Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Helistö, Janne (2018)
    Tarkoituksena on selvittää, millaisista vaiheista kuluttajasopimuksen yksipuolinen muuttaminen koostuu ja mitä asioita elinkeinonharjoittajan on missäkin vaiheessa otettava huomioon. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon harkintavaltaa Suomella on ollut muutosoikeuden varaamista ja käyttöä koskevassa sääntelyssä ja toisaalta kuinka suuri osa lainsäädännöstä perustuu jäsenvaltioita velvoittavaan unionilainsäädäntöön. Tutkimuskysymystä lähestytään lainopin eli oikeusdogmatiikan näkökulmasta. Tutkielma edustaa pääosin käytännön lainoppia eli oikeussääntöjen tulkintaa. Tarkoituksena ei ole esimerkiksi luoda uusia käsitteitä. Toisaalta metodi on siinä mielessä systematisoiva, että tutkielmassa kootaan yhteen eri alojen lainsäädäntöä siten, että yksipuolisen muutosoikeuden pidättäminen ja käyttö jaetaan yksityiskohtaisesti eriteltyihin vaiheisiin, joista kutakin tarkastellaan eri aloja koskevan lainsäädännön kautta. Tutkielma ei ole varsinaisesti oikeussosiologinen, mutta kuluttajaoikeudellisen aiheen vuoksi psykologisilla argumenteilla on suurempi painoarvo kuin klassisessa sopimusoikeudessa. Muutosoikeuden pidättämistä koskevaan sääntelyyn vaikuttaa EU-tasolla ensinnäkin sopimusehtodirektiivi 93/13/ETY, joka velvoittaa jäsenvaltiot suojelemaan kuluttajia kohtuuttomilta ehdoilta sellaisissa tapauksissa, joissa kuluttaja ei ole voinut vaikuttaa elinkeinonharjoittajan käyttämän ehdon sisältöön. Direktiivin mukaan ehdot on laadittava selkeästi ja ymmärrettävästi eivätkä ne saa johtaa huomattavaan epätasapainoon osapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien välillä. Direktiivin liitteessä oleva ohjeellinen luettelo ehdoista, joita voidaan pitää kohtuuttomina, sisältää myös ehtoja, joissa elinkeinonharjoittajalle varataan yksipuolinen muutosoikeus. Suomessa luetteloa ei ole sisällytetty lakiin, vaan sille on annettu asema oikeuslähteenä selostamalla sen sisältöä kuluttajansuojalain muutossäädöksen perusteluissa. Kun tuomioistuimen ratkaistavana on elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välinen riita, joka perustuu sopimusehtodirektiivin soveltamisalaan kuuluvaan ehtoon, sen on noudatettava direktiivin tulkintaa koskevia unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisuja, joiden mukaan ehdon kieliopillinen ymmärrettävyys ei riitä täyttämään ehtoihin kohdistuvaa avoimuuden vaatimusta, ehdon kohtuuttomuus on arvioitava viran puolesta myös ilman kuluttajan esittämää väitettä ja kohtuuttomat ehdot on todettava kokonaan mitättömiksi. Sähkösopimuksia, maakaasusopimuksia, viestintäpalvelusopimuksia, luottosopimuksia, maksupalvelusopimuksia ja matkapakettisopimuksia koskevissa direktiiveissä säädetään erikseen, että jäsenvaltioiden on suojeltava kuluttajaa yksipuolisilta muutoksilta direktiiveissä tarkemmin määritellyin tavoin. Suomessa kuluttajaa suojellaan usein tiukemmin kuin direktiivit edellyttävät. Toisaalta myös direktiivien tulkintaa koskevissa unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisuissa voidaan antaa kuluttajille oikeuksia, joiden olemassaoloa ei direktiivien sanamuodon perusteella voisi välttämättä arvata. Lisäksi Suomessa säädellään yksipuolisen muutosoikeuden pidättämistä ja käyttöä myös vakuutussopimuksiin, vuokrasopimuksiin, vesihuoltoa ja huleveden viemäröintiä koskeviin sopimuksiin, taloelementtien kauppaa ja rakennusurakkaa koskeviin sopimuksiin sekä uuden asunnon kauppaa koskeviin sopimuksiin sovellettavassa lainsäädännössä.
  • Nordlund, Celinda (2020)
    Pro gradu-avhandlingen behandlar EU:s föreslagna nya lagstiftningspaket om överföring av elektroniska bevis i gränsöverskridande situationer, som består av ett förordningsförslag och ett direktivförslag. Lagstiftningen rör straffprocessrättsliga förfaranden, och skulle om de antas i den form kommissionens förslag är innebära att den traditionella mekanismen för ömsesidig rättslig hjälp på området ersätts med ett förfarande där en medlemsstats behöriga myndighet kan ålägga en tjänsteleverantör i en annan medlemsstat eller ett tredje land att direkt utlämna elektroniska bevis till myndigheten. Myndigheten skulle även ha möjlighet att beordra tjänsteleverantören att bevara den begärda informationen tills att en utlämnandeorder färdigställts. Under direktivet skulle tjänsteleverantörer, även de som inte är etablerade inom unionen men erbjuder sina tjänster inom unionen, bli skyldiga att utse en rättslig företrädare till vilken myndigheterna kan rikta sina order. Avhandlingen granskar lagförslagens konsekvenser ur tre olika synvinklar, i förhållande till berörda individer, berörda tjänsteleverantörer och tredje länder. I avhandlingen presenteras kort gällande rätt på området, och analyseras sedan förordnings- och direktivförslaget artikel för artikel i varsitt kapitel. I samband med att lagförslagen redogörs för lyfts problematiska aspekter i förhållande till de ovan nämnda grupperna fram. Därefter undersöks vilka konsekvenser lagförslagen skulle ha för de tre respektive kategorierna, berörda individer, berörda tjänsteleverantörer och tredje länder. Slutligen presenteras förordningsförslag som kan bidra till ett instrument som är såväl effektivt som respekterar grundläggande och mänskliga rättigheter samt viktiga straffprocessrättsliga principer. Avhandlingen bygger på rättsdogmatisk metod, där lagförslagen behandlas såsom att de vore gällande rätt, särskilt i förhållande till tredje länders lagstiftning och EUD:s praxis. Avhandlingen syfte är att redogöra för lagförslagens innehåll, lyfta fram de konsekvenser de kan ha samt bidra med konkreta förslag på hur de kunde förbättras. Särskilt förordningsförslaget har väckt stor uppmärksamhet, då det på många sätt är okonventionellt. Traditionellt sett har en myndighet i ett annat land alltid varit tvungen att vända sig till den behöriga myndigheten i det landet var beviset finns för att få assistans vid bevisöverföring, men under detta förslag skulle detta mellansteg slopas. Kommissionen har framhållit att man på basis av principerna om ömsesidigt erkännande och ömsesidigt förtroende kan rättfärdiga en sådan modell, men kritiker har ansett att den typ av rättsligt samarbete som förordningen bygger på endast rör samarbete myndigheter emellan, inte mellan myndighet och en tjänsteleverantör i ett annat land. Lagförslagen är inte minst i förhållande till grundläggande och mänskliga rättigheter och EUD:s praxis på området problematiska, dessutom riskerar de att innebära oskäliga bördor för tjänsteleverantörer och leda till att tredje länder antar liknande lagstiftning som tvingar tjänsteleverantörer inom unionen att på mer eller mindre rättfärdigade grunder lämna ut information om unionsmedborgare.
