Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "http://www.yso.fi/onto/yso/p18400"

Sort by: Order: Results:

  • Huttunen, Salla (2017)
    Yritysten poliittinen vaikutusvalta on joidenkin tutkijoiden mukaan kasvanut viime vuosina entisestään. Yritysten suoran edunvalvonnan lisäksi on yhä tavallisempaa, että yritykset toteuttavat yhteiskunnallisia hankkeita yritysvastuun kautta. Yritysvastuuprojektien lisäksi yritykset ovat viime aikoina alkaneet yhä avoimemmin osallistua ajankohtaiseen poliittiseen keskusteluun esimerkiksi puolustamalla seksuaalivähemmistöjen tai maahanmuuttajien oikeuksia. Tällaisia yritysten poliittisia kannanottoja on toistaiseksi tutkittu varsin vähän. Tässä Pro gradu -tutkielmassa jatketaan yritysten poliittisten kannanottojen tutkimista analysoimalla Googlen vallankäyttöä ja vertaamalla Googlen seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolustavia kannanottoja muihin Googlen poliittisen toiminnan muotoihin. Google on tapaustutkimuksen kohteena kiinnostava määräävän markkina-asemansa ja laajan palvelutarjontansa vuoksi. Monet tutkijat ovat kiinnittäneet huomiota Googlen monipuoliseen vaikutusvaltaan yhteiskunnassa. Lisäksi Google on tukenut seksuaalivähemmistöjen oikeuksia jo pitkään toisin kuin monet vasta viime aikoina aiheen yleistyttyä kantaa ottaneet yritykset. Tutkimus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä analyysin osassa pureudutaan Googlen poliittisen toiminnan muotoihin ja analysoidaan erilaisia Googlen toiminnassa ilmeneviä vallankäytön tapoja. Analyysi tukeutuu erityisesti Barnett ja Duvallin (2005) neliosaiseen käsitykseen vallasta, sekä Fuchsin (2007) käsitykseen yritysten vallankäytöstä. Analyysin toisessa osassa siirrytään tarkastelemaan Googlen julkaisuja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolesta esimerkkinä Wettsteinin ja Baurin (2016) määrittelemistä yritysten poliittisista kannanotoista. Aineisto koostuu Googlen virallisessa blogissa julkaistuista teksteistä sekä näiden yhteydessä esiintyvistä videoista ja kuvista. Aineistosta analysoidaan vastauksia kolmeen kysymykseen: mitä syitä kannanottojen tekemiselle annetaan, mihin toiminnalla pyritään vaikuttamaan ja millaista vallankäyttöä kannanotoissa esiintyy. Googlen poliittista toimintaa tarkastellaan kolmesta eri näkökulmasta. Nämä ovat Googlen suora vaikutusvalta valtion päätöksentekoon ja kilpailijoiden toimintaan, Googlen epäsuora valta vaikuttaa maailmankuvaamme sekä Googlen yritysvastuu. Erityisesti kaksi viimeistä osoittautuvat kiinnostaviksi, sillä niissä on kyse myös huomaamattomista vallan muodoista, jotka vaikuttavat vallankäytön kohteiden mahdollisuuksiin ja intresseihin. Erilaisten poliittisen toiminnan muotojen analysoiminen antoi Googlen toiminnasta kokonaisvaltaisen kuvan, johon kannanottoja oli mahdollista sovittaa. Analyysin toisesta osasta käy ilmi, että poliittisilla kannanotoilla on yhteisiä piirteitä sekä yritysvastuun että Googlen epäsuoran vallankäytön kanssa. Kannanottoja perustellaan ennen kaikkea Googlen työntekijöiden oikeuksien kautta. Erityisesti uudemmissa julkaisuissa kyse on myös entistä enemmän Googlen omien tuotteiden esittelemisestä ja markkinoinnista. Myös omien tuotteiden markkinointi LGBTQ-yhteisölle voi kuitenkin vaikuttaa käyttäjien maailmankuvaan ja vähemmistöjen identiteettiin, mikä on esimerkki produktiivisesta vallasta. Pro gradu -tutkielma osoittaa, että Googlen seksuaalivähemmistöjä tukevia poliittisia kannanottoja tulisi tarkastella ennemmin yritysvastuuna kuin lobbauksena, sillä sekä vallankäytön kohde että tapa ovat samantyyppisiä kuin yritysvastuuhankkeissa. Kannanotot eivät kuitenkaan ole niin arvoperustaisia tai proaktiivisia kuin aikaisempi tutkimus antaa ymmärtää, minkä vuoksi näkemys Googlesta seksuaalivähemmistöjen oikeuksia ajavana aktivistina ei tämän tutkimuksen perusteella pidä paikkaansa. Yritysten poliittiset kannanotot saattavatkin ennemmin olla esimerkki uudesta tavasta viestiä yrityksen yritysvastuusta.