Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Koskikare, Karri (2023)
    Tutkielmassa tutkitaan oikeushistoriallisella metodilla talouden vaikutusta sekä asianajoprofession kehitykseen että asianajoprofession piirissä vallitsevaan markkinoiden vapauteen. Ryhmät, jotka voivat toimia oikeudenkäyntiasiamiehinä mutta eivät ole asianajajia tai luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia, kuten julkiset oikeusavustajat sekä esimerkiksi muut virkamiehet ja tuomarit – jotka kummatkin ovat oikeutettuja esiintymään oikeudenkäyntiasiamiehinä tietyin rajoituksin – ovat rajattu tutkielman ulkopuolelle. Suurimmat kilpailunrajoitukset asianajoprofessiolle koostuvat asianajajia koskevasta sääntelystä sekä kaikkia oikeudenkäyntiasiamiehiä koskevista yleisistä kelpoisuusehdoista, joista asianajajia koskevan sääntelyn voidaan katsoa ainakin osittain lieventyneen etenkin kilpailuoikeudellisen sääntelyn kehityksen myötä. OK 15:2 oikeudenkäyntiasiamiehiä koskevat yleiset kelpoisuusehdot ovat taasen tiukentuneet yhteiskunnan yleisen oikeudellistumiskehityksen johdosta. Asianajoprofession kehitykseen – etenkin liikejuridiikan osalta –on kuitenkin eniten vaikuttanut talouden kehitys. Talouskasvu luo uusia ilmiöitä, jotka taasen synnyttävät uutta sääntelyä. Tämä luo kysyntää oikeudellisille palveluille. Talouskasvu luo myös ylimääräistä varallisuutta, jonka avulla oikeudellisten palveluiden kulut voidaan kattaa. Vaikka sääntelyn määrä Suomessa kasvoi 1990-luvulla Eurooppaan suuntautuneen integraation myötä, suurin tekijä asianajoprofession kasvussa on yleinen talouskasvu. 
  • Kauppala, Oona (2021)
    Tämä tutkielma käsittelee asunto-osakeyhtiöille annettua pankkivelkaa eli taloyhtiölainaa ja siihen vaikuttavaa voimassa olevaa sääntelyä sekä sääntelyyn suunnitteilla olevia muutoksia. Työssä pyritään selvittämään taloyhtiölainasta kuluttajille ja makrovakaudelle aiheutuvien riskien suojaamisen riittävyyttä sekä voimassa olevan sääntelyn että sääntelyyn suunniteltujen muutosten näkökulmasta. Aihetta lähestytään aluksi selvittämällä ja systematisoimalla lainopin keinoin ne voimassa olevat säännökset, jotka koskevat taloyhtiölainoja. Tällaisia säännöksiä löytyy muun muassa asunto-osakeyhtiölaista, asuntokauppalaista ja tuloverolaista. Tämän jälkeen esitellään niitä muutoksia, joita Valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä 2019:56 on esitetty kohdennettavaksi taloyhtiölainoihin, kuten enimmäisluotto-osuuden, maturiteettirajoitteiden ja lyhennysvelvoitteiden ottamista osaksi lainsäädäntöä. Voimassa oleva sääntelymme vaikuttaa taloyhtiölainoihin sekä suojaten kuluttajia että luoden näille riskiä. Voimassa oleva sääntely sisältää eräitä välillisiä suojakeinoja kuluttajille taloyhtiölainan riskeiltä, kuten asuinhuoneiston haltuunoton ja asuntokauppalain tiedonantovelvollisuussäännökset, mutta silti sääntelystämme puuttuu suora makrovakausväline koskien taloyhtiölainaa. Valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä 2019:56 ehdotettujen muutosten voidaankin katsoa olevan tarpeellisia ja täydentävän tätä lainsäädännön aukkoa.
  • Kitinoja, Maria (2016)
    Tutkielma käsittelee lapsen tapaamisoikeutta lapsen edun ja ihmisoikeuksien näkökulmasta. Tapaamisoikeudesta säädetään laissa lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta (361/1983, Lapsenhuoltolaki). Tutkielmassa tarkastellaan lapsen oikeutta perhe-elämään ja hänelle läheisiin ihmissuhteisiin tapaamisoikeuden soveltamisalaa koskien. Tapaamisoikeus on lapselle kuuluva oikeus tavata sitä vanhempaansa, jonka luona hän ei asu. Tapaamisoikeutta koskevan säännöksen soveltamisala on siis rajattu koskemaan ainoastaan lasta ja hänen lainmukaisisa vanhempiaan. Lainmukaisten vanhempiensa lisäksi lapsella saattaa kuitenkin olla elämässään myös muita erityisen läheisiä henkilöitä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi lapsen isovanhemmat, muut sukulaiset sekä sosiaaliset vanhemmat, kuten äiti- tai isäpuoli. Tapaamisoikeuden rajattu soveltamisala voi joissain tapauksissa olla ongelmallista lapsen perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen näkökulmasta, etenkin Euroopan ihmisoikeussopimuksessa turvatun perhe-elämän suojan kannalta. Lisäksi lapsen edun periaatteen mukaisesti lapselle on turvattava olemassa olevat läheiset ihmissuhteet. Lain mukaan vanhemmilla on velvollisuus myötävaikuttaa lapsen oikeuksien toteutumiseen. Tämän lisäksi kansainvälisten sopimusten mukaan myös valtion on tarvittaessa aktiivisin toimin suojattava lapsen oikeuksia. Myös lapsen etu -periaatteesta ja sen huomioon ottamisesta lasta koskevassa päätöksen teossa on säädetty niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Tutkimuksessa nostetaan esiin nykyinen lainsäädäntömme lapsen tapaamisoikeuden suhteen sekä erityisesti valtion velvollisuus lapsen ihmisoikeuksien ja lapsen edun turvaajana. Tutkielmassa verrataan lapsenhuoltolain mukaista tapaamisoikeutta myös lastensuojelulakiin, joka on toinen kansallisesti merkittävä säädös lasten oikeuksien näkökulmasta. Lastensuojelulain mukainen tapaamis- ja yhteydenpito-oikeus koskee lapsen vanhempien lisäksi myös muita lapselle läheisiä henkilöitä. Näin ollen lastensuojelulaissa lapsen oikeus perhe-elämään ja hänelle läheisiin ihmissuhteisiin on huomattavasti laajempi sekä perus- ja ihmisoikeus myönteisempi kuin lapsenhuoltolaissa. Viimeisten vuosikymmenten ainakana ihmisoikeudet ovat olleet yksi merkittävimmistä muutoksentekijöistä kansallisessa oikeudessamme. Lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevaa lainsäädäntöä voidaan pitää melko vanhana sen suhteen, että se on säädetty jo 1980-luvulla, aikana jolloin Suomi ei esimerkiksi vielä ollut allekirjoittanut Euroopan ihmisoikeussopimusta eikä sitoutunut YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen. Vanha lastensuojelulaki tuli voimaan samana vuonna lapsenhuoltolain kanssa, ja se on uudistettu 2000-luvun lopulla perusteenaan muun muassa saattaa lainsäädäntö vastaamaan paremmin voimassa olevaa perus- ja ihmisoikeussääntelyä. Lapsenhuoltolainkin uudistaminen on tällä hetkellä hyvin ajankohtainen. Nykyiseen hallitusohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma, joka sisältää muun muassa lapsen huolto- ja tapaamisoikeuslainsäädännön uudistuksen.
