Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Juopperi, Jukka (2012)
    Työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyvien nuorten määrä on lisääntynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana. Nuorten työkyvyttömyyden tekee erityisen merkittäväksi ongelmaksi se, että suuret ikäluokat ovat parhaillaan siirtymässä eläkkeelle, mikä johtaa taloudellisen huoltosuhteen heikkenemiseen. Väestön ikärakenteen muuttuessa kiinnostus työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisen tutkimukseen on lisääntynyt. Pääasiassa tutkimus on keskittynyt vanhempiin ikäluokkiin ja nykyisten sosiaalisten tekijöiden tutkimukseen. Erityisesti nuorten työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymiseen yhteydessä olevia tekijöitä on tutkittu vähemmän. Tutkimuksessa tarkastellaan nuorten aikuisten työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisen sosiaalisia taustatekijöitä. Kiinnostus kohdistuu siihen, millä tavalla nuoruuden koulutus ja pääasiallinen toiminta ovat yhteydessä työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisen riskiin. Lisäksi tutkitaan sitä, millainen yhteys lapsuuden sosioekonomisilla tekijöillä ja perhetyypillä on siirtymisen riskiin. Tavoitteena tutkimuksessa on määrittää sosiaalisten tekijöiden suhteen suurimmassa riskissä olevat henkilöt. Työkyvyn edistämiseen tähtäävän politiikan tueksi tarvitaan tietoa siitä, millaisia eroavaisuuksia eri väestöryhmien työkykyyn liittyy. Aineistona tutkimuksessa on käytetty Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston pitkittäisaineistoa. Tutkimusväestö koostuu Suomessa asuneista vuosien 1974–1977 ikäkohorteista, joiden työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymistä seurataan vuosina 1999–2006. Otokseen kuuluu 29 181 henkilöä, joista miehiä 15 219 ja naisia 13 962. Seurannan aikana työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyi 1,6 prosenttia tutkittavista, miehistä 1,9 prosenttia ja naisista 1,2 prosenttia. Vahvimmin työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisen riskiin ovat yhteydessä nuoruuden asemaan liittyvät tekijät. Suurimmassa riskissä ovat enintään peruskoulun suorittaneet, työttömät sekä työvoiman ja koulutuksen ulkopuoliset henkilöt. Miehillä työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisen riski on kaksinkertainen ryhmässä 'muut mielenterveyden häiriö', josta skitsofrenia kattaa valtaosan. Mielialahäiriöissä tai muissa sairauksissa ei löytynyt sukupuolittaisia eroja. Enintään peruskoulun käyneiden välillä sukupuolittaisia eroja ei ollut, joten miesten suurempi riski syntyy ammattitutkinnon suorittaneiden ja ylioppilaiden ryhmissä. Vähäinen koulutus on naisilla suhteellisesti suurempi siirtymisen riskitekijä. Miehillä puolestaan korostuvat työttömyydestä ja virallisten toimintojen ulkopuolisuudesta seuraavat riskit. Lapsuuden alhaisella sosioekonomisella asemalla sekä lapsuudessa muissa kuin avio- tai avoliittoperheessä asumisella on myös yhteys suurempaan siirtymisriskiin, mutta vaikutus välittyy pääasiassa nuoruuden tekijöiden kautta. Nuoruuden tekijöillä vakioimisen jälkeen isän alhaisella koulutuksella ja työvoiman ulkopuolisuudella on edelleen yhteys lisääntyneeseen siirtymisriskiin. Tulokset tukevat elämänkaariepidemiologisia teorioita: nuoruuden aseman lisäksi lapsuuden tekijöiden yhteys nuorten aikuisten työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisen riskiin välittyy suoraan isän aseman kautta (piiloiset riskit), oman aseman kautta (polkumalli) sekä kasautuen isän työvoimanulkopuolisuuden ja oman alhaisen koulutuksen yhteysvaikutuksen kautta (kasautuvat altistukset). Väestöryhmittäiset erot siirtymisriskeissä saattavat johtua myös muun muassa perinnöllisistä tekijöistä, joten vahvoja kausaalipäätelmiä sosiaalisten tekijöiden vaikutuksista siirtymisriskiin ei tämän tutkimuksen perusteella voida tehdä. Työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyvien nuorten määrän vähentämiseksi peruskoulun jälkeinen koulutus ja työllistyminen vaikuttavat olevan avainasemassa. Erityishuomiota tulisi kiinnittää niihin nuoriin, jotka ovat ajautuneet virallisten toimien ulkopuolella. Yhteiskuntapolitiikassa pitäisi kiinnittää huomiota myös lapsuuden olosuhteisiin ja perheiden hyvinvointiin. Tulisi kuitenkin muistaa, että aina tulee olemaan vakavasti sairaita nuoria, joiden tapauksessa työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyminen saattaa olla niin yksilön itsensä kuin yhteiskunnankin kannalta järkevin ratkaisu.
  • Ahokas, Noora (2023)
    Vammaisiin henkilöihin voidaan laskea kuuluvaksi ne, joilla on erityisiä vaikeuksia suoriutua tavanomaisista elämän toiminnoista, ja jotka ovat pitkäaikaisen vamman johdosta estyneitä osallistumaan täysi- ja yhdenvertaisesti yhteiskuntaan muiden kanssa. Tiedetään, että esteelliset rakenteet vaikuttavat vammaisten kouluttautumiseen ja työelämään. Vähäisen koulutuksen ja työllistymisen vuoksi vammaisten toimeentulo jää alhaiseksi, ja heidän voidaankin ajatella olevan huono-osaisuuden kierteessä. Palvelurakenne ja sosiaaliturvajärjestelmä eivät myöskään kohtaa vammaisten toimeentulotarpeiden kanssa, mikä osaltaan ylläpitää vammaisten taloudellisia haasteita. Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen nuorten aikuisten vammaisten kokemuksia taloudellisista haasteista, ja millainen rooli vammaisuudella on näissä koetuissa taloudellisissa haasteissa. Tutkielmani aineistona toimii vammaisilta nuorilta aikuisilta haastatteluilla kerättyjä kokemuksia taloudellisista haasteista. Olen kerännyt aineiston keväällä 2023. Haastateltavat ovat valikoituneet yhteistyössä Helsingin kaupungin vammaispalvelun kanssa. Haastatteluja on ollut viisi kappaletta. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa on aineistolähtöinen sisällönanalyysi, minkä tuloksena aineisto hahmottui yhden pääluokan alle: kokemukset taloudellisista haasteista. Tutkimustulosten perusteella koetut taloudelliset haasteet ovat yhteydessä vammaisuuteen. Nuorten aikuisten taloudelliset haasteet näyttäytyivät taloudellisena epävarmuutena ja työllistymisen haasteina. Nuorilla aikuisilla oli lisäksi vammaisuuden vuoksi erityisistä tarpeista ja olosuhteista aiheituvia menoja, millä oli vaikutusta heidän talouteensa. Taloudellista epävarmuutta luovat ja ylläpitävät riittämättömät yhteiskunnan taloudelliset tuet sekä esteelliset rakenteet. Tulojen vakauden ja ennakoitavuuden nähtiin vähentävän taloudellista epävarmuutta. Taloudellinen epävarmuus heijastui nuorten aikuisten elämään usealla eri osa-alueella. Heikko taloudellinen tilanne johti omasta hyvinvoinnista tinkimiseen, sillä ollessa vaikutusta muun muassa sosiaalisiin suhteisiin ja harrastusmahdollisuuksiin.
