Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Mäki, Mikko (2007)
    Islamilaisen demokratian käsite vaikuttaa ensi kuulemalta monella tavoin kiistanalaiselta. Nykyaikaisissa länsimaisissa yhteiskunnissa uskonnon ja demokratian käsitteen yhdistämistä ei pidetä sopivana, vaan demokratian käsite näyttäytyy ennen kaikkea sekulaarisena ja rationaalisena käsitteenä. Tutkielmassani teen erottelun mahdollisen uskonnollisen ja sekulaarisen demokratia-käsityksien välille. Tähän erotteluun päädyn yleismaailmallisen demokratian käsitteen avulla, joka mahdollistaa partikulaaristen demokratia-käsityksien muotoilemisen. Islamilaisen demokratian käsite pyrkii siis ensisijaisesti vastaamaan oletetun yleismaailmallisen demokratian käsitteen partikulaarisesta ja kulttuurisidonnaisesta sovellutuksesta islamilaisissa yhteiskunnissa. Tarkastellessani länsimaista sekulaarista demokratia-käsitystä samaistan tietyin varauksin, liberaalidemokraattisen näkemyksen demokratiasta sekulaariseen demokratia-käsitykseen. Tätä lähtökohtaa vasten tarkastelen uskonnollisen, islamilaisen demokratian käsitteen mahdollisuutta ja pätevyyttä. Islamilaisen demokratian käsite on tarkoitettu kuvaamaan demokratian käsitteen soveltamisen mahdollisuutta ja käyttöönottamista juuri islamilaisissa (ei-länsimaisissa ja ei-liberaaleissa) yhteiskunnissa. Tutkielman ensimmäisessä osassa tarkastelen islamilaisen demokratian käsitteen 'demokratian' osaa. Lähestyn demokratian käsitettä länsimaisen sekulaarisen demokratian käsitteen näkökulmasta siten, että tarkastelen aluksi liberaalidemokratian esimerkillisyyttä länsimaiselle katsantokannalle demokratiasta. Tämän jälkeen esittelen tätä vallitsevaa näkemystä vastaan esitettyä kritiikkiä ja tarkastelen löytyykö tästä kritiikistä mahdollisesti pohja erilaiselle demokratia-käsitykselle. Norberto Bobbio esittelee demokratian sisällöllisen ja formaalisen ulottuvuuden erottelun teoksessaan Democracy and Dictatorship. Tämä jaottelu on hyvin tärkeä mahdollisen islamilaisen demokratian käsitteen ja mahdollisen yleismaailmallisen demokratian käsitteen kannalta. Läpi tutkielmani palaan tähän erotteluun ja muotoilen Bobbion esittämän formaalisen ulottuvuuden demokratiasta yhteensopivaksi kulttuurispesifin islamilaisen viitekehyksen kanssa. Myös Chantal Mouffen tekemä jaottelu länsimaisen demokratia-käsitykseen vaikuttaneista kahdesta eri traditiosta on vaikuttanut tutkielmani näkemykseen erilaisten demokraattisten hallintotapojen muotoilemisen mahdollisuudesta. Tutkielman toisessa osassa tarkastelen minkälainen voisi olla se 'islamilaisen' osa, joka soveltuisi islamilaisen demokratian formaalisen ulottuvuuden muotoilijaksi. Yleisesti islamilaisen demokratian käsitteen muotoilemisessa tukeudun Fazlur Rahmanin Islam and Modernity -teoksessa esitettyyn ajatukseen kulttuurispesifisistä sovellutuksista länsimaisten yhteiskuntatieteiden saavutuksista. Lähestyn aluksi islamilaisen demokratian määritelmää John Rawlsin Kansojen oikeudessa muodosteleman 'kelvollisten ei-liberaalin kansojen' hallintotavan muotoilun avulla. Tarkastellessani lähemmin miten islamilaisen demokratian käsite tulisi muotoilla, ja miten sitä voitaisiin pätevästi pitää demokraattisena, tukeudun Ramin Jahanbegloon ja 'Abdolkarim Soroush'in teksteihin. Molempien kirjoituksissa pyritään ottamaan huomioon uskonnollisen yhteiskunnan hallintotavan erikoisvaatimukset, mutta silti samalla täyttämään yleismaailmallisen demokratian käsitteen vaatimukset. Tällöin vielä tarkemmin määrittelemättömien yleismaailmallisten ihmisoikeuksien noudattaminen yhteiskunnan hallintotavassa, nousee avainasemaan määriteltäessä erilaisten demokraattisen hallintotapojen demokraattisuutta.
  • Konttinen, Sanna (2011)
    Tarkastelen pro gradu -työssäni elettyä isoisyyttä sekä erityisesti isoisän ja lapsenlapsen suhdetta. Sukupolvien väliset suhteet ja isovanhemmuus ovat 2000-luvulla nousseet uudenlaisen mielenkiinnon kohteeksi yhteiskuntaa ja perhettä kohdanneiden muutosten myötä. Valtaosa isovanhemmuutta koskevaa tietoa on johdettu isoäitejä koskevista tutkimuksista, tästä syystä tutkielmassa tuodaan esiin isoisien näkemyksiä ja perhesuhteita. Tutkielmassa käytetään konfigurationaalista näkökulmaa, joka kytkeytyy sosiologiseen perhe- ja läheissuhteiden tutkimukseen ja saksalaissosiologi Norbert Eliasin teoreettiseen ja empiiriseen työhön. Tässä kontekstissa perhe nähdään merkityksellisenä suhteiden ja sidosten muodostamana kokonaisuutena ja ihmiset sekä heidän minänsä sidoksissa muotoutuvana ja niihin uponneena. Elettyä isoisyyttä sekä isoisän ja lapsenlapsen suhdetta pyritään näin ollen ymmärtämään laajemman perhesuhteiden muodostelman ja siinä vaikuttavan dynamiikan kautta. Tutkielman keskeinen kysymys on, miten isoisät ovat eläneet isoisyyttään ja millainen on isoisän ja lapsenlapsen suhde? Millaiseen perhesuhdemuodostelmaan tämä suhde ja isoisän kokemus siitä paikantuu? Entä mikä merkitys perhesuhdemuodostelmaan kuuluvilla muilla ihmisillä on siihen, millaiseksi kunkin isoisän eletty isoisyys on muotoutunut? Konfigurationaalisen näkökulman lisäksi työssä on hyödynnetty sukupolvien välisiin perhesuhteisiin, kriittiseen perhetutkimukseen ja temaattiseen isovanhemmuus- sekä miestutkimukseen liittyvää taustakirjallisuutta. Tutkielman aineisto koostuu yhdentoista isoisän puolistrukturoidusta teemahaastattelusta sekä heidän perhesuhteitaan koskevasta suhdeaineistosta. Tutkielmassa on liikuttu näiden kahden aineistotyypin välillä eli haastateltavan haastattelupuheessa tuottaman