön aiemmin markkinoilta hankkimia omia osakkeita.
  • Hukari, Jan (2023)
    Pörssiyhtiöissä omien osakkeiden hankkiminen toteutetaan pääsääntöisesti suunnatusti julkisen kaupankäynnin kautta eli ostamalla niitä anonyymista pörssikaupankäynnistä. OYL:n esitöiden mukaan pörssiyhtiöissä omien osakkeiden suunnatulle hankkimiselle muuten kuin julkisen kaupankäynnin kautta on oltava painavat perusteet. Suomalaisessa oikeuskirjallisuudessa on tunnustettu mahdollisuus siihen, että joissain tapauksissa se voisi olla pörssiyhtiölle edullisempi tapa toteuttaa hankinnat, mutta tätä ei ole tarkemmin analysoitu eikä perusteluita ole esitetty sille, millä tavalla ne voisivat olla yhtiön edun mukaisia. Aihe on ajankohtainen, sillä pörssiyhtiöiden julkisen kaupankäynnin ulkopuolella toteutetuista suunnatuista hankinnoista löytyy esimerkkejä viimeaikaisesta yhtiökäytännöstä Helsingin Pörssistä. Tässä tutkielmassa pyritään pääosin lainopillisella metodilla selvittämään, voiko pörssiyhtiö hankkia omia osakkeitaan suunnatusti julkisen kaupankäynnin ulkopuolelta. Aihetta on lähestytty osakeyhtiön oikeustaloustieteellisistä ja osakkeenomistajakeskeisistä lähtökohdista käsin. Yhtiö- ja arvopaperi-markkinaoikeudellisten säännösten lisäksi painoarvoa on annettu etenkin yhdenvertaisuusperiaatteelle, yhtiön edulle sekä rahoitusteoreettiselle käsitykselle omien osakkeiden hankinnoista. Tutkielmassa esitetään, että tällaiset hankinnat voivat joissain tilanteissa olla hyväksyttäviä. OYL 15:6.1 ohjaa järjestelyn hyväksyttävyyden arvioinnin painavan taloudellisen syyn olemassaolon vaatimuksen sekä tarjotun vastikkeen ja käyvän arvon suhteen arviointien kautta yhtiön edun ja yhdenvertaisuusperiaatteen väliseen punnintaan. Ratkaisevaa on tehdä hinnan ja nopeuden perusteella kustannushyötyanalyysi siitä, ylittävätkö hyödyt yhtiön edun kannalta suuntaamisen ulkopuolisille osakkeenomistajille yleensä muodollisesta yhdenvertaisuuden loukkauksesta syntyvät haitat. Riittävä painava taloudellinen syy yhtiön kannalta oikeuttaa yhdenvertaisuudesta poikkeamisen. Silloin kun takaisinostoihin käytettävät varat ovat aidosti ylimääräisiä ja ostot toteutetaan edullisimpaan mahdolliseen hintaan, tulevat kaikkien osapuolten intressit yleensä parhaiten tyydytetyiksi ja hankintoja voidaan pitää hyväksyttävinä. Toisaalta suunnattuihin julkisen kaupankäynnin ulkopuolisiin hankintoihin liittyy erityisiä riskejä väärinkäytöksistä. On tärkeää erottaa varastamiseen rinnastuva osakkeenomistajien varallisuusoikeuksien loukkaaminen ja ketterä yhtiön etua hyödyttävä varojen jakaminen toisistaan.
