Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ylivarausasetus (EY) 261/2004"

Sort by: Order: Results:

  • Soini, Miisa-Matilda (2022)
    Koronaviruspandemian vaikutukset ovat näkyneet niin kuluttajien kuin elinkeinonharjoittajien arjessa. Erityinen vaikutus pandemialla on ollut lentomatkustamiseen. Lähtökohta sopimusoikeudessa on sopimusten sitovuuden periaate ja lentoyhtiön sekä matkanjärjestäjän tulee täyttää sopimuksen mukaiset velvollisuutensa myös koronaviruspandemian kaltaisissa erityisissä oloissa. Lentoyhtiötä koskevassa ylivarausasetuksessa (EY) 261/2004 ja Montrealin yleissopimuksessa sekä matkanjärjestäjää koskevassa matkapakettilaissa poikkeukselliset olosuhteet vapauttavat kuitenkin elinkeinonharjoittajan suoritushäiriöstä seuraavasta korvausvastuusta. Tutkielmassa selvitetään ja vertaillaan lentoyhtiön ja matkanjärjestäjän velvollisuuksien sisältöä poikkeuksellisissa olosuhteissa. Lentoyhtiötä koskeva sääntely on monikerroksista ja lainsäädäntö on osittain päällekkäistä myös matkapakettilain kanssa. Matkustajan suoja rakentuu pitkälti samoihin oikeuksiin ja suoja on päällisin puolin samantasoista. Koronaviruspandemian aiheuttamien olosuhteiden vaikutus elinkeinonharjoittajan suoritukseen sekä näin ollen vastuusta vapautumiseen vaikuttaa kuitenkin lainsäädännöissä ja eri tilanteissa eri tavalla. Merkittävimpinä eroina voidaan todeta, että lentoyhtiötä koskeva lainsäädäntö antaa matkustajalle mahdollisuuden pitää sopimuksen voimassa valitsemalla suoritushäiriötilanteessa uudelleenreitityksen, kun taas matkapakettilaki näyttää tarjoavan matkustajalle paremman suojan paluukuljetuksen viivästyessä. Lisäksi tutkielmassa arvioidaan poikkeuksellisten olosuhteiden määritelmää – ja erityisesti osapuolilta vaadittavia toimenpiteitä – pandemian jatkuessa ja olosuhteiden ollessa osapuolten tiedossa sopimusta tehtäessä. Näkökohdat siitä, voidaanko elinkeinonharjoittajan koronaviruspandemian jatkuessa edellyttää ottavan jatkuneet olosuhteet huomioon ja varautua mahdolliseen suoritushäiriöön näyttää vastuuvapausperusteiden samanlaisuudesta huolimatta koskevan lähinnä lentoyhtiötä. Lentoyhtiön varautuminen on huomioitu jo aikaisemmassa oikeuskäytännössä ja lentoyhtiön voidaan edellyttää taloudellisesti siedettävillä toimenpiteillä varautumaan olosuhteisiin ja niiden vaikutukseen, jotta lentojen peruutukset ja viivästyksen saataisiin vältettyä. Matkanjärjestäjää varautumisedellytykset eivät koske lainsäädännön sanamuodon perusteella arvioituna. Matkapaketti on molempien osapuolten aina peruttavissa ilman korvausvastuuta, jos matkakohteen olosuhteet ovat sopimuksen tekohetkestä muuttuneet siten, että matkaa ei voi toteuttaa sovitulla tavalla eli matkustajien turvallisuutta vaarantamatta. Kuitenkin erityisesti matkustajan peruutusoikeus saattaa riippua peruutuksen ajankohdasta ja erityisesti matkustajan etukäteisarvioon nojaavien perustelujen hyväksyttävyydestä.