  • Norrbygård, Heidi (2016)
    I juris magisteravhandlingen har EU:s nya marknadsmissbruksförordning (MAR) och marknadsmissbruksdirektiv (CSMAD) undersökts, med fokus på den straff- och förvaltningsrättsliga aspekten. Det övergripande syftet med avhandlingen var att introducera, systematisera och analysera de rättsliga skillnader som EU:s nya marknadsmissbruksreglering kan komma att skapa i det nuvarande finska påföljdsområdet samt att belysa de rättsliga konsekvenserna av dessa distinktioner. De frågeställningar som indirekt behandlats i avhandlingen är 1) varför förordningar används i dagens finansreglering och hur långt man vill integrera de gemensamma marknaderna. Därtill har 2) EU:s befogenheter att reglera om sanktioner i förordningar utretts. I avhandlingen har även en 3) analys om en straffrättslig lagstiftning är nödvändigt att införa på EU-nivå genomförs. En annan viktig frågeställning i avhandlingen var 4) hur de två sanktionsregimerna passar ihop och vilket av dem som har den största generalpreventiva effekten enligt straffteorins läror. Särskild uppmärksamhet har fästs vid marknadsmissbruksförordningens administrativa sanktioner. Avsikten med detta var att analysera de administrativa sanktionernas eventuellt straffrättsliga karaktär, vilket kan ha en avsevärd inverkan på rättssäkerheten. Hit hör även frågeställningen om instrumenten har begränsats tillräckligt eller ifall man är tvungen att använda ne bis in idemprincipen som en sista utväg. I konklusionerna redogjordes för åt vilken riktning man borde utveckla sanktionerna i framtiden. Avhandlingen är till sin karaktär en tvärjuridisk granskning av värdepappersmarknadsbrott. Avhandlingen analys av den nya marknadsmissbruksregleringen fodrar en tillämpning och kombination av andra relevanta rättsområden än enbart den traditionellt straffrättsliga juridiska disciplinen. Därför grundar sig avhandlingen i den meningen, inte enbart på ett specifikt utvalt rättsområde, utan tar i beaktande andra relevanta rättsområden så som värdepappersmarknadsrätt, förvaltningsrätt, statsrätt, processrätt samt EU-rätt för att på ett ändamålsenligt sätt åstadkomma sitt syfte. Undersökningen och analysen visade att det största problemet med den nya marknadsmissbruksregleringen är reglernas tvetydighet. De förvaltningsrättsliga sanktionerna kan i hög grad anses vara för långtgående och därför svåra att tillämpa utan att komma i kläm med grundlagsstadgade rättssäkerhetsaspekter som inte kan förbises. På basis av forskningsresultaten i avhandlingen rekommenderar skribenten att målet för framtiden bör vara att sätta sanktionsavgifterna i ett allt större fokus inom rättsdoktrinen och genom detta sträva efter tydligare riktlinjer för de administrativa sanktionernas användning genom tydligare lagstiftning.
  • Lampinen, Nanna (2016)
    Tutkielmassani käsittelen potilaan oikeutta määrätä omasta kuolintavastaan ja kuolinhetkestään. Eutanasia ei ole maassamme sallittua, mutta tulisiko potilaalla olla ainakin joissakin tapauksissa oikeus valita kuolema elämän sijasta? Esittelen tutkielmassani seikkoja, jotka puoltavat tätä oikeutta sekä seikkoja, jotka ovat tätä oikeutta vastaan. Tutkielmani keskeisiä teemoja ovat siis eutanasia, itsemääräämisoikeus, potilaan oikeudet ja lääkärin velvollisuudet. Ensimmäisessä johdantoluvussa esittelen eutanasiaan liittyviä käsitteitä kuten eutanasian määritelmää, eutanasian jaotteluita sekä rajanvetoa esimerkiksi eutanasian ja itsemurhassa avustamisen välillä. Toisessa luvussa käsittelen eutanasiaa pääasiassa perus- ja ihmisoikeuksien sekä rikosoikeuden näkökulmasta. Itsemääräämisoikeuden oikeudellinen perusta tulee myös tutuksi. Pohdin esimerkiksi sitä voisiko ihmisellä olla oikeus kuolla ja tulisiko valtiolla olla velvollisuus avustaa tämän oikeuden toteuttamisessa. Lisäksi pohdin sitä, kuuluuko oikeus päättää kuolemasta ihmisen itsemääräämisoikeuteen. Rikosoikeudellisesta näkökulmasta käsin tarkastelen eutanasian suhdetta nykyiseen rikoslakiimme. Toisen luvun lopussa esittelen myös hieman ulkomaiden tilannetta sekä yleisiä eutanasiakeskustelussa esitettyjä argumentteja. Kolmannessa luvussa käsittelen itsemääräämisoikeutta yleisellä tasolla. Käyn läpi itsemääräämisoikeuden sisältöä, kompetenssia ja velvoittavuutta. Kolmas luku toimii johdantona neljännelle luvulle, jossa käsittelen yksityiskohtaisemmin potilaan itsemääräämisoikeutta. Potilaan itsemääräämisoikeutta käsittelevässä luvussa tarkastelen potilaan itsemääräämisoikeuden ja eutanasian suhdetta toisiinsa. Esittelen potilaslainsäädäntöä ja potilaan oikeuksia kuten oikeutta hyvään hoitoon, oikeutta kieltäytyä hoidosta ja potilaan tiedonsaantioikeutta. Samalla pohdin miten eutanasia hoitomuotona voisi soveltua nykyisten potilaan oikeuksien kanssa yhteen. Lisäksi tuon esille lääkärin asemaa suhteessa potilaan oikeuksiin. Onko potilaan oikeus lääkärin velvollisuus? Minkälainen lääkärin asema olisi, jos eutanasia olisi laillista? Viimeisessä viidennessä luvussa kokoan yhteen tekemiäni havaintoja ja johtopäätöksiä sekä pohdin eutanasian ja itsemääräämisoikeuden tulevaisuuden näkymiä.
  • Lahtela, Hanna (2019)
    Tutkimuksessa tarkastellaan EU:n tavaramerkkiasetuksen (TMerkkiA:n) 7(1)(f) artiklan mukaista ehdotonta hylkäysperustetta, jonka perusteella yleisen järjestyksen tai hyvän tavan vastaisia tavaramerkkejä ei rekisteröidä. Kyseessä on joustava säännös, joka jättää paljon harkintavaltaa virastolle ja tuomioistuimille. Tutkimuksessa selvennetään lainopillista metodia hyödyntäen EU:ssa vallitsevaa oikeustilaa siitä, miten EU-tavaramerkkien yleisen järjestyksen ja hyvän tavan vastaisuutta arvioidaan. Tämän pääkysymyksen selvittämiseksi tutkimuksessa on asetettu kaksi alakysymystä: i. Mitä tekijöitä arvioinnissa voidaan ottaa huomioon? ii. Miten perus- ja ihmisoikeudet vaikuttavat arviointiin? Tutkielman aineistona on pääasiassa Euroopan unionin yleisen tuomioistuimen ja EUIPO:n valituslautakuntien EU-tavaramerkkien arviointia koskeva käytäntö. ”Hyvän tavan vastaisuus” ja ”yleisen järjestyksen vastaisuus” ovat kaksi erillistä perustetta, jotka voivat kuitenkin tulla molemmat kyseeseen saman tavaramerkin osalta. Yleisen järjestyksen vastaisilla merkeillä viitataan demokraattisen yhteiskunnan ja oikeusvaltion toiminnan kannalta välttämättömien oikeussääntöjen vastaisiin merkkeihin. Hyvän tavan vastaisuus koskee sen sijaan subjektiivisia, läheisesti moraaliin sidoksissa olevia arvoja. Tavaramerkin yleisen järjestyksen tai hyvän tavan vastaisuutta tulee arvioida objektiivisin perustein relevantin kohdeyleisön näkökulmasta. Tutkimuksen perusteella TMerkkiA:n 7(1)(f) artiklan arvioinnissa tulee ottaa huomioon ensinnäkin hakuajankohtana vallitseva moraalin taso, sillä yhteiskunnassa vallitsevat moraalikäsitykset voivat paitsi lieventyä, myös muuttua ajan kuluessa ankarampaan suuntaan. Arvioinnissa voidaan ottaa huomioon ainoastaan tavaramerkin todelliset ominaisuudet, joten esimerkiksi hakijan toiminnalla ei ole vaikutusta merkin yleisen järjestyksen tai hyvän tavan vastaisuuteen. Tavaramerkkiä on tarkasteltava suhteessa niihin tavaroihin ja palveluihin, joille rekisteröintiä on haettu. Merkin käyttö tietyille tavaroille ja palveluille voi aiheuttaa pahennusta, vaikka käyttö joillekin toisille tavaroille ja palveluille ei tällaista saisikaan aikaan. Erityisen järkyttävät tai loukkaavat merkit ovat kuitenkin TMerkkiA:n 7(1)(f) artiklan vastaisia riippumatta siitä, millaisille tavaroille ja palveluille rekisteröintiä on haettu. Tutkimuksen perusteella arvioinnissa on huomioitava sekä EU:n jäsenvaltioille yhteiset olosuhteet että yksittäisten jäsenvaltioiden olosuhteet, sillä merkin yleisen järjestyksen tai hyvän tavan vastaisuus yhdessäkin EU:n jäsenvaltiossa on riittävä peruste merkin rekisteröinnin hylkäämiselle. Paikallisten olosuhteiden selvittämisessä voidaan ottaa huomioon tosiasioihin perustuvina viitteinä esimerkiksi paikallinen lainsäädäntö, kansallisten virastojen ohjeet tai oikeuskäytäntö. Perus- ja ihmisoikeuksien merkityksen osalta tutkimuksessa päädytään hyvin erilaisiin lopputuloksiin riippuen siitä, kenen oikeuksia tarkastellaan. Mikäli haetun tavaramerkin katsotaan olevan ristiriidassa perus- ja ihmisoikeuksien kanssa, kuuluu se selkeästi TMerkkiA:n 7(1)(f) artiklan soveltamisalaan. Kyseessä on ainoa tavaramerkin hylkäysperuste, joka sallii moraalisten näkökulmien sekä tätä kautta perus- ja ihmisoikeuksien huomioon ottamisen EU-tavaramerkin rekisteröitävyyden arvioinnissa. Tutkimuksen perusteella hakijan perus- ja ihmisoikeuksilla, kuten sananvapaudella, ei ole vaikutusta TMerkkiA:n 7(1)(f) artiklan arvioinnissa, sillä merkin rekisteröinnin hylkäämisestä huolimatta hakija voi käyttää merkkiä tavaroiden ja palveluiden tunnuksena. Ainoana mahdollisuutena hakijan sananvapauden huomioon ottamiseen näyttäisi olevan, että itse rekisteröinnillä, tavaramerkin sijaan, olisi jokin taiteellinen tai poliittinen tarkoitus.