  • Lehtilä, Sara (2019)
    Tiedekunta/Osasto Fakultet/Sektion – Faculty Oikeustieteellinen tiedekunta Laitos/Institution– Department Tekijä/Författare – Author Sara Lehtilä Työn nimi / Arbetets titel – Title Tapaturma mieluummin liikenteessä kuin töissä? – Oikeusturva vakuutuskorvauspäätöksen muutoksenhakumenettelyssä perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta Oppiaine /Läroämne – Subject Valtionsääntöoikeus Työn laji/Arbetets art – Level Pro Gradu -tutkielma Aika/Datum – Month and year tammikuu 2019 Sivumäärä/ Sidoantal – Number of pages XII + 63 Tiivistelmä/Referat – Abstract Tutkielman tarkoituksena on selvittää onko julkisuudessa esitetylle huolelle vahingonkärsijöiden epätasa-arvoisesta oikeusturva-asemasta vakuutuskorvauspäätöksen muutoksenhaussa oikeudelliset perusteensa. Tarkastelussa on oikeusturvan eri ulottuvuuksien toteutuminen lakisääteisten vakuutusten, liikennevakuutuslain sekä työtapaturmalain, muutoksenhakumenettelyssä, kun vakuutusyhtiön kielteiseen korvauspäätökseen haetaan muutosta. Tarkastelun keskiössä on vertailla vakuutuskorvauksen edellyttämän syy-yhteyden arviointia muutoksenhakuelimessä ja menettelyä tässä prosessissa perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta. Oikeusturvan toteutumisen ohella tarkasteluun tulee myös perustuslain 19.2§:n sisältämä yksilön oikeus perustoimeentuloturvaan, jonka täyttämisessä myös lakisääteisillä vakuutuksilla on sijansa. Oikeusturvan osa-alueiden määrittelyssä relevantteja ovat kansallisen perustuslain 21§ ja EU-säädöksistä Euroopan ihmisoikeussopimuksen artiklat 6 ja 13 sekä Euroopan perusoikeuskirjan 47 artikla. Vakuutuskorvauspäätöksen muutoksenhaussa oikeusturvan osa-alueista keskiössä ovat erityisesti oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ja asianmukaiseen käsittelyyn sisältäen suullisen käsittelyn järjestämisen sekä päätöksen perustelut. Oikeusturvaelementtien toteutumisen tasoa tarkastellaan vakuutuslakien oikeuskäytännön avulla sekä lainsäädöksiin perehtymällä, joissa säädellään korvauksen myöntämisperusteita ja menettelyä muutoksenhaussa. Oikeuskäytännöstä tärkeimpänä lähteenä toimivat korkeimman oikeuden ennakkopäätökset vakuutuskorvauspäätösten syy-yhteysarvioinnista. Työtapaturmalain muutoksenhakutie kulkee tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan kautta vakuutusoikeuteen ja prosessimenettelyyn sovelletaan hallintolainkäyttölakia. Liikennevahinkojen muutoksenhaku on yleistä siviiliprosessia, jossa muutoksenhaku toteutetaan yleisten alioikeuksien kautta. Vakuutuskorvauksen edellyttämää lääketieteellistä syy-yhteyttä tulkitaan muutoksenhakuelimissä jo lähtökohdiltaan eri tavoin erilaisten prosessilakien ja ratkaisukokoonpanon vuoksi. Näytön arviointi ja prosessimenettely ovat tämän johdosta myös eroavat, työtapaturmien syy-yhteysarviointia leimaa vakiintuneet lääketieteelliset näkemykset, liikennevahinkotapauksissa ratkaisu perustuu enemmän esitettyyn näyttöön ja tapauskohtaiseen harkintaan. Työtapaturmissa syy-yhteysarvioinnin edellyttämä asiantuntemus hankitaan pääsääntöisesti ratkaisukokoonpanoon kuuluvilta lääkärijäseniltä, kun taas liikennevahinkotapaukissa asiantuntemus hankitaan tuomioistuimen ulkopuolelta. Työtapaturmalain alempien muutoksenhakuelinten kohdalla esiintyy lisäksi selviä oikeusturvapuutteita päätösten perusteluiden ja suullisen käsittelyn kohdalla. Valitushakuisuus korkeimpaan oikeuteen asti on myös huomattavasti suurempi työtapaturmien kohdalla. Työtapaturmalain alempien muutoksenhakuelimien korvauslinja poikkea yleisten alioikeuksien ja korkeimman oikeuden korvauslinjasta tavalla, joka tekee vahingonkärsijän oikeusturva-asemasta vakuutuslakien välillä epätasa-arvoisen. Työtapaturmalain muutoksenhakutie ei prosessikäytännöiltään eikä ratkaisun aineellis-oikeudellisen päätöksen osalta tyydytä oikeusturvan vaatimuksia, jolloin vahingonkärsijän asema liikennevahinkojen muutoksenhakuun verrattuna on huonompi. Oikeusturvaongelmat johtuvat pääasiassa työtapaturmalain ratkaisukokoonpanosta ja näiden jäsenten vakiintuneista prosessikäytännöistä ja lääketieteellisestä syy-yhteydentulkintatavasta. Erityisesti ratkaisukokoonpanoon kuuluvien lääkärijäsenien vaikutus päätöksentekoon on ongelmallinen läpinäkyvyyden ja hyväksyttävyyden kannalta. Myös vakuutuslaeille yhteisiä oikeusturvaongelmia löytyy erityisesti päätöksentekomenettelyyn liittyvän juridiikan ja lääketieteen yhdistämisen vuoksi. Useita korjausehdotuksia ja lakiuudistuksia on annettu vakuutuslakien oikeusturvatilanteen tasapainottamiseksi mutta niiden tosiasiallinen vaikutus on jäänyt vähäiseksi. Pääasialliset oikeusturvaongelmat näyttävät merkittävimmiltä osin johtuvan työtapaturmalain muutoksenhakuelimiin vakiintuneesta tavoista, joihin eivät korjauskehotukset ja lainsäädännön keinot ole auttaneet. Vakuutuslakien eri muutoksenhakujärjestelmät aiheuttavat osaltaan myös oikeusturva-aseman objektiivisen vertailun vaikeutumista ja ilmiönä on nähtävillä myös liikennevahinkojen muutoksenhakutien väärinkäyttöä. Tämä johtaa kyseenalaistamaan vakuutuslakeihin valitut eri prosessilait ja erityisesti työtapaturmalain muutoksenhakutien tarkoituksenmukaisuuden. Oikeusturvatilanteen parantamiseksi on esitetty muun muassa jopa nykyisen työtapaturmien muutoksenhakujärjestelmän lakkauttamista ja siirtämistä hallinto-oikeuksille. Merkittäviä lainsäädännöllisiä mutta myös asenteellisia korjaustoimenpiteitä tarvitaan, jotta käsiteltyjen vakuutuslakien oikeusturva olisi vahingonkärsijälle tasavertainen. Avainsanat – Nyckelord – Keywords Oikeusturva – Muutoksenhaku – Vakuutuskorvaus – Työtapaturma – Liikennevahinko – Perus- ja ihmisoikeudet – Oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin Säilytyspaikka – Förvaringställe – Where deposited Helsingin Yliopiston pääkirjasto Muita tietoja – Övriga uppgifter – Additional information
  • Asikainen, Timo (2015)
    Vakuuttamisen keskeinen sisältö on riskien jakaminen: vahinkoa kärsineellä vakuutetulla on oikeus korvaukseen, joka rahoitetaan ennalta perityillä vakuutusmaksuilla. Yksityisten vakuutuksen lisäksi useita yhteiskunnallisesti tärkeinä pidettyjä riskejä varten on Suomessa otettava lakisääteinen vakuutus. Näitä lakisääteisiä vakuutuksia ovat esimerkiksi työeläke-, tapaturma-, liikenne-, potilas- ja ympäristövahinkovakuutus. Tässä työssä tarkastellaan lähemmin tapaturmavakuutusta, jonka kokonaisuudistusta koskevan lainsäädännön eduskunta hyväksyi 6.3.2015. Tapaturmavakuutusjärjestelmää tarkastellaan työssä erityisesti yleishallinto-oikeudellisesta ja valtiosääntöoikeudellisesta näkökulmasta. Vastaavasti järjestelmän aineellinen sisältö, eli mitä korvattavat vahinkotapahtuma ja niiden korvausmuodot, jää tutkimuksen ulkopuolelle. Tutkimusmenetelmä on lainopillinen. Tapaturmavakuutusjärjestelmä perustuu yksityisten vakuutusyhtiöiden myöntämiin vakuutuksiin ja muiden laki-sääteisten sosiaalivakuutuksen lajien tapaan hallinnon yleislakien soveltamiseen. Näin ollen tapaturmavakuutuksella on vahva hallinto-oikeudellinen ulottuvuus. Toisaalta järjestelmä perustuu yksityisten vakuutusyhtiöiden myöntämiin vakuutuksiin, joten sillä on myös vakuutusoikeuteen ja yleisemmin yksityisoikeuteen liittyviä ulottuvuuksia. Ylipäätään tapaturmavakuutusjärjestelmä ei ole ongelmitta sijoitettavissa minkään yksittäisen oikeudenalan piiriin. Tapaturmavakuutusjärjestelmään uudeksi tehtäväksi säädetyn valvonnan järjestämistapaan hyväksytyssä muodossa liittyy ongelmia. Valvonnan hajautettu luonne voi vaarantaa sen tehokkuuden. Toisaalta esitetyt tiedonsaantioikeudet ovat tarpeettoman laajoja ja sellaisina vaarantavat tietojen kohteiden tietosuojan ja oikeuden yksityisyyteen. Tapaturmavakuutusjärjestelmän yksityisen toimeenpanon tarpeellisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta ei perustella sitä koskevassa hallituksen esityksessä perustuslain 124 §:n edellyttämällä tavalla, vaikka perustelut järjestelmien yksityiselle toimeenpanolle olisivat esitettävissä. Muilta osin perustuslain 124 § on huomioitu esityksissä perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännöstä johdetun kiellon antaa sanktioluonteisten maksujen määräämistä tarkoittava tehtävä yksityiselle ja kaksoisrangaistavuuden eli ne bis in idem -kiellon osalta. Esitettyyn työtapaturma- ja ammattitautilakiin sisältyy kuitenkin muita säännöksiä, joiden luonnetta merkittävänä julkisen vallan käyttönä olisi tullut vähintään arvioida huolellisesti. Perustuslain 124 §:n soveltamiskäytäntöä tai itse säännöstä olisi perusteltua muuttaa yksittäisten edellytysten tarkastelusta kokonaisharkinnan suuntaan. Tämä tarjoaisi nykyistä monipuolisemmat mahdollisuudet hallinnon tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen ja hyvän hallinnon toteuttamiseen.
