Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Rikoksentorjunta"

Sort by: Order: Results:

  • Kauppi, Konsta (2020)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan kameravalvontaa osana yhteiskuntaa ja osana rikosoikeusjärjestelmää. Ihmisistä kerätään nykyään runsaasti tietoja, ja ihmiset myös luovuttavat itsestään tietoja muiden käyttöön tietoisesti tai tiedostamatta. Massavalvonta ja big data ovat käsitteitä, jotka kuvastavat nykyajan informaatioyhteiskuntia ja datataloutta, jossa tiedolla on aiempaa suurempi merkitys. Tietoa voidaan kerätä monin eri tavoin; yksi keino on kameravalvonta. Osa valvontakameroiden keräämistä tiedoista ovat hyvinkin henkilökohtaisia, kun taas joitakin tietoja annamme ihan mielellämme itsestämme, jos koemme saavamme vastineeksi jotakin. Joskus puolestaan emme välttämättä haluaisi altistaa itseämme tietojen keruulle ja valvonnalle. Tähän kuitenkin saatetaan päätyä, jos jonkin hyväksyttävän tavoitteen nimissä pystytään saavuttamaan jotakin arvokasta, joka palvelee yksilöä tai laajemmin koko yhteiskuntaa. On myös mahdollista, että emme edes tiedä, missä ja milloin meistä on kameravalvonnan keinoin hankittu tietoja tai mihin näitä tietoja on hyödynnetty. Valvontakameroita käyteään erityisesti rikosten ehkäisyssä ja selvittämisessä. Kameroita käytetään nykyään myös moniin muihin tarkoituksiin, kuten työpaikan tuotantoprosessien varmistamiseen, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden varmistamiseen, turvallisuuden tunteen lisäämiseen, tehokkaampien valvontakäytäntöjen toteuttamiseen, jälkikäteiseen faktantarkistukseen ja puhtaasti viihteellisiin tarkoituksiin sekä moniin muihin. Kameravalvonta on siten hyvin moninainen ilmiö, joka on yleisesti koettu yhteiskunnissa kuitenkin hyväksyttäväksi. Kameravalvonta liittyy vahvasti niin yksityisyyden ja yksityiselämän suojaan kuin henkilötietojen suojaankin. Suomessa ei ole kuitenkaan nimenomaisesti kameravalvontaa koskevaa yleislakia, jollainen esimerkiksi Ruotsin lainsäädännössä on (kamerabevakningslag 2018:1200). Kameravalvonta ei kuitenkaan ole jäänyt Suomessa täysin sääntelemättä, sillä lainsäädännöstämme on johdettavissa kameravalvonnan käytölle pelisääntöjä ja reunaehtoja useasta eri suunnasta. Myös EU:n tietosuojalainsäädäntö asettaa kameravalvonnalle rajoja. Voidaan puhua yhtäältä laillisesta kameravalvonnasta ja toisaalta laittomasta kameravalvonnasta. Viime kädessä rikoslaki asettaa rajat rikosoikeudellisesti moitittavalle menettelylle kameravalvonnassa. Rikosoikeudellinen laillisuusperiaatteen mukaisesti ketään ei saa tuomita sellaisesta teosta, joka ei ole tekohetkellä laissa nimenomaisesti säädetty rangaistavaksi. Rikosoikeudellisen säännön tulee olla selkeä ja täsmällinen. Yksilöllä tulee olla kyky tietää, mikä on rikosoikeudellisesti moitittavaa ja paheksuttavaa kameravalvontaa, jotta yksilö pystyy mitoittamaan oman toimintansa oikein. Laillisuusperiaate asettaa vaateita myös lainsäätäjälle, sillä rikosoikeudelliset säännöt on kyettävä muotoilemaan sanamuodoltaan niin, että rangaistavan käyttäytymisen ala on mahdollisimman hyvin ennakoitavissa. Ideaalitilanteessa tunnusmerkistöstä käy selvästi ilmi, mitä tarkoitusta varten tietty käyttäytymismalli on kriminalisoitu. Rikosoikeudellisesti moitittavaa kameravalvontaa voi lähestyä esimerkiski itse kuvaamisteon tai kuvadatan levittämisen kautta. Laittomalle kameravalvonnalle rangaistavuuden rajat asettavat tällöin ennen muuta rikoslain (39/1889) salakatselua ja salakuuntelua koskevat tunnusmerkistöt sekä yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain (759/2004) kriminalisointi. EU:n tietosuoja-asetuksen vastaisesta menettelystä voi vain rajoitetusti seurata rikosoikeudellinen seuraamus. Tunnusmerkistöjä ja oikeuskäytäntöä tarkastelemalla ilmenee, että kriminalisoitu kameravalvonta on sidottu muiden tunnusmerkistötekijöiden ohella pitkälti alueellisiin edellytyksiin, joiden perusteella teon moitittavuutta arvotetaan. Tällöin suojeluintressin toteuttaminen – yksityisyyden suoja – on sidottu katseltavan tai tarkkailtavan henkilön fyysiseen sijaintiin. Sääntelyn hyväksyttävyyttä voi tällöin perustellusti tarkastella kriittisesti huomioiden esimerkiksi Euroopan unionin tuomioistuimen ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytäntö itsemääräämisoikeuteen ja henkilötietojen suojaan liittyen. Rikosoikeudelliset tulkintaopit rajoittavat kuitenkin sitä, missä määrin pelkkä suojelutavoite määrittää rangaistavuuden alaa. Jos monitulkintainen yksityisyyden suoja sidotaan kriminalisoinneissa alueellisiin edellytyksiin, kriminalisointien hyväksyttävyyden arvioimisen mittapuuna oikeushyvien suojelun periaate on merkittävässä roolissa. Nykyistä kameravalvontasääntelyä ei voida pitää rikosoikeudellisesti täysin ongelmattomana eikä selkeänä.
