Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "förundersökning"

Sort by: Order: Results:

  • Ahlgren, Bettina (2022)
    Polisen, Åklagarmyndigheten och domstolarna är idag under större press än tidigare. Inte minst på grund av den rådande resursbristen inom varje myndighet. Följderna av den kontinuerliga resursbristen syns på flera olika sätt i myndigheternas verksamhet. Som ett verktyg för att klara av den press som dessa myndigheterna möter i sin dagliga verksamhet, har lagstiftaren i förundersökningslagens 3 kap. 10 § stadgat om möjligheten att begränsa förundersökningar. Med förundersökningsbegränsning menas i korthet att förundersökning inte görs, trots att det finns skäl att misstänka att ett brott har begåtts. Förundersökningsbegränsning baserar sig på processekonomiska synpunkter såtillvida att man genom detta förfarande kan rikta de tillgängliga resurserna på ett ändamålsenligt sätt på utredningen av mer krävande brott. Av alla ärenden som inkommit till Åklagarmyndigheten år 2020 bestod 18,85 % av beslut om förundersökningsbegränsning. År 2020 anmäldes över 4500 stycken misstänka ärekränkningar i enlighet med strafflagens 24 kap. 9 § till polisen i Finland men enbart 127 stycken av dessa har lett till ett bötesstraff i domstol. Detta innebär att majoriteten av de anmälda misstänkta ärekränkningarna på sätt eller annat avslutas hos polisen eller på Åklagarmyndigheten. Syftet med denna pro gradu-avhandlig är att utreda, om förundersökningsbegränsning på obetydlighetsgrunden leder till att vissa obetydliga brott i praktiken dekriminaliseras. Som ett processekonomiskt verktyg kan förundersökningsbegränsning vara effektivt och praktiskt trots att förfarandet i allmänhet inte är så välkänt. I ljuset av tillgänglig statistik bör kriminaliseringen av ärekränkning i Finland granskas. Kriminaliseringen som den är idag är exceptionell i jämförelse med de andra nordiska länderna. I Norge är ärekränkning dekriminaliserat och i Sverige har åklagaren som huvudregel inte åtalsrätt i ärekränkningsbrotten.
  • Härmälä, Rita (2020)
    Rätten för journalister att skydda sina källor genom att vägra röja deras identiteter är en grundläggande förutsättning för att pressen ska kunna förverkliga sin uppgift som övervakare av maktutövningen i demokratiska samhällen. I lagberedningsarbetet har man länge erkänt behovet att skydda sekretessbelagd information i tvångsmedelsanvändning. Särskild husrannsakan infördes som en ny kategori av husrannsakan år 2014 för att detta ändamål, t.ex. för att säkerställa att skyddad information inte obehörigen blir tillgängligt för poliser som utför en husrannsakan. Genom högre krav och striktare regler om verkställandet av husrannsakningen är syftet även att säkerställa att information som omfattas av källskydd inte avslöjas för utomstående. Forskningsfrågan i denna avhandling är hur skyddas journalisters källskydd i husrannsakningar i Finland – är regleringen för särskild husrannsakan tillräcklig för att garantera källskyddets ställning i förhållande till brottsutredningens intressen? Med andra ord har relevanta processrättsliga rättsskyddsgarantier granskats och deras verkningar analyserats, dels i förhållande till källskydd, dels i förhållande till brottsutredningens intressen. För att besvara frågan och utreda rättsläget i den finska rättsordningen angående ämnet har en i huvudsak rättsdogmatisk analys företagits av relevanta lagar, förarbeten och rättslitteratur, samt av hur rättspraxis från HD och Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna (EMD) har format rättsläget. Enligt vedertagen uppfattning anses källskyddet utgöra en dimension av yttrandefriheten, som varit föremål för forskning också inom samhällsvetenskaperna. Tillsammans med frågeställningens samhälleliga kontaktyta har detta motiverat varför den rättsdogmatiska analysen har kompletterats av samhällsvetenskapliga inslag. I stora drag kan man säga att regleringen för tillfället verkar vara tillräckligt stark för att garantera källskyddets förverkligande och erbjuda skydd åt journalister och deras källor. Rättspraxis från EMD tyder på att källskydd prioriterats framom andra intressen i en majoritet av fallen där det behandlats, då endast ett tydligt undantag, som hade anknytning till utredningen av ett allvarligt terrorbrott, kunde urskiljas. Utvecklingslinjen där man konsekvent prioriterar källskyddet även