Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "http://www.yso.fi/onto/yso/p8917"

Sort by: Order: Results:

  • Ahola, Sari (2022)
    Tämän nuorisotutkimuksen kentälle asettuvan laadullisen tutkielman kohteena ovat koulua käymättömät nuoret. Koulua käymättömyydellä tarkoitetaan tässä tutkielmassa erittäin runsaita poissaoloja koulusta. Koulua käymättömyyden tarkastelujakso rajautuu peruskoulun viimeisille vuosiluokille (7.-9.). Koulupoissaoloja sivutaan useissa eri tieteenalojen tutkimuksissa ja niissä näkökulma koulua käymättömyyteen on usein yksilön ongelmista kumpuava; nuori asetetaan kouluun sopeutumattoman tai koulunkäynnistä kieltäytyvän toimijan rooliin. Tässä tutkielmassa aihetta tarkastellaan relationaalisemmin sosiaalisten suhteiden sekä muun muassa syrjäytymiskeskustelun kautta ja paneudutaan koulua käymättömyyden katveeseen jääneeseen näkökulmaan eli siihen, millaisia kokemuksia nuorilla itsellään on tapahtumien kulusta runsaiden koulupoissaolojen taustalla. Tutkielman teoreettinen viitekehys on sekä kasvatussosiologinen että kulttuurintutkimuksellinen. Tutkimusstrategisesti tutkielma noudattaa narratiivista tutkimusta, jonka mukaisesti yksilölliset, tarinoina kerrottavat kokemukset nähdään merkityksellisinä ja aineisto rakentaa todellisuutta. Aineisto koostuu seitsemän nuoren tarinasta, joita jäsennetään ensin sisällönanalyysilla, ja toiseksi nuorten kerronnasta rakennetaan kolme tyyppitarinaa narratiivisen kerronnan ulottuvuuden analyysilla. Tutkielman olennainen tulos on havainto, ettei koulua käymättömyys ole nuorten kertomuksissa keskiössä, vaan osa suurempaa kokonaisuutta, jota nimitetään tässä tutkielmassa kumulatiiviseksi marginaalisuudeksi. Analyysin mukaan yhteistä kaikille aineiston nuorten kertomuksille on prosessin eteneminen erilaisten marginaaliin työntävien ja siellä pitävien tekijöiden episodeina. Koulukiusatun tyyppitarinan, tuetta jääneen nuoren tyyppitarinan sekä peruskoulusta selviämisen sankaritarinan kautta pyritään luomaan ymmärrystä koulua käymättömien nuorten tarinoiden päämääristä sekä niitä vastustavia tekijöitä, joiden selättäminen olisi olennaista kouluun palaamiseksi.
  • Parikka, Nooramaria (2022)
    This thesis aims to examine the representation of the policy problem behind inclusion in education at the compulsory education level. The other purpose is to analyze how the inclusive education policies differ from the others at different levels: global, European, national, local and new philanthropy. The thesis examines policy papers by the actors at three highest-level actors: global-level the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD), European-level the European Union (EU), and national-level Finland. The perspective is to respect children’s rights and interests. The thesis theorizes inclusion in education historically, conceptually, and linguistically in Europe and in Finland. The thesis argues that inclusion in education is a value-based ideology and can be defined as a continuous process. Policies of inclusion in education are part of the broader global ideological objective of inclusive societies, which are against social exclusion. Along with globalization and Europeanisation, education policy as well has been globalized. As a result, the education policy can be seen as multilevel network governance where all actors cooperate. However, the OECD is at the of the network as an umbrella in global education policy and monitors the education policy of all actors. The thesis applies the post-structural What’s the problem represented? (WPR) approach by Carol Bacchi (2009) in order to examine the problem representation and conceptual logics behind social exclusion. Additionally, the WPR approach provided to problematize differences between the policies of the actors. According to Foucauldian post-structuralism, governed changes towards more inclusive education systems are slow because of different languages, cultures and welfare states. Inclusion in education as a value-based ideology is based on economic integration in order to provide quality competence-based education and lifelong learning in order to maintain employability which is a primary factor to involve all citizens in fast-growing diverse societies. Regarding the findings, inclusive education policies by all actors are against social exclusion, but the principles of subsidiarity define the effectiveness of the policies. In conclusion, the conceptual logics of the prevention of social exclusion are an accumulation of risks such as unemployment, lower socio- economic status and immigration. The main objective of the policies is to maintain employability. The most fundamental difference between the actors is linguistic or terminological. In conclusion, problematisation questions why Finland uses the term “equality”, whereas the other actors admit the current use of the term “equitable”, which provides diverse comprehension of non-binary individuals instead logics of binary gender. This problematisation, as a significant finding, emphasizes that there is a demand for broader research in gender studies in education policy. The thesis argues that underachieved “boys” in Finland might be something other than binary-defined boys who are at risk of social exclusion in adulthood.