Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Orivri, Sofia (2013)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia Suomen korkeakouluissa opiskelevien nuorten aikuisten näkemyksiä siitä, mitkä tekijät ovat syynä heidän kokemalleen yksinäisyydelleen. Tarkoituksena on erityisesti tarkentaa kuvaa siitä, mitkä tekijät aiheuttavat nuorilla aikuisilla yksinäisyyttä ja miten nämä syyt jakautuvat sisäisiin ja ulkoisiin attribuutioihin. Tutkimuksen taustalla on ajatus siitä, että yksinäisyys on yksi olennaisimmista 2010-luvun sosiaalisista kysymyksistä, ja se koskettaa meistä jokaista elämän jossain vaiheessa. Yksinäisyyden tulkittiin olevan kognitiivisen yksinäisyysteorian mukaisesti psyykkinen tila, jossa henkilö huomaa epäsuhdan hänen nykyisten sosiaalisten suhteidensa välillä ja sen, kuinka paljon ja millaisia suhteita henkilö haluaisi itsellään olevan. Verkkoyhteisöiden voidaan nähdä olevan 2000-luvulta lähtien yleistymässä oleva sosiaalisen kommunikaation väline, josta voi olla apua myös eri ongelmista kuten yksinäisyydestä kärsiville esimerkiksi vertaistukiryhmien muodossa. Tutkimus paikantuu Nyyti Ry:n verkkosivuilla vertaistukiryhmässä kesällä 2011 käytyihin keskusteluihin yksinäisyydestä. Tutkimusaineisto on vapaasti saatavilla Nyyti Ry:n verkkosivuilla, silti tutkielman toteuttamista varten pyydettiin tutkimuslupa hyvien tutkimuskäytäntöjen mukaisesti. Tutkimusaineisto koostuu 52 kirjoittajan kirjoittamista viesteistä, joiden pituudet vaihtelivat muutamasta virkkeestä useaan A4-sivuun. Tutkimuksen analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen analyysissä käytettiin viitekehyksenä attribuutioteoriaa, jonka mukaisesti yksinäisyyden syyt luokiteltiin ulkoisiin ja sisäisiin syihin, riippuen siitä johtuiko yksinäisyys henkilöstä itsestään vai oliko sillä itsen ulkoinen lähde. Tämän tutkimuksen keskeisenä tuloksena on se, että opiskelijoiden yksinäisyysattribuutiot jakautuivat melko tasaisesti sisäisiin ja ulkoisiin attribuutioihin. Keskeisimpinä syinä yksinäisyydelle olivat mielialahäiriöt, ujous, sinkkuus ja koulukiusaaminen. Osa kirjoittajista ilmoitti vain yhden syyn yksinäisyydelleen, enimmillään ilmoitettuja syitä oli kahdeksan. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että sisäiset ja ulkoiset attribuutiot ovat vahvasti kietoutuneita toisiinsa. Esimerkiksi mielialahäiriöt ovat kytkettyjä koulukiusaamisen kokemukseen, samoin ujous ja koulukiusaaminen. Ujous oli myös yhteydessä sinkkuuteen, ja sinkkuus taas mielialahäiriöihin. Yksinäisyyden tunteen syntyminen on monimutkainen prosessi, johon vaikuttavat monet eri tekijät. Jatkotutkimusaiheena voisi olla yksinäisyyden hallinta- ja selviytymiskeinot, miten opiskelijat selviävät yksinäisyydestä ja hallitsevat sen kokemusta.
  • Kokkoniemi, Inga (2024)
    Eläkejärjestelmä on merkittävä osa sosiaaliturvaa ja väestön ikääntyessä sen rooli on kasvanut entisestään. Vuonna 2005 voimaan tullut eläkeuudistus sisälsi lain, jonka nojalla ammattiin valmistavan tutkinnon ajalta on voinut karttua etuutta, joka maksetaan työeläkkeen yhteydessä. Tämä opiskeluajalta karttuva eläke on viime vuosina noussut keskusteluun yhtenä mahdollisista leikkauskohteista tulevissa eläkeuudistuksissa. Aiheesta on saatavilla melko niukasti tutkimustietoa, johon tämä tutkielma pyrkii vastaamaan. Tutkielmassa tarkastellaan, mikä on tämän etuuden merkitys eläketurvan kannalta. Tutkielman aineisto perustuu Eläketurvakeskuksen tutkimusaineistoon Suomessa työeläkevakuutetuista henkilöistä. Aineiston perusteella tarkastellaan vuoden 2005 jälkeen eläkkeeseen oikeuttavan tutkinnon suorittaneiden ominaisuuksia ja lukumääriä. Lisäksi tutkitaan, miten tutkinnon suorittamisen ajalta karttuva etuus vaikuttaa eläketurvaan. Tähän käytetään jo eläkkeellä olevan ikäkohortin työ- ja kokonaiseläkkeitä, sekä suhteellisia ja absoluuttisia tuloeroja eläkkeissä ja tutkitaan sitä, mikä vaikutus näihin on, kun lisätään teoreettisesti arvioitu tutkinnon suorittamisesta karttunut eläke. Samankaltainen tarkastelu tehdään myös kahdelle nuoremmalle ikäkohortille, jotka eivät vielä ole siirtyneet eläkkeelle. Näiden kohdalla tarkastelun kohteena on eläkkeiden sijasta kohortin työeläkekarttumat. Tutkimuksen tuloksien perusteella odotettavissa on, että tutkinnon suorittamisesta karttuvan etuuden vaikutukset eläkejärjestelmään tulevat näkymään kunnolla vasta vuosikymmenten päästä, kun ansaitut etuudet tulevat täydellä laajuudellaan järjestelmän maksettavaksi. Vaikutukset eläketurvaan vaihtelevat eläkkeen määrän ja tutkinnon tason mukaan jonkin verran. Suurimman suhteellisen hyödyn opiskeluajalta karttuvasta eläkkeestä näyttäisivät saavan vanhemman kohortin eläkkeiden tarkastelun perusteella ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet ja nuorempien kohorttien työeläkekarttumien tarkastelun perusteella alemman korkeakoulututkinnon suorittaneet. Analyysin tulokset viittaavan siihen, että suhteelliset tuloerot eläkeläisten kesken kapenevat hieman tutkinnon suorittamisesta karttuvan etuuden vaikutuksesta. Tarkastelussa huomataan kuitenkin, että Kansaneläkelaitoksen maksamat kansaneläke ja takuueläke tasoittavat jo valmiiksi eläkejakaumaa, jolloin tutkinnon suorittamisesta karttuvan eläkkeen suhteellinen vaikutus on pienempi.