  • Liesegang, Markus (2015)
    Urheiluhuliganismi, varsinkin jalkapallo-otteluissa, on ollut urheilevan ja urheilua seuraavan maailman huolenaiheena jo usean vuosikymmenen ajan. Jalkapallohuliganismin ja samalla urheiluhuliganismin juuret ovat tiukasti Brittiensaarilla, mutta nykypäivänä huliganismia on havaittavissa eri puolilla maailma sekä muun muassa jääkiekko-otteluiden parissa. Estääkseen huligaanien pääsyä otteluihin, ovat monet Euroopan valtiot luoneet porttikieltojärjestelmän, jonka avulla on saatu hillittyä huligaanien pääsyä ottelutapahtumiin. Urheiluhuliganismista kärsivissä maissa on uuden lainsäädännön avulla toteutettu porttikieltojärjestelmiä, joiden perusteella huliganismiin syyllistyville henkilöille on voitu tuomita porttikieltoja urheilutapahtumiin. Viime vuosina Palloliitto ja Jääkiekkoliitto ovat aktiivisesti pitäneet yllä keskustelua siitä, että Suomeenkin saataisiin porttikieltojärjestelmä, jonka avulla voitaisiin tehokkaasti estää sellaisten henkilöiden sisäänpääsy urheilutapahtumiin, jotka aiheuttavat vakavia järjestyshäiriöitä. Suomen lainsäädännöstä ei löydy tällä hetkellä säännöstä, jonka perusteella henkilö voitaisiin tuomita porttikieltoon määräajaksi. Lainsäädännöstä löytyy ainoastaan henkilön sisäänpääsyn estämistä koskeva säännös, joka perustuu järjestyksenvalvojan tilannekohtaiseen harkintaan. Suomen tilanne urheiluhuliganismin suhteen on huomattavasti parempi verrattuna useisiin muihin Euroopan maihin. Suomessa ei ole sattunut kovinkaan montaa vakavaa urheiluhuliganismiksi laskettavaa tilannetta viimeisten vuosien aikana. Sen sijaan pienempiä järjestyshäiriötä sattuu verrattain usein eri urheilulajien ja sarjatasojen otteluissa. Sisäasiainministeriö perusti vuonna 2012 porttikieltotyöryhmän selvittämään Suomen tilan urheiluhuliganismin suhteen. Porttikieltotyöryhmän loppuraportissa todetaankin, että huliganismi on lievässä kasvussa Suomessa ja porttikieltomenettelyn lisäämistä urheiluhuliganismin torjumisen keinovalikoimaan on vakavasti harkittava myös Suomessa. Tässä tutkimuksessa selvitetään onko Suomeen perustettavissa sopimusvapauteen perustuva yksityisoikeudellinen porttikieltojärjestelmä. Järjestelmä olisi kevyempi vaihtoehto, kuin lainsäädäntöön perustuva järjestelmä. Yksityisoikeudellisessa järjestelmässä toimijoina voisivat olla muun muassa Valo ry sekä Urheilun oikeusturvalautakunta. Yksityisoikeudellisessa porttikieltojärjestelmässä katsojat sitoutuisivat ennalta määriteltyihin käyttäytymissääntöihin tullessaan urheilutapahtumaan. Tapahtuman järjestäjillä olisi laaja informaatio velvollisuus, jotta käyttäytymissäännöt sitoisivat katsojia. Porttikieltotyöryhmän selvityksen perusteella porttikieltojärjestelmällä saattaisi olla vaikutuksia myös ihmisten perustuslaissa turvattuihin oikeuksiin. Voidaan kuitenkin todeta, että porttikieltojärjestelmä ei rajoittaisi mitään perustuslaissa turvattua oikeutta ainakaan oikeuden ydinalueella. Suomessa on kuitenkin ollut tapana kantaa erityisen suurta huolta perusoikeuksista, joten tutkimuksessa on selvitetty myös mahdollisia järjestelmän vaikutuksia perusoikeuksiin. Osana porttikieltojärjestelmää Suomeen tulisi luoda porttikieltorekisteri, jossa olisi niiden henkilöiden henkilötiedot valokuvineen, jotka ovat saanet porttikieltojärjestelmän mukaisen porttikiellon. Porttikieltorekisterin avulla tapahtuman järjestäjät ja poliisi voisivat valvoa tehokkaammin henkilöitä, jotka ovat saaneet porttikieltojärjestelmän mukaisen porttikiellon. Tutkimuksessani porttikieltorekisterin ylläpitäjäksi valikoitui Valo ry, koska sillä on jo tällä hetkellä keskeinen aseman suomalaisessa urheilussa sekä tietotaitoa ja resursseja riittävästi järjestelmän ylläpitäjäksi. Tutkimuksessani kartoitetaan Suomen lainsäädäntöä, joka vaikuttaa tällä hetkellä urheilutapahtumien järjestämiseen sekä tarkastellaan onko yksityisoikeudellinen porttikieltojärjestelmä mahdollinen toteuttaa voimassa olevan lainsäädännön alaisuudessa. Tutkimuksessani suomalaisesta lainsäädännöstä ei löytynyt suoranaisia esteitä sille, että porttikieltojärjestelmä toteutettaisiin yksityisoikeudellisin keinoin. Toimivan ja oikeudenmukaisen järjestelmän luominen vaatii kuitenkin Valo ry:ltä sekä lajiliitoilta mittavia panostuksia sekä selkeitä ja tarkkarajaisia säännöksiä.
