Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Lindroos, Henriika (2012)
    Tämän tutkimuksen kohde on Maanpuolustuskorkeakoululla työskentelevien upseereiden ammatin eri tasot. Tutkimuksessa tartutaan upseerien puheeseen ammatistaan sekä ammatin kulttuuriseen ympäristöön. Upseerin ammattia on Suomessa tutkittu varsin vähän professioteorioiden näkökulmasta. Tutkimuksen lähtökohtana on interaktiivinen professiotutkimus seuraten Andrew Abbotin teoretisointia. Tutkimus paikantuu myös kriittisen miestutkimuksen kenttään hyödyntäen R.W. Connelin ajatuksia hegemonisen maskuliinisuuden käsitteestä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää upseerin profession keskeisiä tekijöitä niin upseerien puheessa kuin arjen käytännöissä. Tarkemmin aseteltuna tutkimus selvittää mitä Maanpuolustuskorkeakoululla toimivat upseerit sisällyttävät ammattinsa toimialueeseen. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin. Pääaineistoina on käytetty yhdentoista Maanpuolustuskorkealla toimivan upseerin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja lisäksi tutkimusta varten on kerätty etnografinen aineisto Maanpuolustuskorkeakoululta kymmenen kuukauden ajalta. Haastatteluaineisto ja etnografinen aineisto täydentävät toisiaan ja aineistot myös tarjoavat hyvän peilipinnan toisilleen. Tutkimus paikantaa upseerin ammatin toimialueen kolme tasoa: ammatin perustehtävät, ammatin arvot ja ammatin rajankäynnit. Kaikki kolme upseerin ammatin toimialueen tasoa vaikuttavat toisiinsa. Upseereiden puheessa korostui upseerin profession yhteys sotiluuteen, mutta upseerit tekevät myös eroa muihin sotilasammatteihin sotilasjohtajuuden kautta. Perustehtävissä keskeiseksi kuvattiin toiminnalliset tehtävät, jotka tulisi voida palauttaa päämäärissään puolustusvoimien ensimmäiseen lakimääreiseen tehtävään, Suomen aseelliseen puolustamiseen. Ammatin arvojen ymmärtämiseksi tulee tarkastella upseeriuden historiaa, ja sitä mistä upseereille tärkeät perinteet nousevat. Rajankäyntejä tutkimuksessa tarkastellaan suhteessa upseereiden kuvaamiin perustehtäviin ja keskeisiin arvoihin. Tutkimuksen valossa tärkeä piirre ammatissa on sotilasinstituution toimintatapojen ja periaatteiden sisäistäminen. Sotilasinstituution ja näin ollen myös upseeriuden profession eräs keskeisin piirre on maskuliinisten arvostusten korostus, sekä vahva oletus yhtenäisyydestä. Näistä teemoista nousee myös ristiriita, joka toisaalta vaikeutti tutkimuksen tekoa, mutta myös rikastutti aineistoa. Ristiriidan aiheuttaa upseeriyhteisön tavoittelemana yhtenäisyys, jonka tutkimus osiltaan kyseenalaistaa. Ongelmalliseksi upseeriyhteisössä koetaan myös maskuliinisten käytäntöjen ja ideaalien esiintuonti, sillä yhteisössä ymmärretään, että nämä voivat tuntua upseeriyhteisön tai puolustusvoimien ulkopuolisesta yleisöstä vierailta. Ristiriitojen esiintuonti nähdään upseeriyhteisössä kritiikkinä niin yhteisöä kuin instituutiota kohtaan. Tutkimus osoittaa kuinka upseerien tehtävänkenttä on perinteisten tehtävien korostamisesta huolimatta muuntunut ja muutokset ovat aiheuttaneet neuvotteluja ammatin toimialueen kaikilla tasoilla. Yhtenäisyyden korostamisesta huolimatta kyseessä on moninainen ammattikunta, jossa käydään neuvotteluita ammatin toimialueesta niin ammattikunnan ulkona kuin sisälläkin. Nähtäväksi jää mihin suuntaan toisaalta perinteitä arvostava, mutta samalla modernissa maailmassa toimiva upseerin professio liikehtii.
  • Bergman, Julia (2024)
    Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen rakenteellinen uudistus, eli sote-uudistus, on ollut yksi merkittävimmistä hallinnollisista uudistuksista Suomen historiassa. Yhtenä sote-uudistuksen tavoitteista on ollut palvelujen yhdenmukaistaminen ja hoitoketjujen sujuvoittaminen. Tästä on myös käytetty termiä integraatio. Palveluintegraatioon vaikuttavia tekijöitä on tutkittu paljon ja johtajien välistä yhteistyötä on korostettu sen onnistumisessa. Vielä ei ole kuitenkaan tehty tutkimusta siitä, mitkä tekijät vaikuttavat johtajien väliseen yhteistyöhön. Tutkielma käsittelee sote-uudistuksen valmisteluvaiheen aikaista johtajien välistä yhteistyötä palveluintegraatiossa. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä johtajayhteistyöhön vaikuttavista tekijöistä, mahdollistaen samalla samankaltaisuuksien ja erojen tunnistamisen palveluintegraatioon vaikuttavien tekijöiden kanssa. Tutkielman tutkimuskysymyksenä oli: Millaisten tekijöiden keskijohto koki edistävän ja estävän johtajayhteistyötä? Johtopäätöksissä tutkielman tuloksia johtajayhteistyötä edistävistä ja estävistä tekijöistä verrataan Sinervon ja Keskimäen (2019) toteamiin palveluintegraatiota edistäviin ja estäviin tekijöihin. Aineisto koostui nykyisen hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdepalvelujen keskijohdon haastatteluista (n=11). Keskijohdon jäsenet olivat olleet osana valmisteluvaihetta sote-uudistukseen liittyen integroimassa kuntien mielenterveys- ja päihdepalveluita yhden organisaation ja hallinnon alle. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja muodostunut aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla. Tulokset jakautuivat neljään eri johtajayhteistyötä edistävää ja estävää tekijää kuvaavaan teemaan, jotka olivat organisaatiorakenteet, resurssit, johtajaroolit ja vuorovaikutus. Tulosten mukaan keskijohto korosti vuorovaikutuksellisia tekijöitä johtajayhteistyön onnistumisessa. Johtajayhteistyötä ajateltiin edistävän selkeät organisaatiorakenteet ja kehittämistä tukeva valmistelujohtaja. Rajallinen aika ja henkilöresurssit sekä työtehtävien moninaisuus valmisteluvaiheessa veivät fokusta yhteistyöltä ja yhteisen tulevan hyvinvointialueen palvelujen suunnittelulta. Johtajayhteistyön sekä palveluintegraation edistävistä ja estävistä tekijöistä löytyi sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Molemmissa edistävänä tekijänä havaittiin olevan vuorovaikutukselliset tekijät, kuten yhteinen sanasto, kollegoiden tunteminen ja luottamus. Riittävät taloudelliset resurssit ja vaikutusmahdollisuudet taloudelliseen päätöksentekoon nähtiin edistävinä tekijöinä sekä palveluintegraatiolle että johtajayhteistyölle. Tutkielman tuloksista organisaatiorakenteet- ja johtajaroolit -teemoista ei löytynyt samankaltaisuuksia.
