Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "ei opintosuuntaa"

Sort by: Order: Results:

  • Nurkkala, Helmi (2020)
    Alustataloudella tarkoitetaan uutta talouden alaa, jossa alustayhtiöt tarjoavat käyttäjilleen alustan, jolla käyttäjät voivat myydä tarjoamiaan tuotteita ja palveluita. Esimerkkejä tällaisista alustoista ovat Airbnb, Wolt, Foodora ja Uber. Alustatalous on tuonut mukanaan useita verotuksellisia haasteita, jotka liittyvät erityisesti tiedonkulkuun alustojen ja veroviranomaisten välillä. Verohallinnolla ei ole nykyisen lainsäädännön puitteissa väylää vaatia ja vastaanottaa tietoja alustalla taloudellista toimintaa harjoittavien käyttäjien tuloista yksilöityjä jälkikäteisiä tietopyyntöjä lukuunottamatta. Tällä hetkellä vastuu tulojen ilmoittamisesta on siis täysin verovelvollisilla. Heistä moni ei tuloja ilmoita joko tietämättömyydestään tai siksi, että tietää, että kiinnijäämisen riski on tämänhetkisessä tilanteessa pieni. Ilmiöön liittyy vahvasti siis myös harmaan talouden lisääntyminen. Tässä tutkielmassa keskitytään näihin haasteisiin ja niiden ratkaisemiseen pääosin henkilö- ja arvonlisäverotuksessa. Varsinainen tutkimuskysymys kuuluu seuraavasti: millaisia vero-oikeudellisia haasteita alustatalous on tuonut Suomelle, ja miten näitä voitaisiin tulevaisuudessa ratkaista. Tutkimusmenetelmä on pääosin lainopillinen, mutta myös oikeusvertailevaa näkökulmaa hyödynnetään mahdollisten ratkaisujen löytämisessä muista Pohjoismaista. Oikeuskäytäntöä ei tuoreesta aiheesta ole vielä ehtinyt Suomessa syntyä, joten varsinaisia ohjeita verolainsäädännön käytännön soveltamiselle alustatalouden kohdalla ei ole vielä päässyt syntymään. Soveltaminen ja työssäkin käytetyt esimerkit perustuvat siis pitkälti lainsäädännön lisäksi Verohallinnon luomiin ohjeisiin. Nykyinen lainsäädäntö ei ole selvästikään riittänyt alustoilla ansaittujen tulojen jäljittämiseen ja tehokkaaseen verottamiseen. Myös OECD ja Euroopan unioni ovat huomioineet haasteet, joten nämä kansainväliset tahot voivat osaltaan auttaa Suomea eteenpäin tilanteen ratkomisessa. Todennäköisintä on, että asia korjataan erityisesti veromenettelylain 15 §:n sivullisen yleistä tiedonantovelvollisuutta laajentamalla. Toinen tutkielmassa esitelty ratkaisu tiedonantovelvollisuuden laajentamisen rinnalla olisi pienimuotoisen toiminnan verovapaus. Muut Pohjoismaat näyttävät tässä esimerkkiä.
  • Vidén, Henna (2020)
    Euroopan unionin sisämarkkinat mahdollistavat tavaroiden, palvelujen, henkilöiden ja pääoman vapaan liikkuvuuden. Yhä suurempi joukko ammattihenkilöitä hyödyntää sisämarkkinoiden vapaata liikkuvuutta harjoittaakseen ammattiaan toisessa jäsenvaltiossa joko pysyvästi tai tarjotakseen palveluitaan väliaikaisesti ja satunnaisesti. Vaikka kyse on jatkuvasti kasvavasta ilmiöstä, ammattipätevyyden tunnustamista koskevaa oikeustieteellistä tutkimusta ei ole kattavasti tehty. Tämän lainopillisen tutkielman tarkoituksena on ollut vastata tähän puutteeseen luomalla yleiskäsitys siitä, miten ammattipätevyyden tunnustamista säännellään EU-oikeudessa. Tutkimusteemaa on lähestytty ensin luomalla katsaus ammattipätevyyden tunnustamisen historiaan ja siihen, miten sisämarkkinat ja ammattipätevyyden tunnustamista koskeva sekundaarinormisto ovat kehittyneet. Erityisesti unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä syntynyt vastavuoroisen tunnustamisen periaate on vaikuttanut merkittävällä tavalla tutkintotodistusten, tutkintojen ja muiden muodollista pätevyyttä osoittavien asiakirjojen vastavuoroiseen tunnustamiseen ja sitä voidaankin pitää ammattipätevyyden tunnustamisen perustana. Tämä kehitys on johtanut voimassa olevan ammattipätevyysdirektiivin syntymiseen, joka on keskeisin ammattipätevyyden tunnustamista sääntelevä EU-oikeuden instrumentti. Tutkielmassa on keskitytty ennen kaikkea ammattipätevyysdirektiivin keskeisen sisällön käsittelyyn, minkä lisäksi tutkielmassa on nostettu esiin siihen liittyviä haasteita. Ammattipätevyyden tunnustaminen perustuu oletukseen siitä, että ammattihenkilöt voivat hyödyntää perussopimuksen turvaamia perusvapauksiaan. Unionin perusvapaudet eivät kuitenkaan ole luonteeltaan absoluuttisia, sillä niitä voidaan rajoittaa perussopimuksen tunnustamilla rajoitusperusteilla sekä unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä syntyneillä, yleiseen etuun liittyvillä pakottavilla vaatimuksilla. Tutkielmassa on arvioitu näitä rajoitusperusteita unionin lainsäädännön ja oikeuskäytännön valossa. Tutkielman lopuksi on vastattu tutkielman alussa esitettyihin kysymyksiin ja arvioitu tutkielmassa tehtyjä havaintoja erityisesti oikeusvarmuuden näkökulmasta sekä pohdittu ammattipätevyyden tunnustamiseen liittyviä tulevaisuuden näkymiä.
  • Akerele, Michael (2016)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract When parties become unable to pay for the costs of arbitration, they sometimes seek to resort to litigation in national courts. In such circumstances, UK courts, in reference to the UK Arbitration Act, have held that impecuniosity of a party would not invalidate the agreement to arbitrate and impecunious parties could thus not be allowed to resort to litigation while there is a valid arbitration agreement. Research in this thesis found, in light of recent US courts decisions, that an economically superior party could purposely make arbitration expensive and consequently unaffordable for an economically inferior party by insisting on undue conformity with the requirements of procedural due process. When issue of impecuniosity is raised by a party who seeks to resort to litigation and a counterparty seeks to compel arbitration, the approach of the US courts is that the party who seeks to compel arbitration could either pay for the costs of arbitration or the impecunious party should be allowed to resort to litigation in the national court. This thesis suggests that in order not to foreclose economically inferior parties from obtaining justice because of impecuniosity which might be unscrupulously occasioned by economically superior parties during the course of arbitration, the UK courts should adopt similar approach taken by the US courts in some cases.