  • Jantunen, Johanna (2016)
    Tutkielmassa selvitetään, kuinka vanhemmuuden ideaaleja rakennetaan nuorten alkoholinkäyttöä käsittelevissä ryhmäkeskusteluissa, ja millaisiksi ideaalit keskustelujen perusteella muodostuvat. Nuorten alkoholinkäyttö toimi ryhmäkeskusteluissa teemana, joka herätti osallistujat puhumaan paitsi nuorten alkoholinkäytöstä myös vanhemmuudesta ja siihen liittyvistä ideaaleista. Tutkimusaineisto koostuu viidestä ryhmäkeskustelusta, joihin osallistui yhteensä 22 vanhempaa, joilla oli aineistonkeruuhetkellä (keväällä 2015) 13–17 -vuotiaita lapsia. Aineisto on kerätty osana 'Nuorten alkoholimielikuvat –suomalais-italialainen ja alueellinen vertailu' -tutkimusprojektia. Sekä isiä että äitejä haettiin mukaan tutkimukseen, ja tutkimuskutsua välitettiin laajalle joukolle Helsingin alueella asuvia vanhempia. Ryhmäkeskustelujen osallistujajoukko muodostui kuitenkin homogeeniseksi: kaikki osallistujat olivat äitejä ja taustaltaan keskiluokkaisia, mikä otettiin tutkimusaineistoa analysoitaessa erityisesti huomioon. Ryhmäkeskustelut toteutettiin virikkeellisellä ryhmähaastattelumenetelmällä (RAGI), jossa virikkeinä toimivat lyhyet, nuorten alkoholinkäyttöä kuvaavat elokuvakatkelmat. Lisäksi osallistujat saivat menetelmään kuuluen listan apukysymyksistä, joihin heitä kehotettiin vastaamaan. Tarkoituksena oli kuitenkin mahdollisimman vapaa keskustelu, jonka kulkuun ei puututtu. Aineistoa analysoidaan Jukka Törrösen kolmen ulottuvuuden menetelmällä, jossa aineistoa tulkitaan spatiaalisella, positionaalisella ja temporaalisella tasolla. Menetelmän avulla päästään kiinni siihen, miten keskustelijat rakentavat kuvaa itsestään ja ideaalisesta vanhemmuudesta. Huomiota on kiinnitetty erityisesti erilaisiin erontekoihin ja vertailuihin, kuten me ja muut -jaotteluun, jota voidaan pitää identiteetin rakentamisen kulmakivenä. Törrösen menetelmän lisäksi analyysin apuna on käytetty teemoitteluun ja tyypittelyyn perustuvaa sisällönanalyysia. Vanhemmuuden ideaaleja rakennetaan ryhmäkeskusteluissa erontekojen kautta. Keskustelijat erottautuvat negatiivisina pitämistään asioista, kuten nuorten alkoholinkäytön kannalta haitallisista vanhemmuuskäytännöistä ja humalahakuisesta alkoholikulttuurista. Näin he myös muodostavat kuvaa itsestään: ideaalisen vanhemmuuden edustajista. Ideaaliseen vanhemmuuteen kuuluu sekä keskustelua ja luottamusta että valvontaa ja hallintaa. Lisäksi ideaalina on se, että vanhemmuus tuottaa uutta parempaa sukupolvea, joka esimerkiksi käyttää alkoholia sivistyneesti. Ideaaleja voidaan pitää ikään kuin vanhemmuuden normeina, joista poikkeamista paheksutaan. Johtopäätöksinä esitetään, että ryhmäkeskustelijoiden harjoittama vanhemmuus voidaan liittää ajatukseen kokonaisvaltaisesta vanhemmuudesta, jota pidetään keskiluokkaisena vanhemmuustyylinä. Kokonaisvaltaisien vanhemmuuden edustajat ajattelevat toimivansa myös esimerkkeinä muille. Ryhmäkeskustelijat näkevät itsensä muutoksen agentteina. He harjoittavat avoimempaa vanhemmuuskulttuuria kuin heidän omat vanhempansa tai aiempi sukupolvi aikoinaan, sekä käyttävät alkoholia sivistyneesti eivätkä humalahakuisesti, kuten Suomessa nähdään olleen perinteisesti tapana. Aineiston perusteella nousee esiin myös ajatus siitä, että ryhmäkeskustelijoiden harjoittamalla vanhemmuuskulttuurilla voi olla yhteyttä teini-ikäisten alkoholinkäytön vähenemisen kanssa. Nuorten alkoholinkäytölle ei jää keskustelijoiden harjoittamassa vanhemmuuskulttuurissa paljon sijaa. Johtopäätöksiä muodostettaessa on kuitenkin otettu huomioon se, että ryhmäkeskusteluin tuotettu aineisto on aina tietynlaisen sosiaaliseen tilanteen tulos.
  • Heilä, Milka (2020)
    Inspiroiva johtaminen on laajalti kiinnostusta herättävä aihe yritysmaailmassa, missä se nähdään keinona tuoda esiin työn merkityksellisyyttä ja sitouttaa henkilöstö yhteiseen visioon. Erityisen mielenkiintoisena se nähdään modernin tietotyön kontekstissa, jossa jatkuva toimintaympäristön muutos on korostuneesti läsnä, yksilöiden tietopääomasta on tullut organisaatioiden tärkein resurssi ja suhde työhön on yksilöllistynyt. Jotta inspiroivan johtamisen tarpeeseen voidaan vastata, tulee tietää, mitä se oikeastaan tarkoittaa ja miten se rakentuu. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia merkityksiä nuoret asiantuntijat antavat inspiroivalle johtamiselle sekä millaisessa johtamisviestinnässä inspiroiva johtaminen rakentuu nuorten asiantuntijoiden kokemuksien perusteella asiantuntijaorganisaatiossa. Vaikka yritysmaailmassa inspiroivan johtamisen merkitys on laajalti tunnistettu, sen akateeminen tutkimus itsenäisenä tutkimuskohteena on hyvin vähäistä sekä johtamisen että viestinnän tutkimuskentillä. Tämä työ pyrkii omalta osaltaan täyttämään kyseistä aukkoa inspiroivan johtamisen tutkimuksessa. Johtamisen ja viestinnän tutkimusta yhdistävä teoreettinen viitekehys muodostaa tälle tutkimukselle poikkitieteellisen lähtökohdan. Johtamisteorioiden saralla tutkimus nojaa Bernard Bassin transformationaalisen johtamisen teoriaan, johon inspiroivan johtamisen katsotaan pohjautuvan. Inspiroivan johtamisen rakentumista johtamisviestinnässä tarkastellaan Pekka Aulan esittelemien viestinnän kaksoisfunktion ja organisaation areenan käsitteiden kautta. Tutkimuksen empiirinen osio on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka aineisto koostuu yhdeksästä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Tutkimus toteutettiin kansainvälisen asiantuntijayrityksen kontekstissa, ja aineistoa varten haastateltiin yhdeksää 25–30-vuotiasta, uransa alussa olevaa asiantuntijaa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista sisällönanalyysiä. Analyysissa tunnistettiin inspiroivalle johtajalle neljä profiilia: ihmiskeskeinen valmentaja, visionääri, asiantuntija ja arvojohtaja. Näistä ihmiskeskeisen valmentajan profiili nousee vallitsevaan asemaan. Inspiroivan johtajan profiilit eivät ole toisensa poissulkevia, vaan yksittäinen kuvaus inspiroivasta johtamisesta tyypillisesti sisältää osa-alueita useammasta profiilista. Inspiroivaan johtamiseen liittyy odotus johtajan inhimillisyydestä, yksilöllisyyden huomioimisesta ja osallistavuudesta tiiminvetäjän roolissa. Samaan aikaan johtajilta odotetaan kykyä asettaa selkeitä tavoitteita ja määritellä keinot näihin tavoitteisiin pääsemiseksi sekä pyrkimystä tuoda esille työn merkitystä. Lisäksi inspiroivaan johtamiseen liitetään ajatus johtajan vahvasta asiantuntijuudesta omalla alallaan. Tämän myös ajatellaan perustavan toimintansa eettiselle ja humaanille arvopohjalle. Inspiroiva johtaminen rakentuu pääasiassa spontaaneilla organisaation areenoilla, jotka ovat luonteeltaan vuorovaikutteisia, mahdollistaen suoran dialogin johtajan ja alaisen välillä. Merkittävimpään rooliin nousevat epämuodolliset kasvokkaisviestinnän tilanteet. Toisaalta tutkimus osoittaa, että inspiroiva johtaminen rakentuu tietyiltä osin myös institutionaalisilla areenoilla, kuten projektipalavereissa tai muissa formaaleissa kokoontumisissa. Inspiroivan johtamisen rakentumisen kannalta suotuisaa viestintäympäristöä kehystää integroivan viestinnän kautta artikuloitu yhteinen päämäärä, strategia sen saavuttamiseksi, jaetut arvot sekä tiimin yhteenkuuluvuuden tunne. Tämä integroivan viestinnän kehys puolestaan pitää sisällään dissipatiiviseen viestintään painottuvia areenoja, jotka mahdollistavat epämuodolliset, spontaanit ja inhimilliset kohtaamiset johtajan ja alaisten välillä, kaksisuuntaisen ajatusten vaihtamisen, kyseenalaistamisen sekä vapauden tuoda esille uusia ideoita ja tehdä työtä parhaaksi katsomallaan tavalla. Nuoret asiantuntijat haluavat tulla kuulluksi, ja kokemus kuulluksi tulemisesta muodostuu usein kokemukseksi inspiroivasta johtamisesta, mikä osoittaa kaksisuuntaisen viestinnän voiman inspiroivan johtamisen rakentumisessa. Tämä odotus pätee riippumatta siitä, millaisia merkityksiä johtajaan itsessään liitetään. Tuloksista huomataan, että nuorten asiantuntijoiden inspiroivaan johtamiseen liittämät merkitykset vastaavat transformationaalisen johtamisen mallia sen koko laajuudessa. Toisin sanoen ne eivät rajaudu pelkkään inspiroivan johtamisen teoriaan. Tarkasteltaessa rinnakkain inspiroivaan johtajaan liitettyjä merkityksiä sekä viestintää, jossa inspiroivan johtamisen nähdään rakentuvan, huomataan niiden kertovan yhtenäistä tarinaa inspiroivasta johtamisesta. Tämä yhdenmukaisuus puolestaan kertoo johtajan toiminnan ja viestinnän keskinäisestä erottamattomuudesta inspiroivan johtamisen kontekstissa. Tutkimuksessa myös todetaan merkityksellistäminen olevan aina yksilökohtaista ja kontekstisidonnaista, mikä tarkoittaa sitä, ettei inspiroivan johtamisen rakentumiselle voi muodostaa universaalia kaavaa. Inspiroivaan johtamiseen liitettävät merkitykset riippuvat lopulta aina sen toimijan tulkinnoista ja tavoista arvottaa asioita, jonka näkökulmasta inspiroivaa johtamista halutaan ymmärtää.
