Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "http://www.yso.fi/onto/yso/p25981"

Sort by: Order: Results:

  • Mäntyniemi, Stina Kristina (2020)
    Populismista puhutaan paljon, mutta populistijohtajia on tutkittu verrattain vähän. Samoin vaikka brändien merkitys tunnustetaan myös politiikan alueella, poliittinen henkilöbrändi on käsitteenä vielä suhteellisen nuori. Tämä tutkielma tarkastelee populistipoliitikon henkilöbrändin rakentumista äänestäjien näkökulmasta. Tutkielman päätavoitteena on ymmärtää, minkälainen brändimielikuva Perussuomalaisten kannattajilla on Jussi Halla-ahosta. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Mitkä ovat äänestäjän näkökulmasta populistipoliitikolle arvokkaita brändiominaisuuksia? Minkälainen brändimielikuva Jussi Halla-ahosta muodostuu hänen omien kannattajiensa keskuudessa? Jotta tutkimuskysymyksiin voidaan vastata, on ensin ymmärrettävä politiikan nykypäivän toimintaympäristöä ja siinä viime vuosikymmenten aikana tapahtuneita muutoksia. Tutkimuskysymysten kannalta keskeisimmät muutokset liittyvät politiikan medioitumiseen, politiikan henkilöitymiseen, poliittisen markkinoinnin suosion kasvuun ja populismin nousuun. Lisäksi on ymmärrettävä, mitä tarkoitetaan brändillä ja henkilöbrändillä, ja millaisia erityispiirteitä politiikan toimintaympäristö niille asettaa. Tutkielman aineisto koostuu kuudesta Perussuomalaisten kannattajan haastattelusta. Aineistonkeruumenetelmä on puolistrukturoitu teemahaastattelu, ja aineiston analyysi on toteutettu sisällönanalyysin keinoin. Tutkielman tuloksista selviää, että populistipoliitikon henkilöbrändin merkittävimmät ominaisuudet liittyvät konkreettisia tekoja enemmän mielikuvia luoviin tekijöihin. Henkilöbrändin merkittävimpiä ominaisuuksia ovat muista erottautuminen, asioiden selittäminen yksinkertaisessa muodossa ja rauhallisena pysyminen. Jussi Halla-ahon brändi-identiteettiä eniten luonnehtivasti tekijäksi nousi erottautuminen muista erityisesti maahanmuuttokriittisyyteen profiloitumisen kautta. Lisäksi merkitystä on sillä, kuinka luotettavana poliitikkoa pidetään sekä sillä, missä ja miten poliitikko kannattajansa kohtaa. Toivotun brändimielikuvan muodostumisen ja ylläpitämisen kannalta juuri yleisön kohtaaminen nousi tutkimuksen perusteella avainasemaan. Positiivinen brändimielikuva syntyy erityisesti sosiaalisen median kanavissa: äänestäjien arkikohtaamisten ympäristössä, jossa poliitikolla on mahdollisuus vuorovaikutukseen sekä sen määrittämiseen, millaista mielikuvaa hän itse haluaa itsestään viestiä.
  • Jokinen, Heini (2017)
    Sosiaalisessa mediassa kerrotaan omasta työstä samalla, kun päivitetään kuulumisia muistakin arjen askareista. Siellä jaetaan työnantajan uutisia, kirjoitetaan omaan asiantuntijuuteen liittyviä viestejä, verkostoidutaan omaa asiantuntija-asemaa tukevien ihmisten kanssa ja liitytään omaan työnkuvaan kytkeytyviin keskusteluryhmiin. Eri kanavissa tykätään työnantajayrityksestä, kilpailijoista ja asiakkaista, jaetaan näiden päivityksiä, kommentoidaan ja osoitetaan oma kytkös työhön ja ammattiin. Työnantajat ovat ryhtyneet strategisesti hyödyntämään ihmisten halua kertoa omasta työstään omille verkostoilleen. On syntynyt ilmiö työntekijälähettilyys, jonka puitteissa työntekijöitä kannustetaan ja koulutetaan yritysten sisältöjen jakajiksi ja promootion edistäjiksi heidän henkilökohtaisten sosiaalisen median kanavien kautta. