Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "maksukyvyttömyys"

Sort by: Order: Results:

  • Vastavuo, Viivi-Mari (2021)
    Tutkielmassa käsitellään kulutusluottojen vaikutusta yksityishenkilön velkajärjestelyssä. Lisäksi tutkielmassa tullaan ly- hyesti käsittelemään, kuinka kulutusluotot ja yksityishenkilön velkajärjestely ovat muuttuneet ajan myötä. Molemmissa suurimmat muutokset ovat tapahtuneet 2000-luvulta lähtien. Kulutusluottojen käyttö lisääntyi luottomarkkinoiden va- pautumisen seurauksena 1980-luvulla ja tämän on nähty olevan osittaisena syynä 1990-luvun lamaan ja siitä seurannei- siin ihmisten ylivelkaantumisiin. Helpottaakseen näiden ihmisten selviämistä veloistaan säädettiinkin yksityishenkilön velkajärjestelystä annettu laki 57/1993 (VJL), joka astui voimaan vuonna 1993. Voimaantulonsa jälkeen lakia on uudis- tettu useaan otteeseen yhteiskunnallisten muutosten takia. Lisäksi VJL:ää on jouduttu uudistamaan kulutusluottojen muuttumisen takia, sillä kuluttajansuojalain ja VJL:n uudistusten jälkeen kulutusluottoja tarjoavat yritykset ovat tuoneet markkinoille uusia luottoja, jotka eivät kuulu lakien soveltamisalaan. Tästä johtuen esimerkiksi 2000-luvulla markki- noille on tullut uusina kulutusluottoina pikavipit ja vertaislainat. Tutkielman tutkimuskysymyksiä on lähestytty pääasiassa ongelmakeskeisen oikeusdogmatiikan näkökulmasta. Tämän ohella yhteiskunnallisten ilmiöiden vaikutusta kulutusluottoihin ja VJL:ään on tutkittu oikeussosiologista metodia hyö- dyntämällä. Lisäksi tutkielmassa on hieman käytetty oikeushistoriallista metodia selvitettäessä kulutusluotoissa ja VJL:ssä tapahtuneita muutoksia. Oikeuslähteinä on pääasiassa käytetty säädöksiä, viranomaislähteitä ja oikeuskirjalli- suutta. Oikeustapauksia on käytetty esimerkinomaisesti havainnollistamaan, kuinka tuomioistuimet ovat lainsäännöksiä tulkinneet. Oikeustapauksia on myös käytetty havainnollistamaan, kuinka kulutusluotot vaikuttavat velkajärjestelyn eri vaiheissa. Tutkielmassa pyritään tuomaan esille syitä, miksi kulutusluotot ja VJL ovat ajan myötä muuttuneet. Lisäksi pyritään esittämään yhteiskunnallisia seikkoja, jotka ovat vaikuttaneet niin kulutusluottojen suuriin nostomääriin kuin velkajär- jestelyhakemusten määriin. Lisäksi tutkielmassa tullaan yksityiskohtaisemmin käymään läpi, kuinka kulutusluotot vai- kuttavat velkajärjestelyn edellytys-, este- ja painavien vastasyiden harkinnassa sekä mitä merkitystä uusilla kulutusluo- toilla on maksuohjelman vahvistamisen jälkeen. Kulutusluottojen vaikutuksia havainnollistetaan oikeustapausten avulla. Näiden ohella tutkielmassa tarkastellaan, kuinka nuorten asema yksityishenkilön velkajärjestelyn harkinnassa on muut- tunut vuosien aikana sekä miten velkajärjestelyssä olevien velkojen muodot ovat muuttuneet. Tutkielmassa tarkastellaan myös, kuinka Covid-19 – pandemia on vaikuttanut kulutusluottoihin ja yksityishenkilön velkajärjestelyyn. Tutkielmassa todettiin, että kulutusluotoilla on itsenäistä merkitystä yksityishenkilön velkajärjestelyssä. Lisäksi kulutus- luottoja arvioidaan tiukemmin kuin muita velkoja, kuten asuntolainaa, velkajärjestelyn edellytyksiä ja esteitä harkitta- essa. VJL:ää on uudistettu useaan otteeseen ja viimeisten lainuudistusten taustalla on ollut kulutusluottojen muutos ja yhteiskunnalliset seikat. Lisäksi kulutusluotot ovat muuttuneet vuosien aikana ja uusien kulutusluottojen tulo markki- noille on vaatinut kuluttajansuojalain säännösten laajentamista ja täsmentämistä. Tiivistetysti voidaan todeta, että kulu- tusluotoilla on suhteellisen paljon merkitystä velkajärjestelyn eri vaiheissa.