  • Jaakola, Vesa (2009)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli nuorten vaaliehdokkaan valitsemiseen liittyvän problematiikan tutkiminen. Tutkimus tehtiin nuorten suosiman IRC-Gallerian vaalikoneen ja haastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin viittätoista 15–25-vuotiasta nuorta (mukana yksi 14- ja yksi 28-vuotias). Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, jossa vaalikonekysymyksiin vastattaessa kysyttiin perusteluja vastauksiin ja ehdokasvalinnan kriteereihin. Myös vaalikonekyselyn vastausajat mitattiin analyysia varten. Teoriatausta muodostui teoriatriangulaatiosta eli politiikan, kognitiotieteen ja sosiaalipsykologian teorioista. Teorian ytimen muodosti kognitiotieteellinen näkemys, jonka mukaan ihmisen kognitiossa operoi kaksi päätöksentekoon liittyvää systeemiä: Järjestelmä 1 (intuitiivinen) ja Järjestelmä 2 (rationaalinen). Englanninkielisessä tutkimuskirjallisuudessa näistä kahdesta ajattelu- tai tiedonkäsittelyjärjestelmän vaihtoehtoisesta reitistä käytetään nimitystä two system tai dual-process theories. Järjestelmä 1:lle on ominaista: nopeus, helppous, alttius tunteiden vaihteluille sekä riittämättömyys loogisten suhteiden käsittelyyn. Järjestelmä 2 puolestaan perustuu premissien loogiseen käsittelyyn, mitä voisi kuvailla deduktiomaisella tai induktiomaisella päättelyllä. Politiikan tutkimuksessa nämä kaksi ajattelu- tai tiedonkäsittelyjärjestelmän vaihtoehtoista reittiä on huomioitu mm. rajoitetun rationaalisuuden näkemyksessä. Tutkimuksen näkökulmana oli se, miten rajoitetun rationaalisuuden piiriin kuuluvan Kahnemanin ja Tverskyn aloittama ja myöhemmin Kahnemanin, Slovicin ja Tverskyn täydentämät tutkimussuuntaus – heuristiikat ja vinoumat (heuristics and biases) – esiintyivät ja vaikuttivat tutkimusaineistossa. - Termi heuristiikka suomennetaan nykyisin yleensä nyrkkisäännöksi ja heuristiikka-sana tulee kreikan kielestä heureka eli löysin. Terminä se tarkoittaa jonkin asian keksimistä tai löytämistä, ilman että asiaan käyttää suuresti kognitiivisia voimavaroja, kuten esim. päättelyä. Tutkimuskysymyksinä olivat minkälaiset heuristiikat (nyrkki- ja peukalosäännöt ja kognitiiviset oikotiet ja vinoumat) liittyivät vaalikoneen kysymyksiin ja minkälaisia heuristiikkoja ilmeni ehdokasvalinnassa. Tutkimuksella haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1) Minkälaisia heuristiikkoja ilmenee vaalikoneeseen vastattaessa ja ehdokkaan valinnassa? 2) Miten heuristiikat vaikuttavat päättelyyn vaalikonekysymyksiin vastattaessa ja ehdokasvalinnassa? Analyysissa poimittiin haastateltavien puheesta teoriaosuudessa määriteltyjä heuristisia sitaatteja, jotka myös litteroitiin. Seuraavaksi tutkittiin ajan vaikutusta vastauksen päättelyprosessiin. Lopulta sovelletun argumenttianalyysin avulla tutkittiin heuristiikkojen vaikutusta päättelyprosessiin. Tutkimusaineistosta ilmeni teoriaosuudessa määriteltyjä heuristiikkoja runsaasti. Vastausaikojen mittaamisella voitiin havaita enimmäkseen Järjestelmä 1:n käyttöä vaalikonekysymyksiin vastattaessa. Heuristiikkojen avulla muodostettiin päättelyyn tarvittavia premissejä. Kaiken kaikkiaan heuristiikkojen tarkoituksena näyttää olevan vaalikonekysymyksiin ja ehdokkaaseen liittyvien päätösvalintojen helpottaminen ja nopeuttaminen.
  • Mouhu, Nina (2017)
    Keväällä 2015 voimaan tulleen uudistetun sosiaalihuoltolain yksi keskeinen painopistealue on sosiaalisen kuntoutuksen palvelujen kehittäminen ja lisääminen erityisesti nuorten osallisuuden takaamiseksi. Nuorten sosiaalisella kuntoutuksella pyritään edistämään vuoden 2013 alussa voimaan tulleen nuorisotakuun toteutumista eli nuorten sijoittumista ja sitoutumista työhön, työkokeiluun, työpajatoimintaan, opiskeluun tai kuntoutukseen. Nuorten sosiaalisen kuntoutuksen palvelujen tuottajina järjestöillä ja muilla kolmannen sektorin toimijoilla on merkittävä rooli. Tämän pro gradu -tutkielman aineisto on kerätty yhteistyössä kolmatta sektoria edustavan lukijärjestön kanssa, joka tuottaa uuden sosiaalihuoltolain määrittelyä vastaavia nuorten sosiaalisen kuntoutuksen palveluja erityisesti oppimisessaan ja opiskelussaan haasteita kohdanneille. Tutkimuksessa tarkastellaan itsenäistymisvaiheessa olevien nuorten erilaisten oppijoiden oppimisen haasteita sekä arjenhallintaa sosiaalisen toimintakyvyn ja sosiaalisen kuntoutuksen viitekehyksessä. Tutkimuksessa kysytään, mikä merkitys oppimiseen liittyvillä haasteilla on nuorten sosiaaliselle toimintakyvylle sekä millaista tukea he tarvitsevat ja miten sosiaalinen kuntoutus auttaa arjessa selviytymisessä. Tässä sosiaaliseen konstruktivismiin nojautuvassa kvalitatiivisessa tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa itsenäistymisvaiheessa olevaa erilaista oppijaa, jotka osallistuivat tutkimukseen täysi-ikäisinä omalla suostumuksellaan. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluaineistoa täydennettiin osallistuvan havainnoinnin keinoin kerätyllä aineistolla. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Haastatteluaineiston analyysissa edettiin tiiviistä lukemisesta tietokoneavusteiseen koodaamiseen haastattelurungon teemojen ohjaamana. Alkuvaiheen koodauksen jälkeen aineistoa tiivistettiin ja koodeja yhdistettiin tutkimuksen viitekehyksen sekä tutkimuskysymysten ohjaamana. Jatkokäsittelyyn otettiin vain ne aineistokohdat, joissa puhuttiin tutkimustehtävän mukaisesti nuorten erilaisten oppijoiden yksilöllisistä tarpeista, tukemisesta ja arkielämän hallinnasta. Analyysin viimeisintä vaihetta ohjasi Abraham Maslowin (1970 [1954]) tarveteoria ja Sirpa Kannasojan (2013) määritelmä nuorten sosiaalisesta toimintakyvystä ja tarkemmin tätä määrittävät käsitteet suunnitelmallisuus, lojaalius ja itsevarmuus. Havainnointiaineiston analysoinnissa edettiin saman logiikan mukaan kuin litteroidun haastatteluaineiston kanssa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta nuorten erilaisten oppijoiden oppimiseen liittyvien haasteiden näyttäytyvän arkielämän osa-alueilla yksilöllisesti painottuen ja sen vuoksi myös tuen tarpeet eri tarvetasoilla näyttäytyvät yksilöllisinä. Tiivistäen voidaan todeta, että arkielämän eri osa-alueilla vaadittavien taitojen vahvistumiseksi nuoret tarvitsevat itsenäistymisvaiheessa luonnolliseen ympäristöön jalkautunutta tukea yksilöllisesti painottaen. Tämän lisäksi erityisesti nuoret hyötyvät tuesta, joka auttaa itsetuntemuksen lisääntymisessä. Mitä tietoisempia nuoret ovat omista voimavaroistaan ja tuen tarpeistaan, sitä vahvempi on heidän sosiaalinen toimintakykynsä. Sosiaalisen kuntoutuksen keinoin voidaan tukea sekä konkreettisten arkielämässä tarvittavien taitojen omaksumista että itsetuntemuksen lisääntymistä siten, että nuorten sosiaalinen toimintakyky vahvistuu ja tätä kautta oman elämän ohjaaminen on aiempaa tietoisempaa. Tutkimustuloksia tarkasteltaessa voidaan kuitenkin todeta, että tuki kohdennettuna yksilötasolle nykymuodossaan ei yksin riitä, jotta nuoret pääsisivät etenemään elämässään ja arjessaan suunnitelmallisesti. Voidaan siis esittää kysymys, miten muuttaa yhteiskunnallisia rakenteita ja palvelujärjestelmää siten, että nuorten erilaisten oppijoiden kohdalla mahdollisuuksien tasa-arvo ja tätä kautta koettu osallisuus voisi toteutua nykyistä paremmin.