  • Vinnari, Jenni (2017)
    Tämän metodiltaan lainopillisen tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä edellytyksin lähtökohtaisesti yhdysvaltalaissääntelyä raskaampi EU-tietosuojalainsäädäntö soveltuu yhdysvaltalaisyritykseen. Kyse on sen määrittelemisestä, milloin yhdysvaltalaisyritys kuuluu henkilötietodirektiivin ja toukokuusta 2018 alkaen tietosuoja-asetuksen alueellisen soveltamisalan piiriin. Tutkielmassa EU-tietosuojalainsäädännön unionin maantieteelliset rajat ylittävän ulottuvuuden ei kuitenkaan nähdä rajoittuvan ainoastaan alueelliseen soveltamisalaan, vaan lisäksi tarkastellaan henkilötietojen siirtoa unionin ulkopuolelle koskevien rajoitusten merkitystä yhdysvaltalaisyrityksen näkökulmasta. Tutkielman johtopäätöksenä havaitaan, että jo henkilötietodirektiivin 4 artikla on pitänyt sisällään mahdollisuuden EU-tietosuojavelvoitteiden soveltamiseen myös yhdysvaltalaisyrityksen unionin ulkopuolella suorittamaan henkilötietojen käsittelyyn. Etenkin 4(1)(c) artiklaa voidaan pitää varsin vaikeatulkintaisena ja yhdysvaltalaisyrityksen kannalta ennakoimattomana siitäkin huolimatta, ettei siihen käytännössä ole kovinkaan usein turvauduttu. Myös henkilötietodirektiivin 4(1)(a) artiklan unionin alueella sijaitsevan "toimipaikan toiminnan yhteydessä" -kriteerin laajalla tulkinnalla on ollut mahdollista tuoda melko etäisestikin unioniin alueeseen liittyvä käsittely EU-tietosuojavelvoitteiden soveltamisalaan. Tietosuoja-asetuksen vastaavaa 3(1) artiklaa on perusteltua tulkita yhtä laajasti. Kuitenkin tietosuoja-asetuksen uuden "tavaroiden tai palvelujen tarjonnan" tai "käyttäytymisen seurannan" unionin alueella oleviin rekisteröityihin suuntaamiselle perustuvan 3(2) artiklan voidaan katsoa tekevän laajasta alueellisesta soveltamisalasta entistäkin ilmeisemmän. Näin ollen EU-lainsäätäjä näyttäisi pyrkivän entistä selvemmin viestimään, että myös sellaiset yritykset, joilla ei ole mitään fyysistä liittymää EU-alueeseen, voivat kuulua EU-tietosuojalainsäädännön piiriin. Tutkielmassa todetaan myös kansainvälisten tiedonsiirtojen sääntelyn voivan vaikuttaa yhdysvaltalaisyrityksen suorittamaan henkilötietojen käsittelyyn, kun sääntelyn seurauksena tiedonsiirron laillistamiseksi yhdysvaltalaisyrityksen edellytetään sitoutuvan esimerkiksi mallisopimuslausekkein tai Privacy Shield -järjestelmään rekisteröitymällä EU-tietosuojalainsäädännöstä kumpuavien periaatteiden noudattamiseen. Tutkielmassa tullaan siihen johtopäätökseen, että entisestään laajentunut alueellinen soveltamisala edellyttäisikin selvennystä sen suhteesta kansainvälisten tiedonsiirtojen sääntelyyn. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan laajasta alueellisesta soveltamisalasta ja kansainvälisten tiedonsiirtojen sääntelystä johtuvaa EU-tietosuojalainsäädännön ekstraterritoriaalisuutta kansainvälisen oikeuden periaatteiden valossa. Vaikka tarkastelun seurauksena EU-tietosuojalainsäädännön ekstraterritoriaalisuuden ei katsota olevan vastoin kansainvälistä oikeutta, paikannetaan tutkielmassa ekstraterritoriaalisuudesta johtuvia käytännön haasteita, kuten yhdysvaltalaisyritykseen kohdistuvia ristiriitaisia velvoitteita. Lisäksi EU-velvoitteiden täytäntöönpanon mahdollisuuksien havaitaan olevan heikot tilanteessa, jossa yhdysvaltalaisyrityksellä ei ole toimintaa tai varoja EU-alueella. Tutkielman johtopäätös on, että etenkin tietosuoja-asetuksella on pyritty vaikuttamaan unionin ulkopuolellakin tapahtuvaan eurooppalaisten rekisteröityjen henkilötietojen käsittelyyn. Kun yhdysvaltalaisyrityksellä ei ole fyysistä toimintaa EU:ssa, syntyy täytäntöönpanoon liittyviä haasteita, jotka voivat heijastua koko EU-oikeudellisen tietosuojajärjestelmän uskottavuuteen. Näin ollen tutkielma näkeekin tarvetta lisätutkimukselle siitä, kuinka soveltamisedellytyksiä voitaisiin kehittää myös paremmin tosiasialliset täytäntöönpanomahdollisuudet huomioon ottavaan suuntaan.