  • Teriö, Iida Elena (2022)
    Syrjintä etnisyyden perusteella on kielletty kansallisessa ja kansainvälisessä oikeudessa. Muodollisesta yhdenvertaisuudesta huolimatta eri etniset vähemmistöt eivät ole tosiasiallisesti yhdenvertaisessa asemassa ja kohtaavat erityisesti rakenteellista rasismia. Positiivinen erityiskohtelu on sellaista sallittua erilaista kohtelua, jonka tarkoituksena on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistäminen. Positiivista erityiskohtelua on käytetty ja tutkittu melko vähän etnisen syrjinnän yhteydessä. Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, missä määrin positiivista erityiskohtelua on mahdollista käyttää rakenteelliseen rasismiin puuttumisen keinona ja voiko siihen olla velvollisuus. Tutkielman metodina käytetään yhtäältä lainoppia ja toisaalta empiiristä oikeustutkimusta. Lähdeaineisto koostuu oikeuslähteistä sekä yhteiskuntatieteellisestä kirjallisuudesta ja yhteiskuntatieteellisistä empiirisistä tutkimusaineistoista. Positiivinen erityiskohtelu on sallittua, kun se täyttää tietyt edellytykset. Jotta etnisyyteen perustuva positiivinen erityiskohtelu olisi sallittua, tulee sen olla hyväksyttävään tavoitteeseen pyrkivää, oikeasuhtaista, kestoltaan oikein mitoitettua, johdonmukaista ja lakiperustaan nojaavaa. Viranomaisella, koulutuksen järjestäjällä ja työnantajalla on velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta. Positiivinen erityiskohtelu on yksi mahdollinen tapa toteuttaa tätä velvollisuutta. Johtopäätöksenä todetaan, että positiivisella erityiskohtelulla näyttäisi olevan tosiasiallista etnistä yhdenvertaisuutta voimistava ja rakenteellista rasismia vähentävä vaikutus. Rakenteellisen rasismin esiintyminen ja positiivisen erityiskohtelun oletettu tosiasiallista yhdenvertaisuutta lisäävä vaikutus muodostavat lähtökohtaisesti sallitut olosuhteet etnisten vähemmistöjen positiiviselle erityiskohtelulle. Joissakin konkreettisissa tilanteissa positiiviseen erityiskohteluun voitaneen katsoa olevan velvollisuus.
  • Mykkänen, Merilii (2020)
    Uskonnonvapaus on merkittävä perus- ja ihmisoikeus, joka on suojeltu useissa kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa sekä Suomen perustuslaissa. Tässä tutkielmassa keskiössä on positiivinen uskonnonvapaus, eli perustuslain 12.2 §:ssä ilmaisu oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa. Tutkimuskysymyksenä on tarkastella sitä, mitkä asiat Suomen lainsäädännössä, julkisen vallan käytännöissä ja yksilöiden välisissä suhteissa tukevat positiivista uskonnonvapautta ja mitkä taas rajoittavat. Koska toisella perus- ja ihmisoikeudella, syrjintäkiellolla, on keskeinen merkitys uskonnonvapauden toteutumisen kannalta, analysoidaan uskonnonvapautta myös sen näkökulmasta. Tutkielma on oikeusempiirinen tutkimus, joka pohjautuu olemassa olevaan kvalitatiiviseen ja kvantitatiiviseen aineistoon. Sikäli kuin tutkielmassa analysoidaan voimassa olevaa oikeutta, käytetään lainopin metodia. Aineistoa lähestytään critical legal studies -näkökulmasta. Tutkielmassa käytettyä aineistoa on jaoteltu ihmisoikeusindikaattorityössä käytetyllä tavalla rakenne-, prosessi- ja lopputulosindikaattoreihin. Työssä esitellään ensin uskonnonvapautta perus- ja ihmisoikeutena, keskittyen erityisesti positiiviseen uskonnonvapauteen. Luvussa kaksi käsitellään myös uskonnon ja valtion suhdetta Euroopassa, uskontoihin kohdistuvia rajoituksia sekä uskonnollisia vähemmistöjä Euroopassa. Luvussa kolme analysoidaan keskeistä kansallista lainsäädäntöä, julkisen vallan toimia sekä oikeuskäytäntöä ja ylimpien laillisuusvalvojien ynnä muiden oikeusturvatahojen ratkomia tapauksia. Luvun lopussa käsitellään omana osanaan