Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Sundqvist, Ellinor"

Sort by: Order: Results:

  • Sundqvist, Ellinor (2019)
    Den första oktober 2017 trädde Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1001 av den 14 juni 2017 om EU-varumärken (EU-varumärkesförordningen) i kraft och ersatte rådets förordning (EG) NR 207/2009 av den 26 februari 2009 om gemenskapsvarumärken (gemenskapsvarumärkesförordningen). I och med detta avskaffandes bland annat kravet på grafisk återgivning som en förutsättning för att ett varumärke ska kunna registreras som ett EU-varumärke. Tack vare detta blev det möjligt att registrera multimedievarumärken, det vill säga varumärken som består av en kombination av ljud och rörelse. Tidigare kunde ljudmärken endast registreras genom att återge ljudet med hjälp av noter, och rörelsemärken kunde på motsvarande sätt registreras genom att återge varje rörelse i serien som en stillbild. I denna avhandling analyseras multimedievarumärken med fokus på deras särskiljningsförmåga. Jag kommer att behandla särskiljningsförmågan på en allmän nivå för att därefter kunna använda mig av analog tolkning gällande traditionella varumärken då jag analyserar multimedievarumärken. Vid bedömningen av ett varumärkes särskiljningsförmåga görs ingen skillnad på typen av varumärke, utan samma regler som tillämpas på ordmärken kan också tillämpas på multimedievarumärken. EU-domstolen har dock genomgående i sin praxis påpekat att konsumenter inte är vana vid att uppfatta icke-traditionella varumärken som en indikation på kommersiellt ursprung, vilket gör att det trots allt är svårare för ett multimedievarumärke eller ett annat icke-traditionellt varumärke att uppnå särskiljningsförmåga. Det finns inte något entydigt svar på vad som krävs av ett multimedievarumärke för att det ska anses ha särskiljningsförmåga. Eftersom det endast finns ett begränsat antal avgöranden från EUIPO gällande registrering av multimedievarumärken är det svårt att dra djupgående slutsatser. För att förbättra förutsättningarna för att ett multimedievarumärke ska godkännas finns det dock vissa faktorer som har en positiv inverkan. Om multimedievarumärket innehåller element som förekommer i tidigare registrerade varumärken från samma företag (till exempel figurmärken) är det troligtvis lättare att uppnå en hög särskiljningsförmåga. Under kommande år kommer användningen av multimedievarumärken antagligen öka en aning, men traditionella varumärken kommer fortfarande att utgöra normen.