  • Heiskanen, Maria (2010)
    Rahapelit antavat mahdollisuuden tavoitella ylimääräistä rahaa ja ovat suurimmalle osalle pelaajista viihdettä. Rahapelaaminen saattaa kuitenkin johtaa ongelmapelaamiseen tai peliriippuvuuteen. Peliongelmat näkyvät esimerkiksi velkaantumisena tai terveydellisinä haittoina. Rahapelaamiseen liittyvien haittojen vuoksi rahapelien tarjontaa rajoitetaan monissa maissa. Suomessa rahapelejä saavat tarjota kolme yksinoikeusyhtiöitä ja rahapelaamisen tuotot ohjataan esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan järjestöille tai urheilukasvatukseen. Yksinoikeusjärjestelmät ovat vastoin Euroopan unionin palveluiden vapaan liikkuvuuden periaatetta, mutta rajoitukset sallitaan jos kansalliset rahapelijärjestelmät todella vähentävät rahapelihaittoja. Internet on laajentanut rahapelimarkkinoita ja lisännyt pelitarjonnan määrää. Nettipokeri on peli, jonka suosion kasvu on tehnyt siitä jopa eräänlaisen ilmiön. Nettipokerin pelaajista suurin osa on harrastajia, jotkut tekevät pelaamisesta ammatin ja osalle peli muodostuu ongelmaksi tai riippuvuudeksi. Internetin on arveltu rahapeliympäristönä sisältävän erityisiä piirteitä, jotka valvomattomina saattavat lisätä rahapelihaittoja. Tutkielmassa tuodaan esiin ongelmapelaajien ääni. Suomalainen rahapelijärjestelmä vastaa nettipokerin suosion kasvuun avaamalla oman nettikasinonsa, jossa pelaamiselle voidaan asettaa erilaisia rajoituksia. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ongelmia nettipokeri saattaa aiheuttaa; miksi ja miten nettipokeri kehittyy ongelmaksi; millaisia seurauksia ongelmalla tai pelaamisella on ollut; sekä miten nettipokerista aiheutuneita haittoja olisi mahdollista ennaltaehkäistä ja vähentää. Tutkimus on laadullinen ja aineistona on haastatteluita, kertomuksia ja internetin keskustelupalstan viestejä, joita analysoidaan sisällönanalyysillä. Nettipokerin liiallinen pelaaminen aiheuttaa erilaisia haittoja esimerkiksi rahan ja ajan menetyksen vuoksi. Peliongelma saattaa vaikuttaa voimakkaastikin pelaajan ja hänen läheistensä elämään ja siitä voi aiheutua yhteiskunnallisia kustannuksia. Nettipokerin haittoja voidaan pyrkiä ehkäisemään esimerkiksi teknisten ratkaisujen avulla tai valistuksella. Rahapeliongelmaa ei sosiaalipolitiikassa ole kovin paljon tarkasteltu. Tutkielmassa tarkastellaan rahapeliongelman ehkäisyä ja hoitoa sosiaalipolitiikan ja hyvinvointivaltion teorioiden pohjalta. Sosiaalipolitiikka painottaa usein nykyisin yksilön omaa aktiivisuutta, ja kun hyvinvointivaltio on joiltain osin kohdannut laajenemisen rajansa, on epäselvää, ovatko rahapeliongelmat hyvinvointivaltion vastuulla.
  • Tervonen, Outi (2011)
    Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää mitkä ovat OP -Pohjola-ryhmän tärkeimmät sidosryhmät, millä perusteella sidosryhmät erottuvat muista organisaation ympäristössä toimivista tahoista, sekä millaisten ominaisuuksien perusteella sidosryhmien tärkeyttä arvioidaan OPPohjola-ryhmän näkökulmasta. Sidosryhmät ovat yrityksen ympäristössä toimivia ryhmiä tai tahoja, joiden asema sidosryhmänä perustuu yleensä niiden kykyyn vaikuttaa yrityksen menestykseen (esimerkiksi asiakkaat) tai oikeutettuun asemaan yrityksessä (esimerkiksi omistajat ja henkilökunta). Viimeaikaisissa sidosryhmiin keskittyvässä tutkimuksessa on tunnustettu sidosryhmien merkitys yritysten menestymisen kannalta. Toisaalta kaikkien sidosryhmien huomioimiseen perustuvalla liikkeenjohtamisella on myös eettisiä perusteita. Yleistyneen käsityksen mukaan yrityksellä on vastuuta myös muita tahoja, kuin omistajiaan kohtaan. Sidosryhmien laaja-alainen huomiointi on siis osa vastuullista liiketoimintaa ja sitä kautta yritysten yhteiskuntavastuun lähtökohta. Sidosryhmiä on pyritty määrittelemään lukuisilla eri tavoilla eri tutkijoiden toimesta. Erilaiset määritelmät ovat hämärtäneet sidosryhmän käsitettä jopa niin, että käytännössä kaikki yrityksen ympäristössä toimivat tahot voidaan nähdä yrityksen sidosryhmiksi. Yrityksen on kuitenkin hyödyllistä tunnistaa sen tärkeimmät sidosryhmät, jotta se voi toteuttaa suunnitelmallista sidosryhmäpolitiikka näihin tahoihin päin. Tämä tutkimus pyrkii luomaan yleiskuvan siitä, mitkä ovat OP-Pohjola-ryhmälle sen keskeiset sidosryhmät ja miksi. Tutkimus perustuu OP-Pohjola-ryhmässä työskentelevien henkilöiden teemahaastatteluihin. Haastattelumateriaalia on analysoitu käyttäen apuna sisällönanalyysiä ja sisällön erittelyä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii Mitchellin, Anglen ja Woodin ns. sidosryhmien identifikaation malli, jonka mukaan sidosryhmän tärkeys yrityksen näkökulmasta perustuu siihen, onko sidosryhmällä valtaa, legitiimi asema tai kiireellisiä vaateita suhteessa yritykseen. Sidosryhmien identifikaation mallin mukainen analyysi osoitti, että OP-Pohjola- ryhmän tärkeimmät sidosryhmät ovat asiakkaat sekä lainsäätäjät ja viranomaiset. Muita OP-Pohjola- ryhmän sidosryhmiä ovat omistajat, hallinto, media, henkilökunta, kansalaisjärjestöt ja palkansaajajärjestöt. Sidosryhmän tärkeyteen OP-Pohjola- ryhmän näkökulmasta näytti vaikuttavan eniten sidosryhmän kyky vaikuttaa organisaation menestykseen. Tämä kyky saattoi perustua joko välilliseen tai välittömään valtaa tai esimerkiksi asiantuntemukseen finanssialasta. Se, kuinka 'äänekäs' sidosryhmä on, ei yksistään vaikuta sidosryhmän tärkeyteen yrityksen näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin lähteinä enimmäkseen 2000- luvulla tehtyjä sidosryhmätutkimuksia sekä teoreettista kirjallisuutta sidosryhmiin ja yritysten vastuullisuuteen liittyen.
  • Järvenpää, Lari (2014)
    The need to understand causes behind business cycles and inflation, and their link to prevailing monetary policy is today essential. During recent years, the family of Dynamic Stochastic General Equilibrium (DSGE) models has emerged as the workhorse for characterizing these phenomena and their interlinkage, allowing a detailed, structurally microfounded modelling of economys general equilibrium and its dynamic response to exogenous, stochastic shocks. Traditionally, a central bank is assumed to be able to carry out its monetary policy influence towards the economy by altering the value of its conventional instrument, the nominal short-term interest rate. In the light of the recent financial crisis pushing those interest rates very low towards their zero lower bound, there has been a need, and correspondingly significant research towards designing unconventional instruments, with which a control could be retained also in the event of short-term interest rates becoming ineffective. One of these alternatives is called quantitative easing, which involves buying of government issued bonds. This Thesis presents a stylized, closed economy DSGE macromodel with nominal Calvo rigidities both in prices and wages. The model also incorporates a stylized financial sector. It then discusses how monetary policy instruments, namely the conventional nominal short-term interest rate, but also more unconventional government asset purchases, can be used in steering the economy in the presence of an exogenous shock shifting it away from its initial equilibrium. We simulate the developed macrosystem in the presence of exogenous shocks, and optimize the rules according to which the central bank uses its two instruments. Our results indicate that co-ordination between interest rate setting and quantitative easing is optimal, but before concluding on any specific policy principles, care should be taken in calibrating both the model of the economy and the metric evaluating welfare effects of the policy.
  • Ojala, Inari (2019)
    Forests have a significant role in preventing climate change. Forests work as a carbon sink and produce also other non-timber amenity values alongside commercial timber. Taking these non-timber amenity values into account while calculating the value of forest will have an effect on choosing an optimal forest management regimes. The Faustmann formula and its extensions are widely explored among forest economists. Most notable extensions of the Faustmann formula include the Hartman extension of non-timber amenity values and the inclusion of carbon storage. Both the Hartman model and the Faustmann model with carbon storage, have previously only been analytically studied separately. In this study, the original Faustmann model, Faustmann model with carbon storage, Hartman model and Hartman model with carbon storage is covered. The entirely novel optimal conditions for the unique and finite rotations for these models are presented. In addition, based on empirically estimated ecological growth models, the numerical examples for all of the economic models included in this study is presented. According to the results, extending the classical Faustmann model to cover carbon storage or (and) non-timber amenity values, lengthens the optimal rotation and increases the bare lad value. Additionally, weaker growing conditions always increase the optimal rotation. Moreover, increasing the interest rate may increase or decrease the rotation, depending on the carbon price.
