Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "http://www.yso.fi/onto/yso/p11122"

Sort by: Order: Results:

  • Nieminen, Noora (2023)
    Tekstiiliteollisuus on yksi maailman eniten saastuttavista teollisuuden aloista ja sen globaalit ilmasto- ja ympäristövaikutukset ovat mittavat. Osana EU:n kestävän kehityksen ohjelmaa Euroopan komissio on vuonna 2022 julkaissut uuden kestäviä ja kiertotalouteen perustuvia tekstiilejä koskevan EU:n strategian (tekstiilistrategia), jonka tavoitteena on kannustaa unionin jäsenmaita luomaan kestävämpään tekstiilijärjestelmään ohjaavaa sääntelyä. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia talouspoliittisia keinoja tekstiilialan ilmastopäästötavoitteiden saavuttamiseksi voidaan hyödyntää tekstiilialan erityispiirteet huomioiden. Tekstiilialan erityispiirteisiin kuuluvat alati kasvava tuotanto, alhainen materiaalien kierrätysaste ja pitkät, globaalit tuotantoketjut. EU:n alueella kulutettujen tekstiilien ilmastopäästöistä 75 % syntyy EU:n ulkopuolella. Kansallisella verosääntelyllä voidaan ohjata tekstiilituotteiden kulutusta, mutta päästövähennystavoitteiden saavuttaminen vaatii kansallisten ja alueellisten päästökauppamekanismien yhdistämistä ja päästötavoitteiden yhdenmukaisuutta. Suurin osa tekstiilialan päästöistä syntyy tekstiilimateriaalin tuotantovaiheessa, joten toimilla, jotka edistävät energiaintensiivisen tuotannon päästövähennyksiä, on suurin potentiaali vaikuttaa koko alan ilmastopäästöihin.
  • Mellanen, Rasmus (2024)
    Tax incidence is a measure for the burden of taxation on the seller and the buyer. Recently there have been empirical evidence of asymmetries in pass-through that are not consistent with the basic theory of tax incidence. The two $CO_2$ based car registration tax reforms of 2008 and 2012 in Finland allow for contributing to the previous literature by studying potential asymmetries in pass-through because the 2008 reform was mostly a tax cut and the 2012 reform was mostly an tax increase. My data consists of full sample of tax forms for all imported cars between 2001 and 2018 complemented by full registry data for all the cars in use between 2001 and 2018 in Finland. I find almost full pass-through of the taxes by using fixed effects regression and differences-in-differences as two complementary identification strategies with different critical assumptions. There might exist some spillover effects and therefore my preferred strategy is the more simple fixed effects regression with pass-through estimate of 89\% for the tax cut of 2008 and 95\% for the tax increase of 2012. Overall my point estimates for the 2008 reform are smaller than for the 2012 reform but this difference is not highly significant statistically. I contribute to the existing literature by being the first one to estimate the tax incidence of car registration tax reforms in Finland.