  • Haataja, Emmi (2020)
    Olika incitamentsprogram har under de senaste årtiondena blivit allt attraktivare som en metod att belöna och behålla nyckelpersoner och anställda i företaget. Vanliga incitamentsprogram är olika aktie- och optionsbaserade incitamentsprogram. Både i Finlands och i Sveriges skattelagar finns det bestämmelser om aktie- och optionsbaserade incitamentsprogram. I Finland finns de skatterättsliga bestämmelserna om anställningsoptioner och aktieemission på grundval av arbetsförhållande, så kallade personalemissioner, i Finlands inkomstskattelag (1532/1992) i 66 § och i Sverige finns de skatterättsliga bestämmelserna om motsvarigheterna personaloptioner och värdepappersförvärv på förmånliga villkor i Sveriges inkomstskattelag (1999:1229) i bland annat 10 kap. 11 §. Skattebehandlingen av dessa aktie- och optionsbaserade incitamentsprogram och i synnerhet förutsebarheten i beskattningen av dessa är relevant i Finland och Sverige då lagstiftningsåtgärder i syfte att göra användning av olika incitamentsprogram attraktivare genom att förbättra förutsebarhet i beskattningen har varit aktuella i de båda länderna på senaste tiden. Olika incitamentsprogram kan vara ekonomiskt sett betydelsefulla för de anställda. Det finns skatterättsliga och bolagsrättsliga frågor som är förknippade med användning av incitamentsprogram. En viktig fråga som gäller användning av olika incitamentsprogram är skattekonsekvenserna för de skattskyldiga samt tidpunkten för beskattningen för att bestämma förmånsvärdet. För att användning av incitamentsprogram ska vara smidigt förutsätts det att konsekvenserna gällande beskattningen kan beräknas på förhand, med andra ord sagt, att beskattningen är förutsebar. Förutsebarhet i beskattningen av dessa incitamentsprogram förutsätter följaktligen att gränsdragningen mellan dessa aktie- och optionsbaserade incitamentsprogram är tydlig. Med stöd av förutsebarhetsprincipen bör de skattskyldige kunna förutse sin beskattning och skattekonsekvenserna för sina handlingar. Om förutsebarhet inte förverkligas, kan detta ha ekonomiska konsekvenser. Svag förutsebarhet i beskattningen tär även på förtroendet för skattesystemet. I denna avhandling utreds det hur förutsebarheten förverkligas i beskattningen av anställningsoptioner och personalemissioner i Finland å ena sidan och förutsebarheten i beskattningen av personaloptioner och värdepappersförvärv på förmånliga villkor i Sverige å andra sidan. Relevant är i detta syftet gränsdragning mellan anställningsoptioner och personalemissioner i Finland och på motsvarande sätt gränsdragning mellan personaloptioner och värdepappersförvärv i Sverige. Förmånsvärdet beräknas vid olika tidpunkter och på olika sätt beroende på om det är frågan om en anställningsoption eller en personalemission i Finland. På motsvarande sätt beräknas förmånsvärdet i Sverige på olika sätt och vid olika tidpunkter beroende på om det är frågan om en personaloption eller ett värdepappersförvärv på förmånliga villkor. Dessa understryker gränsdragningens relevans med avseende på förutsebarheten i beskattningen. I denna avhandling systematiseras och tolkas de faktorer som påverkar gränsdragningen mellan dessa nämnda aktie- och optionsbaserade incitamentsformer i både Finland och i Sverige. Förutsebarheten i beskattningen analyseras sedan i ljuset av gränsdragningen mellan dessa nämnda incitamentsformer. Frågeställningarna undersöks genom användning av både rättsdogmatisk och rättskomparativ metod. Gränsdragningsproblematiken som existerar har uppmärksammats på lagstiftarnivå i både Finland och Sverige. De faktorer som har betydelse för gränsdragningen mellan anställningsoptioner och personalemissioner i Finland å ena sidan och gränsdragningen mellan personaloptioner och värdepappersförvärv på förmånliga villkor i Sverige å andra sidan är dock olika i de två länderna. De centrala gränsdragningsfaktorerna baserar sig i både Finland och i Sverige långt på de högsta förvaltningsdomstolarnas rättspraxis och framgår således inte tydligt av lagstiftning.
  • Biese, Anette (2020)
    The purpose of this thesis is to conduct research on the licensing of industrial projects and related requirements in Finland. The thesis will take a closer look at ten projects which have happened in Finland and the related environmental decisions. These environmental decisions set requirements by authorities which the companies have to adhere to in order to resume their practices and avoid sanctions. The thesis will have a closer look at these requirements from the viewpoint of the company and will further assess whether some of these requirements are too strict or futuristic and by that set too much responsibility on the company. At the beginning of the thesis the environmental impact analysis procedure will be described as the consequent report is the basis for which environmental decisions are given on by the authorities of the relevant ELY Centres. After the procedure has been explained the thesis will describe the main requirements set in the ten different environmental decisions which have been assessed. When assessing the requirements clear groupings could be found that reoccurred in the decisions. These were noise, waste, water, animal kingdom, emissions and reporting. Some of the requirements in these groups were very similar of nature and it could therefore be concluded that they were part of the norm in environmental requirements. However, while conducting my research it became evident that a number of requirements did not manifest them in all the decisions but stood out easily. This is partly due to the fact that each decision has to be done on its own merits based on the location of the project site and the type of project. Different requirements sometimes had extremely similar justification which led to the question: is the justification of these requirements up to par, as one justification could be used for a number of different requirements. It became apparent that the environmental decisions included requirements that could not necessarily be justified and therefore were setting too much responsibility on the companies. The companies have to take care of the environment but the reason for a requirement cannot be to set the company in a situation where they have to come up with new research methods and processes. In the end, the research topic was extremely difficult as the comparison of the environmental decisions turned out to be problematic due to the different nature of the projects. This has led to the fact that no decisive answer can be given to the question of corporate responsibility but this thesis may function as the foundation of further discussions and research with narrowed down subject matter.
  • Makkonen, Milja (2020)
    Tutkielman tavoite on selvittää, miten Suomessa ollaan ajettu, ohjattu ja kehitetty innovaatiopolitiikkaa vuosina 2007-2020. Tarkasteluun otetaan etenkin yritysverotukseen liittyvät innovaatiopoliittiset hankkeet ja selvitykset. Innovaatiopolitiikalla tarkoitetaan laajaa poliittisen päätöksenteon kokonaisuutta, jolla pyritään kannustamaan innovaatiotoimintaan sekä vahvistamaan yritysten tutkimus- ja kehitystoimintaa (T&K-toiminta). Innovaatiopolitiikalla pyritään talouskasvuun kannustamalla yrityksiä luomaan jotain uutta, eli innovoimaan. Talouskasvu on mahdollista, kun yritykset kilpailevat keskenään omilla aloillaan, ja pyrkivät luomaan toisiaan parempia tuotteita, palveluita ja prosesseja. Näin elinkeinoelämä uudistuu niin sanotun luovan tuhon ansiosta. Luovan tuhon perusajatus on, että heikommin menestyvät yritykset tai liikeideat joutuvat kilpailutilanteen hävitessään väistymään uusien tieltä. Luova tuho on siis tärkeä tuottavuuskasvun mekanismi. Valtion intressi T&K-toiminnan tukemisessa voidaan perustella T&K-toiminnan luonteella ja vaikutuksilla. Kun yritys investoi tutkimukseen ja kehitykseen, tämän toiminnan mukana syntyy hyvin todennäköisesti myös tietoa, joka ei tule ainoastaan sitä kehittävän yrityksen käyttöön. Näin yritys siis paitsi vauhdittaa talouskasvua, myös mahdollisesti hyödyttää toisia yrityksiä ympärillään omalla T&K-toiminnallaan. Yritysverotuksella voidaan kannustaa yrityksiä julkisen vallan tavoitteiden kannalta hyödylliseen toimintaan niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Esimerkiksi yrityksille voidaan myöntää uusiin innovaatioihin liittyviä verohuojennuksia, jolloin yritykset saattavat aktivoitua innovaatiotoiminnassaan enemmän, kuin ne olisivat aktivoituneet ilman huojennusta. Yritysverotus on siis käytännön väline, jolla innovaatiopolitiikkaa toteutetaan. Tutkielmassa käsitellään muun muassa T&K-lisävähennyskokeilua vuosilta 2013-2014 sekä uusien varausmahdollisuuksien sisällyttämistä suomalaiseen yritysverojärjestelmään. Tarkasteltu ajanjakso rajataan alkamaan vuodesta 2007, sillä hypoteesi on, että 2008 alkanut finanssikriisi asetti Suomelle muutospaineita maan talouden elvyttämiseksi. Tutkielmassa käsitellään innovaatiopolitiikan ohjausta ja toteuttamista hallitusohjelmien, ministeriöiden selvitysten sekä Tutkimus- ja innovaationeuvoston toiminnan kautta. Tutkielman laajuuden vuoksi muut innovaatiopolitiikan välineet, kuten julkiset hankinnat ja koulutuspolitiikka, rajataan ulos. Tutkielman laajuuden vuoksi aihe rajataan ainoastaan yritysverotukseen ja nimenomaan osakeyhtiöiden verokohteluun innovaatiopolitiikan näkökulmasta.
  • Hutukka, Päivi (2020)
    This thesis is about Intellectual Property and Financial Markets Law in comparative context – differences and similarities between the European Union and the United States in Patent Law, Copyright Law, Trademark Law, Banking Law, and Securities Law. Therefore, the covered areas of law are: Differences and similarities between the European Union and the United States in financial markets law: banking law, and securities law. Differences and similarities between the European Union and the United States in intellectual property law: patent law, copyright law, and trademark law. The thesis offers a fairly comprehensive yet summarized analysis of the differences and similarities of the EU and the U.S. in the fields of financial markets law and intellectual property law. This thesis can serve as a general overview to business people, policy makers, lawyers and judges dealing with the covered areas of law. For instance, corporate lawyers considering whether to initiate the IPO process in the U.S. or within the EU in his/her client’s behalf, companies considering the pros and cons of either filing for a patent in the U.S. or in an EU member state, and so forth could find the insights from this comparative study useful. This 80 pages thesis does not naturally replace seeking legal advice from experts in financial markets law and intellectual property law, since all the nuances of financial markets law and intellectual property law could not be covered in this study. This thesis can also be useful for legal scholars since the approach adopted in this study to include more than a legal concept or field of law exemplifies that conducting comparison on a wider scale, ‘meso-level comparison’, can be a fruitful approach to gain an overall picture of the differences and similarities of fields of law while enabling comparisons both within regions/countries as well as within fields of law themselves. Such additional comparative aspect can under some circumstances lead to unanticipated yet useful insights that might have otherwise been overlooked. For example, due to this approach one of the findings of this study among others includes that similarities in financial markets law and intellectual property law are partly explained by international harmonization efforts.
