Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "akateeminen johtaminen"

Sort by: Order: Results:

  • Huima, Ulriika (2024)
    Tutkimuksen tarkoitus on valottaa akateemista johtamista arvoperustaisesta näkökulmasta, erityisesti Helsingin yliopiston esihenkilövalmennuksessa. Tutkimus pyrkii selvittämään, millaiseen arvopohjaan esihenkilöt kokevat johtamistyönsä nojaavan ja miten valmennus palvelee arvojen johtamisessa. Esihenkilöiden arvojen tutkiminen on merkityksellistä myös yhteisöjen kannalta, koska arvot ohjaavat niiden toimintaa, ja arvojen tunnistaminen on keskeistä laadukkaalle johtamiselle. Yliopisto on erityisen kiinnostava kohde arvojen tutkimukselle sen yhteiskunnallisen roolin vuoksi. Tutkielmassa haastateltavat pohtivat arvojaan Schwartzin yleismaailmallisten arvojen pohjalta. Haastateltavilta nousivat arvoista rehellisyys, luovuus ja yhteisöllisyys ja ne koettiin merkityksellisiksi osana esihenkilöiden työtä. Arvot eivät synny tyhjiössä vaan ne omaksutaan ympäröivästä kulttuurista, mikä korostaa yhteiskunnan ja yhteisön roolia arvopohjan muokkaajana. Esihenkilönä yliopistossa -valmennus näyttää palvelevan tutkielmassa tärkeänä arvojen ja toiminnan yhteyden vahvistamisessa. Valmennus mahdollisti esihenkilöiden mallioppimista ja oman toiminnan reflektointia. Pienryhmätoiminta valmennuksessa koettiin erityisen hyödylliseksi yhteisöllisyyden ja vertaistuen kannalta. Tämän koettiin vahvistavan osallistujien arvojen ja toiminnan yhteyttä. Valmennuksen sisällöistä esihenkilöt poimivat itselleen johtamistyössä tärkeät ja merkitykselliset mallit, joiden mukaan toimia. Tutkielman perusteella vahvistui näkemys siitä, että arvot vaikuttavat yksilön toimintaan ja päätöksentekoon. Tutkielman perusteella arvot ovat osa johtamistyötä, ja ne vaikuttavat siihen, miten esihenkilöt toimivat ja millaisia painotuksia he asettavat työssään. Arvojohtajuus näkyy sekä yksilön että organisaation tasolla, ohjaten päätöksentekoa, toimintakulttuuria ja yhteisön arvojen välittämistä eteenpäin. Yliopistolla on erityinen rooli yhteiskunnassa totuuden ja sivistyksen ylläpitäjänä, ja sen välittämät arvot heijastavat sen tehtävää ja merkitystä yhteiskunnassa. On tärkeää, että organisaatiot vahvistavat toivottuja arvojaan ja tarjoavat tilaa arvokeskustelulle ja reflektiolle.