  • Pernaa, Heidi (2015)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli arvioida, miten johtamisparadigmat soveltuvat sosiaalialan johtamisen arvioimiseen ja kehittämiseen. Johtamisparadigmat valittiin tutkimuskohteeksi sen vuoksi, että alan tutkimuskirjallisuuden mukaan niiden mahdollisuuksia sosiaalialan johtamisessa tulisi tutkia enemmän. Aikaisemmassa kirjallisuudessa ne on sivuutettu lähes täysin. Paradigmojen soveltuvuutta sosiaalityön johtamisen arviointiin tutkittiin autenttisessa sosiaalityön johtamiskontekstissa. Tutkittavaksi johtamistapaukseksi rajattiin Porvoon sosiaalitoimen lapsiperhetyötä tekevä yksikkö, jossa on 2000-luvulla saatu erittäin hyviä tuloksia kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrän vähentämisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalialan ja lastensuojelun johtamisesta sekä johtamisen paradigmoista. Teoreettiseen tarkasteluun sisällytettiin viisi johtamisparadigmaa: 1) tieteellinen liikkeenjohto, 2) ihmissuhdekoulukunta, 3) rakenneanalyyttinen paradigma, 4) organisaatiokulttuuriteoriat ja 5) innovaatioteoriat. Johtamisparadigmojen soveltuvuutta sosiaalialan johtamiseen arviointiin haastattelemalla kahta tutkittavan organisaation johtajaa. Haastatteluaineistot analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysia ohjanneet teoriaohjaavat yläluokat nostettiin johtamisparadigmojen teoriakehyksestä. Tutkimuksen haastatteluosasta saatiin tietoa siitä, miten tutkittavaa organisaatiota johdetaan. Analyysiosassa havainnot peilattiin teoriaan. Analyysista saatiin tutkimustavoitteen mukaista tietoa johtamisparadigmojen ilmentymismuodoista tutkittavassa organisaatiossa. Tutkimuksen päätuloksena saatiin tietoa siitä, miten johtamisparadigmat ilmentyvät tutkittavassa organisaatiossa. Johtamisparadigmojen näkökulmasta arvioituna tutkimuskohteessa toteutetaan johtamista erittäin monipuolisesti. Johtamisessa on piirteitä jokaisesta viidestä paradigmasta. Johtamisessa on havaittavissa piirteitä esimerkiksi tieteellisen liikkeenjohdon ja ihmissuhdekoulukunnan mukaisesta työn organisoinnista, tehokkuuden ja tuottavuuden korostamisesta, yhteistyön kehittämistä sekä johtajan auktoriteetin oikeuttamisesta. Tutkimuskohteen organisaatiokulttuuriin kuuluu laadun arvostaminen, avoin viestintäkulttuuri ja sisäiset rituaalit, kuten esimerkiksi raju huumori. Tutkimuksen mukaan sosiaalialan johtajat työskentelevät myös paljon erilaisten innovaatioiden kanssa. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että paradigmat soveltuvat hyvin sosiaalialan johtamisen arvioimiseen, mutta käyttöön liittyy myös haasteita. Paradigmojen vahvuutena on se, että ne tarjoavat noin sadan vuoden teoreettisen näkökulman johtamisen arviointiin. Lähestymistavan avulla voidaan osoittaa yksiselitteisesti, että mitkä piirteet tietystä paradigmasta esiintyvät tutkittavassa organisaatiossa. Haasteena taas on se, että paradigmojen kehittyminen on ollut luonteeltaan iteratiivista eli uudet paradigmat ovat kehittyneet väistyvistä paradigmoista. Tämän vuoksi analyysien tekeminen on haastavaa. Piirteitä ei voi aina luokitella vain yhden paradigman alle. Kaiken kaikkiaan lähestymistapa on lupaava, mutta sen soveltuvuutta tulee koetella laajemmilla aineistoilla useissa erityyppisissä organisaatioissa.
  • Puronen, Kirsti (2020)
    The United States presidential elections are one of the most followed events in the world. The 2016 presidential elections will be remembered as one of the contentious elections ever. Donald Trump became the president against all odds. His campaign slogans “Make America Great Again” and “America First” promised to return the power to the people and redefine Americas’ role in the world. Trump’s campaign speeches were full of rhetoric that echoed the sentiments of the past presidents. His nativist speeches were full of anti-establishment appeals and racially heated language. The political polarization had divided the country, and amidst this Trump rose to presidency. His victory was rooted in the cultural and political changes that began decades earlier, and Trump’s presidency was the culmination of long-term developments. The thesis examines how Donald Trump used history politics in his general election campaign speeches. The primary sources of the thesis consist of general election speeches, from March to November in 2016. The thesis utilizes qualitative content analysis, in which primary sources are critically examined and compared, within the framework of history politics. The thesis relies on Jouni Tilli’s policy concept typology of history politics and Pilvi Torsti’s definition of history politics. The definitions of politicization and engagement in politics are a useful tool for analysing how Donald Trump blurred the line between myth, history and the past in his speeches. The theoretical framework of history politics refers to history being used in politics; it can manifest through political motives. Using history in political speeches is away to create a connection between the past and the present. The thesis also employs populism, which is used as analytical tool, when examining the political speeches. The thesis employs source-based analysis of primary sources, through research questions, within the framework of history politics. As well as looks how populism is expressed in the campaign speeches. The thesis also examines the rhetoric and themes of the Trump campaign, in order to understand the wider context and the outcomes of history politics. The analysation of the primary sources revealed that Trump exploited the conservative populist rhetoric that intertwined with history. His campaign message was appealing to the white working- and middle-class voters, who felt like they had been overlooked and left behind by the politicians and society. Trump capitalized on Richard Nixon’s “Silent Majority” and Ronald Reagan’s “Make America Great Again” narratives and transformed it to fit his populistic rhetoric. Trump presented himself as an outsider who provided simple solutions to big issues. He used history to justify the political rhetoric of the campaign. The most important result of the thesis was that history was politicized and used as the pivotal narrative in Trump’s campaign speeches. The history politics framework provided the thesis platform from which the campaign speeches could be analysed, and it created a context for the motives of using history in politics. Trump reused the political rhetoric of the past and intertwined it with populism.
  • Mutanen, Arto (2021)
    Mooren mukaan etiikan peruskysymys on "mitä hyvä on?", johon vastaaminen on osoittautunut äärimmäisen vaikeaksi. Mooren mukaan hyvä on yksinkertainen käsite aivan samoin kuin keltainen. Tästä Moore tekee johtopäätöksen, ettei hyvää voi määritellä. Hyvän määrittely on osoittautunut laajemminkin vaikeaksi. Tarkastelemme filosofiassa käytyä keskustelua määriteltävyydestä. Näin keskustelu rinnastuu kiinnostavalla tavalla tieteenfilosofiassa käytyyn keskusteluun. Tämä samalla syventää ymmärrystämme etiikassa tarkastelluista kysymyksistä. Tutkielmassa teoreettisesti keskeinen ajatus on tarkastella rinnakkain tieteenfilosofiassa, matematiikan filosofiassa ja etiikassa käytyä keskustelua. Näin voimme valottaa tiettyjä tieto-opin kannalta keskeisiä kysymyksenasetteluja moraalitietoon liittyen. Tieteenfilosofiassa eräs keskeinen kysymys liittyy tieteellisen kokeen rooliin tiedon rakentumisessa. Tieteellisen kokeen taustalla on antiikin geometrinen analyysi, tai yleisemmin analyysin ja synteesin menetelmä. Siten kokeellisen tieteen ja matematiikan tiedonhankintaprosessien välillä on kiinnostava metodinen yhteys, joka osoittautuu hedelmälliseksi myös moraalitiedon hankinnassa käytetyn ajatuskoemenetelmän analyysissa. Moraalifilosofiassa ajatuskoemenetelmän avulla generoidaan esimerkkitapauksia, joissa tiettyjä asioita tuodaan yksityiskohtaisen analyysin kohteiksi. Tällainen analyysi on keskeinen metodinen keino moraalitiedon hankinnassa ja täsmentämisessä. Ajatuskoemenetelmä samoin kuin kokeellisen tieteen menetelmä on askeleittain etenevää ja lokaalia. Moraalitiedon perustana on moraali-intuitio, jonka ei katsota olevan erehtymätöntä. Moraali-intuitiolla ei myöskään viitata mihinkään yliluonnolliseen kykyyn. Moraali-intuition rooli moraalitiedon perustana on samanlainen kuin havainnon rooli kokeellisessa tieteessä. Tarkemman ymmärryksen saamme moraali-intuitiosta, kun rinnastamme sen intuitioon matematiikassa. Siten tässä tutkielmassa ei tarvitse tarkemmin ottaa kantaa moraalirealismin kysymykseen.
