Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Aapio, Aki (2017)
    Suomi on sitoutunut sekä suvereenina valtiona että Euroopan unionin jäsenenä useisiin kansainvälisiin sopimuksiin, joiden tarkoituksena on ilmastonmuutoksen hillitseminen ja kasvihuonekaasujen vähentäminen. Yksi keino tavoitteen saavuttamiseksi on fossiilisten polttoaineiden korvaaminen uusiutuvilla energianlähteillä energiantuotannossa. Euroopan unioni on sitoutunut vähentämään kasvihuonepäästöjä vähintään 40 prosenttia vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Suomessa Juha Sipilän hallituksen hallitusohjelman yksi kärkihankkeista on ”Hiilettömään, puhtaaseen, uusiutuvaan energiaan kustannustehokkaasti”, jossa linjataan, muun ohessa, että päästöttömän, uusiutuvan energian käyttöä lisätään kestävästi niin, että sen osuus 2020-luvulla nousee yli 50 prosenttiin. Sähkön pientuotanto, esimerkiksi pientuulivoima ja aurinkosähkö, ovat yksi uusiutuvan energian tuotantomuoto, jonka hallitus odottaa lisääntyvän. Siirtyminen uusiutuvaan energiaan vaatii merkittäviä investointeja. Investointeja tehdään lähtökohtaisesti silloin, kun ne ovat taloudellisesti kannattavia ja pientuotannon kohdalla heikko kannattavuus on hidastanut sen lisääntymistä Suomessa. Pientuotannon kannattavuuden parantamiseksi on esitetty erilaisia keinoja. Yhdeksi keinoksi on esitetty nettolaskutusta, jolla tarkoitetaan sähkön käyttökohteeseen sähköverkosta otetun sähkön eri hintakomponenttien eli sähköenergian hinnan, siirtomaksujen ja verojen kompensoimista sähkölaskussa toisena ajankohtana verkkoon syötetyllä sähköllä. Tämä tutkimus tutkii sähkön eri hintakomponenttien nettolaskutuksen juridista toteuttamiskelpoisuutta nykylainsäädännön kannalta. Tutkimus on oikeusdogmaattinen eli tutkimuksen ja tulkinnan kohteena on säädetty oikeus. Pääasiallisena tutkimus- ja taustamateriaalina käytetään Suomessa ja Ruotsissa tehtyjä aikaisempia selvityksiä nettolaskutuksesta, sekä niistä annettuja eri tahojen antamia lausuntoja. Tutkimuksessa tehdään myös de lege ferenda -kannanottoja eli otetaan kantaa siihen kuinka lainsäädäntöä tulisi muuttaa, jotta nettolaskutus voitaisiin toteuttaa tulevaisuudessa. Tutkimuksessa päädytään johtopäätökseen, että joltain osin nettolaskutus on mahdollista toteuttaa nykyisen lainsäädännön puitteissa. Kaikkien komponenttien nettolaskutus ei ole mahdollista ja keskeiseksi esteeksi muodostuu harmonisoitu EU-lainsäädäntö.
  • Lassila, Fanny (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan sähkön verotusta Suomessa ja Euroopan unionissa ja arvioidaan systemaattisesti, kuinka tehokkaasti sähköverojärjestelmä toimii kannustimena kasvihuonepäästöjen vähentämiseen. Toimilla ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on kiire, ja siksi verotuksen tarkoituksenmukaisuutta ja tehokkuutta ohjausinstrumenttina tarkasteltu viime aikoina niin kaupallisen kuin teknisen alan tutkijoiden piirissä. Sen sijaan oikeustieteellisessä tutkimuksessa energiaverotus on saanut hyvin vähän huomiota. Sähkön verotuksesta säädetään Suomessa laissa sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta (sähköverolaki, 1260/1996). Sähköverolaki sisältää määräykset veron määrästä, sähköverovelvollisista, verovelvollisuuden syntymisen ajankohdasta, veronalennuksista ja verovapauksista sekä verovelvollisia koskevista ilmoitus- ja rekisteröintivelvoitteista. Sääntelysystematiikka on jo ennestään ollut melko monimutkainen useiden niin kutsuttujen epävarsinaisten poikkeusten vuoksi. Epävarsinaisella poikkeuksella tarkoitan poikkeusta verovelvollisuuden pääsääntöihin, joilla vältetään kahdenkertainen verotus, mutta ei aikaansaada varsinaista verovapautta. Huhtikuun 2019 alusta voimaan tullut muutos, jolla mahdollistettiin sähkön veroton varastointi, on monimutkaistanut lakia entisestään. Lain tarkoituksena on verottaa sähköä silloin, kun se päätyy kulutukseen. Sähkön verotuksesta säädetään EU:n tasolla direktiivissä 2003/96/EY energiatuotteiden ja sähkön verotusta koskevan yhteisön kehyksen uudistamisesta (energiaverodirektiivi). Direktiivissä säädetään vähimmäisverotasoista sähkön ja energiatuotteiden verotukselle. Enimmäisverotasoa direktiivi ei sen sijaan aseta, joten jäsenvaltiot ovat voineet ottaa ympäristönsuojelun nimissä käyttöön huomattavasti vähimmäisverotasoa korkeampia sähköverokantoja. Energiaverodirektiivin lisäksi EU:n valtiontukisääntely asettaa rajoja jäsenvaltioiden verolainsäädäntöjen muotoilulle. EU-oikeudellisesta näkökulmasta kiinnostava kysymys on energiaverodirektiivin 21 artiklan 5 kohdassa esiintyvän jakelijan käsitteen ja verovelvollisuuden syntyajankohdan määrittely. Artiklan mukaan sähkö katsotaan luovutetuksi kulutukseen silloin, kun jakelija tai jälleenjakelija toimittaa sähkön. Koska valmisteverotuksessa korostuu verovalvonnan tärkeys, verovelvollisuuden synty on yleensä sidottu valmisteveron alaisen tuotteen siirtoon viranomaisten valvomalta taholta valvonnan ulkopuoliselle taholle. Tämän vuoksi verovelvollisuuden syntyä ei voisi sitoa suoraan abstraktiin kulutuksen luovutuksen käsitteeseen. Jakelijan käsitteellä on kuitenkin vaikutusta siihen, mihin tapahtumaan verovelvollisuuden synty voidaan kansallisessa lainsäädännössä sitoa, huomioiden myös tehokkaan verovalvonnan vaatimukset. Verotus on yksi ympäristöpolitiikan käytettävissä olevista ohjausinstrumenteista. Sähköntuotannon alalla muita merkittäviä ohjauskeinoja ovat päästökauppa sekä erilaiset uusiutuvan energian tuotantotuet ja vihreät sertifikaatit. Optimaalisen sähköverojärjestelmän luomisen haasteena on veropoliittisesta näkökulmasta hallinnollisen tehokkuuden sekä yksinkertaisuuden vaatimusten yhteensovittaminen tehokkaan ja kohdistetun ulkoisvaikutusten huomioimisen kanssa. Energiaverotuksen tavoitteet ovat muuttuneet korostetun fiskaalisista ympäristöohjauksen suuntaan, ja tämä vaikuttaa myös periaatteiden punnintaan. Vuonna 2019 voimaan tullut lakimuutos, jolla sähkövarastot tunnistetaan osana sähköverolainsäädäntöä, on uusiutuvan energiantuotannon lisäämisen kannalta hyvä uudistus. Lisäksi päästöjen vähentämisen kannalta tervetulleita ehdotuksia on pientuotannon verovapauden ulottaminen myös asunto-osakeyhtiöille. Kyseinen ehdotus ei tosin vaatisi muutosta verolainsäädäntöön, vaan uudistuksen kohteena olisi sähkömarkkinalainsäädäntö.
