Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Timonen, Miikka"

Sort by: Order: Results:

  • Timonen, Miikka (2016)
    Tavaramerkin merkityssisällön samankaltaisuuden arviointi – Euroopan unionin teollisoikeusviraston ja Euroopan unionin tuomioistuinkäytännön valossa Tämän tutkimuksen aiheena on tavaramerkkien merkityssisällön samankaltaisuuden arviointi EU-tuomioistuin tuomioiden ja Euroopan unionin teollisoikeuksien viraston päätösten valossa. Tutkimus perustuu kahteen eri tapaan lähestyä merkistyssisällöllistä samankaltaisuutta. Tutkimus ottaa myös kantaa graafisen esittämisen poistamiseen, joka tuli voimaan uuden unionin tavaramerkkiasetuksen avulla. Ensiksi tutkimus keskittyy arvioimaan Euroopan unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisujen luomia linjauksia ja analysoimaan päätösten pohjalta tavaramerkin sekoittautumisriskiä samankaltaisen merkityksen osalta. Toiseksi tutkimuksessa on käytetty laajaa tilastopohjaista aineistoa, jotta tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, miten merkityssisällöllinen samankaltaisuus ilmenee käytännössä. Tutkimusaineisto koostuu 1073:sta sisämarkkinoiden harmonisointivirasto päätöksestä, jossa arvioidaan kahden tavaramerkin samankaltaisuutta ja niiden sekoitettavuutta toisiinsa. Aineiston osalta tarvitaan vielä laajempaa otantaa, jotta tutkimuksen tulokset voidaan täysin todentaa. Kuitenkaan tällaista tutkimusta ei ole tarkoituksenmukaista toteuttaa Pro gradu -tutkielmassa. Tutkimusaihetta on esitetty minulle työpaikaltani. Merkityssisällön arviointi on tärkeä toteuttaa, jotta voidaan löytää kaikki tavaramerkkirekisteröinnin esteet. Ainakin on syytä, tiedostaa merkityssisältöisen samankaltaisuuden luomat tilanteet, jotta ne voidaan tiedostaa ja niihin voidaan varautua. Yhteenvetona voidaan sanoa, että merkityssisällöllinen samankaltaisuus ilmenee vähintään kuudessa eri tilanteessa, ja jokainen tilanne luo eri aseteisen sekoitettavuusriskin tavaramerkkien välille. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että merkityssisällöllinen eli semanttinen samankaltaisuus on olemassa ainakin seuraavissa tilanteissa: 1. merkit koostuvat samoista osista, 2. tavaramerkit ovat synonyymeja keskenään, 3. tavaramerkit ovat käännöksiä keskenään, 4. merkeillä on sama ontologinen yhteys. 5. merkkien merkitys koostuu samankaltaisista erisnimistä 6. merkkien tarkoituksella on kulttuurinen sidonnaisuus, joka luo merkeille uuden tarkoituksen. Lähtökohtaisesti merkityksellinen samankaltaisuus ei näyttäisi luovan sekaannusta tavaramerkkien välillä, jos merkit eroavat visuaalisesti ja ääntämykseltään toisistaan, eikä aikaisempi merkki nauti erityistä tunnettavuutta tai erottamiskykyä. Kuitenkin eri tilanteet luovat vahvemman sekottautumisriskin kuin toiset. Oikeuskäytäntö ja tutkimuksen materiaali osoittavat, että merkityssisällöllinen samankaltaisuus on vain harvoin itsenäinen syy merkkien sekoitettavuudelle. Kuitenkin, merkkien väliset merkitykselliset erot voivat olla usein riittävät erottamaan visuaaliset ja foneettiset samankaltaisuudet.