  • Mäkimattila, Iida (2018)
    Unionin tuomioistuin antoi joulukuussa 2017 ensimmäisen tuomionsa liittyen kauppa-alustojen käytön rajoittamiseen valikoivassa jakelujärjestelmässä (C-230/16 - Coty Germany vastaan Parfümerie Akzente GmbH). Tapauksessa on kyse siitä, onko kauppa-alustakielto SEUT 101 artiklan vastainen. Valikoivat jakelujärjestelmät on Unionin oikeuskäytännössä katsottu kilpailuoikeuden mukaisiksi, kun ne noudattavat ns. Metro-kriteereitä, joiden mukaan jakelujärjestelmä on sallittu, kun jälleenmyyjät valitaan objektiivisin laadullisin perustein, jotka on vahvistettu siten, että ne koskevat samalla tavalla kaikkia potentiaalisia jälleenmyyjiä, kunhan niitä sovelletaan syrjimättä sekä noudatetaan suhteellisuusperiaatetta ja tuotteen ominaisuudet edellettyvät tällaista jakelua. Kauppa-alustojen (online marketplaces) sääntely perustuu Unionin yleiseen kilpailuoikeudelliseen sääntelyyn. Oikeuskäytäntöä aiheesta ei kuitenkaan juuri ole Unionin tuomioistuimen tasolta ja oikeustilan epäselvyyden vuoksi Coty Germany -tuomio oli odotettu. Näin oli erityisesti tietyissä Unionin jäsenvaltioissa kuten Saksassa, jossa kilpailuviranomainen ja tuomioistuimet ovat käsitelleet useita kauppa-alustakieltotapauksia. Koska kauppa-alusta -käsite ei ole vakiintunut tutkielmassa tarkastellaan ensin lyhyesti sitä, mitä kauppa-alustat ovat, mitkä ovat niiden ominaisuudet ja oikeudellinen sääntelypohja. Tämän jälkeen voidaan käsitellä sitä, milloin kauppa-alustojen käytön rajoittaminen valikoivassa jakelujärjestelmässä on tai ei ole SEUT 101 artiklan mukaista. Ensinnäkin on kysyttävä mikä kyseessä olevan tuotteen ominaisuuksien merkitys on. Unionin tuomioistuin rajasi Coty Germany -tuomion koskemaan ainoastaan luksustuotteita, joten tuomion sovellettavuus on kiistanalainen. Voiko kauppa-alustarajoitusta käyttää kaikentyyppisten tuotteiden kohdalla? Lisäksi tarkastellaan sitä, mitä järjestelmän ja ehdon laadullisuudella ja syrjimättömyydellä tarkoitetaan. Varsinkin syrjimättömyyden vaatimus on jäänyt toteutumatta eräissä saksalaisissa tapauksissa, jolloin järjestelmät ovat olleet kilpailuoikeuden vastaisia. Lopuksi tarkastellaan suhteellisuusperiaatteen kahta puolta, rajoitusten oikeasuhtaisuutta eli sitä, ettei ylitetä sitä mikä on kohtuullista ja rajoitusten kohdistumista päämäärään. Unionin tuomioistuimen mukaan Coty Germany -tapauksessa yleinen ja ehdoton kauppa-alustakielto oli mahdollinen ylellisen tuotekuvan suojelun vuoksi ja sen vuoksi, että sopimussuhteen puuttuessa toimittajan ja kauppa-alustan väliltä, ensimmäinen ei voisi tehokkaasti valvoa valikoivassa jakelujärjestelmässä muutoinkin vaadittavien edellytysten noudattamista. Tutkielmassa huomataan, että näistä jälkimmäinen saa keskeisen merkityksen. Suhteellisuusperiaate ohjaa sinänsä sekä valikoivan jakelujärjestelmän että sen sisällä toteutettavien vaatimusten käyttöä, se ei kuitenkaan muuta sopimussuhteen puuttumista osapuolten väliltä. Tässä nousee esiin myös kauppa-alustojen luonteen merkitys – verkkomyynti myyntimenetelmänä on lähtökohtaisesti sallittu. Mihin kauppa-alustat siten paikantuvat?
  • Salonen, Tuomo (2015)
    Maailmanlaajuista huomiota saanut Pistorius-tapaus ja sen arviointi sekä oikeudellinen vertailu ovat tämän työn kohteena. Oscar Pistorius on maailman tunnetuin vammaisurheilija, joka joutui syytetyksi murhasta hänen omassa kodissaan tapahtuneen välikohtauksen seurauksena. Välikohtauksessa Pistoriuksen tyttöystävä sai surmansa. Pistorius ei kiistä ampumista, mutta tekohetken olosuhteet ja siihen liittyvä todistelu luovat tämän valitettavan tapauksen ympärille mielenkiintoisen juridisen ympäristön. Tapaukseen liittyviä kysymyksiä ovat etenkin tahallisuuden täyttymisen, putatiivisen eli luulotellun hätävarjelun sekä rikosoikeudellisen vastuun täyttymiseen liittyvät seikat. Yksittäiseen tapaukseen liittyvän oikeusvertailun kohdalla on luonnollisesti olemassa varsin selkeät rajat käsiteltävien seikkojen osalta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että käsittely voisi olla suppeaa, kun kyseessä on kahden erilaisen oikeusjärjestyksen välinen vertailu yhden tapauksen tosiseikaston perusteella. Onnistunut oikeusvertaileva oikeustapausanalyysi edellyttää, että molempien oikeusjärjestysten taustat ja perusteet on huomioitu kattavasti ja perusteellisesti. Tästä työstä varsin merkittävä osa kohdistuukin melko yleisesti rikosoikeudellisten lähtökohtien läpikäyntiin ja vertailuun. Painopiste on rikosoikeuden yleisissä opeissa ja erityisesti rikoksen yleisen tunnusmerkistön täyttymisen arvioinnissa. Rikosoikeudellisen vastuun kannalta on ratkaiseva merkitys sillä, minkälainen on oikeusjärjestyksen rakenne vastuun rakentumisen vaatimusten osalta. Etelä-Afrikan oikeusjärjestys on nk. hybridimalli, jossa vaikutteita tulee useista eri lähteistä. Tämän seurauksena onkin varsin luonnollista, että eteläafrikkalainen oikeusjärjestys eroaa suomalaisesta rakenteensa puolesta varsin selvästi. On kuitenkin huomattavaa, että vaikka rakenteelliset erot ovat huomattavat, tulee työn edetessä selväksi että sen seurauksena eivät kuitenkaan tosiasialliset eroavaisuudet muodostu valtavan suuriksi. Vertailevan oikeustieteellisen tutkielman kannalta onkin hedelmällistä, että oikeusjärjestykset eroavat toisistaan riittävän selvästi ja luovat näin hyvät edellytykset vertailun tekemiselle. Vertailun kohteena olevan tapauksen sisältö on melko moniselitteinen ja tämän johdosta tapaukseen liittyy monia oikeuskysymyksiä. Tapauksesta tehtävän kokonaisarvion tekemiseksi on ollut oleellista käydä läpi koko seikasto näihin liittyen, mutta suurin painoarvo on kuitenkin ollut itse putatiivihätävarjelulla eli luulotellulla hätävarjelutilanteella. Putatiivihätävarjelun ollessa kysymyksessä on tahallisuuskysymyksen arvioiminen erittäin mielenkiintoinen oikeudellinen kysymys. Kun tapauksessa on kyse henkirikoksesta, on tahallisuuden täyttymisellä – tai täyttymättömyydellä – luonnollisesti varsin suoraan ratkaisevan suuri merkitys. Erilaisten tahallisuuskäsitysten vertailun seurauksena on helppo todeta, että puhtaasti sanamuotojen perusteella, ilman syvempää tutkimista, saattaa ajautua vääriin lopputuloksiin tahallisuuden arvioinnissa. On pyrittävä löytämään oikeusjärjestyksen keinot arvioida tahallisuuskysymystä oikeassa kontekstissa sekä oikealla tavalla todisteet huomioiden. Tämän tutkielman kannalta on ollut hyödyllistä päästä seuraamaan Etelä-Afrikan oikeuskäsittelyä varsin reaaliaikaisena pääasiassa julkisuudessa ja mediassa. Lisäksi on kuitenkin vaadittu varsin perusteellista paneutumista oikeusjärjestyksen taustoihin ja rakenteeseen, jotta puhdasta juridista arviointia – irrotettuna mediassa vellovista mielipiteistä ja näkemyksistä – on päässyt tekemään. Toisaalta huomionarvoista on, että tuomio Etelä-Afrikassa ei tämän työn valmistuessa ole vielä lainvoimainen korkeimman oikeusasteen osalta, joten vaikka olemassa on myös oikeaa käsittelyaineistoa Etelä-Afrikasta, on vertailua ollut kohdistettava suoraan myös juridiseen arvioon itse tapauksesta. Tapauksen oikeudellisen arvion nojatessa hyvin voimakkaasti todistelun vastaanottamiseen sekä sen arvioimiseen, ei voida tulla täydellä varmuudella mihinkään yhteen ja oikeaan lopputulokseen kummankaan oikeusjärjestyksen osalta. Tämän johdosta tässä työssä onkin pyritty vertailemaan oikeudellisesti merkittävien tekijöiden osuutta tapauksen osalta oikeusjärjestysten välillä sekä soveltuvilta osin esittämään tämän vertailun ja arvioinnin seurauksena mihin lopputulokseen tuomioistuin oletettavasti asiassa päätyisi. Ratkaisevin osuus oikeusvertailussa on tapauksen kohdalla ollut tahallisuuden täyttymisen arviointi. Voimakkaasti subjektiiviseen näkemykseen pohjautuvana seikkana, on kuitenkin vaarallista esittää varmaa ratkaisua tahallisuuskysymysten osalta. On kuitenkin selvää, että oikeusvertailun osalta tavoite täyttyy tahallisuuskysymyksen ja tahallisuuden edellytysten vertailemisella sekä niiden arvioimisella suhteessa kysymyksessä olevaan tapaukseen.