kuvauksen ja kulttuuristen merkitysten rinnalla on kerätty strukturoitua tietoa isoisien perhesuhteista. Kahdentasoisen aineiston analyysimenetelminä on käytetty teemoittelua sekä suhdemuodostelmien analyysia, jonka avulla on pyritty erittelemään haastateltavien suhdemuodostelmien rakenteita ja ominaisuuksia sekä niiden vaikutusta isoisän ja lapsenlapsen välisen suhteen ja eletyn isoisyyden muotoutumiseen. Analyysin perusteella isoisyys on merkittävä elämänvaihe haastateltavien elämässä, johon liittyy läheisyyttä, hoivaa ja pienistä lapsenlapsista huolenpitoa. Isoisänä olo on lisännyt haastateltavien itsearvostusta ja hyvinvointia ja lapsenlapset ovat tuoneet tunteen elämän jatkuvuudesta. Isoisien suhdetta lapsenlapseen luonnehtii vahvasti läsnäolon ja osallisuuden moraalinen velvoite, joka ilmenee konkreettisesti tiiviinä tapaamisina, yhdessäolona ja toimintana sekä avunantona lapsenlapselle. Läsnäolon moraalinen velvoite määrittyy lopulta aineiston valossa taustallaoloksi. Isoisät ovat läsnä, mutta taustalla olevina tukijoina. Lapsen perhe-elämän autonomiaa tulee kunnioittaa ja käydä neuvottelua sopivasta osallisuuden asteesta. Aineistosta piirtyy tässä yhteydessä esiin ambivalenssi eli puuttumattomuuden ja osallisuuden normi; isoisän läsnäolon ja taustallaolon välinen raja lapsen perheessä ei ole selkeästi määriteltävissä. Tutkielman keskeisin tulos on, että isoisyys sekä isoisän ja lapsenlapsen välinen suhde on vahvasti suhteissa muotoutuva. Isoisien perhemuodostelmissa vaikuttavat moninaiset sidokset. Erilaiset riippuvuudet ja kytkökset ovat keskeisinä väliin tulevina ja vaikuttavina tekijöitä isoisän ja lapsenlapsen välisessä suhteessa sekä eletyn isoisyyden kokemuksellisuudessa. Menneet ja nykyiset perhesuhteet joko ehkäisevät, edistävät tai tasapainottavat isoisän ja lapsenlapsen suhdetta. Erityisesti välisukupolven vaikutus isoisyyteen ja isoisän ja lapsenlapsen välisen suhteen muotoutumiseen on keskeinen. Tulokset osoittavat, että isoisien perhesuhdemuodostelmat eivät ole yksittäisten suhteiden tai kahdenvälisten neuvottelujen summa. Kyse on laajemmasta isoisille merkityksellisestä perhe- ja sukuyhteydestä, jonka piiriin kuuluvat myös heikoimmat ja konfliktien värittämät suhteet. Tietyt ihmiset kuuluvat yhteen ja tämä laajempi sukuyhteys mahdollistaa isoisille pitkäkestoiset ihmissuhteet ja pitää kasassa heikoimmatkin sidokset. Isoisät uusintavat näin sukulaisuutta järjestelmänä, jossa kokonaisuutta suojellaan sen moninaisuudesta huolimatta.
  • Aura, Siiri (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan helsinkiläistä marttatoimintaa jatkosodan aikana. Tavoitteena on selvittää, millaista Marttaliiton alaisen Helsingin Marttayhdistyksen toiminta oli sodan ja sen sanelemien poikkeusolojen aikana, sekä toisaalta tarkastella tätä toimintaa ohjanneita ideologisia ja ulkoisia voimia. Tutkielman pääasialliseksi aineistoksi valikoituivat Helsingin Marttayhdistyksen vuosikertomukset vuosilta 1941–1944. Näitä asiakirjoja tarkastellaan tutkimuksessa historiantutkimukselle luonteenomaisen aineistolähtöisen lähestymistavan keinoin sekä aineisto- ja teorialähtöisen sisällönanalyysin työkaluja soveltaen. Teorialähtöistä sisällönanalyysiä varten tähän tutkielmaan valikoituivat maternalismin ja korporatismin näkökulmat, joiden muodostamaa viitekehystä hyödynnettiin tutkimusaineistosta ilmenneen marttatoiminnan tarkasteluun. Helsingin Marttayhdistyksen toiminnasta voidaan tunnistaa tutkielmassa käytetyn aineiston perusteella kolme keskeistä kokonaisuutta, jotka määrittivät helsinkiläistä marttatyötä jatkosodan aikana. Ensimmäinen näistä muodostui yhdistyksen alaisista kerhoilloista sekä ruohonjuuritasolla tehtävästä, nimenomaan martoille kohdistetusta opetus- ja virkistystoiminnasta. Tällainen järjestetty ohjelma mahdollisti rivijäsenien marttaharrastuksesta kiinni pitämisen myös poikkeusoloissa. Lisäksi kerhoissa toteutettiin laajemmin yhteiskuntaan suunnattua huolto- ja avustustyötä. Toisen kokonaisuuden loi yhdistyksen tarjoama neuvontatyö, jonka välityksellä se pyrki tarjoamaan konkreettisin neuvoin apua niin jäsenilleen kuin muillekin helsinkiläisille. Stockmannin tavaratalon tiloissa järjestetyillä näyttelyillä oli erityisen näkyvä rooli helsinkiläisten marttojen suorittamassa neuvontatyössä. Niiden kautta Helsingin Marttayhdistys pystyi tarjoamaan suurelle yleisölle apua pula-ajan ja tuotantokamppailun aiheuttamien vaikeuksien selättämiseen kaupunkiolosuhteissa. Kolmas kokonaisuus muodostui Marttakoulun tekemästä työstä sekä koulun yhteyteen vuonna 1941 perustetusta kotitaloudellisesta neuvonta-asemasta. Alun perin kotiapulaiskouluna alkunsa saanut Marttakoulu koki kurssitoiminnan uudistumisen ja valtion laajentuneen tuen myötä merkittäviä muutoksia jatkosodan aikana. Koulun merkitystä helsinkiläisille korosti sinne avattu neuvonta-asema, josta käsin Martat pystyivät tarjoamaan keskitettyä neuvontatyötä ympäri vuoden. Suoritetun analyysin pohjalta voidaan todeta, että Helsingin Marttayhdistyksen toiminnasta oli tunnistettavissa sekä maternalismin että korporatismin merkkejä. Marttaliikkeen äitiyden merkitystä korostanut ideologia näkyi sekä naisten ja äitien kotien piirissä tekemän työn huomioimisessa että laajemmin yhteiskunnallisena äitiytenä tulkittavana huolenpitona. Korporatistiset piirteet puolestaan kuvastuivat niissä tavoissa, joilla martat itse tukivat valtiovallan intressejä sekä toisaalta niissä marttojen työmuodoissa, joihin valtio suuntasi taloudellista tukea ja ohjausta.