  • Degerman, Alexander (2019)
    Kestävä kehitys voidaan määritellä kehitykseksi, jossa tyydytetään nykyisten sukupolvien tarpeet vaarantamatta kuitenkaan tulevien sukupolvien mahdollisuutta tehdä samoin. Ennalta varautumisen periaate mahdollistaa puolestaan suojatoimet tilanteissa, joihin liittyy esimerkiksi vakavan ympäristöhaitan vaara, vaikka varma tieteellinen näyttö puuttuisikin. Sekä kestävä kehitys että ennalta varautumisen periaate ovat kansainvälisestikin tunnustettuja ympäristönsuojeluperiaatteita. Tästä huolimatta esimerkiksi periaatteiden käyttötavoista (rooleista) tuomioistuinten ratkaisuissa ei tiedetä tarpeeksi. Tutkielmassani pyrin selvittämään, mitä rooleja kestävän kehityksen ja ennalta varautumisen periaatteilla on ollut Euroopan unionin tuomioistuimen (EUTI) ja korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) ratkaisuissa vuosina 2017–2018. Tavoitteeni oli tutkia, mitä eroja ja samankaltaisuuksia tuomioistuinten välillä on kyseisten ympäristönsuojeluperiaatteiden käyttötavoissa. Lisäksi pyrin tuomaan esiin tekijöitä, jotka vaikuttavat näihin eroihin ja samankaltaisuuksiin. Tutkimuskysymyksiini vastaamisessa käytin yleisenä lähestymistapana oikeusvertailua, johon yhdistin pääasiassa empiiristä oikeustutkimusta. Lisäksi tutkielmassani oli lainopillisia piirteitä. Empiirisen tutkimuksen menetelmistä hyödynsin tutkielmassani oikeustapausanalyysiä, jonka kohteena olivat EUTI:n ja KHO:n ratkaisut vuosilta 2017–2018, sekä KHO:n työntekijöiden haastatteluja. Kyseiset menetelmät antoivat jossain määrin ristiriitaisia tuloksia, mitä käsittelen tutkielmassani. Tutkimustulokseni viittasivat kuitenkin siihen, että EUTI:n ratkaisuissa kestävälle kehitykselle ja ennalta varautumisen periaatteelle annetut roolit erosivat ainakin jossain määrin periaatteiden käyttötavoista KHO:n ratkaisuissa. Tämä näkyi esimerkiksi oikeustapausanalyysieni tuloksissa siten, että siinä missä EUTI näytti hyödyntävän kestävää kehitystä ja ennalta varautumisen periaatetta suurimmassa osassa tapauksistaan tulkintaperiaatteena, KHO vaikutti käyttävän näitä periaatteita erityisesti ratkaisuperiaatteen roolissa. Tämä ero periaatteille annetuissa rooleissa vaikuttaisi heijastelevan EUTI:n ja KHO:n toimivaltaan liittyviä oikeuskulttuurisia eroja. Toisaalta tutkimukseni perusteella näyttäisi myös siltä, että ympäristönsuojeluperiaatteiden rooleja erilaistavien oikeuskulttuuristen vaikutusten vastavoimana, EU-oikeudella ja EUTI:n ratkaisukäytännöllä on myös periaatteiden rooleja yhtenäistävää vaikutusta. Tämä tuli oikeustapausanalyyseissäni ja haastattelututkimuksessani esiin esimerkiksi samankaltaisuuksina siinä, miten EUTI ja KHO käyttivät ennalta varautumisen periaatetta Natura 2000 -alueita koskevan luontodirektiivin (92/43/ETY) 6 artiklaa soveltaessaan. Tutkielmani tulokset tukevat ajatusta, että ympäristönsuojeluperiaatteet eivät ole universaaleja oikeusperiaatteita, vaan riippuvaisia oikeuskulttuurisista vaikutuksista. Tosin oikeuskulttuurilla ei välttämättä kuitenkaan ole vain ympäristönsuojeluperiaatteiden rooleja erilaistavaa vaikutusta, vaan yhteinen oikeuskulttuuri voi myös yhdenmukaistaa periaatteiden käyttötapoja eri tuomioistuimissa.
  • Kormu, Annina (2020)
    Vuonna 1991 Suomessa ratifioidun lapsen oikeuksien sopimuksen nojalla lapselle on hänen ikäänsä ja kehitystasoaan vastaavalla tavalla annettava mahdollisuus tulla kuulluksi häntä koskevissa oikeudellisissa ja hallinnollisissa menettelyissä. Lapsen oikeus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti turvataan nimenomaisesti myös perustuslaissa. Lapsen oikeus saada tietoa häntä koskevassa lastensuojeluasiassa ja mahdollisuus esittää siinä mielipiteensä kuuluukin myös lastensuojelun yleisiin periaatteisiin ja lähtökohtiin lastensuojelulain 5 §:n nojalla. Lapsen henkilökohtaisesta kuulemisesta hallinto-oikeudessa lastensuojeluasian asianosaisena säädetään lastensuojelulain 86 §:ssä, jota voidaan pitää lapsen prosessuaalisen aseman kannalta ainutlaatuisena säännöksenä. Lapsen tuomioistuinosallisuus lastensuojelulaissa on yleisestikin järjestetty paikoin muusta lapsilainsäädännöstä erottuvalla tavalla. Lapsi on ensinnäkin lähtökohtaisesti häntä koskevassa lastensuojeluasiassa aina asianosainen. Lisäksi 12 vuotta täyttäneellä lapsella on oikeus käyttää lastensuojeluasiassaan huoltajan rinnalla itsenäistä puhevaltaa. Oikeutta tulla kuulluksi tukeekin tällöin olennaisesti lapsen oikeuksien sopimuksen asettamien velvoitteiden ohella perustuslain 21 §:ssä sekä Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 (1) artiklassa asetetut oikeusturvan ja oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimukset. Lapsen oikeutta kontradiktoriseen prosessiin on toteuttava lapsen erityisten oikeuksien asettamista lähtökohdista ja niiden rajaamalla tavalla. Lisäksi lapsen oikeus nauttia perhe-elämäänsä kohdistuvaa kunnioitusta tukee keskeisesti lapsen menettelyllisiä oikeuksia lastensuojeluasian käsittelyssä. Tiedonsaantioikeutta voidaan pitää tietynlaisena lapsen kuulemisen ja osallisuuden perusedellytyksenä. Lapsen on saatava päätöksenteon perusteena olevista seikoista tietoa riittävällä tavalla, jotta hän voisi asiassaan aidon oman näkemyksensä muodostaa ja jotta näkemykselle voitaisiin myös antaa päätöksenteossa asianmukainen painoarvo. Lapsen tiedonsaantioikeus ei lähtökohtaisesti edellytä, että lapselle olisi annettava kaikki asiaa koskevat tiedot. Lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin suojelemiseksi on tärkeää, että osallisuusoikeuden toteuttamisessa tunnistetaan mahdolliset osallistumisesta aiheutuvat kielteiset seuraukset lapselle. Lastensuojelulain 86.1 §:n nojalla lapselle ei saa antaa sellaisia tietoja, jotka voisivat vakavasti vaarantaa hänen terveyttään tai kehitystään. Arvio tiedon vaikutuksista on aina tehtävä suhteessa lapsen ikään, kehitystasoon sekä erityisiin olosuhteisiin ja ominaisuuksiin. Jotta lapsen tiedonsaantioikeus voisi toteutua mahdollisimman täysimääräisesti, on lisäksi olennaista huomata, ettei lastensuojelulain 86.1 § ole ainoa lapsen tiedonsaantioikeutta lastensuojelun asianosaisena tuomioistuimessa määrittävä säännös, vaan tiedonsaantioikeudesta säädetään myös lastensuojelulain ulkopuolella. Keskeisimpiin tiedonsaantioikeutta määritteleviin säännöksiin kuuluu tältä osin mm. oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa annetun lain 9.3 §, jonka mukaan lapsen tiedonsaantioikeutta hallintotuomioistuimessa voidaan rajoittaa lapsen edun nojalla. Lastensuojelulain 86.1 §:n terveyttä tai kehitystä vakavasti vaarantavan tiedon antamista koskeva kielto ei ole pelkästään lapsen tiedonsaantioikeuden sisältöä konkreettisesti määrittävä säännös, vaan sen ohella kielto ohjaa tuomioistuimen harkintaa kuulemisen toteuttamisen tavassa. Lapsen osallisuuden ja suojelun takaaminen voivat tällöin rajoittaa muiden asianosaisten prosessuaalisia oikeuksia. Mikäli terveyttä tai kehitystä vakavasti vaarantavan tiedon välittymistä lapselle ei pystyttäisi yhteisessä suullisessa käsittelyssä estämään, ja lapsen suojelemiseksi tai itsenäisen mielipiteen varmistamiseksi katsotaan tarpeelliseksi, voi tuomioistuin järjestää kuulemisen lastensuojelulain 86.2 §:n nojalla muiden oikeudenkäynnin osapuolten läsnäoloa rajoittamalla. Tällöin asianosaisilla tulee kuitenkin lähtökohtaisesti olla oikeus saada tietoa kuulemisen sisällöstä, ellei tiedonsaantioikeuden rajoittamista pidetä tarpeellisena lapsen suojelemiseksi tai hänen muun erittäin tärkeän etunsa turvaamiseksi. Asianosaisten oikeuksien rajoittamisessa on tällöin huomioitava perhe-elämän suojan sekä oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin lastensuojelumenettelylle asettamat vaatimukset. Nämä vaatimukset olisi erittäin tärkeä tuoda esille myös lastensuojelulain 86 §:n sanamuodossa.