  • Hakkarainen, Kaarlo (2020)
    Yrityssaneeraus ja sitä sääntelevä laki, laki yrityksen saneerauksesta, on ollut voimassa liki 30 vuotta. Sen juuret ovat tiiviisti yhteydessä 1990-luvun alun lamaan, ja sen aikaisen vaikean taloudellisen tilanteen herättämästä vaatimuksesta yrityssaneeraus säädettiin konkurssin vaihtoehdoksi, eräänlaiseksi lakisääteiseksi järjestelyksi taloudellisissa vaikeuksissa oleville mutta kuitenkin jatkamiskelpoisille yrityksille tervehdyttää liiketoimintansa ja vakauttaa pääomarakenteensa. Kun konkurssi sen perinteisessä muodossa johtaa usein yrityksen omaisuuden likvidointiin, työpaikkojen ja liiketoimintaan sidotun arvon menettämiseen, pyritään lakisääteisellä saneerauksella sitä vastoin mahdollistamaan yrityksen toiminnan jatkaminen. Kirjallisuudessa ja kansainvälisissä vertailuissa saneerausmenettelyämme ja -lakiamme on pidetty varsin onnistuneena ja siitä onkin tullut pysyvä osa kotimaista maksukyvyttömyysoikeutta ja -järjestelmää. Tästä huolimatta viimeaikaisessa maksukyvyttömyysoikeutta koskevassa diskurssissa yrityssaneerauksen toimivuus on asetettu osittain kyseenalaiseksi. Sääntelypaine on kohdistunut erityisesti yrityssaneerauslain mukaisiin saneerauskeinoihin. Niitä on pidetty liian suppeina varsinkin nykyisten rahoitusmarkkinoiden asettamassa liiketoimintaympäristössä. Keskeinen peruste esitetyille muutosehdotuksille on ollut, että yrityssaneerauslaki sisältää perusteettoman poikkeuksen eri rahoituslajien välisessä kohtelussa. Ongelmaksi on muodostunut se, että yrityssaneerauslaki ei ole ota huomioon eksplisiittisesti yrityksen omistajiin esimerkiksi osakkeenomistajiin kohdistuvan riskin realisoitumista, jolloin riski yritystoiminnan menestymisestä pelätään siirtyvän liiaksi omistajataholta velkojien harteille. Viime vuosien aikana esitetyn yrityssaneeraukseen kohdistetun kritiikin johdattelemana tämä tutkielma keskittyy tarkastelemaan erityisesti osakkeenomistajien ja velkojien välistä suhdetta yhtiön maksukyvyn heikentyessä erityisesti lakisääteisen yrityssaneerauksen mukaisessa kokonaisjärjestelyssä. Tutkielman tavoitteena on vallitsevan yhtiö- ja insolvenssioikeudellisen teorian valossa systematisoida ja eritellä yhtäältä osakkeenomistajien kontrollivallan justifikaation ajallista ulottuvuutta ja toisaalta velkojien kontrollivallan määräytymisperusteita ja laajuutta maksulykyttömyystilanteissa ja erityisesti yrityksen saneerauksessa. Tutkimuksessa keskitytään siten seuraamaan yrityksen elinkaarta sen maksukyvyn eri vaiheissa ja tarkastellaan maksukyvyttömyyden esiintuomia oikeudellisia ongelmakohtia ja erityiskysymyksiä sekä osakkeenomistajien ja velkojien välisissä että velkojien keskinäisissä relaatioissa. Tutkielma pyrkii myös osaltaan täyttämään kotimaisessa oikeuskirjallisuudessa ja -tutkimuksessa olevaa aukkoa yhtiö- ja maksukyvyttömyyslainsäädännön välillä sekä muodostamaan koherentin ja johdonmukaisen kokonaisuuden oikeudenalojen välille.