  • Markkanen, Antti (2019)
    Tutkielmassa keskitytään tutkimaan Euroopan unionin tuomioistuimen (EUT) toimivaltaa ja roolia uudessa voimaan astuvassa yhtenäispatenttijärjestelmässä (YPJ). Yhtenäispatenttijärjestelmää on pyritty luomaan Euroopan alueelle jo lähemmäs puoli vuosisataa. Useat aikaisemmat yritykset luoda vastaava järjestelmä ovat kaatuneet järjestelmän tuomioistuinjärjestelyihin sekä kielijärjestelyihin. Nämä seikat ovat olleet keskeisiä koetinkiviä myös uuden järjestelmän luomisessa. YPJ:ssä perustetaan uusi kansainvälinen tuomioistuin, yhdistetty patenttituomioistuin (YPT), joka tulee olemaan suuressa roolissa eurooppalaisessa patenttikentässä. YPT tulee soveltamaan ratkaisukäytännössään myös EU-oikeutta ja siksi sen on tehtävä yhteistyötä EUT:n kanssa unionin oikeuden asianmukaisen soveltamisen ja yhdenmukaisen tulkinnan varmistamiseksi. YPT:n ja EUT:n välinen roolijako tässä yhteistyössä on tämän tutkielman keskiössä. Tutkielman päätutkimuskysymyksenä on: mikä on EUT:n toimivalta ja rooli uudessa YPJ:ssä? Päätutkimuskysymystä tukevina alatutkimuskysymyksinä ovat seuraavat: 1) Mikä on YPJ:n EU-oikeudellinen ulottuvuus?; 2) Miten ja millä perusteilla EUT:n toimivalta voi määräytyä YPJ:ssä?; ja 3) Minkälaiseksi EUT:n rooli voi muotoutua yhtenäispatentteihin liittyvässä ratkaisutoiminnassa ja mitä siitä voi seurata? Toimivalta ja rooli eroavat toisistaan siten, että roolilla tarkoitetaan EUT:n mahdollista vaikutusvaltaa YPJ:ssä ja toimivallalla sitä kompetenssia, johon EUT voi vaikutusvaltansa perustaa. YPJ:n sääntely on moniulotteista sisältäen sekä EU-oikeutta että kansainvälistä ja kansallista oikeutta. Sääntelyn sisällön monitahoisuus on vaikuttanut siihen, että EUT:n rooli ja toimivalta arvioida uusia yhtenäispatentteja koskevia asioita on vallitsevassa oikeustilassa epävarmaa. Erityisesti yhtenäispatenttijärjestelmän sääntelyssä tehty ratkaisu siirtää yhtenäispatentteja koskeva substanssioikeus pois EU-oikeudellisesta sääntelystä on herättänyt oikeustieteellisessä keskustelussa kysymyksiä EUT:n tulevasta roolista ja toimivallasta uudessa järjestelmässä. Ratkaisu tehtiin patenttialan toimijoiden esittäessä huolen liian suureksi kasvavasta EUT:n roolista yhtenäispatenttijärjestelmässä vaarantaen järjestelmän tehokkuuden tavoitteen toteutumisen. Tapa, jolla substanssisääntely siirrettiin pois EU-asetuksesta nostaa tutkielman keskeiseksi mielenkiinnon kohteeksi EUT:n toimivallan ulottuvuuden tämän substanssisääntelyn tulkinnassa. Tutkimuskysymyksiin keskitytään vastaamaan lainopillisen tutkimusmetodin tulkintakeinoin. Tutkimuskysymyksiin vastaaminen edellyttää myös reaalisen argumentoinnin kaltaista näkökulmaa, jossa lähestytään osittain de lege ferenda -tyyppiselle tutkimukselle tyypillistä lähestymistä aiheeseen. Tutkimuksessa keskeisimpänä lähdeaineistona toimivat sekä eurooppalainen että yhdysvaltalainen patenttioikeuskirjallisuus. Näiden lisäksi keskiössä ovat EUT:n oikeuskäytäntö sekä EU-lainsäädännön esityöt. Tutkielmassa korostuu aiheen spekulatiivisuus, sillä viimekätisen ratkaisun toimivallastaan ja roolistaan tekee EUT itse antamiensa ennakkoratkaisujensa kautta. EUT:n roolin muodostumiseen tulee olemaan vaikutusta myös YPT:lla, sillä se voi ennakkoratkaisupyynnöillään ohjata EUT:n roolin muodostumista omatessaan järjestelmän käynnistyessä yksinomaisen toimivallan esittää yhtenäispatentteja koskevia ennakkoratkaisuja EUT:lle. Tutkielmassa päätellään, että EUT voi tulkita omaavansa toimivallan arvioida YPJ:n koko sääntelyä perustaen toimivaltansa erityisesti YPJ:n EU-oikeudelliseen taustaan sekä TRIPS-sopimuksen, SEUT 118 artiklan että EU:n perusoikeuskirjan 17 artiklan sääntelyyn. Tämän toimivallan laajuus tulee tuskin kuitenkaan mahdollistamaan EUT:lle kovin suurta roolia YPJ:ssä, sillä edellä mainittu sääntely on luonteeltaan minimisääntelyä. Tutkielmassa kannatetaan kuitenkin EUT:n roolia laajempien yhteiskunnallisten intressien sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen varmistajana YPJ:ssä jättäen YPT:lle pääsääntöisen ratkaisutoiminnan yhtenäispatentteja koskien. Tällä asiatyyppiin perustuvalla roolijaolla voitaisiin todennäköisimmin saavuttaa ideaalinen tasapaino, jossa voitaisiin mahdollisimman pitkälle toteuttaa YPJ:n toimintaan vaikuttavia osin ristiriitaisia intressejä.
  • Hakkarainen, Mikko (2015)
    Asylum seekers aspiring to find refuge in the territory of the European Union are faced with a myriad of barriers to entry that inhibit or even prevent legal entry into the Union. Among these barriers emerges EU visa policy effectively requiring nationals of all major refugee-producing countries to meet strict visa requirements to lawfully cross the external borders of the Union. As a result many attempt to reach the territory of the Member States irregularly and often in precarious fashion. The EU Visa Code (810/2009/EC) enables Member States to issue visas for humanitarian purposes despite the applicant not fulfilling the prescribed entry requirements under the Schengen acquis. The thesis expounds current visa practices in the Schengen framework and sheds light on the barriers to entry and the notion of the humanitarian visa. The employment of conscious and harmonised visa policy at Union level could facilitate the safe passage of asylum seekers into the European Union as one tool in the toolbox for lowering the migrant death toll.
  • Olkkonen, Valter (2020)
    Central counterparties (CCPs) interpose themselves between the counterparties to contracts traded on financial markets, becoming the buyer to every seller and the seller to every buyer. Over the past two decades, CCPs have grown into some of the world’s most interconnected financial market infrastructures clearing financial instruments worth trillions of dollars a day. A possible default of a CCP has been described as an extremely high-impact event and notable academics have considered that a default of a CCP would require a large-scale tax payer bail-out. CCP-related financial stability concerns have grown especially in the European Union (EU) as the United Kingdom (UK) exited the EU on 31 January 2020 (Brexit). Many of the world’s leading CCPs are located in the City of London and Brexit has meant that these CCPs will be no longer authorised and supervised pursuant to the European Market Infrastructure Regulation (EU) No 648/2012 (EMIR). They are moving out of the EU’s jurisdiction and becoming “third country CCPs” from the perspective of the EU regulation. The EU confronts these growing financial stability concerns by revising EMIR with European Market Infrastructure Regulation (EU) 2019/2099 (EMIR 2.2). EMIR 2.2 has entered into force on 1 January 2020 and it introduces an unconventional approach to regulate third country CCPs. This approach includes a requirement for third country CCPs to accept direct regulation and supervision of the EU authorities despite the CCPs being located outside the EU’s jurisdiction. In addition, the regime enables the controversial “location policy”, a mechanism to compel third country CCPs to relocate into the EU. This research examines the tensions in extraterritorial regulation of systemically important CCPs and how EMIR 2.2 succeeds in its objective of reinforcing the overall stability of the Union financial system in relation to third country CCPs. The first part examines extraterritorial regulation and supervision of systemically important CCPs through the financial trilemma, a theory developed in economics and international governance, to discover the underlying tensions. The aim is to arrive at a framework that enables meaningful evaluation of EMIR 2.2. The second part evaluates whether EMIR 2.2 is capable to achieve its objective.