  • Kitunen, Elisa (2020)
    Uudistuminen ei ole enää vapaaehtoista. Suuret yritykset panostavat uudistumiseen ja elinvoimaisuutensa säilyttämiseen. Yksi parhaista resursseista uudistumiselle ovat henkilöstön uudet ideat. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia ovat uusien ideoiden ympärillä käydyt ensimmäiset viestintätilanteet suurissa yrityksissä. Tutkimus on rajattu koskemaan suurien yritysten innovaatiotyötä. Isoissa organisaatioissa ihmisten ja organisaation tasojen ja siilojen määrä on suuri, jolloin suurissa organisaatioissa myös idean jakaminen on oletettavasti haastavampaa. Tutkimus vastaa kahteen kysymykseen: (1) Millaisia ovat uusien ideoiden ensimmäiset viestintätilanteet suurissa yrityksissä? (2) Päätyvätkö digitalisaatiojohtajalle esitetyt uudet ideat katalyyttiseen keskusteluun? Tutkimus on rajattu koskemaan digitalisaatiojohtajia, koska heidän rooliinsa kuuluu muutosjohtaminen ja uusien digitaalisten liiketoimintojen kehittäminen. Heidän tavoitteena on edistää digitaalista transformaatiota, joka on riippuvainen uusien ideoiden toimeenpanosta. Digitaaliseen transformaatioon sisältyy väistämättä paljon nykyisestä eroavia ideoita sekä nykyiseen liiketoimintaan nähden kokonaan uusia ideoita. Tutkimusaineisto koostuu kuuden eurooppalaisen digitalisaatiojohtajan haastattelusta. Aineistonkeruun menetelmä tutkimuksessa käytetään puolistrukturoitua haastattelua ja analyysimenetelmä on laadullinen sisällönanalyysi. Tutkimus osoittaa, että idean aivan ensimmäiset viestintätilanteet tapahtuvat epävirallisissa tilanteissa. Digitalisaatijohtajan arki täyttyy isosta määrästä uusia, joita esitetään epäformaaleissa tilanteissa kuten kahvitauolla, toisen palaverin lomassa, sähköpostiviestillä tai pikaviestimissä. Digitalisaatiojohtaja uuden idean vastaanottajana on sparraava, ratkaisuhakuinen, oikeudenmukainen ja keskusteluun mukaan lähtevä. Hän hakee uusi näkökulmia ymmärtääkseen paremmin innovaattoria. Idea tarvitsee keskustelun kahdesta syystä: jotta sitä päästään yhdessä kehittämään sekä sen arvioinnin pohjaksi saadaan tietoa. Uudet ideat päätyvät usein katalyyttiseen keskusteluun, jossa niitä kehitetään yhdessä. Tämä vaatii kuitenkin sen, että molemmat osapuolet ottavat vastuuta viestintätilanteessa. Ideoiden laadulla ei ole väliä: sekä hyvät että huonot halutaan käsitellä. Suullinen keskustelu päätyy useammin ideaa iteroivaan keskusteluun kuin kirjallisesti aloitettu keskustelu. Digitalisaatiojohtajat laittavat energiaa ja osaamistaan ideoita oikeudenmukaiseen käsittelyyn. He pyrkivät aktiivisesti siihen, että ideat päätyvät keskusteluun. Ideoita kohtaan halutaan olla reiluja, koska tiedostetaan, että uusien ideoiden kohdalla on haastavaa tietää, mikä on idean potentiaali. Tämä ei tarkoita sitä, että ihan jokaiseen idea otetaan keskustelun piiriin. Kirjoitetussa muodossa tullut epäkelvon oloinen idea saa suoraviivaisen hylkäyksen kaikista helpoiten. Keskustelu on katalyyttistä, koska ollaan valmiita käymään läpi idean juurisyitä, ei tyydytä vain geneerisiin vastauksiin. Digitalisaatiojohtajaa voi myös kuvailla viestinnälliseksi sparraajaksi, joka proaktiivisesti kehittää ideaa eteenpäin muillle viestittäväksi.
  • Rikama, Anna (2019)
    Tutkielma tarkastelee lopun aikojen odotusta Twelve Tribes -yhteisössä, joka on alun perin Tennesseessä, Yhdysvalloissa 1970-luvulla syntynyt ja juutalaiskristillisestä perinteestä kumpuava uususkonnollinen liike. Nykyisin liikkeessä arvioidaan olevan muutamia tuhansia jäseniä ympäri maailman. Twelve Tribesin jäsenet pyrkivät elämään kuten alkukirkon perustajat Uuden testamentin Apostolien teoissa, ja arjessaan he toteuttavat näitä Raamatusta omaksuttuja malleja jakamalla kaiken keskenään, asuen ja eläen tiiviisti yhdessä. Twelve Tribes -liikkeen perimmäisenä tarkoituksena on palauttaa Vanhan testamentin mukaiset Israelin kaksitoista heimoa eri paikkoihin ympäri maailmaa, ja valmistautua Messiaan paluuta varten. Tätä uskomusta Messiaan paluusta ja sen myötä alkavasta tuhatvuotisesta rauhan valtakunnasta kutsutaan millennialismiksi. Tutkielman keskeisenä tavoitteena on ymmärtää millennialismin luonnetta uususkonnollisessa liikkeessä ja pohtia sen näyttäytymisen keinoja jäsenten jokapäiväisessä elämässä. Työ ottaa kantaa temporaalisuuden diskurssiin, sekä apokalyptisten liikkeiden elämänkaareen, joka on yleensä millennialistisissa yhteisöissä lyhytkestoinen. Tutkielma osallistuu millennialismin tutkimukseen ja uskontoantropologiseen keskusteluun uusista uskonnollisista liikkeistä laajemmin. Tutkimus perustuu etnografiselle kenttätyölle, joka on toteutettu Twelve Tribes -yhteisössä Yhdysvalloissa, New Yorkin osavaltiossa keväällä 2018. Kenttätyö kesti 2,5 kuukautta maaliskuusta toukokuulle. Aineisto koostuu kattavasta osallistuvasta havainnoinnista yhteisössä, haastatteluaineistosta ja yhteisön omasta painetusta materiaalista. Aineistoa analysoidaan uskontoantropologisten teorioiden, uskonnontutkimuksen sekä vertailevien etnografisten esimerkkien valossa. Twelve Tribes -yhteisö pyrkii toiminnassaan demonstroimaan tulevan rauhan ja rakkauden valtakunnan olemuksen. Messiaan odotetaan palaavan, kun yhteisö on onnistunut tässä tavoitteessaan. Jäseniltä vaaditaan jatkuvaa itsereflektiota korkeamman moraalisen tilan saavuttamiseksi, ja heidän odotetaan kasvattavan seuraava pyhänä ja puhtaana pidetty sukupolvi. Tuleva millenniaalinen aika on riippuvainen jäsenten toimijuudesta eli heidän kyvystään ja mahdollisuuksistaan elää oppien mukaista parempaa elämää. Twelve Tribes -yhteisön aikakäsitys on jaksotettu. Kuluvan ajanjakson tärkeimpänä tehtävänä pidetään pahuuden voittamista, jotta rauhan aika voi alkaa. Vastuu uuden ajan alkamisesta on yhteisöllä, mutta tavoite mielletään mahdottomaksi saavuttaa ilman korkeamman tahon apua. Yhteisö on toiminnassaan siis sekä aktiivinen että passiivinen. Millennialististen liikkeiden tutkimuksen valossa Twelve Tribesin voidaan nähdä sijoittuvan tälle kentälle piirteidensä puolesta hyvin. Tutkielman johtopäätöksenä on, että yhteisö on toimivasti onnistunut yhdistämään millennialismin osaksi arkeaan. Doktriinillisella tasolla odotus lopusta on vahvasti läsnä päivittäin, ja käytännöllisellä ja henkilökohtaisella tasolla se ilmenee jatkuvana pyrkimyksenä kehittää itseään ja omaa toimintaansa Messiaan kaltaiseksi. Jäsenten toimijuus lopun aikojen alkuun saattamisessa koetaan merkitykselliseksi. Twelve Tribesin pitkäikäisyyttä selittävät yhteisön dynaaminen luonne sekä keinot, joilla lopun aikojen odottaminen normalisoidaan osaksi yhteisölle tyypillistä arkea.
