Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "digipalvelusäädös"

Sort by: Order: Results:

  • Antikainen, Annika (2021)
    Vihapuheelle ei ole olemassa yhtä oikeaa määritelmää, mutta käytännössä siihen on perinteisesti katsottu sisältyvän rasistinen tai syrjivä elementti. Tällainen elementti korostuu etenkin ryhmiin kohdistetussa vihapuheessa siinä missä yksilöön kohdistetussa vihapuheessa voi korostua myös kunnian ja maineen loukkaaminen, mahdollisesti jopa ilman syrjintäelementtiä. Vaikka vihapuhe itsessään ei ole uusi ilmiö, viestinnän keskittyessä entistä enemmän sosiaalisen median alustoihin, myös vihapuheen määrä on yleistynyt sosiaalisessa mediassa. Tätä voidaan kenties ainakin osittain selittää sillä, että verkossa käyttäjillä on mahdollisuus verhoutua anonyymien nimimerkkien taakse. Toisaalta sosiaalisen median luonteeseen kuuluu, että nimenomaan käyttäjät viestivät ja tuottavat sisältöä alustalla itse alustan roolin jäädessä passiiviseksi sisällöntuotannon suhteen. Tämän vuoksi kysymys ensinnäkin siitä, millainen poistamisvastuu sosiaalisen median alustalla on muiden julkaiseman tai levittämän vihapuheen poistamisesta sekä toiseksi siitä, pitäisikö tämän poistamisvastuun olla ankarampi, on ajankohtainen. Kyse sosiaalisen median alustoille kohdistetuista velvoitteista vihapuhesisällön torjumiseksi liittyy olennaisesti perus- ja ihmisoikeutena turvattuun sananvapauteen ja sen rajoittamiseen. Sananvapautta voidaan kuitenkin rajoittaa tietyn edellytyksin. Tällaisissa tilanteissa toistensa kanssa jännitteessä olevat perus- ja ihmisoikeudet tulee pyrkiä tasapainottamaan niin, että kumpikin voisi toteutua mahdollisimman täysimääräisesti. Vihapuheen kontekstissa muita tällaisia relevantteja perus- ja ihmisoikeuksia ovat muun muassa yksityisyyden tai yksityiselämän suoja sekä syrjinnän kielto. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin selvittää, millainen poistamisvastuu sosiaalisen median alustalla on kolmannen tuottaman vihapuhesisällön torjumisessa sekä pitäisikö tällaisen vastuun olla ankarampi vihapuheen uhrien perus- ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi. Tällaisina vihapuheen uhrin kannalta merkittävinä perus- ja ihmisoikeuksina tutkitaan yksityiselämän suojaa ja syrjinnän kieltoa. Tutkimuksen tarkoituksena on lisäksi selvittää, olisivatko tällaiset ankarammat poistamisvelvoitteet ongelmallisia sananvapauden kannalta. Tutkielmassa tarkastellaan mahdollista ongelmallisuutta sananvapauden kannalta perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten valossa. Tutkielmassa esitetään myös oikeusvertailevia näkökohtia ja annetaan de lege ferenda -tyylisiä suosituksia siitä, miten sananvapaus pystyttäisiin turvaamaan sosiaalisen median vihapuheen torjumista koskevan poistamisvastuun kontekstissa. Tarkastelun keinot nojautuvat ensisijaisesti lainoppiin. Lähdeaineistona käytetään muun muassa perustuslakia (731/1999), Euroopan unionin perusoikeuskirjaa, Euroopan ihmisoikeussopimusta sekä sähköisen viestinnän palveluista annettua lakia (917/2014), johon on muun muassa implementoitu EU:n sähköistä kaupankäyntiä koskeva direktiivi 2000/31/EY sekä audiovisuaalisia mediapalveluja koskeva direktiivi 2010/13/EU ja sitä muuttava direktiivi (EU) 2018/1808. Myös kyseiset direktiivit ovat lähdeaineistona, sillä sosiaalisen median kontekstissa eurooppaoikeudellisilla lainsäädäntöinstrumenteilla on jopa kansallista lainsäädäntöä suurempi merkitys. Tarkastelun kohteena on myös joitakin EU:n soft law -instrumentteja. Saksassa huomiota herättänyt verkkovalvontalaki (saksaksi Netzwerkdurchsetzungsgesetz, ”NetzDG”) velvoittaa muun muassa monia sosiaalisen median alustoja sanktioiden uhalla muun muassa arvioimaan laittomasta sisällöstä saadut ilmoitukset tiettyjen aikarajojen sisällä. Tästä saksalaisesta sääntelystä on nostettu esiin joitakin oikeusvertailevia argumentteja. Euroopan komission ehdotus digipalvelusäädökseksi (COM/2020/825) voidaan nähdä askeleena saksalaisen verkkovalvontalain suuntaan, sillä alustoille ehdotetaan asetettavan ankarampia velvoitteita laittoman sisällön, kuten vihapuheen, torjumiseksi sanktioiden uhalla. ”Erittäin suurille verkkoalustoille”, joihin moni sosiaalisen median alustoista lukeutuisi, on ehdotettu säänneltävän lisävelvoitteita. Käytännössä verkkoalustoille kohdistettujen ankarien velvoitteiden on pelätty johtavan sananvapauden hiljennysvaikutukseen (chilling effect), mikäli sosiaalisen median alustat poistavat sanktioiden pelossa myös laillista sisältöä. Vaikka perus- ja ihmisoikeusvelvoitteet velvoittavat ensi sijassa valtiota, tässä tutkielmassa joudutaan ottamaan kantaa poistamisvastuun kannalta myös siihen, missä määrin yksityisten toimijoiden, kuten sosiaalisen median alustojen, voidaan velvoittaa tai olettaa asianmukaisesti noudattavan perus- ja ihmisoikeuksia sisällön poistamispäätöksissään. Näin ollen tutkielmassa tarkastellaan myös perus- ja ihmisoikeuksien horisontaalivaikutusta. Tutkielmassa tarkastellaan muun muassa sitä, saavatko verkkoalustat käyttöehdoissaan kieltää alustallaan muutakin sisältöä kuin selvästi laitonta sisältöä, kuten selvästi laitonta vihapuhetta. Tarkastelun kohteena on toisaalta myös se, voiko kyseessä olla perustuslain 124 §:n mukainen julkisten hallintotehtävien antaminen muille kuin viranomaiselle tapauksissa, joissa sosiaalisen median alustan ylläpitäjä punnitsee sisällön laillisuutta.