  • Nikula, Tuomas (2018)
    Suomessa korkojen vähennysoikeutta on rajoitettu elinkeinotoiminnan tulolähteessä vuodesta 2014 alkaen. Muissa tulolähteissä korot ovat olleet rajoituksetta vähennyskelpoisia. Euroopan neuvosto julkaisi vuonna 2016 direktiivin sisämarkkinoiden toimintaan suoraan vaikuttavien veron kiertämisen käytäntöjen torjuntaa koskevien sääntöjen vahvistamisesta. Direktiiviin sisältyy myös korkojen vähennysoikeuden rajoitusta koskeva säännös, joka jäsenvaltioiden on implementoitava vuoden 2019 alkuun mennessä. Direktiivin implementointi tulee edellyttämään Suomelta muutoksia nykyiseen EVL 18 a §:n korkojen vähennysoikeutta koskevaan säännökseen. Valtiovarainministeriö julkaisi luonnoksen uutta korkovähennysrajoitusta koskevasta hallituksen esityksestä 19.1.2018. Esityksessä ehdotetaan direktiivin pohjalta muun muassa korkovähennysrajoitusten laajentamista kaikkiin tulolähteisiin sekä muiden kuin etuyhteysvelkojen nettokorkomenoihin. Samanaikaisesti valtiovarainministeriössä on vireillä yhteisöjen tulolähdejaon poistamista koskeva lainsäädäntöhanke, jota koskeva hallituksen esitysluonnos julkaistiin 23.3.2018. Ehdotuksen perusteella yhteisöiltä poistuisi muun toiminnan tulolähde ja niiden kaikkea toimintaa maataloutta lukuun ottamatta verotettaisiin elinkeinotoiminnan tulolähteessä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä nämä kaksi rinnakkaista lakimuutosta tarkoittavat korkojen vähennysoikeuden rajoittamisen kannalta. Huomiota kiinnitetään siihen, mitä korkovähennysrajoitusten laajentaminen muihin tulolähteisiin käytännössä tarkoittaa ja miten vähennyskelvottomat nettokorkomenot lasketaan muun toiminnan tulolähteessä. Lisäksi tutkielmassa syvennytään korkovähennysrajoituksiin liittyviin tulkintatilanteisiin erityisesti kiinteistösijoitustoimintaa harjoittavien yhtiöiden näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, miten ehdotettuja korkovähennysrajoituksia tullaan soveltamaan keskinäisiin kiinteistöyhtiöihin sekä niiden osakkeet omistaviin holdingyhtiöihin. Keskinäisten kiinteistöyhtiöiden verotukseen liittyy useita erityispiirteitä. Keskinäisen kiinteistöyhtiön osakkeenomistaja kerää kiinteistöjen vuokraamisesta saatavat vuokratulot ja yhtiöt toimivat pääsääntöisesti omakustannusperiaatteella eivätkä lähtökohtaisesti tuota voittoa. Yhtiön lainan lyhennyksestä ja korkojen maksamisesta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi yhtiöt perivät osakkeenomistajiltaan rahoitusvastikkeita, joita ei ole verotuksessa pidetty korkotulona tai korkomenona. Ehdotetussa korkovähennysrajoitussäännöksessä korkomenon määritelmää laajennettaisiin, joten on mahdollista, että myös maksetut rahoitusvastikkeet katsottaisiin maksajansa verotuksessa korkomenoiksi, jolloin ne otettaisiin huomioon EVL 18 a §:ssä tarkoitettuja nettokorkomenoja laskettaessa. Ehdotettuun säännökseen sisältyvää korkotulon määritelmää ei kuitenkaan oltaisi laajentamassa vastaavasti, joten saatuja rahoitusvastikkeita ei siten välttämättä katsottaisi keskinäisen kiinteistöyhtiön verotuksessa korkotuloiksi, eikä niitä otettaisi huomioon EVL 18 a §:ssä tarkoitettuja nettokorkomenoja laskettaessa. Rahoitusvastikkeita koskevaan kysymykseen ei kuitenkaan otettu kantaa hallituksen esitystä koskevassa luonnoksessa. Mikäli vastaava tulkinta omaksutaan myös lopullisessa hallituksen esityksessä, voi tämä johtaa keskinäisten kiinteistöyhtiöiden nettokorkomenojen kasvuun. Korkovähennysrajoitusten vaikutuksia keskinäisiin kiinteistöyhtiöihin voitaisiin pyrkiä pienentämään muuttamalla keskinäinen kiinteistöyhtiö tavalliseksi kiinteistöyhtiöksi. Kiinteistöyhtiö keräisi itse kiinteistöjen vuokraamisesta saatavat vuokratulot, jolloin yhtiölle laskettava oikaistu elinkeinotoiminnan tulos olisi luonnollisesti keskinäistä kiinteistöyhtiötä suurempi. Myöskään rahoitusvastikkeita ei voitaisi periä, jolloin niihin liittyvä tulkintatilanne poistuisi. Muutos oletettavasti pienentäisi korkovähennysrajoitusten vaikutuksia kiinteistösijoittajien näkökulmasta, mutta ei oletettavasti poistaisi niitä kokonaan. Kiinteistösijoitustoimintaa harjoitetaan usein velkavetoisesti, jolloin myös nettokorkomenojen määrä on suuri, eikä korkovähennysrajoitusten vaikutuksilta voida välttämättä kokonaan välttyä.
  • Brisson, Iris (2019)
    Välimiesmenettelyssä, kuten riidanratkaisussa yleensäkin, edellytetään tuomion perustamista lakiin. Välimiesmenettelyn asianosaisilla on kuitenkin VML 31 §:n 3 momentin nojalla mahdollisuus sopia, että välitystuomio perustetaan siihen, minkä välimiesoikeus katsoo kohtuulliseksi (ex aequo et bono). Ex aequo et bono -ratkaisutoiminta on käytännössä hyvin harvinaista, sillä asianosaiset eivät lähestulkoon koskaan valtuuta välimiehiä perustamaan välitystuomioitaan kohtuusnäkökohtiin. Kohtuusperusteiseen ratkaisutoimintaan on suhtauduttu epäluuloisesti sen vuoksi, että sen on ajateltu antavan liikaa harkinnanvaraa välimiehille ja mahdollistavan mielivaltaiset ratkaisut. Asiaan perehtyminen ei ole kuitenkaan antanut aihetta epäillä välimiehiä mielivaltaisten ratkaisujen antamisesta, sillä välimiesoikeuksilla on saamistaan valtuuksistaan huolimatta vaikuttanut olevan taipumuksena antaa hyvin pitkälti kansallisten lakien kanssa linjassa olevia ratkaisuja. Ex aequo et bonon tarve on kyseenalaistettu nykymaailmassa sen vuoksi, että kohtuullistamissäännöksiä sisältyy nykyään aikaisempaa enemmän aineellisen oikeuden puolelle. Aineellisoikeudellisilla kohtuullistamissäännöksillä ei kuitenkaan ole täysin samanlaista funktiota kuin ex aequo et bonolla. Siinä missä ex aequo et bono edellyttää asianosaisten yhteistä sopimusta siitä, että asia voidaan ratkaista kohtuusperusteella, aineellisoikeudelliset kohtuullistamissäännökset tulevat lähtökohtaisesti sovellettaviksi toisen asianosaisen eduksi tämän omasta vaatimuksesta. Joissakin poikkeuksellisissa tapauksissa lain säännöksiin perustuva kohtuullistaminen voi jopa tulla kyseeseen, vaikka kumpikaan asianosaisista ei olisi vaatinut kohtuullistamista. Sekin on syytä huomioida, että välimiesoikeudella ei ole velvollisuutta soveltaa lakiin perustuvia kohtuullistamissäännöksiä, vaikka jompikumpi asianosaisista olisi sellaisiin vedonnut. Tässä suhteessa ex aequo et bonon voi jopa ajatella lisäävän menettelyn ennustettavuutta, sillä kohtuusnäkökohtien huomioiminen ei tule kummallekaan asianosaisista yllätyksenä. Asianosaisten on myös mahdollista sopia, että heidän välisensä riita on ratkaistava kansainvälisen kauppaoikeuden eli lex mercatorian nojalla. Ex aequo et bonon ja lex mercatorian suhteeseen liittyy oma problematiikkansa, sillä oikeuskirjallisuudessa on esiintynyt taipumusta rinnastaa nämä ratkaisuperusteet toisiinsa. Yksi tutkielmani keskeisimmistä tavoitteista on eritellä ex aequo et bonon ja lex mercatorian yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Näistä ex aequo et bono antaa välimiesoikeudelle vapaammat kädet, sillä välimiesoikeudella on tällaiset valtuudet saatuaan vapaus soveltaa – tai olla soveltamatta – niin kansallisia lakeja, ylikansallisia oikeusohjeita kuin myös lex mercatoriaa. Tämän laajan harkinnanvaran vuoksi ex aequo et bono -ratkaisutoiminta edellyttää aina asianosaisten välistä nimenomaista sopimusta kohtuusperusteella ratkaisemisesta. Lex mercatorian soveltamiseen välimiehet voivat sen sijaan tietyin