Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Keskinen, Alina (2021)
    Sijoitusrahastodirektiivillä on sovitettu yhteen yhteissijoitusyrityksiä koskevat Euroopan unionin jäsenvaltioiden lainsäädännöt. Yhteensovittaminen on perustunut tarpeelle sekä lähentää yhteissijoitusyritysten välisen kilpailun edellytyksiä EU:n tasolla että taata tehokas ja yhdenmukainen suoja erityisesti ei-ammattimaisille sijoittajille. Direktiivi mahdollistaa yhteissijoitusyritysten perustamisen kolmen eri oikeudellisen muodon perusteella. Yhteissijoitusyritys voidaan perustaa sopimusoikeudellisten säännösten, trusteja koskevien säännösten tai yhtiöjärjestyksen nojalla. UCITS-direktiivi ei kuitenkaan edellytä, että jäsenvaltiot mahdollistavat kansallisissa lainsäädännöissä jokaisen UCITS-direktiivin mukaisen oikeudellisen muodon yhteissijoitusyritykselle. Suomessa yhteissijoitusyritys voidaan perustaa ainoastaan sopimusperusteiseen muotoon. Näin ollen Suomen lainsäädäntö ei tunnista trust-muotoisia rahastoja tai yhtiöjärjestyksen perusteella perustettuja vaihtuvapääomaisia rahastoja, eikä niille löydy vastaavia yritysmuotoja kansallisesta lainsäädännöstä. Pääomien vapaan liikkuvuuden periaate edellyttää sellaisten ulkomaisten oikeusmuotojen luonnehdintaa kansallisessa verotuksessa, joita kyseisen jäsenvaltion lainsäädäntö ei tunnista. Selvitettäessä ulkomaisen sijoitusrahaston verokohtelua on siis määritettävä, mihin kotimaiseen toimijaan ulkomainen sijoitusrahasto rinnastuu, sillä EU-oikeus edellyttää, että kotimaista ja ulkomaista sijoitusrahastoa kohdellaan samalla tavoin verotuksessa. Euroopan unionin tuomioistuin on ratkaisukäytännössään vahvistanut periaatteen, jonka mukaan rinnastettavuusarvioinnissa voidaan ottaa huomioon ainoastaan kansallisessa verolainsäädännössä säädetyt erotteluperusteet. Tämä osaltaan vaikutti tuloverolakiin vuonna 2019 tehtyihin muutoksiin, joilla täsmennettiin sijoitusrahaston verovapauden edellytyksiä. Vaikka rinnastamisen edellytykset sisältyvät nykyään kansalliseen verolainsäädäntöön, on edelleen tulkinnanvaraista, ovatko lainsäädännössämme vahvistetut edellytykset EU-oikeuden mukaisia. On mahdollista, että kansallinen verolainsäädäntömme johtaa tilanteisiin, joissa ulkomaisia sijoitusrahastoja syrjitään EU-oikeuden vastaisesti. Tässä tutkielmassa tarkastellaan sijoitusrahastodirektiivin mukaisten rahastojen rinnastettavuusarvioinnin EU-oikeudenmukaisuutta. Tutkielmassa arvioidaan rinnastettavuuden edellytyksiä Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisukäytännön perusteella ja pohditaan erityisesti asian C-480/19 vaikutusta rinnastettavuusarviointiin.
  • Kokkonen, Ville (2015)
    Tutkielma käsittelee tekijyyttä ja keksijyyttä. Aiheena ovat sekä teoksen alkuperäisen luojan että keksinnön tehneen henkilön määrittäminen. Nämä henkilöt ovat kyseisten immateriaali-oikeuksien alkuperäisiä oikeudenhaltijoita, joista mahdollisten siirronsaajien oikeudet ovat riippuvaisia. Ongelmallisinta tekijyyden ja keksijyyden määrittäminen on tilanteissa, joissa luomisprosessiin on osallisina useita tahoja. Tutkielmassa tutustaan täten erityisesti niihin edellytyksiin, joiden perusteella henkilön osallisuus immateriaalioikeuden luomiseen katsotaan riittäväksi perustamaan yhteistekijyyden tai -keksijyyden. Tullakseen katsotuksi keksijäksi, osallisen on osoitettava antaneensa keksintöön riittävän merkittävä itsenäinen ja keksinnöllinen panos. Lisäksi edellytetään osallisten tehneen keskenään yhteistyötä. Vastaavasti yhteistekijän on tullut antaa itsenäinen ja omaperäinen panos yhteistyössä muiden tekijöiden kanssa. Jotta kyseessä olisi yhteisteos, eivät tekijöiden osuudet saa muodostaa itsenäisiä teoksia, vaan niiden tulee muodostaa yhtenäinen kokonaisuus. Tilanteessa, jossa keksinnön tai teoksen on yhdessä luonut useampi kuin yksi henkilö, omistavat nämä luomansa immateriaalioikeuden kohteen yhteisomistussuhteessa. Tutkielmassa selvitetään niitä sääntöjä, joilla kyseistä yhteisomistussuhdetta säännellään. Kysymys on ollut ajankohtainen, kun immateriaalioikeusjärjestö AIPPI (Association internationale pour la protection de la propriété intellectuelle) on viime vuosina selvittänyt oikeustilaa jäsenmaissaan kysymyksen osalta. Sen esittämät kannanotot immateriaalioikeuksien yhteisomistusta koskevien sääntöjen harmonisoinniksi on otettu tutkielmassa huomioon. Yhteisomistussuhde nähdään kuitenkin ennen kaikkea yhteisomistuslain analogisen tulkinnan ja yhteisomistajien välillä vallitsevan lojaliteettiperiaatteen kautta. Tutkielma on luonteeltaan oikeusdogmaattinen ja sen tarkoituksena on jäsentää ja systematisoida vallitsevaa oikeustilaa. Aihetta tarkastellaan kotimaisesta näkökulmasta, mutta kotimaisen oikeustilan aukkokohtien täydentämiseksi käytetään runsaasti myös ulkomaisia lähteitä.
  • Siljanen, Lotta (2016)
    Laki yhteistoiminnasta yrityksissä (30.3.2007/334) osana muuta työlainsäädäntöä on osa yksityisen sektorin työelämän sääntelijöistä. Laki on avainasemassa nykypäivän yritysmaailman jatkuvassa muutoksessa. Työvoiman käytön vähentämistä koskevat yhteistoimintaneuvottelut ovat nykypäivänä toistuvasti esillä julkisuudessa ja työpaikkatasolla. Julkisuudessa käytävä keskustelu kertoo, että yleisön tuntemus yhteistoimintalain sisällöstä on puutteellinen, kun taas oikeuskäytäntö osoittaa, että yhteistoimintalain velvoitteet eivät ole täysin yksiselitteisiä neuvotteluosapuolillekaan. Yhteistoimintalakia on tutkittu aiemmin jonkin verran keskittyen pääasiassa lain vaikutuksiin yrityksissä ja lakiin liittyviin kokemuksiin, mutta vastaavanlaista uuden lain voimaan tulon jälkeistä lainopillista tutkimusta ei ole tehty. Tutkielmassa tarkastellaan yhteistoimintalain neuvotteluvelvoitetta työvoiman käyttöä vähennettäessä. Tutkielman aihe on ajankohtainen ja sen yksityiskohtaisempaan käsittelyyn on yritysmaailmasta noussut selkeä käytännön tarve. Tutkielmassa selvitetään, mitä yhteistoimintalain neuvotteluvelvoitteella työvoiman käyttöä vähennettäessä tarkoitetaan sen sisällön ja täyttymisen osalta. Tutkimuskysymykseen vastataan kahden alatutkimuskysymyksen kautta. Ensinnäkin tutkielmassa selvitetään mistä neuvotteluvelvoitteen sisältö muodostuu tarkastellen, mitä asioita neuvotteluissa on käsiteltävä ja millä tavoin. Toiseksi tutkielmassa selvitetään, milloin työnantajan katsotaan täyttäneen neuvotteluvelvoitteensa tarkastellen sitä, miten neuvotteluajat määräytyvät eri tilanteissa, joissa harkitaan työvoiman käytön vähentämistä sekä, miten neuvotteluvelvoitteen täyttyminen on sidoksissa neuvottelujen käymiseen 8 luvussa säädetyllä tavalla. Tutkielma on toteutettu lainopillisella, eli oikeusdogmaattisella metodilla. Tutkielmassa selvitetään ja jäsennetään neuvotteluvelvoitetta koskevien yhteistoimintalain säännösten sisältöä ja niiden muodostamaa kokonaisuutta. Tutkimuskysymyksiin haetaan vastausta lain ja sen esitöiden ohella oikeuskäytännössä ja oikeuskirjallisuudessa esitetyistä tulkintakannanotoista. Tutkielmassa osoitetaan, että yhteistoimitalain neuvotteluvelvoitteen sisältöä koskeva 50 § ja neuvotteluvelvoitteen täyttymistä koskeva 51 § muodostavat työvoiman vähentämistilanteissa yhteistoimintaneuvotteluja koskevan kokonaisuuden, jossa kuitenkin edellytetään molempien lainkohtien noudattamista toisistaan erillisinä neuvotteluvelvoitteen elementteinä. Neuvotteluvelvoitteen täyttyminen edellyttää siis neuvottelujen sisältöä koskevien vaatimusten, sekä säädettyjen neuvotteluaikojen noudattamista. Neuvotteluvelvoitteen sisältöä ja täyttymistä arvioitaessa on tarkasteltava myös yhteistoimintalain 8 luvun sääntelyn muodostamaa menettelyllistä kokonaisuutta sekä lain tarkoitusta ja yhteistoimintaneuvotteluiden yleisiä lähtökohtia, jotka muodostavat viitekehyksen neuvotteluvelvoitteen tulkinnalle. Tutkielman johtopäätöksenä on, että neuvotteluvelvoitteen sisällön ja täyttymisen tarkastelussa korostuvat tietyt yhteistoimintalaissa neuvotteluvelvoitteeseen liitetyt asiakokonaisuudet, jotka ovat osoittautuneet käytännön elämässä tulkinnanvaraisiksi, yleisemmiksi laiminlyönnin kohteiksi tai muutoin neuvotteluvelvoitteen täyttämisen näkökulmasta erityisen merkitykselliseksi. Nämä kokonaisuudet ovat ensinnäkin neuvotteluvelvoitteen syntyminen ja neuvottelujen oikea-aikaisuus, toisekseen toimenpiteiden perusteet, vaikutukset ja vaihtoehdot, kolmanneksi neuvotteluaikojen määräytyminen ja neljänneksi neuvottelujen vuorovaikutuksellisuus yhteistoiminnan hengessä. Tutkielmassa muodostuu käsitys siitä, että neuvotteluprosessin läpivieminen on kokonaisuutena paljon monisyisempi, kuin mitä laki antaa ymmärtää ja vaatii neuvottelujen molemmilta osapuolilta oikeanlaista asennoitumista, avoimuutta sekä lain sisällön ja yhteistoimintaprosessin hallintaa.