  • Helinen, Anni (2012)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan nuorten hyvinvointia pitkittäistutkimuksella. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään nuorten elämäntyytyväisyydessä, itsetunnossa ja depressiossa mahdollisesti tapahtuneita muutoksia kolmen mittauskerran välillä ja sitä, mitkä tekijät selittävät nuorten elämäntyytyväisyyttä, itsetuntoa ja depressiota. Vanhempien tuen yhteys nuorten hyvinvointiin oli tarkastelun kohteena, samoin kuin tyttöjen ja poikien väliset erot elämäntyytyväisyydessä, itsetunnossa ja depressiossa. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty subjektiivisen hyvinvoinnin näkemystä. Lisäksi teoriaosassa on esitelty nuorten hyvinvointia, elämäntyytyväisyyttä, itsetuntoa ja depressiota sekä vanhempisuhteita koskevia tutkimuksia. Tutkimuksen aineisto on osa Finnish Education Transitions (FinEdu) Studies —tutkimushanketta, joka on toteutettu yhteistyössä Jyväskylän yliopiston ja Helsingin yliopiston tutkijakollegiumin kanssa. Aineistoa on kerätty yhteensä viisi kertaa, tässä tutkimuksessa käytettiin kolmen mittauskerran (T1, T2, T3) dataa. Tutkimus oli pääasiassa pitkittäistutkimus, mutta siihen on sisällytetty myös poikkileikkaustarkastelua. Menetelminä tutkimuksessa käytettiin yksisuuntaista varianssianalyysiä (ANOVA), toistettujen mittausten varianssianalyysiä (ANOVA) ja hierarkkista regressioanalyysiä. Tuloksista käy ilmi, että nuorten elämäntyytyväisyys on hieman laskenut mittauskertojen T2 ja T3 välillä. Depression kokeminen sen sijaan oli hieman lisääntynyt T2 ja T3välillä. Itsetunnossa ei tapahtunut muutosta mittauskertojen välillä. Tulokset osoittavat, että tytöt arvioivat elämäntyytyväisyytensä hieman huonommaksi kuin pojat. Tytöt kokevat hieman enemmän masennusta kuin pojat ja heillä on vähän huonompi itsetunto kuin pojilla. Koetun vanhempien tuen suhteen tytöt ja pojat eivät eroa toisistaan. Hierarkkiset regressioanalyysit osoittavat, että elämäntyytyväisyys ajankohtina T2 ja T1 on yhteydessä elämäntyytyväisyyteen ajankohtana T3. Myös vanhempien tuki ajankohtana T3 selittää elämäntyytyväisyyttä. Itsetunto ajankohtina T2 ja T1 sekä vanhempien tuki ajankohtana T3 ovat yhteydessä itsetuntoon ajankohtana T3. Depressio ajankohtina T2 ja T1 sekä vanhempien tuki ajankohtina T3 ja T2 ovat yhteydessä ajankohdan T3 depressioon. Tulokset pääosin tukivat aiempia tutkimustuloksia. Aiemmissa tutkimuksissa on myös havaittu tyttöjen itsetunnon olevan heikompi kuin pojilla. Tytöt myös kärsivät masennuksesta enemmän kuin pojat. Nuorten elämäntyytyväisyydestä on tehty huomattavasti vähemmän tutkimusta. Myös vanhempisuhteiden on havaittu olevan nuorten hyvinvoinnille tärkeää. Kaiken kaikkiaan tämän tutkimuksen perusteella nuorten hyvinvoinnista muodostui melko positiivinen kuva: Nuoret ovat arvioineet elämäntyytyväisyytensä ja itsetuntonsa melko korkealle ja masennusta koetaan melko vähän.
  • Kesäranta, Juulia (2023)
    Tutkielmassa tarkastellaan nuorten käsityksiä verkkovälitteisestä groomingista. Tutkielmassa paneudutaan erityisesti tyttöjen ja poikien käsityksiin groomingin uhrin asemasta, groomaajasta ja grooming-tilanteen etenemisestä. Tutkielman viitekehys pohjautuu verkkovälitteisen groomingin kokonaisvaltaiselle määrittelylle. Verkkovälitteisellä groomingilla viitataan toimintaan, jossa tekijä eli groomaaja pyrkii erilaisin keinoin houkuttelemaan lapsen tai nuoren seksuaalisiin tarkoituksiin kanssaan verkkoympäristöä hyödyntäen. Verkkovälitteiselle groomingille on ominaista uhrin ja groomaajan välisen luottamus- ja valtasuhteen väärinkäyttö, groomaajien käyttämät houkuttelustrategiat ja groomingin prosessimainen luonne. Tutkielman aineisto on kerätty fokusryhmäkeskusteluilla, joihin osallistui yksitoista 12–17- vuotiasta nuorta. Fokusryhmäkeskusteluja toteutettiin kaksi ja ne järjestettiin Tyttöjen Talon ja Poikien Talon valmiissa tyttö- ja poikaryhmissä. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Aineistossa korostui tyttöjen ja poikien käsitysten erot, minkä vuoksi analyysissa on kiinnitetty huomiota keskustelujen sukupuolittaisiin eroavaisuuksiin. Tutkimustulokset osoittavat, että nuorten käsitykset verkkovälitteisestä groomingista ovat moninaisia. Uhri näyttäytyi keskusteluissa valtasuhteen heikompana osapuolena, aktiivisena toimijana ja syyllisenä tilanteeseen ja sen etenemiseen. Käsitykset groomaajasta olivat kaksijakoiset. Groomaaja käsitettiin pahana henkilönä, mutta suhde groomaajan nähtiin myös mahdollisuutena johonkin hyvään. Grooming-tilanteen eteneminen ja päättyminen käsitettiin useilla eri tavoilla. Tilanne saattoi edetä ja päättyä neutraalisti tai uhrin näkökulmasta epäsuotuisasti tai myönteisesti. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää laadittaessa verkkovälitteisestä groomingista käytännön ohjeistuksia niin lapsille ja nuorille, ammattilaisille kuin vanhemmillekin. Tulosten perusteella tärkeää on ihmisten tietopohjan kasvattaminen ilmiöstä. Nuorille tulisi painottaa sallitun ja ei-sallitun kanssakäymisen rajoja aikuisten kanssa verkossa. Myös uhria syyllistävään ja vastuuttavaan kulttuuriin ja asenteisiin tulisi vaikuttaa, jotta uhrilla olisi matalampi kynnys tuoda grooming-tilanne esiin ilman tarpeetonta häpeää.
  • Kuittinen, Riikka (2013)
    Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jossa tuodaan esille lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä nuoren kiireellisen sijoituksen aikaisesta arviointityöstä, joka on toteutettu ostopalvelulaitoksessa. Tutkielmassa nuorena pidetään 12-17-vuotiasta. Kiireellisten sijoitusten määrä on viimeisen kymmenen vuoden aikana noussut. Viimeisen kymmenen vuoden aikana sosiaalialalle on myös vahvasti ajettu ja toteutettu palvelurakenteen muutosta. Palvelurakenteen muutos merkitsee yksityisten palveluntarjoajien tuloa sosiaalialan markkinoille. Tämä tarkoittaa lastensuojelussa sitä, että nuorten kiireelliset sijoitukset toteutetaan kuntien omien vastaanottokotien lisäksi myös ostopalvelulaitoksissa, jotka ovat yksityisessä omistuksessa. Tutkielmassani tarkastellaan näitä kahta edellä mainittua ilmiötä, kiireellistä sijoitusta ja sen aikaista arviointityötä sekä palvelurakenteen muutosta. Ensimmäinen tutkielmani tutkimuskysymys on: Millaisia näkemyksiä sosiaalityöntekijöillä on nuoren kiireellisen sijoituksen yhteydessä ostopalvelulaitoksissa tehdystä arviointityöstä? Ensimmäiselle tutkimuskysymykselle on tarkentava alakysymys: Millaista arviointityötä sosiaalityöntekijät tarvitsevat ostopalvelulaitoksilta oman työnsä tueksi? Toinen tutkimuskysymys on: Millainen merkitys ostopalvelulaitoksen tekemällä arviointityöllä on sosiaalityöntekijälle hänen tehdessään nuorta koskevia päätöksiä? Olen haastatellut tutkielmaani varten kahdeksaa (N=8) Etelä-Suomen lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijää. Laadullisen tutkielmani tutkimusmetodologia on fenomenografia. Aineiston analyysi on toteutettu myös monivaiheisena fenomenografisena analyysinä. Haastateltavat toivat esille ostopalvelulaitosten suuret laadun vaihtelut nuoren kiireellisen sijoituksen aikana tehdystä arviointityöstä. Haastateltavat olivat tyytyväisiä nuoren kanssa työskentelyyn arviointityön aikana. Toinen suuri puute, jonka haastateltavat nostivat esille, on perheen kanssa tehtävä työ, joka on jokaisen haastateltavan mukaan puutteellista. Haastateltavilla oli paljon toiveita niistä asioista, joihin he toivoivat muutosta, jotta heidän työnsä olisi sujuvampaa. Palvelurakenteen muutos sosiaalialalla ei näyttäydy tämän tutkielman valossa ainoastaan positiiviselta ilmiöltä. Yksityisen palveluntarjoajan ja julkisen sektorin työntekijöiden yhteistyö ei aina suju saumattomasti ja haasteita työlle riittää. Kilpailutus ja taloudellisen voiton tavoittelu ovat esimerkkejä niistä asioista, jotka saattavat hankaloittaa sosiaalialalla suureksi ilmiöksi noussutta yksityistämistä.