  • Käpyaho, Valtteri (2022)
    Direktiivin 2000/31/EY ("Sähkökauppadirektiivi”) 4 jakson 12-14 artikloissa säädetään välittäjinä toimivien tietoyhteiskunnan palveluiden tarjoajien vastuuvapaudesta niiden suorittaessa tietynlaista toimintaa. Näistä 14 artikla koskee tietojen tallentamista ja siten niin sanottuja säilytyspalveluiden tarjoajia, joita ovat myös usein esimerkiksi erilaiset verkkoalustat. Tällaisille verkkoalustoille on usein tyypillistä, että niiden käyttäjät voivat ladata niille erinäistä sisältöä. Tämän lieveilmiönä on kuitenkin se, että käyttäjät saattavat ladata verkkoalustoille myös monella eri tavalla lainvastaista sisältöä, kuten esimerkiksi immateriaalioikeuksia loukkaavaa taikka terroristista sisältöä, lapsipornografiaa tai muutoin haitallista sisältöä. Euroopan komissio alkoi viimeistään vuoden 2015 Digitaalisten sisämarkkinoiden strategiallaan muovaamaan uutta suuntaa esimerkiksi juuri verkkoalustoihin kohdistuvalle sääntelylle. Tästä konkreettisena sääntelyesimerkkinä toimii ensinnäkin audiovisuaalisia mediapalveluja koskevaa direktiiviä 2010/13/EU muuttanut direktiivi (EU) 2018/1808, joka velvoitti jäsenvaltiot asettamaan kyseisessä direktiivissä määritellyille videonjakoalustojen tarjoajille velvoitteita toteuttaa asianmukaisia toimenpiteitä suojellakseen alaikäisiä ja muuta yleisöä haitallisilta ohjelmilta. Toinen esimerkki on paljon keskustelua herättänyt direktiivi (EU) 2019/790 (”DSM-direktiivi”). DSM-direktiivin 17 artikla nimittäin velvoittaa jäsenvaltiot säätämään, että DSM-direktiivin 17 artiklan soveltamisalaan kuuluvissa tilanteissa DSM-direktiivissä määriteltyihin verkkosisällönjakopalvelujen tarjoajiin ei sovelleta Sähkökauppadirektiivin 14 artiklassa säädettyä vastuuvapautta. Tämän kehityksen jatkumona komissio antoi 15.12.2020 ehdotuksensa niin sanotuksi digipalvelusäädökseks. Tässä ehdotuksessa komissio haluaisi siirtää Sähkökauppadirektiivin vastuuvapaussäännökset sellaisenaan, siten kuin Euroopan unionin tuomioistuin (EUT) niitä tulkitsee, uuteen asetukseen, jolloin ne tulevat suoraan sovellettavaksi kaikissa jäsenvaltioissa. Yksi oikeudellista epävarmuutta herättänyt seikka Sähkökauppadirektiivin 14 artiklan tulkinnassa on ollut EUT:n sen osalta vastuuvapaudelle asettama palvelun tarjoajan neutraalin roolin vaatimus. Kun EUT antoi lisäksi myös 22.6.2021 ratkaisun Yhdistetyissä asioissa C-682/18 ja C-683/18 - YouTube ja Cyando koskien muun muassa tätä kysymystä, on perusteltua selvittää, mikä tämän neutraalin roolin vaatimuksen merkityssisällön voidaan tällä hetkellä katsoa olevan, ja voidaanko sitä pitää nykyisessä muodossaan tarkoituksenmukaisena, kun otetaan huomioon nykypäivän verkkoalustojen ominaispiirteet ja niihin kohdistuvan sääntelyn lisääntyminen.
  • Bryggare, Samuli (2017)
    Jo vuosikymmeniä vallinneen käsityksen mukaan urheilijan urheilutyön on katsottu voivan täyttää työsopimuslain tunnusmerkit työnteosta. Urheilijan velvoiteoikeudellisten sopimusten lokerointi ei silti ole yksinkertaista johtuen urheilualan monimuotoisuudesta, sillä urheilijan laji, lajiryhmä, lajin historia ja perinteet sekä lajiliiton autonomia määrittävät pitkälti sen, täyttääkö urheilijan työ työsopimuslain mukaiset työsuhteen tunnusmerkit. Jos urheilijan ja työnantajan välinen oikeussuhde täyttää työsuhteen tunnusmerkit, tulee sitä arvioida työsopimuslain mukaisesti ottamalla huomioon muun muassa lain irtisanomissäännökset ja työntekijän suojeluun liittyvät säännökset. Urheilu muodostaa työmarkkinoina kuitenkin varsin erityislaatuisen sektorin, jossa alan erityinen luonne ja lajiliittojen autonomia vaikuttavat edelleen työsopimusehtojen tulkintaan työsopimuslain rinnalla. Urheilutyö vaatii työntekijältä yleensä erinomaista henkistä ja fyysistä suorituskykyä. Iän karttuessa urheilija ei enää kykene selviytymään työsopimusvelvoitteistaan työnantajan kannalta tyydyttävällä tavalla. Tästä syystä urheilun työsopimukset sovitaan poikkeuksetta määräaikaisiksi työsopimuslain pääsäännöstä poikkeavasti. Määräaikainen työsopimus voidaan puolestaan päättää vain purkamalla, joten urheilijan sairauden tai loukkaantumisen on muodostettava työsopimuslain mukainen erittäin painava syy, jotta työsuhde voidaan purkaa. Tässä työssä tutkitaan niitä edellytyksiä, joiden perusteella urheilijan työsuhde voidaan päättää, kun urheilijan työkyky on laskenut sairauden tai loukkaantumisen vuoksi. Tutkimuksessa tarkastellaan urheilutyösuhteen erityispiirteiden vuoksi osapuolten välille muodostuvan erityisen tiiviin yhteistyösuhteen vaikutusta työsopimusehtojen tulkintaan, sillä alan erityispiirteistä johtuu, että urheilutyösuhteen sopimusosapuolten tulee ottaa toiminnassaan korostetusti huomioon toisen sopimusosapuolen intressit. Tämän myötä työnantaja voi kontrolloida työntekijän vapaa-ajan käyttäytymistä poikkeuksellisen laajasti, mikä asettaa jännitteen urheilijan työsuhdeperäisen lojaliteettivelvollisuuden ja perustuslailla turvattujen yksilön perusoikeuksien välille. Urheilutyösuhteen osapuolten välinen korostunut lojaliteettivelvollisuus voi madaltaa työsopimuksen päättämiseltä vaadittavan menettelyn moitittavuutta, jonka lisäksi sen nojalla rajoitetaan muun muassa työsopimuslain mukaista urheilijan oikeutta sairausloman palkkaan. Tutkimuksella pyritään myös hahmottamaan vaihtoehtoisia ratkaisuja työsopimuksen päättämiselle, kun urheilija menettää työkykynsä itse urheilutyöhön. Työsopimuslain mukaan työnantajan on pyrittävä tarjoamaan kohtuullisissa määrin korvaavaa työtä työkykynsä menettäneelle työntekijälle. Korvaavan työn ei välttämättä tarvitse olla työntekijän työsopimuksen mukaista työtä, joten työnantajalla on laaja velvollisuus selvittää, voidaanko työkykynsä menettänyt urheilija sijoittaa saman työnantaja- tai yrityskokonaisuuden sisälle joihinkin muihin työtehtäviin. Tässä työssä pyritään myös selvittämään, miten urheilijan työsuhteen oikeusvarmuutta voitaisiin parantaa. Eräs keino urheilijan oikeusaseman systematisointiin voisi olla laji- tai lajiryhmäkohtaisen työehtosopimuksen solmiminen, joka vakiinnuttaisi kollektiivisen edunvalvonnan johdosta yksittäisen urheilijan oikeudellista asemaa.
  • Myllynen, Juho Henrik William (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan 1.12.2016 voimaan tullutta menettelyä sakon ja rikesakon määräämisestä, eli sakkomenettelyä. Sakkomenettelyssä voidaan määrätä sakkoa, rikesakko ja menettämisseuraamus. Merkittävin muutos aiempaan on poliisin mahdollisuus ratkaista rikkomus sakkomääräyksellä rajatuissa tapauksissa ilman syyttäjän vaikutusta asiaan. Uusi menettely luopuu vastustusperusteisesta menettelystä, jossa rangaistusvaatimuksen saaneen henkilön tulee vastustaa saatua vaatimusta, jotta asia käsiteltäisiin käräjäoikeudessa. Sakkomenettely perustuu neliosaiselle suostumukselle, jota tulee kysellä sakotustapahtuman yhteydessä. Suostumus sisältää teon tunnustamisen, seuraamuksen hyväksymisen, luopumisen oikeudesta suulliseen oikeudenkäyntiin ja suostumuksen asian käsittelyyn sakkomenettelyssä. Suostumuksen voi antaa sakotustapahtuman jälkeen maksamalla sakon osittain tai kokonaan. Jos suostumusta ei ole annettu tai seuraamusta ei ole maksettu, asia käsitellään tavanomaisessa rikosprosessissa. Sakkomenettelyllä on neljä tavoitetta. Rangaistusmääräysmenettelyn ja rikesakkomenettelyn välille oli muodostunut perusteettomia eroja ja tietyissä tilanteissa oli sattumanvaraista kummassa menettelyssä asia voitaisiin käsitellä. Tämän takia sakkomenettelyn ensimmäinen tavoite oli yhdistää menettelyt yhdeksi selkeäksi ja tarkoituksenmukaiseksi menettelyksi. Aiemmat menettelylait oli säädetty poikkeuslaeilla, joita on pyritty välttämään uuden perustuslain voimaantulon jälkeen. Tämä valtiosääntöoikeudellinen ongelma korjattiin siten, että sakkomenettelystä säädettiin