i brottsutredningar är värdefull för demokratiska länders framtid, samtidigt som det vore av nytta för rättsläget att få gränsen preciserad. Trots att källskyddet i dagens läge har prioriterats väldigt långt framom andra intressen, kan man inte låta bedömningen bli automatisk så att källskyddet kategoriskt prioriteras – också brottsutredningens intressen är viktiga att beakta. Den omfattande reformen av tvångsmedels- och förundersökningslagstiftningen trädde i kraft år 2014 och kom i grevens tid efter att Finland fått flera fällande domar för bristfällig reglering från EMD. Reformen har förtydligat källskyddets ställning inom tvångsmedelsanvändning. Utöver att processen för särskild husrannsakan har stärkt källskyddets ställning, bidrog även införandet av möjligheten till efterhandskontroll av utförda husrannsakningar år 2011 till resultatet. Däremot har även en del brister noterats i den nuvarande regleringen: regleringen stöder sig på otaliga paragrafhänvisningar vilket leder till en komplicerad helhet, och lagens systematik och namnet på tvångsmedlet är ägnade att orsaka förvirring. Individens rättsskyddsmedel kunde ytterligare stärkas för att dessa skulle bli mer jämlika i förhållande till förundersökningsmyndigheten. Trots att bristerna inte utgör akuta hot mot källskyddets ställning, vore det ändå motiverat att åtgärda dem i framtida lagberedning för att garantera källskyddets ställning i tvångsmedelsanvändning även i framtiden, samt för att förtydliga regleringen.
  • Storgeust, Frida (2022)
    Inom processrätten har utveckling på senare tid skett, bland annat genom Finlands anslutning till EMRK och genomförande av EMRD:s praxis. Genom detta har begreppet rätt till en rättvis rättegång etablerats, som också innefattar de traditionella processprinciperna om muntlighet, omedelbarhet och kontradiktion. Ny teknik och förändrade behov ökar dock frågeställningen kring om dessa huvudregler borde modifieras. I avhandlingen granskas därför om det är möjligt att utöka användningen av bild- och ljudupptagna (inspelade) förhör från förundersökningen som bevis i rättegång i Finland. Fokus ligger på den del av kontradiktionen som ger svaranden rätt att förhöra vittnen (rätten till motförhör) och särskilt EMRK 6.3d art. och EMRD:s tolkningspraxis. Den huvudsakliga regleringen som styr användning av inspelade förhör som bevis finns i Finland i RB 17:24.2 och 17:24.3. Huvudregeln här och genom EMRK 6.3d art. är att motförhör ska ha möjliggjorts för att kunna använda sådana som bevis, och man har särskilt fokuserat på situationer med sexualbrott eller unga målsägande, alternativt att goda grunder för användning föreligger. I Sverige trädde vid årsskiftet 2021/2022 ny reglering i kraft som möjliggör utökad användning av inspelade tidiga förhör som bevis. I en rättsjämförelse med den finländska regleringen framstår den som öppnare och mindre specificerad som undantag. Krav på motförhör finns, men har inte en lika stark roll. Jämförelsen är särskilt intressant då grunderna till bevisregleringen i de båda länderna är likartade samt att bägge binds av EMRK, även om vissa olikheter också finns och kan ge ledning. Många fördelar konstateras finnas med inspelade förhör, och man kan t.ex. peka på förhörspersonernas minnesbilder under tidiga förhör, skydd för förhörspersonen samt möjligheten att granska uppgifterna i efterhand. Samtidigt är problematiken på området i jämförelse med fysiska förhör i rättegången en mycket problematisk straffprocessrättslig frågeställning sett till motförhörets roll. Det är t.ex. inte någon självklarhet att misstanke delgetts någon tidigt i förundersökningen så att motförhör där kan möjliggöras. EMRD har genom sin praxis konstaterat att motförhöret på vissa villkor inte längre är ett absolut krav, utan fokus ligger på att rättegången som helhet är rättvis och att svaranden i övrigt kan anses ha haft möjlighet till försvar. I bedömningen kring detta granskas om det finns goda grunder för användningen, vilken vikt ett bevis har och om bristerna i svarandens rättigheter kompenserats. Med avseende på detta kunde ett utvidgat förfarande utan absolut krav på motförhör tillåtas också i Finland om bedömningskriterierna beaktas, även om huvudregeln om fysiska förhör och motförhör fortfarande behöver kvarstå. I vilka fall utvidgning särskilt är skäligt utreds med en genomgång av de kriterier som EMRD ställt ut.