Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Laak, Iina (2022)
    Tutkielmassa tarkastellaan sitä, voiko vahingonaiheuttajan kanssa sopimussuhteessa oleva vahingonkärsijä halutessaan vedota sopimuksen vahingonkorvausta koskevien normien sijaan vahingonkorvauslakiin, ja jos näin on, millä perustein? Kysymys konkretisoituu niissä tilanteissa, joissa a) sopimus ei sisällä kattavia vahingonkorvausta koskevia sääntöjä, eikä näitä sääntöjä löydy myöskään sopimustyyppiä koskevasta erityislainsäädännöstä, b) sopimus ei sisällä kattavia vahingonkorvausta koskevia sääntöjä, eikä sopimustyyppiä kokevaa erityislainsäädäntöä ole lainkaan, jolloin sopimusvastuun sisältö määräytyy lakiin kirjaamattomien oppien mukaan, ja c) vahingonkorvauslain säännökset olisivat vahingonkärsijälle sopimusta edullisemmat. Asiasta on usean vuosikymmenen aikana kirjoitettu runsaasti eri suuntiin rönsyilevin argumentein, ja tutkielman tarkoituksena onkin ensin muodostaa aihetta käsittelevästä oikeustieteellisestä keskustelusta sellainen järkevä ja omaksuttava kokonaisuus, jota vasten tutkimuskysymyksen tarkempi tarkastelu on mahdollista. Oikeuskirjallisuuteen tutustuessa voi huomata, että useat oikeustieteilijät vaikuttavat päätyneen sopimusperusteisen ja sopimuksenulkoisen vastuun suhdetta pohtiessaan yhteneväiseen lopputulokseen; sopimussuhteessa vahingonaiheuttajan kanssa oleva vahingonkärsijä voi vedota vahingonkorvauslakiin silloin, kun vahinko on aiheutunut jotain sopimuksesta riippumatonta normia rikkomalla. Koska tämä on se lopputulos, johon monen aihetta käsitelleen oikeustieteilijän pohdinta tuntuu päättyvän, jää vastaus kysymykseen vahingonkorvauslain soveltamismahdollisuudesta sopimuspuolten välillä edelleen kovin suurpiirteiseksi. Tutkielman tarkoituksena onkin lainopillisin metodein jatkaa sen selvittämistä, mitä ovat nämä sopimuksesta riippumattomat normit, joiden rikkomisen johdosta sopimuspuoli voi joutua vahingonkorvausvastuuseen vahingonkorvauslain nojalla. Koska korkein oikeus on antanut ainoastaan suhteellisen harvoja ja suppeasti perusteltuja ratkaisuja, on oikeuskäytännöstä löydettävissä vain hyvin vähän argumentteja tutkimuskysymyksen tueksi. Tutkielmassa huomioidaan se, että oikeustila asian suhteen jää edelleen epäselväksi, eikä ehdottomia suuntaviivoja ole sille, millaista normia rikkoessaan sopimuspuoli voi joutua vastuuseen vahingonkorvauslain nojalla. Näin ollen sopimuksesta riippumattoman normin käsitettä pohditaan myös yhteiskunnassamme yleisesti esiintyvien sopimustyyppien, irtaimen kauppaa koskevien sopimusten sekä rakennusurakkasopimusten yhteydessä tarkoituksena selvittää, voisiko sopimuksesta riippumattoman normin vielä suurpiirteiseksi jäävää käsitettä tarkentaa sopimustyyppikohtaisen arvioinnin avulla.
  • Yli-Pelkonen, Olivia (2015)
    Arvopaperimarkkinalainsäädännön keskeisimpänä tavoitteena voidaan nähdä tehokkaiden pääomamarkkinoiden toiminnan turvaaminen ja sijoittajansuojan takaaminen. Arvopaperimarkkinat ovat lähtökohtaisesti toimivia vain silloin, kun osapuolet voivat luottaa markkinoiden puolueettomuuteen. Rahoitusvälineen markkinoiden vääristämisestä eli markkinamanipulaatiosta puhutaan silloin, kun säännellyllä markkinalla tai monenkeskisessä kaupankäyntijärjestelmässä vääristetään kaupankäynnin kohteena olevan rahoitusvälineen markkinoita. Manipulaation tunnusmerkistö on tarkoituksella jätetty joustavaksi ja avoimeksi johtuen markkinoiden nopeasti muuttuvasta luonteesta. Toisaalta taas markkinoiden tehokkuus vaatii taakseen normiston, jotta luotettavuus markkinoiden toimivuuteen voisi säilyä. Tasapainon hakeminen näiden kahden muodon, riittävän normiston ja riittävän säännösten avoimuuden välillä vaatii sitä, että markkinatoimijat ovat tietoisia niistä seuraamuksista, jotka tulevat sovellettavaksi silloin, kun normeja rikotaan manipulatiivisin toimin. Vahingonkorvausoikeuden merkitys kansallisessa arvopaperimarkkinaoikeudellisessa kentässä on ollut suhteellisen vähäistä. Tähän voidaan pitää yhtenä syynä sitä, että arvopaperimarkkinoilla tapahtuvien väärinkäytösten seuraamusjärjestelmä on rakennettu lähtökohtaisesti markkina- ja rikosoikeudelliselle pohjalle, jolloin vahingonkorvausoikeudellinen sääntely on jäänyt vähäisemmäksi, Toisaalta taas yksi arvopaperimarkkinalainsäädännön tavoitteista, sijoittajan suojaaminen, jäisi toteutumatta, jos siviilioikeudellinen suoja ei toteutuisi. Arvopaperimarkkinoilla tapahtuvissa väärinkäytöksissä on pidetty epäselvänä korvausvastuun suojaaman henkilöpiirin ulottuvuutta. Vastuu ei voi toisaalta ulottua liian pitkälle meneviin henkilörelaatioihin, mutta korvausvastuun tulisi kuitenkin ulottua niihin toimijoihin, jotka tekevät kauppaa manipulaation rasittamalla rahoitusvälineellä. Arvopaperimarkkinoiden kollektiivisesta ja anonyymistä luonteesta johtuen vahingonkorvausvastuun kohdentamista ei voida pitää yksinkertaisena, mutta tapauskohtaisten syy-yhteysharkinnan ja tehokkaiden oikeussuojakeinojen avulla myös yksittäisen sijoittajan tulisi saada riittävä suoja manipulaatiotilanteita vastaan. Näin tehokkaiden markkinoiden ja sijoittajien luottamuksen turvaamisen lähtökohtana tulevaisuudessa tulisi nähdä se, ettei arvopaperimarkkinaoikeudellinen kenttä olisi ainoastaan yleisen edun suojaama, vaan taustalla olisi hyvä nähdä myös ne edut, jotka ovat yksittäisen sijoittajan sijoituspäätöksiä ohjaavia seikkoja. Markkinoiden tasapainon ja niiden luotettavuuden kannalta olisi erityisen tärkeää taata osapuolten käyttöön riittävät ja tehokkaat oikeussuojakeinot. Jos yksittäinen sijoittaja ei voi vaatia vahingonkorvausta markkinamanipulaatiotilanteessa, on tämä omiaan luomaan epäluotettavuutta markkinoiden toimivuuteen. Sijoittajan näkökulmasta katsottuna ei ole järkevää, että tavanomaisen markkinariskin lisäksi sijoituspäätökseen kuuluisi riski tulla myös harhaanjohdetuksi ilman minkäänlaista mahdollisuutta vahingonkorvaukseen. Tutkielmassa tuodaan näin esiin erilaisia näkökulmia vahingonkorvausoikeudellisen suojan ja manipulaation välisestä suhteesta.
  • Peräkasari, Katja (2022)
    Oikeudesta oikeudenkäyntiin kohtuullisessa ajassa on keskusteltu 2000-luvun alusta lähtien. Oikeus kohtuullisessa ajassa tapahtuvaan oikeudenkäyntiin on jokaiselle kuuluva perus- ja ihmisoikeus, jonka toteutuminen ei ole Suomessa ollut toivotunlaista. Suomalaisia oikeudenkäyntejä leimaa niiden pitkäkestoisuus ja pitkäkestoisuuden haitoista ja syistä on käyty kriittistä keskustelua. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) Suomelle antamien langettavien tuomioiden myötä yksilön oikeussuojakeinoksi Suomessa säädettiin niin sanottu hyvityslaki, jonka perusteella hyvitetään rahahyvityksellä viivästymisestä aiheutunutta aineetonta vahinkoa. Hyvityslakia säädettäessä esitettiin, että muiden kuin aineettomien vahinkojen kuten taloudellisten, aineellisten vahinkojen korvaaminen jäisi edelleen vahingonkorvauslain yleissääntelyn varaan. Tässä vahingonkorvausoikeudellisessa tutkielmassa selvitetään ensin, voiko vahingonkorvauslain nojalla saada korvausta viivästyneen oikeudenkäynnin aiheuttamista taloudellisista vahingoista. Keskeinen vahingonkorvausoikeudellinen sääntely koskee julkisyhteisön vastuuta, josta säädetään vahingonkorvauslain 3 luvun 2 §:ssä. Tältä osin selvitetään, millaista on viranomaisen tuottamuksen arviointi ja miten viranomaisen, erityisesti tuomioistuimen toimintaan liittyvät ominaispiirteet vaikuttavat tuottamuksen arviointiin. Toiseksi tutkielmassa selvitetään, voivatko viivästymisen aiheuttamat lisääntyneet oikeudenkäyntikulut olla taloudellista vahinkoa ja tulla näin ollen korvatuksi vahingonkorvauslain perusteella. Tämän kysymyksen osalta tarkastellaan viivästyksen ja oikeudenkäyntikulujen yhteyttä sekä vahingon käsitettä. Tutkielmassa havaittiin, ettei aiheesta tehty aiempi tutkimus on vähäistä. Varsinaisesti oikeudenkäyntikulujen korvaaminen vahinkona vaikuttaa tuntemattomalta aiheelta, josta ei ole myöskään kotimaista oikeuskirjallisuutta saatavilla. Tutkielmassa on käytetty lähteenä saatavilla olevaa aihetta jokseenkin sivuavaa vahingonkorvausoikeudellista kirjallisuutta sekä virallislähteitä ja esimerkiksi Suomen asianajajaliiton kannanottoja. Tutkielmassa havaittiin, että oikeudenkäyntikuluja ei ole pidetty vahinkona viivästystapauksissa. Näin ollen vastuu kuluista on jäänyt asian hävinneelle osapuolelle. Toisaalta tutkielmassa kuitenkin pohdittiin, olisiko oikeudenkäyntikulut luettavissa korvattavaksi vahingoksi. Esimerkkinä esitettiin EIT:n Tanskalle antamat ratkaisut, joissa oikeudenkäyntikulujen korvaaminen oli katsottu tehokkaaksi oikeussuojakeinoksi. Tutkielmassa myös todettiin, että hyvityslain myötä Suomeen saatiin EIT:n vaatimusten mukainen oikeussuojakeino, jonka mukaisia hyvitysratkaisuja on tehty paljon. Itse ongelmaan eli oikeudenkäyntien viivästymisiin hyvityslailla ei ollut vaikutusta. Sen sijaan hyvityslakiin on kohdistunut kriittisiä kannanottoja liittyen siihen, että sen myötä itse ongelma ja sen syyt jäävät vaille huomiota. Kaikkiaan viivästymisongelman ratkaisuna vaikuttaisi eri kannanottojen perusteella olevan ennakolliset toimet kuten toiminnan uudelleenjärjestelyt, mutta myös parempi resursointi.