  • Ryhänen, Miia (2015)
    Tutkielma käsittelee isovanhemmuutta perhe- ja läheissuhteena. Suhteiden läheisyys muodostuu perheyhteyden kokemisesta. Ilman yhteisyyden tunnetta edes biologinen side ei välttämättä kestä. Side ihmisten välillä voi perustua puhtaasti läheisyyden ja yhteisyyden kokemiseen. Tutkielmassa tarkastellaan perheyhteyden ja isovanhemmuuden kokemuksellisuutta erityisesti kahdessa tilanteessa. Toisessa tilanteessa on kyse biologisesta isovanhemmuudesta, joka on haurasta tai jännitteistä ja toisessa on kyse varaisovanhemmuudesta, joka on syntynyt eri sukupolvien välille esimerkiksi koetun läheisyyden ja yhteisten kokemusten kautta. Tutkielmassa hyödynnetään konfigurationaalista näkökulmaa, jota on viime aikoina sovellettu perhe- ja läheissuhteiden tutkimuksessa. Norbert Eliasin teoreettinen ja empiirinen työ on luonut pohjan konfigurationaaliselle suuntaukselle. Tämän näkökulman kautta perhe nähdään suhteiden sekä sidosten muodostamana kokonaisuutena ja ihmiset sekä heidän minänsä näissä muodostelmissa muotoutuvana. Lisäksi työssä on hyödynnetty sukupolvien välisiin perhesuhteisiin, perhetutkimukseen sekä isovanhemmuuteen liittyvää taustakirjallisuutta. Tutkielman aineisto koostuu 43 isovanhempien kirjoittamasta kertomuksesta. Isovanhemmuudelle annettuja merkityksiä tarkastellaan aineistolähtöisen teemoittelun avulla. Teemoittelun kautta eritellään kirjoittajien suhdemuodostelmien ominaisuuksia sekä niiden vaikutusta isovanhempien tai varaisovanhempien ja lastenlapsien välisen suhteen muotoutumiseen. Tutkielman tulokset osoittavat, että isovanhemmuus sekä isovanhempien ja lastenlasten välinen suhde muotoutuu ja muuttuu osana perhemuodostelmaa. Isovanhempien perhemuodostelmissa vaikuttavat jokaisen osapuolen tekemät valinnat. Menneet ja nykyiset perhesuhteet joko vaikeuttavat, edistävät tai tasapainottavat isovanhempien ja lastenlasten suhdetta. Erityisesti välisukupolven vaikutus ja päätösvalta isovanhemmuuden toteutumiseen ja keskinäisiin käytäntöihin on vahva. Hyvät välit omaan aikuiseen lapseen edistävät hyvää suhdetta myös lapsenlapsiin. Varaisovanhemmuutta syntyy hyvin monenlaisissa tilanteissa. Keskeistä on varaisovanhemman halukkuus toimia isovanhemman roolissa. Varaisovanhemmuuteen sisältyy enemmän valinnaisuutta ja vapaaehtoisuutta kuin biologiseen isovanhemmuuteen. Kaikkiin isovanhemmuuden muotoihin sisältyy neuvottelua sopivasta osallistumisen ja läsnäolon määrästä. Kokemus isovanhemmuudesta ja perheyhteydestä muodostuu yhdessä vietetyn ajan ja koetun läheisyyden pohjalta.
  • Häyhä, Anna-Leena (2022)
    Maisterintutkielmani käsittelee Israelin ja Palestiinan alueiden historiaa ja Yhdysvaltojen presidentti Barack Obaman presidenttikauden vuoden 2009 aikaista puhetta ”A New Beginning”. Presidentti Obama piti puheensa 4.6.2009 Egyotissä Kairon yliopistossa.
  • Beitia, Maia (2013)
    The present thesis is an approach to Rancière’s political thinking comparing it to the anarchist ideology. I have based my research mainly in regarding Rancière in his own books and some secondary sources, although due to the fact that it is a recent author comparing to other philosophers, there is no much written about him yet. For the anarchist part I have used introductory books to grasp the discussions and the controversies within anarchism, as well as the main features. The essay presents Rancière’s main concept, equality which is neither a value nor a goal. Equality is a point of departure to experiment the lack of arkhé or foundation in the society. Equality is verified by the demos, who in an act of subjectivization, challenges the labells imposed as the invisibles, and claims to have part in the political arena. The action disrupts not only the order in the society but also 'le partage du sensible', the way we see, think and speak. The stablished-order as well as the common partage du sensible is called by Rancière the police; its alteration by a reivindication from the demos is called politics. Rancière criticises the political philosophers because they have tried to suppress any space for politics in their theories. Regarding anarchism, I base its definiton in the sceptic attitutde towards authority, defining authority as social power and a form of domination. I describe different kinds of authority, especially the political which is linked to the understanding of the state. So far, anarchits have not been able to find any moral foundation or legitimacy for the state. However, anarchism compiles many different perspectives and, on this ground, a historical approach (as I have) is not only interesting, but even necessary for its understanding. The variety also can be found in the different ways of protesting that anarchists have endorse, from pacific actions to terrorism. In the comparison, Rancière it has to be highligted that Rancière is almost to bound to fit and not to fit in anarchism, depending ot the isse at hand. The reason for this is the diversity of the anarchist tradition. I also criticize Todd May’s view on Rancière and anarchism, since in my opinion he missunderstands Rancière. Finally, this essay also presents a practical example of a possible anarcho-rancierian politics, based on the group Anonymous.
  • Welsch, Regina (2017)
    In light of Russia’s recent more proactive foreign security policy, this paper attempts to explore how role theory can help explain embedded patterns of Russia’s policy performance in relation to the international system. Based on the role theory I construct two role-conceptions that I assume have been predominantly alter- and self-ascribed to and by Russia until the end of the Cold War – superpower and US-rival. I trace in how far these role-conceptions have changed from the perspective of Russia and NATO. For the purpose of defining reliable indicators and categories to identify and measure perception, this paper offers and indepth theoretical analysis of the concepts of superpower, great power and rival. Using several methodological approaches in the argumentative framework of role theory, such as historical reconstruction, interpretative research, case study- and discourse analysis as well as a mixture of qualitative and quantitative content analysis, I find that Russia struggled through a role-conflict in the long-term aftermath of the fall of the Soviet Union: While Russian elites continued to perceive Russia as a superpower and US-rival, NATO’s role transformed and turned its focus away from Russia, which led to an ambivalent foreign policy performance vis-à-vis NATO in the case of Ballistic Missile Defense negotiations. However, I find that the gap between self- and alter-expectations has slowly narrowed and reached its narrowest stage in the course of the Crimea-annexation. Not only have Russian elites increasingly adapted their self-perception on the post-Soviet circumstances and developed a more coherent and self-confident narrative as a counteracting great power vis-à-vis NATO, they also partly succeeded in convincing NATO of the percieved roles. By qualitative and quantitative content analysis of NATO-Summit communiqués from 2005 to 2016 this paper shows how NATO’s Russia-perception changed radically after the Crimea-annexation in 2014. The analysis clearly indicates that NTO started to ascribe a more powerful and more conflictive role to Russia in 2014 and 2016. This led to a ‘rapprochement’ of self- and alter-perception, toward an eventual resolution of Russia’s role-conflict and thus, to a more coherent and self-confident foreign security policy on the part of Russia, in contradistinction to NATO.
