Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Kuolema"

Sort by: Order: Results:

  • Kiviniemi, Tarja (2019)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan, millainen käsitys kuolemasta ja kuolemanjälkeisestä elämästä sisältyy ortodoksiseen esirukoustekstiin Kanoni edesmenneen puolesta. Samalla luodaan myös katsaus sen käyttöön Suomen ortodoksisissa seurakunnissa. Kanoni edesmenneen puolesta on kreikan kielestä suomennettu noin kymmensivuinen teksti, joka koostuu kahdeksasta veisusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistosta erotettiin värikoodein pelkistetyt ilmaukset, jotka ryhmiteltiin teemojen mukaisiin alaluokkiin. Nämä alaluokat abstrahoitiin edelleen yläluokiksi, jolloin saatiin vastaukset tutkimuskysymykseen. Kanonin käyttöä selvitettiin haastattelemalla yhteensä neljää ortodoksisten seurakuntien pappia ja kanttoria eri puolelta Suomea. Lisäksi kahden seurakunnan palvelijan kanssa käytiin sähköpostikeskustelut aiheesta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että esirukouksessa edesmenneen puolesta toivottiin hartaimmin vainajan saavuttavan levon. Kanonissa esiintyi lukuisia ilmaisuja myös konkreettisista paikoista, joihin hänen toivottiin kuolemansa jälkeen pääsevän: paratiisiin, Abrahamin huomaan tai pyhien kartanoihin. Kanoni sisälsi myös useita kuvauksia siitä, että hänen toivottiin pääsevän pyhien ja vanhurskaiden joukkoon. Samalla edesmenneelle rukoiltiin synninpäästöä ja armahdusta, ettei häntä tuomittaisi tuonelan syvyyteen tai helvetin tuleen. Kanonista ilmeni selkeästi ajatus siitä, että ihmisen kuoleman jälkeen hänen sielunsa eroaa ruumiista. Sielu on kuolematon, ja ruumiin päätyessä maahan sielu joutuu yksityiselle tuomiolle. Paratiisi tai tuonela ovat ortodoksisen käsityksen mukaan yksityistä tuomiota seuraavia välitiloja. Kanonin tekstistä ei selkeästi voi päätellä, tarkoitetaanko siinä olevilla ilmaisuilla välitilaa vai yleisen tuomion jälkeistä tilaa. Tuonela voidaan käsittää sekä välitilaksi että synonyymiksi helvetille. Kanonin mukaan Neitsyt Maria, apostolit ja pyhät ovat tärkeitä esirukoilijoita. Jumalansynnyttäjä Maria on myös ihmisten pelastaja ja turva täällä maan päällä. Haastatteluissa kävi ilmi, että vain yksi kanttori oli aktiivisesti käyttänyt Kanonia käydessään kuolevan luona rukoilemassa tai suorittaessaan muistopalvelusta. Hautauspalveluksessa samoin kuin vainajien yksityisina tai yleisinä muistopäivinä käytetään tavallisesti muita liturgisia tekstejä.
  • Puolanne, Sini (2021)
    Sanomalehtien kuolinilmoituksilla on ollut perinteisesti tärkeä rooli suomalaisessa yhteiskunnassa. Kuolinilmoituksilla viestitään läheisen poismenosta mutta ne voivat myös toimia kutsuna hautajaisiin tai välittää kiitoksen niille, jotka ovat edesmenneen muistamiseen osallistuneet. Suomalainen uskonnollinen kenttä on muuttunut 1980 – luvulta 2010 – luvulle tultaessa, mikä saattaa näkyä myös lehtien kuolinilmoituksissa. Tutkielmassani tarkastelenkin, kuinka Helsingin Sanomissa julkaistut kuolinilmoitukset ovat muuttuneet vuodesta 1980 vuoteen 2015. Tutkin kuolinilmoituksista kahta asiaa: kuolinilmoitusten symboleita ja kuvia, sekä sitä, onko ilmoituksessa kerrottu julkisesti esimerkiksi siunaus- tai muistotilaisuuden paikkaa ja ajankohtaa, eli toimiiko kuolinilmoitus julkisena kutsuna vähintään yhteen hautajaistilaisuuteen. Aineiston analyysi on suoritettu luokittelun keinoin. Tutkimusaineiston kuvat on luokiteltu kolmeen laajempaan kategoriaan sekä useampaan alaluokkaan. Aineiston kuolinilmoitukset on myös luokiteltu kolmeen kategoriaan sen mukaan, sisältääkö ilmoitus kutsun vai ei. Aineiston