Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ruolahti, Iiro"

Sort by: Order: Results:

  • Ruolahti, Iiro (2022)
    Reklamaatiotilanteet ovat yleisiä myös yritysten välisissä liikesopimuksissa, mutta usein näihin reklamaatiotilanteisiin ei sovellu kirjoitetun lain tai toimialalla käytössä olevien yleisten ehtojen puolesta mikään reklamaatiosäännös tai -määräys. Suomessa on vakiintuneesti katsottu, että reklamaatiovelvollisuus on voimassa myös yleisten oppien mukaan, joten tällaisissa tilanteissa asia tulee ratkaista yleisten oppien perusteella. Monet reklamaatiovelvollisuuteen liittyvät kysymykset, kuten mitä reklamaatiovelvollisuus käsittää tai missä ajassa reklamaatio on tehtävä, ovat tulkinnanvaraisia. Korkeimman oikeuden ratkaisukäytännön perusteella on nähtävissä, että nykypäivänä reklamaatiovelvollisuutta arvioitaessa korostuu erityisesti vanhentumis- ja reklamaatiosääntelyn taustalla vaikuttavat tavoitteet, kuten luottamuksensuoja ja velkasuhteiden joutuisa selvittäminen. Reklamaatiovelvollisuutta koskevissa riidoissa onkin hyvä tiedostaa nämä tavoitteet.