kansallisia ja kansainvälisiä syrjintätutkimuksia uskontoon perustuvasta syrjinnästä. Luvussa neljä esitetään johtopäätökset. Uskontoihin ja uskonnon harjoittamiseen kohdistuu Euroopassa paljon rajoituksia. Pew-tutkimuskeskuksen tekemän tutkimuksen mukaan rajoitusten määrä on noussut vuodesta 2007. Joissain maissa erityisesti vähemmistöjen totutusta poikkeavien uskonnollisten symboleiden käyttöä pyritään rajoittamaan vetoamalla neutraliteettiin ja sekularismiin. Kristinuskoon liittyviä symboleita ja traditioita saatetaan myös pitää osana kulttuuria niin, ettei niitä nähdä enää osana uskontoa. Tämä voi asettaa vähemmistöuskonnot huonompaan asemaan. Rajoitusten ja rakenteellisten ongelmien taustalla voi olla myös ymmärryksen puute uskonnonvapauden merkityksestä ja sen luonteesta perus- ja ihmisoikeutena. Rakenteellisia eriarvoisuuksia eri uskontokuntien välillä Euroopassa luo myös se, että useassa maassa valtiolla ja kirkolla on erityissuhde, jonka johdosta yleensä yksi uskontokunta on muita paremmassa asemassa. Suomessa valtion ja erityisesti evankelis-luterilaisen kirkon välinen suhde on vahva. Kirkon erityinen asema näkyy Suomessa lainsäädännössä ja muualla yhteiskunnallisessa kulttuurissa. Suomessa ei kuitenkaan varsinaisesti ole esimerkiksi sellaista lainsäädäntöä, jolla suoraan rajoitettaisiin uskonnon harjoittamista. Poikkeuksena tästä on esimerkiksi se, että ainoastaan evankelis-luterilaisella ja ortodoksisella kirkolla on verotusoikeus ja että poliisin virkapuvun kanssa ei ole sallittua käyttää uskonnollisia symboleita, kuten ei myöskään armeijassa. Ongelmat ilmenevat erityisesti rakenteissa ja ne voivat merkittävällä tavalla vaikuttaa yksilön uskonnonvapauteen. Useat näistä liittyvät kirkon erityisasemaan. Esimerkiksi vankiloissa ja armeijassa työskentelee pappeja, joiden palkan valtio maksaa, mutta muiden uskontokuntien edustajat työskentelevät omakustanteisesti. Ongelmia on ilmennyt myös vähemmistöuskontojen jäsenten mahdollisuuksissa harjoittaa uskontoaan työpaikalla sekä palvontapaikkojen rakentamisessa. Uskonnonvapauden tosiasiallisen toteutumisen turvaaminen voi edellyttää julkiselta vallalta aktiivisia toimia ja perustuslain 22 §:n mukaan julkisen vallan on turvattava perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Suomessa on myös positiivista uskonnonvapautta tukevia rakenteita, kuten uskonnonvapauslaki, jossa säädetään uskonnollisen yhdyskunnan rekisteröimisestä, sekä erilaiset rahalliset avustukset uskonnollisille yhdyskunnille. Lisäksi yhdenvertaisuuslaissa on säädetty viranomaiselle, koulutuksen järjestäjälle ja työnantajalle velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta. Osan tutkielmaa muodostaa uskontoon perustuvan syrjinnän analysointi. Syrjintä on Suomessa yleistä. Syrjintä vaikuttaa myös muun muassa yksilön mahdollisuuksiin ja kykyyn harjoittaa uskontoaan. Suomessa ei kuitenkaan ole juurikaan tehty nimenomaan uskontoon perustuvasta syrjinnästä tutkimusta. Tutkielma osoittaa tarpeen tutkia ensinnäkin tarkemmin positiivisen uskonnonvapauden toteutumista Suomessa, uskontoon perustuvaa syrjintää sekä syrjinnän vaikutuksia uskonnonvapauteen. Tutkimusta olisi perusteltua tehdä erityisesti muslimeista, joiden uskonnon harjoittamiseen Euroopan laajuisesti kohdistuu ja kohdistetaan erityisiä rajoituksia. Lisäksi muslimit kokevat vähemmistönä syrjintää monella tasolla ja heihin myös suhtaudutaan uskonnollisista vähemmistöistä kielteisimmin. Tutkielma osoittaa myös tarpeen suhtautua kriittisesti neutraaliksi koettuun lainsäädäntöön ja tapoihin, sillä ne voivat tosiasiassa vaikuttaa vähemmistöuskontoon kuuluvien henkilöiden mahdollisuuksiin harjoittaa uskontoaan.