  • Arhamaa, Carita (2016)
    Sisäpiirikaupoissa sisäpiirintiedon haltija hyödyntää kaupan osapuolten välistä informaatioepäsymmetriaa omaksi tai toisen eduksi. Sisäpiirikaupat muodostavat merkittävän väärinkäytösten ryhmän markkinoilla. Ne uhkaavat sijoittajien yhdenvertaisuutta markkinoilla ja vähentävät markkinoilla vallitsevaa luottamusta. Sisäpiirikaupat eivät rajoitu vain julkisen kaupankäynnin piirissä käytyyn osakkeiden kauppaa, vaan muodostavat keskeisen väärinkäytösten ryhmän myös vakioitujen johdannaisten kaupankäynnissä johdannaispörssissä sekä vähemmän säännellyillä OTC- (over the counter) johdannaismarkkinoilla. Johdannaismarkkinoiden onkin kirjallisuudessa tunnistettu olevan erityisen haavoittuvia markkinoilla tapahtuville väärinkäytöksille. Arvopaperimarkkinalain (519/2016, AML) 16:1:n vahingonkorvausvastuun mukaan tahon, joka on aiheuttanut markkinoiden väärinkäyttöasetuksen (MAR) sisäpiirikaupan kiellon vastaisella tuottamuksellisella menettelyllä vahinkoa toiselle, on korvattava tällainen vahinko. Vahingonkorvauksella kompensoidaan sijoittajien väärinkäytösten seurauksena kärsimiä vahinkoja markkinoilla ja ylläpidetään markkinoiden luottamusta. Tutkielmassa tarkastellaan AML 16:1:n vahingonkorvausvastuun syntymistä sisäpiirikaupan kiellon vastaisen menettelyn seurauksena johdannaismarkkinoilla. Vahingonkorvausvastuun syntyminen sisäpiirikaupan seurauksena aiheutetusta vahingosta kotimaisilla johdannaismarkkinoilla on toistaiseksi ollut epäselvää. Tutkimus jakautuu kolmeen osaan. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa esitellään tutkimusaihe, tutkimuksen tarkoitus ja metodologia. Toisessa luvussa keskitytään tarkastelemaan vahingonkorvauksen asemaa rahoitusmarkkinoilla, johdannaiskaupankäyntiä sekä johdannaisten sisäpiirikauppaa. Kolmannessa luvussa tarkastellaan vahingonkorvausoikeudellisten edellytysten, tuottamuksen ja syy-yhteyden, täyttymistä; korvausvastuun rajoittamista erityisesti markkinatehokkuuden näkökulmasta sekä Oikeustoimilain (228/1929) oikeustoimen pätemättömyysperusteiden soveltumista johdannaismarkkinoille sisäpiirikaupan yhteydessä. Kiinnostavaksi tarkastelun kohteeksi nousee erityisesti vahingonkorvausoikeudellisen teon ja vahingon välisen syy-yhteysedellytyksen täyttyminen. Tulkinnassa painotetaan markkinalähtöistä tulkintaa.
  • Tolonen, Hanna (2020)
    Tutkielman tarkoituksena on pohtia vahingonkorvausoikeudellisten oppien ja periaatteiden soveltumista oikeudenkäymiskaaren (4/1734, OK) 7 luvun 11 §:n (1065/1991) mukaiseen vahingonkorvausasiaan ja edellytyksiä säännöksen mukaisen vahingonkorvausvastuun syntymiselle erityisesti konkurssitilanteessa. OK 7:11:n mukaan hakijan, joka on tarpeettomasti hankkinut turvaamistoimen, on korvattava vastapuolelle turvaamistoimesta ja sen täytäntöönpanosta aiheutunut vahinko ja asiassa aiheutuneet kulut. Tutkielman keskiössä on tyyppitilanne, jossa tarpeettomasti hankitusta turvaamistoimesta aiheutuu turvaamistoimiasiassa vastapuolena olleen yhtiön konkurssi. Lisäksi tutkielmassa pohditaan konkurssiin ajautuneen yhtiön osakkeenomistajalle aiheutunutta seurausvahinkoa. Tutkielman käsittely on rajattu OK 7:1:n ja OK 7:2:n mukaisiin takavarikoihin. Ensinnäkin tutkielmassa pyritään yhtäältä erottelemaan turvaamistoimista aiheutuneita vahinkoja tarkastelemalla oikeuskäytäntöä ja -kirjallisuutta ja toisaalta systemaattisesti jäsentelemään ilmenneiden vahinkojen korvaamisen edellytyksiä OK 7:11:n kontekstissa. Tämän ohessa tarkastellaan, mitä haasteista vahingonkorvausvastuun toteutumiselle tilanteessa ilmenee. Tutkielmassa havaittiin, että turvaamistoimista aiheutuneiden vahinkojen korvaamisen yhteydessä aiheutuu epävarmuutta erityisesti differenssiopin mukaisen vahingon määrittämisen yhteydessä. Toiseksi tutkielmassa pyritään arvioimaan vahingonkorvausvastuun toteutumista konkurssitilanteessa eli silloin, kun turvaamistoimen vaikutuksen seurauksena on aiheutunut turvaamistoimiasian vastapuolen konkurssi. Konkurssiin asettamisen myötä voimaan astuvilla oikeusvaikutuksilla on oma merkityksensä OK 7:11:n mukaiseen kanneoikeuteen, mikä edelleen vaikuttaa vahingonkorvausvastuun toteutumiseen konkurssitilanteessa. Konkurssin myötä ensisijainen asiavaltuus siirtyy konkurssipesälle, eli pesä tekee ensimmäisen arvion siitä, ryhtyykö se OK 7:11:n mukaisessa asiassa oikeudellisiin toimenpiteisiin. Velallisella taas on toissijainen asiavaltuus. Tutkielmassa arvioitiin niin konkurssipesän kuin velallisenkin intressejä OK 7:11:n mukaisessa vahingonkorvausasiassa oikeudellisiin toimenpiteisiin ryhtymiseen sekä sitä, toteutuuko vahingonkorvausvastuu tällöin. Luonnollisena jatkumona edellisestä aihepiiristä päädytään arvioimaan sitä, voiko konkurssiyhtiön taustalla oleva osakkeenomistaja saada sille välillisesti aiheutuneen vahingon korvatuksi. Ensiksi tarkastellaan OK 7:11:n soveltamisalaa omistajan näkökulmasta ja tämän jälkeen tarkastellaan vahingonkorvauslain (412/1974) asettamia edellytyksiä omistajalle aiheutuneen varallisuusvahingon korvaamiseksi. Vahinkoa arvioidaan myös kolmannelle aiheutuneen vahingon näkökulmasta. Tutkielmassa havaittiin, että varallisuusvahinkojen korvausedellytykset ovat jääneet epämääräisiksi ja siten aiheuttavat tutkielman tyyppitilanteessa sekä muissakin yksittäistapauksissa tulkinnanvaraisuutta. Myös kolmannelle aiheutuneiden vahinkojen kohdalla korvausperusteet kaipaisivat selkiyttämistä.
  • Heikkinen, Suvituuli (2022)
    Yhä useammat toimialat ovat riippuvaisia digitaalisista palveluista, minkä takia myös tietomurrot ja muut tietoturvahaasteet tulevat yleistymään. Tietomurto voi aiheuttaa yksilölle merkittäviä taloudellisia ja sosiaalisia vahinkoja, joista henkilöllä on oikeus saada korvaus EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Tässä lainopillisessa tutkielmassa selvitetään tietosuoja-asetuksen mukaista rekisterinpitäjän vahingonkorvausvastuuta rekisteröityä kohtaan tietomurtotapauksissa. Tutkielmassa käsitellään rekisterinpitäjän tietoturvavelvoitteita ja vahingonkorvausvastuun edellytyksiä sekä sitä, miten toteutetut tietoturvatoimenpiteet vaikuttavat rekisterinpitäjän korvausvastuuseen. Tietosuoja-asetuksen 82 artiklan mukaan yksilöllä on oikeus saada rekisterinpitäjältä ja henkilötietojen käsittelijältä korvaus vahingosta, joka on aiheutunut tietosuoja-asetuksen rikkomisesta. Tietomurroissa tietosuoja-asetuksen rikkominen merkitsee usein tietoturvatoimenpiteiden, eritoten tietosuoja-asetuksen 32 artiklan mukaisten asianmukaisten teknisten ja organisatoristen toimenpiteiden laiminlyömistä, joten vahingonkorvausvastuun syntymisen kannalta tulee harkita sitä, onko tietoturva ollut asianmukaista. Asianmukainen tietoturvan taso vaatii rekisterinpitäjältä tapauskohtaista arviointia, jossa huomioidaan kunkin käsittelytilanteen erikoispiirteet. Tutkielmassa on tuotu esiin, että rekisterinpitäjän vahingonkorvausvastuuseen tietomurtotapauksissa liittyy useita monitulkintaisia kysymyksiä. On esimerkiksi epäselvää, mikä on tietosuoja-asetuksen mukaisen vahingonkorvausvastuun vastuumuoto ja millä perusteilla vastuusta voi vapautua. Toisaalta epäselvää on, mitä tarkoitetaan teknisten ja organisatoristen toimenpiteiden asianmukaisuudella. Koska EU-tuomioistuin ei ole vielä antanut oikeustilaa selkeyttäviä ratkaisuja aiheesta, tulkinnanvaraisiin kysymyksiin on haettu vastauksia oikeuskirjallisuudesta sekä EU-jäsenvaltioiden tuomioistuinten ja tietosuojaviranomaisten ratkaisukäytännöstä. Selvää on, että tietosuoja-asetus asettaa rekisterinpitäjälle korkeatasoiset tietoturvavelvoitteet, sillä rekisterinpitäjä on viimesijaisesti vastuussa käsittelyn lainmukaisuudesta. Tutkielmassa on tultu siihen lopputulokseen, että rekisterinpitäjä ei pysty varmuudella estämään vahingonkorvausvastuun syntymistä tietomurtotilanteissa. Koska tietomurrot johtuvat usein yleisistä haavoittuvuuksista tietoturvajärjestelmissä, organisaatioiden toteuttamilla tietoturvatoimenpiteillä on kuitenkin suuri merkitys vahingonkorvausvastuun kannalta, sillä tietoturvatoimenpiteet ehkäisevät tietomurtoja ja pienentävät tietomurrosta aiheutuvaa vahinkoa.
