Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Parvela, Hilma"

Sort by: Order: Results:

  • Parvela, Hilma (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena on käsitellä vuonna 2016 julkaistun Digital Single Market -direktiiviehdotuksen (COM(2016) 593 final) 13 artiklan sisältöä. 13 artikla asettaa tallennuspalvelun tarjoajille uudenlaisia velvoitteita, jotka ovat selvästi poikkeavia siitä, miten tallennuspalvelun tarjoajien asemaa internetissä säädellään tällä hetkellä. Tähän mennessä tallennuspalvelun tarjoajien kannalta tärkein säädös on ollut sähkökauppadirektiivi (Direktiivi 2000/31/EY), jonka 14 artiklassa säädetään edellytyksistä, joiden perusteella tallennuspalvelun tarjoaja voi saada vastuuvapauden kolmannen tahon tekemästä tekijänoikeusloukkauksesta tallennuspalvelussa. Tutkielmassa tarkastellaan direktiiviehdotuksen 13 artiklan sisältöä, eli millaisia tallennuspalvelun tarjoajia artikla velvoittaa ja miten. 13 artikla on muotoilunsa puolesta epäselvä ja monitulkintainen, joten tutkielmassa pyritään analysoimaan sitä, mitä 13 artiklan velvoitteet mahdollisesti merkitsevät käytännössä. Aluksi tutkielmassa tarkastellaan vastuuvapaussääntelyn pääpiirteitä tällä hetkellä ja selvitetään ne kriteerit, joiden perusteella tallennuspalvelun tarjoaja voi saada vastuuvapauden. Sen jälkeen tarkastellaan direktiiviehdotuksen sisältöä yksityiskohtaisesti velvoite kerrallaan sekä arvioidaan yllä mainittuja tulkinnallisia epäselvyyksiä. Lisäksi tutkielmassa pyritään arvioimaan 13 artiklan suhdetta edellä mainittuun sähkökauppadirektiiviin, erityisesti 14 ja 15 artiklan osalta, sillä Digital Single Market -direktiiviehdotuksen 13 artiklan velvoitteissa on havaittavissa huomattavia ristiriitoja sähkökauppadirektiivin kanssa. Tutkielmassa arvioidaan 13 artiklaa myös suhteessa Euroopan unionin perusoikeuskirjassa vahvistettuihin perusoikeuksiin, kuten elinkeinovapauteen, sananvapauteen ja henkilötietojen suojaan, sillä velvoitteiden yhteensopivuudessa perusoikeuksien kanssa on mahdollisesti odotettavissa huomattavia yhteentörmäyksiä. Lopuksi tutkielmassa esitetään johtopäätöksiä siitä, miten direktiiviehdotuksen 13 artiklan sisältöä ja muotoilua tulisi muuttaa, jotta olemassa olevat ristiriidat poistuisivat ja velvoitteet olisivat paremmin tasapainossa perusoikeuksien kanssa. Tutkielmassa esitettyjen näkökohtien perusteella lopputulema on se, että ehdotetun Digital Single Market -direktiivin 13 artikla on ensinnäkin vahvasti ristiriidassa sähkökauppadirektiivin 14 artiklan kanssa, sillä 14 artiklan vastuuvapaussäännösten soveltuminen tallennuspalvelun tarjoajiin jää epäselväksi sen jälkeen, kun tallennuspalvelun tarjoajat ovat toteuttaneet uudet velvoitteet. Toiseksi 13 artiklassa määritellyt velvoitteet muodostavat tosiasiassa koko tallennuspalvelun sisällön kattavan yleisen valvontavelvollisuuden, joka on kielletty sähkökauppadirektiivin 15 artiklan nojalla. Kolmanneksi velvoitteet ovat ristiriidassa täytäntöönpanodirektiivissä (Direktiivi 2004/48/EY) tekijänoikeuden suojaamiseksi määriteltyjen yleisten periaatteiden kanssa sekä rajoittavat lisäksi merkittävästi paitsi tallennuspalvelun tarjoajien elinkeinovapautta, myös palvelun käyttäjien sananvapautta ja henkilötietojen suojaa.