Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "http://www.yso.fi/onto/yso/p25238"

Sort by: Order: Results:

  • Siika-aho, Hannele (2023)
    Digitalisaation myötä sähköisen valvonnan muodot ovat yleistyneet ja vaatimukset yksilön omatarkkailusta lisääntyneet kaikilla elämänaloilla, myös työelämässä. Kuljetusalalla valvonta on subjektivoitunut, sillä esimerkiksi linja-autonkuljettajien työpäivää valvotaan mobiilisovelluksen kautta jopa sekuntien tarkkuudella. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten tämä valvonta vaikuttaa kuljettajien työssä viihtymiseen ja pärjäämisen eetokseen sekä samalla sivuta sitä, miten uusi teknologia, tekoäly ja digitalisaatio muuttavat kuljetusalaa. Tutkimus antaa puheenvuoron suorittavaa työtä tekeville digitaalisen murroksen alla. Tutkimuksen viitekehys tulee Panoptikon-käsitteestä. Kuljetusalaa valvovat sovellukset voidaan nähdä sähköisenä Panoptikonina, missä valta on koko ajan läsnä vaikka piilotettuna. Käsite antaa mahdollisuuden hahmottaa jatkuvan valvonnan merkitystä. Toisaalta myös käsitys siitä, miten valta määräytyy kamppailuissa, vuorovaikutuksessa, sopii työelämään, missä valtasuhteista käydään jatkuvaa neuvottelua työnantaja- ja työntekijäosapuolten neuvotteluissa. Tutkimuksessa on haastateltu kahdeksaa keskisuuren kaupungin kaupunkiliikennettä ajavaa kuljettajaa sekä heidän kahta esimiestä ja siinä käytetään väljästi Grounded Theory -menetelmää. Varsinainen analyysi keskittyy koodiryhmiin, joita yhdistelemällä löytyy viisi koodiluokkaa, joista kaksi liittyy valvontaan, kaksi tekniikkaan ja yksi kuvaa lähipiiriä. Alkuperäinen hypoteesi työnantajan suorittamasta, ahdistavasta valvonnasta, osoittautui virheelliseksi, sillä pintaa raaputtamalla paljastui monimutkaisempi valvonnan verkosto. Kuljettajia ei ahdista työnantajan sovelluksen kautta suorittama valvonta, sillä he kokevat sen suojaavana elementtinä esimerkiksi asiakaspalautteen kautta tulevia syytöksiä vastaan. Kokemus tuntuu aidolta, mutta herättää kysymyksen, miten näkymätön valta toteutuu rakenteissa. Valtarakenteet eivät ole selkeästi näkyvissä, vaan erilaisten sovellusten ja algoritmien kautta on mahdollista ohjata yksilön käyttäytymistä tietyn tahon toivomaan suuntaan siten, että todellinen vallankäyttäjä pysyy piilossa ja yksilö kokee toimivansa itse haluamallaan tavalla. Kuljettajat eivät myöskään pelänneet uuden teknologian tuomia muutoksia. Tekniikka on tuottanut työhön helpotusta vaikka toimimattomat sovellukset toisinaan haittaavatkin työpäivää. Yhteiskuntaa, sen muutosta ja muutosten vaikutusta arvioitaessa tulee huomioida sosiologinen ja yhteiskuntatieteellinen näkemys, joka sitoo muutoksen historialliseen hetkeen sekä auttaa ymmärtämään ja tulkitsemaan sitä. Tämä työ pyrkii osaltaan auttamaan tässä tulkinnassa.