  • Lappalainen, Ada (2020)
    Maantieteellisiä merkintöjä käytetään takaamaan kuluttajille, että tuote on valmistettu jollain maantieteellisellä alueella, josta sen erityispiirteet johtuvat. TRIPS-sopimus asettaa maantieteellisten merkintöjen suojalle minimitason, mutta itse maantieteellisten merkintöjen suoja on mahdollista toteuttaa jäsenvaltioissa esimerkiksi tavaramerkkijärjestelmän, yhteismerkkien, vilpilliseltä kilpailulta suojaamisen tai erityisen maantieteellisiä merkkejä koskevan järjestelmän kautta. EU:ssa suoja on toteutettu sui generis -muotoisella nimisuojajärjestelmällä, joka on osa unionin yhteistä maatalouspolitiikkaa. Tutkielmassa etsitään vastausta siihen, miten kulttuurinen kestävyys voi olla maantieteellisten merkintöjen suojassa relevantti, ja millä tavoin EU:n laatujärjestelmäasetus (EU) N:o 1151/2012 sekä TRIPS-sopimus mahdollistavat sen toteutumisen. Koska maantieteellisten merkintöjen tulee immateriaalioikeudellisena suojamuotona toteuttaa myös suojamuodon tunnusmerkkioikeudelliset tavoitteet, tutkielmassa selvitetään alakysymyksenä sitä, miten sääntely yhdistää nämä immateriaalioikeudelliset ja kestävyyteen liittyvät tavoitteet. Näiden tavoitteiden toteutumista arvioidaan erityisesti oikeuskirjallisuudessa esitettyjen kannanottojen, EU:n tuomioistuinten oikeuskäytännön sekä tapausesimerkkien valossa. Vastauksena edellä mainittuihin tutkimuskysymyksiin tutkielma argumentoi, että maantieteellisten merkintöjen suoja vaikuttaa edistävän kulttuurista kestävyyttä parhaiten sui generis -tyyppisten suojajärjestelmien kautta. Kyseisen kaltaisissa järjestelmissä kulttuurin suojelu on sisäänrakennettu järjestelmään jo osana maantieteellisten merkintöjen määritelmää. Esimerkiksi EU:n laatujärjestelmäasetuksessa alkuperänimityksen saaminen on kytketty ”inhimillisten”, kulttuuriin liittyvien tekijöiden olemassaoloon merkinnällä suojattavassa tuotteessa. Muutkin järjestelmän ominaispiirteet, kuten merkinnän kollektiivinen omistaminen ja suhteellinen edullisuus verrattuna esimerkiksi patentointiin ovat piirteitä, jotka suhteuttavat yleisen edun tavoitteen yksityisiin kaupallisiin etuihin kohtalaisen tasapainoisesti. Käytännön tasolla järjestelmä on kuitenkin osoittautunut monessa suhteessa puutteelliseksi, mikä on antanut aihetta kritisoida suojamuodon tavoitteiden toteutumista. Esimerkiksi maantieteellinen täsmällisyys, jonka voi katsoa olevan järjestelmän ensisijaisia tavoitteita, on oikeuskäytännön ja kansainvälisten sopimusten myötä vaikuttanut heikentyneen. Maailmankaupassa, jonka raameissa myös maantieteellisiä merkintöjä pääasiassa suojataan, on jo pitkään keskusteltu maantieteellisiä merkintöjä koskevan suojan laajentamisesta. Nykyistä kattavamman suojan tarjoaminen ja sen ulottaminen myös uusiin tuoteryhmiin, kuten kehittyville maille tärkeisiin käsitöihin tai raaka-aineisiin voisi estää teollisuusmaita hyödyntämästä näihin liittyvää mainetta omissa merkinnöissään. Kansainvälisten neuvottelujen osoittautuessa kankeiksi voi paikallinen taso kuitenkin olla tehokkaampi suojamuodon kulttuurisen kestävyyden edistämisessä. Koska maantieteelliset merkinnät suojaavat nimenomaan merkintöjä, vaikkakin välillisesti myös itse tuotteita ja niiden valmistusmetodeja, on tärkeää, että kulttuurisen kestävyyden toteutuminen varmistetaan yhdistämällä maantieteellisten merkintöjen suoja osaksi laajempaa immateriaalioikeuksien suojaamisstrategiaa myös kehittyvissä maissa.
  • Marttinen, Kaisa (2020)
    Valvontalautakunta on Asianajajaliiton yhteydessä toimiva riippumaton elin, joka valvoo asianajajia, julkisia oikeusavustajia ja tietyin edellytyksin luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia eli lupalakimiehiä ja arvioi valvottavien menettelyn ammattieettisyyttä. Tutkielman aiheena on valvontamenettely valvontalautakunnassa erityisesti sen julkisuuden ja salassapitokysymysten näkökulmasta. Valvontalautakunta käyttää tehtävässään julkista valtaa ja hoitaa julkista hallintotehtävää, jonka antaminen muulle kuin viranomaiselle edellyttää perustuslain 124 §:n mukaan, etteivät hyvän hallinnon perusteet vaarannu ja että tehtävän hoitaminen tällaisen tahon toimesta on tarkoituksenmukaista. Myös julkisuusperiaatteen noudattaminen kuuluu hyvän hallinnon takeisiin. Julkisuudella taataan toiminnan ennakoitavuus ja uskottavuus sekä yleisön luottamus. Valvontalautakunnan toimintaan ja asiakirjojen julkisuuteen sovelletaan julkisuuslakia ja hallintolakia ja menettely on lähtökohtaisesti asiakirjajulkista. Valvontamenettely muistuttaa hallintomenettelyä, mutta valvonta-asian käsittely eroaa hallintoasian käsittelystä erityisesti muutoksenhaun suhteen, kun muutosta valvontalautakunnan ratkaisuihin haetaan hovioikeudelta hallinto-oikeuden sijaan. Tällä on vaikutusta asiakirjojen julkisuuteen ja salassapitoon sovellettavan lain valinnassa, sillä julkisuuslain sijaan hovioikeudessa valvonta-asian asiakirjoihin sovelletaan oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa annettua lakia, joka asettaa julkisuuslakia korkeammat edellytykset asiakirjojen salassapidolle. Valvonta-asian käsittely on pääosin kirjallista ja käsittelyn julkisuuteen on sovellettavissa, mitä hallintoasioiden käsittelyn julkisuudesta on hallintolaissa säädetty. Yleisöjulkisuutta ei näin sovelleta valvontamenettelyyn. Valvontalautakunnan asiakirjat ovat kuitenkin julkisuuslain perusteella lähtökohtaisesti julkisia ja viranomaisen asiakirjoihin rinnastettavissa. Julkisuutta rajoittaa julkisuuslain salassapitosäännösten lisäksi myös asianajajan salassapitovelvollisuus. Asianajajan laissa säädetyn salassapitovelvollisuuden alaiset tiedot ovat myös valvontalautakunnassa salassa pidettäviä. Tilanne voi kuitenkin muuttua, jos valvontalautakunnan ratkaisusta valitetaan hovioikeuteen, jolloin salassapidon edellytyksenä on lisäksi se, että tiedon paljastumisesta aiheutuisi todennäköisesti merkittävää haittaa niille eduille, joita laissa säädetty salassapitovelvollisuus suojaa. Hyvää asianajajatapaa koskevissa ohjeissa säädetyn vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvat tiedot eivät voi olla salassa pidettäviä hovioikeuden lisäksi myöskään valvontalautakunnassa, sillä salassapito edellyttää lain tasolla määrättyä salassapitovelvollisuutta. Asianajaja on kuitenkin velvollinen vastaamaan valvonta-asiassa näiden velvollisuuksien rajoittamatta. Velvollisuudet, joita asianajajan edellytetään noudattavan, ovat ristiriidassa keskenään. Ristiriitatilanteen ratkaiseminen niin, että sekä asianajajan että hänen asiakkaansa intressit toteutuisivat, edellyttäisi asianajajalain muutosta. Asianajajan lakisääteinen salassapitovelvollisuus pitäisi laajentaa koskemaan myös vaitiolovelvollisuuden alaisia tietoja.