  • Melin, Marla (2021)
    Sopimusoikeuden yleisiin periaatteisiin kuuluu vapaus irtisanoa toistaiseksi voimassaoleva sopimus kohtuullisella irtisanomisajalla. Kohtuullisen irtisanomisajan vaatimus seuraa sopimusoikeudellisesta lojaliteettiperiaatteesta, jonka mukaan sopimuksen päättämisessä on otettava kohtuullisessa määrin huomioon myös sopijakumppanin edut. Uudelleenneuvotteluvelvollisuus syntyy usein sopimukseen otetun niin sanotun renegotiations-ehdon myötä, mutta on esitetty, että tällainen velvoite voisi syntyä pitkäkestoiseksi tarkoitetun yhteistyösopimuksen päättämistilanteessa myös ilman nimenomaista sopimusehtoa sopimusoikeudellisen lojaliteettiperiaatteen johdosta. Tutkielman kannalta keskeinen kysymys on se, mikä uudelleenneuvotteluvelvollisuuden sisältö on siinä tapauksessa, että tällaisen velvoitteen on ensin katsottu syntyvän joko osapuolten välisestä sopimuslojaliteetista taikka nimenomaisesta sopimusehdosta. Tutkielmassa arvioidaan, minkälaisia toimenpiteitä sopimuksen osapuolilta edellytetään, jotta uudelleenneuvotteluvelvollisuus voidaan katsoa täytetyksi. Lisäksi tarkastellaan, mikä on uudelleenneuvotteluvelvollisuuden suhde periaatteeseen, jonka mukaan toistaiseksi voimassaoleva sopimus voidaan irtisanoa, kunhan irtisanomisaika on mitoitettu riittävän pituiseksi. Lopuksi tutkielmassa tarkastellaan vielä sitä, millä edellytyksillä uudelleenneuvotteluvelvollisuuden laiminlyönnistä voi seurata sopimusperusteinen vahingonkorvausvastuu. Tutkielma on lainopillinen, ja sen tavoitteena on selvittää voimassa olevan oikeuden sisältöä arvioimalla, miten tulkintatilanne viime kädessä ratkaistaisiin soveltuvassa riidanratkaisumenettelyssä.
  • Tölö, Elina (2019)
    Uudet innovatiiviset yhteistyötalouden toimintamallit ovat herättäneet EU:ssa ja sen jäsenvaltioissa laajaa keskustelua, ja jäsenvaltioiden suhtautuminen näitä toimintamalleja kohtaan on vaihdellut suuresti. Yhteistyötalouden toimintamallit ovat aiheuttaneet nykyisten sääntelykehysten soveltamisongelmia, joihin jäsenvaltiot ovat reagoineet erilaisin tavoin aiheuttaen hajanaisuutta EU-alueella. Haasteena on ollut esimerkiksi sen arvioiminen, sovelletaanko yhteistyötalouden toimijoihin samoja sääntöjä kuin perinteisesti toimiviin palveluntarjoajiin, ja miten uudet toimijat, kuten yhteistyöalustat ja vertaispalveluntarjoajat, istuvat vakiintuneisiin käsitteisiin. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millä tavoin palveluiden vapaata liikkuvuutta ja vapaata sijoittautumisoikeutta koskeva EU-sääntelykehys soveltuu yhteistyöalustoihin ja taustalla olevan palvelun tarjoajiin matkustajaliikenteen ja majoituksen aloilla, ja missä määrin näihin palvelutarjoajiin voidaan nykyisen EU-sääntelyn nojalla soveltaa markkinoillepääsyä koskevia vaatimuksia. Tutkimuskohdetta siis lähestytään EU-oikeudellisesta näkökulmasta ja aihetta käsitellään EU-sisämarkkinaoikeuden kontekstissa. Tutkimusongelman käsittelyssä hyödynnetään EU-oikeudellista käsitteistöä ja vallitsevia tulkintaratkaisuja, ja punnitaan näitä suhteessa yhteistyötalouden toimintamallien esille nostamiin uusiin ongelmiin. Tutkielmassa myös liitetään tutkimusongelma laajempaan palveluiden vapaan liikkuvuuden ja vapaan sijoittautumisoikeuden edistämisen ajankohtaiseen kontekstiin. Keskeisiä tarkastelukohteita yhteistyötalouden toimijoiden markkinoillepääsyä koskevan sääntelykehyksen osalta ovat erityisesti direktiivi sähköisestä kaupankäynnistä (2000/31/EY) ja palveludirektiivi (2006/123/EY). Sähköisestä kaupankäynnistä annettu direktiivi on tutkielman havaintojen perusteella ihanteellinen markkinoillepääsyn mahdollistaja yhteistyöalustan näkökulmasta, mutta yhteistyöalustan tarjoaman palvelun luonteella on ratkaiseva vaikutus sen suhteen, voiko alusta hyötyä tästä sääntelykehyksestä. Tämän määritelmän tekemisessä tulkinta-apuna toimivat muun muassa Euroopan unionin tuomioistuimen tuoreet Uber-ratkaisut. Palveludirektiivi toimii taas tärkeänä pohjana jäsenvaltioiden asettamien markkinoillepääsyä koskevien vaatimusten EU-oikeuden mukaisuuden arvioinnissa, jossa keskeistä on vaatimusten syrjimättömyyden, perusteltavuuden ja oikeasuhteisuuden arviointi. Jäsenvaltioiden asettamien markkinoillepääsyn vaatimusten arviointi näiden kriteerien valossa antaa aihetta epäillä, että osa vaatimuksista ei välttämättä ole yhteensopivia EU-oikeuden kanssa. Tärkeää on myös huomata, että yhteistyötalouden ilmiön alle mahtuu paljon erilaista toimintaa, ja sääntelykehyksen määrittelyssä tulisikin ottaa huomioon kulloinkin käsillä olevan toiminnan erityispiirteet.
  • Kangaspunta, Elsa (2018)
    Ihmistoiminnan yhteisvaikutusten, joita kutsutaan myös kasautuviksi vaikutuksiksi, on arvioitu aiheuttavan merkittävän osan moderneista ympäristöongelmistamme. Myös lajien elinympäristöjen pirstoutumisen ja tästä seuraavan biodiversiteetin vähenemisen on arvioitu palautuvan ihmistoiminnan yhteisvaikutuksiin ja siihen, ettei niitä ole kyetty hallitsemaan kokonaisuutena riittävän tehokkaasti. Kestävän maankäytön ja rakentamisen kannalta olisikin välttämätöntä, että maankäytön yhteisvaikutukset tunnistetaan ja arvioidaan asianmukaisesti jo maankäytön aikaisessa vaiheessa. Tässä suhteessa keskeisenä pidetään erityisesti maankäytön yleiseen suunnitteluun eli kaavoitukseen kytkeytyviä ympäristövaikutusten arviointia edellyttäviä mekanismeja. Tutkielmassa tulkitaan ja systematisoidaan yhteisvaikutusten arviointia ja erityisesti linnustovaikutusten arviointia tuulivoiman kaavoituksessa ohjaavaa sääntelyä. Tutkielmassa arvioidaan myös yhteisvaikutusten arviointia kaavoituksessa ohjaavan sääntelyn luonnonsuojelullista vaikuttavuutta biodiversiteetin suojeluun ja säilyttämiseen tähtäävän luonnonsuojelupolitiikan näkökulmasta. Tutkielmassa osoitetaan, että yhteisvaikutusten arviointia edellytetään kattavasti oikeuden eri tasoilla. Arvioinnin asema luonnonsuojeluoikeudellisena välineenä ei kuitenkaan ole kovinkaan vahva, ja erityisesti MRL:n järjestelmästä puuttuvat tehokkaat keinot yhteisvaikutusten arvioinnin tulosten huomioimiseksi kaavoituksessa.