tavallisen lain tasoisella lailla. Menettelyn on myös tarkoitus vähentää erityisesti syyttäjien työtaakkaa ja parantaa epäillyn oikeusturvaa. Tutkielman metodi on lainopillinen, mutta tavoitteiden saavuttamista ja tulevaisuudennäkymiä on tarkasteltu myös syyttäjille osoitetun kyselytutkimuksen muodossa. Menettelyn tavoitteet ovat käytännönläheisiä, joten niiden tarkastelu pelkästään lainopin kautta ei ole tarkoituksenmukaista. Tutkielmassa selviää, että suostumuskonstruktion pelättiin aiheuttavan voimakkaan nousun tuomioistuimessa käsiteltävien sakkoasioiden määrässä. Tämä pelko ei ole konkretisoitunut, sillä kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, että useampia pääkäsittelyjä ei voida katsoa järjestettäneen suostumuksen puutteen vuoksi. Syyttäjät kokivat työtaakkaansa keventyneen poliisin sakotusmahdollisuuden myötä ja sakkomenettely vaikuttaa tältä osin onnistuneelta. Sakkomenettelyssä käsiteltyjen asioiden määrä on kuitenkin laskussa, mikä osaltaan vaikuttaa tutkimustuloksiin. Sakkomenettelyä ei voida pitää selkeänä menettelynä, sillä syyttäjät ja heidän asiakkaansa ovat kokeneet uuden menettelyn monimutkaiseksi ja epäselväksi. Erityisesti lain käsitteet on koettu huonoiksi. Epäillyn oikeusturva on kiistatta parantunut, sillä epäillyn passiivisuus omassa asiassaan ei johda seuraamukseen. On mahdollista, että epäillyn oikeusturva on muuttunut huonommaksi itse sakkomenettelyssä, sillä poliisien asiantuntemus ei välttämättä riitä pääasiaratkaisun tekemiseen. Koska epäillyllä on mahdollisuus olla antamatta suostumustaan ja saada asiansa käsitellyksi pääkäsittelyssä, on epäillyn oikeusturva kuitenkin kokonaisuutena arvioiden paremmassa asemassa aiempaan verrattuna. Sakkomenettelyssä on kyse huomattavasta tuomiovallan siirrosta, joten tutkielmassa esitetään, että uusi laki on säädetty väärässä järjestyksessä. Laki täyttää kaikki perustuslaista poikkeamiselle asetetun edellytykset, mutta lain valmistelun yhteydessä ei otettu huomioon tuomiovallan siirtoa koskevia erityisiä edellytyksiä. Vaikka poikkeuslakien käyttämistä tulee välttää, olisi sakkomenettelystä tullut säätää perustuslain säätämisjärjestyksessä, jotta tuomiovallan siirto poliisille olisi voitu toteuttaa. Tutkielman tuloksena on, että sakkomenettely on osittain onnistunut ja osittain epäonnistunut sille asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Menettely on yhtenäinen, mutta epäselvä. Se on säädetty tavallisen lain säätämisjärjestyksessä, mutta tuomiovaltaa ei olisi saatu siirtää tavallisen lain tasoisella lailla. Se on kuitenkin onnistunut parantamaan epäillyn oikeusturvaa ja säästämään syyttäjien työtaakkaa. Sakkomenettelyä koskeva muutos tulee voimaan 1.6.2019, mutta uusi muutos ainoastaan selkeyttää jossain määrin suostumuksen sisältöä. Väärä säätämisjärjestys ja epäselvyys jäävät yhä ongelmiksi.
  • Jakala, Elias (2022)
    Tutkielmani käsittelee saksalaista siviilioikeutta Kiinan oikeusjärjestelmässä Kiinan keisariajan lopussa. Tarkastelen pyrkimyksiä tuoda saksalaista siviilioikeutta Kiinan oikeusjärjestelmään Kiinan pitkän keisariajan lopulla ennen viimeisen Qing-dynastian päättymistä vuonna 1911. Tutkimuskysymykseni on: ”Miten saksalainen siviilioikeus vaikutti Kiinan oikeusjärjestelmään Kiinan keisariajan päättyessä?” Tärkeää ovat siviilioikeuden kodifikaatiopyrkimykset. Kuvaan alkuun Kiinan historiaa ja oikeusajattelua sekä tarkastelen saksalaista siviilioikeutta ja sen leviämistä muualle, erityisesti Suomeen. Käsittelen oikeuden siirtymistä yleisesti erityisesti Alan Watsonin näkemysten perusteella sekä esittelen John Headin käsityksiä kodifikaatiosta. Taustoituksestani osansa saa Japani, joka on relevantti sekä siksi, että Japanin silloisessa oikeuskehityksessä on yhtäläisyyksiä Kiinan kanssa, että siksi, että Japanilla havaitaan olleen merkittävä vaikutus saksalaisen siviilioikeuden Kiinaan saapumisen kannalta. Saksalaiseen siviilioikeuteen Kiinassa liittyen tarkastelen melko monipuolisesti erilaisia Kiinan oikeuskehityksen osa-alueita. 1800-luvulla Kiinan ylivertaisuususko karisi ja Kiinaan tuli länsimaisia vaikutteita. Kiina joutui hyväksymään ulkomaisen oikeuden ekstraterritoriaalisen soveltamisen alueellaan. 1900-luvun alussa toteutetut oikeusuudistukset ovat tutkielmani ytimessä. Esille nousee esimerkiksi uusia lakeja, oikeusuudistuksen merkkihenkilö Shen Jiaben sekä komissioiden oppimatkoja ulkomaille. Tarkastelen Qing-dynastian lopulla laadittua siviilioikeuden kodifikaatioluonnosta ja saksalaisen siviilioikeuden vaikutusta sen taustalla. Keisariajan jälkeinen tarkastelu liittyy uudistusten merkitykseen. Erikseen tarkastelen neljää eri oikeusjärjestelmän osaa: pintamaan omistusta, sovittelua, sopimusta ja juristiprofessiota. Johtopäätöksenä esille nousee ensinnäkin saksalaisen siviilioikeuden omaksumisprosessia luonnehtinut aikapula ottaen huomioon oikeusjärjestelmän silloinen tila. Omistukseen ja vaihdantaan liittyvissä yksityiskohdissa voi nähdä saksalaisen siviilioikeuden omaksumisen vaikeuden. Eräs esille nouseva seikka on saksalaisen siviilioikeuden vaikutuksen potentiaalinen moninaisuus esimerkiksi vaikutuksena juristien ajatteluun, minkä osalta tutkielmani nostaa esille lähinnä kysymyksiä eikä anna vastauksia. Tässä yhteydessä otan esille saksalaisen siviilioikeuden viisiosaisen jaonkin merkityksen. Japanin pohjatyöstä on osaltaan voitu saada tukea saksalaisen siviilioikeuden omaksumisessa Kiinaan. Poliittisesti Kiinan tilanne näyttää olleen vaikea siviilioikeusuudistuksen kannalta. Vaikkei siviilioikeuden kodifikaatioluonnos tullut voimaan, oli sillä silti merkitystä, ja sitä voitiin käyttää. Vallan huipulla tapahtuneista asioista huolimatta oikeudellisten toimijoiden voinee katsoa edistäneen oikeuskehitystä ruohonjuuritasolla.
  • Riutta, Päivi (2019)
    Tässä tutkimuksessa käsitellään salaista virhettä, joka on yksi laatuvirheen virhetyyppi. Maakaaren mukaan kiinteistössä on laatuvirhe, jos kiinteistö salaisen virheen vuoksi poikkeaa laadultaan merkittävästi siitä, mitä myydyn kaltaiselta kiinteistöltä voidaan kauppahinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen perustellusti edellyttää. Asuntokauppalaissa on vastaava säännös asuinhuoneistojen osalta. Salaisen virheen perusteella ostajalla on oikeus hinnanalennukseen tai, jos virhe on olennainen, oikeus purkaa kauppa. Salaisen virheen tilanteessa ei ostajalla ole oikeutta vahingonkorvaukseen, sillä salaisen virheen tilanteissa ei ole kyse myyjän huolimattomuudesta. Säännös salaisesta virheestä on perusteltu kohteen ostajan ja myyjän välisen riskinjaon kannalta. Salaisen virheen tilanteet aiheuttavat paljon riitoja, joita ei pystytä selvittämään osapuolten kesken. Tällöin riitaan mukaan astuvat asianajajat, joilla on käytössään useampia erilaisia riidanratkaisumenettelyitä, joissa riita osapuolten välillä voidaan ratkaista. Näistä riidanratkaisumenettelyistä on tässä tutkielmassa esitelty asianajajien avustuksella tapahtuva sovinto, riitaoikeudenkäynti tuomioistuimessa, kuluttajariitalautakunta ja tuomioistuinsovittelu. Tutkielman varsinaisena tutkimuskysymyksenä on se, miten ja millä perustein riidanratkaisumenettely valitaan. Vastausta tutkimuskysymykseen on lähdetty hakemaan erittelemällä ja jäsentelemällä salaisen virheen sääntelyä sekä hakemalla käytännön näkökulmaa haastattelemalla kolmea asianajajaa. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina. Tutkielman johtopäätösten mukaan valinnan käytettävästä riidanratkaisumenettelystä tekee ensisijaisesti asianajaja. Oikeuskirjallisuuteen ja haastatteluihin perustuen menettelyn valintaan vaikuttaviksi seikoiksi on katsottava muun muassa sovinnon mahdollisuus, prosessien ominaispiirteet, riskilähtöinen ajattelu, asianajajien toimintatapojen eroavaisuudet ja salaisen virheen ominaispiirteet.