  • Parkkinen, Johanna (2016)
    Tässä etnografisessa tapaustutkimuksessa tutkitaan, miten lähetysjärjestö One Way Missionin kristillinen identiteetti ilmenee järjestön intialaisten työntekijöiden käsityksissä muodostamastaan yhteisöstä sekä maallisen ja hengellisen auttamistyön luonteesta ja merkityksistä. Tutkimuksen kautta pyritään saamaan syvällistä ymmärrystä kristillisen avustustyön todellisuudesta Intian sosiopoliittisessa kontekstissa. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui järjestön intialaisten työntekijöiden näkemykset, koska kokonaisvaltaisen ymmärryksen saaminen uskonnon ja kehityksen välisestä suhteesta vaatii paikallisen näkökulman huomioimista. Laadullisen tapaustutkimuksen tutkimusaineisto kerättiin etnografisia menetelmiä käyttäen Intiassa, Andhra Pradeshin osavaltiossa sijaitsevassa One Way Missionin työkeskuksessa kahden kuukauden pituisen kenttätyön aikana talvella 2012–2013. Aineistona on 21 lähetysjärjestön intialaisen työntekijän haastattelua, joita täydennettiin osallistuvaan havainnointiin perustuvien muistiinpanojen avulla. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysin kautta saatuja tuloksia pohditaan uskontoa ja kehitystä ja niiden välistä suhdetta sekä uskonnollisia järjestöjä ja evankelikaalista lähetystyötä sekä siihen liittyvää kokonaisvaltaista holistista kehitysnäkemystä käsittelevän kirjallisuuden valossa. Tutkimustulokset osoittavat, että kristinusko ilmenee One Way Missionin intialaisten työntekijöiden käsityksissä kolmella eri tavalla: yhteisöllisyyden luojana lähetysjärjestön järjestökulttuurissa, holistisena apukäsityksenä sekä avustustyön merkityksellisyyden lähteenä. Järjestön työntekijät kokevat organisaation johtajien toimintatavat välittäväksi johtajuudeksi ja työntekijöiden keskinäiset sekä työntekijöiden ja avunsaajien väliset suhteet tasa-arvoisiksi. Lisäksi järjestö on monelle työntekijälle työpaikan lisäksi myös seurakunta. Holistinen eli kokonaisvaltainen apukäsitys tulee ilmi avun hengellisen ja maallisen ulottuvuuden yhdistämisenä. Evankeliointi koetaan tärkeänä osana päivittäistä työtä ja myös maallinen apu koetaan evankelioivana toimintana. Käsitys hyvästä elämästä ja toivottavasta muutoksesta liitetään erottamattomasti käsitykseen siitä, mikä on moraalisesti oikea tapa elää suhteessa Jumalaan ja toisiin ihmisin. Järjestö pyrkii aktiivisesti levittämään omaa uskoaan, mutta usko ei vaikuta syrjivästi yhteistyökumppaneiden tai avunsaajien valintaan. Kristinusko ilmenee työntekijöiden käsityksissä myös avustustyön merkityksellisyyden lähteenä. Sekä hengellinen, että maallinen työ tulkitaan uskon kautta Jumalan johdatukseksi ja koko järjestön olemassaolo Jumalan ihmeeksi. Toisaalta vastauksissa painotetaan myös avun vastavuoroisuutta. Työntekijät kokevat itsensä sekä avun kohteiksi, että avun antajiksi. One Way Mission on samaan aikaan lähetysjärjestö, avustusjärjestö ja seurakunta, mikä osoittaa uskonnollisten järjestöjen kategorisoinnin vaikeuden. Järjestö ei ole omaksunut vallitsevaa kehitysdiskurssia osaksi omaa apukäsitystään ja poikkeaa tässä monista muista tutkimuksissa esiin nousseista lähetysjärjestöistä. Tutkimuksen tulokset vahvistavat teoriakirjallisuudessa hahmoteltua holistisen kehityksen käsitettä, jolla viitataan kristilliseen tapaan ymmärtää sekä köyhyys, että tarvittavat avun muodot kokonaisvaltaisesti. Kristillinen näkemys ei erota toisistaan maallista ja hengellistä elämää. Lisäksi toivottava muutos ja hyvä elämä liitetään erottamattomasti ajatukseen moraalisesta oikein elämisestä. Holistisen avun tavoitteena on yksilöiden tasolla tapahtuva sisäinen muutos välittävien ihmissuhteiden kautta.
  • Männistö, Pauliina (2020)
    Tutkielman tavoitteena on muodostaa yleiskuva siitä, millä tavoin tiede ja tutkimus näkyvät kahden suomalaisen median jokapäiväisessä uutisvirrassa, ja millaisia keinoja esitetyn tiedon tieteellisyyden ymmärtämiseen lukijoille annetaan. Aineiston kuvaa tieteestä ja tutkimuksesta tarkastellaan suhteessa mediavälitteisesti toimivan demokraattisen yhteiskunnan julkiseen keskusteluun: antavatko julkisuudessa syntyvät puhetavat kansalaisille mahdollisuuksia ymmärtää esitettyjä väitteitä tai tieteellistä tietoa? Yksittäisten väitteiden totuusarvojen sijaan tarkastelun kohteena on tieteen kokonaiskuva ja sen episteeminen erityislaatuisuus. Tiedettä ja tutkimusta lähestytään tutkielmassa laajassa merkityksessä. Perinteisten tiedeuutisten lisäksi tavoitteena on tarkastella kaikkia niitä tapoja, joilla tiede ja tutkimus näkyvät arkisessa uutisvirrassa. Aineistona on kaksi laajalevikkistä ja yleisötutkimuksissa luotettavimmiksi arvioitua uutislähdettä, Ylen verkkouutiset sekä Helsingin Sanomat. Aineisto muodostuu kolmesta, systemaattisella, tasavälisellä otannalla kerätystä keinotekoisesta viikosta aikavälillä 2.1.-11.6.2017. Tutkittuina 21 päivänä uutislähteissä ilmestyi 4390 artikkelia, joista tarkempaan sisällönanalyysiin valittiin tieteen ja tutkimuksen mainitsevat 779 artikkelia. Aineisto luokiteltiin teoriaohjaavasti, eli muuttujat rakennettiin aineiston ja teorian vuoropuhelussa. Lopuksi jutut jaoteltiin luokittelun pohjalta muodostettuihin yläkategorioihin, joiden avulla pystyttiin tarkastelemaan niissä esiintyvien tiede- ja tutkimusmainintojen suhdetta yhteiskuntaan ja tieteelliseen menetelmään. Tutkielman keskeisinä löydöksinä voidaan pitää tiede- ja tutkimusmainintojen läpileikkaavuutta sekä niiden tieteellisen luonteen näkymättömyyttä. Tutkimusaikana ilmestyneistä jutuista 18 % mainitsee tieteen tai tutkimuksen ja ne esiintyvät lähestulkoon jokaisella uutisosastolla painottuen niin sanottuihin koviin uutisiin. Yleisin on juttutyyppi, jossa asiantuntijahaastateltava taustoittaa käsiteltävää aihetta. Tieteenaloista eniten näkyvät yhteiskuntatieteet, jotka mainitaan 26 % jutuista. Tiedemaininnat esitetään lähes poikkeuksetta tavalla, joka kytkee ne lukijan elämään tai laajempaan yhteiskuntaan. Tieteen ja tutkimuksen mainitsevia artikkeleita on Helsingin Sanomissa Yleä useammin, mikä selittyy niiden esiintymisellä muiden aiheiden käsittelyn yhteydessä. Aineiston perusteella tieteellinen tieto ja tutkimustulokset esitetään lukijoille useimmiten irrallisina faktoina, joiden taustalla olevaa menetelmää, teoreettisia taustoja tai toteutustapaa ei avata. Tutkimuksen mainitsevista jutuista hieman yli kolmannes viittaa sellaiseen ”tutkimukseen”, jota lukijan ei ole annettujen tietojen perusteella mahdollista löytää. Tiede näyttäytyy näissä teksteissä eräänlaisena mustana laatikkona, josta saataviin tuloksiin lukijan on uskottava ilman, että hänellä on mahdollisuutta arvioida esitettyjä väitteitä itse. Koska tieteeseen ja tutkimukseen vedotaan nimenomaan julkisen keskustelun foorumeiksi laskettavissa uutislähteissä ja tyypillisesti koti- ja ulkomaanpolitiikan kaltaisissa yhteiskunnallisissa aiheissa, on perusteltua odottaa että lukija saisi keinoja näiden keskusteluiden seuraamiseen ja väitteiden arvioimiseen. Esitettyjen väitteiden lähteistäminen ja kontekstoiminen mahdollistaisi tieteellisen tiedon ymmärtämisen ja julkiseen keskusteluun osallistumisen useammalle.
  • Helkkula, Säde Katriina (2018)
    Tämä tutkielma käsittelee digitaalista eläinoikeusaktivismia määrittelykamppailuiden näkökulmasta, tapaustutkimuksena Oikeutta Eläimille -järjestön sosiaalisen median viestintä. Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka digitaalinen aktivismi ilmenee järjestön sosiaalisen median viestinnässä, kuinka järjestö osallistuu merkityksistä käytäviin kamppailuihin ja pyrkii kehystämään eläinasiaa digitaalisessa ympäristössä, sekä mikä on digitaalisen aktivismin ja määrittelykamppailuiden suhde. Teoreettisena viitekehyksenä toimii digitaalinen aktivismi, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia yhteiskunnan vallitsevien arvojen kyseenalaistamiseen ja omien määrittelyiden esilletuomiseen, eli yhteiskunnallisiin määrittelykamppailuihin. Tutkielman metodina toimii kehysanalyysi ja tutkimuskohteena on Oikeutta Eläimille -järjestön Facebook-, Instagram- ja Twitter-tilien päivitykset aikavälillä 18.10 – 30.11.2017. Järjestön viestinnästä löytyvät pääasialliset kehykset ovat edistyksen kehys, kylmän järjen kehys, kärsimyksen kehys sekä eläin arvokkaana yksilönä -kehys. Kaksi ensimmäistä perustuvat objektiiviseen ja rationaaliseen järkeilyyn, tieteelliseen tutkimukseen sekä asiantuntijatietoon. Kaksi jälkimmäistä perustuvat tunnepohjaiseen argumentaatioon ja pyrkivät vetoamaan yleisön tunteisiin esimerkiksi järkyttävillä kuvilla sekä vetoamalla ihmisten myötätuntoon eläimiä kohtaan. Kehysanalyysin perusteella voi todeta, että Oikeutta Eläimille on omaksunut digitaalisen aktivismin toimintalogiikan ketterästi osaksi toimintaansa ja osallistuu myös merkityksistä käytäviin kamppailuihin aktiivisesti digitaalisessa ympäristössä. Järjestö hyödyntää viestinnässään niitä internetin piirteitä, jotka Fenton (2016) on listannut sopivan erinomaisesti aktivismiin. Näistä piirteistä erityisesti internetin verkottuneisuus hyödyttää järjestöä, koska sen ansiosta järjestön määrittelyt eläinten oikeuksista voivat lähteä leviämään huomattavasti järjestön omia sosiaalisen median seuraajia suuremmille yleisöille. Aineistosta nousee esille erityisesti järjestön pyrkimys yhteiskunnan vallitsevien arvojen kyseenalaistamiseen eläinten yhteiskunnallisesta asemasta sekä pyrkimys yleisöjen mobilisoimiseen, toimimaan eläinten puolesta digitaalisessa ympäristössä. Tähän sosiaalinen media tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet. Oikeutta Eläimille on hyötynyt digitaaliseen ympäristöön siirtymisestä ja vaikuttaa siltä, että se on valinnut digitaalisen aktivismin ja määrittelykamppailuiden kannalta tehokkaat kehykset ja osaa määritellä poliittista agendaansa taitavasti digitaalisessa ympäristössä. Määrittelykamppailuiden kannalta digitaalisessa ympäristössä toteutuvan aktivismin suurin merkitys on mahdollisuus levittää omia määrittelyitä omia sosiaalisen median seuraajia huomattavasti laajemmille yleisöille ja siten potentiaalisesti vaikuttaa myös vallitseviin määrittelyihin eläinten yhteiskunnallisesta asemasta. Näin digitaalinen aktivismi ja yhteiskunnalliset määrittelykamppailut kietoutuvat erottamattomasti yhteen.