  • Stålhandske, Ville (2017)
    Crude ol is the most traded commodity in the world. Oil and oil products are very important mediums of trade, and therefore these mediums are also traded in the derivative markets. The value of derivatives and “paper oil” markets is nowadays many times higher than the value of the physical crude oil market. Oil refineries, the end-users of oil products and investors plus speculators have all a significant impact on the market, and together they create the balance of price level. In this thesis, the difference between present spot prices and future forward prices was researched. The results show whether the oil refinery could make a profit by using forwards instead of spot prices for purchasing crude oil and for selling the refined oil products. A general hypothesis is that, on average, forwards are not profitable. This hypothesis holds only if the markets are efficient and all the participants have equivalent information at their disposal. If this is not the case, the markets do not work efficiently, or the balance of supply and demand is not stable. In this thesis, both realized prices and forward prices are examined for the period between 2010 and 2016. The prices and forwards are European market prices, and they are based on the Brent crude oil and Brent-based products. Monthly averages for prices, calculated by daily prices, are used in all the tests and the analysis. The maturities of forwards varied from 1 month to 12 months. The results show that the refiner would have made extra profit by selling especially jet and diesel by using long-run (12 months) forwards. The error term of spot and forward prices was systematic and statistically significant. Hedging the sales of heavy fuel oil (HSFO) by using forwards would also have been, on average, profitable. Nevertheless, the fundament of HSFO is not as clear as jet and diesel. Jet, diesel and HSFO constitute about 2/3 parts of the total production capacity (by volume) of Company X. By hedging the jet, diesel and HSFO, the company could have increased the gross margin by approximately 18 % between 3/2012-12/2016. This means that the gross marging would have increased by about 2 USD/bbl (11.3 vs 13.3 USD/bbl). The results clearly state that the demand for specific forwards (and products) exceeded the supply side in the period studied. This was evident in the higher forward prices compared to realized spot prices. The reason for these findings might be the fact that the end users of jet, diesel and HSFO typically want to secure the level of costs in advance. Airline companies, for example, have to know their cost of fuel to be able to set the price of flight tickets up to one year beforehand. In addition, it is important to notice that Europe is dependent on imported jet and diesel. On the oher hand, the results can be interpreted in a way that the refiners do not want to sell their production in advance. In general, this can be seen in the way that the producers are always waiting for a sudden unexpected shock in the demand side, and therefore the pricing position is kept open. Based on the findings, the supply of crude oil was not profitable. Many estimations of the price of crude oil have been made based on different data sets, and based on the literature, forecasting is very difficult. In addition, hedging gasoline or naphtha production by forwards was not, on average, profitable. Nevertheless, by short run maturities (3–4 months), and in certain conditions, hedging the gasoline would have been profitable. The time period investigated in this thesis saw extreme fluctuation in crude oil pricing. Brent price varied from 35 USD/bbl to 125 USD/bbl. In addition, the time period included both extreme increases and decreases in price. The results might be partly explained by the fluctuations and relatively high level of the price of crude oil. Brent crude oil as an explanatory variable for the price of oil products was also tested in this research. The price of crude oil has explanatory power for the forward values of jet, diesel and HSFO. However, the Brent price could not be used as an explanatory variable for the profitabily of hedging those above-mentioned cracks. Other products (gasoline, naphtha and DFL) did not depend on the price of crude oil as much. In this case, it can be assumed that hedging jet, diesel (and gasoil) and HSFO would be profitable in the near future as well. Then again, many global, political and economical aspects certainly have an effect on the oil markets. Analyzing these aspects is considered to be nearly impossible, and this causes some uncertainty to the forecasting process.
  • Päiviö, Juliana (2023)
    Maisterintutkielmassa tarkastellaan organisaatioihin kohdistuvan tietoverkkosidonnaisen rikollisuuden torjuntaa alan asiantuntijoiden näkökulmasta. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena kriminologisena tutkimuksena. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat kriminologian rutiinitoimintojen teoria sekä rikosten tilannetorjunnan perinne. Tutkielman tavoite on selvittää, miten organisaatioihin kohdistuvaa institutionaalisen tason tietoverkkosidonnaista rikollisuutta voidaan tehokkaasti torjua viranomaisten sekä tietoturva- ja IT-alan asiantuntijoiden näkemysten perusteella sekä miten asiantuntijoiden esittämät torjuntakeinot vertautuvat rutiinitoimintojen teoriassa ja rikosten tilannetorjunnassa esitettyihin menetelmiin. Aineistona käytettiin asiantuntijoiden haastatteluita. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja haastatteluita varten laadittiin teemahaastattelurunko. Haastatteluaineiston analyysi toteutettiin laadullisena teoriaohjaavana sisällönanalyysina. Tutkielman tulokset osoittavat, että asiantuntijanäkökulmasta paras rikoksentorjuntavaikutus organisaatioihin kohdistuvan tietoverkkosidonnaisen rikollisuuden kontekstissa saavutetaan yhdistelemällä useita hallinnollisia ja teknisiä toimenpiteitä. Laitteiden ja organisaation verkkoympäristöjen suojaus on ensisijaisen tärkeää. Henkilöstön kouluttaminen, tietoisuuden lisääminen riskeistä ja harjoittelu parantavat rikosten ennalta estämisen mahdollisuuksia. Potentiaalisiin rikoksentekijöihin voidaan myös vaikuttaa esimerkiksi aikaisella puuttumisella rikkeisiin ja positiivisella kannustamisella lakien noudattamiseen. Tulokset tukevat rutiinitoimintojen teorian ja rikosten tilannetorjunnan soveltamista organisaatioihin kohdistuvien tietoverkkosidonnaisten rikosten torjunnassa. Tulosten perusteella esitetään, että jatkotutkimus suuntautuisi ensisijaisesti tietoverkkosidonnaisen rikollisuuden torjuntakeinojen arviointitutkimukseen sekä prosessiarviointien että vaikuttavuusarviointien muodossa.