  • Peltoniemi, Juha (2024)
    Tutkielman aiheena on Euroopan komission 7.12.2022 antaman direktiiviehdotuksen mukainen niin sanottu pre-pack-menettely ja ehdotetun menettelyn vaikutukset konkurssivelkojan määräysvallan asemaan. Tutkielman tarkoituksena on selvittää konkurssilain (KonkL, 120/2004) mukaisen velkojan määräysvallan asemaa tilanteessa, jossa yhtiön liiketoiminta myydään direktiiviehdotuksen mukaisessa (tai sen kaltaisessa) pre-pack-menettelyssä osana virallista maksukyvyttömyysmenettelyä. Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitä tarkoitetaan konkurssilain ja laajemmin kansallisen konkurssioikeuden mukaisella velkojan määräysvallalla ja mikä on sen sisältö, millainen on direktiiviehdotuksen tarkoittama pre-pack-menettely, mitkä ovat sen tavoitteet sekä kuinka pre-pack- tai sitä muistuttavan menettelyn sääntely on toteutettu eräissä muissa oikeusjärjestyksissä ja kuinka menettelyä tulisi ehdotetun kaltaisena voimaan tullessaan tulkita kansallisen konkurssioikeuden ja velkojan määräysvallan kontekstissa? Direktiiviehdotuksen mukaan pre-pack-menettelyllä tarkoitetaan nopeutettua likvidaatiomenettelyä, joka mahdollistaa velallisen liiketoiminnan myynnin kokonaan tai osittain toimintaa jatkavana yrityksenä parhaan tarjouksen tehneelle tarjoajalle, jotta velallisen omaisuus voidaan likvidoida velallisen todetun maksukyvyttömyyden seurauksena. Direktiiviehdotuksen pre-pack-menettelyjä koskevat hyvinkin yksityiskohtaiset ja voimassa olevasta kansallisesta lainsäädännöstä poikkeavat säännökset, jotka mahdollisesti sellaisenaan edellyttäisivät kokonaan uuden maksukyvyttömyysmenettelyn luomista tai ainakin muutoksia konkurssi- tai yrityssaneerauslakiin (YSL, 47/1993). Jos direktiiviehdotuksen tavoitteet ja päämäärät toteutuvat onnistunut pre-pack-menettely voi perinteiseen likvidaatiokonkurssiin verrattuna lyhentää huomattavasti prosessin ajallista kestoa ja vähentää menettelystä aiheutuvia kustannuksia ja lisätä yrityksen realisaatioarvoa, jotka yhdessä sitten kasvattavat velkojille jaettavan jako-osuuden määrää. Mahdollisista positiivisista näkökohdista huolimatta velkojien määräysvallan aseman kaventuminen ainoastaan velkojien oikeudeksi tulla kuulluksi tuomioistuimessa ennen velallisen liiketoiminnan tai sen osan myynnin hyväksymistä tai toteuttamista voidaan katsoa olevan siinä määrin merkityksellinen muutos vallitsevaan tilaan, että sen vaikutuksia on perusteltua tarkastella laajemmin. Direktiiviehdotuksen mukaisen pre-pack-menettelyn voidaan toteutuessaan ehdotetun kaltaisena katsoa olevan poikeuksellisen voimakas heikennys velkojan määräysvaltaan – etenkin jos direktiiviehdotuksen tarkoittama likvidaatio toteutetaan osana konkurssimenettelyä. Tutkielmassa tehtyjen havaintojen ja johtopäätösten perusteella se, että pre-pack- menettelyistä säädettäisiin yhdenmukaisesti lain tasolla EU:n laajuisesti, on kannatettavaa. Kyse on kuitenkin menettelystä, jota käytetään jo nyt vakiintuneesti lähes kaikissa EU:n jäsenvaltioissa, mutta vaihtelevin sovellutuksin. Direktiiviehdotuksen mukaisen pre-pack-menettelyn velkojien suojaa koskevat säännökset vaikuttavat – ainakin teoriassa – riittäviltä velkojien edun huomioimiseksi, vaikka menettely ei sisällä velallisen omaisuuteen kohdistuvaa velkojien määräys- ja päätäntävaltaa kuten kansallisessa konkurssimenettelyssä
  • Koskinen-Vaara, Tytti (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Saneerausmenettelyn aikana velallinen lähtökohtaisesti säilyttää samanlaisen vallintavallan kuin ennen saneerausmenettelyä. Velallinen voi itsenäisesti siis päättää muun muassa yritystoimintaansa liittyvistä hankinnoista ja omaisuudesta. Koska velallinen on kuitenkin ajautunut saneerauslain edellyttämällä tavalla maksukyvyttömäksi tai maksukyvyttömyys on vasta uhkaamassa, on velallisen liiketaloudellinen harkintakyky pettänyt. Jotta vältettäisiin korjaantumattoman syvä maksukyvyttömyys, ei velallisen vallintavalta kuitenkaan voi säilyä täysin ennallaan. Tämän vuoksi saneerauslain 29.2 § sisältää listan oikeustoimista, joita