edellytyksin päätyä myös omasta aloitteestaan. Tutkielmani toisena tavoitteena on selvittää, minkälaista ratkaisutoiminta on ex aequo et bono -välimiesmenettelyssä – ja minkälaista sen tulisi olla. Vaikka ex aequo et bono -välimiesmenettelyssä välimiesoikeuden ratkaisutoimintaa ei olekaan sidottu lain säännöksiin, ei välimiesoikeus voi siltikään päätyä minkälaiseen lopputulokseen tahansa. Välimiesoikeuden toimivallan rajoja ex aequo et bono -välimiesmenettelyssä ei ole mahdollista määritellä tyhjentävästi, ja näiden määräytymiseen vaikuttaa keskeisesti se, ovatko asianosaiset sopineet jonkin lain soveltamisesta kohtuusperusteella ratkaisemisen lisäksi. Jos asianosaiset ovat sopineet myös jonkin lain soveltamisesta, välimiesoikeuden tulee lähtökohtaisesti soveltaa valittua lakia ja poiketa siitä ainoastaan silloin, kun valittua lakia soveltamalla ei päästä kohtuullisena pidettävään lopputulokseen. Välimiesoikeuden ratkaisutoimintaa sitoo tällöin myös valitun lain pakottavat säännökset. Riippumatta siitä, ovatko asianosaiset sopineet jonkin lainsäädännön soveltamisesta, välimiesoikeuden tulee aina huomioida asianosaisten välinen materiaalinen sopimus ja public policyn vaatimukset. Tutkielmani kolmannella tavoitteella on käytännönläheisempi ulottuvuutensa, sillä se sisältää sovellettaviin oikeusohjeisiin ja lainvalintaan liittyvään sääntelyyn perehtymistä ja de lege ferenda -kannanottojen esittämistä. Näiden roolia tutkielmassani selittää VML:n lakitekninen ratkaisu, jossa sekä ex aequo et bonosta että sovellettavista oikeusohjeista päättäminen sisältyvät samaan lainkohtaan. Maaperä de lege ferenda -tutkimukselle on tällä hetkellä erityisen hedelmällinen, sillä VML:n uudistamistarpeet ovat puhututtaneet suomalaista välimiesmenettely-yhteisöä runsaasti viime aikoina. Sen vuoksi olen halunnut myös omassa tutkielmassani pohtia, minkälaisia muutoksia välimiesmenettelyä koskeva sääntely kaipaisi tutkielmani aihepiirien tiimoilta. Tekemieni huomioiden pohjalta ehdottaisin seuraavia lisäyksiä VML:iin: 1) säännös, josta ilmenee, miten soveltuvat oikeusohjeet määräytyvät, kun asianosaiset eivät ole niistä sopineet; 2) ”rules of law” -ratkaisutoiminnan mahdollistaminen; ja 3) vaatimus välitystuomion perustelemisesta.
  • Ebrahimzadeh, kimia (2023)
    This master's thesis investigates the role of competition law in addressing the issue of excessive data collection and its implications in the context of big data. With the rapid shift towards a data-driven economy, the significance of data protection has grown exponentially, prompting an examination of its interconnectedness with competition policy. Although consumers have access to free products and services, the absence of monetary costs raises concerns about the need for appropriate action and regulation. The thesis argues that a competition policy solely focused on prices may overlook potential welfare harms linked to non-price factors like privacy and consumer choice. Moreover, it contends that excessive data collection can be deemed anticompetitive under EU competition law. The main research objectives of this thesis revolve around exploring whether excessive data collection can be classified as exploitative abuse under competition law and, if so, how it can be addressed. The findings reveal existing inadequacies in competition law and propose potential avenues for competition policy to combat excessive data collection effectively. The suggested approach aims to extend competition law's intervention beyond a narrow focus on prices and integrate a framework based on fair trading conditions and privacy considerations. The topicality and relevance of this research are evident in the current digital economy landscape. By providing a comprehensive examination of competition policy's implications in the era of big data, with a particular emphasis on personal data, this thesis contributes valuable insights and policy considerations to ongoing discussions. Notably, it goes beyond previous articles by encompassing various theories of harm and privacy as quality parameter. Overall, this thesis enriches the understanding of competition law's role in managing excessive data collection, safeguarding consumer welfare, and promoting fair practices in the digital age.
  • Sevillano Orbegozo, Aitor (2023)
    Abstract Faculty: Faculty of Law Degree programme: International Business Law Programme Author: Aitor Sevillano Orbegozo Title:” Exclusivity agreements in international business operations; Risks and best practices. Level: Master’s thesis Month and year: November 2023 Number of pages: 79 Keywords: Exclusive dealings, competition law, international law, employment law, freedom of contract, choice of law, EU Law, exclusive clauses, contract law. Supervisor: P. Sean Morris Where deposited: E-thesis Helsinki University Abstract: This thesis will address the question of exclusivity clauses in business operations at the international level, consequentially establish what the risks are, and determine the best practices for entering into an exclusive commercial agreement in an international context. I will explore the international business environment and how companies interact with other undertakings in this environment. We will proceed by studying exclusivity in its different forms and aspects in a contractual context and dissecting exclusivity dealings exposing its features and effects, as well as looking at them through a dimensional prism. This will serve to understand and see how exclusivity terms affect the parties to an international business arrangement and the effects they have in the market they operate. Using principles of legal theory such as freedom of contract, and using a theoretical approach, a study of the effects of exclusivity will be elaborated considering the factors and attributes inherent to the inclusion of exclusivity terms in a commercial contract. Classifying and studying the effects of exclusivity considering the effects as isolated items and how these shape the relationship between the parties and play a role in international business operations. We will examine how exclusivity clauses position the parties in respect to their contractual relationship. Laws and regulations applicable to exclusivity agreements will be identified and considering these, the applicability and validity of exclusivity clauses and agreements will be scrutinised. Competition law and employment law will be the main fields of exploration to observe and study how these two fields of law regulate exclusivity terms in view of the horizontal and vertical direction of exclusivity agreements between the parties. We will use the examples of EU and UK regulations as they have a different angle in approaching the validity of exclusivity agreements. Following the identification of the main elements of exclusivity agreements, based on Competition end employment regulations as well as business elements, I will classify and identify the risks that the use of exclusivity agreements has for international commercial agreements, from an operational and legal perspective. Considering the risks and the features of exclusivity agreements, I will propose best practices to avert or remedy the risks and to achieve the best efficient use of exclusivity agreements.
