Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "päiväkerhotyö"

Sort by: Order: Results:

  • Judd, Pia (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan minkälaisia käsityksiä ja kokemuksia Suomen evankelis-luterilaisen kirkon varhaiskasvattajilla on sukupuolisensitiivisyydestä osana seurakuntien päiväkerhoja. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat kaksi lukua. Ensimmäisessä luvussa esitellään tutkimusta sukupuolen moninaisuudesta, lapsen sukupuoli-identiteetin kehityksestä ja sukupuolesta kristillisen ihmiskuvan viitekehyksessä. Toisessa luvussa tuodaan esille, kuinka sukupuoli-identiteetti ei ole kaksijakoinen ja miksi on tärkeää antaa lapsen sukupuoli-identiteetin kehittyä ilman painostusta sukupuolistereotyyppiseen malliin. Kolmannessa luvussa esitellään Suomen evankelis-luterilaisen kirkon päiväkerhotyötä ja kristillistä ihmiskäsitystä. Kolmannessa luvussa käsitellään myös Suomen evankelis-luterilaisen kirkon asema sukupuolisensitiivisyyden suhteen. Tutkimuksen aineisto koostuu seitsemästä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon päiväkerhotyöntekijän haastattelusta. Haastattelut pidettiin etäyhteyksin tammi- ja helmikuussa 2022. Keskimäärin haastatteluiden kesto oli 30 minuuttia. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin analyysia varten. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimuksen viides luku on tulosluku ja esittelee tutkimustuloksia. Tulosluku esittelee kuinka evankelis-luterilaisen kirkon varhaiskasvattajat kokevat ja käsittävät sukupuolen ja sukupuolisensitiivisyyden seurakunnan päiväkerhoissa. Haastatteluiden perusteella varhaiskasvattajat kokivat sukupuolisensitiivisyyden tärkeänä, mutta vieraana käsitteenä. Tasa-arvoista kasvatusta pyrittiin harjoittamaan päiväkerhoissa, mutta sukupuolisensitiivisyys ei silti kaikilta osa-alueiltaan täysin toteutunut tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvattajien päiväkerhoissa. Seurakunnan päiväkerhoissa käytettiin sukupuolittunutta kieltä ja lapsien leikeistä puhuttiin sukupuolistereotypioiden kautta. Tutkimuksen aineistosta ilmenee, että seurakunnan varhaiskasvattajat käsittelevät sukupuolta kaksijakoisen käsityksen mukaisesti. Varhaiskasvattajat pyrkivät tosin tarjoamaan kaikille lapsille samat mahdollisuudet kerhoissansa. Tutkimuksen perusteella ilmenee, että seurakuntien päiväkerhotyöstä olisi hyvä tehdä lisää tutkimusta.