Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "idolatria"

Sort by: Order: Results:

  • Sundelin, Ville (2020)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan Jean Calvinin käsitystä idolatriasta. Työssä selvitetään mitä Calvinin paljon käyttämä idolatrian käsite merkitsee ja millaisia näkökulmia se avaa hänen teologiaansa. Tutkimuksen metodina on systemaattinen analyysi ja päälähteenä Calvinin Institutio Christianae religionis. Lisäksi käytetään Calvinin muita kirjoituksia ja aiheeseen liittyvää tutkimuskirjallisuutta. Idolatrialla tarkoitetaan yleisesti kuvien, esineiden ja asioiden uskonnollista palvontaa. Termillä on pitkä historia kristillisessä perinteessä ja sillä viitataan yleensä negatiivisella tavalla vääränlaisiksi miellettyihin uskonnollisen palvonnan tapoihin. Termillä yleensä halutaan tehdä ero oikean Jumalan ja väärien ”epäjumalien” palvonnan välillä. Idolatriasta muodostui merkittävä reformoidun kirkon identiteettiä määrittävä käsite taistelussa katolisen kirkon harhaoppisiksi katsottuja käytäntöjä vastaan. Myös Calvinille idolatria tarkoittaa ihmisen pyrkimystä luoda oma Jumalansa, jota hän voi palvoa. Tämä on Calvinille merkki vääristyneestä uskonnollisuudesta, josta on päästävä eroon. Tätä taustaa vasten voidaan samalla nähdä myös se, millaiseksi Calvin ymmärtää ihmisen ja Jumalan välisen suhteen sekä oikeanlaisen palvonnan ja hengellisyyden. Tutkielmassa todetaan, että Calvin kieltää visuaalisten elementtien käytön uskonnollisissa yhteyksissä, minkä hän perustelee kymmenen käskyn kuvakiellolla. Calvinille Jumalan kuvien tekeminen loukkaa Jumalan kunniaa, sillä olemukseltaan näkymätöntä ja ääretöntä Jumalaa ei voi kuvata näkyvin ja rajallisin muodoin. Tämä liittyy Calvinin näkemykseen ihmisluonnosta, jossa ihminen oli alkujaan luotu Jumalan kuvaksi, mutta syntiinlankeemuksen seurauksena hengellinen yhteys Jumalaan katkesi ja ihmiseen jäi vain eräänlainen yleistason tietoisuus jumaluudesta, joka näyttäytyy vääristyneinä palvonnan muotoina. Calvin kuvaa Jumalan todellisen olemuksen ihmiseltä kätketyksi, mutta samalla Jumalan kunnia heijastuu koko luomakunnan kautta. Synnin vuoksi ihminen ei kykene käsittämään tätä, mutta Jumala on erilaisin tavoin mukautunut ihmisen ymmärryksen tasolle ilmoittaakseen itsensä. Merkittävimmät ilmoituksen muodot ovat Raamattu ja Kristus. Calvin katsoo, että ihminen voi ottaa Jumalan ilmoituksen vastaan vain uskossa Pyhän Hengen lahjana, ei omien tekojensa kautta. Pyhä Henki antaa asioille niiden merkityksen ja johdattaa ihmisen Jumalan luo toimien sanan ja sakramenttien kautta. Calvinille aito uskonnollinen palvonta tapahtuu ”hengessä ja totuudessa” elämällä Raamatun sanan mukaisesti yhteydessä Kristukseen.
  • Halsey, Tuulahannele (2024)
    Tiivistelmä: Työssä on laaja kuvaileva aineisto, pääosin Karl-Heinz Kohlin kirjan Powerful Things pohjalta. Tutkin uskonnollisten esineiden maailmaa. Perehdyn niiden olemukseen, erilaisiin käyttötarkoituksiin ja oletettuihin voimavaikutuksiin. Pääaiheenani tutkielmassa ovat kristilliseen traditioon liittyvät teemat. Uskonnollisten esineiden kautta silmiemme eteen avautuvat eri aikakausien kulttuuriset käytännöt ja uskomukset. Ymmärryksemme lisääntyy esivanhempiemme elämästä ja elinolosuhteista. Työni avaa esivanhempiemme tapoja toimia arjessaan elämän ylläpitämiseksi ilman tekniikan tai lääketieteen apua. Yhteiskuntamme rakenteiden puuttuessa ihmiset turvautuivat yliluonnolliseen. Heillä ei ollut apunaan vakuutuksia eikä hyvinvointiyhteiskuntamme sosiaaliturvaa. Ihmiskunta tarvitsi siksi apua transsendentilta. He tarvitsivat itsetehdyn ja silminnähtävän ja käsin kosketeltavan kuvan jumaluudesta, elämän syvemmästä merkityksestä ja tietoisuuden Jumalan läsnäolosta. Pyhät esineet ovat olleet monille ikkunoita erilaisiin maailmankuviin lähestyä transsendenttia. Onkin ilmeistä, että jos emme keskity ensisijaisesti toimijoihin kulttuurissa, vaan pikemminkin esineisiin ja asioihin toimijoina, havaitsemme, että pyhä tai profaani asia on selvästikin enemmän elossa kuin ajattelimmekaan. Työssä tutkin, että mitä uskonto pohjimmiltaan on. Miten eri uskontoperinteet ovat syntyneet ja kehittyneet? Miten rituaalit ovat syntyneet? Miten eri uskontoperinteitä yhdistäviä ja erottelevia asioita on mahdollista luokitella ja varsinkin selittää? Tutkielmassa tarkastelen uskonnollisia käytäntöjä ja uskonnollisia rituaaleja. Niiden tarkoituksena on palvella eloonjäämistä, esimerkiksi toivomalla sadetta. Uskonnolliset rituaalit ovat keinoja vaikuttaa pyhiin voimiin. Tutkielmassa pohdin idolatriaa ja ikonoklasmia, joka eri maissa sai erilaisia muotoja. Ajan hengellä, kulttuurisilla ja uskonnollisilla näkökohdilla oli merkityksensä. Aikakaudella oli ja on myös oma merkityksensä suhtautumisessamme esineisiin. Taloudellisilla ja sosiaalisilla sekä uskonnollisilla muutoksilla ja kirkollisella auktoriteetilla on myös oma merkityksensä. Avaan tutkielmassa reformaattori Jean Calvinin pohdintaa idolatriasta, sen synnystä ihmismielessä, ollen kiinteä osa ihmisluontoa. Läntinen kristikunta jakautui reformaation myötä. Kirkkokuntien opilliset ja kulttuuriset erot ovat tätä päivää meidänkin ajassamme.