Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Haavikko, Juho Tuomas (2016)
    Profilointitekniikoiden ja massadatan avulla henkilöistä voidaan muodostaa tarkkoja profiileja, jotka mahdollistavat henkilöitä koskevien päätösten ja ennusteiden tekemisen. Profilointia voidaan hyödyntää useisiin tarkoituksiin, kuten markkinoinnin kohdentamiseen tai hinnoittelun optimoimiseen ostajakohtaisesti. Hinnoittelun optimointia ei vielä hyödynnetä laajamittaisesti. Kuitenkin profilointityökalut mahdollistavat parempien palveluiden luomisen ja, etenkin hinnoittelutarkoituksessa suoritettu profilointi, paremman tuottavuuden yritykselle. Tästä johtuen profilointiin perustuva hinnoittelu tulee todennäköisesti olemaan tulevaisuudessa enemmän esillä niin arjessa kuin oikeustieteellisessä keskustelussa. Personoitu hinnoittelu ei sellaisenaan ole uusi ilmiö, mutta digitalisaation ja kehittyneiden profilointityökalujen johdosta syntyvä valtava määrä informaatiota ja toisaalta myös informaation epätasainen jakautuminen muodostavat ongelmia etenkin yksityisyydensuojan, mutta myös muiden perusoikeuksien, näkökulmasta. Profilointi kytkeytyy luonnostaan vahvasti syrjintään, sillä profilointi tähtää henkilöiden luokitteluun ja lokerointiin. Kun tuotteita hinnoitellaan profiloinnin perusteella, voi mahdollinen syrjintä muodostua ongelmalliseksi, ja jopa laittomaksi, mikäli henkilölle tarjotaan korkeampaa hintaa tämän varallisuuden tai tiettyyn etniseen ryhmään kuulumisen perusteella. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten voimassaoleva ja pian voimaan tuleva henkilötietojen käsittelyä koskeva kotimainen ja eurooppalainen sääntely vaikuttavat profilointiin perustuvaan hinnoitteluun. Käsittely kohdistuu etenkin profilointia koskevien säännösten tarkasteluun, mutta tutkielmassa selvitetään myös, mitä lainsäädännöllisiä ongelmia ja mahdollisia rajoitteita lainsäädäntö tuo hinnoittelun personoimiselle profiloinnin avulla etenkin käyttäjän perusoikeuksien, kuten yhdenvertaisuuden, näkökulmasta. Henkilötietojen käsittelyä ja profilointia koskeva sääntely tulee muuttumaan merkittävästi tämän vuoden alkupuolella hyväksytyn tietosuoja-asetuksen myötä. Tässä tutkielmassa selvitetään profilointiin perustuvan hinnoittelun sallittavuutta myös tietosuoja-asetuksen velvoitteiden osalta sekä arvioidaan uudistuvan sääntelyn tarpeellisuutta ja muutosten mahdollisia vaikutuksia profilointiin perustuvaan hinnoitteluun. Tietosuoja-asetus muuttaa sääntelyä tiukempaan suuntaan ja tarjoaa rekisteröidylle aiempaa enemmän oikeuksia ja mahdollisuuksia valvoa omia henkilötietojaan. Yhdenvertaisuutta turvaavat syrjintäsäännökset suojaavat henkilöitä syrjivältä kohtelulta. Tutkielmassa osoitetaan, että tietyissä tilanteissa profilointiin perustuva hinnoittelu saatetaan katsoa syrjivän ostajaa. Tutkielmassa selvitetään syrjinnän suojan laajuutta ja tarkastellaan, milloin profilointiin perustuvan hinnoittelun voidaan katsoa rikkovan syrjinnän kieltoa. Viimeiseksi tutkielmassa tarkastellaan vielä profilointiin perustuvan hinnoittelun yhteydessä ostajaa suojaavaa sääntelyä kokonaisuutena. Tutkielmassa osoitetaan, että voimassaoleva sääntely rajoittaa profilointiin perustuvaa hinnoittelua merkittävästi ja muodostaa rekisterinpitäjän kannalta kestämättömän kokonaisuuden. Tutkielmassa osoitetaan sääntelyn ristiriitaisuus, mutta myös, että profilointiin perustuva hinnoittelu on henkilötietojen käsittelyä koskevan sääntelyn näkökulmasta rekisteröidyn oikeuksiin siinä määrin puuttuvaa, että rekisteröidyn oikeuksien turvaamiseen on kiinnitettävä huomiota.
  • Laine, Elli (2014)
    Profilointi on Euroopan neuvoston profilointisuosituksen mukaan automaattista tietojenkäsitte-lyä, jossa yksittäisen henkilön käyttäytymisen, ominaisuuksien tai hänen itsensä antamien tieto-jen perusteella luotua profiilia hyödynnetään, jotta tämän mieltymyksiä, käyttäytymistä ja asen-netta voitaisiin ennustaa. Suomen nykyisessä lainsäädännössä ei ole määritelty profilointia, mutta kun profiloinnissa käsi-tellään henkilötietoja, profilointiin sovelletaan henkilötietolakia. Profilointi ja siihen liittyvät ongelmat ovat ajankohtaisessa asemassa Euroopan unionin tietosuojasääntelyn uudistuksen an-siosta. Tietosuoja-asetusehdotukseen on ehdotettu lisättäväksi profilointia koskevat säännökset. Profilointia käytetään muun muassa kohdennetun mainonnan kohdentamiseen. Käyttötottumuk-siin perustuvassa markkinoinnissa verkkokäyttäjiä seurataan evästeiden ja muiden seurantatek-niikoiden avulla ja pyritään luomaan hyvinkin yksityiskohtainen kuva tietyn käyttäjän liikkumi-sesta verkossa, muun muassa siitä, millä sivuilla hän on vieraillut, mitä hän on ostanut verkko-kaupasta ja mitä mainoksia hän on klikannut. Myös sähköinen suoramarkkinointi profiloinnin avulla voi johtaa erittäin tarkasti kohdennettuun markkinointiin, joka toisaalta voi vastaanottajan näkökulmasta tuntua epämiellyttävältä yksityisyyden suojan piiriin tunkeutumiselta. Toisaalta profilointi ja oikein kohdistettu mainonta voivat edistää olennaisesti elinkeinonharjoittajien liiketoimintaa ja samalla vähentää niin sanotun roskapostin ja ”turhan” mainonnan lähettämistä. Profiloinnin problematiikassa tulee tasapainotella yksityiselämän suojelemisen ja elinkeinonhar-joittajien etujen välillä. Profiloinnissa kuitenkin käsitellään usein henkilötietoja, jolloin profi-loinnille on oltava lainmukainen peruste. Nykyisin profilointia suoritetaan varsin yleisesti markkinointitarkoituksissa informoimatta profiloinnin kohteita tai pyytämättä heidän suostu-mustaan profilointiin. Nähdäkseni nykyisin suoritettu profilointi verkkomarkkinointitarkoituksiin on siis usein henkilötietolain vastaista.
