Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "laiminlyöntirikos"

Sort by: Order: Results:

  • Vuorinen, Kaarle (2024)
    Suomalaisessa oikeustieteessä rikos rakentuu teon käsitteen ympärille ja usein rikos hahmotetaan ensisijaisesti aktiivisena tekemisenä. Teon käsitteellä on kuitenkin kak- sinainen merkitys ja se pitää sisällään sekä teon että laiminlyönnin. Laiminlyöntirikos on kuitenkin poikkeuksellinen, koska siinä henkilö jättää tekemättä jotain mitä hänen olisi pitänyt tehdä ja henkilöä rangaistaan tekemättä jättämisestä. Tutkielman tarkoi- tuksena on kehitellä laiminlyöntirikoksen konsepti, joka täyttää optimaalisesti laimin- lyöntirikoksen alkuperäisen tavoitteen oikeushyvien suojaamisessa passiiviselta toi- minnalta. Näkökulma tutkielmassa on, mitä oikeus voisi olla, erotuksena siitä, mitä oikeus on. Näin pääasiallisena tutkimusmenetelmänä on kriittinen teoreettinen lain- oppi. Laiminlyönnin käsite pitää sisällään kaksi edellytystä: tekemättä jättämisen edellytyksen ja laiminlyönnin normatiivisen edellytyksen. Tekemättä jättämisen edellytyksen tarkoituksena on osoittaa nimenomaisesti, että tietty teko on jäänyt tekemättä. Laiminlyönnin normatiivisen edellytyksen tarkoituksena on puolestaan osoittaa se, miksi juuri kyseisen henkilön olisi tullut tehdä kyseinen teko. Lisäksi tehdään ero tiedostetun ja tiedostamattoman laiminlyönnin välillä. Näitä kahta voidaan kutsua myös suomalaiseen oikeustieteeseen soveltuvimmin tahalliseksi ja tuottamukselliseksi laiminlyönniksi. Laiminlyöntirikos edellyttää aina laiminlyönnin lisäksi, että oikeus- hyvä on tullut loukatuksi tai vaarannetuksi. Molempia laiminlyönnin edellytyksiä käsitellään itsenäisesti oikeuskirjallisuuden ja -käytännön avulla. Viimeisin laiminlyöntiä yksinomaan käsittelevä monografia on 1970-luvulta ja sen jälkeen laiminlyöntiä on käsitelty lähinnä rikosoikeuden yleisten oppien yleisteoksissa ja artikkeleissa, jotka käsittelevät laiminlyöntiin liittyviä erityis- kysymyksiä. Myös oikeuskäytännöstä on huomattavissa, ettei laiminlyöntirikoksen soveltaminen ole saavuttanut sellaista selkeyttä, jota perus- ja ihmisoikeudet edellyttävät. Nämä puoltavat laiminlyönnin tutkimuksellista ajankohtaisuutta. Tutkielmassa päädytään suosittamaan molempien – tekemättä jättämisen ja laimin- lyönnin normatiivisen edellytyksen – arvioinnin osalta lähestymistapaa, joka huomioi toiminnan sosiaalisen luonteen ja jota ohjaavat rinnakkain sovellettavaksi tuleva tun- nusmerkistö ja tapahtumakulun konteksti. Tällainen arviointimalli on dynaaminen ja pystyy reagoimaan monimutkaisiin tosiseikastoihin, jotka korostuvat kiperissä ta- pauksissa. Keskeistä arvioinnissa on punninta, jossa on huomioitava kaikki laimin- lyöntivastuun puolesta ja sitä vastaan puhuvat seikat. Tällä tavoin pystytään varmistumaan arvioinnin legitimiteetistä, oli ratkaisu syyksi lukeva tai ei.
