Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Lähetystyö"

Sort by: Order: Results:

  • Koivula, Henna (2020)
    Tutkin pro gradussani Suomen helluntailiikkeen harjoittamaa kehitysyhteistyötä vuosina 1970–1979. Tutkimuksen tavoite on selvittää, millainen asema kehitysyhteistyöllä oli osana lähetystyötä helluntailiikkeessä tutkittavalla ajanjaksolla. Tutkimus toteutetaan historiallista metodia käyttäen. Tärkeimmät aikalaislähteet ovat helluntailiikkeen Ristin Voitto- ja Maailman Ääret -lehdet, Helsingin Saalem-seurakunnan lähettien kirjeenvaihto kotiseurakuntansa kanssa sekä ulkoministeriön ja Fida Internationalin arkistolähteet. Ulkoministeriö alkoi vuonna 1974 tukea rahallisesti kansalaisjärjestöjen harjoittamia kehitysyhteistyöprojekteja. Helluntailiikkeen aiemmin lahjoitusvaroilla toiminut lähetysjärjestö Suomen Vapaa Ulkolähetys (SuVUL) oli yksi ensimmäisistä tukea saaneista järjestöistä. SuVUL:n alaisuuteen perustettiin vuonna 1979 Lähetyksen Kehitysapu (LKA) -niminen osasto kehitysyhteistyön hoitamista varten. Tutkimuksessani kysyn, mitkä tekijät johtivat LKA:n perustamiseen. Selvitän, mitä muutoksia lähetystyön rahoituksessa tapahtui tutkittavalla ajanjaksolla. Tarkastelen myös kehitysyhteistyöstä käytyä keskustelua: miten kehitysyhteistyön organisoituminen näkyi helluntailiikkeen lähetyskeskustelussa ja miten kirjeiden ja lehtien lähetyspuhe kuvaa lähettien suhdetta lähetys- ja kehitysyhteistyöhön. Kytken tutkimukseni osaksi Suomen yhteiskunnallista ja ulkopoliittista kehitystä. Tutkimuksessa selvisi, että helluntailiikkeessä pidettiin tärkeänä tehdä ero lähetys- ja kehitysyhteistyön välille niin periaatteen tasolla kuin organisatorisestikin. Liikkeessä haluttiin pitäytyä siinä, että lähetystyön tärkein päämäärä on evankeliointi. Kehitysyhteistyötoiminnan organisoituminen selittyy osin liikkeen sisäisillä ja osin ulkoisilla tekijöillä. Liikkeen omat intressit ohjasivat teologisista ja taloudellisista syistä etsimään avustustyölle erillisen organisaatiomuodon. Ulkoisten rahoituslähteiden kannalta oli käytännöllisintä perustaa kehitysyhteistyölle oma osasto SuVUL:n alaisuuteen. Taloudellisilla tekijöillä oli myös teologinen ulottuvuus. LKA toi ratkaisun tarpeeseen pitää evankeliointiin ja sosiaaliseen avustustyöhön tarkoitetut varat erillään toisistaan. Ulkoiset syyt liittyvät yhteiskunnallis-aatteelliseen murrokseen ja ulkopoliittiseen tilanteeseen. Kehitysmaat olivat mediassa paljon esillä ja varallisuuserojen tasoittaminen globaalissa mittakaavassa alettiin nähdä rikkaiden maiden vastuuna. Kehitysyhteistyötoiminnan organisoiminen ja varainkeräykset olivat SuVUL:n vastaus kehitysmaiden humanitaarisiin ongelmiin. Lähetys- ja kehitysyhteistyön rahoituksen perusta pysyi ennallaan tutkittavalla ajanjaksolla, mutta työmuotojen rahoituksissa tapahtui eriytymistä. Uutta olivat ulkoministeriön määrärahat ja varainkeräyskampanjat, jotka mahdollistivat ohjaamaan entistä suuremman osan lähetystyöhön lahjoitetuista varoista evankelioivaan lähetystyöhön. Varainkeräyskampanjat olivat tärkeä askel kehitysyhteistyön organisoitumisessa. Keräyksien ja kehitysyhteistyön lobbaus oli liikkeen lehdissä aktiivista. Lehtikirjoittelusta käy ilmi, että ulkoministeriön määrärahojen vastaanottaminen ja varainkeräyksien järjestäminen herättivät myös ennakkoluuloja osassa helluntailaisia. Eniten vastustusta aiheuttivat rahoitukseen liittyvät yksityiskohdat, mutta myös pelko painopisteen siirtymisestä evankelioivasta lähetystyöstä kehitysyhteistyöhön. Liikkeen lähetyspuheessa korostui vastakkainasettelu kristinuskon ja pakanuuden välillä. Tyypillinen piirre oli avustaja–avunsaaja-asetelma, mitä heijasteli kehitysmaiden asukkaiden kuvaaminen tarvitsevina ja passiivisina, pimeydessä elävinä pakanoina. Aikakauden eurosentrinen avustusmentaliteetti ja helluntailainen lähetyseetos tuottivat lähetyspuheeseen tuloksenaan toiseuttavia elementtejä, joiden perusteella lähettien ei voi ajatella pitäneen kehitysmaiden asukkaita tasaveroisina kumppaneina.