  • Carpén, Vilma (2020)
    Naisiin kohdistuva väkivalta on Suomessa merkittävä yhteiskunnallinen ongelma ja ihmisoikeusloukkaus, joka on vakavassa ristiriidassa suhteessa Suomen maineeseen sukupuolten tasa-arvon edistäjän ja puolestapuhujan mallimaana. Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee Suomen toimia ja toimimattomuutta naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemiseksi ja torjumiseksi. Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, kuinka Suomi on täytäntöönpannut vuonna 2015 voimaanastunutta Istanbulin sopimusta eli Euroopan neuvoston yleissopimusta naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemiseksi ja torjumiseksi. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Kuinka Suomi on toteuttanut Istanbulin sopimuksen sopimusmääräistä täytäntöönpanoa? sekä 2) Missä on onnistuttu ja mitä puutteita sopimuksen noudattamisessa on? Tutkimuksen lähtökohta on Istanbulin sopimus ja sen implementointi sekä laajemmin ihmisoikeussopimukset ja ihmisoikeustyö. Teoreettinen viitekehys nojautuu sukupuolistuneen väkivallan ilmiöön ja sen käsitteistöön, kuten sukupuolistuneen väkivallan eri ilmentymiin ja juurisyihin. Tutkielman aineisto koostuu Istanbulin sopimuksen arviointiryhmän GREVIOn arviointiraportista Suomelle sekä muista, ihmisoikeustyötä tekevien kansalasijärjestöjen raporteista ja lausunnoista, joita täydentävät GREVIOn raporttia. Tutkimus on kvalitatiivinen ja se on toteutettu abduktiivisen päättelyn keinoin. Tutkimusmenetelmänä on implementaatiotutkimuksen top-down -suuntaus, jonka tavoitteena on tuottaa ymmärrystä ja selittää, miten ja miksi jokin politiikan toimeenpano onnistuu tai epäonnistuu. Tutkimuksessa käydään läpi asiantuntijaryhmän GREVIOn ja kansalaisjärjestöjen antamia suosituksia ja kommentteja Suomelle sopimuksen toimeenpanosta; toisin sanoen tutkimuksessa tarkastellaan, miten Istanbulin sopimus on tai ei ole pantu täytäntöön kansallisella tasolla. Aineistosta nousi esiin seuraavia tutkimustuloksia: 1) Suomella on pitkä historia tasa-arvotyön saralla ja sopimuksen täytäntöönpano on ollut onnistunutta muun muassa väkivaltaa kohdanneiden naisten palvelujen ja avunsaannin lisäämisen kautta. Toisaalta toimeenpanossa on myös vakavia puutteita, kuten väkivallan ja sen uhan tunnistamisessa ja tunnustamisessa sekä maahanmuuttajanaisten tiedottamisesta heidän oikeuksistaan. Niin ikään rikoslainsäädännössä on puutteita koskien muun muassa lieviä tai epäselviä rikosnimikkeitä sekä lieviä rangaistuksia. Myös viranomaistyöskentelyn parantamiseen Suomi saa paljon suosituksia. Tutkimustuloksista muodostui seuraavat johtopäätökset: 1) monista puutteistaan huolimatta tasa-arvotyöllä on ollut historiassa ja on edelleen vahva pohja Suomessa, ja Suomi on joiltakin osin osoittanut sitoutuneisuutta ja motivoituneisuutta Istanbulin sopimukseen ja sen täytäntöönpanoon. 2) Toisaalta vaikuttaisi, että Suomi on neljän ensimmäisen sopimusvuoden aikana keskittynyt sopimuksen täytäntöönpanossa muutoksiin, joita on selkeä ja helppo tehdä, mutta suuremmat, rakenteissa asti vaikuttavat muutokset ovat vielä tekemättä. 3) Kolmantena johtopäätöksenä Suomen epäonnistumiset Istanbulin sopimuksen noudattamisessa osoittavat poliittisen tahtotilan puutetta, mutta myös laajan osaamisen ja ymmärryksen puutetta, mitä tulee naisiin kohdistuvan väkivallan tunnistamisena ja tunnustamisena tuomittavana ihmisoikeusloukkauksena.
  • Omwami, Päiviö Maurice (2022)
    Racism continues to be both a widely discussed topic and continuing problem within many of our societies. Yet, most of the mainstream discourse on race lacks any reference to the actual concept of race itself. This has led to a situation in which racism is understood as systematic discrimination but race itself is generally treated as a neutral and unproblematized identity category instead of a political system of oppression. In this master’s thesis I will examine the ontological relationship between the concept of race and power. The main goal is twofold. Firstly, I will show that the relationship between race and power is an inherent one. Secondly, I will show that it is not only possible but necessary to take Whiteness as a vantage point as we examine this relationship. For while we are generally accustomed to approach the topic of racism and racial injustice through the experiences of people of color, Whiteness continues to remain in the margins of our political, social, and theoretical conversations. This, I claim, results from the normalization of Whiteness that has rendered White people unable to see how race functions and affects their daily lives. I will begin by briefly examining how the ideas of race and Whiteness were historically constructed and implemented as oppressive systems. This will help us establish that race was never discovered but constructed to serve a specific purpose. From here I move onto examine the relationship between race and power through the frameworks of class and state power. First, I look at Charles Mills’ argument for why racial power relations are distinct from and transcend those of class. After this I examine how Michel Foucault conceptualizes race as a necessary technology of power to the modern state. Then I move onto examine George Yancy’s method that not only forces Whites to see the workings of race but allows us to comprehend that there is no sense in making a distinction between “good” and “bad” White people. Finally, I present my own method of asking the ethically laden question: “Is there anything good about Whiteness?” I argue that any meaningful discussions on racism must theoretically examine the historical construction of race and the purposes that it has been used. For this reveals the ontological relationship between race and power as an inherent one. In addition, it is also crucial to comprehend that race is first and foremost a lived experience that affects the daily lives of countless people before any of our conceptual analysis. Thus, examining both the theoretical and the empirical level of race is a necessity for us to have any change to move beyond race. And I suggest that we start by asking “Is there anything good about Whiteness?” For an adequate answer to this question requires an understanding of what it is to be White. Which then necessitates a thorough theoretical understanding of the construction, history and workings of race.