  • Roinisto, Aino (2020)
    Tutkielman tavoitteena on selvittää työntekijän ja entisen työntekijän vahingonkorvausvastuuta tilanteissa, joissa työntekijä on luvallisesti työsuhteensa perusteella saanut tietoonsa työnantajan liikesalaisuuksia, ja tämän jälkeen hän oikeudettomasti ilmaisee tai käyttää niitä. Yhtenä keskeisenä kysymyksenä on uuden liikesalaisuuslain (595/2018) korvausvastuuta koskevan 11 §:n vaikutuksen arvioiminen liikesalaisuuden loukkauksen kärsineen työnantajan näkökulmasta. Tutkielmassa tarkastellaan myös työntekijän uuden työnantajan mahdollista yhteisvastuuta vahingon korvaamisesta, kun liikesalaisuuksia on käytetty tai ilmaistu uuden työnantajan hyväksi. Tutkimusmetodi on lainopillinen. Työntekijän yleinen salassapitovelvoite perustuu työsopimuslakiin, liikesalaisuuslakiin ja rikoslakiin. Työsopimuslain ja liikesalaisuuslain mukainen salassapitovelvoite on pääosin yhtenäinen ja voimassa vain työsuhteen aikana, kun tietoja ei ole hankittu oikeudettomasti. Rikoslain nojalla yrityssalaisuuden rikkomiseen (RL 30:5) on kuitenkin mahdollista syyllistyä vielä kahden vuoden ajan työsuhteen päättymisen jälkeen. Lakisääteisen salassapitovelvoitteen lisäksi tutkielmassa käsitellään työntekijän sopimusperusteista salassapitovelvoitetta ja korvausvastuuta sen rikkomisesta. Liikesalaisuuslaki sisältää työntekijän salassapitovelvoitteen lisäksi kiellon oikeudettomasti käyttää tai ilmaista liikesalaisuutta, kun liikesalaisuuden tietoonsa saanutta sitoo liikesalaisuuden käyttämistä tai ilmaisemista rajoittava sopimus tai velvoite (LSL 4.2 § 4 kohta). Sopimus voi olla esimerkiksi työntekijän salassapitosopimus ja velvoite muussa laissa asetettu salassapitovelvoite. Kyseinen viittaussäännös mahdollistaa liikesalaisuuslain mukaisten oikeuskeinojen käyttämisen myös näiden muiden lakien ja sopimusten mukaisten salassapitovelvoitteiden rikkomistapauksissa. Viittaussäännöksen vuoksi rajan lakisääteisen ja sopimusperusteisen rikkomisen välillä voidaan katsoa hämärtyneen. Liikesalaisuuden loukkaustapauksissa ei tyypillisesti ole tuomittu suuria vahingonkorvauksia. Vahingon toteennäyttäminen on useissa tapauksissa vaikuttanut muodostuneen esteeksi korvauksen saamiselle, ja tästä syystä tutkielmassa käsitellään jonkin verran myös näyttökysymyksiä. Samasta syystä sopimussakkojen käyttö salassapitosopimusten ja -lausekkeiden yhteydessä on yleistä. Työntekijän työnantajalleen aiheuttaman vahingon korvaamisen osalta sovelletaan rajoitettua korvausvastuuta (TSL 12:1.3, VahL 4:1.1), jolloin korvausvastuu sovitellaan työntekijän tuottamuksen asteen mukaisesti. Työntekijöiden salassapitosopimusten yhteydessä sovituille sopimussakoille ei ole asetettu lakisääteistä rajaa, mutta niitä saatetaan jälkikäteisesti kohtuullistaa. Liikesalaisuuslain ja sen hyvitystä ja vahingonkorvausta koskevan 11 §:n voidaan arvioida helpottavan liikesalaisuuden haltijoiden mahdollisuuksia kattavaan korvaukseen loukkaustapauksissa. Keskeisiä parannuksia aiempaan verrattuna ovat mahdollisuus käyttöhyvitykseen oikeudettoman käyttämisen perusteella, vaikka vahinkoa ei olisi aiheutunut, ja loukkaajan saaman hyödyn ottaminen huomioon korvausta määrättäessä. Nämä uudistukset saattavat ratkaista vahingon ja sen määrän näyttämiseen liittyviä ongelmia. Uusi työnantaja saattaa työntekijän ohella olla toissijaisena tiedonsaajana yhteisvastuussa työntekijän entisen työnantajan liikesalaisuuden loukkauksesta aiheutuvan vahingon korvaamisesta TSL 3:4.3:n ja LSL 4.4 §:n nojalla. Vastuu voi syntyä, kun työnantajan olisi vähintäänkin pitänyt tietää tietojen käyttämisen tai ilmaisemisen olevan oikeudetonta. Oikeuskirjallisuudessa on arvioitu työnantajalla olevan ainakin jonkinasteinen selonottovelvollisuus työntekijän salassapitovelvoitteista tämän entistä työnantajaa kohtaan.
  • Kyllästinen, Sami (2021)
    Yritysten yhteiskunnallinen asema on murroksessa. Olemme vähitellen siirtymässä puhtaasta voiton maksimoinnista kohti mallia, jossa yrityksillä katsotaan olevan voiton maksimoinnin ohella jonkinasteinen vastuu yritystoiminnan sosiaalisista, taloudellisista ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Tätä vastuuta voidaan kutsua yritysvastuuksi. Yritysvastuu on perinteisesti ollut melko vapaaehtoista ja sääntelemätöntä, mutta viime vuosina sitä on alettu yhä enenevässä määrin sääntelemään oikeudellisesti sitovin säännöksin. Yhtenä esimerkkinä yritysvastuun sääntelystä voidaan mainita Ranskassa vuonna 2017 säädetty loi sur la devoir de vigilance, jonka tarkoituksena on saada yritykset tunnistamaan ja hallinnoimaan arvoketjuissaan ilmeneviä ympäristö- ja ihmisoikeusriskejä. Loi sur la devoir de vigilance asettaa tietyt kriteerit täyttäville yrityksille kokonaisvaltaisen velvollisuuden noudattaa asianmukaista huolellisuutta yritystoiminnan negatiivisten ympäristö- ja ihmisoikeusvaikutusten selvittämiseksi ja ehkäisemiseksi. Tätä velvollisuutta voidaan kutsua huolellisuusvelvoitteeksi. Huolellisuusvelvoitteen noudattamisen tehostamiseksi yrityksille on asetettu vahingonkorvausvastuu niistä vahingoista, jotka olisivat olleet vältettävissä huolellisuusvelvoitteen asianmukaisella noudattamisella. Vastaavanlainen lainsäädäntöehdotus on parhaillaan valmisteltavana Euroopan komissiossa, joten aiheeseen liittyvälle oikeuspoliittiselle tutkimukselle on tarvetta juuri tällä hetkellä. Pyrin tutkielmassani tarkastelemaan huolellisuusvelvoitteen noudattamisen tehostamiseksi liitettävää vahingonkorvausvastuuta yhtäältä sen mahdollisen preventiivisen vaikutuksen ja toisaalta vahingonkärsijöiden oikeuksiin pääsyn näkökulmasta. Tavoitteena on tutkia vahingonkorvausvastuuta keinona edistää yritysvastuuseen liittyvän sääntelyn tavoitteita, joita ovat esimerkiksi ympäristö- ja ihmisoikeusloukkausten vähentäminen sekä vahingonkärsijöiden asianmukainen kompensointi. Nostan tutkielmassani esille useita vahingonkorvausvastuun elementtejä, jotka voivat oikeustaloustieteen valossa potentiaalisesti edistää preventiivistä vaikutusta negatiivisten ympäristö- ja ihmisoikeusvaikutusten suhteen. Preventiivisen vaikutuksen tehostamiseksi lainsäätäjän tulisi kiinnittää huomiota esimerkiksi vahingonkorvausvastuun laajuuteen, todistustaakkaan sekä mahdolliseen vastuunrajoitukseen, jonka perusteella yrityksillä olisi mahdollisuus vapautua korvausvastuusta, mikäli yritykset pystyvät osoittamaan, että ne ovat noudattaneet kaikkea asiaankuuluvaa huolellisuutta välttääkseen vahingon aiheutumisen. Huolellisuusvelvoitteen noudattamisen tehostamiseksi säädettävän vahingonkorvausvastuun osalta on myös korostettava mahdollisia esteitä vahingonkärsijöiden oikeuksiin pääsylle, sillä nämä esteet pahimmassa tapauksessa vesittävät lainsäädännön tavoitteiden asianmukaisen toteutumisen. Nostan tutkielmassani esille erityisesti näyttötaakkaan liittyvät kysymykset, oikeudenkäyntikulut sekä kansainvälisen yksityisoikeuden lainvalintasäännöt. Tutkielmani keskeisenä johtopäätöksenä on se, että huolellisuusvelvoitteen noudattamisen tehostamiseksi säädettävällä vahingonkorvausvastuulla on paljon potentiaalia yritystoiminnasta aiheutuvien negatiivisten ympäristö- ja ihmisoikeusvaikutusten vähentämiseksi sekä vahingonkärsijöiden kompensaation edistämiseksi. Lainsäätäjän olisi kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota tutkielmassani esille nostettuihin seikkoihin, jotta lainsäädännön tavoitteiden toteutuminen voitaisiin varmistaa mahdollisimman hyvin.