  • Kirvesniemi, Laura (2015)
    This thesis seeks to define the normative nature and content of the prohibition of retrogression under the rules of international law, as applicable in Finland. Further, this thesis seeks to examine the effectiveness of the implementation and protection of social rights in Finland; in particular, the operation of the prohibition of retrogression in the Finnish system of constitutional review and human rights impact assessment. Under article 2(1) of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights and article 12(3) of the European Social Charter, state parties are under an obligation to progressively realise a higher level of social rights. The mirror principle of this requirement is the prohibition of retrogression, according to which a state cannot take any unnecessarily regressive steps in the realisation of social rights. Since the start of the European economic crisis in 2009, several European states have resorted to measures that have had a negative impact on the level of social rights in those states. Consequently, various supranational and national judicial organs have been required to examine the justifiability of those measures, thus clarifying the content of the prohibition of retrogression. From these decisions and statements it is possible to derive certain criteria for assessing compliance with the prohibition of retrogression: the regressive measure has to be temporary, it has to be necessary and proportionate, it cannot be discriminatory and the minimum core content of each respective rights has to be protected. The effectiveness of social rights can be seen as a tool for promoting equality, justice and democracy in society, as the effective enjoyment of social rights increases the participation of vulnerable groups within it. Therefore, compliance with the prohibition of retrogression is particularly crucial at times of economic recession in order to protect the rights of these most vulnerable groups. The effectiveness of social rights can be argued to consist of an effective monitoring system within a particular state, effective remedies for an individual, and the commitment of all public authorities to conduct a systematic human rights impact assessment on different levels of decision-making. It is argued that through these mechanisms, compliance with the prohibition of retrogression could be sufficiently guaranteed. In Finland, the monitoring of the realisation of social rights is based on the competence of the Parliamentary Ombudsman, the Chancellor of Justice of the Government and various administrative authorities. Additionally, the supranational supervisory mechanisms, in particular the collective complaint procedure under the Additional Protocol to the European Social Charter, complement the domestic system of monitoring. Reviewing the constitutionality of new legislation has, however, traditionally fallen under the competence of the Constitutional Law Committee of the Parliament. The prohibition of retrogression is mainly of relevance in the ex ante constitutional review by the Constitutional Law Committee of the Parliament. In certain individual cases the prohibition can also be of relevance within the courts. This kind of ex post review by courts could, however, take place mainly through a human rights friendly interpretation or through the enforcement of subjective social rights. Due to the nature of the prohibition of retrogression, the norm should primarily be taken into account by the legislature before any decisions on potentially regressive measures have been made. The operation of the prohibition of retrogression in the Finnish system of constitutional review and human rights impact assessment can be seen as partly ineffective due to the fact that the budgetary decision-making is not subject to systematic human rights impact assessment. This means that while resource allocations in budget decisions may have a regressive impact on social rights, the requirements of the prohibition of retrogression are not being reviewed in this context. This cannot be seen as justifiable, considering that the prohibition of retrogression requires a state to conduct a sufficient analysis on the potential impacts on social rights and to explore alternative options in order to avoid negative impacts on the rights of the most vulnerable groups in the society.
  • Ojala, Joona (2019)
    Projektisopimusten kontekstiin sijoittuva tutkielmani käsittelee tilaajan puolelta tapahtuvan sopimuksen purkamisen edellytyksiä ja purkamisesta seuraavan toimittajan vahingonkorvausvastuun laajuutta. Projektisopimukset ovat pitkäkestoisia tiettyyn työntulokseen tähtääviä sopimuksia, joissa osapuolten välinen yhteistyö ja vuorovaikutus ovat korostuneessa asemassa. Projektisopimusten ominaispiirteinä voidaan nähdä esimerkiksi sopimuksen dynaamisuus, osapuolten korostunut lojaliteettivelvollisuus ja osapuolten etujen yhteys. Projektisopimukseksi voidaan luokitella esimerkiksi rakennusurakkasopimukset ja IT-järjestelmien toimitussopimukset. Projektisopimusten ominaispiirteet otetaan huomioon sopimuksen purkamista ja toimittajan vahingonkorvausvastuuta koskevassa tarkastelussa. Sopimuksen purkaminen perustuu toimittajan olennaiseen sopimusrikkomukseen. Sopimusrikkomuksen olennaisuuden arviointi on punnintaa osapuolten intressien välillä. Projektisopimusten korostunut lojaliteettivelvollisuus asettaa olennaisuuskynnyksen tavallista korkeammalle ja samalla purkamisen viimesijaisuus nousee yhä suurempaan arvoon. Purkuarvioinnissa on punnittava erityisesti sopimusrikkomuksen merkitys tilaajalle, mutta toisaalta myös purkamisen haitalliset vaikutuksia toimittajalle. Toimittaja ei aina pysty hyödyntämään projektiin käytettyjä resursseja, jolloin purkamisen haitalliset vaikutukset korostuvat. Sopimuksen purkamisesta seuraa toimittajan vahingonkorvausvastuu tilaajaa kohtaan. Vahingonkorvausvastuun lähtökohtana purkutilanteessa on positiivinen sopimusetu, jonka perusteella tilaajalla on oikeus päästä siihen asemaan, jossa tilaaja olisi ollut ilman sopimuksen purkamista. Lisäksi vahingonkorvausvastuun arvioinnin taustalla vaikuttavat täyden korvauksen periaate ja rikastumiskielto. Korvattavien vahinkojen määrittelyssä haastavaa projektisopimusten osalta on se, ettei projektisopimuksissa voida aina sopimuksentekohetkellä täsmällisesti määrittää tavoiteltavaa työntulosta. Tällöin on vaikea määrittää, mihin asemaan tilaaja olisi päässyt ilman sopimuksen purkamista. Tilaajalla on lähtökohtaisesti oikeus saada aiheutuneet vahingot korvatuksi varsin laajasti. Tilaajalla on oikeus niin sopimuksenmukaisen työntuloksen menetyksestä, kuin varsinaisesta sopimuksen purkamisesta aiheutuneisiin vahinkoihin. Korvattavia vahinkoja voivat olla esimerkiksi purkamisen selvittelystä ja käsittelystä aiheutuneet kustannukset, sopimusrikkomuksen johdosta menetetyt tuotot ja tulot tai suorituksen taloudellinen arvo sekä kateostosta aiheutunut hinnanerokorvaus. Rikastumiskiellosta seuraa, että tilaajalle sopimuksen purkamisesta aiheutuneet säästöt on kuitenkin vähennettävä lopullisesta vahingonkorvauksen määrästä. Lisäksi toimittajan hyväksi on otettava huomioon tilaajan mahdollinen myötävaikutus vahingon syntymiseen tai aiheutuneen vahingon laajenemiseen. Projektisopimuksissa korostunut lojaliteettivelvollisuus asettaa tilaajalle suurempia paineita ponnistella vahinkojen minimoimisen eteen. Soveltuvien oikeussääntöjen lisäksi vahingonkorvausvastuuta tarkastellaan sopimuskäytäntöä silmällä pitäen. Vaikka projektisopimus on luonteeltaan dynaaminen, sopimusehdoilla on merkitystä erityisesti vahingonkorvausvastuun arvioinnissa. Osapuolet voivat tehostaa sopimuksessa pysymistä ja helpottaa näyttöongelmien aiheuttamia haasteita sopimussakkojen avulla. Sopimussakot eivät lähtökohtaisesti rajoita vahingon enimmäismäärää, mutta toisaalta tosiasiallinen vahingon määrä tulee tavallisesti korvattavaksi vain sopimussakon ylittäviltä osin. Osapuolet voivat kuitenkin rajoittaa vahingonkorvausvastuuta vahingon enimmäismäärän tai tiettyjen vahinkolajien osalta. Sopimusehtojen tulkinnassa on viime kädessä otettava huomioon osapuolten yhteinen tarkoitus ja tapauskohtaiset olosuhteet, kuten sopimussakon suhde odotettavissa olevaan vahinkoon.