  • Keski-Säntti, Veera (2023)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää 1) millä edellytyksillä työsuhteen päättymisen jälkeen voimassa oleva salassapitosopimus voisi olla rinnastettavissa työsopimuslain 3:5:ssä tarkoitettuun kilpailukieltosopimukseen sekä 2) voidaanko työntekijän kanssa sopia työsuhteen päättymisen jälkeen samaan aikaan voimassa olevista salassapito- ja kilpailukieltovelvoitteista. Tutkielman metodi on lainopillinen. Tutkielman aihe on ajankohtainen erityisesti 1.1.2022 voimaan tulleen kilpailukieltosopimusten korvattavuutta koskevan lakimuutoksen sekä salassapito- ja kilpailukieltosopimusten rinnastamista koskevan korkeimman oikeuden ennakkoratkaisun KKO 2022:16 vuoksi. Korkein oikeus on ratkaisukäytännössään aikaisemmin arvioinut jo houkuttelukielto- ja koulutuskustannussopimusten suhdetta kilpailukieltosopimuksiin. Salassapito- ja kilpailukieltosopimuksilla on merkittäviä yhtymäkohtia, sillä molemmilla sopimuksilla pyritään suojaamaan yritysten liikesalaisuuksia, eli liiketoiminnan ja kilpailukyvyn kannalta tärkeitä ja salaisia tietoja. Kilpailukieltosopimuksen edellytyksenä oleva erityisen painava syy liittyy käytännössä useimmiten yrityksen liikesalaisuuksien suojaamiseen. Tutkielman toinen tutkimuskysymys liittyy erityisesti juuri siihen, voiko kilpailukieltosopimuksen tekemiselle olla lain edellyttämää erityisen painavaa syytä, mikäli liikesalaisuudet on suojattu myös salassapitosopimuksella. Vaikka salassapitosopimus ei lähtökohtaisesti rajoita työntekijän perustuslaissa turvattua elinkeinovapautta samalla tavalla kuin kilpailukieltosopimus, voi salassapitosopimuksella tosiasiallisesti olla tällainen vaikutus, jos salassapitovelvoite on laaja tai työntekijän hallussa olevat liikesalaisuudet eivät ole helposti erotettavissa hänen ammattitaidostaan. Keskeisenä teemana tutkielmassa onkin liikesalaisuuden ja työntekijän ammattitaitona pidettävän tiedon välinen rajanveto, jota pidetään yhtenä vaikeimmista liikesalaisuuksiin liittyvistä kysymyksistä. Tutkielman johtopäätöksenä on, että työsopimuslain 3:5 voi salassapitosopimusten osalta tulla sovellettavaksi, mikäli sopimuksella tosiasiallisesti pyritään rajoittamaan työntekijän oikeutta kilpailevan toiminnan harjoittamiseen. Työsuhteen osapuolet voivat myös lähtökohtaisesti sopia samaan aikaan voimassa olevista salassapito- ja kilpailukieltovelvoitteista, mutta salassapitosopimus voidaan tapauskohtaisesti ottaa huomioon erityisen painavan syyn kokonaisarviossa. Molemmat kysymykset ratkeavat viime kädessä tapauskohtaisen kokonaisarvioinnin perusteella.
  • Oesch, Sofia (2020)
    Tiedon määrä ja sen merkitys liike-elämässä on kasvanut viime vuosina. Suuri ja yleensä kallisarvoisin osa tästä tiedosta on yhtiöiden salassa pitämää luottamuksellista tietoa. Mikäli tällainen luottamuksellinen tieto täyttää liikesalaisuuslain (595/2018) kriteerit, tietoa voidaan kutsua myös liikesalaisuudeksi. Liikesalaisuudelle tunnunomaista on, että tieto on salaista, sillä on taloudellista arvoa ja tiedon haltija pyrkii pitämään sen salassa. Luottamuksellinen tieto voi tuottaa haltijalleen kilpailuetua suhteessa muihin alalla toimiviin. Tieto menettäisi arvonsa, mikäli se olisi julkista ja kaikkien käytettävissä. Yritykset voivatkin käyttää paljon voimavaroja siihen, että niiden liikesalaisuudet pysyvät salaisina. On kuitenkin tilanteita, joissa yhtiö joutuu luovuttamaan luottamuksellista tietoa ulkopuoliselle – joskus jopa samalla alalla toimivalle kilpailijalle. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi yrityskaupat, jossa myyjä luovuttaa ostajaehdokkaalle tai –ehdokkaille huomattavia määriä salassa pidettävää tietoa. Liike-elämässä on ollut jo pitkään tapana suojata luottamuksellisia tietoja solmimalla yhteistyökumppaneiden kanssa salassapitosopimuksia, joiden avulla lakiperustaista suojaa voidaan täsmentää ja laajentaa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää salassapidon muodostamisen eri tapoja yrityskaupoissa ennen varsinaisen pääsopimuksen – kauppakirjan – allekirjoittamista ja kaupan toteuttamista. Pääpaino on erityisesti yrityskauppoihin liittyvien neuvottelujen ja niihin sisältyvien sopimusten salassapito prekontraktuaalisten sopimusten avulla. Yrityskauppakehys tarjoaa hedelmällisen pohjan tutkielmalle, sillä yrityskauppa on tyypillisesti monimutkainen prosessi, johon voi sisältyä useita erilaisia prekontraktuaalisia sopimuksia. Lisäksi prosessissa on yleensä mukana useampia osapuolia. Näin on myös tilanteissa, joissa todellisia neuvotteluosapuolia on vain kaksi, sillä mukana on usein kolmansia osapuolia, kuten rahoittajia, juridisia neuvonantajia, investointipankkiireja ja joissakin tapauksissa valvontaviranomaisia. Salassapitosopimus solmitaan tyypillisesti neuvottelujen edettyä vaiheeseen, jossa myytävästä kohteesta luovutetaan neuvotteluosapuolelle arkaluonteisia tietoja. Salassapitosopimus on yleensä ensimmäinen prekontraktuaalinen sopimus, johon neuvotteluosapuolet sitoutuvat. Salassapitoa ei aina konstruoida nimenomaisesti salassapitosopimuksella, vaan se voidaan sisällyttää ehdon muodossa muihin prekontraktuaalisiin instrumentteihin, kuten esisopimukseen, aiesopimukseen tai osaksi eksklusiviteettisopimusta. Prekontraktuaaliset instrumentit ovat elinkeinoelämän kehityksen tulosta, eikä niistä ole juuri erityislainsäädäntöä. Tutkielmassa perehdytään tapoihin, joilla luottamuksellisen tiedon haltija voi pyrkiä huomioimaan tällaisen tiedon salassapidon pääsopimusta edeltävillä sopimuksilla. Yrityskaupoissa liikesalaisuuksia suojataan poikkeuksetta salassapitoehdolla tai -sopimuksella. Nykyinen lainsäädäntömme tarjoaa kuitenkin myös lakisääteistä suojaa sellaiselle luottamukselliselle tiedolle, joka täyttää liikesalaisuuslain edellytykset. Tutkielmassa paneudutaan liikesalaisuuslain mukaiseen suojaan sekä siihen, mitä liikesalaisuuden suoja lain mukaan todella kattaa. Tämä on erityisen tärkeää tilanteissa, joissa osapuolet solmivat salassapitosopimuksen, mutta käyttävät laista seuraavaa terminologiaa. Mikäli sopimuksessa ei ole erikseen määritelty liikesalaisuuden merkitystä kyseisessä sopimuksessa, suojaa voi saada vain lain kriteerit täyttävä tieto, osa luottamuksellisesta tiedosta voi jäädä näin ollen salassapitovelvoitteen ulkopuolelle, mahdollisesti vastoin luovuttavan osapuolen alkuperäistä tahtoa.
  • Mustonen, Miko (2022)
    Jotta keksinnölle voitaisiin myöntää patentti, keksintö ei ole saanut tulla julkiseksi. Keksinnön katsotaan käytännössä tulevan julkiseksi matalalla kynnyksellä ja sen paljastaminen jo yhdelle ulkopuoliselle saattaa sen pääsääntöisesti julkiseksi. Tämä seuraus voidaan useimmissa tilanteissa torjua solmimalla salassapitosopimus kaikkien keksinnön tietoonsa saavien tahojen kanssa. Tutkielmani käsittelee kysymystä, minkä edellytysten täyttyessä salassapitosopimus menettää kykynsä estää keksinnön julkiseksi tulo ja samalla uutuuden menettäminen. Salassapitosopimus on luonteeltaan sopimus, joka kieltää sopimuksen kohteen ilmaisemisen ulkopuolisille. Keksintöä koskevan salassapitosopimuksen merkitys on tässä yhteydessä, että sen solmiminen poistaa yleisen elämänkokemuksen perusteella varteenotettavan mahdollisuuden keksinnön leviämisestä ulkopuolisten tietoon. Keksinnön julkiseksi tulon kannalta on nimittäin ratkaisevaa, onko keksintö tullut ennalta rajoittamattoman ja oikeudenhaltijan kontrollin ulkopuolella olevan henkilöpiirin tietoon. Pääsääntö on siksi, että salassapitoehdoin tapahtunut keksinnön paljastaminen ei saata keksintöä julkiseksi, jos salassapitovelvoitetta on noudatettu. Oikeuskäytännöstä on toisaalta osoitettavissa tapauksia, joissa keksinnön on salassapitosopimuksen voimassaolosta huolimatta katsottu tulleen julkiseksi. Näissä tapauksissa on ollut kyse tilanteista, joissa tapauskohtaisten olosuhteiden vuoksi salassapitoon velvoitettu henkilöpiiri on ollut koostumukseltaan poikkeuksellinen. Keksinnön on katsottava tulevan julkiseksi salassapitosopimuksesta huolimatta lähinnä silloin, kun salassapitosopimus ei käytännössä palvele tarkoitusta rajoittaa salassapidettävän tiedon saatavuutta tietylle henkilöpiirille.