  • Vilpponen, Hannu (2020)
    Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on selvittää vahingonkorvausvelan vanhentumisen katkaisutoimen vähimmäissisältö. Tutkimuksessa tarkastellaan sekä sopimus- että sopimuksenulkoiseen vastuuseen liittyvää katkaisutoimea. Lähteinä on käytetty vanhentumislain esitöitä, oikeuskäytäntöä sekä kotimaisen oikeuskirjallisuuden ohella Ruotsin oikeuskirjallisuutta. Tärkeinä osakysymyksinä tutkielmassa käsitellään vanhentumisaikojen alkamista korvausvelkojen osalta sekä yleistä yksilöintivaatimusta. Tutkimuksen alkupuoliskolla on tavoitteena antaa lukijalle kokonaiskuva siitä, mitä kaikkea katkaisutoimi pitää sisällään ja mitä seikkoja sen taustalla on nähtävissä. Kun katkaisuinstituutio ja sen taustalla olevat tekijät ovat tulleet tutuiksi, tarkastelu siirtyy tutkimuksen ytimeen, eli korotettuun yksilöintivaatimukseen. Tutkimuksessa tuodaan samalla esille vanhentumislain tavoitteita sekä velkojan että velallisen katsantokannalta. Korkeimman oikeuden ratkaisukäytännön tulkintaa korotetun yksilöintivaatimuksen suhteen verrataan lopulta näihin tavoitteisiin. Samalla on tarkoitus antaa kokonaiskuva siitä, onko vallitseva oikeuskäytäntö linjassa vanhentumislain tavoitteiden kanssa korotetun yksilöintivaatimuksen tulkinnassa. Tutkimuksessa on siten pyritty antamaan kritiikkiä korkeimman oikeuden ratkaisukäytännölle silloin, kun siihen on ollut perustellusti aihetta. Vanhentumislain tavoitteissa on nähtävissä sekä velkojan että velallisen suojaa ilmentäviä tavoitteita, jotka näyttävät olevan osittain jännitteisessä suhteessa korotetun yksilöintivaatimuksen tulkinnassa. Tutkimustuloksena on huomattu, ettei korotettu yksilöintivaatimus ole niin ankara kuin vanhentumislain sanamuoto antaa ensisilmäyksellä kuvan. Korotetun yksilöintivaatimuksen vähimmäissisältö on nähtävissä alentuneen entisestään viimeisimmän ennakkopäätöksen seurauksena. Tutkimuksen edetessä on tullut havaituksi, että olennaisin piirre korotetun yksilöintivaatimuksen arviointiin vaikuttavana tekijänä on osapuolten asiantuntemustaso. Mikäli velkojan asiantuntemustaso on korkealla, edellytetään helposti tarkempaa yksilöintiä. Mikäli taas velallisen asiantuntemustaso on korkealla, korotettu yksilöintivaatimus on käytännössä alhaisempaa.
  • Laitila, Juho (2023)
    Tekijänoikeuden haltijan keskeisin oikeussuojakeino on oikeus vaatia kompensaatiota tekijänoikeuden loukkauksen aiheuttamasta vahingosta, sillä tekijänoikeuden keskeisin sisältö on sen sisältämä taloudelliset oikeudet. Oikeudenhaltija voi vaatia kompensaatiota teoksen tekijänoikeuslain vastaisesta käytöstä tekijänoikeuslain 57 §:n perusteella kahdella eri tapaa. Oikeudenhaltija voi vaatia joko hyvitystä tai vahingonkorvausta, joista hyvityksellä on ensisijainen asema suhteessa vahingonkorvaukseen, minkä seurauksena tekijänoikeudellisen vahingonkorvauksen funktio, sen perusteella korvattavien vahingonkorvauksien määrä ja soveltaminen ovat jääneet vähälle huomiolle, eikä näistä aiheista ole selvyyttä. Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, miten ja mihin tekijöihin perustuen määritetään tekijänoikeuslain 57 §:n 2 momentin perusteella suoritettavan vahingonkorvauksen määrä. Kysymykseen lähdetään vastaamaan ensin systematisoimalla tekijänoikeuslain 57 §:n 2 momentin soveltamisala, selvittämällä hyvityksen ja vahingonkorvauksen suhde ja asettamalla tutkittavan momentin vahingonkorvausoikeuden kontekstiin, jotta esimerkiksi soveltuvat vahingonkorvausoikeudelliset periaatteet voidaan määrittää. Tämän jälkeen määritetään soveltuvat vahingon määrän määritysmetodit ja muut vahingon määrän määritykseen vaikuttavat tekijät. Tutkielmassa päädytään siihen, että tekijänoikeuslain 57 §:n 2 momentin soveltamisala on laaja, eikä siitä ole poissuljettu mitään vahinkoa, kunhan kyseinen vahinko saadaan näytettyä toteen. Tutkielmassa saadaan kuitenkin hahmotettua ja systematisoitua eri kategorioihin momentin perusteella yleisesti korvattavissa olevat vahingot, joita ovat esim. puhtaat taloudelliset vahingot, markkinahäiriö, kärsimys ja tilapäisenä haittana pidettävät psyykkiset haitat. Lisäksi tutkielmassa käsitellään sitä, kuinka hyvityksen olemassaolo ja hyvityksen määrä yhdessä vahingonkorvausoikeudellisten periaatteiden, kuten täyden korvauksen periaate ja rikastumiskielto, vaikuttavat TekL 57 §:n 2 momentin perusteella suoritettavan vahingonkorvauksen määrän määräytymiseen ja sen lopulliseen määrään. Tutkielmassa havaitaan, että hyvitys tekee mainittujen vahingonkorvausoikeudellisten periaatteiden soveltamisesta vaikeaa ja että hyvityksen määrä tulisi tapauskohtaisesti huomioida vahingonkorvauksen määrää määritettäessä. Kärsimyksen ja tilapäisen haitan perusteella korvattavien rahasummien määrän todetaan määräytyvän lähtökohtaisesti Henkilövahinkoasiain neuvottelukunnan suositusten sisältämien taulukoiden mukaisesti, kun taas puhtaiden taloudellisten vahinkojen määrää säännönmukaisesti arvioidaan oikeudenkäymiskaaren 17:2.3:n mukaisesti. Molemmille vahinkoryhmille määritetään kuitenkin vaihtoehtoinen vahingon määrän määritystapa, joksi valikoituu differenssioppi ja hahmotetaan oikeuskäytäntöön pohjautuvia ohjeita vahingon määrän määrittämisen tueksi. Keskeisiksi haasteiksi vahingon määrän määrityksessä hahmotetaan vahingon ja sen määrän toteen näyttämisen vaikeus, oikeudenhaltijoiden motivaation puute vaatia vahingonkorvausta, oikeuskäytännön puute ja TekL 57 §:n 2 momentin heikko asema. Tämän seurauksena tutkielman lopussa ehdotetaan vahingonkorvausmekanismin kaventamista ja hyvityksen soveltamisalan laajentamista, jotta hyvitys tulevaisuudessa kattaisi kaikki ne vahingot, joihin tekijänoikeuslain 57 §:n 2 momenttia vielä säännönmukaisesti sovelletaan
  • Hiltunen, Ella (2017)
    Kollektiivisen oikeussuojan kontekstiin sijoittuva tutkielmani käsittelee vahingon määrän osoittamista joukkokanteissa kahdesta näkökulmasta, jotka ovat vahingon määrän osoittaminen joukkokanteissa voimassaolevan oikeuden mukaan sekä joukkokanteita tehostavien vahingon määrän osoittamista koskevien kehitysehdotusten esittäminen. Vahingon määrän osoittamista koskeva kysymys saattaa muodostua joukkokanteissa oikeuksiin pääsyn hidasteeksi, sillä täyden korvauksen periaate ja todistustaakkasääntöjen lähtökohdat edellyttävät, että jokainen kantaja osoittaa tälle aiheutuneen vahingon määrän erikseen. Suomen voimassaolevassa oikeudessa ei ole säännöstä, joka koskisi nimenomaisesti vahingon määrän osoittamista joukkokanteissa. Joukkokanteisiin voi kuitenkin tulla sovellettavaksi oikeudenkäymiskaaren (1.1.1734/4) 17:2.3:n arviointivaltuussäännös, jonka mukaan jos yksityisoikeudellisen saatavan määrästä ei ole saatavissa uskottavaa näyttöä taikka se olisi saatavissa vain vaikeuksin tai asian laatuun nähden kohtuuttomilla kustannuksilla tai kohtuuttomalla vaivalla, tuomioistuin arvioi määrän. Kyseistä säännöstä on sovellettu esimerkiksi tutkielman empiiriseen aineistoon kuuluvissa kilpailuoikeudellisissa vahingonkorvauskanteissa. Tutkielmassani tulen kuitenkin siihen johtopäätökseen, ettei kyseinen säännös ole oikeuden ennakoitavuuden näkökulmasta riittävä. Tutkielman loppuosiossa esitettävät voimassa olevan oikeuden de lege ferenda -kehitysehdotukset perustuvat muiden oikeusjärjestysten antamiin esimerkkeihin. Punnittavia kehitysideoita ovat rangaistusluonteisen vahingonkorvauksen hyväksyminen, korvausmäärien standardisointi ja yhteisen vahingonkorvaussumman hyväksyminen, tuomioistuimen arviointivaltuussäännöksen soveltamisalan laajentaminen joukkokannetapauksiin, olemassaolevien välineiden soveltaminen kollektiivista oikeussuojaa edistäen sekä vahingon määrää koskevien suositusten laajempi käyttäminen.