  • Levanov, Daniil (2017)
    Tutkielma käsittelee velkojan puolelta tapahtuvan sopimuksen purkamisen edellytyksiä projektisopimuksen kontekstissa. Projektisopimus katsotaan kertaluonteisen hankkeen aikaansaamista koskevaksi sopimukseksi, jolle on ominaista mm. tulosvelvoite toimittajan pääsuoritusvelvoitteena, osapuolten yhteistyötä sekä keskinäistä lojaliteettia koskevat näkökohdat, sopimuksen pitkä kesto sekä etenkin sopimuksen dynaaminen luonne. Sopimustyypin keskeiset piirteet on otettu lähtökohdaksi sopimuksen purkamista koskevan normiston tarkastelussa. Tarkastelussa lähdetään liikkeelle suoritusvirhearvioinnista. Projektisopimuksen yhteydessä toteutettavan suoritusvirhearvioinnin kannalta on tärkeä tunnistaa etenkin suunnitteluvastuun jakautuminen osapuolten kesken sekä se, millä tasolla ja millä tarkkuudella suorituskohteen ominaisuuksista sekä siihen kohdistuvista vaatimuksista on sovittu. Suunnitteluvastuullisella toimittajalla voidaan katsoa olevan vastuu suorituskohteen soveltuvuudesta tilaajan tarkoitukseen. Projektisopimuksen yhteydessä on myös kiinnitettävä erityistä huomiota lojaliteettivelvollisuuteen ja siitä johdettavissa oleviin myötävaikutusvelvollisuuteen sekä tiedonantovelvollisuuteen. Lojaliteettivelvollisuuden vastainen toiminta voidaan katsoa osapuolen suoritushäiriöksi, tai vastuusta vapauttavaksi seikaksi, mikäli pääsuoritusvelvollisuutta koskeva suoritushäiriö johtuu sopimuskumppanin myötävaikutus- tai tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä. Sopimusrikkomuksen olennaisuus on keskeinen sopimuksen purkuoikeuden edellytys. Olennaisuudella ymmärretään sopimusrikkomuksen merkitystä velkojalle. Olennaisuus on liukuvaa, joten sopimuksen purkuoikeuden arviointia varten on asetettava olennaisuuskynnys. Olennaisuuskynnys katsotaan määräytyväksi sopimustyypin tasolla, sopimustyypin ominaispiirteiden perusteella. Projektisopimuksen kohdalla olennaisuuskynnys katsotaan asettuvan erityisen korkealle, mm. työntulossidonnaisuudesta johtuvasta purkamisen erityisen vahvasta vaikutuksesta toimittajan asemaan. Olennaisuuskynnystä on omiaan korottamaan myös sopimuksen osapuolten intressiyhteys, sopimuksen pitkä kesto sekä mahdollinen suoritusten palautuksen mahdottomuus. Sopimusrikkomuksen olennaisuutta on katsottu perustelluksi tarkastella velkojan perusteltujen sopimukseen kohdistuvien odotusten eli ”sopimusintressin” täyttymisestä käsin. Sopimusrikkomus on katsottavissa olennaiseksi, mikäli suoritushäiriö (tai suoritushäiriöt) olennaisilta osin riistävät velkojalta tämän tavoitteleman sopimusintressin. Projektisopimuksen kontekstissa tämä merkitsee, sitä että suoritushäiriö on olennainen, kun tilaajan projektiin perustellusti liittämät tavoitteet ovat jääneet toteutumatta. Näin on ainakin tilanteissa, joissa suorituksen laatuvirheiden tai viivästysten vuoksi se on käyttökelvoton tarkoitukseensa. Velkojan sopimusintressistä on lähdettävä myös sopimusrikkomuksen olennaisuutta koskevan kokonaisharkinnan piiriin kuuluvien seikkojen rajaamisessa. Projektisopimuksen kontekstissa kokonaisharkinnassa voidaan oletusarvoisesti ottaa huomioon mm. rikotun velvoitteen merkitys ja rikkomuksen vakavuusaste, tilaajan toimintaympäristö ja suorituskohteen käyttöyhteys, useiden suoritushäiriöiden yhteisvaikutus, sekä sopimusrikkomuksen tai sen moitittavuuden vaikutukset sopimussuhteeseen liittyvään luottamukseen. Projektisopimuksen dynaamisen luonteen vuoksi osapuolten velvoitteiden sisältö ja tilaajan sopimusintressi saattavat muuttua sopimussuhteen aikana. Tämä asettaa paineita irtautua sopimuksentekohetkeen kohdistuvasta tarkastelusta ja ottaa arvioinnissa huomioon myös sopimussuhteen aikana tapahtuneet olosuhteet. Suoritusvirhearvioinnissa on siten otettava huomioon mahdolliset projektin aikana tapahtuneet muutokset toimittajan suoritusvelvoitteen sisällössä. Vastaavasti, sopimusrikkomuksen olennaisuutta arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota olosuhteisiin, jotka muokkaavat tilaajan perusteltua sopimusintressiä. Edelleen, velallisen tietoisuutta sopimusrikkomuksen olennaisuudesta koskevan edellytyksen arvioinnin yhteydessä on niin ikään huomioitava toimittajan sopimuksentekohetken jälkeen saadut tiedot.
  • Wyatt, Daniel Peter (2017)
    The limited liability company is the modern era’s overwhelming choice of business form. Its ubiquity is such that most aspects of our daily lives are influenced or affected by the operation of a company. Following numerous high profile scandals and catastrophes over the past few decades, however, the company’s role as a business vehicle has been thrown into sharp relief. From the Global Financial Crisis, to the Deepwater Horizon catastrophe, to unsustainable business practices generally, the viability of the modern company as a means by which to conduct environmentally and socially responsible business has become increasingly brought into question. This research paper argues that these sorts of harmful corporate actions will tend to continue due to the tandem operation of two of the apparent cornerstones of modern company law in the UK and Delaware: limited liability and shareholder primacy. The aim of this research paper is to explore whether the reform of limited liability through the introduction of a model of proportional shareholder liability would help to reduce harmful corporate activity of the sort described. Proportional shareholder liability in this paper means a system where shareholders will be personally liable for all corporate debts and liabilities in proportion to the percentage of issued shares owned by the shareholder. For example, a shareholder who owns 5% of a company’s issued shares will be personally liable for 5% of all of that company’s debts and liabilities. The hypothesis of this research paper is that such a system will work to curb socially and environmentally harmful corporate actions generated by the operation of limited liability and shareholder primacy. This is because the introduction of proportional liability will incentivise shareholders to monitor company management to a much greater extent than under limited liability. As their monitoring increases, it is assumed that they will naturally engage in more corporate activism to ensure that the company is taking generally socially and environmentally responsible decisions. To fully assess these claims, the research paper analyses the operation of a proportional shareholder liability system against the concepts of limited liability and shareholder primacy. The limited liability of shareholders is ostensibly one of the immovable pillars of the modern company. Proponents of limited liability argue inter alia that it is economically efficient, that it promotes investment from a broader segment of society and that it enables the functioning of securities markets. On the other hand, it has been argued that limited liability allows the shifting of risk from the company and onto voluntary and involuntary creditors. This negative risk-shifting mechanism becomes particularly pronounced through the operation of the corporate purpose norm of shareholder primacy. The norm of shareholder primacy—according to which a company is to be run solely in the interests of generating shareholder value—has effectively become the orthodox conceptualisation of corporate purpose in both the UK and Delaware. It is argued that the operation of shareholder primacy engenders myopic profit-driven management which places a strong focus on short-term share price increases, while largely ignoring wider social and environmental issues. This short-term management has the distinct potential to lead to many of the harmful social and environmental actions of the sort described above. However, it is contended that this myopia engendered by the norm of shareholder primacy can only survive and thrive in a system where shareholders are shielded from liability for corporate actions. By returning the risk of corporate actions to the shareholders, it is argued that proportional shareholder liability incentivises shareholders to become active in attempting to promote responsible corporate decision-making. Harmful corporate activity will therefore naturally decline. Also examined are the roles of the voluntary movements of corporate social responsibility and socially responsible investing as well as the doctrine of piercing the corporate veil in preventing environmentally and socially harmful corporate actions. The paper concludes that a system of proportional shareholder liability is theoretically feasible and has the potential to reduce harmful corporate action. It is conceded, however, that there are a number of criticisms that can be levelled against the model proposed. Nevertheless, without more research into the matter, no decisive conclusion can be reached.