  • Tritter, Elias (2024)
    Direct GDPR enforcement by supervisory authorities, despite setting global standards for data protection, has amassed considerable criticism concerning the limited impact, inconsistency, and inefficiency in dealing with international GDPR breaches and complaints. The Commission aims to address these issues through additional procedural rules that strengthen cooperative methods of enforcement between supervisory authorities. This contrasts with the ‘Europeanization’ of national enforcement networks, as agency bodies and the Commission have taken larger enforcement roles to ensure the compliance of international actors with post-GDPR legislation such as the DSA. In addressing this tension, this thesis considers the current criticisms of international GDPR enforcement. It then takes inspiration from both the additional procedural rules and the DSA to posit a hypothetical centralized model for GDPR enforcement through an interdisciplinary lens. The hypothetical model is evaluated to consider to what extent a centralized form of the GDPR would solve the international enforcement issues. This thesis finds that issues of procedural inefficiency, international application inconsistencies, and inconsistent remedies could be addressed through a centralized model for the GDPR. A hypothetical model would use the active network chair and more formalized ex-ante measures seen in the DSA through a new Commission DG to streamline international enforcement and reduce divergence in supervisory enforcement processes for national and international cases. These benefits have to be weighed against the strong independence requirements, weak normative justifications, and procedural bloat that would plague the hypothetical model.
  • Laamanen, Sonja (2021)
    Välityspalvelujen tarjoajien toimintaa sääntelee Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2000/31/EY tietoyhteiskunnan palveluista, erityisesti sähköistä kaupankäyntiä, sisämarkkinoilla koskevista tietyistä oikeudellisista näkökohdista (jäljempänä direktiivi sähköisestä kaupankäynnistä). Sähköisestä kaupankäynnistä annetun direktiivin 12–14 artikloissa on säädetty niistä edellytyksistä, joilla palveluntarjoaja voi välttää vastuun sellaisesta laittomaksi katsottavasta sisällöstä, jota palvelun käyttäjä on toimittanut palveluun. Direktiivin 15 artikla taas kieltää yleisen valvontavelvoitteen asettamisen välityspalvelujen tarjoajille. Säännökset on luotu aikana, jolloin verkossa toimivat välityspalvelut, samoin niiden käyttö, ovat olleet kovin erilaista kuin tänä päivänä. Niinpä säännöksiä on pidetty vanhentuneina ja kykenemättöminä vastaamaan tämän päivän toimintaympäristöön. Säännöksiä on myös moitittu siitä, etteivät ne kannusta riittävästi palveluntarjoajia oma-aloitteisiin valvontatoimenpiteisiin laittoman sisällön osalta. Vastauksena sääntelyn uudistamistarpeeseen Euroopan unioni on käynnistänyt lainsäädäntöhankkeen, jonka tarkoituksena on uudistaa ja yhtenäistää välityspalvelujen tarjoajia koskeva sääntely Euroopan unionin sisämarkkinoilla. Osana lainsäädäntöhanketta komissio on antanut ehdotuksensa uudeksi digipalvelusäädökseksi. Yhtenä niistä merkittävistä ongelmista, joihin uudella digipalvelusäädöksellä halutaan puuttua, on mainittu tuoteväärennösten myynti verkkokauppa-alustoilla. Tässä tutkielmassa keskityn tarkastelemaan välityspalvelujen tarjoajia koskevan sääntelyn uudistustarpeita tuoteväärennösten myyntiin liittyvän ongelman näkökulmasta. Tutkielmassa tarkastelen ensinnäkin sitä, millä tavoin verkkokauppa-alustoilla tuoteväärennösten myynnin ehkäisemisessä hyödynnettävien teknologioiden mahdollisuudet tulisi ottaa sääntelyssä huomioon ja toisaalta, mitä haasteita teknologioiden käyttöönotto aiheuttaa sääntelyn näkökulmasta. Toiseksi tutkin sitä, miten välittäjän vastuuta koskevaa sääntelyä tulisi uudistaa alustoilla myytävien tuoteväärennösten osalta, ottaen huomioon erityisesti teknologian kehityksen. Useilla verkkokauppa-alustoilla on käytössään tekoälyteknologiaa hyödyntäviä valvontajärjestelmiä, joiden avulla tuoteväärennöksiä voidaan havaita automatisoidusti. Lisäksi joillakin alustoilla on käytössään lohkoketjusovelluksia, joilla tuotteen aitous voidaan luotettavasti varmentaa. Kyseiset menetelmät toimivat hyvinä apuvälineinä, mutta niiden käyttöön liittyy vielä erinäisiä haasteita.