  • Rehula, Tero (2017)
    Tutkielman tavoitteena on tuottaa selvitys siitä, olisiko yhtiöjärjestyksessä sallittujen vaihdannanrajoituslausekkeiden tyyppipakkoperiaatteen poistaminen tai lieventäminen lain tasolla suotavaa kasvuyhtiöiden näkökulmasta. Osakeyhtiölain olettama on osakkeiden vapaan vaihdannan periaate, jonka mukaan osake voidaan rajoituksitta luovuttaa ja hankkia (OYL 1:4). Yhtiöjärjestykseen on kuitenkin mahdollista ottaa lunastus- ja suostumuslauseke, joilla rajoitetaan osakkeiden vaihdantaa. Tyyppipakkoperiaate estää muiden vaihdantaa rajoittavien määräysten kuin lunastus- ja suostumuslausekkeen ottamisen yhtiöjärjestykseen (OYL 3:6). Kasvuyhtiöille on leimallista ulkopuolinen oman pääoman ehtoinen rahoitus ilman, että osakkeet olisivat julkisen kaupankäynnin kohteena. Pääomasijoittaja ei useinkaan laske sijoitustaan yhtiöstä saamiensa osinkojen varaan, vaan tavoittelee ensisijaisesti osakkeen arvonnousua. Tämä luo osakkeenomistajille erityisen tarpeen sopia erilaisista ehdoista osakkeiden luovutusta ja hankintaa koskien. Yhtiöjärjestystasolla osakkeiden vaihdantaa rajoittavat määräykset on rajoitettu ainoastaan lunastus- ja suostumuslausekkeeseen, minkä vuoksi osakkeiden vaihdantaa on yleensä tarpeen rajoittaa laajemmin osakassopimuksissa. Pääomasijoittajan mukaan tuleminen yhtiöön luo käytännössä välttämättömän tarpeen osakassopimuksen solmimiselle tai uudistamiselle. Osakeyhtiölaki ei sisällä mainintaa osakassopimuksesta, mutta lain esitöissä kyseinen käytännön oikeuselämän sopimustyyppi tunnistetaan. Osakassopimukseen sitoutuminen on vapaamuotoinen oikeustoimi ja osakassopimuksia koskevat kaikki yleiset sopimusoikeudelliset periaatteet. Osakassopimukseen ei sopimustyyppinä liity mitään erityisiä oikeusvaikutuksia. Yhtiöjärjestyksen ja osakassopimuksen keskeisin eroavuus koskee niiden sitovuusvaikutusta. Siinä missä yhtiöjärjestys sitoo itse yhtiötä sekä sen kaikkia nykyisiä ja tulevia osakkeenomistajia, osakassopimuksella on lähtökohtaisesti oikeusvaikutuksia ainoastaan sen osapuolten välillä. Käytännössä usein yhtiöjärjestyksen lunastus- ja suostumuslausekkeille löytyy osakassopimuksista sopimustekniset vastineet. Vailla tyyppipakkoa osakassopimus on huomattavasti joustavampi sopimusväline kuin yhtiöjärjestys ja siksi sopimuskäytännössä on kehittynyt vaihdantaa rajoittamaan etuostolauseke, jota ei ole sallittu yhtiöjärjestyksessä. Oikeusministeriö julkaisi 18.5.2016 virkatyönä valmistellun arvomuistion osakeyhtiölain muutostarpeesta. Muistion taustalla on yhtiöiden muuttunut toimintaympäristö sekä yhteiskunnan muuttuminen. Käytännössä oikeusministeriön mukaan on tarve sallia nykyistä laajemmin yhtiöjärjestykseen perustuvat osakkeiden hankinta- ja luovutusrajoitukset. Arvomuistioon annetuissa lausunnoissa osakeyhtiölain muutostarpeiden arviointia pidettiin ajankohtaisena ja tärkeänä sekä arvomuistion yleisiä tavoitteita kannatettiin. Arvomuistioon annetut lausunnot ovat toistaiseksi pisimmälle menevät pohdinnat vaihdannanrajoituslausekkeiden tyyppipakkoperiaatetta koskien. Oikeusministeriö on esittänyt, että yhtiöjärjestykseen perustuvia osakkeiden luovutus- ja hankintaehtoja koskeva OYL 3:6:n rajoitus kumotaan. Tyyppipakkoperiaatteen täydellistä poistamista vastaan on esitetty painavia argumentteja. Nykyinen oikeustila vaikuttaa vakiintuneelta ja yleisesti ottaen hyvältä. Vaihdannanrajoituslausekkeiden laaja kirjo toisi mukanaan tulkintaepävarmuutta ja lisäisi mahdollisesti transaktiokustannuksia, jos yleisesti käytetyistä lausekkeista siirrytään yksilöllisiin lausekkeisiin ilman erityistä tarvetta. Tämä koituisi todennäköisesti kasvuyhtiöiden haitaksi. Arvomuistiosta annetuissa lausunnoissa ei tuotu ilmi yhtään seikkaa, joiden perusteella etuostolauseketta ei kannattaisi lisätä kolmanneksi yhtiöjärjestyksessä sallituksi vaihdannanrajoituslausekkeeksi. Etuostolausekkeella on merkittäviä etuja lunastuslausekkeeseen verrattuna. Kasvuyhtiön kontekstissa etuostolauseke on hyvin suosittu vaihdannanrajoituslauseke ja sen olisi syytä saada yhtiöoikeudellinen sitovuusvaikutus. Etuostolausekkeen salliminen seuraisi myös Pohjoismaista yhtiöoikeusdoktriinia, sillä toistaiseksi Suomi on Pohjoismaista ainoa maa, jossa edes pienyhtiön yhtiöjärjestykseen ei voida ottaa etuostolauseketta.
  • Suihko, Maria (2019)
    Muovin ympäristövaikutukset ovat aiheuttaneet kasvavaa huolta viime vuosina. Varsinkin merten lähinnä muoviroskasta koostuvat jätelautat sekä rantojen roskaantuminen ovat tehneet muoviongelman näkyväksi. Roskaantumisen ja merieliöiden vahingoittumisen lisäksi, yhtenä erityisenä huolenaiheena ovat ympäristöön päätyvät muovin pienimmät hiukkaset, mikromuovit, joita kulkeutuu ympäristöön suoraan niitä sisältävistä tuotteista, kuten kosmetiikasta ja maaleista, sekä muovia sisältävien tuotteiden, kuten renkaiden ja vaatteiden kuluessa sekä muoviroskien hajotessa. Muovin ympäristövaikutuksiin on pyritty puuttumaan niin kansainvälisellä, EU- kuin kansallisella tasolla. Erityisesti Yhdistyneet kansakunnat (YK) on pyrkinyt sitouttamaan valtioita muovin aiheuttamien ongelmien torjumiseen. Sitovaa sopimusta ei ole saatu aikaiseksi, mutta yhteiset tavoitteet on kirjattu YK:n ympäristöohjelma UNEP:n päätöslauselmiin. EU-tasolla merkittävin muovia koskeva säädös on pitkään ollut pakkauksista ja pakkausjätteistä annettu direktiivi 94/62/EY (pakkausjätedirektiivi) siihen tehtyine muutoksineen. Direktiivi velvoittaa jäsenmaat tehostamaan muovipakkausten kierrätystä sekä asettaa vähennystavoitteet muovikassien kulutukselle. Suomessa direktiivi on pantu täytäntöön niin sitovalla jätesääntelyllä kuin vapaaehtoisin sopimuksin. Keskeinen kansallisessa jätelainsäädännössä valittu ohjauskeino on tuottajavastuujärjestelmä, jolla kustannusvastuu muovipakkausten jätehuollosta asetetaan pakkausten markkinoille saattajien vastuulle. Muovikassien vähentämistavoitteisiin pyritään puolestaan Green deal -sopimuksiin kuuluvalla Kaupan liiton ja Ympäristöministeriön välisellä Muovikassisopimuksella, jossa on kyse uudenlaisesta, vapaaehtoisuuteen perustuvasta ohjauskeinosta. Muoviin kohdistuvaa oikeudellista sääntelyä lisää merkittävästi keväällä 2019 hyväksytty Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/904 tiettyjen muovituotteiden ympäristövaikutuksen vähentämisestä (muovidirektiivi), ja Euroopan kemikaaliviraston (ECHA) valmistelemat mikromuovia koskevat rajoitukset ovat parhaillaan harkittavana. Vaikka EU-tasolla muovin ympäristövaikutuksiin on pyritty tarttumaan yhä enemmän myös oikeudellisen sääntelyn keinoin, koostuu muovisääntely suurimmaksi osaksi lähinnä soft law -sääntelyyn luettavasta sääntelystä ja siihen perustuvista ohjauskeinoista. Kaikilla tarkastelluilla sääntelytasoilla on myös havaittavissa, että muovin aiheuttamien ongelmien ratkaisuna nähdään pelkän yksittäisiin ongelmiin puuttumisen sijaan kokonaisvaltaisen muutoksen aikaansaaminen muovitalouden arvoketjuissa. Tätä muutosta edistävässä sääntelyssä keskeisessä asemassa oikeudellisen sääntelyn sijaan ovat oikeudelliselle sääntelylle vaihtoehtoiset ohjauskeinot. Tutkimuksen tarkoituksena on eritellä muovisääntelyn oikeudelliselle sääntelylle vaihtoehtoisia ohjauskeinoja ja tarkastella niiden asemaa oikeudellisen sääntelyn rinnalla osana muovisääntelyä. Omana erityisenä tarkastelun kohteena ovat ympäristömerkit, jotka lasketaan itsesääntelyyn perustuvaksi informaatio-ohjauskeinoksi. Tämän osalta tutkielmassa tarkastellaan kahta Suomessa virallisesti tunnustettua ympäristömerkkiä, EU-ympäristömerkkiä ja Joutsenmerkkiä ja sitä, mitä lisäarvoa merkit tuovat olemassa olevaan muovisääntelyyn. Tarkastelussa kiinnitetään huomiota siihen, millaisia muovia koskevia kriteereitä ympäristömerkit asettavat, ja mitä lisäarvoa ne mahdollisesti tuovat muovisääntelyyn. Tutkielmassa on kyse oikeudellisesta sääntelytutkimuksesta, jossa metodina yhdistellään sääntelyteoreettista ja lainopillista (oikeusdogmaattista) tutkimusotetta. Muovisääntely käsitetään tutkielmassa laajassa mielessä, eli sääntelyksi luetaan perinteisen sääntelyn lisäksi myös muut muovin aiheuttamien ympäristövaikutusten vähentämisen toteuttamiseen tähtäävät poliittiset toimenpiteet. Tutkielmassa eritellään olemassa olevaa YK:n, EU-tasolla, Pohjoismaissa ja Suomessa kansallisella tasolla tuotettua sääntelyä ja sen ohjauskeinoja, ja pyritään löytämään sääntelyn aukkoja ja kehittämiskohteita. Tutkielmassa tarkastellaan erityisesti soft law -sääntelyyn pohjautuvien itsesääntelyn, vapaaehtoisten keinojen ja varsinkin informaatio-ohjauskeinojen asemaa muovisääntelyn tavoitteiden saavuttamisen edistämisessä.
