Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Rissanen, Jussi"

Sort by: Order: Results:

  • Rissanen, Jussi (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan kuluttajaoikeudelliselta kannalta tilanteita, joissa elinkeinonharjoittajat ovat etäkaupassa harhaanjohtaneet kuluttajia tilausta tehtäessä. Yleensä tilauksen sisältö, sen kesto tai hinta on ilmoitettu epäselvästi elinkeinonharjoittajan laatimissa vakioehdoissa, jotka kuluttaja on kuitenkin hyväksynyt ja tullut näin pääsäännön mukaan sidotuksi kyseiseen tilaukseen ja sopimukseen. Tällaiset ns. tilausansoiksi kutsutut tilanteet ovat viime aikoina yleistyneet ja ne ovatkin merkittävässä määrin työllistäneet kuluttajaviranomaisia. Tutkielmassa on tarkasteltu tilausansojen tyypillisimpiä piirteitä ja keinoja joilla kuluttaja voi päästä niistä eroon. Keskeisenä tutkimuskysymyksenä on pyritty selvittämään, suojaako voimassa oleva kuluttajansuojalainsäädäntö riittävässä määrin kuluttajia tilausansoiksi katsottavissa tapauksissa ja mahdollistaako se näin ollen tehokkaan puuttumisen niihin. Käytetty metodi on lainopillinen. Tarkastelua on rajattu etupäässä elinkeinonharjoittajan internetin verkkokauppojen, nettisivujen ja sähköpostin välityksin tapahtuvaan toimintaan. Tutkielma jakaantuu kuuteen osaan. Johdanto-osan (1) jälkeen tilausansa on pyritty määrittelemään osassa 2. Osa 3 puolestaan tarkastelee, onko tilausansoihin mahdollista puuttua ennakolta, kollektiivisia suojakeinoja käyttäen ja näin estää kuluttajien joutumista niihin vastaisuudessa. Kuluttajansuojalaki (KSL, 38/1978) mahdollistaa kuluttaja-asiamiehen puuttumisen lainvastaisiin sopimusehtoihin (KSL 3 luku) ja markkinointiin (KSL 2 luku). Osassa 4 tarkastellaan tilanteita, joissa kuluttaja on jo joutunut ansaan ja siinä selvitetään, miten kuluttajansuojalaki sääntelee etäkauppaa (KSL 6 luku) ja miten yksittäistapauksissa kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välinen sopimus voidaan katsoa kuluttajaa sitomattomaksi. 5 osa on kirjoittajan huomioita sekä yhteenvetoa ja 6 osassa esitetään tutkimuksen johtopäätökset ja vastataan tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että tilausansoihin on erittäin haastavaa, jopa mahdotonta puuttua kollektiivisia suojakeinoja hyväksikäyttäen. Myös kuluttajasuojalain etäkauppaa koskevan 6 luvun uudistaminen EU:n kuluttajaoikeusdirektiivin (2011/83/EU) vaatimusten mukaiseksi, on heikentänyt kuluttajan mahdollisuuksia vedota sopimuksen sitomattomuuteen. Kesäkuussa 2014 voimaan tulleen sääntelyn mukaan, sopimus on KSL:n mukaan sitomaton ainoastaan tilanteissa, joissa elinkeinonharjoittaja ei ole tilauspainikkeen merkinnöin tehnyt selväksi, että tilaukseen sisältyy maksuvelvollisuus. Tästä syystä tilausansoihin joudutaan yleensä puuttumaan yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden avulla. Oppi yllättävistä ja ankarista ehdoista tuleekin useimmissa tapauksissa sovellettavaksi.