  • Siira, Laura Johanna (2013)
    Tässä tutkielmassa tarkasteltiin maineen olemusta kaupunkikontekstissa. Tarkoituksena oli selvittää teorian ja tutkimusaineiston avulla maineen merkitystä kaupungeille, kaupunkimaineeseen vaikuttavia tekijöitä sekä viestintää ja johtamista osana kaupunkimaineen rakentamista. Tutkimusaineisto muodostui kahdeksan suomalaisen kaupungin viestinnästä vastaavan henkilön haastattelusta. Aiempi mainetutkimus keskittyy vahvasti maineen rooliin yritysmaailmassa, kun taas kaupunkikontekstissa fokuksessa on ollut brändäysnäkökulma. Siksi tutkielmassa haluttiin selvittää, millaisia erityispiirteitä kaupunkeihin liittyy maineen näkökulmasta ja millaisia näkemyksiä kaupunkien viestinnästä vastaavilla on maineesta ja sen rakentamisesta. Tutkielman lähtökohtana oli, että kaupunki on ensisijaisesti paikka, joka on olemassa asukkaitaan varten, mikä muuttaa maineen ja sen rakentamisen perusteita. Teoreettisessa tarkastelussa sovellettiin aiempaa kaupunki- ja yritysmainetutkimusta sekä kaupunkibrändäystä ja -imagoja käsittelevää tutkimusta. Tutkimuskaupunkien valinta perustui Aulan et al. tutkimukseen Kaupunkimaine (2007), mikä on myös tutkielman keskeisin lähde ja ainoita kotimaisia kaupunkimaineeseen keskittyviä teoksia. Tutkimuskaupungit Helsinki, Tampere, Turku, Oulu, Jyväskylä, Vaasa, Lappeenranta ja Lahti edustivat maineeltaan erilaisia Suomen merkittävimpien seutukuntien keskuskaupunkeja. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelulla ja tutkimusmetodina oli teemoitteleva tekstianalyysi. Haastatteluiden avulla pyrittiin tarkastelemaan maineen rakentamisen perusteita ja nykytilaa suomalaisissa kaupungeissa. Analyysin perusteella maine on erittäin tärkeä resurssi kaupungeille. Se helpottaa kaupungissa toimivien organisaatioiden toimintaa ja mahdollistaa tulojen kasvun kautta palveluiden tarjoamisen asukkaille. Asukkaat nähdään kaupungin tärkeimpänä sidosryhmänä, mutta maineen merkitys asukkaiden hyvinvoinnille ja asukkaiden osallistaminen maineen rakentamisen prosessiin ei nouse analyysissa juurikaan esille. Sidosryhmäyhteistyö seudun muiden organisaatioiden kanssa on kaupungeille tärkeä ja vahvistumassa oleva toimintatapa, mutta yksisuuntainen tiedottamistyö koetaan kuitenkin edelleen hyvin merkittäväksi kaupunkien viestinnässä ja mainetyössä. Avointa ja johdonmukaista johtamista pidetään kaupungin maineen kannalta tärkeänä, mutta toivotaan, että viestintä olisi kiinteämmin osa johtamista ja että kaupungin johdon ymmärrys viestinnästä kasvaisi. Tutkimuksen perusteella kaupunkeihin vaikuttavat sekä organisaatioita että paikkoja koskevat maineen periaatteet, mikä tekee kaupunkimaineesta hyvin monitasoisen ja osin vaikeammin rakennettavan kuin esimerkiksi yrityksen maine. Kaupunkimaineeseen vaikuttavat monet kaupunkiorganisaatioon liittymättömät tekijät, sillä kaupunki on avoin tila ja kaupungeilla on hyvin suuri määrä erilaisia sidosryhmiä. Tämä edellyttää kaupunkien viestintätoimilta aktiivista ja sidosryhmälähtöistä otetta.
  • Laaksonen, Salla-Maaria (2008)
    Tutkimuksen aiheena ovat organisaation maineesta kertovat tarinat eli narratiivit verkossa, erityisesti sosiaalisen median palveluissa. Tutkimuksessa analysoidaan, miten organisaation mainetta uhkaavia riskejä sekä maineen tilaa ylipäänsä voidaan arvioida verkkokeskustelujen avulla, sekä tutkitaan sitä, mistä palasista ja kenen kirjoittamana maineen tarina verkkokeskusteluissa muodostuu. Johtopäätöksissä pohditaan myös miten sosiaalisen median palveluita ja erityisesti niiden seurantaa voitaisiin hyödyntää mainetyössä. Tässä tutkimuksessa narratiiveilla tarkoitetaan organisaatiosta ja sen maineesta kerrottuja tarinoita, joita voidaan kutsua myös mainenarratiiveiksi. Mainenarratiivin kontekstina on verkko, joka käsitetään organisaatioviestinnän kommunikatiivisena merkitysympäristönä. Tutkimuskohteeksi on rajattu käyttäjälähtöisten web 2.0 -palveluiden eli sosiaalisen median sisällöt. Maineen tilaa arvioitaessa hyödynnetään organisaation yleisösuhdetta kuvaavaa maineareenan käsitettä. Tutkimuksen tärkeimmät lähteet ovat David Bojen antenarratiivinen teoria sekä maineteorioiden osalta muun muassa Charles J. Fombrunin, Pekka Aulan, Saku Mantereen ja Jouni Heinosen mainekäsitykset. Näiden keskeisempänä yhdistelmänä muotoutuu antenarratiivisen maineen määritelmä. Työ on laadullinen monitapaustutkimus. Seurattaviksi tapauksiksi on valittu neljä erilaista keskustelua herättänyttä organisaatiota ja/tai niiden tuotetta. Tutkimuksen aineisto koostuu sosiaalisen median palveluista kerätystä aineistosta: blogimerkinnöistä, mikroblogimerkinnöistä sekä keskustelupalstojen viesteistä. Aineisto on kerätty käyttäen Whitevector Oy:n sosiaalisen median seurantaan tarkoitettua TracSense-verkkopalvelua. Empiirisessä osassa analysoidaan sosiaalisen median sisällöissä käytyä keskustelua organisaatioista. Maineriskejä ja maineareenoita analysoidaan narratiivisen teema-analyysin avulla sekä verkkomaineen rakentumista intertekstuaalisen narratiivianalyysin keinoin. Tutkimuksessa selvisi, että verkkokeskustelujen teema-analyysin perusteella voidaan muodostaa kuva organisaation mahdollisista maineriskeistä sekä analysoida maineen tilaa. Organisaation mainetarina syntyy verkkokeskusteluissa useamman toimijan ja useiden eri tekstien välisenä vuorovaikutuksena. Keskusteluissa viitataan erityisesti uutissisältöihin, jotka toimivat keskustelunherättäjinä ja siten muokkaavat verkkokeskustelujen aihepiirivalintoja. Huomattavaa oli myös keskustelijoiden voimakas pyrkimys alkuperäislähteille. Tutkimus osoittaa, että sosiaalisen median seurannasta voi olla hyötyä organisaation mainetyössä.
  • Poutanen, Petro Kristian (2010)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin organisaation luovuuden ja viestinnän välistä suhdetta kompleksisuusteoreettisen viitekehyksen avulla. Tarkoituksena oli tutkia teoreettisista lähtökohdista, mitä annettavaa organisaatioviestinnän tutkimuksella on työyhteisöjen luovuuden kannalta. Voidaanko luovuutta lähestyä viestinnän tutkimuksen avulla? Tarjoaako organisaatioviestinnän tutkimus uusia näkökulmia luovuuteen? Tutkimusaiheen valintaan vaikutti se, että luovuus ja innovaatiot nähdään organisaatioiden menestymisen kannalta tärkeinä, sekä se, että luovuutta ei ole aiemmin tutkittu juuri ollenkaan viestinnän ja organisaatioviestinnän tutkimusten parissa. Tutkimuksessa kysyttiin, mitä luovuus on ja miten se ilmenee sosiaalisessa kontekstissa. Luovuuden käsitettä lähestyttiin mm. yksilön, ryhmän, organisaation ja prosessin näkökulmista sekä systeemisenä ilmiönä. Tutkimuksen lähtökohdaksi otettiin luova prosessi ja sen mallintaminen viestinnän tutkimuksesta käsin. Luovuuden ja viestinnän tutkimuksen dialogia syvennettiin kompleksisuusteorian tarjoaman viitekehyksen avulla, minkä jälkeen näkökulmaa laajennettiin edelleen organisaatiotasolle. Lopuksi kysyttiin, voidaanko viestinnän avulla tukea organisaation luovuutta. Teoreettisessa tarkastelussa sovellettiin kompleksisuusteoriaa käsitteellisenä apuvälineenä luovuutta ja viestintää koskevien ilmiöiden mallintamisessa. Kompleksisuusteoria on systeemiteorioista kehittynyt, empiirisiä luonnontieteitä ja matemaattisia teorioita, kuten kaaosteoriaa, soveltava tutkimusala. Lisäksi tutkimuksessa sovellettiin käsiteanalyysin tarjoamaa viitekehystä metodisena apuvälineenä luovuus-käsitteen tutkimisessa. Mallintamisessa keskityttiin hahmottelemaan metaforisen ja analogisen tason kuvauksia. Tuloksena syntyi kattava analyysi luovuus-käsitteestä ja sen käytöstä, kuvaus luovasta prosessista viestinnän näkökulmasta sekä kompleksisuusteoreettinen malli luovasta prosessista ja sen johtamisesta organisaatiossa. Näiden tutkimustulosten kautta organisaation luovuus voidaan nähdä osana organisaatioviestinnän tutkimusta. Tutkimuksen perusteella kompleksisuusteoreettinen lähestymistapa soveltuu mainiosti organisaation luovuuden kuvaamiseen. Lisäksi tutkimuksessa hahmoteltiin luovaa organisaatiota verkostoteorian, tietojohtamisen ja organisaatiokulttuurin näkökulmista. Teoreettisen tutkimuksen keskeisiä lähteitä olivat Mihaly Csikszentmihalyin teoriat luovuudesta ja flowsta, Keith R. Sawyerin tutkimukset kollektiivisesta luovuudesta (collaborative creativity), Pekka Aulan kaaosteoreettinen tutkimus organisaation viestinnästä sekä Harri Jalosen, Eva Mitleton-Kellyn ja Ralph Staceyn tutkimukset kompleksisuusteorian soveltamisesta sosiaaliseen kontekstiin.