  • Andström, Matti (2017)
    Tutkielman aiheena on työsuhteeseen liittyvän salassapitosopimuksen lainopillinen tarkastelu. Työsopimukseen sisältyvä salassapitoklausuuli, tai kokonaan erillinen salassapitosopimus, on nykyään yleinen etenkin toimihenkilöiden ja ylempien toimihenkilöiden tapauksessa. Näkökulmaksi on valittu sopimusvapauden rajojen hahmottaminen työoikeudellisessa viitekehyksessä. Salassapitosopimuksia koskevia säännöksiä ei sisälly työoikeudelliseen lainsäädäntöön. Työsopimuslain esitöissä todetaan, että työnantaja ja työntekijä saavat työsopimuslain salassapitovelvollisuutta koskevan säännöksen estämättä solmia salassapitosopimuksen, joka ulottuu myös työsuhteen jälkeiseen aikaan. Tutkielmassa hahmotellaan salassapitosopimuksen sisällöllisiä rajoja ottaen lähtökohdaksi sopimuksen sallittavuuden sinällään. Rakenteellisesti tutkielmassa käydään ensin läpi työsuhteeseen liittyvän lainsäädännön sisältämät salassapitoa koskevat normit. Tämän jälkeen tutkitaan sopimusvapauden sisältöä ja sen sisäisiä rajoitteita. Sopimusvapauden ulkoisia rajoitteita hahmotellaan perustuslain ja työoikeudellisen lainsäädännön näkökulmasta. Oikeuskäytännön puuttuessa tarkastelu on rajoitettava koskemaan niitä argumentteja, joiden nojalla tuomioistuin mahdollisesti arvioisi salassapitosopimuksen sisällöllistä hyväksyttävyyttä yksittäisessä tapauksessa. Tutkielman viimeisessä luvussa luodaan suppea katsaus tulevaisuuteen ja käsitellään ns. liikesalaisuusdirektiivistä johtuvia muutospaineita aineelliseen lainsäädäntöön.
  • Eeva, Antti (2016)
    Tutkielman tavoitteena on tutkia ja arvioida rahoitusyhtiön mahdollisuutta kirjata MK 14:4.1 1 kohdan mukainen rakennusta tai laitetta koskeva erityinen oikeus sale and lease back tyyppisten rahoitusjärjestelyiden yhteydessä. Sale and lease back järjestelyssä on kyse rahoitus- ja vakuusjärjestelystä, jossa asiakas/vuokralleottaja myy järjestelyn kohteena olevan esineen rahoitusyhtiölle/vuokralleantajalle, minkä jälkeen rahoitusyhtiö välittömästi vuokraa kyseisen esineen takaisin asiakkaalle pitkäkestoisella vuokrasopimuksella. Järjestelyä voidaan käyttää sekä liiketaloudellisista että vakuusoikeudellisista lähtökohdista. Tutkimuksen keskeinen teema liittyy problematiikkaan, jossa rahoitusyhtiön asema suhteessa kiinteistön omistajan velkojiin jää vaille esineoikeudellista sivullissitovuutta tilanteissa, joissa sale and lease back järjestelyn kohteena on kiinteistöllä sijaitseva rakennus tai laite. Oikeuskirjallisuudessa ja osittain myös käräjäoikeuksien aikaisessa kirjaamiskäytännössä on tullut esiin rahoitusyhtiön aseman vahvistaminen MK 14:4.1 1 kohdan mukaisella erityisen oikeuden kirjaamisella. Kirjauksen sallittavuus on kuitenkin ollut epävarmalla pohjalla ja korkeimman oikeuden tapauksessa KKO 2014:36 katsottiinkin, että lainkohdan mukaista kirjausta ei tule sallia kyseisessä tilanteessa. Keskeiseksi tutkimuskysymykseksi nousee näin ollen, tulisiko MK 14:4.1 1 kohdan mukainen erityisen oikeuden kirjaaminen sallia sale and lease back tyyppisten rahoitusjärjestelyiden yhteydessä. Ennen tähän pääasialliseen tutkimuskysymykseen vastaamista on selvitettävä vastaukset alisteisille tutkimuskysymyksille siitä, mikä on rahoitusyhtiön asema rakennusta tai laitetta koskevassa sale and lease back järjestelyssä suhteessa sivullisiin sekä millaisia oikeusvaikutuksia MK 14:4.1 1 kohdan mukaisella kirjauksella olisi rahoitusyhtiön asemaan kuvatussa tilanteessa. Tutkimuskysymyksiä lähestytään lainopillisin metodein. Lainopillisen tutkimuksen tarkoituksena on muun muassa oikeudellisten sääntöjen sisällön ja niiden ajatellun soveltamisen selvittäminen. Tätä tarkoitusta varten tutkielman keskeisenä lähdepohjana toimivat asiaan liittyvä säädösmateriaali, erityisesti maakaari (12.4.1995/540) esitöineen, kotimainen oikeuskirjallisuus ja olemassa oleva oikeuskäytäntö, jota tässä tutkielmassa edustaa erityisesti mainittu KKO 2014:36. Tutkielmassa selvitetään voimassa olevan oikeuden sisältöä analysoimalla edellä mainittuja lähteitä ja muodostamalla näin tulkintakannanotto voimassa olevan oikeuden sisällöstä ja KKO:n ratkaisun oikeellisuudesta. Keskeisenä tutkimustuloksena voidaan esittää, että MK 14:4.1 1 kohdan mukaiseen kirjaamismahdollisuuteen sale and lease back järjestelyssä on suhtauduttava voimassa olevan oikeutemme mukaan kielteisesti. Korkeimman oikeuden ratkaisu asiassa vastaa voimassa olevan sisältöä. Tutkimuksessa kuitenkin ilmenee, että rahoitusyhtiön aseman turvaamiselle on esitettävissä perusteltuja oikeuspoliittisia argumentteja ja että kirjaamisen salliminen sale and lease back järjestelyssä ei oikeusvaikutuksiltaan toisi rahoitusyhtiölle parempaa asemaa kuin lainkohdan mukaisella kirjaamisella saavutetaan esimerkiksi rahoitusleasingiin perustuvan järjestelyn yhteydessä. Tästä syystä tutkimustuloksissa todetaankin, että asiassa olisi perusteltuja syitä lainsäädännöllisille tarkistuksille kirjaamisen sallimiseksi. Vallitsevan oikeustilan aikana rahoitusyhtiön esineoikeudellisen aseman turvaamiseksi sale and lease back järjestelyn yhteydessä on kuitenkin etsittävä vaihtoehtoisia mahdollisuuksia.
  • Renholm, Laura (2020)
    Tutkielma tarkastelee nk. sale and leaseback -järjestelyyn liittyviä muodon ja sisällön välisiä jännitteitä ja niiden osalta omaksuttuja vero-oikeudellisia ratkaisuja. Samalla se pyrkii systematisoimaan sale and leaseback -järjestelyn konkreettista verokohtelua koskevaa sääntelyä kansallisissa ja rajat ylittävissä tilanteissa sekä esittämään de lege ferenda -kannanottoja sääntelyn kehittämiseksi. Verolainsäädännössä sekä oikeus- ja verotuskäytännössä on omaksuttu sale and leaseback -järjestelyjen osalta formalistinen lähestymistapa, jossa järjestelyä käsitellään lähes poikkeuksetta kaupan ja vuokran yhdistelmänä. Lähestymistapa asettaa rahoitustarkoituksessa tehdyn järjestelyn hyvin erilaiseen asemaan suhteessa muihin rahoitusjärjestelyihin heikentäen horisontaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumista ja luoden erityisesti rajat ylittävissä tilanteissa tarpeettomia verosuunnittelumahdollisuuksia, joihin on pyritty puuttumaan VML 28 §:n aggressiivisella tulkintakäytännöllä legaliteettiperiaatteen kannalta ongelmallisella tavalla. Samalla vero-oikeudellisen luonnehdinnan suhde tilinpäätösoikeudessa ja esineoikeudessa omaksuttuihin ratkaisuihin muodostuu yhtä lailla jännitteiseksi ilman, että tälle olisi osoitettavissa kestäviä veropoliittisia perusteita. Tutkielmassa esitän, että muodon ja sisällön väliset jännitteet voitaisiin ratkaista matalamman sisältöformaalisuustason ratkaisulla hyvän verojärjestelmän perusvaatimuksia nykytilaa paremmin kunnioittaen. Tällainen ratkaisu olisi linjassa myös kansainvälisten kehityssuuntauksien kanssa.