  • Lehtonen, Emilia (2018)
    Nearly 250 Finnish companies, i.e. as many as the amount of listed companies in Finland, receive private equity investments annually. The purpose of private equity funds that make these investments is to develop their target companies and conduct a successful exit at some point. Further, a Finnish company expanding its business abroad may have many alternative or complementary reasons for the expansion. However, wider opportunities to obtain funding and to scale up a business are most likely some of the main ones. Therefore, it could be imagined that especially the companies owned wholly or partially by private equity funds may aim to expand to the US markets because the expansion provides a solution to achieve the private equity funds’ purpose. Nowadays, in addition to the larger markets, the United States is ranked as the most attractive venture capital and private equity country of the world. There is a notable lack of information if different markets, their opportunities and the legislations related to them are not being researched. Such asymmetric information leads to the truthful overall view of range of options being lost when the market players receive only information of certain opportunities. Logically, if market players i.e. companies receive information of EU, limited to that extent, they allocate their operations to the EU area only. This, accordingly, distorts the effective functioning of the global markets. This study aims to provide a practical approach to expanding a Finnish business to the United States from the tax perspective by taking into consideration the main issues related to taxation of such business expansion. This contains identifying the applicable tax implications imposed by the tax laws of Finland and the United States. The issue is examined from a private equity firm’s perspective due to the significance of the private equity investments in the financial markets, i.e. many companies currently have a private equity fund or investor as their shareholder. The theoretical frame of this study consists of the fundamentals of both international taxation and functioning of private equity firms as a part of a private equity fund in order to understand the tax implications occurring to all the parties involved in the company structure and special characteristics of private equity firms that reflect to their business operations. With regard to the findings of this study, it may be stated that the tax neutrality should exist in the Finnish-US cross-border business expansion cases. The tax burden is the same despite of the selected company form or of the choice of either a branch or a subsidiary. No issues causing “more burdensome taxation” as stated in the tax treaty between the United States and Finland were found. However, this statement is valid only under the current legal practice. Further, the effectivity of the obligations related to non-discrimination set in the tax treaty between Finland and the United State may be questionable. The corporate income tax laws of the United States do not provide exactly the same tax treatment for a branch than to subsidiaries. But, similar treatment is not required by either the Finnish-US tax treaty or the OECD MTC. No case law concerning differences occurred in the tax treatment of a branch or a subsidiary was found in the Finnish-US relations. Therefore, the tax treatment in practice may be different than in theory and the question of “more burdensome taxation” may arise later.
  • Pohja, Sebastian (2019)
    Science plays an important role in determining factual issues. Science also has a link with public international law. Courts, whether national or international, rely on scientific facts, theories and expertise in their work. The United Nations’ principal judicial organ, the International Court of Justice, is not an exception and occasionally it has to rely on scientific expert evidence. This thesis studies the procedural rules related to scientific fact-finding in the International Court of Justice. The theoretical background of the thesis is based on the division of two important schools of thought when it comes to scientific fact-finding in international adjudication. The so-called nihilist school is rejected in the thesis but the emphasis is on a variation of the second school (Victorian engagement) called outsourcing school. The outsourcing school claims that international courts take scientific knowledge into account when solving disputes and they call experts to produce evidence. The thesis addresses the following research question: “Should scientific experts be heard before the International Court of Justice as counsels or as witnesses”. The research method is purely traditional doctrinal legal research. This method was chosen because of the sources of the study that mainly consist of provisions of the Statute of the International Court of Justice, the Rules of Court, other official documents and case-law of the International Court of Justice. The first part of the thesis, focusing on the Statute of the International Court of Justice and the Rules of Court, utilizes the standard interpretation methods of international treaties. When it comes to the second part of the study, the case-law, the method is to describe and critically analyse three cases of the International Court of Justice. In the thesis I have been able to confirm that pursuant to Article 43(5) of the Statute of the International Court of Justice together with Articles 54-72 of the Rules of Court, scientific experts should be heard before the Court as expert witnesses instead of counsels of the parties. This approach seems to be applied by the Court according to its latest case-law. The conclusion is confirmative interpretation applied by the Court in Whaling in the Antarctic case. The interpretation of the Statute of the International Court of Justice and the Rules of Court demonstrates that there are multiple provisions concerning experts in the oral proceedings. It is not mentioned in the rules that experts should be heard as counsels in the oral proceedings. Instead the rules concerning experts in the procedure all focus on the oral proceedings and assimilate experts with witnesses. This suggests that the correct position for scientific experts is as expert witnesses who make the solemn declaration before giving their evidence. The three cases assessed in the thesis are all related to international environmental law because it is a field of law with close connection to scientific knowledge. The first case, Gabčíkovo-Nagymaros, demonstrated that hearing the experts as counsels caused mostly a confusion and eventually the Court partly rejected the scientific evidence in the judgement. The second case, Pulp Mills on the River Uruguay, was a “game changer” in the sense that the members of the Court identified the problem of hearing scientific experts as counsels and expressed in the judgement and the dissenting opinions that hearing them as expert witnesses would have been much more reasonable. The last case, Whaling in the Antarctic, was basically the Court’s new interpretation put into practice. In this case the Court used the whole potential of Article 43 of the Statute of the International Court of Justice and Articles 54-72 of the Rules of Court and it proved to be beneficial to hear experts as expert witnesses instead of counsels. Hearing scientific experts as expert witnesses gives the parties the possibility to better actualize their procedural rights. They may both examine the expert evidence by presenting questions directly to the experts called by either of the parties. It increases the efficiency of the procedure because the experts do not engage in reviewing each other’s actions or rhetorical speeches but focus on the scientific issues. Additionally it makes the procedure more transparent because one may note the responses to questions presented by the members of the Court and observe what the judges are focusing on.
  • Mykkänen, Esa (2017)
    Tämä tutkielma käsittelee palauttamiskielto-periaatteen sisältöä kolmessa eri ihmisoikeussopimuksessa. Palauttamiskielto-periaate liittyy pakolaisoikeuteen, mutta sitä toteuttaa nykyisin myös yleiset ihmisoikeussopimukset. Valitut kolme ihmisoikeussopimusta ovat sopimus pakolaisten oikeudellisesta asemasta (1951, myöhemmin YK:n pakolaissopimus), Euroopan ihmisoikeussopimus (1950, myöhemmin EIS) ja kidutuksen ja muun julman, epäinhimillisen ja halventavan kohtelun tai rangaistuksen vastainen yleissopimus (1984, myöhemmin KVY). Ensimmäinen ja viimeinen sopimus ovat YK:n alaisuudessa solmittuja sopimuksia, kun taas keskimmäinen sopimus on Euroopan neuvoston alainen. Palauttamiskielto-periaate merkitsee pääpiirteissään sitä, että henkilöä ei saada siirtää pois maasta, jos häntä siirron kohteena olevalla alueella kohtaisi perusteltu riski vainosta, kidutuksesta taikka epäinhimillisestä tai alentavasta kohtelusta tai rangaistuksesta. YK:n yleissopimus suojaa henkilöä vainolta ja koskee henkilöitä, jotka ovat kotimaansa ulkopuolella eli sillä on selvin kytkös pakolaisiin. EIS suojaa kaikkia henkilöitä kotimaassa olemisesta riippumatta, ja sen tarjoama suoja kattaa niin kidutuksen kuin epäinhimillisen tai halventavan kohtelun tai rangaistuksen. KVY suojaa samaten kaikkia henkilöitä kotimaassa olemisesta riippumatta, mutta sen tarjoama suoja kattaa vain kidutuksen. Työssä on eroteltu periaatteen sisällöstä eri osa-alueita, jotka ovat suojan alueellinen ja henkilöllinen kattavuus, kielletyn kohtelun sisältö, riskiä koskeva harkinta ja periaatteen absoluuttinen luonne. Näitä osa-alueita käsitellään sekä kussakin sopimuksessa erikseen, että sopimuksia vertailevasti. Täten tarkoituksena on selvittää periaatteen sisältöä kussakin sopimuksessa huomioiden mahdollisia eroja ja yhtäläisyyksiä sekä aukkoja suojelussa, jota periaate etenkin pakolaisille tarjoaa.
  • Oravisto, Liisa (2014)
    The European Court of Human Rights has brought a revolutionary aspect to the extraterritorial application of its Convention by extending it to cover the state parties’ actions abroad. By opening the door to the application of the European Convention on Human Rights to activities of a member state beyond its territorial borders, the Court has changed its case-law practice from more restrictive to more allowing. The major authority on the extraterritorial application of the ECHR has thus far been the Bankovi? v Belgium case from 2001. In Bankovi? the Court decided on the claims against 17 NATO states for the bombardments in Yugoslavia in 1999. The Court dismissed the claims on the basis of jurisdiction as it held that the jurisdictional threshold of Article 1 of the ECHR was not met. Contrary to Bankovi?, the Court decided on Al-Skeini and Al-Jedda positively on the application of the Convention outside of its direct territory. This is a big change in the practice and will have an even bigger impact on the states and thus it is now time to reevaluate the issue in light of these new cases. The incoherence of the Court’s judgments places the states, and individuals, in an unpredictable world as the meaning of ‘within their jurisdiction’ as set out in Article 1 of the Convention remains controversial. The two identities of the Convention as a regional, European instrument and as a universal human rights mechanism create a challenging relationship. This thesis explores the change in the Court’s interpretation views through the case law concerning the extraterritorial application of the ECHR. For a global comparison other human rights treaties and their jurisdiction clauses are reviewed in order to evaluate the status quo in this field and the impacts on states’ actions and respective policies thereof. The Article 1 plays a fundamental role in this context and thus it is reflected throughout the thesis.
