Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Lääkkeiden markkinointi"

Sort by: Order: Results:

  • Toropainen, Ilkka (2024)
    Tutkielmassani käsittelen lääkkeiden markkinoinnin rajoituksia Suomessa erityisesti perus- ja ihmisoikeuksien, kuten sananvapauden, näkökulmasta. Lääkkeiden markkinointi on olennainen osa lääketeollisuutta, mutta sen vapautta rajoitetaan kuluttajien suojelemiseksi ja terveyden suojaamiseksi. Tutkielmassani selvitän miten Suomen lainsäädäntö ja kansainväliset oikeuslähteet säätelevät lääkkeiden markkinointia ja miten nämä säännökset vaikuttavat markkinoijien oikeuksiin. Tarkastelen, miten voimassa oleva lainsäädäntö tasapainottaa sananvapauden ja kuluttajasuojan sekä lääketeollisuuden toimintaedellytyksiä. Kiinnitän huomioita sananvapauden rajoituksiin ja niiden merkitykseen lääkkeiden markkinoinnin rajoittamisessa Tutkimusmenetelmänä käytän pääasiassa lainoppia, joka mahdollistaa oikeusnormien ja - periaatteiden systemaattisen analyysin. Tarkastelen keskeisiä oikeuslähteitä, kuten lääkelakia, lääkeasetusta ja kuluttajansuojalakia, sekä näiden lakien merkitystä sananvapauden rajoittamisessa sekä säännösten soveltamista ja tulkintaa oikeuskäytännössä. Lisäksi analysoin itsesääntelyn roolia ja sen vaikutuksia lääkemarkkinoinnin valvontaan. Tutkimukseni keskeiset havainnot osoittavat, että vaikka sananvapaus on perusoikeus, sen rajoitukset lääkemarkkinoinnissa ovat perusteltuja pyrkiessään takaamaan markkinoinnin eettisyyden ja luotettavuuden. Johtopäätöksissäni korostan tarvetta jatkuvalle sääntelyn kehittämiselle ja ehdotan suosituksia lainsäädännön parantamiseksi tai oikeustieteellisen lisätutkimuksen laatimiselle koskien etenkin sääntelyn vaikutusta sananvapauden lisäksi myös tavanomaisena pidettävälle elinkeinotoiminnalle. Pyrin tutkielmallani tarjoamaan yleiskuvan lääkemarkkinoinnin sääntelystä Suomessa, sen oikeudellisista perusteista ja käytännön vaikutuksista.