  • Oksanen, Aarni (2015)
    Tutkielman tarkoituksena on tutkia irtainten esineiden, kuten prosessiteollisuuden koneiden ja laitteiden ulkoistamistarkoituksessa toteutettavia sale and lease back –järjestelyjä. Varsinkin ns. pääomaintensiivisillä toimialoilla on yritysten käyttöomaisuuteen tyypillisesti sitoutunut merkittävästi pääomaa, joka on sale and lease back –järjestelyn avulla mahdollista muuttaa likvideiksi varoiksi ja käytettäväksi muihin liiketoiminnan tarpeisiin. Rahoituksellisten näkökohtien lisäksi järjestelyillä on usein tavoiteltu kirjanpidollisia ja verotuksellisia etuja. Tutkielmassa selvitetään tutkimuskohteena olevien sale and lease back -järjestelyjen esineoikeudelliseen, kirjanpito-oikeudelliseen ja vero-oikeudelliseen sääntelyyn sisältyviä ongelmakohtia rahoittaja-vuokralleantajan, sijoittajien ja veronsaajien intressien näkökulmasta. Työssä pyritään vastaamaan kysymyksiin siitä, kuinka tarkoituksenmukaista ja perusteltua voimassa oleva sale and lease back –järjestelyjä koskeva sääntely on oikeustaloustieteen kannalta, olisiko sale and lease back –järjestelyjä koskevaa sääntelyä tarpeellista muuttaa ja mitä mahdolliset muutokset lainsäädäntöön voisivat olla. Lainsäädännön ongelmakohtien osalta tutkimuksen pääpaino on sellaisissa sale and lease back –järjestelyissä, joissa kaupan ja takaisinvuokrauksen kohteena oleva kone tai laite sijaitsee myyjä-vuokralleottajana toimivan yrityksen omistaman kiinteistön yhteydessä. Esineoikeudelliselta kannalta keskeistä on rahoittaja-vuokralleantajan näkökulmasta selvittää, kuinka järjestelyn esineoikeudellista sitovuutta suhteessa myyjä-vuokralleottajan muihin velkojiin on arvioitava tilanteissa, joissa nämä esittävät myyjä-vuokralleottajan omistamaan kiinteistöön kohdistuvia vaatimuksia. Rahoittaja-vuokralleantajan separaatio-oikeuteen liittyvien ongelmakohtien johdosta tutkielmassa perehdytään erityisesti maakaaren kirjaamisjärjestelmän tarjoamiin keinoihin rahoittaja-vuokralleantajan oikeuden vahvistamiseksi ja näiden soveltuvuuteen tarkastelun kohteena olevissa sale and lease back –järjestelyissä. Sale and lease back –järjestelyjä koskevaa kansallista ja kansainvälistä tilinpäätösnormistoa (IFRS) tutkielmassa lähestytään sijoittajien suojaamisen näkökulmasta, jolloin päähuomio on kirjanpito-oikeudelliseen sääntelyyn liittyvien ongelmakohtien tarkastelussa. Nämä kytkeytyvät puolestaan lainsäädännön taustalla oleviin taloudellisen tehokkuuden ja markkinahäiriöiden, kuten epäsymmetrisen information, torjunnan tavoitteisiin. Tutkielmassa selvitetään myös sale and lease back –järjestelyä koskevan veronormiston pääasiallinen sisältöä ja ongelmakohdat, kuten vero-oikeudellisen omistajuuden määräytyminen ja vuokrasopimuksen tosiasiallisen luonteen merkitys verokohtelun kannalta.Tutkielmassa tarkastellaan lisäksi hyväksyttävän verosuunnittelun ja laittoman veronkierron välistä rajanvetoa sekä veronsaajien mahdollisuuksia puuttua epäasiallisiksi katsottaviin järjestelyihin. Erityiskysymyksenä tutkielmassa nostetaan esiin kansainvälisen kirjanpitonormiston ja verotuksen yhteensovittamiseen liittyvät, edelleen ratkaisematta olevat ongelmakohdat ja näiden taustatekijät.
  • Näkkäläjärvi, Inka (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan sitä, millä perusteilla kilpailijoiden välinen pelkkä tietojenvaihto sellaisenaan voi muodostaa SEUT 101 artiklan 1 kohdan kartellikiellon piiriin kuuluvan menettelyn, ja toisaalta millä perusteilla tietojenvaihto puolestaan voidaan katsoa sallituksi. Tarkastelun kohteena on sellainen tietojenvaihto, joka ei ole liitännäinen osa muuta kartellia, muuta yritysten sopimusyhteistyötä tai muuta järjestelyä, vaan tietojenvaihto on yritysten yhteistyön pääasiallinen taloudellinen tarkoitus. Tutkielmassa selvitetään voimassaolevan oikeuden sisältöä tarkastelemalla tietojenvaihdon arvioinnin kannalta olennaista eurooppaoikeudellista normistoa, EU-tuomioistuimen oikeuskäytäntöä ja Euroopan komission hallintokäytäntöä, sekä hyödynnetään paljon myös talousteoreettista lähestymistapaa ja tietojenvaihtoa koskevaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkielmassa tarkastellaan aluksi tietojenvaihtoa SEUT 101 artiklan yhdenmukaistettujen menettelytapojen käsitteen näkökulmasta. Oikeuskäytännön perusteella yhdenmukaistetun menettelytavan rajatapauksina voidaan pitää yksipuolisesta tiedon ilmaisemisesta ja tiedon passiivisesta vastaanottamisesta syntyvää vastavuoroista ymmärrystä jonkin tietyn menettelytavan noudattamisesta, ottaen huomioon olosuhteet ja vaihdetun tiedon sisältö kokonaisuutena. Kuitenkin yritysten aidosti yksipuoliset toimenpiteet jäävät SEUT 101 artiklan soveltamisalan ulkopuolelle. Tämän jälkeen tutkielmassa tarkastellaan tietojenvaihdon kilpailuvaikutusten arvioinnissa huomioon otettavia tekijöitä, joita ovat markkinoiden ominaispiirteet sekä tietojenvaihto ja vaihdetun tiedon ominaispiirteet kokonaisuudessaan. Seuraavaksi tutkitaan, millaisiin lopputuloksiin tietojenvaihdon on erilaisissa EU-tuomioistuimen ja komission tietojenvaihtoa käsittelevissä tapauksissa katsottu kilpailun kannalta johtavan, sekä tarkastellaan näitä tuloksia suhteessa talousteoriassa esitettyihin näkemyksiin tietojenvaihdon vaikutuksista kilpailulle. Mikäli tietojenvaihto mahdollistaa markkinoilla sen, että kilpailijat sen ansiosta voivat tunnistaa tai päätellä toistensa tulevan markkinakäyttäytymisen ja yritysten välisen kilpailun säilymisen kannalta strategiset valinnat, tietojenvaihto on katsottu kielletyksi. Tietojenvaihdon on tällöin katsottu olevan kilpailulle haitallista, kun se on mahdollistanut ns. hiljaista yhteisymmärrystä vastaavan tilan syntymisen ja ylläpidon markkinoilla. Sen sijaan sellainen tietojenvaihto, jonka perusteella yritykset eivät pysty päättelemään kilpailun säilymisen kannalta oleellisia toistensa strategisia valintoja ja joista ei paljastu kilpailijoiden markkina-asema tai liikestrategia, ei ole omiaan vähentämään yritysten tulevaan markkinakäyttäytymiseen liittyvää epävarmuutta eikä siten ole myöskään omiaan vähentämään yritysten väliseen kilpailuun liittyvää epävarmuutta. Tällainen tietojenvaihto on katsottu EU-tuomioistuimen oikeuskäytännössä sallituksi ja tällaisen tietojenvaihdon on katsottu voivan yleensä myös hyödyttää kilpailua. Tietojenvaihdon kilpailuvaikutusten arviointi on korostuneen tapauskohtaista. Perinteisesti tietojenvaihdon on ajateltu vaativan tarkkaa markkinoiden ja tietojenvaihdon analyysia sen selvittämiseksi, rajoittaako tietojenvaihto kilpailua. Viimeaikoina oikeuskirjallisuudessa on keskusteltu siitä, ollaanko tietojenvaihdon arvioinnissa etenkin viimeaikaisen tuomioistuinkäytännön ja horisontaalisten suuntaviivojen perusteella siirtymässä kohti ankaroituvaa tietojenvaihdon arviointia siten, että myös pelkkä yritysten välinen tietojenvaihto sellaisenaan ilman liitännäisyyttä muihin kilpailunrajoituksiin voisi olla eräissä tilanteissa jo tarkoituksensa perusteella kielletty SEUT 101 artiklan ns. tarkoitukseen perustuva rikkomus, jolloin tietojenvaihdon haitalliset vaikutukset kilpailulle voidaan olettaa. Osassa oikeuskirjallisuutta, jossa tällainen kehitys on tunnistettu, on pidetty tällaista kehitystä perusteettoman ankarana. Tutkielmassa päädytään EU-tuomioistuimen oikeuskäytäntöä, komission hallintokäytäntöä ja taloustieteellistä tutkimusta tarkastelemalla siihen, ettei suhtautuminen pelkkään tietojenvaihtoon näytä olevan perusteettomasti ankaroitumassa. Oikeuskäytännön perusteella näyttäisi siltä, että pelkkä yritysten välinen tietojenvaihto voisi olla mahdollista katsoa jo tarkoituksensa perusteella kielletyksi, mikäli tietojenvaihdon olosuhteet ja sisältö huomioon ottaen tietojenvaihdon voitaisi katsoa tapahtuneen riittävän selvästi ”kartellinomaisissa” olosuhteissa siten, että tietojenvaihto on ollut epäsuora tapa kartellia vastaavan lopputuloksen toteuttamiseksi. Tuomioistuinkäytäntö edellyttää tällöin sitä, että menettelyn kokonaisuudessaan voidaan katsoa olevan sen oikeudellinen ja taloudellinen konteksti huomioon ottaen riittävän selkeästi suunniteltu vahingoittamaan kilpailua.