  • Tuikkanen, Joona-Jukka (2022)
    Tutkimus käsittelee vanhoillislestadiolaisen Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) ja sen amerikkalaisen sisarliikkeen Laestadian Lutheran Churchin tapaa harjoittaa lähetystyötä. Lähetystyön tarkastelussa käytetään viitekehyksenä kahta Länsi-Afrikan maata; Togoa ja Ghanaa. Tutkimustehtävänä oli selvittää, minkälaista kuvaa vanhoillislestadiolaiset lehdet Päivämies sekä Siionin Lähetyslehti haluavat antaa Togossa ja Ghanassa tehdystä lähetystyöstä, mitä se kertoo SRK:n ja LLC:n lähetystyökäsityksestä ja kuinka SRK:n lähetystyökäsitys vertautuu Suomen Lähetysseuran (SLS) lähetystyökäsitykseen. Vertailussa hyödynnän David Boschin lähetyshistorian paradigmoja. Tutkimuksessa myös arvioidaan SRK:n Länsi-Afrikan lähetystyöhön kohdistunutta kritiikkiä. Tutkimuksen aineistona käytettiin vanhoillislestadiolaisia Päivämies ja Siionin Lähetyslehti -lehdistä niitä vuodesta 1995 vuoteen 2021 julkaisuja, jotka käsittelevät Togoa tai Ghanaa. Lehtien sisältö on jaettu temaattisesti taloudellista tukea, uskon samankaltaisuutta, kulttuurieroja, lähetystyötä ja kielenkäyttöä käsitteleviin osioihin. Lehtien sisällön lisäksi tutkimuksen kokonaiskuvan muodostamisessa on käytetty apuna togolaisen vanhoillislestadiolaisen kontaktihenkilön Nicolas Koffi Dehin omia havaintoja. Vanhoillislestadiolaisuuden Afrikan lähetystyön kritiikkiä käsittelevä materiaali on kerätty Omat Polut ja Uusi Suomi -sivustojen blogikirjoituksista. SLS:n lähetystyönkäsitys on saatu heidän vuonna 2015 julkaisemastaan teologisesta asiakirjasta Elämään ja oikeudenmukaisuuteen: Suomen Lähetysseuran toiminnan teologinen perusta ja yhteistyön periaatteet. Tutkimuksessa selvisi, että Päivämies ja Siionin Lähetyslehti kuvaavat Togon ja Ghanan lähetystyötä onnistuneena hankkeena vakiinnuttaa vanhoillislestadiolaisuutta Länsi-Afrikkaan. Lehdissä painottuu paikallisten halukkuus ja innokkuus uskoa juuri SRK:n ja LLC:n opettamalla tavalla. Kulttuurisia eroja korostetaan silloin, kun ne ovat uskon edistämisen kannalta positiivisia ja sivuutetaan, jos ne ovat ongelmallisia. Suurimpana haasteena lähetystyölle lehdet ilmoittavat olevan varojen puutteet sekä paikallisten matala elintaso, jotka ovat toimivan infrastruktuurin rakentamisen esteenä. Artikkeleiden yhtenä tarkoituksena on paitsi lähetystyön etenemisen raportointi myös taloudellisen tuen kerääminen SRK:n lähetystyölle. SRK:n ja LLC:n lähetystyö edustaa valistuksen modernia paradigmaa, jossa uskonto pyritään siirtämään toiseen kulttuurin mahdollisimman tarkasti kulttuuriset eroavaisuudet sivuuttaen. Vanhoillislestadiolaisuuden eksklusiivinen seurakuntakäsitys vahvistaa SRK:n ja LLC:n halukkuutta säilyttää uskonnon harjoittamistapa mahdollisimman samanlaisena kaikkialla maailmassa. SLS puolestaan edustaa postmodernia ekumeenista paradigmaa, jossa lähetystyössä pyritään huomioimaan ja hyväksymään kulttuurisen kontekstin vaikutukset uskon ymmärtämiseen. Uskonnon harjoittamiseen, ymmärtämiseen ja opillisiin korostuksiin liittyvät eroavaisuudet nähdään haasteen sijasta mahdollisuutena laajentaa yhteistä ymmärrystä uskosta.