  • Jacobsson, Johanna (2008)
    This thesis examines posting of workers within the free movement of services in the European Union. The emphasis is on the case law of the European Court of Justice and in the role it has played in the liberalisation of the service sector in respect of posting of workers. The case law is examined from two different viewpoints: firstly, that of employment law and secondly, immigration law. The aim is to find out how active a role the Court has taken with regard these two fields of law and what are the implications of the Court’s judgments for the regulation on a national level. The first part of the thesis provides a general review of the Community law principles governing the freedom to provide services in the EU. The second part presents the Posted Workers’ Directive and the case law of the European Court of Justice before and after the enactment of the Directive from the viewpoint of employment law. Special attention is paid to a recent judgment in which the Court has taken a restrictive position with regard to a trade union’s right to take collective action against a service provider established in another Member State. The third part of the thesis concentrates, firstly, on the legal status of non-EU nationals lawfully resident in the EU. Secondly, it looks into the question of how the Court’s case law has affected the possibilities to use non-EU nationals as posted workers within the freedom to provide services. The final chapter includes a critical analysis of the Court’s case law on posted workers. The judgments of the European Court of Justice are the principal source of law for this thesis. In the primary legislation the focus is on Articles 49 EC and 50 EC that lay down the rules concerning the free movement of services. Within the secondary legislation, the present work principally concentrates on the Posted Workers’ Directive. It also examines proposals of the European Commission and directives that have been adopted in the field of immigration. The conclusions of the case study are twofold: while in the field of employment law, the European Court of Justice has based its judgments on a very literal interpretation of the Posted Workers’ Directive, in the field of immigration its conclusions have been much more innovative. In both fields of regulation the Court’s judgments have far-reaching implications for the rules concerning posting of workers leaving very little discretion for the Member States’ authorities.
  • Iso-Markku, Antti (2017)
    Tutkielman tarkoituksena on ollut tutkia uusimman finassikriisin jälkeisten sääntelytoimenpiteiden vaikutusta sijoittajansuojaan strukturoidun rahoituksen tuotteissa, ja niistä nimenomaan arvopaperistamisissa. Tutkimuksen keskeisenä kohteena ovat olleet niin kutsutut luotonmaksukykyä parantavat järjestelyt, joista työssä on keskitytty erityisesti tarkastelemaan luottoluokituksia ja luottoriskinvaihtosopimuksia (credit default swap). Vertaamalla Yhdysvalloissa ja Euroopan Unionissa toimeenpantuja sääntelytoimia näiden luotonmaksukykyä parantavien järjestelyjen tarjoamista koskien on tutkielmassa pyritty selvittämään, onko tällaisia järjestelyjä käyttävien sijoittajien sijoittajansuoja parantunut finanssikriisiä edeltävästä ajasta. Aiheen motiivina on toiminut juuri arvopaperistamismarkkinoiden ja näiden siihen liitettyjen luotonmaksukykyä koskevien järjestelyjen ja finanssi-instrumenttien rooli globaalin finanssimarkkinakriisin laukausemisessa vuonna 2008. Tutkimus koostuu kolmesta analyysiosasta, joista ensimmäisessä on tarkasteltu rahoitusmarkkinasääntelyn kehitystä Yhdysvalloissa ja Euroopan Unionissa lainopillisen metodin avulla. Yhdysvaltojen osalta keskeisen osan käsitellystä sääntelystä ovat muodostaneet Dodd-Frank Act sekä sen lähisäännökset; Euroopassa käsittelyn kohteena ovat puolestaan olleet luottolaitostoimintaa sekä johdannaiskauppaa koskevat direktiivit teknisine asiakirjoineen. Lainopillisen analyysin pohjalta tutkimuksen toisessa analyysiosassa on pyritty selvittämään, onko näillä lainsäädäntö- ja sääntelytoimilla ollut toivottu ja odotettu vaikutus markkinoiden toimintaan ja ovatko ne parantaneet rahoitusinstrumentteihin sijoittavien tahojen suojaa. Tässä analyysissa lainopillista metodia on täydennetty vertailevalla oikeustutkimuksella. Työn viimeisessä analyysiosassa on esitetty aiempien havaintojen pohjalta de lege ferenda -henkistä pohdintaa siitä, millaista uutta sääntelyä finanssimarkkinoihin voitaisiin kohdistaa tiettyjen aiemmissa analyysin vaiheessa havaittujen ongelmien korjaamiseksi ja sijoittajien aiempaa paremmaksi suojaamiseksi. Analyysissa on lainopillisen ja oikeusvertailevan metodin lisäksi hyödynnetty kevyttä oikeustaloustieteellistä otetta. Tutkimuksen lopputuloksena esitetään, että finanssimarkkinoiden sääntely on lisääntynyt nopeasti ja merkittävästi globaalin finanssikriisin seurauksena. Sääntelyn tavoitteita ei kuitenkaan ole onnistuttu kaikilta tai edes välttämättä suurelta osin saavuttamaan siinä muodossa, kuin on toivottu. Tämä on johtunut sääntelypaineen aiheuttaman kiireen lisäksi säänneltävien ilmiöiden monimutkaisuudesta, finanssiteollisuuden itsesääntelytoimista sekä sääntelyn yleisluontoisuudesta. Strukturoitujen rahoitustuotteiden sijoitajansuoja on kyllä parantunut kriisiä edeltävään ajanjaksoon verrattuna, mikä on tapahtunut pitkälti joukkovelkakirjojen liikkeeseenlaskijan lisääntyneiden tiedonantovelvoitteiden johdosta. Monet muista sijoittajia suojaavista toimista liittyen esimerkiksi swap-sopimusten käsittelyyn keskusvastapuolissa sekä luottoluokitusmarkkinan monipuolistamiseen ja kilpailun lisäämiseen ovat kuitenkin jääneet huomattavasti tavoitteistaan. Lisäksi lopputulemana todetaan, että teknologinen kehitys on paitsi lisännyt valvottavien rahoitustuotteiden kirjoa, myös mahdollistanut sääntelijöille uusia mahdollisuuksia rahoitusmarkkinoiden riskitason tarkkailemiseksi ja sijoittajansuojan parantamiseksi.