  • Kettunen, Lilja (2019)
    Tämä pro gradu -tutkielma tarjoaa uuden näkökulman strategiatutkimuksen viimeaikaiseen strategia käytäntönä -tutkimukseen (Strategy-as-Practice), jossa strategian muodostumisen keskiössä ovat ihmiset ja heidän toimintansa organisaatiossa. Strategia on muodollisten sisältöjen ja suunnitelmien sijaan sitä, mitä ihmiset todella tekevät. Koska kaikki inhimillinen toiminta on viestintää, on ihmisten ja organisaatioiden tutkimus myös viestinnän tutkimusta. Tutkimus kuvaa empiirisen aineiston avulla, miten strategian muodostuminen voittoa tavoittelemattomissa, yhdistysmuotoisissa organisaatioissa tapahtuu sosiaalisena prosessina. Tutkimuksen tavoite on pureutua mikrotason strategisointiin eli toimijoiden jokapäiväiseen toimintaan osana organisaatiota ja ympäristöä ja siten strategista prosessia – mikä on osittain tulosta yhdistysmuotoisen toiminnan luonteesta. Yksittäisessä tilanteessa ihmisen käytännöllinen järki (fronesis) ohjaa toimintaa sellaiseksi, että se edistää parhaiten toimijan käsitystä tavoiteltavasta asiaintilasta. Tähän saakka strategia käytäntönä -tutkimus on perustunut enemmän muodollisen strategisoinnin tapauksiin, kuten kokouksiin ja keskijohdon käytäntöihin. Tämän tutkimuksen kohteena ovat harkitsemattomat, jokapäiväiset ja elämänhallinnan käytännöt, joissa ilmaantuu strategisointia. Erityisesti tutkimus käsittelee yhdistysmuotoista ja käytäntöihin hyvin olennaisesti kiinnittyvää strategisen olemassaolon muodostumista emergentisti eli ilmaantuen strategisten aikeiden ja toteutuneen strategian välisessä prosessissa. Tutkimuskysymykset ovat: Miten voittoa tavoittelemattoman organisaation strategia ilmaantuu, muodostuu tai syntyy käytännössä? Miten organisaation strategiset rajat muotoutuvat toimijoiden käytännöllisen järjen kautta? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu laajempaan käytännölliseen käänteeseen sosiaalitieteissä, eli siihen, miten sosiaaliset struktuurit sekä ihmistoimijuus limittyvät toisiinsa toiminnan selittämisessä. Strategiatutkimuksen kontekstissa tämä merkitsee ihmisten toiminnan huomiointia eli strategian näkemistä prosessina pelkkien eristäytyneiden yksilöiden tai yksilöryhmien tekemien päätöksien tai strategiasisältöjen sijaan. Niin ikään tutkimus sijoittuu niin sanottuun dwelling-maailmankuvaan, jossa ihmiset nähdään teoreettisesti läheisesti uppoutuneina ja erottamattomasti punoutuneina ympäristöönsä. Tutkimusnäkökulma poikkeaa strategiatutkimuksessa vallitsevasta building-maailmankuvasta, jossa tutkijoilla on tietty esioletus strategiatoimijan ja maailman välillä olevasta erillisyydestä. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän yhteiskuntatieteellisen yhdistyksen toiminnassa aktiivisesti mukana olevien avainhenkilöiden kerronnasta. Tutkimus perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin. Siinä todellisuus nähdään ihmisten välisessä kanssakäymisessä tuotettuna sosiaalisena konstruktiona, jossa kielellä on keskeinen merkitys. Tutkimustehtävään vastataan kerronnallisella tutkimusaineistolla, koska tieto perustuu kulttuuriseen kertomusvarantoon, josta saa alkunsa ja johon liittyy alati kehkeytyvä maailman tulkitseminen kertomuksena. Tietäminen prosessina perustuu suuressa määrin kertomusten kuulemiseen ja kertomusten tuottamiseen. Aineiston analyysi on kaksitasoinen: teemoittelu eli jakaminen luokkiin sekä mikroanalyysi eli kielellisten keinojen arviointi. Teemat ovat tunnistettuja haastatteluista esiin nousseita kehyksiä, mikroanalyysillä on tehty kielellisten keinojen tarkastelua haastatteluista, mikä tarkentaa teemojen merkityksiä. Tutkimuksen keskeinen tulos on, että organisaation strategia dwelling-maailmankuvassa muodostuu sosiaalisena prosessina toimijoiden käytännössä yksin ja yhteisesti tekemistä, tilannekohtaisista päätöksistä ja niiden tuloksena tapahtuvasta toiminnasta, mikä johtaa organisaation olemassaolon tarkoituksen välittymiseen niin toimijoille itselleen kuin ympäristölle. Käytännöllisen järjen tutkiminen empiirisen aineiston perusteella osoittaa, että tutkimuksessa käytetyillä yhdistyksillä näyttää olevan strategian emergenssiä tutkineiden Mintzbergin & Watersin (1985) sateenvarjostrategia-strategiatyypin piirteitä. Siinä keskusjohto luo yleiset suuntaviivat käytökselle, eli määrittää sen rajat, ja muut toimijat saavat pujotella rajojen sisäpuolella. Sateenvarjostrategiasta huomattavasti poiketen tutkimuksen kohteena olevien organisaatioiden strategiset rajat muodostuvat keskusjohdon sijaan toimijoiden subjektiivisen käytännöllisen järjen kautta. Näin ollen tämä pro gradu -tutkielma tuottaa uuden strategiatyypin strategian emergenssin teoriaan: toimijavetoisen sateenvarjostrategian, joka merkitsee dwelling-maailmankuvassa muotoutunutta organisaation strategiaa, jonka olemassaolon lähtökohtana olevan toiminnan strategiset rajat muodostuvat toimijoiden käytännöllisen järjen tuloksena sosiaalisessa ympäristössä tilannekohtaisesti ja joka toiminnassa luo edelleen itseään muuttuvassa ympäristössä. Toimijavetoinen sateenvarjostrategia muodostuu strukturaalisesti tai orgaanisesti.