  • Lyyra, Sofia (2021)
    Vuonna 2000 annettu vesipuitedirektiivi (2000/60/EY) asetti EU:n jäsenvaltioiden tavoitteeksi savuttaa pinta- ja pohjavesissä vähintään hyvä tila vuoteen 2015 mennessä. Vesien tilatavoitteiden sitova luonne on sittemmin vahvistettu sekä unionin tuomioistuimen että korkeimman hallinto- oikeuden oikeuskäytännössä. Hyvän tilan tavoitteen saavuttamisen määräaikaa on Suomessa jatkettu useiden pintavesimuodostumien osalta vuoteen 2021 tai 2027 ja edelleen merkittävä osa Suomen pintavesimuodostumista luokitellaan hyvää huonompaan tilaan etenkin rannikkovesistöissä. Vesien tilan parantamisen kannalta keskeisessä asemassa on vesimuodostumien sisäisten ja ulkoisten kuormitustekijöiden sekä paineiden yhteisvaikutusten hallinta. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miten vesistöissä aiheutuvia yhteisvaikutuksia voidaan hallita erityisesti nykyisen vesienhoidon suunnittelua koskevan lainsäädännön ja ympäristölupajärjestelmän puitteissa. Edellä esitetyn tutkimuskysymyksen selvittämiseksi valittu tutkimussuuntaus on pääasiassa lainopillinen: tutkielmassa pyritään selvittämään yhteisvaikutusten hallintaa koskevaa voimassa olevaa oikeustilaa. Tutkielmaa on rajattu käsittelemään pääasiassa ympäristönsuojelulakiin (527/2014) perustuvaa ympäristölupajärjestelmää sekä vesipuitedirektiiviin ja sitä täytäntöönpanevaan vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annettuun lakiin (1299/2004) perustuvaa vesienhoidon suunnittelujärjestelmää. Kokonaiskuvan riittäväksi hahmottamiseksi näiden järjestelmien perusteellisen käsittelyn lisäksi tutkielmassa tutustutaan pintapuolisesti vesistökuormitusta koskevaan sektorilainsäädäntöön. Lainopillisen tutkimussuuntauksen tukemiseksi tutkielmassa on käytetty menetelmänä laadullista tuomioistuinkäytännön empiiristä analyysiä. Empiirisen analyysin keinoin tarkastellaan myös soft law’ksi luettavia vesienhoitosuunnitelmia ja toimenpideohjelmia. Vesien tilatavoitteiden saavuttaminen edellyttää onnistunutta vesienhoidon suunnittelua, jonka keskeisimpiä instrumentteja ovat vesienhoitosuunnitelmat ja niihin kuuluvat toimenpideohjelmat. Tiettyjä vesistövaikutuksia arvioidaan ja niiden sallittavuus ratkaistaan myös yksittäisten hallintopäätösten – erityisesti ympäristölupapäätösten – kautta. Ympäristölupajärjestelmän keinoin voidaan kuitenkin (pääasiassa) hallita vain järjestelmän piiriin kuuluvien pistekuormittajien päästöjä, eikä yksittäisen luvan kautta pystytä tehokkaasti hillitsemään vesistöissä aiheutuvia yhteisvaikutuksia, jos vastaanottavaan vesimuodostumaan kohdistuu runsaasti muutakin luvitettavasta hankkeesta riippumatonta sisäistä tai ulkoista kuormitusta. Vesistöihimme kohdistuu runsaasti hajakuormitusta, jonka hillitsemisestä on annettu hajanaista sektorikohtaista lainsäädäntöä, mutta pääosin hajakuormitusta aiheuttavaa toimintaa ohjataan muilla ohjauskeinoilla. Ulkoisten kuormitustekijöiden lisäksi vesistöihin kohdistuu luonnollista sisäistä kuormitusta, joka on otettava huomioon yhteisvaikutusten arvioinnissa. Koska ympäristölupajärjestelmän keinoin pystytään hallitsemaan vain yksittäisten pistekuormittajien aiheuttamia päästöjä, eikä hajakuormitusta hillitä vastaavankaltaisen hallinnollisen järjestelmän kautta, eri yhteisvaikutusten huomioimisen ja hallinnan kannalta olennaisimmassa roolissa on tehokas vesienhoidon suunnittelu ja siihen kuuluvat toimenpiteet. Vesipuitedirektiivissä asetettu hyvän tilan tavoite sitoo jäsenvaltioita, joiden toimivaltaisten viranomaisten tehtäväksi vesienhoitosuunnitelmien ja toimenpideohjelmien laatiminen on asetettu. Vesien tilatavoitteita ja vesienhoidon suunnittelujärjestelmää koskeva lainsäädännöllinen viitekehys on kuitenkin verrattain monimutkainen kokonaisuus, jonka hahmottamiseksi on tunnettava myös aihetta koskeva unionin tuomioistuimen ja korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisukäytäntö, jonka kautta on muotoiltu keskeisiä tutkimuskysymykseen vaikuttavia oikeusohjeita.
  • Mitrukova, Maria (2020)
    Vahingonkorvausoikeudessa lähtökohtana on, että useamman aiheuttaessa vahinkoa jokainen vastaa lähtökohtaisesti koko vahingon määrästä vahinkoa kärsinyttä kohtaan. Yhteisvastuu eli solidaarinen vastuu onkin pääasiallinen vastuun määräytymisen muoto usean velallisen tilanteissa. Yhteisvastuu pitää sisällään sen, että velkoja voi valintansa mukaan kohdistaa korvausvaatimuksensa keneen tahansa velallisista ja vaatia tältä velan täysimääräistä suoritusta. Yhteisvastuu vahingonaiheuttajien kesken on pääsääntö myös silloin, kun kyse on kartellilla aiheutetusta vahingosta. Useamman vahingonaiheuttajan tilanteessa kysymykseksi nousee, miten vahingonaiheuttajien keskinäinen vastuunjako määräytyy. Tämän pro gradu -tutkielmassa tarkastelun keskiössä on ollut kysymys siitä, miten kartellin jäsenten välisen korvausvastuun on katsottava jakautuvan. Tutkimuksessa on päädytty siihen, että ensisijaisena korvausvastuun jakoperusteena kartellin jäsenten kesken olisi pidettävä kilpailunrajoituksesta saatua etua. Kartellin jäsenten välistä vastuunjakoa pohdittaessa huomiota voidaan kiinnittää myös kunkin kartellin jäsenen syyllisyyden määrään. Syyllisyyden määrän arvioinnin kannalta relevanttien seikkojen on todettu olevan muun muassa yrityksen rooli kartellissa ja kartelliin osallistumiseen kesto. Muina mahdollisina korvausvastuun määrittelytapoina on esitetty velallisten pääluvun mukaista jakoa sekä korvausvastuun jakoa yrityksen myynnin ja markkinaosuuden perusteella. Tutkielmassa on tarkasteltu yksityiskohtaisesti myös kilpailuoikeudellisista vahingonkorvauksista annettuun lakiin (1077/2016) sisältyviä uudenlaisia yhteisvastuun ja takautumisoikeuden rajoitusperusteita. Käsitellyt korvausvastuun ja takautumisoikeuden rajoitusperusteet liittyvät seuraamusmaksusta vapautumiseen, yrityksen kokoon ja sovintoneuvotteluun osallistumiseen. Mielenkiinnon kohteena on ollut myös yhteisvastuun ja vanhentumisen välinen suhde, sillä korvausvelan vanhentumisella on merkittäviä oikeusvaikutuksia yhteisvastuuseen niin vahingonkärsijän ja vahingonaiheuttajien kuin vahingonaiheuttajien välisellä relaatiotasolla.
  • Kramsu, Rebecca (2020)
    Tämän tutkielman aiheena on yhteisvastuullisen vahingonkorvausvelan vanhentuminen vanhentumislain (728/2003) 19 §:n nojalla. Tutkielman tarkoitus on tarkastella perusteellisesti yhteisvastuullisen vahingonkorvausvelvoitteen syntymistä sekä sen vanhentumisen oikeusvaikutuksia. Tutkimuksessa vertaillaan yhteisvastuullisen vahingonkorvausvelvoitteen vanhentumista Ruotsin oikeustilaan. Yhteisvastuu tarkoittaa käytännössä sitä, että vahingonkärsijä on oikeutettu vaatimaan koko korvausta keneltä tahansa korvausvelvolliselta. Yhteisvastuulla pyritään suojelemaan velkojan oikeutta täyteen korvaukseen, esimerkiksi tilanteessa, jossa jokin vahingonaiheuttajista olisi maksukyvytön. Kuitenkin mikäli vahingonkärsijä ei katkaise vahingonkorvaussaatavan vanhentumista VanhL 19 §:n mukaisesti jonkin korvausvelvollisen osalta, kukin jäljelle jäävistä velallista vastaa enää vain oman osuutensa suorittamisesta. Vanhentumisen myötä suojelun kohde muuttuu velkojasta velallisiin. Vastuun hajaantuminen on kuitenkin havaittu tutkimuksessa toisinaan ankaraksi oikeusseuraamuksesi yhteisvastuullisissa vahingonkorvaustilanteissa. Ongelmana on se, että vahingonaiheuttajien piiri on toisinaan epämääräinen, jolloin vahingonkärsijän on vaikeaa katkaista vanhentumista jokaisen vahingonaiheuttajan osalta. Lisäksi vahingonkärsijän näkökulmasta tilannetta vaikeuttaa se, että joissakin vahingonkorvaustilanteissa vanhentuminen voidaan katkaista ainoastaan kanteella. VahL:n yhteisvastuuta koskevien säännöksien taustalla on ollut lainsäätäjän tarkoitus yhtenäistää velvoiteoikeudellisia yhteisvastuutilanteita, jolloin on noudatettu takauslain (361/1999) systematiikkaa. Tutkimuksessa havaitaan, että kyseinen lainsäädäntöratkaisu ei vaikuta ottavan huomioon yhteisvastuullisten vahingonkorvausvelvoitteiden monimuotoisuutta. Erityisesti vertailu Ruotsin vanhentumislakiin osoittaa sen, että VanhL 19 §:n mukainen vastuun hajaantuminen voi olla kohtuuton seuraamus yhteisvastuullisissa vahingonkorvaustilanteissa. Tämän vuoksi tutkimuksessa katsotaan, että yhteisvastuulliset vahingonkorvaustilanteet tulisi huomioida nykyistä paremmin vanhentumislain nojalla. Prosessuaaliset kysymyksien osalta tutkimuksessa on osoitettu, että prosessuaalisesti yhteisvastuu jäsentyy vahingonkärsijän johdolla, sillä hän voi halutessaan nostaa kanteen valitsemaansa yhteisvelallista kohtaan. Yhteisvastuun kannalta asialle ei kuitenkaan ole merkittävää vaikutusta, sillä vastaajaksi haastetulla on mahdollisuus regressivaateen esittämiseen muita kanssavelallisia kohtaan. Tilanne eroaa silloin, kun vastaaja katsoo velvoitteen vanhentuneen jonkin yhteisvastuullisen osalta ja esittää väitteen vastuun hajaantumisesta. Tällöin vastaajalla on asiasta näyttötaakka ja mikäli tuomioistuin katsoo vastuun hajaantuneen, on tuomiolla todistusvaikutus muita velallisia kohtaan. Oikeusvoiman ei kuitenkaan voida katsoa ulottuvan prosessin ulkopuolisiin velallisiin.
