Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "tavaramerkkiloukkaus"

Sort by: Order: Results:

  • Hiekkanen, Jemima (2020)
    Yksi suoraan lainsäädännöstä johdettava edellytys tavaramerkkiloukkauksen kriteeristön täyttymiselle on se, että toisen tavaramerkkiä käytetään elinkeinotoiminnassa. Elinkeinotoiminnassa käyttämisen ulkopuolelle on vakiintuneesti katsottu jäävän esimerkiksi taiteessa, tieteessä ja uutistenvälityksessä käytettävät toisten tavaramerkit. Tavaramerkkiloukkauksia sosiaalisessa mediassa on käsitelty oikeuskirjallisuudessa vasta vähän. Etenkään sitä, miten elinkeinotoiminnassa tapahtuva käyttäminen tulee määritellä sosiaalisessa mediassa, ei ole vielä pohdittu. Oikeuskirjallisuutta, jossa käsiteltäisiin nimenomaisesti elinkeinotoiminnassa tapahtuvan käytön edellytystä sosiaalisen median kontekstissa, ei ole lainkaan. Tämä tutkielma pyrkii täyttämään kyseisen aukon. Tutkielman metodi on lähtökohdiltaan oikeusdogmaattinen, mutta siinä on lisäksi vahva de lege ferenda -tutkimuksellinen ote. Tarkalleen ottaen tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millainen toisen tavaramerkin käyttö täyttää tavaramerkkilain 5 §:n, tavaramerkkidirektiivin 10(2) artiklan ja tavaramerkkiasetuksen 9(2) artiklan mukaisen toisen tavaramerkin elinkeinotoiminnassa tapahtuvan käyttämisen tunnusmerkit sosiaalisessa mediassa. Kysymykseen vastaamiseksi tutkimuksessa analysoidaan olemassa olevaa EUT:n oikeuskäytäntöä elinkeinotoiminnassa tapahtuvan käytön osalta sekä tarkastellaan erilaisia sosiaalisen median käyttötapoja, jotka voivat aiheuttaa tavaramerkkiloukkauksen. Käyttötavoista käsitellään aihetunnisteita eli hashtageja, käyttäjätunnuksia, käyttäjäsisältöä ja vaikuttajamarkkinointia. Näiden sosiaalisten median käyttötapojen osalta tutkimuksessa pyritään esimerkkien avulla tekemään rajanvetoa elinkeinotoiminnassa tapahtuvan käytön ja yksityisen käytön välille. Taloudellisen voiton tavoittelua on vakiintuneesti pidennetty keskeisimpänä osatekijänä, kun arvioidaan, milloin toisen tavaramerkkiä on käytetty elinkeinotoiminnassa. Toiseksi tutkimuksessa tarkastellaankin, onko taloudellisen voiton tavoittelu olennainen osa elinkeinotoiminnassa tapahtuvan käyttämisen määritelmää myös sosiaalisessa mediassa tapahtuvassa käytössä. Sosiaalisessa mediassa tapahtuneiden tavaramerkkiloukkausten määrä on vielä varsin rajattu oikeuskäytännössä. EUT:n ratkaisuja tai kotimaista nimenomaista oikeuskäytäntöä asiasta ei ole. Tutkimuksessa analysoidaan tästä syystä ulkomaista oikeuskäytäntöä, ennen muuta Yhdysvalloista ja Iso-Britanniasta, joista löytyy jonkin verran relevanttia oikeuskäytäntöä. Etenkin yhdysvaltalaisten ratkaisujen oikeuslähdearvon heikkous on huomioitu lähestymistavassa, joka on näiden osalta enempi empiirissävytteinen kuin oikeusdogmaattinen tai -vertaileva. Ratkaisujen osalta voidaan hyödyntää vihjearvoa de lege ferenda -tutkimuksen näkökulmasta. Tämän jälkeen tarkastellaan vielä viimeistä tutkimuskysymystä: jos huomataan, että nykyinen tulkintakäytäntö ei riittävällä tavalla kykene ottamaan huomioon sosiaalisessa mediassa tapahtuvien tavaramerkkiloukkausten erityispiirteitä, onko tarpeen muodostaa erillinen määritelmä tai arviointimalli sosiaalisessa medialle tapahtuvalle tavaramerkkiloukkaukselle? Vastauksena todetaan, että nykyinen tavaramerkkiloukkauksia koskeva tulkintakäytäntö elinkeinotoiminnassa tapahtuvan käytön osalta ei vastaa nykyaikaisten tavaramerkkien käyttökanavien luomiin haasteisiin riittävällä tavalla. Tutkimuksessa ehdotetaan kolmiportaisen arviointimallin omaksumista sosiaalista mediaa koskevissa tavaramerkkiloukkaustilanteissa. Tässä arviointimallissa painotettaisiin eroa perusteltujen yksityisten intressien ja kaupallisten motiivien välillä sekä kiinnitettäisiin huomiota käyttäjän hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksiin samansuuntaisesti kuin verkkotunnuksia koskevassa riidanratkaisumenettelyssä UDRP:ssä. Lisäksi tutkielmassa esitetään, että sosiaalisen median käyttäjätunnuksille tulisi luoda oma riidanratkaisujärjestelmä tai laajentaa verkkotunnuksia koskeva riidanratkaisumenettely UDRP koskemaan myös sosiaalisen median tunnuksia. Tämä parantaisi merkinhaltijoiden asemaa ja estäisi osan sellaisesta tavaramerkkejä vahingoittavasta käytöstä, jota ei nykyisellään voida saattaa tavaramerkkiloukkauksen piiriin johtuen siitä, että kyse ei ole elinkeinotoiminnassa tapahtuvasta käytöstä. Se toisi tavaramerkkioikeutta nykyaikaisemmaksi ja lisäisi oikeusvarmuutta. Samanaikaisesti on kuitenkin huomioita yleinen etu ja pidettävä huolta siitä, ettei tavaramerkkisuojan kattavuus muutu niin vahvaksi, että tavanomaiseen ilmaisuun kuuluvat käyttötavat voivat tulla kielletyiksi.