velallinen ei voi tehdä itsenäisesti ilman selvittäjän lupaa. Velalliseen kohdistuu siis vallinnanrajoituksia saneerausmenettelyn aikana. Vallinnanrajoituksia vastaava listaus oikeustoimista sisältyy myös rikoslakiin, velallisen epärehellisyyden tunnusmerkistöön (RL 39: 1 §). Molemmilla säännöksillä on samanlainen tarkoitus: molemmat pyrkivät estämään velallista tekemästä sellaisia merkittäviä oikeustoimia, jotka voivat vahingoittaa velkojien suorituksensaantioikeutta ja saneerausmenettelyn näkökulmasta saneerausmenettelyn onnistumisedellytyksiä. Paitsi että työssä tarkastellaan säännösten velkaantumista koskevien yksittäisten kohtien välistä suhdetta, tarkastellaan myös vallinnanrajoitussääntelyn ajantasaisuutta ja maksukyvyttömyysdirektiivin vaikutusta näihin. Tällä hetkellä luvanvaraisuusharkinta kuuluu selvittäjän tehtäviin, mikä ei välttämättä ole tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Merkittävin haaste liittyy selvittäjien mahdollisiin puutteisiin liiketaloudellisessa osaamisessa, mitä luvanvaraisuusharkinta edellyttää. Työssä ehdotetaankin luvanvaraisuusharkinta siirrettäväksi velkojille. Lisäksi pidetään perusteltuna laajentaa luvanvaraisuusajanjaksoa nykyisestä saneerausmenettelyn kestosta alkamaan saneeraushakemuksen vireille tulon myötä ja jatkumaan saneerausohjelman toteutusaikaan. Työssä tarkastellaan myös vallinnanrajoitusten piiriin kuuluvia velkaantumistoimia, joilta edellytetään liiketaloudellista perusteltavuutta. Velallisen epärehellisyyden tunnusmerkistön soveltuminen puolestaan edellyttää, että velallinen on velkaantunut vailla liiketaloudellista perusteltavuutta. Velallisen epärehellisyyden tunnusmerkistössä edellytetään velkaantumisen aiheuttavan maksukyvyttömyyden tai sen oleellisen pahentumisen. Etenkin jälkimmäisen määritelmän soveltamiseen liittyy oikeuskäytännössä haasteita, jotka tutkimuskysymyksen kohdalla voivat johtaa epäloogiseen lopputulokseen. Vallinnanrajoitusten ja velallisen epärehellisyyden tunnusmerkistön välisen yhteyden selvittämiseksi työssä tarkasteltaviksi tulevat myös rikosoikeudelliset kysymykset tahallisuudesta, erehdyksen mahdollisuudesta, tehokkaasta katumisesta ja velkojien suostumuksesta. Velallisen epärehellisyys perustuu ajattelulle siitä, että velallinen on koko ajan tietoinen taloudellisesta tilanteestaan. Sama oletus liittyy myös saneerausmenettelyyn, sillä saneeraushakemuksen jättäminen edellyttää selvillä oloa yrityksen tilanteesta. Tämän vuoksi tunnusmerkistöerehdyksen mahdollisuus suljetaan pois. Kieltoerehdys puolestaan ei voine soveltua sen vuoksi, että lupaharkinnassa arvioidaan velkaantumisen hyväksyttävyyttä saneerauslain edellyttämällä tavalla eikä selvittäjältä saatua neuvoa voida tulkinnalla laajentaa koskemaan myös rikosoikeudellista vastuuta. Mikäli velallinen havaitsisi luvanvaraisella velkaantumisellaan voivan aiheuttaa maksukyvyttömyyden tai sen oleellisen pahentumisen, voisi hän vielä estää rikosoikeudellisen vastuun tehokkaalla katumisella ennen maksukyvyttömyysseuraamuksen syntymistä. Rikosoikeudellinen vastuu voisi olla vältettävissä myös, jos lupaharkinta siirretään velkojille, jotka yksimielisesti tulisivat antaneeksi velalliselle luvan velkaantumiseen. Tämän saavuttaminen lienee käytännössä kuitenkin vaikeaa. Työssä havaitaan velkaantumistoimen voivan vain poikkeuksellisesti kuulua sekä saneerauslain vallinnanrajoitus- että velallisen epärehellisyyssääntelyn soveltamisalaan. Lainkohtien välinen yhteys toimii siis tarkoituksenmukaisesti, sillä merkittävämpi kohtalonyhteys voisi muodostua ongelmalliseksi vallinnanrajoitussääntelyn tarkoituksen näkökulmasta. Lisäksi vain murto-osaan insolvenssimenettelyistä liittyy velallisen epärehellisyys. Luvanvarainen velkaantuminen ei siis voine muodostaa estettä maksukyvyttömyysdirektiivin tarkoittamalle uudelle alulle eikä sitä koskeva sääntely muutoinkaan ole ristiriidassa direktiivin kanssa. Luvanvaraisuussääntely vaatii kuitenkin päivittämistä, sillä säännöksen ajatonta suojelukohdetta ei toteuta parhaalla mahdollisella tavalla.