  • Leedo, Liis (2020)
    Merger control in the European Union is governed by the EC Merger Regulation No 139/2004 (the EUMR), which sets out jurisdictional thresholds that the merging companies need to exceed for the transaction to be reportable. The current EUMR relies on thresholds that are based on the annual turnover of the merging parties. These turnover-based thresholds, which were as a political compromise, provide a straightforward way of determining which mergers need to be notified to the Commission. However, developments in the digital economy have facilitated a trend, especially in the technology markets, where companies acquire innovative start-ups, to either take over their valuable assets or restrict competition and their position on the market. These acquired start-ups generally produce minimal turnover but have a large user base and valuable data sets. Thus, these aforementioned mergers do not fall under the Union dimension, due to the currently applicable high turnover-based thresholds. This study assesses if turnover-based thresholds are effective enough to tackle mergers occurring in the digital economy and whether there is a need to introduce additional thresholds to complement the currently applicable thresholds. In addition, the study researches what principles should be followed when introducing new thresholds and what are the possible new alternative thresholds that the Commission could introduce. This is a legal dogmatic study, which also includes come comparative elements. It contains seven chapters, each one addressing and examining certain aspects of the research questions. Chapter 1 introduces the subject matter, objectives and rationales for the carrying out of this study. Chapter 2 gives an overview of the framework of merger control, Chapter 3 discusses whether the existing EU merger control threshold criteria are inadequate of the digital era. Chapter 4 gives an overview of different thresholds used in seven jurisdictions, Chapter 5 compares the possible alternative thresholds with three normative benchmarks and gives recommendations for introducing new threshold criteria in the EU. Chapter 6 concludes and answers the research questions and gives suggestions for further research. The study found that that the currently applicable high turnover-based thresholds set out in the EUMR are not sufficient enough to capture mergers in the digital economy. In addition, considering the needs of the digital economy, especially the fact that the number of transactions taking place in the technology markets is rapidly increasing, the Commission should introduce in addition to the turnover-based thresholds alternative thresholds, especially in technology markets, to predict the potential anti-competitive outcomes of mergers, which are not suitable to be thoroughly assessed solely based on the turnover figures of the parties. Additionally, the study suggests that new alternative threshold criterion, based on transaction value, could be introduced to the EUMR. This threshold would be able fill the gap in the EUMR, so that the Commission could investigate notable transactions in the digital economy which are likely to produce competitive harm but currently lack the turnover to fall within the EU’s jurisdiction.
  • Falck, Andrea (2019)
    Gambling is not a new societal phenomenon. Because of the special nature of the industry, it was excluded from the application of the Treaty rules. Since gambling services are increasingly consumed online, Member States have struggled with protecting consumers from the harmful effects of gambling, especially when gambling legislation is not harmonized in the Internal Market of the EU. While gambling services have been excluded from the Treaty, recent case law has considered online gambling to be subject to the Treaty. Consequently, legislators have strived to settle other ways to channelize the gambling consumption to safe and controlled gambling platforms. Since advertising aims to stimulate the consumption of a good or service, legislators consider it as a suitable steering tool, especially when the Treaty prohibit restrictions to the free movement of goods and services, unless restrictions are made for consumer protection or fraud prevention purposes. Most Member States therefore moderate gambling advertisement. Because the industry is not harmonized, gambling legislation varies among Member States. Even if the industry is not regulated by sector specific revaluation, it is subject to secondary legislation. Consequently, Member States gambling legislation is insufficient and therefore often leaves room for interpretation. Gambling services have always been extensively advertised world-wide and is often perceived as aggressive. Since the effect of gambling advertisement has not been established, it is questionable if it is suitable for channelization. By analyzing current gambling legislation of Member States, the study strives to establish an understanding of how gambling advertising is used in the Internal Market and to determine if advertising is an appropriate tool for gambling channelization. It also strives to establish if gambling advertisement in fact falls under the category aggressive marketing practices. This is a legal dogmatic study, which also include some comparative elements. The study is also influenced by the subjective view of the author. Main findings of the study are that gambling legislation varies among Member States and therefore it is challenging of Member States to ensure a high level of consumer protection when it comes to gambling services provided in the Internal Market. Because the effect of excessive gambling advertisement has not been established, the study suggests three alternative means of channelization. First suggestion is to harmonize the gambling industry by introducing sector specific minimum legislation, which would minimize the need for channelization. The second suggestion, is to implement geo-blocking mechanisms, to prevent consumers from entering unauthorized providers services. Even if the Treaty rules prohibit restrictions to the free movement of goods and services in the Internal Market, such measures can be considered appropriate on the grounds of consumer protection. Especially when gambling services currently are excluded from the Service Directive and therefore also the geo-blocking directive. The final suggestion, is to introduce stronger sanctioning power for supervisory bodies and to increase cross-border enforcement of law. Such incentive is also in line with current legislative incentives. However, it would be most suitable as a complement to another restrictive measure, e.g. geo-blocking. Increased supervision and enforcement, would also be recommended since the supervision of the industry currently is quite fragmented. Especially supervision of gambling advertisements is preferable, e.g. by implementing pre- and post evaluations of gambling advertisements. Because of the excessive nature of gambling advertisements and the fact that its effects have not been established, it is recommended that other ways to steer the gambling consumption to controlled platforms, are established. The study recommends the use of either harmonization of law or the use of geo-blocking mechanisms, whereas increased supervision and stronger enforcement of law can function as a suitable complement. Further research in the area of gambling advertising regulation is recommended.
  • Widd, Cecilia (2020)
    Tutkielmani tutkimuskysymyksenä on palkkasaatavan vanhentuminen. Käytin lähdemateriaalina vanhentumis- ja työoikeudellisten säädösten esitöitä, oikeuskirjallisuutta, oikeuskäytäntöä ja vertailevia argumentteja Ruotsin oikeudesta. Osakysymyksinä käsittelen vanhentumisajan alkamishetkeä ja vanhentumisajan pituutta, vanhentumisen katkaisemista ja sääntelyn pakottavuutta yhteydessä sopimusvapauden piiriin kuuluviin kysymyksiin. Vanhentumisajan pituus ja sen alkaminen määräytyy sovellettavan lain ja palkkasaatavan lajin mukaan. TSL:iin perustuvat saatavat vanhentuvat sen mukaan työsuhteen kestäessä viidessä vuodessa ja työsuhteen päätyttyä kahdessa vuodessa. Työaikasaatavat ja lomiin liittyvät saatavat vanhentuvat TAL:n ja VLL:n mukaisesti kahdessa vuodessa. Vanhentumis- tai kanneajan alkamisessa työsuhteen kestäessä on eroja lakien välillä. Tutkielmassa havaittiin myös, että tietyt saatavat eivät vanhene minkään työoikeudellisen lain mukaan, vaan näihin on sovellettava yleistä vanhentumislakia. Tällaisia saatavia ovat esimerkiksi sellaiset optiot, jotka eivät ole osa palkkaa. Vanhentumisen katkaisemisen osalta tarkasteltiin katkaisukeinojen käytettävyyttä eri lajisten palkkasaatavien osalta ja havaittiin, että vapaamuotoisia katkaisukeinoja, joihin liittyy yksilöintivaatimus, voidaan käyttää ainoastaan TSL 13:9:n mukaan vanhentuvien saatavien osalta työsuhteen kestäessä. Kanneaika taas voidaan katkaista ainoastaan oikeudellisia katkaisutoimia käyttäen. Olen nähnyt tämän ongelmalliseksi työsuhteen asianosaisroolien kannalta, sillä kanteen nostamiseen on työsuhteen kestäessä huomattavan korkea kynnys. Olen tutkinut myös sopimusvapauden ja pakottavan sääntelyn suhdetta, sillä vanhentumissääntely ja VanhL ovat pakottavia velallisen eduksi kun taas työoikeudessa suojakohteena on työntekijä. Sopimusvapauden piiriin kuuluviin kysymyksiin vaikuttaa se, katsotaan työoikeudellisten säädösten pakottavuussäännösten syrjäyttävän VanhL:n pakottavuutta koskevan sääntelyn vai onko VanhL:n esitöiden lausumaa siitä, että erityissääntely koskee vain vanhentumis- ja kanneaikojen pituutta ja muut kysymykset ratkaistaan VanhL:n mukaan, tulkittava niin, että VanhL:n pakottavuussäännös vaikuttaa myös työoikeudellisissa suhteissa.