  • Daham Kheder, Mahmod (2023)
    Tutkielman tavoitteena on arvioida konsernien tappiontasaamisen mahdollisuutta eri jäsenvaltiossa sijaitsevien konserniyhtiöiden välillä. Tutkielmassa pitäydytään yritysjärjestelyjen osalta tappioiden verokohteluun rajat ylittävissä sulautumistilanteissa, sekä konsernivähennyksellä toteutetun tuloksentasauksen mahdollisuuden arvioimisessa. Alueellisesti tutkielma keskittyy konserniyhtiöiden piirissä, joiden kotipaikka on EU:n ja ETA:n alueella. Vuosilta 2020–2021 voidaan tunnistaa Suomen kannalta kaksi merkittävää seikkaa tässä aihepiirissä. Vaikutuksin 1.1.2021 Suomen konserniverojärjestelmään implementoitiin Konsernivähennyslaki. Konsernivähennyslain implementoinnin myötä suomen konserniverojärjestelmässä säädetään ensimmäistä kertaa tappioiden verokohtelusta rajat ylittävissä tilanteessa, jossa konsernille ei jää jäsenvaltion alueelle kiinteää toimipaikkaa. Toiseksi, 15.5.2020 KHO antoi viisi päätöstä koskien rajat ylittävää tappiontasausta. Ottaen huomioon, että KHO:n aikaisempi ratkaisukäytäntö on ollut tämän oikeuskysymyksen osalta niukkaa, päätösten sisällön analysoiminen on ollut erittäin arvokasta. Molempien seikkojen lähemmästä tarkastelusta voidaan todeta, että tappioiden siirtymisessä rajat ylittävästi sulautumistilanteissa ja tuloksentasaamisessa tytäryhtiölle annettavalla konsernivähennyksellä lopullisen tappion periaate on avainasemassa. Tämä on selvää, kun otetaan huomioon Konsernivähennyslain esityöt, lain sanamuoto, konsernivähennykselle asetetut edellytykset, sekä KHO:n linjaus tuoreessa ratkaisukäytännössä. Tästä syystä tutkielmassa lopullisen tappion periaatteen edellytyksien jäsentäminen on ollut korostuneessa asemassa. Tällä hetkellä tappioiden lopullisuuden osoittaminen on ainoa poikkeusääntö, joka mahdollistaa rajat ylittävän tappiontasauksen. Tutkielman metodina on lainoppi. Lainopille ominaiseen tapaan tutkielmassa on pyritty selvittämään lopullisen tappion periaatteen edellytyksiä analysoimalla asianmukaisia oikeuslähteitä. Yhtenä lopullisen tappion periaatteen edellytyksenä on se, että tappiontasaamisen tulee olla sallittua kotimaisen lainsäädännön nojalla. Tämän valossa tutkielman alkuvaiheessa on paneuduttu ja analysoitu veroneutraalille sulautumiselle, konserniavustukselle ja konsernivähennykselle säädetyistä lain asettamista vaatimuksista. Lopullisen tappion periaate on EUT:n ratkaisukäytännössä syntynyt ja kehittynyt periaate. Tämän oikeuskysymyksen osalta tutkielmassa on tukeuduttu EUT:n päätökseen asiassa C-446/03 Marks & Spencer ja sen jälkeiseen relevanttiin EUT:n ratkaisukäytäntöön. Tutkielman loppuvaiheessa pääpisteenä on ollut KHO:n tuore ratkaisukäytäntö. Objektiivina on ollut arvioida, miten KHO on soveltanut lopullisen tappion periaatteen edellytyksiä sen ratkaisukäytännössä. Lähtökohtaisesti kansalliset rajoittavat säännökset, jotka asettavat objektiivisesti arvioituna vastaavanlaiset rajat ylittävät tapaukset eri asemaan kuin kansalliset järjestelyt on katsottu SEUT sijoittautumisoikeuden vastaisiksi. Rule of reason periaatteen mukaisesti rajoittamiselle on kuitenkin katsottu olevan oikeuttamisperusteet. Rajoittamista ei ole kuitenkaan katsottu oikeutetuksi, jos kyseessä on tappiollisen yhtiön lopulliset tappiot. Tältä osin on katsottu, että rajoittaminen ei läpäise suhteellisuusperiaatepunnintaa. Asia C-446/03 Marks & Spencer oli mullistava tällä alalla mutta se jätti myös monta avointa kysymystä lopullisen tappion periaatteen edellytyksien osalta. EUT on täsmentänyt lopullisen tappion edellytyksien sisältöä Marks & Spencer tapauksen jälkeisessä ratkaisukäytännössä. EUT:n ratkaisukäytännön analysoimisen tuloksena voidaan todeta, että vallitsevassa oikeustilassa lopullisen tappion poikkeuksen edellytykset ovat asetettu hyvin korkealle ja vähennystä hakevalle osapuolelle on asetettu hyvin ankara näyttötaakka. EUT:n ja KHO:n ratkaisukäytäntö mukailee hyvin vahvasti jäsenvaltioiden poliittisia ja taloudellisia intressejä. Vaikka teoreettisella tasolla lopullisen tappion periaate mahdollistaa tappioiden siirtymisen rajat ylittävästi, käytännön tasolla näyttötaakka on kuitenkin asetettu hyvin epäkäytännölliselle tasolle. Tämän valossa ei ole yllättävää, että meillä ei ole vielä tällä hetkellä EUT:n tai KHO:n ratkaisukäytäntöä, jossa lopullisen tappion näyttötaakka olisi hyväksytysti näytetty toteen. Toisaalta siitäkin huolimatta, että näyttötaakka on asetettu tällä hetkellä hyvin korkealle, todennäköisesti jatkossakin konserniyhtiöt ympäri Eurooppaa pyrkivät näyttämään tämän toteen. Tätä puoltaa mm. EU:n sisämarkkinatavoitteen intressi sekä tappioiden merkittävä taloudellinen intressi konsernien näkökulmasta. Lopullisen tappioiden ankara näyttötaakka on haastettuna tällä hetkelläkin vireillä olevassa EFTA tuomioistuimen asiassa E-7/23 ExxonMobil Norway AS. Tämän valossa voimme toiveikkaina todeta, että lopullisen tappion periaatteen ankara näyttötaakka ei ole ainakaan tällä hetkellä vielä kiveen hakattu.
  • Laitinen, Tanja (2018)
    Tutkimuksessa tarkastellaan tappioiden vähennysoikeuden rajoittamiseen liittyviä säännöksiä yrityskauppojen yhteydessä. Useimmat verojärjestelmät sallivat aiemmin syntyneiden tappioiden vähentämisen tulevista voitoista, mutta tällainen vähennysoikeus on omiaan vähentämään valtion verotuloja ja lisäämään tappioiden avulla tehtävää verosuunnittelua. Siksi on katsottu tarpeelliseksi asettaa tappioiden vähennysoikeudelle tiettyjä rajoituksia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, toteutuvatko tappioiden vähennysrajoituksia koskevissa säännöksissä verotuksen neutraliteetti ja oikeudenmukaisuus. Tarkastelu on rajattu osakekauppoihin ja sulautumisiin liittyviin vähennysrajoituksiin. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen, Ruotsin ja Saksan verolainsäädännöistä ilmeneviä tappioiden rajoitussääntöjä. Lisäksi tarkastelun kohteena ovat tappiontasaussäännöt Euroopan komission lokakuussa 2016 antamissa direktiiviehdotuksissa yhteisestä yhteisöveropohjasta (CCTB) ja yhteisestä yhdistetystä yhteisöveropohjasta (CCCTB). Kyseessä on lainopillinen tutkimus, jossa hyödynnetään myös oikeusvertailua. Omistajanvaihdostilanteita koskevien tappioiden vähennysoikeuden rajoitusten taustalla on pyrkimys estää tappiollisilla yrityksillä käytävä kaupankäynti. Eri valtioissa on kuitenkin tähän samaan tavoitteeseen vastattu varsin erisisältöisillä säännöksillä. Tutkimuksessa tarkasteltavien verojärjestelmien kohdevaltioista Suomessa tappiot menetetään tuloverolain mukaan lähtökohtaisesti kun yli puolet yhtiön osakkeista vaihtaa omistajaa. Verovelvollisella on kuitenkin mahdollisuus hakea Verohallinnolta poikkeuslupaa tappioiden säilyttämiseksi, ja usein poikkeuslupa myönnetään, jos verovelvollinen pystyy osoittamaan liiketaloudellisia perusteita omistajanvaihdokselle. Ruotsissa on sen sijaan kytketty tappioyhtiön osakkeista maksettava kauppahinta siihen, menetetäänkö tappioiden vähennysoikeus omistajanvaihdoksen yhteydessä. Siten maksamalla tappioyhtiöstä riittävä hinta voidaan kaikki kohdeyhtiön tappiot säilyttää. Saksassa lähtökohtaisesti yli 50 prosentin muutos yhtiön omistuksessa saa aikaan tappioiden vähennysoikeuden menettämisen, ellei kyse ole konsernin sisäisestä järjestelystä tai ellei voida osoittaa, että verovelvollisen liiketoiminnassa ei ole tietyn aikarajan puitteissa tapahtunut muutoksia. Sulautumistilanteisiin liittyvien tappioiden vähennysoikeuden rajoitusten tarkoituksena voidaan katsoa olevan omistajanvaihdoksiin liittyvien rajoitussäännösten kiertämisen estäminen. Suomessa tuloverolain mukaan tappiot voivat siirtyä vastaanottavalle yhtiölle vain mikäli se on yksin tai osakkeenomistajiensa kanssa omistanut tappiovuoden alusta lähtien yli puolet sulautuvan yhtiön osakekannasta. Tappiot menetetään siten sulautumisen yhteydessä suhteellisen helposti. Sääntely on kuitenkin sallivampaa kuin Saksassa, missä sulautuminen johtaa automaattisesti tappioiden vähennysoikeuden menettämiseen. Ruotsin verolainsäädännössä taas on lähdetty siitä, että soveltuvin osin samoja säännöksiä tulee noudattaa niin omistajanvaihdos- kuin sulautumistilanteissakin. CCTB- ja CCCTB -direktiivit tarkoittaisivat toteutuessaan EU:n alueella toimiville konserneille kaikkien konserniyhtiöiden veropohjan yhdistämistä ja jakamista kullekin konserniyhtiölle erityisen jakokaavan avulla. Tällöin konsernin sisäisillä järjestelyillä ei pitäisi olla vaikutusta tappioiden vähennysoikeuteen omistajanvaihdostilanteissa ja sulautumisten yhteydessä. Kuitenkin käytännössä jäsenvaltioiden verotulointressien turvaamiseksi yhtiöiden liittyessä esimerkiksi omistajanvaihdoksen seurauksena CCCTB-järjestelmää soveltavaan konserniin, sovelletaan ennen omistajanvaihdosta syntyneisiin tappioihin jäsenvaltion kansallisia säännöksiä. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että tappioiden vähennysrajoitusten taustalla on ennen kaikkea verotulonäkökohdat, eikä oikeudenmukaisuusnäkökohtia ole välttämättä riittävällä tavalla huomioitu. Tappiot menetetään yrityskauppojen yhteydessä suhteellisen helposti, ellei kaupan strukturointia suunnitella huolellisesti etukäteen. Siten verotuksen maksukykyisyysperiaate ei aina rajoitussäännöksiä sovellettaessa toteudu.
