Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "hallintoautomaatio"

Sort by: Order: Results:

  • Korsi, Eemeli (2023)
    Suuri määrä vuonna 2019 myönnettyjä ajolupia on vanhentumassa 2024 vuoden aikana ja luvan myöntämis-prosessi saattaa ruuhkautua, kun taksinkuljettajat hakevat lupien uusimista. Päätösautomaatio nähdään ylei-sesti hallintoa tehostavana työkaluna. Tutkielmassa selvitettiin, miten taksinkuljettajan ajoluvan myöntämis-prosessi voidaan automatisoida ja lupia myöntää automaatiossa ilman, että hyvän hallinnon periaatteet ja luvanhakijoiden oikeusturva vaarantuvat. Lisäksi julkisen hallinnon automaattista päätöksentekoa koskeva yleislainsäädäntö tuli voimaan 1.5.2023, joten lupaprosessin automatisoinnin arviointi tapahtuu vasta hiljat-tain voimaan tulleen lain perusteella. Tutkielmassa selvitettiin ensin taksinkuljettajan ajoluvan myöntämisen perusteet ja esteet. Tällä pyritään sel-vittämään, onko lupaprosessissa jotain sellaista, mikä saattaisi estää lupaprosessin automatisoinnin. Taksinkul-jettajan ajoluvan myöntämiseen sisältyy viranomaisen harkintavaltaa tilanteissa, joissa joudutaan arvioimaan luvanhakijan soveltuvuutta toimia taksinkuljettajana hänen rikostaustansa takia, sekä tilanteissa, joissa arvioi-daan, onko luvan uusijan kannalta kohtuutonta evätä luvan uusiminen luvan voimassaolon aikana tehtyjen rikosten takia. Tämän jälkeen tutkielmassa kartoitettiin lupaprosessin automatisoinnin kannalta keskeisten hyvän hallinnon periaatteiden asettamia vaatimuksia lupaprosessin automatisoinnille sekä muita luvanhakijan oikeusturvan kannalta oleellisia huomioitavia asioita. Tutkielmassa käsiteltiin lupa-asioiden automatisoinnin näkökulmasta lainalaisuus- ja kuulemisperiaatteita, oikeusturvan varmistumista, virkavastuun kohdentumista, viranomaisen harkintavaltaa ja rekisteröidyn oikeuksia. Lopuksi tutkielmassa peilattiin taksinkuljettajan ajoluvan myöntämisen edellytyksiä ja esteitä edellä mainittui-hin hallintoa ohjaaviin periaatteisiin. Tämän tarkoituksena oli selvittää, miten taksinkuljettajan ajoluvan myön-täminen voidaan automatisoida. Tutkielmassa huomioitiin erityisesti ajoluvan myöntämiseen sisältyvän viran-omaisen harkintavallan suhde automaatioon ja harkintavallan oleellisuus osana luvan myöntämisen kriteerei-tä. Tutkimuksen tuloksena taksinkuljettajan ajoluvan automatisoinnille pystyttiin esittämään kaksi vaihtoehtoista automatisoinnin tapaa. Ensimmäisessä tavassa lupaprosessi automatisoitaisiin osittain. Harkintavaltaa sisältävät päätökset siirrettäisiin ihmiskäsittelijälle automaattisen päätöksentekojärjestelmän käsitellessä muut päätök-set. Toisessa mahdollisessa tavassa lupaprosessi automatisoitaisiin kokonaan, jolloin taksinkuljettajan ajoluvan myöntämistä koskevaa sääntelyä muutettaisiin poistamalla viranomaisen harkintavalta päätöksestä. Näistä vaihtoehdoista ensimmäinen on kuitenkin helpommin toteutettavissa ja vastaa paremmin lainsäätäjän tarkoi-tusta taksinkuljettajan ajoluvan myöntämisen vaatimuksille.