Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Rajala, Anna-Kaisa"

Sort by: Order: Results:

  • Rajala, Anna-Kaisa (2023)
    Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten elokuvayhtiö Disney esittää uskontoa elokuvissaan ajan saatossa. Maailman tunnetuimpiin ja suosituimpiin viihdebrändeihin lukeutuvalla Disneyllä on suurta vaikutusvaltaa ihmisten mielikuviin, joten on hedelmällistä tutkia, millaista uskontoa ja missä valossa Disney esittää eri aikoina sekä pohtia, mitkä tekijät vaikuttavat uskontokuvauksiin. Tutkimuskysymykset, joihin tutkielmassa vastaan ovat miten Disney käyttää uskontoa ja miksi. Aineistona tutkielmassa toimii Disneyn 61 klassikkoelokuvaa, jotka on julkaistu vuosien 1937–2022 aikana. Laajan aineiston ja aikajänteen avulla pystyn havainnoimaan nimenomaan uskonnon esittämisentapojen muutosta samalla kuitenkin havainnollistaen tätä yksittäisten elokuvien uskontokuvausten kautta. Elokuvat on suunnattu koko perheelle ja kestoltaan ne ovat 42–126 minuuttia, yleisimmin noin 90 minuuttia. Tutkimuskysymysten tueksi teoreettisena viitekehyksenä käytän Steve Brucen sekularisaatioteoriaa, jonka mukaan uskonnon merkitys yhteiskunnassa vähenee, sillä yksittäisten ihmisten kiinnostus uskontoa ja sen harjoittamista kohtaan vähenee. Brucen mukaan uskonto ennen vähenemistään kuitenkin monipuolistuu ja muuttuu ekumeniikkaa ja tasa-arvoa korostavaksi. Peilaan aineistoani sekularisaatioteorian väitteisiin havainnoimalla, onko uskontokuvauksissa havaittavissa muutosta, jota sekularisaatioteorian valossa voisi olettaa eli uskontokuvausten monimuotoistuminen tai väheneminen. Tutkimusmenetelmäni on osin laadullinen, osin määrällinen, sillä tutkimuskysymykseeni vastaaminen vaatii molempia menetelmiä tukemaan toisiaan. Määrällisyys näkyy siinä, että luokittelen aineistoa laadullisen koodauksen metodilla. Loin laajaa uskonnonmääritelmää käyttäen 10 koodin uskontosapluunan, jonka avulla pystyin vertaamaan jokaista elokuvaa samoilla mittareilla. Elokuvan täyttäessä tietyt uskontokoodit kirjoitin koodien sisällön muistiin. Taulukoin kaikki 61 elokuvaa koodeineen, jolloin pystyin analyysissani jäsentelemään koodien määrän merkitystä ja kokonaiskuvaa, joka eri aikakausista näin ollen muodostuu. Laadullinen menetelmä näkyy erityisesti analyysissa, sillä pohdin koodien määrän lisäksi sitä, miten uskontokoodien laatu on elokuvissa muuttunut ja mitä se kertoo yhteiskunnallisesta muutoksesta. Tutkielmani johtopäätös on se, että Disneyn elokuvissaan esittämä uskonnollisuus on muuttunut ajansaatossa selvästi. Yhtiön alkuvuosina esitettiin pääosin kristinuskoon liittyvää kuvastoa ja sanastoa uskonnon näkyessä vain yksityiskohtina useimmissa elokuvissa, kun taas kohti nykypäivää tullessa uskontokuvaukset ovat monipuolistuneet ja esitetyllä uskonnolla on usein entistä suurempi rooli elokuvassa. Syiksi tämän muutoksen taustalle esitänkin sekä yhteiskunnallista muutosta, tarinallisia tekijöitä että Disneyn markkinointistrategiaa, jossa uskonto toimii inkluusion välineenä.