  • Leach, Miko (2020)
    Substanssiaiheena on patenttioikeudellinen ekvivalenssioppi, jota tutkitaan oikeusvertailun keinoin. Tarkoituksena on selvittää, miten angloamerikkalaisessa ja pohjoismaisessa patenttioikeudessa käsitetään patentin ekvivalenttiloukkaus. Selvityksen puitteissa vertaillaan kyseessä olevia eri lähetysmistapoja. Samanlaisille lähetysmistavoille pohditaan syitä oikeudellisen harmonisaation, juridisten ammattien globalisoitumisen ja transnationaalisten patenttioikeusteorioiden pohjalta. Poikkeaville lähestymistavoille pohditaan syitä oikeuspluralismin ja lainsäädännöllisten tavoitteiden vastakkaisuuksien seurauksena. Aihe on ajankohtainen ja mielenkiintoinen, koska viime aikoina patentin suojapiirin tulkinnassa ja patentinloukkausarvioinnissa on tapahtunut merkittäviä uudistuksia. Tästä on esimerkkinä englantilaista patenttioikeutta vuonna 2017 mullistanut Actavis v Eli Lilly –prejudikaatti Ison-Britannian korkeimmasta oikeudesta. Patentinhaltijan liiketaloudellisen edun ja kolmansien osapuolien yleisen edun kannalta on tärkeä ymmärtää mahdollisimman tarkasti, kuinka laajasti patentin suojapiiriä voidaan tulkita. Tämän avulla selkeytyy arviointi siitä, kuinka laaja-alaisesti patentti suojaa keksintöä ekvivalenteilta ratkaisuilta. Näiden kysymysten moninaisuutta lisää patenttiloukkausarvioinnin luonne. Esimerkiksi vaikka Euroopassa patenttien myöntäminen ja suojapiirin tulkinta on harmonisoitu Euroopan patenttisopimuksen avulla, patentin loukkaukseen liittyvät arvioinnit kuuluvat toistaiseksi jäsenvaltioiden omaan toimi –ja harkintavaltaan. Vertailtavat maat ekvivalenssiopillisine lähestymistapoineen ovat Yhdysvallat, Englanti, Ruotsi ja Suomi. Maat on valittu osittain sen perusteella, että kaksi edustavat common law –oikeuskulttuuria ja kaksi edustavat eurooppalaista säädösoikeudellista oikeuskulttuuria. Amerikkalainen ekvivalenssioppi on maailmalla laajasti tunnettu. Englannissa taas on koettu vastikään merkittävä uudistus patentin suojapiirin tulkinnassa ja patentinloukkausarvioinnissa. Ruotsissa on Suomeen verrattuna vakiintuneempi ekvivalenssioppi. Samanlaisuuksia ja poikkeavuuksia avataan neljällä eri vertailevalla kysymyksellä, jotka liittyvät ekvivalenssiopin oikeuskäytännölliseen soveltamiseen, perustaan, rajoittamiseen ja kolmansien osapuolien oikeusturvakeinoihin. Tämän jälkeen samanlaisuuksia ja poikkeavuuksia pohditaan tarkemmin ensimmäisessä kappaleessa mainittujen seikkojen valossa. Lopputuloksena on havaittu, että maiden välillä on lukuisia samanlaisia lähetysmistapoja ekvivalenssiopin suhteen. Siitä huolimatta maiden välillä on myös selviä poikkeavia lähestymistapoja. Esimerkiksi amerikkalainen ja ruotsalainen patenttioikeus vaikuttavat olevan lähempänä toisiaan kuin englantilainen ja suomalainen patenttioikeus, vaikkakin englantilainen patenttioikeus on vuodesta 2017 lähtien muistuttanut lähestymistavoiltaan enenevissä määrin amerikkalaista ja ruotsalaista patenttioikeutta ekvivalenssiopin suhteen. Sitä vastoin suomalaisessa patenttioikeuskäytännössä ei eräiden viimeaikaisten markkinaoikeuden ratkaisujen tulkinnan perusteella ole havaittavissa yhtä selkeää tulkintamallia kuin muissa vertailtavissa maissa ekvivalenssiopin soveltamisen suhteen. Johtopäätös on, että lähestymistapa suomalaisessa patenttioikeudessa muistuttaa siten enemmän englantilaista purposive construction –tulkintamallia (ks. Ison-Britannian korkeimman oikeuden nyttemmin kumoama Kirin-Amgen –prejudikaatti vuodelta 2004). Yhdeksi vaikuttavaksi tekijäksi samanlaisissa lähestymistavoissa todetaan oikeudellisten ammattien globalisoituminen. Tuomarien käymä kansainvälinen dialogi, juristien kansainvälistyvä kouluttautuminen ja oikeustieteilijöiden kansainvälinen tutkimustyö ovat osaltaan vaikuttaneet samanlaisiin tulkintamalleihin ekvivalenssiopista. Yhdeksi vaikuttavaksi tekijäksi poikkeavissa lähestymistavoissa todetaan oikeuspluralismi. Patenttioikeudellisen käytännön taustalla vaikuttavat patenttioikeudelliset teoriat poikkeavat toisistaan (ks. central ja peripheral sekä patent bargain –tulkintateoriat), mikä on osaltaan vaikuttanut poikkeaviin tulkintamalleihin ekvivalenssiopista.
  • Hietanen, Laura (2019)
    Tutkimustehtävänä on arvioida ei-taloudellisen tiedon merkitystä rahoitusmarkkinoilla ja selvittää, toimivatko rahoitusmarkkinat vallitsevan sääntelyn puitteissa tehokkaasti vai tarvitaanko mahdollisesti lisää sääntelyä. Tutkimuksessa kartoitetaan sijoittajien tarvetta ei-taloudelliselle tiedolle ja tarkastellaan yhtiöiden raportointia yhteiskunnallisten arvojen noudattamisesta ja edistämisestä. Ei-taloudellisen tiedon julkistamista tarkastellaan etenkin yhtiöiden hallinnoinnin näkökulmasta. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, vastaavatko institutionaalisten sijoittajien asettamat raportointivelvollisuudet sijoittajien ei-taloudellisen tiedon saannin tarpeeseen riittävästi, vai onko lakisääteistä tiedonantovelvollisuutta laajennettava. Tiedonantovelvollisuutta tarkastellaan markkinoilla kaupankäynnin kohteeksi otettujen arvopaperien liikkeenlaskijoiden osalta niin kuin se niitä velvoittaa tai tulisi velvoittaa. ESG-raportointi ja -kriteerit sen sijaan ovat yksi keino arvioida ja toteuttaa yritysvastuullisuutta. ESG-kriteereillä tarkoitetaan tutkimuksessa ympäristöön, yhteiskuntaan ja hallinnointiin liittyviä kriteereitä ja niihin liittyvää liikkeeseenlaskijoille asetettua raportointivelvollisuutta. ESG-kriteerit integroituneena investointipäätöksiin edellyttävät yhtiöiltä laajempaa tiedonantovelvollisuutta. Sääntelytarpeita on tarkasteltava siis tiedonantovelvollisuuden funktiosta lähtöisin ja punnittava onko sääntelytoimenpiteet tarpeellisia markkinoilla vai ei. Tiedonantovelvollisuuden funktiota tarkastellessa osoitettiin, että informaatiotehokkuuden voidaan ajatella tehostavan rahoitusmarkkinoiden tehokkuutta. Markkinoilla kehittynyt laajempi tiedonanto ilman sääntelyn laajentumista on osoitus, että laajemmalle tiedonantovelvollisuudelle on paikkansa. Voimassa olevan lainsäädännön tarkastelu osoitti, että lainsäädäntö ei ole kyennyt vastaamaan tarpeeksi liian joustavan raportoinnin aiheuttamiin haasteisiin. Samoin myös kansainvälisten ei-sitovien linjauksien vapaaehtoisuus osoittautui riittämättömäksi vertailukelpoisten raportointien luomiseksi. Myös institutionaalisten sijoittajien edellyttämän tiedonannon tarkastelun osalta osoittautui, että vaatimukset eivät ole riittävässä määrin yhteneviä, jotta konsensus raportoitavista vastuullisuusnäkökohdista olisi kehittynyt sekä hallinnollinen osuus ESG-kriteereistä olisi tarpeeksi jouhevasti integroitu kriteerien osaksi. Tarkastelu osoitti, että muun kuin taloudellisten näkökohtien raportoinnin lainsäädännöllinen kehitys voidaan katsoa tarpeelliseksi.