  • Kasanen, Jenni (2012)
    Tutkielmassa selvitetään millainen yhteys tiedonmuodostuksella oli Aluehallinnon uudistamishankkeen (ALKU-hankkeen) valmisteluvaiheen valtakunnallisten kehittämistyöryhmien koettuun suoriutumiseen. ALKU-hankkeen valmisteluvaihe ajoittui osapuilleen vuodesta 2007 vuoden 2009 loppuun, jonka aikana valmisteltiin organisatorisesti ja toiminnallisesti uusi valtion aluehallinto. Uudet aluehallintoviranomaiset, aluehallintovirastot (AVIt) ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY-keskukset), aloittivat toimintansa 1.1.2010. Erityisten tehtävien ja muutoksen toteuttaminen projektimuotoisesti on yleistynyt vahvasti 2000-luvulla. Projektitutkijoita on vuosikymmenien ajan kiinnostanut, mitkä tekijät vaikuttavat projektien onnistumiseen. Tekijöiden tiedostaminen mahdollistaa niihin puuttumisen jo projektin aikana. Tutkielmassa ALKU-hanke määritellään projektiksi. Tutkielman teoreettinen viitekehys on Nonakan ja muiden tutkijoiden kehittämä organisaation tiedonmuodostuksen teoria. Teorian mukaan uutta tietoa muodostuu neljän tavan kautta. Sosialisaatiossa tieto muodostuu hiljaisesta tiedosta hiljaiseen, ulkoistamisessa hiljaisesta tiedosta julkilausuttuun, yhdistämisessä julkilausutusta tiedosta julkilausuttuun ja sisäistämisessä julkilausutusta tiedosta hiljaiseen. Hiljainen tieto on henkilökohtaista, vaikeasti selitettävissä olevaa tietoa. Julkilausuttu tieto voidaan esittää symboleilla ja on siten helposti välitettävissä muille. Tutkimuskysymys on, miten tiedonmuodostus vaikutti hankkeen valtakunnallisten kehittämistyöryhmien suoriutumiseen. Selittävien ja selitettävän tekijöiden operationalisointi perustuu aiempaan suomalaiseen tutkimukseen. Tutkielma on määrällinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisesti strukturoidulla kyselylomakkeella hankkeen valmisteluvaiheen valtakunnallisten kehittämistyöryhmien jäseniltä. Kysely tehtiin toukokuussa 2012. Kyselyn vastausprosentti on 65. Analyysiin hyväksyttyjä havaintoyksiköitä on 139. Tutkielmassa toteutettiin lineaarinen regressioanalyysi. Lineaarisessa regressioanalyysissa pyritään selvittämään, kuinka suuren osuuden selitettävän tekijän vastausten vaihtelusta voidaan selittää selittävillä tekijöillä. Tutkielmassa toteutetun analyysin tulosten mukaan tiedonmuodostus selittää 54 prosenttia koetusta kehittämistyöryhmien suoriutumisen vaihtelusta. Tiedonmuodostuksen tavoista sosialisaatio, ulkoistaminen ja sisäistäminen vaikuttavat positiivisesti suoriutumiseen ja ovat tilastollisesti merkitseviä tekijöitä mallissa. Ainoastaan yhdistäminen ei vaikuttanut tilastollisesti merkitsevästi koettuun työryhmien suoriutumiseen. Yhdistäminen koostui osioista (väitteistä), joilla selvitettiin muun muassa työryhmien toiminnan aikaista sähköistä yhteydenpitoa. Julkilausutun tiedon siirtoa sähköisesti voidaan pitää tehokkaana mutta kehittämistehtävissä tulisi muistaa myös hiljaisen tiedon merkitys. Yhteisen päämäärän saavuttaminen on työryhmätyöskentelyn ja projektien ytimessä, jolloin tiedon pitäminen itsellä ei ole toiminnan kannalta mielekästä. Tutkielman tuloksilla halutaan kannustaa erityisesti isoissa hankkeissa ja projekteissa huomioimaan avoimuus tiedon jakamisessa niin työryhmien sisällä kuin niiden välilläkin, sosiaaliset kanssakäymiset hiljaisen tiedon jakamisen ja uuden tiedon muodostumisen mahdollistajina ja tiedonmuodostuksen rooli kokonaisuudessaan suoriutumisessa.
  • Seppälä, Janika (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan sosiaalisen median vaikutuksia organisaatioviestintään. Tutkielman alussa on pidetty sosiaalisen median saavuttamasta suosiosta huolimatta mahdollisena, ettei ilmiö ole kaikilla toimialoilla tai kaikissa organisaatioissa merkittävä viestinnän kanava. Tutkimuskysymyksenä on, miten organisaation voi yhdistää sosiaalisen median osaksi sidosryhmäviestintää? Teoriaosuudessa tarkastellaan Åbergin teoriaa viestinnän viidestä eri funktiosta organisaatiossa, sekä näitten sijoittumista kaksiulotteisen tulosviestinnän mallissa. Nämä luovat taustaa sille, mitä kaikkea organisaatioiden viestintä käsittää ja mitä viestinnällä organisaatioissa tavoitellaan. Perustoimintojen tukeminen, työyhteisön pitkäjänteinen profilointi, kiinnittäminen, informointi ja sosiaalinen vuorovaikutus ovat kaikki funktioita, joihin sosiaalinen media on mahdollista ottaa osaksi organisaatioviestinnän toimenpiteitä. Painopiste tutkielmassa on ulkoisen viestinnän kontekstissa. Sidosryhmäviestinnän avainkäsitettä avataan käyttämällä teoriaosuudessa lähteenä erityisesti Elisa Juholinia. Kolmas merkittävä näkökohta tutkielmassa on yhteiskuntien kehittyminen verkostoyhteiskunnaksi. Työn avainlähteenä toiminut Castells on painottanut teknologisen kehityksen ja verkon eli internetin osuutta muutoksessa. Matikainen on lainannut Castellsin ajatuksia kirjoittaessaan edelleen verkostotaloudessa, jossa ihmisten elämä on yhä enemmän markkinoiden läpäisemää, ja sosiaalinen media on olennainen osa näitä markkinoita. Luoma-ahon teorian avulla tarkastellaan, mitä erilaisia palveluita ja toimintomalleja sosiaaliseen mediaan lopulta kuuluu. Tapaustutkimuksen kohteena työssä on Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja tämän jäsenyrittäjistä muodostuva sidosryhmä. Kuljetus- ja logistiikka-ala on mielenkiintoinen kohde tutkia sosiaalisen median käytön suhteen, sillä ammattikuljettajien työ ei ole tietokoneen ääressä suoritettavaa toimistotyötä, joka tarjoaisi otolliset suhteet sosiaalisen median käytölle osana työnkuvaa. Ammattikuljettajien suhtautumista sosiaaliseen mediaan ei ole myöskään aikaisemmin Suomessa tutkittu pro gradun mittakaavassa. Tutkielman empiirisen osuuden aineistoa kerättiin vuoden 2011 kesän aikana jäsenyrittäjiltä kyselytutkimuksella. Tutkimusote on ensisijaisesti kvantitatiivinen. Tähän on yhdistetty laadullista tutkimusta vastaajien omin sanoin antamien vastausten sisällön erittelyllä toteutetun teemoittelun kautta. Kyselyyn saaduista vastauksista erottui kriittinen suhtautuminen sosiaaliseen mediaan. Sosiaalisen median kulutus jäi vastaajilla alle tuntiin päivässä. Seuratuimpia sosiaalisen median palveluita olivat sanomalehtien verkkoversioiden keskusteluosiot ja muut keskustelufoorumit, Facebookin ollessa kolmannella sijalla. Entistä vapaamuotoisempaa keskustelua jäsenyrittäjien ja katto-organisaation välille toivottiin kyselyn tuloksissa, ja enemmistö vastaajista suhtautui myönteisesti ammatista kertovien asioiden lisäämiseen internetiin ja kertoi myös tällaisia seuraavansa. Siten potentiaalia sosiaalisen median käytön lisäämiselle organisaation viestinnässä on olemassa. Työn rakentuminen jatkui vuoden 2013 joulukuun alkuun saakka. Johtopäätöksissä vastataan aineiston pohjalta tutkielman pääongelmaan eli tutkimuskysymykseen. Yhdistämällä eri lähteet tavoitellaan erilaisiin organisaatioihin sovellettavissa olevaa vastausta tutkimuskysymykseen.