  • Grönholm, Jessica (2015)
    This thesis addresses the role of home states in relation to extraterritorial human rights violations committed by their corporate nationals, more specifically transnational corporations (TNCs). This thesis examines the difficulties of holding TNCs directly accountable for the violations they commit. Secondly, this thesis explores whether and to what extent home states of TNCs can become responsible for extraterritorial human rights violations committed by TNCs domiciled in their territories. This thesis approaches the issue of home state responsibility from two separate points of view namely the law on state responsibility and international human rights law. Growing corporate power and its possible detrimental impact on the enjoyment of human rights has not gone unnoticed. TNCs’ corporate structures are as the name says, transnational, and their operations are commonly global. This in turn leads to a situation in which the operations of a TNC existing under the laws of one state may impact the lives of people located in other the countries hosting the operations of the TNC. Although some attempts have been made in the international legal sphere to keep corporations directly accountable for the human rights violations they commit, under the current state of international law, no legally binding provisions exist to keep corporations directly accountable. Focus has therefore been on states’ obligations to ensure the adequate protection of human rights and this thesis stresses the obligations of the home state. The two separate approaches to state responsibility examined in this thesis are built on very different premises. Firstly, the law of state responsibility provides the circumstances pursuant to which the acts of TNCs can become attributable to the home state as an act of state. As a general rule, private acts are not automatically imputable to the state, but may under certain circumstances be considered as such. This thesis explores the exemptions to this basic rule of non-attribution and the conditions when a state can be held responsible for the acts of TNCs. Pursuant to the rules of state responsibility, acts of TNCs may become attributable to the home state in four situations, namely when the TNC has the status of an organ of the state de facto or de jure; when the TNC has been authorized to exercise governmental authority; when the TNC has acted under the instructions, direction or control of the state and when the home state acknowledges and adopts the conduct as its own. However, as this thesis demonstrates the criteria for attribution of TNCs’ conduct to the state are rather strict and the practical usefulness of the law of state responsibility for the purposes of keeping home states responsible for human rights abuse is rather speculative. The second approach adopted in this thesis finds its basis in human rights law. It is widely acknowledged that states are under an obligation to respect, protect and fulfil human rights. Of these three aspects, the obligation to protect is central to this thesis as it concerns the state’s duty to protect human rights of individuals from infringements of non-state actors such as TNCs. The positive duties to protect human rights have traditionally been perceived to apply in the domestic territories of the state, and this thesis examines whether the home states of a TNC can be under an obligation to extend this protection to the human rights of people in third states and thus to control their corporate nationals by means of e.g. legislation. The recent developments in this field signal of a willingness to recognize and strengthen the duties of home states’ extraterritorial obligations. This is perhaps due to the fact that recent initiatives have on the one hand abandoned the idea of direct corporate accountability and relied solely on the permissibility of home state regulation, which is insufficient and gives rise to governance gaps. However, the work of various human rights treaty bodies signal of the possibility of recognizing such home state obligations and is also discussed in this thesis. Conclusively, the discussion in this thesis provides that home states can incur state responsibility under certain rather strict conditions. The conclusions also highlight that of the two approaches addressed in this thesis, international human rights law is perhaps a better tool in this regard. Nevertheless, the existence of legally binding norms is still an unresolved matter. Therefore the conclusions of this thesis observe the need to clarify the precise scope of the extraterritorial obligations of home states with regard to control of TNCs.
  • Juntunen, Pauliina (2023)
    A number of institutions, regulations, treaties, and courts impact how human and environmental rights are discussed, steered and enforced. The recent proposal for a Directive on Corporate Sustainability Due Diligence, published by the European Commission 23rd February 2022, is a potentially significant contribution to the directions these rights will take going forward. A particularly intriguing point about the directive is that it aims to foster sustainable and responsible corporate behaviour in the whole supply chain, often having a global reach. This extends to non-EU companies who fall under the directive by meeting certain thresholds and conditions. The directive has an emphasis on the protection of human rights and the environment not only inside, but also outside, of the European Union. To realise the governance of corporate behaviour inside and outside the EU, cross-border considerations inevitably come to the forefront and with this, an old legal concept and doctrine – extraterritoriality. This paper examines to what extent one can detect extraterritoriality at work in different fields of law, most notably how the European Court of Human Rights and the European Court of Justice have applied this notion and ultimately, to what extent extraterritoriality could be applied to the Directive on Corporate Sustainability Due Diligence. Methodologically, the paper follows a legal policy research framework with regards to analysing different approaches to which the proposed directive could base its interpretation on extraterritoriality. In line with this approach, the paper will outline and analyse; the UN Guiding principles of the on Business and Human Rights; Professor Ruggie’s Report on the Issue of Human Rights and Transnational Corporations and other Business Enterprises; the European Convention on Human rights; the International Covenant on Civil and Political Rights; recent case law of the European Court of Human Rights; case law of the European Court of Justice on competition law; the European Commission’s decisions relating to mergers and finally, recent case law of the European Court of Justice where extraterritoriality has been explicitly mentioned. The above highlighted so as to discover the level of precedence for the way in which extraterritorial jurisdiction might be construed in the coming directive. The paper will conclude by suggesting in what ways the directive could gain in extraterritorial scope and application in order to foster the protection of human rights and the environment.
  • Pasanen, Vilma (2016)
    Already since the 1980’s, in order to combat irregular immigration states have emphasized controlling immigration at source, also with the assistance of private actors. One of the oldest of these extraterritorialization and privatization methods is carrier sanction legislation, which imposes document control activities to transport companies by threatening them with financial penalties. This method is nowadays endorsed in several international conventions. The downside of the extraterritorial border control is its severe implications on refugee protection. Refugees are often unable to obtain the proper travel documents and therefore cannot resort to international protection. However, due to states’ growing control over their borders and on the other hand detrimental effect on refugees, the scope of the human rights and refugee rights obligations has come under debate. This thesis is participating in the discussion by evaluating can the norms of refugee and human rights protection apply extraterritorially, and if yes, can carriers’ border control actions breach these rights or are refugees’ rights already taken into account efficiently. Refugee rights and human rights obligations rise from international and regional conventions, which impose obligations mainly to the sovereign states. Thus, the first issue in establishing responsibility is whether carriers’ conduct could be attributed to the state according to the customary rules of international law codified in Draft Articles on Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts. Secondly, the scope of the international obligations must be established. Carrier sanctions have been widely criticized for circumventing the non-refoulement principle recognized in the Refugee Convention and several human rights treaties and also described as the cornerstone of refugee protection. Besides, the carrier sanctions affect the obligation not to penalize refugees for illegal entry recognized in Refugee Convention, right to leave a country and the right to seek asylum. However, whether these obligations apply only on the territory of the state or also in the situations of extraterritorially is not always crystal clear. Even if state´s obligations could apply extraterritorially, states can clearly be responsible only for violations they can impact on. Thus, the third threshold of state´s extraterritorial responsibility is establishing extraterritorial jurisdiction. There is no case law on attribution of carrier’s actions to states and creation of extraterritorial jurisdiction is still an exceptional thing applied inconsistently by different courts. In cases where the attribution is not possible or jurisdictional link is weak, the last chapter of this work discusses if states’ human rights due diligence obligation could still provide a layer of protection and mitigate the negative effects on refugees. Accepting extraterritorial effects on refugee protection would have massive effects on the Western states asylum regimes. It would also create problems targeting responsibility between states and increase the phenomenon of jurisdiction shopping. On the other hand, states’ extraterritorial control might create a human rights vacuum where persons are artificially blocked from protection.