  • Suonio, Kukka (2016)
    Tämä tutkielma lähtee siitä tausta-ajatuksesta, että henkisyydellä ja riippuvuudella on yhteys. Tätä yhteyttä on hyödyllistä tutkia päihdekuntoutuksessa. Yhteiskunnassamme tavoitellaan yksilöllistymistä ja itsemääräämisoikeutta, jolloin yksilön itsereflektoimisen kyvyt asettuvat tärkeään asemaan. Tutkielma linkittyy siten myös elämänpoliittiseen ongelmanasetteluun ja joogan liittämiseen siihen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten päihdehoidon asiakkaat kokevat joogaintervention osana kuntoutumistaan ja miten he kokevat joogaintervention tuoneen muutosta henkisellä, psyykkisellä, fyysisellä ja sosiaalisella tasolla suhteessa riippuvuuteen. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millä tavoin jooga voi tarjota toisia mahdollisuuksia raittiin elämän saavuttamiseksi? Tutkimus on toteutettu laadullisena ja interventiopohjaisena toimintatutkimuksena, jossa tuotetaan tietoa käytännön kehittämiseksi ja käytännön hyötyä tavoitellen. Tutkimus pohjautuu kriittis-emansipatoriseen tiedonintressiin pyrkimällä vapautumiseen sellaisten pakotteiden vallasta, jotka kahlitsevat yksilön toimintaa. Nämä pakotteet ovat yleensä paitsi yhteiskunnallisten valtarakenteiden myös omien elämänkokemusten muodostamia, eikä niiden hallitsevasta otteesta useinkaan olla tietoisia. Tutkimus on toteutettu eräässä suomalaisessa päihdekuntoutuslaitoksessa pitämällä kuntoutujille kaksi kertaa viikossa tapahtuva joogainterventio joogaryhmien muodossa kahden viikon katkaisuhoidon jälkeen, noin neljän viikon ajan. Aineisto on kerätty haastattelemalla joogaryhmään osallistuneita kuntoutujia puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastatteluaineisto on analysoitu ensin teorialähtöisesti temaattisella analyysillä ja sen jälkeen aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä. Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina haastateltavat kuvaavat joogan tasapainottavan ja rentoutttavan olemusta kokonaisvaltaisesti antaen työkaluja pysähtymiseen ja rauhoittumiseen. He kokivat käyttömielihalujen lieventyneen joogan harjoittamisen jälkeen. Fyysisellä tasolla haastateltavat kokivat, että jooga auttoi lieventämään kiputiloja sekä nukkumaan paremmin. Tämä näkyi heidän elämässään esimerkiksi joidenkin lääkkeiden poisjäämisenä. Psyykkisellä tasolla haastateltavien kokemukset joogasta olivat keskittymiskyvyn koheneminen ja ahdistuksen sekä paniikkikohtausten väheneminen. He kuvasivat myös itsetunnon ja itsensä arvostamisen parantuneen. Henkisellä tasolla haastateltavat kokivat muutosta automatisoituneesta käyttäytymisestä läsnäolevampaan toimintaan ja havainnointiin. He kertoivat joogan lisäävän myös rakkauden ja kiitollisuuden tunteita. Sosiaalisella tasolla haastateltavat kertoivat sosiaalisten pelkojen helpottumisesta ja paremmasta sosiaalisten tilanteiden hallinnasta, jotka he yhdistivät joogaan. Suhde ympäristöön ja muihin ihmisiin muuttui myönteisemmäksi. Haastateltavat kokivat, että joogalla on kapasiteettia täyttää päihteiden jättämä tyhjä tila. He saivat joogasta työkaluja elämänhaliintaan ja uskoa muutoksen mahdollisuuteen tarjoten uusia mahdollisuuksia paremman elämän luomiseksi. Johtopäätöksenä on voitu huomata joogan auttavan suuntaamaan ajatuksia, tunteita ja toimintaa kuntoutumista tukevaksi. Tutkimuksesta ei voida tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä, mutta sen voidaan nähdä antavan suuntaa sille, millä tavalla jooga voisi olla avuksi mielekkään elämän muodostamisessa. Joogainterventio yksinään ei kanna raittiin elämän ylläpitämiseksi, ellei joogan harjoittamista jatketa kuntoutuksen jälkeen. Tämä edellyttää yhtäältä kuntoutujan omaa motivaatiotaan joogaan ja kuntoutumiseensa ja toisaalta sosiaalityöltä asiakkaan elämäntilanteen kokonaisvaltaista tukea. Sosiaalityön elämänpoliittisena tehtävänä on tarjota asiakkailleen toisia mahdollisuuksia ja jooga voi tuoda päihdekuntoutukseen uuden menetelmän kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseksi.
  • Kivilahti, Saila (2016)
    This thesis examines the society’s response to the missing persons’ liminality between life and death in Finland. The substantial theories to the theories of liminality are social death, rituals of death and good and bad death. The discussion about good and bad death concludes the other theoretical standpoints, as liminality, social death and death rituals are vital points in thinking if a person’s death is culturally good or bad. I also discuss about the final decision of the society for the missing persons and the missing persons’ sociality in the light of eternal life. The study has been concluded by semi-structured and non-structured interviews to eight closed ones of missing persons’ around Finland. Some of the missing persons have been found dead before or after the interview and some are considered permanently missing. The conclusion of the study is that the missing persons have social agency in relation to the remaining society as the line between their life and death is uncertain. The society keeps the missing persons alive, as the persons’ death cannot be confirmed with their body. Peculiarly the corpse becomes the symbol of the missing persons’ death, even when bodies have otherwise been outsourced from death and its rituals in our society. The missing body keeps the missing persons alive and for this, it is in important role in keeping up their agency. Differing from recognized death, it is not possible to start the death rituals or mourning of the missing people straightaway. The state authorities have a significant role in when and how the rituals of death can be realised for the missing persons. Still acknowledgement of the death by the state without the person’s body does not necessarily bring the final closure for the closed ones as it only ends person’s life bureaucratically. Even if the missing person was announced dead and all the rituals of death would be fulfilled, the ongoing responsibility for the person prevents the society from doing the final decision about their life. Also even when the person would be eventually found dead, has the closure turned out to be difficult for the closed ones concerning the missing person’s life. As the disappearances are usually individual cases in Finland, the society lacks norms and codes for their social processing, which leads the missing person and remaining society ending up staying in a liminal waiting space. However, it is important for the society to have a final closure for the missing person’s life eventually. The social renewal of the society can happen only if the members that have left from it are freed from their social existence. The disappearance of a person can be classified as a bad death for its uncertainty and unexpectedness and as a good death for its features of eternal life.