ylivoimaisesti yleisin symboli oli latinalainen risti. Latinalaisen ristin suosio kuolinilmoituksissa kuitenkin laski aineiston alkuvuodesta: vuoden 1980 kuolinilmoituksissa 93 prosenttia kuvista sisälsi latinalaisen ristin, mutta vuonna 2015 määrä on laskenut 83 prosenttiin. Kutsujen osalta aineistossa oli löydettävissä selkeitä muutoksia: Vuoden 1980 aineistossa 49 prosenttia kuolinilmoituksista sisälsi kutsun, mutta vuoteen 2015 tultaessa määrä oli pudonnut 18 prosenttiin. Kuolinilmoitusten symbolien ja kuvien tasolla muutokset ovat maltillisempia, mutta niistä on nähtävissä samanlaisia muutoksia kuin yhteiskunnassa: esimerkiksi luterilaisten symbolien väheneminen heijastelee luterilaisen kirkon jäsenmäärän laskua, maahanmuuton lisääntyminen ja uskonnollisen kentän monimuotoistuminen taas näkyy uusien uskontokuntien symbolien nousuna aineistossa. Myös uskonnottomien kuvien nousu saattaa heijastella yhteiskunnan maallistumista ja kasvavaa uskonnottomuutta, tai vaihtoehtoisesti uskonnottomat kuvat saattavat olla osoitus esimerkiksi uskonnon yksityistymisestä, haluttomuutta tuoda yksilön uskonnollista vakaumusta julkiseen tietoon.
  • Raninen, Miia (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitetään vanhempien kokemuksia papin kohtaamisesta ja käytännöllisestä tuesta oman lapsen hautajaisprosessin eri vaiheissa. Selvitän millainen sielunhoidollinen kohtaamisen ulottuvuus toimituskeskustelussa ja hautaan siunaamisessa vallitsee. Lapsen kuolemaa kuvataan tässä tutkimuksessa kuolleena syntyneen, synnytyksessä tai eletyn elämän jälkeen kuolleen vanhemman kokemuksen näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla alkuvuodesta 2019. Kysely julkaistiin lapsikuolemaperheiden Käpy Ry:n netti- ja Facebook sivuilla. Kävyn lisäksi linkki kyselylomakkeeseen julkaistiin Lapsensa menettäneiden Facebook-sivuilla sekä Lapsensa itsemurhan kautta menettäneiden vanhempien ja isien ryhmissä. Määräaikaan mennessä kyselyyn vastasi 191 vastaajaa, joista 177 oli naisia. Kyselylomake sisältää kokemuksia, mielipiteitä ja toimintatapoja mittaavia suljettuja- ja avoimia kysymyksiä. Tutkimuksessa perehdytään toimituskeskusteluun, hautaan siunaamiseen ja vanhempien kokemuksiin papin ammatillisesta toiminnasta sekä tukemisesta hautajaisten yhteydessä. Avoimella kysymyksellä selvitetään hautajaisten rituaalista ja yksilöllistä luonnetta. Aineisto analysoidaan käyttäen tilastollisia menetelmiä ja laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että pappien suurin haaste on auttaa vanhempia puhumaan heidän kielteisistä tuntemuksistaan. Lapsen menetys vaikuttaa vanhempien tunteiden hallintaan ja niiden ilmaiseminen surun alkumetreillä on haasteellista. Vanhemmat kokevat käytännöllisen ja konkreettisen tukemisen puutteita. Henkisesti ja fyysisesti raskaassa elämäntilanteessa pienet konkreettiset teot nousevat tärkeiksi arjessa selviytymisessä. Pappien neuvottomuus lapsen menetyksen kohdanneiden vanhempien kohtaamisessa nousee esiin. Kaikissa kohtaamisissa ei toteudu kunnioittava tapaaminen. Henkirikoksen uhrien vanhemmista kukaan ei saanut tukea seurakunnasta. Itsemurhan kautta menetyksen kokeneet vanhemmat jäivät mielestään ilman yhteyskunnan kriisiapua. Rituaalista luonnetta tarkastellessa, selkeästi pääpaino liittyy hautajaisten musiikkivalintoihin, erityisesti menetetyn lapsen lempikappaleisiin. Vanhempien toiveet, itse soitetut ja lauletut sekä yksittäiset tietyt kappaleet ovat merkityksellisiä. Arkun kantaminen ja valinta koetaan myös tärkeiksi. Onnistuneesti toteutettu viimeinen juhla rakkaalle lapselle auttaa vanhempia elämässä ja surussa eteenpäin.