  • Kareoja, Tuomo (2015)
    Tutkimuksessa selvitettiin kahden mindfulness-ohjelmissa yleisesti käytetyn avoin monitorointi -meditaatiotekniikan (istumameditaatio ja kehomeditaatio) kahden kuukauden päivittäisen harjoittamisen vaikutuksia psyykkiseen hyvinvointiin, jota mitattiin Center for Epidemiolic Studies Depression Scale (CESD) -masennusmittarilla ja Maailman Terveysjärjestön (WHO) elämänlaatumittarin lyhennetyllä versiolla (WHOQOL-BREF). Tutkimus toteutettiin itsehoitomenetelmällä, jossa osallistujat opettelivat meditoimaan kirjallisten ohjeiden ja meditaatioääninauhan avulla ilman kasvokkaista opetusta. Osallistujat jaettiin kolmeen ryhmään, joista kaksi oli meditaatioryhmiä ja kolmas passiivinen kontrolliryhmä. Meditaatioryhmiin valittujen tuli harjoittaa kahden kuukauden ajan, ryhmästä riippuen, joko kehomeditaatiota tai istumameditaatiota 20 minuuttia päivittäin. Meditaation vaikutusta selvitettiin kolmella internetkyselyllä. Ensimmäinen kysely tapahtui tutkimukseen ilmoittautuessa ja toimi lähtötasomittauksena. Tämän jälkeen suoritettiin kaksi seurantakyselyä, joista ensimmäinen oli kuukauden meditoinnin jälkeen ja toinen tutkimuksen lopussa kahden kuukauden meditoinnin jälkeen. Tutkimuksen 1182 osallistujasta 584 (49.4 %) suljettiin analyyseistä pois, koska he eivät vastanneet molempiin seurantakyselyihin (n=579) tai eivät noudattaneet tutkimuksen ohjeita (n=5). Analyyseissa (n=598) kaikilla tutkimusryhmillä havaittiin positiivista muutosta psyykkisessä hyvinvoinnissa ja tämä muutos oli meditointiryhmiin kuuluvilla merkitsevästi suurempaa kuin kontrolliryhmään kuuluvilla. Meditaatioryhmiin kuuluvien psyykkisen hyvinvoinnin muutokset olivat kuitenkin kontrolliryhmää suurempia vain lähtötason ja kuukauden meditoinnin jälkeen toteutetun 1. seurantakyselyn välillä. 1. ja 2. seurantakyselyn välillä tapahtunut positiivinen muutos ei eronnut meditaatioryhmillä merkitsevästi kontrolliryhmällä havaituista positiivisista muutoksista. Erot ryhmien välille syntyivät siis tutkimuksen ensimmäisellä puoliskolla ja pysyivät sen jälkeen stabiileina. Koko tutkimuksen aikana meditointiin käytetyn ajan havaittiin olevan heikossa yhteydessä koko tutkimuksen aikaiseen psyykkisen hyvinvoinnin muutokseen istumameditaatioryhmällä, kun taas kehomeditaatioryhmällä yhteys ei ollut merkitsevä. Kun kumpaakin tutkimuskuukautta tarkasteltiin erikseen, kuukauden aikana meditointiin käytetty aika ei ollut merkitsevässä yhteydessä saman kuukauden aikaisiin psyykkisen hyvinvoinnin muutoksiin kummallakaan meditaatioryhmällä.
  • Yli-Houhala, Emmi (2013)
    Tutkimus tarkastelee, millaisia määritelmiä isyydestä tehdään internetin keskustelupalstojen vanhempainvapaakeskustelussa ja millainen merkitys sukupuolella on isyyden määrittymisessä. Tutkimuksen taustalla on yhteiskunnallinen keskustelu, jossa isiä kannustetaan pidempiin perhevapaisiin ja jossa isyyden nähdään muuttuneen hoivaavammaksi. Suomalainen perhevapaajärjestelmä mahdollistaa lasten hoivan jakamisen vanhempien kesken, mutta vain pieni osa isistä jää vanhempainvapaalle. Näin vanhemmuus näyttäisi olevan edelleen sukupuolittunutta siten, että hoiva yhdistetään äitiin ja elättäjyys isään. Tutkimuksen lähtökohtana on isyyden käsittäminen sosiaalisena konstruktiona, jonka määritykset rakentuvat kielenkäytössä. Kulttuuristen käsitysten katsotaan määrittävän, millainen isyys on kulloinkin mahdollista. Tutkimus tarkasteleekin, sopiiko hoiva osaksi kulttuurisesti hyväksyttyä isyyttä ja maskuliinisuutta. Siten tutkimus kiinnittyy sukupuolentutkimuksen traditioon, jossa sukupuoli nähdään sosiaalisesti rakentuvana, ei biologisena ilmiönä. Maskuliinisuuden ja isyyden sidoksen tarkastelussa tukeudutaan myös kriittiseen miestutkimukseen. Tutkimuksen aineistona ovat Kaksplus- ja Vauva-lehtien internetsivujen keskustelupalstoilla vuonna 2012 käydyt keskustelut, joiden aiheina ovat vanhempainvapaat ja isyys. Aineistoa lähestytään diskurssianalyysin keinoin. Sosiaaliseen konstruktionismiin pohjautuessaan se toimii tutkimusmenetelmänä, mutta myös osana tutkimuksen teoreettista viitekehystä. Diskurssianalyysin avulla tutkitaan, millaisiin diskursseihin isyys keskustelupalstoilla jäsentyy. Tutkimus painottuu kriittiseen analyysitapaan, sillä kielessä luotujen isyyskäsitysten nähdään ylläpitävän tietynlaista sukupuolijärjestelmää. Osaltaan analyysitapa on myös analyyttinen, sillä kriittisen kannanoton sijaan tutkimuksen tarkoituksena on pikemmin ilmentää, miten isyys, sukupuoli ja kieli kietoutuvat yhteen. Tutkimuksen perusteella keskustelupalstojen vanhempainvapaakeskustelussa määrittyvä isyys voidaan jakaa elättäjä-isän, hoivaisän ja vanhemman diskursseihin. Sukupuoli korostuu voimakkaasti elättäjä- ja hoivaisän diskursseissa, joissa olennaista on isyyden käsitteellistäminen maskuliinisuuden kautta ja isän näkeminen erilaisena kuin äiti. Hoivaisän diskurssissa isän hoiva eroaa äidin hoivasta tai on siihen nähden poikkeuksellista, kun taas elättäjä-isän diskurssissa vanhempien tehtävät ovat vastakkaiset, eikä hoivaa yhdistetä lainkaan isään. Vanhemman diskurssissa isä puolestaan nähdään samanlaisena vanhempana kuin äiti, jolloin vanhemmuuden osa-alueet hoivasta elättäjyyteen eivät riipu vanhemman sukupuolesta. Keskustelupalstoilla hahmottuvat isyyden diskurssit löytyvät osin myös aiemmista tutkimuksista, joissa on tarkasteltu yhteiskunnallisessa keskustelussa tuotettuja määritelmiä isyydestä ja vanhemmuudesta. Perhetyön asiantuntijoiden ja poliittisten toimijoiden puheessa tuotetut nykyiset diskurssit näyttäisivät kuitenkin perustuvan vanhempien epäsymmetriselle suhteelle ja äidin ensisijaisuudelle vanhempana. Siten vanhemman diskurssi on niihin verrattuna erilainen isyyden määritelmä. Isyyskeskustelu on moniäänistä, ja yhteiskunnallisessa keskustelussa tuotetut määritelmät heijastuvat myös vanhempien omaan kielenkäyttöön. Tutkimus vahvistaakin näkemystä isyyden määritelmällisyydestä: sitä voidaan lähestyä sukupuolittuneena isyytenä mutta myös sukupuolineutraalina vanhemmuutena. Erilaisten diskurssien samanaikaisuus on tarpeen huomioida nykyisen isyyskeskustelun ymmärtämiseksi ja vanhemmuusroolien hahmottamiseksi. Lisäksi näin voidaan paremmin ymmärtää sukupuolijärjestelmän tuottamisen prosessia ja seurauksia, jotka eivät rajoitu vain vanhemmuuteen, vaan ulottuvat miesten ja naisten väliseen tasa-arvoon työelämässä ja koko yhteiskunnassa.