  • Partinen, Anni (2021)
    Suomi on allekirjoittanut Euroopan neuvoston urheilukilpailujen manipulointia koskevan yleissopimuksen, mutta ei ole ratifioinut sitä. Yleissopimus edellyttää, että sopimusosapuolten tulee huolehtia siitä, että niiden kansallisessa lainsäädännössä voidaan määrätä rikosoikeudellinen seuraamus kilpailumanipulaatiosta, jos manipulaatiossa on kyse petoksesta, lahjonnasta tai pakotuksesta. Lähtökohtaisesti Suomen kansallinen rikoslaki on tältä osin sopusoinnussa yleissopimuksen kanssa, mutta sopimuksen mahdollinen ratifiointi edellyttää aiheen tarkempaa tarkastelua. Tämän tutkielman kannalta mielenkiinto kohdistuu sellaiseen kilpailumanipulaatioon, johon liittyy suoraa tai epäsuoraa taloudellisen tuoton saamista vedonlyönnillä. Vedonlyönti on nykypäivänä mahdollista internetin välityksellä lähes kaikkialta maailmasta ajankohdasta riippumatta. Kilpailumanipulaatiota voidaan toteuttaa siten, että manipulaation järjestelijät tarjoavat esimerkiksi jalkapallojoukkueiden valmentajille lahjusrahaa, jotta nämä tekevät joukkueessaan sellaisia valintoja, jotka johtavat järjestelijöiden toivomaan lopputulokseen. Järjestelijät lyövät kohteesta vetoa vääristettyään ensin kilpailua lahjomalla. Vedonlyönnin kohteena voi olla ottelun lopputuloksen ohella esimerkiksi ensimmäisen erän voittaja tai seuraavan maalin tekijä. Monissa tapauksissa järjestelijöiden takana on nähty olevan kansainvälistä järjestäytynyttä rikollisuutta. Väärinkäytöksiä urheilussa voidaan pyrkiä torjumaan ensisijaisesti urheilun omilla sisäisillä kurinpidollisilla toimilla. Näitä toimia ovat esimerkiksi maajoukkueesta erottaminen tai kilpailukielto. Joissakin tapauksissa kyseessä on kuitenkin rikollinen toiminta, johon tulee vastata rikosoikeuden keinoin. Suomessa on käsitelty kilpailumanipulaatiota alioikeustasolla. Korkeimman oikeuden prejudikaattiarvoa saavaa päätöstä asiasta ei ole. Käräjä- ja hovioikeuksissa on sovellettu rikoslain 30 luvun 7 §:n mukaista lahjomista elinkeinotoiminnassa, 30 luvun 8 §:n mukaista lahjuksen ottamista elinkeinotoiminnassa ja 36 luvun 1 §:n mukaista petosta. Kansallisen rikoslain soveltuminen kilpailumanipulaatioon ei ole osoittautunut käytännössä täysin ongelmattomaksi. Muun muassa tästä johtuen kansallisessa keskustelussa on ajoittain esitetty kilpailumanipulaation erilliskriminalisointia. Kriminalisoinnin hyväksyttävyys on tapauskohtaista eri arvojen välistä punnintaa. Kriminalisointiperiaatteiden avulla pyritään arvioimaan, onko tietyn toiminnan kriminalisoiminen tarpeellinen ja hyväksyttävä toimi yhteiskunnassa.