  • Kinnaslampi, Jesse (2023)
    Joukkorahoitus on vaihtoehtoinen rahoitusmuoto, jossa yksityishenkilöt, yhteisöt tai yritykset keräävät varoja suurelta joukolta ihmisiä, tyypillisesti internetin välityksellä. Se tarjoaa rahoitusta erilaisiin projekteihin, kuten startup-yritysten toimintaan, sosiaalisiin hankkeisiin, taiteellisiin tuotantoihin tai keksintöihin. Joukkorahoitus mahdollistaa rahoituksen keräämisen perinteisten rahoituslaitosten ulkopuolella ja voi olla joko palkkio-, laina- tai osakepohjaista. Tämä rahoitusmuoto on kasvattanut suosiotaan globaalisti tarjoten uusia mahdollisuuksia sekä rahoittajille että rahoituksen hakijoille. Lainamuotoiseen joukkorahoitushankkeeseen sijoittaminen sisältää aina riskin siitä, että lainapääoma menetetään osittain tai kokonaan. Tutkielman tavoitteena on selvittää voidaanko lainamuotoisessa joukkorahoituksessa välitetty tappiollinen laina vähentää yksityishenkilön tuloverotuksessa tuloverolain mukaisena luovutustappioon rinnastettavana tappiona ja jos voidaan, mitä edellytyksiä tappion vähennyskelpoisuudella on. Tutkielma sisältää niin velvoite-, arvopaperi- ja vero-oikeudellisia ulottuvuuksia, vaikka fundamentaalisesti tutkimuksen kohde onkin vero-oikeudellinen. Tutkielma käsittelee kuitenkin rahoitusmarkkinoiden kokonaisuuteen kuuluvaa joukkorahoitusta sekä velkakirjan luonnetta oikeudellisena instrumenttina. Tämän johdosta tutkielmassa on syytä perehtyä myös velvoite- ja arvopaperimarkkinaoikeudelliseen kontekstiin. Tutkimuskysymystä tarkastellaan erityisesti tuloverolain sekä relevantin oikeuskäytännön ja Verohallinnon ohjeistuksen kautta. Tuloverolain mukaan luovutustappioon rinnastetaan sellainen arvopaperin arvonmenetys, jota voidaan konkurssin tai muun siihen verrattavan syyn vuoksi pitää lopullisena. Laki asettaa siis joukkorahoituksessa välitetylle lainalle kaksi edellytystä: joukkorahoituksessa välitetyn lainan tulee olla tuloverolain mukainen arvopaperi ja sen tulee olla lopullinen. Tuloverolaissa tai sen esitöissä ei kuitenkaan määritellä arvopaperin merkityssisältöä, joten tutkielmassa tarkastellaan myös arvopaperin määritelmää ja erityisesti kysymystä siitä, mitä on tuloverolain kontekstissa pidettävä arvopaperina. Tutkielman päätteeksi voidaan todeta, että lainamuotoisessa joukkorahoituksessa välitetyt tappiolliset lainat ovat tietyin edellytyksin vähennettävissä luovutustappioon rinnastettuina tappioina yksityishenkilön verotuksessa. Vähennyskelpoisuuden määrittää lopulta lainan oikeudellinen luonne. Mikäli joukkorahoituksessa välitetty laina täyttää juoksevan velkakirjan tunnusmerkistön ja sen arvonvähentyminen on tosiasiallisesti lopullinen, on kyseinen luottotappio vähennettävissä sijoittajana toimineen yksityishenkilön tuloverotuksessa. Lisäksi vähennyskelpoisuudelta edellytetään, että verovelvollisen verovuonna luovuttaman omaisuuden yhteenlasketut luovutushinnat ja yhteenlasketut hankintamenot ylittävät laissa säädetyn raja-arvon.
  • Kanervo, Joel (2017)
    Share buy-backs are undertaken in the ordinary course of business by EU issuers and each year many of these issuers become the target of a tender offer. The question of significance is whether a target's share buy-backs may obstruct a tender offer in a manipulative manner. The current EU legislative regime, namely the Market Abuse Regulation (MAR, EU 596/2014), lacks clarity in this regard, as it includes an open-ended safe harbour rule under which buy-backs satisfying certain legislative criteria are exempt from the manipulation and insider trading prohibitions. This thesis seeks to investigate whether open market buy-backs by a takeover target constitute prohibited market manipulation under the MAR. The secondary purpose of this thesis is to form an interpretative framework for establishing the conditions under which buy-backs carried out under the safe harbour rule do not constitute market manipulation, and thirdly, when buy-backs that are engineered to technically comply with the safe harbour rule are so abusive as to warrant new regulation or teleological interpretation of existing rules. These questions are approached using a law and economics-oriented research method, applying economic concepts to the normative analysis of law and the empirical context. Comparative law is used as a secondary method to gain insights from regulation in the United States. Taking into account both the textual formulation of the US rules and the reasons for adopting them helps to evaluate EU regulation. The evaluation of the regulatory regime focuses on the disclosure of information related to buy-backs in determining when information has been sufficiently disclosed to reduce the gravest of information asymmetries. In addition, the potential coercive effect of target's buy-backs is studied to find out whether the buy-backs carry such market power that might fall in the scope of the prohibition on market manipulation. Particular attention is given to assessing when issuers should feel confident in carrying out buy-backs even during control contests and, conversely, when circumstances deny them the benefit of the safe harbour.
  • Bosisio-Hillberg, Katja (2015)
    Julkisella hankinnalla tarkoitetaan sellaisia tavara-, palvelu- ja rakennusurakkahankintoja, joiden tekijänä on julkisyhteisö, kuten valtio tai kunta. Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteeksi on valittu kuntien hankinnat. Hankinnat muodostavat merkittävän osan kuntien menoista ja niiden osuus on ollut jatkuvassa kasvussa. Julkisilla hankinnoilla on merkitystä myös koko kansantalouden kannalta, sillä ne muodostavat noin 15 % bruttokansantuotteesta eikä niiden merkitys rajoitu ainoastaan kansalliselle tasolle, vaan ne vaikuttavat koko Euroopan unionin tasolla (noin 18 % bruttokansantuotteesta). Julkisia hankintoja koskevaa kansallista lainsäädäntöä on ollut suhteellisen lyhyen aikaa. Ensimmäinen hankintalaki tuli voimaan vasta vuonna 1992 ja oli laajuudeltaan melko suppea, sisältäen vain 18 pykälää. Lakiin on tehty useita päivityksiä vuosien 1997–2005 aikana ja laajempi kokonaisuudistus vuonna 2007. Vuoden 2007 hankintalaissa säännöksiä oli jo melko paljon enemmän, yhteensä 110 pykälää. Monia säännöksiä siirrettiin tuolloin asetuksesta lain tasolle ja lisäksi sääntely laajentui esimerkiksi hankintamenettelyjen ja pakollisten poissulkemisperusteiden suhteen. Suomen liittymisellä Euroopan unionin jäseneksi vuoden 1995 alusta on myös ollut oma vaikutuksensa hankintalainsäädäntöömme. Euroopan unionin tasolla sääntelyinstrumentiksi on valittu direktiivit, jotka implementoinnin myötä ovat tulleet osaksi kansallista lainsäädäntöä. Uusimmat hankintadirektiivit on julkaistu 28.3.2014 Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Hankintaprosessi on korostetun kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa tarkastetaan tarjoajien soveltuvuus ennalta asetettujen vähimmäisedellytysten avulla. Vähimmäisedellytykset voivat liittyä esimerkiksi tarjoajan taloudelliseen ja rahoitukselliseen tilanteeseen. Esimerkkinä taloudelliselle ja rahoitukselliselle tilanteelle asetettavasta vaatimuksesta on vähimmäisliikevaihto. Hankintalaissa on lueteltu esimerkinomaisesti lista asiakirjoja, joilla tarjoajaa voidaan pyytää osoittamaan oma taloudellinen ja rahoituksellinen tilanteensa. Lisäksi hankintayksikön suostumuksella myös vaihtoehtoisia selvityksiä on mahdollista esittää ja niiden esittämiseen tulisi hankintayksiköissä lähtökohtaisesti suhtautua joustavasti. Lisäksi tarjousasikirjojen täydentäminen on tietyin edellytyksin mahdollista. Mikäli tarjoajan omat resurssit ja ominaisuudet eivät riitä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymiseen, on mahdollista hyödyntää alihankintaa tai tehdä tarjous esimerkiksi yhteenliittymänä. Toisessa vaiheessa suoritetaan varsinainen tarjousten vertailu. Tarjousten vertailussa ei tulisi enää käyttää soveltuvuusehtoina olleita kriteereitä. EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa tämä on kokonaan kielletty. Kansallisissa hankinnoissa sovelletaan poikkeusta, jonka mukaan vähimmäisedellytykset ylittäviltä osin on mahdollista antaa tarjoajalle tarjousvertailuvaiheessa lisäpisteitä. Tutkimuskysymyksinä tarkastellaan mitä tarjoajan taloudellisella ja rahoituksellisella tilanteella tarkoitetaan, miten tarjoajien taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevaa soveltuvuusehtoa säädellään nykyisessä kansallisessa hankintalainsäädännössä ja mitä muutoksia uusi hankintadirektiivi mahdollisesti tuo nykyiseen sääntelyyn verrattuna. Tarjoajan taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevat säännökset on siirretty asetuksen tasolta lakiin vuoden 2007 hankintalain kokonaisuudistuksen yhteydessä. Tutkimustyön tuloksena voidaan sanoa, että tarjoajan taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevilla vähimmäisvaatimuksilla pyritään ennen kaikkea varmistamaan tarjoajan kyky suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Soveltuvuusehtojen asettaminen ei ole pakollista, vaan on täysin hankintayksikön omassa harkinnassa. Mikäli soveltuvuusehtoja asetetaan, tulee niiden olla oikeassa suhteessa hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden eikä ketään tarjoajaa saa syrjiä. Vaikka hankintayksikön harkintavalta soveltuvuusehtojen asettamisessa on laaja, se ei kuitenkaan ole rajoittamaton. Harkintavaltaa rajoittavat ennen kaikkea juuri suhteellisuus- ja yhdenvertaisuusperiaatteet. Uuden hankintadirektiivin mukaan tarjoajien taloudellista ja rahoituksellista tilaa koskevien vaatimusten asettamiseen ei näyttäisi tulevan olennaisia muutoksia. Liikevaihtovaatimuksen asettamista koskien säädetään, että liikevaihtovaatimuksia saa asettaa vain erityisestä syystä ja tuolloinkin maksimitasoksi on asetettu kaksi kertaa hankinnan ennakoitu arvo.