  • Nuorti, Viivi (2016)
    This thesis proposes new EU legislation to bridge the gap between current European cybersecurity regulation and enterprise operational technologies. Considering the fast development and expansion of technologies within our society, our legal thinking and the adoption of protective measures in the form of new EU legislation is paramount, if not critical, in order to sufficiently protect the operations and undisrupted contingency of critical infrastructure’s enterprises, our digital service providers, and the services provided by our essential operators. The EU Cybersecurity Act, Network and Information Security Directive, the proposed revised NIS2 Directive, and the European Union Agency for Cybersecurity (ENISA) are the foundation of tomorrow’s digitized and secure Europe. However, they exclude the technologies closest to the core manufacturing and service-production of an enterprise: the operational technologies solutions. The main questions of this thesis were whether a sufficient layer of mandated cybersecurity protection for connected enterprises and digital infrastructure exists, how small operational technologies solution vendors and digital service providers could be required to take responsibility for the cybersecurity of their solutions, and why does the proposed legally required framework for operational technologies matter. The legal and technical analysis concludes that the principle of security by design is not widely adopted within modern digitized enterprises, which sets a poor basis for the Single Digital Market. Currently, the burden of executing a well-managed enterprise security office lies on the shoulders of the enterprise’s CIO and CISO officers. IT leaders lack a steering certification framework that sufficiently covers the complete IT environment with security principles and actionable requirements. This thesis proposes that operational technologies are included in the next scope of the next revision of EU cybersecurity legislation. The elements of the proposed framework would help in protecting European connected enterprises, and to support EU in achieving high-level cybersecurity cooperation and protection within the European Digital Market. This thesis could be utilized in the drafting of the candidate cybersecurity certification scheme EUCC. The aimed readership includes EU’s legislators, and executives that work with enterprise technologies, digital infrastructure, and cloud-native technologies.
  • Koivurinne, Sami (2023)
    Following a long tradition of international criminal justice, the Office of the Prosecutor (“OTP”) of the International Criminal Court (”ICC”) has also directly targeted high-level international perpetrators to end impunity for the most serious crimes. However, after over two decades in action, the ICC has convicted only five international criminals, none of whom can be considered most responsible for the crimes, and has constantly intervened with the atrocities too slowly. The ICC’s ineffectiveness and the finding that domestic courts also struggle to prosecute international cases suggest that many international perpetrators may currently go completely unpunished, thus creating the so-called “impunity gap” for international crimes. Therefore, the OTP must no longer directly target the high-level offenders but instead consider a different approach for pursuing the same goal. Taking a socio-legal approach, this thesis aims to propose a new strategy for the OTP within an existing legal framework and to examine whether it could solve the problems causing the ICC’s ineffectiveness. With examples from the United States and the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia, this thesis proposes that the OTP must first prosecute several lower-level offenders while actively using plea bargaining to incentivize them to cooperate against their superiors to prosecute the high-level offenders successfully. This thesis argues that implementing the new strategy is crucial for the ICC to hold the most senior international offenders accountable and to build peace in war-torn regions as intended. At the center of this thesis is the finding on how the new strategy could help the OTP overcome its main investigative difficulties in terms of sufficient evidence and reliable witness testimonies. This thesis further argues that because the new strategy would allow the ICC to use its resources more effectively and grow more efficient, it can succeed better despite having a limited budget and global scope. However, the lack of political support and State cooperation limits the impact of the proposed strategy indicating flaws in the Rome Statute. This thesis also argues that the new strategy allows the ICC to produce a more significant deterrent effect while motivating the States to prosecute international cases more effectively. In conclusion, while the results of this thesis suggest that the OTP should implement the proposed strategy, as it would allow the ICC to narrow the impunity gap on behalf of the ICC itself and behalf of national courts, amending the Rome Statute to include provisions for enforcing the cooperation with the States might be required for better results.
  • van der Velde, Anna (2020)
    Sexual violence in conflict against men and boys has been prevalent throughout conflicts in history. Nonetheless, this form of violence has received less attention in international scholarly and judicial discourses than similar forms of abuse against women and girls. Building on critical feminist thought, this thesis seeks to study the thematic development of international criminal tribunals’ and courts’ discussions on sexual violence against men and boys in conflict. Further, it examines how feminist legal activists’ framings of conflict-related sexual violence are visible in international criminal law (ICL) case law and what consequences these framings have on male victims of sexual violence. Since the 1990s, the feminist debate on sexual violence in conflict produced different strategies of influencing the international debate on conflict-related sexual violence. Governance feminist have sought to do so from within ICL institutions and critical feminist have mostly reviewed and engaged in the discourse and its consequences largely as external actors. This thesis argues that in an attempt to include women’s concerns in ICL case law, governance feminism introduced a gender language to ICL that reduces a contextualising analysis of gender-based violence, which lies at the heart of feminist legal thought and advocacy, to a predominant focus on sexual violence. The adoption of this governance feminist understanding of gender has curtailed the recognition and documentation of conflict-related sexual violence against men and boys in ICL court and tribunal cases. The thesis shows that conflict-related sexual violence against men is primarily discussed by ICL benches under the themes of rape, torture, imprisonment and in some contexts as psychological violence. The examined courts utilise a simplistic understanding of conflict-related sexual violence. They frame male victims predominantly through the same lenses as female victimhood as feminised and humiliated individuals caught in power contestations, sex binaries with men as perpetrators and women as victims, and one-dimensional ethnic divisions. Sexually abused men who do not conform to heterosexual norms, are members of specific ethnic groups or have been violated in detention conditions are thus often not recognised as victims. Their evidence is frequently excluded from ICL court proceedings due to the absence of comprehensive deconstructions of social and cultural norms surrounding gender conceptions in ICL case law. The lack of this dismantling of gender constructions in ICL proceedings raises further questions on the treatment of complex identity questions in ICL courts and the role of critical feminist legal thought as either reform driven or critical lens on discussions of gender in ICL.
