Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "digitaalinen media"

Sort by: Order: Results:

  • Hurme, Nina (2024)
    Tutkimus on videopelistä nimeltä God of War (2018) ja siinä esiintyvistä skandinaavisen mytologian jumalista. Tarkoituksena on analysoida, miten videopelissä on kuvattu jumalia ja heidän tarinoitansa ja verrata niitä skandinaavisen mytologian jumaliin ja myytteihin. Analysoinnin kohteena ovat kreikkalainen sodan jumala Kratos, joka on pelin päähahmo, skandinaavisen mytologian tietäjä Mimir, kavala jumala Loki, Thorin pojat Magni ja Modi, hedelmällisyyden jumalatar Freija ja hänen poikansa Balder sekä Odinin soturinaiset eli valkyriat. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytetään pelikeskeistä metodia, eli niin sanottua pelisisällönanalyysia. Pelasin videopelin itse ja tein samalla siitä havaintoja ja muistiinpanoja. Myöhemmin luin eri lähteistä skandinaavisesta mytologiasta ja keräsin tiedot peliin liittyvistä jumalista. Tärkeimmiksi lähteikseni muodostui Benjamin Thorpen kirja vuodelta 1851 ”Northern Mythology” sekä nettisivustot Vikingr.org ja Mythopedia.com. Pelikeskeistä tutkimusmenetelmää käyttäen pystyin tutkimaan videopelin sisältöä samalla tavalla kuin lukisin tekstiä ja vertailin sitä mytologian teksteihin. Videopelissä on selkeästi käytetty inspiraationa monia eri skandinaavisen mytologian jumalia ja myyttejä. Suurimmat ja tunnetuimmat näistä ovat Freijan ja Friggan rooli äitinä ja Odinin vaimona, Mimirin kaivo ja Odinilta saatu rangaistus sekä Balderin kuolema Lokin huijauksen ja mistelin lopputuloksena. Videopelissä nähdään myös paljon muuta Skandinavian muinaisuskoon liittyvää, kuten maailman synnyn ja lopun myytit, yhdeksän maailmaa ja niitä yhdistävä Maailmanpuu.
  • Myllymäki, Miisa (2024)
    Tutkielmassa tarkastelen Stephen Hawkingin representaatiosta nousevia myyttisiä elementtejä. Teen näin käyttäen apuna representaation tutkimista diskurssianalyysin kautta, jonka jälkeen tunnistan koostamistani diskursseista myyttiseen kuvaukseen liitettäviä teemoja, jotka nousevat tutkiessani aineistoa. Tutkin Stephen Hawkingin representaatioita kahdessakymmenessä valitsemassani digitaalisen mediaan journalistisesta artikkelissa. Maisterintutkielmassa vastaan tutkimuskysymyksiin, jotka ovat millainen Stephen Hawkingin representaatio on julkisuudessa digitaalisessa mediassa sekä löytyykö tästä representaatiosta Hawkingin esittämistä myyttinä? Käytän tämän tutkimiseen diskurssianalyysiä, jonka kautta tunnistan kuusi eri diskurssia aineistosta. Diskursseiksi tunnistin vammaisuuden diskurssin, tieteellisen neron diskurssin, gurudiskurssin, heroismidiskurssi, popkulttuuri-ikonindiskurssin sekä yhteiskunnallisen vaikuttajan diskurssin. Tutkittuani diskursseja yksityiskohtaisesti tunnistin neljä teemaa, joiden tunnistin esittävän Hawkingin myyttisenä hahmona. Tutkin diskurssien pohjalta nousseita kuvauksia Hawkingista myyttinä käyttäen apuna uskontotieteen teoriapohjaa myyttien kuvaamisesta. Myyttitutkimusta lähtökohtana tarkastelulle käyttäen tutkin Hawkingin representaatiosta nousevia kuvauksia, joilla oli symbolinen ulottuvuus. Symboliikkaa esiintyi etenkin tekstin tasolla ja Hawkingiin liitettiin voimakkaita symbolisia merkityksiä. Hawkingin representaatiosta nousi myös rituaalinen ulottuvuus, joka nousi esille etenkin Hawkingin kuvauksissa esiintyjänä sekä puhujana. Tarkastelen myös Hawkingin esittämistä myyttisenä sankarina. Hawkingin julkiset esiintymiset esitetään rituaalista merkitystä omaavana toimintoina. Hawkingin representaation pohjalta nousee kuvaus Hawkingista myös hengellisen johtajan roolissa, jossa Hawkingin luonnehditaan olevan erityinen hengellistä merkitystä saanut yhteiskunnalle toivoa antava hahmo.