  • Asoro, Samuel Kayode (2014)
    Following the devastating effect of the financial crisis, the securitization in Europe is still largely impaired and yet to get to the pre-crisis level. There are have been many regulatory interventions to revive the securitization market, with the latest being the regulation (EU) 2017/2402 that will be in force by January 2019. This thesis thus critically examines the regulation in the light of its ability to make a difference in European securitization, and possibly preventing another securitization-induced financial crisis. First, the rationale and motivations for securitization are highlighted, and possible drawbacks noted. In the same vein, the positives of having the regulation (EU) 2017/2402 are far reaching. For example, with the regulation coming to force, there is the expectation for more transparency, simplicity and standardization of securitization in Europe. The regulation (EU) 2017/2402, while replacing the laws on securitization in Europe, also creates the general framework for securitization and specific framework for simple, transparent and standardized (STS) securitization. The motivation for European securitizes to get the STS tag is that it makes them eligible for differentiated capital requirement of regulation (EU) 2017/2401. The benefits of the regulation (EU) 2017/2402, however, there are valid concerns about the overall impact on securitization in Europe. This thesis categorizes the concerns to two – sundry concerns and discrepancy concerns. The former relates to the general concerns about the regulation, while the latter expresses the concerns that show differences between what the regulation seeks (as marketed by the authorities), and what is realistically available. The thesis finally concludes on the note that the European securitization market will be greatly impacted by the regulation (EU) 2017/2402 - there will hopefully be a lot of simplicity, transparency, and standardization or comparability, going forward. In addition, parties in securitization transactions now have more clearly defined roles, e.g. investors now have the responsibility of doing their due diligence before and after holding securitization positions, as well as originators and sponsors providing material information about securitization transactions.
  • Salonen, Satu Meri (2022)
    Objectives and theory. Competition means of competition and competitive advantage – when delivering in the EU internal market – create the map of research and its red thread. The purpose of the study is to determine the components of a genuine competitive advantage and to identify opportunities for further development. Background theories are EU Competition Law (especially Articles 101 and 102 TFEU), Law and Economics (the effectiveness of the law and the means of competition), Consumer Law (the status of consumers and the safeguarding of their rights) and Philosophy of Law (background values and ethics of activity). Research questions are: How to find and determine the factors of a genuine and developable competitive advantage? How can a genuine competitive advantage that can be further developed be achieved through permitted and profitable means of competition? Methodology. The research approach was mainly qualitative, quantitative played a supporting role, in connection with examples and material. It was a hermeneutic study, and the methods were interpretation, argumentation, specification, and reasoning; in addition, forensic science played a part in efficiency assessment. The study progressed from more general to more private, from competition to competitive advantage; from a potential competitive advantage to a further competitive advantage – a permitted, profitable, genuine, and further competitive advantage were reviewed. The study was conducted in theory (written law, regulations, guidelines, rules, scientific research, and other relevant literature) and in practice (business examples and case law). Results. A genuine competitive advantage arises from a combination of the admissibility and profitability of a means of competition. Genuine and further competitive advantage complement each other. Genuine competitive advantage is enshrined in law and has an economic impact on the business, the consumer and society. The existence of a genuine competitive advantage in the context of the 8P competitive means of marketing can be determined in theory and in practice. The competitive means of 8P marketing can be ranked based on their overall goodness based on theory and practice. According to this study, the order is product (t), physical environment (p), process (t), place (t), price (p), promotion (t), personalization (p) and people (t) (stronger perspective of the means of competition, t = theory and p = practice). Furthermore, the simultaneous use of several means of competition leads to better results than the use of a single means of competition. Conclusions. All 8P competition tools for marketing are both genuine and evolving. When examining the overall goodness of the means of competition, most of the means of competition prove to be better in theory than in practice – there is an order for the development of activities in the market. In all reviews, there is room for improvement in the means of competition, both in theory and in practice. The interpretation is based on the four theoretical perspectives of this study, the empirical partition, and the examination of the competitive means of 8P marketing in the light of their historical development.