  • Erkko, Nelli (2021)
    Tutkielman aiheena on mediation-arbitration-menettely (Med-Arb-menettely), jossa nimensä mukaisesti yhdistyvät sovittelu (mediation) ja välimiesmenettely (arbitration). Menettelyn perinteisessä muodossa sama henkilö eli neutraali toimii sekä sovittelijana että välimiehenä. Oikeustieteellisessä diskurssissa neutraalin kaksoisrooli on säilynyt pitkään kiistanalaisena kysymyksenä. Prosessikombinaatiota on pidetty myös yleisemmin ongelmallisena sovittelun ja välimiesmenettelyn perusperiaatteiden toteutumisen kannalta. Tutkielmassa Med-Arb-menettelyä tarkastellaan prosessiekonomian ja osapuolten oikeusturvan näkökulmasta. Tutkielmassa selvitetään, millä tavoin proses-sikombinaatio edistää prosessiekonomian periaatteen toteutumista, mitä oikeusturvavaatimuksia menettelylle voidaan asettaa ja miten nämä vaatimukset käytännössä toteutuvat. Hypoteesin mukaan prosessien yhteensovittamisesta ja neutraalin kaksoisroolista aiheutuu riskejä oikeusturvalle, joten tutkielmassa kartoitetaan myös vaihtoehtoja oikeusturvan tehostamiseksi. Tutkielmassa hyödynnetään lainopin metodia, jota täydentävät oikeusvertailevat näkökohdat ja de lege ferenda –luontoiset kannanotot. Tutkielmassa tehtyjen havaintojen mukaan Med-Arb-menettelyn prosessiekonomiset hyödyt voidaan perustaa yhtäältä menettelyvaiheiden ominaispiirteisiin ja keskinäiseen vuorovaikutukseen ja toisaalta riidanratkaisijan hybridimalliin. Sekä sovittelussa että välimiesmenette-lyssä voidaan tunnistaa ominaisuuksia, jotka edistävät riitaisuuksien ratkaisemista resurssitehokkaasti suhteessa perinteiseen oikeuden-käyntimenettelyyn. Kun menettelyt yhdistetään Med-Arb-menettelyssä yhdeksi prosessiksi, nämä ominaisuudet täydentävät toisiaan. Sovitteluun ja välimiesmenettelyyn liitetään tyypillisenä piirteenä menettelyn nopeus, mutta sovitteluvaiheen ansiosta Med-Arb-menettelyssä pystytään säästämään tehokkaasti myös muitakin resursseja kuin aikaa. Välimiesmenettelyvaihe vaikuttaisi tehostavan tätä vaikutusta, minkä lisäksi se takaa asiassa ulosottokelpoisen täytäntöönpanoperusteen. Neutraalin kaksoisrooli sekä nopeuttaa menettelyä että hillitsee kustannusten syntymistä. Lisäksi kaksoisroolilla vaikuttaisi olevan merkitystä sovittelun tehokkuuden kannalta. Prosessin kestävyyden kannalta resurssien säästön ohella merkitystä on kuitenkin myös sillä, että menettely järjestetään loukkaamatta oikeusturvaa. Sovittelussa keskeisiksi oikeudenmukaisen menettelyn takeiksi määritellään osapuolten itsemääräämisen periaate sekä prosessuaalinen ja aineellinen oikeudenmukaisuus. Välimiesmenettelyssä asianosaisten oikeusturvaa takaavat puolestaan nk. due process -periaatteet, joita ovat kuulemisen periaate, tasapuolisen kohtelun periaate sekä välimiehen esteettömyys. Menettelyvaiheiden oikeusturva-takeiden yhteensovittaminen ei kuitenkaan ole ongelmatonta Med-Arb-menettelyssä. Prosessien yhdistäminen yhdeksi menettelyksi heikentää osapuolten itsemääräämisperiaatetta ja prosessuaalista oikeudenmukaisuutta. Kuulemisen periaate ja siihen kytkeytynyt tasa-puolisuuden periaate eivät myöskään voi toteutua täysimääräisesti. Näiden oikeusturvaongelmien ratkaisemiseksi tutkielmassa ehdotetaan luottamuksellisen tiedon eliminointia tai neutralisointia, sovittelun tehokkuuden turvaamista prosessuaalisin rajoituksin sekä sovittelumallin ja käsiteltävän riita-asian laadun huomioimista. Myös prosessia ja Med-Arb-menettelyä koskevaa normiohjausta kehittämällä Med-Arb-menettelyn oikeusturvariskejä voidaan ehkäistä ja lievittää. Oikeudellisesti kestävä ja hyväksyttävä menettely voi edellyttää, että riidanratkaisun taustalla olevista ideoista ja arvoista joudutaan osin luopumaan. Myös Med-Arb-menettelyssä prosessin resurssitehokkuudesta joudutaan tinkimään oikeusturvan nimissä. Kuten moni muukin kysymys oikeustieteessä, viime kädessä Med-Arb-menettelyn käyttökelpoisuus riippuu tapauskohtaisesta arvioinnista ja rajanvedosta tarkoituksenmukaisuuden ja oikeudenmukaisuuden välillä. Tietynlaisessa tilanteessa Med-Arb voi tarjota riidan osapuolille juuri heidän tarpeitaan ja intressejään palvelevan menettelyn. Kun riittävistä varotoimenpiteistä huolehditaan, Med-Arb voi parhaimmillaan olla riidan-ratkaisumekanismi, joka ei ole vain tehokas ja joustava vaan myös oikeudenmukainen ja reilu.
  • Laukkio, Lotta (2015)
    In 23 September 2009 the United Nations Convention on Contracts for the International Carriage of Goods Wholly or Partly by Sea, shortly the Rotterdam Rules, was signed. Its success is yet a mystery because only three states have ratified the Rules. This is mainly due to the growing liabilities of the carrier side and higher limitation of liability. The new definition maritime performing party has raised questions and criticism, too. The definition of a maritime performing party develops the third party protection to a wider scope than before. This article will enlighten the actual impact of the maritime performing party to the Finnish Maritime Code. How do the Rotterdam Rules change the position of a non-contractual third party? What changes will the rules on maritime performing party bring to Finnish maritime law as part of the Nordic maritime legislation? There are three existing conventions on carriage of goods by sea. The Hague Rules do not cover the issue of a sub-carrier at all but the Hague-Visby Rules added an article that allows agents and servants of the carrier to enjoy the benefits of the contract of carriage if the shipper claims damages directly from a sub-carrier. The Hamburg Rules took third party protection a bit further by including independent contractors to the sphere of the protection of third parties. The same result can be attained through a so called Himalaya clause that means a contract clause benefitting a third party. The Rotterdam Rules define a maritime performing party as any sub-carrier performing the carrier’s duties in port area or at sea. The definition expands the scope of the sub-carrier’s that can be covered and it would include sea carriers, stevedores, terminal operators, agents, lightering companies, freight forwarders, and all modes of inland carriers when used exclusively in the port area. The Finnish maritime code resembles the Hamburg Rules concerning the protection of third parties; a shipper can bring a direct action against a third party that is protected with the carrier’s defences and limits of liability. Under the Finnish maritime code the third parties can be sea carriers and stevedores. If the Rotterdam Rules were implemented in Finland, the coverage of the maritime code would be clearer and wider.
  • Gilkey, Nathaniel (2016)
    Minority shareholder protection is an important aspect of the modern market. It allows the infusion of capital into the market and wealth generation. But one must come to accept that the minority shareholder has less protection when they deal with a SOE even within the established markets of the United States and Nordic countries. This lower protection stems from the state having competing goals in regard to the market. For the state does not just care about wealth creation but other factors such as employment and economic development. These goals will in many cases cause the state to undertake policies that could run counter to the goals of traditionally run corporations. Whenever there is massive change in markets governments have been tempted to manage the change. This market management might increase again due to the rapid changes of the digital age and its impact on traditional businesses. How countries respond will always be different. Thus stakeholders should be wary of attempting to apply their own corporate cultural interpretations to the actions of governments. For government action is guided by the public interpretation of the role of government and its power. Fundamental differences exist in how the public views government involvement including the degree of trust and acceptance for government involvement in enterprises and market dynamics. The minority investor needs to understand their limitations and be willing to accept the inherent risks in this environment recognizing there is little legal recourse especially across countries.