  • Laitinen, Roopert (2018)
    Yrityskaupat ovat viimeisten vuosikymmenien aikana yleistyneet niin Suomessa kuin muualla maailmassa. Julkiset ostotarjoukset ovat eräs keskeisistä yritysvaltausten muodoista ja niitä toteutetaan vuositasolla Suomessa noin 10 kappaletta. Julkiset ostotarjoukset ovat merkityksellisiä arvopaperimarkkinaoikeudellisen sääntelyn kannalta, sillä niihin liittyvät perinteisesti merkittävimmät sisäpiirintiedon väärinkäyttömahdollisuudet. Yrityskauppojen yleistymisen ohella aiheen ajankohtaisuutta lisää se, että sisäpiirisääntely on ollut viime vuosina esillä julkisuudessa. Sääntelyssä on tapahtunut muutoksia, sillä vuonna 2016 astui voimaan markkinoiden väärinkäyttöasetus. Tutkimukseni aiheen kannalta olen kokenut tarkoituksenmukaiseksi aloittaa tutkimalla sitä, mistä käytännössä tutkimuksen teemassa on kyse. Tutkimuksen keskiössä ovat tarjouksentekijän kohdeyhtiön osakkeilla toteuttamat arvopaperihankinnat ennen kuin tämä julkistaa suunnittelemansa julkisen ostotarjouksen arvopaperimarkkinoilla. Näitä osakehankintoja kutsutaan stakebuildingiksi, ja kyseisiä osakehankintoja arvioidaan osana koko julkista ostotarjousprosessia. Näin ollen tutkimukseni alussa avaan myös hieman yritysvaltausten ja julkisten ostotarjousten ominaispiirteitä sekä näiden taustalla vaikuttavia tavoitteita. Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä tutkitaan sisäpiirintiedon ilmenemistä julkisissa ostotarjouksissa sekä vaikutuksia stakebuildingiin kuuluvien osakehankintojen toteuttamiseen. Käsittelyssä arvioidaan eri muodoissa ja eri lähteistä peräisin olevaa sisäpiirintietoa. Tarkastelussa tuodaan esiin oikeustieteellisiä ja taloustieteellisiä argumentteja, joiden pohjalta arvioidaan sisäpiirintiedon käytön sallittavuutta tarjouksentekijän esihankinnoissa. Pääasiallisena tutkimuskohteena ovat vapaaehtoiset julkiset ostotarjoukset, mutta myös pakollisiin ostotarjouksiin liittyvää problematiikkaa käsitellään tarkoituksenmukaisissa asiayhteyksissä. Tavoitteena on löytää ratkaisuja sisäpiirisääntelyn luomiin haasteisiin osakehankintojen toteuttamisen kannalta. Toinen tutkimuskysymys liittyy puolestaan siihen, kuinka hankittuja kohdeyhtiön arvopapereita voidaan käyttää vakuustarkoituksessa. Toisin sanoen, onko mahdollista ja millä edellytyksin käyttää hankittuja kohdeyhtiön arvopapereita vakuutena, jotta voitaisiin rahoittaa kohdeyhtiön arvopapereilla uusien transaktioiden toteuttamista. Tässä tutkimuskysymyksessä yhdistyvätkin arvopaperimarkkinaoikeuden, osakeyhtiöoikeuden sekä rahoitusoikeuden sääntely. Vakuusjärjestelyiden arvioinnissa korostuvat erityisesti niiden suhde sisäpiirisääntelyyn sekä liputussääntelyyn. Näin ollen toinen tutkimuskysymys liittyy ensimmäiseen tutkimuskysymykseen.
  • Klemola, Emilia (2017)
    Energiankulutuksen nykyistä vahvempi pohjautuminen uusiutuvilla energianlähteillä tuotettuun sähköön on asetettu tavoitteeksi sekä kansallisella että kansainvälisellä ja EU:n tasolla. Suomessa tavoitteen saavuttamiseksi uusiutuvan energian tuotantoa on edistetty eri keinoin, joista keskeisimpänä voidaan pitää uusiutuvalle energialle myönnettävää tuotantotukea. Vuodesta 2011 Suomessa on ollut voimassa syöttötariffeihin perustuva uusiutuvan energian tuotantotukijärjestelmä, jota on kuitenkin pidetty valtiolle liian kalliina. EU:n komission vuoden 2014 suuntaviivoissa valtiontuesta ympäristönsuojelulle ja energia-alalle on todettu, että perustamalla uusiutuvalle energialle myönnettävät tuet markkinavälineisiin, kuten tarjouskilpailumenettelyihin, voidaan todennäköisimmin saavuttaa tavoite markkinaehtoisesta uusiutuvan energian tuotannosta. Suuntaviivojen perusteella Suomessakin on käynnistetty lainsäädäntötyö uusiutuvan energian tuotantotukijärjestelmän muuttamiseksi tarjouskilpailuihin perustuvaksi. Syyskuussa 2017 julkaistiin hallituksen esitysluonnos preemiojärjestelmästä, jossa uusiutuvan energian tuotantotuen myöntäminen perustuisi tarjouskilpailuihin osallistuvien voimalaitoshankkeiden edullisuusjärjestykseen. Uusiutuvan energian tarjouskilpailuja koskevassa tarkastelussa keskeiseksi on nähty se, että tarjouskilpailu luo riittävän velvoitteen kilpailutuksen voittaneiden hankkeiden toteuttamiseen. Tutkielmassa tarkastellaankin sitä, millainen preemiojärjestelmää koskevan esitysluonnoksen perusteella olisi Suomessa järjestettävään uusiutuvan energian tarjouskilpailuun osallistuvan hankekehittäjän velvoite toteuttaa kilpailutettu hanke tarjouksensa mukaisesti. Tältä osin tutkielmassa päädytään toteamaan, että kustannustehokkuuden kannalta perustellustikin preemiojärjestelmään hakeutumisesta syntyvät velvoitteet on nähtävä hyvin sitovina, ja niiden edellyttävän siten hankekehittäjältä hankkeen toteuttamiskelpoisuuden huolellista varmistamista ennakolta. Uusiutuvan energian lisäämistavoitteiden vaikuttaessa keskeisesti siihen, miten tuotantotukea käytetään uusiutuvan energian edistämiseen, tarkastellaan tutkielmassa kilpailutettujen hankkeiden toteutumista myös näiden tavoitteiden valtiolle asettamista lähtökohdista. Tutkielmassa kysytään, miten uusiutuvan energian hankekehityksen kannalta olennainen ympäristöoikeudellinen lainsäädäntö tukee uusiutuvan energian hankekehitystä, ja siten investointeja uusiutuvaan energiaan. Valtion näkökulmasta tehtävässä tarkastelussa tutkielmassa kiinnitetään huomiota erityisesti hankekehitysvaiheeseen liittyvien hallintoprosessien ennakoitavuuteen keskeisenä tekijänä investointivarman ympäristön luomisessa. Uusiutuvan energian lisäämistavoitteiden toteutumisen osalta tutkielmassa päädytään toteamaan, että uusiutuvan energian investointien toteutumiseksi valtiolla on katsottava olevan tärkeä asema ennen kaikkea investointeja helpottavan ympäristön luomisessa sekä esittämään tältä osin joitakin erityisesti ympäristöoikeudellista lainsäädäntöä koskevia kehitysehdotuksia.