  • Holstila, Anna-Leena Ilona (2012)
    Tutkielman tavoitteena on suomalaisnuorten kokeman väkivallan pelon yleisyyden ja jakautumisen kuvaaminen ja pelkoon yhteydessä olevien tekijöiden kartoittaminen. Monien kirjoittajien mukaan pelko ja turvattomuus ovat tulleet yhteiskunnassa aikaisempaa keskeisemmiksi. Rikollisuuden pelko ja turvattomuus on tutkimuskirjallisuudessa nähty monenlaisten yhteiskunnallisten muutosten seurauksiksi ja negatiivisten yhteiskunnallisten kehityskulkujen, kuten tilallisen eriytymisen, julkisen tilan katoamisen ja hyvinvointivaltion rapautumisen, aiheuttajiksi. Pelkoa on aikaisemmassa tutkimuksessa usein selitetty joko yksilöihin kohdistuneella rikollisuudella ja rikosriskillä tai muiden kuin rikollisuuteen liittyvien elämän epävarmuustekijöiden heijastumisella rikollisuuden pelon kokemuksiin. Tutkielmassa tarkastellaan näiden kahden rikollisuuden pelon selitysmallin soveltuvuutta suomalaisnuorten kokeman väkivallan pelon selittämiseen. Tutkimuksessa käytetään kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä logistista regressionanalyysiä ja ristiintaulukointia. Tutkimusaineistona käytetään Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen Nuorisorikollisuuskyselyä vuodelta 2008. Nuorisorikollisuuskysely on itse ilmoitetun rikollisuuden kysely, jonka perusjoukkona ovat peruskoulun yhdeksättä luokka-astetta käyvät nuoret. Keväällä 2008 toteutettuun kyselyyn vastasi 5826 oppilasta 70 eri koulusta. Kyselyn vastausprosentti oli 86. Tutkimuksessa selvisi, että väkivallan pelko ei kosketa suurinta osaa nuorista, mutta merkittävä osa nuorista kuitenkin pelkää väkivaltaa ainakin yhdessä paikassa. Tutkimuksessa tarkasteltiin väkivallan pelon kokemista iltaisin kotikunnan tai kaupungin keskustassa, nuoren omalla asuinalueella, iltaisin julkisissa liikennevälineissä, koulumatkalla, koulun pihalla välitunnilla sekä kotona. Ainakin yhdessä näistä paikoista väkivallan pelkoa kokee 37 prosenttia tytöistä ja 21 prosenttia pojista. Tulosten perusteella väkivallan pelkääminen on yhteydessä rikosuhrikokemuksiin, sukupuoleen, perheen taloudelliseen tilanteeseen, nuoren ja tämän vanhempien välisiin suhteisiin, kuntatyyppiin ja itsekontrolliin. Pelon yhteys selittäviin tekijöihin kuitenkin vaihtelee sen mukaan, missä paikassa pelkäämisestä on kysymys. Esimerkiksi tyttöjen riski pelätä väkivaltaa on poikien riskiä suurempi keskustassa, asuinalueella ja julkisissa liikennevälineissä, mutta ei kotona, koulumatkalla tai koulun pihalla. Koulun pihalla pojilla on suurempi riski pelätä väkivaltaa kuin tytöillä. Uhrikokemuksista taas vanhempien harjoittama ruumiillinen kuritus on yhteydessä lisääntyneeseen väkivallan pelon riskiin ainoastaan nuoren kotona. Nuorten kokema väkivallan pelko näyttää siis olevan eri paikoissa erilaista. Pelon rikosperustaisuutta edustavien ja muiden yleistä turvattomuutta edustavien tekijöiden soveltuvuudesta nuorten kokeman väkivallan pelon selittämiseen selvisi tutkimuksen perusteella, että molempia selitysmalleja edustavat tekijät näyttävät selittävän koettua pelkoa. Kuitenkin muut kuin omiin rikollisuuskokemuksiin liittyvät tekijät näyttävät selittävän paremmin suurinta osaa koetusta pelosta. Silti verrattain harvinaiset kotona pelkääminen ja koulun pihalla välintunnilla pelkääminen selittyvät tulosten perusteella paremmin uhrikokemuksilla kuin muilla yleistä turvattomuutta edustavilla tekijöillä. Kokonaisuudessaan tutkimus osoittaa, että koettu väkivallan pelko on myös yhteiskunnallinen ja sosiologinen, laajemmin yleiseen epävarmuuteen kytkeytyvä ilmiö, eikä yksinomaan rikollisuuskokemusten seurausta.
  • Rissanen, Hanna (2020)
    Tämä pro gradu -tutkimus käsittelee Ohjaamoissa asioivien nuorten kokemuksia työn merkityksistä ja työelämän odotuksista prekaarissa työmarkkinatilanteessa. Prekaarissa epävakaassa ja epävarmassa työmarkkinatilanteessa yhteiskunnan ja työn muutokset tulevat osaksi nuorten arkea ja odotuksia tulevaisuudesta. Tässä tutkimuksessa kysytään, mitä merkityksiä nuoret asettavat työlle, millaisia odotuksia he kokevat työmarkkinoiden taholta ja kuinka ohjaamo vastaa nuorten tarpeisiin muuttuvilla prekaareilla työmarkkinoilla. Teoreettisena lähtökohtana käytetään prekarisaation teoriaa, työn muutoksen- ja arvojen tutkimusta, sekä yrittäjäminuuden ja ylivirittyneen toimijuuden käsitteitä. Työn muutokset ja teoria postfordistisen yhteiskunnan kehityslinjoista taustoittavat sitä yhteiskunnallista ympäristöä, jossa työmarkkinoille tulossa olevat nuoret elävät. Käsittelen tässä tutkimuksessa prekaarisuutta ilmiönä, nuorten toimijuutta prekaareilla työmarkkinoilla sekä moraalisia oletuksia, joita suomalaisessa yhteiskunnassa työelämään liittymiselle asetetaan. Tutkimus on toteutettu osana Kohtaamo -hankkeen kolmivuotista Ohjaamoista työelämään seurantatutkimusta. Tutkimuksessa tarkastellaan nuorten aikuisten polkua työelämään sekä Ohjaamoista saatua työllistymisen tukea osana siirtymiä. Haastattelut on kerätty pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa Ohjaamossa syksyllä 2018. Tässä tutkielmassa on käytetty aineistona kymmentä 19-28-vuotiaan nuoren haastattelua. Haastattelut on toteutettu puolistrukturoituina teemahaastatteluina hyödyntäen elämänviiva (life-line) menetelmää keskustelun herättäjänä. Tutkimuksen analyysi on toteutettu teoriaohjaavana sisällönanalyysina, jossa heijastellaan tutkimuksen tuloksia aiempaan tutkimukseen ja teoriaan. Tutkimukseen osallistuneet nuoret näkivät työn merkityksellisenä ja itsearvoisena oman elämän ja itsenäisyyden rakennuskappaleena. Työ oli nuorille arkea, rutiinia, kunnollisuutta ja kunniallisuutta. Työn kautta haluttiin toteuttaa itseä, saada merkityksellisyyden kokemuksia ja kokea sosiaalista yhteenkuuluvuutta. Työn puuttuminen koettiin negatiivisena ja elämänsuunnittelun mahdollisuuksia heikentävänä tekijänä. Työ nähtiin kyseenalaistamattomana osana aikuistumista ja elämänkulkua. Nuoret kokivat työmarkkinoiden odottavan valmiutta, osaamista, koulutusta, työkokemusta, stressinsietokykyä ja erilaisia persoonaan meneviä ominaisuuksia. Nuoret kokivat, että heidän täytyy markkinoida ja tuotteistaa omaa osaamistaan päästäkseen osalliseksi työmarkkinoista, joiden jäsenyys koetaan merkityksellisenä. Haastatellut nuoret hakivat Ohjaamosta tukea työmarkkinoille ja koulutukseen sijoittumiseen. Ohjaamo vastasi nuorten tarpeeseen tarjoamalla tukea työn hakuun, itsensä markkinoimiseen sekä ammatillisiin- ja itsenäistymiseen liittyviin pohdintoihin aktivoiden nuorta kohti työmarkkinoita. Ohjaamo tarjosi myös sosiaalisia kontakteja, kasvokkaista kohtaamista ja vertaistukea. Prekaarissa epävarmassa työmarkkinatilanteessa nuoret halusivat työltä ja palveluilta arkea, rutiinia, turvallisuutta, sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja mahdollisuuden toteuttaa itseään. Nuoret vastaavat epävarmuuteen ja vaatimuksiin aktiivisuuden ja yritteliäisyyden kautta. Nuoret myös aktiivisesti kyseenalaistavat heille asetettuja odotuksia ja kapinoivat vaatimuksia vastaan.
  • Aro, Ville (2020)
    Nuoret joutuvat tekemään koulutukseen liittyviä valintoja yhä aikaisemmassa iässä. Peruskoulun lopussa tehdään päätöksiä, joilla voi olla hyvin kauaskantoisia vaikutuksia loppuelämään. Pääsykoeuudistuksen myötä ylioppilastutkinnolla on yhä isompi rooli korkeakouluhaussa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan koulutuksellisten pyrkimysten yhteyttä sosiologisiin sekä psykologisiin tekijöihin peruskoulun päättyessä. Sosiologisilla tekijöillä tarkoitetaan tässä tutkielmassa sukupuolta sekä nuoren vanhempien sosioeko-nomista asemaa. Psykologisilla tekijöillä taas tarkoitetaan motivaatio sekä yksilön kognitiivisia kykyjä eli koulumenestystä. Motivaatiota tarkastellaan yleisen koulumotivaation- että oppiainekohtaisen opiskelumotivaation kautta. Peruskoulun päättyminen on keskeinen elämänsiirtymä nuorilla. Tässä vaiheessa pakollinen koulutus loppuu ja pitää valita meneekö jatkamaan opiskelua lukioon vai ammattikouluun. Tutkielma on toteutettu kolmen tutkimuskysymyksen kautta 1) Minkälaisia koulutuksellisia pyrkimyksiä nuorilla on peruskoulun lopussa? 2) Miten sosioekonominen tausta, sukupuoli ja motivaatio selittävät nuorten koulutuksellisia pyrkimyksiä? ja 3) Miten koulutukselliset pyrkimykset peruskoulun lopussa selittävät koulutuksellista statusta kymmenen vuotta myöhemmin? Tässä tutkielmassa hyödynnetään FinEdun keräämää aineistoa. Aineisto on kerätty Keski-Suomalaisissa kouluissa. Kyseessä on pitkittäisaineisto, jonka kerääminen on aloitettu vuonna 2003, jolloin nuoret ovat olleet peruskoulun yhdeksän-nellä luokalla. Aineistossa hyödynnetään ensimmäistä mittausajankohtaa vuodelta 2003 sekä viimeisintä mittausajankohtaa vuodelta 2014, jolloin peruskoulun päättymisestä on kymmenen vuotta. Tutkimuksen analyysit on suoritettu kvantitatiivisilla menetelmillä ja muuttujien välisiä yhteyksiä on tarkasteltu lineaarisella regressiolla. Tutkielman keskeisin teoriapohja perustuu Ecclesin odotusarvoteoriaan. Odotusarvoteorian mukaisesti sosiologiset tekijät ja psykologiset tekijät ovat yhteydessä odotusarvoon eli tässä tutkimuksessa koulutuksellisiin pyrkimyksiin. Useissa tutkimuksissa on havaittu, että koulutukselliset ja ammatilliset pyrkimykset ovat vahvasti yhteydessä myös toteutuneisiin koulutus- ja ammattivalintoihin. Tutkielmassa suoritettujen analyysien perusteella koulutukselliset pyrkimykset näyttäisivät olevan vahvasti yhteydessä koulumenestykseen ja matemaattisten aineiden opiskelun motivaatioon. Havaittiin myös, että sekä sosiologiset, että psyko-logiset korreloivat vahvasti keskenään. Jatkossa tulisi tutkia lisää miten koulutukselliset pyrkimykset ovat yhteydessä ammatinvalintaan ja opiskelupolkuihin, sekä miten nämä ovat muuttuneet ajan myötä. Toinen tärkeä teema on myös maahanmuuttajataustaisten nuorten ja kantaväestön välisten erojen tutkiminen. OECD PISA -mittauksissa on havaittu kasvavia eroja kantaväestön ja maahanmuuttajataustaisten nuorten koulumenestyksessä.