  • Aukia, Henna (2016)
    Tutkielma keskittyy potilastietojen luovutuksiin. Tarkastelen työssäni kysymystä siitä, minkälaisia informointi- ja suostumuskäytänteitä terveydenhuoltolain (30.12.2010/1326) ja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (9.9.2007/159, asiakastietolaki) mukaisiin potilastietojen luovutuksiin liittyy, kun tietoja luovutetaan toisille terveydenhuollon toimintayksiköille. Työni metodina on lainoppi. Lainoppi tutkii voimassa olevan oikeuden sisältöä ja sen menetelmänä on ennen kaikkea tekstien tulkinta. Tavoitteenani onkin tulkita ja systematisoida potilastietojen luovutusta koskevaa voimassa olevaa oikeutta ja keskityn tässä tulkinnassa siis erityisesti terveydenhuolto- ja asiakastietolain säännöksiin. Terveydenhuollossa potilastietojen käsittely on arkipäivää. Koska potilastietojen saatavuus on yksi keskeisimmistä tekijöistä hyvän hoidon toteutumisen kannalta, on sekä terveydenhuollon ammattilaisten että potilaiden syytä tietää ja tunnistaa pelisäännöt, jotka kuuluvat tällaisen tiedon liikkuvuuteen ja liikuttamiseen. Potilaan hoito perustuu hänestä käsillä oleviin tietoihin. Potilaan luottamus potilas-lääkäri –suhteissa mahdollistaa potilastietojen keräämisen potilaan diagnoosin sekä hoidon ja sen jatkuvuuden varmistamiseksi. Luottamuksellisuuteen liittyy olennaisesti myös tietojen salassapito. Usein potilastietoihin on niiden arkaluonteisuuden vuoksi katsottu kohdistuvan jopa korostunut, erityinen salassapitointressi. Jotta potilaan hyvän hoidon takaavien potilastietojen käsittely ja liikkuminen olisi tehokkaampaa, on Suomessa terveydenhuollon alalla siirrytty lähes täysin sähköisten potilaskertomusten käyttöön. Kiistatta potilastietojen sähköistyminen on mahdollistanut potilastietojen helpomman saatavuuden, ja tämän johdosta myös terveydenhuollon tehokkuus ja laatu ovat parantuneet. Jotta potilaiden yksityisyyden suoja sekä tiedollinen itsemääräämisoikeus toteutuisivat, on sähköisten potilastietojen luovutusten suojauskeinoiksi valittu salassapitosäännösten lisäksi esimerkiksi arkaluonteisten henkilötietojen käsittelykielto, suostumus , informointi- ja kieltosäännökset sekä tietojenkäsittelyn valvontavelvollisuudet ja oikeudet. Potilastietojen luovutuksen edellytykset jakautuvat tutkimuksen mukaan siis neljään portaaseen. Ensimmäisen portaan, potilaan informoinnin mukaan potilasta on informoitava yhteisrekisteristä ja Kanta-palveluista, sekä näissä tehtävistä luovutuksista. Tiedonsaantioikeutta voidaan pitää itsemääräämisoikeuden alakohtana ja ilmentymänä. Terveydenhuollon ammattihenkilöiden tulee toteuttaa informointivelvollisuus oma-aloitteisesti, sekä täsmällisesti. Toisen portaan mukaan potilastietojen luovutuksen edellytyksenä on potilaan nimenomainen suostumus. Asiakastietolain mukaan potilastietojen luovutus edellyttääkin potilaan suostumusta, tai lain säännöstä (asiakastietolain 10 §). Potilaalla on myös oikeus kieltää tietojen luovutus osin tai kokonaan. Terveydenhuoltolain tarkoittamassa yhteisrekisterissä potilastietojen käyttö edellyttää kuitenkin ainoastaan potilaan informointia, eikä potilaan suostumusta tarvita (terveydenhuoltolain 9 §). Terveydenhuoltolaissa potilaan itsemääräämisoikeus toteutetaan ainoastaan kielto-oikeudella. Kolmannen portaan eli hoitosuhteen olemassaolon varmistaminen mahdollistaa, ettei potilastietoja luovuteta sellaisille sivullisille, joilla ei ole oikeutta saada