  • Kuusisto, Lotta (2014)
    Yrityskaupoilla on usein paljon hyviä vaikutuksia markkinoihin mutta ne voivat myös aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia ja heikentää kilpailua, nostaa hintatasoa ja viimekädessä aiheuttaa haittaa kuluttajille. Tämän vuoksi niiden arvioiminen kilpailuoikeudellisesti viranomaisten toimesta on tarpeen. Yritysjärjestelyjen arviointi tapahtuu lähinnä rakenteellista valvontaa koskevan sääntelyn perusteella mutta ei ole poissuljettua, että myös markkinakäyttäytymistä koskevia normeja sovellettaisiin rakenteellista valvontaa koskevien normien kanssa tai sijaan. Yrityskauppavalvontaa tarvitaan ensinnäkin siksi, että jälkikäteistä määräävän markkina-aseman väärinkäytön valvontaa ei pidetä riittävänä. Määräävän markkina-aseman väärinkäyttökiellon valvonta on turhan raskasliikkeistä ja hidasta yritysjärjestelyjen valvomiseen, eikä jälkikäteisellä valvonnalla välttämättä pystytä poistamaan kaikkia yritysjärjestelyjen haitallisia vaikutuksia markkinoilla. Toiseksi yrityskauppavalvonnalla varmistetaan se, että yritysjärjestelyä ei käytetä kartellin vaihtoehtona, mitä se yksittäistapauksessa voi olla. Yrityskauppavalvonnalla pystytään puuttumaan sellaisiin kiellettyihin yhteistyömuotoihin mihin SEUT 101 artiklan nojalla ei pystyisi puuttumaan. Yhteisyritys on yksi keino yhdistää yhtiöiden liiketoimintoja ja resursseja kun halutaan siirtyä uusille tuote- tai maantieteelliselle markkinoille, halutaan kehittää jo olemassa olevaa tuotetta tai palvelua taikka kun muuten vaan halutaan tehostaa tuotantoa. Tässä tutkielmassa yhteisyrityksellä tarkoitetaan kahden tai useamman yrityksen yhteistyötä, jota varten on perustettu yhteisesti omistettu yhtiö tai vastaava yhtiön yhteisomistus on syntynyt muulla tavalla. Tutkielmassa käydään läpi yhteisyrityksen kilpailuoikeudellista arviointia erityisesti yrityskauppavalvonnassa ja vastataan seuraaviin kysymyksiin: mitkä yhteisyritykset kuuluvat yrityskauppavalvonnan piiriin, mitä mahdollisia kilpailuvaikutuksia niillä on, miten niitä arvioidaan kilpailuoikeudellisesti? Yhteisyritystä yrityskauppavalvonnassa on tarkasteltu ottaen huomioon yrityskauppavalvonnan suhde kartellien valvontaan sekä määräävän markkina-aseman väärinkäytön valvontaan. Yhteisyrityksen määritelmä on yrityskauppavalvontaa koskevissa säännöksissä suhteellisen seikkaperäinen. Mikäli yhteistyöjärjestely ei täytä yhteisyrityksen tunnusmerkistöä yrityskauppavalvontasäännösten mukaan, toimintaa arvioidaan yritysten yhteistyötä koskevien säännösten mukaan. Jotta kyseessä olisi yhteisyritys, on kahdella tai useammalla yhtiöllä oltava yhteinen määräysvalta strategisissa päätöksissä kyseisessä yhteisyrityksessä. Yristyskauppavalvonnan piiriin kuuluminen edellyttää (sen lisäksi, mitä yrityskaupoilta muuten edellytetään), että yhteisyritys on itsenäinen ja pysyvä. Kuten muidenkin yrityskauppojen kohdalla, yhteisyritysten arvioinnissa on käytössä ns. SIEC-testi. Relevantit markkinat määritellään ja sen jälkeen arvioidaan järjestelyn mahdolliset vaikutukset kyseisillä markkinoilla. Yhteisyrityksillä on samanlaisia vaikutuksia markkinoihin kuten muilla yrityskaupoilla mutta vaikutukset eivät välttämättä ole niin vahvoja. Tämä muun muassa sen vuoksi, että emoyhtiöt jäävät markkinoille erillisinä toimijoina. Toisaalta on otettava huomioon emoyhtiöille mahdollisesti muodostuva yhteinen määräävä markkina-asema. Yhteisyritysten kyseessä ollessa on arvioitava yhteisyrityksen mahdollinen vaikutus emoyhtiöiden käyttäytymiseen. Jos yhteisyrityksen tarkoituksena on pelkästään koordinoida emoyhtiöiden käyttäytymistä, järjestely ei kuulu yrityskauppavalvonnan piiriin vaan arvioidaan yhteistyötä koskevien säännösten pohjalta. Tähän liittyen on huomioitava myös mahdollisuus kiellettyyn tietojen vaihtoon yhteisyrityksen kautta.
  • Lindvall, Satu (2020)
    Tutkielma käsittelee yhtiöiden sijoittautumisvapautta Euroopan unionissa ja sen rajoittamista väärinkäyttö- ja petostarkoituksen perusteella. Yhtiöiden sijoittautumisvapaus ja sen käytännön toimiminen ovat sisämarkkinoiden ytimessä. Kuitenkin yhtiöiden sijoittautumisvapauden käyttäminen Euroopan unionissa on kohdannut esteitä ja se on ollut epätäydellistä. Erityisesti rajatylittävien yhtiömuodon muutosten osalta oikeustila on ollut epäselvä, sillä ne olivat pitkään sekundaarilainsäädännön ulkopuolella. Oikeustila muuttui Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivillä (EU) 2019/2121 direktiivin (EU) 2017/1132 muuttamisesta rajatylittävien yhtiömuodon muutosten, sulautumisten ja jakautumisten osalta, jolloin rajatylittäviä yhtiömuodonmuutoksia sekä jakautumisia koskeva prosessi tuli unionin lainsäädännön piiriin. Direktiivillä tavoitellaan sijoittautumisvapauden rajoitusten poistamista samalla varmistaen sidosryhmien oikeuksien riittävä suojaaminen. Tutkielmassa on kolme tutkimuskysymystä. Ensimmäinen kysymys tarkastelee sijoittautumisvapauden tulkintaa Euroopan unionissa, erityisesti rajatylittävien yhtiömuodon muutosten osalta. Tulkinnassa keskeistä on Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisut, sillä unionin tuomioistuin on antanut viime vuosina useita sijoittautumisvapautta edistäviä ratkaisuja. Unionin tuomioistuin on tulkinnut yhtiöiden sijoittautumisvapautta ennakkoratkaisuissaan ja yhtiöiden sijoittautumisvapauden rajat voidaan määritellä oikeuskäytännön avulla. Toinen tutkimuskysymys koskee sijoittautumisvapauden rajoittamisen tulkintaa väärinkäyttö- ja petostarkoituksen perusteella. Sijoittautumisvapaus ei koske oikeuden käyttämistä väärinkäyttö- tai petostarkoituksiin. Väärinkäyttö- ja petostarkoituksen tulkinta on haastava rajanveto perusvapauden ja sen rajoittamisen välillä. Sijoittautumisvapautta voidaan rajoittaa yleistä etua koskevien pakottavien syiden perusteella. Tulkitsemalla oikeuslähteitä voidaan pyrkiä määrittelemään väärinkäyttö- ja petostarkoituksen käsitteet ja tulkinta sijoittautumisvapauden kontekstissa. Kolmas tutkimuskysymys tarkastelee väärinkäyttö- ja petostarkoituksen tulkintaa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2017/1132 ja sen muutosdirektiivin (EU) 2019/2121 direktiivin (EU) 2017/1132 muuttamisesta rajatylittävien yhtiömuodon muutosten, sulautumisten ja jakautumisten valossa. Rajatylittäviä järjestelyitä koskevassa prosessissa keskeisessä asemassa on väärinkäyttö- ja petostarkoituksen tulkinta sijoittautumisvapauden rajoitusperusteena. Rajatylittävää järjestelyä edeltävää todistusta ei myönnetä, mikäli määritetään, että rajatylittävä yhtiömuodon muutos, sulautuminen tai jakautuminen toteutetaan väärinkäyttö- tai petostarkoituksessa, jonka seurauksena tai tarkoituksena on unionin oikeuden tai kansallisen lainsäädännön välttäminen tai kiertäminen. Muuttunut rajatylittäviä järjestelyjä koskeva oikeustila parantaa yhtiöiden mahdollisuuksia hyödyntää sijoittautumisvapautta sisämarkkinoilla. Muuttuneen oikeustilan vaikutuksia sisämarkkinoilla voidaan pyrkiä arvioimaan, erityisesti sen vaikutuksia jäsenvaltioiden väliseen kilpailuun yhtiöiden sijoittautumisesta.