  • Kyrölä, Kiira (2020)
    Yritystoiminnassa on viimeisten vuosikymmenten aikana tapahtunut suuria muutoksia. Yritykset esimerkiksi etsivät jatkuvasti uusia tapoja työn organisoimiseen. Yritysmaailman kehitystahtiin verrattuna työoikeudellinen sääntely ja oikeuskäytäntö kehittyvät hitaasti. Siksi usein etenkin uudenlaiset liiketoiminnan harjoittamisen tavat jäävät niin sanotulle sallitun ja kielletyn väliselle harmaalle alueelle. Tällaiset tilanteet ovat herättäneet kysymyksen siitä, missä laajuudessa liiketoiminnan harjoittaja saa työoikeudellisesta näkökulmasta järjestää toimintansa haluamallaan tavalla. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, missä kulkee sallitun liiketoimintapäätöksen ja keinotekoisen järjestelyn välinen raja työoikeudellisesta näkökulmasta. Sallitun liiketoimintapäätöksen ja keinotekoisen järjestelyn rajanvetoa määrittelevää työoikeudellista lainsäädäntöä tai vakiintunutta oikeuskäytäntöä ei ole. Siksi tutkimusongelmaa lähestytään oikeuden yleisten oppien avulla. Erityisesti oikeuden väärinkäytön kiellon periaate ja vastuun samastamista koskeva oppi ovat keskeisessä asemassa. Liiketoiminnallisen päätöksenteon vapautta rajoittaa pakottavan lainsäädännön lisäksi yleinen oikeuden väärinkäytön kiellon periaate. Se kieltää muodollisesti lainmukaisten oikeuksien käyttämisen moitittavalla tavalla eli hylättävässä tarkoituksessa siten, että esimerkiksi toisen oikeutta loukataan. Oikeuden väärinkäyttö on pyritty estämään nimenomaisesti eräissä erityislaeissa, kuten veronkiertoa koskevassa verotusmenettelylaissa. Oikeuden väärinkäytön kielto on kuitenkin yleinen ja vakiintunut siviilioikeudellinen periaate. Se soveltuu siten myös aloille, joilla siitä ei ole nimenomaisesti säädetty. Kiellon piiriin kuuluva toiminta on kuitenkin hyvin epäyhtenäinen ilmiö ja sen tunnistaminen vaatii aina tulkintaa. Konkreettisempaa tukea keinotekoisten järjestelyjen määrittelemiseen saa yleisestä vastuun samastamista koskevasta opista. Sen perusteella on mahdollista puuttua oikeuden väärinkäyttöön tilanteissa, joissa oikeuden väärinkäyttöä kieltävää nimenomaista lainsäädäntöä ei ole. Vastuun samastamisen perusteella on siten mahdollista poikkeuksellisesti asettaa ulkopuolinen taho vastuuseen toisen oikeussubjektin velvoitteesta ilman nimenomaista vastuuta synnyttävää lain säännöstä tai sopimusta. Korkein oikeus hyväksyi vastuun samastamisen nimenomaisesti ratkaisussa KKO 2015:17, jossa se määritteli vastuun samastamisen soveltamisen edellytykset. Niitä ovat (1.) konsernirakenne, yhtiöiden väliset suhteet tai osakkeenomistajan määräämisvalta, (2.) keinotekoisuus, (3.) moitittavuus ja (4.) velkojien vahingoittuminen tai lakisääteisen vastuun kiertäminen. Olennaista on, että vastuun samastamisen edellytykset määrittävät yleisellä tasolla sallitun ja kielletyn toiminnan välistä rajaa. Siksi ne toimivatkin keinotekoisten järjestelyjen yleisinä tunnusmerkkeinä. Keinotekoisten järjestelyjen tunnusmerkkien arviointi on kuitenkin vahvasti sidoksissa oikeudenalaan. Työoikeudellisessa kontekstissa tulkinta-apua tunnusmerkkien arviointiin saadaan työoikeudellisesta oikeuskäytännöstä ja lainsäädännöstä, jossa työnantajavastuuta on laajennettu muodollisjuridisen työnantajatahon ulkopuolelle. Työoikeudellisissa vastuunlaajennuksissa on merkityksellisinä pidetty periaatteellisina näkökohtina työntekijän suojelua, kohtuusnäkökohtia, lain kiertämisen estämistä sekä yrityksen yhteiskunnallisen vastuun toteuttamista. Vastuunlaajennuksissa on tärkeinä pidetty myös tosiasiallisia henkilöstöasioihin liittyviä seikkoja, eli henkilöstöasioiden hoitoon, työnteon järjestelyihin, henkilöstön käyttöön ja henkilöstöasioihin ulottuvaan tosiasialliseen määräysvaltaan liittyviä seikkoja. Tässä tutkielmassa sallittujen liiketoimintapäätösten ja keinotekoisten järjestelyjen välistä rajaa arvioidaan vastuunsamastamisopin perusteella muotoutuneiden keinotekoisten järjestelyjen yleisten tunnusmerkkien valossa. Tunnusmerkkien tulkintaa työoikeudellisessa kontekstissa ohjaavat työnantajavastuun laajennuksissa merkityksellisiksi katsotut periaatteelliset näkökohdat ja tosiasialliset henkilöstöasioihin liittyvät seikat. Yleisten keinotekoisuuden tunnusmerkkien ja työoikeudellisesti olennaisten seikkojen perusteella on mahdollista arvioida, onko kyse sallitusta liiketoimintapäätöksestä vai keinotekoisesta järjestelystä. Tulkinta on kuitenkin viime kädessä kokonaisarviointia, jossa huomioon otetaan kussakin yksittäisessä tapauksessa olennaiset seikat.
  • Signell, Gia (2023)
    Tutkielma tarkastelee tekijänoikeudesta digitaalisilla sisämarkkinoilla annetun direktiivin 2019/790 (DSM-direktiivi) kaupallista tekstin- ja tiedonlouhintaa koskevan 4 artiklan soveltamista kielimallin opetusprosessissa. Tutkielman tavoitteena on luoda kattava kokonaiskuva DSM-direktiivin 4 artiklan nojalla toteutettavan tekstin- ja tiedonlouhinnan tosiasiallisesti sallituista rajoista hyödyntäen metodeina lainoppia sekä teleologista laintulkintaa. Valtaosa tekoälysovelluksista ja muista teknologisista innovaatioista rakentuu kielimalleille, joiden koneoppivien algoritmien opetusprosessi perustuu tekstin- ja tiedonlouhinnalla hankitulle tiedolle. Tekstin- ja tiedonlouhinnalla tarkoitetaan digitaalisessa muodossa olevan tiedon, kuten tekstin tai datan, automaattista laskennallista analyysia. Tekstin- ja tiedonlouhintaa voidaan harjoittaa pelkistä tosiasioista tai tiedoista, mutta useimmiten suurin osa tekstin- ja tiedonlouhinnassa hyödynnettävästä aineistosta on suojattu tekijänoikeuksin tai lähioikeuksin, jolloin oikeudenhaltijoiden ja yleistä etua edustavien kehittäjien väliset intressit asettuvat vastakkain punnittaviksi. Tutkielman ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastaamalla osoitetaan, mitä suojattuja oikeuksia kielimallin opetusaineistoon voi sisältyä. Opetusaineistoon sisältyvien suojattujen oikeuksien käsittelyn yhteydessä tarkastellaan samanaikaisesti näihin oikeuksiin kohdistuvaa tekijänoikeudellisesti relevanttia kopiointia ja kappaleen valmistamista. Toinen tutkimuskysymys tarkastelee DSM-direktiivin 4 artiklan nojalla toteutettavalle tekstin- ja tiedonlouhinnalle asetettuja edellytyksiä sekä toisaalta sitä, mitkä oikeudet rajaavat artiklan soveltamisalaa. Edellytykset voidaan jakaa kahteen: 4 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuun lailliseen pääsyyn aineistoon ja 4 artiklan 3 kohdassa säädettyyn oikeudenhaltijan mahdollisuuteen oikeuksiensa pidätykseen. Artiklan tosiasiallista soveltamisalaa rajaavat myös tekijän moraaliset oikeudet sekä yleisön saataville saattamista koskeva yksinoikeus. Kolmannen tutkimuskysymyksen avulla 4 artiklan nojalla toteutettavan tekstin- ja tiedonlouhinnan sallittavuutta arvioidaan kansainvälisiin sopimuksiin kirjatun kolmivaihetestin nojalla. Tutkielmassa todetaan, ettei DSM-direktiivin 4 artiklan soveltamista kielimallin opetusprosessiin todennäköisimmin voida pitää kolmivaihetestin mukaisena. Tutkielma osoittaa, ettei DSM-direktiivin kaupallista tekstin- ja tiedonlouhintaa koskeva 4 artikla ole onnistunut täysimääräisesti toteuttamaan sille asetettuja tavoitteita oikeusvarmuuden lisäämisestä ja innovointiin kannustamisesta myös yksityisellä sektorilla, mikä on omiaan heikentämään sekä oikeudenhaltijoiden ja kehittäjien asemaa että EU:n kilpailukykyä alati kehittyvien teknologisten innovaatioiden kentällä.