  • Hakanen, Roi (2020)
    Ulkomainen vuokratyöntekijä on verotuksessa erotettu omaksi erityisryhmäkseen sekä kansallisessa verolainsäädännössä että kansainvälisessä vero-oikeudessa. Kansallisessa lainsäädännössä ulkomaisen vuokratyöntekijän verotuksesta säädetään tuloverolaissa ja laissa rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta. Ulkomaisten vuokratyöntekijöiden toiminnasta saatua tuloa koskee useissa verosopimuksissa oma säännös, jonka perusteella tulon lähdevaltiolla on verotusoikeus vuokratyöntekijän palkkatuloon, vaikka mekaanikkosäännön edellytykset täyttyvät. Suomella on vuokratyön salliva verosopimus yhteensä 23 eri valtion kanssa. Verosopimuksettomassa tilanteessa Suomella on verotusoikeus rajoitetusti verovelvollisen vuokratyöntekijän palkkatuloon TVL 10 §:n 4 c kohdan nojalla. Vuokratyöntekijöitä koskeneen vuoden 2007 kansallisen lainsäädäntöuudistuksen ja verosopimuksia koskeneiden muutosten jälkeen rajoitetusti verovelvollisten työntekijöiden työnmuoto on muutettu pääosin aliurakoinnin ja alihankinnan muotoon, koska verosopimusten mukaan niiden ulkomaisten aliurakointi- ja alihankintayritysten, joille ei muodostu Suomeen kiinteää toimipaikkaa, on Suomella verotusoikeus tällaisen yrityksen työntekijän palkkatuloon vasta, kun mekaanikkosäännön edellytykset eivät täyty. Suomi kilpailee ulkomaisesta työvoimasta ja kansainvälisistä osaajista muun maailman kanssa. Euroopan unionin yksi perusperiaatteista on työvoiman vapaa liikkuvuus ja Suomeen tullaan yhä enemmän tekemään työtä lähialueilta kuten Virosta ja Puolasta. Omien työntekijöiden lisäksi yritykset käyttävät myös ulkomaisia vuokratyöntekijöitä ja alihankintaa. Vuokratyöntekijöitä koskeneesta lainsäädäntöuudistuksesta ja verosopimusmuutoksista johtuen, ulkomaisten vuokratyöntekijöiden määrä on Suomessa viimeisen 10-vuoden aikana pysynyt suhteellisen matalana, vaikka lähetettyjen työntekijöiden määrä on kaksinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana. Työvoiman vuokrauksen, sekä aliurakoinnin ja alihankinnan välinen rajanveto on häilyvä, ja se tulisi määritellä nykyistä tarkemmin. Toiseksi ulkomaisen yhteisön kiinteän toimipaikan muodostumisen aikarajan täyttymisen arviointia tuloverotuksessa rakennus-, asennus- tai kokoonpanotoiminnan osalta olisi hyvä selvittää uudelleen. Toisin kuin arvonlisäverotuksessa, toisiinsa liittymättömiä urakointikohteita ei tuloverotuksessa lasketa yhteen verosopimuksen kiinteän toimipaikan aikarajan täyttymistä arvioitaessa. Mikäli ulkomaisen yhteisön toisiinsa liittymättömät urakointikohteet laskettaisiin tuloverotuksessa arvonlisäverotuksen kiinteän toimipaikan aikarajan tavoin yhteen, heikentäisi se ulkomaisten yhteisöjen rajoitetusti verovelvollisten työntekijöiden mahdollisuuksia työskennellä mekaanikkosäännönalaisena työntekijänä Suomessa. Suomen olisi kansainvälisen verotuksen kehityssuunnan vuoksi tärkeä ottaa käyttöön myös taloudellisen työnantajan käsite, joka mahdollistaisi konsernitilanteissa olevien rajoitetusti verovelvollisten työntekijöiden verotuksen, sekä sellaisten rajoitetusti verovelvollisten vuokratyöntekijöiden verotuksen, jotka tulevat sellaisesta verosopimusvaltiosta, jonka kanssa solmitussa verosopimuksessa ei ole erikseen sovittu 183-päivän mekaanikkosäännön soveltamatta jättämisestä vuokratyöntekijöihin. Edellä mainitut toimenpiteet vähentäisivät ulkomaisten yhteisöjen rajoitetusti verovelvollisten työntekijöiden mahdollisuuksia työskennellä mekaanikkosäännönalaisena työntekijänä Suomessa, asettaisi rajoitetusti verovelvolliset vuokratyöntekijät yhdenvertaisempaan asemaan muiden rajoitetusti verovelvollisten työntekijöiden kanssa, sekä turvaisi Suomen verotusoikeutta, lisäten samanaikaisesti myös verotuksen reaaliaikaisuutta. Lisäksi muutokset vähentäisivät rajoitetusti verovelvollisten vuokratyöntekijöiden epäsuoraa syrjintää ja voisivat välillisesti edistää myös työllisyyttä Suomessa. Ulkomaisten työntekijöiden verotuksen voidaan tällä hetkellä katsoa pääosin toteutuvan erittäin hyvin, sillä mekaanikkosäännön kiertäminen useimmissa verosopimustilanteissa, joissa 183-päivän aikaraja ei ole sidottu kalenterivuoteen, on itsessään jo haastavaa. Taustalla vaikuttaa merkittävästi työvoiman vuokrausta koskenut vuoden 2007 lakimuutos, joka poisti lainsäädännössä olleen aukon ulkomaisten vuokratyöntekijöiden verotukseen. Tämän vuoksi nykyinen ulkomaisten vuokratyöntekijöiden verosääntely voidaan katsoa onnistuneeksi.
  • Juonala, Oona (2020)
    Online platforms have become a major actor in the EU Digital Single Market. They offer a wide range of services, such as social media and streaming services. The platform economy is in general perceived to have high growth potential in Europe. Despite the popularity and growth potential of online platforms, their regulation in the EU is fragmented. Online platforms are regulated on the EU level through, inter alia, the Electronic Commerce Directive. In addition, they might also be subject to regulation on a national level and in some cases, even on a local level. This fragmentation of the regulatory framework has resulted in an uncertainty of the applicable rules. addition, the regulatory environment of the EU is not favourable for online platforms to scale and develop in, which in turn has stifled innovation. The European Commission has addressed this issue in its various initiatives. As a response, it will publish a draft proposal on the new Digital Services Act in the fourth quarter of 2020 that will modernise the legal framework for online platforms. The purpose of this thesis is to examine how online platforms should be regulated on the EU level in light of the new Digital Services Act. This research is divided into two separate research questions: - How has the approach of the European Commission towards the regulation of online platforms evolved since 2015? - What kind of regulatory model should be adopted for the regulation of online platforms in the context of the upcoming Digital Services Act of the EU? In the first part of this research the author provides a background on the existing legislative framework applicable to online platforms. Policy papers by the European Commission are analysed in order to study its approach towards the issue. In the second part, the characteristics of different regulatory models are examined and their suitability for the regulation of online platforms in the context of the EU is analysed. The scope of research is narrowed down to the regulatory models of top-down regulation, co-regulation, self-regulation, transferring powers to existing regulatory authorities and creating a new centralised regulatory authority. Regarding the first research question, this study finds that the Commission has had an inconsistent approach towards the regulation of online platforms. It has highlighted the importance of platforms and their regulation but has avoided introducing concrete proposals until the Digital Services Act. Regarding the second research question, this study finds that online platforms are a new dynamic business model that top-down regulation is too inflexible to regulate. Taking into account the characteristics of online platforms and the division of competences in the EU, this study recommends co-regulation for the regulation of online platforms.