  • Jelenciakova, Katarina (2015)
    The thesis discusses the trade mark protection of scents, colours, sounds, touch and tastes. Commercial use of human senses as brands allows the traders to benefit from their stimuli on consumers. Since the technological progress allows the traders to use the senses as conveyors of their business ideas a demand for trade mark protection of sensory marks has formed. Prior to satisfying the demand on the side of proprietors, the lawmakers have to take into account the interests of the competitors and consumers as well. Therefore, the legislative solutions have to bear in mind and balance between all three positions and ensure free competition and prevent protection of such marks that give unjustified advantage to one entrepreneur. Moreover, the trade mark protection of senses gives rise to many discussions questioning their eligibility of being graphically representable or having a distinctive character. The EU legislation does not expressly exclude trade mark protection of sensory marks, but the case law hints that the registration is not granted without a (not always successful) struggle. The hypothesis was formulated as follows: Sensory marks in general can enjoy the same trade mark protection in the EU as other more traditional trade marks pursuant to fulfilment of the strict registration criteria. However, for some of the sensory marks – scent, touch and taste marks the requirements imposed by the current EU legislation and case law represent an insurmountable obstacle. The proposed reform of the EU legislation can facilitate the registration of the sensory marks to a certain extent, but it will not eliminate all the issues the respective sensory mark has to overcome. The research questions that were discussed in the thesis are the following: (i) Are sensory marks protectable under EU law? (a) Are they registrable? (b) What are the issues? (ii) Is having a requirement of graphic representation hindering the registration of sensory marks? The thesis is divided into six main chapters, where the first focuses on what can be protected as the as a trade mark on the EU level (CTM) and across the Member States. The chapter further discusses the exclusive character and functions of trade marks and potential US influence alongside with general issues relating to registering sensory marks in the USA and in the EU. Each of the remaining five chapters focuses on a type of mark, which can be perceived by using one of five human senses – scent, sight, hearing, taste and touch. Each of the ‘sense chapters’ encompasses an overview of the legislation and most important case law in the field of trade mark law relating to registration of the respective sense. Special attention is being paid to EU and US legislation and case law relating to registration of the respective sense at OHIM, USPTO and national register authorities. In the following subchapters, the attention is drawn to the practical issues arising from the endeavour to protect sensory marks and registration thereof. The focus is aimed on the main issues the applicant has to overcome when claiming trade mark registration of a sensory mark resulting from the requirements of law and the nature of the respective sense. Subsequently, each ‘sense chapter’ further elaborates how the proposed changes in the EU legislation could affect registrability and protection of the respective sensory mark in the EU. The focal aim is to assess the potential impact of the proposed abandonment of the graphic representation requirement on the registration process and popularity of sensory marks applications. The last chapter is dedicated for conclusions summarizing whether sensory marks are protectable in the EU, whether the trade mark reform would affect their position and whether the reform would in fact mean converging of the EU and US approaches on the matter.
  • Heikkinen, Sonja (2019)
    Most of world’s over 20 million refugees today reside in protracted refugee situations that are defined as refugee situations lasting more than 5 years with no immediate resolution in sight. These situations typically occur and are hosted by state actors in the developing world. These situations do not only challenge the basic premise of refugee protection, but they are a major source of irregular movements of people across state borders and a source of a number of adversarial security, political, institutional and human rights implications. Refugee presence is in turn often perceived as a possible source of insecurity by the host governments. Host governments have dealt with protracted refugee situations by enactment of containment policies that often prevent refugees from accessing basic services and posed a challenge to realization of refugee protection standards enshrined in the 1951 UN Convention Relating to the Status of Refugees. This study adopts a socio-legal research approach to exploring protection challenges and potential pathways of improving the lives of millions in protracted refugee situations. Through examination of relevant legal and policy framework as well as qualitative and quantitative data on protracted refugee situations, this study outlines typical trends and characteristics of protracted refugee displacement and explains some the key legal, political and institutional adversarial implications of protracted displacement. Focusing specifically on refugee camp environments, this study also employs a case study method to analyse the experience of Somali refugees in Kenya and Syrians in Jordan on protracted refugee displacement. The study also seeks to identify some of the shortcomings of existing governance of and international law and policy responses and framework on protracted refugee situations. The overall objective of this study is to examine protracted refugee situations as a specific challenge to the international refugee law and protection regime. The overall conclusion of this study is that the international refugee law and the actions of international community have not been adequate in their response to evolving nature of modern forced displacement as evidenced by prevalence of protracted refugee situations. With the projected impact of e.g. climate change, the policy shift and action is necessary to ensure that the international refugee protection regime is equipped to answer to the 21st century challenges of contemporary forced displacement.
  • Murto, Mikko (2020)
    In this thesis I will study the principle of provisional application of treaties in international law. I will provide an overview of what provisional application of treaties is and what issues it may entail. The main source material of this thesis is the study on the provisional application of treaties done by the International Law Commission of United Nations, specifically the Special Rapporteur Mr Juan Manuel Gómez-Robledo, beginning in early 2010s, and the so-called Yukos cased, relating to provisional application of the Energy Charter Treaty in a long dispute over the protection of foreign investment provided by the treaty. In Chapter 1 I will establish my research question and the methodology. I will also provide a short definition of what provisional application of treaties is to aid the reader in following the thesis. Chapter 2 of the thesis is all about the work of the International Law Commission on the subject of provisional application. First, I will provide an introduction to the Commission’s work on the subject. After that I will provide an overview of the work on the subject by the Special Rapporteur, dividing the issues covered by the Special Rapporteur in logical sections. The chapter will end with an overview of what the Special Rapporteur has proposed as the outcome of the Commission’s work on the subject. Chapter 3 will be centred around the Yukos cases, as they are an excellent example of some of the issues related to provisional application. I will begin by providing some background to the cases, after which I will go over the procedural history of them. After that I will analyse the issues related to provisional application during the process. I will analyse the parties’ argumentation and how the different courts judged on the issues. At the end of this chapter, I will provide a few thoughts on what the International Law Commission’s work on the subject has to offer for the Yukos cases. In chapter 4 I will provide a few closing thoughts on the matter. At the end of this thesis, I hope that the reader has a comprehensive view on what provisional application of treaties is, what issues its usage may entail and how the provisional application of the Energy Charter treaty has been argued and interpreted in the Yukos cases.
  • Törnqvist, Jannika (2017)
    I och med finanskrisen stod det klart att det dåvarande direktivet på finansmarknadens område (MiFID I) var bristfälligt, särskilt i förhållande till hanteringen av intressekonflikter och garanterandet av investerarskydd. Till följd av strävan efter att skydda kundtilliten till finansmarknaden samt investerarintresset uppkom det reviderade direktivet MiFID II som i förbjuder mottagande av provisioner i samband med tillhandahållande av oberoende rådgivning artikel 24(7)(b) eller vid portföljförvaltning artikel 24(8). Avhandlingen söker klarhet i hur det direktivsreglerade provisionsförbudet är uppbyggt och diskussion förs över vilka konsekvenserna blir för en alltför sträng nationell implementering respektive vid en alltför mild sådan särskilt i förhållande till kunden. Detta sker mot bakgrund av befintlig reglering av redan existerande reglering om provisionsförbud i främst Nederländerna och Storbritannien. Resonemanget innebär en avvägning om vilken reglering som är den mest ändamålsenliga för syftet att tillvarata kundens bästa intresse. Tyngdpunkten i avhandlingen ligger på att granska investerarskyddet, vilket även ligger bakom det faktum ett uttryckligt provisionsförbud upptagits i regelverket. Avhandlingen bygger på utvidgad granskning av skyddet för att sedan kunna komma till rätta med provisionsförbudet. Därmed behandlas även informationsskyldigheten till kunder vid införandet av provisionsförbudet såväl som de intressekonflikter som ligger till grund för det, befintlig och potentiell kundkategorisering men också kompetenskraven därtill för att förstå närmandet av investeringsskyddet. Även principal-agent-problematiken aktualiseras i samband med förverkligandet av direktivsenliga provisionsförbudet. Centrala för avhandlingen är även de utmaningar som marknadens aktörer kommer att ställas inför vid tillämpningen av det direktivsenliga provisionsförbudet. Här granskas de ersättningssystem som provisioner och avsaknaden av sådana påkallar för oberoende rådgivare samt hur detta påverkar intjänings- och valmöjligheter för aktörerna. Den framtida marknadsanpassningen redogörs för i samband med granskning av hur varierande stränghet i implementeringen av provisionsförbud fått för konsekvenser på marknaden, i syfte att skapa en medvetenhet om möjligheterna för utformning av det finska provisionsförbudet samt om eventuella följder förknippade med dessa. Denna analysen är också viktig eftersom förändringarna påverkar investerarskyddet. På så vis finns det skäl att göra en noggrannare marknadsgranskning i form av provisionsförbudets inverkan på konkurrensen samt de påtagliga riskerna som oberoende rådgivare ställs inför. Avhandlingen diskuterar även karaktären på de möjligheter och rättsekonomiska konsekvenser som en digitaliseringstrend kan medföra, t.ex. minskad eller begränsad rådgivning för vissa kundgrupper till förmån för information och mer standardiserade digitala former. Provisionsförbudet kan komma att innebära försvagad konkurrens, mer likartat produktutbud och ingen prispress där större aktörer med viss koncerngemenskap får en marknadsfördel. I frånvaron av en övergångsbestämmelse måste marknadens aktörer dessutom själva anpassa sin verksamhet till att överensstämma med förbudsregleringen innan direktivet träder i kraft 2018. Avhandlingen kommer till en slutsats enligt vilken det finns skäl för den finska lagstiftaren att ta i beaktande de olika konsekvenserna som genomförandet av provisionsförbudet kommer att föra med sig men samtidigt även ta ställning till andra sätt som provisioner som inte hänför sig till oberoende rådgivning kan hanteras för att förbättra investerarskyddet, nu och i framtiden.