  • Klemetti, Pauliina (2013)
    EU:n sijoittautumisvapaus on yksi keskeisimmistä EU:n sisämarkkinoiden vapauksista, joka mahdollistaa yhtiöiden sijoittautumisen jäsenvaltioiden rajat ylittävästi. EU:n sijoittautumisvapaus on kuitenkin yhä rajoittunutta, eikä se toteudu täysimääräisesti SEUT 49 ja 54 artiklojen mukaisesti. Tutkielma keskittyykin kansainvälisen yksityisoikeuden perustamis- ja hallintapaikkateorioiden vaikutuksiin yhtiöiden sijoittautumisvapaudessa ja EU-jäsenvaltioiden asettamien perusvapauksien rajoitusperusteisiin sisämarkkinoilla. Tarkoituksena on tutkia oikeusdogmaattisella lähestymistavalla Euroopan unionin tuomioistuimen (EUTI:n) oikeustapauksia sijoittautumisvapauden rajoitusperusteista koskien ihmisten elämän ja terveyden suojelua, kansanterveyttä (terveyttä) ja verotusta. Tällä hetkellä yhtiöiden sijoittautumisvapaudesta puuttuu konsensus siitä, kuinka sijoittautumisen ongelmat ratkaistaan. Lisäksi kansainvälinen yksityisoikeus lainvalintakysymyksineen aiheuttaa ristiriitaisia tilanteita jäsenvaltioiden välille yhtiöiden käyttäessä sijoittautumisvapautta. Näiden kysymysten ratkaisemiseksi tarvitaankin EU:n jäsenvaltioiden poliittista tahtotilaa ja yhteistyötä. Perusvapauksien rajoitusperusteiden nimitysten, luokitteluiden ja teorioiden ei tulisi olla keskiössä, vaan rajoitusten erottelu yleisen edun mukaisiin pakottaviin syihin ja perustamissopimukseen kirjattuihin oikeuttamisperusteisiin tulisi kyseenalaistaa. EUTI korostaakin vaatimusta tiukkojen menettelyedellytyksien täyttymisestä, ja menettelyedellytyksien käyttöä pitäisi laajentaa luonteeltaan erilaisiin sijoittautumisen rajoituksiin ja esteisiin. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että EUTI on ottanut aktiivisen roolin sijoittautumisvapauden edistäjänä. Rajat ylittävissä terveydenhuoltopalveluissa EUTI on korostanut yksilön suojaa ohitse hallinnollisten esteiden, ja verotuksen rajoitusperusteista on löydettävissä havainto prosessuaalisen oikeudenmukaisuuden vaatimuksesta. Tutkielman merkittävin havainto löytyy oikeustapauksista, joissa EUTI on perustellut toimivaltansa ratkaista yhden jäsenvaltion alueelle rajoittuvan sijoittautumisen kysymykset rajat ylittävän liitynnän kuitenkin puuttuessa. Toimivaltaansa EUTI perustelee sillä, että sijoittautumisvapaus ei ole vain asianosaisia koskettava, vaan sen vaikutukset ulottuvat myös muihin vastaavanlaisissa tilanteissa oleviin EU:n kansalaisiin sekä toimijoihin. Siksi EU-kansalaisten oikeudet ja yhtäläinen asema tulee turvata.
  • Saarinen, Riku (2016)
    Osakeyhtiö on laajalti käytetty yhtiömuoto, jossa yhtiön osakkeenomistajan vastuu on lähtökohtaisesti rajoitettu tämän yhtiöön sijoittamaan pääomaan. Osakkeenomistajat eivät kuitenkaan ole ainoita yhtiöön varojaan sijoittavia tahoja, sillä yhtiöön voidaan sijoittaa varoja myös velkarahoituksena vieraan pääoman ehtoisesti. Yhtiölle voi muodostua myös muita velkasuhteita toisten toimijoiden kanssa. Rajoitettu vastuu mahdollistaa teoriassa tilanteen, jossa lähes maksukyvyttömän osakeyhtiön osakkeenomistajat ja viime kädessä johto siirtyvät riskillisempään liiketoimintastrategiaan yhtiön lähestyessä tosiasiallista maksukyvyttömyyttä. Tämä tutkielma keskittyy erityisesti velkojan asemaan yhtiössä maksukyvyn heiketessä tarkastelemalla tätä kysymystä yhtiön johdon toiminnan kautta. Tutkielmassa haetaankin ratkaisua seuraaviin tutkimuskysymyksiin: (i) miten yhtiön maksukyvyn heikentyminen vaikuttaa yhtiön osakkeenomistajien määräysvaltaan osakeyhtiössä, (ii) vaikuttaako yhtiön maksukyvyn heikentyminen yhtiön johdon fidusiaaristen velvollisuuksien kohdistumiseen; (iii) voidaanko määritellä raja-arvoja, joiden täyttyessä yhtiön johdon tulisi huomioida päätöksissään velkojien intressi; sekä (iv) minkälaista riskiä insolvenssin lähitilassa olevan yhtiön liiketoiminnassa voidaan ottaa. Johdantokappaleen jälkeen toisessa pääjaksossa esitellään osakeyhtiötä koskevia teorioita, kuten sopimusverkkoajattelua, päämies-agenttiteoriaa ja osakeyhtiötä institutionaalisena järjestelynä. Kolmannessa pääjaksossa tarkastellaan osakeyhtiöoikeuden keskeisiä periaatteita eli yhtiön toiminnan tarkoitusta, johdon huolellisuusvelvoitetta sekä määräysvallan jakautumista osakeyhtiössä niin sen toiminnan aikana kuin myös maksukyvyttömyysmenettelyissä. Neljännessä pääjaksossa tarkastelu keskittyy yhtiön varojen vähenemiseen sekä yhtiön varojenjakoon. Viimeisessä ja viidennessä pääjaksossa tarkastellaan erityisesti yhtiön johdon toimintaa tilanteessa, jossa yhtiön maksukyky on heikentynyt ja yhtiö on lähestymässä maksukyvyttömyyttä. Tarkastelu keskittyy ensinnäkin siihen, miten yhtiön johdon on toimittava, jotta se ei loukkaisi yhtiön osakkeenomistajien taikka yhtiön velkojien oikeuksia. Toisaalta tarkastelu keskittyy erityisesti siihen, minkälaista liiketoimintaa yhtiö voi tuolloin harjoittaa ja minkälaisella riskillä. Tutkielmassa päädytään seuraaviin loppupäätelmiin. Osakeyhtiön toiminnan tarkoitusta koskevan OYL 1:5:n sanamuodosta huolimatta on selvää, ettei maksimaalinen ja opportunistinen voiton tavoittelu kuulu osakeyhtiöinstituution sisältöön. Voiton tavoittelua ja riskinottoa rajoittaa viime kädessä OYL 13 luvun varojenjakosääntely, yhtiön johdon huolellisuus- ja lojaliteettivelvoite yhtiötä kohtaan, vahingonkorvaus sekä törkeimmissä tapauksissa rikosvastuu. Osakeyhtiölaki asettaa velkojille mahdollisuuden palauttaa varoja velkojakollektiivin piiriin sekä yksittäiselle velkojalle mahdollisuuden saada vahingonkorvausta johdolta, mikäli tälle aiheutuu vahinkoa johdon toiminnasta. Yhtiön johdon kannalta on olennaista huomata, ettei yhtiön konkurssi vapauta johtoa vastuusta yhtiölle. Tällöin johdon välillinen vastuu osakkeenomistajille siirtyy johdon välilliseksi vastuuksi yhtiön velkojia kohtaan. Yhtiön johto voi ottaa business judgement rule -periaatteen turvin yhtiön liiketoiminnassa harkittua riskiä. Tämän riskin ottamisen tulee olla liiketaloudellisesti kannattavaa yhtiön näkökulmasta. Liiallisen riskin ottaminen voi lievemmissä tapauksissa olla johdon huolellisuusvelvoitteen vastaista ja törkeimmissä tapauksissa varojenjakosääntelyn vastaista.