  • Kononen, Teemu (2022)
    Maisterintutkielmassa tarkastellaan nuorisorikollisuuden ja syrjäytymisen ehkäisyyn kehitetyn moniammatillisen pilotointiohjelman, NURRI-toimintamallin, toteutusta prosessiarvioinnin näkökulmasta. Toimintamallin kohderyhmänä ovat 12–29-vuotiaat oululaiset nuoret, jotka ovat syyllistyneet yhteen vakavaan tai useampiin toistuviin rikoksiin, ja joilla on ollut mahdollisesti myös muuta ongelmakäyttäytymistä. Tutkielmassa tarkastellaan asiakkaiden kokemuksia toimintamalliin osallistumisesta sekä toimintamallin merkityksiä asiakkaiden elämässä. Lisäksi selvitetään, minkälaisten mekanismien kautta toiminta mahdollisesti vaikuttaa asiakkaiden desistanssiin eli rikosurasta luopumiseen. Tutkielmassa myös taustoitetaan Oulun nuorisorikollisuuden kehitystä tilastojen perusteella. Tutkielman teoreettisena taustana ovat laadullisen arviointitutkimuksen perspektiivi sekä kriminologinen sosiaalisen kontrollin teoria ja desistanssiteoria. Laadullisen prosessiarvioinnin avulla interventioiden toteutusta tarkastellaan sisältä päin, jolloin saadaan tietoa toiminnan käytännön toteutuksesta ja asiakkaiden kokemuksista. Prosessiarvioinnilla ei saada tietoa intervention pitkän aikavälin vaikuttavuudesta, mutta sen avulla saadaan tietoa niistä mekanismeista, jotka voivat olla yhteydessä intervention vaikuttavuuteen. Sosiaalisen kontrollin teoria liittyy yksilön ja yhteiskunnan välisiin siteisiin, ja desistanssiteoriassa korostetaan yksilön rikosurasta luopumista ja sen vaiheita. Aineistona käytetään toimintamallin asiakkaiden haastatteluita. Aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden muodossa, ja haastatteluita varten laadittiin teemahaastattelurunko. Haastatteluaineiston analyysissa käytettiin laadullisen sisällönanalyysin sekä temaattisen analyysin menetelmiä. Tilastokatsauksen aineistona hyödynnettiin Rikos- ja pakkokeinotilastoa sekä Kouluterveyskyselyä. Tilastokatsauksen näkökulma on kuvaileva ja vertaileva. Keskeiset tulokset osoittavat, että haastateltavien kokemukset toimintamalliin osallistumisesta ovat myönteisiä ja hyödyllisiä heidän desistanssiprosessinsa kannalta. Onnistuneeseen asiakaskokemukseen vaikuttavat luottamuksellinen suhde työntekijöiden kanssa, mielekkäät toimintamuodot ja toiminnan vapaaehtoisuus. Toimintamalliin osallistumisella on kokonaisvaltainen merkitys haastateltavien hyvinvoinnin ja desistanssiprosessin ylläpidossa. Osallistumisen aikana haastateltavien elämässä on tapahtunut positiivisia muutoksia riskikäyttäytymisen vähenemisen suhteen. Keskeisiä toiminnan hyödyllisyyttä korostavia mekanismeja ovat työntekijöiden rooli tukihenkilönä, haastateltavien ajattelutapojen muutokset sekä oma motivaatio muutokseen. Tulokset antavat tukea sosiaalisen kontrollin teorialle. Toimintamalliin osallistumisen myötä tapahtuneet muutokset riskikäyttäytymisessä ja ajattelutavoissa heijastavat sitoutumista yhteiskunnan laillisiin toimintoihin ja yhteiskunnan sääntöjen arvostamiseen. Tulokset tukevat myös desistanssin prosessiluonnetta korostavaa teoriaa, jonka mukaan yksilön rikosurasta luopuminen ei tapahdu yhdessä hetkessä, vaan kyseessä on jatkuva prosessi. Tulosten perusteella esitetään, että jatkossa nuorisorikollisille suunnattujen interventioiden toteutuksessa tulisi huomioida kokonaisvaltainen lähestymistapa asiakkaan ongelmiin. Lisäksi toiminnassa tulisi panostaa luottamuksellisen asiakassuhteen luomiseen. Interventioiden arvioinnissa ja kehittämisessä tulisi huomioida entistä paremmin nuorten omat kokemukset interventioiden toteutuksesta.
  • Koskinen, Anniina (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) vaikuttamispyrkimyksiä liittyen Suomen suhteeseen Länsi-Eurooppaan vuosina 1974–1992. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymykseen, minkälaista vaikuttamista EVA teki perustamisestaan lähtien aina vuoden 1992 maaliskuulle, jolloin Suomen eduskunta hyväksyi EY-jäsenhakemuksen jättämisen. Primääriaineistona tutkielmassa käytetään EVA:n arkistoa. EVA:n vaikuttamista tarkastellaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin pöytäkirjojen, kirjeenvaihdon ja lehtileikkeiden pohjalta, kiinnittäen huomiota argumentaation muutokseen ajanjakson aikana. Lähestymistapaa tutkimukseen ohjaa EVA:n luonne toimijana, joka pyrki vaikuttamaan aktiivisesti sekä poliittisiin päätöksentekijöihin että julkiseen keskusteluun. EVA edustaa suomalaista elinkeinoelämää, ja tutkimus liittyy elinkeinoelämän ja ajatuspajojen käyttämään valtaan poliittisessa toiminnassa. EVA:n toimintaa tarkastellaan pluralistisesta näkökulmasta, jossa ajatuspajat nähdään yhtenä toimijana, joka pyrkii vaikuttamaan poliittiseen päätöksentekoon, ottaen samalla huomioon ajatuspajoille tyypillisiä piirteitä. Tutkielmassa käy ilmi, että Max Jakobsonin aikana (1974–1984) EVA pyrki kirkastamaan Suomen kuvaa lännessä ja korosti länsisuhteiden merkitystä Suomelle sekä kylmän sodan kireinä hetkinä että liennytyksen vallitessa. Länsi-Euroopan integraatio nostettiin harvoin esiin julkisessa keskustelussa ja EY:n kehitykseen suhtauduttiin varauksellisesti. Jakobsonin aikana EVA piti aktiivisesti yhteyttä poliitikkoihin ja pyrki näin ajamaan omia tavoitteitaan, kun taas myöhemmin valtuuskunnan toiminnassa korostui ennen kaikkea julkiseen keskusteluun osallistuminen. Länsi-Euroopan integraation stagnaatiovaiheen päätyttyä ja Kauko Sipposen aloitettua EVA:n toimitusjohtajana valtuuskunta aloitti Eurooppa-kampanjansa, joka perustui huoleen Suomen jäämisestä syrjään Euroopan kehityksestä. Yhdentymisen edetessä EVA alkoi vaatia julkista keskustelua integraation vaikutuksista Suomeen ja järjesti erilaisia tilaisuuksia Länsi-Euroopan integraatioon liittyen. Valtuuskunta pysyi kuitenkin virallisella ulkopoliittisella linjalla vielä 1980-luvulla, ja EY-jäsenyyden mahdollisuus nostettiin keskusteluun vasta vuonna 1990. Tällöin EVA alkoi vaatia julkista keskustelua jäsenyydestä. Vuoden 1990 syksystä EVA:n toimitusjohtaja toiminut Jaakko Iloniemi esiintyi julkisuudessa hillitymmin eikä vielä vuoden 1990 aikana julkisesti spekuloinut EY-jäsenyydellä. Esille tuotiin kuitenkin vaatimuksia Suomen ulkopoliittisen linjan uudelleenmäärittelystä. Aikapainetta alettiin korostaa lokakuussa 1991 syntyneen ETA-ratkaisun jälkeen. EY-jäsenyyttä perusteltiin etenkin taloudellisilla argumenteilla ja turvallisuus- sekä viiteryhmäargumentit jäivät taustalle.
  • Antila, Sanna (2024)
    Turkki on viimeisten vuosikymmenten aikana liikkunut demokratiasta kohti yhä autoritäärisempää järjestelmää. Vuodesta 2014 vallassa olleen presidentti Recep Tayyip Erdoğanin hallinto on pyrkinyt heikentämään demokraattisia instituutioita ja hiljentämään poliittisia vastustajia. Erdoğan käyttää islaminuskoa vahvasti osana politiikkaansa ja poliittista retoriikkaansa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten Erdoğan käyttää islamilaista populistista retoriikkaa. Tutkimuskysymyksenä on, miten Erdoğan käyttää islamilaista populistista retoriikkaa puheissaan. Tutkielman aineistona on kahdeksan Erdoğanin virallista uudenvuodenpuhetta vuosilta 2016–2023. Aineisto on saatavilla englanniksi käännettynä Turkin presidentin virallisilta verkkosivuilta. Tutkimusmenetelmänä toimii retoriikan analyysi, ja tarkempana analyysimallina käytetään Tuula Sakaranahon retoriikan analyysimallia. Islamilainen populistinen retoriikka esiintyy aineistossa laajasti. Tutkimuksessa aineistosta erottuu kolme Erdoğanin käyttämää islamilaiseen populismiin perustuvaa retorista keinoa: jumalan auktoriteettia korostava retoriikka, kansan johtajuuden retoriikka sekä uhan retoriikka. Jumalan auktoriteetin korostaminen esiintyy tekstissä viittauksina jumalaan ja jumalan tahtoon, jotka ilmenevät erityisesti pyyntöinä sekä kiittämisenä. Kansan johtajuuden retoriikka ilmenee tavassa, jolla Erdoğan korostaa itsensä ja hallintonsa paremmuutta sekä määrittelee kaikki vastustajansa Turkin vihollisiksi. Uhan retoriikka näyttäytyy erityisesti länsimaavastaisena retoriikkana sekä viittaamisena Turkin itsenäisyyttä uhkaaviin tahoihin. Erdoğanin käyttämä islamilainen populismi tuo uskonnon mukaan poliittiseen diskurssiin. Retoriikan käytön perimmäisenä tavoitteena on vahvistaa Erdoğanin omaa valta-asemaa ja luoda epäluuloa poliittisia vastustajia kohtaan. Antipluralismi on vahvasti osa Erdoğanin retoriikkaa. Tämän lisäksi retoriikka toimii keinona korostaa islamilaisia arvoja ja liittää ne osaksi turkkilaista identiteettiä. Tutkimuksen tulokset kuvaavat Turkin politiikan muutosta sekä Turkin demokratian heikkenevää tilaa.