  • Kinnunen, Tiina (2017)
    Tutkielmassa on selvitetty lainopillista metodia käyttäen ensinnäkin, mitä TSL 2:2.1:n tasapuolisen kohtelun vaatimuksella työnantajaa velvoittavana normina tarkoitetaan voimassa olevan lainsäädännön ja oikeuskäytännön valossa. Lisäksi on selvitetty, miten tasapuolisen kohtelun vaatimus suhteutuu muihin työnantajaa velvoittaviin normeihin, erityisesti yhdenvertaisuus- ja syrjintänormistoon. Toisena tutkimuskysymyksenä on selvitetty, miten tasapuolisen kohtelun vaatimus on nähty palkanmaksuun vaikuttavana periaatteena suhteessa työehtosopimuslain 4 §:n mukaisiin sitoviin työehtosopimuksiin. Tältä osin on analysoitu korkeimman oikeuden niin sanottua Tehy-kiistaa koskevia ratkaisuja 2013:10 ja 2013:11. Tutkimuksen perusteella on todettavissa, että tasapuolisen kohtelun vaatimus on itsenäinen, työnantajaa velvoittava työoikeudellinen periaate. Soveltamisalaltaan se on varsin laaja, ja työnantajan tulisikin peilata kaikki työntekijöihin kohdistamansa toimet TSL 2:2.1:n kautta ja täten varmistaa työntekijöiden tasapuolinen kohtelu. Mikäli periaatteesta halutaan poiketa, tulee poikkeaminen voida perustella työntekijän tehtävällä ja asemalla. Lisäksi poikkeamisperusteelle tulee olla objektiivisesti arvioituna hyväksyttävä syy. Työehtosopimusjärjestelmä sekä työehtosopimuslaki järjestöehtoineen ja aikaprioriteettisääntöineen yhdistettynä suomalaiseen työmarkkinamalliin mahdollistavat palkkaeron syntymisen sitovien työehtosopimuksien perusteella. Kyseinen tilanne konkretisoitui Tehy-kiistassa, joka ratkaistiin korkeimman oikeuden tuomioilla 2013:10 ja 2013:11. Korkein oikeus toteaa ratkaisuissa 2013:10 ja 2013:11, että kahden samaa työtä koskevan, sitovan työehtosopimuksen noudattaminen ei tarkoita TSL 2:2.1:n vastaista toimintaa, vaikka tilanteesta seuraisi palkkaeroa. Palkkaero ei kuitenkaan saa jäädä pysyväksi, sillä työnantajalla on TEhtoL 4 §:n ohella velvollisuus noudattaa TSL 2:2.1:a ja poistaa palkkaero kohtuulliseksi katsotun, kahden vuoden harmonisaatioajan kuluessa. Palkkaharmonisaatiosta ei ole säädetty lailla. Tämä voidaan nähdä ongelmalliseksi vallan kolmijako-opin kannalta. Myös yksilön oikeusturvan sekä oikeusvarmuuden ja ennakoitavuuden kannalta tilanne ei ole tyydyttävä.
  • Heikkonen, Sofia (2023)
    Policies and regulations are increasingly enacted in the EU as well as the Member States to combat climate change. As the actions taken by the regulators necessarily have vast impacts, legitimacy of the climate actions should be ensured. The Aarhus Convention is an international agreement created precisely for ensuring the inclusion and judicial protection of peoples in environmental matters. As a dual agreement it binds the EU as well as the Member States, and the Court of Justice of the European Union (CJEU) has embraced open legal question related to the Aarhus Conventions’ impact in relation to EU policies and legislation. This thesis examines how the CJEU has interpreted the Aarhus obligations for EU institutions and for Member States. More specifically the aim is to gain empirical evidence on whether the obligations are given the same weight for both levels of the Union legal order. To examine this, the thesis engages with empirical case-law analysis of the CJEU judgments which mention the Aarhus Convention. The case-law analysis shows that there is a tendency for the CJEU to interpret the obligations relevant to the Convention restrictively for EU institutions and broadly for the Member States. It reaches to these conclusions largely through restrictive literal interpretation for the obligations for EU institutions, and teleological interpretation for the obligation for Member States. The findings illustrate that the EU as a party to an international agreement takes a role as a ‘guardian’ to make sure that the obligations are followed on the Member State level but prefers to refrain from the influence of the obligations for the institutions. The responsibility for legitimate environmental governance seems thus be spilled to the Member States.
  • Mohn, Fanny (2019)
    Det är aktuellt med en förnyelse av den finska lagen om skiljeförfarande (1992/967) och det pågår en aktiv diskussion om Finland borde implementera UNCITRAL:s modellag eller inte. Implementerande av modellagen har ansetts vara ett attraktivt val för Finland för att bli ett internationellt säte för skiljeförfarande. I och med att ämnet är aktuellt så kommer den här forskningen att handla om sammanläggning av skiljeförfaranden. Eftersom det i den finska lagen om skiljeförfarande saknas bestämmelser om sammanläggning, kommer det i studien att forskas om Finland borde inta en sådan bestämmelse och i så fall på vilket sätt en sådan bestämmelse borde intas. Borde Finland reglera på samma sätt som Sverige har gjort eller vad som reglerats i modellagen om sammanläggning av skiljeförfaranden. Forskningen är rättsdogmatisk men även rättskomparativ då bestämmelserna om sammanläggning i de nationella bestämmelserna i Sverige, England, Schweiz och Tyskland kommer att studeras. Både likheter och skillnader mellan regelverken kommer att redogöras för. Förutom de nationella bestämmelserna så kommer även respektive länders skiljeinstituts regler att studeras för att få en bättre bild av vad som råder på det aktuella området. Utöver FAI i Finland så kommer institutens bestämmelser i LCIA i England, SCAI i Schweiz, DIS i Tyskland och SCC i Stockholm att studeras. ICC som har varit det främsta institutet i Schweiz innan SCAI kommer också att behandlas. I studien kommer även modellagen att presenteras. Syftet med att studera länders och instituts bestämmelser är för att få mer material till hur den finska lagen borde inta en bestämmelse om sammanläggning. Av de länder som presenteras i forskningen så är Tyskland det enda land som har implementerat modellagen. De övriga länderna har beaktat modellagens bestämmelser väldigt noggrant men valt att inte implementera den och har därför inte status som ett modellagsland. Den främsta orsaken till det här kan anses bero på att dessa länder redan från tidigare är kända säten för skiljeförfarande och behöver inte implementera modellagen för att få ”modellagsstatus”. Modellagen som anses vara ett regelverk som ska fungera som förebild för stater som önskar modernisera sina skiljemannaregler innehåller inga bestämmelser om sammanläggning. Sverige som har en lång historia om skiljeförfarande har reviderat den svenska lagen om skiljeförfarande och den kommer att träda i kraft 1.3.2019. Lagen innehåller en bestämmelse om sammanläggning, vilket inte tidigare har reglerats i svensk lag. Många verksamma aktörer i Finland anser att modellagen borde implementeras för att Finland ska bli ett attraktivt säte för internationella skiljeförfaranden. Eftersom För att Finland ska bli ett attraktivt forum för internationellt skiljeförfarande så skulle en lösning vara att Finland implementerar modellagen men gör en tilläggsbestämmelse om sammanläggning. I kapitel 5 kommer att föras en diskussion om hur Finland borde göra på basen av det som kommit fram tidigare i forskningen. Alternativ I: Finland reglerar om sammanläggning på samma sätt som Sverige, eller alternativ II: Finland implementerar modellagen eller alternativ III: Finland implementerar modellagen och gör tillägg om sammanläggning av skiljeförfaranden. Alternativ III anser forskningen att vore det bästa alternativet för Finland, eftersom majoriteten av ländernas nationella skiljemannalagar som presenterats innehåller bestämmelser om sammanläggning. Det vore inte till Finlands fördel att inte inta en motsvarande bestämmelse om sammanläggning. En tilläggsbestämmelse om sammanläggning skulle kunna motsvara den svenska bestämmelse som träder i kraft i mars 2019.