  • Simola, Noora (2020)
    Tämä tutkielma tarkastelee minkälaisia neutralisaatioita, eli perusteluita nuoret koulu-uhkaajat esittävät teoilleen hyödyntäen kriminologista neutralisaatioteoriaa sekä oppimisteoriaa. Koulu-uhkaukset ja koulusurmat ovat muovanneet kouluväkivallan ilmiötä ja luoneet pelkoa uudesta potentiaalisesta vakavasta kouluväkivaltatapauksesta koulujen arkeen. Aiempi tutkimus on keskittynyt koulusurmia ympäröiviin näkökulmiin sekä koulu-uhkaajien tai uhkausten arviointiin. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia nuorten esittämien neutralisaatioiden eri muotoja. Aineistona on vuosien 2013-2018 poliisien kirjaamat esitutkintapöytäkirjat, jotka sisältävät alle 30-vuotiaiden nuorten esittämät poliisien tutkimat koulusurmauhkaukset. Esitutkintapöytäkirjoissa (33 kpl) oli 41 uhkaajaa, joiden ikä vaihteli 11–27-vuoden välillä ja joista enemmistö oli poikia, mutta joukossa oli myös tyttöjä. Analyysi tehtiin laadullisen teorialähtöisen sisällönanalyysimenetelmän avulla. Aineistosta nousee esiin viittä klassista neutralisaatiota ja 11 ei-klassista neutralisaatiota sekä kolme aiemmalle tutkimukselle verrattain tuntematonta ei-klassista neutralisaatiota. Tarkastelun painopisteenä olivat sukupuolen ja tekoympäristön osalta esiintyvät eroavaisuudet neutralisaatioissa sekä oppimisen ilmeneminen aineistossa. Tulosten mukaan nuoret koulu-uhkaajat neutralisoivat tekojaan klassisilla tavoilla vetoamalla useimmiten ajattelemattomuuteen, vitseihin, väärinkäsityksiin, vihaisuuteen ja muiden vuoksi tekemiseen. Joukossa esiintyy myös ei-klassisia neutralisaatioita, kuten aikomuksen kieltämistä, kätkeytymistä epätäydellisen tiedon taakse ja tekojen kielellä ilmaisemista sekä huomiohakuisuutta. Neutralisointitavat erosivat lievempien ja vakavampien uhkaustapausten uhkaajien välillä etenkin uhrin kieltämisen ja korkeampiin periaatteisiin vetoamisen sekä tekojen kielen osalta. Tytöt neutralisoivat enemmän sisältä kumpuavilla tavoilla korostamalla luonnetta, mielenlaatua ja syvää ihailua tai vihaa. Pojat puolestaan vetosivat useammin vitseihin ”verukkeina” ja korostivat vaikeuksiaan sekä hakivat huomiota. Verkkouhkaajat vetosivat huomiohakuisuuteen ja ilmensivät paljon oppimista. Tulokset tukevat myös kriminologista oppimisteoreettista näkemystä siitä, että rikollisuudelle suotuisia määritelmiä, ilmauksia, neutralisaatioita ja rikostekniikoita voidaan oppia. Tulokset ovat yhteneväisiä aiemman tutkimuksen kanssa, etenkin lievempien koulu-uhkaustapausten uhkaajien esittämien neutralisaatioiden osalta. Lisäksi ne syventävät sitä, tarjoten uudenlaisia neutralisaatioita ja ilmentäen eroavaisuuksia sukupuolen sekä tekoympäristön osalta. Koulu-uhkaajien neutralisaatioiden eroavaisuuksien tutkiminen on haastavaa aiemman tutkimuksen vähäisyyden vuoksi. Koulu-uhkaukset vaikuttavat siirtyneen osittain verkkoympäristöön ja vakavampien uhkausten taustalla ilmenee enemmän suunnitelmallisuutta ja teon valmistelua. Tulosten valossa koulu-uhkausten tutkiminen laajalla aineistolla ja eri näkökulmista on aiheellista, jotta ilmiön ajallista kehittymistä voidaan ymmärtää ja interventioita kehittää.
  • Aho, Aleksi (2019)
    Luottamus on tärkeää koko yhteiskuntaa ajatellen. On hyvin oleellista, että ihmiset luottavat instituutioihin ja niiden toimintaan, sillä ihmisten elämä olisi turvatonta ja epävarmaa, jos he eivät luottaisi yhteiskunnan instituutioiden kykyyn tai tahtoon hoitaa niille asetettuja velvollisuuksia ja tehtäviä. Suomessa kansalaisten luottamus instituutioihin on perinteisesti ollut hyvin korkeaa. Erityisen luottavaisia ihmiset ovat olleet turvallisuusinstituutioiden eli puolustusvoimien sekä poliisin toimintaan. Tässä tutkielmassa on tarkasteltu nuorten 18-19 vuotiaiden luottamusta puolustusvoimiin. Luottamus puolustusvoimiin on Suomessa Euroopan korkeinta, mikä tarjosi tutkielmalle mielenkiintoisen kehyksen. Luottamusta puolustusvoimiin on aikaisemmin lähestytty lähinnä mielipidetutkimusten ja selvitysten pohjalta, joiden lähtökohtana on ollut ainoastaan yksi kysymys: ”Luotatko puolustusvoimiin”. Luottamus on kuitenkin luonteeltaan niin abstrakti ja moniuloitteinen käsite, että sen tutkiminen ainoastaan yhden kysymyksen avulla on kyseenalaista. Tässä tutkielmassa onkin pyritty menemään tuota yhtä kysymystä syvemmälle ja selvittämään mitkä tekijät vaikuttavat luottamuksen rakentumiseen ja minkä suhteen nuoret luottavat tai eivät luota puolustuvoimiin sekä miten luottamus käsitteenä koetaan. Tutkielman menetelmä on laadullinen ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin lomakehaastattelua sekä ryhmäkeskustelua. Ryhmäkeskusteluja järjestettiin yhteensä neljä, joista jokaiseen osallistui viisi nuorta. Viikkoa ennen ryhmäkeskusteluja, osallistuille jaettiin täytettäväksi kyselylomake, joka johdatteli aiheeseen ja toimi keskustelujen pohjana. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Luottamus näyttäisi aineiston analyysin perusteella kohdentuvan kolmeen eri kategoriaan, jotka ovat: luottamus Suomen puolustuskykyyn, luottamus puolustusvoimien toiminnan asianmukaisuuteen ja tehokkuuteen sekä luottamus puolustusvoimiin tasapuolisen, yhdenvertaisen ja turvallisen palvelusympäristön takaajana. Luottamuksen rakentumiseen vaikuttavat puolustusvoimien oman toiminnan lisäksi yksilötasolla ja yhteiskunnan tasolla tapahtuvat tekijät. Nämä kolme tasoa eivät kuitenkaan ole toisistaan erillisiä vaan tiiviisti yhteydessä toisiinsa. Luottamus puolustusvoimiin näyttäisi olevan subjektiivinen ja kontekstista riippuva käsite, joka saa uusia merkityksiä yksilön elämäntilanteesta, iästä sekä turvallisuustilanteesta riippuen. Luottamus nähdään usein myös lähes itsestäänselvyytenä, jolloin tietoista arviointia luottamuksesta ei pidetä tarpeellisena.