  • Mäkinen, Marjukka (2019)
    Pro Gradu -tutkielmani käsittelee maahanmuuttajataustaustaisten toimittajien intersektionaalista identiteettityötä. Tutkimukseni tavoite on tutkia, millaisia positiivisia identiteettipositioita haastateltavat työhönsä liittyen muodostavat, ja millaisia mahdollisia uhkia identiteetteihin kohdistuu. Intersektionaalisen näkökulman avulla selvitetään lisäksi, miten toimittajat kuvaavat työelämäänsä liittyvää identiteettiään suhteessa maahanmuuttajuuteen ja muihin sosiaalisiin kategorioihin. Identiteettityön käsitteen avulla kuvaan haastateltavien toimittajien jatkuvaa toimintaa, jolla he uudistavat, korjaavat, muokkaavat, ylläpitävät ja vahvistavat positiivista identiteettiään. Intersektionaalinen näkökulma identiteettityöhön laajentaa identiteettityön koskemaan laajemmin ympäröivää yhteiskuntaa ja sen sisällä vaikuttavia sosiaalisia kategorioita, kuten ikää, sukupuolta ja yhteiskuntaluokkaa. Näiden suhteita tarkastelemalla kuvaan sitä, millaisiin positioihin ne maahanmuuttajataustaiset toimittajat työelämässä asettavat. Tutkimuksen kohteena on seitsemän Euroopan ulkopuolisista maista Suomeen muuttanutta toimittajaa, joille toteutin syksyn 2018 aikana teemahaastattelut. Teemahaastattelun tavoitteena oli antaa toimittajille mahdollisuus merkityksellistää omia kokemuksiaan työelämästä toimittajana Suomessa. Aineiston analyysi toteutettiin intersektionaaliseen analyysin tarpeisiin kehitetyllä kaksivaiheisella hybridimenetelmällä. Tutkimukseni analyysissa tunnistin toimittajien kertomuksista viisi erilaista positiivista identiteettipositiota, joita olivat: kansainvälinen vaikuttaja, yhteisön palvelija, kulttuurien yhdistäjä, alansa ammattilainen sekä sinnikäs yrittäjä. Löydetyt positiot eivät olleet täysin yhtenäisiä, vaan jokainen haastateltava rakensi niitä omista lähtökohdistaan. Sosiaaliset kategoriat, kuten etnisyys ja maahanmuuttajatausta asettivat toimittajat toisaalta epätasa-arvoiseen asemaan suhteessa kantasuomalaisiin toimittajiin, mutta toisaalta toivat heille erikoisosaamista ja työmahdollisuuksia.
  • Meklin, Noora-Maria (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Kenttätyöni tavoitteena Kuuban pääkaupungissa Havannassa oli tutkia saaren suosituinta uskontoa santeríaa. Kysellessäni ja keskustellessani ihmisten kanssa uskonnosta, keskustelut päätyivät kuitenkin lähes poikkeuksetta käsittelemään rahaa. Varsinkin uskontoon vihkiytymättömät toivat usein julki avoimen paheksuntansa ja käsityksensä kaupallistuneesta santeríasta. Uskonnonharjoittajat toisaalta puolustivat lojaalisti uskontoaan, mutta myönsivät uskonnollisten rituaalien hintojen nousseen, yleisen hintatason nousun myötä. Lisäksi monia heistä huoletti perinteisinä pidettyjen arvojen, sääntöjen ja yleisen moraalin rapistuminen. Tästä uskonnon ja rahan yhteen liittävästä, mutta toisaalta vastakkain asettelevasta diskurssista tuli lähtökohta tutkielmalleni. Santería on vuosisatoja kestäneen kulttuurisen ja historiallisen prosessin tuloksena syntynyt synkretistinen kreoliuskonto, jossa afrikkalaiset ja eurooppalaiset uskomukset yhdistyvät omaksi uudenlaiseksi uskonnolliseksi kokonaisuudekseen. Kuubaan santerían juuret tulivat afrikkalaisten yoruba-orjien mukana 1700-luvulta alkaen. Santerían kosmologia perustuu käsitykselle yhdestä ylimmästä jumaluudesta ja tämän alaisuudessa vaikuttavista jumalista, orishoista sekä idealle, että nämä orishat ovat ihmisten spirituaalisia vanhempia sekä suojelijoita. Santerían harjoittamisen peruspilareita ovat initiaatio-, konsultaatio- sekä uhraamisseremoniat, joiden kautta paitsi ylläpidetään historiallista jatkumoa edeltäviin sukupolviin ja luodaan siteitä uskonnollisen perheen kesken, niin myös kommunikoidaan jumalten kanssa. Näihin rituaaleihin liittyvien kustannusten ja maksujen kautta santería myös yhdistyy talouden ja kaupankäynnin maailmaan: seremonioihin tarvittavat, osin hyvinkin hintavat, materiaalit täytyy ostaa ja lisäksi rituaalien suorittajille kuuluu maksaa palkkio. Kalliit uskonnolliset rituaalit ja surkea taloustilanne onkin juuri se mahdoton kombinaatio, johon santeríaan liittyvät jännitteet Kuuban kontekstissa kiteytyvät. Vallankumouksenjälkeistä sosialistista Kuubaa pyöritti neuvostoavuin tuettu jakelu- ja säännöstelytalous, joka piti huolen kansalaisten perustarpeista; rahalle ei ollut tarvetta – tämä oli myös sosialismin ideologinen tavoite. Neuvostoliiton romahdettua vuonna 1991 jäi Kuuba yhtäkkiä taloudellisesti täysin tyhjän päälle – ja jakelutalouteen opetetut ja siitä riippuvaiset kansalaiset oman onnensa nojaan. Tämän talouskriisin jäljiltä mustanpörssin kauppa alkoi kukoistaa ja yhtäkkiä rahalle olikin suurempi tarve kuin koskaan, mutta sitä oli käytössä vain harvoilla ja etuoikeutetuilla: niillä ketkä työskentelivät turismin piirissä tai niillä, joille sukulaiset lähettivät rahaa ulkomailta. Valtion oli talouden elvytysyrityksissään toimittava sosialistisen ideologiansa vastaisesti hakeutuessaan takaisin globaalien talousmarkkinoiden piiriin ja panostaessaan mm. ulkomaisiin sijoittajiin ja turismiin sekä sallimalla yksityisyrittäjyyden. Tällainen talouspolitiikka yhdistettynä kahden valuutan järjestelmään sai aikaan sen, että kuubalainen yhteiskunta alkoi paitsi rahallistua niin myös eriarvoistua nopeassa tahdissa: vallankumouksen päämäärä oli nimenomaisesti ollut sosiaalisesti oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen yhteiskunta, mutta talouskriisin ja rahan laajamittaisen käyttöönoton jäljiltä oltiin tilanteessa, jossa Kuubassa oli kaksi luokkaa: ne, joilla on dollareita ja ne, joilla dollareita ei ole. Vakuutellessaan virallisessa retoriikassaan sosialismia, mutta toimiessaan käytännössä kapitalistisia rakenteita tukien, valtio näytti mallia kaksinaismoralismille, josta sittemmin tuli myös kansalaisten puutteen motivoimaa toimintaa määrittävä tekijä: yhteisesti jaetusta puutteen kokemuksesta tuli moraalittoman ja jopa rikollisten toimeentulokeinojen sosiaalisesti hyväksytty oikeutus. Ristiriitaiset lojaliteetit ovat olennainen osa myös santerían muotoutumisen historiaa, mutta siinä missä menneisyydessä tasapainoiltiin siirtomaaisäntien ja sosialistisen ateistisen valtion vaateiden kanssa, nykyisin nuo arvovalinnat tapahtuvat pyhän ja rahan välillä: taloudelliset haasteet koettelevat myös uskonnonharjoittajia, mutta toisaalta jumalat olettavat palvontaa ja kunnioitusta maallisista rahahuolista riippumatta. Ristiriitaisia käsityksiä santeríasta on osaltaan ollut synnyttämässä myös Kuuban valtion nykyinen strategia käyttää afrokuubalaisia uskontoja kaupallisiin tarkoituksiin erityisesti turismin kontekstissa. 1990-luvun talouskriisistä seurasi Kuubassa paitsi suuria taloudellisia niin myös kulttuurisia ja yhteiskunnallisia muutoksia. Siitä puhutaan myös moraalin ja arvojen kriisinä, sillä toisaalta yhteisesti jaetusta puutteen kokemuksesta toisaalta rahasta on tullut kaikkea ihmisten toimintaa, myös heidän moraaliaan, määrittävä tekijä. Puutteen, moraalin ja rahan tavoittelun näkökulmasta santerían kaltainen uskonto, jonka perustoimintoihin ja -rakenteisiin raha olennaisesti liittyy, näyttäytyy siis tämän päivän Kuubassa erityisen problemaattisena.