  • Aittoniemi, Tanja (2015)
    Suomalaisten yritysten mahdollisuus vähentää elinkeinotoiminnassa syntyneet korkomenot on jo pitkään tarjonnut tehokkaan verosuunnitteluvälineen konserneille. Vähentämällä korkomenot verotuksessaan on koronmaksaja pystynyt pienentämään Suomessa verotettavaa tuloaan. Samanaikaisesti korkotulojen konserninsisäisellä kanavoinnilla on yrityksen tekemä voitto pyritty siirtämään verotettavaksi maihin, joissa tuloja on verotettu vain alhaisin veroprosentein. Verovelvollisuuden minimoimiseksi korkean yhteisöveron maissa sijaitsevia tytäryhtiöitä rahoitetaan velalla, kun taas alhaisen veroprosentin maissa voidaan yritys rahoittaa omalla pääomalla. Kuvatunlaisella järjestelmällä pystytään konsernin verorasitusta keventämään huomattavasti. Suomi säilyi pitkään yhtenä harvoista Euroopan valtioista, jossa korkomenon vähennyskelpoisuutta ei ollut rajoitettu erityislainsäädännöllä. Suomen asema korkovähennyksiin puuttumattomana valtiona muuttui lopulta joulukuussa 2012, jolloin eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen korkovähennysrajoituslainsäädännöstä. EVL:iin lisättiin kokonaan uusi korkojen vähennysoikeutta rajoittava 18 a §, joka rajoittaa yhteisöjen, avointen yhtiöiden ja kommandiittiyhtiöiden korkomenojen vähennysoikeutta elinkeinotoiminnan tulolähteessä. Rajoitus koskee vain etuyhteysyritysten välisiä korkomenoja. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan lainsäädäntöhankkeen aikanakin esillä olleita vaihtoehtoisia tapoja rajoittaa korkojen vähennysoikeutta sekä arvioidaan näiden vaihtoehtoisten mallien suhdetta eritoten Euroopan unionin oikeuteen. Suomen korkovähennysrajoituslainsäädäntö soveltuu niin kansallisiin kuin rajat ylittäviinkin tilanteisiin, eikä täten ole EU-oikeuden kannalta yhtä ongelmallinen, kuin tutkielmassa tutkitut vaihtoehtoiset puuttumistavat. Yhtenä vaihtoehtoisena puuttumistapana tutkielmassa esitetään lisäksi Ruotsin yhteisöverokomitean kesällä 2014 ehdottama CBIT-malli. Ruotsin yhteisöverokomitean ehdottama malli on täysin uniikki ja vastaa nykyisiä vaihtoehtoisia puuttumistapoja paremmin taustalla piilevään ongelmaan oman pääoman ja lainan erilaisesta verokohtelusta. Tutkielmassa esitetään lisäksi, minkälaisia legaliteettiperiaatteeseen sekä oikeusvarmuuteen liittyviä ongelmia liittyy vaihtoehtoisiin tapoihin rajoittaa korkojen vähennysoikeutta sekä siihen, että huolimatta uudesta EVL 18 a §:stä, on korkojen vähennysoikeuteen edelleen mahdollista puuttua VML 28 §:n veronkiertosäännöksen, VML 29 §:n peitellyn osingonjakosäännöksen sekä VML 31 § siirtohinnoitteluoikaisun avulla. Mahdollisuus puuttua vähennysoikeuteen EVL 18 a §:n lisäksi muilla säännöksillä ei täytä legaliteettiperiaatteen eikä verotuksen ennustettavuuden vaatimuksia. Vertailemalla Suomen lainsäädäntöä Ruotsin nykyiseen sekä ehdotettuun lainsäädäntöön pyritään tutkielmassa esittämään, että ennustettava, oikeusvarma ja EU-oikeuden mukainen Suomen korkovähennysrajoituslainsäädäntö ei kuitenkaan kaikessa onnistuneisuudessaan vastaa riittävästi ongelmaan oman ja vieraan pääoman erilaisesta verokohtelusta.
  • Siivonen, Ville (2016)
    Niin sanotut vaihtoehtorahastot (alternative investment funds, AIF) sekä niiden hoitajat (alternative investment fund managers, AIFM) tulivat erityisen laintasoisen sääntelyn piiriin maaliskuussa 2014, kun vaihtoehtorahastojen hoitajista annettu laki (162/2014, AIFM-laki) tuli voimaan. AIFM-laki on osa vuonna 2011 annetun direktiivin 2011/61/EU vaihtoehtoisten sijoitusrahastojen hoitajista täytäntöönpanoa Suomessa. AIFM-laki sisältää kuitenkin myös kansallista sääntelyä, joka koskee vaihtoehtorahastojen hoitajien johdolle asetettua huolellisuusvelvollisuutta sekä johdon vahingonkorvausvastuuta. Tutkielman tutkimustehtävänä on vaihtoehtorahastojen hoitajan johdon huolellisuusvelvollisuuden sisällön sekä huolellisuusvelvollisuuden laiminlyönnistä seuraavan vahingonkorvausvastuun kuvaaminen voimassa olevan oikeuden mukaan. Tutkimusmenetelmä on lainopillinen, mutta paikoin tutkimus on de sententia ferenda -tyyppistä. Tämä johtuu siitä, että tutkittavien säännösten kohdalla velvoittavat oikeuslähteet tai oikeuskirjallisuus eivät tarjoa yksiselitteistä vastausta siitä, mikä voimassaolevan oikeuden sisältö on. Tällöin joudutaan operoimaan oikeusperiaatteiden, analogioiden ja reaalisten argumenttien avulla. Tutkielmassa todetaan, että vaihtoehtorahastojen hoitajan johdon velvollisuudet ovat muuttuneet uuden lainsäädännön seurauksena. AIFM-lain johdon huolellisuusvelvollisuus koskee laajempaa henkilöpiiriä kuin osakeyhtiölain huolellisuusvelvollisuus. Se on myös sisällöltään laajempi kuin esimerkiksi yleinen vahingonkorvausoikeudellinen huolellisuusvaatimus tai sopimusoikeudelliseen lojaliteettivelvollisuuteen liittyvä huolellisuusvelvoite. Huolimatta yhtiöoikeudellisista lähtökohdistaan sen sisällön katsotaan poikkeavan osakeyhtiölain huolellisuusvelvoitteesta ainakin johdon pätevyydelle asetettavien vaatimusten osalta sekä sallitun riskinoton arvioinnissa. Myös johdon lojaliteetin kohde poikkeaa AIFM-lain ja osakeyhtiölain välillä. Tutkielmassa esitetään, että tästä johtuvat velvollisuusristiriidat tulee ratkaista asettamalla AIFM-lain mukainen lojaliteettivelvollisuus etusijalle, mutta noudattamalla tämän jälkeen päätöksen tai toimenpiteen yhtiöoikeudellisessa arvioinnissa erityistä periaatetta. Uusi lainsäädäntö on muuttanut myös vaihtoehtorahastojen hoitajan johdon vahingonkorvausvastuuta. Huolellisuusvelvollisuuden rikkomisesta seuraa nyt erityislaissa säädetty vahingonkorvausvastuu myös suhteessa muihin kuin yhtiöön, jonka johtoon henkilö kuuluu. Johdon vastuun kohtuuttoman laajenemisen ja liiallisen varovaisuuden välttämiseksi johdon toiminnassa vahingonkorvausvastuuta on tarpeen rajoittaa paitsi nimenomaisilla säännöksillä myös tulkinnalla. AIFM-lain mukaista vahingonkorvausvastuuta ei ole syytä ulottaa vaihtoehtorahastojen johdon toimintaan rahastorakenteessa, kun täytetään rahastonhoitajalle sopimusperusteisesti kuuluvia tehtäviä. Todistustaakkasääntöjen valinnalla voidaan hillitä sivullisten perusteettomia vaatimuksia ja normin suojatarkoitusopin perusteella rajoittaa vahingonkorvaukseen oikeutettujen joukkoa. Vastuun rajaaminen sopimuksin AIFM-lain säännöksistä poikkeavaksi on niin ikään mahdollista, mutta ei kaikissa tilanteissa. Uudet vahingonkorvaussäännökset eivät ole syrjäyttäneet aiempia vastuun synnyttäviä normeja. Tutkielmassa katsotaan, että AIFM-lakia ja vahingonkorvauslakia voidaan soveltaa rinnakkain. Vahingonkorvauslain mukainen vastuu tulee väistämättä arvioitavaksi silloin, kun vahinkoa on aiheuttanut muu johtoon kuuluva kuin hallituksen jäsen tai toimitusjohtaja. Työntekijän vastuuta ja puhtaan varallisuusvahingon korvattavuutta koskevat rajoitukset johtavat siihen, että johtaja-työntekijän tosiasiallinen henkilökohtaisen vastuun riski on pieni. Sopimusperusteinen vastuu taas koskee johtoa vain harvoin, koska sopimuksin pyritään tavallisesti rajaamaan johdon vastuu kokonaan pois. Tutkielmassa ei puolleta sitä mahdollisuutta, että esimerkiksi johdon ja vaihtoehtorahaston sijoittajan välille syntyisi sellainen erityissuhde, jossa voitaisiin soveltaa sopimusoikeudellista vahingonkorvausvastuuta. AIFM-lain mukaisessa johdon huolellisuusvelvollisuutta ja vahingonkorvausvastuuta koskevassa sääntelyssä on aineksia yhtiöoikeudesta, muusta rahoitusmarkkinaoikeudesta, vahingonkorvausoikeudesta sekä sopimusoikeudesta. Tutkielman havainnot viittaavat siihen, että sääntelyllä on synnytetty uusi, sui generis -luonteinen vahingonkorvausjärjestelmä. Se yhdistelee aineksia eri järjestelmistä, mutta muodostaa itsenäisen ja muista erottuvan kokonaisuuden. On mahdollista, että samaan vahingonkorvausjärjestelmään kuuluvat myös eräiden muiden rahoitusmarkkinaoikeudellisten lakien vahingonkorvaussäännökset. Tällöin voitaisiin puhua rahoitusmarkkinaoikeudellisesta vahingonkorvausjärjestelmästä. Kysymys tällaisen vahingonkorvausjärjestelmän olemassaolosta jää kuitenkin tutkielman ulkopuolelle.