  • Tolonen, Anna (2022)
    Vastauksena elinkeinoelämässä alati kasvavalle tehokkuuden tarpeelle useat välitysinstituutit ovat viime vuosikymmeninä ottaneet käyt-töön välimiesprosessia virtaviivaistavia nopeutetun menettelyn sääntöjä. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella VML 22 §:ssä tarkoitettua tarpeellista asianajotilaisuutta ja sen toteutumista FAI:n sääntöjen mukaisessa nopeutetussa välimiesmenettelyssä. Tavoittee-na on selvittää erityisesti, miten tarpeellisen asianajotilaisuuden vaatimus suhteutuu joutuisaan prosessiin tähtääviin todistelun rajaamista käsitteleviin sääntökohtiin. Aihetta käsitellään ensisijaisesti lainopillisen tutkimuksen keinoin. Pääasiallinen aineisto koostuu niin suomalaisesta kuin kansainvälises-täkin oikeuskirjallisuudesta, minkä lisäksi aihetta tarkastellaan soveltuvilta osin kotimaisten tuomioistuinten ja EIT:n oikeuskäytännön avulla. Lainopillisen tutkimuksen lisäksi tutkielman osana on toteutettu välimiehille suunnattu empiirinen kyselytutkimus, jonka avulla on pyritty kartoittamaan, miten FAI:n sääntöjen todistelun rajaamista koskevia sääntökohtia käytännön tasolla sovelletaan. Tutkimusaihetta lähestytään käsittelemällä välimiesmenettelyn keskeisiä taustaperiaatteita ja oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaati-muksen soveltumista välimiesmenettelyyn. Tarkastelun tarkoituksena on tältä osin luoda pohja tarpeellisen asianajotilaisuuden mitoitta-misen arvioimiselle tutkimalla yhtäältä, miksi ja miten asianosaisen oikeus asiansa ajamiseen on tullut osaksi välimiesmenettelyä ja toisaalta sitä, minkälainen asema tarpeellisen asianajotilaisuuden vaatimukselle on annettava suhteessa muihin välimiesmenettelyn keskeisiin periaatteisiin. Tämän jälkeen tutkielmassa siirrytään tarkastelemaan, miten asianajotilaisuus on mitoitettava käytännössä, jotta sen voidaan katsoa olevan välimiesmenettelylaissa tarkoitetulla tavalla tarpeellinen. Aihetta lähestytään tarkastelemalla kontradiktorisen periaatteen merkityssisältöä ja toteuttamista, minkä jälkeen käsittely tuodaan käytännönläheisemmälle tasolle tarkastelemalla oikeuskir-jallisuudesta ja -käytännöstä johdettavia tulkintoja siitä, minkälaisen arvioinnin perusteella tarpeellinen asianajotilaisuus on mitoitettava. Tarpeellisen asianajotilaisuuden käsitteen tultua selvennetyksi tutkielmassa tarkastellaan sen toteutumista FAI:n sääntöjen mukaisessa nopeutetussa välimiesmenettelyssä. Aiheen käsittely keskittyy tältä osin kyselytutkimukseen annettujen vastausten analysoimiseen. Ensin tarkastelu kohdistuu todistelun rajaamiseen prekluusiouhkaisen määräpäivän asettamisen keinoin, minkä jälkeen luvussa arvioidaan tarpeellisen asianajotilaisuuden suhdetta suullisen käsittelyn pitämiseen. Tutkielman johtopäätöksenä todetaan, ettei nopeutettuihin välimiesmenettelyihin itsessään liity haasteita tarpeellisen asianajotilaisuuden näkökulmasta. Ongelmia voi kuitenkin syntyä, mikäli käsillä oleva riita osoittautuu nopeutettuun menettelyyn sopimattomaksi. Lisäksi tutkielmassa arvioidaan, ettei suullisen käsittelyn epäämistä koskevaa FAI:n nopeutetun menettelyn sääntöjen 35.1 §:ä sovelleta käytän-nössä kovinkaan tehokkaasti. Tältä osin ratkaisuksi esitetään välimiesmenettelylain uudistamista siten, että oikeus suulliseen käsittelyyn erotettaisiin selkeämmin oikeudesta tarpeelliseen asianajotilaisuuteen.
  • Koponen, Veera (2020)
    Eläinten hyvinvointiin kiinnitetään yhä laajemmin huomiota sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa että sen myötä myös oikeudessa. Yksi eläimiin liittyvän juridiikan kulmakivistä on tarpeettoman kärsimyksen tuottamisen kielto, joka on kansainvälinen eläinsuojelullinen periaate. Tarpeettoman kärsimyksen tuottamisen kiellon pitkästä historiasta ja kansainvälisyydestä huolimatta on edelleen osin epäselvää, millä kriteereillä kärsimyksen tuottaminen eläimelle on katsottava tarpeettomaksi. Tähän kysymykseen pyrin tutkielmallani vastaamaan. Tarpeettoman kärsimyksen tuottamisen kiellon konteksti on welfaristinen, eli eläinten suojelua ja hyvinvointia eläinten käytön puitteissa edistämään pyrkivä. Se on kuitenkin osittain sovitettavissa myös käyttämättömyysajattelun eli abolitionismin kontekstiin eli ajatukseen siitä, ettei eläimiä käytettäisi lainkaan ihmisen tarpeisiin.Tarpeettoman kärsimyksen tuottamisen kielto ilmenee lainsäädännöstä periaatemuotoilun ohella myös tarkemmin jäsentyneissä muodoissa. Näistä muodoista oikeustilan kannalta selkein on se, että jonkin menettelyn on jo lakia säädettäessä katsottu aiheuttavan eläimelle tarpeetonta kärsimystä, mikä on johtanut koko menettelyn kieltämiseen. Tämän ohella tarpeettoman kärsimyksen tuottamisen kieltoa ilmentävät menettelyt, jotka ovat kiellettyjä mikäli ne aiheuttavat kärsimystä eläimelle. Periaatemuotoilun ohella tarpeettomuuden kriteeri sen sijaan korostuu sellaisten menettelyiden kontekstissa, jotka ovat tarpeetonta kärsimystä aiheuttaessaan kiellettyjä. Tarpeettoman kärsimyksen tuottamisen kielto soveltuu sekä aktiiviseen että passiiviseen tuottamiseen. Kielto soveltuu kaikille eläimille tuotettavaan kärsimykseen. Lähtökohtaisesti kielto koskee kaikkia henkilöitä.Tarpeettoman kärsimyksen tuottamisen kiellon periaatemuotoilu kuitenkin sijoittuu eläinsuojelulaissa eläintenpidon kontekstiin. Tämän seurauksena periaatemuotoilun puitteissa keskiöön nousee eläintenpitäjän aiheuttama kärsimys. Muiden kuin eläintenpitäjän rajautuminen periaatemuotoilun soveltumisen ulkopuolelle on omiaan haittaamaan eläinten hyvinvoinnin tosiasiallista toteutumista. Lähtökohta on, että eläimelle aiheutuva kärsimys on tarpeetonta, ellei toisin osoiteta. Näin ollen tarpeettomuuden kriteeri saa sisältönsä tarpeellisuuden kriteerin kautta. Tarpeellisuuden kriteeri on kolmiportainen: se edellyttää tarkastelua sekä kärsimyksen tarkoituksen ja sen sallittavuuden, kärsimyksen ja tarkoituksen suhteen sekä kärsimystä tuntevan eläimen kautta. Kärsimyksellä on oltava tarkoitus, joka on sitä aiheuttavan menettelyn kontekstissa joko nimenomaisesti sallittu tai jota ei ole nimenomaisesti ja yksiselitteisesti kielletty. Jälkimmäisen vaihtoehdon toteutuessa kärsimyksen tarkoituksen on edustettava yksinomaan sallittavia intressejä, joita ovat perusoikeuslähtöiset intressit sekä eläimen hyvinvoinnin intressi. Perusoikeuslähtöisen intressin kontekstissa on lisäksi arvioitava, onko menettelystä tunnistettavissa myös jokin kärsimyksen tarpeettomuutta tai tarpeellisuutta puoltava taustaintressi. Kärsimys on suhteessa tarkoitukseensa ollessaan välttämätöntä tarkoituksen saavuttamiseksi. Välttämättömyyttä on arvioitava sekä vakavuuden, määrän että keston näkökulmasta. Mikäli kärsimyksen määrä on aidosti jaettavissa, tulee se lähtökohtaisesti jakaa useamman eläimen kesken. Tarkoituksen niin salliessa kärsimys tulee kohdentaa eläimeen, jonka tuntevuus on mahdollisimman alhainen. Tuntevuutta on arvioitava sekä eläinlajin tuntevuuden että eläinyksilön subjektiivisen kärsimyskokemuksen näkökulmasta.
  • Soittila, Netta (2021)
    Tässä tutkielmassa selvitän, minkälainen on työnantajan velvollisuus edistää tasa-arvoa työelämässä, ja miten erityisesti tasa-arvosuunnitelma on tämän perus- ja ihmisoikeuksiin pohjautuvan velvollisuuden käytännön ilmentymä. Tutkielmassa tasa-arvosuunnitelmaa tarkastellaan työoikeudellisena normina. Tutkielmassa otetaan selvää siitä, miten tasa-arvosuunnitelma sijoittuu työoikeudellisten normien järjestelmään, ja minkälainen sen normiluonne on. Lisäksi tarkastellaan, miten sen normityyppi vaikuttaa sen velvoittavuuden arviointiin. Koska tasa-arvo ja sen edistämisvelvollisuus ovat yhtä aikaa sekä perusoikeustaustaisia, melko abstrakteja kokonaisuuksia, sekä työpaikkakohtaisia käytäntöjä, tutkielmassa selvitetään, miten tasa-arvosuunnitelma toimii työpaikkakohtaisena normina, eli kenelle se luo oikeuksia ja ketä se sitoo. Lisäksi selvitetään, miten tasa-arvosuunnitelma toimii osana työehtojen määräytymisjärjestelmää. Tarkastelun kohteena ovat lisäksi tasa-arvon edistämistä ja tasa-arvosuunnitelmaa koskevat valvonta- ja sanktiokeinot. Tutkielmassa tulee selvitetyksi, että tasa-arvoa voidaan pitää niin kansallisena perusoikeutena, kuin kansainvälisenä ihmisoikeutenakin. Tasa-arvon edistäminen on työnantajalle lainsäädännöstä seuraava velvollisuus ja tasa-arvosuunnitelman laatiminen on pakollista yli 30 hengen työpaikoilla. Tasa-arvosuunnitelmasta normina esitetään johtopäätös, minkä mukaan kyseessä on pyrkimyksenomaisesti velvoittava, suunnitelmatyyppinen ryhmänormi. Normin velvoittavuutta arvioidaan soft law-käsitteen ja tosiasiallisen sitovuuden periaatteen kautta, ja päädytään johtopäätökseen siitä, että tosiasiallinen tasa-arvon toteutuminen vaatisi tasa-arvosuunnitelman näkemistä nykyistä velvoittavampana normina. Oikeusvaikutusten osalta tutkielmassa todetaan johtopäätöksenä, että ei voida suoraan sanoa tasa-arvo-suunnitelman luovan yksittäiselle työntekijälle oikeuksia, tai määrittävän tämän työehtoja, vaan suunnitelman vaikutus perustuu ryhmäsitovuuteen ja se määrittää ensisijaisesti henkilöstösuhteen ehtoja. Työnantajaa tasa-arvosuunnitelma velvoittaa vahvasti suhteessa henkilöstöön. Työnantajan velvollisuuksien valvonta ja sanktiointi on kuitenkin melko heikolla tasolla osin resurssien puutteen, osin lainsäädännöllisten ratkaisujen vuoksi. Yleisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että tämänhetkinen sääntely-ympäristö tekee tasa-arvosuunnitelmasta liian heikon välineen toteuttaa tasa-arvoa lain vaatimusten mukaisesti.
