Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kuuleminen"

Sort by: Order: Results:

  • Juureva, Jenna (2021)
    Lapsen henkilökohtaisella osallisuusoikeudella on korkein mahdollinen hierarkkinen tuki erityisesti perustuslain 6.3 §:ssä ja YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen 12 artiklassa ja se vaikuttaa myös kaikki lapsen oikeudet läpileikkaavana periaatteena. Osallisuusoikeus on toteutettava jokaisessa lasta koskevassa tilanteessa ja se on otettava huomioon niin lapsen ja huoltajien kuin lapsen ja muiden yhteiskunnan toimijoiden, kuten koulutoimen, välisessä vuorovaikutuksessa. Tutkielmassa tutkitaan alaikäisille kuuluvaa henkilökohtaista osallisuusoikeutta, ja sen kontekstina on sekä perhe että peruskoulu, jotka sulautuvat lapsen henkilöä koskevissa kysymyksissä yhteen moniulotteiseksi suhteeksi. Lapsen osallisuusoikeudesta peruskoulun toimintaympäristössä on nostettu tiettyjä ongelma- tai erityiskohtia. Tutkimuskysymykset muodostetaan näiden pohjalta ja niihin pyritään vastaamaan pääasiallisesti lainopillisella tutkimusmenetelmällä, kuitenkaan unohtamatta oikeuden ulkopuolisen maailman vaikuttavuutta lapsen oikeuksiin. Ensinnäkin tutkitaan, turvataanko perusopetusta koskevassa sääntelyssä riittävällä tavalla lapsen osallisuusoikeutta henkilökohtaisella tasolla siten kuin perus- ja ihmisoikeussääntely velvoittaa. Toiseksi selvitetään, millainen on lapsen ja huoltajien vaikutusvallan ja lapsen henkilökohtaisen osallisuusoikeuden suhde peruskoulun toimintaympäristössä lasta koskevissa kysymyksissä. Tutkielmassa käsitellään lapsen osallisuusoikeuden tärkeimpiä ulottuvuuksia perus- ja ihmisoikeuslähtökodissa tutkimuskysymysten kannalta. Osallisuusoikeudesta on erotettavissa erilaisia elementtejä, kuten velvollisuus lapsen mielipiteiden selvittämiseen ja kuulemiseen sekä niiden painoarvon huomioimiseen lapsen kehittyvien valmiuksien mukaisesti, kuin myös lapsen tiedonsaantioikeus. Lisäksi huomioon on otettava lapsen edun ensisijaisuus, jossa eräänlaisena punnintaparina on lapsen osallisuus ja erityinen suojeluntarve, joka voi joissakin tilanteissa rajoittaa lapsen osallisuutta. Lisäksi tärkeä seikka on huoltajille kuuluva perhe-elämän suojasta seuraava autonomisuus lapsen huoltoon ja kasvatukseen. Huoltajilla on lähtökohtaisesti oikeus päättää lapsen henkilökohtaisista asioista sekä edustaa lasta ja käyttää hänen puhevaltaansa. Huoltajille kuuluu myös velvollisuus keskustella lapsensa kanssa ennen päätöksentekoa. Lisäksi tutkielmassa käsitellään kattavasti lapsen osallisuutta perusopetusta koskevassa sääntelyssä ja esitetään seikkoja kodin ja koulun yhteistyöstä ja vuorovaikutuksellisuudesta. Erityisenä kysymyksenä tutkielmassa nostetaan oppilaan oppiainevalintoihin liittyvää sääntelyä. Esimerkkinä huoltajien vaikutusvallasta käsitellään lapsen uskonnonopetusta koskevaa sääntelyä sekä oppilashuoltolain 18.2 §. Oppilaan osallisuutta turvataan peruskoulussa henkilökohtaisen osallisuuden sijasta varsin korostuneesti yleisenä ja kollektiivisena osallisuutena etenkin perusopetuslain 47a §:ssä. Tätä on pidettävä heikkoutena, sillä useat lasta koskevat kysymykset vaikuttavat peruskoulussa hyvin vahvasti ja konkreettisesti lapsen elämään. Lisäksi osallisuus näyttäytyy koulussa enemmänkin yhteiskunnallisten kansalaistaitojen opetteluna. Hallintopäätöksenteon yhteydessä lapsen osallisuus on turvattu hallintolaissa kuulemisena, mutta tosiasiallisen hallintotoiminnan yhteydessä oppilaan osallisuus saa velvoittavuutensa lähinnä perus- ja ihmisoikeustasolta ja hallinnon periaatteista. Johtopäätöksenä pidetään tutkielmassa esitetyn mukaisesti sitä, että nimenomaiselle lapsen henkilökohtaista osallisuutta turvaavalle säännökselle olisi tarvetta perusopetusta koskevassa sääntelyssä lapsen oikeusturvan turvaamiseksi. Lisäksi tutkielmassa esitetään johtopäätöksenä huoltajille koululainsäädännössä annetun vaikutusvallan korostuneisuus ja osittainen ristiriitaisuus. Lisäksi todetaan huoltajien vaikutusvallan olevan suhteessa siihen, millä tavoin ja, kuinka aktiivisesti huoltajat toteuttavat lapsensa osallisuutta ja ottavat lapsensa mielipiteet ja toiveet huomioon.