  • Borchers, Matilda (2016)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan uutta, vaihtoehtorahastojen hoitajista annettua lakia klassisen päämies-agenttiteorian näkökulmasta. Euroopan parlamentin ja neuvoston antama vaihtoehtorahaston hoitajista annettu direktiivi (AIFMD) implementointiin Suomessa lailla vaihtoehtorahastojen hoitajista (162/2014). Laki vaihtoehtorahastojen hoitajista (AIFML) astui Suomessa voimaan 15.3.2014. AIFML:n myötä Suomeen syntyi täysin uutta pääomarahastojen ja kiinteistörahastojen sekä erikoissijoitusrahastojen hallinnointiyhtiöitä ja muita vastaavia hoitajia koskevaa sääntelyä. Rahoitusmarkkinasääntely laajennettiin koskemaan aikaisemmin sääntelemätöntä, elinkeinovapauden nojalla harjoitettua kommandiittiyhtiömuotoista pääomasijoittamista ja kiinteistösijoittamista sekä sellaista yhteissijoittamista, joka ei kuulu sijoitusrahastodirektiiviin soveltamisalaan. Vaihtoehtorahaston hoitajaa koskevaa lainsäädäntöä on oikeuskirjallisuudessa tutkittu vain vähän sääntelyn tuoreuden ja alan erikoislaatuisuuden vuoksi. Tämän lähtöasetelman vuoksi tutkimuksessa esitellään aluksi yleisiä lähtökohtia AIFML:n soveltamisalasta ja avataan keskeisimpiä käsitteitä vaihtoehtorahastoihin ja niiden hoitamiseen liittyen. Tämän jälkeen tutkimuksessa syvennytään systematisoimaan AIFML:a seuraavan tutkimuskysymyksen näkökulmasta: Millaisia oikeudellisia strategioita lainsäätäjä on käyttänyt AIFM-sääntelyssä sijoittajan ja vaihtoehtorahaston hoitajan välisen agenttiongelman ratkaisemiseksi? Agenttiongelmaa lähestytään etenkin ulkoisesti hoidetun kommandiittiyhtiömuotoisen vaihtoehtorahaston sijoittajan näkökulmasta. Lainsäädännön systematisoinnin ohella esityksessä sivutaan myös niitä sopimusoikeudellisia keinoja, joiden avulla osapuolet voivat pyrkiä eroon vaihtoehtorahaston hoitajan ja sijoittajien välisistä intressiristiriidoista. Agenttiongelman taustalla on nähtävissä erot sijoittajan ja vaihtoehtorahaston hoitajan tavoitteissa ja riskihalukkuudessa sekä osapuolten välillä vallitseva tiedon asymmetria. Tutkimuksessa havaitaan, että AIFML sisältää suhteellisen paljon sääntelyä, joka joko välittömästi tai välillisesti ehkäisee hoitajan ja sijoittajan välistä agenttiongelmaa. AIFML sisältää muun muassa vaihtoehtorahaston hoitajalle asetun toimilupavelvoitteen, pakollisia tiedonantovelvollisuuksia, eturistiriitoja ehkäisevää sääntelyä sekä hoitajan työntekijöiden palkitsemista koskevaa sääntelyä, jotka kaikki osaltaan hillitsevät hoitajan ja sijoittajan välistä agenttiongelmaa. Eri oikeudelliset strategiat on jaettu tutkimuksessa sääntelystrategioihin ja hallinnollisiin strategioihin sen mukaan, onko kyseessä strategia, joka asettaa hoitajan toiminnalle rajoituksia ja velvoitteita vai osapuolten väliseen riippuvuussuhteeseen perustuva strategia. Tutkimuksessa arvioidaan myös esitettyjen oikeudellisten strategioiden tehokkuutta agenttiongelman ratkaisijana. Lisäksi tutkimuksessa tuodaan esiin muita tekijöitä, joilla voidaan arvioida olla vaikutuksia sijoittajan ja vaihtoehtorahaston hoitajan väliseen agenttiongelman ratkaisussa. Tutkimuksen lopussa esitellään esimerkinomaisesti kaksi vaihtoehtorahastoihin liittyvää agenttiongelmaa. Näistä toinen liittyy pitkäaikaissijoittamisen erityisongelmiin ja toinen sijoittajille aiheutuneisiin kuluihin ja niistä annettuihin tietoihin. Esimerkkien avulla pyritään konkretisoimaan vaihtoehtorahastorakenteissa piileviä agenttiongelmia, joissa tyypillisesti kytkeytyy sekä osapuolten eturistiriidat että tiedonantovelvollisuuksien merkitys. Koska eurooppalaisella tasolla vaihtoehtorahaston hoitajien ja sijoittajien välisistä agenttiongelmista ei ole vielä olemassa oikeuskäytäntöä eikä aiheesta ole käyty tieteellistä keskustelua, hyödynnetään esimerkeissä yhdysvaltalaista käytäntöä ja artikkeleita. Tutkimuksen tarkoituksena on avata uutta sääntelyä klassisen taloustieteellisen teorian näkökulmasta. Vaikka tutkielma keskittyykin nimenomaisesti uuden lain systematisointiin, pyritään siinä myös arvioimaan kriittisesti eri oikeudellisten strategioiden ja sääntelyn tehokkuutta. Tutkimuksessa huomataan, että soveltamisalaltaan laaja AIFML joutuu erityiseen ristipaineeseen vaihtoehtorahaston sijoittajakunnan monimuotoistuessa siten, että sijoittajat koostuvat ammattimaisten asiakkaiden lisäksi myös ei- ammattimaisista asiakkaista.
  • Vaheri, Valtteri (2022)
    Finanssimarkkinoilla vaihtoehtorahastoja on mahdollista markkinoida ja tarjota ei-ammattimaisille asiakkaille tietyissä tilanteissa. Tutkimuksessa on tarkastelu lainopillisesta näkökulmasta, miten vaihtoehtorahaston hoitajan ei-ammattimaiselle asiakkaalle suorittama vaihtoehtorahastojen tarjoaminen ja markkinointi eroaa erityisesti tiedonantovelvoitteiden näkökulmasta tilanteesta, jossa vaihtoehtorahastoja ei-ammattimaiselle asiakkaalle markkinoi ja tarjoaa sijoituspalveluyritys. Lisäksi tutkimuksessa on tarkastelu, kuinka ei-ammattimainen asiakas on eri sääntelyissä määritelty, ja mitä mahdollisia ongelmia määritelmän moninaisuuteen liittyy. Sijoittajansuoja on yksi finanssimarkkinoiden merkittävimmistä periaatteista. Perinteisesti sijoittajansuojaa on pyritty varmistamaan erilaisten tiedonantovelvoitteiden avulla informaatiolla, joka on laajuudeltaan kattavinta määritelmällisesti heikoimmassa asemassa olevaa ei-ammattimaista asiakasta kohtaan. Tiedonantovelvollisuuteen kuitenkin vaikuttaa se, mitä kautta ei-ammattimainen asiakas on sijoituksensa tehnyt. Jos kyse on pelkän ei-ammattimaisen asiakkaan ja vaihtoehtorahastojen hoitajan välisestä sijoittajasuhteesta, jossa ei-ammattimaiselle asiakkaalle markkinoidaan ja tarjotaan vaihtoehtorahastoa, tulee tilanteessa sovellettavaksi ainoastaan vaihtoehtorahastojen hoitajia koskeva sääntely, kun taas sijoituspalveluyrityksen ei-ammattimaiselle asiakkaalle suorittaman vaihtoehtorahaston markkinoinnin ja tarjoamisen osalta sovellettavaksi tulevat sijoituspalvelulain mukaiset velvoitteet, vaikka markkinoitava ja tarjottava tuote olisi sinänsä sama. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka ei-ammattimaisen asiakkaan määritelmää koskevaa sääntelyä olisi mahdollista kehittää. Tällä hetkellä ei-ammattimainen asiakas on määritelty useassa sääntelyssä hieman eri tavalla, mikä saattaa luoda epäselvyyttä markkinoilla. Lisäksi huomataan, että ei-ammattimaisen asiakkaan määritelmän alle kuuluu joukko keskenään erilaisen sijoitustietämyksen ja -kokemuksen omaavia sekä keskenään eri laajuista informaatiota tarvitsevia sijoittajia. Näin ollen tutkimuksessa tarkastellaan myös nykyisen sijoittajaluokittelun riittävyyttä ja arvioidaan mahdollisuutta lisätä sijoittajaluokituksiin uusi asiakaskategoria, joka sijoittuisi ei-ammattimaisen asiakkaan ja ammattimaisen asiakkaan määritelmien välimaastoon.