  • Rantakallio, Wilma (2024)
    Maisterintutkielmassani tarkastelen pakkomuuton kokeneiden miesten kokemuksia isyyden toteuttamisesta perheenyhdistämisprosessin aikana. Tutkielmassa selvitän, miten kokemus isyydestä muotoutuu perheenyhdistämisen aikana. Perheenyhdistämistä koskevaa lainsäädäntöä on tiukennettu Suomessa viime vuosikymmenen aikana. Perheenyhdistämistä koskevien kiristysten vaikutusta pakolaisten mielenterveyteen, hyvinvointiin ja kotoutumiseen ei olla kuitenkaan riittävästi huomioitu. Aiemman tutkimuksen perusteella perheenyhdistämiseen lähes väistämättä liittyvä perheestä erossaolo heikentää pakolaisten hyvinvointia ja mielenterveyttä sekä vaikeuttaa kotoutumista. Moni pakkomuuton prosessin kautta Suomeen saapuva mies joutuu erilleen lapsistaan ja perheestään, mikä vaikuttaa isyyden toteuttamisen mahdollisuuksiin. Isyys kytkeytyy kysymyksiin yhdenvertaisuudesta ja ihmisoikeuksista, minkä takia tiedon tuottaminen isyydestä tässä kontekstissa on sosiaalityön kannalta perusteltua. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys paikantuu perhesosiologian kentälle ja hyödynnän sosiologi Janet Finchin (2007) perheen esittämisen (display) käsitettä, joka kytkeytyy vahvasti perheen tekemiseen (do). Tutkimuskysymykseni on, miten isyyttä tehdään ja esitetään perheenyhdistämisen prosessissa. Olen kiinnostunut isyyden toteuttamisen mahdollisuuksista ja tavoista toteuttaa isyyttä perheenyhdistämisprosessin aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on luoda uusia näkökulmia isyyteen, ylirajaiseen hoivaan ja perheenyhdistämisen tutkimukseen. Käytän tutkimuksessani aineistona Tietoarkistosta saatavilla olevaa Pakkomuuttajien kokemuksia perheenyhdistämisestä 2018–2020 - haastatteluaineistoa. Tutkimukseni aineisto koostuu 15 haastattelusta, joissa haastateltava on isä ja kertoo omasta isyydestään. Analysoin aineistoani laadullisen tutkimuksen menetelmin ja hyödynnän analyysissa teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimukseni analyysin perusteella näyttäytyi, että aineiston isät pyrkivät ylläpitämään suhteitaan lapsiinsa ja perheeseensä etäisyydestä huolimatta. Isyyden kokemus muotoutui hallinnollisen epävarmuuden luomilla ehdoilla. Pitkät odotusajat ja perheenyhdistämisprosessin epävarmuus haastoivat isien toimintakykyä ja mielenterveyttä sekä mahdollisuuksia toteuttaa isyyttä haluamallaan tavalla. Yhteydenpidolla oli suuri merkitys isyyden tekemisessä ja esittämisessä. Huoli sävytti keskeisesti isien tunne-elämää ja siten myös isyyttä. Isyys perheenyhdistämisen prosessissa ajoi isät pohtimaan identiteettiään ja rooliaan isänä, mikä oli yhteydessä myös perheen tekemiseen ja esittämiseen. Isät myös uudelleen muotoilivat roolejaan isänä, ja isien rooli perheessä hahmottui hyvin moninaisina.
  • Enkkelä, Lotta Kaisa (2016)
    Euroopan yhdentymiskehitys siirtyi uuteen vaiheeseen Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Suomi luopui puolueettomuuspolitiikastaan nopealla tahdilla 1990-luvulla ja siirtyi käyttämään liittoutumattomuutta. Suomi liittoutui kuitenkin monella eri saralla, mutta ei sotilaallisesti. Suomi ei ollut 2000-luvun alun jälkeen eikä ole tutkielman kirjoitushetkelläkään Naton jäsenmaa. Tutkielma käsittelee Suomessa nousseita reaktioita ja julkilausuttuja kannanottoja liittyen Baltian maiden Nato-jäsenyyteen vuosina 2001-2004. Tutkimuksen kohteena on poliittinen keskustelu Suomen paikasta ja viiteryhmästä Euroopassa. Lähestymistapana käytetään kriittistä geopolitiikkaa. Puolustuspoliittiset selonteot vuosina 2001 ja 2004 sekä niistä käydyt eduskuntakeskustelut määrittelevät tarkasteltavaa ajanjaksoa ja niitä käytetään lähdeaineistona. Selonteon käsittely syksyllä 2004 on luonteva kohta lopettaa tutkimus, sillä se merkitsi silloisen Nato-keskustelun jonkinlaista päätepistettä. Suomen ulkopoliittista paikkaa julkisuudessa määrittävät myös tietyt arvovaltaiset toimijat eri julkaisuissa, joten tutkielmassa käytetään valikoituja asiantuntijakirjoituksia sekä tarkastellaan kyseisellä aikavälillä Helsingin Sanomien erityyppisiä kirjoituksia. Suomen kulttuurista suuntautumista länteen on pidetty itsestään selvänä, vaikka Suomella on itäisiä juuria ja perinteitä. Maantieteellisesti taas Suomi sijaitsee pohjoisessa, Skandinavian rajalla, Venäjän naapurissa. Voidaan ajatella, että taloudellinen ja osin poliittinen suuntautuminen länteen vahvistui mitä suurimmissa määrin Euroopan unionin jäsenyyden myötä. Turvallisuuspoliittisen liittoutumisen mietintöjen kohdalla suomalaiset ja baltit jakoivat niin ajankohdan kuin tietyt huolenaiheet maantieteellisestä sijainnista. Silti Suomen näkökulmasta lähtökohdat haluttiin nähdä täysin erilaisina. Tutkielmassa käy ilmi, että Baltian maiden Nato-jäsenyyden merkitykset Pohjois-Euroopan turvallisuusympäristön kannalta olivat miettimättä vielä jäsenyyden kynnyksellä. Suomen poliittinen johto ja asiantuntijat seurasivat sivusta Baltian maiden jäsenyysprosessia mutta pitivät Nato-optiota pitkään pöydällä. Natosta puhuminen hiipui kuitenkin vuoden 2004 syksyyn mennessä. Suomen aiempaa integraatiokehitystä ja taustaa vasten voidaan sanoa, että Suomen sotilaallinen liittoutumattomuus 2000-luvun alussa perustui ainakin osittain haluun korostaa valittua turvallisuuspoliittista viiteryhmää. Puheet pohjoisesta ulottuvuudesta ja liittoutumattomuudesta yhdessä Ruotsin kanssa tukivat tätä asiaa.