  • Siirilä, Johannes (2021)
    Tutkielmassa käsitellään kuulemista ja läsnäolovelvollisuutta koskevien esitutkintalain säännösten soveltamisalaa. Tarkastelussa on erityisesti tilanne, jossa mahdollinen rikoksentekijä on identifioitavissa ja rikoksen selvittämisintressi on suuri, mutta esitutkinnan aloittamiskynnyksen ylittyminen ei ole selvää. Kyse voi olla esimerkiksi epämääräisestä huhupuheesta, jonka mukaan tietty henkilö on syyllistymässä tai on jo syyllistynyt vakavaan rikokseen. Tällöin arvioitavaksi tulevat poliisin toimivaltuudet ennen esitutkintaa sekä esitutkinnan käynnistämisen edellytykset. Täsmällinen sääntely esitutkinnan ulkopuolelle jäävistä esitutkintaviranomaisen toimenpiteistä on vähäistä. Kuuleminen ennen esitutkintaa on lainsäädännön tasolla alustavia puhutteluja koskevan esitutkintalain 7:20 ja esiselvitystä koskevan esitutkintalain 3:3.2 varassa. Kuulemiseen liittyy keskeisellä tavalla esitutkintalain säännökset läsnäolovelvollisuudesta: ilman rikoksesta epäiltyyn rinnastettavan henkilön velvollisuutta olla läsnä kuulemistilaisuudessa, jää tosiasiallinen mahdollisuus kuulla henkilöä helposti toteutumatta. Tutkielman ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä on se, millä edellytyksillä rikoksesta epäiltyyn rinnastettavaa henkilöä voidaan kuulla ja millä edellytyksillä hänet voidaan velvoittaa saapumaan kuultavaksi ennen esitutkinnan aloittamista. Toisena tutkimuskysymyksenä on se, onko kuulemista ja läsnäolovelvollisuutta ennen esitutkintaa koskevalle tarkemmalle sääntelylle tarvetta. Tutkimuskysymyksiä lähestytään lainopin keinoin tutkimalla voimassa olevaa lainsäädäntöä ja muita oikeuslähteitä, kuten oikeuskirjallisuutta. Tutkielman tärkeänä oikeuslähteenä on eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisukäytäntö. Esitutkinnan aloittamisharkinta on usein oikeusasiamiehen tarkastelun kohteena. Tutkielmassa osoitetaan, että rikoksesta epäiltyyn rinnastettava henkilö voidaan asettaa matalalla kynnyksellä rikoksesta epäillyn asemaan esitutkinnassa. Tällöin sovellettavaksi tulevat kaikki kuulustelua ja läsnäolovelvollisuutta esitutkinnassa koskevat esitutkintalain säännökset. Rajatapauksissa, henkilön aseman ollessa aidosti epäselvä, häntä voidaan kuulla ennen esitutkintaa kuultavan prosessuaalisessa asemassa. Tällöin on sovellettava alustavia puhutteluja koskevaa esitutkintalain 7:20:ää, johon ei liity läsnäolovelvoitetta. Lainsäädännön selkeyttämisen ja yhdenmukaisen laintulkinnan kannalta on välttämätöntä säätää nykyistä täsmällisemmin kuulemisesta ja läsnäolovelvollisuudesta ennen esitutkintaa.