  • Koponen, Veera (2020)
    Eläinten hyvinvointiin kiinnitetään yhä laajemmin huomiota sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa että sen myötä myös oikeudessa. Yksi eläimiin liittyvän juridiikan kulmakivistä on tarpeettoman kärsimyksen tuottamisen kielto, joka on kansainvälinen eläinsuojelullinen periaate. Tarpeettoman kärsimyksen tuottamisen kiellon pitkästä historiasta ja kansainvälisyydestä huolimatta on edelleen osin epäselvää, millä kriteereillä kärsimyksen tuottaminen eläimelle on katsottava tarpeettomaksi. Tähän kysymykseen pyrin tutkielmallani vastaamaan. Tarpeettoman kärsimyksen tuottamisen kiellon konteksti on welfaristinen, eli eläinten suojelua ja hyvinvointia eläinten käytön puitteissa edistämään pyrkivä. Se on kuitenkin osittain sovitettavissa myös käyttämättömyysajattelun eli abolitionismin kontekstiin eli ajatukseen siitä, ettei eläimiä käytettäisi lainkaan ihmisen tarpeisiin.Tarpeettoman kärsimyksen tuottamisen kielto ilmenee lainsäädännöstä periaatemuotoilun ohella myös tarkemmin jäsentyneissä muodoissa. Näistä muodoista oikeustilan kannalta selkein on se, että jonkin menettelyn on jo lakia säädettäessä katsottu aiheuttavan eläimelle tarpeetonta kärsimystä, mikä on johtanut koko menettelyn kieltämiseen. Tämän ohella tarpeettoman kärsimyksen tuottamisen kieltoa ilmentävät menettelyt, jotka ovat kiellettyjä mikäli ne aiheuttavat kärsimystä eläimelle. Periaatemuotoilun ohella tarpeettomuuden kriteeri sen sijaan korostuu sellaisten menettelyiden kontekstissa, jotka ovat tarpeetonta kärsimystä aiheuttaessaan kiellettyjä. Tarpeettoman kärsimyksen tuottamisen kielto soveltuu sekä aktiiviseen että passiiviseen tuottamiseen. Kielto soveltuu kaikille eläimille tuotettavaan kärsimykseen. Lähtökohtaisesti kielto koskee kaikkia henkilöitä.Tarpeettoman kärsimyksen tuottamisen kiellon periaatemuotoilu kuitenkin sijoittuu eläinsuojelulaissa eläintenpidon kontekstiin. Tämän seurauksena periaatemuotoilun puitteissa keskiöön nousee eläintenpitäjän aiheuttama kärsimys. Muiden kuin eläintenpitäjän rajautuminen periaatemuotoilun soveltumisen ulkopuolelle on omiaan haittaamaan eläinten hyvinvoinnin tosiasiallista toteutumista. Lähtökohta on, että eläimelle aiheutuva kärsimys on tarpeetonta, ellei toisin osoiteta. Näin ollen tarpeettomuuden kriteeri saa sisältönsä tarpeellisuuden kriteerin kautta. Tarpeellisuuden kriteeri on kolmiportainen: se edellyttää tarkastelua sekä kärsimyksen tarkoituksen ja sen sallittavuuden, kärsimyksen ja tarkoituksen suhteen sekä kärsimystä tuntevan eläimen kautta. Kärsimyksellä on oltava tarkoitus, joka on sitä aiheuttavan menettelyn kontekstissa joko nimenomaisesti sallittu tai jota ei ole nimenomaisesti ja yksiselitteisesti kielletty. Jälkimmäisen vaihtoehdon toteutuessa kärsimyksen tarkoituksen on edustettava yksinomaan sallittavia intressejä, joita ovat perusoikeuslähtöiset intressit sekä eläimen hyvinvoinnin intressi. Perusoikeuslähtöisen intressin kontekstissa on lisäksi arvioitava, onko menettelystä tunnistettavissa myös jokin kärsimyksen tarpeettomuutta tai tarpeellisuutta puoltava taustaintressi. Kärsimys on suhteessa tarkoitukseensa ollessaan välttämätöntä tarkoituksen saavuttamiseksi. Välttämättömyyttä on arvioitava sekä vakavuuden, määrän että keston näkökulmasta. Mikäli kärsimyksen määrä on aidosti jaettavissa, tulee se lähtökohtaisesti jakaa useamman eläimen kesken. Tarkoituksen niin salliessa kärsimys tulee kohdentaa eläimeen, jonka tuntevuus on mahdollisimman alhainen. Tuntevuutta on arvioitava sekä eläinlajin tuntevuuden että eläinyksilön subjektiivisen kärsimyskokemuksen näkökulmasta.
  • Flinkman, Peppi (2020)
    Hankintalain 151 § säätelee täytäntöönpanokieltoa, joka on yksi markkinaoikeuden käytettävissä olevista keinoista edes auttaa tarjoajan oikeusturvan toteutumista. Hankintalain 151 §:n mukaan valituksen tultua vireille markkinaoikeus voi kieltää, keskeyttää tai sallia hankintapäätöksen täytäntöönpanon taikka määrätä hankintamenettelyn muutoin keskeytettäväksi väliaikaisesti markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi. Sillä, sovelletaanko täytäntöönpanokieltoa vai ei, on suuri merkitys seuraamuksien määräämisessä, kun markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikkö on menetellyn hankintalain vastaisesti. Sillä mitä seuraamuksia markkinaoikeus määrä on myös suuri merkitys tarjoajan oikeusturvan toteutumisen kannalta. Pro gradu –tutkielmassani vastaan kysymykseen: mikä on täytäntöönpanokiellon vaikutus seuraamuksien määräämisessä oikeusturvan toteutumisen näkökulmasta? Täytäntöönpanokiellolla on vaikuttava merkitys seuraamuksia määrätessä ja sen kautta oikeusturvan toteutumisessa. Tarkastelen täytäntöönpanokiellon lisäksi laaja-alaisemmin muita laissa säädettyjä toissijaisia keinoja toteuttaa oikeusturvaa ja pohdin, toteutuuko oikeusturva tosiasiallisesti näiden kautta, yhdessä ja erikseen. Paikannan työssäni ne julkisten hankintojen valitusprosessin osa-alueet, joissa valittajan oikeusturva ei välttämättä toteudu lain edellyttämällä tavalla kun asiaa katsotaan hallinto-oikeudellisesta näkökulmasta ja perusoikeudesta oikeusturvaan. Tavoitteena oli myös osoittaa missä kohtaa ja miten julkisten hankintojen valitusprosessia voisi kehittää siten, että tarjoajan oikeusturva tulisi poikkeuksetta oikeudenmukaisesti toteutetuksi. Tarkastelen työni kannalta relevantteja taustoja, eli tutkimukseni oikeudellisia ja teoreettisia lähtökohtia. Tämä sisältää muun muassa keskeisiä määritelmiä kuten oikeusturva, taustatietoa hankintalainsäädännön kehityksestä, laista ilmenevät hankintaoikeudelliset periaatteet ja katsauksen hallinto-oikeuden sekä EU-oikeuden yhteydestä julkisiin hankintoihin. Käsittelen laajasti sitä juridista ympäristöä, jossa tutkimuskysymystäni käsittelen, kun tarkastelun kohteena on tarjoajan oikeusturvakeinot ja niiden soveltaminen julkisissa hankinnoissa. Tarkastelen niitä keinoja, joilla tarjoaja voi hakea oikeusturvansa toteutumista, pääpainona markkinaoikeusvalitusprosessia. Käsittelen sitä, mitkä ovat oikeusturvaa takaavat konkreettiset keinot, joita markkinaoikeuden on mahdollista käyttää ja mikä on markkinaoikeuden toimivalta hankintavalituksissa oikeusturvan edistäjänä. Käsiteltäessä itse tutkimuskysymystäni, eli täytäntöönpanokiellon vaikutusta seuraamusten määräämisessä oikeusturvan toteutumisen näkökulmasta, käytän apunani markkinaoikeuden ratkaisuja sekä täytäntöönpanoa koskevia päätöksiä. Tarkastelen niitä seikkoja, jotka vaikuttavat täytäntöönpanokiellon asettamisen taustalla. Käsittelen täytäntöönpanokieltoa ja myös lain nojalla asetettua täytäntöönpanokieltoa, eli odotusaikaa, ratkaisukäytännön avulla ja myös näiden kahden keskinäistä suhdetta. Otan myös kantaa siihen, missä vaiheissa prosessia näen oikeusturvan toteutumisessa puutteita. Tärkeimpänä kantavana ajatuksena läpi työn on kiinnittää huomiota siihen, miten oikeusturva toteutuu hankintojen markkinaoikeusprosessissa siitä näkökulmasta, onko täytäntöönpanokielto asetettu vai jätetty asettamatta. Lopuksi tuon esiin de lege ferenda näkemykseni johtopäätösten tukena.