  • Oikarinen, Pauliina (2018)
    People, devices, and networks are generating data incessantly. The rapid growth in personal information processing and the new developments in technology have led to the situation in which private actors, such as the network operators in the telecommunications (telecom) industry, process and transform remarkable volumes of data. The Internet of Things makes it possible for any devices or components of machines to be connected to the Internet and to exchange sensitive data with each other and network services. Interaction between objects, and between objects and individuals are generating data flows which are difficult to control. Data controllers and processors are responsible for ensuring that the data is protected adequately by implementing appropriate technical and organizational measures in order to protect the rights of the data subjects. Also, regulatory requirements on privacy, data protection, and security auditing are increasing the need for different approaches to managing security and privacy compliance. A new legislative act, the General Data Protection Regulation (GDPR), recognizes the importance of applying techniques which mitigate the risk for identification of individuals. One such technique is a newly codified concept in the European Union (EU) legislation: pseudonymization. It is a data de-identification procedure in which the pieces of personal data that identify a person are replaced by artificial identifiers, pseudonyms. As a result, the individual cannot be identified without the use of additional information. The function of pseudonymization is to reduce the possibility to link information with the original identity of a data subject. Pseudonymization could be often applied to personal data in the telecom industry, for instance, in troubleshooting cases when a copy of the identifying information will be provided on demand to a third party, who is responsible for performing the troubleshooting. The troubleshooters may not have the need to know the actual identifying information but can perform a troubleshooting of a software product based on the pseudonymized data. The GDPR refers to pseudonymization multiple times and encourages data controllers and processors to apply it to personal data. However, at the time of writing, no further guidelines on pseudonymization under the GDPR have been provided. Pseudonymized data qualifies as personal data and the data protection requirements of the GDPR fully apply to it. Data controllers and processors may feel that they do not have enough incentives to apply pseudonymization to personal data, since the GDPR does not seem to provide clear legal advantages with regards to pseudonymization, like limitation of liability or similar. On the other hand, pseudonymization can be a useful technique to enhance the level of data protection in general compared with a situation where personal data would be processed in a “raw” form, allowing direct identification of the data subjects. This study focuses on the meaning and usability of pseudonymization of personal data with respect to the GDPR, with its primary focus on the telecom industry perspective. The study aims to provide answers to the following questions: What qualifies as pseudonymization of personal data, and do different degrees of identifiability exist as pseudonymization according to the General Data Protection Regulation? What are the advantages for the data subject and for the data controller or processor when personal data is processed in a pseudonymous form? The study intends to interpret the concept of pseudonymization according to the GDPR and analyze its current status in the EU data protection regime in the context of the telecom industry.
  • Höyhtyä, Julia (2024)
    Ihmiskauppaan liittyy luonnollisen henkilön hyväksikäyttöä, joka voidaan toteuttaa henkilöön kohdistuvalla kontrollilla. Tekijät turvautuvat usein moninaisiin kontrollin keinoihin, joilla uhri alistetaan hyväksikäyttötilanteeseen. Yksi tapa käyttää kontrollia uhria hallitakseen on psykologinen kontrolli. Tekijän ei tarvitse käyttää fyysistä väkivaltaa saadakseen toisen alistumaan hyväksikäytön kohteeksi, vaan hienovaraisemmat psykologisin keinoin toteutetut kontrollin muodot ovat monesti riittäviä. Tähän liittyviä rikosoikeudellisesti haastavia kysymyksiä ovat muun muassa kysymykset siitä, mitä haavoittuvuus ihmiskaupan yhteydessä tarkoittaa, miten sitä voidaan hyväksikäyttää ja milloin kontrolli vaikuttaa uhriin siten, ettei tämä näe muuta vaihtoehtoa, kuin alistua hyväksikäyttöön. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä psykologisella kontrollilla ihmiskaupan keinona tarkoitetaan ihmiskaupan tunnusmerkistön näkökulmasta. Tunnusmerkistön reunaehtoja pyritään selventämään hakemalla lainoppiin tukea muun muassa psykologisessa kirjallisuudessa esiin tuoduista vaikuttamisen, painostamisen ja henkisen väkivallan ilmiöistä. Tutkielmassa hyödynnetty monitieteellinen keskustelu yhdistettynä rikosoikeustieteeseen ja empiirisen haastattelututkimukseen pyrkii oikeustieteen ja monitieteellisen keskustelun kautta selventämään sitä, mikä epäasiallinen uhriin vaikuttaminen menee ihmiskaupan tunnusmerkistön piiriin ja mikä toisaalta jää sen ulkopuolelle. Tarkoituksena on myös selvittää miten tämä teoreettinen tunnusmerkistön tarkastelu vastaa soveltamiskäytännössä omaksuttuja lähtökohtia. Tutkielman lopuksi pyritään tuomaan esiin aineiston perusteella esiin nousseita ongelmakohtia koskien tunnusmerkistön mukaisen psykologisen kontrollin tunnistamista ja sen soveltamista. Vaikka tutkielmassa tarkastelun kohteena olevan ilmiön osalta on otettu edistysaskelia, on tutkielmassa esitetty erinäisiä muun muassa koulutukseen, erikoistumiseen ja tutkimukseen liittyviä suosituksia tutkielmassa esiin nousseiden rikosoikeudellisten ja rikosprosessioikeudellisten haasteiden helpottamiseksi. Tutkielmassa katsotaan, että tulee yhä jatkaa tutkimusta hienovaraisempien ihmiskaupan keinojen kartoittamiseksi ja tunnistamiseksi. Tätä kautta voidaan jatkaa sen arviointia, minkä tyyppinen psykologinen kontrolli ja yleisesti psyykkinen vaikuttaminen menee tosi asiassa tunnusmerkistön piiriin ja mikä puolestaan ei.