  • Chiapputo, Lisa (2020)
    Narrative Analysis is a method which enables individual, storied lives to be examined as study participants reveal themselves through personal recollections and insight. The social world in which these identities are situated is also revealed through the analysis process. In this study, the Narrative Approach is used to understand the values placed on ethnic identity building in relation to the Italian American community in Appalachia, as well as how these identities are performed in a social context. Appalachia is a distinct region running along the Appalachian Mountain chain from Northern Georgia to Southern New York, encompassing over 200,000 square miles. Typically understood as a homogenous, insular community, the Appalachian Region has seen significant influence by the Italian American community within the region, testing these assertions. This study hopes to discover how Italian American ethnic and Appalachian Regional identities here intersect, overlap, and diverge.
  • von Schoultz, Katja (2021)
    Trust and empowerment are popular management practices, with many big organizations having adopted initiatives involving the two concepts. Despite the popularity of these initiatives, most of them fail. To be able to design effective behavior change interventions we need to know what made the interventions successful or unsuccessful by evaluating them. Traditionally, effectiveness was evaluated but recently knowing why an intervention worked is perceived as essential. By understanding how participants of trust and empowerment initiatives perceive their acceptability, insights can be gained into why the intervention worked as it did. Intervention acceptability refers to how the intervention providers or receivers think or feel about an intervention. This study aims to examine the retrospective intervention acceptability, of an organizational pilot intervention focusing on trust and empowerment, from the perspective of the intervention recipients. To examine how the intervention participants perceive the acceptability of the intervention, the acceptability domains of the Theoretical Framework of Acceptability (TFA) will be used. As the TFA was developed for assessing the acceptability of healthcare interventions, the fit of the framework for assessing the acceptability of an organizational intervention will be evaluated. The study adopts a qualitative research methodology using theory-driven content analysis with a relativist perspective. The data was collected using online semi-structured focus group interviews. The sample included 12 team- or project leaders from different parts of the world. The results show that the intervention has high retrospective acceptability from the perspective of the intervention recipients. The participants mainly used the existing TFA domains in their construction of acceptability, with the addition of including appropriateness as a central domain. It, therefore, seems that the TFA works well for understanding how the participants of a trust and empowerment intervention conducted in an organizational setting, perceive its acceptability. It seems that the intervention is designed to suit the target group well, which increases the likelihood for a successful full-scale intervention when and if the organization decides to roll out the training on a larger scale. This study also provides insights into the applicability of using the TFA in a new context.
  • Keränen, Elli (2015)
    This thesis is about youth’s experiences of empowerment in the youth group Habla Batería in Lima, Peru. The objective of this thesis is to understand why and how the youth’s experience of empowerment occurs while they participate in the group. The thesis examines theories of collective identity and agency in the context of structural violence. The purpose is to form a holistic understanding of the social context in which the youth’s experience and action situate while at the same time analyze the impact of action on the structure and experience. Identity and the youth’s collective action are examined from the viewpoint of social construction. The analysis is based on the data and observations gathered during a six-month fieldwork period from July to December 2013. The field data is complemented by the interviews and observations I carried out during a two-week visit to Peru in the end of 2014. The social stratification of the Peruvian society and the context of general insecurity in the marginalized urban areas have an impact on youth’s experiences of powerlessness. The new meanings, identities, and new forms of agency constructed through the youth’s collective action contribute to experiencing empowerment. The group provides the youth a space within which the renewal of one’s experience of self and one’s role in society is made possible through social interaction. The change that occurs in the youth’s experience of being a part of society is an empowering experience of breaking down the social and physical barriers set by the social context. The thesis underlines the relevance of a holistic approach for the understanding of the lived experience. By examining both the external and internal factors that have an impact on the youth’s experiences of change, we may improve our understanding of the impacts the social structures have on individuals as well as gain a better understanding of individuals’ agency and experience of the surrounding structures. Anthropological approach that pieces together the big picture and small details is a worthy method for analytical examining of the practical expressions and occurrence of ambiguous concepts like empowerment.
  • Sihvola, Eric (2020)
    Climate change is an important field of policymaking which comprehends almost all policy sectors in Finland. Despite Finland has introduced a wide range of climate-related policies in response to climate change, and partially fulfilled its part in international climate action, emission reductions goals in Finland have not reached the level as demanded by the overwhelming majority of scientists. Finland is not the only country in this aspect, and the international community is in the path of increasing global temperature beyond 2 Celsius degrees The study will examine climate change-related debates in the plenary debates of the Parliament of Finland. Plenary sessions are useful in research for they exhibit diverging views on societal issues in a multi-party platform, which not only reflects societal debate, but also the policy measures which are addressed for combating climate change. Further, Finland is an interesting case study as a developed country which has resources to mitigate climate change, and there is a high rate of trust towards scientific research and science-based policymaking. The concept of politicisation of science and the various use of scientific information guides the research process and analysis of research data. It will be utilised for assessing the various ways how scientific research has been used by the speakers. Further, a background chapter on climate change politics supplement information on the range of measures on mitigating climate change. The results suggest show there has been a broad consensus on climate action and support for emission reduction targets. Discussion concentrated on Finland’s climate change strategy and the role of the energy sector in Finnish climate policy. International reduction targets set in climate change conferences and as defined by research institutes, seem to direct the Finnish position for increasing its policy measures. The moral responsibility to act on climate change was present, yet not frequent. Benefits in climate action were emphasised for instance by facilitating a better market access for Finnish companies, as early adaptors, and by increasing efficiency. Support for evidence-based policymaking was strong. Speakers saw the benefits in scientific evidence and its role in policy preparation. The IPCC and other research institutes were frequently cited. MPs commonly referred to the scientific method in guiding research but also to point out flaws in other speakers’ arguments. Measures, which surfaced in the literature, such as intentional techniques to question the state of climate science, were modest in and few in numbers. The limitations to Finland’s climate actions were not directly discussed by the MPs. Other studies, and literature on the use of scientific information in other political systems, would however suggest that there might have been dishonest measures to promote the use of peat in Finnish energy mix. It is likely that through lobbying, this position was increased in the Parliament.