  • Suova, Aura (2017)
    Koulukiusaaminen on yleinen ilmiö ja sitä on tutkittu laajasti. Kiusaamisen vastaisia ohjelmia on kehitetty runsaasti ja niitä käytetään kouluissa paljon. Kuitenkin nuorten omia näkemyksiä toimivista kiusaamisen vähentämisen keinoista on selvitetty verrattaen vähän. Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan nuorten näkemyksiä koulukiusaamisesta, kiusaamisen ehkäisemiseen ja siihen puuttumiseen käytetyistä keinoista sekä sitä, millaisia keinoja nuoret ehdottavat kiusaamisen vähentämiseen. Tutkielmassa tarkastellaan myös sitä, millaisena nuoret näkevät vertaisryhmän roolin kiusaamisen vähentämisessä ja miten nuorten näkemykset vertautuvat yleisesti kouluissa käytössä oleviin keinoihin ja tutkimustuloksiin toimivista kiusaamisen vastaisista keinoista. Analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimus on osa Mannerheimin Lastensuojeluliiton kartoitusta nuorten kokemuksista koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin 12-20 –vuotiailta nuorilta ja se koostuu kiusaamisen ehkäisyä ja siihen puuttumista käsittelevistä haastatteluista, nettikeskusteluista, nuorten kirjoittamista eläytymismenetelmätarinoista ja kyselystä. Tutkielmassa käsitellään ensin tutkimuskirjallisuuden valossa koulukiusaamista ilmiönä ja etenkin ryhmäilmiönä sekä kouluympäristön vaikutusta koulukiusaamisen esiintymiseen. Tutkielmassa esitellään myös aiempaa tutkimusta vertaissuhteiden ja vertaisryhmältä saadun tuen ja sosiaalisen pääoman merkityksestä nuorille. Kirjallisuuskatsauksessa esitellään myös tutkimustuloksia kouluissa käytössä olevien kiusaamisenvastaisten ohjelmien toimivuudesta ja aiempaa tutkimusta nuorten näkemyksistä toimivista kiusaamisen ehkäisemisen ja siihen puuttumisen keinoista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kiusaamisilmiö on nuorille hyvin tuttu. Nuorten pohdinnoissa nousi esiin koulun kaikkia oppilaita kunnioittava ja erilaisuuden hyväksyvä ilmapiiri tärkeimpänä kiusaamista vähentävänä tekijänä. Nuorten näkemyksissä korostui myös muiden oppilaiden kiusatulle antama emotionaalinen tuki kiusaamisen haitallisten vaikutusten ehkäisemisessä. Nuoret näkivät suoraviivaisen kiusaamistilanteisiin puuttumisen vaikeana. Nuorten näkemyksissä korostuikin toive siitä, että opettajat puuttuisivat vähäisiltäkin vaikuttaviin kiusaamistilanteisiin tiukasti. Opettajille kiusaamistapauksista kertominen nähtiin dilemmaattisena: toisaalta nuoret korostivat aikuisille kertomisen tärkeyttä, mutta pelkäsivät myös joutuvansa kertomisen seurauksena itsekin kiusaamisen kohteeksi. Nuorten puheessa esiintyi epäluottamusta siihen, että opettajat ottavat kiusaamisen ja siihen puuttumisen vakavasti. Opettajien ja muiden aikuisten nähtiin kuitenkin olevan ensisijaisesti vastuussa kiusaamiseen puuttumisessa. Nuoret näkivät netissä tapahtuvaan kiusaamiseen puuttumisen vaikeana. Tutkimustulosten perusteella koulujen myönteisen ilmapiirin kehittäminen ja ylläpitäminen on kiusaamisenvastaisessa työssä tärkeää. Myös vertaisryhmän kiusatulle antaman tuen merkitystä tulisi painottaa kiusaamisen haitallisten vaikutusten ehkäisemisessä. Nuorten luottamusta aikuisten haluun ja kykyyn kiusaamistapauksiin puuttumisessa tulisi pyrkiä lisäämään. Nuorille tulisi myös kertoa heidän oikeudestaan loukkaamattomuuteen myös netissä ja tarjota heille keinoja puuttua netissä tapahtuvaan kiusaamiseen.
  • Markkanen, Milla Marjaana (2010)
    Tutkin Pro Gradu -työssäni nuorten osallisuutta ja osallistumista suhteessa maaseutukehitykseen Argentiinan maaseudulla. Vaikka nuorison tärkeä strateginen asema maaseudun kehityksen kannalta mainitaan usein sekä akateemisessa että poliittisessa diskurssissa, on nuoriso jäänyt vähälle huomiolle tutkijoiden, yhteiskunnallisten päättäjien, ja muiden toimijoiden silmissä Latinalaisessa Amerikassa. Maaseudun nuorten 'näkymättömyys' on johtanut siihen, että heidän asemansa erillisenä sosiaalisena toimijana on jäänyt heikoksi. Oman tutkimukseni ensisijaisena tavoitteena on siis saada paljon kaivattua lisätietoa argentiinalaisista maaseudun nuorista. Lähestyn maaseudun kehitysproblematiikkaa osallisuuden ja osallistumisen käsitteiden kautta tutkimalla nuorten osallisuutta ja osallistumista maaseutuympäristössä yleisesti sekä muutamissa maaseudun yhteisötaloudellisissa instituutioissa erityisesti. Tutkimiani instituutioita ovat maatalousosuuskunnat ja pientuottajien verovapaat torit eli Feria Francat. Kutsun kyseisiä instituutioita kehitysstrategioiksi. Suhteutan aineistoani territoriaaliseen maaseudun kehitysnäkemykseen (desarrollo territorial rural) ja erityisesti argentiinalaisen Mabel Manzanalin paikallisväestön järjestäytyneen osallistumisen roolia korostavaan versioon siitä. Tutkimukseni perustuu pääasiassa vuoden 2009 syksyllä Koillis-Argentiinassa toteutetun kenttätyön antiin. Tutkimusotteeni oli melko etnografinen ja aineisto sisältää osallistuvan havainnoinnin kautta hankittua informaatiota, haastatteluja, keskusteluja sekä kirjallista materiaalia. Tutkimukseni tärkeimpänä tuloksena voidaan todeta, että Koillis-Argentiinan maaseudulla nuorilla ei juurikaan ole tilaa osallistua ja heidän asemansa erillisenä sosiaalisen toimijana on erittäin heikko. Vaikka tilanne näyttää huolestuttavalta, onneksi jotkut osuuskunnat ja erityisesti Feria Francat ovat pystyneet tarjoamaan uudenlaisia mahdollisuuksia maaseudun nuorille ja niillä on muutenkin potentiaalia toimia järjestäytyneen osallistumisen areenoina sekä kokonaisvaltaisen territoriaalisen maaseutukehityksen edistäjinä. Maaseudun kehityksen kannalta olisi erittäin tärkeää, että nuorten sosiaalista pääomaa vahvistettaisiin, he tuntisivat itsensä osallisiksi ja pääsisivät oikeasti osallistumaan ja vaikuttamaan. Nuoret nimittäin usein omaavat sellaista tietotaitoa ja ideoita, joita vanhemmilta sukupuolilta ei välttämättä löydy. Mutta jos nuoret kokevat, että heitä ei arvosteta eikä heille tarjota mahdollisuuksia, he lähtevät etsimään onneaan yhä suuremmiksi paisuvista kaupungeista ja samalla maaseudun tulevaisuus vaarantuu kun se menettää kehityksensä kannalta tärkeitä voimavaroja ja sosiaalista pääomaa.
  • Neuvonen, Tanja (2020)
    Tavoitteena on kuvata nuorten osallisuutta nuorisotyön kentällä. Nuorisotyössä nuorten osallisuus ja aktiivinen kansalaisuus on usein toiminnan tavoitteena ja nuorisotyön ammattilaiset ovat myös huolissaan nuorten riittävän osallisuuden toteutumisesta. Tämän vuoksi järjestöillä on hyvin monipuolisesti tarjolla osallisuutta edistävää toimintaa ja osallisuuden ammattilaiset on mahdollista myös kutsua esimerkiksi kouluihin pitämään työpajoja. Näiden työpajojen tavoitteena on lisätä nuorten osallisuuden toteutumista. Nuorten aito osallisuus ei kuitenkaan aina toteudu, koska aikuiset pyrkivät omasta ammatillisesta positiostaan myös rajoittamaan nuorten osallisuuspyrkimyksiä. Tämä rajoittaminen voi olla tietoista tai tiedostamatonta. Rajoittaminen on tietoista, kun nuorten katsotaan tarvitsevan toiminnassaan aikuisten ohjausta. Rajoittaminen saa aikaan sen, että nuorten täysivaltainen mahdollisuus osallisuuteen ei toteudu. Nuorten osallisuuden toteutumista voidaan tarkastella Foucaultin vallananalyysin valossa. Osallisuuden edistämisen toteutumiseen liittyy valtasuhteita; mitkä tahot pyrkivät vaikuttamaan osallisuuden toteutumiseen ja ketkä ovat edistämistoimenpiteiden kohteena. Tässä tutkielmassa päähuomio on nuorisotyön ammattilaisten toimissa edistää nuorten osallisuutta, jolloin aikuinen on valtapositiossa suhteessa nuoreen. Tämän lisäksi mielenkiinnonkohteena on näkemys nuorten vastatoimenpiteistä aikuisten harjoittamaan hallintaan arjen vastarintana, joka näyttäytyy nuorten reaktiona ammattilaisten osalllisuustoimia kohtaan. Tällöin nuoret osoittavat aktiivista toimijuutta ja kapinaa ammattilaisten näkemyksiä kohtaan. Nuoret eivät ole vain passiivisesti osallisuutta edistävien toimien kohteena, vaan he monin keinoin ilmaisevat mielipiteensä ja pyrkivät myös vaikuttamaan toiminnan sisältöön. Aineistona on kvalitatiivinen aineisto, mikä koostuu useammasta osasta. Aineisto koostuu pääkaupunkiseudulla toimivan järjestön järjestämien nuorten osallisuutta edistävien työpajojen aikana kerätystä etnografisesta havainnointiaineistosta, työpajojen aikana kootusta ennakko- ja palautekyselystä sekä asiantuntijahaastatteluista. Aineiston avulla pyrkimyksenä on tuoda esille, millaista osallisuutta edistävää toimintaa järjestöt järjestävät, millaisia osallisuuden paikkoja tällaisessa toiminnassa nuorille mahdollistuu ja kuinka nuoret itse kokevat mahdollisuutensa aktiivisina toimijoina tällaisessa toiminnassa. Tulokset haastavat järjestöjen mahdollisuuden aidosti osallistavaan toimintaan. Usein hyvää tarkoittavat nuorisotyön ammattilaiset pyrkivät aidosti edistämään nuorten osallisuutta, mutta käytännössä nuorten osallisuusmahdollisuudet ovat rajalliset ja ammattilaiset rajoittavat osallisuuden toteutumista monin tavoin. Usein kyseessä on resurssikysymykset, jolloin nuorilla ei ole mahdollisuutta osallistua toiminnan suunnitteluun. Tällöin toiminnan sisältö määräytyy ammattilaisten oletuksista nuorten tarpeita kohtaan. Toisaalta nuoret myös tarvitsevat toiminnassaan aikuisten ohjausta, koska he eivät pysty täysin itseohjautuvaan toimintaan. Tärkeää onkin toiminnan läpinäkyvyys sen suhteen, mitä osallisuuden edistämisellä tavoitellaan ja kuinka suuri rooli nuorilla on tässä toiminnassa. Nuoret eivät myöskään passiivisesti vain tyydy aikuisten heille tarjoamaan toimintaa, vaan pyrkivät omalla arjen vastarinnallaan osoittamaan toiminnan epätyydyttävyyden, ja rikkomaan ammattilaisten ennakkokäsityksiä nuorten tarpeista.
