Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Straff- och processrätt"

Sort by: Order: Results:

  • Anias, Sara (2024)
    Tutkielmassa tarkastellaan rangaistuksen määräämisen ja mittaamisen keskeistä kokonaisuutta. Tutkielmassa tarkastellaan yleisiä rangaistuksen mittaamiseen liittyviä periaatteita, kuten tarkoituksenmukaisuus- ja oikeudenmukaisuusperiaatteita, normaalirangaistusasteikkoa ja siitä poikkeamista, sekä korkeimman oikeuden oikeuskäytäntöä rangaistuksen mittaamisesta. Korkein oikeus on 2010-luvulta alkaen pyrkinyt aktiivisempaan ohjausvaikutukseen rangaistuskäytännön ohjaajana ja normaalirangaistusasteikosta luopumiseen suuntaavan oikeuskäytännön viitoittajana. Korkein oikeus antoi vuonna 2011 ennakkopäätöksen, jossa se korosti omaa asemaansa rangaistuksen mittaamisessa ja totesi, että rangaistuksen mittaamisen lähtökohdaksi tulee ottaa korkeimman oikeuden rangaistuskäytäntö. Erityisesti tutkielmassa kuitenkin keskitytään rikoslain 6 luvun koventamis-. lieventämis- ja kohtuullistamisperusteiden syntyyn, kehitykseen, tulkintaan ja systematisointiin. Koventamis-, lieventämis- ja kohtuullistamisperusteet lisättiin rikoslakiin ensimmäisen kerran vuonna 1976. Rikoslain yleisten oppien kokonaisuudistuksen yhteydessä koventamis-, lieventämis- ja kohtuullistamisperusteet vakiinnuttivat paikkansa rikoslain 6 luvun 5, 6, ja 7 §:nä vuonna 2003. Lieventämis- ja kohtuullistamisperusteet ovat pysyneet muuttumattomina siitä saakka. Koventamisperusteita sen sijaan on muutettu useamman kerran myös rikoslain yleisten oppien kokonaisuudistuksen jälkeen, viimeisimpänä vuonna 2022. Myös tulevaisuudessa rikoslain 6 luvun 5, 6 ja 7 §:ä koskevat muutokset tulevat todennäköisesti suuntautumaan nimenomaan koventamisperusteisiin.
  • Lindqvist, Cecilia (2024)
    Våld i nära relationer är ett betydligt folkhälsoproblem. Den vanligaste formen av våld i nära relationer är psykiskt våld. Psykiskt våld är ett komplicerat fenomen, särskilt eftersom det kan ta sig uttryck på många olika sätt. Avhandlingen utforskar grundligt vad psykiskt våld innebär och hur det kan definieras i ett straffrättsligt sammanhang med särskild betoning på psykiskt våld i nära relationer. En samhällsdebatt pågår huruvida psykiskt våld, särskilt sådant som förekommer i nära relationer, borde kriminaliseras i en mera omfattande utsträckning. I avhandlingen utreds i vilken mån psykiskt våld är straffbart enligt den befintliga strafflagstiftningen. Särskilt granskas hur den nuvarande lagstiftningen förhåller sig till kriminaliseringsförpliktelsen om psykiskt våld i Istanbulkonventionens 33 artikel. Strafflagstiftningen omfattar inte en uttrycklig straffbestämmelse om psykiskt våld, men psykiskt våld kan bli straffbart genom vissa andra bestämmelser såsom misshandel och olaga förföljelse. Det har dock ansetts att den nuvarande strafflagstiftningen inte tar fasta på det psykiska våldets processuella karaktär, som vanligtvis består av upprepade enstaka incidenter som avskilt betraktat eventuellt inte är klandervärda, men som helhet betraktat kan vara synnerligen allvarliga. I avhandlingen granskas även vissa andra länders kriminaliseringar av psykiskt våld med en komparativ analys av hur kriminaliseringsförpliktelsen förverkligats i dessa länder. Som konklusion konstateras att det finns behov för en mera omfattande kriminalisering av psykiskt våld i Finland. Som följd av detta granskas också huruvida kriminaliseringsprinciperna kan anses bli uppfyllda med avseende på en ny kriminalisering. Särskilt problematiskt med beaktande av de ikraftvarande straffbestämmelserna är att de inte gäller för tvingande kontroll som är särskilt förekommande i nära relationer. I justitieministeriets utredning om det psykiska våldets straffbarhet ingår en åtgärdsrekommendation enligt vilken det vore motiverat att införa tvingande kontroll i strafflagen. Rekommendationen innehåller också ett preliminärt förslag till brottsbeskrivning som analyseras ingående i denna avhandling. Analysen innehåller också en granskning av hur brottsbeskrivningen skulle kunna tolkas samt vilka eventuella framtida tolkningsproblem som kan uppstå till följd av den.