  • Leino, Tuomas (2020)
    Vaihtoehtorahaston hoitajista annetun lain voimaantulon myötä maaliskuussa 2014 useita yhteisen sijoittamisen muotoja tuli rahastosääntelyn piiriin, jotka ennen lain voimaantuloa oli luettavissa perinteiseen osakeyhtiön kautta tapahtuvaan sijoitustoimintaan. Jo lain valmisteluvaiheessa esitettiin perusteltu huoli lain pyrkimyksestä kaikenkattavuuteen ja rahastosääntelyn mahdollisesta tunkeutumisesta useille perinteiseksi katsottaville liiketoiminnan aloille. Lainsäätäjä on tarkoituksella jättänyt huomattavan harkintamarginaalin rahastosääntelyä valvovalle markkinaviranomaiselle, jonka tehtävänä on määrittää rajanveto sääntelyn alaiselle ja sääntelyn ulkopuoliselle perinteisen liiketoiminnan välille. Luonnollisesti kehityskaari ei ole kitkaton prosessi, vaan harmaalla alueella liikuttaessa käytäntö jäsentyy yksittäistapauksien kautta. Tästä rajanvetoon liittyvästä kysymyksenasettelusta muodostuu tämän tutkielman tutkimuskysymys. Tutkielmassa tarkastellaan tutkimuskysymyksenä rahastosääntelyn mukaisesti toimilupaa edellyttävää yhteissijoittamista ja sääntelyn ulkopuolista perinteistä sijoitusyhtiötoimintaa niin lupakriteerien kuin liiketoiminnallisten tekijöiden osalta ja pyritään niiden avulla täsmentämään vaihtoehtorahaston hoitajalta vaadittavan toimiluvan kannalta olennaiset rajanvetokriteerit. Tutkielmassa aineistona on käytetty perinteistä sijoitustoimintaa harjoittavaa asuntosijoitusyhtiötä ja kahta liiketoimintamalliltaan samalla logiikalla toimivaa mikrolainayhtiötä verrokkeina. Tutkielman metodi on oikeusdogmaattinen, mutta siihen on tarvittavilta osin pyritty lisäämään otteita de lege feranda-tutkimuksesta, sillä vallitseva oikeustila on alalla epäselvä ja käytäntö jäsentyy pitkälti markkinavalvontaviranomaisen muodostaman ratkaisukäytännön pohjalta. Tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään, että markkinavalvontaviranomaisen valvontatehtävä vaikuttaa suhteettoman laajalta suhteessa resursseihin. Havainto saa tukea käytetystä aineistosta ja toimilupa punninnassa tutkielmassa hyödynnettyjen yhtiöiden toimilupaprosesseissa ilmenneistä tekijöistä. Valvontaviranomaisen valvontatehtävää olisi suotavaa keventää ja siten edesauttaa markkinatoimijoiden mahdollisuutta osallistua lupaharkintaan ennalta erilaisten osallistumismekanismien kautta. Tutkielmassa on seurattu Suomen lainsäädäntöä huhtikuuhun 2020.
  • Simula, Laura (2020)
    Vuoden 2014 vaihtoehtorahaston hoitajia koskevan sääntelykokonaisuuden voimaantulon jälkeen aikaisemmin pääasiassa sopimusvapauden nojalla kommandiittiyhtiömuodossa harjoitettu pääomasijoitustoiminta on ollut tiheän sääntelyn piirissä. Vaihtoehtorahaston hoitaja on lakisääteinen elin, jonka nimittäminen vaihtoehtorahastolle on pakollista. Kyseessä on henkilöyhtiösääntelylle vieras elementti, jonka yhteensovittaminen vastuunalaisen yhtiömiehen rooliin ei ole yksinkertaista; vaihtoehtorahaston hoitajan ja kommandiittiyhtiön vastuunalaisen yhtiömiehen lakisääteiset tehtävät ovat monin osin päällekkäiset. Tässä tutkielmassa tarkastellaan vaihtoehtorahaston hoitajan vastuuta vaihtoehtorahaston toiminnasta kolmesta erillisestä näkökulmasta: (i) yhtiöoikeudelliseen vastuun, (ii) vaihtoehtorahaston hoitajaan rahastomarkkinaoikeudellisen erityissääntelyn perusteella kohdistuvan vastuun ja (iii) sopimusperusteisen vastuun kannalta. Tutkielman keskeisenä tavoitteena on ensinnäkin selvittää, kuinka laaja osapuolten sopimusvapaus on ja toisekseen tarkastella, millaisin sopimusehdoin vastuunjakoa tyypillisesti säännellään. Vaihtoehtorahastonhoitajan rahastomarkkinaoikeudelliseen erityissääntelyyn perustuvat vastuuperusteet suhteessa ammattimaisiin sijoittajiin kilpistyvät käytännössä vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain 28 §:ään, jonka mukaisesti vaihtoehtorahaston hoitaja voi sopia vastuunjaosta tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta vapaasti ammattimaisten sijoittajien kanssa. Yhtiöoikeudellinen vastuu jakautuu yhtäältä henkilöyhtiöoikeudelliseen rajoittamattoman vastuun ulottumiseen vastuunalaisen yhtiömiehen ulkopuolelle (niin sanottu henkilöyhtiöoikeudellinen vastuun murtuminen) ja toisaalta osakeyhtiöoikeudelliseen vastuun samastamista koskevaan doktriiniin, jossa yhtiön vastuut ulottuvat osakeyhtiön osakkeenomistajiin (niin sanottu osakeyhtiöoikeudellinen vastuun murtuminen). Kummassakin vastuumuodossa on kyse yhtiömuotojen perusedellytyksistä poikkeamisesta, joka vaatii lähtökohtaisesti taustalleen erittäin painavat perusteet. Molemmat doktriinit pohjautuvat oikeuskäytäntöön ja käytännössä vaatimuksena on shikaaninomainen yhtiömuodon väärinkäyttö yhtiömuodolle vieraisiin tarkoituksiin epäoikeutetussa hyötymistarkoituksessa tai opportunistisella tavalla velkojien kustannuksella. Yhtiöoikeudellisten vastuun murtumista koskevien doktriinien soveltumisesta vaihtoehtorahastojen hoitajiin ei voida tehdä sitovia päätelmiä, mutta vaikuttaa erittäin epätodennäköiseltä, että yhtiöoikeudelliset perusteet voisivat johtaa vaihtoehtorahaston hoitajan vastuun laajentumiseen erityissääntelyn tai rahaston toimintaa sääntelevän rahastosopimuksen vastuunjakoa koskevien ehtojen ulkopuolelle. Lähtökohtaisesti ammattimaisille sijoittajille kohdennetun kommandiittiyhtiömuotoisen vaihtoehtorahaston yhtiösopimukseen sisältyvät vastuunjakoa koskevat sopimusmääräykset kuuluvat sopijapuolten keskinäisen sopimus- ja sopimisvapauden piiriin, eikä näitä tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta rajoiteta indispositiivisin säännöksin.
  • Altmets, Noora (2020)
    Vaihtovelkakirjalainamarkkinat ovat Suomessa vielä kansainvälisesti vertaillen pienimuotoiset, mutta niiden käyttöön sisältyy merkittävää kasvupotentiaalia velkamuotoisen rahoituksen yleistyessä. Joukkovelkakirjamuotoisen lainarahoituksen yleistyttyä on esiin noussut uudenlaisia kysymyksiä liittyen niitä ympäröivään lainsäädäntökehikkoon sekä lain sallimiin mahdollisiin joustoihin säännösten soveltamisesta. Eräs näistä kysymyksistä liittyy pörssilistattujen vaihtovelkakirjalainojen takaisinostamiseen sijoittajilta ennen lainan maturiteetin, eli voimassaoloajan, päättymistä. Siten, vaikka kansallinen pörssilistattujen vaihtovelkakirjalainojen markkinoissa on vielä kasvuvaraa, olisi niiden tulevaisuuden näkymiä ajatellen hyvä selkeyttää sitä sääntelyllistä tilaa, jossa vaihtovelkakirjalainojen ja niiden takaisinostojen kanssa operoidaan. Listattujen arvopapereiden takaisinostoja on mahdollista toteuttaa pääsääntöisesti joko yksittäisinä kauppoina avoimilta markkinoilta tai koko lainakantaan kohdistuvalla julkisella ostotarjouksella. Menetelmän valinnalla on vaikutusta muun muassa soveltuvan lainsäädännön kannalta. Julkisia ostotarjouksia koskeva kansallinen lainsäädäntö pohjautuu ostotarjousdirektiiville, joka on implementoitu arvopaperimarkkinalain 11 lukuun. Suomessa sääntely ei kaikilta osin kuitenkaan täysin vastaa direktiivissä säädettyä, vaan lainsäätäjä on tehnyt joitakin direktiivistä poikkeavia linjauksia, jotka vaikuttavat myös vaihtovelkakirjalainojen takaisinostojen yhteydessä. Julkisia ostotarjouksia koskevassa sääntelyssä edellytetään ostotarjouksen olevan voimassa tietyn aikaa. Tavallisista joukkovelkakirjalainoista poiketen vaihtovelkakirjalainoissa osa sijoittajan tuotto-odotuksesta siirtyy liikkeeseenlaskijayhtiön osakkeen arvoon. Näin ollen julkisesti tehdyn takaisinostotarjouksen kannattavuuden arviointi mahdollistuu vasta tarjousajan viime metreillä, kun sijoittajien näkemys vaihtovelkakirjalainan kohde-etuutena olevasta osakkeen arvon kehityksestä tarkentuu. Takaisinostoa toteuttavan liikkeeseen laskijan näkökulmasta katsottuna tämä merkitsee riskiä koko takaisinostomenettelyn kariutumisesta. Tutkielman tutkimuskysymykset muodostuvat siten seuraavanlaisiksi: 1) kuinka tarkoituksenmukaista voimassa oleva ostotarjoussääntely on vaihtovelkakirjalainojen takaisinostotilanteissa, 2) olisiko voimassa olevaa sääntelyä syytä mukauttaa ja 3) olisiko vaihtovelkakirjalainojen liikkeeseen laskijoilla joitakin muita keinoja käytettävissään menettelyn tehokkaaksi toteuttamiseksi? Tutkielman tutkimusmetodeina on käytetty lainopillista sekä oikeustaloustieteellistä metodia. Tutkielmassa hyödynnetään lainopillista metodia niiltä osin, kun tavoitteena on vaihtovelkakirjalainoihin sekä niiden takaisinostoihin kohdistuvien säännösten systematisointi ja tulkinta. Oikeustaloustieteellisen metodin avulla arvioidaan soveltuvien säännösten tarkoituksenmukaisuutta ja mukauttamisen tarvetta. Lisäksi tutkielmassa on omaksuttu vaikutteita myös oikeusvertailusta, hakemalla vertailukohtaa erilaisille asetelmille mm. Ruotsista ja Yhdysvalloista.