  • Nádasi, Anna (2013)
    Pro gradu -tutkielma tarkastelee Nuoret kehittäjät -ryhmään syksyllä 2011 osallistuneiden nuorten näkemyksiä nuorten osallisuudesta lastensuojelussa, heidän osallisuuttaan ryhmän toiminnassa sekä heidän ryhmälle antamiaan merkityksiä. Ryhmä perustettiin läntisen Helsingin lastensuojelussa ja siihen kutsuttiin lastensuojelun piirissä olleita ja lastensuojelun toimesta sijoitettuja nuoria. Ryhmän tarkoituksena oli osallistaa nuoria lastensuojelun kehittämiseen ja samalla toimia heille vertaistukiryhmänä. Tutkimuksen tutkimusintressi on kriittis-emansipatorinen. Aineisto on kerätty etnografisella otteella. Havainnointi- ja ääniteaineistojen lisäksi syksyn 2011 aikana ryhmään osallistuneet nuoret on haastateltu tutkimusta varten, koska tutkija pyrkii tuomaan esille nimenomaan heidän näkökulmansa koskien lastensuojelua ja ryhmän toimintaa. Tutkimuksessa selvisi, että nuoret arvostivat ryhmän toiminnassa niitä osallisuuden elementtejä, joita olivat jääneet kaipaamaan omassa lastensuojeluasiakkuudessaan. He nostivat esille yllättäviäkin seikkoja, esimerkiksi puhuessaan siitä, miten jo pelkkä ryhmään kuuluminen on edistänyt nuoren osallisuutta hänen muuhun elämäänsä. Osallisuus ryhmään tarkoitti nuorille eri asioita, mutta kaikki kokivat olleensa ryhmässä osallisia riippumatta siitä, kuinka usein osallistuivat. Osallisuus nousi esiin myös nuorten ryhmälle antamissa muissa merkityksissä. Nuorten ryhmälle antamien merkitysten pohjalta muodostui kuva siitä, mikä ryhmän toiminnassa mahdollistaa osallisuuden ja tätä kautta voimaantumisen tai valtaistumisen. Kun ryhmän toiminta itsessään on nuoria osallistavaa, siihen osallistuminen antaa mahdollisuuden vertaisuuteen, kokemusasiantuntijuuteen, myönteisempään omakuvaan ja aitoon vaikuttamiseen, voi nuori tulla ryhmään osallistuessaan osalliseksi ja voimaantua tai valtaistua.
  • Talonen, Hanna (2013)
    Tutkielmassa tarkastellaan nuorten asenteita päihteisiin ja päihdekasvatukseen. Tavoitteena oli tutkia 9.-luokkalaisten antamaa merkitystä EHYT ry:n Hubu-päihdekasvatusmenetelmälle heidän omien päihteisiin liittyvien asenteidensa suhteen. Ehkäisevä päihdetyö määritellään tutkielmassa Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Stakesin (nyk. THL) määritelmän mukaisesti pyrkimykseksi parantaa ja ylläpitää terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistämällä päihteettömiä elintapoja, ehkäisemällä ja vähentämällä päihteiden haittavaikutuksia sekä parantamalla päihdeilmiön ymmärrystä ja hallintaa. Tutkimus on laadullinen. Aineisto koostuu pääkaupunkiseudulla sijaitsevan koulun 9.-luokkalaisille tehdyistä neljästä fokusryhmähaastattelusta ja kuudesta yksilöhaastattelusta. Tutkimukseen osallistui yhdeksän tyttöä ja kymmenen poikaa syksyllä 2012. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Tuloksista ilmenee, että oppilaat pohtivat päihteiden käytön seurauksia ja sitä, mitä muut ajattelevat ja tekevät. He puntaroivat päihteiden käytöstä kertomisen ja vaikenemisen välillä. Päihdekasvatuksen merkitys liittyy siihen, kuka oppilaille puhuu ja miten. Mahdollisuus nivoa ehkäisevä päihdetyö koulun arkeen ja moninaisiin oppiaineisiin on vielä pitkälti hyödyntämättä. Tutkimuksen perusteella Hubu-päihdekasvatusmenetelmä pyrkii vaikuttamaan alaikäisten mielikuviin yleisistä käyttäytymissäännöistä ja päihteiden käytön vaikutuksista sekä heidän ikätovereidensa asenteista. Koska oppilaat ja heidän lähtökohtansa ovat erilaisia, päihdekasvatus onnistuu parhaiten, jos he osallistuvat erilaisiin toimintamuotoihin eri ympäristöissä ja kokoonpanoissa. Myönteisten mielikuvien luominen nuorisosta sekä heidän itsetuntonsa tukeminen ja sosiaalisten taitojensa kehittäminen johtaa pysyvämpään ja vahvempaan muutokseen heidän asenteissaan päihteisiin ja päihdekasvatukseen kuin pelkkä aine- ja haittakeskeinen dialogi ja tiedonvälitys. Päihdekasvatuksen merkityksen mittaaminen on tärkeää, vaikka tulosten analysoiminen tehokkaasti ja tarkasti on vaikeaa. Yksityiskohtainen käsikirja päihdekasvatusmenetelmästä ja sen noudattaminen parantaisivat menetelmien tarkoituksenmukaista toteutumista ja oppilaiden tasa-arvoista asemaa.
  • Vallenius, Pinja (2023)
    Maisterintutkielmassa käsitellään nuorten rattijuopumusrikollisuutta ja rattijuopumusten torjuntaa viranomaisten näkökulmasta. Tutkimuskohteena ovat nuoret eli 15–24-vuotiaat heidän korkean liikenneriskinsä ja merkittävän rikollisuuden ennaltaehkäisyn tarpeen vuoksi. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena kriminologisena tutkimuksena. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii kriminologinen rutiinitoimintojen teoria ja rikosten tilannetorjuntateoria. Rutiinitoimintojen teoriassa rikollisuudelle kuvataan tyypillisimpiä aikoja ja paikkoja. Tilannetorjuntateoriassa keskitytään rikostilanteiden ehkäisemiseen. Rattijuopumusten ajankohtaista tilannekuvaa antavat Tilastokeskuksen tilastot ja ilmiötä sekä tehokkaita torjuntakeinoja kuvaavat aiemmat tutkimukset. Tutkielmassa selvitetään, millainen on viranomaisten tämänhetkinen tilannekuva nuorten rattijuopumuksista. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, miten nuorten rattijuopumuksia voidaan torjua kriminologisten teorioiden, aiemman tutkimuksen ja viranomaisten näkökulmasta, sekä miten teorioissa esitetyt torjuntamenetelmät vertautuvat poliisiviranomaisten näkökulmiin ja kehitysideoihin. Tutkielman aineisto koostuu poliisiviranomaisten yksilöhaastatteluista. Haastatteluaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisena teoriaohjaavana sisällönanalyysina. Maisterintutkielman tulokset osoittavat, että viranomaisten näkemys tämänhetkisestä nuorten rattijuopumusilmiöstä on ajankohtainen ja yhteneväinen tilastotietojen kanssa. Huumerattijuopumukset ovat lisääntyneet runsaasti ja alkoholirattijuopumukset ovat vähentyneet. Teorioissa ja aiemmassa tutkimuksessa esitellyt rattijuopumusten torjuntakeinot ovat viranomaisten mukaan tehokkaita, mutta vaativat tarkastelua ja muutoksia. Kiinnijäämisriskin lisääminen, näkyvä valvonta ja rattijuopumusratsiat toimivat tehokkaimpina rattijuopumuksia torjuvina keinoina. Nuorille suunnattu rattijuopumuksia sekä päihteitä koskeva valistus ja kampanjat, toisin sanoen realistisen tiedon lisääminen, ovat tehokkaita ennaltaehkäisykeinoja. Alkolukon tehokkuus ja käytön kannattavuus sekä päihteiden saatavuuden rajoittaminen herättävät ristiriitaisia mielipiteitä viranomaisten, aiemman tutkimuksen ja teorian välillä. Jatkotutkimukselle on tilaa ja sitä on mahdollista tehdä muidenkin kriminologisten teorioiden näkökulmasta. Lisäksi torjuntakeinoja olisi mahdollista tarkastella ensikertalaisten ja uusintarikollisten osalta. Etenkin rattijuopumusten torjuntakeinojen ja rikosseuraamusten vaikuttavuusarviointia tulisi tehdä.