  • Selenius, Emma (2013)
    The United Nations Framework Convention on Climate Change devised the Kyoto Protocol in 1997, but this agreement was to be just the starting phase in restricting emissions, and a more comprehensive agreement would come right after the first term of the Protocol. The Copenhagen Summit in December 2009 was to be the meeting where a new agreement would be adopted. However, preliminary negotiations leading up to the Summit revealed that consensus was very hard to reach. Despite these disagreements, the Copenhagen Summit was rallied to be the one where the world shows commitment to the cause and unites to fight climate change. By the time the Summit started, the gap between expectations and reality was enormous. The Summit was not a success. Developing countries were adamant that the main negotiating track had to be a second term for the Kyoto Protocol. The US President Barack Obama was under domestic pressure to make sure that the US only commits to an agreement that includes all the largest polluters. China was holding on to the principle of 'common but differentiated responsibilities' and refused to agree to binding emission restrictions and international monitoring. The deadlock did not unravel until the Chair of the Summit gathered an informal negotiation group as a last minute plea. This high-level group drafted an Accord that was not based on the work of the UNFCCC working groups and presented it to the Plenary meeting on the last night of the Summit. Various developing countries announced immediately that they would not accept the Accord and so the Summit compromised to 'take note' of the Accord instead of adopting it. No binding agreement was reached. The aim of this Thesis is to examine the Copenhagen Summit as a failure and to discuss the most evident problems of the Summit in relation to theories of power, participation and compliance. All the subsidiary and working groups of the Summit are examined individually in order to get a comprehensive idea of the structure and the proceedings of the UNFCCC negotiating process. Major disagreements are discussed in relation to the structural level, and the dramatic events of the last days are examined in detail in order to get an idea of what finally sunk the possibility of a success. The way the Summit ended directs the Thesis towards a discussion about inequality and differentiated responsibilities in relation to participation and compliance in a policy field that could well be seen as a multi-level Prisoner’s Dilemma. As many of the developing countries pleaded to the principle of 'common but differentiated responsibilities', discussion on structural constraints of international environmental policy forms a large part of the analysis. Lukes’ three dimensions of power give a framework for the study of power at the institutional level. The inequality of the UNFCCC participants is explained through the historical development of the world order, using the narrative of the world-systems theory. The Thesis concludes with a discussion addressing the most evident problems of the UNFCCC institution and ends with a suggestion. Climate change is an issue of human security and therefore a full securitisation of climate change might enable the Security Council to get involved in the policy-making process. Although acknowledging the problem of democratic deficit in the Security Council, the Thesis proposes that by using an economy of esteem, the permanent members of the Security Council might feel obliged to use their authority to ensure that human security will not become threatened because of the effects of climate change. This would not be more democratic or transparent but might bring more results than the UNFCCC at its present form.
  • Karvonen, Okko (2024)
    Tämä maisterintutkielma käsittelee itseilmaisukyvyltään rajoittuneiden lasten mahdollisuuksia ilmaista itseään ja vaikuttaa itseään koskeviin päätöksiin omissa asiakkuuksissaan sosiaalihuollon palveluissa. Suomen lainsäädännön mukaan asiakasta täytyy kuulla häntä koskevissa päätöksissä sosiaalihuollon palveluissa, ja tämä oikeus koskee myös sosiaalihuollon asiakkaana olevia lapsia. Esimerkiksi kehitysvammat sekä erilaiset sairaudet ja neurologisen kehityksen häiriöt voivat vaikuttaa lapsen kykyyn ilmaista itseään tavallisen suullisen vuorovaikutuksen keinoin hänen asioitaan hoitaville aikuisille tai kykyyn ymmärtää puhetta. Tärkeä itseilmaisukyvyltään rajoittuneiden lasten palveluyksikkö on vammaispalvelut, mutta heillä on usein asiakkuuksia myös muihin sosiaalihuollon palveluihin. Toteutin tutkielman haastattelemalla eri tavoin kehitysvammaisten tai muulla tavoin itseilmaisukyvyltään rajoittuneiden lasten huoltajia heidän kokemuksistaan sosiaalipalveluissa asioimisesta. Tavoitin haastateltavani potilas- ja asiakasjärjestöjen kautta sekä eri tavoin vammaisten lasten vanhempien Facebook-ryhmistä. Toteutin tutkimuksen laadullisena analyysina. Haastattelin itseilmaisukyvyltään rajoittuneiden lasten huoltajia muun muassa siitä, millä tavalla sosiaalihuollon ammattihenkilö on ottanut lapsen huomioon tai kuullut lapsen mielipiteitä asiakkuuksien aikana, huoltajien hyvistä ja huonoista kokemuksista sosiaalihuollon ammattihenkilöiden kanssa asioimisesta, kokemuksista omien oikeuksien toteutumisesta, mahdollisuudesta olla yhteydessä omaan työntekijään ja muusta sosiaalihuollon tarjoamasta avusta. Tutkielman tulosten perusteella itseilmaisukyvyltään rajoittuneiden lasten mahdollisuus ilmaista itseään tai vaikuttaa omiin päätöksiinsä sosiaalihuollossa ei toteudu kovin hyvin. Useimmat haastateltavani kertoivat, että se ei toteudu juuri lainkaan. Haastatellut olivat tyytymättömiä sosiaalipalvelujen toimintaan sekä lapsen huomioimisen puutteisiin. Haastatellut pystyivät kuitenkin kertomaan, miten he kehittäisivät sosiaalipalvelujen työntekijöiden toimintaa ja millä tavalla he toivoisivat lapsen kuulemisen sujuvan paremmin. Monille haastatelluille lopulta kuitenkin tärkeämpää kuin se, miten heidän lapsensa pääsevät vaikuttamaan omiin asioihinsa sosiaalihuollon palveluissa, oli se, kuinka paljon merkitystä heidän omilla toiveillaan on sosiaalipalvelujen tekemien ratkaisujen kannalta. Monet haastatellut ajattelivat, että tärkeintä on, että sosiaalihuollon työntekijät ottavat vakavasti huoltajien viestin ja toiveet.
  • Lasila, Malla (2020)
    Suomessa työttömyyttä pyritään poistamaan laaja-alaisella yhteiskuntapolitiikalla ja erilaisin työttömille suunnatuin palveluin. Maisteritutkielmassa tutkittiin, miten kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvat kategorisoivat itsensä osana palvelua. Tutkimuskysymyksenä oli, millaisia kuntouttavaan työtoimintaan liittyviä itsekategorisointeja työttömät tuovat esiin ryhmähaastatteluissa. Tutkimuksen teoreettis-metodologisena lähestymistapana käytettiin etnometodologista kategoria-analyysia. Kategorisoinnilla tarkoitetaan vuorovaikutuksessa ja institutionaalisissa käytännöissä tapahtuvaa ihmisten ja asioiden luokittelua. Ihmiset luokittelevat myös itseänsä, jolloin puhutaan itsekategorisoinnista. Tutkimuksen aineistona käytettiin kolmea ryhmähaastattelua, joihin osallistui yhteensä 16 kuntouttavan työtoiminnan asiakasta. Aineisto on osa-aineisto Yhteiskuntatieteelliseen tietoarkistoon (FSD) tallennetusta Työttömät ja osallisuus 2016–2017 -haastatteluaineistosta, jossa on haastateltu Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Sosiaalisen osallisuuden edistämisen kehittämishankkeen (Sokra) koordinoimiin ja Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittamiin Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta -hankkeisiin osallistuneita henkilöitä. Analyysissa ryhmähaastatteluista löydettiin seitsemän kategoriaa: aktiivinen toimija, osallinen yhteisössä ja sosiaalisessa toiminnassa, väärässä paikassa olija, oman paikan ja suunnan etsijä, omissa tavoitteissa edistyjä, voimistunut sekä uusia puolia itsestä löytävä. Kategoriat tuovat esiin, miten monenlaisia merkityksiä kuntouttavalla työtoiminnalla voi olla palvelussa asiakkaina oleville. Tuloksista voi olla hyötyä esimerkiksi työttömille suunnattuja palveluja kehitettäessä.