  • Anttila, Anne (2021)
    Tutkielmassa selvitetään virkavelvollisuuden rikkomisen rikostunnusmerkistön yhteyttä laiminlyönnin rikosoikeudelliseen käsitteeseen ja laiminlyönnin rangaistavuuteen. Erityisen mielenkiinnon kohteena on laiminlyönnillä aiheutetun virkavelvollisuuden rikkomisteon liittymä laiminlyönnistä mahdollisesti aiheutuneeseen seurausrikokseen eli epävarsinaiseen laiminlyöntirikokseen (RL 3:3.2). Lisäksi tarkastellaan laiminlyöntivastuun kohdentumista etenkin niissä tilanteissa, joissa vastuuasemassa olevia on useita. Rikoslain 3 luvun 3.2 §:n 1-kohdan mukaan erityinen oikeudellinen velvollisuus estää seurauksen syntyminen voi perustua virkaan, toimeen tai asemaan. Lähtökohta on se, että tietyn toimintavelvollisuuden tulee ilmetä laista laillisuusperiaatteen vaatimalla tavalla ja että tuo velvollisuus on sillä tavalla selkeä, että toimintavelvollinen henkilö on tietoinen sen sisällöstä ja velvoittavuudesta. Kun kysymyksessä on laiminlyöty virkatoimi, teon tahallisuus- ja tuottamusvastuuta arvioidaan ensisijaisesti rikoslain 40 luvun mukaisena virkarikosvastuuna ja jos laiminlyödystä virkatoimesta on aiheutunut seurausrikos, tahallisuus- ja tuottamusvastuun arvioiminen laajenee myös tämän rikoksen, eli epävarsinaisen laiminlyöntirikoksen, syyksilukemisarviointiin. Epävarsinaisen laiminlyöntirikoksen syyksilukemisarvioinnissa huomioitavat pääelementit ovat seuraavat: 1) seurausrikos on ollut sellainen, että se on ylipäätään toteutettavissa laiminlyönnin kautta, 2) laiminlyöjällä on ollut erityinen oikeudellinen velvollisuus, siis viran kohdalla täsmällinen virkavelvollisuus, estää seurausrikoksen syntyminen, ja 3) juuri tuosta laiminlyönnistä on aiheutunut kyseinen seurausrikos. Virkavelvollisuuden rikkomisen ja siitä mahdollisesti syntyneen seurausrikoksen eli epävarsinaisen laiminlyöntirikoksen vastuuperusteet arvioidaan hieman toisistaan poikkeavasti: virkavelvollisuuden rikkomisen vastuuperusteeksi riittää lähtökohtaisesti yleistä virkavelvollisuutta määrittävän normin vastainen toiminta tai laiminlyönti, kun taas laiminlyönnin rangaistavuuden ja sellaisen epävarsinaisen laiminlyöntirikoksen, jonka taustalla oleva aktiivisuuteen velvoittava peruste on virka, yleinen virkavelvollisuus ei sellaisenaan yleensä riitä, vaan tuon virkaan perustuvan suojaamis- tai valvontavelvollisuuden tulee olla täsmennetty koskemaan tiettyä henkilöä, henkilöjoukkoa tai määrättyä omaisuutta. Vastuuaseman velvoittavuuden ja laajuuden arvioimisen tärkeys ja yksilöllisyys korostuvat tilanteessa, jossa mahdollisia vastuuasemassa olleita henkilöitä on useita. Tutkielmassa tuodaan esille, että usean toimijan tai laiminlyöjän ja varsinkin jaetun vastuun työtilanteisiin liittyvissä vastuun kohdentamisissa on tapauskohtaisesti mahdollista huomioida luottamusperiaate ja tapahtumankulun hallinnan vaatimus vastuunkohdentamiseen liittyvien normien lisäksi. Laiminlyöjän tahallisuus ja tuottamus tulevat arvioitaviksi epävarsinaisessa laiminlyöntirikoksessa usean eri osatekijän kohdalla. Näistä korostuu erityisesti kaksi seuraavaa: ensinnäkin toiminnan puuttuminen eli itse laiminlyöntiteko voi olla eriasteisesti tahallinen tai vaihtoehtoisesti huolimattomuudesta aiheutettu, ja toiseksi tahallisuus ja tuottamus tulevat