  • Riitala, Oona (2019)
    Ilmastonmuutos näkyy arktisella alueella sulavina jäätikköinä, avautuvina kulkureitteinä ja jään alta paljastuvina luonnonvaroina, mikä kasvattaa alueen globaalia merkitystä. Medialla on tärkeä rooli siinä, millaiseksi käsitys kaukaisesta ja abstraktista alueesta muodostuu. Tämä tutkimus selvittää, miten arktista aluetta kehystetään mediassa kriittisen geopolitiikan näkökulmasta. Lisäksi se tarkastelee, mitkä näistä mediakehyksistä nousevat hallitsevaan asemaan. Kehystämisen merkitystä lähestytään sosiaalisen konstruktionismin, kriittisen geopolitiikan, diskurssin käsitteen ja median symbolisen vallan kautta. Suomen puheenjohtajuuskausi Arktisessa neuvostossa 2017–2019 nosti alueen erityisen mediahuomion kohteeksi Suomessa. Aineisto koostuu 165:stä arktista aluetta käsittelevästä digilehtiartikkelista, joista 92 on julkaistu Helsingin Sanomissa, 65 The New York Timesissa ja 8 The Economistissa vuosina 2017 ja 2018. Tutkimusmenetelminä käytettiin määrällistä sisällönanalyysia ja kehysanalyysia. Analyysiprosessi oli kolmivaiheinen. Ensin aineisto luokiteltiin aiheittain tavoitteena muodostaa yleiskuva siitä, millaisissa yhteyksissä arktinen alue mediateksteissä esiintyi. Toisessa vaiheessa aineistoa kavennettiin 58:aan relevanteimpaan artikkeliin, joiden pohjalta muodostettiin keskeiset kehykset. Kolmannessa vaiheessa koko aineiston pariin palattiin määrällisellä otteella ja aineisto luokiteltiin edellä mainittuihin kehyksiin. Määrällisen sisällönanalyysin tuloksena muodostetaan seitsemän aiheluokkaa: ilmastonmuutos, kansainväliset suhteet, arktinen Suomi, alkuperäiskansat, talous, turvallisuus ja ympäristönsuojelu. Kehysanalyysin avulla hahmottuu neljä kehystä, jotka nimetään seuraavasti: globaali ilmastokatastrofi, poliittinen valtapeli, taloudellinen eduntavoittelu ja alkuperäiskansojen koti. Hallitsevimmaksi nousi globaalin ilmastokatastrofin kehys, joka esiintyi 59:ssä artikkelissa. Poliittisen valtapelin kehys esiintyi 47:ssä ja taloudellinen eduntavoittelu 42:ssa artikkelissa. Alkuperäiskansojen kodin kehys oli marginaalisimmassa asemassa, se esiintyi 17:ssa artikkelissa. Kehykset osoittavat, miten arktisesta alueesta rakennetaan tiettyjä representaatioita, joilla perustellaan sen suhteen tehtäviä päätöksiä. Globaalin ilmastokatastrofin kehys asettaa ilmastonmuutoksen arktisen alueen keskeisimmäksi kysymykseksi, joka vaatii reagointia poliittisilta päättäjiltä. Tämä kehys on esillä etenkin Helsingin Sanomissa, joka myötäilee uutisoinnissaan hallituksen ulkopoliittista linjaa ja Suomen puheenjohtajuuskauden tavoitteita. Lehdessä hahmottuu laajempi maailmanpoliittinen diskurssi, jonka mukaan arktisen alueen päätöksentekoa hallitsevat suurvallat, joiden välissä Suomi pyrkii luovimaan. Arktisten suurvaltojen Yhdysvaltojen ja Venäjän politiikassa ilmastonmuutoksen diskurssi ei mene läpi niin vahvasti kuin Suomessa. Tämä luo ristiriitoja arktisten valtioiden välille, ja intressien yhteen sovittelua kehystetään poliittisena valtapelinä. Taloudellisen eduntavoittelun kehyksessä alueen resurssit ja kulkureitit kehystettiin kansallisvaltiokeskeisesti mahdollisuuksina, mutta usein niihin liitettiin vahva ristiriita ympäristönsuojelun kanssa. Alkuperäiskansojen kodin kehys käsittelee alueen asukkaiden oikeuksia ja erityislaatuista suhdetta alueen ympäristöön. Johtopäätöksenä todetaan, että arktista aluetta koskevan päätöksenteon jännite muodostuu kansallisten ja kansainvälisten intressien välille. Globaalin ilmastokatastrofin kehys näyttäytyy kansainvälisenä, poliittisen valtapelin ja taloudellisen eduntavoittelun kehykset kansallisina ja alkuperäiskansojen kodin kehys paikallisena. Tutkimus täydentää kriittisen geopolitiikan teoriaa median symbolisen vallan ja kehystämisen ajatuksilla. Media ei toimi vain vallanpitäjien luomien diskurssien neutraalina näyttämönä, vaan sillä on oma aktiivinen roolinsa niiden kehystämisessä.
  • Lepistö (os. Lahtinen), Anu (2016)
    Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee nuorisotyöttömyyttä ja nuorisotakuuta julkisessa keskustelussa. Tutkielman aineisto koostuu Helsingin Sanomien kirjoituksista, jotka käsittelevät nuorisotyöttömyyttä ja nuorisotakuuta. Aineisto koostuu pääkirjoituksista, mielipidekirjoituksista ja uutisteksteistä. Ne ovat julkaistu ajalla 1.1.2013 - 31.12.2014. Aineiston koko oli yhteensä 133 kirjoitusta niiden jakautuessa 9 pääkirjotukseen, 45 mielipidekirjoitukseen ja 79 uutistekstiin. Aineiston ajankohdaksi valikoitui kyseiset vuodet, sillä Jyrki Kataisen hallituksen (2011-2014) yhdeksi kärkihankkeeksi nimettiin nuorisotakuu, joka astui voimaan vuoden 2013 alussa. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten nuorisotyöttömyys rakentui sanomalehtikirjoittelussa. Tutkielmassa kuvataan millainen kuva nuorisotyöttömyydestä ilmiönä ja työttömistä nuorista syntyy sanomalehtien sivuilla. Ensimmäinen tutkimuskysymys on, miten nuorisotyöttömyys rakentuu sanomalehtikirjoittelussa ja millainen kuva työttömistä nuorista annetaan sanomalehden sivuilla. Toinen kysymys liittyy nuorisotakuuseen ja siihen, miten se representoidaan nuorisotyöttömyyden ratkaisukeinona julkisessa keskustelussa. Aineistoa tulkitaan käyttämällä apuna Teun A. van Dijkin diskurssianalyysiä. Työssä tarkastellaan ensiksi aineiston semanttisia rakenteita eli teemoja, joista muodostetaan diskursseja. Aineistosta muodostui viisi diskurssia, jotka kuvaavat työttömiä nuoria, nuorisotyöttömyyttä ilmiönä sekä nuorisotakuun mahdollisuuksia ratkaista nuorten työttömyyttä. Diskurssit nimettiin seuraavasti: olosuhteiden uhrit, tulevaisuuden toivottomat, aktivoitavat nuoret, koulutususko ja katteettomat lupaukset. Tutkielmassa ilmeni, ettei työttömien nuorten oma ääni kuulunut heidän tilannettaan kuvailtaessa. Viranomaisten ja asiantuntijoiden ääni oli korostunutta. Nuoret työttömät määriteltiin myös hyvin usein suoraan syrjäytyneiksi. Aineistosta nousi esille pettymys nuorisotakuuseen - sen vaikutukset nuorten työttömien tilanteeseen jäivät vajaiksi heikon talouskasvun vuoksi.