  • Vänskä, Sini (2022)
    Tutkielmassa selvitetään yhtiömuotoisten sijoitusrahastojen lähdeverotusta Suomessa ottaen huomioon kansallisen lainsäädännön sekä Euroopan unionin perustamissopimuksissa vahvistetut sisämarkkinoiden vapaat liikkuvuudet, erityisesti vapaa sijoittautumisoikeus ja pääomien vapaa liikkuvuus. Ulkomaisten sijoitusrahastojen lähdeverotus Suomessa perustuu siihen, mihin suomalaiseen toimijaan ne rinnastetaan kansallisen verolainsäädännön nojalla. Rajat ylittävien tilanteiden jatkuvasti lisääntyessä eivät rinnastamisen edellytyksetkään ole olleet yksiselitteiset. Tilanteita joudutaankin usein ratkaisemaan tapauskohtaisesti verotus- ja oikeuskäytännössä. Tutkielmassa esitellään UCITS-direktiivin mukaiset yhteissijoitusyritykset, joita ovat sopimusperusteiset, sijoitusyhtiömuotoiset ja trustimuotoiset rahastot ja tarkastellaan ulkomaisten toiminta-muotojen rinnastamisen edellytyksiä Suomessa kansallisesti käytössä oleviin toimintamuotoihin. Keskeisenä kysymyksenä onkin se, että tiettyjen UCITS-direktiivin mukaisten rahastojen on kat-sottu rinnastuvan suomalaiseen sijoitusrahastoon ja saanut saman verokohtelun, kuin suomalainen sijoitusrahasto, kun taas toisten UCITS-direktiivin mukaisten rahastojen ei ole katsottu rinnastuvan suomalaiseen sijoitusrahastoon. EUT on tulkinnut kansallisen verolainsäädännön hyväksyttävyyttä 49 artiklan mukaista sijoittautumisvapautta tai SEUT 63 artiklan mukaista pääomien vapaata liikkuvuutta vasten. Tuomioistuin on oikeuskäytännössään vahvistanut SEUT 49 ja 63 artiklojen olevan esteenä sellaiselle kansalliselle verolainsäädännölle, joka asettaa ulkomaiset sijoitusrahastot epäedullisempaan asemaan kotimaisiin sijoitusrahastoihin nähden ilman, että toimijoiden välillä olisi objektiivista eroa. Erottelu voidaan pitää mielivaltaisena, mikäli objektiivisesti rinnastettavissa olevia sijoitusrahastoja kohdellaan eri tavoin. Tutkielman aikana pyritäänkin selventämään niitä edellytyksiä, joiden perusteella ulkomainen sijoitusrahasto voidaan rinnastaa suomalaiseen sijoitusrahastoon Tutkielmassa käydään läpi laajasti keskeisintä kotimaista sekä kansainvälistä oikeuskäytäntöä. Analysoidaan ja vertaillaan oikeuskäytännössä todettuja rinnastettavuuden edellytyksiä ja sitä, millainen painoarvo toimijan oikeudelliselle muodolle olisi annettava.
  • Pikkarainen, Tero (2018)
    Tässä tutkielmassa on tarkasteltu suunnattuja osakeanteja koskevan yhtiön kannalta painavan taloudellisen syyn tulkintaa. Osakeyhtiölain (624/2006, OYL) lähtökohtana on, että osakeannissa osakkeenomistajilla on etuoikeus annettaviin osakkeisiin samassa suhteessa kuin heillä ennestään on yhtiön osakkeita (OYL 9:3.1). Osakkeenomistajan etuoikeus ei kuitenkaan ole ehdoton. OYL 9:4.1:n 1. virkkeen mukaan osakeannissa voidaan poiketa OYL 9:3:ssa säädetystä etuoikeudesta (suunnattu osakeanti), jos siihen on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy. Painavan taloudellisen syyn vaatimus korostaa osaltaan yhdenvertaisuusperiaatetta (OYL 1:7), koska suunnattu osakeanti johtaa tyypillisesti annin ulkopuolelle jääneiden osakkeenomistajien määräysvalta-aseman heikkenemiseen. Lisäksi jos suunnattu osakeanti toteutetaan alihintaisena, merkitsee tällainen anti lähtökohtaisesti yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista varallisuuden siirtämistä annin ulkopuolelle jääviltä osakkeenomistajilta antiin osallistuville tahoille. Edellä todetusta huolimatta suunnattuja osakeanteja on kuitenkin pidetty sallittuna, mikäli anti on kokonaisuutena arvioiden osakkeenomistajien yhteisen edun – eli yhtiön edun – mukainen. Tämän tutkielman keskiössä on kysymys siitä, milloin suunnatun osakeannin aineellisena edellytyksenä olevan painavan taloudellisen syyn vaatimuksen voidaan katsoa täyttyvän. Koska painavan taloudellisen syyn vaatimuksen on katsottava edellyttävän toisaalta yhdenvertaisuusperiaatteen ja toisaalta yhtiön edun yhteensovittamista, on tutkielmassa samalla kyse myös yhdenvertaisuusperiaatteen ja yhtiön edun tulkinnasta. Tutkielman tarkoituksena on myös ollut verrata tutkielman kautta muodostuvaa käsitystä suunnatun osakeannin aineellisista edellytyksistä korkeimman oikeuden tuoreeseen ratkaisuun KKO 2018:19, jossa korkein oikeus on ensimmäistä kertaa ainakin nykyisen osakeyhtiölain aikana ottanut kantaa suunnattujen osakeantien arviointiin. Tutkielman näkökulma on lainopillinen. Tutkielman lopuksi on esitetty, että suunnattu osakeanti täyttää painava taloudellisen syyn vaatimuksen eikä sitä voi pitää yhdenvertaisuusperiaatteen vastaisena, mikäli (1) suunnatun osakeannin peruste on yhtiön edun mukainen, (2) annilla tavoiteltuun lopputulokseen ei voida päästä osakkeenomistajien etuoikeutta noudattaen ja (3) osakkeista on maksettu käypä hinta tai annista voidaan perustellusti olettaa koituvan yhtiölle muuta taloudellista etua, joka kompensoi käyvän hinnan ja merkintähinnan välisen erotuksen. Lisäksi yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisena lähtökohtana on katsottu olevan, että (4) annin ulkopuolelle jääneille yksittäisille osakkeenomistajille koituvien haittojen täytyy olla asianmukaisessa suhteessa annista yhtiölle koituviin etuihin. Lähtökohtaisesti on kuitenkin katsottava, että OYL 5:27:ssä tarkoitetulla määräenemmistöllä – tai sen valtuuttamalla hallituksella – on oikeus päättää, milloin suunnattu osakeanti on yhtiön edun mukainen. Korkeimman oikeuden ratkaisun KKO 2018:19 osalta tutkielmassa on katsottu, että tapaus muun muassa vahvistaa käsitystä siitä, että suunnatun osakeannin hyväksyttävyyttä tulisi arvioida ensisijaisesti yhtiön edun eli osakkeenomistajakollektiivin edun näkökulmasta. Yksittäisille osakkeenomistajille annista koituva haitta on myös lähtökohtaisetsi oikeutettavissa, jos antia voidaan pitää yhtiön
  • Eloranta, Toni (2021)
    Käytännön taloudellisessa toiminnassa on tavanomaista, että toiminta järjestetään konsernirakenteessa. Taloudellisesta näkökulmasta tarkasteltuna konserni muodostaa yhden taloudellisen kokonaisuuden. Oikeudellisesti tarkasteltuna osakeyhtiöistä koostuva konserni muodostuu kahdesta tai useammasta itsenäisestä oikeussubjektista. Oikeuden näkökulmasta konserni ei ole yhtenäinen kokonaisuus, mikä muodostaa ristiriidan taloudellisen näkökulman kanssa. Yksittäisen konserniyhtiön osalta keskeinen kysymys on, tulisiko yhtiön toiminnassa edistää yhtiön omaa etua vai konsernin kokonaisetua eli niin sanottua konserni-intressiä. Tutkielmassa tarkastellaan yhtiön etua ja konserni-intressiä. Yhtiön edun osalta tarkoitus on tutkia yhtiön edun käsitettä ja selvittää, miten yhtiön etu tulisi osakeyhtiöoikeudellisesti ymmärtää. Tämän jälkeen tutkielmassa siirrytään tarkastelemaan konserneja taloudellisen toiminnan organisoinnin rakenteena. Pyrkimyksenä on ensin hahmottaa konserniyhtiöiden välisiä suhteita osakeyhtiöoikeuden näkökulmasta ja tämän jälkeen tutkia, tunnistaako Suomen oikeusjärjestys niin sanotun konserni-intressin olemassaoloa, ja miten konserni-intressi sopii yhteen konserni-intressin käsitteen kanssa. Yhtiön edun ja konserni-intressin mielekkään tarkastelun mahdollistamiseksi, tutkielman alussa tehdään katsaus osakeyhtiötä selittäviin teorioihin. Oikeuskirjallisuudessa usein esitetään, että yhtiön etu samastuu yhtiön kaikkien osakkeenomistajien etuun. OYL:n systematiikan ja käsitteellisen johdonmukaisuuden vuoksi yhtiön etu tulisi kuitenkin nähdä yhtiön sidosryhmistä itsenäisenä käsitteenä. Tätä näkemystä tukee se, että Suomen oikeusjärjestys ei tunnusta konserni-intressin olemassaoloa. Konserniyhtiöiden välillä tapahtuvalla varojen käytöllä tulee olla kunkin yksittäisen konserniyhtiön edun mukainen liiketaloudellinen peruste. Konsernien taloudellinen todellisuus on oikeudellisesti mahdollista ottaa huomioon tunnustamalla konsernietujen olemassaolo. Tutkielman metodi on lainopillinen.