arvioitaviksi myös laiminlyönnistä syntyvään seuraukseen nähden. Jos seurausrikos katsotaan aiheutuneeksi tuottamuksesta, mutta ei tahallisuudesta, seurauksen sattumisen todennäköisyys ja sen kautta myös ennakoitavuus nousevat usein merkittävään asemaan huolimattomuutta arvioitaessa. Laiminlyöjän tulee mieltää syntyvä kielletty seuraus laiminlyöntinsä vähintään varsin todennäköiseksi seuraukseksi, jotta teon tahallisuus tahallisena rikoksena täyttyisi. Lisäksi vastuuasemassa olevan tulee tunnistaa ja mieltää olevansa vastuuasemassa vähintään varsin todennäköisesti, jotta tahallisuus täyttyisi tämän olosuhdetunnusmerkistötekijän kohdalla. Jos seurausrikos on myös tuottamuksellisena rangaistava, myös laiminlyönnin kautta aiheutetun seurauksen rikosvastuun perustaksi riittää tuottamus. Rikosoikeustiede ja oikeuskäytäntö ovat määrittäneet vaadittavan syy-yhteyden tasoa velvollisuuden laiminlyönnin ja aiheutuneen seurauksen välillä, ja syy-yhteyskynnyksen täyttymisen osalta voidaan pääsääntönä sanoa, että jos laiminlyöty teko olisi erittäin todennäköisesti estänyt seurauksen syntymisen, ovat laiminlyönti ja seuraus siten syy-yhteydessä toisiinsa, että laiminlyöjä voidaan asettaa vastuuseen seurauksesta. Rikoslain 3:3.2:n tarkoittama laiminlyönnillä aiheuttaminen saattaa vastuuasemassa olevan laiminlyöjän tekijävastuuseen seurausrikoksesta siinäkin tapauksessa, että seurausrikoksen tekee tai aikaansaa toinen henkilö, ja on siten huomionarvoista, että laiminlyönti on siis moitittavampaa menettelyä kuin esimerkiksi avunanto seurausrikokseen. Tähän liittyen tutkielmassa päädytään toteamaan, että rajanveto epävarsinaisen laiminlyöntirikoksen tekijävastuun ja vaihtoehtoisen avunantovastuun välillä ei nykytilanteessa ole aivan perusteltavissa niissä tilanteissa, joissa päärikoksen tekee toinen henkilö kuin laiminlyöjä ja vain päärikoksen tekijällä on niin sanottu teonherruus päärikoksen suhteen. Laiminlyönnin ja teon samanarvoisuusvaatimuksen lisääminen rikoslakiin laiminlyönnin rangaistavuuden edellytykseksi voisi parantaa tällaisten tilateiden arvioimista ja ratkaisujen perustelemista. Rikoslakiin kirjattu vaatimus laiminlyönnin ja teon samanarvoisuudesta suhteessa seurausrikoksen aiheuttamiseen parantaisi myös rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen ja lain antaman perusteen selkeyden näkökulmasta erityisesti niitä käytännön tilanteita, joissa tunnusmerkistövalinta on vaikeaa – lähinnä tahallisen ja tuottamuksellisen tunnusmerkistön välillä – tai joissa seurausrikosten erityisehdot, esimerkiksi rikoksen kvalifioidut tekomuodot, tulevat harkittaviksi ja mahdollisesti myös sovellettaviksi. Samanarvoisuusvaatimuksen lisääminen antaisi lisäksi eräänlaisen lakiin perustuvan velvollisuuden erottaa laiminlyöjän teko seurausrikoksen tekijän eli päätekijän teosta tilanteessa, jossa seurausrikoksen tekee joku muu kuin laiminlyöntiin syyllistynyt, eikä tekijöiden tekoja voida katsoa tunnusmerkistöltään samoiksi tai kvalifioinniltaan samanarvoisiksi. Tämänhetkinen tilanne, jossa rikoslaki ei sisällä nimenomaista mainintaa siitä, että rangaistavan laiminlyönnin tulee olla moitittavuudeltaan samanarvoinen kuin saman seurausrikoksen aiheuttaminen aktiivisella teolla, jättää lainsoveltajalle runsaasti tulkinnanvaraa.