Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Laine, Elli"

Sort by: Order: Results:

  • Laine, Elli (2014)
    Profilointi on Euroopan neuvoston profilointisuosituksen mukaan automaattista tietojenkäsitte-lyä, jossa yksittäisen henkilön käyttäytymisen, ominaisuuksien tai hänen itsensä antamien tieto-jen perusteella luotua profiilia hyödynnetään, jotta tämän mieltymyksiä, käyttäytymistä ja asen-netta voitaisiin ennustaa. Suomen nykyisessä lainsäädännössä ei ole määritelty profilointia, mutta kun profiloinnissa käsi-tellään henkilötietoja, profilointiin sovelletaan henkilötietolakia. Profilointi ja siihen liittyvät ongelmat ovat ajankohtaisessa asemassa Euroopan unionin tietosuojasääntelyn uudistuksen an-siosta. Tietosuoja-asetusehdotukseen on ehdotettu lisättäväksi profilointia koskevat säännökset. Profilointia käytetään muun muassa kohdennetun mainonnan kohdentamiseen. Käyttötottumuk-siin perustuvassa markkinoinnissa verkkokäyttäjiä seurataan evästeiden ja muiden seurantatek-niikoiden avulla ja pyritään luomaan hyvinkin yksityiskohtainen kuva tietyn käyttäjän liikkumi-sesta verkossa, muun muassa siitä, millä sivuilla hän on vieraillut, mitä hän on ostanut verkko-kaupasta ja mitä mainoksia hän on klikannut. Myös sähköinen suoramarkkinointi profiloinnin avulla voi johtaa erittäin tarkasti kohdennettuun markkinointiin, joka toisaalta voi vastaanottajan näkökulmasta tuntua epämiellyttävältä yksityisyyden suojan piiriin tunkeutumiselta. Toisaalta profilointi ja oikein kohdistettu mainonta voivat edistää olennaisesti elinkeinonharjoittajien liiketoimintaa ja samalla vähentää niin sanotun roskapostin ja ”turhan” mainonnan lähettämistä. Profiloinnin problematiikassa tulee tasapainotella yksityiselämän suojelemisen ja elinkeinonhar-joittajien etujen välillä. Profiloinnissa kuitenkin käsitellään usein henkilötietoja, jolloin profi-loinnille on oltava lainmukainen peruste. Nykyisin profilointia suoritetaan varsin yleisesti markkinointitarkoituksissa informoimatta profiloinnin kohteita tai pyytämättä heidän suostu-mustaan profilointiin. Nähdäkseni nykyisin suoritettu profilointi verkkomarkkinointitarkoituksiin on siis usein henkilötietolain vastaista.