potilastiedoista tietoa. Tällä portaalla suojataan erityisesti potilaan yksityisyyttä. Kun kolme ensimmäistä porrasta on täyttynyt, tulee terveydenhuollon ammattihenkilön ratkaista luovutettavan tiedon laajuus. Tätä voidaan pitää luovutuksen neljäntenä portaana. Tutkimuksen lopussa esittelen näkökohtiani johtopäätösten muodossa. Korostan johtopäätöksissä potilaan hyvän hoidon, yksityisyyden suojan ja itsemääräämisoikeuden toteutumista. Katsoakseni asiakastietolain mukainen sekä suostumus- että kielto-oikeuteen perustuva itsemääräämisoikeusjärjestelmä on turhan joustamaton, ja potilaan hyvän hoidon osittainen estäjä. Itsemääräämisoikeuden ja yksityisyyden sekä henkilötietojen suojan toteuttaisi yhtä laajasti myös pelkkä kielto-oikeuteen perustuva luovutuskäytäntö. Tältä osin terveydenhuoltolain mukaista pelkkään kielto-oikeuteen perustuvaa käytäntöä on katsoakseni pidettävä asiakastietolain vastaaviin säännöksiin verrattuna edelläkävijänä. Mikäli asiakastietolaissa siirryttäisiin vastaavanlaiseen menetelmään, tulisi potilaan informointiin kiinnittää tulevaisuudessa tarkemmin huomiota. Samoin terveydenhuollon ammattihenkilöiden potilastietojärjestelmiin kohdistuvia käyttöoikeuksia tulisi mahdollisesti tarkentaa työtehtävien mukaisiksi. Edellä esitettyjen johtopäätösten toteuttaminen vaatisi pitkälti lainsäädännöllisiä uudistuksia.
  • Hitruhin, Mikael (2022)
    Geneettinen tieto muodostaa monella tapaa uniikin henkilötietoryhmän. Ensinnäkin henkilö jakaa geneettistä tietoa lähisukulaistensa kanssa. Toiseksi perinnölliset sairaudet periytyvät geeneissä vanhemmilta jälkipolville. Yhdessä nämä kaksi havaintoa geneettisistä tiedoista muodostavat tilanteen, jossa vanhempien tai muiden henkilön sukulaisten geneettisistä sairauksista voi tehdä arvioita henkilön omasta riskistä sairastua geneettiseen sairauteen. Yleensä tieto geneettisistä sairauksista kulkee suvussa, jolloin sukulaiset voivat varautua mahdollisiin sairauksiin. Ulkomaalaisessa oikeuskäytännössä on kuitenkin ollut tapauksia, joissa henkilö on tahallaan jättänyt kertomatta sukulaisilleen periytyvästä sairaudesta sekä estänyt terveydenhoidon ammattilaisia ilmoittamasta sairaudesta sukulaisilleen vedoten potilaan yksityisyyden suojaan. Tämän pro-gradu tutkielman tarkoitus on arvioida geneettistä tietoa säätelevän lainsäädännön verkkoa ja arvioida millainen oikeus potilaan sukulaisilla on potilaan geneettiseen tietoon. Kyseessä on potilaan oikeuden yksityisyyteen sekä potilaan sukulaisten tiedonsaantioikeuden välisestä kahden perusoikeuden kollisiotilanteesta, jota on arvioitava usean eri lain ja mahdollisen luovutusperusteen näkökulmasta. Tutkimuskysymystä arvioidaan sekä voimassaolevan oikeuden että tulevan genomilainsäädännön näkökulmasta. Tutkimuksen tukena käytetään myös vertailukohtana ulkomaalaista oikeuskäytäntöä etenkin Iso-Britanniasta ja Yhdysvalloista. Tutkielmassa käsitellään myös kysymykseen läheisesti liittyvää kysymystä henkilön oikeudesta olla tuntematta omia geneettisiä tietojaan. Geneettisten tietojen luovutuksessa potilaan sukulaiselle on myös kunnioitettava potilaan sukulaisen oikeutta olla tietämättä omista geeneistään, mikäli potilaan sukulainen ei näitä tietoja halua vastaanottaa. Koska terveydenhoidon ammattihenkilön on hyvin haastavaa selvittää, haluaako potilaan sukulainen vastaanottaa geenitietoja vai ei, on kyseisen oikeuden merkitys luovutustilanteissa huomioitava.