  • Vainio, Matilda (2024)
    Avhandlingen undersöker den allmänna förutsättningen för juridiska personers straffansvar i strafflagen 9:3.1, som fastställer att ett brott anses begånget i den juridiska personens verksamhet om gärningsmannen har agerat på den juridiska personens vägnar eller till dess förmån. Denna bestämmelse fungerar som en gräns för straffansvaret, och den valdes som fokus för avhandlingen med anledning av ett färskt avgörande från högsta domstolen (HD 2023:42). I avgörandet dömdes inte den juridiska personen till samfundsbot eftersom brottet inte hade begåtts på dess vägnar eller till dess förmån och inte heller i dess intresse. Brottet var av sådan natur att den inte ledde till någon ekonomisk eller annan förmån för den juridiska personen, varför högsta domstolen kom till ovan nämnda slutsats. Avhandlingen syftar till att förstå innebörden av att agera på den juridiska personens vägnar eller till dess förmån, med särskilt fokus på handlingar till den juridiska personens förmån eller i dess intresse. Trots att avhandlingen huvudsakligen rör sig inom straffrättens område inkluderas även inslag av bolagsrätt, då begreppet intresse är ett av de centralaste begreppen inom rättsområdet. Avhandlingen avser att ifrågasätta om den nuvarande ansvarsbegränsningen är ändamålsenlig och föreslå alternativa lösningar för hur straffansvaret skulle kunna utformas. Eftersom juridiska personers straffansvar är resultatet av samnordisk lagberedning kommer avhandlingen att granska hur liknande problem har lösts i de andra nordiska länderna. Ansvarsmodellen för juridiska personer utformas inte enbart utgående från de allmänna ansvarsförutsättningarna utan den beror också på hur juridiska personer uppfattas som straffrättsliga aktörer. Den juridiska personen kan antingen betraktas som underlag för näringsverksamhet, där ansvar vilar främst på individers handlingar, eller som självständiga samhälleliga aktörer som i sig självt kan ta ansvar för handlingar i dess verksamhet. Slutligen kommer avhandlingen att föreslå hur de alternativa lösningarna för att avgränsa juridiska personers straffansvar kunde användas i Finland.
  • Delia, Teresa (2024)
    Utgångspunkten i rättsstaten Finland är att alla är lika inför lagen. I strafflagen stadgas att den straffrättsliga ansvarsåldern i Finland är 15 år och av lagen framgår även att ung ålder är en allmän strafflindringsgrund. Den straffrättsliga processen och påföljdssystemet för en underårig gärningsperson (15-17 år) skiljer sig märkbart i jämförelse med processen för en myndig gärningsperson. I avhandlingen granskas de ungas specialställning inom straffrättssystemet och i fokus ligger strafflindring för unga gärningspersoner. I avhandlingen diskuteras kring syftet med strafflindring för unga gärningspersoner samtidigt som avhandlingen granskar huruvida vårt rättssystem beaktar offrets mänskliga rättigheter när unga gärningspersoner beviljas strafflindring. Även människovärdets okränkbarhet och rätten till liv granskas i avhandlingen, speciellt med tanke på brott mot liv. Följaktligen undersöks även möjliga ändringar i lagstiftningen i syfte att hitta bättre lösningar med tanke på offrets mänskliga rättigheter vid strafflindring. Någon form av lagändring skulle kunna resultera i ett bättre skydd för offret i Finland, speciellt när det gäller brott mot liv.
  • Jaakkola, Maria (2024)
    Tutkielman aiheena on vaaralliset rikoksentekijät ja erityisesti vaarallisten rikoksentekijöiden erityisseuraamukset. Tutkielmassa tarkastellaan seuraamusten historiaa, nykytilaa sekä tulevaisuutta. Vaaralliset rikoksentekijät ovat tällä hetkellä ajankohtainen aihe, sillä Suomessa on koettu viime vuosina tarpeelliseksi selvittää, millä keinoin yhteiskunnalle vaaralliset rikoksentekijät olisi mahdollista pitää erillään yhteiskunnasta. Uudessa hallitusohjelmassa ratkaisuna ongelmaan on esitetty varmuusvankeuden käyttöönottoa. Varmuusvankeus mahdollistaisi määräaikaisen vankeusrangaistuksen pidentämisen, mikäli tuomittua vankeusrangaistusta ei pidettäisi riittävänä muiden henkilöiden terveyden, vapauden tai turvallisuuden suojelemiseksi, ja olisi todennäköistä, että henkilö syyllistyy uudelleen törkeään väkivaltarikokseen. Tutkielmassa tarkastellaan syitä sille, miksi vaarallisia rikoksentekijöitä koskevaa lainsäädäntöä on koettu tarpeelliseksi uudistaa, ja mitä syitä uudistamisen taustalla mahdollisesti vaikuttaa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan yleisesti varmuusvankeutta sekä varmuusvankeuden soveltumista nykyiseen seuraamusjärjestelmäämme. Varmuusvankeus muistuttaa monilta osin aikaisemmin Suomessa vaarallisille rikoksentekijöille käytössä ollutta pakkolaitosjärjestelmää, josta luovuttiin lopullisesti vuonna 2006 muun muassa siihen liittyvien oikeusturvaongelmien vuoksi. Varmuusvankeus tuomitaan rikoksentekijälle oletetun vaarallisuuden perusteella, mitä voidaan pitää monelta osin ongelmallisena. Suomessa rikosoikeus pohjautuu tekorikosoikeudelle, mutta varmuusvankeudessa puolestaan on monia tekijärikosoikeudellisia piirteitä. Lisäksi varmuusvankeuteen liittyy ongelmia sen suhteen, olisiko kyseessä uusi rangaistuslaji vai jonkinlainen rikosoikeudellinen turvaamistoimenpide. Eri alojen asiantuntijat ovat esittäneet kriittisiä näkemyksiä varmuusvankeuteen liittyen eikä varmuusvankeuden käyttöönottoa esimerkiksi esitetty Oikeusministeriön vuonna 2023 teettämässä julkaisussa. Vaikuttaisikin siltä, että poliitikot pyrkivät varmuusvankeudella ensisijaisesti vastaamaan niin sanottuun julkiseen huoleen vaarallisista rikoksentekijöistä yhteiskunnassamme, eikä uudistuksella välttämättä ole todellista painavaa yhteiskunnallista tarvetta.