  • Seppäniemi, Tatu (2022)
    Osakeyhtiölain systematiikassa osakeyhtiön rahoitus jaetaan oman pääoman ehtoiseen ja vieraan pääoman ehtoiseen rahoitukseen. Käytännössä osakeyhtiön vieraan pääoman ehtoinen rahoitus ja tähän liittyvät rahoitussopimukset ovat keskeisessä asemassa yhtiön varainhankinnassa. Kotimaiseen rahoituskäytäntöön angloamerikkalaisilta markkinoilta rantautunut rahoitusinstrumentti on saatavan sopimusperusteinen alistaminen. Saatavan alistaminen toteutetaan yleisimmin alistussopimuksella. Yleisellä (vakuusvastuun) rajoituslausekkeella käsitetään vakuus-, takaus- tai alistussopimukseen sisällytettävää sopimusehtoa, jonka tarkoituksena on rajoittaa annettavan rahoitusinstrumentin laajuus siihen, mikä on osakeyhtiölain pakottavien säännösten näkökulmasta sallittua ja yhtiön johdon henkilökohtaisen vastuun rajoittamiseksi välttämätöntä. Tutkielmassa tutkitaan lainopin metodein yleisiä rajoituslausekkeita ja alistussopimuksia osakeyhtiöoikeudellisten periaatteiden valossa sekä rajoituslausekkeiden, alistussopimusten ja sanottujen periaatteiden yhteensovittamista erityisesti konsernitilanteissa. Tiedonintressi kytkeytyy sen selvittämiseen mitä oikeudellisia ja tosiasiallisia vaikutuksia yleisellä rajoituslausekkeella ja sen sisällyttämisellä rahoitusdokumentaatioon on tai voi olla, ja palveleeko yleinen rajoituslauseke yhtiön etua ja tulisiko rajoituslausekkeita ylipäätään sisällyttää alistussopimuksiin. Tutkielmassa tullaan siihen johtopäätökseen, että sisällyttämällä rajoituslauseke alistussopimukseen, altistetaan sopimus rajoituslauseketta koskeville tulkinnanvaraisuuksille. Tulkinnanvaraisuudet liittyvät rajoituslausekkeen tosiasiallisiin ja oikeudellisiin vaikutuksiin sekä ennen kaikkea laittomaan varojenjakoon ja rahoitusavun kieltoon. Lisäksi alistussopimuksiin liittyy itsessään osakeyhtiö- ja esineoikeudellisia tulkinnanvaraisuuksia. Esineoikeuteen luettavat sivullissitovuuteen liittyvät kysymykset jäävät alistussopimusten tulevaisuuden kehityksen varaan. Tutkielmassa esitetään myös vaihtoehtoja rajoituslausekkeen käytölle.
  • Santamala, Marianna (2016)
    Yhtiö voi johtopaikkaa siirtämällä siirtää verotuksellisen asuinvaltionsa toiseen valtioon, kuin missä yhtiö on perustettu ja rekisteröity. Yhtiön johtopaikan siirron seurauksena on mahdollista, että yhtiö on yleisesti verovelvollinen samanaikaisesti kahdessa valtiossa, eli se on kaksoisasuja. Yhtiön kaksoisasujakonflikti ratkaistaan OECD:n malliverosopimuksen 4(3) artiklan mukaan yhtiön tosiasiallisen johtopaikan perusteella. Yhtiön johtopaikan siirtämisen ja kaksoisasumiskonfliktin ratkaisemisen seurauksena on mahdollista, että yhtiön verotuksellinen asuinvaltio siirtyy toiseen valtioon, kuin missä yhtiö on perustettu ja rekisteröity. Kaksoisasuvia yhtiöitä voidaan tietyissä tilanteissa käyttää hyväksi verosuunnittelussa. Kahdessa valtiossa asuva yhtiö voi esimerkiksi pyrkiä hyödyntämään verosopimusten ja valtion sisäisen lainsäädännön yhteensopimattomuustilannetta siten, että tämän seurauksena yhtiö voi vähentää samoja kuluja molemmissa valtioissa, joissa yhtiö asuu. Tutkielmassa tarkastelen niitä keinoja, joilla verovelvollisen verosuunnittelumahdollisuuksia kaksoisasumiskonfliktiin ja johtopaikan siirtämisellä voidaan rajoittaa. Lisäksi tutkin, miten keinot suhtautuvat toisiinsa, esimerkiksi EU-oikeuden pakottavien normien näkökulmasta. Valtiot eivät voi säätää kansallisessa lainsäädännössään EU-normien vastaista lainsäädäntöä ja mahdolliselle perusvapauksien rajoittamiselle tulee olla hyväksyttävä syy. OECD ja EU ovat viime aikoina pyrkineet aktiivisesti puuttumaan yritysten kansainväliseen verosuunnitteluun erilaisin toimenpitein. OECD:n BEPS –projektin seurauksena OECD on julkaissut suosituksia toimenpiteistä, joilla kansainvälistä veropakoa pyritään estämään. Suosituksissa on otettu kantaa myös kaksoisasuvien yhtiöiden verosuunnittelun ehkäisemiseen sekä ehdotettu malliverosopimukseen muutosta koskien yhtiöiden kaksoisasumiskonfliktin ratkaisua. Ehdotuksen mukaan kaksoisasumiskonfliktit ratkaistaisiin jatkossa valtioiden toimivaltaisten viranomaisten keskinäisellä sopimusmenettelyllä tapauskohtaisesti. Myös EU:ssa on ryhdytty toimenpiteisiin veron kiertämisen estämiseksi. EU:n toimenpiteet ovat osittain päälekäisiä OECD:n toimenpiteiden kanssa. EU:n toimenpiteiden tavoitteet liittyvät OECD:n BEPS –suositusten yhdenmukaiseen implementointiin jäsenvaltioiden välillä. EU:ssa pitkään vireillä ollut hanke yhteisestä yhdistetystä veropohjasta (CCCTB) on tarkoitus uudelleen käynnistää. Yhdistetyllä yhtiöveropohjalla voitaisiin mahdollisesti ratkaista ja poistaa monia kansainvälisen verosuunnittelun motiiveja. Hanke vaikuttaisi todennäköisesti myös kaksoisasujatilanteisiin liittyviin verosuunnittelutilanteisiin, sillä verotuksellisen asuinvaltion vaihtamisen merkitys pienenee. Ennen CCCTB:n toteutumista EU:ssa on tarkoitus toteuttaa myös muita toimenpiteitä yritysten veron kiertämisen estämiseksi. Suomessa yhtiön johtopaikka ei luo ulkomaiselle yhtiölle Suomessa yleistä verovelvollisuutta. Tilanteessa, jossa suomalainen yhtiö on kaksoisasuja, ei Suomi voi olla yhtiön verosopimuksen mukainen asuinvaltio, sillä toistaiseksi Suomen sisäisessä lainsäädännössä johtopaikka ei luo yleistä verovelvollisuutta. Kyseisessä tilanteessa Suomi on ainoastaan lähdevaltion roolissa. Verosopimus rajoittaa Suomen verotusoikeutta, vaikka sisäisen lainsäädännön mukaan yhtiö olisi Suomessa yhä yleisesti verovelvollinen. OECD:n yhtiöiden kaksoisasujatilanteita koskevat toimenpiteet voisivat mahdollisesti poistaa monia kaksoisasujayhtiöihin liittyviä väärinkäyttötilanteita, mikäli valtiot implementoivat säännöt ehdotetulla tavalla. Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua suositusten erilainen implementointi ja tulkinta eri valtioissa. Tästä syystä EU.n toimenpiteet harmonisoida jäsenvaltioiden lainsäädäntöön BEPS –suositukset on tehokas tapa saada suositukset yhdenmukaisesti implementoitua jäsenvaltioiden välillä.