  • Korhonen, Matilda (2023)
    Fuusioiden määrä on kasvanut, mutta organisaatiofuusiot epäonnistuvat usein sosiaalisten tekijöiden vuoksi. Suurten organisaatiofuusioiden epäonnistumisen taustalla on esimerkiksi työntekijöiden matala samaistuminen uuteen organisaatioon. Tämä tutkielma tutkii työntekijöiden johtoon kohdistuvaan luottamuksen kokemusta johdon luotettavuudesta ja organisaatioon samaistumisen yhteyksiä fuusiossa. Tutkielman teoreettisena taustana toimii sosiaalisen identiteetin teoria, jota on hyödynnetty sekä luottamuksen, että organisaatioon samaistumisen tutkimisessa. Tutkielman aineistona toimii Tampereen korkeakouluyhteisön fuusiossa mitattu kyselyaineisto, joka muun muassa mittaa organisaatioon samaistumista, luottamusta johtoon, muiden ilmiöiden ohella. Tampereen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu yhdistyivät Tampereen korkeakouluyhteisöksi vuoden 2019 alussa. Tähän aineistoon sisältyvät vastaukset Tampereen yliopistosta ja Tampereen teknillisestä yliopistosta lähteneeltä henkilökunnalta. Kyselyaineisto on lähetetty vastaajille kolmessa aikapisteessä; heti fuusion jälkeen keväällä 2019, vuoden 2020 alussa ja vuoden 2020 loppupuolella. Tutkielmassa tutkin faktorianalyysin avulla ovatko kyselylomakkeet onnistuneet mittaamaan luottamusta ja samaistumista tässä aineistoissa sellaisella tavalla, että ne eroavat ilmiöinä toisistaan. Hierarkkisen regressioanalyysin avulla tutkin kahden ensimmäisen mittausajankohdan aikana johtoon kohdistuvan luottamuksen kokemusta johdon luotettavuudesta ja organisaatioon samaistumisen yhteyksiä. Taustamuuttujina käytän vastaajien taustaorganisaatiota. Regressioanalyysin tulokset osoittavat, että johtoon kohdistuva luottamuksen kokemus johdon luotettavuudesta ensimmäisessä aikapisteessä lisää samaistumista organisaatioon aikapisteessä kaksi. Organisaatioon samaistuminen ensimmäisessä aikapisteessä ei puolestaan tilastollisesti merkittävästi lisää luottamuksen kokemusta johdon luotettavuudesta toisessa aikapisteessä. Lisäksi tutkin onko johtoon koetun luottamuksen yhteys organisaatioon samaistumiseen erilainen eri taustaorganisaatioissa. Tulokset osoittivat, että Tampereen teknillisen yliopiston vastaajien keskuudessa johtoon kohdistuvat luottamuksen kokemukset johdon luotettavuudesta korreloivat paremmin organisaatioon samaistumisen kanssa, kuin Tampereen yliopiston vastaajien keskuudessa.
  • Paavola, Anna (2022)
    Tutkielmassa tarkastellaan organisaatioon samastumisen sekä ristiriitaisen samastumisen yhteyttä työntekijöiden kokemaan työn imuun pitkittäisastelemassa, pian fuusioitumisen jälkeen ja puolitoista vuotta fuusion voimaan astumisesta. Lisäksi tarkastellaan ristiriitaisen samastumisen moderoivaa vaikutusta organisaatioon samastumisen ja työn imun väliseen yhteyteen. Tutkimuksen tavoitteena on selkeyttää käsitystä organisaatioon samastumisen ja ristiriitaisen samastumisen sekä työn imun välisen yhteyden luonteesta ja siten lisätä ymmärrystä samastumisen merkityksestä fuusioiden onnistumiselle tai epäonnistumiselle. Toisaalta tutkimuksen intressinä oli tarkastella tekijöitä, jotka edesauttavat työn imua fuusion aikana tai vastaavasti heikentävät sitä. Tutkielmassa käytetty aineisto oli peräisin Jukka Lipposen Tampere3 hankkeesta, jossa kartoitettiin nykyisen Tampereen yliopiston työntekijöiden kokemuksia yliopistojen fuusioprosessista. Fuusiossa yhdistyivät Tampereen teknillinen yliopisto sekä alkuperäinen Tampereen yliopisto. Aineisto koostui 930 työntekijän vastauksista. Ilmiöiden välisiä yhteyksiä tarkasteltiin korrelaatioiden sekä lineaarisen regressioanalyysin avulla. Lisäanalyysina toteutettiin moderaation testaus muutosten koetun merkittävyyden osalta lineaarisen regressioanalyysin ja simple slope-testin avulla. Analyysien perusteella havaittiin, että organisaatioon samastumisen ja työn imun välillä oli tilastollisesti erittäin merkitsevä positiivinen yhteys, kun yhteyttä tarkasteltiin fuusion alussa (T1) ja puolitoista vuotta fuusion toteutumisen jälkeen (T2). Vastaavasti ristiriitaisen samastumisen ja työn imun välillä havaittiin näissä aikapisteissä negatiivinen yhteys, joka oli tilastollisesti erittäin merkitsevä. Pitkittäisanalyysissä muuttujien välillä ei havaittu yhteyttä. Ristiriitaisen samastumisen oletettu moderoiva vaikutus ei myöskään saanut tukea missään tutkimusasetelmassa. Lisäanalyysien perusteella havaittiin, että organisaatioon samastumisen positiivinen yhteys ja ristiriitaisen samastumisen negatiivinen yhteys työn imuun oli voimakkaampaa työntekijöillä, jotka kokivat fuusion muutokset merkittäviksi. Tutkielman tulokset osittain tukevat aikaisempaa tutkimusta, jota on tehty erityisesti organisaatioon samastumisen ja työn imun välisestä yhteydestä. Pitkittäisanalyysistä tehtyjen havaintojen sekä aikaisemman tutkimuksen vähäisyyden takia tutkielman tuloksista ei kuitenkaan voida tehdä laajempia yleistyksiä ilmiöiden välisestä yhteydestä. Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että havaitut yhteydet kertovat nimenomaan Tampereen yliopiston työntekijöiden kokemuksista yliopistofuusion aikana ja luovat pohjaa aiheen tuleville tutkimuksille.
  • Rehnström, Tina (2015)
    Under de senaste åren har det skett stora grundliga förändringar i statens servicestruktur och erbjudande av välfärdstjänster. Allt mer av förverkligandet har förflyttats till kommunerna. Det har gett upphov till att politiska och administrativa samt professionella och frivilliga aktörer, blivit mer beroende och sammankopplade med varandra. Behovet av tväradministrativa lösningar har ökat och detta förverkligas ofta i tillfälliga organisationer, det vill säga i projekt. I och med detta har den tredje sektorn fått en allt framträdande roll och anlitas ofta som producent av välfärdstjänster. Denna sektor har ett allmännyttigt och icke-vinstdrivande syfte och anses således mer människonära och lämplig att bedriva välfärdstjänster. I denna pro gradu avhandling undersöks projektorganisering. Intresset är att ta reda på ifall det finns skillnader i ovannämnda verksamhetsformer, beroende på i vilken sorts miljö den är organiserad i. Det huvudsakliga syftet är att studera ifall det finns olikheter mellan projekt som arbetsform i organisationer som tillhör tredje sektorn, och instanser som tillhör den första sektorn. I den teoretiska referensramen behandlas, med stöd av tidigare forskning och litteratur inom området, hierarkisk styrning och samverkanstyrning. Det klarläggs vilka de huvudsakliga kännetecknen för hierarkisk styrning och samverkanstyrning är. Sedan behandlas den tredje sektorn som en serviceproducerande aktör och hur den förhåller sig till nätverkstänkandet och till samverkanstyrning. Därefter redogörs för projekt som organiseringsform. I den empiriska delen avgränsar avhandlingen till integrationsprojekt och projekt som är riktade till invandrare. Projekt analyseras som är finansierade av den Europeiska unionens strukturfonder och närmare bestämt den Europeiska socialfonden i form av ESF-projekt för programperioden 2007-2013. Som källa används administrationssystemet för EU:s strukturfonder, EURA 2007. En jämförande kvalitativ analys utförs mellan integrationsprojekt som är kommunalt organiserade och projekt som är ideellt organiserade. Projektorganiseringen undersöks och ifall dessa skiljer sig beroende på om de är organiserade av den första eller den tredje sektorn. Arbetsformerna analyseras utifrån de förväntningar som finns för ett samverkansstyrande och ett hierarkiskt styrt handlingssätt. I undersökningen framgick det att de organisationer som tillhörde den tredje sektorn arbetade med starkare inslag av samverkanstyrning än vad de organisationer som tillhörde den första sektorn gjorde. Första sektorn hade även inslag av samverkanstyrning, men där inslag av hierarkisk styrning ändå fanns med starkare än i den tredje sektorn. Man kan konstatera att det finns skillnader mellan hur dessa två sektorer arbetar. Den tredje sektorn har mer inslag av samverkanstyrning i sitt arbetssätt. Det har även den första sektorn, men inte i lika stor grad som den tredje sektorn. Den första sektorn arbetar även oftare enligt en hierarkisk styrning, än vad den tredje sektorn gör. Utgående från avhandlingens empiri och analys kan man konstatera att tredje sektorn organisationer lämpar sig bättre för projektorganisering än den första sektorn.