  • Hartikainen, Linda (2017)
    Tutkielman aiheena on psykososiaalinen työkuormitus työturvallisuuslainsäädännön valossa. Psykososiaalisilla kuormituskuormitustekijöitä voivat olla työn sisältöön, työn järjestelyihin ja työyhteisön sosiaaliseen toimivuuteen liittyviä tekijöitä. Kuormitus voi olla haitallista ali- tai ylikuormitusta ja sitä voi esiintyä kaikenlaisissa töissä. Psykososiaaliset kuormitustekijät voivat aiheuttaa haittaa tai vaaraa terveydelle, mikäli niitä esiintyy hyvin voimakkaana ja usein toistuvana. Työnantajalla on vastuu työpaikan turvallisuudesta ja näin ollen velvollisuus ottaa huomioon myös psykososiaaliset kuormitustekijät. Tutkielmassa selvitetään, mitä velvoitteita työnantajalle seuraa lainsäädännöstä psykososiaalista työkuormitusta koskien. Kysymystä tarkastellaan analysoimalla voimassa olevaa lainsäädäntöä. Aihepiiriä tarkastellaan pääasiallisesti työturvallisuuslainsäädännön valossa. Työturvallisuuslain sääntely on pääosin yleisluontoista, jolloin voi osoittautua tarpeelliseksi tarkastella myös työturvallisuuslain säännöksiä tarkentavia säännöksiä. Tutkielman painopiste on työnantajalle asetettujen velvollisuuksien tarkastelussa, mitä perustellaan sillä, että työnantaja on se taho, joka viime kädessä vastaa työturvallisuudesta. On kuitenkin syytä korostaa myös työntekijän aktiivista roolia työturvallisuuden edistämiseksi. Työturvallisuus on viime kädessä työnantajan ja työntekijöiden välistä yhteistyötä. Tämän vuoksi tutkielmassa tarkastellaan tiivistetysti työsuojelun yhteistoimintaa sekä työn-tekijän oikeuksia ja velvollisuuksia psykososiaaliseen työkuormitukseen liittyen. Lopuksi tarkastellaan vielä työnantajan vastuuta mää-rittäviä säännöksiä ja työsuojeluvalvontaa. Tutkielma on metodiltaan lainopillinen. Tutkimuskysymystä lähestytään tarkastelemalla ensiksi työelämässä ja työturvallisuusajattelussa tapahtuneita muutoksia ja sitä, mikä merkitys niillä on ollut psykososiaalista työkuormitusta koskevaan lainsäädäntöön. Työnantajan työturvallisuusvelvoitteiden tarkastelu aloitetaan työturvallisuuslain 8 §:ssä säädetystä työnantajan yleisestä huolehtimisvelvoitteesta. Velvoitteen mukaan työantaja on velvollinen tarpeellisilla toimenpiteillä huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä töissä. Työnantajan tulee ottaa huomioon työhön, työolosuhteisiin ja muuhun työympäristöön liittyvät seikat. Lisäksi edellytetään työntekijän henkilökohtaisten edellytysten huomioon ottamista. Työnantajan yleistä huolehtimisvelvollisuuden laajuutta rajaavat epätavalliset ja ennalta arvaamattomat olosuhteet, joihin työnantaja ei voi vaikuttaa. Työnantajan vastuulle ei myöskään voida katsoa kuuluvan sellaisia poikkeuksellisia tapahtumia, joiden seurauksia työantaja ei olisi voinut välttää. Yleisen huolehtimisvelvoitteen mukaan työnantaja on jatkuvasti velvollinen tarkkailemaan työympäristöä, työyhteisön tilaa ja työtapojen turvallisuutta, joihin kuuluu myös työntekijän psyykkisen turvallisuuden ja terveyden tarkkaileminen. Työturvallisuuslain 13 §:n mukaan työnantajan on työtä suunnitellessaan ja mitoittaessaan velvollinen huomioimaan työntekijöiden fyysiset ja henkiset edellytykset, jotta työstä aiheutuvaa haitallista kuormitusta voidaan välttää. Säännös liittyy työn suunnittelu- ja muutostilanteisiin. Jo olemassa olevan tilanteen osalta kuormitustekijät tulee ottaa huomioon lain 10 §:n mukaisesti. Työturvallisuuslain 10 § koskee työn vaarojen selvittämis- ja arviointivelvollisuutta. Sen mukaan työnantajan tulee riittävän järjestelmällisesti selvittää ja tunnistaa työstä, työajoista, työtilasta, muusta työympäristöstä ja työolosuhteista aiheutuvia haitta- ja vaaratekijöitä. Nykyinen työturvallisuuslaki korostaa ennakoivaa ja järjestelmällistä turvallisuusajattelua, mikä näkyy myös käsiteltävissä säännöksissä. Tätä kuvastaa myös työsuojelun toimintaohjelmasta säätäminen lain 9 §:ssä. Työn kuormitustekijöiden välttämisestä ja vähentämisestä on säädetty 25 §:ssä. Saatu-aan tietää työntekijän kuormittumisesta terveyttä vaarantavalla tavalla, työnantaja on velvollinen käytettävissään olevin keinoin ryhtymään toimiin kuormitustekijöiden selvittämiseksi sekä vaaran välttämiseksi tai vähentämiseksi. Kuormittumisella viitataan tässäkin sekä fyysiseen että psyykkisen kuormitukseen. Työntekijöiden henkilökohtaiset edellytyksen vaikuttavat siihen, miten kukin kuormittuu työssä. Työnantaja onkin työturvallisuusvelvoitteitaan täyttäessään velvollinen huomioimaan myös henkilökohtaiset edellytykset. Työnantajalla ei aina välttämättä ole riittävää tietämystä niiden arvioimiseksi, minkä vuoksi laissa onkin säädetty ulkopuolisten asiantuntijoiden hyödyntämisestä. Yleensä tällaisena tahona toimii työterveyshuolto. Työnantajan vastuuta määrittäviä säännöksiä tarkasteltaessa on pyritty huomioimaan nykypäivänä yhä ajankohtaisemmiksi tulleita töitä ja työnteon muotoja, joihin mahdollisesti liittyvät kuormitustekijät saattavat olla juuri psykososiaalisia. Huomiota on kiinnitetty esimerkiksi etätyöhön, yötyöhön ja yksintyöskentelyyn. Työntekijöiden työturvallisuutta koskevista yleisistä velvollisuuksista on säädetty työturvallisuuslain 4 luvussa. Tutkielmassa on tarkasteltu 18 §:ään kuuluvia yleistä huolehtimisvelvoitetta, velvollisuutta noudattaa työnantajalta saamiaan määräyksiä ja ohjeita sekä häirinnän ja muun epäasiallisen kohtelun välttämistä. Lisäksi on tarkasteltu 19 §:ssä säädettyä velvollisuutta poistaa vikoja ja puutteellisuuk-sia sekä niitä koskevaa ilmoittamisvelvollisuutta. Lopuksi on tarkasteltu lyhyesti työntekijän oikeutta pidättäytyä työstä. Aivan tutkielman lopuksi on vielä tarkasteltu lyhyesti säännöksiä, koskien työnantajan rikosoikeudellista ja sopimusperusteista vastuuta työturvallisuusasioissa sekä työsuojeluviranomaisen valvontaa koskien psykososiaalista työkuormitusta.
  • Consoli, Elisa (2023)
    The acquis of chemical legislation in the EU is probably one of the most comprehensive and complex in the world. Often, the European Union has been the pioneer in the adoption of legislation aimed at protecting its citizens as well as the environment. The field of chemical management is not different; the EU has paved the way to a new and reinforced concept of systematic protection of human health and the environment from hazardous chemicals that has initiated a global approach. In this work, I focus on the public accessibility aspect of the EU legislation on chemicals, providing an analysis of the current framework as well as some reflections on whether the system provides the expected level of accessibility. Overall, the main research question at the core of this thesis is: “is the EU chemical legislation accessible enough? And if not, can we deduce areas for improvement?”. After sharing an overview of the legal framework and of the key actors involved in the implementation of the EU chemical legislation, by using the case study of REACH restrictions, in my conclusions, I provide suggestions for improvement points relating to the identified shortcomings in terms of public accessibility.