  • Virkkunen, Lotta (2023)
    Digitaalisten verkkoalustojen voidaan katsoa muuttaneen käsityksemme tavaroiden, palveluiden ja informaation tarjoamisesta ja saatavuudesta verkkoympäristössä. Verkkoalustoilla, kuten sosiaalisen median alustoilla ja sähköisillä markkinapaikoilla, kuka tahansa voi julkaista haluamaansa sisältöä muiden saataville. Verkkoalustojen on kuitenkin niiden positiivisten vaikutusten lisäksi todettu olevan otollinen kanava myös laittoman sisällön kuten tavaramerkkioikeutta loukkaavien tuoteväärennösten leviämiselle. Tuoteväärennösten ja laittoman sisällön leviämisen verkkoympäristössä voidaan katsoa aiheuttavan negatiivisia vaikutuksia sekä tavaramerkkien haltijoille että koko EU:n sisämarkkinoiden toimivuudelle. Internetin toimijoihin on lähtökohtaisesti haluttu kohdistaa mahdollisimman vähän sääntelyä, sillä sen on katsottu parhaiten tukevan verkkoympäristön kehittymistä ja siihen liittyviä innovaatioita. EU:n sähköisestä kaupankäynnistä annetussa direktiivissä on päädytty määrittelemään ns. safe harbour -periaate, jonka nojalla välittäjinä toimivat palvelun tarjoajat pystyvät tiettyjen ehtojen täyttyessä välttymään vastuulta palvelussa kolmansien osapuolien jakaman laittoman toiminnan tai tietojen osalta. Verkkoalustojen ei ole kuitenkaan yleensä voitu katsoa olevan vastuussa kolmannen osapuolen oikeudenloukkauksesta, sillä niiden on katsottu toimivan laittomaan sisältöön nähden neutraalisti ja tarjoavan ainoastaan tekniset olosuhteet sisältöjen leviämiselle niiden palveluissa. Nykyaikaisten verkkoalustojen voidaan kuitenkin katsoa enenevässä määrin toimivan aktiivisesti palvelussa saatavilla olevien tietojen osalta, sillä ne esimerkiksi itse moderoivat aktiivisesti palvelussa saatavilla olevaa tietoa ja kohdentavat sitä käyttäjilleen sitouttaakseen näitä käyttämään palveluitaan entistä enemmän. Verkkoalustojen roolien muutos passiivista malleista aktiivisiin sekä laittoman sisällön enenevä leviäminen verkossa on herättänyt unionin tasolla huolta digitaalisia palveluita koskevan sääntelyn riittävyydestä erityisesti alustojen vastuun näkökulmasta. Ratkaisuna Euroopan komissio esitteli vuonna 2015 digitaalisten sisämarkkinoiden strategian Euroopalle ja asetti tavoitteekseen luoda digitaaliset sisämarkkinat EU:n alueelle, joilla esimerkiksi tavarat ja palvelut pääsevät vapaasti ja turvallisesti liikkumaan verkkoympäristössä. Strategian yksi keskeisistä toimista oli uudistaa verkkoalustoja koskeva sääntely unionin alueella. Marraskuussa 2022 voimaan tullut EU:n digipalvelusäädös (2022/2065) tähtääkin yhdenmukaistamaan verkkoalustoja koskevat pelisäännöt EU:n alueella. Tutkielman pääasiallinen tarkoitus on selvittää, millä perusteilla verkkoalustan voidaan katsoa olevan vastuussa kolmannen osapuolen aiheuttamasta tavaramerkkiloukkauksesta. Tutkimuskysymystä tarkastellaan sekä sähköisestä kaupankäynnistä annetun direktiivin (2000/31/EY, ”E-Commerce Directive”) että digipalvelusäädöksen (2022/2065, ”Digital Services Act”) mukaisen välittäjän vastuuvapautta koskevan sääntelykehyksen näkökulmasta, ja lisäksi EU:n tavaramerkkiasetuksen (2017/1001) mukaisen kielto-oikeuden kontekstissa.