  • Bäcklund, Ida (2018)
    Arbetsvärlden förändras konstant och arbetsförhållandena ser annorlunda ut än förr. Att satsa på arbetsvälbefinnande har blivit allt viktigare och samtidigt även att försöka minska på sjukfrånvaro, som innebär dyra kostnader för organisationerna. Forskning kring sjukfrånvaro har blivit allt mer etablerat och man har allt mer börjar fokusera på de psykosociala faktorerna bakom sjukfrånvaron, som till exempel relationer bland kollegor. I denna avhandling har jag valt att undersöka om följande tre socialpsykologiska faktorer: organisatorisk identitet, organisatoriskt stöd och arbetsengagemang har någon inverkan på sjukfrånvaron i Raseborgs stad. Som målgrupp i denna avhandling är alltså Raseborgs stads personal. Avhandlingen bygger på enkätdata som samlats in under mars månad 2018. Enkäten skickades ut elektroniskt till alla Raseborgs stads anställda och svarsfrekvensen blev slutligen 17,6% (N=336). Analysmetoder som genomförts på materialet är faktoranalys, korrelationsanalyser och regressionsanalyser. Den teoretisk referensramen baserar sig på teori kring de tre ovannämnda. Den organisatoriska identiteten baserar sig på den sociala identitetsteorin och mäts med skalan för social identitet, utvecklad av Mael & Ashforth (1992). Organisatoriska stödet baserar sig på Rhoades och Eisenbergers teori kring socialt stöd och mäts med Survey of Percieved Organizational Support (SPOS), utvecklad av Eisenberger. Arbetsengagemang grundar sig på Schaufeli och Bakkers teori om engagemang och mäts med Ultrecht Work Engagement Scale (UWES). Faktoranalysen gav fina resultat och därmed kunde jag bilda tre olika summavariabler, en för varje skala. Korrelationsanalysen på individnivå visade inga signifikanta samband mellan de tre ovannämnda socialpsykologiska faktorerna och sjukfrånvaro så analysskedet stannade upp här gällande dessa. Däremot gav korrelations analysen för medeltal signifikant samband mellan medeltalet för organisatorisk identitet och enheternas sjukfrånvaromedeltal så en linjär regressionsanalys genomfördes. Regressionsanalysen visade att både organisatorisk identitet och organisatoriskt stöd var signifikanta och hade en inverkar på enheternas sjukfrånvaromedeltal. Uteslutande av långtidssjukskrivna (dvs. längre än 4 dagar) inverkade på resultatet så till vida att endast medeltalet för organisatorisk identitet förblev signifikant för enheternas sjukfrånvaromedeltal. Korrelationsanalyserna på individnivå visade korrelationer bland oberoende variablerna, men som inte var inom ramen för denna avhandling. Detta skulle dock vara intressant för fortsatt forskning att ta vara på.
  • Sorila, Adam (2020)
    A professionalized climate and external expectations have caused great changes to many development organizations, including a degree of homogenization. Focusing on the identity of organizations is the best way to understand what the impact of change has been and how development organizations are able to hold on to core values and identity while innovating new ways of competitively reaching goals and milestones. The general metrics for success, profit, growth, efficiency, and productivity from within the management perspective follows a logic for which there is much theoretical and empirical evidence. However, the study of organizations and their well-being in terms of their identity in relation to their professionalism is a less researched area. Organizational identity theory can benefit from research to find how to draw direct logical outcomes which can be applied by the organizations in setting directions and goals for their future development. The main purpose for this research is to view how it can explain the differences in how or whether the core values have been affected by the professionalization of nonprofit INGO’s in Finland and how it has been adopted by development NGO’s. Is this theory validated by the phenomenological research data produced by this research? Where organizational identity theory as a framework doesn’t provide a quantitative basis by which to factor in all the variables that influence the social makeup and conceptual whole of an organization, it does provide a framework for the study of the phenomenon as a whole in a qualitative manner. It also gives conceptual paradigm for defining an identity, and how the different organizational features and attributes are related with the identity. The two INGOs chosen for this research, Fida International and Finn Church Aid, were similar enough to offer valid points of comparison by being faith based organizations, both of which have successfully grown into a significant actors in the field of development cooperation. These also offered interesting comparison of how their original organizational identities have lead into different development in organizational structures, global perspectives, and brands they wish to be known for. This kind of research can offer valuable information for NGOs in their future developmental goals. Empirical data on the organizations was gathered from different level staff as they perceived it. The hypothesis is that identity is not always aligned for the convenience of reaching the goals of the organization or even for competitive advantage, counterintuitively identity can be based on independent value decisions even if it doesn’t follow the logic of a professionalized management perspective. Results confirmed the original hypothesis in case of both the researched organizations. A strong organizational identity as is seen in Fida’s case necessitates constant re-alignment to the context, but it is a strength in safeguarding the value base and purpose of the organization; although sometimes at the expense of traditional markers of organizational success such as growth, efficiency and profit it provides a clear vision of what is worth pursuing in the long run. In the other case, the organizational identity of the FCA gives understanding of what the original purpose of the organization was, and even with big changes in its historical value base and consequent shifts in the definitions of development and its purpose, the organization has thrived to meet that challenge, the FCA has become the largest development actor in Finland in order to stay true to its identity.
  • Wiik, Sofia (2012)
    Den psykiatriska vården har varit fokuserad på den psykiskt sjuka personen, medan eventuella bam ofta lämnats utanför. För att öka förståelsen över de problem som bam till psykiskt sjuka stöter på i sin vardag, ställs två forskningsfrågor: Hur är det att växa upp med en psykisk sjuk förälder? Hur upplevde informantema stödet eller bristen på stöd då de var bam? Materialet består av narrrativa intervjuer med nio (9) vuxna som växt upp med en psykiskt sjuk förälder. Intervjuerna analyserades med hjälp av ett del-innehåll -perpektiv, och tematiska narrativa analyser med fokus på vad som sagts utnyttjades. Analysen koncentrerar sig på att finna betydelsefulla helheter i intervjumaterialet och kategorisera dem. Bronfenbrenners (1979) utvecklingsekologiska modell används som stöd för att strukturera resultaten, och Gergen & Gergens (1986) tre intrigtyper för att analysera informantemas livsberättelser som en helhet. De centrala källoma för analysen är Bronfenbrenners (1979, 1986) utvecklingsekologiska modell samt Gergen & Gergens (1986) tre intrigtyper. Solantaus (2001), Skerfving (2005) och Jähi (1996, 1999, 2004) har en betydande roll gällande den tidigare forskningen om bam till psykiskt sjuka föräldrar, medan Lieblich (m.fl. 1998), Riessman (2008) och Johansson (2005) väglett forskningens narrativa metodval. Resultaten visar att barn bedövar känslor såsom rädsla, oro och osäkerhet och blir experter på att läsa och tolka föräldems orationella och oberäkneliga beteende. Att isolera sig och ta ansvar över familjens vardag är de två vanligaste överlevnadsstrategiema bland informantema, båda strategier som har negativa långtidseffekter och därför borde frångås. Nästan alla informanter har gått i terapi senare i livet för att bearbeta sina bamdomsupplevelser, och många har följt sin förälders fotspår och själv insjuknat i en psykisk sjukdom i vuxen ålder. Stödet som bamen får visar sig vara ofillräckligt. några informanter har främst fått stöd av sina äldre släktingar och sina vänner, men samhällets inrotade värderingar och attityder har haft en negativ inverkan på de stödmöjligheter som finns bamet tillhanda under dess uppväxt.