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan työntekijälähettilyyttä promootiokulttuurin teorian kautta. Promootiokeskeisessä yhteiskunnassa kaikilla eri toiminnan osa-alueilla promootiohenkinen retoriikka määrittelee puhetapoja. Ei ainoastaan yritykset promoa omaa toimintaansa, vaan myös yksityishenkilöt, politiikka ja julkinen sektori tuovat esille itseään promootion keinoin. Sosiaalinen media on entisestään vahvistanut eri toimijoiden ja myös yksityishenkilöiden puhetapaa promootion suuntaan. Sosiaalinen media on yksi promootioviestinnän työkaluista. Tutkimuksessa haastatellaan neljän suomalaisen tai Suomessa toimivan B2B-yrityksen edustajia. Jokaisesta yrityksestä tutkimuksessa on mukana yksi yrityksen edustaja, viestinnässä työntekijälähettilyydestä vastaava viestinnän suunnittelija tai viestintäjohtaja sekä 2−3 työntekijälähettiläänä sosiaalisessa mediassa toimivaa työntekijää. Tutkimuksen tavoitteena on teemahaastattelujen sisällönanalyysin avulla kartoittaa yritysten motiiveja, miksi ne haluavat työntekijöiden jakavan yrityksestä kertovia sisältöjä tai miksi työntekijöiden pitäisi tuoda työtään esille henkilökohtaisissa sosiaalisen median kanavissaan. Kolikon kääntöpuolella on näiden työntekijälähettiläiden motiivien tarkastelu, miksi he haluavat kertoa omasta työstään omille verkostoilleen. Taustaoletuksena on promootiokulttuurin teorian lähtökohdat. Yritykset haluavat kattavampaa näkyvyyttä brändilleen ja työnantajamielikuvalleen, työntekijät puolestaan haluavat kasvattaa omaa henkilöbrändiään ja toisaalta rakentaa omaa identiteettiään osin työstään ja ammatistaan käsin. Tutkimuksessa nousee esiin, että yritysten pääasiallinen motiivi työntekijöiden sosiaalisen median aktiivisuuden hyödyntämisessä on työnantajamielikuvan parantaminen ja rekrytointiin vaikuttaminen. Vasta toissijaisena tulee esiin yritysten toiminnan, tuotteiden tai palveluiden promootio ja markkinointi. Laajemmat vastaanottajaverkostot ovat ennen kaikkea tärkeitä, kun jaetaan työpaikkailmoituksia, mutta toki kaikenlainen yrityksen arjesta kertova viestintä on tärkeä osa positiivisen työnantajamielikuvan tarinan rakentamiseksi. Toisaalta myös laajempien verkostojen kautta kaikelle yrityksen tekemiselle saadaan enemmän julkisuutta. Yritykset haluavat henkilöityä kiinnostavien asiantuntijoiden kautta, ja toisaalta johdon näkyminen sosiaalisessa mediassa alkaa olla yrityksille entistä tärkeämpää. Täten henkilöbrändien rakentaminen nousee varsinkin yritysten motiiveissa vahvasti esiin. Sen sijaan työntekijät eivät niin selkeästi tuo esille oman asiantuntijabrändin rakentamista. Tutkimuksessa haastatellut työntekijät ovat aktiivisia työntekijälähettiläitä, joilla on vahva ammattiylpeys ja identifioituminen työnantajaansa. Itse asiassa moni työntekijälähettiläs haluaa edistää työnantajansa asiaa ja tehdä promootiota vahvistaakseen tämän asemaa ja tunnettuutta. Identiteetin rakentamisen motiivi ei nouse esille haastatteluissa juurikaan. Työelämän murros ja pirstaloituminen voivat kuitenkin tulevaisuudessa korostaa työntekijän henkilöbrändin rakentamisen tarvetta ja sosiaalista mediaa käytettäneen yhä enenevässä määrin oman asiantuntijabrändin vahvistamiseen. Haastatellut yritykset toimivat toisaalta sellaisilla aloilla, joissa työ ei vielä ole vahvasti pirstaloitunut. Kaiken kaikkiaan työntekijälähettilyys on ilmiönä yleistynyt yritysten strategisessa promootioviestinnässä. Työntekijöitä koulutetaan sosiaalisen median kanavien käytössä, heille tarjotaan erilaisia työkaluja jakaa yritysten omia sisältöjä ja myös opastetaan luovaan sisältöjen tuottamiseen. Samalla kuitenkin työntekijälähettilyys on omaehtoista eivätkä yritykset voi pakottaa ketään toimimaan sosiaalisessa mediassa. Eri sosiaalisen median kanavat ja eri tyyppiset sisällöt tukevat eri tavoin promootion motiiveja. Varsinainen työntekijälähettilyyden promootioarvo on kuitenkin yrityksille vielä epäselvää. Työntekijälähettilyyden vaikutuksia ei ole laadullisesti mitattu haastatelluissa yrityksissä. Parhaimmillaan työntekijälähettiläiden joukko on kuitenkin muodostanut työyhteisön, jossa oma identiteetti työnantajaan vahvistuu ja näin ollen työntekijälähettilyydellä on sisäistä arvoa. Toistaiseksi työntekijälähettilyys tuntuu olevan ilmiö, johon yritykset kokevat jossain määrin olevansa pakotettuja lähtemään mukaan – eritoten jos kilpailijatkin ovat aktiivisesti läsnä eri kanavissa.