  • Virkkunen, Lotta (2023)
    Digitaalisten verkkoalustojen voidaan katsoa muuttaneen käsityksemme tavaroiden, palveluiden ja informaation tarjoamisesta ja saatavuudesta verkkoympäristössä. Verkkoalustoilla, kuten sosiaalisen median alustoilla ja sähköisillä markkinapaikoilla, kuka tahansa voi julkaista haluamaansa sisältöä muiden saataville. Verkkoalustojen on kuitenkin niiden positiivisten vaikutusten lisäksi todettu olevan otollinen kanava myös laittoman sisällön kuten tavaramerkkioikeutta loukkaavien tuoteväärennösten leviämiselle. Tuoteväärennösten ja laittoman sisällön leviämisen verkkoympäristössä voidaan katsoa aiheuttavan negatiivisia vaikutuksia sekä tavaramerkkien haltijoille että koko EU:n sisämarkkinoiden toimivuudelle. Internetin toimijoihin on lähtökohtaisesti haluttu kohdistaa mahdollisimman vähän sääntelyä, sillä sen on katsottu parhaiten tukevan verkkoympäristön kehittymistä ja siihen liittyviä innovaatioita. EU:n sähköisestä kaupankäynnistä annetussa direktiivissä on päädytty määrittelemään ns. safe harbour -periaate, jonka nojalla välittäjinä toimivat palvelun tarjoajat pystyvät tiettyjen ehtojen täyttyessä välttymään vastuulta palvelussa kolmansien osapuolien jakaman laittoman toiminnan tai tietojen osalta. Verkkoalustojen ei ole kuitenkaan yleensä voitu katsoa olevan vastuussa kolmannen osapuolen oikeudenloukkauksesta, sillä niiden on katsottu toimivan laittomaan sisältöön nähden neutraalisti ja tarjoavan ainoastaan tekniset olosuhteet sisältöjen leviämiselle niiden palveluissa. Nykyaikaisten verkkoalustojen voidaan kuitenkin katsoa enenevässä määrin toimivan aktiivisesti palvelussa saatavilla olevien tietojen osalta, sillä ne esimerkiksi itse moderoivat aktiivisesti palvelussa saatavilla olevaa tietoa ja kohdentavat sitä käyttäjilleen sitouttaakseen näitä käyttämään palveluitaan entistä enemmän. Verkkoalustojen roolien muutos passiivista malleista aktiivisiin sekä laittoman sisällön enenevä leviäminen verkossa on herättänyt unionin tasolla huolta digitaalisia palveluita koskevan sääntelyn riittävyydestä erityisesti alustojen vastuun näkökulmasta. Ratkaisuna Euroopan komissio esitteli vuonna 2015 digitaalisten sisämarkkinoiden strategian Euroopalle ja asetti tavoitteekseen luoda digitaaliset sisämarkkinat EU:n alueelle, joilla esimerkiksi tavarat ja palvelut pääsevät vapaasti ja turvallisesti liikkumaan verkkoympäristössä. Strategian yksi keskeisistä toimista oli uudistaa verkkoalustoja koskeva sääntely unionin alueella. Marraskuussa 2022 voimaan tullut EU:n digipalvelusäädös (2022/2065) tähtääkin yhdenmukaistamaan verkkoalustoja koskevat pelisäännöt EU:n alueella. Tutkielman pääasiallinen tarkoitus on selvittää, millä perusteilla verkkoalustan voidaan katsoa olevan vastuussa kolmannen osapuolen aiheuttamasta tavaramerkkiloukkauksesta. Tutkimuskysymystä tarkastellaan sekä sähköisestä kaupankäynnistä annetun direktiivin (2000/31/EY, ”E-Commerce Directive”) että digipalvelusäädöksen (2022/2065, ”Digital Services Act”) mukaisen välittäjän vastuuvapautta koskevan sääntelykehyksen näkökulmasta, ja lisäksi EU:n tavaramerkkiasetuksen (2017/1001) mukaisen kielto-oikeuden kontekstissa.