  • Kerola, Joona (2020)
    Tässä tutkielmassa tutkitaan yhtiön omien osakkeiden hankkimista pörssiyhtiön varojenjakotapana. Osakeyhtiölain 624/2006, OYL) 1:5 mukaan yhtiön toiminnan lähtökohtainen tarkoitus on tuottaa osakkeenomistajille voittoa. OYL 1:8 mukaista johdon velvollisuutta edistää yhtiön etua arvioidaan puolestaan nimenomaan voitontuottamistarkoituksen kannalta. Keskeinen kysymys näin ollen kuuluu, toteuttaako varojenjakotarkoituksessa tapahtuva yhtiön omien osakkeiden hankkiminen yhtiön etua. Lisäksi tutkielmassa käsitellään omien osakkeiden hankinnan ja johdon kannustinjärjestelmien mahdollisia kytköksiä. Osakeyhtiölain esitöissä sekä oikeuskirjallisuudessa omaksutun kannan mukaan voiton tuottamista on arvioitava pitkällä aikavälillä toiminnan jatkuvuuden periaatteen (going concern) mukaisesti. Voitolla tarkoitetaan osakkeenomistajien sijoitusten nykyarvon maksimointia, mikä käsittää sekä yhtiön arvonnousun että varojenjaon. Vaikka yhtiön edulla tarkoitetaan lähtökohtaisesti yhtiön osakkeenomistajien etua, edellyttää tämä pitkällä aikavälillä myös muiden yhtiön eturyhmien huomioon ottamista. Yhtiön etua ja osakkeenomistajien etua ei myöskään voida täysin rinnastaa toisiinsa, sillä erityisesti suurissa pörssiyhtiöissä osakekannan vaihtuvuus voi nykypäivänä olla hyvinkin nopeaa. Niin ikään yhtiön lyhyen aikavälin kurssikehitystä ei voida pitää synonyymina yhtiön arvolle tai yhtiön edulle. Yhtiön etu osakkeenomistajien edusta irrallisena korostaa nimenomaan pitkän aikavälin tarkastelun merkitystä. Yhtiön edun edistäminen puolestaan kiteyttää yhtiön johdon lojaliteettivelvollisuuden. Arvopaperimarkkinoilla yhtiön omien osakkeiden hankintaa pidetään käytännössä yhdenvertaisena varojenjakotapana osingonjaon kanssa. Yhtiön hankkiessa omia osakkeitaan sen osakekurssi nousee, koska tuotettu voitto jaetaan pienemmälle osakemäärälle. Samalla omien osakkeiden hankkiminen ei myöskään aiheuta verotettavaa tuloa osakkeensa pitävälle osakkeenomistajalle. Pörssiyhtiön omien osakkeidensa hankkiminen oli Suomessa kiellettyä vuoteen 1997 asti. Yhdysvalloissa arvopaperimarkkinaoikeudellisen sääntelyn höllentäminen vuonna 1982 on puolestaan johtanut siihen, että omien osakkeiden hankkiminen on amerikkalaisten pörssiyhtiöiden keskuudessa jo pääasiallinen varojenjakotapa. Yhtiön omien osakkeiden hankkimista perustellaan usein osakkeen aliarvostuksen signaloimisella. Käytännössä tämä ei silti monessa tapauksessa näyttäisi pitävän paikkaansa. Sen sijaan yhtiön omien osakkeiden hankkiminen voi olla monella tapaa yhteydessä käynnissä oleviin yhtiön johdon ja avainhenkilöiden kannustinjärjestelmiin ja siten luoda mahdollisuuksia johdon opportunistiselle toiminnalle. Optio-oikeudet voivat esimerkiksi kannustaa johtoa suosimaan omien osakkeiden hankkimista osingonjaon kustannuksella, sillä jaetut osingot lähtökohtaisesti laskevat optio-oikeuksien arvoa. Omien osakkeiden hankkimista voidaan lisäksi käyttää torjumaan annettujen optio-oikeuksien aiheuttama laimennusvaikutus yhtiön osakekohtaiseen tulokseen. Näiden lisäksi yhtiön johto voi muutoinkin käyttää omien osakkeiden hankkimista yhtiön osakekohtaisen tuloksen parantamiseen, sillä johdon kannustinjärjestelmät on usein osin sidottu tietyn osakekohtaisen tuloksen saavuttamiseen. Siten vaikka osakepohjaiset kannustinjärjestelmät ja tulostavoitteet lähtökohtaisesti auttavat yhtenäistämään yhtiön johdon ja osakkeenomistajien etuja päämies-agenttiteorian mukaisesti, voivat ne myös luoda mahdollisuuksia johdon opportunismille sekä ajaa johtoa osakekurssin tukemiseen pitkän aikavälin voitontuottamiskyvyn kustannuksella. Vaikka voiton tuottamista tulisi teoriassa mitata pitkällä aikavälillä, yleisen näkemyksen mukaan niin pörssiyhtiöiden johto kuin osakkeenomistajat ovat usein keskittyneet nostamaan yhtiön osakekurssia lyhyellä aikavälillä. Puhutaan jopa kapitalismin kriisistä. Vaikka osakkeenomistajien oikeudet -direktiivin (2017/828/EU) mukanaan tuomat velvoitteet voivat osaltaan parantaa tilannetta, tulisi harkita myös mahdollisuuksia tehostaa kannustimia pitkän aikavälin voiton tuottamiseen tarkentamalla listayhtiöiden hallinnointikoodin suosituksia. Vaikka omien osakkeiden hankkimista pidetään markkinoilla osingonjakoon rinnastuvana varojenjakotapana, liittyy siihen myös riskejä yhtiön edun kannalta. Yhtiön omien osakkeiden hankkiminen on altis kiihdyttämään lyhytjänteistä ja osakekurssikeskeistä voitontavoittelua ja se sisältää riskin yhtiön varojen epätarkoituksenmukaisesta käytöstä. Se ei myöskään välttämättä hyödytä lainkaan yhtiöön pitkällä aikavälillä sijoittanutta osakkeenomistajaa, vaan ainoastaan osakkeensa myyneitä osakkeenomistajia. Yhtiön johdon tulisi siksi aina perustella, miksi omien osakkeiden hankinta on kulloisellakin hetkellä yhtiön varojen tehokkainta mahdollista käyttöä. Johdon kannustinjärjestelmien painopistettä tulisi siirtää entistä enemmän kohti pitkän aikavälin kannustimia, ja niiden seurannassa tulisi käyttää mittareita, joita ei voida manipuloida yhtiön omia osakkeita hankkimalla. Mikäli yhtiöt eivät reagoi koettuihin epäkohtiin etupainotteisesti itsesääntelyllä, vaarana on, että lainsäätäjä puutuu lyhytjänteiseen voiton maksimointiin pakottavalla lainsäädännöllä.
  • Tukiainen, Asta (2018)
    Tämän metodiltaan lainopillisen tutkielman tarkoituksena on selventää EU:n kolmen välittömän verotuksen direktiivin, emo-tytäryhtiödirektiivin (2011/96/EU), yritysjärjestelydirektiivin (2009/133/EY) ja korko-rojaltidirektiivin (2003/49/EY) henkilöllistä soveltamisalaa. Direktiivejä kutsutaan tutkielmassa ”yritysverotusdirektiiveiksi”. Yritysverotusdirektiivien henkilöllisen soveltamisalan kannalta tärkeän termin, ”jäsenvaltiossa sijaitseva yhtiö”, määritelmä on monitulkintainen, mikä aiheuttaa käytännön ongelmia esimerkiksi monikansallisten yritysryhmien verosuunnittelulle. Tutkielmassa tarkastellaan ”jäsenvaltiossa sijaitsevan yhtiön” määritelmän kolmatta edellytystä, jonka mukaan ”jäsenvaltiossa sijaitsevan yhtiön” on oltava velvollinen maksamaan jotain yritysverotusdirektiiveissä listatuista veroista tai muuta veroa ilman vapautusta. Tutkielman tavoitteena on määritellä, mitä yritysverotusdirektiiveissä tarkoitetaan verovelvollisuudella ja verovapautuksella. Englanninkielisten verovelvollisuusvaatimusten ”liable to tax” ja ”subject to tax” merkityserojen erittely on olennaisessa roolissa verovelvollisuuden vaatimuksen sisällön määrittelemisessä. Tarkastelussa kiinnitetään lisäksi huomiota subjektiivisen ja objektiivisen verovelvollisuuden vaatimusten eroihin sekä verokannan vaikutukseen verovelvollisuuden edellytyksen täyttymiseen. Verovelvollisuutta koskevassa osiossa muotoillaan yritysverotusdirektiiveihin sisältyvän verovelvollisuuden vaatimuksen tarkoittavan subjektiivista verovelvollisuutta. Keväällä 2017 annettu Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisu asiassa Wereldhave C-448/15 on vaikutuksiltaan merkittävä sekä verovelvollisuuden että verovapautuksen käsitteiden määrittelemisen kannalta. Erityisesti verovapautuksen määritelmää selkeyttänyttä ratkaisua käytetään lähtökohtana määriteltäessä verovapautuksen tarkempaa sisältöä. Tarkastelussa huomioidaan muun muassa objektiivisen ja subjektiivisen verovapautuksen merkityserot sekä verovapautuksen pysyvyyden vaikutukset. Verovapautuksen sisällöksi määritellään subjektiivinen täysi verovapautus. Tutkielmassa sivutaan myös emo-tytäryhtiödirektiivissä ja yritysjärjestelydirektiivissä ”jäsenvaltiossa sijaitsevalle yhtiölle” asetettua lisäedellytystä, jonka mukaan yhtiön täytyy olla verovelvollinen ilman valintamahdollisuutta. Koska ”jäsenvaltiossa sijaitsevan yhtiön” verovelvollisuusvaatimus osoitetaan yritysverotusdirektiivien säännöksissä viittauksella verolistan mukaisen veron tai muun veron maksuvelvollisuuteen, tarkastellaan tutkielmassa lisäksi sitä, mitkä verot ovat hyväksyttäviä osoittamaan yhtiön verovelvollisuutta. Käsittely on jaettu yritysjärjestelydirektiivin ja emo-tytäryhtiödirektiivin edellyttämän ”korvaavan veron” sekä korko-rojaltidirektiivin edellyttämän ”samanlaisen tai olennaisesti samankaltaisen veron” tarkasteluun. Subjektiivisen verovelvollisuuden edellytyksestä katsotaan seuraavan, että ”muun veron” on molemmissa tapauksissa oltava yhtiöön kohdistuva yhteisövero, jonka tarkemmat sisällölliset edellytykset muotoutuvat tapauskohtaisesti. Tutkielman loppuosassa tarkastellaan ”jäsenvaltiossa sijaitsevaan yhtiöön” kohdistuvan edellytyksen, ”verovelvollinen ilman vapautusta”, sisältöä suhteessa EU:n perusvapauksiin, EU:n aggressiivisen verosuunnittelun torjumistoimiin sekä OECD:n BEPS-ohjelmaan. Tutkielman lähdemateriaalina on käytetty laajasti yritysverotusdirektiivien valmisteluaineistoja ja yritysverotusdirektiivejä käsittelevää oikeuskirjallisuutta. Yksittäiset EUT:n ja KHO:n ratkaisut ovat myös merkittävässä roolissa tutkimuskysymysten tarkastelussa.