  • Leskinen, Minni (2015)
    Tässä työssä käsittelen tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta oikeudellisina käsitteinä sekä niiden suhdetta suomalaisen oikeusteorian keskeisiin keskusteluihin. Tavoitteena on luoda kuva siitä, miten tasa-arvo ymmärretään lainopillista määrittelyä laajemmin. Työn lähtökohta on naisten ja miesten välisessä tasa-arvossa, mutta käsittely ei rajoitu siihen. Tasa-arvo hahmotetaan niin laajasti kuin mahdollista, koska oikeusteoriassa tai -filosofiassa tasa-arvo ei välttämättä ole eksplisiittisesti määrittelyn kohteena. Esiin nousevat sellaiset diskurssit kuin oikeuden, politiikan ja moraalin keskinäissuhteet, oikeus ja kohtuus, hyvinvointivaltiollinen oikeudenmukaisuus sekä ihmis- ja perusoikeudet. Toinen keskeinen teema on oikeuden oikeudenmukaisuus: oikeuden moderni tehtävä vastata kysymykseen omasta hyvyydestään. Vertailen käsityksiä oikeuden modernista ja postmodernista, jolloin korostuu kysymys etiikan mahdollisuudesta ja tulkitsijan vastuusta. Samassa yhteydessä pohdin oikeuden kritiikkiä ja sen mahdollisuutta ylipäätään: kuka saa kritisoida oikeutta? Onko kritiikin mahdollisuus tasa-arvoista? Vertailen naisoikeuden (nyk. oikeuden ja sukupuolen tutkimuksen) teoreettisia sitoumuksia oikeusteorian sitoumuksiin, mitä motivoi tietoisuus siitä, että oikeuden ja sukupuolen tutkimuksen oppiainetta ei kohta enää Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa ole. Lopuksi käsittelen oikeuden suhdetta valtaan, universaalin suhdetta singulaariin. Oikeuden vallasta, laintulkitsijan etiikasta ja oikeudellisesta käytännöstä on syntynyt teorioita, jotka eivät sitoudu perustaan, totuuteen tai ratioon. Uutta oikeusteoreetikoiden sukupolvea edustavat tässä työssä Susanna Lindroos-Hovinheimo ja Samuli Hurri. Vertaan Hurrin väitöskirjaa saksalaisen materialistisen teorian edustajan Sonja Buckelin väitöskirjaan, joissa on yllättäviä yhtäläisyyksiä. Vaikka oikeus itsessään ei saavuttaisi tavoitettaan olla oikeudenmukainen, oikeus tarjoaa siihen vetoajalle subjektin aseman estäen suoran vallankäytön ja mahdollistaen väliintulon. Tästä tulee myös työni nimi: tasa-arvo ei ilmene vain oikeusteoriassa, vaan sen voi nähdä myös oikeusteoriana.
  • Leppäaho, Harriet (2023)
    Prekluusio tarkoittaa oikeudenmenetystä, joka estää asianosaista vetoamasta uuteen oikeudenkäyntiaineistoon enää tietyn prosessivaiheen jälkeen. Rikosprosessissa prekluusiouhka on säädetty vain käsittelyyn korkeimmassa oikeudessa. Perinteisesti suomalaisessa oikeustieteessä on suhtauduttu torjuvasti ajatukseen prekluusiouhan säätämisestä myös alempiin oikeusasteisiin. Tyypillisesti prekluusion on katsottu olevan kollisiossa keskeisimpien rikosprosessiperiaatteiden – erityisesti syyttömyysolettaman – kanssa. Etenkin viimevuosien aikana keskustelu prekluusiouhan laajentamisen tarpeellisuudesta on kuitenkin vilkastunut, kun on pyritty ratkomaan rikosprosessin ongelmia. Tutkielma on metodologisesti yhdistelmä oikeusdogmatiikkaa ja de lege ferenda -tutkimusta. Kysymystä prekluusiosta rikosprosessissa lähestytään oikeusdogmaattisesti hahmottelemalla normikehystä, jonka puitteisiin prekluusiota sovitetaan. Tutkielmassa prekluusiota tarkastellaan ensin suhteessa syyttömyysolettamaan ja sen lähiperiaatteisiin. Tämän jälkeen tutkielmassa siirrytään arvioimaan mahdollisen prekluusion suhdetta tuomitsemiskynnykseen ja vastaajalle asetettaviin velvollisuuksiin. Lopuksi tutkielmassa esitetään prekluusiosääntelyä koskevia de lege ferenda -suosituksia. Argumentoinnissa tukeudutaan rikosprosessioikeudellisen kirjallisuuden ohella soveltuvin osin siviiliprosessioikeudelliseen ja Euroopan ihmisoikeussopimusta käsittelevään kirjallisuuteen. Aineisto koostuu pääasiassa suomalaisesta oikeuskirjallisuudesta, lainvalmisteluaineistosta, oikeusministeriön hankeaineistoista sekä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja korkeimman oikeuden ratkaisuista. Tutkielman johtopäätöksenä todetaan, että Euroopan ihmisoikeussopimuksesta tai Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännöstä ei ole johdettavissa ehdotonta estettä prekluusiouhan säätämiselle rikosprosessiin. Aineellisen totuuden tavoite ja vastaajan prosessuaaliset oikeudet kuitenkin rajoittavat prekluusiouhan sovellettavuutta rikosprosessissa. Vastaajan kannalta keskeinen rajoitus liittyy prekluusion soveltumiseen eri oikeusasteisiin. Prekluusiouhan kohdistaminen vastaajaan edellyttää tuomitsemiskynnyksen ylittymistä, jotta vastaajalle voidaan katsoa syntyvän ainakin jonkinlainen velvollisuus toimia asiassaan tai hyväksyä passiivisuutensa mahdolliset seuraukset. Näin ollen tutkielmassa päädytään siihen, että prekluusio voi tulla kyseeseen aikaisintaan hovioikeusvaiheessa.
  • Tarkka, Anna-Stiina (2013)
    Tutkielmassa perehdytään prosessinjohtoon alueellisissa hallintotuomioistuimissa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa sekä yleisissä tuomioistuimissa. Tarkoituksena on tutkia sitä, mitä tehtäviä prosessinjohdolla on tasapuolisuuden edistämiseksi ja mitä se voi tehdä vaarantamatta oikeudenkäynnin tasapuolisuutta ja omaa puolueettomuuttaan. Tasapuolisuus on yksi Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan turvaaman oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin kriteereistä. Hallintoprosessia verrataan sekä yleiseen lainkäyttöön että lyhyesti ruotsalaiseen hallintoprosessiin. Lopuksi kotimaista lainkäyttöä peilataan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käytäntöön ja sen istuvuutta eurooppalaisiin standardeihin arvioidaan. Erityisenä tutkimuskohteena on virallisperiaate hallintolainkäytössä. Hallintoprosessissa korostetaan tosiasiallista tasapuolisuutta ja sen aktiivista korjaamista: hallintoprosessuaalinen virallisperiaate vahvistaa aineellisen prosessinjohdon valtaa ja vastuuta. Riita-asioissa lähtökohtaisesti valmiiksi tasapuolista asetelmaa pyritään tukemaan olemalla puuttumatta siihen: käsittelymenetelmä ja määräämisperiaate ovat prosessin johtavat periaatteet. Rikosprosessin akkusatorinen menetelmä tukee tuomioistuimen puolueettomuutta, vaikkakin virallisperiaatteella on edelleen roolinsa myös rikosoikeudenkäynnissä. Yleisissä tuomioistuimissa virallisperiaatteella ei ole samanlaista asemaa kuin hallintoprosessissa. Prosessinjohto on tiukemmin rajattua ja tuomioistuin on sidottu siihen, mitä oikeudenkäynnin osapuolet esittävät. Niin riita- kuin rikosasioissa sovittelu ja sovinnon edistäminen on mahdollista ellei jopa toivottavaa. Prosessinjohdon merkitys yleisissä tuomioistuimissa korostuu käsiteltäessä indispositiivisia asioita. Asian selvittämisessä viran puolesta on eroja ja prosessinjohdon aktiivisuus vaihtelee prosessilajista toiseen. Väljä sääntely antaa tuomioistuimelle paljon harkintavaltaa ja prosessinjohdon aktiivisuus ja toisaalta passiivisuus voi vaihdella hyvinkin paljon. Se voi johtaa epäyhtenäiseen sovelluskäytäntöön ja sitä kautta epätasa-arvoiseen kohteluun tuomioistuimessa. Mutta toisaalta se voi myös johtaa hyvin asiakohtaisesti sovellettuun ja erilaisille asiaryhmille parhaalla mahdollisella tavalla räätälöityyn puheenjohtajuuteen. EIS ja EIT asettavat joustavuudelle rajat ja eurooppalaisen standardin, joka takaa yhdenvertaisuuden ja oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin kaikissa prosessilajeissa ja kaikissa tapauksissa. Vastavuoroisuus ja informatiivinen prosessinjohto näyttävät olevan kaikissa prosessimuodoissa avain tasapuolisuuden toteutumiseen ja kokemiseen oikeudenkäynnissä. Puitteet tällaisille prosesseille ja prosessinjohdolle ovat jo olemassa. Hallintoprosessissa tulisi keskittyä virallisperiaatteen korostamisen sijaan asianosaisen tosiasiallisen oikeussuojan toteutumiseen ja yleisissä tuomioistuimissa erityisesti neuvontaan ja tuomarin kyselyoikeuden käyttämiseen.